PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ajokenkien vaikutus satulan korkeuteen

vmt
12.06.2013, 08.22
Olen ajanut vuoden ajan cycloa maantiellä Shimanon maastokengillä ja-polkimilla (virhe :)) ja nyt ostin vastaavat Shimanon maantiekengät ja -polkimet. Näillä en ole vielä ajanut, mutta kenkiä kädessäni vertaillessa heräsi yksi kysymys: Vaikuttaako kenkien muutos myös satulan korkeuteen? Äkkiseltään näytti siltä, että maantiekenkä asettuu ehkäpä 5-10 mm korkeammalle kuin maastokenkä, jolloin satulaa tulisi nostaa vastaavasti? Tämä selittäisi myös sen, että tällä hetkellä satula on suositusten alarajalla maastokenkiä käytettäessä. Vai jäikö jotain huomaamatta, joku lienee tutkinut asiaa?

rjrm
12.06.2013, 08.34
Mene ajamaan. Ja kysy sen jälkeen, jos vielä mietityttää :)

Verska-Vesa
12.06.2013, 13.57
Tottakai korkeampi kenkä vaatii korkeamman satulan asennon.

Tregård
12.06.2013, 14.53
Vaihtelin viime talvena hybridin polkimia flättien ja lukkisten välillä useaan otteeseen. Jokaikinen kerta jäi satula säätämättä samalla ja jokaikisen kerran sen huomas noin 5 metrin ajon jälkeen.
Herkkäperseisin varmaan joutuu säätämään satulaa, kun vaihtaa kenkien pohjalliset uusiin.

arctic biker
12.06.2013, 17.21
Kannattaa huomioida myös kampien pituus. Jos ny sattuu onnettomuudekseen ajamaan kolmea pyörää joissa kaikissa erimittaiset kammet niin tää keskiön keskeltä satulan yläpintaan mittaaminen ei välttämättä riitä. Pedaalin akselilta satulaan on hyvä tapa, ainakin mun nilkat tykkää. Ns. 109 prosentin sääntö, taisin samalla tipauttaa joka penkin korkeutta sentillä. Sitä ihminen vanhuuttaan kun kutistuu.

Nelli
12.06.2013, 18.31
Kannattaa huomioida myös kampien pituus. Jos ny sattuu onnettomuudekseen ajamaan kolmea pyörää joissa kaikissa erimittaiset kammet niin tää keskiön keskeltä satulan yläpintaan mittaaminen ei välttämättä riitä. Pedaalin akselilta satulaan on hyvä tapa, ainakin mun nilkat tykkää. Ns. 109 prosentin sääntö, taisin samalla tipauttaa joka penkin korkeutta sentillä. Sitä ihminen vanhuuttaan kun kutistuu.

Mikä on tuo 109 prosentin sääntö? En ole moisesta koskaan kuullutkaan.

MatiasV
12.06.2013, 19.35
Olen ajanut vuoden ajan cycloa maantiellä Shimanon maastokengillä ja-polkimilla (virhe :)) ja nyt ostin vastaavat Shimanon maantiekengät ja -polkimet...

Miksi maantiekengät ja -polkimet ovat paremmat kuin maastokengät ja -polkimet? Ostin itse viikko sitten cyclon työmatkapyöräilyyn ja lenkkeilyyn ja myyjä nimenomaan suositteli maastokenkiä.

telliv
12.06.2013, 19.39
Mikä on tuo 109 prosentin sääntö? En ole moisesta koskaan kuullutkaan.

Yks näistä miljuunista viisaitten keksimistä säännöistä, googlettamalla "109% rule" voi sivistää itseään. Ei siinä satulan asettelussa mitään lukuja tarvii pyöritellä...iskee kutakuinkin kohilleen ja säätelee sitä mukaa kun kroppa valittaa :)

arctic biker
12.06.2013, 20.59
Miksi maantiekengät ja -polkimet ovat paremmat kuin maastokengät ja -polkimet? Ostin itse viikko sitten cyclon työmatkapyöräilyyn ja lenkkeilyyn ja myyjä nimenomaan suositteli maastokenkiä.

Voisin aika varmalla pohjalla sanoa että myyjäs oli justiinsa oikeessa. Oikeet maantiekuskit tieten on eri kannalla. Kun mullakin on ollut ainakin maantiepyörän näkönen kulkine käytössä sitten 1978 vuodesta. Silloinhan oli tommonen häkkipoljin remmeineen se oikea. Innostuin enempi ajamaan vasta vuosituhannen vaihteessa ja maastokengillä jatkan edelleen. Ymmärrän etä kyse on klossin pinta-alasta kengän pohjaa vasten. Kun mun tehot hiipuu iän myötä niin aina vain vähemmän näen todellista tarvista alkaa Kupiaisen kauppaan liukastelemaan oikeilla maantiesysteemeillä. Hmm, Lookin Classicit punaisena ois kyllä aika kivan näköiset valkoisessa Feltissä!

edit mun koneen ja foorumin yhteistyö copypastessa ei oikein toimi...

bomba
12.06.2013, 21.54

Jos on tarkoitus tehdä muutakin kuin ajaa, niin maastokenkä soveltuu vähän kävelyynkin. Maantiekenkä ei edes sitä vähää. Mulla on maantiesinkulassa nimenomaan maastoklossit ja ajan maastokengillä, kun niillä sietää koulussa ja kaupungilla kävellä sen mitä täytyy.

Nyt menee tosi kerettiläiseksi, anteeksi: Mulla on myös hyvät maantiekengät, joissa on maastoklossi pohjassa. Nämä pistän jalkaan kun lähden edellä mainitulla sinkulalla ajamaan lenkkiä.

Ja mutkan kautta siihen asiaan: Kenkä vaikuttaa heti satulatuntumaan. Mulla on maantiekengässä klossi aavistuksen edempänä kuin maastokengässä (pohjan paksuuteen en osaa ottaa tutkimatta kantaa). Maastokenkä toimii hyvin maastopyöräillessä ja maantiekenkä toimii hyvin edellä mainitussa sinkulassa. Maastokengällä pystyy ajamaan sinkulaa, mutta kyllä siinä huomaa että eri kohdassa on jalka. Sen myötä perse asettuu satulaan eri tavalla ja pyörittämisessäkin huomaa eron. Maastokenkä-sinkula-yhdistelmällä kuitenkin ajetaan yleensä sen verran lyhyttä matkaa, että tuo ilmiö ei haittaa.

vmt
13.06.2013, 06.51
Kiitokset kaikille kommenteista!

Maastokengät hankin ihan kävelymukavuuden kannalta. Kuntoilukäyttöön ne ovat riittäneet ihan mainiosti, mutta kokeilumielessä ja erityisesti muotipoliisien takia täytyy toki kokeilla myös maantiekenkiä erojen löytämiseksi. Satulan korkeutta lähdin pohtimaan kenkiä kädessä vertaillessa, eroavaisuus oli niin yllättävän suuri. Vaikutus ohjaustangon korkeuteen ja satulan setbackiin satulaa nostettaessa on sitten asia erikseen…:)

Sitten vielä omia kokemuksia myös pyörästä (Focus), kun näin kuntoiluosiossa kirjoitellaan. Pyörä hankittiin viime keväänä juoksun korvikkeeksi ihan kokeilumielessä eikä juoksulenkille ole enää kovaa hinkua ollutkaan! Kilometrejä kertyi viime kesänä noin 7000, joista olosuhteiden pakosta soralla 10%. Lenkkien pituudet 50-200 km, keskarit normaalisti 25-30 kmh.

Focus Mares AX 2.0 koko M on ollut juuri sopiva 175/84 cm:lle ajajalle. Kyydin laatua on vaikea kommentoida vertailukohdan puuttuessa, mutta hyvin olen viihtynyt pyörän ja tien päällä. Runkomitat ovat sopusoinnussa Competitive Cyclist Fit Calculatorin ja Biomechanical Cyclistin antamien suositusmittojen kanssa.

Satula meni heti aluksi vaihtoon, ei sopinut minulle. Fizik Aliante VS on ollut hyvä, samoin saman firman satulalaukku kiinnityksineen.

Renkaat vaihtuivat rullaavuutta parannettaessa 25 mm GP4000S:iin, olleet tosi hyvät. Lenkeille osunut vain yksi rengasrikko ja kestävyyttä on riittänyt 5000 km. Kulumisenilmaisimet ovat edelleen näkyvissä, joten vaihto samanlaisiin saa vielä odottaa. Rengaspaineita on pudotettu hieman alkuajoista, nyt edessä 4,5 bar ja takana 6,5 bar.

Rodin kiekkojen navat saivat tarpeekseen 5000 km:n jälkeen, syy ei selvinnyt. Mavic Aksiumit tilalle, ei murheita. Larunpyörä hoiti pyörän myyjänä asian hienosti, kiitokset vielä Mikaelille.

FSA 46/36 kammet ja 11/25 pakka ovat antaneet sopivan tiuhat välitykset joka tilanteeseen, hyvä yhdistelmä kuntoiluun.

Shimano 105 vaihteet ovat toimineet moitteettomasti koko ajan. Ketjuilla ajettiin 4500 km ennen vaihtoa, venymä silloin alle 0,5%. Arvatenkin vielä 2000 km olisi voinut ajaa samoilla ketjuilla, testimenestys Tour-lehdessä ei liene sattumaa.

Avid Shorty 4 jarrut eivät ole vakuuttaneet, mutta niilläkin pärjää. Lisäjarrukahvat ovat tuoneet käyttömukavuutta taajama-ajoon.

Kokonaisuudessaan pyörä on ollut juuri niin hyvä kuin odotin. Kuntoilun tarpeet se on täyttänyt vähintään hyvin. Toki ”oikeaa” maantiepyörää katselee jo sillä silmällä. Focus Cayo Evo, Canyon Ultimate vai joku muu…:)

herne
13.06.2013, 08.48

Itse olen aiemmin polkenut spd-maastokengillä ja -polkimilla ja nyt tuli hankittua shimanon spd-sl-maantiekengät ja -polkimet uuteen maantiepyörään. Pääsyynä tähän oli, että spd-polkimet ovat itselläni ruvenneet aina 'löystymään' ja lonksumaan käytössä eli kun jalkaa vetää ylöspäin niin kenkä pääsee liikkumaan polkimeen nähden. Spd-sl-polkimilla ei ainakaan vielä ole tätä ongelmaa ilmennyt, mutta en ole ehtinyt vielä pyöräilemään niillä kuin joitain satoja kilometrejä. Toisaalta spd-sl-polkimet ovat löysimmälläkin jousen kireydelläkin varsin napakat. Jos säädään spd-polkimet vastaavalle kireydelle niin lonksumisongelma vähenee.

Itsekin suosittelisin maastokenkiä ja -polkimia ainakin ensimmäisiksi lukkokengiksi & -polkimiksi. Omien kokemusteni perusteella maastokengät ovat selkeästi helpommat kiinnittää polkimeen, varsinkin jos poljin on kaksipuolinen (maantiepolkimet taitavat olla aina yksipuolisia). Jos työmatkareitillä on paljon liikennevaloja yms. niin tästä on selkeää hyötyä. Lisäksi maastokengillä on paljon mukavempi kävellä ja ulkonäönkin suhteen on enemmän valinnanvaraa. Maantiekengillä saavutetaan ehkä optimaalisempi voimansiirto kun klossit ovat isompia ja kengät (mahdollisesti) jäykempiä, mutta ero tuskin on monellekaan merkittävä työmatkapyöräilyn suhteen.