Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Miksi maantiepyörä natisee?

Ironmani
14.06.2013, 09.16
Hei !
Mistä mahtaa johtua maantiepyörän natina putkelta ajettaessa ? Se kuuluu kannattimen sutuvilta,jonka vaihdoin äskettäin ja käytin kyllä rasvaa emäputkeen.
Entä sama ongelma aika-ajopyörässä ? Siinäkin on uusi kannatin,mutta ääni kuului vanhallakin.Putkelta ajaessa kuuluu siis ainoastaan.Keskiö on ainakin riittävän kireällä eikä runko ole halki keskiön kohdalta.

hannupulkkinen
14.06.2013, 10.44
Tsekkaa polkimet.

Markku Liitiä
14.06.2013, 10.58
VesaP:n mieliksi muutin otsikkoa.

Vanha Bassoni natisi kanssa putkelta ajaessa. Siinä natina kuului nähdäkseni tankonauhoista ja/tai nauhojen alla olevista vaijerinkuorista, kun tanko putkelta ajaessa taipuili lihaksikkaiden käsivarsieni myllytyksessä. Jos Ironmanin kalusto on suht uutta, tanko ei todennäköisesti taivu, joten syy lienee muualla.

VesaP
14.06.2013, 11.09
VesaP:n mieliksi muutin otsikkoa.

Hienoa palvelua. Kiitos. :) Poistin tosin oman kuittausviestini jo mutta kun nyt mainittiin niin kiitetään sitten tässä ripeästä toiminnasta. Ja näin ironmäni saa parempaa palvelua täältä kun otsikko kertoo jo oleellisen ongelman. Tosin kohta joku näsäviisas kuitenkin linkkaa tänne tyyliin 10 aikaisempaa "miksi natisee?" ketjua... Minä en se ole kun en ole näsäviisas. :D

TuH
14.06.2013, 12.16
Omassa viimeisen päälle huolletussa maantiekonkelissa natinan lähteeksi paljastui emäputkea vastaan hangannut vaihdevaijerin kuori.

Vielä oudompi keissi oli, kun pyörän takaosasta kuulunut naksutus kovilla nopeuksilla paljastui huonosti takavanteelle asettuneen ulkorenkaan aiheuttamaksi. Renkaan tyhjentäminen ja uudelleen täyttäminen fiksasi ongelman.

Paakku
14.06.2013, 12.30
Hiilikuituiset spacerit (jos niitä sattuu olemaan paksumpi pino) on yksi potentiaalinen natinan lähde.

sunny
14.06.2013, 13.29
Uudet sivuäänet on tietysti aina tarkastettavia. Aika monessa tapauksessa kuitenkin "kosmeettisia". En omista pyöristä muista yhtään kertaa, että outo sivuääni olisi ollut se, mitä ensiksi kuvittelin. Yleensä syyllinen on ollut poljin tai kengän ja polkimen kombo, vaikka ääni vaikuttaisi tulevan satulaputkesta. Ehkä tässä ohjaintangon kiinnitys stemmiin kannattaisi tsekata. Tai kokeilla pitää kiinni eri kohdista/tavoin, saako sitä kautta kiinni...

Joskus korjaukseksi jää mieluisa matkamusa luureihin, eikä ainakaan vielä ole pyörä hajonnut alta selvittämättömissä tapauksissa.

Highlander
14.06.2013, 14.00
Mullakin natisi pyörä kuin hetekka ensimmäisen sadelenkin jälkeen. Olin sen hetki sitten kasannut uusilla osilla. Keskiö (Hollowtech II) oli syynä. Purin ja asensin uudestaan sekä lisäsin runsaasti rasvaa ja kunnolla momenttiin..

Warlord
14.06.2013, 14.41
Mulla loppu ylimääräiset äänet kun kiristin keskiön ja klossien/polkimien ruuvit ja työnsin reilusti sopivaa rasvaa polkimiin ja pyyhin ylitulevat pois.

keski-ikäinen
14.06.2013, 15.11
Mulla taas johtuivat epämääräiset äänet klossien ja polkimien kosketuksesta. Aluksi suihkautin rasvaa sinne polkimen kiinnityskoneistoon ja se auttoi hetkiseksi aikaa. Sitten huomasin, että se ääni johtuikin siitä, että oikea jalka oli väärässä asennossa, kantapää ulospäin aika lailla. Kun muistan pitää jalan suorassa, niin ääniä ei kuulu. Mutta kun tuo äännähtely alkoi, olisin voinut vannoa, että keskiö se siellä natisee.

pirkkob
14.06.2013, 23.58
Peesaan mieluusti Warlordia. En tosin käyttänyt rasvaa, vaan kiristin. Mikään ei voi olla raivostuttavampaa, että joku/jokin kitisee pyörässä enemmän kuin minä. Lopputulos oli jälleen hiljainen kulkija. :)

Junnuraita
15.06.2013, 08.44
Hei !
Mistä mahtaa johtua maantiepyörän natina putkelta ajettaessa ? Se kuuluu kannattimen sutuvilta,jonka vaihdoin äskettäin ja käytin kyllä rasvaa emäputkeen.
Entä sama ongelma aika-ajopyörässä ? Siinäkin on uusi kannatin,mutta ääni kuului vanhallakin.Putkelta ajaessa kuuluu siis ainoastaan.Keskiö on ainakin riittävän kireällä eikä runko ole halki keskiön kohdalta.Jos sulla "kevyt" pikalinkku etukiekossa niin tsekkaa se...alumiini osat hiertää toisiaan eli kuivat...Laita vähän vassua väliin tai kokeile toisella etukiekolla niin pääset poissulkemaan asioita.

x_smith
15.06.2013, 11.00
Cännärin maantiepyörässä kuului napsumista ohjainkannattimen suunnalta, eikä ahkera kiristäminen auttanut. Ääni poistui, kun hiilikuituisen ohjainputken ja alumiinisen kannattimen väliin laittoi hiilikuidulle tarkoitettua asennustököttiä, joka lukitsee vähän luistavat kappaleet toisiinsa.

ppikkupe
15.06.2013, 13.56
Jos pyörää myöden kaikki muu on vaihdettu paitsi kuski ja kengät, ja edelleen sama natina jatkuu, niin sitten se on joko kuski tai kengät joka natisee... :) Kokeile kuskin voitelua tai klossien kiristystä.

tempokisu
15.06.2013, 18.24
Poljimet on vaihdettu. Keskiö on purettu ja rasvattu ja koottu takas. Vaihdoin vanteetkin toisiin. Etu ja taka. Mun mielestä naksunta tulee oikeasta polkimesta tai keskiöstä, mutta ei.

En käsitä mistä tulee? eikä tiedä kaverikaan. Aina kun polkemisen aloittaa, ja käyttää voimaa ( yleensä putkelta, mutta myös ylämäessä) niin naks, naks, naks...se loppuu kun ajaa "tavallisesti".
Pitääkö vaan kaikki osat vaihtaa.
Kyseessä "kesäkurapyörä" ja vaikka tällä on muuten ihan kiva ajaa, niin en mä tommosen napsumisen kanssa kyllä pitkää lenkkiä...onneksi tuolla on muitakin pyöriä ns. "kesäkurapyöräksi".

fanatic
15.06.2013, 18.55
Poljimet on vaihdettu. Keskiö on purettu ja rasvattu ja koottu takas. Vaihdoin vanteetkin toisiin. Etu ja taka. Mun mielestä naksunta tulee oikeasta polkimesta tai keskiöstä, mutta ei.

En käsitä mistä tulee? eikä tiedä kaverikaan. Aina kun polkemisen aloittaa, ja käyttää voimaa ( yleensä putkelta, mutta myös ylämäessä) niin naks, naks, naks...se loppuu kun ajaa "tavallisesti".
Pitääkö vaan kaikki osat vaihtaa.
Kyseessä "kesäkurapyörä" ja vaikka tällä on muuten ihan kiva ajaa, niin en mä tommosen napsumisen kanssa kyllä pitkää lenkkiä...onneksi tuolla on muitakin pyöriä ns. "kesäkurapyöräksi".

omassa naksui satulatolppa, vaikka olin ihan varma että ääni tuli keskiöstä. Kai se hieman ajan mittaan löystyy ja alkaa napsumaan rasituksessa.

H. Moilanen
15.06.2013, 19.03
Ohjainlaakeri voi myös päästä elämään ja elämöimään.

rjrm
15.06.2013, 19.21
Pyörä alkoi naksua viikonlopun superlenkillä. Nyt purin polkimet (m540), säädin välystä aavistuksen tiukemmalle. Takana nyt purin 80km ilman naksumista. Ehkä olisi kannattavaa vaihtaa kuulat?

Riina
15.06.2013, 21.50
Mä arvelin että mulla oli naksuvat polkimet, mutta huollosta kun hain mekaanikko sanoi, että se naksui vähän joka paikasta: satulaputki, polkimet, ohjainlaakeri, keskiö. Oli muuten mukavan hiljaista kun ajelin kotiin. Iso käsi huollolle, joka katto pyörän tilanteen eikä vaan kiristelly polkimia (mitä arvelin syyksi). Että kai melkein mikä vaan voi naksua ja natista.

rjrm
15.06.2013, 22.11
Eikä se polkimien kiristely välttämättä auta. Mun piti purkaa polkimet ja säätää välys :)

Sipuliitta
15.06.2013, 22.42
Olisko runko kuitekin pikkuhiljaa tiensä päässä?

kolistelija
15.06.2013, 22.49
Mulla naksui läskipyörässä satulatolppa, myös putkelta ajettaessa...

Mygg
15.06.2013, 23.21
Olisiko eturattaiden pultit syynä?

CamoN
16.06.2013, 07.34
Kisu ei maininnut keskiön ja kampien valmistajaa ja mallia. Omassa maantiepyörässä Hollowtech II + Ultegra 6700 -yhdistelmä naksui kovilla tehoilla ylämäessä. Kiristin kampia 1/8 kierrosta lisää ja loppui siihen.

tempokisu
16.06.2013, 13.05
Kisu ei maininnut keskiön ja kampien valmistajaa ja mallia. Omassa maantiepyörässä Hollowtech II + Ultegra 6700 -yhdistelmä naksui kovilla tehoilla ylämäessä. Kiristin kampia 1/8 kierrosta lisää ja loppui siihen.

Satulatolppa on juuttunut asentoonsa- sille ei ole voitu tehdä mitään, onneksi on hyvällä korkeudella. Satula se ei voi ollakun naksuu kun ajetaan putkelta.
Keskiön ja kampien valmistaja ja malli?? ingen aning.
Kansii vaan ostaa uudet osat varmaan. Runko on mulle sopiva, sitä minnekään vaihdeta. Kuitenkin naksuna väheni aika paljon vaihdettuani takavanteen, voihanse jostain sieltäkin tulla.
Ei onneksi ole mikään kamalan iso ongelma, kun en kyseisellä pyörällä mitään pitkiä lenkkejä ajele.

Campione
16.06.2013, 17.00
Pari viikkoa ehdin ihmetellä maastopyöräni natinaa, kunnes syyksi paljastui satulan kiskot. Natinaa ilmeni aina vähän voimakkaammin poljettaessa. Suihkaus kevyttä voiteluöljyä kiskojen liitoksiin ja ääntely katosi saman tien.

Hyvä etten ihan koko pyörää ehtinyt purkaa vaivaa etsiessäni :rolleyes:.

kolistelija
16.06.2013, 17.03
En tiedä voiko satulatolppa naksua samalla tavalla alu- tai hiilikuiturungossa. Mutta teräsrunkoisessa läskipyörässä se on ihan oikeasti syypää naksumiseen joka kuuluu selviten putkelta ajettaessa. Runko elää sen verran että semijumiutunut satulatolppa napsuilee paikallaan siellä satulaputkessa.

Ironmani
17.06.2013, 09.53
Hei !
Entä sama ongelma aika-ajopyörässä ? Siinäkin on uusi kannatin,mutta ääni kuului vanhallakin.Putkelta ajaessa kuuluu siis ainoastaan.Keskiö on ainakin riittävän kireällä eikä runko ole halki keskiön kohdalta.

Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä.Tosi hienoa että porukka näin laajalti antaa auttavia vihjeitä.En ole vielä onnistunut paikantamaan vikaa,mutta pääepäiltyjä ovat keskiö(joka menee vaihtoon jos natina ei lopu)ja sitten ohjainkannattimen ja emäputken liitos.Siitä kysymys: mikä on oikeantyyppistä mömmöä kannattimen ja emäputken välisen liitoksen "lujittamiseksi".Näköjään ei ainakaan vaselliini.:)

ViliA
17.06.2013, 12.43
Saa nauraa ja selventää termit nöösillekin jos ihan puutaheinää puhun😄. Mulla naksui pyörä kanssa putkelta ajaessa ja silloin kun väänsi ohjaustankoa alaspäin. Naksunnan aiheuttajaksi paljastui se yläkorkki millä tietääkseni kiristetään/säädetään ohjainlaakeria. Kiristin ensin hieman mikä ei tuottanut tulosta. Sen jälkeen irrotin korkin ja lisäsin asennuspastaa jonka jälkeen naksunta loppui.

tempokisu
17.06.2013, 19.06
Minulla naksuntaa kuuluu nyt niin vähän ja ihan joskus vaan ettei se nyt haittaa kovastikaan.
Hieman edullisemmat shimanon vanteet tulee paljo kepeemmin mukana kuin hienot mavicit.

Jani73
17.06.2013, 19.29
ja sitten ohjainkannattimen ja emäputken liitos.Siitä kysymys: mikä on oikeantyyppistä mömmöä kannattimen ja emäputken välisen liitoksen "lujittamiseksi".Näköjään ei ainakaan vaselliini.:)

Ellen ihan väärin muista, niin ohjainkannattimen ja ohjainputken väliin ei saa laittaa vaseliinia. Ohjainkannattimien tukevuuksissakin on eroja, kahdella pultilla kiristettävä vaikuttaisi hieman tukevammalta kuin yksipulttinen. Mutta tukevuus riippuu toki myös kannattimen toteutuksesta.

sledgehammer
17.06.2013, 20.55
Chainstayn laippaliitos takavaihtajan kohdalla natisi Fujissa. Ääni kuulosti ihan siltä, että se tulisi keskiöstä. Vikaa etsiessä vaihdoin toiseta pyörästä kammet ja laakerit fujiin ja narina sen kun jatkui. Nitisi ja narisi aina putkelta ajettaessa. Avasin liitoksen, laitoin väliin skf:n rasvaa ja takas kiinni. Kaikki äänet katosi sen jälkeen.

Vanhapuuma
18.06.2013, 20.55
Mulla ei nyt ole ihan tarkkaan ottaen tähän aiheeseen liittyvää asiaa, mutta en nyt viitsi avata taas uutta ketjua.

Eli kysymys. Käytin juuri Velosportissa vuosihuollossa Canyonini, en talvella muistanut/jaksanut tätä tehdä enkä luota omiin taitoihini aivan täydellisesti näissä jutuissa. Toinen syy oli myös siinä, että en tiedä mitä tein mutta Campan Athenat päättivät olla tekemättä yhteistyötä. Toissa viikolla lenkillä etuvaihtaja meni jökkiin, siten, etten pysty enää painamaan peukkuvaihdetta alas (se ei liiku alas ollenkaan, enkä viitsi väkisin painella sitä koska todennäköisesti muoviosa menee muuten patongiksi) ja vaihtamaan siis pikkuselle eturattaalle. Nyt kun koitin huollon jälkeen tuota, sama juttu. Pari vuotta vanha käniöni ei ole aiemmin tuota tehnyt, mutta nyt tekee. Tuolla 53/38 double-setillä on välillä vähän raskasta polkea pelkällä isolla rattaalla, ja ketju hinkkaa etuvaihtajaa sitten, jos pistää liian pienelle takaa.

Mitä tuolle voisi tehdä, osaisinko itse tuon korjata, niin ei tarvitsisi raahata takaisin Velosportiin? Saa auttaa (miestä mäessä, sananmukaisesti, jos tuota en saa kuntoon).

H. Moilanen
19.06.2013, 04.40
Oletettava syyllinen on liian kireälle joutunut vaijeri. Vaihtajasta vaijeri irti ja tämän jälkeen uusi säätö.

Tctic
19.06.2013, 07.35
Minunkin maantiepyörä naksuu. Kun vasen kampi on noin ala-asennossa ja oikea yläasennossa kuuluu pieni naksahdus jostakin päin pyörää. Polkimet uusin hetki sitten (shimano 105), kenkiin laitoin uudet klossit, keskiölaakereilla ei ole ajettu vielä tuhatta kilometriä (teräksiset bb30), kammet on kiristetty momenttiin (hollowgram sisl), satulatolppa on rasvattu ja istuma-asennolla satulassa ei ole merkitystä. Rupeaa vähitellen loppumaan vaihtoehdot mikä pyörässä enää voi naksua. Mietin, että voisiko naksunta kuulua kengästä, ne kun ovat 10v vanhat shimanot. Tämä tietty selviäisi kun vaihtaisi maastopolkimet pyörään ja testaisi niillä.

Kettu-Pekka
19.06.2013, 08.48
Onko joku joskus korjannut 105-polkimien laakerointia? Saako siihen vaihdettua uudet kuulat / laakerit? Millaiset?

Vanhapuuma
19.06.2013, 14.45
Oletettava syyllinen on liian kireälle joutunut vaijeri. Vaihtajasta vaijeri irti ja tämän jälkeen uusi säätö.

Kah, no niinpä olikin. Tyhmä kysyy ensin ja sitten vasta toimii, meni jopa minulta suunnilleen minuutti ja funkkaa ny. Kiitokset, ei tarvinnu hoomoilasena mennä takaisin liikkeeseen.