PDA

Näytä tavallinen näkymä : Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.



Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 [25] 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44

markettipyörämies
06.01.2016, 14.03
Ainakin omat BFL:tä kuluin nappuloista pyöreiksi todella nopeasti. Varsinkin reunanappuloiden sisäosat. Tulisko niihin vääntöä enemmän kun kääntää ("tasauspyöräefekti") kuin kapeampiin kumiin?

Vakuumikalvoa elokuusta käyttänyt raportoi kalvon "hitsautuneen" kumeen kiinni, ei lähtenyt ehjänä. Tiedä sitten miten tuo säkityskalvo käyttäytyy pitemmän ajan kuluessa. Mulla tosin ollut koko kesän ja ei ollut mitään oireita kumiin kiinni jämähtämisestä.

Volvospede
06.01.2016, 15.21
...ja juuri tämän takiahan siellä sitten on lähemmäs 2 metriä saumaa sulamassa esim stanin litkun propyleeniglykolin vaikutuksesta (löysin MSDS-filen) vs "riittävän leveän teipin" 10cm sauma..

Kerrankin on riittävästi saumaa tarjolla ja sekään ei kelpaa? :p no mulla ei oo gorilla sulanu stanin vaikutuksesta puolessa vuodessa. Ja jos se lähtee saumasta menemään, niin menee se siitä 10cm saumastakin.

no-saint
06.01.2016, 17.13
Onkos kukaan testannu noita höyrynsulkuteippejä tubeless hommissa? Icopalilla olis 100mm leveetä teippiä ja jos tollasen lämpöpuhaltimen ja ohuen rullaajan kanssa kelais tiiviisti niin..?
Ittellä tosin nuo JJ 4.8 ja on niin lerput että en tiiä jaksaako alkaa peuhaamaan.
Tarttis melkein olla 2x kiekot ja renkaat ja toisissa sisurit niin vois aina tubeleksen tyhjennyttyä vaihtaa toiset kiekot ennen lähtöä.
Ittellä kun tuo fillari on ainoa keino päästä töihin ja takaisin (maaseutu ja monivuorotyö) niin tarvis olla 100% varma varakeino tubeleksen rinnalle.

tonza85
06.01.2016, 17.44
Sanokaas mistä sais tilattua sisurit tohon white 3 lite vanteelle ghetto tubelesta varten?
Eilen kävin prismasta hakemassa 20x2.5 contin sisurin mutta ei riittänyt joka kohdasta vanteen reunan yli,paineet kyllä pitää mutta epäilen että ei oo pitkä aikanen.

juhaseta
06.01.2016, 18.10
Moro! päivitin juuri cooker maxi 1: 9zero7 carbon pyörään johon laitoin alle nrth45 dillinger 5, ja en ole muutakuin tykännyt noista, aivan loistavat renkaat ja pyörä.
Nyt onkin alkanut mietityttämään että mitkä renkaat tilaisin kesäksi ? on kuitukehät 90mm joten 4" renkaat pitää unohtaa, joten 4.5+" olen ajatellut senkin takia että suojaa vannetta, mutta mitkä ?
Pitäisi löytyä hyvin rullaavuutta, ja vähän pitoakin... bigfatlarryjä olen miettinyt, mutta ajattelin tänne tulla kysymään teidänkin asiantuntemusta, jos multa on jäänyt joku uusi rengas huomaamatta...
Kuitenkin nyt alkaa olla hyvä hetki miettiä että ehtii tilata ne rauhassa, niin todennäköisesti saa ne ennen kuin lumi on täysin kadonnut....

macci
06.01.2016, 18.47
mitkä renkaat tilaisin kesäksi ? on kuitukehät 90mm joten 4" renkaat pitää unohtaa, joten 4.5+" olen ajatellut
isoKnard, Barbegazi, Bud tai miksei bigfatlarry - tai jonkin noiden yhdistelmä (esim Bud tai BFL eteen ja isoKnard taakse). isoKnard ja Barbegazi ainakin tuppaa jonkun verran itseohjaamaan edessä jos ajaa oikein pienellä paineella (omassa tapauksessa 0.4bar tai alle). BFLssä ei muistaakseni ollut niin sitä ongelmaa (tai sitten en vain ajanut riittävän pienellä paineella) ja Bud käsittääkseni kulkee myös mukavasti etunakkina pienelläkin paineella (foorumin juttujen perusteella - minulla ei tästä omaa kokemusta).

ym renkaiden painot (yksilöt jotka olen itse mitannut, yksilöerojahan toki on):
Barbegazi 1340g, 1342g
BFL 1412g, 1414g
isoKnard 1454g, 1461g
Bud 1560g

tubeless-käyttöä ajatellen isoKnard ja Barbegazi istuvat hyvin vanteella ja tiivistyvät helposti (vaikka ilman litkua). BFL oli selkeästi väljempi ja vaati litkua tiivistyäkseen.

7-spoke
06.01.2016, 20.12
Kerrankin on riittävästi saumaa tarjolla ja sekään ei kelpaa? [emoji14] no mulla ei oo gorilla sulanu stanin vaikutuksesta puolessa vuodessa. Ja jos se lähtee saumasta menemään, niin menee se siitä 10cm saumastakin.
Niin, eihän kyntömies vakoaan valitse?

2m jollain mutamankymmenen millin limityksellä vai 10cm vaikka parinkymmenen sentin limityksellä...

Pekka T L
06.01.2016, 21.10
Yks kiekka ja saumasta vähä päällekkäin riittäis hyvin.. jos ois tarpeeks leveetä gorillaa. spessun 90mm kehiin on pakko laittaa joko reunoille kapeemmat soirot ja keskelle levee tai täysleveetä molemmiesta reunoista aloittaen.

Mulla on myös 90 mm spessun kehät. Alla kierros pakkausteippiä nurinpäin vannenauhana ja päällä yksi kierros leveää gorillaa. Stanin litkuilla kestää reilun puoli vuotta - 8kk ennenkuin alkaa vuotaa niin ettei kestä kolmea päivää ajopaineissa, eli 0,3 -0,4 bar. Ja kannattaa teipatessa laittaa teippi "myötäkarvaan" eli niin päin ettei päätysauma "kauho" litkua allensa ajaessa.

Tuo riittää mulle, koska renkaitakin joutuu vaihtamaan jotakuin tolla välillä kun talvi vaihtuu kesäksi tai toisinpäin. Kesäksi olen vaihtanut Budin edestä taakse ja eteen pyöräyttänyt BFL:n. Minusta ihan toimiva yhdistelmä, Budissa riittää vetopito kesällä takana ja BFL:hän on vaan niin hyvä edessä.

Siemenlinko
06.01.2016, 22.01
Sanokaas mistä sais tilattua sisurit tohon white 3 lite vanteelle ghetto tubelesta varten?
Eilen kävin prismasta hakemassa 20x2.5 contin sisurin mutta ei riittänyt joka kohdasta vanteen reunan yli,paineet kyllä pitää mutta epäilen että ei oo pitkä aikanen.

Mulla kanssa white 3 lite. Xxl:ssä oli continental compact wide 24x2,0-2,4 sisureita jotka oli tarpeeksi leveitä.
Tein ghettotubelesin niillä.
Parina päivänä ajellut niillä pakkasissa ja hyvin toimii ainakin tähän saakka.
Ekana yönä asennuksen jälkeen oli toisen renkaan paine laskenut, mutta sen jälkeen on olleet tiiviit

tonza85
06.01.2016, 22.09
Mulla kanssa white 3 lite. Xxl:ssä oli continental compact wide 24x2,0-2,4 sisureita jotka oli tarpeeksi leveitä.
Tein ghettotubelesin niillä.
Parina päivänä ajellut niillä pakkasissa ja hyvin toimii ainakin tähän saakka.
Ekana yönä asennuksen jälkeen oli toisen renkaan paine laskenut, mutta sen jälkeen on olleet tiiviit

Jäikö tuota sisuria kuinka paljon näkyviin renkaan ulkopuolelle?
Mistä hommasit sisurin ku ei näyttäis google haulla löytyvän.

Siemenlinko
06.01.2016, 22.14
^ Vajaa sentti puoleensa jäi reunaa näkyviin. Ei paljoa, mutta juuri tarpeeksi.
Ei näy xxl:n nettikaupassa niitä listoilla, mutta Tampereella Lielahden xxl:ssä niitä oli hyllyssä.

Läskimasa
06.01.2016, 23.35
Onkos kukaan testannu noita höyrynsulkuteippejä tubeless hommissa? Icopalilla olis 100mm leveetä teippiä ja jos tollasen lämpöpuhaltimen ja ohuen rullaajan kanssa kelais tiiviisti niin..?

On niitä testailtu, mm. mutanaama


Tolta se näytti

https://lh3.googleusercontent.com/-uGsLqZaHZmc/VZD-HH48zHI/AAAAAAAAEgQ/82t22HBXZ9I/s940-Ic42/WP_20150323_19_50_59_Pro.jpg


Kauanko meni että suli?

Itellä vähän erinäköstä teippiä ja ainakin ilmastointiteipeissä on vissejä eroja valmistajien kesken. K-raudan kprof ei pysy pahvilaatikossa eikä hääviin itsessäänkään kiinni edes yön yli.
"oikiat teipit", kuten 3M, Tesa, Scapa on ihan eri maata liimansa ja materiaalinsa suhteen muutenkin.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20151227/b152e6df785e36d5d8ef6d72e151d0c0.jpg


Sitkoflex suli kuukaudessa, tai ei se ihan kokonaan sulanu. Meni siinä vielä 2,5h per kiekko kun teipin ja liiman jämät irroitti:), oli hyvin lähellä että olisin ostanut uudet kehät.

Ite en tykkää tehä ylimääräistä pituussuuntaista turhaa riskisaumaa mihin ehkä pääsee ajan kanssa litkut ujuttautumaan.

Mulla toiminu tälleen hienosti vajaan puolen vuoden kokemuksella, 100 mm leveetä teippiä laidasta laitaan, vedin varmuuden vuoksi kaks kierrosta päällekkäin, sen verran kevyttä toi ettei haittaa. Tässä työnalla 90 mm Fatboyn kehät:
https://imageshack.com/i/p5EkPijpj

Teippinä Fixman (https://imagizer.imageshack.us/v2/699x933q90/910/V0ulMv.jpg), tilasin iibeistä (http://www.ebay.co.uk/itm/FIXMAN-Polythene-Jointing-Tape-100mm-x-33m-DIY-Tools-Workshop-Garage-/390974649825). 10€ rulla kotiintuotuna.

haaraldi
06.01.2016, 23.46
Tarkoitat varmaan, että ihan yhtä huonot. Olen tänäänkin käyttänyt tunnin renkaan irroittamiseen vanteelta. Aivan käyttökelvotonta paskaa nuo.

Tuossa on siis kyse Mulefut-vanteista. Yes, ovat käsittämätöntä sontaa aivan omassa luokassaan. Kaksi tuntia yritin saada Veerubber Snowshoeta takavanteesta irti (vääntämällä, muovisilla rengasraudoilla, seisomalla kumin päällä, vääntämällä kakkosnelosen palan ja pitemmän kakkosnelosen vivun kanssa) , vaan ei, renkaat ovat kuin hitsattuna kiinni vanteen reunassa, molemmin puolin.

Edes penkissä kumia (jossa jonkun verran ilmaa) puristamalla eivät irtoa, kumi ja kudos vaan alkaa revetä. Huomenna ostamaan puristimia ja katsomaan toimiiko se (vinkki sivulta http://forums.mtbr.com/fat-bikes/breaking-seal-tubeless-ready-rims-996006.html, jossa kohtalotoverit keskustelevat asiasta). Jos ei lähde, varmaan sitten peltisakset esiin, kumi risaksi ja ruveta miettimään millä kemikaalilla saa kuminriekaleet vanteista irti.

Ovat muuten ensiasennuskumit Kona Wo:ssa ja alkuperäiset Mulefutit, eli käytössä sisärengas eikä mitään kemikaaleja kumin ja vanteen välissä (ei kai tehdas sellaisia laittaisi).

Hassua on että eturengas irtosi ongelmitta.

Jos sinulla on samanlaiset ja et ole vielä irrottanut kumeja, varauduhan tähän. Ja jos on haaveita joskus irrottaa kumit maastossa, eikun ostamaan uusia vanteita, tuo puristinkonstikin kun toimii vain jos renkaassa on ilmaa (ajattelin tosin laittaa silikoniöljyä kumin ja vanteen reunan väliin uusilla kumeilla ja katsoa josko se auttaisi keväällä kun on aika vaihtaa nastat pois)

Läskimasa
07.01.2016, 00.22
No jopas on hankalaa, eipähän burbbaile ainakaan. Tollaseen jos vielä jotain teippiä virittelis väliin, tulispa tiukka.

Mä oon pärjänny ilman työkaluja läskikumien irrotuksessa toistaiseksi, mut ei ookkaan paljoo kokemusta: Fatboyn orkkiskehät, ClownShoet ja poitsun 24" Mongoosen kehät.

zipo
07.01.2016, 09.53
Mä luulen että se mulefut on ok mutta renkaista/vannenauhasta se ongelma löytyy.
Etunenhan irtosi hyvin vai näkyykö takavanteessa klommmoja tms.
Veikkaan::Vannenauha vituroillaan.

brilleaux
07.01.2016, 10.11
Mulla toiminu tälleen hienosti vajaan puolen vuoden kokemuksella, 100 mm leveetä teippiä laidasta laitaan, vedin varmuuden vuoksi kaks kierrosta päällekkäin, sen verran kevyttä toi ettei haittaa. Tässä työnalla 90 mm Fatboyn kehät:

Teippinä Fixman (https://imagizer.imageshack.us/v2/699x933q90/910/V0ulMv.jpg), tilasin iibeistä (http://www.ebay.co.uk/itm/FIXMAN-Polythene-Jointing-Tape-100mm-x-33m-DIY-Tools-Workshop-Garage-/390974649825). 10€ rulla kotiintuotuna.

Tämä on testattava. (y)
Jätitkö muuten tuon ylimääräisen leveyden tuonne kiekon sivuille vai leikkasitko pois?


...ja juuri tämän takiahan siellä sitten on lähemmäs 2 metriä saumaa sulamassa esim stanin litkun propyleeniglykolin vaikutuksesta (löysin MSDS-filen) vs "riittävän leveän teipin" 10cm sauma.

Tiedä mitä Joe'sn litku sisältää mutta ei tunnu gorillan saumoja sulattavan. Mulla siis myös 2 kiekkaa Fatboyn kiekoilla. Hyvin on toiminu.

Mutta kummasti ihmetyttää missä viipyy "oikea tubelessteippi" läskille, ei levyisinä saatuna. Tai jopa jonkinmoinen kaupallinen"vannenauha"-ratkaisu.

zander
07.01.2016, 10.35
Mutta kummasti ihmetyttää missä viipyy "oikea tubelessteippi" läskille, ei levyisinä saatuna. Tai jopa jonkinmoinen kaupallinen"vannenauha"-ratkaisu.
Tää on ollu täällä jo aikaisemmin: http://fattystripper.com/
Pienimuotoista varmaankin mutta kaupallista.

IncBuff
07.01.2016, 10.35
Alkoi GC olla aika kovaa muovia aamun pakkasessa. Muutenkin aika paksua tavaraa niin meni aika jäykän oloiseksi ajaa.

Finsitrus
07.01.2016, 11.16
Mutta kummasti ihmetyttää missä viipyy "oikea tubelessteippi" läskille, ei levyisinä saatuna. Tai jopa jonkinmoinen kaupallinen"vannenauha"-ratkaisu.

Mulla Surly Marge Litella (65 mm) vannenauha joka tarkoitettu Surly Clown Shoeen (100 mm). Renkaana Barbegazi eikä mitään muita virityksiä. Hyvin pysynyt ilmat nyt kolmisen viikkoa ja ajoa Syötteellä parhaillaan -25 asteessa. Litkuina Stan´s. Asennettaessa etunen ei tihkassu yhtään ja takasesta parin sentin kohdalta vähän ja tiivistyi heti heilutuksen jälkeen. Ei vaan taida olla kuin noin kapealle vanteelle sopivan levyisenä vannenauhaa vielä tällaiseen viritykseen?

OKS
07.01.2016, 19.25
Tuossa on siis kyse Mulefut-vanteista. Yes, ovat käsittämätöntä sontaa aivan omassa luokassaan. Kaksi tuntia yritin saada Veerubber Snowshoeta takavanteesta irti (vääntämällä, muovisilla rengasraudoilla, seisomalla kumin päällä, vääntämällä kakkosnelosen palan ja pitemmän kakkosnelosen vivun kanssa) , vaan ei, renkaat ovat kuin hitsattuna kiinni vanteen reunassa, molemmin puolin.

Edes penkissä kumia (jossa jonkun verran ilmaa) puristamalla eivät irtoa, kumi ja kudos vaan alkaa revetä. Huomenna ostamaan puristimia ja katsomaan toimiiko se (vinkki sivulta http://forums.mtbr.com/fat-bikes/breaking-seal-tubeless-ready-rims-996006.html, jossa kohtalotoverit keskustelevat asiasta). Jos ei lähde, varmaan sitten peltisakset esiin, kumi risaksi ja ruveta miettimään millä kemikaalilla saa kuminriekaleet vanteista irti.

Ovat muuten ensiasennuskumit Kona Wo:ssa ja alkuperäiset Mulefutit, eli käytössä sisärengas eikä mitään kemikaaleja kumin ja vanteen välissä (ei kai tehdas sellaisia laittaisi).

Hassua on että eturengas irtosi ongelmitta.

Jos sinulla on samanlaiset ja et ole vielä irrottanut kumeja, varauduhan tähän. Ja jos on haaveita joskus irrottaa kumit maastossa, eikun ostamaan uusia vanteita, tuo puristinkonstikin kun toimii vain jos renkaassa on ilmaa (ajattelin tosin laittaa silikoniöljyä kumin ja vanteen reunan väliin uusilla kumeilla ja katsoa josko se auttaisi keväällä kun on aika vaihtaa nastat pois)

Samaa Snowshoen irroittamista takapään Mulefutilta yritin itsekin viime keväänä, mutta yrityksistä huolimatta en onnistunut. Vein pyörän paikalliselle maastopyöräkorjaajalle, joka sai kumin irtoamaan yllättävän helposti videossa (https://www.youtube.com/watch?v=aVgiEYmD8Zk) esitellyllä tavalla. Tuota samaa polkemista yritin ensin itsekin, mutta eipä onnistunut. Korjaaja otti keskiöstä irti kaikki "liikkuvat osat", joten rengas asettui tukevasti lattiaa vasten ja sitten vain polkemaan. Mielenkiinnolla odotan tulevaa kevättä, jolloin pitäisi vaihtaa uudet kumit vanteille. Saapa nähdä onnistuuko omin avuin.

mutanaama
07.01.2016, 19.34
Mä irroitan hiukan samalla tavalla, mutta yleensä kengät jalassa ja kantapäällä aivan renkaan ja vanteen liitoskohdasta. Mutta kaipa siinä käy niin, että kun noita tarpeeksi on irroitellut niin ei viitsi enää hienostella.

reappear
07.01.2016, 20.06
Mä olen kyllä naureskellut näille ongelmille, itse videon tekijänä näin kai saa sanoa :D tein kaverin kanssa for dummies videon myös mutta jätin julkaisematta. Tekniikkana tuossa mulla on vain se että jalalla enemmän tai vähemmän lukitsen renkaan ja sit vähän väännän vannetta kevyesti poispäin samalla kuin astun hallitusti renkaan päällä nykyään vaikka videossa vain polkaisenkin. Viimeksi unohdin jättää vähän ilmaa renkaaseen ja silti lähti mukavasti. Kyllä noissa kumi irtoaa vanteelta ennen kuin maakosketuksessa oleva puoli vanteesta vääntyy.

Mutiksen viimeinen virke on paras ensineuvo moniin rengasjuttuihin.

V-P.V
07.01.2016, 20.30
Saattaa olla tyhmä kysymys. Mutta siis eikö näissä 26" läskikumi-tubeless virityksissä voi käyttää halkaistua 24" "baby fat" sisuria?

Kysyn siis kun asiasta ei ole mitään kokemusta.

a-o
07.01.2016, 20.56
Saattaa olla tyhmä kysymys. Mutta siis eikö näissä 26" läskikumi-tubeless virityksissä voi käyttää halkaistua 24" "baby fat" sisuria?

Kysyn siis kun asiasta ei ole mitään kokemusta.
Miksei, mutta tavallisia 24" sisureita on varmaan helpompi löytää ja niistä ei tarvitse leikata niin paljon kumia pois.

OKS
07.01.2016, 23.01
Mä irroitan hiukan samalla tavalla, mutta yleensä kengät jalassa ja kantapäällä aivan renkaan ja vanteen liitoskohdasta.

Juuri noin teki myös tuo renkaani irroittanut korjaaja. Täytyy yrittää samoin sitten kun tulee oma vuoro.

V-P.V
07.01.2016, 23.22
Miksei, mutta tavallisia 24" sisureita on varmaan helpompi löytää ja niistä ei tarvitse leikata niin paljon kumia pois.

Niin. Miksi sitten kaikki tämä säätö? Onko läskeily muuten liian hauskaa :)

Läskimasa
08.01.2016, 00.18
Tämä on testattava. (y)
Jätitkö muuten tuon ylimääräisen leveyden tuonne kiekon sivuille vai leikkasitko pois?
Fatboin kehälle just sopi niin et kääntyy reunalle jos skarppina vetää suoraan teipin kireelle. Mukavasti joustaa ja venyy toi.

Mutta siis eikö näissä 26" läskikumi-tubeless virityksissä voi käyttää halkaistua 24" "baby fat" sisuria?
Voi varmasti, mut se paino. Tollanen 24" läskisisuri painaa liki puol kiloo tsibale (470 g ite punnattuna). Siitä pikku soirot pois + kupillinen litkua niin paino senkus lisääntyy vs. orkkis-sisuri-setup.

V-P.V
08.01.2016, 12.05
Voi varmasti, mut se paino. Tollanen 24" läskisisuri painaa liki puol kiloo tsibale (470 g ite punnattuna). Siitä pikku soirot pois + kupillinen litkua niin paino senkus lisääntyy vs. orkkis-sisuri-setup.

Mutuilua mutta lähteehän siitä 1/3 jollei lähemmäs 1/2 pois.

Sitävaan kun kaikenmailman telttapatjaa yms. virityksistä lukee niin luulisi niistäkin painoa kertyvän.

Mutta jatkakaan vaan. Hauskahan näitä on lukea. Mun hermot ei vaan kestäisi moista säätöä. ☺

mutanaama
08.01.2016, 12.43
Ei siitä lähde juuri yhtään pois, se kun on halkaistuna nippa nappa vanteen levyinen.

Volvospede
08.01.2016, 13.00
Saattaa olla tyhmä kysymys.
Kysyn siis kun asiasta ei ole mitään kokemusta.

Mutuilua mutta lähteehän siitä 1/3 jollei lähemmäs 1/2 pois. Jep jep.

Gargamel
08.01.2016, 13.24
Clas Ohlsonin pressuteipistä omat kokemukseni:

- Teippasin DT:n 80mm leveät kehät. Toisen teipin kavensin hieman liian kapeaksi, juuri ja juuri hyllyille yltäväksi, välillä jäi vajaaksikin. Ei toistaiseksi ongelmia. Jälkimmäistä tehdessä 84mm osoittautui hyväksi leveydeksi, sillä sai teipin reunat hyllyjen seinille asti, jolloin litku ei pääse reunan kanssa kosketukseen ja rengas painaa irtoreunaa kiinni.

- Vannenauhana oli toisessa kehässä orkkis vannenauha kavennettuna, ja toisessa 50mm heijastinteippi. Ensinmainittu toimi paremmin. Heijastinteippi on sen verran kapeata, että reuna saattaa livetä kevennysreiästä ulos. Eikä koristeteipin ylöspäin osoittava liimapinta helpota yhtään pressuteippausta. Heijastinteipin suojakalvoa ei voi ajatella jättävänsä väliin, koska se on niin kankeata ettei teippi painu senkään vertaa profiilin pohjalle.

- Pressuteippi ei veny, joten keskelle jää tosi helposti ryppyjä ja niiden alle ilmakuplia. Opin kovan kautta, että kuplia ei pidä puhkoa. Litku ei tiivistä reikää mitenkään ja ui teippien välistä kevennysrei'istä ulos. Vannenauhan puolelta kevennysreikien kautta ehkä voisi tökkiä neulalla?

- 5m rullasta ei riitä harjoituskappaleisiin.

Jostain syystä ensin tekemäni kappale toimi kerrasta, mutta jälkimmäistä sai tehdä useamman kerran. Ilmeisesti se vannenauha vs. koristeteippi on se oleellinen ero. Yhteenvetona, järkyttävän työlästä näin aloittelijan mielestä, mutta lopputulos on parin kuukauden aikana osoittautunut tiiviiksi.

V-P.V
08.01.2016, 14.17
Mutanaamalle kiitos infosta ja Volvospedeltä pyydän nöyrästi anteeksi että pahoitin mielesi.

Per4
08.01.2016, 14.28
Clas Ohlsonin pressuteipistä omat kokemukseni:

....

Heijastin-/väriteipin liimapintaa vasten kannattaa laittaa tavallista pakkausteippiä. Painoa ei tule juuri lisää ja pressuteipin alle jäävä ilma pääsee vanteen rei'istä pihalle.

Edit. Tarkemmin ajateltuna tuleehan tuon pressuteipin liimapinta sitä vasten kuitenkin. No ainakin asentaminen oli tuolla systeemillä helppoa.

Viltro
08.01.2016, 18.50
Siitä halvalla 4" rengas vaikka tee se itse nasta kokeiluun? Ei kokemuksia, kunhan osui silmään http://www.planetx.co.uk/i/q/TYOO26FAT/on-one-floater-fat-tyre?utm_source=The+Planet+X+and+On-One+Mailing+List&utm_campaign=315408651a-080116&utm_medium=email&utm_term=0_561486488b-315408651a-273153325&mc_cid=315408651a&mc_eid=9d4bf369d5

sakkey
08.01.2016, 19.13
^Floater on ihan ok perusrengas. Varsinkin taakse mainio.
Tarttisin itseasiassa yhden tuommoisen. Haluaako joku tilata kimpassa? Saisi postit puolitettua, jos ei tarvitse kotimaassa postittaa.

msavela
08.01.2016, 20.11
Kesäksi rengasta. Onkohan hinnoissa ollut rajusti ilmaa vai tuliko paikallisella kauppiaalla hinnoitteluvirhe :)
https://farm6.staticflickr.com/5652/23721883672_be6d5c363e_c.jpg (https://flic.kr/p/C9dRym)

Minäkin sain juuri oman rengasparini, Special Bike lähetti matkahuollon kautta erittäin kohtuullisilla viiden euron lähetyskuluilla. Ensimmäinen rengaserä oli jo loppuunmyyty, minulle tuli seuraavasta erästä.

a-o
08.01.2016, 22.08
Minäkin sain juuri oman rengasparini, Special Bike lähetti matkahuollon kautta erittäin kohtuullisilla viiden euron lähetyskuluilla. Ensimmäinen rengaserä oli jo loppuunmyyty, minulle tuli seuraavasta erästä.

Kerrohan sitten kokemuksia!

msavela
08.01.2016, 22.55
^Jep, kokemuksia tosin alkaa kertyä vasta keväämmällä. Nyt White 3Fat Litessa on alla alkuperäiset Snowshoet Kold Kutter-ruuveilla höystettynä :)

Siemenlinko
08.01.2016, 23.02
Siitä halvalla 4" rengas vaikka tee se itse nasta kokeiluun? Ei kokemuksia, kunhan osui silmään http://www.planetx.co.uk/i/q/TYOO26FAT/on-one-floater-fat-tyre?utm_source=The+Planet+X+and+On-One+Mailing+List&utm_campaign=315408651a-080116&utm_medium=email&utm_term=0_561486488b-315408651a-273153325&mc_cid=315408651a&mc_eid=9d4bf369d5

Läskirengas threadin alkusivuilla paljon juttua floatereista. Itsellä ei niistä kokemusta.

Laerppi
08.01.2016, 23.10
Tänään hain postista Barbergazit, täytyy vielä ajella Jumbo Jimeillä pari päivää ennen kuin vaihdan alle.

J.Kottenberg
08.01.2016, 23.59
Luulenpa että kokemukset Barbegazeista kiinnostaa täällä moniakin. Sulla on vielä aika hyvät verrokit alla joten asia on vielä kiinnostavampi. Mutta, jos sopii ja ehdit kirjoitella, niin palataan testilenkkien jälkeen aiheeseen.

Laerppi
09.01.2016, 00.02
Luulenpa että kokemukset Barbegazeista kiinnostaa täällä moniakin. Sulla on vielä aika hyvät verrokit alla joten asia on vielä kiinnostavampi. Mutta, jos sopii ja ehdit kirjoitella, niin palataan testilenkkien jälkeen aiheeseen.

Joo voin kirjoitella, ajattelin ajaa vielä pari pakkaslenkkiä JJ, kun nyt on luntakin hieman, niin saa paremmin vertailtua eroja lumella.

Ansis
09.01.2016, 09.14
Kaverin Farley 5:sta meni Barbegazeista puutikku läpi ja sen jälkeen vielä gorillasta. Ei oikein vakuuttanut. Kytännyt myös kyseisiä kumeja, mutta tuon episodin jälkeen oon unohtanut. Vaikka tuossa olisi kuinka paljon ollut huonoa tuuria matkassa niin noin ei kuuluisi käydä :D
http://i.imgur.com/SREabAH.jpg

Ski
09.01.2016, 10.32
Kaverin Farley 5:sta meni Barbegazeista puutikku läpi ja sen jälkeen vielä gorillasta. Ei oikein vakuuttanut. Kytännyt myös kyseisiä kumeja, mutta tuon episodin jälkeen oon unohtanut. Vaikka tuossa olisi kuinka paljon ollut huonoa tuuria matkassa niin noin ei kuuluisi käydä :D
http://i.imgur.com/SREabAH.jpg
Voittaahan joku lotossakin :) en nyt renkaan ja gorilla teipin heikkoudeksi tuota laittaisi :)
Sanoisin että väärin ajettu !

Antza44
09.01.2016, 10.38
Onko tuo 4" Fast Trakin normi hinta tuo 38.90€ millä saa kaikista Spessu kaupoista vai joku tarjous?

vee
09.01.2016, 11.19
Moiks
Yritin etsiä pieniä fatbike kumeja. Suunnilleen 18 tai 19 tuumaisia. Mahtaako semmosia ees olla?
Pitäis rakentaa tällainen fatbike versiona.
http://i3.aijaa.com/t/00146/13993231.t.jpg (http://aijaa.com/gGCMJL)
Ehdottomana vaatimuksena on mahdollisimman kevyt vanne ja kumi. Silti pitäis olla kestävä, kun kaikki paino on yhdellä kumilla ja kaatuessa tuo masiina yrittää lähteä kuuhun melkein joka kerta :D

Eroaako hiilikuituvanne kestävyydessään normista?
Ja miten nämä paksut kumit ja vanteet kestää suuria nopeuksia? Esim. 80-100kmh?
Pysyykö ne kuosissaan?

Olisin kiitollinen avusta. Vähän aiheesta tietävälle, aikamoinen viidakko tuntuu olevan tämäkin osa-alue :)

Terv. EUC Extreme

Mun videoita:
https://www.youtube.com/user/taskulamppufriikki/videos

Ansis
09.01.2016, 11.19
Voittaahan joku lotossakin :) en nyt renkaan ja gorilla teipin heikkoudeksi tuota laittaisi :)
Sanoisin että väärin ajettu !
Voiko sanoa edes, että "väärin ajettu"? Muuten saa kyllä ruveta kaikkia pikku tikkujakin kyttäämään ajaessa :)

Laerppi
09.01.2016, 11.42
Onko tuo 4" Fast Trakin normi hinta tuo 38.90€ millä saa kaikista Spessu kaupoista vai joku tarjous?
Mun mielestä Lahden polkupyörähuollossa oli kanssa jonku 40€ kpl kun kävin siellä viime viikolla, ihan ohimennen vain vilkaisin

msavela
09.01.2016, 11.49
^Kysyin kauppiaalta, tuo 38.90 on suomen "ovh-hinta".

zander
09.01.2016, 12.03
Alkaa olla järkevä hinta renkaalle. 150€ mitä noista joistakin pyydetään, tuntuu kusetukselta :) Jännä et esim bike24 myy tota satasella:
http://www.bike24.com/1.php?content=8;product=146429;menu=1000,2,103,104

J.Kottenberg
09.01.2016, 13.32
Ansikselle: Ei toi minusta vaadi kuin sopivan määrän huonoa tuuria. Kyllä terävä oksa tms läpäisee kaikki läskin kumit helposti kun sopivasti vaan osuu. Ei se renkaan vika ole.
Jos joku semmoisen kumin lanseeraisi että kestäisi terävän esineen piston niin en minä ainakaan sitä hankkisi. Olisi aivan varmasti painava ja rullaaminen olisi kuin suossa ajaisi.

Antza44
09.01.2016, 14.20
Mun mielestä Lahden polkupyörähuollossa oli kanssa jonku 40€ kpl kun kävin siellä viime viikolla, ihan ohimennen vain vilkaisinNo hitto. Sehän on haettava varakumi, jos vaikka puhkee:cool:.

Tank Driver
09.01.2016, 14.25
Mikäs tuon Fast Trakin todellinen leveys on?

brilleaux
09.01.2016, 14.47
Ansikselle: Ei toi minusta vaadi kuin sopivan määrän huonoa tuuria. Kyllä terävä oksa tms läpäisee kaikki läskin kumit helposti kun sopivasti vaan osuu. Ei se renkaan vika ole.
Jos joku semmoisen kumin lanseeraisi että kestäisi terävän esineen piston niin en minä ainakaan sitä hankkisi. Olisi aivan varmasti painava ja rullaaminen olisi kuin suossa ajaisi.

Juu, noin 10mm paksu "oksa" meni viimekesänä Lousta läpi että suhahti. Suoraan päikseen keskelle kumia. Ei auttanu litkut ei.

PK1
09.01.2016, 16.19
Ihan samalla tavoin meni pikkurillin paksuinen tikku tänään Dillinger 5:tä läpi että humahti.
Vanteeseen saakka se ei kylläkään ylettänyt.

MRa
09.01.2016, 17.17
Hitto että tulee kalliiksi fillarointi jos 200€ nastarenkaaseen tulee ammoittava reikä. Tietty nastat ehkä saisi uudelleenkäyttöön mut silti. Pitänee yrittää kattoo mihin sohottaa...


Sent from my iPhone using Tapatalk

J.Kottenberg
09.01.2016, 17.29
Kai jonkun senttisen kepin piston vielä korjaa liimaamalla paikan sisäpuolelle ja eikö alan miehet jolla liquid-solella, vai mikä se aine, korjaile myös ulkopuolisia vaurioita. Jotenka kai sitä korjaamalla jatkoaikaa saisi kalliille kumille tarvittaessa?

Tietysti jos jotenkin onnistuu pesäpallon mentävän reiän aikaansaamaan niin sitten on varmaan huonompi juttu. Mutta semmoisia ei kyllä kovin usein satu.

mutanaama
09.01.2016, 17.35
Saa ne paikattua helposti esim autonrenkaan paikkauskamoilla. Tommosella saa helposti pienen oksan reiän korjattua http://www.motonet.fi/fi/tuote/451332/Tubeless-renkaan-paikkaussarja. Isompiin sitten vain venymätöntä paikkaa ja liquisolea tjsp

PK1
09.01.2016, 17.56
Mä syksyllä paikkasin 27.5 Hodagin sisäpuolelle tiptop.paikka ja ulkopuolelle Liquisolea. Hyvin se ne muutamat ajokerrat kesti ennenkuin laitoin 26 tuumaiset alle.
Nyt on kyllä isompi reikä ja ihan keskellä rengasta mutta pitää koittaa josko sama keino tepsii.
Tai sitten ruuvaa noi ruuvinastat tosta irti ja nastoittaa vaikka Loun?

PK1
09.01.2016, 17.59
Pitänee yrittää kattoo mihin sohottaa...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Mäkin poikkesin polulta ja seurasin kahden läskimadon jälkiä mättähillä kun suhahti. Väärin ajettu ja ei ois kannattanut :D

haaraldi
09.01.2016, 19.43
Mä luulen että se mulefut on ok mutta renkaista/vannenauhasta se ongelma löytyy.
Etunenhan irtosi hyvin vai näkyykö takavanteessa klommmoja tms.
Veikkaan::Vannenauha vituroillaan.

Oli kyllä niin helvetin tiukassa etten ole moista kokenut (Mulefut + Snowshoe). G-puristimilla puristamalla sain sitten aluilleen irti vanteesta ja kengillä polkemalla sitten lähti loput. Nyt kun vielä vähän pakkanen hellittäisi että ulos viitsisi mennä, saati metsään (-20 juuri nyt, on vähän liikaa ainakin minun hipiälleni).

haaraldi
09.01.2016, 19.45
Siitä halvalla 4" rengas vaikka tee se itse nasta kokeiluun? Ei kokemuksia, kunhan osui silmään http://www.planetx.co.uk/i/q/TYOO26FAT/on-one-floater-fat-tyre?utm_source=The+Planet+X+and+On-One+Mailing+List&utm_campaign=315408651a-080116&utm_medium=email&utm_term=0_561486488b-315408651a-273153325&mc_cid=315408651a&mc_eid=9d4bf369d5

Kovin on kehuttukin. Harmi ettei tarjolla ole 5-tuumaista.

haaraldi
09.01.2016, 20.25
Onko kokemuksia tämmöisestä, paikkaako sisärenkaallista läskin rengasta jos on joku pieni reikä?

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/Vanteet-ja-renkaat/Paikkausaine-2000018495/

Fillarin vastaava on varmaan läskille liian pieni.

zander
09.01.2016, 20.25
Mikäs tuon Fast Trakin todellinen leveys on?
Kaapissa vielä ovat minulla. Onko joku asentanut vanteelle? Reunasta reunaan noin 222mm, eli kapoinen on.

Ski
09.01.2016, 21.49
Bontrager Rougarou ajettu lumella, edessä ja takana.
1130g, TLR ja Flash Chargerila meni mökillä vanteelle komiasti, kylläkin toisen reunan nostin sisurilla.
Yön yli litkutus, aamulla säädin 0,6 bar 15 asteen kämpässä.
Sitten ulos -20C ulos, joka lauhtu -17C kuuden tunnin päästä perille päästyä.
0,55 edessä (pikkasen kova vielä) ja takana 0,44 bar.
Jonkinlaisia mäkiäkin nousin, pakkaslumi, uutta lunta, kelkanjälki.
Lisää tunnelmia täällä: https://plus.google.com/+KyostiSkiSoini/posts
https://scontent.cdninstagram.com/hphotos-xpf1/t51.2885-15/s640x640/sh0.08/e35/1171251_351672211669882_1482949652_n.jpg

TemMeke
09.01.2016, 22.28
Onko kokemuksia tämmöisestä, paikkaako sisärenkaallista läskin rengasta jos on joku pieni reikä?

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/Vanteet-ja-renkaat/Paikkausaine-2000018495/

Fillarin vastaava on varmaan läskille liian pieni.

Ei kokemuksia läskin kanssa, mut kannattaa huomioida, että toi jäätyy ja se toimii vaan lämpösenä. Talven fillarireissuilla se tarttis melkeen kuskata vaatteiden alla kroppaa vasten.

a-o
09.01.2016, 22.59
Bontrager Rougarou ajettu lumella, edessä ja takana.
1130g, TLR ja Flash Chargerila meni mökillä vanteelle komiasti, kylläkin toisen reunan nostin sisurilla.
Yön yli litkutus, aamulla säädin 0,6 bar 15 asteen kämpässä.
Sitten ulos -20C ulos, joka lauhtu -17C kuuden tunnin päästä perille päästyä.
0,55 edessä (pikkasen kova vielä) ja takana 0,44 bar.
Jonkinlaisia mäkiäkin nousin, pakkaslumi, uutta lunta, kelkanjälki. ]
No mutta kuulostaa oivalliselta renkaalta!

Tuntuiko itseohjautuvuutta/vetelyä? Entä karkaako rengas helposti sivulle lumiurassa ajaessa?

Viime talven mammoth kokemusten perusteella arvelin, että matala ja melko pieni kuvio voisi olla hyvä lumella.

Tänä talvena takana on ollut hodag ja se on ollut oikein hyvä, joskin joskus tuntuu kaivautuvan helposti pehmeään lumeen.

Nyt laitoin kokeeksi Dunderbeistin taakse. Siinä on isot ja korkeat nappulat. Huomenna lenkille! :-)

Laerppi
09.01.2016, 23.10
Miten säilytätte läskirenkaita, onko mitään väliä?

Laerppi
09.01.2016, 23.15
Laitoin Barbegazin taakse tänään, eipä ole kovin leveä verrattuna jumbo jim 4.0, oisko ollut hikiseen joku 110mm 80 vanteella. En huomannut muuta eroa JJ kuin huonomman rullaavuuden.

Ski
10.01.2016, 00.04
No mutta kuulostaa oivalliselta renkaalta!

Tuntuiko itseohjautuvuutta/vetelyä? Entä karkaako rengas helposti sivulle lumiurassa ajaessa?

Viime talven mammoth kokemusten perusteella arvelin, että matala ja melko pieni kuvio voisi olla hyvä lumella.

Tänä talvena takana on ollut hodag ja se on ollut oikein hyvä, joskin joskus tuntuu kaivautuvan helposti pehmeään lumeen.

Nyt laitoin kokeeksi Dunderbeistin taakse. Siinä on isot ja korkeat nappulat. Huomenna lenkille! :-)

Noilla paineilla, tällä kelillä, ei vetelyä minkäänlaista. Aika hyvin eteni suoraan eikä napannut uriin. Vinoissa paikoissa, tällä +5cm puuterilumella puskemista siellä täällä.
Lumiurassa yllättävän vähän veteli, vähemmän kuin isoreunanappulainen. Pitää huomenna laittaa vähemmän eteen painetta. Lunta on kyllä tullut lisää.

Erittäin hyvin rullasi kyllä. Ja tubelesointi nopeaa ja helppoa.

Läskimasa
10.01.2016, 02.42
toimii vaan lämpösenä. Talven fillarireissuilla se tarttis melkeen kuskata vaatteiden alla kroppaa vasten.
Hyvä jos tulis sittenkään pullosta. Kerran kokeillu tollasta syyssäällä, sai lämmittää kuumassa vedessä tovin ennen kuin suostu tulemaan pullosta.

Paa ennemmin tavan litkua sisärenkaaseen.

J.Kottenberg
10.01.2016, 11.15
Miten säilytätte läskirenkaita, onko mitään väliä?

Kumille pahinta on uv-säteily eli auringon valo. Kovin lämmin ja kuiva paikka ei myöskään ole välttämättä paras.

Sulje muovikassiin ja johonkin viileään paikkaan.

Laurinen
10.01.2016, 15.54
Onkohan kukaan muu onnistunut säheltämään vastaavasti? Mä sain kerran pyöräytettyä oksanpätkän vanteen väliin niin, että siinä oleva pienempi oksannysä meni vanteen kevennysreiän kohdalta vannenauhasta ja gorillasta läpi. Eli kyllä sitä kaikenlaista voi sattua. Nyt on ainakin Turun seudulla niin pitävät kelit, että ihan se ja sama mitä laittaa alle niin takuulla pitää.

Jahvetti
10.01.2016, 16.42
^Kahdesti onnistuin clown shoen kanssa :)

tonza85
10.01.2016, 17.53
Sanokaas venyykö sisuri miten paljon jos yöks jättää venytykseen? 20x2.5 sisuri kyseessä ja tulee ghetto tubelesta varten.
Ostin eturengasta varten saman sisurin mutta en venytelly sitä,kun laitoin tohon white3 lite vanteelle nii jostain kohista tuli reunan yli ja joistain ei.

a-o
10.01.2016, 18.06
Päivän lenkki poljettu Dunderbeist Farleyssä takana. Hyvin on pitoa ja mukavasti kulkee, mutta kyllä narujalaka huomaa painon lisäyksen Hodaggiin verrattuna.

Lisäksi Farley 8:ssa chainstay on aavistuksen liian lähellä, eli ei taida päästä jatkoon.

Voisi harkita vaihtamista vanhelgaan.

Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla

Nine:0:seven
10.01.2016, 18.18
Linkin takana mielenkiintoista talvirengastestiä ulkomaisilta foorumeilta.
http://forums.mtbr.com/fat-bikes/winter-tire-shootout-aka-bud-lou-vs-d5-vs-snowshoe-xl-vs-gc-vs-vanhelga-part-2-a-1000161.html
Omassa 907:ssa alla Vanhelgat, joiden meno tuntuu paranevan sitä mukaa kun talvea/ lunta pukkaa. Ja reippaasti ne testissäkin pärjäsivät ;)

haaraldi
10.01.2016, 18.24
Ei kokemuksia läskin kanssa, mut kannattaa huomioida, että toi jäätyy ja se toimii vaan lämpösenä. Talven fillarireissuilla se tarttis melkeen kuskata vaatteiden alla kroppaa vasten.

Niin ja ei se taida sopia kierteellekään läskissä kun on tehty auton venttiilille, pitäisi olla sitten sovitinkin mukana

deee
10.01.2016, 20.28
Onko näiden kestävyydessä eroa:

http://www.bike-discount.de/en/buy/schwalbe-tube-sv-13j-415254/wg_id-242
http://www.bike24.com/p2113488.html

Onko parempaa sisuria markkinoilla 4,4" Jumbo Jimille?

MRa
10.01.2016, 21.04
Tänään kun täällä etelässä on ollut suht paljon hötöä pakkaslunta, tuli fiilis että vois ainakin takan olevan Dillinger 5:en vaihtaa kokeeksi Dunderbeist:iin. Sen verran se kuvio menee tukkoon. Mutta kun ei oikein tiedä mihin suuntaan tää talvi lähtee tästä kehittymään, ei taida olla ainakaan just nyt viittiä vaihtaa. Oi kun olis kahdet kiekot, sen verran menee tubeless virittelyn kanssa aina aikaa, ettei millään haluais just nyt alkaa sitä rumbaa taas.

Liikuva shikaani
10.01.2016, 21.57
Jännästi täällä etelässä tuo muutaman sentin pakkaslumi saa etupyörän(Barbegazi) luistamaan sivuttain, kaponen rengas saattais olla parempi oletuksena että se ei kellu lumen päällä vaan saa pitoa pohjasta..?

Ski
10.01.2016, 22.23
Jännästi täällä etelässä tuo muutaman sentin pakkaslumi saa etupyörän(Barbegazi) luistamaan sivuttain, kaponen rengas saattais olla parempi oletuksena että se ei kellu lumen päällä vaan saa pitoa pohjasta..?

Kaponen Nate tyylinen tai Budi tyylinen mutta sitten kun se keli menee ohi, se ei mee eikä kule mihinkään :)

Mää ajoin tänään 50km tuommosessa puhalluspöllytyspuuterissa Syötteellä ja meni 3.8 Bontrager Rougarou renkailla oikein hyvin, yllättävänkin hyvin, paitsi jyrkimmissä ylämäissä, ja viistoisissa alamäissä :) Kyllä se vaan kelluun lähtee ku antaa sille mahdollisuuden.
Kovan pohjan löytää alta tuommonen kaponen.
Leviämmällä ois jonku metrin jyrkempiä varmaan kiivenny, mutta nekin ku alkaa kelluun niin sitte ei etene.

Semmosta se on, nautitaan siitä 95% pidosta, 5% saakin tunkata :)
https://scontent.cdninstagram.com/hphotos-xtf1/t51.2885-15/s640x640/sh0.08/e35/12534656_1648486265416052_277845600_n.jpg

J.Kottenberg
10.01.2016, 23.27
^Noin se menee. Mulla on edessä Bud jossa 120 Bestgrippiä ja joku kymmenen tylppäkärkistä lisänä ja takana Snowshoe XL jossa 40 Bestgrippiä ja 200 tylppäkärkistä ja eihän ne pahasti lipsu mutta ei se pito ihan ilmaiseksi tule, mutta eipähän tarvi niin pitkiä lenkkejä ajella että väsyy.
Ymmärrän oikein hyvin vähän kevyempää ja rullaavampaa välineistöä käyttäviä. No, kesällä sitte taas Ultrakevyesti Jumpojimeillä.

Volvospede
11.01.2016, 00.39
Mä vaan en osannu lopettaa tota nastojen laittamista kun se oli niin mukavaa...! :) 650 nastaa noin suunnilleen meni, ei jaksa laskee!
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3387&pictureid=187225

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3387&pictureid=187226

muutaman kilsan koeajon perusteella ääni on hyvä ja pitääkin enempi kuin ilman nastoja. Luistinradalla pysty kurvailee aika kivasti, mut toki rajat löytyy tietty näilläkin. Mutta luistoon lähti melko pehmeästi kun lähti. Ja hyvin ne nastat jaksoi mielestäni upota jäähän ja raapia, vaikka joidenkin teorioiden perusteella jos on vähemmän nastoja ne uppoo tykimmin.

msuomal
11.01.2016, 00.52
Ultrakevyt menee Kendalle:
http://www.fatbike24.de/products/Fahrrad-Teile/Fatbike-Teile/Fatbike-Reifen/Kenda-Juggernaut-Pro-Fatbikereifen-2016.html

Ainakin 29" Schwalben kumeissa kokemuksen mukaan mitatut painot on ollu ihan mitä sattuu 0-20% heitolla. Mites JJ:ssä?

J.Kottenberg
11.01.2016, 00.54
^^On kyllä sen näköiset ettei noillakaan ole isompia ongelmia pysyä pystyssä vaikka vähän liukkaampaakin olisi.

Kun loppusyksyllä nastakumeja kehittelin niin sellainen ajatus oli että tulee taas semmoinen talvi että pumppaa edestakaisin pakkaselta plussalle ja vähän sataa vielä välissä vettä ja on kivat märät jäiset paikat. Ennustaminen, varsinkin tulevaisuuden ennustaminen, on näköjään edelleen vaikeaa.

Jukahia
11.01.2016, 01.14
Onko näiden kestävyydessä eroa:

http://www.bike-discount.de/en/buy/schwalbe-tube-sv-13j-415254/wg_id-242
http://www.bike24.com/p2113488.html

Onko parempaa sisuria markkinoilla 4,4" Jumbo Jimille?


tämäkin riittää, ainakin useimmalle ja ennen kuin joku muu ehtii, niin laita ilman sisuria ja yksi tämmöinen kevyt reppuun varuiksi.

http://www.bike-discount.de/en/buy/schwalbe-tube-sv-13f-freeride-29673/wg_id-242

Läskimasa
11.01.2016, 02.36
Ultrakevyt menee Kendalle:
http://www.fatbike24.de/products/Fahrrad-Teile/Fatbike-Teile/Fatbike-Reifen/Kenda-Juggernaut-Pro-Fatbikereifen-2016.html

Technische Details:

Juggernaut Pro 4.0: 120 TPI, 780-820 Gramm, Faltbar

Juggernaut Pro 4.5: 120 TPI, 1290-1370 Gramm, Faltbar
No jopas on köykäset nuo nelituumaset, mun pyörä kevenis 2,2 kg noilla. Mut antaapa olla nykyisellään. :)

deee
11.01.2016, 07.07
tämäkin riittää, ainakin useimmalle ja ennen kuin joku muu ehtii, niin laita ilman sisuria ja yksi tämmöinen kevyt reppuun varuiksi.

http://www.bike-discount.de/en/buy/schwalbe-tube-sv-13f-freeride-29673/wg_id-242

Luulisi että kestävyys kärsisi jo jonkun verran ja paineet häviäisi tuplavauhtia jos tuommoisen venyttää 4,4" renkaalle? Kevythän se olisi kuin mikä.

vee
11.01.2016, 08.38
Mistä nuota nastoja saa?
Mä olen käyttänyt BestGrip nastoja, joita on esim IKH:ssa. Ne on olleet ainakin aivan törkeän hyviä.
Mutta nuo näyttäs olevan pienempiä?

Jukahia
11.01.2016, 10.07
Luulisi että kestävyys kärsisi jo jonkun verran ja paineet häviäisi tuplavauhtia jos tuommoisen venyttää 4,4" renkaalle? Kevythän se olisi kuin mikä.

Tämä on varmaan yleisimmin käytetty sisuri... Ja itsellä on ollut tämä tubeless teippejä painamassa, 26x4,8" - 27,5x3.8" kumeilla ja ihan ajossakin aikaisemmin. Mutta katsele ketjua läpi, löydät kyllä muitakin.. Kenda, maxxis jne dh sisureita, joita monet kans käyttää. Mutta ne 350-500 g sisurit kannattaa jättää hyllyyn.

Laerppi
11.01.2016, 10.57
tämäkin riittää, ainakin useimmalle ja ennen kuin joku muu ehtii, niin laita ilman sisuria ja yksi tämmöinen kevyt reppuun varuiksi.

http://www.bike-discount.de/en/buy/schwalbe-tube-sv-13f-freeride-29673/wg_id-242

Itellä ei venynyt venttiilin kohdalta tarpeeksi (JJ 4"), pompottaa tiellä. Varasisurina ok.

J.Kottenberg
11.01.2016, 13.55
Mullakin on ollut huonoa onnea svalpen kevyiden sisärenkaiden kanssa. Isompaan 4.7" kumiin sellaista laitoin ja yritin olla vielä huolellinen että hyvin asettuu ja talkkia laitoin reilusti. Kaikki kolme, jotka olin hommannut, hajosi venttiilin kohdalta. Paras kesti muistaakseni muutaman päivän. Ei vaan olleet kumin venymisominaisuudet riittävät. Kevyethän ne olis olleet. Nyt on paikallaan fillarin mukana tulleet svalpen orkkikset. On kestäneet ja kun ei paremmasta tiedä niin hyvin voi ajaa. Foorumin kokeneiden ohjeeesta hankitut Onzan kevyet sisurit odottaa laatikossa asennusta kun innostuu rengashommiin.

Jaakom
11.01.2016, 18.21
Tulin tilanneeksi on onelta floaterit alennuksesta. Muistelin että täällä moni on nastoittanut ne. Onko kukaan laittanut nuihin schwalben nastoja?

Volvospede
11.01.2016, 19.01
Mistä nuota nastoja saa?
Mä olen käyttänyt BestGrip nastoja, joita on esim IKH:ssa. Ne on olleet ainakin aivan törkeän hyviä.
Mutta nuo näyttäs olevan pienempiä?

Pyöräkaupoista on saanu täältäpäin, netistäkin voi koittaa tilailla. Esim bike24 myy schwalben nastoja. Asennushan on työläämpää kuin best gripeillä, tarvii porata reikä nastaa varten kun bestgripin voi ainakin teoriassa kiertää suoraan kumiin.

Markettipyörämies tais ainakin nastoittaa floaterit, ei tosin swalpen nastoilla mutta sama idea kuitenni.

Ekke
11.01.2016, 19.14
Itse ostin tänään Schwalben nastoja vissiin jonku 50kpl ja sitten on 300kpl noita Markettipyörämiehenkin käyttämiä Prisma-kaupan nastoja. Eli Nicetrac Snow 300 nastarengas, 9.95e ihan ok hinta 300 nastasta jos kerran eivät ihan susia ole. Lähtee kumista irti Schwalben työkalulla, voin ottaa kuvankin jos jotain kiinnostaa nastojen ero.

Lähetetty minun HTC Vision laitteesta Tapatalkilla

Ekke
11.01.2016, 19.26
Onko kukaan muuten asentanut ns. ajossa olevaan renkaaseen nastoja? Ilman että ottaa vanteelta pois? Vähän sellanen fiilis ettei välttämättä ehdi/jaksa kerralla asentaa kaikkia niin jos vähitellen alkais noita laittaan.. hiekka nappuloissa näyttää vähän olevan ongelma, mutta jospa ne sais putsailtua ettei ihan hirveästi haittais porailuja. Eikä oo muita kumeja vielä ku nuo yhet ja lähes joka päivä ajossa.. :/

Lähetetty minun HTC Vision laitteesta Tapatalkilla

OKS
11.01.2016, 19.48
Onko kukaan muuten asentanut ns. ajossa olevaan renkaaseen nastoja? Ilman että ottaa vanteelta pois? Vähän sellanen fiilis ettei välttämättä ehdi/jaksa kerralla asentaa kaikkia niin jos vähitellen alkais noita laittaan.. hiekka nappuloissa näyttää vähän olevan ongelma, mutta jospa ne sais putsailtua ettei ihan hirveästi haittais porailuja. Eikä oo muita kumeja vielä ku nuo yhet ja lähes joka päivä ajossa.. :/

Lähetetty minun HTC Vision laitteesta Tapatalkilla

Omat nastani laitoin juuri tuolla tavalla vähitellen, muutama kymmenen nastaa kerralla. Pyörä vain selälleen ja asentamaan, ilman mitään renkaan ja kumin irroitteluja.

Volvospede
11.01.2016, 19.53
Joo, rengas oli vanteella täälläkin, paljon helpompaa mielestäni kuin irtorenkaaseen.

tinke77
11.01.2016, 20.15
Onko BFL lumella etusena ihan surkea?

Ski
11.01.2016, 20.51
Onko BFL lumella etusena ihan surkea?

Ei oo. Ihan hyvä kesät talvet. Tubelessiksi jos saa pysymään niin parempi ku moni muu raskas nappularengas.

tinke77
11.01.2016, 20.57
Oukei, kiitos tiedosta! Tuli moinen hommattua, kun halvalla sai... :)

tonza85
11.01.2016, 21.17
Sanokaas mistä sais noita 24×2.4-2.7 Qtubes sisureita tilattua suomalaisesta nettikaupasta??.
Ei riitä toi 20x1.9-2.5 sisuri white3 lite vanteiden rwunan yli joka kohdasta......

Ettan
11.01.2016, 21.44
Sanokaas mistä sais noita 24×2.4-2.7 Qtubes sisureita tilattua suomalaisesta nettikaupasta??.
Ei riitä toi 20x1.9-2.5 sisuri white3 lite vanteiden rwunan yli joka kohdasta......

Ei taida olla missään nettikaupassa, mutta lähetä sähköpostii Turun Foxcomppiin niin sieltä mä ainakin sain. Lähettävät postin tai matkahuollon kautta kyllä.

deee
11.01.2016, 21.48
Tämä on varmaan yleisimmin käytetty sisuri... Ja itsellä on ollut tämä tubeless teippejä painamassa, 26x4,8" - 27,5x3.8" kumeilla ja ihan ajossakin aikaisemmin. Mutta katsele ketjua läpi, löydät kyllä muitakin.. Kenda, maxxis jne dh sisureita, joita monet kans käyttää. Mutta ne 350-500 g sisurit kannattaa jättää hyllyyn.
Kai noita vois pari tilata hyllyyn jos joskus tekee mieli kokeilla. Voiko noita käyttää ihan niin kuin normaaleitakin kumeja, eli sisuri vain sisään ja pumppaamaan vai vaatiiko jotain kikkakolmosia?

Smigi
11.01.2016, 21.56
Kevytsisureista: Onzan normi maastopyörän sisurit (max 26x2,5") kestää Veetiren Snowshoe -renkaiden kanssa oikein hyvin. Reilusti talkkia ja paine kahteen kiloon niin johan asettui vanteelle. Sitten vaan tiputus ajopaineille ja menoksi. Orkkis Whiten läskisisuri painoi 560 g ja Onza vähä reilu 200. Tuossa joulun tienoilla ajelin vähän oudompaa maastoa erittäin pienillä paineilla ja löysin alamäessä olleesta kuopasta kiven. Kummatkin renkaat kopsahti vanteelle ja takarenkaan sisuri antautui. Ehkä läskisisuri olis kestäny, ehkä ei. Ja arvatkaa oliko varasisuria mukana... 😬

Jukahia
11.01.2016, 23.45
Teräviä alunastoja 50kpl/6€ ...
https://www.bike-components.de/de/Schwalbe/Ersatzspikes-fuer-Ice-Spiker-Pro-Marathon-Winter-p41404/

työkalulla tylppiä 50kpl+messeli 8€
https://www.bike-components.de/de/Schwalbe/Ersatzspikes-mit-Werkzeug-p32943/


ja itse joskus 13F sisurin pumppasin vapaana (miehen) ranteen vahvuseksi ja annoin yön olla, sitten ompi hyvin pelannu kumin sisässä... Joskus jäi 82RD vanteella ja 4,8 budilla monttua mutta laitoin pari siivua makarin kaistaletta venttiilin kohdan alle, niin monttu hävis... Ja vain yhdellä sisurilla käynyt näin. Toisessa on jopa yks iso paikka ja se pelas ihan ok...

Nykyiset ongelmat vähä erilaisia kun nextien sisisissi 65 vanteesta tuli tänään helvetinmoinen helistin... Sinne meni suolla lauantaina vettä, ( ilma -18*) se jääty ja tänään isommassa alamäkipatissa lähti jäät liikkeelle vanteen sisällä :) no pyörä sisään, annoin pari tuntia sulaa, laskin ilmat minimiin ja avasin tubeless venan mutterin melkein auki asti. Painoin venttiilin sisään, ei tipu renkaan sisään kun jättää mutterin vähä paikalleen ja ravistelin suurimmat vedet kumin sisään ja ulos sen minkä sai. Siellä saapi vedet herätellä olemattomia litkuja ja toivotaan ettei vanteessa ole enään vettä helistimeksi asti... Mutta pitää kyllä komeeta ääntä jäänpalat kuituvanteen sisällä, ihan kuin heittäis kiviä hiekkamyllyyn :D

px
12.01.2016, 00.40
Käväsin viimein tänään poistamassa Special Bikestä pari noita 39€/kpl Fast Trakeja. Punnitut painot 1176 ja 1202g. Siinä vieressä oli yhdessä pyörässä ko. renkaat vanteellakin, n. 101-102mm leveät nappulan reunasta nappulan reunaan. En ajatellut vanteen leveyttä sen kummemmin, mutta jos se oli liikkeen S-Works, niin siinä pitäis olla HEDin 85mm vanteet.

Ekke
12.01.2016, 00.47
Itse ostin tänään Schwalben nastoja vissiin jonku 50kpl ja sitten on 300kpl noita Markettipyörämiehenkin käyttämiä Prisma-kaupan nastoja. Eli Nicetrac Snow 300 nastarengas, 9.95e ihan ok hinta 300 nastasta jos kerran eivät ihan susia ole. Lähtee kumista irti Schwalben työkalulla, voin ottaa kuvankin jos jotain kiinnostaa nastojen ero.

Yleisön pyynnöstä huolimatta, tässä huono kännykkäkamerakuva:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/16979627/nastat.jpg

Pitäis varmaan hakea toinen kumes vielä jos innostuu itekki laittamaan 650kpl, etenki ku taas ajokelit sellaiset että tarvetta ei oo. :cool:

Hippo
13.01.2016, 08.40
Hei TubelessViisaat, onko vannenauha itsessään ilmanpitävä. Tarkemmin, toimiiko systeemi, jos vedän vain vannenauhan reunat kiinni asianmukaisella kapealla teippikaistaleella ja keskelle jää vain se nauha. On minulla gorillaakin rulla varastossa, eli koko pohjan laatoitus onnistuu. Mutta, eihän se siinä keskellä mitään tee muuta kuin olla möllöttää jos itse nauha jo pitää ilmat, ja se saadaan reunoista kiinni. En nyt värkkäyspäissäni alkanut koko ketjua laavaamaan asian tiimoilta, linkki mahdolliseen aiempaan vastaukseen samasta probleemistakin olisi kiva. -h

mutanaama
13.01.2016, 09.13
Toimiihan se, mutta grammat. ;).

brilleaux
13.01.2016, 10.16
Taas huomattiin aamulla että sama mitkä rinkulat siellä alla pyörii. Jos et osaa ajaa, niin et osaa.
Budi lähti alta ties monesti. Lou suttaa puuterilla. Tunkataan sit. ;)

mutanaama
13.01.2016, 10.31
:) ja ei toiminu myöskään dillingerit. Nöössi mikä nöössi.

Hippo
13.01.2016, 10.41
Toimiihan se, mutta grammat. ;).

Täh, grammojahan säästyy jos en vuoraa koko pohjaa teipillä, vaan ainoastaan kriittiset kohdat.

Laerppi
13.01.2016, 10.59
Taas huomattiin aamulla että sama mitkä rinkulat siellä alla pyörii. Jos et osaa ajaa, niin et osaa.
Budi lähti alta ties monesti. Lou suttaa puuterilla. Tunkataan sit. ;)

Tämä, tosin itelläkin sutasi kerran Barbegazi 6 tunnin aikana, joten sekin taitaa olla käyttökelvoton rengas :rolleyes:

Jukahia
13.01.2016, 12.52
Ha... ja Budi & Dunderbeisti piti viimesen päälle Tamperelaisessa metsässä (luntakin on nyt)... Toki pehmee Dunderbeisti otti hiukka watteja reisistä kelvillä, jota on työmatkan lopussa 3,5km :D Saa nähdä laitanko Barbegazin viä alle testiin, vai vasta D5 nastarenkuloitten jälkeen...

Kemizti
13.01.2016, 13.06
Jenkkien testin vastaisesti, uskallan väittää että Snowshoe XL on aika mainio talvirengas, kävin tuossa kinoksia pöllyttämässä, ei mitään pito-ongelmia.. (kuski toki "massamies")

J.Kottenberg
13.01.2016, 13.39
Mullakin on takana Snowshoe XL nastoitettuna ja aika hyvä se minustakin on.

Jukahia
13.01.2016, 14.14
Ootteko punninnut noit XL-lumikenkiä nastoilla... Mun DunderB on 1460g, Dille5 nastoilla 1470g ... paljo XL on ... ?

Kemizti
13.01.2016, 14.18
Ootteko punninnut noit XL-lumikenkiä nastoilla... Mun DunderB on 1460g, Dille5 nastoilla 1470g ... paljo XL on ... ?
Mulla alkuperäisnastoilla, en muista tarkkaa painoa, mut luokkaa 1,8kg.. onha se hewii shittii.. :p

Volvospede
13.01.2016, 14.51
Tossa kun polkee menemään, niin nastojen paino ei ole ensimmäisenä mielessä..! :p http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3387&pictureid=187269 http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3387&pictureid=187270 Renkaina siis bud ja lou. Yllättävän hyvin eteni, lumi on vielä aika kevyttä.

notsie
13.01.2016, 15.36
Onko kelllään kokemuksia Kenda Juggernaut Sporteista 4.5" koossa? Ajelin kyseisillä kumeilla tuolla Helsingin talvimyräkässä eilen, joka suunnilleen vastasi Volvospeden kuvia, ehkä vähän enemmän vielä lunta. Tuntui, että matalista paineista huolimatta oli paikotellen vaikeuksia pidon kanssa. Eturenkaan ajelehtimisen sain kuriin laskemalla paineita tarpeeksi, mutta jotenkin tuntui varsinkin syvemmässä lumessa, että lumi vie pyörää ja sitä kautta miestä. Pienikin ylämäki niin takapää rupes suttaamaan. Kyselen noista Juggernauteista siinä mielessä, että josko joku voisi vahvistaa, onko renkaat huonot tohon säähän vai onko vain kuskissa vika? Läskin piti mennä missä vaan. :G

Vai onko nyt niin että nastat isoilla nappuloilla pitäisi olla alla tollasissa hommissa?

Ski
13.01.2016, 15.47
Ei tommosessa hötössä pidä tietyissä olosuhteissa mikään, joten älä tuhlaa rahojasi ellet sijoita sitä kotimaiseen, vaikka lähiruokaan tai juomaan :)



Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla

notsie
13.01.2016, 15.56
Ei tommosessa hötössä pidä tietyissä olosuhteissa mikään, joten älä tuhlaa rahojasi ellet sijoita sitä kotimaiseen, vaikka lähiruokaan tai juomaan :)



Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla

Luulen, että turhautumisen takia tulee sijoitettua siihen juomaan. Ei vaan, tänään otin 26" pikkumaasturin alle ja sehän suorastaan kiitää tuolla jäisellä, auratulla kevlillä. Möyritään sit omalla ajalla sillä läskillä.

chenti
13.01.2016, 16.10
Onko kelllään kokemuksia Kenda Juggernaut Sporteista 4.5" koossa? Ajelin kyseisillä kumeilla tuolla Helsingin talvimyräkässä eilen, joka suunnilleen vastasi Volvospeden kuvia, ehkä vähän enemmän vielä lunta. Tuntui, että matalista paineista huolimatta oli paikotellen vaikeuksia pidon kanssa. Eturenkaan ajelehtimisen sain kuriin laskemalla paineita tarpeeksi, mutta jotenkin tuntui varsinkin syvemmässä lumessa, että lumi vie pyörää ja sitä kautta miestä. Pienikin ylämäki niin takapää rupes suttaamaan. Kyselen noista Juggernauteista siinä mielessä, että josko joku voisi vahvistaa, onko renkaat huonot tohon säähän vai onko vain kuskissa vika? Läskin piti mennä missä vaan. :G

Vai onko nyt niin että nastat isoilla nappuloilla pitäisi olla alla tollasissa hommissa?
Täysin sama kokemus tältä aamulta. Tosin sen verran nöösi kuski, eikä kokemusta muista renkaista talvella, joten omalla kohdalla ainakin kyse voi olla klassisesta väärin ajamisesta.

Sent from my LG-H815 using Tapatalk

notsie
13.01.2016, 16.12
Täysin sama kokemus tältä aamulta. Tosin sen verran nöösi kuski, eikä kokemusta muista renkaista talvella, joten omalla kohdalla ainakin kyse voi olla klassisesta väärin ajamisesta.

Sent from my LG-H815 using Tapatalk

Katohan vaan, sullakin Panzer ja olet Helsingistä. Mennään joskus ajelemaan!

msuomal
13.01.2016, 16.36
Matalat on Juggernautin nappulat 4,5":ssa ja kuviokin aika "menevä" (4" Juggernaut vielä matalampi). Taitaa olla enempi kesä/kevät/syksy kumi. Vaihdoin omat 4,5":set Bud/Lou comboon ja pito ihan yleisesti parani huomattavasti. Pito tulee kyllä jonkinlaisella hinnalla rullaavuudesta.

tonza85
13.01.2016, 17.52
Joo ei paljon veetire snowshoe 4.5" pitäny tuol höttölumessa jos vähän enemmän oli lunta,en kyl paineita kauheen alas laskenu.

tinke77
13.01.2016, 19.19
BFL napsahti äsken tubelessina mulefutille ja on aika tarkkaan sentin kapeampi, kuin lou...

macci
13.01.2016, 19.34
Höttöluminöösin turinaa: luulin, että Barbegazin pidon raja tuli jo vastaan. Nappulahan on suht pieni. Laskin painetta tasolle joka oli selvästi alle sulan maan asetusten. Vähän parani mutta oli edelleen tuskaista edetä umpihangessa. Lenkin lopussa olin jo melkein takametsässä ja eteneminen jälleen kerran tyssäsi loivassa ylämäessä. Sekä etu että takapää luisteli. Tuntui toivottomalta. Koska maali oli jo suht lähellä päätin vielä kerran laskea painetta. Siinä tuli sellainen pieni HEUREKA hetki kun läski lähtikin vetämään ja matka jatkui polkien. Laskin vielä kertaalleen painetta ja pito parani edelleen. Tuossa kohtaa tuntui siltä että läskillä tosiaan pääsee missä vaan ja kurvailin surutta umpihankeen omaa uraa. Tässä tarinassa alla siis Barbegazi ja 100mm vanne.

Käyhän tuo ihan urheilusta mutta se ei kai suuri miinus ole. En mittaillut painetta mutta aika minimi se oli. Kerran pari tuntui osuvan vanteelle. Kovalle alustalle palatessa piti heti lisätä ilmaa.

Laitan silti seuraavalle lenkille BUD + LOU kombon niin tulee sekin testattua.

Täytyy illemmalla lisätä tarinaan kuvasaastetta että testiolosuhteet tulevat selville. Lähimmän mittauspisteen mukaan taisi olla 28cm lunta.

no-saint
13.01.2016, 21.04
Ja tunnelmat höttölumi+JJ 4.8.

Menen huomenna pölyä keränneellä 29 täpärillä, ISP:t litkuilla ja jäiset ajoradat.

Sen verran oli tuskaista vetää umpihangessa mehtäautoteitä työmatkaa että nyt kramppaa iloisesti :-) Huomenna nössöilen siis henkeni uhalla suomalaisten autoilijoiden seassa puhtaalla maantiellä (y)

Liikuva shikaani
13.01.2016, 21.58
Kävin kanssa metsässä hetki sitten, renkaina Barbegazit 65mm MCarboneilla. Lähtöpaineet oli jotakuinkin edessä 0,45 / takana 0,50
Meno oli aika luikertelevaa ja suttaskin helposti, pudottelin siitä sitten ihan arviolta paineita ja eteneminen helpottui huomattavasti. Kotona mittasin paineet ja oli niinkin alas pudonnut kuin edessä 0,27 ja takana 0,33. Lumisessä metsässä ei vielä lyönyt vanteille mutta lähellä varmaan oli, tuosta ina ylöspäin niin avot!

Volvospede
13.01.2016, 22.35
Kävin kanssa metsässä hetki sitten, renkaina Barbegazit 65mm MCarboneilla. Lähtöpaineet oli jotakuinkin edessä 0,45 / takana 0,50
Meno oli aika luikertelevaa ja suttaskin helposti, pudottelin siitä sitten ihan arviolta paineita ja eteneminen helpottui huomattavasti. Kotona mittasin paineet ja oli niinkin alas pudonnut kuin edessä 0,27 ja takana 0,33. Lumisessä metsässä ei vielä lyönyt vanteille mutta lähellä varmaan oli, tuosta ina ylöspäin niin avot! Saa kait se pikkusen kopsahtaakkin vanteelle, ainakin jos on tubeless. Kuhan ei kokoaikaa pauku. Varsinkin nyt kun matalista paineista tosiaan saa kunnolla etua.

msuomal
13.01.2016, 23.02
Huhhuh, olipa vaikea keli... lumi on ainakin täällä tommosta ihan ohutta puuteria, joka sortaa alta varsin tehokkaasti. Ylämäet oli tooooodella hankalia ja tiukemmissa käännöksissä meinasi joka kerta puskea keulan alta (miten nuo oikein pitäs ajaa?). Ilmaa vähennettiin kaverin kanssa kilpaa renkaista ja lopulta ne alko mennä jo kivasti kurttuun. Pitoa tuli kyllä lisää :). Samalla tehtiin vertailua näin läskinyypän kokemuksella kaverin Snowshoe XL (ilman nastoja) ja mun Bud/Lou combon välillä. Näissä olosuhteissa Bud/Lou vei kirkkaasti. Loun vetopito oli ihan omaa luokkaa. Etusena XL muuttuu hankialamäkeen tuupatessa pulkaksi nopeammin, kun Bud vielä säilytti ohjattavuutta. Silti myös Bud välillä puski helpon oloisesti alta, mutta pistetään osittain tuo molempien renkaiden kohdalla myös kuskin piikkiin. Selkeä näkyvä ero oli, että mun pyörän jälkeen lumessa oli hyvin terävä ja syvä kuvio, mutta kaverin pyörän jälki oli epämääräisempi ura. Ihmeteltiin tätä ja huomattiin, että Bud/Lou putsaantui tässä kelissä hyvin, mutta XL tuntui tukkeutuvan kuvion keskeltä. XL:t oli silica versio, ei osattu arvata johtuko jotenkin kumistakin vai vain kuviosta. Mun pyörällä pääsi useita vaikeampia kohtia, joissa kaverin pyörällä ei ollut mitään tehtävissä. En tiedä kuinka paljon tuosta erosta menee pyörien erilaisen geon piikkiin, pyörät on Panzer (mun) ja White3 Pro (kaverin). Molemmat oltiin sitä mieltä, että mun pyörä piti reilusti paremmin.

mutanaama
13.01.2016, 23.05
Mut mieluummin pikkasen :)

Volvospede
13.01.2016, 23.52
tiukemmissa käännöksissä meinasi joka kerta puskea keulan alta (miten nuo oikein pitäs ajaa?). . En minä tiedä, mutta mielestäni auttaa kun koittaa pitää pyörän mahdollisimman pystyssä, eli ei nojaa yhtään sisäkurviinpäin. Omalla polunavausreitillä tossa lähisuolla oli muutama tiukka ysikymppinen ja niissä tuli taiteiltua aika tavalla kun halusi ihan periaatteesta jättää vain renkaanjälkiä ja siinä pyörän päällä saa jumpata tietysti välillä ihan reilustikkin että pito pysyy etusella ja myös takasella.

macci
14.01.2016, 00.13
Kovin samanlaisia höttölumikokemuksia näkyy muillakin olevan. Barbegazilla ja tuolla 100mm vanteella ero pienen ja minimipaineen välillä oli pidon suhteen todella dramaattinen. Voisi mutuilla, että kontaktipinta kasvoi tuossa pääosin pituussuunnassa (toki leveyssuuntakin oli ihan se maksimi, mitä tuolla kombolla on mahdollista saada).

Kuten uhkasin, pari kuvatusta päivän testiolosuhteista:
http://uppaa.fi/images/2016/01/13/l3848ac.jpg
http://uppaa.fi/images/2016/01/13/l247f9a.jpg
http://uppaa.fi/images/2016/01/13/l1617cb.jpg

msuomal
14.01.2016, 00.15
Joo, noin se varmaan on, ihan itsestään näin XC sukkahousupolkijapohjalla tulee käännön alkuun semmonen terävä painon siirto eteen ja alas, että rengas lähtisi "puremaan" mutkaan paremmin vaikka ylävartalon painoa ei sisäkurviin nojatakaan. Hangessa lähti keula alta välittömästi :). Eiköhän tuohonkin opi...

Volvospede
14.01.2016, 10.25
Viipottava rengas... Onko porukalla kokemusta oikeneeko / asettuuko ajan kanssa tommonen surly Lou joka ei pyöri kovin suoraan. Edellinen oli parempi/suorempi. Näyttää nousseen vanteelle kunnolla kun katsoo sitä reunan valusaumaa tms. mikä jää sen pari mm vanteen reunasta, mut varmahan ei voi olla. Toisaalta tää hikoilee litkua vanteen ja kumin välistä aika paljon, mitä vanha lou ei tehny eikä myöskään uus eikä vanha etu budi tehny ikinä. Eli oiskohan se sittenkin vaan jotenkin huonosti vanteella?

Per4
14.01.2016, 11.23
Omassa Loussa rungossa pystyheittoa aikalailla. Ei ole asettunut paremmin vaikka asennuskertoja on useampia. Isommilla paineilla tuo vähenee, mutta rengas ei enää siinä vaiheessa ole ajettava. Ei kai auta kuin kärsiä.

J.Kottenberg
14.01.2016, 11.31
Voi pudottaa pois vanteella ja kääntää puoli kierrosta ja sit uudelleen ilmat sisään niin hyvällä tuurilla voi sivuttainen vipotus vähentyä. Huonolla tuurilla ei.

Laerppi
14.01.2016, 11.35
Ite laitoin saippuavettä renkaan reunaan ja käänsin puoli kierrosta niin asettui täydellisesti lopulta.

Jopo81
14.01.2016, 15.44
http://images.tapatalk-cdn.com/16/01/14/21e5bead28d2aab7c7f820868b2aa3be.jpg

Mitenkäs muilla nuo Onzan FR kumit on hajonnu? Mulla porsi tuosta kohtaa. Ei se paljoa vuoda mutta kuiteniin.

Onneks on noita pari varastossa, mutta täytynee se gettotubeles vissiin keväämmällä koittaa väsätä.

A design for life

Ekke
14.01.2016, 19.44
Pumppuhommista on varmaan sen 68 kertaa tässä(kin) topikissa keskusteltu, mutta palataanpa taas aiheeseen.. Onko joku tutkinut noita viime aikoina enemmälti? "Muutama sivu" sitten taisi joku käsimalli olla, mutta en sitä nyt löytänyt niin jäi mysteeriksi mikä oli. Jalkamalli kiinnostaisi, mutta mieluusti saisi olla mahdollisimman kevyt kun on muutakin mukana raahattavaa..

Tässä muutama mainittu pumppu:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/381727/Blackburn-Minipumppu-Mammoth-stage-25-alumiinimuovi-musta
http://www.topeak.com/products/Pumps/MountainMorph
http://www.lezyne.com/product-hpumps-hv-microfldrhvg.php#.VpfIQVJs_cQ
http://www.trekbikes.com/us/en_US/equipment/cycling-accessories/bike-pumps/bontrager-mini-charger/p/11667

Onko mitään uudempaan enemmän läskeille pyhitettyä pumppua? Saako mitään jalkamallia alle 200g:n?

sakkey
14.01.2016, 19.52
^Mulla on tuo Lezyne. On erinomainen vehje.

Nana
14.01.2016, 20.43
http://www.lezyne.com/product-fpumps-hv-alloydirt.php#.VpfeJFLOW-0 (http://www.lezyne.com/product-fpumps-hv-alloydirt.php#.VpfeJFLOW-0)

paternoster
14.01.2016, 21.12
Itse ainakin ymmärsin että tässä viimeisessä pumppuavauksessa haettin reissuun mukaan joutavaa pumppua eikä mitään tallissa käytettävää kompuran korviketta. Itselläni kulkee repussa mukana tommottinen:
http://www.sportax.fi/product/429/axiom-enforce-air-pro-gauge

Kokemusten perusteella valitsisin mieluummin ainakin tuollaisen letkullisen pumpun niin mahdollisuudet venttiilin särkemiseen metsässä pienenevät. Painemittarit isommissakin pumpuissa tahtovat olla läskirengaspaineistuksissa niin suuntaa-antavia parhaimmillaankin että sille en painoarvoa anna. Painemittarit sitten erikseen jos tarkkaa numeraalista arvoa tavoitellaan.

Kemizti
14.01.2016, 21.26
Lezyne microfloor hv, tuli taas kahesti käytettyä lenkillä kun vasta jälkimmäisellä yrityksellä huomasin venttiilin juurimutterin ollen löysä.. Ja voin kertoa, että Snowshoe XL muuttuu täysin rullaamattomaksi kumiksi kun painetta on niin vähän että kolisee vanteelle :p vaan niin kai kaikki.. ;)

PK1
14.01.2016, 21.28
Mulla on pari noita Bontragerin pumppuja, hyviä ovat.
Luotettava ja kevytkäyttöinen.

Ekke
14.01.2016, 22.30
Mulla on pari noita Bontragerin pumppuja, hyviä ovat.
Luotettava ja kevytkäyttöinen.

Onko minkä painonen? Äkkiseltään en löytäny speksiä..

Antza44
14.01.2016, 22.46
Mun Bud on vipottanu sivuheittoa, kohta vuoden. On ollut vaikka mitenpäin Mulefutilla ja aina sama kohta heittää. Eli jos vika on renkaan rungossa se on ja pysyy vaikka voissa paistas.

Läskimasa
14.01.2016, 23.06
^Made in China. Yksilöitä sopii joukkoon.

PK1
14.01.2016, 23.07
Onko minkä painonen? Äkkiseltään en löytäny speksiä..

Mä punnaan huomenna. Kevyeltä se kädessä tuntuu, mutta vaaka kertoo totuuden.

janne kuivakangas
14.01.2016, 23.35
Joo ei paljon veetire snowshoe 4.5" pitäny tuol höttölumessa jos vähän enemmän oli lunta,en kyl paineita kauheen alas laskenu.
Itse huomasin saman..Mut vähänkin oli käveltynä tai monkiänura niin hyvin mnee ✌ 😎

Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla

Nana
15.01.2016, 01.05
Paternoster, joo, huomasin asian vasta lähetettyäni. Meinasin lisätä viestiin, että kevyestä matkapumpusta ei ole kyse, mutta eipä tuo taas linkityksen jälkeen enää antanut kirjoittaa.

brilleaux
15.01.2016, 08.30
Itse ainakin ymmärsin että tässä viimeisessä pumppuavauksessa haettin reissuun mukaan joutavaa pumppua eikä mitään tallissa käytettävää kompuran korviketta.

Kokemusten perusteella valitsisin mieluummin ainakin tuollaisen letkullisen pumpun niin mahdollisuudet venttiilin särkemiseen metsässä pienenevät. Painemittarit isommissakin pumpuissa tahtovat olla läskirengaspaineistuksissa niin suuntaa-antavia parhaimmillaankin että sille en painoarvoa anna. Painemittarit sitten erikseen jos tarkkaa numeraalista arvoa tavoitellaan.

Linkatusta Topeakista ei pahaa sanaa. Ja kulkee kivasti mukana.
http://www.topeak.com/products/Pumps/MountainMorph

Edit: toki letkun vois vaihtaa joskus pidempään, on läskille hiukka lyhyt.
Toki tolla puNppaa mukavasti ilman tukea maastakin.

PK1
15.01.2016, 13.33
Onko minkä painonen? Äkkiseltään en löytäny speksiä..

225 grammaa näytti vaaka pumpulle, runkotelinettä en alkanut irroittamaan punnausta varten mutta tuskin paljoa tollanen muovilärpäke siihen lisää enää tekee.

Ekke
15.01.2016, 13.35
225 grammaa näytti vaaka pumpulle, runkotelinettä en alkanut irroittamaan punnausta varten mutta tuskin paljoa tollanen muovilärpäke siihen lisää enää tekee.
Kiitos, eihän sekään kauheana painavampi sitte ois.. :)

Lähetetty minun HTC Vision laitteesta Tapatalkilla

Jukahia
15.01.2016, 16.11
Itse tykänny Hirveesti tästä pumpusta... CB:n Sterling Large ja mittarilla.

http://www.rczbikeshop.com/finland/crankbrothers-pump-sterling-lg-silver.html

Tuo mittari näyttää aina 3psi:n asti hyvin paineet, joten paksurenkaat saa sopivaksi. Ja punpun perässä olevalla namikalla saapi vaihtaa ison volyymin pumppaus 4bar:iin asti tai sit korkeen paineen pumppausta aina 11 bariin asti. Ja alle 200g.

3psi:n nosto 4,8" renkaassa vaatii n. 30-40 pumppausta.

PK1
15.01.2016, 16.45
^Mä tykkään noista letkullisista versioista, niillä pystyy pumppaamaan enempi raivolla rikkomatta venttiiliä, samaten pumppaus yhdellä kädellä onnistuu ni pystyy ottamaan selfieitä samalla kun pumppaa :D

artzi
15.01.2016, 18.15
...ni pystyy ottamaan selfieitä samalla kun pumppaa :D

Olisin melkoisen varma että täältä löytyy sopiva osio noillekin kuville :)

wekkuli
15.01.2016, 22.10
Ei tän varmaan olis pitäny yllättää, mutta vähän kuitenkin tympäsee että onhan noi Bud ja Lou aika saakelin huonosti rullaavat. Ainakin verrattuna edellisiin Floatereihin. Vähän nyppii toi alamäkeen polkeminen.

Läskimasa
15.01.2016, 22.25
^ Mitennii? 😳 Mun mielestä oli yllättävän hyvät, paljo paremmin rullas mitä kuvittelin.

Nykyiset 2XL:t rullaa pikkupaineilla kuin tervassa, tasamaalla nyt pakkassäällä reilu 5 metriä 10 km/h alkuvauhdista. Painetta 0.0/0.25 bar, mut ei nuo ny mitenkään erityisen lutussa oo.

brilleaux
15.01.2016, 22.59
Ei tän varmaan olis pitäny yllättää, mutta vähän kuitenkin tympäsee että onhan noi Bud ja Lou aika saakelin huonosti rullaavat. Ainakin verrattuna edellisiin Floatereihin. Vähän nyppii toi alamäkeen polkeminen.
Pistä postia niin tehdään kauppoja. ;)

Ekke
16.01.2016, 02.04
^ Mitennii? 😳 Mun mielestä oli yllättävän hyvät, paljo paremmin rullas mitä kuvittelin.

Nykyiset 2XL:t rullaa pikkupaineilla kuin tervassa, tasamaalla nyt pakkassäällä reilu 5 metriä 10 km/h alkuvauhdista. Painetta 0.0/0.25 bar, mut ei nuo ny mitenkään erityisen lutussa oo.
Asialliset paineet kyl, peukku, ja rullaavuudesta toinen. :)

Ite kävin tänään lbs:ssä näyttämässä Salsan BB:tä sen myyneelle sällille ku ei ollu ennen nähny.. yritettiin siinä mitata etu-Lousta samalla paineita niin digimittari anto pari kertaa lukemaksi jonku 0.3bar. Väittäisin että ei pitäny paikkaansa, mutta eipä oo mitään referenssimittaria. Pitäis vissiin analogimittari alkaa rakentaan.. :)

Omaan makuun tollanen Lou+Lou rullaa pyörätiellä about yhtä hyvin ku pyörätien vieressä.. joten tulipa tuolta lbs:stakin "rullailtua" ojan pohjia pitkin kotia ku oli about yhtä raskasta ku kevlillä mutta silti niin paljon enemmän Fiilistä. :D

Kävin samalla koeajaan Salsan Muklukia, viimeksi ajellu sillä kesällä. Oisko jotku Natet ollu alla, kauhian kapiat oli (4"?) Sen verran jopa täällä pohjosessa lunta ettei tullu himoa vaihtaa kapeampiin.. kevlillä en kokeillut, pyörätielle löytyy pari muuta siihen paremmin soveltuvaa pyörää.. :)

Kuinkahan kapeaa kumia tommonen 100mm Clown Shoe muuten syö?

Lähetetty minun HTC Vision laitteesta Tapatalkilla

PK1
16.01.2016, 02.30
^0.3bar on ihan normaalipaine Loulle, varsinkin edessä. 0.5 tuntuu jo aika kovalta.

Antza44
16.01.2016, 11.57
^^Voihan siihen CS laittaa vaikka 4", mutta eipä se vannetta liiemmin kiviltä suojaa.
Kesällä etu Bud 0.42-0.45 nyt höttösessä 0.3bar onhan se joskus suoajelussa ollut liki ilmaton.
Scwhalben sininen riittää paineen mittauksiin.

Antza44
16.01.2016, 12.00
Ei tän varmaan olis pitäny yllättää, mutta vähän kuitenkin tympäsee että onhan noi Bud ja Lou aika saakelin huonosti rullaavat. Ainakin verrattuna edellisiin Floatereihin. Vähän nyppii toi alamäkeen polkeminen.
Kelit on aika hämäävät pehmeä lumi huutaa pieniä paineita ja kovalla on sitten kuin täi tervassa. Pakkanen lisää myös kitkaa.

Jukkis
16.01.2016, 14.22
Yllätin itseni selviämällä pääosin täysin puhkomattomilla puuterilumipoluilla JJ Liteskineillä ja vieläpä paineilla, joilla oli mielekästä ajaa myös parin kilsan auratut soratiesiirtymät [emoji15]
Miten voikin noin matala nappula toimia ensinkään. Huomenna vois testata saman kierroksen luttupaineilla, luulenpa selättäväni nekin kaks nousua, jotka tänään jäi suttaamisen takia vajaaksi. Tai sitten otan ja vaihdan taakse Naten jolloin alkaa se varsinainen hauskanpito [emoji23]


Tapatalkista iKälättimellä

Läskimasa
16.01.2016, 16.55
yritettiin siinä mitata etu-Lousta samalla paineita niin digimittari anto pari kertaa lukemaksi jonku 0.3bar. Väittäisin että ei pitäny paikkaansa, mutta eipä oo mitään referenssimittaria.Eiköhän tuo pitäne paikkaansa, ei sinne ton enempää tarvii laittaakkaan, jos ei sit rullaamista helpottamaan pitkälle asfalttisiirtymälle.

Papdin
16.01.2016, 18.03
Yo 45rth Dunderbeist omistajat! Voisko joku ystävällisesti mitata renkaan todellisen läpimitan asennettuna? En oikeen tahdo uskoa 45rth:in speksitsulukkoa. Rengas harkinnassa

jpf
16.01.2016, 21.50
Yo 45rth Dunderbeist omistajat! Voisko joku ystävällisesti mitata renkaan todellisen läpimitan asennettuna? En oikeen tahdo uskoa 45rth:in speksitsulukkoa. Rengas harkinnassa

Nopeasti mitattuna DT Swiss BR2250 kiekolle tubeless-asennettuna halkaisija on noin 75 cm ja leveys leveimmillään 109 mm.

msuomal
16.01.2016, 21.57
Tänään meni lenkki puuterilumessa reilusti edellistä paremmin. En oikein osaa sanoa miksi, mutta ehkä johtui vielä pienemmistä paineista. Edessä ja takana (Bud/Lou) 0,22bar (3PSI sano mittari). Takarengas oli jo kyljestä hieman kurtussa pelkästä kuskin painosta. Hieman mietin pysyykö vanteella, kun oli niin löysä asennettaessa, mutta eipä ollu mitään ongelmaa. Ei pienintäkään burppausta. Maastokin oli kyllä tasottunu kummasti, kun lunta on tullu lisää eli eipä ollu mikään iskemässä vanteellekaan. Rullaavuus täysin nolla. Olis voinu kotona ruuvailla jarrut pois, ihan turhaa painolastia :). Koiran ulkoiluttajien jäljissä pääsi yllättävän hyvin jyrkkiäkin mäkiä ylöspäin. Eteneminen oli hiiiidasta, keskari 8,3km/h, on tämä ihme hommaa...

Laurinen
16.01.2016, 22.51
alkaa Bulldozereiden kyljistä kankaat paistaa jo aika pahasti (no on ne jo muutenkin tosi kuluneet) mutta saiskohan jollain konstilla noiden kylkien ikää pidennettyä vielä hetken verran? onko jotain liimaa tai "nestemäistä kumia" mitä vois sivellä? normi litku ei taida olla riittävän tuhtia tavaraa.

Papdin
16.01.2016, 23.31
Nopeasti mitattuna DT Swiss BR2250 kiekolle tubeless-asennettuna halkaisija on noin 75 cm ja leveys leveimmillään 109 mm.

Thanks!

Jukahia
16.01.2016, 23.48
Tiedoksi;
bontrager hodag 27,5 x 3,8" 1260g - 1280g
50mm vanteella ja 10psi/0,8bar
korkeus 750mm ja leveys 92mm
ei toivoakaan mistään 764mm korkeudesta, joten sopii kyllä suurimpaan osiin "peristä" ... Jos sitä mietit.
(imo, hyvä kumi pitään ja rullaan, minun 10psi ajopaineilla ei ui niin syvällä ko 26x4,8" joten korkeus riittää hyvin)

bontrager barbegazi 26 x 4,7" 1360g
65 vanteella ja 10 psi / 0,8 bar
korkeus 745 ja leveys 110mm (mitattu, kun ollut 24h vanteella venymässä)
koitin 20psi ja korkeus just ja just 750mm eli ei tietoakaan 765mm
(Imo, Dunderbeistin jälkeen kuin kisa kumi rullaan, melko saman kokoinenkin (runko leveempi/isompi) ja 4-5 psi:n paineilla pitää pehmeellä lumellakin itselle 95% riittävästi vs. Se etu kuinka hyvin tämä rullaa pehmeenä. )

The bud 26 x 4,8" vertailuksi, n. 1560g, 115mm levee 65:lla
korkeus 768mm ! Kun 10psi Ja rullaa & pitää viimesen päälle..

kaikki kumit tubeless.

Mutta toki kumeilla on muitakin ominaisuuksia kuin korkeus ja ne omat löytyy ajamalla. Lisäksi itsellä on alla 170 peränen, joten kahlaan läpi näitä max 110mm leveitä. Dunderbeist menee varmaan takaisin jos lumentulo jatkuu ja mitat siitä tarvii vertailuksi ottaa, tai no tarkka korkeus puuttuu, muuten se on 1490g ja 107mm leveä@65 vanne. Ihan mukava kumi metsässä ja lumella mutta tahmee kelvillä työmatkatemmossa / siirtymillä. Lisäksi itsellä on lumilenkit 27,5 hodakeilla vielä ajamatta.

macci
17.01.2016, 00.44
100mm vanteella (Clownshoe) en saanut juuri mitään eroa Budin, Loun ja Barbegazin leveyden (nappulan ulkoreunasta) suhteen:

1.0bar ja tubeless

Bud 117mm
Lou 117,5mm
Barbegazi 117mm

Kaikilla kolmella mittaus otettu uutena ennen ajamista. Varmasti Bud ja Lou tuosta jonkin verran venyy. Ja pitoa toki on eri tavalla kuin Barbegazissa (sekä veto, että ohjaus/sivuttais pitoa - tämä tuli hyvin selväksi jo ensimmäisellä, pikaisella lenkillä ko renkailla).

Halkaisijaa en ole mittaillut, siinä varmaan tulee enemmän eroa.

IsoKnard oli muistaakseni 122 tai 123mm leveä vastaavassa mittauksessa.

Laerppi
17.01.2016, 00.44
Barbegari 80mm vanteella 111-112mm (0,8 bar) rullaa hyvin, paitsi nolla paineilla. Mitattu ensimmäisen asennuksen jälkeen. Arvosana 4.5/5

Ekke
17.01.2016, 01.16
100mm vanteella (Clownshoe) en saanut juuri mitään eroa Budin, Loun ja Barbegazin leveyden (nappulan ulkoreunasta) suhteen:

1.0bar ja tubeless

Bud 117mm
Lou 117,5mm
Barbegazi 117mm

Kaikilla kolmella mittaus otettu uutena ennen ajamista. Varmasti Bud ja Lou tuosta jonkin verran venyy. Ja pitoa toki on eri tavalla kuin Barbegazissa (sekä veto, että ohjaus/sivuttais pitoa - tämä tuli hyvin selväksi jo ensimmäisellä, pikaisella lenkillä ko renkailla).

Halkaisijaa en ole mittaillut, siinä varmaan tulee enemmän eroa.

IsoKnard oli muistaakseni 122 tai 123mm leveä vastaavassa mittauksessa.
Miu Lout on vain n. 115mm Pellekenkien päällä sisukumeksen kans, ilmeisesti matalammilla paineilla. Tänään 3h lenkuralla tuli kyllä sellasia paikkoja vastaan että 2XL ois kiva kokeilla.. liekkö nousee korkeus liiaksi.

Tuli varmaan 5 kertaa oltua kylelläänki, ei kumoa fysiikan lakeja Loutkaan. Ilmeisesti tuoreen höttöpuuterin ja 6kg repun yhteisvaikutus oli se että eturenkula alko karkaileen viistoilla alustoilla alta. Todella paljon vaikeampi oli ajaa kuin edellisellä kierroksella. Paineita en uskaltanu alkaa pudottaan kun ei ole/ollut pumppua, en oo pientä leikkipumppua jaksanu ees ottaa mukaan.

Lähetetty minun HTC Vision laitteesta Tapatalkilla

TemMeke
17.01.2016, 08.23
Tuli varmaan 5 kertaa oltua kylelläänki, ei kumoa fysiikan lakeja Loutkaan. Ilmeisesti tuoreen höttöpuuterin ja 6kg repun yhteisvaikutus oli se että eturenkula alko karkaileen viistoilla alustoilla alta. Todella paljon vaikeampi oli ajaa kuin edellisellä kierroksella. Paineita en uskaltanu alkaa pudottaan kun ei ole/ollut pumppua, en oo pientä leikkipumppua jaksanu ees ottaa mukaan.

Etusen Loun paineet saa kyllä pudottaa tosi alas, jopa jonnekin 0.1bar asti. :)

Tai ainakin rauhallisessa ajossa ja pidon puolesta. Jos tulee paukuteltua vauhdilla jossain kivikossa, niin joutuu varmaan pitämään enemmän.

Itellä kun on pyörä sisällä lämpimässä, niin alkulenkillä on vähän korkeammat paineet, kunnes ne alkaa tippua. Huomaa tosi hyvin ajossa miten tuon käytös muuttuu ja pito lisääntyy, kun paineet tippuu. Täytyy vaan aina muistaa ottaa alkulenkki tosi varovasti.

Ekke
17.01.2016, 14.09
Pitäis tubelessiksi noi eka vääntää että uskaltais kovin vähiin alkaa paineet laskeen.. ei vaan oo vielä tullu päätettyä että millä lähtis yrittään tiivistystä, noi teipit ei ihan hirveänä kiinnostais ja vähän sama ongelma sisurin puolikkaiden kans :/

liekkö jää enää muita kuin säkityskalvo / vakuumituubi, ja se kaupallinen lateksirinkula jossa ei lie kauhean hyvä saatavuus ja onkohan hirveän superior sekään? Kukaan kokeillu vielä?



Lähetetty minun HTC Vision laitteesta Tapatalkilla

Kuono
17.01.2016, 14.28
Itse huomasin saman..Mut vähänkin oli käveltynä tai monkiänura niin hyvin mnee ✌ 😎

Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla
Millasilla paineilla teillä on nuo snowshoe 4,5 renkaat pelanneet? Tubeleksena vai ei? Mulla on vielä sisurit, mutta litkutus suunnitteilla. Eilen ajettiin kaverin kanssa järvenjäällä jossa mönkijänjälki ihan puuterilumessa. Laskin paineet niin alas kuin uskalsin, mutta eteneminen oli aika tuskaa. Vierintävastus on vissiin aika kova näissä kumeissa. Paraneekohan kun kumeille tulee ikää?

Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla

janne kuivakangas
17.01.2016, 15.14
No mulla on specialized kevyt sisurit ..paineita olen sormituntumalla kokeillut ostin mittarin mut eipä käynyt ventiilin. .vaikka piti.. (schraender tubeless ) Muuten kyllä hyvät kumit kevyet ja pito hyvä ..ilman höttölunta..

Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla

wekkuli
17.01.2016, 15.24
Ei tän varmaan olis pitäny yllättää, mutta vähän kuitenkin tympäsee että onhan noi Bud ja Lou aika saakelin huonosti rullaavat. Ainakin verrattuna edellisiin Floatereihin. Vähän nyppii toi alamäkeen polkeminen.

Nonii... nostin tän päivän lenkille paineita arviolta n. 0,3 => 0,5 bar ja kyllä helpotti. Tykkään kyllä pehmeistä mukavuuden ja pidon kannalta, että toi puoli baariakin on kyllä minusta talvifättikseen noin isoilla kumeilla ihan ylärajalla. Mutta rullaavuus parani niin paljon, että näillä mennään.

En oo myymässä.
;)

J.Kottenberg
17.01.2016, 16.34
Hanki jonkunlainen helposti mukana kulkeva pumppu niin paineiden nosto kesken lenkkiä on helposti tehtävissä ja silloin ei tarvi jonkun lumipolun jälkeen tiesiirtymällä mennä fiiliksellä: "tämmöistä on ajaa suossa".

Seuraavaksi kun tulee tilattua jotain sälää niin pitää hommata topikissa ollut minijalkapumppu, mielellään oman telineensä kanssa.

Takamisakari
17.01.2016, 16.49
Millasilla paineilla teillä on nuo snowshoe 4,5 renkaat pelanneet? Tubeleksena vai ei? Mulla on vielä sisurit, mutta litkutus suunnitteilla. Eilen ajettiin kaverin kanssa järvenjäällä jossa mönkijänjälki ihan puuterilumessa. Laskin paineet niin alas kuin uskalsin, mutta eteneminen oli aika tuskaa. Vierintävastus on vissiin aika kova näissä kumeissa. Paraneekohan kun kumeille tulee ikää?

Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla

mä olen kesäkelillä käyttänyt tubeleksena rontti 0,45 joka pitää ihan ok mutta rullaa huonosti. Laskin eilen lumelle niin pieniksi kun uskalsin ja eipä se kyllä mihinkään rullannu. En kehtaa nyt ihan suoraan sanoa mitä olen noista mieltä mutta "parempiakin on tullu testattua"..

Kuono
17.01.2016, 16.55
Tein äsken tieteellistä tutkimusta takapihan lumipuurossa. Alle 0,5bar ei pito olennaisesti parane, vierintävastus kylläkin. Lumipuuroon löytyy varmasti parempiakin renkaita. Varmaan hyvä rengas latupohjille etc kovemmille alustoille. Niissä kyllä pääsee hyvin ihan 2,35 mtb-renkaallakin.

Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla

Läskimasa
17.01.2016, 18.55
2XL ois kiva kokeilla.. liekkö nousee korkeus liiaksi.
Ei nouse, kyl ne Blackborowiin sopii. Ketjulinja ahistaa/vaatii vähintään kammen väliin spaceriä orkkis 2x10-setupilla.


Pitäis tubelessiksi noi eka vääntää että uskaltais kovin vähiin alkaa paineet laskeen.. ei vaan oo vielä tullu päätettyä että millä lähtis yrittään tiivistystä, noi teipit ei ihan hirveänä kiinnostais ja vähän sama ongelma sisurin puolikkaiden kans :/

liekkö jää enää muita kuin säkityskalvo / vakuumituubi, ja se kaupallinen lateksirinkula jossa ei lie kauhean hyvä saatavuus ja onkohan hirveän superior sekään? Kukaan kokeillu vielä?
Ei ne kyl minnekkään karkaile omien sisurien kanssa, vanne (ClownShoe) hyvän muotoinen, ei pääse putoomaan yhtäkkiä pois mihinkään.
Hommaat vaan 100 mm leveetä teippiä ja kietaset kiepin pari sitä. Ei tartte kikkailla eikä leikkiä, helppo ja varma tubelesointi. Tommosella on mulla pysyny ilmat 3.5 kk (on tietty aina välillä saanu pumputa vähä lisää): http://www.ebay.co.uk/itm/FIXMAN-Polythene-Jointing-Tape-100mm-x-33m-DIY-Tools-Workshop-Garage-/390974649825
(http://www.ebay.co.uk/itm/FIXMAN-Polythene-Jointing-Tape-100mm-x-33m-DIY-Tools-Workshop-Garage-/390974649825)
Tätä tämmöstä meinasit kaupallisella lateksirinkulalla? http://fattystripper.com/ Tilasin ite joku aika sitten moiset ihan mielenkiinnosta, mutta oli ja näyttää edelleen olevan backordered-tilassa. Katotaan millon tulee.

Ekke
17.01.2016, 22.44
Ei nouse, kyl ne Blackborowiin sopii. Ketjulinja ahistaa/vaatii vähintään kammen väliin spaceriä orkkis 2x10-setupilla.

Ei ne kyl minnekkään karkaile omien sisurien kanssa, vanne (ClownShoe) hyvän muotoinen, ei pääse putoomaan yhtäkkiä pois mihinkään.
Hommaat vaan 100 mm leveetä teippiä ja kietaset kiepin pari sitä. Ei tartte kikkailla eikä leikkiä, helppo ja varma tubelesointi. Tommosella on mulla pysyny ilmat 3.5 kk (on tietty aina välillä saanu pumputa vähä lisää): http://www.ebay.co.uk/itm/FIXMAN-Polythene-Jointing-Tape-100mm-x-33m-DIY-Tools-Workshop-Garage-/390974649825
(http://www.ebay.co.uk/itm/FIXMAN-Polythene-Jointing-Tape-100mm-x-33m-DIY-Tools-Workshop-Garage-/390974649825)

Mahtuuhan se joo vähän kikkailemalla, mutta enemmän ahistaa 2XL:ssä pyörän korkeus, itselleni toi L-kokonen runko aika maksimikoko. Ois voinu riittää pienempiki, Salsan taulukotki tais mennä vähän päällekkäin. Mutta ihan mieleinen vielä Loun kanssa, ei vaan kestä kovin syvässä hangessa "tippua" polkimilta... :D

Pitänee tota teippiä tilailla kokeille, kiitti vinkistä.



Tätä tämmöstä meinasit kaupallisella lateksirinkulalla? http://fattystripper.com/ Tilasin ite joku aika sitten moiset ihan mielenkiinnosta, mutta oli ja näyttää edelleen olevan backordered-tilassa. Katotaan millon tulee.

Juu, tuota juuri. Ei taida muita ihan hirveästi olla? Jännä sinänsä.. teippejä vissiin oli pari vaihtoehtoa, ainaki kapeampiin? Stanilla vissiin ainaki..

HC Andersen
17.01.2016, 22.53
Onko kukaan löytänyt Kenda Juggernaut Pro 4,5" euroopasta?

PaH
18.01.2016, 08.48
Onko kukaan löytänyt Kenda Juggernaut Pro 4,5" euroopasta?

Tuskin. Muutama nollasarjan kumi tällä tiettävästi on, mut tuotantosarja ei oo levityksessä.
4.0" Prota tuli jo kerran eurooppaan pieni erä, nyt nekin on back_orderissa.

Jukkis
19.01.2016, 20.32
Tarttis varmaan asentaa paksuun etutavarateline ja köyttää siihen kaljakori täysin pulloin kiinni. Tuolla kun suttaa noita puuterilumipolkuja, niin vetopito Natessa riittää paremmin kuin hyvin, mutta polun leveys ei tahdo riittää kun keula hakee puolelta toiselle. Mikäs on markkinoiden paras kumi eteen tuon sivuttaispidon osalta ? Tuohon korikikkaan turvautuminen kun saattais johtaa juopottelupainotteiseen fiilistelyyn [emoji23]


Tapatalkista iKälättimellä

J.Kottenberg
19.01.2016, 20.38
No Bud on ainakin ihan parhaita.

Ski
19.01.2016, 21.13
BFL ei muistaakseni hakeudu kirjoittaan niinku moni aggressivisempi sivunappularengas varsinkin jos on seinämää reunoilla. Mutta ei BFLllääkää voi kovin löysillä paineilla ajaa.

Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla

Jukkis
19.01.2016, 22.08
Näyttää tuo BFL turhan miedosti kuvioidulta kuitenkin,,, Olisko se sittenkin vain tuo waka wanha Bud jota J. Kottenberg suositteli. Ilmeisesti mitään uutta hyvää ei ole keksitty. Taitaa se Snowshoekin olla lähinnä suksi mitä olen täältä lukenut.
Toimiiko Nate miten edessä, kuvion puolestahan tuo on taakse ajateltu ja siellä toimiikin kunnioitettavan hyvin 👍

Antza44
19.01.2016, 22.19
Kyl maar Bud on hyvä ja vakaa ohjailla ja rarrupitoakin on pehmeellä. Tosin saahan senkin alta, jos kallistaa ja kääntää samaan aikaan sopivissa höttö oloisa tai kaltevalla pinnalla, missä on höttöä, mutta tuskin mikään, muukaan kumi suoriutuu paremmin, kun höttö lumi vaan karkaa alta.

4" vanha kunnon Floater on kyl hyvä kans molemmissa päissä, vaikka sitä jotkun aikoinaan molli itse ohjauksesta. Rullaa järeyteensä nähden hyvin ja pitää. Harvoja kumeja missä on pitkittäistä ja poikittaista nappulaa. Se, että painaako uudet sen 1.8kg oikeasti ei havaintoa. Omani niitä vanhoja 1.5kg malleja.

Kemizti
19.01.2016, 22.20
Snowshoe on kaukana suksesta, kunhan ei sekaannu siihen "orkinaaliin" 4,5" joka hädintuskin nelituumanen oikeesti on..

Vaan se Bud-setä on kova äijä joo..

Papdin
19.01.2016, 22.40
Tiedoksi! Schwalben jumbo jimejä 4,0" ja 4,8" lite ja snakeskin versioita näyttäisi olevan tarjolla Bike24:sa!

Ansis
19.01.2016, 22.44
Tiedoksi! Schwalben jumbo jimejä 4,0" ja 4,8" lite ja snakeskin versioita näyttäisi olevan tarjolla Bike24:sa!
Tilattu jo (Y)

Jukkis
19.01.2016, 22.45
^^ Ei tarvetta, mulla on jo (ollut kesästä asti) Liteskinit eikä moitteen sijaa. Flattejä nolla, jopa kyljet ovat kestäneet, vaikka isot pojat pelotteli että eivät kestä 😂

vuohi
20.01.2016, 08.35
Kestävätköhän snakeskinin kyljet kauemmin kulutusta? Nykyiset bulldozerit ovat kulutuspinnaltaan kuin uudet mutta litkut ja ilmat vuotavat kyljistä läpi ja tuntuu typerältä vaihtaa noin hyvän näköiset renkaat pois kun ilma ei pysy sisällä.

Jukahia
20.01.2016, 13.21
Kannattaa jatkossa, ainakin takana pitää pikkusen enempi painetta. Se kylki on hieroontunut paskaks kun lussua kumia on poljettu ..menee kylki ryppyyn kun tulee vääntöä kehälle (eli ketju kiristyy) Saman ilmiön teki mulla floater, mutta nuo ns. Paremmat kumit on kestänyt pidempään.

Oikeen muuta et voe kun laittaa sisurit.

vuohi
20.01.2016, 17.05
Joo olen ajellut pääsääntöisesti noin 0,55/0,50bar paineilla eli voi olla tuostakin kyse. Nooh onneksi vaimo ajelee sisureilla niin nuo pääsevät toiseen läskiin viettämään eläkepäiviä. Tietääkö kukaan onko tuo snakeskin joku kevlar vahvistus lite skiniin verrattuna vai onkohan siinä vaan enemmän kumia? Luulisi, että joku kevlar matto ei tuohon ongelmaan auta mitä lisä kumi kyllä voisi auttaa.

J.Kottenberg
20.01.2016, 17.49
En tiedä miten snakeskin on tehty. Mutta kyllä se huomattavasti vahvempi on. (ja vähän huonommin rullaava)

petev
20.01.2016, 19.10
Mulla kanjonissa JJ ensiasennus renkaina ja on mun mielestä erittäin hyvät kumit, rulla hyvin matalillakin paineilla ja pitää mun tarpeisiin riittävästi, kun en missään mutaprutakossa tykkää ajella. Nyt laitoin D5 ja tuli heti self steeringiä ja alhaisilla paineilla ei kyllä rullaa mihinkään. Pitokin on pettymys mulle, sanoisin, että kallis rengas ominaisuuksiin nähden.

Sent from my GT-P5110 using Tapatalk

J.Kottenberg
20.01.2016, 19.27
Onko Canyonissa nyt snakeskinit ensiasennuskumeina? Mikä malli sulla on?

Ton rullaavuusarvion heitin ihan sillä perusteella että snakeskinissä runko on paksumpi ja väkisinkin vähän jäykempi ja näin syö enemmän energiaa muuttaessaan muotoa. Mutta sun kommentin perusteella on svalpella onnistuttu hyvin snakeskinin suhteen. Mukavaa, kun JJ on minustakin mainio, etenkin kesäkumina.

Ansis
20.01.2016, 19.50
Nyt laitoin D5 ja tuli heti self steeringiä ja alhaisilla paineilla ei kyllä rullaa mihinkään. Pitokin on pettymys mulle, sanoisin, että kallis rengas ominaisuuksiin nähden.
Täällä olleet nyt D5:t alla noin 150km eikä mitään ongelmia. Paineina pidän jotain 0.55 bar suurin piirtein. Ei selfsteeringiä ja kulkeekin mukavasti. Sun täytyy polkea enemmän niin rullaakin paremmin :)

petev
20.01.2016, 20.59
Onko Canyonissa nyt snakeskinit ensiasennuskumeina? Mikä malli sulla on?

Ton rullaavuusarvion heitin ihan sillä perusteella että snakeskinissä runko on paksumpi ja väkisinkin vähän jäykempi ja näin syö enemmän energiaa muuttaessaan muotoa. Mutta sun kommentin perusteella on svalpella onnistuttu hyvin snakeskinin suhteen. Mukavaa, kun JJ on minustakin mainio, etenkin kesäkumina.
Mulla on 2015 Dude 8 ja Liteskin luki renkaan kyljessä (4.0), tosin paino on kyllä yläkantissa ilmoitettuun eli 1090g. Ne kyljet on ehkä tuon renkaan heikoin kohta, mutta on niillä surutta kivikossa ajettu. Hieman siis litkua tihkuu kyljestä, mutta ilmat pysynyt ainakin toistaikseksi ilman ongelmia.

Sent from my GT-P5110 using Tapatalk

Ottis
20.01.2016, 21.22
Tuota luettavaa tuntuu olevan vähän liikaa niin nopea kysymys tähän.
Jumbo Jim vs Barbegazi?
Rullaavuus kaikenlaisella pohjalla arvostettavampi juttu kun älytön pito. Rengas hakusessa niin lumelle kuin keväälle/syksylle. Kesät poljen täpärillä.
tällä hetkellä alla 4,5 juggernaut ja tuntuu kuin polkisi aina suolla! �� (voisi mennä toki salille hommaamaan potkua jalkoihin mutta selvitetään nyt tämä rengashomma ensin)

px
20.01.2016, 21.28
Dude ysin mukana tuli kans JJ Liteskin 4.0:t. Kyljet on tosiaa ohuet ja langat paistoi läpi jo parin kilsan jälkeen. Yhden kerran kylki puhki sisureilla, nykyisin alla litkut. Kumpikin painaa n. 1060g. Yllättävän hyvät renkaat, mutta noilla pitää tosiaan olla paineita hieman enemmän. Itse noin 80kg, pyörä 10kg, ja sopivat paineet siellä 0.55 - 0.65 hujakoilla. Tilasin tuolta B24:stä nyt 4.8 Snakeskinit, saas nähdä tulevatko joskus.

J.Kottenberg
21.01.2016, 00.37
Tuota luettavaa tuntuu olevan vähän liikaa niin nopea kysymys tähän.
Jumbo Jim vs Barbegazi?
Rullaavuus kaikenlaisella pohjalla arvostettavampi juttu kun älytön pito. Rengas hakusessa niin lumelle kuin keväälle/syksylle. Kesät poljen täpärillä.

Barbegazista ei ole kokemusta mutta Jumbo Jimit on tutumpia ja jos rullaavuus on tärkeää niin minä valitsisin Jumbo Jimin koska en vaan usko että mikään läskin nappularengas voi paremmin rullata kuin JJ.
Kevään ja syksyn mutalammikoissa kanttipito ei parhaasta päästä. Lumella en ole sillä ajanut.
Ja minä pidän enemmän 4.8JJ:stä.

Laerppi
21.01.2016, 09.15
Tuota luettavaa tuntuu olevan vähän liikaa niin nopea kysymys tähän.
Jumbo Jim vs Barbegazi?
Rullaavuus kaikenlaisella pohjalla arvostettavampi juttu kun älytön pito. Rengas hakusessa niin lumelle kuin keväälle/syksylle. Kesät poljen täpärillä.
tällä hetkellä alla 4,5 juggernaut ja tuntuu kuin polkisi aina suolla! �� (voisi mennä toki salille hommaamaan potkua jalkoihin mutta selvitetään nyt tämä rengashomma ensin)

Sanoisin, että Jumbo Jimit rullaa huomattavasti paremmin, tosin vaikea arvioida kun nyt Barbegazeilla on ollut joka päivä -20 pakkasta ja 15cm pakkaslunta. Pitäisi kokeilla Jumbi Jimejä kanssa talvella. Jumbi Jimien kyljet on tosiaan aika huonossa hapessa 8kk ajon jälkeen. Jumboilla ajelee mielellään 100km maantieajotkin.

colli
23.01.2016, 22.38
Onko kenelläkään kokemusta D5:sta 90mm kehillä, suojaako vannetta riitävästi?

macci
23.01.2016, 22.39
Bud + Lou + Clownshoe -kombo alkoi ryttyilemään eikä tiivistynyt millään.

alku näytti tältä:
http://uppaa.fi/images/2016/01/23/alku244a9.jpg

litku toki toimi ja tukki vuodot ns. lepotilassa mutta ajaessa alkoi aina vuotaa (ellei pitänyt paineita jossain 1bar tasolla).

tuolta toisesta ketjusta varastetulla idealla alkoi toimimaan. vedin tänään kunnon 3h lenkin lumipaineilla eikä mitään ongelmia. eron tietysti näki heti kun nosti renkaan vanteelle sillä siinä ei ollut nyt minkäänlaista vuotoa.

ratkaisuna tässä siis ohlsonnista hankittu pölytiivistenauha jonka laitoin vanteen ulkoreunaan. sopivasti venytettynä ko paketin nauha riittää hyvin täsmälleen kahteen läskivanteeseen (kuvassa näkyy ylimääräiseksi jäänyt pätkä). näyttää kuvassa aika tuhdilta mutta tuo on hyvin pehmeää ja litistyy käytössä ohueksi kerrokseksi renkaan ja säkityskalvon alle.
http://uppaa.fi/images/2016/01/23/eristed416f.jpg
http://uppaa.fi/images/2016/01/23/cseriste6499e.jpg
http://uppaa.fi/images/2016/01/23/csvalmis86bbc.jpg

Lauttis
23.01.2016, 22.46
Onko kenelläkään kokemusta D5:sta 90mm kehillä, suojaako vannetta riitävästi?

On kokemusta, minun ajoon suojaa riittävästi.

S.S
24.01.2016, 04.27
Tuli sattumalta ostettua Gnarwhalit(nastattomat). Piti ostaa D4:set, mutta jotenkin nuo vaikutti kiinnostavimmilta harvemman ja karkeamman kuvion puolesta lumessa menemistä ajatellen. Onko näistä muilla kokemuksia, ainakin nimimerkki Ski taisi jossain vaiheessa jotain kommenttia laittaa?

Aiemmista hommista jäänyt BestGripin nastoja yli ja laitoin nyt tilaukseen Schwalben teräviä. Pitää alkaa nastottamaan, kunhan nastat saapuu. Ajattelin paria vaihtoehtoa:
1. Eteen BestGrip nastat kaikkiin nastareikiin, taakse BestGrip sivunappuloihin ja keskelle Schwalben nastat
2. Eteen ja taakse BestGrip nastat sivuille ja keskelle Schwalben

Reunimmissa nappuloissa ei ole nastoille paikkoja, niin vähän mietityttää pito kaltevalla pinnalla. Jos tarvitsee, niin pitää varmaan niihin lisätä nastat. Mikä se Loctiten liima oli, mitä olette käyttänyt näissä nastahommissa?

J.Kottenberg
24.01.2016, 10.02
Locktite 480

Jos Locktitella liimaa nastan kiinni niin kannattaa huomioida semmoinen juttu että se nasta ei sitten sovinnolla lähde enää irti jos vaikka haluaisi sen uusia tai vaihtaa nastoja. Repeää kumia helposti mukaan. Voi lähteä pienemmästä nappulasta vaikka puolet.

MRa
24.01.2016, 20.23
Litkutetut Dillinger:t vaihtu Flow&Dunderbeist:eihin noin 35 minuutissa DTSwissin vanteille. Yllättävän nopeasti sai vaihdettua kun vähän oppinu tekniikkaa. Jospa sitä sittenkin pärjäis yksillä kiekoilla...

mutanaama
24.01.2016, 22.05
Gnarwhalit ollut nyt parilla lenkillä ja ei pahaa sanaa sanottavana. Vaikka on inan kapeampi kuin D4:n, niin tuntuisi haukkaavan paremmin lumesta. Alkuperäiset nastat riittää näin normiajoon paremmin kuin hyvin, lukkojarrutuksessakin oli vielä jarrulla hallittavissa.

Ski
24.01.2016, 23.06
Gnarwhalit ollut nyt parilla lenkillä ja ei pahaa sanaa sanottavana. Vaikka on inan kapeampi kuin D4:n, niin tuntuisi haukkaavan paremmin lumesta. Alkuperäiset nastat riittää näin normiajoon paremmin kuin hyvin, lukkojarrutuksessakin oli vielä jarrulla hallittavissa.

Jep samaa mieltä. Edessä ollu Gnarwhal nastoilla ja lumimaa Syötteellä sekä työmatkaa kevlillä ajanu. Tuolla muutama rivi englanniksi. https://plus.google.com/+KyostiSkiSoini/posts/Hg5Fi32NB2Z

EDIT. Nyt ajoin 92 + 60 km reissuja Rougarou edessä ja Barbegaz takana tuolla vanhalla Farleyllä.
Barbi mahtu taakse, 1x10 set upilla, ovaali spiderin ulkopuolella. Barbissa 0,5 bar tubeless MCarbon 65 Black Eaglella.
Oikeinko runttas putkelta niin raapas kumi vasemalle chainstayhin.
Pito huonompi kuin pienemmällä paineella, mutta olihan tuolla pitkiä pehmeitä nousujakin...

Edelleen Nate ollu ehkä tasaisin suorittaja takana. Se piti tosi hyvin tubelessinäkin tuolla vanteella.

missile
24.01.2016, 23.40
Edelleen Nate ollu ehkä tasaisin suorittaja takana. Se piti tosi hyvin tubelessinäkin tuolla vanteella.

Ajoitko lumikelillä tuolla Natella?

Mikko Asikainen
25.01.2016, 05.08
Ajoitko lumikelillä tuolla Natella?
Nate 4.0 120 TPI sisurilla RD kehällä. Hyvin , hämmästyttävän hyvin menee pehmeässä lumessa. Toki
raja jossain kohtaa tulee vastaan mutta lenkki toisensa jälkeen tyytyväinen olen . Edessä ja takana nuo Natet
pyörii.

caddis
25.01.2016, 07.24
Tässä yksi tapa tubelessviritykseen läpinäkyvällä Scotch- teipillä: http://cyclesinlife.com/tubeless-fatbike-conversion-update/

brilleaux
25.01.2016, 08.05
^Kokeiltu. En suosittele ainakaan mun kokemuksiin perustuen. Litku (Joe's) ryömii ton alle muutamassa kuukaudessa.
Vaikka kierrokset on ohjeen mukaan laidasta laitaan ees taas.

Litkut alkoi tulemaan kevennysreikäsistä ulos.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/2015-03-12%2017.12.17.jpg

Ski
25.01.2016, 09.58
Ajoitko lumikelillä tuolla Natella?

Joo oikeastaan koko viime talven ajoin Nate takana. Paljon tänäkin talvena. Voip olla että heitän Barben eteen ja Nate taakse ja se on siinä.

Laerppi
25.01.2016, 10.22
Joo oikeastaan koko viime talven ajoin Nate takana. Paljon tänäkin talvena. Voip olla että heitän Barben eteen ja Nate taakse ja se on siinä.

Mitä mieltä olet Barbegazista?

Ski
25.01.2016, 10.28
Takana 0.4 paineilla varsin rullaava ja pitävä rengas. Ei yllätyksiä. 1320g tubelessina hyvä.
0.5 ja kovemmalla rullaus paranee huomattavasti, pito hieman vähenee tietenkin.

Syötteen pitkä jyrkkä nousu kuitenkin ylös jalkautumatta hissunkissun ilman jalkaa maahan eli suht hyvä.

Edessä en oo vielä kokeillu.


Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla

Laerppi
25.01.2016, 10.30
Takana 0.4 paineilla varsin rullaava ja pitävä rengas. Ei yllätyksiä. 1320g tubelessina hyvä.
0.5 ja kovemmalla rullaus paranee huomattavasti, pito hieman vähenee tietenkin.

Syötteen pitkä jyrkkä nousu kuitenkin ylös jalkautumatta hissunkissun ilman jalkaa maahan eli suht hyvä.

Edessä en oo vielä kokeillu.


Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla

Ok, ehkä niillä selviää maaliskuussa Syöteellä 50km :cool:

Kuupo
25.01.2016, 10.53
Nyt näkyy olevan Jumbo Jimejä myös Bike-componentsilla hyllyssä. KLIKS! (https://www.bike-components.de/advanced_search_result.php?keywords=jumbo+jim)

Jukkis
25.01.2016, 11.00
Jaahas, huomiseksi on luvassa vesisadetta eli se tarkoittaa sitten konkreettisesti sitä, että meikäläisen ajot on ajettu. Tähän asti olen pärjännyt Jumbo Jim edessä ja Nate takana tuolla puuterilumipoluilla, mutta vaikkei ole kristallipalloa tiedän jo nyt, että edes paineilla pelaaminen ei mua pelasta.
No, Icebugit jalkaan ja hölkkäharrastus alkakoon :)

Rikup
25.01.2016, 11.22
Bike componentsilta saa jumbo jimejä (4" ja 4,8") kummeja hyllystä aika kohtuu hintaan,
https://www.bike-components.de/en/Schwalbe/Jumbo-Jim-Evolution-SnakeSkin-PaceStar-26-Faltreifen-p41208/
Itse tilailin jo kevättä varten valmiiksi ja tänään lähti paketti heiltä liikkeelle.

J.Kottenberg
25.01.2016, 12.17
Jaahas, huomiseksi on luvassa vesisadetta eli se tarkoittaa sitten konkreettisesti sitä, että meikäläisen ajot on ajettu. Tähän asti olen pärjännyt Jumbo Jim edessä ja Nate takana tuolla puuterilumipoluilla, mutta vaikkei ole kristallipalloa tiedän jo nyt, että edes paineilla pelaaminen ei mua pelasta.
No, Icebugit jalkaan ja hölkkäharrastus alkakoon :)

Ehkä kannattaisi harkita yhden Budin hankkimista etukumiksi just haastavampiin lumikeleihin ja on siitä iloa rospuuttoaikoinakin ja hyvin rullaavana voi halutessa sitten ajaa loppuun kesällä. Ja Bud on BestGrip-nastoilla helppo nastoittaa jos tuntuu että piikkejä tarvii. Luultavimmin em kumi menee useamman kuin yhden kauden niin ei näin ole hirveän kalliskaan.

Tosin, en kyllä tiedä mitä ajamisesta tulee muutenkaan kun noi jo nyt oikein pöpperölumiset ja vähemmän ajettavat polut kastuu ja muuttuu sohjoksi. Voi olla että pitää tielenkkiä suosia, vaikka onkin toi nastaBud edessä.

macci
25.01.2016, 13.09
Kesärenkaat saapui
http://uppaa.fi/images/2016/01/25/jj4835df1.jpg

yksilöiden painot 1287g ja 1291g (vertailuksi esim Barbegazi 4.7" on 1350g)

silminnähden korkeammalta näyttää JJ4.8" kun vertaa Barbegaziin - sattumoisin on molemmat renkulat tuossa irrallaan. Mittailin siimalla kokoja (renkaan reunasta reunaan) ja JJ4.8" näyttää 266-268mm lukua kun taas Barbegazi noin 256mm. Mukavasti siis näyttää JJ 4.8":ssa piisaavan ilmatilaa.

Antza44
25.01.2016, 13.22
^Tuon perusteella Snakeskinit painaa jo liki 1400g:(.

Laerppi
25.01.2016, 13.28
Kuinka leveä on JJ 4.8" 80mm vanteella? Barbegazi 112mm.

macci
25.01.2016, 14.54
112,8mm näytti olevan JJ 4.8" nappulasta nappulaan leveys (whiten 80mm vanne + 13J sisuri + 1.0bar). Samalla metodilla ja paineella Barbegazi oli 113,7mm. Eli JumboJimin muoto enemmänkin "korkea" kuin leveä.

tässä on JJ 4.0" 65mm vanteella ja 4.8" 80mm vanteella:
http://uppaa.fi/images/2016/01/25/JJ4vs4810846.jpg

737mm vs 763mm seinää vasten mitattuna ulkohalkaisija.

Jukahia
25.01.2016, 15.00
^Tuon perusteella Snakeskinit painaa jo liki 1400g:(.

just tuli 3 kpl 4,8" JJ snakeskiniä tontille ja "kevein" oli 1370g ja maksimit oli 1395g, sekä vahvistan tuon leveyden, b to b 265mm. Otin itelle yhen testiin kesäksi ja kaverille menee sarja. On varmaan isompi kuin barbi (n.250mm)...

...jos ei vedätetä koossa niin ainakin painossa, yleensä molemmissa...

Antza44
25.01.2016, 15.21
^^On se aikas kivan kokoinen 4" verrattuna. Se voipi alkaa olla tarkoilla Muklukin perässä 80mm vanteella 1X10/1X11 ala ketjuun. 110mm Spessu hyvä. Tosin vipottaa eli suora JJ mahtunee.
Sehän vois korvata Budinkin edestä kesä ajossa:seko:.

J.Kottenberg
25.01.2016, 16.53
Sehän vois korvata Budinkin edestä kesä ajossa:seko:.

Iso JJ on minusta ihan mainio kumi kesällä. Hyvin rullaa eikä juurikaan selfsteeraa. Ja jos ei pahemmissa louhikoissa ajele niin edessä ainakin menee hyvin Liteskin.

janne kuivakangas
25.01.2016, 18.21
Tänään kävin tossa ajamassa niin pisti miettimään nää Veetree Snowshoe 26x 4.5 kumit mitkä on nyt alla et Höttölumessa on kyl aika kehno mnee. .mut muuten kun kävelty tai pakattu niin hyvin mnee. .tiijä sit auttas ko jos päästäs aika pienex paineet. Mites muilla on.?

Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla

Ekke
25.01.2016, 18.37
Tänään kävin tossa ajamassa niin pisti miettimään nää Veetree Snowshoe 26x 4.5 kumit mitkä on nyt alla et Höttölumessa on kyl aika kehno mnee. .mut muuten kun kävelty tai pakattu niin hyvin mnee. .tiijä sit auttas ko jos päästäs aika pienex paineet. Mites muilla on.?

Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla
Onko ne kuinka leveät? Ite ajelin tänään parissa kohtaa suht. samaa umpista 2x Loulla, eilen "matalat" paineet, tänään n. 25 jalkapumppupumppausta enemmän (tarkka tieteellinen yksikkö) per rengas, alko mittari lähestyyn jo 1bar viivaa. Huomattavasti hankalampi ajaa höttösessä, samoin umpiseen itse tehtyä polkua, ei meinannu pysyä jäljellä.

Pitäis se mittari hommata/rakentaa niin ois vähän parempi speksailla ja hakea sopivia paineita. Työmatkalla sen verran paljon pyörätietä että käy omilla jaloilla kuntoilusta noi lähes 1bar paineetki. :)

Lähetetty minun HTC Vision laitteesta Tapatalkilla

janne kuivakangas
25.01.2016, 18.38
4.5 puolikaat. .on noi alkuperäset Taiwan kumit 4.9..mut vaihoin just painon takia..Vaikuttaa ko kumin paino tohon Ja oisko pitänyt pitää noi orrkis talven .?

Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla

Ekke
25.01.2016, 19.01
4.5 puolikaat. .on noi alkuperäset Taiwan kumit 4.9..mut vaihoin just painon takia..Vaikuttaa ko kumin paino tohon Ja oisko pitänyt pitää noi orrkis talven .?

Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla
Mitattuna? Eiks noissa joissaki Snowshoessa ollu paljonki heittoa?

Omat 4.8" Lou on nyt n. 4.6" 100mm vanteella..

Lähetetty minun HTC Vision laitteesta Tapatalkilla

macci
25.01.2016, 19.05
4.5 Snowshoe on aika kapea (3FATin oli noin 90mm nappulasta nappulaan) pikemminkin 4" renkula. Mutta on siinä korkeutta suht hyvin. Ehdottomasti kannattaa tiputtaa paineita jos ajaa höttölumella. Reilusti alle 0,5bar toiminee ja vaaditaankin parhaaseen pitoon.

janne kuivakangas
25.01.2016, 19.15
Mulla on 100mm vanne niin mnee pikkusen yli..okei kiitos pitää kokeilla. .

Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla

ealex
25.01.2016, 21.08
Itse tilasin JJ 4,8 LiteSkinit viime kesäksi, tulivat tänään. :) Painot 1257g ja 1233g. Tuo kevyempi rengas on kaiken lisäksi ylikokonenkin, bead to bead mitta on 4mm isompi, kuin Bud, Lou ja isoKnard. Silti täytettynä se on selkeästi kapeampi, kuin Surlyn renkaat, epäilen että tämä johtuu siitä, että JJ:n runko ei veny samalla tavalla, kuin Surlyn renkaiden rungot. Läpimitta on sentään sama, tai JJ on ehkä millin korkeampi. JJ:n kuvion leveys "litistettynä" on reilusti kapeampi. Toisen renkaan bead to bead mitta on sama, kuin Surlyn 4,8 renkaissa.


Tässä ne ovat rinnakkain, molemmissa 10psi paine:
https://lh3.googleusercontent.com/-rNz0nO9WzDY/VqZh-0IeiZI/AAAAAAAAA4U/Kdp3RTRovv8/s720-Ic42/20160125_195605.jpg

Kemizti
25.01.2016, 21.15
Harvassa on nappulat kun vierekkäin isoknardiin vertaa, mielenkinnolla odotan sun ajokokemuksia/raporttia.. Clownshoella, eikövain? Eli luokkaa 120-121mm?

Gargamel
25.01.2016, 22.17
Ehkä kannattaisi harkita yhden Budin hankkimista etukumiksi just haastavampiin lumikeleihin ja on siitä iloa rospuuttoaikoinakin ja hyvin rullaavana voi halutessa sitten ajaa loppuun kesällä. Ja Bud on BestGrip-nastoilla helppo nastoittaa jos tuntuu että piikkejä tarvii.

Minäkin juuri tuskailin JJ4,0:n huonoa sivuttaispitoa puuterilumessa. Alunperin oli aikomus nastoittaa nuo, mutta tällä kokemuksella tuntuu siltä, että eteen pitäisi joku muu aihio ottaa jos talvirengasta rakentaa. Näinköhän Prisman Nicetrackeista nyppimäni nastat pysyvät Budin halkaistuissa nappuloissa?

ealex
25.01.2016, 22.32
^^ Joo, CS vanteella. JJ:n runko on 118mm, isoKnard – 120mm 10psi mittauspaineella.

Nicco
25.01.2016, 23.10
Tänään kävin tossa ajamassa niin pisti miettimään nää Veetree Snowshoe 26x 4.5 kumit mitkä on nyt alla et Höttölumessa on kyl aika kehno mnee. .mut muuten kun kävelty tai pakattu niin hyvin mnee. .tiijä sit auttas ko jos päästäs aika pienex paineet. Mites muilla on.?

Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla
Eilen hieman tamppautuneita polkuja kävin snowshoella ajelemassa. Paineet takana 0,5 ja edessä 0,4bar. Meni tasaisella ihan ok, mutta jos vähäkin jyrkempi nousu sattu ni pito loppu. Eturenkaana sivuttainen pito on kyllä riittämätön.