Näytä tavallinen näkymä : Paras retkipyörä?
Keskiraskaille retkille normimies. Nopean kauppaselailun perusteellla suomessa olisi tarjolla kaksi vaihtoehtoa:
Konastorefinland; Kona Sutra 1299€
Velosport; Marin Four Corners 960€
Kumpi on parempi?
Jos Sutra on parempi niin onko se ominaisuuksiltaan ja osiltaan 35% parempi (€) ?
Hinnat ovat kipurajoilla köyhälle, onko tarjolla suomesta tai netistä parempia vaihtoehtoja samoilla ylähinnoilla?
Kiitos!
Nopean kauppaselailun perusteellla suomessa olisi tarjolla kaksi vaihtoehtoa
Kyllä niitä vaihtoehtoja löytyy Suomesta enemmänkin. On olemassa jopa "kotimaisia" vaihtoehtoja kuten Rossano ja Pelago. Tutkaile vaikka Pyörämatkailu.comin retkipyörälistaa (http://www.pyoramatkailu.com/retkipyoria/). Monia listalla olevia pyöriä ei myydä Suomessa, mutta nettikaupoista tilaamalla valikoima laajenee huomattavasti.
Jos pärjäät kevyemmällä lastauksella eli tankolaukulla ja takalaukuilla, onnistuu noiden kiinnitys myös moneen halvemman pään cyclocross-pyörään. Tämä laajentaa testiajettavien mallien määrää. Jos taas tarvitset neljä laukkua ja reilusti yli 20kg tavaraa, saattaa tukevampi retkipyörä olla parempi vaihtoehto.
Noissa kahdessa listaamassasi on molemmissa tangonpäävaihtajat, joista jotkut tykkää, jotkut ei. Suurimpana erona Sutrassa on levyjarrut, ja valmiina lokasuojat ja tavaratelineet, ja polkimet saa valita itse.
Edit: bikeshop.fi:ssä Sutran hinta on 1169€, jos 56cm runkokoko on sopiva.
Yksi Rossanon Cross olisi juuri nyt näköjään myynnissä fillaritorilla. En tiedä onko se paras, mutta ainakin minä olen ollut tyytyväinen (takalaukut vain käytössä).
ppikkupe
27.06.2013, 00.20
Jos aikoo pyörällään poistua suuremmista taajamista vähän pidemmäksikin aikaa, niin kannattanee pitää mielessään myös varaosien saatavuus ja pyörän yleinen huollettavuus reissun päällä. Ihan joka marketista, tai edes pienemmästä pyöräpajasta, ei välttämättä löydy hyllystä esim. kahvavaihtajaa, press fit -keskiöitä, monipuolista valikoimaa pinnoja, ketjuja 10-lehtiselle takapakalle tai välttämättä edes jarruvaijeria maantiejarruihin taikka jarrupaloja muille kuin v-jarruille. Eli kovin hipo-osia ei imho kannattaisi katsellakaan, vaan valita kestävä peruspyörä.
Harryupp
27.06.2013, 11.02
Tuon järkevän ajattelutavan näkee jopa kalliissa ranskalaisissa ja brittiläisissä matkapyörissä. Vaikka runko on kallis niin varustesarjat eivät aina ole kalliimmasta päästä ja kiekot ovat perinteisiä pinnattuja tukevilla vanteilla. Se on äärimmäisen rasittavaa jos esim etukiekossa on suoravetopinnat ja muutama sellainen menee poikki ja joutuu toteamaan ettei sellaisia löydy mistään heti ja joutuu ehkä ostamaan uuden kiekon ja jättämään vanhaa kiekkoa korjaamolle koska sen lähettäminen kotiin on turhan kallista.
Teräsrunko, triple-kampisetti (ainakin jos aikoo Suomen ulkopuolella pyöräillä), tarpeeksi väljät haarukat jotka sallivat paksumpien renkaiden käytön, korvakkeet tavaratelinettä ja mahdollisesti lokasuojia varten. Canti lever -jarrujen sijaan mielummin v-jarrut tai sivuvetojarrut jotta raskaasti lastattu fillari pysähtyy myös alamäessä sateella - levyjarrut ovat kyllä tehokkaat mutta hankalasti huollettavia tien päällä. Kiekoissa tiheä 3-ristiin puolaus (Mavic A719 on hyvä vanne tähän tarkoitukseen).
Retkipyörän ostoa suunnittelevien kannattaa pohtia ainakin seuraavia kysymyksiä:
Minkälainen pyörä minulla on tällä hetkellä?
Pyöräsi saattaa hyvinkin soveltua pyörämatkailuun. Ennen uuden pyörän ostoa kannattaa selvittää saisiko pyörästäsi lisävarusteilla sopivan retkipyörän.
Millaisessa kunnossa pyöräni on?
Pyörän huono kunto ei välttämättä ole hyvä syy uuden pyörän ostamiselle. Pyörä kannattaa huoltaa ja itse huoltamalla oppii tärkeitä taitoja, joista on varmasti hyötyä reissussa.
---
Millaisille retkille tarvitsen uuden pyörän?
Mieti miksi olemassa oleva pyöräsi ei sovi pyörämatkailuun. Millaiseen käyttöön pyörä ensisijaisesti tulee? Mitä ominaisuuksia siinä käytössä vaaditaan?
Kuinka pitkään aion olla reissussa?
Oletko lähdössä pitkälle pyörämatkalle vai tuleeko pyörä yleispyöräksi ja satunnaiseen retkikäyttöön? Matkan pituus vaikuttaa myös varusteiden määrään. Lyhyelle reissulle ei tarvitse pakata mukaan kovin raskasta lastia.
Millaisia teitä/maasto-olosuhteita reitilläni tulee olemaan?
Millaisilla teillä aiot ajaa? Onko reitilläsi vuoristoa? Aiotko ajaa sorateillä, poluilla tai maastossa? Tämä voi vaikuttaa esimerkiksi kiekkojen koon, välitysten ja sopivien renkaiden valinnassa.
Kuinka pitkiä päivämatkoja aion ajaa?
Sopiva runkokoko ja geometria ovat ensiarvoisen tärkeitä. Päivämatkojen pituus voi myös vaikuttaa ohjaustankotyypin valinnassa.
Kuinka paljon varusteita aion ottaa mukaani matkalle? (paino)
Kuinka raskaassa lastissa pyörää ajetaan? Jos varusteita tulee mukaan reilusti, kannattaa panostaa tukevaan runkoon. Retkipyörissä on usein pidempi akseliväli, jotta ne olisivat vakaampia ajaa raskaassa lastissa.
Millaiset tavaratelineet tarvitsen?
Tarvitsetko tavaratelineen sekä taakse että eteen? Tavaratelineet saa kiinnitettyä mihin tahansa pyörään. Pitkille matkoille ja raskaille lasteille kannattaa kuitenkin suosia pyörämatkailuun suunniteltuja malleja, joiden rungoissa on valmiina kiinnityspaikat tavaratelineille.
Millaisia retkiä aion tehdä tulevaisuudessa?
Jos pyöräretkeily kiinnostaa, voi olla perusteltua satsata kunnoliseen retkipyörään. Jos suunnitteilla on retkiä kaukomaille, voi olla syytä valita pyörä, johon löytyy helposti varaosia syrjäisemmistäkin paikoista. (Esimerkiksi 26" kiekot, helposti huollettavat vaihtajat jne.)
Kuinka paljon rahaa minulla on käytettävissä uuteen pyörään?
Budjetti on yleensä rajallinen ja se kannattaa miettiä etukäteen. Saattaa olla, että tarvitset pyörän lisäksi muitakin varusteita, joten kannattaa tehdä lista ja miettiä kokonaisuutta.
Tärkeitä ominaisuuksia ovat muun muassa:
Kestävä ja luotettava runko
Mukavuus
Kantokyky
Vakaus
Kestävät kiekot
Tehokkaat jarrut
Sopivat välitykset
Mukava ohjaustanko
Kiinnikkeet tavaratelineille
Tilaa leveähköille renkaille ja lokasuojille
Tilaa/kiinnikkeet pullotelineille
Helppo huollettavuus ja varaosien saatavuus
ppikkupe
27.06.2013, 12.32
Canti lever -jarrujen sijaan mielummin v-jarrut tai sivuvetojarrut jotta raskaasti lastattu fillari pysähtyy myös alamäessä sateella
Sivuvetojarrut on *aatanasta! Ota mieluummin dual pivotit. Sori, pakko nipottaa... :) Sivuvetojarruthan on ns. vanhan malliset maantiejarrut tai retkipyörän jarrut, jotka ei pysäytä mitään ja joita ei saa millään kohdistettua. Nykyään vastaavat on dual pivotteja eli onkohan se suomeksi tuplatukipistejarrut. Sellaiset toimii, enkä tiedä onko missään uusissa pyörissä enää varsinaisia sivuvetojarruja.
Mutta sellainen vinkki vielä, ennen kuin alkaa tekemään valintaansa itselleen kovin vaikeaksi, niin retkipyörän päällä vietetään toki paljon aikaa, mutta samalla retkipyöräily ei ole mikään urheilusuoritus. Kovin monimutkaiseksi prosessiksi ei kannata pyörän valintaa tehdä.
Jos pyörä on huollettu ja siihen saa laukut kiinni, se on ihan ok retkipyörä. Jos runkogeometria ei ole ihan yhtä millin päälle harkittu kuin maantiepyörässä, niin se on ihan ok, koska retkipyöräillessään saa ja täytyykin pitää taukoja aina kun siltä tuntuu. Jos tie on yhtäkkiä huono, tai ylämäki liian jyrkkä, niin retkeillessä on ihan ok edetä myös työntämällä. Pyörän välitysten ei tarvitse soveltua jokaiseen mahdolliseen tieprofiiliin tai renkaiden jokaiseen kuviteltavissa olevaan maasto-olosuhteeseen.
Juha Jokila
27.06.2013, 13.23
Laita alle vaikka Lynskey Backroad runko, Sram Red hydraulisilla levareilla osasarjaksi, 3T Ergonova tangoksi, telineiksi Tubusta, kiekoiksi vaikka em. Mavic A719 kehillä, Hopen tai DT:n navoilla ja litteillä CX-Ray pinnoilla.
Jos ei sora nappaa, niin Mavic CXP33 kehät jollain 25-28 mm maantiekumeilla kulkee myös kevyesti ja rungoksi voisi riittää Lynskey Sportive Disc.
Laita alle vaikka Lynskey Backroad runko, Sram Red hydraulisilla levareilla osasarjaksi...
Vinoillaankohan tässä nyt alkuperäisen kysyjän otsikoinnin ja budjetin ristiriidalle?
twentyniner
27.06.2013, 13.41
Laita alle vaikka Lynskey Backroad runko, Sram Red hydraulisilla levareilla osasarjaksi, 3T Ergonova tangoksi, telineiksi Tubusta, kiekoiksi vaikka em. Mavic A719 kehillä, Hopen tai DT:n navoilla ja litteillä CX-Ray pinnoilla.
Jos ei sora nappaa, niin Mavic CXP33 kehät jollain 25-28 mm maantiekumeilla kulkee myös kevyesti ja rungoksi voisi riittää Lynskey Sportive Disc.
"Länsi-suomen tonni" ilmeisesti paremmassa kurssissa, kuin perus euro ? :)
Juha Jokila
27.06.2013, 13.43
Jaa joo, sori. En vinoillut, vaan haaveilin ääneen.
maalinni
27.06.2013, 17.15
Noista kyllä ehdottomasti Sutra. Tarakat ja lokarit valmiina. Lisäksi levyjarrut on kivat syksyllä ja keväällä. Ja ketkä valittaa korjauksen helppoudesta, niin käsi ylös kenellä on mennyt retkellä levyjarru rikki (sitä paitsi niitä jarruja on kaksi...)
edit: ja sieltä Konastorestakin voi pyytää tarjousta, itse sain Rovesta kivan alennuksen ja vähän tarvikkeitakin.
twentyniner
27.06.2013, 17.32
Riippuen ajajan pituudesta, fillaritorilla taisi olla legendaarinen Trek 520 myynnissä.
ppikkupe
27.06.2013, 18.04
Ja ketkä valittaa korjauksen helppoudesta, niin käsi ylös kenellä on mennyt retkellä levyjarru rikki (sitä paitsi niitä jarruja on kaksi...)
Itse olen onnistunut hukkaamaan jarrupalat eturenkaan vaihdon yhteydessä...
Mutta juu. Mekaaniset levyjarrut on yhtä helppoja huollettavia ja säädettäviä kuin vannejarrutkin. Ellei kohta helpompiakin. Jos jarrulevy pääsee iskusta taipumaan, niin sitä voi yrittää itsekin oikaista. Tuurilla onnistuu. Ja jos kuvittelisi tilanteen, jossa vaikkapa jarrukahva on ottanut osumaa lastissa olleen pyörän kaaduttua miten sattuu, niin mekaaniset levarit ei ole hirveän kranttuja siitä, millaisen kahvan rikkoontuneen tilalle hätäpäissään laittaa. Kunhan on jokin kahva, joka vaijeria liikuttaa.
Ja ketkä valittaa korjauksen helppoudesta, niin käsi ylös kenellä on mennyt retkellä levyjarru rikki (sitä paitsi niitä jarruja on kaksi...)
Yleisin tarina, johon olen törmännyt, on sellainen, jossa jarrulevy on vääntynyt pyörää kuljetettaessa bussilla/junalla/lentokoneella. Epätodennäköistä kyllä, mutta ei mikään ihan tuulesta temmattu urbaanilegenda kuitenkaan.
Pidemmillä reissuilla voi välillä sattua epätodennäköisiä juttuja. Luin juuri kaveruksista, joiden teltan päälle kaatui yöllä tosi iso puu. Pyörä meni ihan solmuun ja tyypit sairaalakuntoon. Täysin ennalta-arvaamaton tilanne, mutta kaikenlaista sattuu.
Konalta Honky Tonk (http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=honky_tonk)on halvempi varusteltunakin ja käynee kevyellä varustuksella hyvin retkpyörästäkin. Itse mietin sitä pitkään, mutta en pidä Shimanon osasarjojen tuntumasta, eikä tuota saa pelkkänä runkosettinä. Maku kysymys. Pelago Stavanger (http://pelagobicycles.com/bicycles/stavanger-2.html)on vähän kalliimpi. Sen saanee kaiketi myös Campalla, jos haluaa. Foxcomp tuo maahan amerikkalaisia tuotemerkkejä Surly ja Salsa, jotka on pääosin valmistettu Taiwanissa.
Pelago Stavanger on vähän kalliimpi. Sen saanee kaiketi myös Campalla, jos haluaa.
Pelagon hinnoittelussa on kyllä jonkinverran ilmaa. Sen huomaa varsinkin lisävarusteiden hinnoissa. Hyviä pyöriä varmasti, ei siinä mitään.
Palatakseni takaisin aiheeseen - jos olisin nyt ostamassa retkipyörää, niin katselisin Triton Cyclesin alennuksia (http://www.tritoncycles.co.uk/m14b0s21p0/Road_Bikes/Touring_Bikes).
maalinni
29.06.2013, 09.57
Jarrulevyjä saa ostettua matkan varrelta tai sitten ottaa yhden mukaan. Ja mitäs retkeilyä se junalla kulkeminen on ;)
Lainataan ketjua omiin tarkoituksiin taas.
Eli hyvin palvellut surlyn cross check tuli tiensä päähän ja nyt hakusessa jotain uutta, mutta samanlaista.
Pelkkää runkoa siis haen. Kaikki osat löytyy jo valmiiksi.
- Teräsrunko
- Paljon kiinnikepaikkoja (lokarit, tavarateline, juomapullot + vielä muutama extra ihan vain huvin vuoksi)
- Geometria melkein samanlainen kuin cross checkissa (60cm). Oli täydellinen pyörä.
- Hieno. Jotain erikoista. Pyörät valitaan tunteella.
- Ei pelkkä retkipyörä (surly LHT). Tulee yleiskäyttöön.
Kokemuksia pelagon stavangerista?
Ei taida stavanger olla geometrialtaan kovin samankaltainen cross checkin kanssa?
-Soma Wolverine
-Teetät Kongan
Mitä retkipyöräspesialistit olette mieltä, kumpi on fiksumpi valinta retkipyöräksi ja jokapaikanhöyläksi, Surly Disc Trucker vai Kona Sutra?
Itselläni ei ole minkäänlaista kokemusta mistään maantiepyörätyyppisestä pyörästä. Tällä hetkellä koen haluavani teräsrunkoisen pyörän kierteellisellä keskiöllä, joka soveltuu kunnolla retkeilyyn, ja nämä kaksi vaihtoehtoa ovat nousseet esille.
Surlyn saisin rakennettua retkikuntoon runkosetistä, jo olemassa olevilla DT Swiss kiekoilla ja 3x9 XT/Sram voimansiirrolla + keskitason uusilla osilla noin 1200e hintaan ja Kona Sutra maksaa kaupasta 1399e.
Retkeilykäyttö olisi todennäköisesti vielä lähivuosina aika vaatimatonta, kotimaassa ja pohjoismaissa max viikon retkiä. Pyörä voisi toimia myös työmatkapyöränä ympäri vuoden, pois lukien pahimmat lumikelit.
Mitä retkipyöräspesialistit olette mieltä, kumpi on fiksumpi valinta retkipyöräksi ja jokapaikanhöyläksi, Surly Disc Trucker vai Kona Sutra?
Itselläni ei ole minkäänlaista kokemusta mistään maantiepyörätyyppisestä pyörästä. Tällä hetkellä koen haluavani teräsrunkoisen pyörän kierteellisellä keskiöllä, joka soveltuu kunnolla retkeilyyn, ja nämä kaksi vaihtoehtoa ovat nousseet esille.
Surlyn saisin rakennettua retkikuntoon runkosetistä, jo olemassa olevilla DT Swiss kiekoilla ja 3x9 XT/Sram voimansiirrolla + keskitason uusilla osilla noin 1200e hintaan ja Kona Sutra maksaa kaupasta 1399e.
Retkeilykäyttö olisi todennäköisesti vielä lähivuosina aika vaatimatonta, kotimaassa ja pohjoismaissa max viikon retkiä. Pyörä voisi toimia myös työmatkapyöränä ympäri vuoden, pois lukien pahimmat lumikelit.
Paakko linkit mitä tarkalleen kahtot?
Kona Sutra olisi tämä: https://www.bikeshop.fi/Kona-Sutra/ekauppa/pKOSU/
Ja Surly DHT tämän runkosetin ympärille. Suunnilleen vastaavilla osilla kasattuna kuin Kona Sutra: http://www.foxcomp.fi/surly-disc-trucker-2016-frameset-26
Surlyssä pidän siitä, että siihen mahtuu lokasuojienkin kanssa reilun kokoiset 26" renkaat pyörimään. Luulisi olevan mukavampi ja tukevampi hiekkateillä, eikä sileä touring-rengas varmaan hirveästi raskaammaksi muutu, vaikka vähän leveämpi on?
Jyväskylässä ei taida valitettavasti olla minkäänlaista retkipyörää liikkeissä esillä ja koeajattavana.
Sutrasta saa sit vielä 10% alennusta ostoskorissa. Jos tuo kompliitti on sellainen, ettei siitä olisi tarvetta vaihtaa paljon osia, niin sitten siinä on mun mielestä ihan hyvä hintalaatu-suhde. Jos osia menisi paljon vaihtoon, niin parempi kasata runkosettiin.
Surlyssä pidän siitä, että siihen mahtuu lokasuojienkin kanssa reilun kokoiset 26" renkaat pyörimään. Luulisi olevan mukavampi ja tukevampi hiekkateillä, eikä sileä touring-rengas varmaan hirveästi raskaammaksi muutu, vaikka vähän leveämpi on?
Retkikäytössä veikkaan renkaan vierintävastuksen olevan tärkeämpää kuin sen painon, jos noita jollain tavalla voi rinnastaa toisiinsa. Schwalbe Marathon Almotion koossa 40-622 on testatuista paras ja se on varmaan muutenkin retkipyörään sopiva. Vannekoosta 26" ei ole enää ainoa vaihtoehto, 27,5" on myös harkitsemisen arvoinen. Esimerkiksi Rove-ketjussa on puhetta ensi vuoden mallista, johon on saatavilla 47 mm renkaat, kun 28 tuumaisena mahtuu vain 40 mm. Toki vararenkaiden ja ehkä pinnojenkin saatavuus kesken matkan on paljon huonompi kuin 26 tai 28" ja mielestäni 40 mm on ihan hyvä koko sorateillekin, mikä Sutrassa on vakiona.
http://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews
Jyväskylässä ei taida valitettavasti olla minkäänlaista retkipyörää liikkeissä esillä ja koeajattavana.
Bikeshopista on Sutra LTD saatavissa kotiin testattavaksi. En kyllä katsonut, miten sen mitat eroaa tavallisesta Sutrasta ja muutenkin pyörissä on eroa. Kannattaa kuitenkin kysäistä.
https://www.bikeshop.fi/Kona-2017-cyclocross-testipyor/ekauppa/pKONACYCLOTESTI17/
Genesiksellä on myös teräsrunkoisia retkipyöriä (Tour D Fer ja Vagabond, miksei myös Croix De Fer), saatavuus taitaa vaan olla Konaa paljon honompi. Mutta täält Turust löytyy apua tähänkin tilanteeseen. Kysäse Raispost:
http://www.raispo.fi/polkupyorat/genesis
Sutran ja Sutra LTD:n rungot on identtiset.
Kannattaa muuten miettiä mahdollinen dynamon tarve jo pyörän hankintavaiheessa. Myöhemmin tekemällä siitä tulee helposti 200-300€ lisäsatsaus ja varastoon jää ylimääräinen etukiekko.
Hiukan epäilen identtisyyttä. LTD:ssä on isommat renkaat (mahtuuko yhtä isot tavalliseen) ja käsittääkseni järeämpi runko.
Okei en oo ihan varma asiasta, mutta LTD:ssä on 45mm ilman lokasuojia ja Sutrassa 40mm lokasuojien kanssa, geometriat pyörissä tismalleen samat. Sutran runko on järeämpi kuin Roven, mut Sutra-runkojen välisistä eroista en oo kuullut missään väitteitä ennen.
Pienen googlettamisen jälkeen minäkään en enää ole varma. Muistaakseni Ltd:n esittelyn aikaan jostain maininnan järeämmästä rungosta luin, mutta monenlaista tarinaa netistä löytyy.
Sutran ja Sutra LTD:n rungot on identtiset.
Kannattaa muuten miettiä mahdollinen dynamon tarve jo pyörän hankintavaiheessa. Myöhemmin tekemällä siitä tulee helposti 200-300€ lisäsatsaus ja varastoon jää ylimääräinen etukiekko.
Viime kesän grand tourin hoidin aurinkopaneelilla ja riitti hyvästi lisäakkujen kanssa jos oli päivä ettei oikein ladannut. On huippu paneeli, suosittelen, kannattaa harkita 3 osaista isompaa mallia. Pidin paneelia Bob Ibex kärrin päällä pinon päälimmäisenä mustekaloilla kiinnitettynä. Ja hyvästi latasin navin, kellon, radion, kännykät ja lisäakkuja - aina oli joku latauksesa! Lumia 925 latautui noin 2,5 h, iPhone 6S Plus noin 3,5-4 h. Ei sitä ajatessa vahtaa, mutta jäi tuommoinen tuntuma. ~8000 mAh lisäakku latautui aamusta kai jossain 8-10 h kuta kuinkin. Yhdessä iltaleirisä oli niin sievä ilta-aurinko niin latasi avian hyvästi kello 9-10 aikaan, kun asetin paneelin suoraan aurinkoa kohti.
isompi https://www.anker.com/products/A2421011
pienempi https://www.anker.com/products/A2422011
eBaystä tilasin, löytyy näitä Amazoneistakin.
Juviitanen
02.05.2020, 00.14
Tämä retkipyörä asia lienee mennyt eteenpäin. Mikä on tilanne v2020?
Ps: edelliset Kommentit oli kait jo 3 v vanhoja?
Siis mikä on paras retkipyörä? Itsellä ei ole enkä tiedä mihin suuntaan kallistua...
Ei ole parasta retkipyörää, kun jokainen meistä arvostaa asioita vähän eri tavoin. Ykkössivulla OMT:n kysymyssarjaan vastaamalla pääsee alkuun etsinnässä.
Sellainen juttu vielä, että kun naapuri ajelee retkensä Nishikin joustokeulahybridillä ja on tyytyväinen, ei kannata yliarvostaa speksaamista, vaan keskittyä ajamiseen ja siihen liittyvistä asioista nauttimiseen. Helposti pyörissä kuitenkin erot löytyy sieltä, mikä ei paperitiedoista selviä ja mitkä asiat olisi selvitettävissä vain perusteellisella testaamisella vertailukelpoisissa olosuhteissa. Siinä jää yhden kesän retket tekemättä ja seuraavana vuonna testitulos on vanhentunut, kun uusia malleja on tullut markkinoille.
Jos nyt haluais nähdä maailmaa uusin kiireettömin silmin niin olis aika hommata jo se retkipyörä. Ja nyt hakusassa puhdas retkipyörä ja mallia juhta.
Niin onkohan minun haeskelu kuinka hakoteillä jos n. 2k€ rahaan vahvimpana on Genesis Tour De Fer 30 https://www.genesisbikes.co.uk/bike/tour-de-fer-30-2020?
Katsastettu mm. Kona Sutra, Salsa Marrakesh, Bombtrack Arise Tour https://bombtrack.com/2020-arise-tour/.... ja pikaisella vertailulla tuo Bombtrack ja Genesis ovat valmiimpia ja lähellä toisiaan? Voimansiirto eroaa toki kun Genesis Tiagra 3x ja Bombtrack Microshift 2x myös vaihtajat jotka nyt ei niin kovin yleiset ilmeisesti ole.
Genesis laukut kiinni ja juomapullot paikalleen ja menoksi, Bombtrack muuten sama mutta uupuu pullotelineet. Kona ja Salsa sitten vaatisi enemmän ja hintakin olisi sitten jo varmaan nuissakin liki tuon 2k€
Mutta onko jotain muita mitä en ole älynnyt.
Jos nyt haluais nähdä maailmaa uusin kiireettömin silmin niin olis aika hommata jo se retkipyörä. Ja nyt hakusassa puhdas retkipyörä ja mallia juhta.
Niin onkohan minun haeskelu kuinka hakoteillä jos n. 2k€ rahaan vahvimpana on Genesis Tour De Fer 30 https://www.genesisbikes.co.uk/bike/tour-de-fer-30-2020?
Katsastettu mm. Kona Sutra, Salsa Marrakesh, Bombtrack Arise Tour https://bombtrack.com/2020-arise-tour/.... ja pikaisella vertailulla tuo Bombtrack ja Genesis ovat valmiimpia ja lähellä toisiaan? Voimansiirto eroaa toki kun Genesis Tiagra 3x ja Bombtrack Microshift 2x myös vaihtajat jotka nyt ei niin kovin yleiset ilmeisesti ole.
Genesis laukut kiinni ja juomapullot paikalleen ja menoksi, Bombtrack muuten sama mutta uupuu pullotelineet. Kona ja Salsa sitten vaatisi enemmän ja hintakin olisi sitten jo varmaan nuissakin liki tuon 2k€
Mutta onko jotain muita mitä en ole älynnyt.
Mites Trek 520 tai 920?
^520 liki kuin Sutra ja 920 tippuu jo rungon takia ja hinta kimpoaa jos vielä lokasuojaa ja napadynamoa siihen lisäilee.
Omaan makuun Genesiksessä turhan kapeat renkaat ja leveämpiin vaihtaessa taitaisi mennä myös lokasuojat vaihtoon. Haluaisin myös mieluummin voimansiirron maasto-osasarjasta. Tuossa sentään kevyin välitys 30-32, mutta voisihan se olla köykäisempikin.
Bombtrackissa järkevämmät välitykset. Voimansiirron osavalinnat melko erikoiset, mut ei niissä välttämättä mitään vikaa ole.
Vaikeeta kyllä löytää kompliitti, josta ei olisi heti vaihtamassa jotain.
https://www.bikester.fi/877536.html
Tuo on aika hieno ja mielenkiintoinen. Tarakat tosin tarkoitettu kevyempään lastiin ja tiukat välitykset siinäkin. Ylempiin verrattuna ois leveemmät renkaat ja hydrauliset jarrut.
Jos ei tarvitse olla droppitankoinen, niin valikoimaa olisi enemmän ja edullisemmin esim:
https://www.bikester.fi/diamant-135-men-turmalin-1074422.html
https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-travel-iridium-n-red-899365
https://www.bike24.com/p2350010.html
edit: eipäs unohdeta Pelagoa: https://www.pelagobicycles.com/bicycles/stavanger-commuter.html
^Juu tuotapa en tiiraillu tarkemmin...spekseissä 700x38c maksimi tuossa rungossa.
Ja vaihteisto tosiaan sais olla köykänen, kun ajatuksena on muuallekin kuin tasamaalle tarkoitus ja ajettava ilman että sykkeet karkaa.
Nuo microshiftin vaihtajat itselle eksoottiset ja taitaa monelle muullekin, kun saatavuus oikeastaan lätäkön toisella puolella.
Tuota Cremeä jossain jo tiirailin.
Tuo tanko asia on semmonen jota pallotellu pikkasen ja kyllä se on kallistunu tuonne droppi puolelle.
Ajattelin että Surlyn Disc Trucker karkais hinnassa, mutta eihän se välttämättä edes ehkä karkais...
Trek 520 tai Kona Sutra (1364€ Bikeshopin alennuksella) tulisi halvemmaksi kuin Genesis tai Bombtrack, vaikka hankkisikin päälle dynykiekon ja valot. Jotain 250€ taitaisi upota SP:n navalle kasattuun valmiskiekkoon, IQ-X:ään ja johonkin takavaloon, kun Saksasta tilaa. Noissa ois molemmissa kunnon ryömintävälityksetkin.
Itse ajan 90-luvun hybridillä, joka on uudelleenrakennettu vuosien aikana, alkuperäistä on DBS:n hyvä alurunko, ohjainlaakeri, satulaputken kiristin. Vedän grand toureillani perässä Bob Ibex peräkärryä https://www.bobgear.com/ibex-bike-trailer, kokeilin vuosia sitten vetää kärryä maantiepyörällä, cyclocrossarikin on kokeiltu. Vanha kevyt hybridi on siitä hyvä, että alumiinisen ohjaustangon olen sahannut sopivan levyiseksi ja saan pidettyä tasapainon hyvin. Kärrystä en luopuisi, koska ajo on paljon pehmeämpää, kun matkatavaroiden suurin massa on kärryssä eikä pyörän päällä.
Pyörän päälä on toki pienet laukut, joissa on kevyttä tavaraa kuten tuulitakkia, sukkaa, karttaa, evästä mitä nyt tarvii päivän aikana eikä halua kaivaa kärrystä, jonka päälä kulkee myös kevyt laadukas ja mukava retkituoli. Reissun päälä oma tuoli on niin iso juttu ja tukikohta missä vain, että en pelkällä asfaltinreunalla istumiseen alkaa oikeasti kyllästyä tai istumapaikkojen etsimiseen. Sitten leirissäni se on ihan ehdoton asia, ei tarvi maassa istua. Suosittelen tuota BOB:in kärriä, siihen saa hyvin varaosiakin, ostin sen varuste.netistä. Varaosina on fillarikytkökseen takakiekon QR vara-akseli. Kamojen päälä kärrissä on myös päivisin aurinkopaneeli päälimmäisenä, käyttänyt viime vuodet Ankerin hyvää 21 W paneelia https://www.amazon.de/Anker-PowerPort-Ladegerät-2-Port-Solarladegerät/dp/B012VQMGCA/, lataa iPadinkin todella nopeasti ja puoli pilviselläkin säälä saa sähköä. Aina on joku latauksessa vähintänsä akku.
Tämä laukku on ollut viime vuoden tarakan päälä, kevyt, ei pidä sadetta, kun tarkoitus ei ole, että olisi painava kaiken sään laukku, asiat, jotka eivät saa kastua ovat muovipusseissa. Parasta tuossa on keveys ja tämä keskilaukku, jossa on sitä sun tätä lompakko, kännykkä, paperikartat, naposteltavaa kaikkea pientä. Oli halpa ja on ollut erinomainen siihen nähden. Pikku radio menee päällä verkkotaskussa, yleensä on Radio Suomi auki minkä maakuntaradion alueela sitten kuljen. https://www.topeak.com/global/en/products/rear-rack-bags/858-mtx-trunkbag-exp
Ja laukulle yhteensopiva MTX tarakka löytyy täältä https://www.topeak.com/global/en/products/racks MTX järjestelmän mukaan laukku solahtaa kiskoja pitkin paikalleen ja lukittuu. Sitten laukut kumppareilla kiinni niin homma pyysy paikallaan hyvästi. Olen käyttänyt laukkua myös maantiepyörän kanssa satulaputki telineeseen kiinnitettynä.
Kärrin mestariasia on tuo lipputanko ja pidän siinä tarkoituksella isoa Suomen lippua, se on turvallisuustekijä ja näyttää kivalle. Se kärrin oma keltainen toimii myös. Ajan pääosin kolmen, neljän ja viidennumeron teitä. Vältän viimeiseen asti valtateitä. Näkyvyys on todella tärkeä asia.
Täällä on joitakin vuoden 2018 grand tourin kuvia, näkyy tuo setuppini kohtalaisesti. Pääosin syön lounaat ravintoloissa, mutta päivälliset ja aamupalat teen itse ja lounaatkin jos jään pitämään leiriä paratiisiin. https://junnikkala-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/tonyat_junnikkala_me/Eto4LKli0WVPp8DYtjKAj2MBCZhxUa9o971SayXJpg27jA?e=9 XPSd3
Nautiskelija
05.07.2020, 15.08
gzmi, kiitos kikkojesi jakamisesta! Mielenkiintoista luettavaa, vaikka itse joudun vielä keskittymään junnun vetämiseen kaksipyöräisessä peräkärryssä. Bob hankintaan sitten joskus..
^^^ juu tuo Sutra on kyllä vahvoilla senkin puolesta että renkaille on tilaa ja vaihteisto perus hyvä.
^^ bob lähtökohtaisesti vain pikalinkku sopiva, mutta näkyy saavan aftermarket palikkaa jolla myös läpiakseli sopiva...ainakin 142x12.
Mutta en nyt tyrmää tätäkään vaihtoehtoa. Tuo nyt ois sen n.600€, mutta vetokalusto vähän niinkuin uupuis.
Tuo Ankerin 21w jo löytyy ja kunhan kohtuu kirkasta niin todella toimiva kapistus.
Retkituoli on kyllä mukava kapistus.
Kiitos hyvästä postauksesta joka pisti miettimään vielä uudesta kulmasta.
Kiitos. Ensiksi on tehtävä se linja miten yöpyy. Jos yöpyy maatilamajoituksissa, hotelleissa niin ei tarvinne majoittumisvälineitä. Miten syö, jos syö aina ravintolassa niin ei tarvitse keittovälineitä. Koin tämmöisen vaikeaksi, itselle fillarireissut ovat kulkurimeininkiä. Poljon missä poljen, yövyn missä yövyn, syön mitä syön, paskon missä paskon (en muuten jätä siitäkään roskaa luontoon, vaan paperikin kulkee kaupan hedelmäpussissa roskiin).
No sitten, kun valinta on tehty niin se vaikuttaa tietenkin päivämatkoihin ja fillaroinnin luonteeseen. Minulla pisimmät päivämatkat ovat toki olleet melkein 200 km, mutta silloin on liian loppu. Joskus ne ovat 40 km, joskus 90 km, usein se on siinä 70-80 km. Matkaan vaikuttaa eniten fyysinen ja henkinen fiilis, sää. Päivärytmin pito reissussa on tärkeää, koska päivä on jo mennyt jos sieltä teltasta heräilee keskipäivällä. Pyrin olemaan tiellä klo 10. Kokeilin kuumassa helteessä nukkumista ja yöllä ajoa, ei vain toimi minulle, kun en saa päivällä nukuttua, luonto pitää niin paljon enemmän ääntä ja ihmiset. Luonnossa autojenkin äänet kantaa helposti pari kilometriä riippuen maastosta.
Reissussa en halua kärsiä, haluan olla puhtaissa vaatteissa, joten niitä on riittävä määrä jos ei pääse pyykille joka päivä. Pyykkäys tapahtuu ämpärissä ja leiri useimmiten on vesistön äärellä, että onnistuu huolto ja virkistäytyminen.
Kaikki mukavuus ja tarpeellinen painaa. Ja vettäkin pitää olla yli päivän tarpeen jos tapahtuu tapaturma, jota haluaa jäädä hoitaan ja toipuun vaik' kolmeksikin päiväksi. Ruokakin painaa. Usein syön lihapullia kastikkeessa pastan kera. Tai uusia pottuja, lihaa, kanaa, makkaraa jne. Mitään retkieväitä en ole syönyt vuosiin, kun pääosin pystyy tekeen tavanomaisia ruokia mitä nyt rasvat eivät säily. Maksapasteija tuubissa leivän pääle on luksusta ja se säilyy yön yli seuraavaan aamuun. Joskus olen jäähdyttänyt joitakin avaamattomia ruokia muovipussissa järvessä, lammessa.
Kaikki tämä vaikuttaa minkä pyörän valitsee retkelle, mitä varaosia tarvii. Itsellä on tähellisimmät työkalut, teflonsuihketta, varapuolat- ja vaijerit, kärrin varaosat mm. aisan kiinnitys sokat, se vara-akseli. Sisäkumeja 3 kpl + 1 kpl kärrille 16" oliko se koko. Itse en oikeastaan halua ajaa hienoimmilla fillareillani retkillä, joita ovat maantiepyörä, CX ja prototyyppi Pelago uniikki fillari.
Matkavakuutus kattaa myös fillarimatkailun, kun se matka ei suuntaudu vakituiselle vapaa-ajan asunnolle. Kun matka keskeytyy liikaa niin kohtuullisin pakollisin vaik' taksikuluin matka jatkuu seuraavaan paikkaan mistä pääsee toisella välineelä. Toki myös hotellikulut korvataan silloin. Kun kulut alkaa epäilyttää niin soittaa vakuutusyhtiöön, näin se menee. Kävelykin on matkustamista jos sielä loukkaa itsensä niin samalla tavalla matka jatkuu vakuutuksen turvin.
On ensiapulaukku mukana, kipulääkettä, antihistamiinia, käärmenapit ja puhdistusainetta.
Kun on valmis yöpymään reissussa ja tekeen tarvittavan huollon itse - on vapaa, ja tapahtuu irtautuminen arjesta, sitä ei aja aikataulun mukaan seuraavaan yöpymispaikkaan.
Pääasiassa teltta ja laavut toiminu tähän astikin ja keittovälineet ehdoton...tällä tyylillä menty myös norjan autoilut yms. Niin samalla tyylillä menen varmaan loppuun asti.
Ja tässä nimenomaan haluaa sen vähäisenkin kiireen pois eli vaikka 1-2kk aikaa ja semmonen noin suunnittelu joka sitten elää matkan myötä.
Pikkasen mieluilin jo tälle kesää jotain, mutta poikkeuksellisen tilanteen takia aikalailla kaikki mitkä herättää omistamisen halua on myyty loppuun.
^Juu tuotapa en tiiraillu tarkemmin...spekseissä 700x38c maksimi tuossa rungossa...
Jos ajaa tiellä Euroopassa, niin mihin tarvitsee yli 32 mm leveää rengasta? Jos ajaa Itämeren ympäristössä, niin mihin tarvitsee vaihteita? :)
Jos ajaa tiellä Euroopassa, niin mihin tarvitsee yli 32 mm leveää rengasta? Jos ajaa Itämeren ympäristössä, niin mihin tarvitsee vaihteita? :)
Ja jos pysyy Suomessa niin voi ajella vaikka ykspyöräsellä.
Näitä on näkynyt monissa nettikaupoissa, syystarjouksessa varmaan 999€ hintaan tarjolla https://www.bike24.com/p2323083.html?menu=1000,173,158
^^ kyllä ainakin Balttiassa niistä viahteista on apua, jos meinaa päästä eteenpäin rantojen juoksuhiekkateillä.
Faran 2.0
https://www.instagram.com/p/CDljDr5lEbZ/?igshid=4reumqzrve4l
Jos ajaa tiellä Euroopassa, niin mihin tarvitsee yli 32 mm leveää rengasta? Jos ajaa Itämeren ympäristössä, niin mihin tarvitsee vaihteita? :)
Tie se on metsäautotiekin. Ja miksi ajaisin pelkästään Itämeren ympäristössä?
Tässä tulee selvästi ilmi, miten erilaisia asioita kukin arvostaa. Itse pidän sopivana rengaskokona n. 35-40 mm jo heikkolaatuisen päällysteen takia. Ykkösvaihteen välityksenä saa olla 1:1 tai jopa vähän lyhyempi. Vaikka Itämeren rannoilla ei Alppien kaltaisia nousuja olekaan, ihan riittävän teräviä mäkiä silti minun voimilleni. Hiljattain tuli lenkillä vastaan liikennemerkki 20% mäestä. Soratiellä. Lyhyt ja siten voihan sen taluttaa, mutta kun oikein valitulla pyörällä mäen voi ajaakin, miksi niin ei tekisi.
Jep, ittelle on tärkeää grand toureilla varmuus, että matka etenee, alla on kumit, joihin voi oikeasti luottaa. Olen ajanut viime vuodet Continentalin Gator Skineillä 32 mm. On hyvästi suojatut, kertaakaan ei ole kumi mennyt puhki päälykumista johtuvasta syystä. On mennyt puhki siitä, että paineet ovat olleet liian kovat sisärenkaassa ja auringonkuumuus räjäytti molemmat renkaat kaupassakäynnin aikana. Opin siitä, että maksimia hieman alempi paine riittää. Toimii hyvin joka tiellä, toki maastoon tuolla ei mene kuin pakon eesä leiriiin tieltä siirtyesä. Continental antaa tuolle puhkeamattomuustakuunkin, näin oli ainakin aiemmin. https://www.continental-tires.com/bicycle/tires/race-tires/gatorskin
Nyt kun olen muutaman vuoden pyöräretkeillyt, olen huomannut, että pyöräretkiä tehdän lähes kaiken tyyppisillä pyörillä. Itselläni on hyvin perinteinen retkipyörä, Surly Disc Trucker, jossa laukut edessä ja takana. Hiukan valtavirrasta poiketen minulla on pyörässä 2" leveät renkaat. Tämä siksi, että pidän myös sora- ja metsäautoteista, enkä halua niiden rajoittavan reittivalintojani.
Retkillä näkee ehkä eniten retkeilijöitä ihan tavallisilla hybridipyörillä ja takalaukuilla. Se lienee se yleisin kalusto kotimaassa. Nouseva trendi tuntuu olevan minimalistit, jotka retkeilevät maantiepyörällä, runkolaukulla ja isommalla satulalaukulla. Läski- ja tavarapyörilla retkeilevät eivät myöskään ole aivan harvinaisia. Ja tulipa Ahvenanmaalla vastaan seurue, joka retkeili Jopoilla. He tosin valittivat, että takapuoliin sattuu jo kovasti kolmen päivän pyöräilyn jälkeen.
Minusta paras retkipyörä on se, jolla lähdet retkelle. Retken aikana on sitten hyvä havainnoida ja pohtia omia mieltymyksiä ja tarpeita ja sitten tuunata omaa pyörää siihen suntaan tai tarvittaessa vaihtaa kokonaan pyörää itselleen sopivampaan malliin.
Niin onkohan minun haeskelu kuinka hakoteillä jos n. 2k€ rahaan vahvimpana on Genesis Tour De Fer 30
Genesis on oikein jees. Itse olen viime reissut ajanut Croix De Fer 10:llä vm. 2017. Siinä on toki "vain" Soraa, mutta hintakin lähes puolet halvempi kuin 30:ssä. Näemmä kympistä on tänä vuonna tullut suoratankoinenkin versio, mutta kyllä minäkin retkipyörässä droppia suosin, joskin olen ajanut myös muutaman kymppitonnin verran pitkiäkin reissuja perhostangolla. Kukin mieltymystensä mukaan. Vähänkin pidemmällä reissulla itselläni on laukut takana + edessä Tubus Tara lowrider etulaukuille, teltta tarakalla. Alkuperäisistä Genesiksen Riddler-renkaista en pitänyt, vaihdoin Schwalben Supreme Evolutioneihin. Supremeista on vuosien varrella tullut mun luottorenkaat; loistava rullaavuus, jota itse arvostan eniten renkaassa, ja sen verran pistonsuojausta että rengasrikot on todella harvinaisia. Ja vaikka ne on vain 37 milliset niin kyllä minusta niillä pystyy suhteellisen kivuttomasti kulkemaan huonommillakin reiteillä, kunhan ne ei ole pääosassa. Juuri tein parin viikon reissun Virossa ja siellähän soratiet tunnetusti ovat melko käppäisiä - pärjäsin niiden läpi ookoo. Pehmeä hiekka on kyllä no-no kuten arvata saattaakin.
Minusta paras retkipyörä on se, jolla lähdet retkelle. Retken aikana on sitten hyvä havainnoida ja pohtia omia mieltymyksiä ja tarpeita ja sitten tuunata omaa pyörää siihen suntaan tai tarvittaessa vaihtaa kokonaan pyörää itselleen sopivampaan malliin.
Tämä kannattaa muistaa. Muuten voi käydä jopa niin, että jää retki tekemättä, kun speksaa sopivaa pyörää, eikä valmista tule. Paras retkipyörä on siis edelleen haussa, siksi kannattaa tyytyä riittävän hyvään. Ja kun muutamia viestiketjuja hifistelijöiden harrastuksesta lukee, täydellisyyden tavoittelu tuntuu kasvattavan ongelmien määrää ja kustannuksia rajusti. Toki sekin voi olla ok, jos kaluston rikkoutuminen ei matkalle asetettuja tavoitteita haittaa. Itselläni haittaa, joten voin tehdä niinkin epäseksikkäitä valintoja kuin Schwalben pistosuojattu rengas.
... Ja kun muutamia viestiketjuja hifistelijöiden harrastuksesta lukee, täydellisyyden tavoittelu tuntuu kasvattavan ongelmien määrää ja kustannuksia rajusti. Toki sekin voi olla ok, jos kaluston rikkoutuminen ei matkalle asetettuja tavoitteita haittaa...
Millä tavalla täydellisyyden tavoittelu kasvattaa ongelmien määrää, tarkoittaa kaluston rikkoutumista ja matkalle asetettujen tavoitteiden jäävän saavuttamatta? Olisko jotain suoraa linkkiä ao. keskusteluihin kun en ymmärrä mistä puhutaan.
Koskettaa itseäni sillä tavalla, että alkaa olla melkolailla itselleni täydellistä settiä koossa ja nyt alkoi pelottaa :(
Kun rungon mitoitus halutaan optimoida, saattaakin runko murtua. Tai kun takahaarukan pituus pidetään minimissä, alkaa hiilikuiturunkoon paksuista renkaista tulla naarmuja. Ohuet renkaat, joista melkein paistaa aurinko läpi, ja rengasrikot on oma lukunsa. Ja tubeless-ongelmat lisänä. Hienot satulaputkiratkaisut ja sähkövaihteet tähän vielä päälle.
Nämä eivät siis ole tietenkään retkipyöräviestiketjuista napattuja esimerkkejä, vaan graveliin liittyvistä. Mutta vaikka näissä kalusto on siis jo lähtökohtaisesti melko arvokasta, ongelmia ei se ole poistanut. Olisi kai pitänyt tarkentaa kommenttia jotenkin, että retkipyöräilyssä täydellisyyden tavoittelussa kannattaa pitää luotettavuuden painoarvo korkeammalla kuin muussa harrastepyöräilyssä moni pitää tjsp.
Tämä kannattaa muistaa. Muuten voi käydä jopa niin, että jää retki tekemättä, kun speksaa sopivaa pyörää, eikä valmista tule. Paras retkipyörä on siis edelleen haussa, siksi kannattaa tyytyä riittävän hyvään. Ja kun muutamia viestiketjuja hifistelijöiden harrastuksesta lukee, täydellisyyden tavoittelu tuntuu kasvattavan ongelmien määrää ja kustannuksia rajusti. Toki sekin voi olla ok, jos kaluston rikkoutuminen ei matkalle asetettuja tavoitteita haittaa. Itselläni haittaa, joten voin tehdä niinkin epäseksikkäitä valintoja kuin Schwalben pistosuojattu rengas.
Hifistely retkipyöräilyssä ja esimerkiksi gravel- tai cyclocross-kilpapyöräilyssä toteutunee melkolailla erilaisin keinoin. Tuskinpa kukaan täysjärkinen tavoittelee täydellistä retkipyörää samoin preferenssein kuin täydellistä kilpapyörää.
Toisekseen asioihin vaikuttanee hieman esimerkiksi se, että tarkoittaako ”retkipyöräily” parin päivän kotimaaretkeilyä ultra light bike packing -varustuksen kera vai vaikkapa maailmanympärimatkaa puoli omaisuutta mukana.
Kaikki tuo on totta. Siksi totesinkin Tomyn kommentin viisaaksi ja että jos alkaa liikaa speksata, saattaa homma karata käsistä.
Joo mutta keksimäsi hifistelystä potentiaalisesti aiheutuvat ongelmat oli kustannusten nousua luukuunottamatta kaukaa haettuja ja kustannusten nousu ei varsinaisesti ole ongelma, jos hifistelijällä on halu ja mahdollisuus rahaa käyttää. Väite siitä, että hifistelemällä päätyy huonompaan lopputulokseen kuin ilman hifistelyä, ei siten ollut perusteltu.
(Esimerkissäsi voi siitäkin voi olla montaa mieltä, että mikä on ”hifistelyä” ja mikä ei. Esimerkiksi tubeless-renkaat alkaa tätä nykyä olla ihan arkipäivää tavallisessa harrastepyöräilyssä ilman mitään hifistelyyn viittavaakaan. Eikä mene pitkään, kun esimerkiksi sähkövaihteetkin ovat sitä. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kummatkaan olisi järkeviä valintoja, jos on tarkoitus retkipyöräillä maailman ympäri. Silloin hifistelyä voikin olla vaikkapa tangonpäävaihtajat tai Gevenallet yhdistelmäkahvojen sijaan, jolloin hifistely ei välttämättä edes kasvata budjettia.)
Melkoiseksi hifistelyksi meni tämä keskustelu.
Kirjoitin, että "täydellisyyden tavoittelu tuntuu kasvattavan ongelmien määrää ja kustannuksia rajusti" ja tuolla viittasin nimenomaan muualle kuin retkipyöräkeskusteluihin. Samaan hengenvetoon peesasin Tomyn kommenttia, että speksaamisessa kannattaa pitää tavoitteet kirkkaana mielessä, jotta lopputulos olisi oikeasti hyvä. Tuskin olisi ensimmäinen kerta, kun joku lukee netistä, alan lehdistä, mainoksista tms. paikoista aiheesta ja päättää haluta jotain "hienoa", mikä ei sitten olekaan sitä, mikä oikeasti on toimivaa omissa tarpeissa.
Lienee ymmärretty tämä asia ja halukkaat korvaa sanan "hifistely" jollain paremmin kuvaavalla.
Minusta paras retkipyörä on se, jolla lähdet retkelle. Retken aikana on sitten hyvä havainnoida ja pohtia omia mieltymyksiä ja tarpeita ja sitten tuunata omaa pyörää siihen suntaan tai tarvittaessa vaihtaa kokonaan pyörää itselleen sopivampaan malliin.
Komppaan kanssa tätä, näin ensimmäistä kesää lajiin tutustuvana. Oma pyöräni mallia budjetti graveli ja yllätyin, kuinka hyvin tämäkin toimi 20 kg:n kuormalla, tarakka takalaukut ja tankolaukku yhdistelmällä. Ekan reissun kokemuksen jäljiltä vaihdon pienimmän välityksen 1:1 ja viikonloppuna olisi taas tarkoitus lähteä lisää kokemuksia kartoittamaan.
Seuraavana olisi ohjelmassa varusteiden uusimista. Leiriytymisvermeet on alunperin mietitty veneellä kuskattavaksi, joten kaikki on vähän turhan isoa, vaikka tykkäänkin nukkua yksin 4-hengen teltassa.
Uusi Fairlight Faran näyttäisi onnistuneen täydellisyyden tavoittelussa aika hyvin: https://fairlightcycles.com/wp-content/uploads/2020/08/Fairlight-Faran-2.0-Design-Notes.pdf
https://fairlightcycles.com/wp-content/uploads/2020/08/FAIRLIGHT-2020-FARAN-Mk2-04298-scaled.jpg?v=79cba1185463
Mulla oli täydellinen retkipyörä Nishiki continental vm87. Made in Japan. Ajelin sillä parikymmentä vuotta. Suomi oli silloin rikas maa ja kaikilla töitä. Ja jos ei työ kiinnostanut niin soskusta sai saman. Ruotsissa ihmiset oli mukavampia kuin PyhäAmma ja Norjalaiset naiset kauniita.
Urakuula navat, irtokuula keskiö. Välitykset riitti kaikkeen käyttöön.
Kesti hyvinkin 5000km lenkin, riitti kun vaihto renkaan ristiin.
Nyt kun aloitin uuden harrastuksen Bikepacking. Niin jopa alkoi kaipaamaan jotain parempaa tuon painavan rautaputki romun eli Salsa Fargon tilalle.
Polkupyörä on siitä pätevä keksintö että se oli täydellinen jo syntyessään.
Timantti runko, ei koskaan tule häviämään.
Ihminen ei ole täydellinen, on kaikenlaisia turhia haluja ja tarpeita.
Nykyihminen on kaiken lisäksi niin ylpeä ja mahtipontinen että tuhoaa itse itsensä.
Tuo tuleva Fairlight Faran 2 on hyvä esimerkki siitä, kun asiat ainakin yritetään suunnitella kunnolla. On aika vaikuttava tuo suunnittelu muistio, esim. valojen johtojen reititykset on aika hienosti ajateltu.
tosminen
21.02.2021, 13.02
Tuo Faran on kyllä kiinnostava, mutta ALVien ym. jälkeen hinta taitaa karata omasta budjetista.
Ehdottakaapa retki-/seikkailupyöriä n. 2000 euron hintaluokassa, kun tarkoituksena olisi tehdä max. parin viikon reissuja lähinnä kotimaassa majoitus- ja muut retkikamppeet mukana. Eteneminen mieluummin pieniä teitä, soraa ja helppoja polkuja pitkin, toki myös pitkiä asfalttisiirtymiä tulee vähän pakostakin. Riittävän laajat välitykset ja rengastila lienevät tärkeitä. Viime kesän reissuilta oppineena 700x38 mm rengas ei huonommilla teillä kuormatun pyörän kanssa meinaa riittää, varsinkin jos kaveri päästelee muhkumpien kumien kanssa edellä.
tosminen
22.02.2021, 14.50
Täydennyksenä edelliseen voisi vielä mainita, että internetpyöräilyä on tullut harrastettua paljon ja yleisimmät retkipyörät ja muutama muukin on kyllä tiedossa. Kiinnostaisi kuulla mielipiteitä siitä, minkä pyörän itse valitsisit, jos tarkoituksena olisi tehdä yllä kuvatunlaisia reissuja ja vieläpä niin, että pyörä olisi mukava ajettava myös muussa sekalaisessa ajossa.
Odotan kiinnostuksella uutta Pelago Stavangeria ja myös Velo Orange Polyvalent kiinnostaisi. Sen ja monen muunkin pyörän saatavuus tuntuu vain olevan varsin surkeaa nyt.
Ehdottakaapa retki-/seikkailupyöriä n. 2000 euron hintaluokassa, kun tarkoituksena olisi tehdä max. parin viikon reissuja lähinnä kotimaassa majoitus- ja muut retkikamppeet mukana. Eteneminen mieluummin pieniä teitä, soraa ja helppoja polkuja pitkin, toki myös pitkiä asfalttisiirtymiä tulee vähän pakostakin. Riittävän laajat välitykset ja rengastila lienevät tärkeitä. Viime kesän reissuilta oppineena 700x38 mm rengas ei huonommilla teillä kuormatun pyörän kanssa meinaa riittää, varsinkin jos kaveri päästelee muhkumpien kumien kanssa edellä.
Olen tässä yrittänyt etsiä kaverille melko samoilla spekseillä retkipyörää. Jos meinaa hommata pyörän ensikesäksi kannattaa pistää vauhtia hankintoihin. Itselle kävi niin että jäi 2020 Bombtrack arise runko saamatta kun, kun viivyttelin sen ostamista tarpeeksi kauan. Tässä muutamia:
https://ciclicorsa.com/shop/cinelli-hobootleg-geo-bicycle/
https://larunpyora.com/tuote/2021-focus-atlas-6-8-green/
pturunen
22.02.2021, 16.48
Tuo Farlightin uutukainen on kyllä lähes täydellinen. Mitähän runkosetistä joutuu maksamaan? Hämää tuo R ja T merkinnät. Normikansalaiselle tulee mieleen, että R ois regular ja T tall, mutta ilmeisesti just toisinpäin.
tosminen
22.02.2021, 17.13
Jos nyt oikein Fairlightin sivuilta tulkitsen, niin runkosetti 870£ ilman ALVia + toimituskulut. Eli eikös tuosta tule nykyisellä kurssilla karvan alle 1250 euroa ja sitten saa vielä laskea niihin toimituskuluihin muutaman kympin.
Tuo Farlightin uutukainen on kyllä lähes täydellinen. Mitähän runkosetistä joutuu maksamaan? Hämää tuo R ja T merkinnät. Normikansalaiselle tulee mieleen, että R ois regular ja T tall, mutta ilmeisesti just toisinpäin.
No eihän? https://fairlightcycles.com/wp-content/uploads/2021/02/Fairlight-Frame-Geometries.pdf?v=79cba1185463
Mun mielestä vois olla melkeen vielä joku välimalli, kun noi molemmat vaikuttaa aika erikois-geometrioilta.
pturunen
22.02.2021, 18.38
^jännä. Katsoin maastopyöräilijänä heti reach mittaa 58 koossa. 58R reach on 402 mutta 58T 390. Ei pätenyt sitten kaikkiin mittoihin.
thinwhiteduke
14.05.2021, 13.07
Kevät on jo pitkällä, joten lienee aika elvytellä tätäkin ketjua henkiin. Minulla olisi nyt työsuhdepyöräedun myötä realisoitumassa mahdollisuus hankkia se loppuelämän retkipyörä, jolla voisi lähteä halutessaan reissata vaikka maailman ympäri. Hintakatoksi olen asettanut 4000 euroa. Runkomateriaali saisi olla mieluiten teräs, niin kestää kuormaa ja rungon saa tarvittaessa hitsattua kuntoon reissun päällä. Mukaan olisi hyvä saada luotettavat ja helposti vaihdettavat komponentit ja maantietanko sekä tarvittaessa hieman paksummat renkaat. Ja luonnollisesti laukut eteen ja taakse.
Olen myös harkinnut, että voisin siirtää kuormaa pyörältä peräkärryyn vaikka tuollaisen bob yakin avulla. Näkisin kuitenkin, että pyörän tulisi olla sellainen, että se pystyy tarvittaessa kantamaan koko kuorman ilman kärryjäkin.
Olen tässä tovin ketjun suosituksia katseltuani ymmärtänyt, että noihin vaatimuksiini pääsisi jo aika paljon pienemmälläkin rahallisella panostuksella. Näkisin kuitenkin että tuleva fillari saisi myös ulkonäkönsä puolesta hivellä silmää. Kirjoittajan silmää tahtoo hivellä kaikenlaiset ruosteläjät, mutta rouvan silmä on hieman vaativampi. Ja tätä silmää täytyy miellyttää, koska pyörän leposija sijaitsee olohuoneessamme.
Tuo jo yllä linkattu Faron 2.0 vaikutti jo varsin oivalliselta kokonaisuudelta, mutta valitettavasti leasing-firman ehtojen mukaan fillarin saa tilattua vain EU-alueelta. Jatkan kuitenkin vielä selvittelyä, että saisiko tuollaisen jotain kautta keploteltua etujen piiriin. Tätä odotellessa ajattelin turvautua joukkovoiman apuun pyörän etsinnässä. Eli kiitänkin jo etukäteen suosituksista ja vinkeistä!
Useammassa paikassa toimitusajat näkyvät venyneen pitkiksi. Minulla ei onneksi ole pyörän hankinnan kanssa kovin kiire. Tämä kesä kulkee vielä hyväksi havaitulla cyclocrossilla ja parilla tarakkalaukulla.
Ps. ketjun alkupäässä mainittiin, että 26" renkaat olisivat varmemmin huollettavissa maailmalla. Postaus oli vuodelta 2013, joten lieneeköhän asia edelleen näin?
Tout Terrain
https://tout-terrain.de/en/
Terästä ja varsin kattava valikoima erilaisia fillareita.
Neljä tonnia taitaa riittää just johonkin hinnat alkaen -Pinioniin, niin ois aika vaikea paikka päättää voimansiirtoratkaisua. Tout Terraineja katsoisin itsekin.
thinwhiteduke
15.05.2021, 12.58
Täytyypä katsastaa tuo Tout Terrainin tarjonta! En muuten ollut edes harkinnut muita kuin perinteisiä vaihtajia sillä perusteella, että oletin näiden olevan helpompia huoltaa. Tietty jos huomattavasti huoltovapaampi vaihtoehto löytyy, on se otettava harkintaan. Ensimmäinen reaktioni noihin Pinioneihin oli hyvinkin torjuva... :rolleyes: Mutta täytyypä selvitellä lisää!
Edit. Editoin hieman viestiä kun tyrmäsin ensin nuo vaihdelaatikot. :)
https://www.cyclingabout.com/
Tuo sivusto on varmaan aika hyvä lisätutustumiseen. Kannattaa noi Pinion ja Rohloff vaihtoehdot oikeasti tutkia, samoin hihna vs ketju.
Ja ite en hirttäytyisi kiinni 26'' kiekkoihin, mut onhan semmoset varmaan lähtökohtaisesti kestävämmät ja pienempää pyörää laukkuineen on varmaan mukavampi nostella jossain ajokelvottomassa kivikossa.
Matti Heikkinen
15.05.2021, 19.33
Viime kesän Pohjois-Norjan reissulla tapasin ääripäät,Muonion yläpuolella nuorehko nainen tuli vastaat Jopolla,oli sivulaukut ja rinkka selässä ja vielä hymyili,Norjassa tapasin tsekin,oli menossa Nordkappiin,pyörän merkistä en ole varma oliko Thorn,runko katkaistavissa kahtia lentokuljetusta varten harmitteli kun ei voinut ajaa kotiin.Ihmettelen kovasti minkä hintaisilla pyörillä lähdette retkelle,miten yksin ajaessa onnistuu esim kaupassa käynti että pyörä on tallessa kaupasta tullessakin,ammattimiehet kyllä tuntevat hinnakkaan pyörän ja ovat nopeita.kyllä halvallakin pyörällä pärjää,ostin Kuwaharan Nakajiman ohennetulla Cr-Mo rungolla pihakirppikselltä kympilla,riisuin rungosta kaikki pois ja laitoin miljoonalaatikosta osat,ajoin sillä pari kertaa pohjois-Norjassa ja sitten oletin että retkeily oli tässä ja myin sen nuorehkolle naiselle joka oli lähdössä fillarilla Intiaan,ensimmäisenä syyskesänä ajoi Istanbuliin,seuraavana Lensi Bangokiin kun ei ilmeisesti saanut viisumia Pakistaniin,sieltä Myanmarin kautta Intiaan ja Nepaliin,sieltä Delhiin.Tas ohjelmassa lento,nyt Almatyyn ja ajeli siellä useamman stanin läpi ja mm Pamirin yli.Lopuksi Iranin ja Turkin kautta Istanbuliin mistä kotiin.
Katson aikani kunnes käyn kaupassa. Ja asioille mentäessä tiedän mitä ostan. Ittellä on täys setti niin ei sitä fillaria kärrin kera pöllitä muutamassa minuutissa. Otan toki mukaan kännykän, navin ja tämmöset.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.