PDA

Näytä tavallinen näkymä : Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 [38] 39 40 41 42 43 44 45

mutanaama
21.02.2018, 22.17
Niin, niissä on noita vikoja enemmän kuin muissa. Eikö olekin hämmästyttävää.

mattimat
22.02.2018, 08.15
Kyselin joku aika sitten tuosta Snowshoesta ja nyt kun kokemusta karttunut niin ei se niin paha ole. Tarpeeksi tyhjänä pitää hyvin kaikessa paitsi todella pehmeässä lumessa. Silloin ei kyllä rullaa käytännössä lainkaan.
Kelkkaura jossa ei ole kauheasti löysää päällä menee aika jyrkkäänkin mäkeen. Oikeastaan siihen mihin kunto riittää, riittää myös pito. Lumikenkäreitti (Iisakkipäälle) oli tähän astisista ajo-olosuhteista kohokohta.

Kokemusta 4.5 tuumaisesta snowshoesta viime vuodelta ja 4.8 tuumaisesta snowshoesta tältä vuodelta. 4.5 tuumainen ei rullannut pakkasessa lainkaan, yllättäen 4.8 tuumainen rullaa aivan siedettävästi. Molemmat itseohjaavat voimakkaasti. Verrokkina JJ 4.8 tuumaiset liteskinit.

Uuno1
22.02.2018, 09.02
Niin, niissä on noita vikoja enemmän kuin muissa. Eikö olekin hämmästyttävää.

No ei ole - totta kai olen tietoinen, että tässä on tehty kompromisseja vähän kaiken suhteen, renkaat ja stemmihän menivät vaihtoon saman tien mutta se ei haittaa. Olen henkisesti varautunut laittamaan ja säätämään tätä fillaria enemmän kuin jotain 2000 e filllaria, enkä odota tältä mitään 10 v elinkaarta (vaikkakin mun 165 e pyöräkaupasta ostettu kaupunkipyörä on nyt rullannut +10 v). Odotan vain, että ne osat mitkä siinä on toimivat kuten suunniteltu - nyt jumankauta ainakin edes sen takuuajan verran!

Se, mikä on hämmästyttävää se on, että huoltoliikkeen tyyppi (joka on alihankkija - eli saa rahaa muilta siitä, että korjaa mun fillarin) ensiksi on super pessimistinen siitä, voidaanko mun pyörälle edes tehdä jotain,ja sitten rupeaa avautumaan mulle siitä, miten "pyörä on niin kustannustehokas väline, että sen pitäis kyllä vähintään 1000 e maksaaa... toi sunhan näyttää sellaiselta 500 e pyörältä ... Ruotsissahan pyöräliikkeet ei edes korjaa markettipyöriä vaan niitä laittaa jotku mamut" ni alkaa vähän :mad:hatuttamaan, varsinkin kun verkkokauppa.comin huoltopalvelu oli niin ystävällinen.

Tämä on mun ensimmäinen maastokelpoinen fillari, enkä halunnut polttaa siihen mitään nelinumeroista summaa, koska en tiennyt, tulenko tykkäämään siitä.

elasto
22.02.2018, 09.47
Missä huollossa sä oot asioinut?

Uuno1
22.02.2018, 09.48
Missä huollossa sä oot asioinut?

Pyorahuolto.com (Lauttasaari, Helsinki) - yksi verkkokauppa.comin huollon alihankkijoista (tosin onkohan kauaa kun laitan verkkokaupalle viestiä, kuinka niiden alihankkija dissaa "alle tonnin markettifillareita")

harmis
22.02.2018, 10.14
Totuuden kuuleminen voi joskus satuttaa :D
Vein kerran erääseen polkupyöräkorjaamoon cyclocrossini takakiekon, koska oli soikea. Ei osannut sitä oikaista joten oikaisin sitten itse kotona, apuna pelkkä pinna-avain. Aikaa ja hermoja se vaati mutta pyöreä tuli.
Markettipyörä oli sekin ja maksoi alle tonnin.

Uuno1
22.02.2018, 10.47
Totuuden kuuleminen voi joskus satuttaa :D
Vein kerran erääseen polkupyöräkorjaamoon cyclocrossini takakiekon, koska oli soikea. Ei osannut sitä oikaista joten oikaisin sitten itse kotona, apuna pelkkä pinna-avain. Aikaa ja hermoja se vaati mutta pyöreä tuli.
Markettipyörä oli sekin ja maksoi alle tonnin.

Sen pyörähuollon tyypin asenne oli vähän samaa, kuin että joku kuittailisi muille, miten ammattitutkinto ei ole tutkinto ollenkaan, niitä hommiahan Ruotsissa tekee enää vain mamut.

Edit: jahas, sillä toisella huoltoliikkeellä ei olekaan takuuhuoltosopimusta.

Anderi
22.02.2018, 15.01
Mondraker Panzer -pyörässä on tällä hetkellä 4.8 Colossukset. Toimivat hyvin syksyllä ja märällä, ihan kohtuullisesti lumella. Mutta kovin on raskaat polkea siirtymillä ja kelvillä. Kesää varten voisi investoida tähän jonkin parannuksen. Olisko Jumbo Jim 4.0 ok takarenkaana? Tiputtaa toki keskiötä jonnin verran, mutta varmaan rullais paremmin ja pitoakin pitäisi kesäkelejä varten olla riittämiin. Vaihtoehto 2 olis Jumbo Jim 4.8-koossa.

Lisäksi on suunnitteilla vaihtaa kiinteä alumiinihaarukka 120 mm Mastodoniin. Tämä nostaisi taas keskiötä n. 15 mm, joka kompensoisi 4.0 jumbo jimin aiheuttamaa keskiön tiputusta. Toki myös keulakulma loivenisi, mikä varmaan on kaahoitukseen ihan hyvä asia.

Kolmas idea olisi rakentaa 29+ takarengas. Esim. Duroc40 tai vastaava, ja siihen 29x3.0 WTB Ranger. Rullaisi kohtuu hyvin, olisi pehmeä, toimisi hyvin vauhdikkaammassakin ajossa. Mutta toki kustantaa aivan eri lailla kuin vain ostaa uusi takarengas.

Mutta onko esim. 4.0 jumbo jim-rullaavuudessa ja ajokäytöksessä paljon eroa 29+ rangeriin?

Ja tästä johtuen, olisiko järkevää ostaa uusi pyörä kesäajoihin vs rakentaa 29+ renkaat ja ostaa mastodon noin tonnilla?

Farina
22.02.2018, 15.21
^Jumbo Jimistä on myös 4.4 versio, mitä jotkut pitävät optimaalisena pidon ja rullaavuuden suhteen. Itsellä ei ole kokemusta tuosta. Tällä hetkellä takana 4.0 JJ ja edessä 4.8. Eturenkaan meinaan vaihtaa keväämmällä joko 4.0 tai 4.4, koska en pidä 4.8 self-steering tuntumasta ja Bluto pehmentää muutenkin menoa.

Voi olla rullaavuus paranee rutkasti JJ:n koosta huolimatta, kun vaihdat se/ne Colossusten tilalle.

Blackborow
22.02.2018, 16.45
Mää lähtisin ihan vaan kokeilemaan laittamalla 4,4" Jumbon taakse. Jumbo rullaa IMO oikein hyvin. Mulla on kesää talvela Bud-JJ 4,8" yhdistelmä alla eikä ahdista heikko rullaavuus.

Oulunjulli
22.02.2018, 17.07
Mulla on Beargreasessa 4.4" Jumbo takana ja Muklukissa Colossus. Juu kyllähän Jumbo rullaa eri tavalla. Just kävin tosin vaihtaan noiden vanteet ristiin kun pakkasia näkyy piisaavan ja Muklukissa flätit eikä Shimanon lukkotalvikengillä yli tuntia voi ajaa kun -15c. ..toki oisin voinu vaihtaa polkimet mutta tämä kiinnosti nyt enemmän.

hphuhtin
22.02.2018, 21.57
Nyt on muutaman päivän kokemus vuokrapyörässä olleista ChaoYang Snow Stormeista (4”) ja samaan aikaan omassa pyörässä Dillingereistä (D5/4 etu/taka). Hyvin samanlaisia sähköläskejä molemmat, vuokralla Cube Nutrail Hybrid ja oma KTM Macina Freeze.

Snow Stormit viipotti vuokrapyörässä noin sentin molemmille sivuille ja se ei johtunut mielestäni vanteesta. Vähän ripeämmässä vauhdissa (20km/h+) se oli epämiellyttävää mutta ajettavissa kuitenkin.

Pito hyvä, mutta ei ihan pärjää Dillingerille lumella tai jäällä. Kokeilin testiksi samaa jyrkkää kovaksi pakattua mäkeä kolme kertaa Snow Stormilla enkä päässyt ylös sutimisen takia, Dillingerillä nousi ekalla yrityksellä vaikka töitä sai tehdä, mutta ei sutaissut kertaakaan. Käytännön ajossa ei ehkä kuitenkaan paljoa eroa jos ei äärirajoilla mennyt, molemmilla pärjäsi poluilla jyrkissä kohdissa ylös.

SS myös rullaa kevyemmin kuin Dillinger, huomaa sen eron sähkölläkin. Paineet oli renkaissa Snow Stormin eduksi eli siinä vähän alemmat.

Jos tuo viipotus on vain yksilövika niin ihan kelpo rengas hintaansa nähden, mutta en kestäisi omassa pyörässä sitä heilutuksen tunnetta jos sitä kaikissa kappaleissa on. Sähköllä ainakin on vauhtia aina sen verran että se häiritsisi. Muuten voisi itsekin harkita sitten kun omaan varastoon haalitut Dillingerit loppuu [emoji4]

peruspertti
22.02.2018, 22.05
Dillinger 5 renkaana. Edellinen lenkki +-0 kelissä hankipaineilla. Seuraavana työmatkatempo -20 pakkasessa. Ei rullannut. Mitatut paineet perillä edessä 0.15 ja takana 0.2 bar. Pienillä paineilla pakkaa tuo lämpötila vähän vaikuttamaan

Roiala
23.02.2018, 07.16
ChaoYang Snow Stormeista 2x4" ja 1x 4,9" se kokemus itellä että huolellisesti asennettuna ainakin nuo yksilöt "suorat".

Uuno1
23.02.2018, 18.33
Mullakin 4.9" SS ollut melkein heittämällä 99% suora. Kuulostaa, että ei ole kunnolla vanteella tai sitten olet saanut maanantaikappaleen

himo_kaappoo
24.02.2018, 07.56
On tuo Gnarwhali vaan anaalista ja syvältä sieltä! Ei tarvi kummonen ylämäki (siis ihan vaan tasaista noussua työmatkalla) olla kun tuntuu että polkisi suossa.. Mettäs ei niin huomaa muuten ku että kuski on hiestä märkä jo 5km kenkin jälkeen.. Ku kerkeis ny litkutella ne niin näkis että kuinka paljon vaikuttaa rullaavuuteen..

Uuno1
24.02.2018, 13.24
Nyt keksin ratkaisun siihen Jumbo Jim 4,4'' Liteskinin kierouteen ja runkoon hankaukseen: Laita rengas vanteelle suht löysin ilmoin, leikkaa makuualustasta 180 cm pitkiä ja 0,5 cm paksuja suikaleita ja laita niitä renkaan molemmin puolin vanteen ja ulkokumin väliin niin syvälle kuin saat.

Näin renkaan halkaisija vähän kapenee sekä se myös painuu tasaisiemmin kiinni ja on täten suorempi. Aiemmin se hölskyi vähän syvyys että leveyssuunnassa.

J.Kottenberg
24.02.2018, 16.24
On tuo Gnarwhali vaan anaalista ja syvältä sieltä! Ei tarvi kummonen ylämäki (siis ihan vaan tasaista noussua työmatkalla) olla kun tuntuu että polkisi suossa.. Mettäs ei niin huomaa muuten ku että kuski on hiestä märkä jo 5km kenkin jälkeen.. Ku kerkeis ny litkutella ne niin näkis että kuinka paljon vaikuttaa rullaavuuteen..

Kannattaa etsiä jostain läheltä joku sopiva alamäen pätkä jonka laskettelee alas ja katsoo mihin asti rullaa. Sitten litkutuksen jälkeen sama uudelleen. Näin saa ikään kuin mittaustulosta, johon voi sitten muitakin kumeja vertailla. Tietty suht tyyni sää pitäisi olla. Tuuli sotkee herkästi.

mni
24.02.2018, 17.06
Dillinger 5 ja normaali lenkillelähtötilanne.

https://lh3.googleusercontent.com/9pTaCyImznPOlBZhZm3wjQLBxi4tmnn61oP2DwOYVl_Sma1vNt drjgYR-xHsqsvn8QRUSFEcS9J9waTESeUnODmljUVDU9ApQshdcH5zLvn WtMJeoYuvEzwjJPLE7_v3HosijpJ8khVK-rt1DeyF7pftG-cB3AQetTTdk4ff0Eq5VJa3F6m-D2LhRIbjHZLCS9qp8IeSNlOOWJr68zEIWaqMWXym_A8rk7JdcX araaWCAi_5eUgB_f85JLkt5stJ8VTo_3eOndZVB5unlJbVRd0v dPdWhGTRehs5GOcxZM-MtcDU4-FDnYlU9447G3dX7VTm3K56-OMMYQ5qcmBH9-0f7OT2WAWWkw4WZiIa98VrC0fbw0r8bnwOQJzcIMu94Zz9A7PZ SzZdT8FmjjC4xDQf2M_HoKtNw7tuxYWfYp03WyPUhW-TGjGYuKroR6MHewgeX1FAv7yJyld9JSUfM5VtCFuRVyqoQFZhq TPFCnqv_RUNwvxsmHj2OwEt7cZ2HF2HeSplA8W4Rrg1MQri_vl H6qO7cbs6tbdG8KOH4lSbyUyXcHSUZ4gVQaTFBq81n2u3Veyno qwTcUBk2i5c7sP19AfEdnfISRHZq0027nUWh_rI9a3UXiJBl6t mpZly5-15PRiJEfjPuczUS4FeGVNPQg=w1200-no

Mikään aiempi rengas ei ole ollut yhtä perso litkulle. Taas viikolla lenkille lähtiessä pumppasin tyhjentyneen renkaan, niin kauttaaltaan kyljistä ja reunanappuloiden juuresta kuului kova suhina. Lisää litkua ja jospa taas pitäisi viikon tai pari.

Uuno1
24.02.2018, 20.46
∆litkut tehneet tenät renkaiden sisäseinämälle?

Kekuliini
24.02.2018, 21.15
Mulla on myös Dillinger vitosten kanssa tyhjentymisongelmaa (mulefut+tubeless). Jo vanteellenoston yhteydessä huomasin, että vuotaa ilmaa aivan solkenaan joka paikasta. Ja aina kun muuttaa paineita niin alkaa vanteen ja renkaan reunan välistä litkua valumaan.
Viime päivinä oli takarengas tyhjentynyt töistä lähtiessä ja seuraavana päivänä töihin lähtiessä. Voi tietysti lämpötilaerot vaikuttaa (+22 / -20 astetta) asiaan. No, toi rengashan ei ole virallisesti tubeless ready, että kai näitä ongelmia voi sitten odottaakin.

Jyri K
24.02.2018, 21.27
Itsellä on D5 pitänyt mahtavasti ilman koko talven, eikä myöskään puske mistään läpi. Fattystripperillä thety tubeless. Liekko sitten ikääntyessä alkaa näitä tulemaan. Nyt normi Stanit sisällä.

Kekuliini
24.02.2018, 21.38
Mulla noi D5:t on nyt toista talvea alla ja ensimmäistä tubelesina. Kyljistä ei vuoda mutta reunakaapelin ja vanteen välistä kylläkin tihkuaa hieman lähes joka lenkillä. Orange seal litkuna tällä hetkellä.

MRa
25.02.2018, 11.21
Mulla noi D5:t on nyt toista talvea alla ja ensimmäistä tubelesina. Kyljistä ei vuoda mutta reunakaapelin ja vanteen välistä kylläkin tihkuaa hieman lähes joka lenkillä. Orange seal litkuna tällä hetkellä.

Nostitko ylös liukasteen avulla? Voi olla etteivät ole aivan asettuneet kunnolla kehälle.

Sent from my iPad using Tapatalk

Kekuliini
25.02.2018, 12.07
Nostin vanteelle saippuaveden kera ja molemmat kyljet napsahti paikoilleen. 1.5 bar painetta laitoin ja painelin sekä pomottelin. Reunat renkaassa oli koko kehällä samanlailla merkkiviivaan nähden.

colli
25.02.2018, 13.13
Noi D5:set on aika hankala saada tbl:ksi, itse jouduin ensimmäisellä kerralla liimata ne ennen kuin pysyi ilmat sisällä.

Sen jälkeen kun on laittanut noi vanteille olen saanut ne pitämään kerralla.

Uuno1
25.02.2018, 17.12
Millä liimasit ja siis miten - renkaan reuna vanteeseen kiinni?

colli
25.02.2018, 20.39
Ihan tavallisella kontaktiliimalla, olisiko ollut Bostik.

Liimaa sopivasti vaan renkaan reunaan. Mutanaama on tehnyt youtubeen tuosta videonkin jokunen vuosi takaperin, en kyllä enää löytänyt.

eetu.sulo
25.02.2018, 23.50
Mulla on myös Dillinger vitosten kanssa tyhjentymisongelmaa (mulefut+tubeless). Jo vanteellenoston yhteydessä huomasin, että vuotaa ilmaa aivan solkenaan joka paikasta. Ja aina kun muuttaa paineita niin alkaa vanteen ja renkaan reunan välistä litkua valumaan.
Viime päivinä oli takarengas tyhjentynyt töistä lähtiessä ja seuraavana päivänä töihin lähtiessä. Voi tietysti lämpötilaerot vaikuttaa (+22 / -20 astetta) asiaan. No, toi rengashan ei ole virallisesti tubeless ready, että kai näitä ongelmia voi sitten odottaakin.

Kuulostaa todella tutulta, vanteena tosin mulla on marge litet. Edessä pysynyt ilma melko hyvin mutta takaa tyhjenee ja vuotaa hiukan sielt sun täältä. Niin ja fattystrippereillä toteuttu litkutus.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Volvospede
26.02.2018, 09.53
Nyt keksin ratkaisun siihen Jumbo Jim 4,4'' Liteskinin kierouteen ja runkoon hankaukseen: Laita rengas vanteelle suht löysin ilmoin, leikkaa makuualustasta 180 cm pitkiä ja 0,5 cm paksuja suikaleita ja laita niitä renkaan molemmin puolin vanteen ja ulkokumin väliin niin syvälle kuin saat.

Näin renkaan halkaisija vähän kapenee sekä se myös painuu tasaisiemmin kiinni ja on täten suorempi. Aiemmin se hölskyi vähän syvyys että leveyssuunnassa.

Ei oo vanteen mitoitus ihan kohdallaan jos tommoista joutuu tekemään. Mutta onneksi jonkinlainen ratkaisu löytyi ja pääsee sentään ajamaan.

Uuno1
26.02.2018, 11.23
80mm vanteet eivätkä ne kierotkaan ole. En itsekään ymmärrä mistä tuo heitto tulee

KotooTöihin
26.02.2018, 18.01
Ei aivan tähän ketjuun kuulu, mutta wtb bridgeriä en ole saanut millekään vanteelle suoraan kulkemaan. Ei onnistu edes wtb:n omalle vanteelle. Edessä on reilusti tilaa, niin puolen sentin heitto ei haittaa. Takana on jo hieman tiukkaa, niin pitää saada se suoraan. Seuraavaksi pitää vissiin hioa joka vannetta tai kumin reunaa. Jossain naurettiin et wtb tarkottaa wilderness tight beads. Eli hieman gummin beadia väljemmäks hiomalla seuraava yritys. Oli halvat kumit, niin ei niin suurta väliä.

Uuno1
26.02.2018, 18.38
Kokeile leikata makuualustasta 0,5cm suikaleita ja tunge ne vanteen ja renkaan väliin kun rengas on puolityhjänä. Fiksasi mulla saman ongelman JJ:n kanssa

Hannu911
26.02.2018, 20.31
Nyt toi posti todella raskaat JJ4.8 LiteSkin Addixit. Speksien mukaan pitäisi painaa 1190g mutta nämä painaa 1419g - siis 229g! yli speksien. SnakeSkinienkin speksistä yli 129g.
Näissä on kyljen paksuus noin millin kun aikaisemmissa JJ LiteSkineissä ollut luokkaa 0.6mm. Myös kulutuspinnan paksuus ilman nappuloita on lähes millin paksumpi kuin aikaisemmissa LiteSkineissä. Tainnut laadunvarmistus hieman pettää Indonesiassa. Lähtevät takaisin Saksaan.
Noi JJ4.8 Addix LiteSkinit palautui takas Saksaan ja tilasin JJ4.8 Addix SnakeSkinit tilalle. Se on 1505g eli 215g painavampi kuin Schwalbe on ilmoittanut painoksi. Mikähän näissä Addixeissa JumboJimeissä oikein mättää? Onko ne oikeasti 200g painavampia kuin Pacestarit mutta Schwalbe ei vain myönnä sitä. Onko muut punninnut noita JJ Addix malleja?

mutanaama
26.02.2018, 20.40
Se liimausvideo, en jaksanut hirveesti hienostella videon teon kanssa, mutta tuosta ne tärkeimmät selviää

https://www.youtube.com/watch?v=Lg2JVZ2BEzQ

Uuno1
28.02.2018, 12.40
Löysin (vihdoinkin) sivuston, missä edes jonkinlaista läskirengasvertailua samalta taholta.

https://electricbike-blog.com/category/fatbikes/fatbike-tires/

Siellä kehutaan Surlyn renkaita ja dissataan Vee Tiren nakkeja, harvana poikkeuksena 4,7'' Bulldozer. Onko kenelläkään laittaa käytännön mitat tuosta 4,7'' Bulldozerista?

Mitä kokemuksia ja kauppavinkkejä ihmisillä on läskipyörien vaihtamisesta 27,5-29'' vanteisiin ja 2,4-3,0'' renkaisiin kesäksi? Tuolla kehutaan, että jenkeissä saa jopa 100-200 erkillä 27,5-29 kiekot läskeihin mutta en löydä vastaavaa tällä puolella rapakkoa.

hcf
28.02.2018, 14.38
Elä koske bulldozereihin. Menee asfaltilla ja hiekkatiellä mut muuten paska rengas. En minä ainakaan rahojani siihen laittas :)
4 tuumaset jumbo jimit vaan alle niin ei hinkkaa ja halvalla saa saksasta. (https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=265770;menu=1000,2,103,104 )

https://www.bicyclerollingresistance.com/fat-bike-reviews/schwalbe-jumbo-jim-liteskin-2016 (https://www.bicyclerollingresistance.com/fat-bike-reviews/schwalbe-jumbo-jim-liteskin-2016)

J.Kottenberg
28.02.2018, 18.01
Elä koske bulldozereihin. Menee asfaltilla ja hiekkatiellä mut muuten paska rengas. En minä ainakaan rahojani siihen laittas :) /klip

Mulla on ollut takana Bulldozer ja nytkin on Snowhoe XL nastoilla. Minusta Bulldozer oli suht hyvä yleiskäyttöön. Samoin Snowshoe talvikäytössä myös ihan kohtuullinen. Ei ne parhaita rullaajia ole, ja juuri siksi en niitä juuri tiekäyttöön suosittelisi. Molemmissa tubelesontiominaisuudet on hyvät.
Bulldozer tuli hankittua kun puoli-ilmaiseksi sai ja Snowshoe silloin kun nastakumivalikoimaa ei paljoa ollut.
Joten en minä nyt Veetiren renkaita mitenkään erityisen huonoiksi luokittaisi.

hcf
28.02.2018, 18.37
^Niin ehkä se menee ku ilmaseksi saa mutta parempaakin on tarjolla jos rahaa meinaa tuhlata. Itseohjaus nuissa se isoin riesa on. Pakko ajella vähä kovemmalla renkaalla

Uuno1
01.03.2018, 15.04
Elä koske bulldozereihin. Menee asfaltilla ja hiekkatiellä mut muuten paska rengas. En minä ainakaan rahojani siihen laittas :)
4 tuumaset jumbo jimit vaan alle niin ei hinkkaa ja halvalla saa saksasta. (https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=265770;menu=1000,2,103,104 )

https://www.bicyclerollingresistance.com/fat-bike-reviews/schwalbe-jumbo-jim-liteskin-2016 (https://www.bicyclerollingresistance.com/fat-bike-reviews/schwalbe-jumbo-jim-liteskin-2016)

Mä taas itse en ole vakuuttunut JJ:stä muualla kuin asfaltti- ja sorateillä...

Sotanorsu666
01.03.2018, 15.52

Itse ajelen 4.4" jumbo jimeillä ihan tyytyväisenä. Etunen ohjaa vähän itsestään ja takana pitoa riittää. Paineita sen verran, että kyljet menee ruttuun, mutta ei lyö läpi kuitenkaan. Rengaspaineet vaan alas käsikopelolla, eikä mittarien asteikkoja tuijottamalla.

hcf
01.03.2018, 16.05

Vähemmän se bulldozer pitää mielestäni. Ainaki sivuttaispito olematon joten edessä vaarallinen. Edestä vaihoin melekeen heti sen pois muutaman kerran turvalleni tultua. Takana meni yks kevät ja kesä. Tosin etusena en JJ:tä ole kokeillu että siihen en osaa sanoa. Surly Bud on vaan ainoa oikea sinne (kallis rengas).

JJ:n pointti onki paras rullaus. Saattaa olla 20kg pyöräänki ihan hyvä juttu ;)

Uuno1
01.03.2018, 17.06
Itse ajelen 4.4" jumbo jimeillä ihan tyytyväisenä. Etunen ohjaa vähän itsestään ja takana pitoa riittää. Paineita sen verran, että kyljet menee ruttuun, mutta ei lyö läpi kuitenkaan. Rengaspaineet vaan alas käsikopelolla, eikä mittarien asteikkoja tuijottamalla.

Viimeksi kun annoin JJ:n mennä puuterikelissä rypyille niin sain kyllä enemmän hankikantoa mutta JJ meni vanteella vinoon eikä sitä siitä enää saanut korjattua...

Kuinka leveä Bulldozer 4.7 on versus JJ 4,4?
Ja tosiaan Bud edessä itsellä, kaverilla oli vähän käytettynä nurkassa pölyä keräämässä. Paras fatbike-investointi tähän asti, saa nähdä uskaltaako kesälläkin ajaa vai kuluneeko liikaa.

hcf
01.03.2018, 17.18
Googlesta poimittua

http://4.bp.blogspot.com/-ZPfLs7c0Ne8/Vkflm3wkIjI/AAAAAAAABPo/abuPo4FFvJQ/s1600/Vee%2BBulldozer%2BWidth.jpg

mahead
02.03.2018, 00.58
Ja tosiaan Bud edessä itsellä, kaverilla oli vähän käytettynä nurkassa pölyä keräämässä. Paras fatbike-investointi tähän asti, saa nähdä uskaltaako kesälläkin ajaa vai kuluneeko liikaa.

Meikäläisellä ei ole Bud edessä kulunut juuri lainkaan kun kilometrejä sillä jotain 1500 tms (alustoina pikeä, soratietä, polkuja, kivikkoja, suota, lunta ja jäätä jne.). Takana Lousta on jopa pikkasen kulumista havaittavissa, mutta kyllä silläkin varmaan 5000-10000 km menee, toki alustasta riippuen.

köpä
02.03.2018, 18.54
Noi JJ4.8 Addix LiteSkinit palautui takas Saksaan ja tilasin JJ4.8 Addix SnakeSkinit tilalle. Se on 1505g eli 215g painavampi kuin Schwalbe on ilmoittanut painoksi. Mikähän näissä Addixeissa JumboJimeissä oikein mättää? Onko ne oikeasti 200g painavampia kuin Pacestarit mutta Schwalbe ei vain myönnä sitä. Onko muut punninnut noita JJ Addix malleja?

No niin punnitsin omani käyttäen kalavaakaa :D tiedä tarkkuudesta mutta 1360g näytti. 4.8 addix jumbo jim ss.

Ensilenkki ajettu heti perään tampereen maastoissa ja voi hyvää päivää kun oli pettymys budin jälkeen etusena. Veteli miten sattuu ja todella levoton ajettava. Paineet oli samat mitä budilla.

Pitääkö tässä nyt vaan totutella ajaan korkeemmilla paineilla jotta ei vetele?

Hannu911
02.03.2018, 21.27
Tuohan ei ole kuin 70g päälle ilmoitetun painon. Hyvä tietää että kevyempiäkin Addixeja löytyy, kun vain tietäis että mistä.

JJ4.8 SS:stä ei kokemusta edessä. Kesällä ajellut JJ4.0 LS edessä ja se ei vetele yhtään. Talvella Budi edessä ja se toimii hyvin.

noniinno
04.03.2018, 09.50
Maxxis minion 27,5x3,8 fbf ja fbr. Ihmeellisen hyvä rullaus asfaltilla. 3" Nobby Nicin jälkeen on kuin maantierenkaat olisi olleet alla. Eipä maastossakaan valittamista, tuntui pitävän ja kantavan mainiosti. Tosin möyrimistä en harrastanut vaan lähinnä vanhoja lumisia polkuja sekä kelkkauraa vauhdilla. Tämä siis ekan 40km tuomalla varmuudella. Omaan käyttööni tuo 27,5 tuntuu sopivan kakskutosta paremmin.

Marsusram
04.03.2018, 11.12
^Minionien 26" renkaat on paljon traktorimaisempia kuin nämä 27.5".
Rullaus on näissä tarkempi rengaspaineesta, sen tippuessa liian matalaksi alkaa rullaus tuntua äkkiä nihkeältä. Vieläkin on vähän hakusessa sopivat lähtöpaineet kun tulee pidettyä pyörää lämpimässä ja pakkasella rengaspaine tippuu aika selvästi ulkona jäähtyessä.

köpä
05.03.2018, 09.51
Tuohan ei ole kuin 70g päälle ilmoitetun painon. Hyvä tietää että kevyempiäkin Addixeja löytyy, kun vain tietäis että mistä.

JJ4.8 SS:stä ei kokemusta edessä. Kesällä ajellut JJ4.0 LS edessä ja se ei vetele yhtään. Talvella Budi edessä ja se toimii hyvin.

Omani tilasin verkkokauppa.com. Pari kybää tuli takkiin versus saksasta tilatessa, mutta sainpahan heti seuraavalle päivälle.

Ollut myös kesällä tuo 4.0 jj ls edessä ja tosiaan se ei vedellyt. Hienoinen pettymys kyllä tämä 4.8 jj edessä, varsinkin kun lumet sulaa ja haluaisi käyttää vähän matalempaa painetta tasoittamaan juuria.

Lisäsin painetta nyt edelliselle lenkille, niin vetely pieneni huomattavasti, mutta vaimennuskykyä luonnollisesti lähti ikävästi. Takanahan 4.8 jj ss toimii mielestäni tosi mukavasti!

Uuno1
05.03.2018, 12.26
Millaista komboa (vanne+kumit) raati suosittelis paremmin rullaavaksi kesäsetupiksi nykyisen 4,8" JJ:n tilalle? Itse pohtinut 65mm kehä + 4,0" JJ -setuppia, mutta putoaako tuossa keskiö liian alas, jos laittaa 26" vanteelle? Vai kannattaako laittaa 27.5" vanne ja siihen joku passeli gummi? Pyöränä Canyon Dude jolla mennään sekalaisesti maastossa ja tiellä.

Naapuri tykittää poluilla Blutovarustetulla Canyon Dudellaan kesät talvet 4.0'' Liteskinijumboilla niillä 26'' vakiovanteilla

edu
05.03.2018, 13.16
27,5" ja 3" Rocket Ronit rullaa todella mukavasti ja pitokaan ei oo paha. Ei tietty oo läskin ilmatilaa, mutta vauhti korjaa virheet :)

noniinno
05.03.2018, 16.56
Eikös tuota Dudea myydäkin tuolla 4" kumella? Että ei luulisi liian matala olevan.

sskkll
07.03.2018, 16.17
Mitenkä 4” JJ sopii 100mm vanteelle?

J.Kottenberg
07.03.2018, 21.07
^Kai 4" JJ menee 100mm vanteelle, mutta kehän kyljet on joka paikassa raapimassa kiviin. Samoin renkaan reunanappulat ei varmaan ole yhtään "ulkona" renkaan kylkiä suojaamassa. 4.8" JJ:n, jos ko rengasta haluaa käyttää, laittaisin 100mm vanteelle. En yhtään pienempää. Surlyn isoKnard, 26x4.8, on myös harkinnan arvoinen. Jos siis hyvin rullaavaa pieninappulaista kumia haluaa suosia.

Uuno1
09.03.2018, 08.08
Aaaargh, 4.4'' Liteskin JJ rupesi taas vähän hankaamaan, yhdessä kohtaa ei ollut ihan 100 % suorassa ja rengas vähän laajentui itsestäään. Ongelmana vissiin mun vanne + JJ kombo; liteskinin seinä on niin lerppu että elää helposti. Ovatko muut JJ:t helpompi (snakeskin)
saada (pysymään) suorassa?

elasto
09.03.2018, 08.30
Aaaargh, 4.4'' Liteskin JJ rupesi taas vähän hankaamaan, yhdessä kohtaa ei ollut ihan 100 % suorassa ja rengas vähän laajentui itsestäään. Ongelmana vissiin mun vanne + JJ kombo; liteskinin seinä on niin lerppu että elää helposti. Ovatko muut JJ:t helpompi (snakeskin)
saada (pysymään) suorassa?

Kuulostaa siltä ettei ole kyllä renkaasta kiinni tuo homma. Ei tuollaista pitäisi tapahtua millään renkaalla. Sulla lienee jotenkin vialliset vanteet.

Uuno1
09.03.2018, 08.46
Nyt takana Surly Nate ja no problemos, etuvanteella Bud ja Snow Storm menivät kumpikin heittäen (melkein täysin) suoriksi. Tarkistin kyllä, että vanne on suorassa. Takana 4.4'' JJ:llä pelivaraa ~6 mm per puoli; rengasta asentaessa huomaa, miten JJ:n halkaisija on reippasti isompi kuin vanteen koska se liikkuu sisäkumi tyhjänä pystysuunnassa.

Iglumies
09.03.2018, 11.17
No siinä se sun ongelma just onkin, kunnon vanteella ei rengas liiku mihinkään.

noniinno
09.03.2018, 11.35
Mitenkäs beargrease carboniin mahtuis jj 26x4.4 tai Gnarwhal 27,5x4,5? Vai eikö mahdu? Kehä 80mm.

hemppa
09.03.2018, 11.38
Nyt takana Surly Nate ja no problemos, etuvanteella Bud ja Snow Storm menivät kumpikin heittäen (melkein täysin) suoriksi. Tarkistin kyllä, että vanne on suorassa. Takana 4.4'' JJ:llä pelivaraa ~6 mm per puoli; rengasta asentaessa huomaa, miten JJ:n halkaisija on reippasti isompi kuin vanteen koska se liikkuu sisäkumi tyhjänä pystysuunnassa.
Tää kulostaa kyllä siltä että kyseessä on viallinen rengas, kunnon rengas ei vanteella liiku mihinkään.

elasto
09.03.2018, 11.50
Mulla istuu tosi löysästi sekä Bud että 4.8" JJ LiteSkin niillä White 3Fat Liten alkuperäsillä 80mm leveillä vanteilla, mutta ei ne itestään siitä lähde mihinkään liikkumaan tai muotoa muuttamaan. Sen verran vispaa mitä renkaan runko on kierossa, mutta ei pahene missään tilanteessa.

edu
09.03.2018, 15.13
Mitenkäs beargrease carboniin mahtuis jj 26x4.4 tai Gnarwhal 27,5x4,5? Vai eikö mahdu? Kehä 80mm.

Suuntaa antavana vastauksena voin kertoa, että 65mm kehällä 26x4,4 JJ mahtuu erittäin hyvin, 26x4,8 FBF mahtuu, mutta takana ei ole paljon varaa.

Uuno1
09.03.2018, 18.24
Tää kulostaa kyllä siltä että kyseessä on viallinen rengas, kunnon rengas ei vanteella liiku mihinkään.

Sekä rengas että vanne vaihdettu kummatkin jo kertaalleen, silti kieroutta. Viimeksi laitoin puolsenttisiä telttapatjan suikaleita vanteen ja kumin väliin mikä sai sen melkein täysin suoraksi mutta näemmä se patpainui kun se lievä kierous mitä oli pääsi kasvamaan leveämmäksi.

Puusilmä
10.03.2018, 11.41
Vahaan ketjut 2 viikon välein, se vaatii pyörän tuomista sisälle lämpimään. Ja jälleen, nyt kolmannen kerran, eturengas alkoi lämmettyään vuotamaan vanteen puolelta. Yhden kerran tässä välissä homma onnistui ilman ongelmia.

Kyse on siis ilmeisesti siitä, että vanteen, vannenauhan ja Fattystripperin väliin pääsi vettä vuodenvaihteen loskakeleissä. Jäässä ollessaan se hajottaa ilmatiiviin rakenteen, mutta ei vuoda vielä silloin. Kun pyörän tuo sisälle, niin vesi sulaa ja ilma pääsee pois. Savon-maalla on siis ollut pakkasta yötä päivää tammikuusta alkaen.

Ei siinä mitään, irroitin renkaan ja pumppasin sen täyteen ilmaan, minkä jälkeen pyörittelin niin kauan, että vuodot lakkasivat. Ensimmäisellä kerralla yritin tiivistää ajamalla, ei onnistunut vaikka pari päivää yritin. Todennäköisesti ulkona kylmässä jää ei sula ja estää litkun tiivistämisen. Sisällä lämpimässä vesi väistyy vähitellen pois litkuvirran tieltä.

Jotta tällaista. Mietin vaan kevään yönyliretkiä jäälle on kun on päivällä lämmintä ja yöllä pakkasta. Sitten kai istun aamusella laavulla rengasta pyörittelemässä. Täytynee ottaa varalitkua matkaan. :mad:

Onneksi takarengas toimii ongelmitta.

hcf
13.03.2018, 20.04
Pitäsköhän se kokeilla jumboa itekki. Veikkaan että ei tee mitään pehmeällä alustalla jos vähäänkään nousua.

Nojoo juurikin näinhän se meni. Tyhjää löi heti ku vähääkään nousua. 5-10cm uutta puuterilunta polulla. Kelvillä kyl rullailee kivasti.
Pitäsköhän vaan jättää nuo polun aukasu hommat muille :D
Pitäs olla 2 vannetta. Toisessa Lou ja toisessa JJ. Ei jaksa jumpata noita kumeja paikoilleen

https://c1.staticflickr.com/5/4781/38981220710_29cdba2906_b.jpg

Antza44
14.03.2018, 08.46
Kyllä minä olen ainakin aukonut useamman talven polkuja menestyksellisesti JJ. Se vaatii vaan tietyissä olosuhteissa lussut paineet. Joo Lou vetää varmasti paremmin, mutta ainakin meidän suht mäkisessä maastossa 4.8" JJ toimii oikein hyvin.

J.Kottenberg
14.03.2018, 21.00
Sopivassa puuterilumessa ei pidä oikein minkäänlainen rengas eikä kuvio. Sen takia kannattaa testata rengasta hiukan pidempi aika eri olosuhteissa.
Lumi on aika mielenkiintoinen aine. Voi olla että poluilla ei pääse oikein mihinkään, ja kun lumi päivän pari vanhenee vaikka sää ei muuttuisikaan, voi taas päästä ajamaan aika hyvinkin. Joten kovin äkkiä ei renkaidenkaan ominaisuuksista ja eroista selvää saa.

Uuno1
15.03.2018, 12.54
Onko noita oikeita fatbike- renkaiden mittoja koottu tänne mihinkään taulukkoon? Itse olen mittaillut suurimpia leveyksiä Baana Flesun 80 mm geneerisellä vanteella, ja tulokset ovat aika villejä, jopa Surlyn omat taulkot eivät pidä kutinsa:

Schwalbe Jumbo Jim 4.4'' (Liteskin): ~102 mm (4,02'') - tosin laajeni tuosta hiukan ajan myötä
Surly Nate 3.8'' (27 TPI): ~97 mm (3,82'') Surlyn mukaan 82 mm vanteella 104 mm eli 4,09'', kts. https://surlybikes.com/uploads/downloads/13827_Update_Tire_Geo_Chart_v2.pdf , Tämä ärsyttää minua suuresti, koska luulin Naten olevan passeli "4.5'' rengas, nyt näyttääkin että se olisi varmaan ollut se Edna. Natessa liian vähän tilavuutta kunnon hankeen taikka pirunpeltoihin.
Surly Bud 4.8'': ~112 mm (4,41'') Surlyn mukaan 82 mm vanteella 118 mm eli 4,65''

(En tosin ole mitannut, pitääkö tuo 80 mm vanneleveys paikkansa.)

EvilOne
17.03.2018, 08.01
Ensimmäinen litkun lisäys omalta kohdaltani olisi käsillä ja kysynkin paljon olette 4,8" renkaisiin lisänneet litkua? Renkaina Dillinger5 ja Jumbo Jim.

hcf
17.03.2018, 08.16
2desii minä olen laittanu. Ei varmaan ihan niin paljoa tarvis mutta onpahan varalla jos vuotoja tulee

EvilOne
17.03.2018, 09.40
^Ok, kiitti. Lähdetään tuolla liikkeelle.

mahead
17.03.2018, 14.34
Ensimmäinen litkun lisäys omalta kohdaltani olisi käsillä ja kysynkin paljon olette 4,8" renkaisiin lisänneet litkua? Renkaina Dillinger5 ja Jumbo Jim.Mulla on ollu vähän ongelmia vuotojen kans, joten viimeksi laitoin Orange Sealia 2,4 dl. Sittemmin vaihdoin myös venttiilin, ja tuntuu että sen vaihdon jälkeen ilma on pysynyt paremmin. En nyt vielä lopulliseksi tuomioksi sanoisi, mutta tuntuu siltä että ne tässä ketjussa puidut ongelmat on johtuneet siitä. Tämäkin litku on kyllä tihkunut, mutta selvästi vähemmän kuin Stani.

Uuno1
19.03.2018, 20.15
Onko noita oikeita fatbike- renkaiden mittoja koottu tänne mihinkään taulukkoon? Itse olen mittaillut suurimpia leveyksiä Baana Flesun 80 mm geneerisellä vanteella, ja tulokset ovat aika villejä, jopa Surlyn omat taulkot eivät pidä kutinsa:

Schwalbe Jumbo Jim 4.4'' (Liteskin): ~102 mm (4,02'') - tosin laajeni tuosta hiukan ajan myötä
Surly Nate 3.8'' (27 TPI): ~97 mm (3,82'') Surlyn mukaan 82 mm vanteella 104 mm eli 4,09'', kts. https://surlybikes.com/uploads/downloads/13827_Update_Tire_Geo_Chart_v2.pdf , Tämä ärsyttää minua suuresti, koska luulin Naten olevan passeli "4.5'' rengas, nyt näyttääkin että se olisi varmaan ollut se Edna. Natessa liian vähän tilavuutta kunnon hankeen taikka pirunpeltoihin.
Surly Bud 4.8'': ~112 mm (4,41'') Surlyn mukaan 82 mm vanteella 118 mm eli 4,65''

(En tosin ole mitannut, pitääkö tuo 80 mm vanneleveys paikkansa.)

Jahas, vanne onkin sisämitoiltaan 66 / 75 mm (siinä joku ihme kynnys) mutta ei noiden mittojen silti pitäisi noin paljon heittää.

Uuno1
20.03.2018, 14.03
Maxxis Mammoth 4,0'' 60 TPI: ~96mm (3.78''). On muuten hauska rengas ja yllättävän hyvin pärjää lumessa ja jäällä kuvion mataluus huomioon ottaen. Tämänkin rengas meni melkein heittäen melkein suoraksi vanteelle. Mikäköhän sitä JJ:tä vaivaa kun se niin tällä vanteella elää?

IJa
20.03.2018, 18.43
No niin punnitsin omani käyttäen kalavaakaa :D tiedä tarkkuudesta mutta 1360g näytti. 4.8 addix jumbo jim ss.

Ensilenkki ajettu heti perään tampereen maastoissa ja voi hyvää päivää kun oli pettymys budin jälkeen etusena. Veteli miten sattuu ja todella levoton ajettava. Paineet oli samat mitä budilla.

Pitääkö tässä nyt vaan totutella ajaan korkeemmilla paineilla jotta ei vetele?Jumbo jim addix 4.4 liteskin pari tuli juuri postissa. Toinen 1310g ja toinen 1140g. Isot on erot yksilöillä.

Lähetetty minun SM-T815 laitteesta Tapatalkilla

elasto
21.03.2018, 09.41
Mikäköhän sitä JJ:tä vaivaa kun se niin tällä vanteella elää?

Joku valuvika, renkaan runko kiero? Ainakin Schwalben perinteisen levyisissä maastorenkaissa noita tullut vastaan.

wex4
21.03.2018, 09.49
Ensimmäisiä Schwalben 2.8 NN, asettu neljännen tai viidennen asentamisen jälkeen ja kaksi eri asentajaa tappeli sen kanssa, ei tietenkään koske kaikkia kummeja.

Uuno1
21.03.2018, 09.53
Joku valuvika, renkaan runko kiero? Ainakin Schwalben perinteisen levyisissä maastorenkaissa noita tullut vastaan.

Palautin jo yhden kappaleen Saksaan, korvaava käyttäytyy melkein identtisesti. Kumma juttu kun toissapäivänä vaihdoin takavanteelle Mammothin, ja se meni melkein heittämällä ns. tarpeeksi suoraksi.

Hankala sanoa onko kiero itsestään kun se Liteskinin seinät ovat niin lerppuja, kuin roiskeläppää käsissä pitäisi. Veikkaan, että vähän tiukemmalla (tubeless-) vanteella tämä istuisi suorassa, ongelman juurisyyksi veikkaan JJ:n liian suuri halkaisija suhteessa omaan vanteeseen, muut renkaani eivät istu niin löysästi vanteella sisäkumi tyhjänä. Seuraava kikka-3 on laittaa kasaanpainumaton ohennus vanteen sisään vanteen ja ulkorenkaan väliin 6 mm tarvikenarulla.

Jos jollakulla on halua vaihtaa oma 4,4'' Snakeskin (tai muu paksumpikylkinen) JJ minun alle 5 km ajettuun Liteskiniin niin vaihdan mielelläni.

Villetre
21.03.2018, 17.55
Maxxis Colossus kokemuksia?

Anderi
22.03.2018, 08.51
Maxxis Colossus kokemuksia?Alla pyörii. Maastomöyrimiseen kostealla kelillä mainio rengas. Toimii kans kivasti pakkasella ja plussakelillä. Mittasin eilen niin 80 mm vanteella halkaisija oli 750 mm, paineet n. 0.5 bar. Leveys n. 116-118 mm. Tasaisillä siirtymäosuuksilla on melko nihkee rullaamaan, mutta harvoin tulee poljettua alvaltilla. Vasta syksyllä hommasin pyörän, niin en osaa sanoa miten kesäkeleillä pelittää. Uskoisin että ihan hyvin. Pitoa ainakin löytyy.

Juha Jokila
22.03.2018, 15.13
Colossus toimii kesällä ja pitää märälläkin hyvin. Lumeen löytyy paljon parempiakin kumeja. Matalilla paineilla Colossus rouhii lunta kumin rungon rypistyessä keskeltä ja vierintävastus on aivan kauhea. Irtolumessa luiskahtelee sivuille miten sattuu. Ehkä takarenkaana vielä siedettävä.

Nicco
27.03.2018, 16.38
Vaikka kesä on vielä melkolailla kaukainen haave niin ajattelin kysäistä ajatuksia. Eli tuntuma eturenkaana kesällä bud vs jumbo jim 4.8 ss vanhemmalla kumiseoksella? Alustana kuivat kangaspolut ja kivikko, juurrakkoa ajoittain. Mutaa ei juurikaan. Ymmärtääkseni budissa pehmeämpi tuntuma eikä juuri self steering ilmiötä kesälläkään? Mitenkäs jumbo? Syksyn ja talven olen mennyt budilla ja mietin josko sitä säästäis lumiseen aikaan.

Sent from my iPhone using Tapatalk

solisti
27.03.2018, 17.07
JJ keveämpi ja harvemmin siitä loppuu kesällä pito. Bud mukavampi. Mulla on Bud talvikäytössä ja kesällä JJ.

Hannu911
27.03.2018, 23.26

Pitääkö tässä nyt vaan totutella ajaan korkeemmilla paineilla jotta ei vetele?
Nyt tuli JJ4.8 Addix SS Hibike.de:sta ja vaaka näyttää 1385g. Tämä kelpaa mulle vaikka onkin 95g painavampi kuin ilmoitettu 1290g mutta on kuitenkin 120g kevyempi kuin edellinen JJ4.8 Addix SS jonka palautin R2bikeen.

Jopo81
28.03.2018, 10.17
Pitäisi laittaa colossus ja flowbeist myyntiin. Kevväämmällä tulossa 4" jumbot dudeen, nyt alla gc:t nastoilla.

Sellaista mietin, että tarttenkohan muhkumpaa kumia kevään/kesän/syksyn aikana ja mitkähän mahtaisi olla hyvät kumit 4.8 koossa vai myynkö nelosen jumbotkin ja ostan 4.8 tilalle. Maxxikset on nyt nähty ja raskaiksi todettu.

Get Fat

hcf
28.03.2018, 11.16
^BUD/JJ Toimii kesälläki. Paras sivupito eteen ja paras rullaus taakse :) Bud tosin painaa jonkuverran mutta eipähän vetele mihinkää edes löysillä paineilla. Rullaa mielestäni ihan hyvin.

JJ tosin on aika jäykkää kumia että pompottaa juurakossa aika kovaa. Ainaki käärmeennahka. Addixissa pitäs olla parannettu tuota iskun pehmentämistä

J.Kottenberg
28.03.2018, 14.47
Svalpen 4.8" JJ Liteskineillä on parina kesänä tullut ajeltua ja minusta se on hyvä rengas. Rullaa hyvin, on kevyt, kyljet kestää kivikoissa yllättävän hyvin ja suht isohalkaisijaisena esteiden ylityskyky on aika hyvä. Eikä myöskään selfsteeraa, eli itseohjaa. Muta-ja savipaikoissa kantti- ja vetopito ei tietenkään ole erityisen hyvä, niin kuin ei oikein missään pieninappulaisessa kumissa. Aika hyvin myös tubelesoituu.

Vaikka on saatavilla Snakeskin, niin en ole katsonut sellaisten hankkimista aiheelliseksi, varsinkaan niitä koskevien viimeaikaisten kommenttien jälkeen.

Kun takana ollut JJ alkaa olla kyljistään riittävän karun näköinen, ostan kesäkäyttöön luultavimmatusti uuden 4.8" Liteskinin.

Keväälle kiinnostaisi laittaa isoKnard taakse ja nastaton Bud eteen. Ennenkuin kuivuu, on Budin ohjautuvuus märissä paikoissa hyvä.

OKS
28.03.2018, 18.49
Svalpen 4.8" JJ Liteskineillä on parina kesänä tullut ajeltua ja minusta se on hyvä rengas. Rullaa hyvin, on kevyt, kyljet kestää kivikoissa yllättävän hyvin ja suht isohalkaisijaisena esteiden ylityskyky on aika hyvä. Eikä myöskään selfsteeraa, eli itseohjaa. Muta-ja savipaikoissa kantti- ja vetopito ei tietenkään ole erityisen hyvä, niin kuin ei oikein missään pieninappulaisessa kumissa.

Vaikka on saatavilla Snakeskin, niin en ole katsonut sellaisten hankkimista aiheelliseksi, varsinkaan niitä koskevien viimeaikaisten kommenttien jälkeen.

Kun takana ollut JJ alkaa olla kyljistään riittävän karun näköinen, ostan kesäkäyttöön luultavimmatusti uuden 4.8" Liteskinin.

Samaa mielipuolta, paitsi että mielestäni yllättävän nopeasti meni kyljet kankaille toissa kesän kivikkopoluilla. Hommasin kuitenkin uudet Liteskinit tilalle ja luultavasti teen samoin myös jatkossa. Toivottavasti rengasta on saatavissa edelleen.

Jopo81
28.03.2018, 22.30
Pitää kokeilla noilla nelosen liteskin jumboilla alkuun. Vaihtaa sitten isompiin jos siltä tuntuu. Tai sit colossus jää takarenkaaksi ja keksin eteen jonkin muun.

Get Fat

J.Kottenberg
28.03.2018, 23.47
Ei 4" jumpojimit suinkaan huonot ole. On niilläkin tullut ajettua. Itse vaan arvostan ajossa 4.8":n isompaa ilmatilaa joka antaa lisää vaimennuskykyä ja suurempaa halkaisijaa joka tekee isommasta vähän paremman esteiden ylityksessä. Mutta ei erot suuria ole, ja nekin riippuvaisia ajopaikoista ja -tavasta sekä mieltymyksistä. Nelituumainen voi myös hiukan parempi olla rullaamaan.

Vielä tuosta mainitusta JJ:n kylkien kestämisestä, kyllä ne tosiaan kankaille kuluu kivikossa hieroessa. Takarengas varsinkin itsellä, mutta ei silti ala vuotamaan tms vaikka on jo aika pahan näköinen. Luulen että Liteskineissäkin on keskenään eroja, joskus GoExpossa katselin semmoisia joissa kankaat kuulsi läpi jo uutena. Omat Liteskinit oli paksummilla kyljillä. Mietin että onko ihan käsivaralla kun niitä tehdään ja johonkin lorahtaa kumimassaa enemmän, johonkin vähemmän.

Rapakko
30.03.2018, 12.53
Onko arvon kerholaisilla kokemusta Locktite 480 liiman korvikkeista? 20g tuota maksaa 20-40€. Tuo aine pitäisi olla omiaan renkaan diy nastoitukseen hankalampien kohtien kanssa. Hinta on kutenkin aika kova. Ns. helpot kohdat olen nastoittanut locktiten "60 sekunnin" liimalla.

Ajattelin kokeilla tuota 480, jos vastaavaa joustavaa huokeampaa liimaa ei löydy. Kyseisessä Minion dhf renkaassa on nappuloita, joissa on "liian" leveä ura nastalle.

Boostikas
05.04.2018, 12.44
Morjesta! Mulla on tällä hetkellä Kona Wo -17 pyörässä Bud&Lou alla. Kesällä ois tarkotus polkea polkujen lisäks myös töihin (4km suunta) niin haluaisin vaihtaa vähän kevyempään enkä kuluttaa noita turhaan puhki, koska ovat mielestäni erinomaiset renkaat talvella. Oisko 4,0 JJ paras kompromissi? Vai pitäskö ihan uus pyörä ostaa, kun vähän kuume iskeny taas :D

tinke77
05.04.2018, 14.48
Laita 4.4 jumbot.
Ja pyörän osto on aina hyvä vaihtoehto [emoji16]

Gargamel
05.04.2018, 18.12
Jimbo on kyllä rullaava.

Kaveri kokeili -16 Wo:ssa myös 4.0" JJ (vakiona 4.8) mutta kuulemma muuttui oudoksi ohjata. Onhan sillä renkaan korkeuden muutoksella vaikutusta jättöön, mutta että olisiko se jossain pyörämallissa merkittävä muutos, en ole päässyt itse kokemaan.

Lisäksi tietenkin maavara pienenee.

Boostikas
06.04.2018, 09.56
Joo eiköhän se sit tuohon 4,4 kallistu. Kiitos tiedoista!

fättärix
08.04.2018, 13.34
Ajattelin hankkia kesäksi 4.8 jumbot, mikä malli kannattais laittaa lite, snake, addix...? Tulee sisurin kans käyttöön.

TemMeke
08.04.2018, 15.47
Moni on ollu huolissaan läskirenkaiden kulumisesta asfaltilla. Tässä lähikuvaa noin 7500km ajetusta takarenkaasta. Kilsat on 99% tietä pitkin, etelärannikon talvella, eli enimmäkseen sepelöityä asfalttia pitkin.

Keskinappulat on kulunu eniten, mitattuna noin 6mm. Surlyn mukaan uutena 7mm, ei oo tullu mitattua, joku voi korjata, jos sattuu olemaan mitattua tietoa. Kuvassa kuitenkin näkyy tuo nappulan reunan ura, josta voi jonkun vertaa hahmottaa kulumaa.

Reunat ei oo kulunu oikein mihinkään, karvat näkyy vielä. Mihinkäs ne suoraan ajellessa.

En sitten tiiä, että koska renkaasta tulee liian kulunut? Onko toi reunan ura kenties joku merkki, että ois parempi ostaa uudet, kun se alkaa hävitä? Vai antaako mennä vaan niin kauan ku ilmat pysyy sisällä?

https://pic.useful.fi/ByUX2KDsM.jpg

mahead
08.04.2018, 15.54
Minkälaisilla paineilla tuo ajo on? Mulla Lou takana, siitä n. 2000 km tms. jälkeen erottaa vasta jonkinlaista kulumista. Ei nämä ajamalla ihan äkkiä tule finaaliin. Mulla ajosta työmatkoja ehkä puolet, ne menee pääosin asfaltilla (pl. talvella).

TemMeke
08.04.2018, 18.03
Minkälaisilla paineilla tuo ajo on?

Laitan 1.5bar, enkä suuremmin seuraile sitä. Kun renkaat alkaa tuntua pehmeältä, niin pumppaan takas tuohon. Yleensä silloin ollaan oltu noin kilon paineissa. Noi lukemat huoneenlämmössä, ajossahan ne taitaa tippua alemmas lämpömittarin mukaan..?

(mullakin on Lou toisena parina, ne näkee lähinnä lunta ja pehmeää maastoa, eikä tunnu kuluvan mihinkään, mut kilsojakin on niissä vähemmän)

J.Kottenberg
08.04.2018, 18.31
Aika kovat paineet, jos 1,5bar. Ajot noin pääosin tiellä, niin jotain muuta taakse itse laittaisin. Vaikka 4.8" jumpojimin Liteskininä niin paremmin rullaisikin.
Ei läskirenkaissa mitään varsinaista kulumisrajaa ole. Niinkuin ei muissakaan maastopyörän renkaissa. Vaihdetaan sitten kun ei enää pidä. Mutta jos ei juurikaan maastossa ajeta, niin voihan varsinkin takakumin ajaa aika loppuun.

Juha Jokila
08.04.2018, 18.42
En ole vielä koskaan nähnyt kankaille ajettua Surly Budia. ;) Tuokin on melkeen uuden veroinen. Laskisin kyllä paineita alemmas, mutta kai ne sun reiteillä sitten oikein on jos tuohon on päädytty.

TemMeke
08.04.2018, 21.39
Aika kovat paineet, jos 1,5bar. Ajot noin pääosin tiellä, niin jotain muuta taakse itse laittaisin. Vaikka 4.8" jumpojimin Liteskininä niin paremmin rullaisikin.

Saattaa olla niitä juttuja, että kun ei paremmasta tiedä, niin on ihan tyytyväinen siihen mitä on. :)

En ole vielä koskaan nähnyt kankaille ajettua Surly Budia. ;) Tuokin on melkeen uuden veroinen. Laskisin kyllä paineita alemmas, mutta kai ne sun reiteillä sitten oikein on jos tuohon on päädytty.

Nää renkaat tosiaan näkee vaan tasasta asfalttia ja muutamana päivänä ehkä lunta. Perstuntumalla kilon kohilla alkaa rullata selvästi huonommin ja kahella ei saa enää mitään hyötyä, ni noilla on menty.

Mulla on hupiajeluun Lout toisilla vanteilla maastoiluun sopivilla paineilla. :)

Juha Jokila
08.04.2018, 23.53
^Tuossa kuva mun Budista: https://photos.app.goo.gl/BvNSNjcTnuQkfwMh1
Luulin, että tuo joutaa jo roskiin, mutta jätin varakumiksi hyllylle.. Tälle talvelle pistin kuitenkin alle, eikä mitään ongelmaa.

elasto
09.04.2018, 10.36
Perstuntumalla kilon kohilla alkaa rullata selvästi huonommin ja kahella ei saa enää mitään hyötyä, ni noilla on menty.

Mä en ole käyttänyt takakumina olevassa Budissa edes asfaltilla yli 0,7bar paineita, koska mun perstuntumalla taas sen yli ei tunnu rullaavan yhtään paremmin, rengas muuttuu vaan epämukavemmaksi ajaa. Tietty kuskin painollakin on merkitystä, ite oon aika kevyt, vähän reilu 70 kilonen vaan.

mahead
09.04.2018, 19.15
Tältä näyttää tuo parisen tonnia ajettu Lou. Hätinä sisäänajettu. Bud edessä on kuin pakasta vedetty, vaikka on itse asiassa muutaman sata kilsaa nähnyt enemmän maita ja mantuja. Paineet 0,3 bar - 0,8 ... 0,9 bar, kuskilla painoa n. 80 kg.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180409/6a89a9b2dee5ad35451e4968db05bce3.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20180409/117b2c3175740ce59ae90ab27e6bb322.jpg

TemMeke
10.04.2018, 08.59
^Tuossa kuva mun Budista: https://photos.app.goo.gl/BvNSNjcTnuQkfwMh1
Luulin, että tuo joutaa jo roskiin, mutta jätin varakumiksi hyllylle.. Tälle talvelle pistin kuitenkin alle, eikä mitään ongelmaa.

Asiallista, tolla on jo ajettu. :D Osaatko heittää minkä verran tolla ois kilsoja takana?

Mä en ole käyttänyt takakumina olevassa Budissa edes asfaltilla yli 0,7bar paineita, koska mun perstuntumalla taas sen yli ei tunnu rullaavan yhtään paremmin, rengas muuttuu vaan epämukavemmaksi ajaa. Tietty kuskin painollakin on merkitystä, ite oon aika kevyt, vähän reilu 70 kilonen vaan.

Mulla on toistasataa kiloa renkailla. :( En mäkään sitä rullauseroa suoraan huomaa, lähinnä sen näkee sykkeestä ja keskinopeudesta. Oppinu, että siinä kohtaa ku rengas alkaa tuntua pehmeältä, ni kannattaa laittaa lisää painetta.

Kova rengas on tietty epämukava, mut ei se asfaltilla niin haittaa. Maastossahan toi on ihan toivoton hyvälläkin polulla.

Tältä näyttää tuo parisen tonnia ajettu Lou. Hätinä sisäänajettu. Bud edessä on kuin pakasta vedetty, vaikka on itse asiassa muutaman sata kilsaa nähnyt enemmän maita ja mantuja. Paineet 0,3 bar - 0,8 ... 0,9 bar, kuskilla painoa n. 80 kg.

Mullakaan etunen ei tunnu kuluvan mihinkään. Pitänee vaihdella nuo päittäin..

Juha Jokila
10.04.2018, 12.25
Asiallista, tolla on jo ajettu. :D Osaatko heittää minkä verran tolla ois kilsoja takana?
Neljä vuotta ja ehkä puolet ajoajasta on kertynyt tällä fillarilla. Toki muitakin kumeja on ollu välillä. En pidä kirjaa kilsoista tai tunneista niin aika paha heittää mitään arviota.

Yeti
10.04.2018, 19.36
Kirjoitin hiukan Bontrager Gnarwhal 27.5x4.5-renkaasta blogissa (http://www.yetirides.com/2018/04/bontrager-gnarwhal-275x45-studded.html). Yhteenvetona se rullaa selvästi huonommin kuin Dillinger 5 ja pito on parempi kaikilla alustoilla. Talvipoluilla en oikein huomannut että on isompi halkaisija 27.5-formaatissa.

https://4.bp.blogspot.com/-VhPSR1o-z4Q/Wsj17U_KvKI/AAAAAAAAiLg/UsT4D3RhtB89LdDf1RmA2eBV8ygSAG6kwCLcBGAs/s640/P1000176.jpg

Paksupolkija
14.04.2018, 14.26
Vaihdoin kesärenkaat alle eli Gnarwhalit Barbegazeihin. Hieman paremmin menee kovalla alustalla, mutta tuolla märillä neulaspoluilla ei isoa eroa huomaa Gnarwhaleihin, ehkä kun kuivaa ja kovettuu lisää niin huomaa paremmin. Sitten kun on vielä noita varjoisia lumikohtia, niin eihän nuo Barbit toimi yhtään. Gnarwhaleilla pääsi todella pehmeässä etenemään helposti. En ihmettele, jos joku käy vaikka talvella koittamassa pehmeässä tuollaisilla pikkunappulaisilla, kuten Jumbo Jim ja Barbi, ettei se läskipyöräily iske...

Sand
14.04.2018, 17.03
Mistähän saisi tällä hetkellä edullisimmin 4.8 tubelessready Jumbojimin? Vanha ja kulunut JJ antautui tänään ja toinen sivu "räjähti" vanteen reunan yli.

fättärix
14.04.2018, 18.59
Verkkokaupassa tarjouksessa jumbot huomiseen asti.

Sand
15.04.2018, 07.47
Pahus kun näyttävät olevan jo loppu sieltä. Bike24 taitaa olla seuraavaksi edukkain. Koitin vielä saada vanhaa rengasta pysymään vanteella mutta tubelesoinnin yhteydessä pomppi pois jo 1barin kohdilla, joten vaihtoon menee.

Yeti
20.04.2018, 11.28
Tubeless-tappaja? https://revoloop.com/fatbike/revoloop.blue-fat/10/revoloop.blue-fat

Skickat från min SM-A510F via Tapatalk

TemMeke
20.04.2018, 11.53
Oliko tuosta enemmän juttua jossain? Alkoi kiinnostaa, kun Googlen kääntämänä lupaavat näin:
"Despite its light weight, this hose has a high puncture and Snakebitefestigkeit. This ensures breakdown resistance and safety on the trail."

hphuhtin
20.04.2018, 17.16
Tekisi mieli laittaa sähköläskiin sileät renkaat ”talvivanteisiin” nastojen tilalle työmatka-ajelua varten. Vee Speedsterit olen löytänyt, mutta mistä ihmeestä niitä saisi..? Tai olisiko jotain muuta, 4” maxleveydeltään?

Lundbergilla on ”cruiseriin sopivia” renkaita 29€/kpl, mutta 2,5kg/rengas paino ei edes sähkön kanssa houkuta :)

Arhipoff
20.04.2018, 18.01
Tekisi mieli laittaa sähköläskiin sileät renkaat ”talvivanteisiin” nastojen tilalle työmatka-ajelua varten. Vee Speedsterit olen löytänyt, mutta mistä ihmeestä niitä saisi..? Tai olisiko jotain muuta, 4” maxleveydeltään?

Lundbergilla on ”cruiseriin sopivia” renkaita 29€/kpl, mutta 2,5kg/rengas paino ei edes sähkön kanssa houkuta :)https://surlybikes.com/parts/tires/black_floyd

Jukahia
20.04.2018, 21.43

Lundbergilla on ”cruiseriin sopivia” renkaita 29€/kpl, mutta 2,5kg/rengas paino ei edes sähkön kanssa houkuta :)

renkuloita

https://www.fatbike24.de/Fahrrad-Teile/Fatbike-Teile/Fatbike-Reifen

sliksi

https://www.fatbike24.de/products/Fahrrad-Teile/Fatbike-Teile/Fatbike-Reifen/Vee-Tire-Apache-Fatbikeslick-2017 (https://www.fatbike24.de/products/Fahrrad-Teile/Fatbike-Teile/Fatbike-Reifen/Vee-Tire-Apache-Fatbikeslick-2017.html)

Torilla, tai ononella oli Maxxis mammoth 4” kumia aika edukkaasti myös jossain vaiheessa, se rullaa jo kivasti. Halo Nanukkia (Pirkka mallin bfl:ää) saa myös motonetistä...

http://m.motonet.fi/fi/tuote/4500219/Polkupyoran-ulkorengas-120-559-26-x-40-FATBIKE

Shimaani
20.04.2018, 22.28
Näillä (https://surlybikes.com/parts/tires/black_floyd)on ajettu TdH ja GdE.
Rok.
Rok rok, kysy vaikka Hc:ltä.

Nakkikumikuskit kattoi silmät pyöreinä kun me pompittiin kanttarien yli. Ja me tehdään se sama myös 23mm nakeilla, me sit vissiin ajetaan ns väärin. :cool:

Puukastu
20.04.2018, 23.51
Onko kellään suosituksia mistään Helsingin pyörähuollosta, joka tekee edullisesti litkutuksia fatbikeen? Itsellä ei ole vehkeitä, enkä muutenkaan ole tee-se-itse-miehiä. :(

Dalmore
26.04.2018, 18.42
Vertailu erikokoisista vanteista ja renkaista https://fat-bike.com/2018/04/26-27-5-fat-bike-wheel-comparison/

Puusilmä
27.04.2018, 07.18
Kaksi kautta ajettu Jumbo Jim 4.0 nousi helposti käsinpumpulla Mulefut 80 mm vanteelle. Vaihdoin talvella vuodelleeseen etuseen uuden vannenauhan, vanha näytti värjääntyneen oranssiksi, olisiko litku sitä syövyttänyt ja kuivattanut?

FattyStripper toimi kuin unelma, mutta edelleenkin olen sitä mieltä, että joka vaihdolla tarvitsee uuden lateksinauhan. FattyStripperi nimittäin liimaantuu tehokkaasti renkaan reunaan kiinni, paikoin ei meinannut lähteä oikein repimälläkään. En tiedä, jos renkaita vaihtais useammin olisiko vaihto mahdollista ilma FattyStripperin vaihtoa, mutta minä kuin vaihdan vain kahdesti vuodessa.

Ongelmiahan tulisi lähinnä reissun päällä ollessa, jos jostain syystä joutuisi poistamaan renkaan, niin ilman uutta nauhaa sitä ei voisi laittaa takaisin. Täytynee jossain vaiheessa hankkia tubeless vanteet, jos olen ymmärtänyt oikein niitä ei tarvitse juuri tiivistellä.

Operaatio onnistui hyvin, mutta rauhallisen työtahdin ja vanteen pesun vuoksi kesti sen verran, että takanen on vielä vaihtamatta.

Yeti
27.04.2018, 08.53
...
Täytynee jossain vaiheessa hankkia tubeless vanteet, jos olen ymmärtänyt oikein niitä ei tarvitse juuri tiivistellä.
...

Eikö Mulefut ole tubelessvanne? Ei kai pitäisi tarvita fattystripperia?

Bontragerin Jackalope oli ainakin yksinkertainen: Tubelessventtiili paikalle, ulkokumin asennus ja jalkapumpulla nousi vanteelle ja oli tiivis. Litku tarvitaan vaan reikien paikkaamiseen.

Farina
27.04.2018, 09.23
Eikö Mulefut ole tubelessvanne? Ei kai pitäisi tarvita fattystripperia?
Ja KYLLÄ tarvii. Ainakin oman kokemuksen mukaan. Kaikki mahdolliset teipit kokeiltu, mutta aina ilmat lähti. Välillä nopeammin, välillä hitaammin. Nyt viimein ilmat pysyy missä pitääkin, kun sain asennettua fattystripperit. Jos niitä muuten meinaa tilata, niin kannattaa varautua kolmen viikon toimitusaikaan...

Yeti
27.04.2018, 09.42
Varmasti samaa koskee sitten Surly OBD:tä, kun se näyttää melko samanlaiselta? Yhdessä lastenpyörässä on sellaiset, tällä hetkellä sisurilla ja varmasti tulevaisuudessakin, jos pitää kikkailla noin paljon.

Skickat från min E5603 via Tapatalk

Timppa H
27.04.2018, 10.45
Mulla Mulefutit pitää hyvin ilmoja, kumeina ollut Bud, JJ 4.8 ja D5. En edes tiedä mikä teippi vanteella on, kun tuli tehtaalta (Maxx) asennettuna. Silloin ei ollut edes litkuja ja piti silti Jumboilla.

Muoks: Olihan mulla aiemminkin Mulefutit ja ne oli itse teipatut Gorillalla, ja hyvin piti JJ4.0

Puusilmä
27.04.2018, 11.09
"Tubeless-vanteella" tarkoitin mielessäni hiilikuituista sellaista, jossa ei ole kevennysaukkoja. Pahoitteluni huonosta ilmaisusta. Mulefut on kyllä tubeless-vanne siinä mielessä, että siinä on hylly renkaalle.

Ja saattaa olla, että olen ymmärtänyt väärin, kun ajattelen sopivalle hiilarikiekolle voisi laittaa renkaan ilman vannenauhaa ja mitään muutakaan härpäkettä, senkun vain litkuttaisi. Korjatkaa ihmeessä, jos olen väärässä, niin voin lopettaa haaveilun.

Esim. tällainen.

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1QtMIQVXXXXa6apXXq6xXFXXXJ/220616946/HTB1QtMIQVXXXXa6apXXq6xXFXXXJ.jpg?size=90968&height=800&width=800&hash=9d82ca0cedcf7748a1dea34c917947bb

Ja kyllä tällainenkin helppous riittäisi https://www.youtube.com/watch?v=9T5q-Nsz6tU (https://www.youtube.com/watch?v=9T5q-Nsz6tU)

P.S. Jos joskus saan ostettua sen Taigan, niin tällaset kakkoskiekoiksi http://www.nextie.net/fatbike-wild-dragon-90mm-NXT90WD-tri-spoke

hcf
27.04.2018, 13.56
Teippauksessa on mielestäni se maaginen temppu että ne pitää olla hetken sisurien kans että painuu tiukkaan kiinni

hcf
27.04.2018, 13.57
Teippauksessa on mielestäni se maaginen temppu että ne pitää olla hetken sisurien kans että painuu tiukkaan kiinni. Varovasti kyllä saa irrotella kumia ettei riko teippauksia.

elasto
27.04.2018, 14.28
"Tubeless-vanteella" tarkoitin mielessäni hiilikuituista sellaista, jossa ei ole kevennysaukkoja. Pahoitteluni huonosta ilmaisusta. Mulefut on kyllä tubeless-vanne siinä mielessä, että siinä on hylly renkaalle.

Kyllä. Tubeless-vanne on sellainen, jossa ei ole nippelinreikiä ollenkaan vanteen sisäpuolella eli ei tarvitse teippiä. Mulefut on tubeless ready -vanne, koska siinä on hylly, mutta vaatii teippauksen tai vastaavan nippelinreikien (ja kevennysreikien) tukkimiseksi ilmatiiviisti.

Herman
27.04.2018, 14.37
sopivalle hiilarikiekolle voisi laittaa renkaan ilman vannenauhaa ja mitään muutakaan härpäkettä, senkun vain litkuttaisi. Korjatkaa ihmeessä, jos olen väärässä, niin voin lopettaa haaveilun.

Ainakaan Kuroshiroille ei tarvitse tehdä mitään, kun nippelitkin on liimattu tiiviiksi :cool:.

Kaikenlaisten teippauskokeilujen jälkeen olen todennut firman mainoksilla varustetun pakkausteipin vaivattomimmaksi. Venyy sopivasti ja liima kestää litkut. Mulefutissa reiät on tietenkin täytynyt peittää jollain tukevammalla esim. heijastinteipillä.

Nixuu
28.05.2018, 17.21
Tällä hetkellä pyörässäni on CST BFT malliset / merkkiset renkaat (tulivat pyörän mukana ensiasennuksena) Pyöränä on tuollainen https://www.verkkokauppa.com/fi/product/10993/jmxkh/GZR-Urban-Rambler-Fatbike-26-sahkopyora kysymys kuuluukin, saanko mitään hyötyä rullattavuuteen tms jos vaihdan renkaiksi Jumbo Jimit ? Pyöristä ei ole kauheasti kokemusta, ja vielä vähemmän läskipyöristä, joten olisi kiva tietää saako tuosta vaihdosta mitään huomattavaa hyötyä vai onko ihan tyhjän kanssa :)

Metsämuija
28.05.2018, 20.55
Tällä hetkellä pyörässäni on CST BFT malliset / merkkiset renkaat (tulivat pyörän mukana ensiasennuksena) Pyöränä on tuollainen https://www.verkkokauppa.com/fi/product/10993/jmxkh/GZR-Urban-Rambler-Fatbike-26-sahkopyora kysymys kuuluukin, saanko mitään hyötyä rullattavuuteen tms jos vaihdan renkaiksi Jumbo Jimit ? Pyöristä ei ole kauheasti kokemusta, ja vielä vähemmän läskipyöristä, joten olisi kiva tietää saako tuosta vaihdosta mitään huomattavaa hyötyä vai onko ihan tyhjän kanssa :)
Todennäköisesti paljon eroa. Jumbot kuitenkin ovat kaikista läskirenkaista ylivoimaiset ykköset rullauksen suhteen (sit kun on jotain muuta tarvetta, niin vastaus onkin ehkä eri). Rollingresistance-sivustolla voi vertailla rengasmerkkien eroja, mutta sun renkaita tuskin siellä on vertailussa. Jos vielä laitat tubelessit (vanteet tosin tuskin on tubeless ready) saat vieläkin enemmän hyötyä.

PK1
28.05.2018, 21.49
Jumbot kuitenkin ovat kaikista läskirenkaista ylivoimaiset ykköset rullauksen suhteen.

Onko tosta jotain faktaa olemassa vai mielipide?

hcf
28.05.2018, 22.04
^On siitä faktaa täällä (https://www.bicyclerollingresistance.com/fat-bike-reviews/schwalbe-jumbo-jim-liteskin-2016) ja täällä (https://www.bicyclerollingresistance.com/fat-bike-reviews) mutta testistähän puuttuu suurinosa renkaista

solisti
29.05.2018, 08.53
Tuo testi kertoo vain sen, miten rengas toimii tuota testirullaa vasten ja miten rengas rullaa tiellä. Minusta ainakin läskipaineilla tiellä ajaminen ja poluilla ajaminen on kaksi eri asiaa. Siellä polulla se rullaavuus ilmenee ihan eri tavalla, oli se rengas mikä hyvänsä. Ei siinä, kyllähän ne Jumbot sielläkin rullaa hyvin, mutta jokin muukin testi olisi hyvä olla ja olisi kiva nähdä muitakin tuloksia eri renkaiden osalta.

jkohvakk
29.05.2018, 09.07
Millaisia rengaspaineita porukka käyttää kisoissa? Tarkoitus olisi osallistua Åre Extreme Challengeen ja pitäis jotenkin pysyä mun parin matkassa, joka on liikkeellä täysjoustotäpärillä.

Pyöränä täysjäykkä Silverback Scoop Single. Renkaina tulee olemaan JumboJim 4.8" litkutettuna, kun ei tunnu nelituumaisia nyt tulevan missään vastaan. Kuskilla painoa 70kg.

https://www.bicyclerollingresistance.com/fat-bike-reviews sanoo, että rullaavuus paranee olennaisesti kun paineet nousee välillä 0.55-0.8 bar. Toisaalta, ajoin yhden harjoituskisan reilu 0.7 paineilla ja oli kyllä aika pomppimista kivikossa, enkä oikein päässy ajorytmiin.

Iglumies
29.05.2018, 09.11
Kyllä sun täytyy vaan ittelles ja omaan vauhtiis etsiä sopivat paineet, toisen hyvä paine on toiselle huono.

J.Kottenberg
29.05.2018, 09.45
Kyllä sun täytyy vaan ittelles ja omaan vauhtiis etsiä sopivat paineet, toisen hyvä paine on toiselle huono.

Samaa mieltä Iglun kanssa. Ei tähän asiaan mitään "lopullista totuutta" ole.

Jos huvikseen kruisailee suht hitaalla vauhdilla, voi helpommin hakea mukavat ja toimivat paineet. Tai jos hakee rullaavuutta, käyttää kovempia paineita ja ajella juurakot ja kivikot hiljempaa ajolinjoja valiten.

En ole kisannut, mutta jos aletaan ajamaan kovempaa vauhtia, on pakko käyttää korkeampia paineita ettei pauku vanteille ihan tolkuttomasti juurakoissa ja kivikoissa. Niitä kun on lähes kaikissa paikoissa. Myös helposti burppaa jos ihan matalilla paineilla kanttailee. Ja kun enemmän paineita, niin alkaahan se lyömään käsille ja pomppimaan. Ei tässä paljon kiertotietä ole. Siksi monet pitävät jonkinlaista joustokeulaa läskissäkin hyvänä.
(edellä esitetty on oma näkemykseni ja se voi olla aivan väärä)

Uuno1
29.05.2018, 12.04
Satunnainen fatbike-rengasarvostelu - Kesäkäyttö, sekamaasto:

PlusOne Floater 4'':

+ Hyvä pito, nappuloiden kuviointi (poikkileikkaus: ||--|| ) toimii hyvin monissa olosuhteissa
+ Painavahkot, vierintävastus ja melu huomattava, eturenkaana kalliolla ärsyttävän tahmea käännettäessä renkaan harjanteen kuvioinnin -- muodon takia

Arvio: kohtalainen yleisrengas vaativaan menoon, harmi että renkaan kuviointi on ||--||: renkaasta saisi todella hyvän pitohirmun jos olisi erikseen eturengas, missä kuvio ||||

VeeTire Snowshoe 4."5" 72 TPI (White liten perusrenkaat)

+ Hyvä tasapaino vierintävastuksen ja pidon välillä, toimii luotettavasti takarenkaana teknisissä nousuissakin
- oikeasti 4''
+ syvempi kuin 4'' => hyvä vaimennus (taas takarenkaaksi sopiva)
- vaijerirengas
+ kevyempi kuin olettaisi vaijerin perusteella
- ei hyvä kantatessa: kuviointi olematon reinoilla ja rengas 4.5'' veroinen korkeudessa
+/- itseohjaus itseensä oikaiseva pienillä ohjauskulmilla

Arvio: hyvä yleisrengas taakse (mutta eturenkaiksi on parempia vaihtoehtoja); kesällä toimii "köyh... läskin miehen takaiskarina", voi olla jopa vuoden ympäri -rengas varsinkin jos taakse ei mahdu 4.8'':ta.

Maxxis Mammoth 4'' (60 TPI)

+ eloisa hyvällä tavalla
+ hyvä pidon progressiivisuuskehitys
+ toimii hyvin hiekassa (ja oletettavasti muilla vastaavilla pinnoilla)
+ yllättävän hyvä pito märällä kalliolla
+ kuviointi hyvä eturenkaaksi; poikittaisia nappuloita ei ole "tahmeutta" luomassa
- olematon sivuttaispito mudassa
- korkeilla paineilla itseohjaavuus olematon mutta rengas kova

Arvio: hyvä eturengas ainakin kuivan maan aikaan, takarenkaana aika kova p***tuntuma (ja taattu sutiminen jos pitää ylittää mutaeste)

Surly Nate 3.8'' 27 TPI

+ oikeasti 4''
+ Jäätävän hyvä pito mudassa (ja lumessa ... ja ylämäissä)
+ 2 eri ajosuuntaa: pito ja pito^2
+ rengas matala mutta silti vaimentaa iskuja hyvin
- todella raskas vaijerilliseksi 4'' (enemmän kuin 4.8'' Bud!)
- meluisa
- vierintävastus
- liukastelee helposti sivuttain kalliolla ja muilla sileillä pinnoilla

Arvio: toimii talvella hyvin takarenkaana mutta kesällä liikaa pitoa väärällä tavalla

Surly Bud 4.8'' (eturenkaana)

+ Pito
+ |||| - kuviointi edessä on ylivertainen verrattuna muihin kuvioihin kesälläkin (miksi kaikki valmistajat eivät tee varsinaisia eturenkaita on suuri mysteeri)
+ Pito huippua suhteessa rullausvastukseen
+ Paino suhteessa kokoon
+ jousto-ominaisuudet
+ Olematon itseohjaus
- Iso ja kömpelö kesäkeleillä, minkä huomaa varsinkin kivien välissä puikkelehtiessä

Arvio: hankien kuningas mutta tallikamaa kesällä

Kissi
10.06.2018, 02.16
Heipodei!
Tämmösenä noviisina kyselen notta millasia paineita suosittelisitte miulle?
Pyöränähän mulla on on onen fatty jossa litkutetut 4 jumbojimit, minkälaisella paineella ite ajelisitte ihan tommosta työmatkaa eli asfalttia? Entäpä sitten maastoajo?

AnttiL
10.06.2018, 09.17
tiellä 1bar, mettässä vähempi.

TemMeke
10.06.2018, 10.13
minkälaisella paineella ite ajelisitte ihan tommosta työmatkaa eli asfalttia? Entäpä sitten maastoajo?

Työmatkoihin asfaltilla toi Antin 1bar on varmaan hyvä lähtökohta, alota siitä. Riippuu sitten kuskin painosta, matkan pituudesta ja perstuntumastakin, että haluaako siitä lähteä kokeilemaan alas- vai ylöspäin. Fiiliksessä ei taida kauheaa eroa tulla isommilla paineilla, mut kellossa sen pitäis näkyä. Jos ei oo kiire, tai on niin lyhyt matka, ettei sillä oo merkitystä, ni sitten aika turha nostella. Alaspäin saa pehmeämpää kyytiä, jos on huonoa asfalttia, tai paljon kanttareita.

Mettään arvaisin 0.5bar ja siitä vähän samoin perustein kokeilemaan eri suuntiin. Mettässä sen huomaa helpommin mikä toimii itelle ja eteneminen on lepposaa. :)

Kissi
10.06.2018, 15.15
Joo no täsä lähinki vähä kokeilee tänää :) Töihin tullesa renkaissa 0,8baria ilmaa ja kyllä tuntuu tosi pinkeeltä ratas alla :D Mahtaakohan johtua siitä kun painoa ittellä tommonen 70kg että töyssyt tuntuu tosi kovasti :) Mettässä tuntunu 0,5baria ihan hyvältä mutta uskaltaiskohan sitä vielä vähän hivuttaa alemmaksi vielä? Ainaki tu 0,8baria tuntuu tosiaa aika pinkeeltä asfaltilla että varmaa kokeilen laskea reilusti 0,6bariin

hcf
10.06.2018, 19.37
Minähän käytän PSI asteikkoa läskipaineilla ku on selkeämpi.
Maastossa on 6psi takana ja 5psi edessä. Alemmaksiki voi laittaa mutta siirtymät on sitte tuskaa. Jotku renkaat myös rupeaa itseohjaan

Gargamel
10.06.2018, 20.55
Mahtaakohan johtua siitä kun painoa ittellä tommonen 70kg että töyssyt tuntuu tosi kovasti :) Mettässä tuntunu 0,5baria ihan hyvältä mutta uskaltaiskohan sitä vielä vähän hivuttaa alemmaksi vielä?

Mulla varmaan repun kanssa paino samassa. Metsässä 0,3 - 0,35bar on ollut omaan käyttöön sopiva. JJ4.8" tubeleksena.

mvk14
11.06.2018, 20.35
Uusia rengaita tilailemassa. Jumbo jimit snake skinit varmastikkin tilaan lite skinien kyljet hurjan ohkaset. 4.8" sais kohtuu hintaan onko se liian kömpelö kesäksi takakumiksi? Vai meneekö siinä missä 4.4". Toki saa ehdottaa jos löytyy jokin parempi yleisrengas.

Lähetetty minun PRA-LX1 laitteesta Tapatalkilla

Uuno1
13.06.2018, 13.54
Mitä kokemuksia palstalaisilla on Maxxis FBF 4,0':sta kesärenkaana? Itse tykkään |||| kuviosta edessä, ja FBF on niitä harvoja, missä sitä löytyy (no, Budissa on mutta 4.8' on tosi kömpelö kesäisin poluilla). Tosin itsellä on jo Maxxisin Mammoth edessä, mikä on aika samanlainen mutta sivuttaispito mudassa on kehno harjanteen nappuloiden mataluuden takia.

Metsämuija
13.06.2018, 23.27
Rullauksen lisäksihän tosiaan on erilaisia olosuhteita ja muita vaatimuksia renkaille. En esim aja missään nimessä talvella (jää tahi lumi) jumboilla. Uskon, että myös mutaan löytyy jumboa parempi vaihtoehto...

kilari
21.06.2018, 11.18
Tuli tilattua Schwalben Airmax Pro.
https://www.schwalbetires.com/accessories/helpful_tools/airmax_pro

Onko porukalla kokemuksia, riittääkö mittarin tarkkuus läskin paineiden mittaamiseen?

hcf
21.06.2018, 11.21
^Riittää. Muutaman vuoden oli käytössä kunnes meni rikki. Pakkasessa ei kannate kantaa mukana. Ainakaan pyörän laukuissa

Iglumies
21.06.2018, 11.21
Miksei riittäisi ja kohtuullisen luotettavakin tuo on.

mahead
21.06.2018, 12.44
Tuli tilattua Schwalben Airmax Pro.
https://www.schwalbetires.com/accessories/helpful_tools/airmax_pro

Onko porukalla kokemuksia, riittääkö mittarin tarkkuus läskin paineiden mittaamiseen?Nyrkkisäännön mukaan tyypillisen paineen pitäisi mennä sinne n. puoliväliin mittausaluetta, ja sinne ne mittarit suunnitellaan näyttämään oikeita lukemia. Ei ääripäihin. Tältä pohjalta läskipyörän renkaiden paineiden mittaukseen käytetyn mittarin maksipaine on siellä 2 barin tienoilla, kun taas tuon mittarin maksimi on 11 bar. Eli se on maantierenkaille tarkoitettu.

Vaikka tulos esitetään digitaalisesti ja tarkalla luvulla, itse mittaus tapahtuu ihan yhtä analogisesti kuin viisarimittarilla.

Vrt. puolen barin mittaamista 11 barin maksimiin että 100 kg henkilö menee punnitsemaan itsensä henkilöautovaa'alle jonka maksimi on 2200 kg.

J.Kottenberg
21.06.2018, 15.12
Joskus vähän vertailin svalpen airmaxpron ja topeakin läskipyöräpumpun mittarilukemia tuossa yhden barin tienoilla niin karvan alle 0,05bar oli eroa. Joten viittaisi kyllä vähän siihen että vaikka airmaxpro toimiikin aika isolla alueella, on se pienissäkin paineissa kohtalaisen tarkka.

Uuno1
25.06.2018, 09.22
Onko 60 vs 120 tpi:ssä käytännössä mitä eroa jos renkaat muuten kummatkin taittuvat ja samanpainoiset?

J.Kottenberg
25.06.2018, 09.57
Onko 60 vs 120 tpi:ssä käytännössä mitä eroa jos renkaat muuten kummatkin taittuvat ja samanpainoiset?

Ei varmaan isompaa eroa tuossa tapauksessa. Mutta usein 60tpi:n kumissa on ihan käsin koetellenkin selvästi paksummat ja jäykemmät kyljet, ja se on myös painavampi kuin 120tpi:n versio. Nämä seikat selittävät sen että 60tpi useimmiten huonommin rullaa. On 120tpi myös kalliimpi kuin 60tpi.

Renkaat, etenkin läskin renkaat, on vähän yksilöllinen juttu. Mulla oli erään merkin 72tpin rengas ja oli mukava ja toimiva yleiskumi. Hankin sitten pari vuotta myöhemmin samanlaisen, kun vanha alkoi jo olla kulunut. Uuteen olikin sitten lorautettu kumia ihan nuukailematta, ja se oli paksukylkinen ja painava junttura eikä rullannut enää oikein mitenkään. Jäi varakumiksi hyllyyn.

Uuno1
25.06.2018, 11.06
^tässä tapauksessa kyse Maxxis Mammotheista 60 vs 120 tpi

J.Kottenberg
25.06.2018, 11.50
Maxxiksen kumeista läskissä ei ole kokemusta. Mutta itse valitsisin sen paremman version, hintaero huomioonottaen käyttöiän on varsin vähäinen. Ja jos painosta on vain valmistajan ilmoittama tieto, on tilanne mitä luultavimmin eri jos molemmat tilaisit ja laittaisit vaakaan. Epäilen vahvasti että "ihan yllättäen" 60tpi olisikin selvästi painavampi ,paksumpikylkinen ja huonommin rullaava.

Juha Jokila
25.06.2018, 15.26
Itellä ei kokemusta Mammotheista, mutta muistelisin sen saaneen aika huonoja arvosteluja.

J.Kottenberg
25.06.2018, 16.26
^Samansuuntainen käsitys. Moni on sanonut voimakkaasta selfsteeringistä joka tekee siitä huonohkon etukumiksi. Matala, siis pieni ilmatila ja näin ei kovin mukava. Kuvio on varsin matala, joten ei varmaan ole pehmeässäkään kovin pitävä. Joskus luin jotain linkitettyä juttua josta jäi muistikuva että oli yllättävän heikko rullaamaan. Toki voi jonkun ajoissa olla hyväkin mutta itse en hankkisi.

Uuno1
25.06.2018, 17.55
Nooo tuli itse ostettua palstoilta 2 kpl 60 tpi mammotheja (pika-arvio yllä) ja ei tee enää mieli vaihtaa muita renkaita takaisin kun ne ovat niin kivat ajaa kalliolla ja soralla: vaikka ne ovat kovat ,surkeat mudassa ja jj hakkaa ne rullaavuudessa on ketteryys, pito, luotto ja tunne kantatessa aivan eri luokkaa verrattuna mihinkään tähän asti kokeilemiini renkaisiin. Mietin vain oliko kuitenkin pitänyt hankkia 120tpi:t.

J.Kottenberg
25.06.2018, 21.18
Rengashan on aina kompromissi. Jos olet löytänyt haluamiasi useita hyviä ominaisuuksia, voit olla tyytyväinen. Joka kumissa on jotain tai joitain heikompia puolia.
En usko että ero 120tpin ja 60tpin välillä on huomattava. Sitäpaitsi 60tpi on jossain tapauksessa ollut parempi tubeleksena.
Eli ei muuta kuin kovaa ajoa sen minkä ehtii.

hemppa
26.06.2018, 10.33
Itsellä on ollut Mammoth 120tpi:t, mutta 60tpi:stä ei kokemusta. 120tpi:ssä on EXO vahvistetut kyljet joka lisää painoa ja heikentää rullaavuutta. Etua ei siis luultavasti tule vs. 60tpi muuta kuin kestävyydessä.

Uuno1
27.06.2018, 09.33
Itsellä on ollut Mammoth 120tpi:t, mutta 60tpi:stä ei kokemusta. 120tpi:ssä on EXO vahvistetut kyljet joka lisää painoa ja heikentää rullaavuutta. Etua ei siis luultavasti tule vs. 60tpi muuta kuin kestävyydessä.
Oliko 120 tpin versiossa myös se painehaaste, että joko rengas on vähän turhan kova optimaalista maastoajoa sekä iskunvaimennusta varten taikka sitten rengas on kovilla pinnoilla itseohjaava kun paineita tiputtaa ?

hemppa
27.06.2018, 10.00
^Juuri näin. Edessä aivan kamala juuri tuon itseohjautuvuuden/vetelyn takia. Takana menettelee, mutta pito/rullaavuus -suhde ei mitenkään hyvä.

Antza44
27.06.2018, 10.25
En kyllä keksi mitään syytä käyttää Mammothia verrattuna JJ joka on joka osa-alueella selkeä voittaja. Mammothin itse ohjaus on kyllä jäätävä ainakin 80mm vanteella.

Uuno1
27.06.2018, 12.43
^itsellä taas JJ:llä teillä "onpas tämä kevyt" fiilis mutta teknisemmässä maastossa,kovemmassa vauhdissa ja nousuissa "milloinkohan tämä lähtee alta" -tunne. Rullaavuus, paino ja hinta ovat todella hyviä mutta vissiin nappularakenteen takia pito pettää yllättävän helposti tiukoissa paikoissa, pahinta se että ainakaan itse en oppinut tarkalleen ennustamaan milloin pito on lähdössä. JJ:n sivunappulat ovat kunnon kamaa mutta kunnollista transitiota keskustan pikkunapeilta ei ole.

Mammotheilla taas kuviointi ja sen progressio (oikeilla paineilla) antaa todella hyvän pidon sekä tuntuman kuivilla pinnoilla.

zipo
09.07.2018, 09.54
Terrene Johnny 5.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/36758845_1043610475803541_7854932363279597568_n.jp g?_nc_cat=0&oh=bd1e36be4612fc77235b2df44ad248f2&oe=5BE676E6

TemMeke
09.07.2018, 13.01
Terrene Johnny 5.

Feissin mukaan 320 nastaa, 125mm leveyttä, 1700g painoa ja tubelessi. Lokakuuta mainostivat saatavuudeksi ja saa nastoilla ja ilman.

Kugelschreiber
09.07.2018, 21.24
:-o

Menisköhän 2016 Muklukin keulille 80 mm vanteella?

Ekke
09.07.2018, 21.33
:-o

Menisköhän 2016 Muklukin keulille 80 mm vanteella?Väittäisin ettei oo juuri hyötyä pelkästään edessä.. turhaa painoa vaan

Sent from my TA-1004 using Tapatalk

Kugelschreiber
09.07.2018, 21.45
Väittäisin ettei oo juuri hyötyä pelkästään edessä.. turhaa painoa vaan

Tiiäppä tuota...parina talvena ollut 4.6" Waziat (n. 1650 g) edessä ja takana ja oon todennut että vetopito riittää kyllä, mutta 154 nastaa edessä on aika vähän sitten kun on todella liukasta ja pitäis jotain ohjausliikkeitäkin tehdä.

EDIT niin siis kesärenkaaks eteen en mäkään ottais. Bud on riittävän iso, joku pienempi & keveempikin riittäis.

Ekke
10.07.2018, 01.24
Tiiäppä tuota...parina talvena ollut 4.6" Waziat (n. 1650 g) edessä ja takana ja oon todennut että vetopito riittää kyllä, mutta 154 nastaa edessä on aika vähän sitten kun on todella liukasta ja pitäis jotain ohjausliikkeitäkin tehdä.

EDIT niin siis kesärenkaaks eteen en mäkään ottais. Bud on riittävän iso, joku pienempi & keveempikin riittäis.Ok, luulin että haet kantoa etkä nastoja :)

Roiala
10.07.2018, 06.50
Itse luulisin että eipä tuota ole järkeä nastojen määrän takia laittaa (siis laskematta lainkaan että paljonko on nastoja neliösenttiä kohti) mutta isompi pinta-ala ja yleistäen pienempi paine isommassa kumissa niin pienempi pintapaine eli nastan pistovoima josta saattaa tulla sitten heikompi "nastapito"?

Mutta kyllä tuo on ollut ihan hyvä vaihtoehto että on isompi kumi edessä ainakin pohjoisen lumilla. Kivempi että varoittelee ensin takarengasta pudottelemalla kelkanjäljen läpi kuin että aina mene suoraan tangon yli nokan sukeltaessa? tietty paras jos kumpikin pää kantaa.

Kugelschreiber
10.07.2018, 08.49
Itse luulisin että eipä tuota ole järkeä nastojen määrän takia laittaa (siis laskematta lainkaan että paljonko on nastoja neliösenttiä kohti) mutta isompi pinta-ala ja yleistäen pienempi paine isommassa kumissa niin pienempi pintapaine eli nastan pistovoima josta saattaa tulla sitten heikompi "nastapito"?

Juu oon huomannut että 2,25 ISP hakkaa jääspooreissa ja peilijäällä läskinastarenkaan 100-0. Mut jos vertaa 4.6" Waziaa (154 nastaa, 80 mm vanteella muistaakseni 108 mm) ja Johnny 5:sta (320 nastaa, 80 mm vanteella veikkaan että noin sentin edellistä leveempi) niin jotenkin kuvittelis että jälkimmäinen tarjois huomattavasti paremman pidon - varsinkin kun Wazian nastat on aika keskellä rengasta jonka siis varsinkin kantatessa huomaa.

Tai voishan sitä ettii parin Johnnyn hinnalla jonku käytetyn 27,5" sinkulan ja laittais siihen kellarissa aikaansa odottelevat isp:t alle :D

Jeltsar
23.07.2018, 12.43
Kiinnostaisi cyclocross tms työmatkalle, 25km suuntaansa, mutta kun kattelin läskiä ja kuinka se on toimettomana 29":n takia kesällä niin...

Mikähän olisi hyvä rullaava 27,5" läskirengas? Alusta koko matkan kovaa, rengaspaineet siis myös.

Tiedän ettei ole fiksuin ratkaisu, mutta ajattelin kokeilla ensin tätä vaihtoehtoa.

H. Moilanen
23.07.2018, 14.27
Bontrager Hodag.

Jeltsar
23.07.2018, 15.25
Kappas, löytyykin vanhat varastosta. Eikun testaamaan!

Mettis
02.08.2018, 10.25
Oon kesähelteillä huomannut, että takana Jumbo jimi on alkanu tihkua nestettä kyljistä, rengas on mallia 4.8 addix snakeskin jossa pidetty todella matalia paineita. Onkohan kyljet alkanut jo haurastua matalan paineen takia? Onko kellään tehnyt samaa?
Hyvin se ilmaa pitää vielä mutta pistänyt vaan merkille märät kyljet.
Tuolla renkaalla ei ole kovin paljoa kilometrejä vielä takana.

H. Moilanen
02.08.2018, 10.34
^Kyllähän tuo ilmiö tapahtuu merkistä riippumatta, kun ajetaan tarpeeksi ja tarpeeksi pienillä paineilla. Vaaratonta, mutta näkyvää.

John McCurve
04.08.2018, 23.49
Onko VEE Rubber VRB-375 Snow Shoe XL 72 tpi, 26x4.8 tubeless ready?

Entä onko White 5 fat pron peruskiekot (Jalco SNOY90 W:90mm) tubeless- sopivat?

John McCurve
04.08.2018, 23.58
Mikä on pienin suositeltava renkaan leveys 90 mm kehälle?

Iglumies
05.08.2018, 00.49
Tuskin kauheesti alle 4 tuumaista kannattaa kokeilla.

Sotanorsu666
05.08.2018, 09.14
Mitä kumeja nykyään löytyy 27.5" fatbikekiekolle ? Vähän polttelisi antaa fatbikelle vielä yksi mahdollisuus tuollaisen kuituisen farleyn ja 27.5 kiekkojen kanssa.

hphuhtin
05.08.2018, 10.45
Mitä kumeja nykyään löytyy 27.5" fatbikekiekolle ? Vähän polttelisi antaa fatbikelle vielä yksi mahdollisuus tuollaisen kuituisen farleyn ja 27.5 kiekkojen kanssa.

Vaikkapa 27.5x3.8 Bontrager:

https://www.bike24.de/1.php?menu=1000%2C2%2C103%2C317;search=27.5x3;cont ent=8;product=201160

J.Kottenberg
05.08.2018, 12.26
27.5" taisi löytyä vielä 3.8" Gnarwhall, nastoitettava ei niin hyvin rullaava pitävä talvikumi, ja isompi Bargegazi, oliko jotain 4.5-4.7". Mutta hirveästi ei kai muita olekaan?

Ihan mielenkiintoinen ja hiukan myös monikäyttöisyyttä lisäävä olisi periaatteessa toi 27.5" läskikiekko, mutta rengasvalikoiman vähäisyys on tässä mielessä pulmallista.

Yrittämättä olla mikään sen suurempi ennustaja, voisi meneillään olevan läskipyörätrendin heikentymisen ajatella vähentävän edelleen tällaisten hieman vähemmän suosittujen asioiden, kuten juuri 27.5" läskirenkaiden uutuuksien lanseeraamista.

F. Kotlerburg
05.08.2018, 18.54
^Maxxis Minion FBF/FBR löytyy lisäksi.

nikkesi
06.08.2018, 10.05
27.5x4.0 löytyy myös Terrene Cake Eater 27.5 x 4.0 Light ja tästä nastoitettu versio.

himo_kaappoo
06.08.2018, 17.04
27.5x4.5 Gnarwhal hyvä jos haluaa hukata elämän ilon ja tykkää polkea alamäetkin! 27.5x4.5 barbegazi ihan mahtava rengas ainakin sulan maan aikaan.

Jeltsar
07.08.2018, 12.07
Joo ei taida gnarwahlista olla kuin talvikumiksi: saa nastoitettua ja harvempi kuvio ei tukkiinnu lumesta niin herkästi

sami90
09.08.2018, 06.34
hoihoi! pitäs tänää tubelessitää silverback scoop singlen renkaat, paljoko per rengas pitää laittaa litkua? 100ml? ja vaikka vanteet on tubeless readyt nii pitää silti ilmeisesti vetästä gorillateippiä vanteelle? kiitos etukäteen :)

solisti
09.08.2018, 09.54
hoihoi! pitäs tänää tubelessitää silverback scoop singlen renkaat, paljoko per rengas pitää laittaa litkua? 100ml? ja vaikka vanteet on tubeless readyt nii pitää silti ilmeisesti vetästä gorillateippiä vanteelle? kiitos etukäteen :)
Reilu desi pitäisi riittää. Oletan, että sulla on Singlessä Mulefutit (Singleä ei tainnut koskaan olla muilla vanteilla)? Ne saattaa toimia ilmankin teippauksia... mulla ei toiminut ilman lisätoimia, mutta monet raportoi muuta. Tosin en laittaisi gorillaa enää tehdasteippauksen päälle, vaan jotain vähän ohkaisempaa tavaraa (voi mennä rengas tiukaksi nostaa paikalleen).

J.Kottenberg
09.08.2018, 10.03
Jos tehdasteippaus on hyvin tehty, siis ei mitään isompia ryppyjä niin ei kai siihen päälle kannata mitään laitella? Itsellä ainakin tehdasteippaukset on sinällään toimineet ja tubeless-venttiilin laiton jälkeen on ollut valmis.

solisti
09.08.2018, 10.48
Jos tehdasteippaus on hyvin tehty, siis ei mitään isompia ryppyjä niin ei kai siihen päälle kannata mitään laitella? Itsellä ainakin tehdasteippaukset on sinällään toimineet ja tubeless-venttiilin laiton jälkeen on ollut valmis.
Juu, näin periaatteessa. Mun Mulefuteissa se teippaus oli vaan liian liukas ja pienillä paineilla ei mikään kumi pysynyt paikallaan. Hirvisäkin kanssa toimii hyvin. Ehkä se teippi tuli liiaksi sen reunan päälle tai jotain, en jaksanut enempää säätää kun säkin lisääminen auttoi.

sami90
09.08.2018, 10.49
no tätä pitää sitte koittaa ilman teippauksia, onko tämä toimivaa tavaraa? https://www.motonet.fi/fi/tuote/385100/Zefal-Z-Sealant-pullo--letku-125-ml tätä monet haukkuneet että pakkasilla ilmeisesti ongelmia https://www.xxl.fi/orange-seal-orange-seal-tubeless-sealant-237-ml-sisakumittomien-renkaiden-tiivisteaine/p/1132664_1_style

tinke77
09.08.2018, 11.57
Orangesta on myös pakkasversio jonka kanssa ei ongelmia.

Kilsamato
09.08.2018, 12.09
Zefal + Mulefut -yhdistelmä on pitänyt alkup. teippauksella kiitettävästi muutaman kuukauden, mutta onni täällä vaihtelee. Isommalla purkilla on edullisempi litrahinta, jos enemmän aikoo harrastaa.

Nicco
09.08.2018, 12.34
Zefal+ mulefut + hirvisäkki pitänyt kohta vuoden. Edelleen lotisee kun ravistan rengasta

hphuhtin
09.08.2018, 12.46
Mulefutteja vaikuttaa olevan myös ilman teippausta tehtaalta. Omassa pyörässä ei ollut teippejä valmiina. Tilasin uuden parin nastarenkaille ja toinen tuli sunringlen vaaleankeltaisella teipillä, toinen ilman. Koitin toista alumiiniteipillä, mutta se ei pitänyt yhtään. Sitten tilasin sunringlen omaa teippiä ja sillä toimi heittämällä (https://www.bike24.com/p2227438.html). Litkutin siis kesävanteet, en talvi.. :)

mahead
09.08.2018, 17.10
https://www.xxl.fi/orange-seal-orange-seal-tubeless-sealant-237-ml-sisakumittomien-renkaiden-tiivisteaine/p/1132664_1_style
Jos Orangea sais vähän edullisemmin jostain (20-30 e/litra olis ok), käyttäisin mieluummin sitä. Stans tuntuu tihkuvan renkaasta (Bud, Lou) ja se mitä siitä jää jäljelle vanteelle, on epämääräinen kuiva latex-sotku. Ei vaikuta siltä että se ongelmatilanteessa kykenisi antamaan mitään apua. Orange sen sijaan muodosti kuivuessaan renkaan sisään jännän kumikalvon, vähän kuin nahan. Jousti tosi hyvin kun renkaan vaihdon yhteydessä revin sitä irti. Tämän vuoksi Orange tuntui sellaiselta että se elää hyvin erilaisilla paineilla ja renkaan ottaessa iskuja vastaan. Stans taas tuntui siltä, että se ei kykene kuivuttuaan enää ilmaa pitämään jos esim. liian matalan paineen takia kylki käy auki. Kuivuttuaan toki kumpikaan ei suojaa jos kumiin tulee reikä (ainakin jos menee tuon Orangen muodostaman "käärmeennahan" läpi).

Toki se on sinänsä virhe että litku pääsee kuivumaan, mutta en minä ainakaan muista sitä tarkistella / lisäillä silloin kun rengas pelaa hyvin. Stanin kans oli ongelmia 0,2 barin paineilla, Orangen kans ei kertaakaan millään kokeilemillani paineilla.

sami90
09.08.2018, 18.41
hyvin toimi ilman teippauksia, kiitos avusta kaikille :)

Puukastu
10.08.2018, 17.17
Olen osallistumassa ensimmäistä kertaa (Finlandia) MTB-kisaan ja kyselisin, että minkä tyyppisiä rengaspaineita (JJ 4.0") suosittelisitte, kun rata on tekninen?

Nicco
10.08.2018, 18.10
Säännöllisesti ajelen finlandia polkuja paineilla: edessä 0,45-0,5 ja takana 0,55-0,6. Renkaat tubeless ja kuski 75kg ajokamoineen.

sami90
14.08.2018, 20.51
kuinka monella täälä on oikee kunnon digitaalinen rengaspaine mittari?

J.Kottenberg
14.08.2018, 21.51
Kunnon mittarista en tiedä mutta Schwalben Airmax Pro on itsellä ja ihan hyvin sillä on pärjännyt. Topeakin läskipyöräpumppu mittarilla on mainio kun ennen lenkkiä tarkastaa paineita.

Antsah82
14.08.2018, 23.17

Mikä on sitten kunnollinen, mutta itsellä Michelinin digitaalinen.

hphuhtin
14.08.2018, 23.57
Mulla on joku sininen schwalben perusdigimittari ja sen suunnittelija ei ole kyllä miettinyt mitään oikeaa käyttötilannetta. Laite ehtii juuri sammuttaa itsensä siinä ajassa, mikä menee sen ottamiseen irti venttiilistä, pumpun vaihtamisessa tilalle ja pumpatessa vähän. Aina saa pistää uudestaan päälle. Hankkisin jonkun toisen jos ei olisi pyörätarvikkeiden ostoslista muutenkin niin pitkä.

On sinänsä tarpeen, en tunnista läskistä jonkun 0,5 ja 0,8 välistä eroa sormella ollenkaan.

mahead
15.08.2018, 01.18
Mulla on ihan kunnollinen analoginäyttöinen mittari. Siinä ei sammu näyttö kesken säätöjen. Patteriakaan ei ole kertaakaan vielä tarvinnut vaihtaa.

Oikeasti. Ei se digitaalinäyttö tee mittarista kunnollista. Joskus päinvastoin. Toki esitetty luku on tarkka, mutta hyvässä analogimittarissa on myös hyvin luettava näyttö. Ja näytöstä riippumatta mittaustapahtuma on analoginen. Näytön tyyppi ei anna osviittaa mittarin mittaustarkkuudesta.

H. Moilanen
15.08.2018, 05.56
On. Ja täysin käyttämättä. Löysin sen repun pohjalta, kun laitoin reppua pesukoneeseen. Jäin pohtimaan, että minkähän takia tuokin on tullut hankittua... Mitään tosielämän käyttökohdetta en sille ole keksinyt.

hemppa
15.08.2018, 10.43
Oli se Schwalben mittari kunnes pääsi kastumaan ja lopetti toimintansa. Hankin tilalle tällasen enkä ole katunut:
http://www.foxcomp.fi/meiser-pv-gauge-w-pressure-15-psi

http://www.foxcomp.fi/assets/shop/images/items/af/af2a52d46bf140ff715fcb01f38b8980.jpg

Kanuuna
15.08.2018, 10.46
Ei mitään.

Kiituri
25.08.2018, 09.15
Onko kukaan jo ehtinyt kokeilemaan JJ Addix versiona?
Niitä näkyisi olevan XXL:ssä ja nyt näyttäisi olevan viikonlopun ajan -20% kaikista tuotteista.

hphuhtin
25.08.2018, 10.10
Mulla oli jonkun aikaa addix edessä, mutta myin pois kun ei mahtunut taakse sama leveys. En erota sinänsä eroa, enemmän vaikuttaa leveyden ero.

En pidä hintaa alennettunakaan erityisen edullisena.

hcf
25.08.2018, 10.35
Onkos kukkaan vertaillu Lou (https://surlybikes.com/parts/tires/lou_4point8):ta Dunderbeistiin (https://45nrth.com/products/dunderbeist)?
Lähinnä onko rullauksessa eroa?
Lou:lla ei oikeen taho viihtyä muualla ku pehmeillä poluilla ja Jumbo jim ei pidä pehmeillä poluilla. Pitäs keksii jotai sieltä väliltä talvelksi :)

J.Kottenberg
25.08.2018, 10.43
Mulla oli jonkun aikaa addix edessä, mutta myin pois kun ei mahtunut taakse sama leveys. En erota sinänsä eroa, enemmän vaikuttaa leveyden ero.

En pidä hintaa alennettunakaan erityisen edullisena.

Yhden nettikaupan sivua katselin ja vähän jäi hämäräksi että onko uutta Addix-seoksesta tehtyä saatavana Liteskininä?Mittausten mukaan Liteskin rullaa vähän paremmin kuin Snakeskin. Tosin ei iso ero ollut.

Enpä minäkään XXL:n hinnalla ryntää ostamaan, ei ole kovin kilpailukykyinen.

Kiituri
25.08.2018, 11.58
Yhden nettikaupan sivua katselin ja vähän jäi hämäräksi että onko uutta Addix-seoksesta tehtyä saatavana Liteskininä?Mittausten mukaan Liteskin rullaa vähän paremmin kuin Snakeskin. Tosin ei iso ero ollut.

Enpä minäkään XXL:n hinnalla ryntää ostamaan, ei ole kovin kilpailukykyinen.
Mistä saa 80e hintaan posteineen JJ4.8?

J.Kottenberg
25.08.2018, 13.33

Ei varmaan mistään. Mutta ajatus oli se että nettikaupasta ostaisin samalla muutakin tavaraa, jolloin rahti-tai postikulut tasoittuisi aika hyvin.
Mutta jos vain sen 4.8:n jumpojimin tarvitsee pikaisesti niin xxl:stä se silloin kannattaa hakea.

Kartte
25.08.2018, 16.38
XXL:ssä oli vain 4.4 Snake Skin Ardix

Lähetetty minun TA-1021 laitteesta Tapatalkilla

Kiituri
25.08.2018, 17.01
^aika monta XXL:ää Suomessa, kiersitkö kaikki :)
Lähi-XXLssä näyttäisi netin mukaan 4.8 versiota "muutama jäljellä".

mahead
25.08.2018, 17.18
^aika monta XXL:ää Suomessa, kiersitkö kaikki :)
Lähi-XXLssä näyttäisi netin mukaan 4.8 versiota "muutama jäljellä".
Oman kokemuksen mukaan XXL:n keltainen "Muutama jäljellä" -pallo tarkoittaa että "maksimissaan yksi jäljellä, monesti ei sitäkään koska saldo ei pitänyt paikkaansa".

solisti
25.08.2018, 21.38

Enpä minäkään XXL:n hinnalla ryntää ostamaan, ei ole kovin kilpailukykyinen.On molempina versioina. Addix lisää vähän pito-ominaisuuksia, mutta rullaa hitaammin kuin aiempi seos (pacestar?)

Lähetetty minun SM-A310F laitteesta Tapatalkilla

Kartte
25.08.2018, 22.55
En kiertänyt kaikkia, netistä kattelin että vain 4.4". Tilasin sellaiset.

Kartte
25.08.2018, 23.02
Eikö, en näköjään osaa. Suodatin 26" renkaista ja vain 4.4" tarjoaa vaihtoehdoksi... Onhan tuolla tosiaan myös 4.8"

Kärrä
26.08.2018, 00.08
https://r2-bike.com/navi.php?jtl_token=3cde6a27a042e48cd4eb58fba6d19f9 0&k=1454&suche=&hf=55&Sortierung=6&af=0
9,5€ näytti postikuluiksi...

Jepu_ko
31.08.2018, 09.04
Terve,

olen hankkimassa ensimmäistä läskiä ja malleiksi ovat speksien puolesta valikoituneet Kona WoZo vs Canyon Dude. Renkaat näissä siis 27.5x3.8 vs 26x4.8. Järki sanoisi, että tuo 4,8" leveä menee paremmin lumessa ja mudassa, mutta onko näin? Kumman itse valitsist jos toinen rengaskoko pitäisi ottaa? Pyörä tulee talviajoon ja kevään/syksyn pehmeille keleille.

Dudeen pistin jo ennakkovarauksen, mutta kun uusi WoZo julkaistiin, aloin epäröidä. Vielä kerkeäisi perua...

H. Moilanen
31.08.2018, 10.16
26" vanne tarkoittaa jonkinlaista valikoimaa renkaissa. 27,5" vannekoolle rengasvalikoima on hyvinkin vähäinen.

elasto
31.08.2018, 21.56
Tuohon käyttöön ottaisin ehdottomasti mielummin 26x4,8".

Jepu_ko
01.09.2018, 17.04
Kiitokset kommenteista. Pidetään siis kanjonin tilaus voimassa ja odotellaan maltilla. :)

pojomtb
06.09.2018, 09.24
Kylläpäs kannatti peesata ketjun yleistä mielipidettä ja vaihtaa Dudeen eturenkaaksi Surly Bud (26/4.8). Ero Jumboon on kyllä todella selkeä. Mulla meinas tuon JJ:n kanssa käydä ärsyttämään tuo itseohjaus alle 0,5 barin paineilla. Näillä kesäkeleillä tuntuu, että jotain 0,4 tuntumassa olis se hyvä kompromissi mulle, mutta JJ hakee suuntaa jo aika pahasti noilla lukemilla. Mutta Bud menee täysin suoraan ja pitoa kivillä on kyllä huomattavasti paremmin. No, onhan tuo ehkä hiukan raskaampi etenemään, mutta Bud ottaa kyllä juuret ja kivet huomattavasti paremmin vastaan. Sen minkä vierintävastuksessa ehkä menettää, saa takaisin "jousitusominaisuuksien" myötä. Ääni siis täältäkin Budin puolesta eturenkaaksi. Ainakin näin täysjäykällä tuntuu tuolla etusella olevan todella suuri merkitys ajo-ominaisuuksiin. JJ jää vielä taakse.

solisti
06.09.2018, 09.39
JJ jää vielä taakse.
Jos ne samat jousitusominaisuudet kiinnostaa takana, niin suosittelen Knardia sinne.
Mukavin kumi, millä olen ajanut. JJ4.8 ainakin snakeskininä on selkeästi kovempi pienissä töyssyissä.
Rullauksessa ei ole minusta mitään eroa ainakaan polulla.
No toisaalta erot on kuitenkin taas kerran aika pieniä, mutta jos haluaa hifistellä, niin kokeile ihmeessä.

pojomtb
06.09.2018, 09.47
Sen verran tuo Bud kyllä vakuutti, että täytyy varmaan jossain vaiheessa (kun kukkaro antaa periksi) tuo Knard kokeilla.

Poy
06.09.2018, 10.09
Näköjään dillinger 4 ja vanhelga tulossa 27.5”
https://www.instagram.com/p/BnXUAaxhX4F/?utm_source=ig_web_button_share_sheet

Sotanorsu666
06.09.2018, 10.33
Sen verran tuo Bud kyllä vakuutti, että täytyy varmaan jossain vaiheessa (kun kukkaro antaa periksi) tuo Knard kokeilla.

Bud/Knard on erittäin hyvä combo sulan maan ajalle ja sitten talveksi pyöräyttää taakse loun(propulsion suuntaan) knardin tilalle, niin ei tarvitse muita renkaita miettiä enää.

solisti
06.09.2018, 10.47
Bud/Knard on erittäin hyvä combo sulan maan ajalle ja sitten talveksi pyöräyttää taakse loun(propulsion suuntaan) knardin tilalle, niin ei tarvitse muita renkaita miettiä enää.

Aamen. Tosin jos on tampattua polkua, se Knardikin menee ja kantaa yllättävän hyvin.

tinke77
06.09.2018, 11.24
Perskules, hyvä kun otitte puheeksi, mullahan on unohtunut tuo isoknardi hyllylle, joskus kokeilin ja sehän oli kiva. Nykyään jääny tuo rengasjumppa, kun tullu vaan ajettua [emoji16]

solisti
06.09.2018, 11.56
Nykyään jääny tuo rengasjumppa, kun tullu vaan ajettua [emoji16]
Tälle voi nostaa peukkua.
Mulla on käynyt vähän samalla tavalla. 27.5" ei ole kuin yhdet kumit ja niillä on menty koko kevät ja kesä (välillä haaveillen Barbegazeista). 26" setti on vielä talvisetupissa (Bud/GC). Toiseen pyörään sentäs vaihdoin JJt.

Uuno1
06.09.2018, 13.05
Itsellä ollut rengasjumppa päällä kun olen etsint "optimaalista" komboa eri keleihin. Tällä hetkellä preferenssit ovat:

Syksy & kevät:

Etu: Maxxis Minion FBF 4.0'' => hyvä sivuttaispito ja kohtalainen rullaavuus kuvioinnin takia mutta paljon ketterämpi kuin 4.8'':t renkaat kuten Bud, jolla kesällä ajolinjojen valinta tuntuu kömpelöltä mm. kivikoissa

Taka: Veetire Snowshoe 4.5'' => hyvä kompromissi pidon ja rullaavuuden välillä. Lisäksi renkaalla hyvät jousto-ominaisuudet syyvyden ansiosta joka tekee gutaa mm. juurakoissa mutta toisaalta ei ole 4,0': leveämpi

Kesä:
Maxxis Mammoth x 2 tai kevät/syksykokoonpano: Mammothit ovat todella eloisat ja hauskat renkaat, mitkä plussana vaikuttavat kestävän kulutusta hyvin. Miinuksena olematon sivuttaispito mudassa sekä ovat joko kovat tai vahvasti itseohjaavat.

Talvi: Surly Bud 4.8''- puuterien kingi sivuttaispidon suhteen, takana kilpailee Surly Nate 3.8'', Snowshoe 4.5'' ja OnOne Floater 4'':

Viime talvi meni takana Jumbo Jim 4.4'' versus Nate vs Kenda Juggernaut Sport 4.5'': JJ kyllä jätti niin usein mäkeen ja hankeen että heivasin koko renkaan, Juggernaut ja Nate taas muuten hyviä mutta rullaavuus asfaltilla karseaa.

hemppa
06.09.2018, 13.26
Itsellä ollut rengasjumppa päällä kun olen etsint "optimaalista" komboa eri keleihin. Tällä hetkellä preferenssit ovat:

Syksy & kevät:

Etu: Maxxis Minion FBF 4.0'' => hyvä sivuttaispito ja kohtalainen rullaavuus kuvioinnin takia mutta paljon ketterämpi kuin 4.8'':t renkaat kuten Bud, jolla kesällä ajolinjojen valinta tuntuu kömpelöltä mm. kivikoissa

Taka: Veetire Snowshoe 4.5'' => hyvä kompromissi pidon ja rullaavuuden välillä. Lisäksi renkaalla hyvät jousto-ominaisuudet syyvyden ansiosta joka tekee gutaa mm. juurakoissa mutta toisaalta ei ole 4,0': leveämpi

Kesä:
Maxxis Mammoth x 2 tai kevät/syksykokoonpano: Mammothit ovat todella eloisat ja hauskat renkaat, mitkä plussana vaikuttavat kestävän kulutusta hyvin. Miinuksena että ovat joko kovat tai vahvasti itseohjaavat.

Talvi: Surly Bud 4.8'' + takana viime kilpailee Surly Nate 3.8'', Snowshoe 4.5'' ja OnOne Floater 4'':

Viime talvi meni takana Jumbo Jim 4.4'' versus Nate vs Kenda Juggernaut Sport 4.5'': JJ kyllä jätti niin usein mäkeen ja hankeen että heivasin koko renkaan, Juggernaut ja Nate taas muuten hyviä mutta rullaavuus asfaltilla karseaa.
Mammothista samoja kokemuksia, edessä ei voinut pitää lainkaan, takana todella vaikea löytää optimaalinen paine rullaavuuden suhteen. Kulutusta kestää hyvin.

OnOne Floater yllättänyt positiivisesti takarenkaana. Rullaa rouheaan kuvioon nähden hyvin ja taisi maksaa n.30e aikanaan.

Uuno1
06.09.2018, 14.52
Mulla (halpis)joustohaarukka edessä ja sen kanssa Mammoth toimii, ongelmia tulee enemmän alaselän rynkytyksestä kun ajaa suht tasaista maastoa istualteen juurakoiden yli pitempiä matkoja. Mammoth on syvyydeltään todella matala mikä tekee siitä toisaalta ketterän oloisen kurveissa mutta myös tekee joustopituudesta lyhyen - ja täten oletan johtaa siihen kovaan tunteesen. En tiedä, olisko 120 tpi versiossa parempi "pehmeyskerroin".

pojomtb
08.09.2018, 12.15
Tuli eilen asennettua Dudeen fattystripperit. Vähän jäi kaksijakoinen fiilis jumpasta. Ensimmäisen renkaan yhteydessä fattystripperi räjähti. Painetta ei ollut kuin barin verran. Rengas vain posahti jalkapumpatessa stripperin keskikohdilta ja hajotti korvien ohella mennessään myös uutta heijastinvannenauhaa. Ilmat tuli pihalle silmänräpäyksessä.

Se miten stripperi hajosi, jätti vähän mietteliääksi. Siihen näet tuli 3-4 cm viilto posauskohtaan. Jos tuo tapahtuisi ajossa, rengas olisi litkuista huolimatta heti tyhjänä. Asennus tapahtui puhtaassa tilassa ja väliin ei kyllä mielestäni mitään kivensiruja voinut päästä.

Onneksi tilasin strippereitä useamman. Toinen asennus (DT Swiss Br 2250/Jumbo Jim) meni ns. heittämällä. Rengas nousi helposti vanteelle ja piti ilmaa aika hyvin jo ilman litkuja.

Sitten etupyörän kimppuun, jossa renkaana Surly Bud. Ei noussut rengas vanteelle sitten millään. Mulla on tuollainen Airsoft säiliö, jolla olen tähän asti saanut tubelesit aina nousuun. Joskus on hiukan saippualiuosta tosin avuksi tarvittu. Nyt Bud ei suostunut yhteistyöhön sitten millään. Rengas tuntuukin tuota 2250 vannetta vasten aika löysältä. Annoin periksi ja hain kaupasta halvimman kompressorin mitä löytyi. Hemmetin iso laite, yhtä harvoin tehtävää toimenpidettä varten. Jotenkin älytöntä.. No, sen avulla tosin rengas sitten hyppäsi paikoilleen.

Tuo ekan nauhan posaus kyllä jäi vähän vaivaamaan. Ehkäpä tuo kyseinen stripperi oli viallinen tai sitten väliin oli kuin olikin jostain hiekansiru hypännyt. Silti, jos nuo hajoavat näin isoreikäisesti, ei litkut oikein tuollaista viiltoa pysty pelastamaan. Materiaalinahan tuo tuntuukin vähän viiltoherkältä. Kun ylimääräisiä reunoja leikkaa vanteen ulkopuolelta pois mattopuukolla, lähtee viilto etenemään todella helpolla (mikä tietty siinä toimenpiteessä on kotiin päin). Ja enemmän ne litkut on tietty renkaaseen kohdistuvaa damagea varten toki.

Lisäksi nuo mukana tilatut heijastinvannenauhat ovat sen verran jäykkää materiaalia, että paikoin nauha kurttaantuu asettuessaan vanteelle. Siksi tuonne saattaa jäädä tämmöisten avovanteiden kanssa pienenpieniä ”kanavia”, joita pitkin pienet hiekanjyvät ehkä pääsevät rapaveden mukana renkaan sisälle pahat mielessään. No tuskin ehkä. Seuraavalla kerralla täytyy pingottaa ne todella tiukasti vannetta vasten. Tulee vähemmän kurttua.

Helppohan nuo fattystripperit on asentaa ja kevyet, mutta niiden kestävyys jää nähtäväksi. Tänään lähdin ennen kukonlaulua testilenkille. Reilu 5h lenkkiä ja ilmat pysyi ainakin sisässä. Tosin hiukan oli paineet eilisestä aamulla tippuneet. Seuraillaan.

jyrmy
10.09.2018, 13.34
Vee Tire Snow Avalanche 4.8

Tollaset tuli laitettua tilaukseen, viime talven pärjäs kyllä hyvin ilman nastoja mut nyt aattelin kokeilla tätäkin... Onko näistä kellään mitää kokemuksia?

ViBr
10.09.2018, 14.37
Niin, asennus on helppo, mutta ei toimiva :)

Tästä on empiirisiä kokemuksia liikaakin: 73mm Gorilla on liian kapea DT:n massiivisille rei'ille eli kuten havaitsitkin, liimalle on liian vähän kontaktipintaa. Hylkää siis Gorilla ja vaihda leveämpään teippaukseen, joka tulee reunahyllyjen päälle asti - ihan vanteen sisäreunasta toiseen (ei välttämättä leveämpään teippiin sinänsä, kunhan yhtenäinen teippaus tulee reunasta reunaan, mutta esim. Clas Ohlssonin suojapeiteteippi (http://www.clasohlson.com/fi/Suojapeiteteippi/34-9808) sopivaksi kavennettuna toimii yhdellä vedolla). Sen jälkeen alkaa pitämään ilmat sisällä. Bonuksena myös rengas pysyy paremmin ylhäällä hyllyjen teippauksen myötä.

-Mikko-Aika monessa viestissä neuvotaan kaventamaan suojapeiteteippi "sopivan" levyiseksi. Mikä se sopiva leveys on 80 mm leveälle kiekolle (DT Swiss BR2300)?

J.Kottenberg
10.09.2018, 16.23
Mulla (halpis)joustohaarukka edessä ja sen kanssa Mammoth toimii, ongelmia tulee enemmän alaselän rynkytyksestä kun ajaa suht tasaista maastoa istualteen juurakoiden yli pitempiä matkoja. Mammoth on syvyydeltään todella matala mikä tekee siitä toisaalta ketterän oloisen kurveissa mutta myös tekee joustopituudesta lyhyen - ja täten oletan johtaa siihen kovaan tunteesen. En tiedä, olisko 120 tpi versiossa parempi "pehmeyskerroin".

Ei nuo tpi-luvut pehmeydessä juurikaan tee eroa. Hanki joku isommalla ilmatilalla oleva kumi. Vaikka 4.8" Jumbojim, joka on hyvä kesällä, tai nyt kun kosteat kelit on tulollaan ja pohjat pehmenee niin Surlyn Bud on tosi hyvä. Mainio kanttipito, iso ilmatila ja halkaisija eli hyvä joustamaan. Ei selfsteeringiä. Vähän painava isojen renkaiden tapaan kylläkin.

hemppa
11.09.2018, 09.06
Ei juurikaan eroa 120tpi mallissa, koska se on jäykemmillä EXO-vahvistetuilla kyljillä

hphuhtin
16.09.2018, 09.14
Sähköläskistä JJ 4.0:t aika lopussa. Hyväthän ne on, joten tilatako samanlaiset vai jotain muuta.. JJ:n rullaavuudesta ei sähkön kanssa niin paljoa ole hyötyä, vaikka huomaahan sitä eron talvikäytön Dillingereihin selvästi.

Max 4”, tubeless, tekniseen maastoon. 80mm vanneleveys. Hmm?

hcf
16.09.2018, 10.26
Eikös muka akku kestä paremmin jos rullaa paremmin?

hphuhtin
16.09.2018, 10.31
Eikös muka akku kestä paremmin jos rullaa paremmin?

Väittikö muka joku, että ei kestäisi?

mahead
16.09.2018, 20.07
Väittikö muka joku, että ei kestäisi?Ei, mutta hyötyjä vähän vähäteltiin. Minustakin parempi akunkesto kuulostaa kuitenkin ihan toivottavalta jutulta sähköläskille, ts. ainakin se puoltaa niitä Jumbo Jimejä. Toki jos akku kestää joka tapauksessa helposti reissut, niin silloin sille ei tarvinne niin painoarvoa laittaa.

H. Moilanen
17.09.2018, 11.10
Max 4”, tubeless, tekniseen maastoon. Hmm?
Bontrager Hodag on suurinpiirtein yhtä kepeesti rullaava, mutta pitoa löytyy enemmän. Kylki ei ole erityisen vahva, eli ainakin 80-90 millisillä kehillä on riskinä kyljen repeytyminen.

hphuhtin
18.09.2018, 09.13
Bontrager Hodag on suurinpiirtein yhtä kepeesti rullaava, mutta pitoa löytyy enemmän. Kylki ei ole erityisen vahva, eli ainakin 80-90 millisillä kehillä on riskinä kyljen repeytyminen.

Kiitos vinkistä, vähän heikot kyljet arveluttaa, joten taidan pysyä JJ SnakeSkin linjalla. Käsittääkseni Addix-mallissa on vähän enemmän pitoa kuin vanhassa, pienellä rullaavuuden kustannuksella. Sen verran liukasta tuolla metsissä nyt, että noilla keskeltä lähes slickseillä ei enää kohta viitsi riskeerata.