PDA

Näytä tavallinen näkymä : CX-pyörä työmatkaspekseillä



Sepita
24.06.2013, 14.45
Moi,
Olen tässä noviisina muutaman päivän selaillut forumia ja oppinut paljon. En kuitenkaan ole löytänyt selkeää vastausta omaan tilanteeseeni joten päätin aloittaa uuden ketjun.

Haussa olisi cyclocross-pyörä seuraavilla spekseillä:

- ensisijaisesti työmatkakäyttö, 100% asfaltilla ja ympäri vuoden. Noin 2000-3000 km/vuodessa.
- sorapolkuja tulee varmasti rällättyä lisäksi omaksi iloksi sekä joskus myös maantielenkkiä.
- hintahaarukka noin 900-1500€.
- laadukas ja kestävä.
- levyjarrut.
- paikat kunnon tavaratelineelle (työkamppeet kulkee laukussa) ja lokareille.
- mielellään lokarit mahduttava nastarenkaiden kanssa välikausina.

Olisko ehdotuksia näillä vaatimuksilla?

Tuntuu että tietoa varsinkin lokareiden ja telineiden kiinnitysmahdollisuuksista on välillä vaikea löytää.

Kiitos jo etukäteen!

rjrm
24.06.2013, 15.14
Rossano cross

keski-ikäinen
24.06.2013, 15.35
Boardmanin krossareissa myös levarit ja kiinnikkeet lokareille ja telineille.

Jani Mahonen
24.06.2013, 15.53
Cotic X. Tai Roadrat.

http://www.cotic.co.uk/product/x

OMT
24.06.2013, 16.34
Cicli B (http://www.ciclib.de/Raeder/Cross/Cicli-B-Trekking-Alltour-Mod-2013.htm?shop=ciclib&SessionId=&a=article&ProdNr=A5212&t=98&c=1023&p=1023):n saisi noilla spekseillä järkihintaan (kuvan varusteilla ilmeisesti 1095e).

Sepita
24.06.2013, 18.36
Kiitos vinkeistä. Tuo Rossano Cross tuntuu vetävän puoleensa, mutta tutkitaan nyt vielä muitakin vaihtoehtoja...

Osaisiko joku kertoa onko Tampereen seudulla Rossanon jälleenmyyjää? Heidän omat sivunsa ei näytä tällä hetkellä minkään kaupungin jälleenmyyjiä. Eikä sivuilla ole edes heidän puhelinnumeroa tai sähköpostiosoitetta mistä voisi kysellä.

Vai lähettäiskö kirjeen Lappeenrantaan??

lai
24.06.2013, 19.36
Cinellillä on kanssa tuommoinen CX audax commuutteri. Bootleg alurungolla, ja tuohon saa kunnollisen tavaratelineen ja lokarit. Osat ei nyt mitään huipputasoa ole ja Cinellin merkistä joutuu maksamaan vähän extraa.
http://www.wiggle.co.uk/cinelli-bootleg-racing-rats-2013/

Tuosta on tulossa teräsrunkoinen Hobo malli 2014 kaudelle, hinta on varmaan yli 1500€ mutta vaikuttaa ihan hienolta peliltä.
http://road.cc/content/news/83534-cinelli-launch-hobo-steel-all-rounder

ketti
24.06.2013, 19.53
Cyclo tietenkin noilla spekseillä, kuten jo päätit.

Kunhan et talviominaisuuksilta odota liikoja.

Yhden talven kokemuksella (sitä ennen jäykkäperä työmatkatalvipyörä) ärsyyntymiskynnykseni ylittyy lähes joka talviaamu pöpperölumessa luikerrellessa toe-overläpin ja lokasuojan tuhotessa tasaisen voiman ylläpitoyrityksen. Näin vantaalla ajettuna suoraan auratraktorin takana, ne kun ajavat vähän kuin kalustoa säästäen terä 5 cm pöpperöä jättäen. Kaikesta ne urakoitsijoille maksavatkin!

Vähälumisia talvia toivoen.

H. Moilanen
24.06.2013, 19.53
Lokarit ja tavaratelineen saa runkoon kuin runkoon kiinni vaikkapa P-kiinnikkeillä. Tavaratelineellä ei tällöin pysty kyyditsemään toista henkilöä, mutta työvaatteille riittää olettaen, ettei työvaatetukseen kuulu betonisaappaat.

aautio
24.06.2013, 23.48
Osaisiko joku kertoa onko Tampereen seudulla Rossanon jälleenmyyjää?

Tampereelta tsekkaisin signature.fi:n, Rtechin, Sportaxin, Nippelin tai Lielahden Intersportin. Rossanoa niistä ei varmaankaan löydy, mut ihan fiksuja pelejä tuossa hintaluokassa. Koeaja ja valkkaa paras tuntemuksien perusteella.

Sepita
26.06.2013, 12.18
Kiitos vinkeistä. Lielahden Intersportista tarttui koeajon jälkeen mukaan Focus Mares AX2 Disc 2013 malli -40% alennuksella. Ei ihan tarkalleen sitä mitä olin alunperin hakemassa, mutta olen kyllä erittäin tyytyväinen pyörään näin ensituntumalta. Lokari/tavaratelinekiinnikkeitä ei oo valmiina, mut jospa siihen sais jotain viriteltyä. Ja 800 euron hintaan ei kyllä voi valittaa. Kauppaan jäi vielä useita erilaisia Focucsia mm. Mares AX1 ja AX2, ihan vaan vinkkinä kiinnostuneille.

Lerssi
07.10.2016, 00.34
Moi,
Olen tässä noviisina muutaman päivän selaillut forumia ja oppinut paljon. En kuitenkaan ole löytänyt selkeää vastausta omaan tilanteeseeni joten päätin aloittaa uuden ketjun.

Haussa olisi cyclocross-pyörä seuraavilla spekseillä:

- ensisijaisesti työmatkakäyttö, 100% asfaltilla ja ympäri vuoden. Noin 2000-3000 km/vuodessa.
- sorapolkuja tulee varmasti rällättyä lisäksi omaksi iloksi sekä joskus myös maantielenkkiä.
- hintahaarukka noin 900-1500€.
- laadukas ja kestävä.
- levyjarrut.
- paikat kunnon tavaratelineelle (työkamppeet kulkee laukussa) ja lokareille.
- mielellään lokarit mahduttava nastarenkaiden kanssa välikausina.

Olisko ehdotuksia näillä vaatimuksilla?

Tuntuu että tietoa varsinkin lokareiden ja telineiden kiinnitysmahdollisuuksista on välillä vaikea löytää.

Kiitos jo etukäteen!

Ketju on jo aika vanha mutta lainaampa ketjun aloittajaa, kun pähkäilen saman ongelman kanssa. Nykyinen pyörä on muutaman vuoden vanha cresentin markettihybridi, johon täytyisi uusia ketjut, rattaat, renkaat, laakeroida ja..... vituttaa koko pyörä :).

Työmatkaa tulee veivattua karvan alle 40km päivässä. Pääosin asfalttia ja ehkä 10% ajosta on hiekkatietä. Talvipyöräilyä en harrasta, eikä tarakka ole pakollinen.
Varmaan joku cyclocross olis sopivampi kuin puhdas maantiepyörä. Budjetti max n.1500-2000€. Onko arvon viisailla antaa vinkkiä mikä olisi hyvä ja laadukas kapine?
-Lerssi-
ps: Jäpikän pituus 176cm, jalan sisämitta 87cm

MacKonte
07.10.2016, 07.40
Melkein vuoden ja 6000km kokemuksella työmatka-ajossa (32km/päivä) ja lenkeillä suosittelen edelleen Cannondale CaadX 105:ttä. Saa kunnon lokarit kiinni ja tarvittaessa tarakan, mahtuu nastarenkaat, pitävät levyjarrut...kaikkiaan laadukas ja toimiva paketti. Omassa vaihdoin satulaksi Fizik Gobi XM (takamus tottunut tuohon satulaan).

Maasturi ja maantiepyörät ovat jääneet monikäyttöisen cyklon varjoon. Lenkillä/työmatkalla voi olla asfalttia, hiekkaa tai metsäpolkua, kaikki käy.

Mohkku
07.10.2016, 07.48
Noilla spekseillä löytyy vaihtoehtoja periaatteessa paljon, mutta kun itse olen allerginen pressfit-keskiölle, jäljelle jää yllättävän vähän vaihtoehtoja. Kona Jake the snake tai Rove, Merida 500 ja 700, Genesis Croix De Fer. Astetta maantiepyörämäisempään suuntaan menee Felt V85 tai V55. Noista kokeilemalla tai paperitietoja tutkimalla vain valkkaamaan itselleen sopivinta.

MacKonte
07.10.2016, 09.05
Jos Cannondalen keskiö arveluttaa, kaverini osti Kona Private Jaken ja on kuulemma hyvä. Melkein parempi kuin Cannondale ;)

TERU
07.10.2016, 09.18
Kysyjälle sopii pitkäjalkaiselle/lyhytselkäiselle sopivaan runkoon kasattu pyörä. Yksi tuollainen on Poison Codein.

http://www.poison-bikes.de/shopart/9916000700/Cyclo-Crosser/Cyclo-Cross-und-Randonneur-Raeder/Cyclo-Crosser-mit-Aluminiumrahmen-und-Scheibenbremsen/Codein-Basic-mechanische-Scheibenbremse.html

Mohkku
07.10.2016, 16.57
Jos Cannondalen keskiö arveluttaa, kaverini osti Kona Private Jaken ja on kuulemma hyvä. Melkein parempi kuin Cannondale ;)

Eikös tuossa mallissa ole pressfit-keskiö kuten Cannondalessakin?

MacKonte
07.10.2016, 17.14
Eikös tuossa mallissa ole pressfit-keskiö kuten Cannondalessakin?
Jos siinä on, niin perutaan ehdotus :) Jäänyt itselle vähän tuntemattomaksi tuo pressfitien karttaminen. Mikä niissä on ollut ongelmana?

N-Man
07.10.2016, 17.46
Jos siinä on, niin perutaan ehdotus :) Jäänyt itselle vähän tuntemattomaksi tuo pressfitien karttaminen. Mikä niissä on ollut ongelmana?

Jotkut kestäneet melko huonosti ja vaihtaminen itse vaikeampaa kuin perinteisissä keskiöissä. Tosin itse olen joutunut vaihtamaan Hollwtechin vuoden välein ja ainoa Pressfit kesti kaksi kautta joten en nyt omien kokemusten mukaan pidä sen huonompana. Joku muu voi olla toista mieltä huonommilla kokemuksilla.

Mohkku
08.10.2016, 07.11
Pressfitin ongelmana ei välttämättä ole keskiön laatu, vaan rungon koneistuksen epätarkkuus. Tällöin vika ei korjaannu keskiön vaihdolla ja käsissä on loputon riesa. Voihan olla, että pikaliimalla saa oireet poistettua, mutta tällainen riittää itselleni syyksi välttää rakennetta, kun siihen on mahdollisuus.

noniinno
08.10.2016, 07.41
Omien kokemuksieni perusteella en voi suositella kierrekeskiötä, olleet ongelmallisempia kuin pf-keskiöt. Kannattaa suodattaa foorumin tarinoita ja miettiä, miksi muutamilla nimimerkeillä on aina ongelmia ja toisia vtuttaa eniten kaikki. Aika monta naksetta ja narinaa foorumilla tuomitaan keskiöongelmiksi ja todellisuudessa vika on likaisessa satulatolpassa tai jossain vastaavassa. Monta onnellista pf-kuskia ajaa pyörällään edes tietämättä keskiönsä tyyppiä. Eli en sulkisi cännäriä, Spessua, Trekkiä, Canyonia, Felttiä, Cubea jne. tai mitään muutakaan laatupyörää pois keskiötyypin perusteella. Mutta kukin tavallaan. Vähiten ongelmia on ehkä kautta maailmanhistorian ollut kasettikeskiössä. Kappas kun sitä ei pidetä perusteena pyörän valintaan.

JaniM
08.10.2016, 09.48
Ultegra osasarja - check
Hydrauliset levyjarrut - check
Normi jarrukahvat ST-RS685 (ei 505 molokahvoja) - check
Saa lokarit ja tavaratelineen - check

https://www.cube.eu/en/products/road-race/cross-race/cube-cross-race-sl-greynflashorange-2016/

esim: http://www.rtechsuspension.fi/pyorat/cyclocrossarit/cross-race-sl-2016.html

http://webshop.velo-oxygen.fi/polkupyorat/cyclocross/cubecross-race-sl-grey-n-flashorange.html



Yksittäiskokoja todella sopivasti: https://www.cyclesurgery.com/p/cube-cross-race-sl-2016-Q2514014.122.html

http://www.bike-discount.de/de/kaufen/cube-cross-race-sl-grey-n-flashorange-475684

stenu
08.10.2016, 10.21
...Tosin itse olen joutunut vaihtamaan Hollwtechin vuoden välein ja ainoa Pressfit kesti kaksi kautta...

OT. Yksi hyvä syy lisää pysyä Campa-miehenä foreva. Viisi vuotta vanhasta CX Power Torquesta ruostui runko ympäriltä, mutta keskiöön ei ole tarvinnut koskea asentamisen jälkeen :)

Jonttu.
08.10.2016, 11.16
Jos siinä on, niin perutaan ehdotus :) Jäänyt itselle vähän tuntemattomaksi tuo pressfitien karttaminen. Mikä niissä on ollut ongelmana?

Omassa taloudessa molemmissa maastureissa on ollut shimanon pressfit ja kestänyt hyvin ainakin sen pari vuotta aktiivista maastoajoa. Saattaahan tuonne pf keskiöön mennä likaa perinteistä helpommin esim kampien välistä ja se voi aiheuttaa kulumista. En oikeen osaa haukkua kun ei ole ollut mitään ongelmia.

Lerssi
08.10.2016, 23.23
Kylläpä nostattaa kuumetta! :cool:

Nuo olisivat kullä varmaan molemmat huippu vehkeitä:

http://www.tredz.co.uk/.Kona-Private-Jake-2016-Cyclocross-Bike_82178.htm

http://webshop.velo-oxygen.fi/polkupyorat/cyclocross/cubecross-race-sl-grey-n-flashorange.html

CamoN
09.10.2016, 01.09
Kona Private Jake

Olen tykännyt noin vuoden ajan Private Jakesta aika paljon, ennen kaikkea monipuolisuuden takia. Sama pyörä taipuu hienosti työmatka-, arki-, maantie- ja maastopyöräksikin niin pitkälle kuin jäykkä alusta ja käyrät sarvet antaa myöden. Voimansiirto on idioottivarma paketti ja jarrut on tyypiltään mielestäni juuri ne oikeat käyttöpyörään, eli mekaaniset levyt. Pari muuttujaa siinä kuitenkin on;

Siirrettävä taka-akseli. Pyörän käytöstä sekä rengas/lokasuojatilaa saa muutettua taka-akselia siirtämällä, mutta se myös lisää painoa. Runko on varmasti 200-300g vastaavia kilpailijoita painavampi. Muuten runko onkin sitten oikein hyvä - vaijeriviennit on fiksut, geometria sopii moneen käyttöön ja viimeistely on laadukas. Jonkun verran hifistelemällä olen saanut oman yksilön (M-koko) noin 9,2 kiloon.

Akselit. Minusta tuntuu että 15x100 ja 12x142 -läpiakselit ovat jäämässä cc/maantiemarkkinassa kuriositeetiksi ja 12x100 sekä 12x135 yleistyvät. Jos kuitenkin tallissa on esim. maastokiekkoja jotka sopivat noille akseleille, synergiaedut ovat ilmeiset.

Prässätty keskiö alumiinimuhvissa. Lähtökohtaisesti en pidä pressfittiä hyvänä ratkaisuna käyttöpyörässä. Alumiininen muhvi lienee kuitenkin ongelmattomampi kuin hiilikuituinen. Ja Kona tarjoaa alumiinirunkoihinsa pyörän ensimmäiselle omistajalle elinikäisen takuun. Mahdollisia takuuasioita on tietysti helpompi hoitaa, jos jälleenmyyjä on kotimainen/paikallinen.

Mohkku
09.10.2016, 08.32
Kylläpä nostattaa kuumetta! :cool:

Nuo olisivat kullä varmaan molemmat huippu vehkeitä:

http://www.tredz.co.uk/.Kona-Private-Jake-2016-Cyclocross-Bike_82178.htm



Jos Private Jakeen päädyt, halvemmalla saat sen Suomesta.

http://www.bikeshop.fi//Kona_Private_Jake_2016/ekauppa/pKOPRJA16/

JaniM
09.10.2016, 09.48
Kylläpä nostattaa kuumetta! :cool:

Nuo olisivat kullä varmaan molemmat huippu vehkeitä:

http://www.tredz.co.uk/.Kona-Private-Jake-2016-Cyclocross-Bike_82178.htm

http://webshop.velo-oxygen.fi/polkupyorat/cyclocross/cubecross-race-sl-grey-n-flashorange.html

Konassa mekaaniset huoltoa vaativat levyjarrut joita en itse huolisi. Lisäksi Konassa loppuisi omassa käytössäni vaihteet pahasti kesken myötätuulessa ja alamäissä. Konan retkigeometria sopisi kaupassa käyntiin paremmin jos siinä vain olisi kiinnikkeet tarakkaa varten.

Yksi aloittajalle sopiva lokari ja tarakkakinnikkeineen: https://www.evanscycles.com/en-fi/pinnacle-arkose-4-2016-adventure-road-bike-EV244110

, josta myös se edullisempi malli (505 kahvoilla): https://www.evanscycles.com/en-fi/pinnacle-arkose-3-2016-adventure-road-bike-EV244109

EDIT: Se on aina aamun paras hetki kun kalikka kalahtaa...kuten alla ;)

noniinno
09.10.2016, 10.06
Konassa olevat Tektron spyret ei juuri huoltoa kaipaa. Kun heittää orkkispalat mäkeen ja laittaa tilalle Shimanon pehmeät halpispalat, on tuntuma ja tehokin varsin mainio.

MacKonte
09.10.2016, 10.11
Konassa mekaaniset huoltoa vaativat levyjarrut joita en itse huolisi.
Tämä on pressfitin ohella toinen mielipiteitä jakava asia. Omassa Cannondalessa on mekaaniset Promax Render R- levyjarrut. Toimivat erinomaisesti ympäri vuoden (jopa -29°C pakkasessa) ja 1v/6000km aikana ainoa huoltotarve on tarvittaessa (noin 1000km välein) säätää jarrupalojen etäisyys levystä, mikä onnistuu vaikka kesken lenkin käsin ilman työkaluja ja aikaa kuluu alle minuutti.

Enemmän huoltoaikaa vie ketjujen puhdistaminen ja voitelu, mutta silti kukaan ei halua helppohoitoista hihnavetoa ;)

CamoN
09.10.2016, 10.12
Konassa olevat Tektron spyret ei juuri huoltoa kaipaa. Kun heittää orkkispalat mäkeen ja laittaa tilalle Shimanon pehmeät halpispalat, on tuntuma ja tehokin varsin mainio.

Ja säätömahdollisuudet on samaa luokkaa kuin hyvissä hydraulisissa. Palojen etäisyyttä levystä saa säädettyä jarrusatulassa molemmin puolin 3mm kuusiokololla. En ole vielä kokeillut käytännössä, mutta suunnittelin jo keskittäväni jarrut kiekkoja vaihtaessa noilla 3mm kuusiokoloilla sen sijaan että siirtäisin koko jarrusatulaa. Taitaa päästä helpommalla, neljäsosakierros sisään tai ulos riittänee kun jarrulevy siirtyy vähän.

Blackborow
09.10.2016, 10.35
Jotkut kestäneet melko huonosti ja vaihtaminen itse vaikeampaa kuin perinteisissä keskiöissä. Tosin itse olen joutunut vaihtamaan Hollwtechin vuoden välein ja ainoa Pressfit kesti kaksi kautta joten en nyt omien kokemusten mukaan pidä sen huonompana. Joku muu voi olla toista mieltä huonommilla kokemuksilla.Kannattaisi suoristuttaa keskiön päät niin voisi alkaa kestämään HT.

paaton
09.10.2016, 10.42
Ja säätömahdollisuudet on samaa luokkaa kuin hyvissä hydraulisissa. Palojen etäisyyttä levystä saa säädettyä jarrusatulassa molemmin puolin 3mm kuusiokololla. En ole vielä kokeillut käytännössä, mutta suunnittelin jo keskittäväni jarrut kiekkoja vaihtaessa noilla 3mm kuusiokoloilla sen sijaan että siirtäisin koko jarrusatulaa. Taitaa päästä helpommalla, neljäsosakierros sisään tai ulos riittänee kun jarrulevy siirtyy vähän.

https://www.syntace.com/imgserver/syntace/IMAGES/Syntace_PICTURE1742.jpg (https://www.bike24.com/p226069.html)

N-Man
09.10.2016, 16.09
Kannattaisi suoristuttaa keskiön päät niin voisi alkaa kestämään HT.

Voi toki johtua siitäkin. Vaikka ensimmäiset kyllä kestivät reilusti yli kaksi kautta ja sen jälkeen seuraavat max. yhden kauden. Ja kaikki samaa merkkiä ja mallia. Ehkä vain tuli sitten liikaa voimaa jalkoihin [emoji12]

kuovipolku
09.10.2016, 20.07
Enemmän huoltoaikaa vie ketjujen puhdistaminen ja voitelu, mutta silti kukaan ei halua helppohoitoista hihnavetoa ;)

Levyjarruista en sano mitään - paitsi että kyllä minäkin nykyviisaudella ottaisin sellaiset märässä syys- ja talvikäytössä olevaan pyörään - mutta tuo loppukaneetti ei minusta ollut kovinkaan oikeaan osunut. Kyllähän monelle helppohoitoinen hihnaveto kelpaisi vallan mainosti!

Ongelmaksi tai kynnyskysymykseksi nousee kuitenkin se että hihnaveto vaatii omanlaisena vaihteiston joka nostaa pyörän hintaa merkittävästi ja jota pitkään oli hankala tai mahdoton yhdistää kippurasarvien kanssa. Nythän tämäkin on lukemani perusteella jollain lailla ratkaistu, mutta sellaisen pyörän hankkiminen ei vielä onnistu kuin ulkomailta ja hintaluokkakin painuu melko vääjäämättä yli kolmen tonnin, jos sekään riittää.

Hihnaveto tuo tietenkin mukanaan joidenkin prosenttien tehohäviön, mutta sillä stuskin on merkitystä näissä käyttötarkoituksissa joista tässäkin puhutaan. Toimintavarmuus ja käyttökustannukset eivät ymmärtääkseni nekään ole tekijöitä joiden vuoksi se häviäisi periteisemmälle voimansiirrolle.

(Analogia ei ole mitenkään täydellinen eikä kaikilta osilta edes kovin osuva, mutta minulle tulee mieleen levysoitin jossa neula kulutti äänilevyä jonka uriin kertyi likaa joka tuotti häiriöääniä ja joka tavallaan katosi markkinoilta lasersäteen ja digitalisen taltioinnin tieltä.)


PS Minusta olisi olemassa markkinarako noin 10-vaihteiselle hihnavetoiselle ja levyjarrulliselle, lokasuojilla ja tarakkakiinnikkeillä varustetulle yleispyörälle. Eli joku sellainen joksi esim. Specialized uutta Sequoiaa kehutaan ja jollaisena sitä (erittäin taitavasti) markkinoidaan, mutta hihnavetoisena.

V-P.V
11.10.2016, 22.08
Onko näissä nyt jotain muuta eroa kuin tuo satula? (jonka senkin saa vaihdettua tilausvaiheessa) Mielestäni ei. Vai enkö vaan nyt huomaa jotain?
"Naisten" malli toistasataa halvempi.
Satula menisi jokatapauksessa vaihtoon niin eikö tuo 853€ (902€ toimitettuna) ole jo melko hyvä diili Fulcrumin kiekoilla, Sram Rivalin osilla ja hiilikuitukeulalla??

https://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXLDNRDWOM/planet-x-london-road-rival-11-womens-bike

http://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXLDNRIV/planet-x-london-road-sram-rival-11-bike

Aakoo
11.10.2016, 22.46
^Onhan tuo ihan hyvä diili. Briteistä kannattaa ostaa punnissa eikä euroissa jos vain mahdollista (luottokortilla), voi säästää ihan hyvän summan. Esim. tuo £699 on kaupan hinnoilla 853€, mutta punnan nykykurssilla 776€.

V-P.V
11.10.2016, 23.21
Kiitos Aakoo vinkistä. Naputtelin pyörän koriin ja vaikka vaihtoi vielä renkaat parempiin niin hinnaksi jäisi ainoastaa 830€ punnilla maksaessa. sis. rahdit.
Ainoa mikä jäi häiritsemään niin korissa näkyy kyllä kaikki muut valitut komponentit, mutta rungosta ei ole mitään tietoa. Ei valittua kokoa eikä väriä. Valitsin M-koon ja keltaisen.
Pikkukuvassa näkyy ainoastaa se typerä sinisen värinen pyörä, mitä en todellakaan halua. Kaikki muut värit menisivät.

uittu, uskaltaako tilata (varsinkin kun tietää, että tuon lafkan kanssa jos joku voi mennä pieleen niin se varmasti menee) ? Ei jaksaisi alkaa palautusäätöihin.

Aakoo
12.10.2016, 07.40
^Kait sieltä joku vahvistus tulee sähköpostiin, jossa asia mainitaan? Kyselee sitten sen perusteella perään vaikka puhelimella, meneehän niillä muutama päivä sen pyörän kasaamisessa.

stumpe
12.10.2016, 16.25
Itellä Onnivannilta tilatessa pyörää rungon peksit luki jännästi siellä komponenttien seassa..

V-P.V
12.10.2016, 19.30
Niinpä tietysti. Sieltä se löytyi kun luki uudestaan. Ja tarkemmin. Vähän sekava tuo heidän tilausvahvistus lomake. Luulisi rungon tiedot tulevan ensimmäisenä. Nyt siellä jossain välissä ja vielä pienemmällä fontilla kuin muut!
Ehdin jo laittaa varmistuspostia menemään mutta tokkopa tuo haitannee.
Pyörä siis tilauksessa.

V-P.V
01.11.2016, 23.38
Onko näissä nyt jotain muuta eroa kuin tuo satula? (jonka senkin saa vaihdettua tilausvaiheessa) Mielestäni ei. Vai enkö vaan nyt huomaa jotain?
"Naisten" malli toistasataa halvempi.
Satula menisi jokatapauksessa vaihtoon niin eikö tuo 853€ (902€ toimitettuna) ole jo melko hyvä diili Fulcrumin kiekoilla, Sram Rivalin osilla ja hiilikuitukeulalla??

https://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXLDNRDWOM/planet-x-london-road-rival-11-womens-bike

http://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXLDNRIV/planet-x-london-road-sram-rival-11-bike

Pyörä tuli maanantaina ja todellakin täysin sama pyörä satulaa lukuunottamatta kuin miesten malli.
Liekkö huomanneet itsekkin kun korjanneet hinnan nyt samoihin.

Ja kerrankin täytyy antaa PlanetX:lle täydet pojot suorituksesta! Pyörä oli hyvin pakattu ja pakkaus saapui perille täysin vahingoittumattoman. Jopa lähetti sanoi että harvoin näkee näin ehjiä pyöräboxeja :)
Fillari oli hyvin säädöissään enkä etsimälläkään löytänyt pyörästä mitään vikaa.
Ei asennus- eikä valmistusvirheitä eikä edes naarmun naarmua.
Hyvää työtä oli Leedsissa tehty!

Lerssi
08.01.2017, 19.59
Niin se pähkäily kääntyi lopulta Canyonin eduraceen. [emoji23]
Pyörä tuli 3vkoa tilauksesta.
Tulispa kesäkin[emoji16]


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Kalle H
09.01.2017, 09.44
Konassa mekaaniset huoltoa vaativat levyjarrut joita en itse huolisi. Lisäksi Konassa loppuisi omassa käytössäni vaihteet pahasti kesken myötätuulessa ja alamäissä. Konan retkigeometria sopisi kaupassa käyntiin paremmin jos siinä vain olisi kiinnikkeet tarakkaa varten.
Tähän täytyy kyllä vielä kommentoida, vaikka vähän vanha Quote onkin. Konassakin olevat TRP Spyre -jarrut ovat aivan loistavat. Mulla oli edellisessä pyörässä Avidin BB7 -jarrut ja nekin toimi kyllä oikein säädettynä hyvin, mutta näissä Spyreissä on vielä enemmän tuntumaa ja voimaa. Lisäksi nämä on mielestäni erittäin huoltovapaat ja Konan kuoret/vaijeritkin on toteutettu laadukkaillla (ja suojatuilla) Jabwiren tuotteilla. Toki Vaijereiden ja kuorien kanssa pätee sama kun vaihde puolellakin. Kuoria ja vaijereita pitää välillä huoltaa tai jopa vaihtaa, mutta tämä on ihan normaalia pyörän ylläpitoa. Tykkään kyllä itse myös paljon hydraulisista jarruista, mutta pyörään joka on työmatkakäytössä ja hoitaa myös bikepackingfillarin virkaa valitsen mielummin mekaaniset jarrut, jotta "kentällä" pystyy tekemään edes jotain huoltotoimenpiteitä.

Mikä muuten tuosta Konan geometriasta tekee ns. retkisen? Mielestäni tuo edustaa ihan sitä peruskamaa (hyvässä mielessä) jota odotan modernilta GG-/CX-fillarilta.

Tarakan saa muuten erittäin tukevasti kiinni noiden slidin dropout -systeemin pulttien alle. Siihen pitää vaan hommata tämä (https://www.bike-components.de/en/tubus/Schnellspannerblech-fuer-Cargo-Logo-Fly-LOCC-Cosmo-p39283/) kiinnike ja isontaa tuota reikää hieman + lisätä hieman pidempi pultti. Yläpäähän saa kiinni (yhdellä aisalla) tuohon lokarikiinnikkeen alle.

Jos Konasta pitää jotain huonoa kaksiä, niin tuo Novatecin vapaarassysteemi on kyllä huono. Mulla on nyt jo toinen vapari menossa vaihtoon, näistä tuntuu hampaat väsyvän ja vapaarattaan laakeri rupeaa kolisemaan/rahisemaan. Mielestäni tuota vapaaratasta ei pysty edes mitenkään järkevästi huoltamaan/purkamaan. 2017 mallissa näyttikin olevan jo eri keikot, joten ehkä tilanne on nyt parantunut uusien mallien kanssa.

Noista välityksistä vielä, tolla vakio 1x11 systeemillä ajelee kyllä ihan mukavasti 30km/h keskarilla, joka riittää kyllä ihan hyvin omaan GG-meininkiin ja asfaltille. Maantiepyörät sitten erikseen:rolleyes:

Mohkku
09.01.2017, 10.53
Omassa gg:ssäni on Hayesin mekaaniset jarrut, eikä nekään huollon tarpeella ole kauhistuttaneet. Jokunen tuhatta kilsaa niillä on ajetta ja ehkä kaksi kertaa säädetty. Muuta huoltoa normaalin pesun yms. lisäksi ei sitten olekaan tehty. Toki hydrauliset ovat käyttömukavuudeltaan paremmat, mutta hyvin noillakin pärjää, joten mitään syytä niiden hylkimiseen ei mielestäni ole.

CamoN
09.01.2017, 12.28
Mielestäni tuota vapaaratasta ei pysty edes mitenkään järkevästi huoltamaan/purkamaan. 2017 mallissa näyttikin olevan jo eri keikot.

Pari päivää sitten juuri yritin huoltaa omani, ja sai todeta että onpahan kiinalainen systeemi. Jos ymmärsin rakennetta oikein, navan laakerit on konelaakerit mutta vapaaratas on kuin Shimanon navassa, navan akseli on vaan paksumpi kunn se on tarkoitettu läpiakselille. Ei erityisen helppohuoltoinen.

Kalle H
09.01.2017, 12.53
Pari päivää sitten juuri yritin huoltaa omani, ja sai todeta että onpahan kiinalainen systeemi. Jos ymmärsin rakennetta oikein, navan laakerit on konelaakerit mutta vapaaratas on kuin Shimanon navassa, navan akseli on vaan paksumpi kunn se on tarkoitettu läpiakselille. Ei erityisen helppohuoltoinen.
Mulla on tosiaan mennyt jo kerran toi takakiekko vaihtoon takuuseen, kun M&M huolto tai Kona-maahantuoja ei saanut toimitettua siihen uutta vapaarasta kolisevan ja lipsuvan vaparin tilalle. Nyt oon taas sama pyyntö käsillä, katsotaan miten käy. Nykyistä kiekkoa/takanapaa/vaparia en ole aukonut/huoltanut, mutta ainakin se ensimmäinen oli tyypiltään alla olevan kuvan mukainen. Rakenne on siis täysin suljettu eikä lipsuvia hampaita tai rahisevaa laakeria tätä pääse huoltamaan/vaihtamaan.
http://26bikes.interbikes.eu/file/25965/novatec-cb-s1-smn-st-freehub-body.jpg

TERU
09.01.2017, 13.02
Näyttäisi tuo kumitiiviste samalta kuin simpoissakin, jos sitä pystyy vähän raottamaan uskaltaa sisään tiputtaa jonkun tipan ohutta yleisöljyä, näkyviin kuuliin vaseliinia ja kasaan. Shimanon vapaarattaat ovat toimineet tuollaisen jälkeen pakkasessa ja muutoinkin ongelmitta vaikka kuinka kauan.

Mikäli kyseessä vielä takuujuttu, niin se on jo toinen juttu.

Kalle H
09.01.2017, 14.56
Näyttäisi tuo kumitiiviste samalta kuin simpoissakin, jos sitä pystyy vähän raottamaan uskaltaa sisään tiputtaa jonkun tipan ohutta yleisöljyä, näkyviin kuuliin vaseliinia ja kasaan. Shimanon vapaarattaat ovat toimineet tuollaisen jälkeen pakkasessa ja muutoinkin ongelmitta vaikka kuinka kauan.

Mikäli kyseessä vielä takuujuttu, niin se on jo toinen juttu.
Tuo oman vapaaratas kyllä kolisee, rahisee, rutisee ja paukkuu siihen malliin, että joku laakerinkuula tms. sieltä laakerista on varmaan halki. Epäilen siis, että tuo ei tuostä enää rasvaamalla parane, en tosin rupea sitä nyt itse säätämäänkään, kun on mielestäni selkeesti takuun/tuotevastuun alainen vika. Lisäksi tossa ei aina nappaa vapaarattaan hampaat kunnolla kiinni, jonka seurauksena on pari kertaa ollut "munat tangossa" kun kamet pyörähtääkin tyhjää pahassa paikassa.

Aika huonoa laatua kyllä tuntuu tuo olevan, vapaarattaita menee nyt 2kpl per vuosi, vaikka ajoa ei nyt kauheesti ole tullutkaan.

TERU
09.01.2017, 16.10
Oletukseni mukaan vapaaratas hajoaa juuri tuollaisissa rymäyksissä, kun kynnet tarttuvat epävarmasti. Mekaniikkaan kohdistuu erittäin suuria rasituksia, iskuja. Shimanon vapaarattaat kaikki mitä on minulla ollut, ovat vaatineet tuollaisen "huollon" kerran elämänsä aikana, sen jälkeen pelanneet ongelmitta pohjolan sohjopakkasissakin. Kasaavat nuo jossain hellemaassa omiin olosuhteisiin sopivin rasvoin. Takuujuttua nyt rasvailemaa, perhana.

Kalle H
09.01.2017, 22.31
Kasaavat nuo jossain hellemaassa omiin olosuhteisiin sopivin rasvoin. Takuujuttua nyt rasvailemaa, perhana.
Tuo on varmaan ihan totta. Toisaalta, mulla on novatekin navat toimineet maantieajossa (kyseessä siis toinen pyörä) vajaat 10tkm ilman, ilman että ne ovat tarvinneet mitään erityistä huoltoa, herkistelyä saati vapaarattaan vaihtoa. Pari kertaa olen tosin öjynyt vapaarattaan hampaat samalla kun olen kiekkoja buunaillut, mutta tämäkin on ollut vain varmistelua. Laakerit rullaavat edelleen kuin uudet!

Pääsiskö tuon kumisuojan poistamisen jälkeen uittamaan sitä rasvaa myös sinne vapaarattaan kynsille asti? Vai onko tuon takana vaan joku paikalleen prässätty konelaakeri tms? Pääseekö noita laakereita vaihtamaan tuonne vai onko toi vapari joka vaan prässätty kertaalleen kiinteesti kasaan?

Edit: Parkilta löytyikin tähän hyvät ohjeet. Jotain öljyä tonne voisi (laakerin välistä) koittaa ujuttaa, mutta hoidan tän nyt myyjäliikkeem kautta, kun en halua tätä ruveta itse sormeilemaan kesken takuuprosessin.

http://www.parktool.com/blog/repair-help/freehub-service#article-section-7
Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

paaton
09.01.2017, 22.37
Tuo on varmaan ihan totta. Toisaalta, mulla on novatekin navat toimineet maantieajossa vajaat 10tkm ilman, ilman että ne ovat tarvinneet mitään erityistä huoltoa, herkistelyä saati vapaarattaan vaihtoa. Pari kertaa olen tosin öjynyt vapaarattaan hampaat samalla kun olen kiekkoja buunaillut, mutta tämäkin on ollut vain varmistelua. Laakerit rullaavat edelleen kuin uudet!
Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

Ei ole turhaa novatecin kanssa. Minulla ehti ruostua yksi novatecin vapari lähes pilalle, kun en tuota avannut riittävän ajoissa. Kynsiä sai liottaa vuorokauden avaruusöljyssä. Kannattaa kyllä tehdä muutaman kerran vuodessa, varsinkaan kun tuossa ei montaa minuuttia mene.

Kalle H
09.01.2017, 22.52
https://youtu.be/eeqn5CMmcb0

Tuolla tavalla sen vapaarattaan saa tosiaan niistä Konan kiekoista pois. Tuossa pitää lyödä se levyn puoleinen laakeri ensi pois, vetää akseli ulos ja sitten irrottaa vapari 'takakautta" pitkällä varrella ja pitkällä 14mm kuusiokololla.

Itse en kyllä tohon lähde enään, vaan odotan minkälaista pysyvää/toimivaa ratkaisua Kona tarjoaa tähän. Ei ole mielestäni kohtuullista, että vapari kestää n. ~6kk ja ~2tkm.

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

paaton
09.01.2017, 23.01
https://youtu.be/eeqn5CMmcb0

Tuolla tavalla sen vapaarattaan saa tosiaan niistä Konan kiekoista pois. Tuossa pitää lyödä se levyn puoleinen laakeri ensi pois, vetää akseli ulos ja sitten irrottaa vapari 'takakautta" pitkällä varrella ja pitkällä 14mm kuusiokololla.

Itse en kyllä tohon lähde enään, vaan odotan minkälaista pysyvää/toimivaa ratkaisua Kona tarjoaa tähän. Ei ole mielestäni kohtuullista, että vapari kestää n. ~6kk ja ~2tkm.

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

Mikä laakeri tuossa pitää lyödä pois? Eikös tuo vapari tuon videonkin mukaan lähde ihan normaalisti vetämällä irti?
Kaverin 111 konasta käytettiin vapari poissa ja aivan samalla tavalla se irtosi mitä 772sb navastakin. Tulpat pois ja kuusiokololla levyn puolelta auki.
Vapari tulee pakan kanssa minuutissa pois.

Edit: No nyt tuossa linkissä näkyykin eri video.

Kalle H
09.01.2017, 23.06
Mikä laakeri tuossa pitää lyödä pois? Eikös tuo vapari tuon videonkin mukaan lähde ihan normaalisti vetämällä irti?
Tossa 45sec kohdalla tuo kaveri lyö pallopäävarasalla sen koko akselin ulos, jonka mukana irtoaa sitten myös se jarrulevyn puoleinen laakeri.

Ei se vapari nyt ihan "vetämällä" tuosta irti lähde, kun irroittamiseen tarvitaan vasaraa, pitkää jatkovarra ja isoa kuusiokolo hylsyä. Kasatessa pitää sitten saada vielä puristettua se laakeri takaisin sinne suorassa. Ihan hiton tyhmä rakenne mielestäni.

paaton
09.01.2017, 23.15
Tossa 45sec kohdalla tuo kaveri lyö pallopää varasalla sen koko akselin ulos, jonka mukana irtoaa sitten myös se jarrulevyn puoleinen laakeri.

Ei se vapari nyt ihan "vetämällä" tuosta irti lähde, kun irroittamiseen tarvitaan vasaraa, pitkää jatkovarra ja isoa kuusiokolo hylsyä. Kasatessa pitää sitten saada vielä puristettua se laakeri takaisin sinne suorassa. Ihan hiton tyhmä rakenne mielestäni.

Juu, on erillainen. Tämä video näkyi äsken.

https://www.youtube.com/watch?v=4n_u0GfT-m0

772sb (https://www.youtube.com/watch?v=5CSDz5hitbs) vapari tosiaan irtoaa minuutissa ja samanlainen rakenne on kona process 111 läpiakseli navassakin, en ole varma mikä tuon novatecin navan malli on.

TERU
10.01.2017, 06.23
Vapaaratas tarvitsee laakerointia ainoastaan rullatessa ja sillonkin rasitus on hyvin kevyttä. Mielestäni sen laakerointiin ei paljon kannata panostaa, sen sijaan kynsien tarttuminen on vaparin tärkein tehtävä. Edelleen mielestäni sitä ei ole syytä lähteä purkamaan, silloin kun se on tuollaista huoltovapaata perus simppatyyliä, hienommat purkamiseen tarkoitetut on erijuttu. Nämä ns. huoltovapaat kun kerran ölyhuoltaa niin saa ikuisesti toimivan vapaarattaan. Veden jotumista sen tai minkään muunkaan pyörän laakerin sisään pitää välttää kuin ruttoa.

Kalle H
10.01.2017, 08.09
Kiitos kaikille informatiivisista vastauksista! On tehnyt myös hyvin päästä jakamaan tuskaa, jota tämä ongelma on aiheuttanut.

Eikös tossa vaparissa ole muuten kaksi laakeria? Ulompi ja sisempi? Ulompihan hoitaa tossa ihan normaalin laakerin virkaa ja sisempi pyörii sitten tosiaan vain silloin kun rullailee vapaalla tai polkee taaksepäin. Eli tässä tapauksessa nyt edes tuota ulompaa laakeria (joka kohdistuu isommalle rasitukselle/käytölle) ei pysty ilmeisesti vaihtamaan, ilman että vaihtaa koko vaparin.

Mikä on paras tapa saada siltä öljyä tonne vapaarattaan hampaille asti? Meneekö ihan tyypillisen öljyspraypullon pillillä vai tarviiko tossa infektioneulaa tms. kikkaa? Voisin sen seuraavan huoltaa heti uutena.

Jos muuten joku löytää tohon sopivan vapaarattaan netistä, niin laittakaa linkkiä, tilaan niitä heti pari varastoon. Ahdistaa, kun käyttöpyörän kanssa joutuu vääntää tämmöisen ongelmien kanssa. Ihania nämä "huoltovapaat" komponentit.


Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

TERU
10.01.2017, 08.52
Ei kumpainenkaan laakeri ole hommissa kun kammet pyörivät, käyvä töihin vasta kun ketju lakkaa pyörimästä. Navalla on ihan oma vankemmat laakerit. Omat simppa-vaparit olen öljyhuoltanut vasta navan laakereiden huollon yhteydessä, tai no juuri siinä kohtaa kun vapaaratas ensimmäisen kerran, yleensä pakkasen vaikutuksesta on antanut merkkejä kynsien lipsumisesta. Tuota kumitiivistettä raottanut, voi sen vissiin poistaakin, ohutta pyöräyleisöljyä kymmenisen tippaa, tulee jo läpi alakautta ja sitten vaseliinia näkyviin kuuliin. Siinä se, kynnet saavat ohuempaa rasvaa, ongelmia ei tämän jälkeen. Samalla on tehtävä huolto navanlaakereillekin, toimivat liukkaammin meille sopivammalla vaseliinilla nekin.

TERU
10.01.2017, 09.16
Niin jos navat ovatkin rullaluistilaakerein, niitä ei huolleta, joku väittää heti vastaan, mutta vapaarattaan voi huoltaa pakkasenkestäväksi.