Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Isolle & painavalle miehelle fillari?



MattiPuoskari
15.06.2013, 11.13
Moi

1. viesti foorumille.

Olen tyhmä, laiska ja saamaton, joten teen uuden ketjun vaikka veikkaan, että aiheesta on jo keskusteltu (saa laittaa tuoretta linkkiä).

Eli olen nelikymppinen, +190 cm ja 110-120 kg kaupunkilaismies, joka haluaisi itselleen kestävän ja mahdollisimman hyvän pyörän suht´ edullisesti. Varmaankin hybridin. Pyöräilytyylini on uskoakseni aika voimapainotteinen, en osaa ajaa rauhallisesti vaan pusken menemään samalla tyylilla kuin 25 vuotta sitten.

Ajan suhteellisen vähän enkä osaa tehdä pyörälle muuta kuin täyttää renkaat.

Pääsääntöisesti kuljen sulan aikaan (lue; lähinnä kesäisin kauniilla ilmalla) työmatkat hyötyliikuntana, mutta olen muutaman kerran polkenut mökkireissut (n. 150 km suuntaansa) kokeilun vuoksi. Alustana fillaroidessani on käytännössä aina joko asfaltti tai hiekkatie.

Budjettia en ihmeemmin ole miettinyt, mutta koska käyttöasteeni on hyvinkin rajallinen, hinta ei saisi tonnia ylittää. Mielellään saa olla reilustikin alle.

Lienee niin, että vanteet & pinnat joutuvat allani kovimmalle eli niiden tulisi ainakin kestää. Nykyrungot ovat vissiin aika tukevia kaikki?

Voisitteko ystävällisesti suositella merkkejä & malleja, jotka kokemusten ja/tai kuulopuheiden mukaan kestäisivät meikäläisen matkassa - mielellään piiiitkän aikaa.

Mulla on ollut Crescentin City- malli ehkä viiden vuoden takaa, mutta jotenkin tuntuu että joudun aina istumaan tosi takana eli onkohan runko liian pieni?

Kiitos avustanne jo valmiiksi.
- Matti

rjrm
15.06.2013, 11.21
Siirrä crescentin penkkiä taakse, kallista ohjainkannatinta eteenpäin jos mahdollista. Osta pyöräilykengät ja lukkopolkimet. Ja hups, rahaa meni alle 200e. Ja ajaminen on heti uudenlaista ja helpompaa.

kpyora
15.06.2013, 11.34
Tuo tonnin hintaluokka on haasteellinen. Siinä on paljon pyöriä, mutta vain vähän oikeasti mukavia ajettavia. Lisäks ipainosi rajoittaa aika paljon juuri tuossa hintaluokassa, jossa on usein säästetty kiekoista. Eli pyörä kyllä kestää, mutta kiekot eivät.

Miksi pitäisi olla hybridi? Miksi pitää ostaa polkupyörä, joka ei oikein kelpaa mihinkään? :cool: Noilla spekseillä, joko fitness-, touring-, audax- tai mantiepyörä, mutta ei hybridiä. Kohta joku ehdottaa cyclocrossaria ajatuksella, että niissä voisi olla paremmat kiekot, joten lisätään sekin listaan.

Ennen pyörän valintaa, sinun tulee löytää rehellinen oikea pyöräkauppias, joka ei myy sinulle sellaista pyörää, joka ei kestä allasi ja on oikean lainen sekä kokoinen. Tuollainen kauppias osaa mitoittaa pyöräsi oikein. Eli kierrä kaukaa kaikki intersportit tms, joiden myyjät ymmärtävät pyöristä yhtä paljon kuin sika helmistä. Mm. Itiksen Intersport huijasi työkaveriani pari vuotta sitten täysin. Myivät hänelle pyörän, jonka hän halusi, eivät sitä, jonka hän tarvitsi. Minulle on aikojen alussa mm. pyorahuolto.com:ssa sanottu suoraan, etteivät myy minule yhtä pyörää, koska se ei sovellu käyttööni! Näin myöhemmin, paremmalla tiedolla, olivat oikeassa.

Osasasrjojen suhteen tulee haaste, koska halvemmat sasarjat toimivat kyllä, mutta vaativat jatkuvaa huoltoa. Osasarjoissa sinun pitäisi valita vähintään tasoa Veloce tai 105, jotta ne ovat huolettomia.

Kun unohdetaan tuo tonnin raja, niin käypä katsomassa vaikka Pelago Stavangeria (http://pelagobicycles.com/bicycles/stavanger-2.html). Nuo tehdään käsittääkseni yhä yksilöllisesti. Hyviä kokemuksia minulla itselläni on tuon pyorahuolto.com:n lisäksi Velosportista, jolla on ollut alennus crossaria koko kevään. Pyörä saattaisi ehkä kestää (kauppa tiennee) mutta veikkaan että kiekot joudutaan vaihtamaan.

Eikä to edellisen viestin ajatuskaan ole pois suljettu, jos nykyinen pyöräsi on hehtaarilleen oikeaa kokoa. Stemmin pidentäminen muutamalla sentillä auttaa, mutta jonkun oikeasti asiaa ymmärtävän pitäisi katsoa nuo mitat ja kertoa, onko sovittaminen mahdollista. Kenkien ja polkimien lisäksi tuollaisessa tapauksessa kannattaa usein vaihtaa myös satula ja ensiasennusrenkaatkaan eivät usein ole kovin hyviä.

El-Carpaso
15.06.2013, 12.14
ei toi oo polkupyörälle paino eikä mikään. Todnäk kaikki markkinoiden rungot kestää sen 110kg ja kiekoista ainakin osa.
Stavanger olis hyvä kestävä teräksinen vaihtoehto. Modernit osat ja kiekoissakin näyttäis olevan sen verran pinnoja, että ei hajoa alta.

hyvin rakennettu 24/24 setti voi kestää satakiloisen alla jopa maastopyöräilyä, mutta olennainen pointti on hyvin rakennetulla. 32 pinnaa kestää hyvin vaikka olisi vain suht hyvin rakennettu.
Tästä syystä pyörä kannattaa hakea hyvämaineisesta pyöräliikkeestä, joka pystyy sisäänajokauden jälkeen kiristämään kiekot tasakireydelle ja suoriksi. Hyvin kiristetty ja suoristettu 32 pinnainen kiekko saattaa kestää vuosikymmenen ilman rihtailuja riippuen ajotyylistä.

Mutta joo, käppyräsarvea alle rohkeasti. Suorat tangot on maastopyörille.

Eepu
15.06.2013, 13.39
Äläkä unohda käytettyjä! Jos jostain löydät Suomessa tehdyn Tunturi H-300 ja vielä Shimanon Nexave osasarjalla niin voit onnitella itseäsi. Meinään täällä on tallissa tänä kesänä 10v täyttävä H-300, uutena ostettu. Kuluneiden osien tilalle on vaihdettu uusia mutta peruskonsepti on pettämätön. Itse olen pinnojen katkeiluun ja muuhun rihtaamiseen löytänyt lääkkeeksi sen ettei kannata liian kapeilla renkailla ajella. Nykyään käytän 42-622 Continentalia ja kiekkoina on holkitetut Rigidan Zap korkeaprofiilit.

Kuskaan säännöllisesti pyörälaukuilla ostoksia ja muuta tavaraa, lisäksi jos tulee paljon ja isosti ostoksia tai tavaraa laitan kärryn perään. Paksukin rengas rullaa iloisesti kun on oikeat paineet. Itselläni on lukkopolkimet, duot eli kaksipuoliset joissa toinen puoli on tavallinen, keväisin ja syksyisin ajelen tavallisilla kengillä koska vanhan refleksit ei toimi enää liukkaalla niin ripeästi. Suoraan tankoon voi laittaa mäkikahvat käsien asentojen monipuolistamiseen, kippurasarvet eivät enää näillä ajolihaksilla ole mukavia.

Polun tukko
15.06.2013, 14.08
Suosittelisin tuossa budjetissa katsomaan esim Konan dr.dew plussan. Itse ajoin yli neuvola painoisena ko mallilla pari kesää ja ei voinu moittia. Hinta oli noin 700€.tuskin paljoa heilunut suuntaan tai toiseen.
Hyvä perus hybridi.

MattiPuoskari
16.06.2013, 12.22
Kiitos vastauksista.

1) mä en tuunaa vanhaa, haluan uuden! Olen jo liian syvällä sen hankinnassa.
2) löysin nettiä selaillessa Univega Terreno 400XXL 2013- mallin ( esim. täältä: http://www.meinpaket.de/de/365421425/highlights.html?traffic_source=IDEALO7 ) Larun fillari myy 899€, mutta tuolta linkista lähtisi alle 700€:n. Voisiko toi olla mulle sopiva pyörä?

Jatkan avustuksellanne täyttymyksen etsintää...

/ Matti

Halloo halloo
16.06.2013, 13.04
^ Joustokeulasta on ollut tapana heittää pahaa sanaa, turhaa painoa ja eikä välttämättä kestä.

El-Carpaso
16.06.2013, 13.09
Tolla joustokeulalla voi heittää vesilintua. Muutenkin pyörän ostaminen netistä toiveella, että se voi ehkä hyvällä tuurilla olla oikean kokoinen on hiukka hasardia.
Suosittelen käymään koeajolla. Plus että älä osta pyörää netistä jos koeajat sitä jossain muualla. Ensinnäkin se on vähän runkkuliike sitä liikettä kohtaan ja sit ku esim. ton pyörän avid elixirit kosahtaa jossain vaiheessa niin niiden takuuhuollattaminen on aloittelevalle fillaristille paljon helpompaa läheisessä kivijalkaliikkeessä kuin saksalaisessa verkkokaupassa. Tästä kyseisestä syystä olen kaikki pyöräni ostanut kotimaisista kaupoista. Maksoin enemmän, mutta takuuhuollot ovat toimineet hyvin.

H. Moilanen
16.06.2013, 13.18
Univega Terreno 400XXL

En tiedä mihin tuo XXL viittaa, mutta mielestäni osaluettelo on kuin missä tahansa hybridissä.

MattiPuoskari
16.06.2013, 14.45
OK. Kiitos.

Toi koeajo liikkeessä ja kaman tilaaminen netistä on munkin mielestäni halveksuttavaa toimintaa. Niin en tule toimimaan.

No jos vielä auttaisitte kertomalla muutamia avainspeksejä, joilla voin fillarikaupassa briljeerata?
* teräsvanteet
* pinnat - mitkä on kestävät tai onko lukumäärillä eroa?

eli mitkä ovat ns. avainasioita, jotka pitäisi fillarissa olla mun painoiselle? Mulla kun ei noista osista ole minkäänlaista tietoa.

Loppupeleissähän mä sen fillarin ostan värin perusteella.

Mutta siis ihan oikeasti, avuton toivoo vielä vähän jeesiä.

/Matti

Jake_Kona
16.06.2013, 15.00
Et tarvitse terästä ( välttämättä), koska muutkin materiaalit kestävät. Hintaluokassa tonni-1 1/2 on kestäviä pyöriä noin pääsääntöisesti. Epäilisin, että halvemmissa saattaa riskinä olla materiaalinen huonous ja kaikkein kalleimmissa grammanviilauksen tuoma heikennys. Mutta ei aina näinkään.
Löytyy myös löpinää ketjusta...
Isojen poikien xxl pyöräilyä +100kg

Halloo halloo
16.06.2013, 19.22
^
Siis tämä
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?45067-Isojen-poikien-xxl-py%F6r%E4ily%E4-100kg

MattiPuoskari
17.06.2013, 11.22
Kiitos kaikille. Laiskan miehen erityiskiitos yo. linkistä.

En meinaa saada töissä oltua, kun tuo kärpänen puraisi pahemman kerran.

Olisiko jollain heittää joko kokemuksia tai arvioita osista seuraavasta fillarista, kiitos (muistakaa, että en todellakaan ymmärrä niistä mitään):
Fuji Pro 7 Mens Bike

Fork: Unicrown Fork, 1 1/8'' for Roller Brake.
Headset: VP Semi-Integrated.
BB: VP Cartridge, Square Taper.
Handle Bar: Fuji Kalloy, Flat, Silver, 560mm.
Bar Stem: Fuji Kalloy, Silver , 7 Degree, 90/110/120 Mm.
Tyres: Schwalbe Delta Cruiser 700x32c, Puncture Protection, W/Reflex.
Rim: Schurmann Alpha 19, 36H.
Front Hub: Shimano Nexus HBIM40, 36h, Nutted Axle.
Rear Hub: Shimano Nexus SG7R46 7-Speed, 18t, Roller Brake Hub, Nutted Axle.
Chain: SRAM PC1.
Chainset: Fuji Lasco 46t, Single, 170mm.
Pedals: VP Platform.
Front And Rear Brakes: Shimano Inter M.
Brake Lever: Alloy, Silver.
Shifter: Shimano Nexus Revoshifter, 7 speed.
Saddle: Selle Royal Dardo.
Seat Post: Fuji Kalloy 27.2mm.
Seat Clamp: Kalloy 31,8mm.
Kickstand: Standwell Alloy.
Fender: Alloy, Silver.


Onko toi Fuji mistään kotoisin?
Koon uskon olevan itselleni oikean ja pinnojakin siellä oli...

Kyllä on vaikeaa tämä himon taltuttaminen.

/Matti

marmar
17.06.2013, 11.54
Tyres: Schwalbe Delta Cruiser 700x32c, Puncture Protection, W/Reflex.


Pikkasen on kaposet renkaat ja kuvan perusteella tilaakaan ei olisi paljoa leveämmille. Ko renkaan maximum load on 75 kg, joka saattaa takana jo ylittyä. Lisäksi painavammalla vanteet joutuu koville kaposten renkaiden kanssa. Itse suosisin leveämpirenkaista.

Jake_Kona
17.06.2013, 12.27
120kg sarjassa mielestäni sopiva rengastus on aina astetta/2 leveämpää kuin normaalijantterilla.
Maantielle 28mm tai vauhtiajoon minimi 25mm
Työmatkaan/ touringiin 28-37mm
Maastoon 2,3-2,5" tai leveämpää jos löytyy
28/29" vanteina aina

Paulix
23.07.2013, 11.15
Lainataans tälläistä ketjua kaverin puolesta joka lämpeää hieman pyöräilyn aloittamiselle.
Massaa on jotain 140kg, kunto nolla ja jotain tars tehdä ennenkun nurmenalunen kutsuu ennenaikaisesti.

Joku fillari tarvis nyt saada, budjetti 600 eli olematon.
Olen vilautellut hänelle jotain hybridejä ja peruspyöriä mutta ulkonäköäkin tarvis olla senverta että ajo olisi miellyttävää.
Pelagot saavat peukkua mutta ampuvat hinnasta ohi.
Tämmönen cityTunturi (http://www.tunturi.fi/pyorat/orange-miehet/)on kaverin ostoslistan kärjessä.
Tommoset customit, Elektrat (http://www.bike-discount.de/shop/k1744/a98026/townie-original-7d-black-mens.html)ym citypyörät saavat myös positiivisen vireen.
Löysin sopivan käytetyn (http://www.fillaritori.com/index.php?/topic/19877-merida-s-presso-500d-50-cm/) hybridinkin mutta enemmän mieltymykset tuonne napavaihteisiin peruspyöriin.
Ajoasennon tars olla pysty eli tollaiset hollantilaistyyppiset filot vois tulla kyseeseen myös, saako niitä mistään suomesta?
Niin ja pikkukaupungissa kun ollaan niin "mene pyöräkauppaan ja koeaja" ei vaan toimi täällä..

Eli ensinnäkin, mikä kestää 140kg alla, ja mikä sopisi tyylillisesti pläskin alle budjetti huomioiden.

Jake_Kona
23.07.2013, 13.35
Käytetty takajäykkä mtb toimi hyvin itselläni ekana pyöränä kun painin samassa sarjassa
. Sillä on nyt kuitenkin uusi koti.

orc biker
23.07.2013, 14.05
Maastopyörän pitäisi ainakin kestää, vaikka vähän kuoppiinkin ajelisi. Hiekkateillä se on turvallisin pyörä muutenkin leveine renkaineen. Matkanteko on tietysti vähän hitaampaa, se on leveiden ja pitävien renkaiden hinta. Voihan niitäkin tietysti vaihtaa kapeampiin ja sileämpiin, mutta sitten se pyörän idea vähän hukkuu. Etujousituksesta on hyötyä ajamisen mukavuuden ja etummaisen kiekon suorana pysymisen kannalta, vaikka se olisikin sieltä halvemmasta päästä, joten en mitenkään välttelisi sellaisen hankkimista, jos sellainen pyörästä löytyy.

Paulix
23.07.2013, 17.13
Joo tottakait jäykkä maasturi olisi se "oikea" valinta jota itsekin olen tarjonnut mutta se herättää liiaksi epäuskoja. Pitää olla lokarit, eikä aio metriäkään maastossa ajaa ja ne on niin etukenoja ohjailla... tää on käyty läpi..
Nyt ei olla ajamassa hiekkateitä, nyt on kyse siitä että pystyy ylipäänsä ajamaan lähiöstä keskustaan ja takaisin ilman ambulanssia... saati neljän kilometrin työmatkan.. eli lähtökohta on vähän eri mitä meillä normiajureilla.
noi customit ja citypyörät kohdetta viehättää, onko niille mitään omaa foorumia tai kokemuksia? Täällä jutut on herkästi liian suorituspainotteisia..

Kartturi
23.07.2013, 18.10
Noin karkeasti saman painoisena kuskina sanoisin, että kyllä ne pyörät ajoa kestää. Kiekot lahoaa yleensä ensimmäisenä jos on no-name aluvanteet ilman holkkeja ja koneella koottu epätasaiseen jännitykseen. Jos yleisesti pyörän ostaminen kiinnostaa niin tuo voisi vähän valaisisi asiaa: http://kartturi.wordpress.com/2011/12/23/fillarin-oston-pitka-oppimaara-kansantajuisesti/

Merkeistä: joku perushybridi, vaikka Kona Dew-sarja varmaan palvelee hyötyliikunnassa. Vähän paremmista vaikka Kona Sutra on kuulemma aivan mainio. Omasta kokemuksesta voin suositella Surly Cross Checkiä. Ylipäänsä sanoisin että joku teräsrunkoinen yleipyörän aihio voisi olla hyvä. Miksei vaikka Pelago Stavanger.

Netistä ostaminen voi olla ihan hyvä vaihtoehto kun ei tuo hinta/laatu-suhde aina niin huimaa kotomarkkinoilla. Esim Surlyn saa helpoimmin kun hoitaa sen netistä. Tosin hyvä paikallinen kauppias tilaa vaikka minkä rungon ja kokoaa sen pyynnöstä. Myös kauppiaiden tietämyksessä polkupyörän sovituksesta on hajontaa, niin että ei se nyt aina ihan nappiin mene liikeessäkään välttämättä.

-K

mehta
23.07.2013, 21.30
Yksi isokokoinen 185cm/100kg kyselee maantiepyörien perään. Jalkapallo vei polvet, mutta pyöräily on nyt ruvennut tuntumaan siltä että siitä saisi hyvän harrastuksen. Omalla hybridillä alkaa olla jo kilometrejä takana, tosin työmatkapyöräilyssä on hyvä peli ja nyt lenkkikäyttöön haetaan parempaa kiituria. Pyöräilyä enemmän harrastavalta kaverilta sain vinkkiä kunnollisen hankintaan että vähintään Shimano 105 tasoista osasarjaa ja hiilikuituista etuhaarukkaa. Nyt on sitten käyty koeistumassa pk-seudulla muutama pyörä, mutta vielä on suurta epäselvyyttä pitkälti kun ei itse hienouksista, palikoista ja rungoista tiedä (vielä) oikeastaan mitään. Joten ajattelin uskaltaa tänne ensimmäisen postauksen rustailla, nyt kun on useampia ketjuja luettu ja muutama ohjekin kolattu läpi

Larun pyörässä kävin kokeilemassa kahta Focusta:

Culebro SL 2.0 2013 (1349e)
http://www.larunpyora.com/product_info.php?products_id=1052
Ja ilmeisesti pikkuveljeä Culebro SL 3.0 2013 (1099e)
http://www.larunpyora.com/product_info.php?cPath=34_253&products_id=1053

Molemmat tuntui oikeastaan yhtä hyviltä, tiedä oliko vähän tuo kalliimpi paremmin rullaavampi/vaihtavampi vain lieneekö vain placeboa… Palvelu ja asiantuntemus ainakin tuntui ko. paikassa mukavalta, katsottiin mitat vasta-alkajalle sopivasti ja jopa opetettiin asiasta.

Suomenojan Bike Planetissa kävin myös katsomassa, mutta koin parhaaksi poistua suoraan sanottuna kelvottoman palvelun vuoksi, ei edes pyörää telineestä nostettu saatika koeajoa tarjottu.
Bianchia yritti esitellä, mutta tuntui että enemmän halusi vain pois, hintoja en saanut ylös, mutta pyörävalmistajien esittelylistat lyötiin käteen.
BikePlanetilta ei omilta sivuilta löydy, mutta tuntuu että tätä:
http://www.bikeshop.fi/Bianchi_C2C_Impulso_Ultegra_1/ekauppa/pBIC2CIMPULSOUL12/
Tosin hinta oli huomattavasti suolaisempi :O
Vai olisiko ollut sittenkin tämä:
http://www.bianchi.com/fi/bikes/bikes_detail.aspx?ProductIDMaster=98965

Samoin puhuttiin Giant Defystä, mutta ei mitään hajua mistä mallista, jotenkin meni jo omaan turhautumiseen ohi...

Tänään sitten jatkettiin Mäkelänkadulle ja katsastettiin Velosport ja tien toiselta puolelta CycleCenter ja täytyy sanoa että kyllä ammattiliikkeen tunnistaa. Velosportissa joutui hetken odottamaan, mutta sen jälkeen sai sitten ihan hyvää palvelua, tosin CycleCenterissä tuntui olevan vielä astetta parempi kiinnostusaste aloittelijaa kohtaan eikä sitä valitettavaa "myydään alottelijalle jotain" -asennetta, joka tosin VeloSportissakin oli vähäistä

Aloitetaan VeloSportista, siellä käytiin koeistumassa Cannondale Caad8 105 (1399e)
http://velosport.fi/verkkokauppa/cannondale_caad_8_105-p-43899-4/
Tuntui hyvältä ajaa, ehkä hiukan matalampi ajoasento Focusiin verrattuna haittasi vähän, mutta säätämällä paranisi varmaan.

CycleCenterissä tarjottiin suoralta kädeltä nyt käydyistä sitä kalleinta puolta,
Ridley Orion Shimano 105 2013 (1599e)
http://www.cyclecenter.fi/product/848/ridley-orion-shimano-105-2013
Jos ei taas placeboa ollut niin tuntui rullaavan erittäin hyvin ja ajoasento oli suoralta kädeltä omasta mielestäni paras ja satula mukavin. Tosin ko. mallissa oli Selle Italian satula kiinni, minkä kuulemma saa samaan hintaan mukaan, ei näyttänyt verkkokaupassa samanlaista olevan joten jääkööt arvoitukseksi.

Näytettiin myös Felt 25 Carbon (1695e), tähän ei tosin oma aika riittänyt enää koeajolle lähteä, joten omakohtaiset kokemukset puuttuvat.
http://www.cyclecenter.fi/product/850/felt-z5

Ja koska tuntuu että tämä riippuu pitkälle rahasta koko harrastus, niin kattosummia täytyy vedellä. Itse ajattelin että 1500e alkaa olemaan kipuraja, mutta sopivalla tarjouksella tosin siitäkin voidaan joustaa vähän. Ajattelin että täältä saisi kokeneemmilta vinkkejä ja ajatuksia näistä mankeleista sekä mahdollisesti vinkkejä pk-seudulla sijaitsevista liikkeistä mistä kannattaa pyöriä käydä haistelemassa.

Kiitos
-M

Kartturi
23.07.2013, 23.28
Noiden isojen merkkien, vaikka Cannondale, Felt, Focus, Giant, Bianchi, pyörät ovat hintaluokassaan varmaan jotakuinkin yhtä hyvälaatuisia valintoja, niin etä kannattaa keskittyä hyvä ajoasennon metsästykseen. Varmaan toistan itseäni, mutta ajoasennon metsästämisessä voi auttaa esim. Competitive Cyclistin laskuri jos mitat jaksaa askarella. Hintaluokasta sen verran, että amatöörikisaaja ja fillareistaan tarkka maasturikuski ajoi TdH:n Focuksen hinnat alkaen -mallilla ja oli siihen erittäin tyytväinen kaikin puolin, harkitsi ostamista itselle maantiepyöräksi, joten kyllä tuossa tonnin päälle jo aika hyvän pyörän varmaan saa jos vaan ajoasento osuu kohdalle.

Larussa olisi Pyörähuolto.com joka myy Spessua, sielät joku Roubaix SL3 voisi olla mukava peli. Tai sitten Singular Osprey.

Giantia myy ainakin Nummelan ProBike, missä pitäisi olal myös erinoamisen asiantunteva pyöränsovituspalvelu. Jos se nyt mitään kertoo niin Giant TCR Advanced SL ainakin on erinoamisen kehuttu maantiepyörä, Defy -sarja on sitten vähän rennommalle ajoasennolle viritetty sisarmalli Spessun Roubaix'n tapaan.

Raimosilakka
25.07.2013, 20.39
Hei, olen 196cm ja painoa 120-126 kg ja laitoin juuri 3. kesää ajetun Van Nicholas Chinookin kokoa 62cm myyntiin Fillarilehden torille --> käykäähän katsomassa ;)
Alunperin kiekkoina oli Mavic Ksyrium SL ja nyt Shimano 500. Eikä kiekkojen puolesta ole ollut mitään ongelmia, vaikka Mavicitkin on nimensäkin SL =SuperLight.
Rengaskokona olen kokeillut 25mm leveitä, mutta mielestäni 23mm on sitä nopeammat mitä enemmän niihin saa laittaa painetta.
En ole kokenut epämukavia tärinöitä (ehkä Titaanin mukavuuden ansiota) tai rengasrikkoja tienpäällä.
Hinnaksi laitoin 1500 €, koska titaanirungolla on mm. elinikäinen takuu.

fyndi
24.10.2013, 22.47
Mitenkäs 185cm ja 140kg äijälle soveltuisi nuo uudemmat FAT BIKE pyörät? Kestääkö nuo isot ja ilmatilavuudeltaan suuret renkaat painavan ajajan painoa paremmin kuin muut vaihtoehdot? Toisena vaihtoehtona on mielessä ollut 29" maastopyörät jäykällä takapäällä. Kumpi saisi raadin kannatusta? Ajoreitit kulkee pääsääntöisesti asfaltilla ja hiekkateillä, matkat on suht lyhyitä 5-20km hyötyliikuntaan (ja painonhallintaan) painottuvia.

Mika K
24.10.2013, 23.00
Tuohon käyttöön en itse läskiä laittaisi eli oma ääni menee 29erille. Perusteina mm. nimenomaan tuo alusta ja yleensä runkojen, osien, kumien jne helpompi saatavuus.

fyndi
25.10.2013, 09.10
Onko nuo "fat biket" ihan toivottomia asfaltilla ja hiekkateillä? Onko fiilis kun pappamopoa polkisi? Jotenkin vaan olen mieltynyt noihin uimarenkaan kokoisiin renkaisiin ja jos joskus tulisi lähdettyä metsäpoluille, niin silloin uskoisin että ne kestäisivät painon ja rasituksen paremmin kuin 29er. Vai olenko ihan pihalla?

kolistelija
25.10.2013, 09.16
Onko nuo "fat biket" ihan toivottomia asfaltilla ja hiekkateillä? Onko fiilis kun pappamopoa polkisi? Jotenkin vaan olen mieltynyt noihin uimarenkaan kokoisiin renkaisiin ja jos joskus tulisi lähdettyä metsäpoluille, niin silloin uskoisin että ne kestäisivät painon ja rasituksen paremmin kuin 29er. Vai olenko ihan pihalla?
Ei ne toivottomia ole, mutta käyttötarkoitukseesi ehkä vähän ylilyötyjä. Fatbikessa funfactor ja talviajo ovat hyviä puolia, ei käytännöllisyys. Kyllähän se toimii tuossakin käytössä, mutta on hitaampi ja hintavampi. Mainitsemasi 29er ottaisi haasteen iloisesti vastaan, vaikka sitten isoimmilla renkailla jotka siihen saisit mahtumaan.

fyndi
25.10.2013, 12.37
Mites on kun Trek ilmoittaa rajaksi 136kg, Canyon 120kg sekä edellä oli mainittu Univega 170kg. Mistäs sitten lähtisi hakemaan soveltuvaa 29er pyörää, jossa olisi riittävän vahvat kiekot yms. Paljonko pitää vaihtaa osia esim. 700-900 euron pyörään jotta se kestää ja mitkä olisi ne oleellisimmat osat?

jannevaro
25.10.2013, 12.54
Kyllä tuon hintaluokan pyörissä on osat riittävän vahvoja. Vaihdat sitten vaan uutta kun menee hajalle. Toki osat voi hajota isomman kuskin alla nopeammin. Mutta yleensä osien osalta korkeampi hinta tuo lähinnä keveyttä ja usein jopa kestävyyden kustannuksella. Tämä perus "deore-taso" on varmaan hyvä.


Sent from my iPad using Tapatalk HD

fyndi
28.10.2013, 13.28
Vielä täytyy kysyä tätäkin muilta kuin myyjiltä. Kestääkö täysjousitettu yleensä paremmin raskaan sarjan pyöräilijää, verrattuna täysjäykkään tai jäykkään takapäähän? Tässä tietysti pitää ottaa huomioon eri hintaluokat, mutta jos asiaa yleistää ja puhutaan 700-900€ takajäykästä ja 1300-1600€ täysjoustosta.

Kemizti
28.10.2013, 15.07
Pelkän kestävyyden lisäksi tulee huomioida myös jousituksen kantavuus, tosin jos olet ostamassa kuntoajamiseen soveltuvaa maasturia, pitkäjoustoisten enska/mäkipyörien linkkujen pitkä vipusuhde tuskin muodostuu ongelmaksi.. Lisää liikkuvia osia ja näinollen potentiaalisia hajoavia paikkojahan takajousituksen mukana tulee väkisin, toisissa ratkaisuissa muita enemmän/vähemmän, mutta jokatapauksessa tulee.. Itse en täysjousitettuja pyöriä ole koskaan jousituskomponenttien vaiheilta saanut rikki,+110kg (ja vuosia sitten +130kg) massastani huolimatta.. Toki en koskaan ole myöskään hankkinut sitä kaikkein keveintä runkoa, edes lähelle..

edit: ja enhän suoranaisesti vastannut edes sun kysymykseen, mutta se kyllä oikeasti selviää ainoastaan kokeilemalla, ei foorumilta.. saattaahan se jousitus ehkä säästää esim. takakiekkoa jos ajat vain satulasta, mutta oikea ajotekniikka ja silmä säästää kokonaisuutena vielä enemmän.. Ehkö jopa uskaltaisin suositella, että hommaa tuon sun täpäri hintaluokan 29" jäykkäperä, niin saanet rahoilles parhaan vastineen..

fyndi
01.11.2013, 13.01
Onko täysin hölmö idea hommata täysjousitettu 29er hiekkateille ja asfaltille kuntopyöräilyyn? Vai onko jäykkäperäinen fiksumpi vaihtoehto sittenkin? Pointteina rullaavuus ja kestävyys. Ei niinkään maastoajot.

Kemizti
01.11.2013, 13.46
On, pistä rahasi siihen kaikinpuolin paremmilla komponenteilla varustettuun jäykkäperä 29siin.. Saat takajousituksen "hinnalla" paljon luotettavampia ja toimivampia komponentteja..

edit: nimenomaan kiekkoihin kannattaa panostaa, niihin kohdistuu painavalla kuitenkin paljon voimia..

fob
01.11.2013, 17.01
Onko täysin hölmö idea hommata täysjousitettu 29er hiekkateille ja asfaltille kuntopyöräilyyn? Vai onko jäykkäperäinen fiksumpi vaihtoehto sittenkin? Pointteina rullaavuus ja kestävyys. Ei niinkään maastoajot.
Minä jättäisin etujousituksenkin pois, kun tavoitteena on ajot asvaltilla ja hiekkatiellä. Tarvittava pehmeys ja mukavuus tulee kumeista. Viime viikonloppuna ajoin vajaan 60 km lenkin just noissa olosuhteissa täysjäykällä pyörällä, enkä kaivannut jousitusta. Kovempikuntoinen ystävä meinasi hyytyä täpärillä ja pehmeillä maastokumeilla.

izmo
01.11.2013, 17.27
Minä jättäisin etujousituksenkin pois, kun tavoitteena on ajot asvaltilla ja hiekkatiellä. Tarvittava pehmeys ja mukavuus tulee kumeista. Viime viikonloppuna ajoin vajaan 60 km lenkin just noissa olosuhteissa täysjäykällä pyörällä, enkä kaivannut jousitusta. Kovempikuntoinen ystävä meinasi hyytyä täpärillä ja pehmeillä maastokumeilla.

Oliko Noppy Niccit alla ? niillä väsyy kovakuntoinenki aika vihasesti:seko:

Kyllä täysjäykkä 29" on hyvä yleispyörä....

Ittekin panostanut kiekkoihin ja nyt kasasin takakiekon cx ray pinnoilla ja Bor 333 kehällä ja napa XTR

marmar
01.11.2013, 18.45
Mites on kun Trek ilmoittaa rajaksi 136kg, Canyon 120kg sekä edellä oli mainittu Univega 170kg. Mistäs sitten lähtisi hakemaan soveltuvaa 29er pyörää, jossa olisi riittävän vahvat kiekot yms. Paljonko pitää vaihtaa osia esim. 700-900 euron pyörään jotta se kestää ja mitkä olisi ne oleellisimmat osat?

Tuosta (http://www.bikeshop.fi/Kona_Kahuna_13/ekauppa/pKOKH13/&listpos=8)pyörä alle tonnilla. Eikä tarvii vaihdella mitään (tai no penkin vaihdoin kun ei sopinut mun takapuolelle). Mulla ollut vajaan vuoden 2012 malli ja nyt yli 5000 km mittarissa. Maastossakin yli 1000 km. Painoa kuskilla juomarepun kanssa yli 120 kg. Ainoat huollot on olleet ketjun rasvaus, jarrupalojen vaihto ja pinnojen kiristys. Sen verran tuolla on kivikossa ja juurakossakin ajeltu, että jos 2013 malli on saman tasoisilla osilla (äkkiseltään katsoen oli samat osat) niin tuskin saat hiekkateillä saatikka asfaltilla rikki.

kpyora
02.11.2013, 18.26
Onko täysin hölmö idea hommata täysjousitettu 29er hiekkateille ja asfaltille kuntopyöräilyyn...

On. :rolleyes:

Jos tarkoitus on ajaa kesällä, katsele maantiepyörä ja ehkä cyclocrossari osastoa. Jos tarkoitus on ajaa myös talvella, niin silloin cyclocrossari tai ehkä rajoituksin 29".

Ehkä olen itse rajoittunut :cool: , mutta en ymmärrä, miksi pitäisi maksimoida kurjuutta ajamalla maastopyörällä maantiellä. :D Ihan yhtä fiksu idea, kuin että lähtisin maastoon maantiepyörällä.

izmo
02.11.2013, 21.49
On. :rolleyes:

Jos tarkoitus on ajaa kesällä, katsele maantiepyörä ja ehkä cyclocrossari osastoa. Jos tarkoitus on ajaa myös talvella, niin silloin cyclocrossari tai ehkä rajoituksin 29".

Ehkä olen itse rajoittunut :cool: , mutta en ymmärrä, miksi pitäisi maksimoida kurjuutta ajamalla maastopyörällä maantiellä. :D Ihan yhtä fiksu idea, kuin että lähtisin maastoon maantiepyörällä.

Talvella kyllä 29" hakkaa mennen tullen cyklorossin pyörän joka suhteessa

kpyora
02.11.2013, 21.57
Talvella kyllä 29" hakkaa mennen tullen cyklorossin pyörän joka suhteessa

Vain auraamattomissa ja lumisissa olosuhteissa. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla cyclocrossari on mukavampi valinta.

izmo
02.11.2013, 22.41
Vain auraamattomissa ja lumisissa olosuhteissa. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla cyclocrossari on mukavampi valinta.

Testissä oli toissapäivänä Liedosta SM kisoista(sija5) tullut rossari ja isopyörää myös testattiin... rullauksessa en huomannut mitään eroo rossarin hyväksi vaan jopa tuntui isopyörä parenmalta. Rossarin jarrut oli mallia vanne ja se ei testauskelissä vakuuttanut kun oli märkää ja kuraa mutta rossareita saa levyillä myös. Olen ajanut rossarilla tuhansia tai jopa kymmeniätuhansia kilometrejä että en nyt ihan suttua puhu

kpyora
03.11.2013, 09.54
Testissä oli...

Omat kilometriin ovat varmaan vähäisempiä ja niistä pääosa on maantiepyörällä. Rospuuttoaikaan olen ajanut sekä maasturilla että crossarilla jonkin verran. Lumisella ja auraamattomalla kelillä asia on selvä. Silloin tarvitaan maasturin leveää tankoa, joka taas muuten on minusta epämiellyttävä tiellä.

Kemizti
03.11.2013, 11.25
Jos kuski on painava siksi, että on mahaa (kunnolla), niin kippurasarvinen cyklooppikrossari ei oikein tule kysymykseen, kun ruumiinrakenne ei edesauta alaotteelta ajoa.. en tunne kysyjän tilannetta, mutta puhun omakohtaisesta kokemuksesta.. tässä valossa (ja monelta muultakin kantilta) 29" maasturi on parempi..

izmo
03.11.2013, 15.15
Jos kuski on painava siksi, että on mahaa (kunnolla), niin kippurasarvinen cyklooppikrossari ei oikein tule kysymykseen, kun ruumiinrakenne ei edesauta alaotteelta ajoa.. en tunne kysyjän tilannetta, mutta puhun omakohtaisesta kokemuksesta.. tässä valossa (ja monelta muultakin kantilta) 29" maasturi on parempi..

Tein testiä 29" jäykkäperällä ja tunnin ave 34 maantietä ja latupohjaa että kyllä se pulskallakin kulkee isopyörä

Kemizti
03.11.2013, 15.41
Tein testiä 29" jäykkäperällä ja tunnin ave 34 maantietä ja latupohjaa että kyllä se pulskallakin kulkee isopyörä

niinhä mää koitin sanoo, kippurasarvi on se huano vaihtoehto.. ;)

fyndi
03.11.2013, 20.41
Tein testiä 29" jäykkäperällä ja tunnin ave 34 maantietä ja latupohjaa että kyllä se pulskallakin kulkee isopyörä
niinhä mää koitin sanoo, kippurasarvi on se huano vaihtoehto.. ;) Joo en ole itsekkään vaikuttunut cyclocrossin kestävyydestä isoilla miehillä, toisekseen se pötsi estää näyttävän näköisen ajoasennon...

fyndi
06.11.2013, 10.50
Lueskelin TM testin 29" maastureista ja jotenkin testin perusteella jäi kuva että Corratec Superbow voisi olla ehkä parhaiten omia vaatimuksia vastaava fillari. Eli hyvä kaupungissa ja asfaltilla, mutta toimii myös jotenkin maastossa. Osat ja komponentit olivat TM:n mukaan hyvää laatua ja etuhaarukankin laatu oli riittävän hyvä. Mutta kestäisikö tuo jännä kevyen näköinen kaksoiskaarirunko painavaa pyöräilijää, se mietityttää? http://www.corratec.com/en/node/1725

juho_u
06.11.2013, 11.02
Mites tuon keulan huolto? Siitä ottaisin selvää.

fyndi
06.11.2013, 12.14
Mites tuon keulan huolto? Siitä ottaisin selvää. Eiköhän se takuuaikana hoidu maahantuojan toimesta ja jatkossa takuuajan jälkeen sitten heidän kauttaan varaosat. Ja näköjään myös haarukastakin löytyy tietoa valmistajan sivuilta http://www.manitoumtb.com/products/forks/tower/ ja voi ostaa myös online.

jojo^^
07.11.2013, 23.52
Eiköhän se takuuaikana hoidu maahantuojan toimesta ja jatkossa takuuajan jälkeen sitten heidän kauttaan varaosat. Ja näköjään myös haarukastakin löytyy tietoa valmistajan sivuilta http://www.manitoumtb.com/products/forks/tower/ ja voi ostaa myös online.

Suomen Manitoun maahantuoja näyttäys sijaitsevan Munchenissa, joten voi olla ettei kaikkein nopein huoltoprosessissa. Tiedä sitten mitä varaosia Helkama Corratecin maahantuojana, pitää Suomessa reklamaatioita ajatellen.

Niko's
06.06.2017, 21.02
Vihdoinkin löytyi oikea aiheinen sivusto.
Pyöräily alkanut kiinostaa 6 vuoden tauon jälkeen, joten tarkoitus ois ostaa tässä kesän aikana uudenkarhea pyörä ja fättis kiinostaisi kovasti.
Mitäs osaako kukaan sanoa mahtaako 193cm ja 100kg miehelle sopia tälläinen https://www.fatbikes.fi/fat-rambler-pro.html
onko liian pieni? toinen vaitoehto ois https://www.verkkokauppa.com/fi/product/23750/gtqrt/Silverback-Scoop-Fatty-2017-fatbike-mintunvihrea-L

juho_u
06.06.2017, 21.46
Molemmat on aivan liian pieniä. Katselisin jopa XXL kokoisia runkoja sinun mitoilla.

Niko's
06.06.2017, 22.22
Molemmat on aivan liian pieniä. Katselisin jopa XXL kokoisia runkoja sinun mitoilla.

Ok, kiitos vastauksesta.
Voitko suositella hyviä sivuja joissa myydään XXL kokoisia fättiksen runkoja.

mutanaama
07.06.2017, 02.10
Kaveri juuri hankki Lundbergin kautta ison pojan läskin.

Niko's
07.06.2017, 12.47
Kaveri juuri hankki Lundbergin kautta ison pojan läskin.

Kiitos vastauksesta, tämä auttoi paljon.:)

hana79
08.06.2017, 15.04
http://www.maxx.de/en/bikes/fatbikes/overview.php tuolla on myös isoa runkoa.
Minulla on Salsa Blackborow xl rungolla joka riittää hyvin minulle (n.198cm/100kg). Polea kannattaa myös tutkailla, siinä on L isoin mutta setback tolpalla se voi riittää sinulle?
Blackborowta ei ehkä vaan saa mistään enää..? http://www.foxcomp.fi/salsa-2016-blackborrow-frameset-xl-22-green Nopealla Googletuksella löytyi runko. Salsaan ja Poleen mahtuu 5" renkaat mikä on hyvä juttu.

Roiala
09.06.2017, 20.02
Minulla on läski ja 29 ajossa ja olen itsekin läski (+140kg). Kyllä se tuo läskikin kadulla liikkuu mutta jos pelkästään kadulla ajaa niin tulee valittua 29 alle. Jo pelkästään hiekkatie ajo taasen saa valitsemaan läskin. Kummallakin saattaisi kyllä kaikki ajot ajaa mutta jos van yksi pyörä pitäisi olla niin varmaan se tuo 29 olisi.
Kona Wo ja Haibike hiilikuu 29 mallia jotain Greed on pyörät. Hyvin ón kestäneet.

7-spoke
19.06.2017, 16.40
Molemmat on aivan liian pieniä. Katselisin jopa XXL kokoisia runkoja sinun mitoilla.

Aika tylyä. Näin XLkokoisella ensimmäisen maahantuontierän Scoopilla 1,5v ajaneena väittäisin että on aika hyvä 193cm kuskille.

Heero
05.10.2017, 17.57
Hommasin läski pyörän ni mites kun pituutta on 190cm ja paino huitelee tossa 130kg ni miten on noitten rengaspaineiden kanssa paljonko pitäis olla???

Keskiäkäinen lohjalainen
05.10.2017, 22.52
Hommasin läski pyörän ni mites kun pituutta on 190cm ja paino huitelee tossa 130kg ni miten on noitten rengaspaineiden kanssa paljonko pitäis olla???

0.7bar lienee hyvä lähtökohta eksperimentoinnille.

Weeble
31.03.2018, 11.08
Enpä alkanut uutta aihetta avaamaan vaan hyödynnän vanhaa.
Hakusessa olisi siis työmatka (noin 15km asvalttia/suunta) ja hupiajelufillari. Tarkoituksena olisi saada kuntoa ylös ja painoa alas. Tuskin tulee ympärivuotiseen käyttöön, vaan sulan ajan pyörä siis haussa.
Kuskin speksit 183cm ja painoa 130kg. Aiemmin on tullut ajeltua Nishikin Bigfootilla, mutta siitä antautui keula ja takavanne (ylämäki ketju pomppasi pakan yli ja katkoi kivasti 6 pinnaa). Muutenkin jo kulunut fillari meni kierrätykseen. Eli olen tottunut ajeleman suoralla tangolla (tämä ei jatkossa välttämättä ole pakko).
Budjetti uudelle laitteelle olisi tonnin luokkaa. Kaikki varusteet ja tarvikkeet joko löytyy tai tulee tuohon päälle, eli tonni olisi pyörään menossa.
Kysymys lähinnä on, mitä kannattaisi katsella ja mitä ei (merkit, mallit, 29/cc/hybridi)?

Mohkku
31.03.2018, 11.48
Määrittelitkin jo muutaman asian, mitkä joutuu lujille. Itse alkaisin katsella retkipyörää. Kona Sutra ja Genesiksen malliston retkiversiot ekana tulee mieleen. Joissain on tangompäävaihtajat, joita en kyllä omaan pyörääni huolisi. Jos niiden kokee olevan ok, hyvä niin.

Vivve
31.03.2018, 11.57
Määrittelitkin jo muutaman asian, mitkä joutuu lujille. Itse alkaisin katsella retkipyörää. Kona Sutra ja Genesiksen malliston retkiversiot ekana tulee mieleen. Joissain on tangompäävaihtajat, joita en kyllä omaan pyörääni huolisi. Jos niiden kokee olevan ok, hyvä niin.

Retkipyörä olisi tosiaan heti valmis vaihtoehto mutta menee hieman yli budjetin. Genesiksellä hyviä ja itsekin sellaisen omistan.
http://www.bikecompany.fi/genesis-tour-de-fer-10.html

Weeble
31.03.2018, 12.19
Jos 20% budjetin ylitys tekee sen että laite on kestävämpi ja luotettavampi niin löydän kyllä säästökohteet ja summan voin panostaa pyörään. Retkipyöriä olen katsellutkin ja joutunut valitettavasti toteamaan että silloin hinnat menee lähemmäs kahta tuhatta. Pitää katsella genesiksiä ja yrittää löytää koeajettavaksi.
Edit heikosti näyttää genesistä olevan kivijalkamyymälöissä pk seudulla. Fillarikellarilla tosin genesis vagabondia ilmeisesti varastossa. Koeajoa varmaan pitäisi saada katsottua tuolle. Miellyttää kieltämättä silmääkin

Mohkku
31.03.2018, 17.53
Vagabond olisi kiinnostava, kun sillä voi ajella hiukan maastonkin puolella. Ihan varma en Genesiksen mitoituksesta ole, mutta jos TDF-mallin M-koko olisi sopiva, sitten vain varaamaan VR:ltä tarjouslippua ja tervetuloa Turkuun:

http://www.raispo.fi/tuote/463/genesis-tour-de-fer-10-17

Pieni epäilys on kyllä osista, lähinnä jarruista. Mahtaako mekaaniset perusPromaxit olla hyvät. Päivitys maksaa satasen, joten Raispon hinnalla siihen on varaa.

https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=9971;menu=1000,2,15,117;pg c%5B15600%5D=18351

Kiinnostava juttu sinänsä, kun malliston Tour De Fer 20 on suoralla tangolla, mutta ilmeisesti samalla rungolla. Toki tonnin budjetilla ei kannata tangon vaihdosta haaveilla, parempi ostaa kerralla riittävän hyvä.

https://www.genesisbikes.co.uk/bikes/adventure/adventure/tour-de-fer/tour-de-fer-20

Hintakin kyllä nousee melko jyrkin portain, joten tämä nyt menee ehkä yli hilseen.
https://www.evanscycles.com/en-fi/bikes/touring-bikes_c

Weeble
31.03.2018, 19.35
Taitaa olla m just liian pieni. Pitää vähän mittailla. Muuten olisin jo tilannut. Ei tahdo oikein saada selkoa mikä nyt olisikaan se oikea koko

travelleroftime
31.03.2018, 19.38
Koko L, 183cm yleensä ajaa. Mikä on jalkasi sisämitta ? Sekin vaikuttaa asiaan.

Olet kyllä kieltämättä juuri siinä M-koon ylärajalla. Koeajo selvittää tuon helposti.

Weeble
31.03.2018, 19.47
Sisämitta on itse mitattuna noin 83cm.
Koeajo olisi varmasti paras mutta pk seudulta turkuun koeajamaan aiheuttaa omaa hankaluutta

Weeble
01.04.2018, 12.12
Taas on yö ja aamu käytetty selailuun.
Teräsrunkoisten hinnat karkaa aika korkeiksi. Koko vaikuttaisi suurimmassa osassa menevän 56-58 tai L.
Painorajat aika monilla (ilman kuituosia) on luokkaa 136kg joten sinänsä rajat taitaa tulla kiekoissa vastaan ennen runkoja.
Rengaskooksi on tulossa 29/700c.
Osasarjat näyttää suurelta osalta tuohon hintaluokkaan osuvan Sora-tasoon. Maastureissa taas voisi saada xt:tä jos ottaa ylivuotiset mukaan.
Ratkaisu siis voisi siis olla ylivuotinen maasturi, keulan ja renkaiden vaihdolla ja silti hinta jää alle tonnin.
Eli onko matka/retki/cc-pyörät jotenkin niin ylivoimaisia että niihin kannattaa 400-500€ panostaa enemmän?

Vivve
01.04.2018, 13.07
Droppitankoisten pyörien etuna on niiden ergonomia ja vauhdin kannalta edullisempi ajoasento pitkillä matkoilla. Maasturi taas on vielä monipuolisempi pyörä käyttöalaltaan. Varmasti tulet toimeen silläkin. Keula on tosiaan hyvä vaihtaa jäykäksi jos et paljoa liiku maastossa.

Mohkku
01.04.2018, 19.34
400-500 eurolla saat lujat irtokiekot melkein mihin tahansa pyörään, esim. Dt Swiss TK540. Jos Mavic A719 saa valmiina, on vielä halvempi.

Weeble
01.04.2018, 23.23
Veikkaan että mitä ikinä ostankaan niin kärsitään kunnes on pakko kiekot uusia ja sitten joku noista. Kiitos vinkistä, voi katsella hintoja jo valmiiksi.

AnttiHar
03.04.2018, 14.48
Mun pari senttiä. Itsellä mittaa 190cm ja paino on fillarin ollessa seilannut 120kg-100kg välillä. Itse päädyin 29 tuumaseen Grand Canyoniin ja vaihtelen tuohon renkaita (katu, nastat ja maasto) hieman käytön mukaan. Yhden 52km maastokisankin olen tuolla ajanut. Nyt fillarilla takana ~3500km ja mikään ei kyllä ole antanu periksi ja mihinkään en tuota vaihtaisi. Ajelen tuolla jonkin verran 25km työmatkaa ja kun tuossa on tuo ajoasento suhteellisen pysty niin toimii kyllä hienosti tuolla työmatkallakin. Monesti vedän kevään katurenkailla asfalttia (hommaan peruskuntoa) ja kun maastot sallii laitan maastorenkaat alle (ja näilläkin olen vetänyt työmatkaa).

Lähinnä vaan sillä, että ei kannata välttämättä ihan maasturiakaan unohtaa jos yhtään kiinnostusta "metsänpuolelle" on.