PDA

Näytä tavallinen näkymä : Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 [15] 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45

Volvospede
30.05.2015, 09.04
GC on mainettaan parempi rengas. Olen tyytyväinen.

Foorumikirjoitusten perusteella luulin että ne on ihan sysipaskat, mitään vikaa en omissa 60tpi versioissa huomannut ja vaihdoin bud/lou yhdistelmään lähinnä lisä ilmatilan vuoksi ja kun piti saada jotain tuunata. Nyt mun entiset GC:t on rullannu varmaan satoja kilsoja kaverin hiilarijopossa ja se vaikuttaa tosi tyytyväiseltä, paitsi ilmatilaa sais senkin mielestä olla vielä enemmän mut ei siihen runkoon oikein mahdu.

Hannez78
30.05.2015, 10.03
Fatboy on saanut tälläkin foorumilla niin paljon huonoa palautetta etten nyt ainakaan sitä valitsisi...

Omani on toiminut kuin unelma. Ei vikoja, matka jatkuu. Tää on väärä paikka keskustella Fatboysta. Löytyy ihan oma topikki asiaan.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Timppa H
30.05.2015, 10.57
4.8 Knardi on tubelesoitu n. 10 min sitten, jospa se pitelisi ilmoja niin tänään tulisi ajettua. 3.8 oli vähän pluikas, saa nähdä kuinka isompi menee. Ison bead (reuna tms) oli ainakin tän hetkisen tiedon mukaan tubelessystävällinen, ei juuri mitään litkuvuotoa havaittavissa :O Yön oli asettumassa sisurilla.

Antza44
30.05.2015, 11.45
Ground Control on ymmärtääkseni toimiva niille ketkä tykkää ajaa suht nopeilla ruoveilla kumeilla. GC kumi kuuluu ymmärtääkseni ominaisuuksiltaa tuonne Schwalben pacestar sarjaan millä minä esim. pärjään ihan hienosti. Voishan sitä yhden GC 120tpi testata, jos joku kauppais;), kun ei tunnu Schwalbe ja Maxxis saavan uutuuksiaan kauppaan.

ssuoar
30.05.2015, 11.48
GC on mainettaan parempi rengas. Olen tyytyväinen.

Ground Controllit täälläkin alla ja hyvin toimii. Tykkäsin kyllä myös FBN rullaavuudesta ja keveydestä mutta kyljet aivan paperia.

Hippo
30.05.2015, 12.42
GC on todella passeli kumi myös minun käyttöön. Sopivan muhku 80mm kehällä, ei tukkeudu, pitää ihan perkeleesti ja ohjautuu sinne minne sen nojaan. Verrokkeina BFL ja Nate ja ajotapana tasavauhtinen sinkulamöyrintä. Ei pahaa sanottavaa siis.

TheMiklu
30.05.2015, 21.37
No nyt on BFL:t Konassa alla. Litkutettuna. Nousi ihan lattiapumpulla vanteelle (Mulefutit) kun vähän harjoitteli ensin.
Vähän jännitti koklia tublesshommia kun lueskeli juttuja telttapatjoista ja halkaistuista sisureista.

Ompa muuten iso ero BFL vs. 4,5" Snowshoe. Kokeilin jo aiemmin viikolla pistää taakse sisurin kanssa BFL:n. Kovin oli jo silloin kesäinen meno mutta nyt pääsi eroon selfsteeringistä ja alamäkeen ei tarvi polkea! Tutussa mäessä joutui jopa jarruttelemaan.

Timppa H
31.05.2015, 12.41
Eka lenkki 4.8 Knardi takana ajettu. 0,6 bar paineilla rullasi kovalla paremmin kuin Lou, mutta ero ei ollut kovin suuri. Tämä musta tuntuu -menetelmällä :/ Suurin ero muutenkin oli äänessä, nyt joutuu Hopen raikkää rullattamaan kelvillä jos jonkun ohittaa, Lou hoiti tuon homman aiemmin :D Maasto oli melko helppoa eikä mitään märkää/mutaa ollut reitillä.
Täytyy laskea paineita seuraaville lenkeille, noin kovilla paineilla vähän pompotti. Yön aikana paine oli laskenut 0,05 bar, eli Knardi tubelesstoimii hyvin.
Leveys oli pieni pettymys, ajattelin että olisi hieman kapeampi kuin Lou, mutta nappulasta nappulaan reilu 117mm, melkein millin leveämpi kuin Lou (kehä RD). Profiili (http://ep1.pinkbike.org/p5pb12289650/p5pb12289650.jpg) on kuitenkin melko pyöreä ja kumi tuntuu sopivan taakse paremmin kuin Lou. Toivottavasti ei veny niin paljon ajan kanssa kuin Bud/Lou. Pikkunappuloihin ei myöskään taida tarttua niin paljon mutaa.
Edessä Bud, takana Knardi (http://ep1.pinkbike.org/p5pb12289649/p5pb12289649.jpg)

hill
31.05.2015, 14.06
Pikkunappuloihin ei myöskään taida tarttua niin paljon mutaa.
Edessä Bud, takana Knardi (http://ep1.pinkbike.org/p5pb12289649/p5pb12289649.jpg)
Ainakin budiin verrattuna tuntuu että naamalle heitettävää mutaa riittä pajon pidemmäksi matkaksi. Varsinkin jos mudan keräämisen jälkeen on vuorossa asfalttisiirtymä.

Antza44
31.05.2015, 15.26
Paljos tuo iso Knardi painaa?

Läskimasa
01.06.2015, 20.46
Foorumikirjoitusten perusteella luulin että ne on ihan sysipaskat, mitään vikaa en omissa 60tpi versioissa huomannutOnko noita 60 TeePeeIilläkin tehty? Mulla ainaki 120 TPI:t tossa.

Volvospede
01.06.2015, 23.30
Onko noita 60 TeePeeIilläkin tehty? Mulla ainaki 120 TPI:t tossa.

Fatboy Sippi Editionin vakiorengas. Teräsvaijereilla, ei voi laittaa rullalle.

jakkok
02.06.2015, 12.24
GC vai BFL kas siinä pulma?

brilleaux
02.06.2015, 12.27
Väitän kirkkain silmin BFL:ää ajamattomana ettei ole pulmaa tuossa. :D

jakkok
02.06.2015, 13.11
^Ei gc miellytä? Oon lukenu nii kaksjakosia kokemuksia siitä että vois olla mun rengas☺

IncBuff
02.06.2015, 13.20
GC on mainettaan parempi rengas. Olen tyytyväinen.Samoin. Sopii omaan ajotyyliin ja menoon oikein hyvin.

Timppa H
02.06.2015, 13.23
Paljos tuo iso Knardi painaa?
Toikka oli punninnut, jotain yli 1400g. Nettipunnituksissa hatari lienee alle 1400 ja yli 1500.

brilleaux
02.06.2015, 13.24
Jakkok:
Mua ei miellytä, jäi mulla nastoitettuna talvirenkaaksi.
Märän kelin ominaisuudet mulle GC:ssä on niin surkeat että näin huonolle kuskille ei kelpaa.

Mutta itsehän noi jokaisen kannattaa kokeilla. Makunsa kullakin. :)

cuppis
02.06.2015, 14.25
Korson kisassa oli ekaa kertaa Mammuttit alla ja kieltämättä itseohjautuvuus oli järkyttävä Naten jälkeen. Meni muutama vauhdikas mutka pitkäksikin. Mikäs olisi hyvä kesäeturengas Muklukkiin jos haluaa olla ohjastaja eikä matkustaja? Rullaavuutta saisi olla enemmän kuin Natessa.

brilleaux
02.06.2015, 14.34
Korson kisassa oli ekaa kertaa Mammuttit alla ja kieltämättä itseohjautuvuus oli järkyttävä Naten jälkeen. Meni muutama vauhdikas mutka pitkäksikin. Mikäs olisi hyvä kesäeturengas Muklukkiin jos haluaa olla ohjastaja eikä matkustaja? Rullaavuutta saisi olla enemmän kuin Natessa.

Ei kai se rullaavuus ole edessä mikään kriteeri? Enemmänkin takana..
Bud ei ainakaan mulla ole antanut merkkejä minkäänlaisesta itseohjautuvuudesta. Paineet alimmillaan 2,5-3 Psi.
Asennettu vielä Propulsion-modeen.

EDIT: ja märälläkään ei joudu matkustajaksi; pitoa piisaa. ;)

Ski
02.06.2015, 15.50

Suosittelen kesäksi Bontragerin Hodag 3.8

J.Kottenberg
02.06.2015, 16.47
Jos Schwalbe tekis Jumbo Jimiä sen verran että kauppoihinkin riittäis niin se olis hyvä mutta nyt voi sanoa vain:

Suosittelen ensi kesäksi Jumbo Jimiä. ;-)

marmar
02.06.2015, 17.10
Jos Schwalbe tekis Jumbo Jimiä sen verran että kauppoihinkin riittäis niin se olis hyvä mutta nyt voi sanoa vain:

Suosittelen ensi kesäksi Jumbo Jimiä. ;-)

Kyllä sekin alkaa itseohjaamaan, kun paineita laskee. Mutta samlla alkaa tulla muitakin ei toivottuja oireita (alkaa taittumaan alle vauhdikkaammassa kaarteessa jne) Sopivasti paineistettuna uskomattoman hyvin rullaava rengas, joka myös pitää kuivalla kelillä hyvin ja käyttäytyy mielestäni loogisesti ja hyvin ennakoitavasti. Aika tarkka paineista, mutta niin ne kaikki läskin renkaat taitaa olla. tuoreean läskin omistajana ei pidempää kokemusta muista.

Eräs koeajaja totesi, että tämähän on melkein kuin sähköfillarilla ajaisi, kun rullaa näin hyvin :D Toivottavasti tulee kauppoihin siihen mennessä, kun nykyiset on ajettu loppuun. Olen tykännyt kovasti enkä kuivempaa keliä kohden mennessä kaipaa mitään muutosta. Ei ihme että on niin suosittu ensiasennusrengas.

HC Andersen
02.06.2015, 17.29

Vanteen leveys 82mm?

Kesä/talvi käyttöön Larry on hyvä kompromissi rullaavuutta ja pitoa 80mm vanteella. Mammutti on edessä parempi 65mm vanteella kuin 80mm:llä IMO.

cuppis
02.06.2015, 18.34
Vanteen leveys 82mm?

Kesä/talvi käyttöön Larry on hyvä kompromissi rullaavuutta ja pitoa 80mm vanteella. Mammutti on edessä parempi 65mm vanteella kuin 80mm:llä IMO.
Kyllä, vanteet on 82mm. Talvikäyttöä varten on itsenastoitetut Natet ja niihin olen tyytyväinen vaikka painavatkin paljon eivätkä juuri rullaa.
Kesäkäyttöön haluaisin kevyehköt, hyvin rullaavat kapeat läskirenkaat ja luulin Mammuteista sellaiset saavani. Tuli noilla ajettua kovemmilla paineilla muutama vähemmän tekninen lenkki kuten Reitti 2000 ja toimivatkin ihan hyvin. Korson kisaan laitoin kovat paineet kun muistelin, että on paljon hiekkatietä ja asvalttia. Reittiä oli muutettu edellisvuodesta joten puotin paineita toisella kiekalla ja yllätyin vikuroivasta käytöksestä. Toki tuntumaan vaikutti myös se, että takajarrut häipyivät isommissa alamäissä joten eturenkaalla oli kovasti duunia.
Laitanpa Larryn harkintaan.

mutanaama
02.06.2015, 19.31
Voi olla että on painollakin merkitystä, kyllä mäkin tuota yliohjaavuutta huomaan, ajan vaan niin hissuksiin ettei se häiritse.

Läskimasa
02.06.2015, 20.35
Suosittelen kesäksi Bontragerin Hodag 3.8
Tuuman liian kapee.

Ski
02.06.2015, 20.36
Tuuman liian kapee.

No sitte. :) Aattelin vaan että jos kisojakin ajat niin mitä siellä turhaa leviällä läträä.... :)

Antza44
02.06.2015, 21.58
BFL ja Iso Knardi on tällähetkellä rullailu renkaat +90mm vanteille.

HC Andersen
02.06.2015, 22.14
Laitanpa Larryn harkintaan.

Mitkään üüber hyvät mutarenkaat ne ei sitten ole, varsinkaan jarrutuspidoltaan, sivuttaispito ok.

cuppis
03.06.2015, 08.55
Mitkään üüber hyvät mutarenkaat ne ei sitten ole, varsinkaan jarrutuspidoltaan, sivuttaispito ok.
Näin olen kuvion perusteella arvellutkin. Kesällä ajetaan lujaa kuivassa neulasten peittämässä kangasmaastossa kohti auringonlaskua, tai sitten ei...

Mikko1234
03.06.2015, 09.03
Tietääkö ketään mistä löytää ghetto tubeless sisurit. q-tubes 24" 2.4-2.75 presta ja se 188g malli? euroopasta mieluiten.

J.Kottenberg
03.06.2015, 12.34

Eikö Larry niinkuin BFL:kin ole hyvän yleisrenkaan maineessa? Siis ilmeisesti onnistuneet kompromissit.

Mut eiks se ole vähä niin että jos vaikka hyvää pitoa haluaa pehmeässä ja märässä, vaikka mudassa, niin ne kumit harvemmin rullaa kovin kevyesti tai ole painoltaan kevyet?

rush
03.06.2015, 12.58
Itse olen pian ympäri vuoden ajanut BFL:lla ja hyvin on päässyt niin maastoa kuin pitkiä hiekkatielenkkejäkin. Pikitielläkin jos sinne jostain syystä on eksynyt..
Talvella pariin otteeseen kaipasin nastoja.
Luultavasti seuraavatkin renkaat tulevat olemaan BFL:t jos samassa leveydessä pysyn.
Maasto on sitten sellainen käsite, että se voi pitää sisällään ihan mitä vaan.

tomibert
03.06.2015, 21.24
Eikö Larry niinkuin BFL:kin ole hyvän yleisrenkaan maineessa? Siis ilmeisesti onnistuneet kompromissit.

Justiinsa näin, erittäin hyvä yleisrengas ja loistava rullaavuus. Mudassa ja viistoilla lumisilla pinnoilla on joskus ollut vähän liukasta, mutta se ei liene suurikaan yllätys kun muistaa BFL:n matalan kuvion. Silti se menee yleensä paljon pidemmälle kuin mikään kapearenkainen.

Mut eiks se ole vähä niin että jos vaikka hyvää pitoa haluaa pehmeässä ja märässä, vaikka mudassa, niin ne kumit harvemmin rullaa kovin kevyesti tai ole painoltaan kevyet?
Rullaus on ensisijaisesti renkaan rungon ominaisuus, kuvion vaikutus on siihen verrattuna vähäinen. Tietysti isommat nappulat tuovat painoa, mutta silloin voi tinkiä jostain muusta kuten nyt vaikkapa Jumbo Jim on ilmeisesti osoittaunut.

Suosittelen BFLää!

- Tomi

Antza44
04.06.2015, 12.41
Renkaan mittataulukoita markettimiehelle.

Etusivun ainesta: 45NRTH http://45nrth.com/files/pages/11532_45N_Tire_Geo_Update.pdf (Vanha onkin jo).
Syrly http://surlybikes.com/uploads/downloads/SUR_Tire_Geometries.pdf ja ( http://surlybikes.com/blog/post/how_fat_can_we_go tamä onkin jo.)
HC laitatko?

Harrastaja
04.06.2015, 13.14
Oon nyt vähän aikaa ajanut noilla 26x4.0 Jumbo Jimeillä ja mun mielestä ne ei oikein häävisti pidä, alkaa sutimaan jos on vähänkään märkää velliä ja lähtee aika hätäiseen alta kaltevalla pinnalla (sivuttaispito olematon).
No en toki odottanutkaan mitään mahdottomia kun nappulat on pienehköjä ja harvassa mutta vähän parempaa silti kaipaisin.

Hyvin ne toki rullaa, ja ilmeisen kevyetkin on.

Seuraavat kumet ei kyllä tule olemaan nämä, ehkä BFLt.

markettipyörämies
04.06.2015, 13.26
Renkaan mittataulukoita markettimiehelle.
Etusivun ainesta: 45NRTH http://45nrth.com/files/pages/11532_45N_Tire_Geo_Update.pdf (Vanha onkin jo).
Syrly http://surlybikes.com/uploads/downloads/SUR_Tire_Geometries.pdf ja ( http://surlybikes.com/blog/post/how_fat_can_we_go tamä onkin jo.)
HC laitatko?

Olin väärässä topiikissa, haistellut liikaa erikeepperiä. Eli laitetaan tänne ja poistin viestin "väärästä" ketjusta:

Olisi mielenkiintoista saada kumien leveyksiä eri vanteilla (Surlyn sivuilta löytyy jotain), mutta minäpä aloitan. Jos joku viitsii mittailla, lainaa tätä viestiä ja lisää omat mittasi (renkaan).

Vanne 100mm, rengas valkoinen On-One Floater 4.0"
- renkaan levein kohta: 113mm
- nappuloiden levein kohta: 100.5mm
- korkeus vanteella vaijerin/kevlarin kohdasta korkeimpaan kohtaan noin: 85mm
- paino n.1900g

Antza44
04.06.2015, 13.39
^Jäätävän painoinen tuo uudempi Floater. Eilen punnasin oman 1.5V vanhan 1440g eli uutena noin 1.5kg.

Ski
04.06.2015, 13.41
Siis pullottaako kylet reunanappuloista noin paljo ulospäin?

Antza44
04.06.2015, 15.11
^Tottakai 4" kumi 100mm vanteella;).
80mm vanteella kyljet noin 100mm ja nappulat 98mm.

markettipyörämies
04.06.2015, 16.16
Jäätävä paino taitaa koskea vain värillisiä versioita. Kylki on ainakin valkoisessa renkaassa järkyttävän paksu, luokkaa biltema ja vähän lisää. Hyrrävoimia riittää kunhan saa nuo ensin vauhtiin :P

Jos olisin tiennyt painon olisin ottanut mustan 120tpi-version, joka on kevyempi. Taidan hommata semmoset jokatapauksessa, sen verran tykästynyt olen tähän Floateriin, rullaa, pitää ja on halpa. Olisi muutenkin mielenkiintoista verrata samaa rengasta eri kyljellä, että miten paljon vaikuttaa ajotuntumaan...

a-o
04.06.2015, 18.45
Olin väärässä topiikissa, haistellut liikaa erikeepperiä. Eli laitetaan tänne ja poistin viestin "väärästä" ketjusta:

Olisi mielenkiintoista saada kumien leveyksiä eri vanteilla (Surlyn sivuilta löytyy jotain), mutta minäpä aloitan. Jos joku viitsii mittailla, lainaa tätä viestiä ja lisää omat mittasi (renkaan).

- paino n.1900g

täältä löytyy yksi listaus: http://fcdn.mtbr.com/attachments/fat-bikes/974161d1426769961-true-tire-size-thread-tire-sizes.pdf

http://forums.mtbr.com/fat-bikes/true-tire-size-thread-894949.html

Eeteeku
04.06.2015, 21.55
Voi ristus mikä homma... Otin sisurit pois clownshoe - bud/lou yhdistelmästä. Oli niin löysät renkaat että piti kikkailla kuormaliinoilla että sain ne nousemaan vanteelle. Koeajo huomenna paljastaa että pysyvätkö paikalla..

Eeteeku
05.06.2015, 08.08
Voi ristus mikä homma... Otin sisurit pois clownshoe - bud/lou yhdistelmästä. Oli niin löysät renkaat että piti kikkailla kuormaliinoilla että sain ne nousemaan vanteelle. Koeajo huomenna paljastaa että pysyvätkö paikalla..

itseäni lainaten: aamulla oli lähes tyhjät renkaat. ilmaa sisään ja litkua tursuili vähän joka paikasta..
Piti lähteä töihin työmatkapyörällä. :(

brilleaux
05.06.2015, 08.51
Pysyvät kuitenkin vanteen "hyllyllä" tyhjänä? Jos näin, no worries; litkut sisään ja pari lenkkiä, kyllä ne siitä tiivistyy. :)

ealex
05.06.2015, 09.10
Pysyvät hyvin ClownShoe vanteilla tyhjänäkin. Myös Bud&Lou CS:n päälle saaminen on erittäin helppo – toinen reuna sisurilla, sen jälkeen sisuri pois ja kiekko ämpärin päälle irti oleva reuna alaspäin. Nousi aina tornipumpulla ilman liinoja.

Mutta 100mm vanteen teippaaminen kunnolla on vaikeampi juttu.

brilleaux
05.06.2015, 09.27
– toinen reuna sisurilla, sen jälkeen sisuri pois ja kiekko ämpärin päälle irti oleva reuna alaspäin. Nousi aina tornipumpulla ilman liinoja.

Mutta 100mm vanteen teippaaminen kunnolla on vaikeampi juttu.

Juuri näin mullakin nousi Spessun vanteelle Bilteman tornipuNpulla.

Teippaaminen Spessun kiekolle(juu, ei ihan 100mm...)onnistui hienosti leveimmällä Gorillalla. 2 kierrosta, kumpaankin reunaan.
Ja yön yli painumassa sisurin kera.
Hienosti on pitänyt, ainakin vielä.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/2015-03-12%2017.39.30.jpg

PK1
05.06.2015, 11.17
Ja yön yli painumassa sisurin kera.

Tuo on nimenomaan se tärkeä vaihe että teippi asettuu kunnolla. Tai että yleensäkin painaa sisurin avulla sen teipin kunnolla kiinni joka paikkaan jos ei malta yön yli odotella.

Mulla kävi muuten samoin kuin Brilleauxilla, eli joulukuussa Scotchin kirkkaalla tehty tubeless kesti hyvin toukokuuhun. Molemmat renkaat alkoivat vuotamaan vannenauhan välistä parin viikon sisään toisistaan. Eli sen teipin litkunsieto on viisi kuukautta :D
Nyt on mustat gorillat ja hyvin tuntuu pitävän toistaiseksi.

Eeteeku
05.06.2015, 11.33
^ jos en saa pitämään niin pitää tehdä teippaukset uudestaan tuolla sisurimenetelmällä. Ja tuo ämpärijippo saattaa olla juuri SE millä nuo kumekset saa nousemaan helposti. On tää intternetsi hieno, kokoajan saa itselle hyödyllistä tietoa. :)

PK1
05.06.2015, 11.38
Pelkästään käsinteipattuna ilman sisurilla painamista ongelma on se, että teippi jää aina jostain hieman kantamaan. Sitten kun sinne laitetaan painetta, tahtoo se tietysti painua vannetta vasten, jolloin liimaus saattaa pettää sitten teipin liikkuessa. Sisurilla painaessa teippi asettuu vannetta vasten, ja samalla sisuri painaa sitä muualtakin kiinni jolloin liimaus pysyy paremmin paikallaan.

Tämä on niinku kokeiltu omin käsin, enkä enää yritä ilman sisuria noita läskin teippauksia tehdä :D

reappear
05.06.2015, 13.38
Mä myönnän että olen hieman laiska, en ole jaksanut vääntää sisurin kanssa teippejä vanteeseen kunnolla kiinni... mutta on silti pysynyt hyvin. Täällä pyörineen videon tekijänä kyllä allekirjoitan edelleen Mulefuttien tubeless mahtavuuden muuten... paitsi vanteen sisäreunan reikien puolesta. En ole niitä jaksanut liimapyssyllä sulkea, niin aina rengasta vanteelle laittaessa joku kohta ei täysin mene vanteelle suoraan, vaan muutamasta reiästä puskee kovalla paineella ilmaa (renkaan ja vanteen välistä). Itsellä on heikko kompura, paremmalla varmaan pistäisi heti vanteelle, mutta jalkapumpulla voisi olla tuskaista ilman reikien tukkimista. Mustaa gorillaa en laita ihan tonne asti, kun olisi vanteen omiinaisuuksien huonontamista.

markettipyörämies
05.06.2015, 16.49
Noiden teippien kiristysten kanssa, en tiedä toimiiko, mutta lasikuituhommissa joskus poistettu pakkausteipistä ryppyjä silitysraudalla. Onko kukaan kokeillut mitä ryppyset teipit sanoo kuumailmapuhaltimelle?

ealex
06.06.2015, 11.26

- paino n.1900g
Tällä ei ole mitään merkitystä, jos ei tiedä, millä paineilla renkaita on mitattu. Esim. sama Surly Bud 100mm vanteella on 122mm leveä ”maksiimipaineilla” n. 15psi ja 115mm leveä ”minimipaineilla” n. 4psi (sen jälkeen, kun on "yön yli" seisonut).

Aika usein käytetään 10psi paineet kun leveyttä ilmoitetaan.

Hannez78
06.06.2015, 12.50
Kannattaa katsoa laittamani kuva, kun miettii renkaiden tai vanteiden hankintaa. Se riittääkö Nextien 65mm kiekot ja 4" renkaat saa kukin miettiä itse. Rengaspaineella sen sijaan on merkitystä oli rengas-vanneyhdistelmä mikä tahansa. Alla on vielä speksit, miten testi on tehty ja päätelmä. Ei kovin tieteellistä, mutta ainakin minulle riittävä tarkkuus.

http://www.spherikbike.com/img/contact-surface-analysisG.png

We have compared four different tire and rim set-ups, all inflated at similar pressures and all submitted to the same weight pressure. Tires have been coated with a marking solution and the imprint left on the ground after pressure was measured. Tests have been conducted in two steps, first with tires inflated to 6 psi, then with tires inflated to 10 psi.

CONCLUSIONS:
• Low pressure (6 PSI, appropriate for new, loose snow after regular and impor- tant snowfalls) : Combining a 4,7’’ tire with a 100mm wide rim offers a contact patch 38% larger than a 4’’ tire on a 80mm wide rim. Additionally, the pattern of the patch of the 4,7’’ tire has a wider shape, which means better floating and traction abilities.

• High pressure (10 PSI, appropriate for hard-packed snow, lack of precipitation) :
The 4,7’’ tire/100mm wide rim combo offers a contact patch only 26% larger than the 4’’ tire/80mm rim combo. Simply put, a 4,7’’ tire/100mm wide rim combo is the most efficient setup in soft snow conditions, with a contact patch clearly superior. On the other hand, in firm, packed snow conditions, the gap between the contact surfaces of a wide and a narrow rim is less significative, which minimises the unwanted friction inherent in a wide rim set-up.

VSS
06.06.2015, 13.10
Kannattaa katsoa laittamani kuva, kun miettii renkaiden tai vanteiden hankintaa. Se riittääkö Nextien 65mm kiekot ja 4" renkaat saa kukin miettiä itse. Rengaspaineella sen sijaan on merkitystä oli rengas-vanneyhdistelmä mikä tahansa.

http://www.spherikbike.com/img/contact-surface-analysisG.png

Kuva on huono koska se ei kerro mistä renkaista on kyse. Renkaiden profiileissa ja todellisissa leveyksissä on huomattavia eroja. Esim. Surly Bud vs. 45nrth Dillinger
100% arvon tarkka neliösenttimäärä puuttuu. Eikös kapeamman renkaan pitäisi aiheuttaa pitkulaisempi jälki kuin leveämmän samalla paineella ja kuormalla? Kuorman määrä? Mittauksen tarkkuus?

Schwalben mukaan:
http://www.schwalbetires.com/images/e_img_1164_1.jpg http://www.schwalbetires.com/images/e_img_1164_2.jpg

http://www.schwalbetires.com/tech_info/rolling_resistance

EDIT: Jos ranska taipuu niin http://www.spherikbike.com/Jante_Fatebike.html

Hannez78
06.06.2015, 13.33
No, jos toi on sun mielestä huono, kun siinä ei ole kerrottu mikä rengas on kyseessä niin se olkoon sun mielipide. Kyllä toi mun mielestä on hyvinkin suuntaa-antava kuva. Sen sijaan toi sun linkkaama Schwalben kuva ei kerro yhtään mitään. Vaikka kuinka pienentäisit painetta niin jossain vaiheessa tulee vastaan se, ettei pinta-ala enää suurene kun vanne on kaiketi ympyrä.

Kannattaa muistaa ettei renkaan leveys vaikuta suoranaisesti renkaan pituusjälkeen vaan renkaan profiili. Mitä korkeampi profiili renkaassa on sen pidempi pituusjälki ja vanteen koko tietenkin vaikuttaa myös asiaan.

markettipyörämies
06.06.2015, 14.47
Todella hyvä kuva, kiitos jaosta Hannez78.

J.Kottenberg
06.06.2015, 15.09
Ihan mielenkiintoista tietoa. Täytyy katella ajan kanssa. Tuossa hiukan kiinnittää huomiota semmoinen yksityiskohta kun leveämmällä vanteella rengas muotoutuu niin että reunanappulat suojaa kylkiä paremmin. Yhdessä viestissä eräs kokenut läskikuski piti kapeaa vannetta hyvänä Budin kanssa kun kyljet on paremmin reunanappuloiden suojassa. Siitä oli kuvakin liitteenä josta hyvin kumin muoto näkyi. Tietty eri kumekset voi hyvinkin muotoutua eri lailla. Ja kosketuspinta-alahan tossa linkatussa kuvassa pääasia on.
Koeajoja kunnon painemittari mukana on näköjään hyödyllistä tehdä.

ealex
06.06.2015, 18.04
Tuossa hiukan kiinnittää huomiota semmoinen yksityiskohta kun leveämmällä vanteella rengas muotoutuu niin että reunanappulat suojaa kylkiä paremmin.
Todellisuudessa tilanne on täysin päinvastoin. Kyseiset profiilikuvat ovat "taiteilijan näkemys" asiasta. Todellinen data kuvassa ovat renkaan jäljet.

Bässi
06.06.2015, 19.24
Arvoisa valamiehistö. Kuinka monella on oikeesti loppunut pito läskipyörästä tasasella? Jos mennään pehmeelle alustalle se lumi,kangas,muta tai joku vähän niinku ympäröi rengasta myös. Ja kaposammalla saadaan hiukan korkeempi rengas, jota ainakin ite arvostan enemmän kuin pitoa. + että ne kehät on paremmin suojassa, ne on kevyemmätkin.
Kukin tavallaan ei siinä

Hannez78
06.06.2015, 19.50
Arvoisa Bässi. Ei ole pito läskistä loppunut kesken montakaan kertaa. Kuskin taidot lienee äärirajoilla jokaikinen kerta [emoji123]🏻. Kuten jo aiemmin ilmaisin asian viittaamalla Nextie kehiin, niin varmaan suurinosa läskikuskeista pärjää 4" renkailla ja alle 80mm vanteilla.

Toisekseen leveämmissä renkaissa on aina suurempi vierintävastus...

PK1
06.06.2015, 20.09
Kyllä mulla on tasaisella mudassa ja lumessa loppunut pito. Ja jyrkissä nousuissa sorallakin. Mutta suurin syy lienee kuskin huonoudessa.
Ja tuohon leveämpi rengas rullaa aina huonommin-väitteeseen pitää varmaan pyytää nimimerkki orc biker kommentoimaan vasta-argumentteja, kuten tuolla jossain toisessa rengasketjussa väitellään.. :D

Bässi
06.06.2015, 20.18
Nii se suttaa mullakin, mutta harvemmin silloin kun renkaan täyspito on käytössä.
oikeesti tarkotin että vain tosi-insinöörit ja lakimiehet elää musta-valkoisessa maailmassa. Kompromisseja kannattaa välillä tehdä.

Hannez78
06.06.2015, 20.22
PK1, sä ajatkin GC:llä niinkuin minäkin. Väitän silti edelleen vasta-argumentoinnista huolimatta, että 25mm leveä maantierengas rullaa paremmin kuin 110mm leveä läskirengas [emoji6]. Kai sillä leveydellä on kuitenkin joku merkitys vierintävastukseen tai jos joku on löytänyt helvetin leveen kitkattoman renkaan niin hommaan heti autoon ja kaikkiin fillareihin moiset [emoji12]

PK1
06.06.2015, 20.30
PK1, sä ajatkin GC:llä niinkuin minäkin. Väitän silti edelleen vasta-argumentoinnista huolimatta, että 25mm leveä maantierengas rullaa paremmin kuin 110mm leveä läskirengas [emoji6]. Kai sillä leveydellä on kuitenkin joku merkitys vierintävastukseen tai jos joku on löytänyt helvetin leveen kitkattoman renkaan niin hommaan heti autoon ja kaikkiin fillareihin moiset [emoji12]

Niin ajankin :D Tosin on mulla nastoitetut D5:t talvikelejä varten myös. Ja sileämmät Black Floydit sitten terassikierroksia varten.
Mutta nyt onkin vaikea rasti rullaako 3,8" black floydit kahdella barilla paremmin kuin 25 mm maantierenkaat kahdella barilla?
Toisaalta mie oon kohta niin päissään ettei sillä ole juurikaan väliä :P

Juze
06.06.2015, 21.54
Ensinmäinen rengasrikko läskillä on nyt tosiasia. Aivan onneton pohjaus vanteelle ja välittömästi ilmat pihalle. Onko näissä läskeissä juuri näin herkät sisurit vai johtuuko tosi ohuesta päälykumesta(jumbojim)? Vanteessa ei minkäänlaista jälkeä. Pohjaus oli nippanappa huomattavissa.
Tätä ihmettelen lähinnä siksi että vanhalla 26" on pohjannu niinkin lujaa että vanteen kehä on kääntyny sentin auki eikä siltikään puhjennu rengas. Toki monesti vähempikin, muttei kertaakaan oo aiemmin puhjennu siitä.

PK1
06.06.2015, 22.00
Isot renkaat, isot sisurit ja terävät vanteillelyönnit :D
Sisurin paksuudesta ohutrenkaisempiin en osaa sanoa, mutta ehkä se kannattaisi yleisen foorumimielipiteen mukaisesti tehdä noi tubelekseiksi. Ois varmaan tänäänkin säilynyt ilmat renkaissa.. :D

Ski
06.06.2015, 22.02
En nyt yleistäisi että sisurit olis heikommat.... Mikä sisuri sulla oli? Mää oon rikkonu monta 13f tai vastaavaa sisuria eturenkaassa vastaavasti kuten myös 29 ja 26 ja mummopyörässä.
Tubelessia en oo saanu pihki vielä.

markettipyörämies
06.06.2015, 22.02
Uskaltaisin väittää teoriapohjalta, että renkaan muodolla on huomattava merkitys myös sivuttaispitoon. Vertaa pyöreä suksen pohja vs. lattana. Voisin testailla, jos joku sponssaa kapiat kuituvanteet ja muun tarvittavan materiaalin :)

Hahaa, ja löysin heti guuglella kuvankin:
http://ep1.pinkbike.org/p4pb8471370/p4pb8471370.jpg
Koko Syntacen juttu; http://www.pinkbike.com/news/Syntace-W35-MX-Wheels-Tested.html

Lisää luettavaa jos kiinnostaa:
http://www.pinkbike.com/news/Tech-Tuesday--Wider-Rims-Are-Better-and-Why-Tubeless-Tires-Burp-.html

Juze
06.06.2015, 22.30
En nyt yleistäisi että sisurit olis heikommat.... Mikä sisuri sulla oli? Mää oon rikkonu monta 13f tai vastaavaa sisuria eturenkaassa vastaavasti kuten myös 29 ja 26 ja mummopyörässä.
Tubelessia en oo saanu pihki vielä.
Jotku maxikset, feltin vakiot.

Juze
06.06.2015, 22.33
Isot renkaat, isot sisurit ja terävät vanteillelyönnit :D
Sisurin paksuudesta ohutrenkaisempiin en osaa sanoa, mutta ehkä se kannattaisi yleisen foorumimielipiteen mukaisesti tehdä noi tubelekseiksi. Ois varmaan tänäänkin säilynyt ilmat renkaissa.. :D
Menis retkipatja-värkkäilyksi näillä vanteilla, on niin väljä sovite. Ilmat nolliin nii saa suunnillee sivullen vetämällä melkeen kumin pois vanteen päältä. Jos joskus jotku muovivanteet..

J.Kottenberg
06.06.2015, 22.42
Onko näissä läskeissä juuri näin herkät sisurit vai johtuuko tosi ohuesta päälykumesta(jumbojim)?

Juurikin tuo epäilemäsi Jumbo Jimin ohut kylki voi olla huomattava osasyy vaurioon. Painoltaanhan ne on varsin kevyet ja kun GoExpossa semmoisia esittelyfiloissa katselin (Liteskin) niin kyljistä näkyi kankaat jo valmiiksi niin tuumin että noilla ei paljoa kivikoita kannata rassata. Joten ihan arvauksena vois sanoa ettei pajoa vanteelle lyömistäkään kestä.

Bässi
06.06.2015, 22.48
Uskaltaisin väittää teoriapohjalta, että renkaan muodolla on huomattava merkitys myös sivuttaispitoon. Vertaa pyöreä suksen pohja vs. lattana. Voisin testailla, jos joku sponssaa kapiat kuituvanteet ja muun tarvittavan materiaalin :)

Hahaa, ja löysin heti guuglella kuvankin:

Lisää luettavaa jos kiinnostaa:
http://www.pinkbike.com/news/Tech-Tuesday--Wider-Rims-Are-Better-and-Why-Tubeless-Tires-Burp-.html

Taittuminen on aivan eriasia ja tunnistankin sen, mutta läskin kapeilla vanteilla en sitä ole tuntenu muuta kuin naurettavan matalilla paineilla. Kannattaa kokeilla, en kyllä sponssaa enkä lainaa kiekkoja.

Sen verran vielä että, en kyllä käytä läskirenkaitakaan edessä. d5 Talvella, kesällä 4" ja takana max 4"
Kaikki nuo toimii varauksetta hienosti 65mm kehällä.

rjrm
06.06.2015, 23.01
Ehkä eka läskirengasrikko eilen. Pihakrossia ajoin orapihlaja-aidan vieressä. En huomannut mitään. Iltalenkillä piti våhån lisätä ilmaa. Jostain syystä oli vajennut, ja täpärikaveri meinas karata horisonttiin.
Ehkä litkut tiivistivät, tai sitten joku muu selitys.

mutanaama
07.06.2015, 10.49
Eilisellä lenkillä varmasti 10 eri läskirengas/vannekomboa, ja poikkeuksetta kaikissa riitti pito- ja kaarreominaisuudet. Jopa loppuun asti ajettu endomorph piti käsittämättömän hyvin, vaikka loppulenkistä oli kivikot ja juuret kosteina.
Mitä tuohon artikkeliin burppaamisesta ja jopa vanteelta irtoamiseen tulee, niin tiedossani ei ole vielä yhtään 65mm tai 50mm tubeless kehällä sattunutta tapausta. Sitä odotellessa..

pikkupoika
07.06.2015, 11.05
[QUOTE=Hannez78;2386082] Väitän silti edelleen vasta-argumentoinnista huolimatta, että 25mm leveä maantierengas rullaa paremmin kuin 110mm leveä läskirengas [emoji6].

Sehän nyt riippuu täysin siitä mikä on alusta, jotta kumpi noista rullaa paremmin. Kovalla ja sileällä alustalla se on noin päin, mut pehmeellä.... Jos et usko voit tulla ensi kevät talvella mun mukaan metsälenkille 25mm maantierenkailla, mut elä sitten masennu jos et pysy mukana!

Eeteeku
07.06.2015, 11.25
Lou4.8 <3 tämänkin takasen saa sutimaan mutta vetopito ei lopu :)

brilleaux
07.06.2015, 11.52
Eilisellä lenkillä varmasti 10 eri läskirengas/vannekomboa, ja poikkeuksetta kaikissa riitti pito- ja kaarreominaisuudet. Jopa loppuun asti ajettu endomorph piti käsittämättömän hyvin, vaikka loppulenkistä oli kivikot ja juuret kosteina.

Siis ei yhtään GC:a ollu mukana? Siinä ei nimittäin riitä. IMO. :)

Kemizti
07.06.2015, 12.51
Oli ja vieläpä takarenkaana.. ;)

HC Andersen
07.06.2015, 12.53

2 GC takasta oli mukana, toinen lopetti lenkin kesken ennen kun alko satamaan toista joutu koko ajan odottaa, eli epätieteellisesti voisin väittää että se on hidas rengas. :)

mutanaama
07.06.2015, 13.06
Tai sitten toinen saattoi jonkun tyypin kotio ja toinen tuuppi sutijoita ylämäessä :) Mutta hyvin se toimi CG kun reunanappulat oli viilattu pienemmiksi.

Antza44
07.06.2015, 13.11
^Hä miten pitää GC muokata:seko: eihän sitä voi edes alle ennen laittaa;).

Burppailuun ja kumin irtoamiseen vaikuttaa varmasti enemmän vanteen reunus, kuin leveys. Esim Mulefut tapainen mistä kumi irtoaa tyhjänäkin vasta jalalla painamalla, voi aika huoletta ajella pienilläkin paineilla vs 100mm vanne missä paska reuna.

Tuli tuossa hommattua GC 120tpi 1.52kg ja Mammoth exo 120tpi 1.26kg, kun kyllästyin Jumboja odottamaan.
Onpas paksut kyljet noissa. 29 Schwalben snakeskin ohuempi kyljeltä.
Bud ja Lou tais olla ohuempia kyljiltään.

Mammuttia joutuu ajeleen huomattavasti pienemmillä painella, kuin Floateria tai Huskedua kylkien takia.

GC kumiseos vaikuttaa aika kovalta. Saas nähä lunastaako liukkaus lupaukset?

Kaverilla 4" lite Jumbojimit sisureilla rullaa uskomattomasti tyhjänäkin. Seos pehmeämpi, kuin GC.

brilleaux
07.06.2015, 13.12
Taitaa olla niin et mä ajan väärin (varsin märällä) kun GC oli mulle niin sysipaska rengas. :o

mutanaama
07.06.2015, 13.25
:), ei tuolla vielä niin märkää ollut, että olisi mitään eroja näkynyt.

Kemizti
07.06.2015, 13.34
:), ei tuolla vielä niin märkää ollut, että olisi mitään eroja näkynyt.
Eikä manselaiset juuret ole liukkaita, jos lipsuu niin on vaan väärin ajettu ;)
Kylä te tiärätte :p

elasto
07.06.2015, 13.54
Toivottavasti kukaan ei taas pahoita mieltään tästä mielipiteestäni, mutta näitä rengaskeskusteluja lukiessa tulee väkisinkin mieleen usein, että niiden renkaiden pitäisi pitää aivan joka tilanteessa ja jos kerrankin lipsuu, niin ihan paska rengas. Tietty on huonoja renkaita märälle, mutta mä en ole vielä törmännyt yhteenkään renkaaseen joka pitäisi joka tilanteessa hyvin. Tässä tullaankin siihen päätelmään, että aika usein sitä fillaria joutuu hankalissa olosuhteissa vähän ajamaan eikä istumaan vaan kyydissä matkustajana. Niinhän se usein menee, että mitä taitavampi kuski, sitä rullaavammalla ja huonommin pitävällä renkaalla pärjää märissä ja hankalissa olosuhteissa. Ei sillä, että itse olisin taitava kuski.

brilleaux
07.06.2015, 13.57
Toivottavasti kukaan ei taas pahoita mieltään tästä mielipiteestäni, mutta näitä rengaskeskusteluja lukiessa tulee väkisinkin mieleen usein, että niiden renkaiden pitäisi pitää aivan joka tilanteessa ja jos kerrankin lipsuu, niin ihan paska rengas. Tietty on huonoja renkaita märälle, mutta mä en ole vielä törmännyt yhteenkään renkaaseen joka pitäisi joka tilanteessa hyvin. Tässä tullaankin siihen päätelmään, että aika usein sitä fillaria joutuu hankalissa olosuhteissa vähän ajamaan eikä istumaan vaan kyydissä matkustajana. Niinhän se usein menee, että mitä taitavampi kuski, sitä rullaavammalla ja huonommin pitävällä renkaalla pärjää märissä ja hankalissa olosuhteissa. Ei sillä, että itse olisin taitava kuski.

Juuri näin. Bud ja Lou ei ole muuten monasti lipsunut mulla. ;)
Sitäkin on kyllä tapahtunut. Luulen väärin ajetuksi.

Ja toisenkin lihavoidun allekirjoitan. Sillä rengastus onkin yllämainittu.

markettipyörämies
07.06.2015, 14.43
Ihmehomma miten herkkähipiäiseltä porukka vaikuttaa, onko vaikutelma totta vai vääristääkö netti tunnelmaa? Vai tuliko ostettua liian kapeat sikakalliit hiilikuituvanteet? ;) ;)

Jos millään vanne-ja rengaskombolla ole mitään ongelmia niin mitäs tässä sitten enää vatvotaan, poistoon vaan koko topiikki ;) Turhaa paskanjauhantaa koko 120 sivua ;)

Itse kyllä hämmästelen suuresti, jos ei aiemmin linkatussa testissä mitatut pinta-alojen kasvut ei näy/tunnu arkikäytössä missään. http://www.spherikbike.com/img/contact-surface-analysisG.png

Läskimasa
07.06.2015, 14.46
Taitaa olla niin et mä ajan väärin (varsin märällä) kun GC oli mulle niin sysipaska rengas. :o
Voip olla, persettä penkkiin niin ei sutase niin helpolla.

Onkos kukaan kokeillu GC:tä takaperin asennettuna? Näyttäis olevan pystysuorempi nappulan etuosa silloin, eli nappulassa terävämpi kulma vetosuuntaan. Tässä kuvassa oikeinpäin niin että pyörintäsuunta oikealle:
http://imageshack.us/a/img537/6645/0s5JgN.jpg

brilleaux
07.06.2015, 14.59
Voip olla, persettä penkkiin niin ei sutase niin helpolla.

No kun ei riitä paukut pahimmissa paikoissa. Ne mennään putkelta. ;)

Ja toisekseen teknisissä paikoissa ei perse penkissä juuri edetä.

Kuivallahan GC on ihan jees. Toki jostain syystä ei yhtäänkään niin "mukava" kuin Bud ja Lou.
Ja tuppaa vielä itseohjautumaankin.

EDIT: Oma kokemus läskirenkaista on hyvinkin vajavainen, josko jopa olematon. Vain GC ja Bud&Lou. Enempää ei tartte kokeilla/tuhlata rahojaan.
Maastopyörä-/enskapuolelta on kuitenkin senverran kokemusta rengastuksesta ja sen vaikutuksista.

Ja jotensakin en vain siihen kokemukseen perustuen usko, että omaan ajoon ja makuun nykyistä komboa ratkaisevasti parempaa markkinoilta löytyy.
Kompromissina varsin tasainen, luulisin.

mutanaama
07.06.2015, 15.32
Itse kyllä hämmästelen suuresti, jos ei aiemmin linkatussa testissä mitatut pinta-alojen kasvut ei näy/tunnu arkikäytössä missään. http://www.spherikbike.com/img/contact-surface-analysisG.png
Herkkähipiäisyydestä en tiedä, mutta omalla kohdalla olen mennyt seuraavasti: 82mm-90mm-65mm, ja sillä tiellä ollaan, enkä ihan heti lähde vaihtamaan. Levein rengas on ollut D5, BFL tai GC, muuten on tullut ajeltua pääasiassa mammuteilla.
Omassa ajossa kanttipidolla on todella suuri merkitys, voi ajaa viistossa maastossa ja kivien kylkiä huoletta ja kivikossa taas leveämpi kumi estää vanteen raapiutumista.
Väittäisin ettei noilla pinta-alaeroilla ole juurikaan merkitystä, kumiseos ja kuvio on varmasti se tärkein.

HC Andersen
07.06.2015, 15.55

Eihän tuossa ole mitään uuttaa...
Pintaalalla on merkitystä silloin kun tarvitaa kantavuutta, eli talvella huonolla kelillä.

Itselläni on 65mm vanteet ja korkeaprofiiliset renkaat lenkkikäytössä ja 82mm vanteet ja laakeaprofiiliset renkaat retkeily/pehmeällä alustalla ajettaessa kun tarviin kantavuutta. 82mm vanteet kolisee turhaan 4" renkailla kiville kesällä aivan samalla tavalla kuin 100mm vanne ja 4,7"kumi, tämän takia moni foorumin pitkänlinjan läskiharrastaja on huomannut että sulan maan aikana kapeampi vanne on parempi, kun reunanappulat suojaa vanteen reunaa ja renkaan kylkiä.

brilleaux
07.06.2015, 16.04
tämän takia moni foorumin pitkänlinjan läskiharrastaja on huomannut että sulan maan aikana kapeampi vanne on parempi, kun reunanappulat suojaa vanteen reunaa ja renkaan kylkiä.

Totta varmasti tuokin. Nöösiä vaan ihmetyttää renkaan profiilin muutos.
Enskarenkaissa liian kapea vanne väänti kumin profiilin päin perhettä, samoin vei renkaasta suuren osan "tukevuutta" pois.
Muljuavaksi muuttuivat.

Läskikumeista en tiedä, kun en ole kokeillut kapean vanteen vaikutusta. Tuskin vaikutus on samaa luokkaa?
Vanteen reunaa nyt ei tartte paljoa mun mielestä suojailla, ne on tehty ajettaviksi.
Renkaan kylkien suojaamisen ymmärrän kyllä. Toki tähän asti ovat kumit kestäneet hinkkauksen ihan hyvin ilman reunanappuloitakin.

mutanaama
07.06.2015, 16.21
Ajoa on erilaista...

brilleaux
07.06.2015, 16.25
Prkl. Taas väärin ajettu! ;)

Ski
07.06.2015, 16.28
Rolling Darryl ja max BFL talvella on niillä kelkanjälillä ja pehmeällä lumella toiminut loistavasti, lopputalven ajoin Nate 4.0 takana niin sain pitoa paljon lisää ylämäkiin, joita talvellakin riittää Syötteellä.
Kun kovat reitit ja kesä koitti, BFL eessä ja takana, mutta kun halusin rullaavuutta ja "jämäkkyyttä" ja keveyttäkin, hommasin taakse MCarbon 65 hiilarivanteen ja siihen Bontrager Hodag (1200g +- 100g) niin kylläpä "jämäköityi" koko taka"osa" ja kiihtyvyys poluilla parani huomattavasti.
Nyt on siis edessä RD ja takana 65 hiilarikehä Hodagit molemmissa.
0.5-0.6 bar paineella rullaa todella hienosti, kantaa pehmeissä paikoissa ihan ok tiettyyn pisteeseen ja voimien loppumiseen asti. Myös mainittu sivuttaispito on edelleen hyvä.
Retkelle laittaisin BFLlät molempiin päihin vaan siksi että tulee mukavempaa, ja pehmeämpää kyytiä.
Tuota kantoa, kantavuutta, olen kaivannut vain Syötteen talvessa kun kovan kelkanjäljen päälle on satanut 5-10+cm lunta ja sen päältä on sitten kelekka vielä uudestaan ajanut niin se on semmonen semi puuteri eli ei kanna, eikä painu läpi.
Jos painus läpi, 4 Nate menee kun juna, jos ei painu läpi, 5+ tuumanen 0.2-0.4 paineilla vois kantaa, mutta sitten saakin jo varata aikaa ja evästä :)

Tarpeita on monia, niinku kuskeja. Mitä tuota liian vakavasti ottaan. Hiilarikehä on myös mielestäni pyörää jäykistänyt, sekä se halpis hiilarikeula. Pelkästään noiden vaiholla ajotuntuma muuttui vaikkei ois renkaita vaihtanutkaan :)

colli
07.06.2015, 19.37
Kokeilin 65nexteille mammuttia ja GC:tä, nyt on mammutit myynnissä.
GC:ssa on isompi ilmatila ja siten se on myös mukavampi ajaa, vierintäpituus pitempi eli menee paremmin esteitten yli kuin mammutti.
On vaan tämmöiselle "liian nopea" rengas tuo mammutti,rynkyttää joka suuntaan.

Bässi
07.06.2015, 22.25
10h ryskyttäny kesällä Mammutti takana, kyllä se on hyvä kumi ainakin taakse. Rullaa hyvin, pitoa riittävästi, riittävän vahvat kyljet. Miinuksena just se että se on aika matala ja siten semisti epämukava.Eteen en ole kyl edes aatellu kokeilla.

mutanaama
07.06.2015, 23.58
Mutta aina näistä keskusteluista tulee mieleen vpcx-skabat, missä mennään samoissa maastoissa 30mm leveillä renkailla ihan piip kovaa. Ja muutenkaan näitä ei voi verrata esim 2.4" renkaisiin, kun niissä vanteen leveys on usein noin 50% renkaan leveydestä (65mm rengas ja 28-35mm levee vanne on ihan normaali yhdistelmä), 65mm vanne on kuitenkin noin 50-70% renkaan leveydestä kun läskeillä ajellaan.

Antza44
08.06.2015, 00.11
GC 80mm takana testattu. Keli suht kuiva. Kerran meinas tulla OTB mettä jyrkähkössä ylämäessä, kun kumi sutas limasesta, kuorettomasta, ranteenpaksuisesta puusta, kun ajoin putkelta. Eli lupaukset piti. Ärsyttävin piirre kumissa on jurnutus, kun se joustaa löysähköillä 0.35bar paineilla, muuten se rullailee ihan kivasti ja mahtuu pyörimään Muklukin perässä kivasti. Koko fiilis on aikalailla 4" ja 4.8" välistä.
Antaahan se vähän erilaista pitoa jyrkkiin mäkiin ja jarruun, kuin Mammoth. Testit taka päässä jatkuu, eteen nuo tuskin eksyy kumpanenkaan. 4" JJ vähän testanneena ja sivusta seuranneena olis ehken minun suosikki suvikumit Snake kyljillä taakse ja eteen iso.

GC= sivuheittoa jonkusen verran vaikka on kunnolla vanteella. Kapee peräisissä ottaa pattiin noi vipottavat kumit, kun muutenkaan ei ole liikaa tilaa, no tuo pyörii vielä huoletta. Budissani on heittoa myös, se oli jo liikaa ja otti ketjuun kiinni. Suorana olis juts mahtunut.

brilleaux
08.06.2015, 07.03
Mutta aina näistä keskusteluista tulee mieleen vpcx-skabat, missä mennään samoissa maastoissa 30mm leveillä renkailla ihan piip kovaa

Ainahan se on lopulta kuskista kiinni. Spekuloidahan aina voi. Ja pitääkin. Palstapyöräilijät on helvetin kovia kuskeja. Onhan noita tänne rustattuja viestejä näemmä kertyny jo itsellekin. :rolleyes:

Ja muutenkaan näitä ei voi verrata esim 2.4" renkaisiin, kun niissä vanteen leveys on usein noin 50% renkaan leveydestä (65mm rengas ja 28-35mm levee vanne on ihan normaali yhdistelmä), 65mm vanne on kuitenkin noin 50-70% renkaan leveydestä kun läskeillä ajellaan.

Toki 2.4" renkaat on suunniteltu profiilinsa puolesta puolet kapeamille vanteille. Läskikumit ei?
2.4" renkaassa harvoin törröttää nappulat sivuilla 30-35mm vanteella?

cuppis
08.06.2015, 11.54
Jos jotakuta kiinnostaa niin voisin vaihtaa vähän ajetun Mammutin vähän ajettuun Hodagiin tai BFL/Larryyn.

jakkok
08.06.2015, 16.17
http://images.tapatalk-cdn.com/15/06/08/ca512775df40bb2508efe85dfa1a6046.jpg
Jäsen brilleauxin vahvasta suosituksesta alla pyörii nyt BFL... Hyvin mahtuu ilman kikkailuja 135mm perään. 6mm jää vielä ketjulle tilaa pienimmällä☺

jakkok
08.06.2015, 16.20
Ei muuten oo ku sentin leveämpi rengas ku vee8, mutta korkeampi ja rulla myös pienemmillä paineilla[emoji4]

no-saint
10.06.2015, 12.32
Kyselin Wtb:n infosta josko he tulisivat mukaan läskirintamalle. Ei mitään aikomuksia mutta panostavat raskaasti tuonne 27.5 semiläski osastolle. Josta tulikin mieleen että jos... Navat Hopelta 150-190, pinnat ja nippelit sapim, kehät mcarbon 27.5 ja renkaat 27.5x3.0 Wtb:n mallistosta. Tiedä sitten olisiko tuo jo läskin hyväksikäyttöä?

Läskimasa
10.06.2015, 20.07
Tiedä sitten olisiko tuo jo läskin hyväksikäyttöä?
Olis, ei noin saa tehdä. :) Sama kun maasturiin laittais jotku henkilöauton renkaat.

brilleaux
11.06.2015, 07.22
^Lähinnä mua kummastuttaa miksi? What's the point?

no-saint
11.06.2015, 08.24
No juu, innostuin vähän liikaa. Nyt kun yö nukuttu niin tosiaan miksi 😳. Eli pidän läskin läskinä jolla möyrin terapia istunnot hitaasti ja hartaasti.
Tosin kun noita ulkomaan elävien foorumeja tiiraili niin mielenkiinto heräsi semiläskitäpäriin. 29" runko johon mahtuu nuo 27.5+ kumit ja sillä sitten ryskäys ajot aina tarvii päästellä vähän höyryjä..?

ealex
11.06.2015, 08.37
Epäilisin että mihinkään 29” runkoon ei mahdu oikea 27,5+ rengas, vaan Trailblazer 2,8”. Se on käytännössä normi 2,4” kumi leveämmällä vanteella. Edes kuviota WTB ei ole vaivautunut leventämään, vaan se on reilusti kapeampi, kuin kyljet.

hemppa
11.06.2015, 08.41
^Lähinnä mua kummastuttaa miksi? What's the point?

Miksi ei? Kyllä 27,5+:kin löytyy käyttökohteita. Vai onko läskirenkaat aina parempia?

brilleaux
11.06.2015, 08.46
No jos on rahaa ja aikaa kylvää niin mikä ettei, jokainen tavallaan. ;)

Voihan niitä renkaita ja kiekkoja hommailla vaikka kaikkia kokoja jos sikseen tulee.
Markkinavoimat tykkää.
Ite keskityn mieluummin ajamiseen. Mulle siihen riittää yksi koko. Jollekkin toiselle ei.

J.Kottenberg
11.06.2015, 09.07
^Juurikin noin.

Mutta jos tulee lotossa sopiva summa, olen valmis muuttamaan mieltäni.

Mika K
11.06.2015, 09.49
Itseä kiinnostaa jossain vaiheessa koittaa läskiin 29+ setuppia, mutta vaatinee tosin lottovoittoa tai paikkaa kansalaiskeräyksen uhrin.. köh.. kohteena.

cuppis
11.06.2015, 11.50
Itsekin mietin keväällä vakavasti 29+ settiä mutta Toikka puhui siihen malliin ympäri, että jäi ostamatta. Perusteluja en tarkkaan muista mutta keskustelussa vilisi aiheet kuten; painoero, renkaan ympärysmitta, vierintävastus, esteiden ylityskyky, mukavuus yms.
edit: tässä siis puhuttiin 29+ vs. 26x3.8 ja vanteina hiilikuitua.

J.Kottenberg
11.06.2015, 13.48
^Vaikka kokemusta ei vielä paljoa olekaan niin toi on helppo uskoa ja jos ylimääräistä jää taskun pohjalle niin voisin hyvinkin tuumia.

Dalmore
11.06.2015, 18.21
Kohtahan on jo juhannus ja päiväkin alkaa pitenemään, joko jostain löytyy nastoitettua Dillinger 5 hyllystä? Itse en ole onnistunut vielä löytämään. Jos ensi talvi on viimeisimmän kaltainen niin nastaa tarvitaan alle.

Tank Driver
11.06.2015, 21.10
Nyt jos jollakulla olisi ihan oikeita kokemuksia jakaa tosi isoista Knardeista niin kiinnostaisi.

J.Kottenberg
11.06.2015, 22.18
Minäkin olen vähän tuuminut isompaa (enemmän joustavaa) kumia eteen kesäksi. Kokemukset isosta Knardista kiinnostaa myös ja jos joku vielä osaisi verrata BFL:n niin mielelläni lukisin.

tompula
11.06.2015, 23.15
Tietääkö ketään mistä löytää ghetto tubeless sisurit. q-tubes 24" 2.4-2.75 presta ja se 188g malli? euroopasta mieluiten.

http://www.cyclecomponents.com/q-tubes-24x2-4-2-75-32-mm-racerventil.html

Cyclecomponents, Ruottinpojilta tilailin autoventtiiliversiona ja näkyy olevan Prestanakin....

Timppa H
12.06.2015, 21.53
Nyt jos jollakulla olisi ihan oikeita kokemuksia jakaa tosi isoista Knardeista niin kiinnostaisi.

Muutaman lenkin olen vasta ehtinyt ajaa, mutta ihan hyvältä tuo tuntuu. Mulla on Knardi vaan takana, edessä Bud, aiemmin takana oli Lou. Knardi taitaa mennä pehmeämmin, olisiko kyljet notkeammat. Paljon mukavampi kuin 3.8 Knardi ja kuivalla hyvä pito. Paineita 0,4 - 0,45, kuskilla painoa ajokamoissa yli 95.
Märällä en ole joutunut vielä ajamaan, muutama mutapaikka on mennyt hyvin, ei nyt kunnon möyrimistä, mutta olisin niihin jäänyt kapeakumisella, jos nyt olisin edes yrittänyt :D
Tubelesointi toimii hyvin, Toikka arveli että saattaa olla ns. tubelessready, mutta Surly odottaa vielä kehien julkistamista.
Täytyy nyt ajella vähän ja kokeilla sitten etusena.

Ameriikan kehuja http://fat-bike.com/2015/06/surly-big-fat-knard-review/

J.Kottenberg
12.06.2015, 22.26
Ameriikan kehut oli vakuuttavat. Kuinka leveä iso Knard on?

Shimaani
12.06.2015, 22.27
Nyt jos jollakulla olisi ihan oikeita kokemuksia jakaa tosi isoista Knardeista niin kiinnostaisi.V*tust* se vei tilaa repussa, tuoksuu kumille, tuntuu kivalta käteen, mmmm. Kunhan ny saa asennuskaliaa ja sit nestemäistä rohkeutta että pääsee mettään tesmaamaan.

Timppa H
12.06.2015, 22.34
n. 117mm nappuloista tubelesoituna RD:llä, toivomus olisi, ettei tuosta juuri levenisi.

Tank Driver
12.06.2015, 23.09
Aika iso. Ota Ässä renkaat völjyyn ja aja tänne. Mä tarjoan rohkeuden.

J.Kottenberg
13.06.2015, 10.29
Varmasti hyvät renkaat kesäksi ja tosi kantavat. On vaan niin isot ettei kaikkiin fillareihin mahdu.

hill
13.06.2015, 11.43
Omiin isoihin knardeihin olen ollut kyllä tosi tyytyväinen. Ainoa epämiellyttävä käytös on löytynyt montulle kuluneella nurmi/multapolulla. Varsinkin perä meinaa lähteä kiipeämään polun reunalle ja aiheuttaa aika vinkeän fiiliksen. Eka kerralla piti pysähtyä kokeilemaan onko vanne löysällä.

J.Kottenberg
13.06.2015, 12.13
Vaikka on noin isot kumit niin kukaan ei ole puhunut mitään selfsteeringistä. Jos haluaa lisää vaimennuskykyä etupäähän niin toi voisi olla Budin ohella vaihtoehto?

Shimaani
13.06.2015, 12.49
n. 117mm nappuloista tubelesoituna RD:llä, toivomus olisi, ettei tuosta juuri levenisi.65mm muovikehällä talkin kera sisäkumitettuna 111mm leveä ja noin 84mm kehän reunasta nappulan yläpintaan. Ei ihan yhtä katu-uskottava ku Bud mutta liki on, kovin liki.

J.Kottenberg
13.06.2015, 13.06
Mistä olette isoja Knardeja hankkineet?

Shockth...py kenties?

Simo Ahtola
13.06.2015, 16.15
Vit...

Ei meinaa litkutus onnistua, Fatboy normi vanteet ja 3"gorilla. Toinen rengas onnistui heti ekalla, ja toinen ei sit niin millään.

Lähtee vuotamaan niin että ilmat tulee ulos niistä vanteen kevennyskolmioista...

Pitäiskö vaihtaa gorilla teippi johonkin toiseen?
- on putsannut vanteen reunan asetonilla ja teippauksen jälkeen lämmittänyt teippiä ja samalla mankeloinu sitä sormilla paikalleen.

Onks ideoita?

T. Simo

IncBuff
13.06.2015, 18.43
Ootko sisurilla koittanu painauttaa sitä teippiä paikoilleen?

Shimaani
13.06.2015, 20.04
Mistä olette isoja Knardeja hankkineet?

Shockth...py kenties?Toikkalastapa hyvinnii.

Onni on kivijalkakauppias ja pitkä asiakassuhde. Samasta kaupasta saa kaikkea muutakin jännää. :)

Tank Driver
13.06.2015, 20.30
Onneksi asun vähän helvetin kaukana siitä lähikauppiaasta...

Simo Ahtola
13.06.2015, 20.44
IncBuff.

Olen, itse asiassa tuon lämmittämisen jälkeen annoin olla useamman tunnin sisurilla paineet, mutta ei sekään auttanut.

Gorilla oli ekasta vuotokohdasta vähän kärsineen näköinen ja laitoin siihen paikan.

Uudestaan paineet renkaaseen ja nyt lähti vuotaan toisesta paikasta...

T. Simo

Shimaani
13.06.2015, 20.46
No,
kaapunnin itälaidalla on sit toinen lähikauppias (http://www.hi5bikes.fi/~5Cd7x0000001/?Y999=MAI)ja sekin on aina paha rasti. Onneks nykyään työmatkalla pystyy sluibaamaan noitten molempien välistä pitkin keskuspuistoa. Tulee *piip*sti vähempi heräteostelua....

Jahvetti
13.06.2015, 21.15
IncBuff.

Olen, itse asiassa tuon lämmittämisen jälkeen annoin olla useamman tunnin sisurilla paineet, mutta ei sekään auttanut.

Gorilla oli ekasta vuotokohdasta vähän kärsineen näköinen ja laitoin siihen paikan.

Uudestaan paineet renkaaseen ja nyt lähti vuotaan toisesta paikasta...

T. Simo
Uudet teipit ja kokeile Joesin litkua.

No,
kaapunnin itälaidalla on sit toinen lähikauppias (http://www.hi5bikes.fi/~5Cd7x0000001/?Y999=MAI)ja sekin on aina paha rasti. Onneks nykyään työmatkalla pystyy sluibaamaan noitten molempien välistä pitkin keskuspuistoa. Tulee *piip*sti vähempi heräteostelua....
Molemmat kaupat on ihan p#rsiistä kun viepivät vähäsetkin roposet, yläfemma kun on vielä 50m päässä työpaikasta:mad:

Shimaani
13.06.2015, 21.54
Tuo on jo enempi kuin melko paha rasti.
Mää veisin jo viikottain Jimillle ja pojille pullat jos olisin nuin likellä puuhistelemassa. :)

Jahvetti
13.06.2015, 22.05
Tuo on jo enempi kuin melko paha rasti.
Mää veisin jo viikottain Jimillle ja pojille pullat jos olisin nuin likellä puuhistelemassa. :)
Mie vien niille viikoittain rahaa ja ne antaa miulle kilkkeitä vastineeksi. Pitäs kyllä viedä pullatkin kun saa niiin hyvää palvelua.

Volvospede
14.06.2015, 19.16
Vit...

Ei meinaa litkutus onnistua, Fatboy normi vanteet ja 3"gorilla. Toinen rengas onnistui heti ekalla, ja toinen ei sit niin millään.

Lähtee vuotamaan niin että ilmat tulee ulos niistä vanteen kevennyskolmioista...

- on putsannut vanteen reunan asetonilla ja teippauksen jälkeen lämmittänyt teippiä ja samalla mankeloinu sitä sormilla paikalleen.

Onks ideoita?

T. Simo

Mulla vähän samankaltainen tilanne, etupyörä onnistu hyvin, mut takapyörä vuotaa. Litkua ei tihku pihalle mistään, niin en oikein tiedä edes mistä vuotaa. Ajaessa ei kyllä vuotanu mihinkään ja ehkä ny ajelun jälkeen pitää vähän paremmin, mutta edelleen paineet laskee.

Mutta vuotaako sulla siis litkuakin pihalle vai sihiseekö pelkät ilmat? Kait tohon on silti vaan lääkkeeks tehä uudestan huolellisemmin, mä en ainakaan saanut teippiä niin nätisti asettumaan kuin tälläkin palstalla olleissa kuvissa.

t:Tommi

brilleaux
14.06.2015, 19.37
Kait tohon on silti vaan lääkkeeks tehä uudestan huolellisemmin, mä en ainakaan saanut teippiä niin nätisti asettumaan kuin tälläkin palstalla olleissa kuvissa.
t:Tommi

Mulla ainakin toimii leveän gorillan kanssa hienosti, itseasiassa eka oma tubeless-asennus joka ei vuoda käytännössä ollenkaan.
Kietaisin gorillat vanteelle seuraten vain ulkoreunan asettumista nätisti ja tiukasti.
Teippiä on turha lähteä hieromaan tuossa vaiheesssa "tasaisesti ilman ryppyjä" paikalleen.

Sisuri hoitaa teipin painumisen nätisti paikalleen. Mulla painui yön yli. Painetta 1bar luokkaa.

EDIT: ja se vanteen anodisointi kannattaa hioa rikki. Teippi tarttuu paremmin.

Timppa H
14.06.2015, 20.04
IsoKnardi takana ajettu tänään pikku puroja, jotka eilen olivat polkuja. Märällä juurella, kivellä ja kalliolla pito on erittäin hyvä, vinoilla juurilla ja kivillä vähän rapisee, mutta ei juuri lipsu. Saattaa olla parempi kuin Lou :O
Kunnon mutapaikkoja ei vieläkään löytynyt, vaikka oli märkää, mutaprottien pohja oli suht kova.

Kotio, pesut ja Knardi eteen, Bud taakse. Uudelle lenkille en lähtenyt, mutta asfaltilla ja kovalla soralla oli reilusti selfsteerinkiä 0,3 bar ja jonkinverran 0,4 bar paineilla (ei kuitenkaan niin paljon kuin Bulldozerilla, Budilla ei IMO ole selfsteerigiä ollenkaan 0,4 bar). Tällä pikakokeilulla en oikein tuosta kombosta tykännyt, täytynee ajella joku lenkki. Pito taitaa edessäkin olla hyvä. Profiilin puolesta sopisi eteenkin (Bluto) paremmin kuin Bud.

Simo Ahtola
14.06.2015, 20.22
Hei,

Ilma yksikseensuhisee oikeen kunnolla pihalle, ei litkun kanssa.

Täytyy kait koittaa ykse kerta vielä.

T. Simo

Bansku81
14.06.2015, 21.01
Jos on litkut sisällä ja rengas ravisteltu niin miten saa vuotamaan pelkkää ilmaa? Eihän se litku voi edes tukkia vuotoja jos ei sitä siellä ole? :rolleyes:

Volvospede
14.06.2015, 21.11
Jos on litkut sisällä ja rengas ravisteltu niin miten saa vuotamaan pelkkää ilmaa? Eihän se litku voi edes tukkia vuotoja jos ei sitä siellä ole? :rolleyes:

Mä en tiedä miten se on mahdollista, mutta stans litkua mä oon tonne lutrannu varmaan pari desiä ja rengas onnistuu tyhjenemään ilman näkyvää vuotoa. Rengas on ravisteltu ja tehty vaikka mitä kevätjuhlaliikkeitä..! Nyt koeajojen jälkeen on alkanu pitää paremmin, muttei vieläkään 100%.

Antza44
14.06.2015, 22.34
Ot. Likkasin ylävitosen linkkiä sieltä sais kahvinkeittimen kaupanpäälle, kun ostaa konkelin;).

tmikko
14.06.2015, 22.50
Laitetaas tännekin kopipastea toisaalta (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?52267-Canyon-L%E4skipy%F6r%E4t&p=2389321#post2389321) Dude 9.0:n litkutuksesta. Kehät taitaa olla samat kuin esim. Fatboyssa?? On tuolla alempana tekstissä myös havaintoja Jumbo Jimistä (4.0") verrattuna saman levyiseen Husker Du:hun.

"650g läks (originaali vannenauha oli 60g ja sisuri 395g). Nyt ollaan lukemassa 12.05kg.

Litkutus oli helppo homma vaikka Jumbo Jimin sovitus vanteelle onkin löysä:Ensin orkkisnauhat pois, kehän sisäpinnassa olevat pienet teipit pois ja kehien (nippeleiden putsaus rasvasta), kevyt hionta ulkolaidoistaan (kohta johon tubeless-teippi tarttuu, käytin 240 karkeuden paperia), huolellinen putsaus brake cleanerilla. Laitoin alle vannenauhaksi ohutta valkoista jesaria, jonka liimapintaa vasten liimasin vielä ohuemman pakkausteipin. Varsinainen tubelessteippi on Clas Ohlsonin suojapeiteteippi (http://www.clasohlson.com/fi/Suojapeiteteippi/34-9808), jonka kavensin oikeaan leveyteen niin, että vain renkaan "reunanauhalle" tarkoitettu hylly jää teipittä. Huolellinen teipin painelu reunoista hiotulta alueelta (keskeltä ei kannata, se painuu kyllä paineen vaikutuksesta). Reikä venttiilille (tässä pyöröviila tms kampe, jolla reiän saa siistiksi, olisi hyvä). Sitten sisuri sisään yön yli, jotta teippi varmasti tarttuu. Sisuri pois niin, että ulkorenkaan toinen reuna jää paikoilleen hyllylle. Tubeless-venttiili kiinni, sielu pois. Tämän jälkeen rengas nousee paineilmalla lähes itsestään illman saippuaa tms, kun pitää kiekon lappeellaan noston aikana niin, että painovoima avittaa. Litkut sisään venttiilin kautta ruiskulla. Laitoin n. desin. Sitten normaalit ravistelut&kääntelyt, lepäämään lappeelleen ja sama toiselle kyljelle Setä Stanin ohjeiden mukaan.

Yllättäen rengas myös pysyi paikoillaan parin tunnin maastolenkin perusteella. Tarkoituksella ajelin kivikkojumppaa, burbbauksia 0. Varauduin myös liimaamaan (http://www.motonet.fi/fi/tuote/606252/Bostik-A3-kontaktiliima-100ml) renkaan kehälle, mutta ehkä se on turhaa. Aika näyttää.

(Jumbo Jim tuntuu olevan pienillä paineilla huonommin rullaava kuin Husker Du. Tahkolla pitäis jaksaa 2 kiekkaa. Voi olla että laitan Hudun taakse vaikka painossa tuleekin takkiin)"

Edit: eipä tässä ohjeessa tainnut oleellista uutta olla ylempänä olevaan Brilleauxin tekstiin verrattuna, mutta onpahan enemmän tarinaa! :)

-Mikko-

Optiflow
15.06.2015, 14.15
45NRTH Dillinger 5, Fattyn orkkis 70mm vanteella, sisurilla ja D5:n max paineella 30psi mitattuna uloimmista nappuloista. Taitaa olla siinä ja siinä että mahtuisiko pyörimään takana orkkis 1x10 systeemillä. En voinut koittaa takavanteelle kun ei ollut litkua hyllyssä HuDun uudelleen laittoa varten. Pistin etunapaan "sovite"-palat lisäämään leveyttä että saisin vanteen keskelle takahaarukkaa ja viritin linjalangan roikkumaan ketjulinjan kohdalle, koitin mallailla sillä renkaan paikkaa ketjuihin nähden. Menee niin lähelle, että tarvitsi koittaa oikeasti takavanteella ja ketjujen kanssa mahtuisiko tuo pyörimään.

Tässä kesäisen raekuuron keskellä tuli mieleen koittaa miten D5 mahtuu Fattyyn taakse. Edelleen siis 1x10, orkkis 70mm vanne ja sisurilla mennään.
Yläpuolelta:
https://c4.staticflickr.com/4/3748/18823708322_989126d027_b.jpg (https://flic.kr/p/uFoqFd)
by Optiflow (https://www.flickr.com/photos/86990878@N05/), on Flickr

Alapuolelta:
https://c4.staticflickr.com/4/3901/18641043458_e46c5461f1_b.jpg (https://flic.kr/p/upfdM1)
by Optiflow (https://www.flickr.com/photos/86990878@N05/), on Flickr

mutanaama
15.06.2015, 16.01
Panaracer FATBNimblet kotiutui, painoa todellakin sen luvattu 1157g, kyljet ei sormimäärin tunnustellen ihan paperia ole, tubeless testi nextie 65mm kehille voi alkaa.

Juze
15.06.2015, 16.28
Panaracer FATBNimblet kotiutui, painoa todellakin sen luvattu 1157g, kyljet ei sormimäärin tunnustellen ihan paperia ole, tubeless testi nextie 65mm kehille voi alkaa.
Mitä ne tuommoset nextiet maksaa kaikkineen hiluineen? Olis varmaan pätevät kesäksi just jokku 65mm ja talveksi nuo feltin 80mm.

mutanaama
15.06.2015, 16.33
Kehäpari 700€, kasaus pinnoineen 200€ ja navat siihen päälle 200-800€. Yritän jollain aikataululla saada koko nipun hinnastoon, nyt en ole vielä saanut aikaiseksi.

mutanaama
15.06.2015, 18.01
Sisurin avulla nousi kivuttomasti, en malttanut antaa suoristua, vaan melkein suoraan pakasta päälle. Aika kaponen tuo on, noin 90mm. Testilenkille tänään.

Ski
15.06.2015, 21.07
Hodag vs FatBNimble :) täällä kans rullaustestissä lähinnä nopeaan kovapaineiseen xco ajoon 65 vanteella

Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla

mutanaama
15.06.2015, 21.13
Positiivinen ylläri. Tunnin testilenkki syväojan vaihtelevassa maastossa.
a) piti paineet, ehkä noin 0,1bar hupeni ennenkuin litkut löysi paikkansa, täysin ajettava kuitenkin. Loppupaineet noin 0.5bar, ei tietoakaan burppaamisista
b) Rullaus ihan hyvä
c) Ei lipsunut sivulle viistossakaan
d) Hyvä vetopito mudassa ja jyrkissä nousuissa heinäpohjalla (toisaalta missä vaan on mammuttiin verrattuna)
e) kivikossa ja juurakossa toimi ihan eleettömästi
f) Erittäin hyvä jarrutusteho

En testaillut kanttausta kun en uskaltanut.

markettipyörämies
15.06.2015, 21.14
Kehäpari 700€, kasaus pinnoineen 200€ ja navat siihen päälle 200-800€. Yritän jollain aikataululla saada koko nipun hinnastoon, nyt en ole vielä saanut aikaiseksi.

Ei millään pahalla, mutta kannattaisi varmaan laittaa esim. siguun että olet kauppias, niin muutkin kuin sisäpiiri tietäisi asian.

mutanaama
15.06.2015, 22.08
Ai mun jutuilla, en varmaan kerro.

(En siis mainosta täällä mutiksena, enkä myy mitään mutiksena. Kerron kyllä hinnat, ja nykyään mielellään julkisesti. Tosin tarkkasilmäinen lukija huomaa, etten maininnut, mistä niitä voi ostaa.)

Ansis
15.06.2015, 22.58
Mulla ollut Beargreasessa nyt joku 200km alla Nuo Panaracerit ja en voi ainakaan vielä moittia. Rullaavuus ainakin aivan käsittämätön. Litkutuksen kanssa ei mitään ongelmia. Kehinä SunRinglen Mulefutit, jotka ovat tuossa litkutushommassa TOSI hyvät.
Käyttääkö väki paljon läskipyörissään 65mm kehiä vai onko ne liian kapeat läskihommiin? Tällä hetkellä Panaracerit ja 80mm kehät ja ainakin tuolla setupilla renkaan kyljet tulee ulommas mitä nappulat.

mutanaama
15.06.2015, 23.07
Niin ne tulee 65mm kehissäkin, mikä oli mulle yllätys, kaverilla rengas menee ehkä testiin 50mm kehälle. Mammutit on kestänyt noin 100h pääasiassa maastoa, vaikka kyljet on oikeesti raapinu terävää kiveä.

Ansis
15.06.2015, 23.16
Ok, hyvä tietää. Täälläkin nuo Panat on joutuneet kestämään jos jonkinnäköistä kivikkkoa ja koko ajan olen odottanut, että koska rupeaa litkua suihkuamaan pitkin metsää. Vielä on kuitenkin kyljet ehjinä pysyneet

Tank Driver
15.06.2015, 23.24
Kunhan mun kuusvitoset saapuu, niihin nostetaan päälle 4.8 renkaat. Eik se oo ihan läskiä hommaa?

brilleaux
16.06.2015, 07.19
Kunhan mun kuusvitoset saapuu, niihin nostetaan päälle 4.8 renkaat. Eik se oo ihan läskiä hommaa?

On. IMO.

Ei millään pahalla, mutta kannattaisi varmaan laittaa esim. siguun että olet kauppias, niin muutkin kuin sisäpiiri tietäisi asian.

+1

Volvospede
16.06.2015, 09.00
Milläs läskit mittailee rengaspaineitaan, tosi tarkkoja lukemia vilisee tekstissä välillä ja ainakin mun mittari hyppii 5 satkun välein JA nyt kun tubeleksen kanssa vaihtui paikalle schraeder venttiili, niin mittaus tuntuu vielä hankalammalta. Prestan kanssa sama mittari toimi nätimmin. Tuossa linkissä nykyinen mittari: http://www.performancebike.com/bikes/Product_10052_10551_1121894_-1_400234__400234 Sinänsä ymmärrettävää että 11bar kestävä mittari ei ole tarkimmillaan 0,5-0,8bar hinkkailussa.

brilleaux
16.06.2015, 09.02
Milläs läskit mittailee rengaspaineitaan, tosi tarkkoja lukemia vilisee tekstissä välillä

https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/PU3010%20(1).jpg

http://www.singlespeed.nl/catalog/product_info.php?cPath=143_195&products_id=1431

J.Kottenberg
16.06.2015, 09.39
Hyvä mittari.

Muuten, minkälaisilla paineilla 4-4.8" kumeilla ajelette? Siis maastossa.

brilleaux
16.06.2015, 09.48
Taakse on vakiintunut nyt sulan aikaan 6Psi(0.41bar), edessä haetaan edelleen, tällä hetkellä 4,5Psi(0,31bar). 4Psi lyö joskus kovemmassa kyydissä läpi, toki muuten optimi mulle. 5Psi saattaa aiheuttaa jo pompotusta kivikossa.
Kumeina Bud ja Lou.

Kuski painaa n. 71kg.

tmikko
16.06.2015, 09.49
Nyt tuli takapakkia litkutuksen suhteen: lupaava alku muuttui pettymykseksi, kun Stanin litku oli syönyt itsensä Clasun teippien läpi ja molemmat renkaat tyhjänä, kun aamulla kävin varastossa :/ Liekö tähän nyt syynä sitten väärä litku (ammoniakki)? Vai väärä teippi? Itselläni on hyvät kokemukset Mulefutin kehällä samalla systeemillä, mutta gorillalla+stanilla. Eivät vuoda yhtään.

Eli uusi yritys uudella litkulla (ja ehkä myös gorillalla): mistä sitä Joe's No-Flats litkua tavaraa saisi nopeasti?? Tahko lähestyy!

Edit: Litkut tilattu suomalaisesta kaupasta. Pitäisi olla torstaina perillä... juhannukseksi mukavaa puuhaa tiedossa :P

Edit2: No nyt ne taas näyttää pitävän ilmaa. Lenkin jälkeen paineet noussu 0.02bar molemmissa renkaissa lämpimässä varastossa. Taidan vielä seurata tilannetta ennen uutta litkutusta...

-Mikko-

Bansku81
16.06.2015, 10.00
Pari toimivaksi havaittua mittaria. Molemmat 0,01bar tarkkuudella.

http://www.schwalbetires.com/accessories/helpful_tools/airmax_pro

http://www.bikeradar.com/gear/category/tools/cycling-tools/product/review-pro-digital-pressure-gauge-12-46562/
PRO on erittäin pieni, mutta ei ole vaihdettavaa paristoa.

IncBuff
16.06.2015, 10.31
Hyvä mittari.

Muuten, minkälaisilla paineilla 4-4.8" kumeilla ajelette? Siis maastossa.1,5bar.

Volvospede
16.06.2015, 11.10
1,5bar.
No johan on painetta... kait toi joku vitsi oli tietysti. Mielestäni 0.5 eteen 0.7taakse on aika ok aloituspaine läskiin, sit ylös tai alaspäin fiiliksen, kuskin painon, ajonopeuden, ajoalustan yms kuun asennon mukaan.

Volvospede
16.06.2015, 11.14
https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/PU3010%20(1).jpg

http://www.singlespeed.nl/catalog/product_info.php?cPath=143_195&products_id=1431

Toi ois just hyvä, mut näytti olevan vain presta venttiilille.. Pitää ettii löytyykö vastaavaa autovenalle.

PK1
16.06.2015, 11.23
No johan on painetta... kait toi joku vitsi oli tietysti. Mielestäni 0.5 eteen 0.7taakse on aika ok aloituspaine läskiin, sit ylös tai alaspäin fiiliksen, kuskin painon, ajonopeuden, ajoalustan yms kuun asennon mukaan.

Se oli varmaan absoluuttista painetta :D

IncBuff
16.06.2015, 11.45
Ei kai sitä nyt tussuilla kumeilla viitsi ajella.

brilleaux
16.06.2015, 11.55
Osta umpikumit. ;)

J.Kottenberg
16.06.2015, 11.57
Mullakin on Schwalber Airmax Pro ja se on ihan ok mutta juurikin autoventtiilille, Schrader vai mikä se on, pitäisi löytää käypäinen mittari jolla vähän pienemmätkin paineet voisi kunnolla mitata.

tinke77
16.06.2015, 12.07
Alkujaan tuli noita paineita mittailtua ja kytättyä, nykyään paras mittari on takapuoli, mikä tuntuu hyvältä niin sillä mennään.

IncBuff
16.06.2015, 12.11
Osta umpikumit. ;)
Onko suosituksia?

brilleaux
16.06.2015, 12.13
Onko suosituksia?

En minä tiedä! Sinähän se kivireellä ajelet. ;)

J.Kottenberg
16.06.2015, 12.22
Kyllä sormi-tai takapuolituntumallakin tottunut kuski varmaan pystyy paineet säätämään mutta kyllä minusta mittari hyvä on. Ainakin aluksi. Itse tulee vähän kaikessa muuallakin käytettyä aina jotain mittavälineitä niin paineen mittaamisessakin mittari on luonteva apu.

brilleaux
16.06.2015, 12.30
Luultavasti(toivottavasti) itsekin 10 vuoden kuluttua säädän paineet perstuntumalta.
Nyt nöösi menee mittarin avulla.

Antza44
16.06.2015, 12.32
Mullakin on Schwalber Airmax Pro ja se on ihan ok mutta juurikin autoventtiilille, Schrader vai mikä se on, pitäisi löytää käypäinen mittari jolla vähän pienemmätkin paineet voisi kunnolla mitata.
Tuo kyllä mittaa Prestasta sillä messinki osan kanssa varustettuna. Eikai sulla oikeasti ole mummopyörän venttiilit:seko:? Jos niin akkiä prestaa tilalle, niin alkaa paineen pudotuskin maastossa helpottua.

IncBuff
16.06.2015, 12.41
En minä tiedä! Sinähän se kivireellä ajelet. ;)Sinähän niitä umpikumirenkaita suosittelit :D

Tuo kyllä mittaa Prestasta sillä messinki osan kanssa varustettuna. Eikai sulla oikeasti ole Schrader mummopyörän venttiilithttp://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/confused.png? Jos niin akkiä prestaa tilalle, niin alkaa paineen pudotuskin maastossa helpottua.
Schrader on autonventtiili. Siitä saa kyllä helposti painetta pois.

Volvospede
16.06.2015, 12.43
Tuo kyllä mittaa Prestasta sillä messinki osan kanssa varustettuna. Eikai sulla oikeasti ole Schrader mummopyörän venttiilit:seko:? Jos niin akkiä prestaa tilalle, niin alkaa paineen pudotuskin maastossa helpottua.
Ei mummotsygän venttiili ole schraeder venttiili. Schraeder on ns "autonventtiili". Mummoilla on ihan omat venttiilinsä.

Läskimasa
16.06.2015, 13.12
Muuten, minkälaisilla paineilla 4-4.8" kumeilla ajelette? Siis maastossa.Sen verran ettei kolise kivet kumin läpi vanteeseen, edessä ehkä 0.4 bar, takana 0.5 bar. Samoilla mennään asfalttiakin sen mitä tarvii.

Antza44
16.06.2015, 13.20
Joo meni venttiilit sekaisin:o, no Schwalben sininen käy siis prestaan ja autonventtiiliin (Schader). Muummoon ei.
http://www.bike-discount.de/en/buy/schwalbe-airmax-pro-digital-pressure-gauge-30845

J.Kottenberg
16.06.2015, 15.38
Eikai sulla oikeasti ole mummopyörän venttiilit:seko:? Jos niin akkiä prestaa tilalle, niin alkaa paineen pudotuskin maastossa helpottua.

Ei sentään. Orkkiskumeissa on autoventtiilit eli Schrader mutta helpompaa paineenmittaamisen kannalta tosiaan on "standardisoida" prestat tilalle. Alkuperäisissä ei ole painossakaan säästelty, ihan niinkuin täällä on todettukin.

Bässi
16.06.2015, 16.49
Ihme läppää, sormituntumalla perseestä vai ymmärsinkö oikein?

Bansku81
16.06.2015, 21.34
Itse tykkään kyllä säätää ennen lenkkiä paineet mittarilla kuntoon. Metsässä voi sitten fiilis pohjalta lisätä tai laskea jos tuntee tarvetta siihen. Toiset renkaat tuntuvat olevan muutenkin tarkempia oikeasta paineesta. Mulla edessä oleva iso Lou ei ole kovin tarkka paineesta, kunhan osuu sinne 0,30-0,45 alueelle mutta tuo pieni 4" Nate takana menee helposti liian kovaksi tai alkaa lyömään vanteelle ja itselle optimaalinen paine on siellä 0,45-0,50 välillä.

brilleaux
17.06.2015, 07.07
^Itse haen sitä jokakelin ja -paikan painetta; ei tartte säädellä jatkuvasti jos löytäisi sen optimikompromissin.
Aika lähellä ollaan jo.

Toimii jo melko kivasti kivikossa, juurakossa, kuivalla , märällä jne.
Ja antaa kohtuullisesti jo "joustoakin" ajoon.

Toki talvi on sitten oma juttunsa..

Bansku81
17.06.2015, 10.09
Joo kyllä tuo itsellä on löytynyt tuolle kombolle. Eteen 0,35 ja taakse 0,45 mutta tuo lämpötila tekee välillä kiusaa, kun katsoo tallissa paineet niin aina tuota paineen laskua ulos kylmempään viedessä ei ole osannut arvioida ihan nappiin.

J.Kottenberg
17.06.2015, 10.47
Kun nyt puhe on rengaspaineiden mittaamisesta ja paineen muuttamisesta niin eihän tietysti pumpun(se nyt pitää olla mukana muutenkin) ja mittarin mukana pitäminen iso juttu ole mutta olisi mukava jos olisi semmoinen pumppu jossa olisi asiallinen mittari itsessään ja ko vehje olisi vielä sopivan kompakti kuljettamista ajatellen. Voi olla turhaa mukavuuden halua mutta toisaalta kävisi nopeammin muutokset. Onkohan semmoisia olemassa?
Näin hyttysaikana, ja miksei vaikka hikisenä kun viileä tuulikin puhaltaa, arvostaa lyhyitä pysähdyksiä.

Vuosia sitten mulla oli mittarillinen pumppu mutta sen mittari oli käytännössä ihan hehtaariluokkaa tarkkuudessa joten kyllä semmoisia on mutta onkohan läskin paineita ajatellen kyllin tarkalla mittarilla olevaa?

lansive
17.06.2015, 12.10
Vuosia sitten mulla oli mittarillinen pumppu mutta sen mittari oli käytännössä ihan hehtaariluokkaa tarkkuudessa joten kyllä semmoisia on mutta onkohan läskin paineita ajatellen kyllin tarkalla mittarilla olevaa?

Topeak Joe Blow Fat on hoitanut hommansa hyvin. Kokemusta ei tosin ole kuin pidempiaikaisesta käytöstä, mutta ei se käsiinkään hajonnut. Mittari on max 2 bar ja asteikko lähtee nollasta.

Läskimasa
17.06.2015, 13.16
olisi mukava jos olisi semmoinen pumppu jossa olisi asiallinen mittari itsessään ja ko vehje olisi vielä sopivan kompakti kuljettamista ajatellen. Onkohan semmoisia olemassa? Huusin tollasen ebaystä n. £5 postikuluineen, mutta asteikko on harva ja pumppu on pieni, saa lutkutaa ihan urakalla 0.2 bar paineenmuutostakin, jota ei mittarista oikein havaitse:
http://m.ebay.co.uk/itm/131534167618

Parempi kalibroida näpit kotona että tuntee mikä on 0.3 bar ja mikä 0.5 bar, aika helppoo tollasen pehmeen kumin kanssa kun tollanen paine-ero tekee ison eron siihen miten jaksaa käsin painella luttuun.

J.Kottenberg
17.06.2015, 14.27
Topeak Joe Flow Fat vaikuttaa hyvältä tallipumpulta. Vähän taitaa olla iso mukana kuljetettavaksi.

Toi sormilla puristamalla tehty mittaus tietty on nopein, kun vaan oppis sen kunnolla.

tmikko
17.06.2015, 14.51
Itsekin omistan Schwalben digitaalimittarin, mutta käytän sitä lähinnä seuraamaan, miten hyvin tubeless-viritykset pitää ilmaa.

(Läski)renkaiden paineiden säätö maastoajoon on minusta simppeliä hommaa ilman mitään mittareita (tai edes sormilla tehtävää mittausta): Jos lyö liikaa läpi lenkin aikana, lisään painetta. Jos pomputtaa/lipsuu, vähennän painetta. Käytännössä tällä menetelmällä haarukoituu väkisin omalle elopainolle, ajotavalle, kelille sekä maastolle sopivimmat paineet. Alussa kannattaa hakea se alaraja, millä vielä pääsee kivikot ja juurakot ilman _isoja_ läpilyöntejä vanteelle.

Tämä menetelmä vaatii toki tubeless-setupin, mutta se nyt on läskeilyssä melko oleellinen juttu muutenkin.

-Mikko-

markettipyörämies
18.06.2015, 01.27
Ai mun jutuilla, en varmaan kerro.

(En siis mainosta täällä mutiksena, enkä myy mitään mutiksena. Kerron kyllä hinnat, ja nykyään mielellään julkisesti. Tosin tarkkasilmäinen lukija huomaa, etten maininnut, mistä niitä voi ostaa.)

OK. Silti aika outoa, että otat "taustaporukkasi" kanssa vahvasti kantaa esim. vanteen leveyksiin, mutta et samalla tuo esille, että sinulla/teillä on kaupallisia intressejä asian tiimoilta.

Varmaan olette oikeassa jne., mutta uskottavuus kärsii ainakin omissa silmissäni, jos taustalla on kaupalliset vaikuttimet.

Mutta joo, ihan sama mulle vaikka et kerro, omapa on asiasi.

PK1
18.06.2015, 01.49
Vit...

Onks ideoita?

T. Simo

Onhan teippi varmasti asennettu siten että peittää myös ne vanteen sisäpuolella olevat reiät sinne vanteen tukirakenteen sisälle. Myös vanteen hitsaussauma tuntuu olevan aika ilmatiiviitön, eli sen kohdan teippaukseen myös huomiota.
Ja fairyvesi suihkupullosta paljastaa kyllä vuodon joka paikasta kun on paineet renkaassa. Jos kuplii venttiilin kohdalta tai ihan läheltä saattaa pelkkä venttiillin kiristys auttaa, mutta muuten jos ilma vuotaa vannenauhan välistä eikä renkaan ja vanteen välistä, pitää vaan tehdä teippaus uusiksi huolellisemmin. Ja muistaa ne muutamat sisäpuolen reiät sekä sauman.

HC Andersen
18.06.2015, 08.12
Uskaltaako täällä enään suositella jotain tuotteita jos sattumoisin tuntee kyseisiä tuotteita myyvät kauppiaat?

Vai pitääkö ilmoittaa viestissä että käy kauppiaan kanssa lenkillä ja on juonnut sen tarjoamaa kahvia vaikka itse toin paikalle pullapitkon?

Onhan niitä myös muita hyviä hiilarivanteita tarjolla, esim. Sarma, HED, Whiskey ja Light-bicycles. Hinnt vaan on ihan eri luokkaa Nextieen verrattuna, itse suosittelen jatkossa vain näitä.

IncBuff
18.06.2015, 08.17
Uskaltaako täällä enään suositella jotain tuotteita jos sattumoisin tuntee kyseisiä tuotteita myyvät kauppiaat?
On pikkasen eri asia kuin sissimarkkinoida oman kauppansa tuotteita, mutta jokainenhan tekee mitä lystää ja se on ylläpidon asia puuttua asiaan jos näkevät tarpeelliseksi.

zipo
18.06.2015, 08.41
Emmä vaan kaikkia tunne vaikka ostanut läjän fläsäspecific roinaa viime vuosien aikana.
Keulat:
1.Salsa Enabler
2.Salsa Makwa
3.Jones Unicrown
4.Trek orkkis
5.Rock Shocks Bluto 100mm

Renkaat:
1.One One Floater 4"
2.Nate 3.8" 27 tpi
3.Bud 4.8" 120 Tpi
4.Hodag 3.8"
5.Halo Nanuk 4" 60tpi
6.BFL 4.8" 120 tpi
7.Mammoth 4" exo 120 tpi
8.FBN 4" 120 tpi

Kehät:
1 RD
2.Holy RD
3.CS
4.Halo Tundra
5.Mulefut
6.Nextie 65mm
7.Nextie 50mm
8.TT 48mm
9.One One orkkis

Navat:
Takana 170 /pikalinkku ,10mm thrubolt
Edessä 135mm fds, rds,142 ja 150mm
1. Salsa 3
2. Salsa 2
3.Hope
4One One V1
5.One One V2
6.I9.

Kampisetit 170mm/100 BB
Howitzer 175mm
Samox 170mm
RF Atlas 170mm
RF Turbine 175mm
RF Turbine 180mm

Rungot:
Salsa Mukluk S
Trek Farley L
Trek Farley S

Läskimasa
18.06.2015, 10.12
Varmaan olette oikeassa jne., mutta uskottavuus kärsii ainakin omissa silmissäni, jos taustalla on kaupalliset vaikuttimet.
Tä? Jos jollakulla on vanteita mitä testailla niin eiks se oo vaan pelkästään hyvä asia. Yhtään en oo täällä nähnyt edes yritettävän myytävän, puhumattakaan että olis edes pientä hajua kuka olis myymässä ja mistä. Eli mitähän kaupallisia vaikuttimia mpm näkee?

Bansku81
18.06.2015, 10.39
Saahan kauppaa edistettyä "hyvillä ajokokemuksilla" mutta tuo nyt on sallittavaa. Huuteleehan tänne kaikki tämmöiset amatööritkin kokemuksiaan ja vaikka vertailupohjaa eri tuotteiden välillä ei ole juuri lainkaan. Eiköhän jokainen suhtaudu pienellä kritiikillä foorumeilta luettuun, koska tännehän voi kuka vain kirjoittaa mitä vain. Ja mitä nyt tunnen näitä pikku sektorin kauppiaita niin eiköhän se halu ole löytää asiakkailleen hinta/-laatusuhteelta sopivat tuotteet ja saada asiakkaat tyytyväisiksi. Isommilla nettipuljuilla saattaa se touhu mennä bisnes edellä.

petjala
18.06.2015, 11.28
Taitaa olla liki kaikki läskien muovivanteet ajossa tyypeillä, jotka on ajanu alukehilläkin ennen niitä. Eli ainakin jotain vertailupohjaa on. Mullon 100mm alukehät, ne on leveet ja hiton hyvät pehmeällä painavalle norsulle. Kesäkivikossa reunat karhentuu kuin trialvanteen jarrupinta ja tulee lontteja ja menee sisurit paskaks kivikossa kantatessa, siksi kesäkiima kapeammista vanteista.

Aluvanteet (ainakin leveät) tuo vaihtelua ajamiseen, ne lepattaa jokaisen kiveen kolhaisun jälkeen hieman eri tavalla. Kuitukehillä ajavat joutuu törmäilyjen jälkeen yleensä jatkamaan samalla pyöreällä ja suoralla kehällä. Ei niitten horinoita pahoista paikoista ees usko, kun ei jää pyörään niistä jälkiä.

On topic: Musta kumi, hyvä kumi. Floatereiden ollessa kyseessä myös valkoinen, vihreä tai pinkki on hyvä kumi :p Mennääs ajamaan vaihteeks.

J.Kottenberg
18.06.2015, 11.40
Myös semmoinen seikka kannattaa huomioida että jos täällä joku harrastaja on mukana jotain myymässä niin ko tavaraan on mahdollista tutustua ihan livenä. Vaikka Nextien kehät. Jos esimerkiksi haluaisin semmoiset nyt hommata niin voisin mennä vaikka koeajamaan ne. En tiedä mutta uskon että koeajo onnistuisi. Tai mennä kimppalenkille jossa semmoisia on. Kyllä siellä myös negatiiviset puolet tulee esille. (Vai uskotteko johonkin salaliittoteorioihin?) Asia on ihan toisin fyysisesti kaukaisissa nettikaupoissa.

Ja sanottakoon että en tunne henk.kohtaisesti esim Mutanaamaa. Kerran olen puhunut puhelimessa ja GoExpossa näin hänet, ei keskusteltu enkä saanut mitään kestityksiä tai mitään etuuksia.

Jos puhutaan kyseenalaisista kytkennöistä niin itselle muistuu mieleen Suomen Ladun läskipyörämarkkinointi. Onko SL:n ihmisillä oikeasti kokemusta kauppaamastaan? Onko pyörät kunnollisia joita em liikunnan suhteen arvovaltainen taho suosittaa?

mutanaama
18.06.2015, 12.03
Nyt täytyy sen verran mainita, että myymme vanteita 19-90mm leveinä, ja jos parhaat kokemukset ovat tulleet 65mm kehistä, niin pitäisikö siitä olla hiljaa.

Tank Driver
18.06.2015, 12.50
Pehmeällä painava norsu *tirsk*

tinke77
18.06.2015, 12.52
Kokemukset jakoon vaan, se palvelee kaikkia. Nyt on tehty vähän niinkuin "kärpäsestä härkänen... Ja selvennykseksi, en tunne ketään foorumilaista henk.koht. :) nyt läskiä liikuttamaan....

kmw
18.06.2015, 12.55
Älkää ny lopettako hyvää juupaseipäs/jeesustelu-vääntöä. Haen vaan välillä kaupasta lisää limukkaa ja poppareita.

Sanon vaan että Nekstiet ja Kiles Perstoodit on ihan paskoja. Ihan vaan siksi kun mulla ny ei ole budjettia niihin. Siis ihan viittävaille sysipaskoja. Oon kokeillut Mutiksen pöörää niin tiedän, pthyi.

cuppis
18.06.2015, 12.57
Kauppiaat on vielä pieniä tekijöitä kun verrataan siihen valtavaan omistajien joukkoon ja heidän taustajoukkoihinsa jotka sissimarkkinoivat ympäri internetsuunia. Ja entä sitten ne pisnesenkelit jotka liihottelevat kaiken yläpuolella ja voivat tehdä ilmahyökkäyksiä mistä ilmansuunnasta tahansa... ;)

J.Kottenberg
18.06.2015, 19.18
Olisi hyvä jos joku foorumilainen alkaisi markkinoida hyviä läskin renkaita. Hommaisi jotain kautta vaikka Schwalben Jumbo Jimejä ja Maxxiksen FBFää ja FBRää ja 45NRTH:n Flowbeist ja Thunderbeist myös olisi varmasti monia kiinnostavia. Minä ainakin ostaisin ennemmin joltain harrastajalta varsinkin jos voisi tutustua tuotteeseen ennen ostopäätöstä. Ei ostopaikan tarvitse olla joku iso firma tuntemattomine ja mahdollisesti ulkomaisine omistajineen. Se seikka että joku foorumilainen tekisi jonkinlaista tulosta, siis saisi voittoa, ei myöskään minua haittaisi. Parempi se on jos rahat jää kotimaahan. Tärkeintä on että laatu ja hinta on hyvässä suhteessa.

HC Andersen
18.06.2015, 19.25
Flowbeastia ja Dunderbeastia on tulossa Shocktherapyyn elokuussa, heinäkuussa sinne tulee Panaracerin Fat B Nimbleä, Isoa Knardia sielä oli yksi, lisää tulee heinäkuun alussa. Tämä oli ilmainen tieto jonka jaan ilman taloudellistä hyötyä itselleni.

Shimaani
18.06.2015, 19.27
^Saako tuosta hyvästä informaatiosta tarjota kalian?

HC Andersen
18.06.2015, 19.32
Kyllä sissimarkkinamiehelle aina kalia maistuu.

arctic biker
18.06.2015, 19.38
Ihme urputusta? En tunne henk,kohtaisesti ketään tuosta setäporukasta mutta sen tiedän että ovat ajaneet läskei siis läskipyörillä monta vuotta ja porukkalenkeillään heillä on monenlaista rengasta vaikka millä vanteilla ajossa, erilaisista pyöristä puhumattakaan. Kollektiivinen kokemus on tällä sakilla minusta parasta mitä Suomessa olla voi ja kun ovatten ihan aikuisia ihmisiä niin sekin vielä. En ole huomannut itse mitään sissimarkkinoinnin päivääkään.

Jos ja kun ittelle fatbikehankinta eteen tulee niin hyvin tarkkaan tiedän mistä ja keneltä opastusta kysyn, se että porukasta yksi tuo maahan järki hintaisia kuituvanteita niin minusta on oikein hyvä juttu, Nextiet on olleet monella kuskilla pitkässä kestotestissä ihan täällä Suomessa. Toisin kuin monet muut Kiinakiekot.

J.Kottenberg
18.06.2015, 20.07
Kyllä sissimarkkinamiehelle aina kalia maistuu.

Muistan mikä metakka syntyi kun poliisit oli saaneet jostain ABC:ltä kahvikupin 50 centtiä halvemmalla. Virkamiesten luotettavuuden katsottiin vakavasti vaarantuvan. Asia jäi hyvin mieleen, vaikka en poliisi ole ollutkaan, kun itsekin jouduin selvittämään oliko samassa yksikössä palvelevat virkamiehet saaneet jotain kestityksiä, alennuksia yms.

Niin että nauttikaa oluet salassa, hävittäkää tyhjät pakkaukset ja kiistäkää kaikki ikuisesti.

Sorry pieni offtopic.

Norttien maahantulo on kiinnostava juttu. Täytyy tutustua.

zipo
18.06.2015, 20.32
45 Nortin Flow ja Dunder ovatkin ainoat uutudet joita ei ole tutut kuskit toistaiseksi ajaneet.

Bansku81
18.06.2015, 21.50
Onko mitään tietoa aikataulusta noille FBR ja FBF kumeille? Tuleeko syksyksi?

Kemizti
18.06.2015, 22.18
45 Nortin Flow ja Dunder ovatkin ainoat uutudet joita ei ole tutut kuskit toistaiseksi ajaneet.
Maxxis Minion fatit (fbf/fbr) jollain jo ajossa?

zipo
18.06.2015, 23.40
Ai joo ,Tosiaan Maxxiksen renkuloita lupailtu tälle kaudelle.Ei mitään havaintoa äffäsarjalaisista tai colossuksesta vaikka viime kaudella Suomeen tuli muutama tehtaan tarjoama testipari mammothista.
4.8" Renkaat eivät ole ykkös kiinnostuksen kohde.Vakio vastauksena tosipaksuille on Bud 120tpi.

Kuntoilija
19.06.2015, 10.05
Tarviiko niitä gummeja koko ajan testata ja vaihtaa ? Floaterilla menty vuodesta -12 kesät ja talvet ja nyt jänskättää, kun joutuu Jumbo Jimiin tutustumaan. Meillä ainakin hellasärö nostaisi metelin, jos läskigummeja varastoisi joka kaappiin ja nurkkaan Tässä verannalla juuri ihailen kaunis profiilista ja värikästä Floateria, joka tuossa saunan nurkan takaa kurkistelee.:)

Janos86
19.06.2015, 10.08
^ tuota samaa olen miettinyt. Itsellä myös floaterit alla ja olen ihan tyytyväinen niihin kun en muustakaan tiedä, ensi vuonna ehkä joutuu uusimaan renkaat. Hyvin on näilläkin päästy metsässä ja kunto kasvanut ja kilot tippunut ��

J.Kottenberg
19.06.2015, 10.27
Tarviiko niitä gummeja koko ajan testata ja vaihtaa ?

Ei tietenkään. Missään ei sellaista määrätä. Renkaita voi vaihtaa ja testata aivan samoin periaattein kuin vaikkapa autoja, olutta, naisia tai melkein mitä tahansa.

Siis:

"Vaihtaa ja kokeilee kun siltä tuntuu."

Ei ennen eikä jälkeen.

Tässä tullaan vaihteluun eri henkilöiden välillä. Vapaassa maassa tämä pitää sallia.

J.Kottenberg
19.06.2015, 11.11
Kolmas lenkki ajettu Bud edessä ja vähän testailtu eri paineilla. Ei selfsteeringiä. Ison ilmatilan ansiosta mukavasti iskunvaimennuskykyä. Kanttipito hyvä, myös mutaisissa paikoissa. Vähän ajeltu märällä kalliolla, aika pitävältä tuntuu.
Lenkin jälkeen mittasin paineen, oli 0,29bar/4,1 psi. Takana 4" Jumbo Jimissä vähän enemmän. Sai isomman rullausvastuksen ansiosta reilun tunnin lenkkiin samalla mukavasti lisää harjoitusvaikutusta.
Siis hyvin samanlaiset kokemukset kuin kokeneemmat on foorumilla kertoneen jonka vuoksi kiinnostikin.

zipo
19.06.2015, 11.51
Ei munkaan renkaat kulu istumalla verannalla ja ihailemalla niitä.:D.Ei vaan ihan oikeesti niiku jotkut käyttää fläsää jokapäiväiseen liikkumiseen ympäri vuoden ja sama konkeli saa toimia vieläpä ainoa fillariharrastusvälineenä.Ei omista muita kulkineita.:o
Hyötyajojen asfalttipätkät kuluttaa renkaita eri tyyliin kuin metsäpoluilla rulllailu.
Ei autoa,ei muita fillareita eikä edes muita liikunnallisia harrastuksia.Hellasärö hamstaruksesta-> omaa varastosaldoa:2kpl takakiekkoja joista molemmat on ollut viimeisen vuoden turhanpanttina(eli tyhmyyttä).Muinaisjääne syy lienee hamstaraukseen kun ennenmuinoin takakiekkoja hajosi täysin ajokelvottomiksi ja hyviä ajopäiviä ei Suomessa riitä hukattavaksi välinetappioiden vuoksi.5 vuotta sitten oli vähintään 3 kpl maastofillareita aina pahanpäivän varalle.

Rengas hätävarana :1 kpl Hodag ja 1 kpl Halo Nanuk joista reunanappulat finaalissa ,kyljetkin saaneet oman osansa maastoajoharjoitteista.Keskellä sentään pintaa kuivalle kelille ja työmatkakäyttöön.Hmmm pitäiskö rakentaa toinen fläsä jossa olisi kommuuterivarustus ....?

Viivyttelin uusien renkaiden hankkimista pitkään mutta pakon edessä ostin ne jotka olivat oikeasti saatavilla.
Hyviä ajokelejä kaikille.Sitä ajamista ja harrastamista on niin erilaista ja eritasoista.
Sanos Kuntsari monta fillaria sulla on tulevana maanantaina ?

brilleaux
19.06.2015, 12.27
Kolmas lenkki ajettu Bud edessä ja vähän testailtu eri paineilla. Ei selfsteeringiä. Ison ilmatilan ansiosta mukavasti iskunvaimennuskykyä. Kanttipito hyvä, myös mutaisissa paikoissa. Vähän ajeltu märällä kalliolla, aika pitävältä tuntuu.

Kumminpäin on asennettu? Itse laitoin suoraan propulsion-modeen. Tuntuu ettei lipsu missään.

Kuntoilija
19.06.2015, 12.37
Näillä näppäimin neljä ajokunnossa olevaa ja yksi osina kaapissa odottamassa jotakin tulevaa. Kaikilla nyt ajokunnossa ja hallussa (3 kpl) olevilla olen parin viikon sisään ajannut lenkin tai useamman eli kyllä mä myös vähän ajelen, vaikka myös ihailen suomen kurjassa suvessa:) Tänäänkin ajattelin käydä metsää pitkin ihmettelemässä Hangon elämää kera Fatty.

IncBuff
19.06.2015, 13.24
Jaksoin eilen lopulta tehdä tubeless-konversion läskiin. 73mm gorillaa ja kompuralla GC:t Mulefuteille. Piti kerrasta ja litkua ei tihkunut oikein mistään raosta. Ilman kompuraa kyllä toivoton rasti.

zipo
19.06.2015, 13.55
Näillä näppäimin neljä ajokunnossa olevaa ja yksi osina kaapissa odottamassa jotakin tulevaa.
Hetkinen... Mähän olen oikeutettu ostamaan uuden fillarin.(Printtaan sun viestin ja "unohdan" sen pöydälle huonekaluliikeiden katalookien viereen.)Tasa-arvon nimissä.
Sitten kun olet takas huudeilla niin voisin tulla potkimaan Paksun Rotkon renkaita tai rullailet tänne tubeless virityksiä tekemään.Viime LA eka Jackalopet/Hodgit tubeless konversio.
Tiedä vaikka germaani bulkki olisi The fillari pienillä muutoksilla eli kammet,vaihteet,kiekot,stonga uusiksi.

Roces
19.06.2015, 14.02
Jaksoin eilen lopulta tehdä tubeless-konversion läskiin. 73mm gorillaa ja kompuralla GC:t Mulefuteille. Piti kerrasta ja litkua ei tihkunut oikein mistään raosta. Ilman kompuraa kyllä toivoton rasti.

Veditkö gorillan "paljaalle vanteelle"? Kuinka monta kiekkaa? Ensin Kakspuoleinen gorilla reikien peitoksi ja lopuksi vielä kierros gorillaa? Itellä ei ensimmäinen yritys pitänyt Mulefuteilla sitten ollenkaan. Litkut tihkui osasta kevennysreikiä ulos, vaikka sisuri oli päivän teippien päällä...

Kuntoilija
19.06.2015, 14.15
Voin hyvin rullailla sinne sitten joku hetki, kun ensi viikolla olen kuntolomalla. Poistit sielun tuosta sun postauksesta. Sielua on hyvä olla fillarissa ja kun huhun mukaan Rotkon maantiefillarissa ei sielua ole, niin mäjyitin haarukan ammottavaan reikään shamppanjapullon korkin, jossa puhutaan jotakin siihen sielun suuntaan niin nyt sitten pyörässä sielu.

Muistan hyvin sen sinun säilömön, joka oli muutama vuosi sitten täynnä fillareita ja läski ei ollut sinun juttu.:) Niin ne ajat muuttuu Zippo.

IncBuff
19.06.2015, 14.23
Veditkö gorillan "paljaalle vanteelle"? Kuinka monta kiekkaa? Ensin Kakspuoleinen gorilla reikien peitoksi ja lopuksi vielä kierros gorillaa? Itellä ei ensimmäinen yritys pitänyt Mulefuteilla sitten ollenkaan. Litkut tihkui osasta kevennysreikiä ulos, vaikka sisuri oli päivän teippien päällä...
Alkuperäinen vannenauha kevennysreikien peitoksi ja pari kiekkaa gorillaa.

J.Kottenberg
19.06.2015, 14.54
Mulla meni "vahingossa" Bud cornering modeen. Täytyy vaihtaa propulsioniin. Piti se kyllä corneringissäkin paljon Jumbo Jimiä paremmin, varsinkin märässä.

Zipo on kyllä oikea fillarimies. Itellä paremminkin näköisharrastelua. No, tunteja ja kilsoja voi aina lisätä.

Oikein hyvää Juhannusta kaikille!!!

Ski
19.06.2015, 15.10
Hodagit testattu Syötteen poluilla 65 hiilari Mcarbonin alla, siis vaan takarenkaassa. Aika kovilla 0,6 baineilla mutta silti oli hienoa.
Panaa voi kokeilla mutta taitaa olla aika sama Hodagin kanssa.
Kaunis aatto päivä. Ja siis Hyvää Juhannusta kaikille !
https://scontent.cdninstagram.com/hphotos-xaf1/t51.2885-15/e15/11374765_1447409235578672_353694038_n.jpg

mutanaama
19.06.2015, 15.24
Mun tarvii tommonen hodag testailla tässä joku päivä. Ihan kuin siinä menis reunanappulat pidemmälle kuin nimblessä.

Mistä tulikin mieleen pari päivää sitten ajetulla lenkillä, että 90kg kuskin alla 0,7 bar paineilla toi nimble alkaa sortumaan kovemmassa vauhdissa mutkaan kantatessa. Tai siis näin ainakin asfaltilla, maastossa tai hiekalla tulee harvoin kantattua reilun neljänkympin nopeudessa. Sitä samaa en ole mammutin kanssa huomannut. Vetopitoon edelleen todella tyytyväinen, vaikka vähän rinteen heinikossa sutasi, riitti kun sääti pikkasen painoa taakse, polkemista ei tarvinnut lopettaa.

Shimaani
19.06.2015, 15.26
Otanko suntaakina Hotdagin mukaan?

*hamsteri*

Ski
19.06.2015, 15.33
Joo niin ja hei tuli se SyöteMTBn takanousu, joka oli ihan lällynä, nousi tuolla setillä vaikka sutia veti ihan siinä lällyimmässä jyrkimmässä kohassa.
Kuitenkin 9+
Ja omassa neitimäisen hitaassa kurviajossa pito oli ok kallistaessa.

mutanaama
19.06.2015, 15.40
@ässä, ota ihmeessä, testailen sen seuraavaksi. Toi saa nyt olla alla muutaman hetken, että löytyy ne parhaat paineet. Kevythän toi on kuin mikä, valmis kiekko taakse i9:llä rattaineen ja litkuineen (1,5dl) 2,732kg.

Shimaani
19.06.2015, 15.42
No määhän otan ku käsketään.
*glu glu*

brilleaux
22.06.2015, 07.09
Hyötyajojen asfalttipätkät kuluttaa renkaita eri tyyliin kuin metsäpoluilla rulllailu.

Saas nähdä kun näyttää nyt hiukan siltä että läski jää sittenkin ainoaksi pyöräksi...
Kuinka tiuhaan saanee uusia nakkeja alle vaihtaa..
Toki työmatka-ajoa ei tule kuin sen 10km per päivä, mutta pelkästään asfalttia on alla.

mutanaama
22.06.2015, 10.20
Ei se sitten ole ongelma ole, mutta kaikki ei sovi kaikkeen ja asfaltille löytyy oikein hyviä renkaita. Vaimon Blackfloydeilla on ajettu varmasti yli tuhannen kilsaa, eikä niissä näy vielä edes kulumisen jälkiä.
.

J.Kottenberg
22.06.2015, 10.23
Just tommosessa yhden fillarin strategiassa saattaisi jonkinlaiset vaihtokiekot olla hyvä juttu.

brilleaux
22.06.2015, 12.32
Ei se sitten ole ongelma ole, mutta kaikki ei sovi kaikkeen ja asfaltille löytyy oikein hyviä renkaita. Vaimon Blackfloydeilla on ajettu varmasti yli tuhannen kilsaa, eikä niissä näy vielä edes kulumisen jälkiä.
.

No mä en ala kumeja tai kiekkoja päivittäin vaihteleen. :D
En oo niin kovan tason kuski.
Mennään yleisrenkailla Bud ja Lou edelleen. Kaikki ajot niillä on tähänkin mennessä hoitunu.
Toki kuulemma kuluu asfaltilla nopsaan.

EDIT: vaihtokiekot saattais olla optio, jos vaurastun/sopivat käytetyt vierii vastaan.
Toki nekin mieluummin nastakumeille(GC) laittaisin.

mutanaama
22.06.2015, 12.45
En minäkään lähtisi päivittäin vaihtelemaan, ja vaikka olisi vaihtokiekot, niin en sittenkään. Viiden kilsan sivu ei noita hirveesti kuluta.

J.Kottenberg
22.06.2015, 13.04
No joo, voi siinä hyöty/vaihtotyö olla turhan heikossa suhteessa. Ja eipä pääse kumit vanhuuttaan kovenemaan niin helposti kun vähän useammin vaihdetaan.

Marsusram
22.06.2015, 23.04
Nyssais olla vaihtokiekko, tai edes vaihtovapaaratas..:rolleyes:
Täytyy tyytyä vaihtofillareihin.

Läskimasa
28.06.2015, 21.25
Mitäpä on veljet mieltä, toimisko tämmönen PE-teippi tubeless-viritelmässä Fatboyn 90 mm vanteilla? http://www.toolandfix.com/fixman-194371-polythene-jointing-tape-100mm-x-33m.html
Ei oikein tuo Gorilla vakuuta, sen verran huono onnistumis-%.

Tuon sais koko leveydeltä kumin alle ja jos vetää puol kiekkaa päällekkäin saumakohdasta niin mikä voi muodostua ongelmaksi?

Onko GC:t pysyny Fatboy-litkumiehillä vanteilla 0.3 barin paineilla? Entäs onko vaarana pyörähtää vanteella sutia tiukassa polkutilanteessa jossa pito riittää, vaikkapa kallion kinkaman päälle?

Nimim. pysyiskö sisureissa vai ei?

Volvospede
29.06.2015, 00.07
Jossei se teippi tai teipin liima sula litkun takia, niin toimiihan se. Gorilla on itellä toiminu ihan ok, tosin en kokeillu GC:lle vaan Bud/Lou. Rengashan on teipin takia tiukempi vanteelle kuin sisurin kanssa, niin ei varmana pitäis kumin pyörähtää vanteella. Tai sit pyörii sisäkumin kanssa myös.

Läskimasa
29.06.2015, 12.47
^Ootko mitannu minkä kokoinen tuo Bud tai Lou on Fatboyn 90 mm vanteella? GC:n Ø n. 740 mm ja leveys 110 mm pikkupaineilla (ehkä 0.4 bar) nappulan kyljistä/päältä.

Volvospede
29.06.2015, 16.10
En oo mitannu, mutta voinen mitata. Tässä topikissa on varmaan jo sama mittaustulos jossain jos osais ettiä sen. Mut mittaan illalla jossei tähän oo tullu kommenttia sitä ennen.

jpf
29.06.2015, 20.54
Mitäpä on veljet mieltä, toimisko tämmönen PE-teippi tubeless-viritelmässä Fatboyn 90 mm vanteilla? http://www.toolandfix.com/fixman-194371-polythene-jointing-tape-100mm-x-33m.html
Ei oikein tuo Gorilla vakuuta, sen verran huono onnistumis-%.

Tuon sais koko leveydeltä kumin alle ja jos vetää puol kiekkaa päällekkäin saumakohdasta niin mikä voi muodostua ongelmaksi?

Onko GC:t pysyny Fatboy-litkumiehillä vanteilla 0.3 barin paineilla? Entäs onko vaarana pyörähtää vanteella sutia tiukassa polkutilanteessa jossa pito riittää, vaikkapa kallion kinkaman päälle?

Nimim. pysyiskö sisureissa vai ei?

Itsellä on kevennysreikien suojana heijastinteippiä Motonetista ja sen päällä leveämpää Goriila-teippiä kaksi kierrosta limittäin. Mitään ongelmia ei pitävyyden kanssa ole ollut puolen vuoden ja noin 1300 km:n aikana.

Metsässä ajelen noin 0.35-0.45 paineilla ja (Fatboy SE:n ilmeisesti vähän jäykemmät?) GC:t ovat pysyneet vanteilla: itseasiassa pari kertaa on kivikossa/juurakossa tapahtuneen burbbauksen jälkeen tullut ajettua nolla-paineilla vähän matkaa ongelmitta.

Volvospede
29.06.2015, 22.58
^Ootko mitannu minkä kokoinen tuo Bud tai Lou on Fatboyn 90 mm vanteella? GC:n Ø n. 740 mm ja leveys 110 mm pikkupaineilla (ehkä 0.4 bar) nappulan kyljistä/päältä.

Bud 116mm, Lou 118mm leveyttä noin about tasan, tönärillä mitattuna. Korkeutta suunniilleen 775ämmäm, mut se on vähä vaikeempi mitata kunnolla.