Näytä tavallinen näkymä : Kypärän vaihtoväli?
Cycle Queen
20.06.2013, 20.02
Paikallisen Prisman asiakasomistajapäivillä (vai mitkä lie olivatkaan) muistutettiin, että pyöräilykypärä on vaihdettava uuteen 3 vuoden välein. Samaisen ketjun asiakaslehdessä puolestaan todetaan, että kypärän iskunvaimennusmateriaali polystyreeni "vanhenee" 5:ssä vuodessa. Kauppa se on joka kannattaa, vai onko tälle kenties ihan päteviä perusteita? Liikenneturvan sivuilla todetaan, että pyöräilykypärä pitää vaihtaa uuteen, jos siihen on kohdistunut isku tai kypärään tullut syviä viiltoja. Iskunvaimennusmateriaalin mahdollisesta hapertumisesta ei mainita mitään.
mhelander
20.06.2013, 20.15
... että kypärän iskunvaimennusmateriaali polystyreeni "vanhenee" 5:ssä vuodessa...
Liikenneturvan sivuilla todetaan, että pyöräilykypärä pitää vaihtaa uuteen, jos siihen on kohdistunut isku tai kypärään tullut syviä viiltoja. Iskunvaimennusmateriaalin mahdollisesta hapertumisesta ei mainita mitään.
Kauppahan kannattaa aina. Kuitenkin jos noita kypäriä ei säilytetä suorassa auringonpaisteessa vuosikausia niin tuskin ne ihan kolmessa vuodessa "vanhenee" pilalle.
Itse päätin hankkia uuden kypärän kun edellinen oli jotain 10-15 vuotta vanha. Ihan ehjä se on eikä sinänsä hapertunut mutta uusissa on parempaa tekniikkaa pitämässä ne koossa vahingon sattuessa ja mukavammat hihnat sekä niskalenkki.
sledgehammer
20.06.2013, 20.27
Ei fillarikypärät oikeasti vanhene. Se mistä tää höpötys johtuu, on varmaan perua muovisista moottoripyöräkypäröistä, joista katoaa pintajänitys vuosien saatossa maantiepölyn hiekan ja ties minkä muun sheissen hiottua potan pintaa riittävän kauan. Tämä ilmiö ei koske edes lasikuituisia tai hiilikuituisia kypäriä. Fillarikypärää ei ole edes suunniteltu samalla tavalla ja niin kauan, kun se on fyysisesti ehjä ja siistissä kunnossa, ei vaihdolle ole mitään järkisyin perusteltua tarvetta (paitsi tietysti ulkonäköön ja mukavuuteen liittyvät jutut). Tuskinpa se muovinsuikale siinä polystyreenin päällä menettää samalla tavalla ominaisuuksiaan kuin umpikypärä. Kolhitut ja vaurioituneet tietysti menee roskiin. Mitä tohon polystyreenin vanhenemiseen tulee, niin ihmeesti noita vanhhoja pottia on ihmisten autotallien nurkat ja kirpputorit väärällään ja vuodesta toiseen ne on kyllä ihan samanlaista tavaraa. Jos pitäisi tosiaan suorassa auringonpaiteessa ulkosalla säilössä, niin se ehkä saattais jo rakenteeseenkin vaikuttaa vuosien kuluessa.
sakuvaan
20.06.2013, 20.33
Itseasiassa kypärän _muovi_ joka on siinä polystyreenin päällä kärsii eniten UV säteilystä, se että itse pehmuste jotenkin kompostoituisi UV säteilystä on aika huuhaata, sinänsä tuo ei olisi ihan tuulesta temmattu, jos puhuttaisiin siitä muovisesta kypärän kuoresta, tosin tässäkin vaikuttaa valmistajat ja muovilaadut mitä siihen polystyreenin päälle on laitettu+mahdollinen maali muovin päällä.
mhelander
20.06.2013, 21.20
Muovin ainoa rakenteellinen tehtävä pinnassa on estää vaahtoeristeen hitsautumista asfaltin tms pintaan kun pää siihen osuu. Muovit lisättiin joidenkin tutkimusten tulosten perusteella, ennenhän potat oli pelkkää styroksin kaltaista ja kisamalleissa oli spandex-tyyppinen rätti päällä (kuten mun talviajokuvassa tuo Brancale).
Kaikki muut lujuuden kannalta oleelliset on siinä eristeen materiaalissa ja sisällä. Nykyinen kypäräni on S-Works jossa jo kai kevlar-vahvisteet lähes olemattoman vaahtopehmusteen sisällä pitämässä sitä läjässä. Muoveilla pinnassa ei ole juurikaan muuta merkitystä kuin kitkan poisto maakosketuksessa.
keski-ikäinen
21.06.2013, 04.10
Ajoin viime kesän ja talven noin kolkyt vuotta vanhalla Bellillä ja ihan OK se näyttää ja tuntuu olevan, ei haurastumista havaittavissa.
Ei haurastumista silmällä huomaa... Joskus sanottu että jos kerrankin tiputtaa niin menettää jänniteensä, tiedä sitä... 3-5 vuoden välein vaihtelen, vaihtelun vuoksi. Talvet ajan eri kypärällä!
arctic biker
21.06.2013, 09.36
Nuren kanssa samaa kypäräpoliittista ideologiaa tunnustan.
Iglumies
21.06.2013, 09.53
Voihan sitä vanhentuneita kortsujakin käyttää halutessaan, mutta toimiiko ne enää tarkoituksenmukaisesti niin...
Vajaa satanen jokusen vuoden välein ei kauheasti kirpaise, naapureita kylläkin joskus, kun olen kersojeni päällisin puolin ehjän näköisiä kypäriä sotkenut paskaksi ja laittanut roskiin.
Rannoilta löytyy joskus styroksia, jotka ovat lojuneet vuosia. Pikkupoikana niitä joskus vielä pilkottiin lisää. Ei ne nyt ihan kosketuksesta hajonneet, vaan kyllä ne piti ihan voimalla hajottaa.
Harryupp
21.06.2013, 12.09
Pyrin vaihtamaan kun viisi vuotta on mennyt tuoreusmerkinnästä. Jos on kärsineen näköinen jo ennen 5 - 7 vuotta tulee täyteen menee aiemmin vaihtoon.
Vouhotusta. Ainakin tuo 3 vuotta. Samoin 5 vuotta. Ei se aika nyt noin nopeasti mitään syö. Erittäin kova käyttö ehkä asia erikseen.
Lasten turvaistuimia ei kuulemma saa autoihin ostaa käytettynä kun voi olla kolarissa ollut. Joo, todennäköisyys? Hehheh. Ja näissä kuulemma kanssa joku viiden vuoden sääntö. Minen pidä minään, mutta ehkä olen väärässä. En nyt ihan väitä, etteikö turvallisuuteen voisi mitään vaikutusta olla ikääntymisellä, mutta jos asioita vähänkin viitsii suhteuttaa, niin minen kohdaltani usko näiden aikarajojen noudattamisen olevan kovin kustannustehokas tapa lisätä turvallisuutta. Tuli aikaisemmin typeryyksissään omistettua auto ja sen lisäksi vielä ostettua uudet istuimet lapsille kun vaimo oli jostain vauvalehdestä lukenu pelotteluja. Autosta luopuminen oli varmasti turvallisempaa itelle ja kanssaihmisille kuin joku turvavälineen viimesen käyttöpäivän murehtiminen.
kolistelija
21.06.2013, 14.02
Vähän juminyn linjoilla. Siistin näköistä kypärää uskaltaa mielestäni käyttää aika pitkän aikaa. Se on sitten eri asia jos ei tiedä millaisessa käytössä se on ollut. Näkeehän sen itse jos kypärä on niin vanha että se alkaa hapertumaan tai jos siinä on halkeampia. Tiukkojen aikarajojen sijaan kannustaisin tutkimaan kunnolla sitä omaa kypärää, näyttäkö se siltä että vielä on tikissä?
sakuvaan
21.06.2013, 14.40
Ei haurastumista silmällä huomaa... Joskus sanottu että jos kerrankin tiputtaa niin menettää jänniteensä, tiedä sitä... 3-5 vuoden välein vaihtelen, vaihtelun vuoksi. Talvet ajan eri kypärällä!
Pyöräilykypärien 'jännitteet' taitaa vaan olla aika lähellä nollaa, jos vertaillaan mp kypärän tekniikkaan, ellei puhuta fullari DH hatuista.
Tiukkojen aikarajojen sijaan kannustaisin tutkimaan kunnolla sitä omaa kypärää, näyttäkö se siltä että vielä on tikissä?No tämä kyllä! Olen kyllä ite leväperäinen perseilijä ja peruutin sillä perhanan autolla vähän nykyisen kypärän päälle ja olen silti sitä käyttänyt... toki tutkailun jälkeen ja päädyin siihen, että antaa palaa. No omapahan on pääni, vaikka joku hannupulkkinen vois rikollisena pitääkin! ReeHoo -potan heitin roskiin kun se vähän murtu se leukasuojaosuus.
DjZorlag
21.06.2013, 16.22
Itekin olen uuden kypärän hankintaa harkinnut kun nykyinen on nähnyt käyttöä jo arviolta 11 vuotta. Tänä aikana kaikki päälaen, leuan ja niskan pehmusteet ovat irtoilleet ja repeilleet (osa liimattu takaisin), Styroksin kaikki terävämmät reunat ovat pyöristyneet, päällysmuoveista puuttuu suuri osa ja loput ovat halkeamia täynnä. Lisäksi löytyy paljon asfaltista, airsoft -kuulista ja ohjaustangon päästä tulleita kolhuja. Siltikään tuo potta ei vaikuta juurikaan sen "löyhemmältä" kuin uusikaan. Styroksi on vielä lujaa enkä usko yläosan puuttuvien muovien tai vaahtomuovipehmusteiden puutteen paljoa suojaavuutta haittaavan. Itseasiassa en ole edes vaihtamassa kypärää turvallisuuden, vaan ulkonäön ja mukavuuden takia.
Eipä tuota kypärän suojaavuutta ole koskaan tullut edes ajateltua kun koskaan se ei (vielä) ole päätäni pelastanut. Siltikään en uskaltaisi noita kaikkia kallioita ja alamäkiä ilman kypärää pudotella alas kun koskaan ei voi tietää missä eturengas päättää mennä takarenkaan ali.
Vaikka haavereitteni perusteella minun kannattaisikin ehkä ennemmin käyttää kyynär-, ranne-, polvi- ja säärisuojuksia ennemmin, koska ne ruumiinosat tahtovat sitä osumaa ottaa eniten, niin silti pää on niitä ainoita osia, jotka eivät vammoistaan välttämättä koskaan parane.
Iglumies
21.06.2013, 17.31
Missääntapauksessa en mitään tiukkoja aikarajoja ole kannattamassa, saati sitten noudattamassa, mutta hittiä saaneet ja murtuneet potat olen poistanut kierrosta.
Lasten kypärät saavat välillä kyytiä, jota niille ei ole suunniteltu ja sen takia niitä olen hävittänyt.
Marsusram
21.06.2013, 21.15
Pintamateriaali ei varmaan rajoita ellei ole halki tai murtunut.
Se vaimennusmateriaali on kertakäyttöistä, eli iskunvaimennuskyky ei palaudu jos kerran painuu kasaan.
Kovettuu myös iän myötä, tuo 3 vuotta on ilmeisesti jonkun materiaalin raja, jonka jälkeen ei aina täytä vaatimuksia, 10 vuoden jälkeen voi olla jo liiankin kova potta.
proileri
23.06.2013, 02.05
Pyöräilykypärien 'jännitteet' taitaa vaan olla aika lähellä nollaa, jos vertaillaan mp kypärän tekniikkaan, ellei puhuta fullari DH hatuista.
Ei niissä MP-kypärissäkään sen kummempia 'jännitteitä' tietääkseni ole. Kyse o käsittääkseni lähinnä siitä, että jos kypärä ottaa kovan iskun niin muoviin tulee herkästi säröjä, jolloin seuraavasta iskusta valettu muovi voi haljeta huomattavasti herkemmin, vrt. samaan tapaan kuin jos juomalasissa on valmiiksi särö. Kuitupotta ei taas niin herkästi halkea vaikka osumaa ottaisikin, koska materiaali on säikeistä.
Muovin rooli tosiaan on suojata sitä styroksia teräviltä osumilta ja tasata siihen tulevaa iskua laajemmalle alueelle, mutta fillaripotissa muovi liittyy enempi muihin kuin turvallisuusseikkoihin - kypärä on kätevämpi valmistaa kun styroksi voidaan valaa kiinni johonkin suht jäykkään, ja muovinen pinta näyttää paremmalta. Pyöräilykypärässä olevalla ohuella muovilla ei siis kovin kummoista suojaavaa roolia ole, enemmän se pinnan osumankestävyys on sitten MP-puolen juttuja.
Itse sanoisin että potta kannattaa vaihtaa aina silloin kun vaikuttaa että sen rakenne voi olla merkittävästi heikentynyt, eli lähinnä kun se on ottanut selvästi vahinkoa tai styroksit ovat läjässä. Turha ruveta mitään vuosilukuja sihtailemaan.
DjZorlag
01.07.2013, 23.04
No tulihan se kypärä nyt kuitenkin uusittua. Mukavuus ja ulkonäkösyistä kuitenkin enimmäkseen. Oikein asiallisen oloinen selvästi hintaistaan (vain 27e) paremmantuntoinen potta nimeltään "Xtreme Motion Elegance" löytyi halpahallista. Istui päähän paremmin ja nauhoitus tuntui paremmalta verrattuna urheiluliikkeen Bellin 60e kypärään joten matkaan ehdottomasti lähti.
Hyvin löytyi eri väri- ja kokovaihtoehtoja eikä painokaan (jos sillä nyt merkitystä) tuntunut hassummalta.
hphuhtin
29.07.2018, 23.48
No eipäs tarvinnut aloittaa kypärän iästä uutta ketjua, kypärä-aiheisista ketjuista on lähinnä runsaudenpula.
Tuli tässä ostettua taas uusi kypärä ja jotenkin tunnen itseni höpläytetyksi. Nyt löysin tutkimuksen, jossa oli testattu 1500 käytettyä eri-ikäistä kyprää, jonka perusteella kypärien suoja ei juurikaan iän myötä heikkene (https://helmets.org/up1505a.htm).
Omalla kohdalla tilanne tuli eteen kun ajattelin jokin aika sitten, että pitäisi oma peruskypäräni jota käytin "maantiekäytössä" ehkä uusia kun huomasin sen olevan vuodelta 2003. Hatkahdin siinä uuteen sitten kun luin tuota alepalstaa jossa sanottiin jostakin Bell Stratus MIPS kypärästä että oli hyvä tarjous (80e, ei nyt ehkä oikeasti mikään halpa siis). Tuli viimein haettua se uusi kypärä tänään. Pyörittelen vaan vanhaa kypärää kädessäni, ja ei siitä nyt oikein osaa sanoa, että olisi yhtään vanhaksi mennyt. Tuo uusi kypärä olisi vielä palatuskunnossa ja palautusaikaa on 31 päivää. Pitäisiköhän vain hakea rahat takaisin. Pään suojaaminen on toki taas aika tärkeää sekin ja jos kopsahtaa niin kypäräeurot on siinä kohtaa halpoja.
Mitähän tästä nyt oikein pitäisi ajatella.
Kuntoilija
30.07.2018, 00.46
Tuo Bell Stratus Mips-versio oli jossakin ihan kunnon kypärätestissä ja oli viiden parhaan joukossa. Ne kaikki viisi oli noita mips-sisäkuorella varustettuja.
Jos käytössä oleva kypärä on vuodelta 2003 niin en kyllä yhtään miettisi asiaa, vaan Bell päähän ja vanha roskiin.
Ostin juuri tuon Bellin. Kun kokeilin miten vanha 5 vuotta käytössä ollut Cratonin 175 gramman painoinen kypärä menee rikki niin yllätyin miten helposti se murtuin kun sitä kämmenien välissä puristi. Ehkä kaljun päähiki kuluttaa kypärän sisusta tehokkaasti.
Joillain fillarimessuilla kyselin Shimanon edustajalta kypärien vaihtoväleistä.
Vastaus oli että ”parin vuoden välein olisi hyvä, mikäli ei kaaduttu. Varsinkin Hiki ja aurinko tekee hallaa kypärälle. Lisäksi kypärää ”heitellään” hattuhyllylle, mikä saataa vahingoittaa.”
Myyntimiehen puhetta...
hphuhtin
31.07.2018, 22.10
Myyntimiehen puhetta...
Viittaan linkittämääni tutkimukseen, todellakin [emoji6] (Vaihdoin silti sen 2003 kypärän pois).
Eiköhän näissäkin päde sama kuin kaikessa muussakin, osa saa paskaksi hetkessä ja osalla ei mene miksikään pitkään aikaan. Se kuuluisa ratakiskovertaus.
Kuulemma tosiaan 3-5 vuotta olisi kypärän vaihtoväli, vaikka se kypärä olisi ollut pakkauksessaan hyllyssä. Kävin juuri katselemassa kypäriä esim. Prismassa ja Puuilossa (Limar ja Bell). Näissä vuosileimat näyttivät olevan 2021 ja 2022, eli toisin sanoen myynnissä on roskiskamaa?
Koheltaja
25.07.2024, 08.15
Hauskoja myyttejä kypärän kuoren *jännitteistä* ja kolhun saanut tai pudonnut kypärä on roskiskamaa, ei pidä millään tavalla paikkansa joten ei tarvitse olla huolissaan vaikka oksa kolhaisee kypärää tai se putoaa maahan. Isommat iskut joista tulee jälkiä tai muodonmuutoksia kypärään, onkin sitten eri asia.
Fox Endurolla on ikää jotain 8 vuotta ja edelleen käytössä eikä ole aikomus vielä ostaa uutta, ellei löydy vielä paremmin päähän sopivaa kypärää. Vielä kun valmistajat oppisi tekemään DD lenkit normi kypärän hihnaan niin se olisi amerikkaa, pikalukot kuuluu retkeilyvarusteisiin, ei turvavarusteisiin.
hphuhtin
25.07.2024, 12.55
Tärkeintä on käyttää kypärää, vaikka 20v vanhaa. Kaikki on parempi kuin ei mitään pottaa päässä. Vanheneminen vaikuttaa tutkimusten perusteella olevan myyntimiesten puhetta.
Viittaan tuossa vuonna 2018 ylempänä postaamaani 1500 kypärän tutkimukseen tai vaikka tähän:
”Foam cores were extracted from 63 used and unused bicycle helmets from ten different models spanning an age range of 2–20 yrs. All cores were impact tested at a bulk strain rate of 195?s?1. Six dependent variables were determined from the stress–strain curve derived from each impact (yield strain, yield stress, elastic modulus, plateau slope, energy at 65% compression, and stress at 65% compression), and a general linear model was used to assess the effect of age on each dependent variable with density as a covariate. Age did not affect any of the dependent variables.”
https://asmedigitalcollection.asme.org/biomechanical/article-abstract/138/4/041005/371203/Age-Does-Not-Affect-the-Material-Properties-of
Sittemmin tullut itse ostettua useampi kypärä, lähinnä värikoordinoinnin ja mukavuuden takia. Se vm. 2003 kypäräkin löytyy vielä, mutta ei tule käytettyä ;)
maalinni
25.07.2024, 13.18
Minulla hapertui Bell kypärän kireyden säätöpyörä yhdessä talvessa. Muuttui ihan purukumiksi ja tippui pois. Ei hyvitystä kaupasta eikä belliltä.
Minulla hapertui Bell kypärän kireyden säätöpyörä yhdessä talvessa. Muuttui ihan purukumiksi ja tippui pois. Ei hyvitystä kaupasta eikä belliltä.
Kas, mulla kauppa eli Bikester tarjosi uutta kypärää. En halunnut toista Belliä, niin sain rahat takaisin. Syy oli ihan sama.
MTB Engineer
25.07.2024, 14.42
Mulla teki myös Sixxerin säätöpyörä saman, mutta kypärä oli tuossa vaiheessa jo varmaan 300h ajettu.
hphuhtin
25.07.2024, 15.02
Sen säätörullan kumin muuttuminen purukumiksi tuntuu olevan ominaisuus, monessa omassa Bellissä mennyt. Ei estä käyttöä, rulla pyörii silti. Huonoa matskua, olisi vaikka kovaa muovia mieluummin.
maalinni
25.07.2024, 16.45
Minulla sitä kumia taisi mennä sinne rattaiden väliin ja näkyviin jäänyt osa oli niin pieni ettei näillä nakkisormilla oikein pystynyt sitä pyörittämään. Lisäksi ihan aidosti rupesi pelottamaan, että missä muussa ne on tässä säästänyt
Heh sama homma omassa Zephyrissä. Tosin hajosi vasta tämän vuoden puolella, vaikka 2019 otettu käyttöön. Korvaajaa olen kyllä jo etsinyt, mutta ei ole vielä tullut sopivaa vastaan..
Onko siis näin, että voimme ottaa hyllystä uuden/käyttämättömän kypärän, joka on valmistettu 10 vuotta sitten ja käyttää sitä huoletta seuraavat 5 vuotta? Aika itsessään ei siis kypärää pilaa?
maalinni
26.07.2024, 10.33
Onko siis näin, että voimme ottaa hyllystä uuden/käyttämättömän kypärän, joka on valmistettu 10 vuotta sitten ja käyttää sitä huoletta seuraavat 5 vuotta? Aika itsessään ei siis kypärää pilaa?
No en kyllä ottais.
Sivustakatsoja
26.07.2024, 10.35
^^mä suhtautuisin paikallaan hyllyssä maanneeseen kypärään epäluuloisesti.
hphuhtin
26.07.2024, 11.21
Ainakin joidenkin testien mukaan aika ei vaikuta juurikaan kypärän tarjoamaan suojaan, ks. linkit ylempänä. Paljon löytyy netistä toki väitteitä toiseen suuntaan, ja jokainen on oikeutettu mielipiteeseensä, liikenteessä suoritetun empiirisen havainnoinnin perusteella on niitäkin joiden mielestä kypärä on tarpeeton ;)
JohannesP
26.07.2024, 11.33
Bell Gage lensi roskiin 6-7 vuoden jälkeen eikä ollut edes kovin aktiivisessa käytössä ja huuhdottu hikilenkkien jälkeen. Muoviosat napsahteli poikki ilman erityisempää voimankäyttöä. En olisi halunnut testata kuinka pysyisi päässä kolaritilanteessa.
Bellin kypäräpakkauksessa lukee, että kypärä on syytä uusia 3 vuoden välein. Miksi liikkeet sitten myyvät kypäriä vuodelta 2021? Eli ne joutaa suoraan roskiin. Itse en ole löytänyt liikkeestä yhtään kypärää jossa olisi vuosi 2024.
Ehkä bellin muovilaatu on sitten noin paskaa, kun tuosta useampi jo kirjoittaa.
Metin kypärissä en ole huomannut mitään haurastumista.
Tosin 4-5v jälkeen kypärä on jo niin haalistunut ja käytetyn näköinen, ettei tuolla kyllä ilkeä ajaa enää kuin pimeässä.
Jos 3 vuotta vanhat kypärät pitäisi heittää hyllystä roskiin veikkaan että markettikypärän hinta nousisi jonkun verran.
maalinni
26.07.2024, 14.07
Nyt on päässä Spessun ässworks ja ei kyllä ole varaa uusia 3v välein. En kyllä omilla rahoilla ostaisi, mutta sain lahjakortin.
hphuhtin
26.07.2024, 15.47
Bellin kypäräpakkauksessa lukee, että kypärä on syytä uusia 3 vuoden välein. Miksi liikkeet sitten myyvät kypäriä vuodelta 2021? Eli ne joutaa suoraan roskiin. Itse en ole löytänyt liikkeestä yhtään kypärää jossa olisi vuosi 2024.
Voisiko Bellillä olla taloudellisia intressejä mielessä tuon uusimisvälin suhteen? Eikä vain kypärien myynnin suhteen, vaan tuolla voi livetä myös jossain jenkeissä vastuusta ”oli liian vanha kypärä”, kun kypäriä tosiaan myydään kaupoista jo ”liian vanhana”.
maalinni
26.07.2024, 15.54
^ todennäköisin vaihtoehto.
Luonnossa muovi ei hajoa koskaan, mutta kun siitä tekee kypärän niin happanee kolmessa vuodessa hyllyyn käyttämättömänä.
Onko tuo 3 vuotta kuitenkin käytössä olevalle kypärälle? Eiköhän se käyttämättömänä kestä pidempään. Käytössä kuitenkin kolhuja tulee aina, ja hiki syövyttää kypärää pikkuhiljaa. Kai ne materiaalit ilman käyttöäkin ajan myötä heikkenee, ja säilytysolosuhteetkin varmasti vaikuttavat, mutta tuskin vielä muutaman vuoden säilytys kypärästä vaarallista tekee. Autojen lastenistuimissa taitaa olla usein n. 9v suositus valmistusajankohdasta.
maalinni
26.07.2024, 18.30
Luonnossa muovi ei hajoa koskaan, mutta kun siitä tekee kypärän niin happanee kolmessa vuodessa hyllyyn käyttämättömänä.
Kyllä se muovi hapertuu ja murenee ja muuttuu mikromuoviksi.
Noista aineista haihtuu sidosaineet, kumi/muovi jopa muovistakin, sano yksi, joka noiden kanssa hommailee.
Kypäriä olen käyttänyt kunnes jostain alkavat hajota, monia vuosia suosituksista riippumatta.
Mä jotenkin kyllä uskoisin hien, kemikaalien ja ihmisrasvan sekoituksen noihin eniten vaikuttavan.
Juha Lehtinen
27.07.2024, 14.18
Itselläni on vanha Giron Aeon joka vielä kuin uusi kun sitä katsoo joka puolelta. Tiedä sitten missä kunnossa materiaali muuten on. Uuden kypärän osto on kyllä ajatuksissa ollut.
Useampikin kypärä mennyt käyttökelvottomaksi kun kiristyssysteemi tai pehmusteiden kiinnitykset ovat hajonneet. Hyllyssä mm yksi Sweet Protectionin kypärä joka odottelee otsapehmusteen rakentamista uudelleen kun varaosia ei saa.
Näitä pehmustevikaisia voi sentään käyttää talvikypärinä kypärämyssyn kanssa mutta muiden systeemien hajotessa tulee kallista roskaa.
Millä liimalla saisi noita yleismallisten pehmusteiden tarroja liimattua kypärän vaahtomuoviin kiinni?
Juha Lehtinen
27.07.2024, 14.53
Millä liimalla saisi noita yleismallisten pehmusteiden tarroja liimattua kypärän vaahtomuoviin kiinni?
Omasta Giron Aeosta irtosi joskus yksi muovinen kiinnityspiste johon pehmuste kiinnitetään, laitoin tipan loctitea ja ainakin siihen tuo toimii.
Itse vaihdoin neljä kesää ajetun bellin 4fortyn tälle kaudelle. Tuo on saanut erinäisiä kolhuja ja säätöpyörä on purkkaa siinäkin, mutta jäi vielä hyllyyn talvikypäräksi. Uusi on spessun ambush joka valikoitui hyvän hengittävyyden perusteella. Lasipidike on myös hyvä. Spessun säätöjärjestelmän muovit on niin ohuet että mahtaako kestää 4-5 kautta :rolleyes: tuuletus on kyllä hyvä.
Fullface menikin sitten samana kesänä vaihtoon kunnon tällin jälkeen, ja sen tilalle uskalsin ostaa paikallisesta 22-vuosimallin kypärän mitä edellinenkin oli. En usko kypärän ominaisuuksien heikkenevän tasalämpöisessä sisäsäilytyksessä muutamassa vuodessa. Moni valmistaja suosittelee käyttöiäksi 5v käyttöönotosta tai 7 vuotta valmistuksesta. Jos ei kolhuja tule uskallan tuota käyttää kyllä lähemmäs vuosikymmenen vaihdetta, sen verran vähän käyttötunteja tulee kuitenkin.
maalinni
28.07.2024, 13.23
Uv:han se on myrkkyä muoville, joten sisäsäilytys ei liene ongelma.
Aika moneen kertaan kolhittu ja kaaduttu parikymmenvuotias MET Stradivarius on ollut kakkoskypäränä. Ihme kyllä siinä ei näy mitään painumia tai murtumia, vaikka on tullut reilumpaakin osumaa. Nyt se saa vihdoin menolipun roskikseen, kun ensi viikolla tulee postissa MET Manta. Nykyinen ykköskypäräni MET Trenta on viisivuotias. Jonkin verran sekin on ottanut osumaa, mutta ei ole kolissut yhtä pahasti kuin Stradivarius.
Näyttäisi siltä, että minulla kypärän pehmusteiden vaihtoväli on 6-10 vuotta ja kypärien vaihtoväli noin 8-20 vuotta. Käytän yleensä lippistä tai buffia kypärän kanssa, mutta pehmusteet ja hihnat tulee silti pestyä/huuhdeltua kesällä muutaman lenkin välein.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.