PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hyvä meetvursti!

Jopo Juoppo
30.06.2013, 19.49
Hyvän savustetun lihajalosteen löytäminen on aina hiukan hakuammuntaa, tarjonta on valtavaa. Makkarapuolella aiheesta puolestaan assisteeraa AKS (http://www.makkara.info/blog/).

Se savuaromi tehdään usein miten savunmakuinen litku sinne soosiin joukkoon vatkaamalla. Sen jälkeen valmis tuotos siivutetaan ja paketoidaan vakuumiin Saunapalvi tms. nimellä. Huijaustahan tämä siinä missä polle nautana ja kana tai lihapullana.

Ihmettelen tässä nyt Kotivaran Venäläinen meetvursti (http://www.kotivara.fi/sivu/fi/Tuotteet/venalainenmeetvursti/) tuotetta.
Ja kyllä - tähän on tuotetietojen (http://www.kotivara.fi/sivu/fi/Tuotteet/venalainenmeetvursti/Tuotetiedot_Ven_450g/) mukaan käytetty hevosen lihaa. Olen aina tykännyt pollesta ystävänä, eikä sen popsiminen siksi tunnu kauhean hyvältä. Pappa-vainaa ei koskaan edes maistanut meetvurstia, hänen paras työkaveri kun oli.
Mutta kun tuon ko. sipaleen nostaa huulille ja makustelee, niin...!

Kysyn nyt siis joskos joku täällä sattuis tietämään jotain tosta ko. tuotteen savuaromista ja menetelästä (en nyt viitsi lähestyä valmistajaa). Saitilla kun puhuvat siitä aidosta leppäsavusta...
Siis joka tapauksessa älyttömän hyvää, käsittelystä jäi sormin voimakas savuntuoksu, ikään kuin olisi syönyt sormin itse savustettua kalaa. Siis onko tämä valmistettu aidosti leppäsavulla, kuten sivustoillaan mainostavat?

Tuumin edelleen, joskos tota voisi jotenkin grillissä hyödyntää pekonikääreiden asemesta, vaikkapa täytettyjen herkkusienien tai joidenkin lihanpalojen kääreinä. Tai sitten ihan mikä tahansa syksyn viileisiin jokin papupata, johon pitäisi saada jokin mukava savuaromi.

Pienten putiikkien yksittäisistä eristä tullut osteltua palvikinkkua, ovathan ne olleet aivan toiselta planeetalta, mitä nämä markettien vakuumit "mitälie" suolavedellä kyllästetyt tuotteet.

Kotivaran 450g perhepakkauksen hinta taisi olla hieman alle kympin kilolta, niin hintakaan ei paha. Paketti ei kyllä pitkään kestä... Hemmetin hyvä metu tässä jokatapauksessa, miten sitten tekevätkään :)

YT
30.06.2013, 20.00
Ihan justiin leikkasin oikein ohuita ruisleipäviipaleita ja niiden päälle panin kotivaran venäläistä. On se vaan namia. Niiden kevytmetvursteihin älkää koskeko.

ellmeri
30.06.2013, 20.35
Keravan hautausmaan vieressä liha-savustamo,kuulemma hyvää lihaa...

frp
30.06.2013, 21.13
Tampereen Kauppahallin leikkelepuodista löytyvä Napoli-meetwursti on parasta.

bomba
30.06.2013, 21.15
Niiden kevytmetvursteihin älkää koskeko.

MIHINKÄÄN kevyttuotteisiin älkää koskeko.

aloituksessa mainittu metukka on kyllä hyvää.

nure
01.07.2013, 08.57
Kotivaran Venäläisessä hinta/laatu kohdallaan.

Jake_Kona
01.07.2013, 09.32
Makulihan ( Tammela) lammasmetvursti

VeeVee
01.07.2013, 13.02
Kotivaraa olisin itekin otsikon perusteella suositellut. Ulkolaisista hyvää on unkarilainen Pick-salami. Porsasta ja se kylmäsavustetaan ennen kuivattamista ja riiputtamista.

On vaan melko kallista eikä saa ihan jokaisesta kaupasta. Ainakin Espoossa Sellon Citymarketissa on sitä joten ehkä muissakin isoimmissa Cittareissa. Ennen sai siivutettunakin, mutta nyt oon nähny sitä vain pötkönä. Sitä en tiedä siivuttavatko koko pötkön, jos pyytää.

Otsikosas lukee meetvursti, mutta ehkä salamin mainostaminen sallitaan. Kerran ostin jotain kotimaista meetvurstia samaisen kaupan lihatiskiltä joka oli hyvää, mutta en muista mitä se oli. Lapussa taisi lukea Herkkumeetvursti tms. Ei ole vakiokauppani, mutta voisin käydä tarkastamassa nimen ja samalla tarkastaa maku ostamalla muutaman siivun.

alli
01.07.2013, 13.22
Ja jos joku osaa suositella metvurstia, salamia tms, joka on kuivattu niin, että kestää lämminsäilytystä mahdollisimman hyvin, niin kiinnostaa retkeilytarkoituksiin. En ole itse suuri tämän tuoteryhmän ystävä, mutta kun mun pitää juustoa ja muita maitotuotteista nyt vältellä, niin voisin taas palata vursteihin leivän päällä.

Virpi
01.07.2013, 13.26
Kotivaran venäläinen ihan pötkönä ostettuna:p

alli
01.07.2013, 14.47
^Säilytys + 12 asteeseen saakka on ihan hyvä Suomen kesässä :) :). Tosin tuo minipötkö = puoli kiloa tuntuu aika reilulta omiin tarpeisiin...

Jake_Kona
01.07.2013, 15.45
Monissa kaupoissa on saatavilla sellaisia ohuita pitkiä snack salameja jotka on pakattu ja kestävät huoneenlämpösäilytyksen.

mpesu
01.07.2013, 15.51
Lapissa on rinkan uumenissa monesti kesälämpimällä muutaman päivän kulkenut Liiidelin isopötkö. Ei se siellä kerkeä hapantua. Valmiit viipaleet voi olla herkempiä säilytyslämpötilan suhteen, mene ja tiedä.

Mutta. Kun on muutama päivä Vätsärissä kompurointia takana ja iltatulilla käristää tikun nokkassa messevän siivun metukkaa niin jaksaa taas seuraavana päivänä karkuuttaa maastopukuisia mukataimenia.

arctic biker
01.07.2013, 16.27
Mpesua kompaten, olen käynyt läpi kesäisin rinkka-aikoina kaikki maholliset. Termillä jos ne karkuun menee ja et juosten kiinni saa niin sitte antaa mennä. Lapin Liha kun meni konkurssiin Rovaniemellä niin satuin kuivalihaa just silloin tehtaalta ostamaan. Mulloli reissu Lontooseen alani seminaariin ja kovasti siellä tuttuja. Toukokuinen hellekeli vaikutti etteivät kovasti olleet tuomiseni suosiossa. Itte asiassa loppuja en syönyt itekään. Muutoin kaikki salamin ja metwurstin nimellä olevat maistuu.

alli
01.07.2013, 16.40
^Joskus oli suojakaasuun pakattuja viipaleita mukana - kätevä pienempi paketti, mutta avattuna helteessä eivät kauan kestäneet houkuttelevina. Lidlin pötkylää kans kokeilin, silloin oli viileä kelikin, mutta kai sitä oli vaan liikaa ja siksi alkoi kyllästyttää. Ehkäpä siis seuraavaksi tuohon Kotivaraan satsaan, jos lähikaupoista löytyy ja jätän kotijääkaappiin vaikka sitten puolet. Karkaahan se suojakaasu avattaessa kuitenkin.

BONK
01.07.2013, 17.06
Mpesua kompaten, olen käynyt läpi kesäisin rinkka-aikoina kaikki maholliset. Termillä jos ne karkuun menee ja et juosten kiinni saa niin sitte antaa mennä. Lapin Liha kun meni konkurssiin Rovaniemellä niin satuin kuivalihaa just silloin tehtaalta ostamaan. Mulloli reissu Lontooseen alani seminaariin ja kovasti siellä tuttuja. Toukokuinen hellekeli vaikutti etteivät kovasti olleet tuomiseni suosiossa. Itte asiassa loppuja en syönyt itekään. Muutoin kaikki salamin ja metwurstin nimellä olevat maistuu.

Metukkapötkö menee rinkassa ihan mukavasti pidempääkin reissua, mutta kuivaliha on kyllä ihan yliparasta reissuevästä (ja muutenkin maukasta naposteltavaa). Kuivalihaa/jerkya on muuten todella helppo tehdä itse, ohjeita netti pullollaan eli joko uunissa tai sienikuivurilla, eikä maksa paljon.

arctic biker
01.07.2013, 17.44
Tuosta mätälihajupakasta on tietysti aikaa ja silloinen toimitusjohtajakin aikoja sitten kotiutui vankilasta kohtuu puuseppänä. Jota oisin kaivannut kun tänään värkkäsin ikkunakarmeja. Sitten myöhemmin sain reissuun ihan Sinetässä katolla kuivatettua. Ny kun kun tuli asia puheeksi niin alakaa kuola valumaan. Jospa Kuoksan Tapsalla ois jemmassa vielä, kännykkä ja näpy näpy...
Ja tarkennusta että minähän tietysti vain ja ainoastaan puhun ja kirjotan ja syön vain PORON kuivalihaa...

mutanaama
01.07.2013, 17.54
Hyvin tehty naudan kuivaliha menee kuin väärä raha, keittoa siitä en lähtis tekemään. 4x4cm ja 20cm pitkää pötkylää kun tekee sisäpaistista, paljon merisuolaa ja kerroksittain ämpäriin yöksi. Ravistaa ylimääräiset suolat pois jos niitä on, ja pohjoisen puolelle räystääseen roikkumaan talvella kun niitä pakkasia vielä on. Ei varmaan onnistu kesällä. Täällä etelässä kannattaa suojata ne vaikka kanaverkolla, niin ei tiaiset käy nokkimassa. Tommonen 40kg lihaa riittää hyvin vuodeksi kolmelle perheelle.

Mutta siitä metwurstista ja hevosestahan mun piti mainita erityisesti Jopolle. Mun mielestä ole mitään järkeä hävittää hyvää olentoa polttamalla tai hautaamalla se maahan. Paljon hyvää lihaa menee tärviölle. IMO on ekoteko syödä hevosenlihaa.

VeeVee
01.07.2013, 20.16
Tulipahan tarkastettua meetvursti mitä en muistanut. Makulihan Juhlametwursti on hyvää, mutta en tiedä saako sitä pakkauksissa.

Joskus aikoinaan kysyin lihamestarilta meetvurstien ja salamien säilyvyydestä lämpimässä. Sanoi, että pötkönä säilyy melko pitkään, mutta siivutettuna ei. Pötkönä pitäisi säilyä ainakin pari viikkoa, mutta siitä on niin pitkä aika etten muista mitä kyseinen herra silloin sanoi. Ehkä kaupan lihatiskin takana on joku joka tietää. Kyllähän ne kaupassa puolittavat pötkön, jos kokonainen on liian iso.

Snack salamit hyviä, mutta kuivaliha luultavasti vielä parempaa vaelluskäyttöön.

Ja mutiksen kanssa samaa mieltä, että hevosen syöminen on erinomainen ekoteko. Ei pitäisi hävittää hyvää lihaa polttamalla tai hautaamalla.

crcm
02.07.2013, 08.48
Itse hieman kyllästynyt Suomalaisiin metukoihin. Lidlin Dulano metukat ovat olleet suosikkeja tässä jonkin aikaa. Pehmeämmän makuisia eivätkä ole niin suolaisia kuin kotimaiset.

lansive
02.07.2013, 09.27
Lidlin Dulano metukat ovat olleet suosikkeja tässä jonkin aikaa. Pehmeämmän makuisia eivätkä ole niin suolaisia kuin kotimaiset.

Nehän ovat suolaisempia kuin kotimaiset, mutta se ei erotu niin selvästi kun muuten on maku kohdallaan.

Virossa käydessä kannattaa käydä metukkaostoksilla, kun siellä on valikoima vähän eri tavalla kuin täällä. Erityisesti kunnolla kuivattuja (eli säilyviä) löytyy paljon enemmän.

crcm
02.07.2013, 09.40
^ Joo unohdin tarkentaa, että tuskin ovat kotimaista verokkiaan vähempisuolaisempia.

mpesu
02.07.2013, 09.49
Metukkapötkö menee rinkassa ihan mukavasti pidempääkin reissua, mutta kuivaliha on kyllä ihan yliparasta reissuevästä (ja muutenkin maukasta naposteltavaa). Kuivalihaa/jerkya on muuten todella helppo tehdä itse, ohjeita netti pullollaan eli joko uunissa tai sienikuivurilla, eikä maksa paljon.

Aijai. Aasinsilta kuivalihaan tuli sopivasti kun juur aamulla pommiin nukuttuani lätkin pikapikaa illalla suolatut nautasiivut kuivuriin. Töiden jälkeen saa pitkästä aikaa kuivalihaa. Sellasta oon miettinyt kun nettiohjeita olen selannut että mikä siinä on kun porukka halajaa tehdä kotona sellasta jerkyä kuten sitä pussissa kaupoissa myydään. Metsästävät sitten nestesavuja ja muita epäilyttäviä tököttejä maailman ääristä lihan marinointia varten. Totuus (huom. absoluuttinen) on kuitenkin se, että pelkkä merisuola riittää. Maistuu suolattuna vielä lihalle eikä jollekin E-sörsselille.

BONK
02.07.2013, 11.09
Aijai. Aasinsilta kuivalihaan tuli sopivasti kun juur aamulla pommiin nukuttuani lätkin pikapikaa illalla suolatut nautasiivut kuivuriin. Töiden jälkeen saa pitkästä aikaa kuivalihaa. Sellasta oon miettinyt kun nettiohjeita olen selannut että mikä siinä on kun porukka halajaa tehdä kotona sellasta jerkyä kuten sitä pussissa kaupoissa myydään. Metsästävät sitten nestesavuja ja muita epäilyttäviä tököttejä maailman ääristä lihan marinointia varten. Totuus (huom. absoluuttinen) on kuitenkin se, että pelkkä merisuola riittää. Maistuu suolattuna vielä lihalle eikä jollekin E-sörsselille.

Samoilla linjoilla ollaan. Yleensä käytän itsekin vain suolaa, joskus tulee pintamaustettua chilillä. Jos ei itse viitsi vaivautua ja maustetusta tykkää niin kannattaa ehdottomasti tilata paketti Lucasilta (www.lucasjerky.com). Sen jälkeen huomaa, että nuo kaupan pussikuivalihat on ihan jotain muuta kuin aitoa jerkyä. Esimerkiksi Lucasin Habanero-maustettu on niin herkullista iltanaposteltavaa, että kaljanjuonnilta ei voi välttyä :)

VesaP
02.07.2013, 11.25
Samoilla linjoilla ollaan. Yleensä käytän itsekin vain suolaa, joskus tulee pintamaustettua chilillä. Jos ei itse viitsi vaivautua ja maustetusta tykkää niin kannattaa ehdottomasti tilata paketti Lucasilta (www.lucasjerky.com (http://www.lucasjerky.com)). Sen jälkeen huomaa, että nuo kaupan pussikuivalihat on ihan jotain muuta kuin aitoa jerkyä. Esimerkiksi Lucasin Habanero-maustettu on niin herkullista iltanaposteltavaa, että kaljanjuonnilta ei voi välttyä :)

Voiko tuolta siis tilata ihan normaalisti kamaa suomeen? Vähän kuin tilais Campagnoloa Saksasta?

Tulli menee USAn tyyliin mut muuten tulee syötävänä ja pilaantumatta perille?

Saitti yrittää ajaa väkisin jotain ohjelmaa wintoosallani kun yrittää mennä jerkyjä katselemaan.

Jake_Kona
02.07.2013, 11.42
Tästä tulikin kuivaliha/jerkky-keskustelu :nice:
Itse olen tennyt kuivalihaa pari kertaa, mutta hankaluutena on saada tasapaksuisia siivuja veitsellä. Pakastaminenkaan ei veitsitaitojen puutteessa oikein onnistunut l. tarvitaan "konevoimaa" siivutukseen. Kuivasin saunassa vaikkakin tuli hallitukselta moitteita. Liikaa jos on lämpöä niin paistuvat ja uuni on liian pieni. Siispä olen nykyisin ostanut HongKongista Beef Jerkky

BONK
02.07.2013, 13.17
Voiko tuolta siis tilata ihan normaalisti kamaa suomeen? Vähän kuin tilais Campagnoloa Saksasta?

Tulli menee USAn tyyliin mut muuten tulee syötävänä ja pilaantumatta perille?

Saitti yrittää ajaa väkisin jotain ohjelmaa wintoosallani kun yrittää mennä jerkyjä katselemaan.

En nyt ole vuoteen tilannut, mutta ainakin ennen tuli hyvin perille, olisinkohan 20x tilannut kaiken kaikkiaan. Itse asiassa heiltä ensimmäinen tilaus Suomeen tuli kuulemma meikäläiselle. Kun joitain vuosia sitten heitin tämän linkin pakkiksen foorumilla niin sen jälkeen ovat Suomeen toimittaneet vissiin tuhansia. DHL:n poika kantoi aina kiltisti paketin kotiovelle ja kun on hyvin pakattua tavaraa niin aina on tullut siistinä perille.

mpesu
02.07.2013, 14.04
hankaluutena on saada tasapaksuisia siivuja veitsellä. y

Mie pakastan paistia hetken aikaa jotta se on vähän jähmeessä ennen leikkaamista. Mitä kovemmasta köntistä veistää, sitä ohuempaa siivua saa aikaiseksi samalla kun voiman tarve kasvaa. Kantteja ja muita paksumpia siivuja aina jää ja ne saattaa kuivatessa jäädä vähän "notkeiksi" muttei se kauheasti haittaa. Syö ne sitten vaikka ekana jos säilyvyyttä epäilee.

VesaP
02.07.2013, 14.33
En nyt ole vuoteen tilannut, mutta ainakin ennen tuli hyvin perille, olisinkohan 20x tilannut kaiken kaikkiaan. Itse asiassa heiltä ensimmäinen tilaus Suomeen tuli kuulemma meikäläiselle. Kun joitain vuosia sitten heitin tämän linkin pakkiksen foorumilla niin sen jälkeen ovat Suomeen toimittaneet vissiin tuhansia. DHL:n poika kantoi aina kiltisti paketin kotiovelle ja kun on hyvin pakattua tavaraa niin aina on tullut siistinä perille.

Ok, eli luotettava mesta tuntuu tuo sitten olevan! Yritin tilata pikaisesti yhden 25 USD arvoisen habaneron testiin mutta iski 20 USD postikuluja päälle. Täytyy paremmalla ajalla miettiä isompi setti sit kerralla että saa vähän postikuluille vastinetta...

Ontopic: Tämä allaoleva on ihan parasta. Kuningasta. Kurkoa. Jne.

http://www.kotivara.fi/images/pippurivenalainen_170g.gif

BONK
02.07.2013, 15.12
Ok, eli luotettava mesta tuntuu tuo sitten olevan! Yritin tilata pikaisesti yhden 25 USD arvoisen habaneron testiin mutta iski 20 USD postikuluja päälle. Täytyy paremmalla ajalla miettiä isompi setti sit kerralla että saa vähän postikuluille vastinetta...

Joo, jotainhan se postipoikakin ottaa. Kannattaa tosin verrata hintoja noihin kaupan jerkyihin eli niissä kilohinta on 60-100 euroa. Toimitus saattaa joskus hieman kestää, kun ne eivät tee tuota tavaraa varastoon eli vain tilausten mukaan. Mustapippuri on semmoinen perusvarma ja hyvä, aikalailla mieto. Joitan vuosia sitten istuttiin naapurin isännän kanssa iltaa ja laitoin jerkyä tarjolle. No, isäntä maisteli heti pari "habaneroa" ja totesi, että on perhana aika tulista hänen makuunsa... Siinä kun sitten istuttiin, turistiin ja ryystettiin jokunen olut, niin illan päätteeksi totesin jotta aika hyvin tuntui lihat maistuvan kun vetäisit yksin koko kupin tyhjäksi (=paunan) :)

arctic biker
02.07.2013, 19.56
No joo kuhan kehutte kun ette paremmasta tiijä. Oikeesti Lapin keväisessä ahavassa kuivattu poronliha on vaan kurkoa. Oli Tapsalla varastot ny vähissä, turistiin muuta mukavia ja kehuttiin toisiamme.

BONK
02.07.2013, 20.12
No joo kuhan kehutte kun ette paremmasta tiijä. Oikeesti Lapin keväisessä ahavassa kuivattu poronliha on vaan kurkoa. Oli Tapsalla varastot ny vähissä, turistiin muuta mukavia ja kehuttiin toisiamme.

No porohan on ihan parasta, mutta köyhä tekee naudasta.

Jake_Kona
02.07.2013, 20.16
Kuivattu poronliha kuulostaa ensialkuun tosi herkulliselta, mutta mielestäni makutotuus on ettei se maistu oikein miltään. Jerky taasen on maustettu enempi vähempi runsaasti. Caiun, smoked, pepper tai chili yms mausteseokset antavat mukavan makusäväyksen. Ai niin makuasioista ei kannata kiistellä.

Pyöräpummi
02.07.2013, 22.49
Jos nyt sitten aletaan kuivaamaan lihaa niin se mitä olla mahdollisimman vähärasvaista, koska kuivauksessa rasvan osuus painosta alkaa kohota.
Se Lapin "kuivaliha" ei aivan kuivaa ole. Ainakaan se mitä minä olen syönyt.
Sen sijaan aivan kuivaa on ns. Beef Jerky. Käsittääseni parhaissa tuotteissa käytetään Etelä-Amerikkalaista vapaana laiduntavaa pivhvikarjaa (esim. Urugyaista). Amerikkalainen biisoni on myös hyvää.
ikävä kyllä Beef Jerkey on vähintään tuplasti kalliimpaa kuin Amerikassa. Jos käytte siellä suunnilla niin pistäkää laukku täyteen.
Elintarvikkeiden tuonti ei ole virallisesti sallittua mutta ei sitä kukaan katso taikka välitä. Ne on savukkeet ja viina joista ollaan tarkkana.

Hevosen liha on kunkkua ihmisen ravinnoksi! Siitä tulee muuten monenlaista hyvää ruokaa kuten sushia!
Tietääkö joku muuten että saako basashi-sushia mistään Stadin sushi-baarista?

http://worldexoticcuisines.files.wordpress.com/2012/05/raw-horse-meat.jpg

Jopo Juoppo
07.07.2013, 16.09
Silläkin näköjään suuri merkitys mistä meetvurstinsa hakee.
Se 450g paketin kilohinta S-kaupassa 11,09 € ja K-kaupassa se olikin jotain 17 €, joskin heinäkuun ajan antavat siitä anteeksi 40% plussakortilla, eli 11,71 €. Jotenkin tuossa vähän haiskahtaa tuo plussa-tarjous...

VesaP
08.07.2013, 08.51
..S-kaupassa 11,09 € ja K-kaupassa se olikin jotain 17 €...

Se on kaikissa tuotteissa sama lähtien siitä perus muovikassista millä ruuat kannat kotia kaupasta. Verrokkina Kannelmäen Prisma vs Klaukkalan Cittari. 10 - 30% kalliimmat hinnat K:ssa. Silloin harvoin kun jotain tulee käytyä ostamassa tuolta K-kaupasta niin aina ihmettelee hintoja että tsiisus miten kallista. Sieltä tuleekin yleensä haettua pikaisesti vain jotain pientä jos on pakollinen tarve, se kun ihan nurkilla on verrattuna tuohon pääkauppaamme.

Sorry offtopikki.

mutanaama
08.07.2013, 09.08

Silloin kun se on kuivaa ja siitä vuollaan siivuja, ei makuero niin kauhean suuri ole. Mutta annas olla, kun tehdän purjoperunasosekeittoa ja siihen poron kuivalihaa kylkeen, niin jopas!

samooja
08.07.2013, 10.06
Jos himo on suuri ja tekee mieli vaikka kilon verran naudan lihaa, kasvattaja tarttee 200 000 litaa vettä. Että Kilo poron lihaa ei, ja se vesi mitä poron lihan tuottamiseen saadaan on äiti maan pyhässä ryntäässä, povessa.

samperin propositio predikaatti ikkunat, hus pois siitä! No niin jäin taas jumiin, että mikä on köyhäilyä ja mikä ehtaa luomua. Kumpi on tärkeämpää, tunne vai aitous, ekoloogisuus vai ekonoomisuus?

Kumpikin liha vie nälän ja antaa protskuja eli kasvataa habaa ja tuottaa kaasuja joilla saa ruuhkahississä tilaa.

Mutta mikä on köyhäilyä?

Riisi vai peruna. Kiloa riisiä, kuutio vettä. Kilo pottuja, velipuoli kuutioo vettä.

Lammas on hyvää pinaatin kanssa.

Nälissään sitä syö vaikka vyönsä, on kuivaa ja maut voi ottaa pirkkakaupan hyllyltä, tai vaimon nahkahousut, rullaa nuolukiveksi ja eiku latkimaan!

En minä ole härski te olette nössöjä.