PDA

Näytä tavallinen näkymä : Nurmijärven kuvarastit

Sivut : 1 2 [3] 4

kuovipolku
26.12.2018, 20.12
Mitä uudesta rastista voisi nyt sanoa? Vihjeeksi sopivaa tai ulos ajamaan ja rastia hakemaan kannustavaa?

Rakennus on vanha ja nähnyt yhtä ja toista, mutta pitää sisällään tämän päivän yritystoimintaa. Se edustaa mielestäni sellaista oikein sympaattista arkkitehtuuria eli luullakseni sodanjälkeistä suomalaista rakennusmestarifunkkista.

Ollaan katuvalaistuksen piirissä. Ihan kelviä ajamalla ei rastille tosin pääse, mutta ei tarvitse suolassa ja kurassakaan ajaa. Talvisten hiekkateiden ystäville tiedoksi että rastille pääsee pitempääkin ajamalla enimmäkseen semmoisia mukavia - vähän kelistä riippuen tietysti ja miksei omasta pyörästä ja renkaistakin - pikkuteitä.

YocceT
29.12.2018, 12.16
Rasti 141 (https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1c58ZxsNoGim_yZ2P30XpoClUYPU4bq-R&ll=60.510808138251704%2C24.757958264420722&z=16) oli Vanhan Rajamäentien varresta löytyvä S.Punkki Oy (https://www.sunrisecosmetics.fi/yritys):n tehdasrakennus

https://pic.useful.fi/Tof2hbx8N.jpg

Ja uusi on tässä:

https://pic.useful.fi/XSeqULkg6.jpg

YocceT
04.01.2019, 12.53
Tässä rastin noutamista odotellessa (etsiähän tätä ei tarvinne) ilmoitan, että korjailin noita rastikartan pisteitä kohdilleen. Alkupään rasteista osasta oli karttalinkit hapantuneet ja kuvat kadonneet, joten niissä on vielä osin epäselvyyttä.

kuovipolku
04.01.2019, 13.32
Peukku rastikartan korjailemisesta ja ajantasalle saattamisesta! Usein epäkiitollinen mutta välttämätön ja lajin kannalta aivan olennaisen tärkeä tehtävä.

Pieni filosofinen kysymys siitä onko rasti silloin enää rasti jos sitä ei etsiä tarvitse? Sanoisin että siinä pn meillä taas yksi veteen piirretty viiva, mutta jos rasti on yhdellekään kuvarasteista kiinnostuneelle ja niitä harrastavalle uusi eli löydettävä ennen kuin sen voi hakea, niin ei siinä ole muilla mitään urputtamista.

PS Kahtena päivänä olen ollut seuraavana aamuna lähdössä kuvaamaan sinistä roskapönttöä, mutta molemmilla kerroilla esteeksi nousi kurja keli tai siis oikeammin oma vellihousumaisuus. Ne on eri miehet joiden lenkeistä voi käyttää sanaa "eeppinen".

Nelli
07.01.2019, 10.35
Osa noista alkupään rasteista oli helppo merkitä kartalle jopa mulle, vaikka en Nurtsia hirveän hyvin tunnekaan, mutta osa oli kyllä ihan tyylillä "jätän tän tähän" juurikin siitä syystä että karttalinkit ei toimineet enää.
Hyvä että seutuja paremmin tuntevat korjailevat ne oikeisiin paikkoihin. Itseäkin kiinnostaa missä noi rastit on. Nykyään kun toi Nurmijärvi on sen verran lähempänä että sinne voi oikein hyvin polkea rastia hakemaan.

YocceT
12.01.2019, 13.12
Tarvitaanko tuolle uudelle rastille lisävihjettä, vai onkohan kyse vain talvisen sään aiheuttamasta kohmeudesta? No rastin voi hakea myös hiihtämällä, jos fillarointi on estynyt lumenpaljouden vuoksi.

kuovipolku
12.01.2019, 15.50
Kyse on ensisijaisesti nurmijärveläisestä viitsimättömyydestä, luulisin. Toiseksi siitä että rastin laittaja latisti hakijoiden fiilikset toteamalla ettei rastia tarvinne etsiä. (Tottahan se oli, mutta eihän kukaan itseään kunnioittava kuvarastipyöräilijä enää sen jälkeen lähde rastia hakemaan vaan tuumaa ennemmin että pitäköön laittaja rastinsa.) Ja vasta kolmanneksi kannattaa hakea syytä talvesta eli siitä että on joko ollut liian kurja ajaa tai liian kiva ajaa jossain muualla.

Minä olisin varmasti ollut tarpeeksi kuvarastidille hakeakseni sen joka tapauksessa, mutta tänään taisi olla jo neljäs kerta kun olen merkannut kalenteriini punaisella "NJKRHL", mutta joku ylittämtön ja kiertämätön este on tullut väliin. Huomenna uusi yritys...

...vaikkei siellä aina lunta ole ollut eikä ehkä sinistä roska-astiaakaan:

https://pic.useful.fi/KY756c27D.jpg

Teemu H
12.01.2019, 15.53
No minähän olen käynyt tuolla polunvaltaajien tukikohdassa jo kahdestikin, koska ensimmäisellä kerralla unohtui tulitikut. Toisella kerralla vihollisen ylivoima oli vain liian murskaava, ja jouduin vetäytymään pelkän valokuvan kanssa.

Rasti 142 (https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1c58ZxsNoGim_yZ2P30XpoClUYPU4bq-R&ll=60.52222106147473%2C24.71100967367397&z=15) oli siis Kehityksen maja Rajamäellä.

http://teemu.dy.fi/r/kr0119aa.jpg
http://teemu.dy.fi/r/kr0119bb.jpg

Mutta missäs tällaista terrorismia harjoitetaan?
http://teemu.dy.fi/r/kr0119c.jpg

Loppuun vielä hymiö, varmuuden vuoksi. On Kehityksellä vissiin pyöräilytoimintaakin, ja minä pidän hevosesta :p

kuovipolku
12.01.2019, 16.51
Kolmosta katselee aina mielikseen - vaikka en tiedä olisinko ollut samaa mieltä jos olisin nähnyt kuvat huomenna kotiintultuani:rolleyes:

Uuden rastin luulisi haastavan kokeneemmatkin harrastajat! Nurmijärvellä(kin) on sen verran hevostiloja ja ravitalleja peltoaukeine ja hiittisuorineen että ihan heti en tätä pähkinää saa auki.

PS Siihen on varmasti lainsäädäntöön perustuvat syyt miksi esimerkiksi Google suttaa StreetView-kuvissa näkyvät rekisterilaatat, mutta ei kai tavallisen pulliaisen jonka valokuva on julkisella paikalla otettu tarvitse eikä pidä mustata rekkareita kun laittaa kuvan nettiin? Eli sitä ei laki edellytä eikä hyvä tapa vähimmässäkään määrin vaadi?

Teemu H
12.01.2019, 17.02
Minusta hiihtäminen on niin arveluttavaa toimintaa, että en halunnut leimata ketään.

Jos haluaa salapoliisityötä harjoittaa, niin tuo suora on aiheuttanut vähän jupinaa foorumillakin.

YocceT
12.01.2019, 17.20
Harmillisesti törmäsin kerran tuohon merkkiin, kun yritin Veloviewerin ruutuja täyttää.. Siinä kohtaa kartassani on edelleen reikä. Pitänee joskus kieltomerkkien uhallakin ajella tuosta läpi, ja näytellä vaikkapa tyhmää turistia.

Teemu H
12.01.2019, 17.27
Hmm... minä en ajanut läpi, ruutu on silti hallussa.

kuovipolku
17.01.2019, 12.51
Minusta hiihtäminen on niin arveluttavaa toimintaa, että en halunnut leimata ketään.

Eräästä jo edesmenneestä politiikosta ja pankinjohtajasta sanottiin joskus hivenen ilkeästikin että hän joutui kerran hiihtämään omalla ajallaan. Jos kuvassa näkyisi kellonaika ja jonkun pitäisi olla töissä tai sairauslomalla...

Jos haluaa salapoliisityötä harjoittaa, niin tuo suora on aiheuttanut vähän jupinaa foorumillakin.

En ruvennut salapoliisityötä tekemään, mutta soppaa hämmentäessä silmäilin kartalta sopivannäköisiä paikkoja ja luulen löytäneeni yhden joka mätsää 95 prosentin todennäköisyydellä. Sinne näyttäisi olevan ihan hyvä ja sopivissa oloissa hauskakin talvipyöräilyreitti.

Mutta kun tuli tuota lunta sen verran että meikäläisen lähiladut taidetaan ajaa jo tänään ihan priimakuntoon, niin pelkäänpä että sisäinen hiihtoniiloni voittaa kädenväännön enkä tiedä milloin tulee seuraava pitkän fillarilenkin paikka. Joten vaikka minulla onkin kaunis ajatus siitä että yritän parhaani mukaan olla pitämässä näitä vähemmän aktiivisempiakin kuvarastiketjuja elossa talven yli,taitaa käydä niin että vastuun raskas paino on nyt YocceT:n harteilla.

Ellei sitten rastin aihetta sivuten joku musta hevonen kiinnostu ja innostu...

YocceT
19.01.2019, 07.56
Sen verran rapeat kelit on (-13 tällä hetkellä), että fillarointi omalta osaltani on virtuaalista.

kuovipolku
19.01.2019, 10.00
Näyttäisi kuitenkin Nurmijärvelläkin lauhtuvan iltaa kohden eikä tuulikaan ole kova, mutta mikä minä olen sanomaan missä kenenkään talvipyöräilyn säärajojen pitäisi mennä:cool: Ja kymmenen vuorokauden ennuste lupaa ensi viikonlopuksi paljon otollisempia lämpötiloja.

Teemu H
19.01.2019, 10.03
Zwiftillä olen ajellut viimeksi 9.12., en kaipaa autotalliin. Itse ainakin lähden ruutuja hakemaan, ja iltapäiväksi on luvattu vain -6. Pakkasilla on minusta parempi ajaa kuin esim. nollakelin sohjossa :)

YocceT
19.01.2019, 11.26
Joo, ei ole tallipyöräily minunkaan lajini. Kyllähän pikkupakkanen ja kovapintainen tie on talvellakin ihan ok keli. Henkilökohtainen sääraja menee tällä hetkellä noin -5:ssä, sitä kylmemmät säät edellyttäisivät investointeja lähinnä paksumpiin (=lämpimämpiin) kenkiin.

Teemu H
01.02.2019, 19.34
Aika pieniä pakkasia olisi lähipäivinä luvassa, hakekaa jo! :)

Lähtisikö vaikka Klaukkalastakin joku läskipyöräilijä pitkästä aikaa asialle?

kuovipolku
01.02.2019, 20.05
Viikonlopun ajokelit näyttävät tosiaan lupaavilta rastinhakulenkkiä silmälläpitäen! Mutta uskotko jos kerron että olen ehtinyt speksata neljä (4) eri lähestymisreittiä ja löytänyt jo kolme (3) eri vaihtoehtoa uudeksi rastiksi?

Onhan se kumma että tätä touhua pitäisi pyörittää kolmen fillaristin (joista aina yksi kerrallaan on jäävi)voimin! Nurmijärvi ei sentään ole - tai sen ei pitäisi olla - mikään Keski-Uusimaa:rolleyes: tai Lahti, joissa kansanluonne, kulttuuri tai jokin kirjoittamaton säännöstö on osoittautunut ylitsepääsemättömäksi esteeksi:mad:

kmw
01.02.2019, 20.19
Ei ole rasti lumikengillä saavutettavissa niin jää minulta hakematta. Tänä vuonna pyörällä ajoa n.1,5h. Lompsottelua sen sijaan 15-20h/vko. Aika aikaansa ... jne. Mulla kylmänsietokyky on aina ollut huono ja huonommaksi vain muuttuu. Vain parikin astetta pakkasta ja pyöräillessä varpaista tunto häviää vaikka miten pukeutuu.

kmw
01.02.2019, 22.27
Ei ole rasti lumikengillä saavutettavissa niin jää minulta hakematta. Tänä vuonna pyörällä ajoa n.1,5h. Lompsottelua sen sijaan 15-20h/vko. Aika aikaansa ... jne. Mulla kylmänsietokyky on aina ollut huono ja huonommaksi vain muuttuu. Vain parikin astetta pakkasta ja pyöräillessä varpaista tunto häviää vaikka miten pukeutuu.

YocceT
16.02.2019, 14.18
Rasti 143 oli kieltomerkki Patotien mutkassa (https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1c58ZxsNoGim_yZ2P30XpoClUYPU4bq-R&ll=60.44919558982899%2C24.740688656639918&z=15).

http://kuvanjako.fi/od55n.jpg

(pic.usefull.fi näyttää olevan nutullaan, ainakin tällä hetkellä. Sääli jos pysyvästi)

Ja uutta rastia perään..

http://kuvanjako.fi/zflvo.jpg

kuovipolku
16.02.2019, 21.28
Hieno homma! Ja mulle hyvä opetus siitä että jos aikoo ja haluaa tehdä jotain, ei kannata jäädä odottamaan sitä vähän parempaa säätä, sopivampaa keliä, seuraavaa päivää tai mitään muutakaan vaan menee ja tekee heti silloin kuin pääsee ja voi...

Tuohan taitaa olla nykyään melko harvinainen nimetön tie; Patotie kääntyy kuvassa vasemmalle ja vastakkaisesta suunnasta tuleva Raivantie päättyy eikä ulotu edes kuvassa näkyvän suoran toiseen päähän.

Kieltomerkki tosiaan tukkii - jos sitä noudattaa - ainoan sopivalta näyttävän yhteyden Hongisojantien ja Perttulantien väliltä, mikä tarkoittaa sitä että moni hyvältä näyttävä reittispeksi tökkää siihen. Mutta toisaaalta kiellon ymmärtää: arka tai tottumaton hevonen voi säikähtää pyöräilijöitä ja pillastua niin pahasti että seuraukset ratsastajalle tai hevoselle tai kuskille ja kärryille voivat olla ikävät. Vierastallille on kyse elinkeinosta ja omistajat voivat ruveta viemään hevosiaan muualle pelkkien huhupuheidenkin perusteella.

(Tuusulassa, Monsantien lähellä, ajoin kerran hiekkatietä jonka varrella oli useampia hevostalleja. Vastaantulleelle hevoselle rii pyöräilijän ilmestyminen mutkan takaa noin viidenkymmenen metrin päähän oli liikaa! Hetkessä se oli noussut takajaloilleen niin rajusti että heitti ratsastajansa pahannäköisesti ojaan, kääntyi ja pakeni kiitolaukkaa ilmeisesti kohti kotitalliaan. Se kokemus riitti mulle.)

Pic.usefulissa oli samanlainen tai ainakin samanlaisen herjan tuottanut, muistaakseni suunnilleen viikon kestänyt häiriö. Olisikohan siitä puolisen vuotta? Harmi tosiaan, kätevä ja vaivaton käyttää - eikä ymmärtääkseni vaivihkaa seurannut käyttäjän toimia verkossa ja myynyt niitä eteenpäin. Mikähän olisi vastaava ja edes suunnilleen yhtä hyvä vaihtoehto sen tilalle?

Imguria olen huomannut muissa kuvarastiketjuissa käytettävän ja eilinen kokeilu osoitti sen ainakin teknisesti toimivaksi.

PS Uudesta rastista mulla on, yllättävää kyllä, jonkinlainen aavistus, Mutta vaikka tietäisin ja olisin varma, en sitä kertoisi koska sellainen ei ole mistään kotoisin. Ensin hakee ja siiten vasta kehuu. ja jos ei hae ja etenkin jos ei aiokaan hakea, ei kehu!

YocceT
17.02.2019, 08.37
Nurmijärven opaskartassa ei tuossa kohtaa ole virallisesti tietä läpi.

http://kuvanjako.fi/9muxh.png

Ja kuvien jakamiseen on esimerkiksi http://kuvanjako.fi/ -palvelu, joka toimii pitkälti samalla tavalla kuin pic.usefull. Sitä, kuinka kauan nuo linkit säilyvät, en tiedä, pic.usefullin hyvä puoli on se, että ne eivät näytä ainakaan muutamaan vuoteen hapantuneen.

JackOja
17.02.2019, 09.01
Kannattaa huomioida, että Kuvanjako.fi jättää exif-tiedot talteen. Ne voi poistaa esim. verexif.comissa ennen jakoa.

EDIT:
lisäyksenä tietämättömille, että kuvan koordinaatit sisältyvät exif-tietoihin mikäli kuva on otettu GPS-koordinaatit tallentavalla laitteella, esim. puhelin. Jotkin exif-editorit näyttävät kuvan paikan suoraan kartalla. Hauskaa käytännön pilailua voisi harrastaa editoimalla koordinaatit osoittamaan joitain kilometrejä väärään paikkaan.

YocceT
18.02.2019, 18.53
lisäyksenä tietämättömille, että kuvan koordinaatit sisältyvät exif-tietoihin mikäli kuva on otettu GPS-koordinaatit tallentavalla laitteella, esim. puhelin.

.. ja jos olet sallinut paikannuksen puhelimen kamerasovellukselle.

YocceT
03.03.2019, 09.00
PS Uudesta rastista mulla on, yllättävää kyllä, jonkinlainen aavistus

Liian vaikeako tuo uusi rasti on? Tarvitseeko lisävihjeitä?

kuovipolku
05.03.2019, 09.35
^ Kelle on, kelle ei?

Mulle on, aavistuksia kun tunnetusti on kahdenlaisia. Ikkunaheijastumia tihrustamalla selvisi kyllä minkä värinen ajotakki rastin laittajalla oli yllään, mutta ei mitään mistä olisi hyötyä rastinhaussa.

Voi olla myös niin etten sais lisävihjeistäkään enempää irti kuin rastikuvasta heti ensikatsomalla, joten heittäydyn täysin rinnoin nauttimaan jäljellä olevasta maastohiihtokaudesta:cool:

PS Tsemppiä ja innostusta kuitenkin kaikille Nurmijärvenkin kuvarasteihin!

YocceT
05.03.2019, 10.02
Helpotetaan hieman, jotta saadaan hommaa liikkeelle... Eräästä varsin kuuluisasta veljessarjasta kirjoitetun kirjan toisessa luvussa valmistaudutaan tänne lähtöön.

kuovipolku
13.03.2019, 10.43
Näyttää ikävästi siltä ettei Nurmijärvellä ainakaan näin kuumimman kuvarastisesongin ulkopuolella mikään ihan pieni helpotus auta saamaan hommaa liikkeelle.

No, en itsekään olisi lähdössä hakemaan saati sitten etsiskelemään - hiihto täydennettynä lyhyemmillä fillarilenkeillä täyttää lähiaikojen ohjelman - mutta vaikka olen Veljekseni lukenut, en osaa oikeaa Männistöä tai oikeaa paikkaa oikeasta Männistöstä hakea. Yksi Männistö on siellä Palojoen suunnalla, yksi on kai vain kirkonkylän päiväkodin osaston nimi ja yhdessä on se muorin mökki tai sen niminen paikka eikä kumpikaan viimeksi mainituista kuitenkaan ole rastina. Joten lähtöruudussa seison yhä, vaikken varsinaisesti ole vielä edes astunut lähtöruutuun...

YocceT
13.03.2019, 11.02
TUOMAS. Eteenpäin, lukkarille, vaikka yli meren kuohuvan kurkun!
JUHANI. Mitä mietit, Eero-poika?
EERO. Mietin mennä lukkarille kouluun.

(https://fi.wikisource.org/wiki/Seitsemän_veljestä:_Toinen_luku)

Teemu H
13.03.2019, 11.04
Hyvä ja hauska vihje. Pienellä googletuksella selvisi kyllä, mutta ei ole tullut lähdettyä hakemaan, siellä suunnalla ei ole puuttuvia Veloviewerin ruutuja :o

^edit: nyt oli jo suora vinkki :D

kuovipolku
13.03.2019, 13.41
Tapani mukaan luotin erinomaiseen muistiini ja hakkasin suljettua ovea jonka takana ei olisi mitään ollutkaan - enkä hetkeäkään epäillyt etten olisi tulkinnut vihjettä oikein ja päättelin että vihjeessä täytyi olla vikaa. Muttei tietenkään ollut!, En vain ollut malttanut edes lukea vihjettä huolella ja ajatuksella: siinähän oli kyse vasta *valmistautumisesta*!

Nyt repii kahtaalle: hiihtokelit houkuttelevat edelleen, mutta tästä häpeän ja nöyryytyksen tilasta pitäisi jotenkin nousta eikä se taida onnistu kuin hakemalla se peeelin rasti!

kuovipolku
24.03.2019, 21.51
Alkuun pieni anekdootti: tapani mukaan läksin kovin heppoisin eväin rastia 144 (https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1c58ZxsNoGim_yZ2P30XpoClUYPU4bq-R&ll=60.461260100000025%2C24.798299499999985&z=16) eli Lukkarin koulua hakemaan. Toisin sanoen ei ollut tarkkaa osoitetta päässä enkä kuvarastitouhuissa suostu GPS-laitetta käyttämään - mutta mulla ei ole mitään paikallisilta tien kysymistä vastaan. Nyt vain kävi niin että liikkeellä oli vain yksi koiranulkoiluttaja ja kysymykseni huvitti häntä kovasti. Hän kertoikin "muuttaneensa Turuust" kolme päivää sitten...

...mutta kävi kerrankin niin onnelllisesti että osuin miltei suoraan oikeaan paikkaan. Taiteellista vaikutelmaa tavoitellen otin tällaisen kuvan:

https://i.imgur.com/YfBSKH5.jpg

Jos rastissa oli jokin erityisempi idea, se ei minulle selvinnyt - mutta eihän rastissa yhtään minkäänlaista ideaa tarvitse ollakaan, sen voi ottaa vaikka siitä mihin sattuu muutenkin pysähtymään, omalle kusitauolle tai porukan kahvitauolle tai lenkkikaverin renkaanvaihdon vuoksi.

Ylläoleva sopiikin juonnoksi uudelle rastikuvalle:

https://i.imgur.com/t17BBZG.jpg

Siinäkin on menty vahvasti taiteellinen näkemys etunenässä, mutta uskallan arvella ettei se ole esteenä rastin löytymiselle. Nurmijärven kovin harvalukuisille mutta sitäkin taitavammille rastinhakijoille se voi olla jopa helppo - mutta jos ilmenee että olen ihan väärässä, annetaan tarvittaessa lisävihjeitä toisenlaisten kuvien muodossa.

YocceT
25.03.2019, 08.32
Nyt kyllä täytyy sanoa, että ei harmainta aavistustakaan. Odottelemme muiden Nurmijärven kuvarastiketjussa aktiivisten osallistujien kontribuutiota.

kuovipolku
25.03.2019, 09.59
Älä noin nopeasti luovuta! Jos Lukkarin koulun saattoi tunnistaa erilaisten seinäpintojen tai -materiaalien, ikkunoiden muodon ja heijastumien perusteella, niin väitän että sama onnistuu tämänkin rastin kanssa. Ja jos minä pystyin edellisesta rastista arvaamaan kohtalaisella tarkkuudella minkäluonteisesta rakennuksesta on kyse, niin ei se kenties aivan mahdotonta ole tässäkään.

Kuva ei ehkä vaikuta siltä, mutta näin kyllä jonkin verran vaivaa että sain rastikuvaan sen löytämiseen tarvittavat elementit!

Ja täytyy tunnustaa että olihan minusta peijakkaan hauskaa ikään kuin palauttaa kierrelyönti entistä voimakkaammalla kierteellä ja vielä lähemmäksi kentän reunaa:cool:

PS Kiitokset Nurmijärven suuntaan kerrassaan mainiosta ajopäivästä, vastatuuleen ja etenkin perhananmoiseen sivariin oli jos ei mukavampaa niin vähemmän vaikeaa polkea kun pystyi motivoimaan itseään kuvarastilla:rolleyes:

YocceT
25.03.2019, 10.35
No jotainhan tuosta voi päätellä... Antaapa ajan kulua ja katsellaan.

kuovipolku
29.03.2019, 10.55
Koska ajaminenhan on kuvarastien päätarkoitus eikä läppärin tai älypuhelimen näytön tuijottaminen - puhumattakaan muiden kuvarastiharrastajien ja pyöräilytoverien kiusaamisesta - niin laitan tähän sen kuvan joka lähinnä oli mielessäni ennen kuin sain muka paremman ajatuksen:

https://i.imgur.com/uI0w44J.jpg

En tiedä tekeekö hakemisesta mielekkäämmältä tuntuvaa vai jo liian helppoa, mutta uskallan toivoa että mahdollisimman moni innostuu nauttimaan pyöräilystä tälläkin tavalla ja myös näissä merkeissä nyt kun edessä näyttäisi olevan aivan mainiot fillarikelit.

PS Ja jos YocceT oli jo tehnyt oikeita päätelmiä ja saanut kuningasidean tai kuningataroivalluksen ja vain odotellut sopivaa ajopäivää, niin lienee hyvä jos saadaan aikaan pieni kilvanajoasetelma...

YocceT
29.03.2019, 12.24
Ja jos YocceT oli jo tehnyt oikeita päätelmiä ja saanut kuningasidean tai kuningataroivalluksen ja vain odotellut sopivaa ajopäivää

Ei ole saanut oivallusta.. Jotain ajatuksia (aidattu piha = päiväkoti tai koiratarha tai jotain siltä väliltä), mutta ei sen enempää.

kuovipolku
29.03.2019, 14.53
Ei sitä pidä mennä noin avoimesti ja julkisesti tunnustamaan! Saa valittaa että rasti on kovin vaikea tai ettei ole hajuakaan - mutta se pitää tehdä tavalla josta muut saavat sen käsityksen että kyllähän toi oikeasti tietää muttei vain viitsi tai ei ihan vielä ehdi tai pääse eikä halua meidän muiden pitävän kiirettä sen hakemisen kanssa:cool:

kuovipolku
05.04.2019, 11.51
Koska minusta on kivempaa että rasteja haetaan kuin että niitä ei haeta ja koska minusta on parempi että rastit vaihtuvat kovin nopeasti kuin että ne vaihtuvat kovin harvakseltaan, annan uuden lisävihjeen, edelleen kuvallisessa muodossa.

https://i.imgur.com/0j4A3OC.jpg

Sanallisesti kommentoin sen verran että YocceT:n tai Teemu H:n kaltaiset fillaristit eivät varmaankaan saa Veloviewer-kartalleen uutta ruutua, mutta - sillä varauksella että en ole tarkistanut missä ruutujen rajaa kulkee - moni muu hyvinkin mahdollisesti pääsisi ajamaan ennenkäymättömällä "squarella".

PS Ajokelejä näyttäisi piisaavan.

YocceT
05.04.2019, 15.32
Kelejä piisaa, mutta oma lokaatio on 1600 kilometriä etelämpänä juuri nyt.. ;-)

Teemu H
06.04.2019, 21.14
Oma lokaatio on 1600km liian pohjoisessa juuri nyt, suren silti talvipyöräilyn loppumista.

kuovipolku
07.04.2019, 07.39
:seko: 1600 km? Seilaako Teemu H parhaillaan jossain Pohjoisella Jäämerellä?

(1600 km etelään voisi olla jossain...öö...Berliinistä etelään mutta Prahasta pohjoiseen.)

Mutta täytyyhän Nurmijärven kuvarasteille löytyä muitakin hakijoita kuin tämä dynaaminen duo!

YocceT
08.04.2019, 09.17
Munchen.. no nyt takaisin kotimaassa, sääennuste lupaa että talvipyöräilykelit tulevat takaisin.

YocceT
12.04.2019, 16.22
Täytyy kyllä todeta, että olen tämän rastin suhteen nk. kuutamolla. Jos tulee sattumalta joskus vastaan niin noudan, mutta muuten kyllä jää sillensä ilman lisävihjeitä.

kuovipolku
12.04.2019, 21.54
https://i.imgur.com/8BZ1lC4.jpg

Oivallukseen ei aina tarvita kuin pieni katselukulman muutos ja joskus rastin hakemiseen tarvitaan perille asti ajaminen.

YocceT
13.04.2019, 07.43
Kappas vaan, nythän tämä muuttui jo helpoksi.

kmw
13.04.2019, 21.40
Tjooh, aamulla vois yrittää ehtiä ennen ku YocceT ...

Teemu H
13.04.2019, 22.06
Hyvä!

Meinasin tänään gravel-satkun päälle hakea rastin, mutta vaimo viestitti lasten odottelevan jo isiä pihalla omilla pikkuisilla polku- ja potkupyörillään. No, sitten kolmenkympin tempo suorinta (gravel-)reittiä kotiin, mutta siellähän lapset olivat jo sisällä katsomassa pikkukakkosta, kun pääsin perille :D :(

Vähän ketutti rastin hukkaaminen, ja pihapyöräilyn. Pitäisi saada lisää vauhtia. :rolleyes:

YocceT
14.04.2019, 15.53
iltapäivän kierroksella mukaan tarttui viisi uutta Veloviewer-ruutua, ja vanha kuvarasti (numero 145) (https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1c58ZxsNoGim_yZ2P30XpoClUYPU4bq-R&ll=60.39478285796311%2C24.722281005505124&z=16):

https://pic.useful.fi/CDTAprSlT.jpg

Ja bonuksena uusi rasti niille, jotka eivät tämän hakuun ehtineet:

https://pic.useful.fi/oDHxJJ9i1.jpg

kuovipolku
18.04.2019, 16.08
Tunnustan (jos en muusta syystä niin kuvarastiketjua aktiivisena pitääkseni) että eilisellä lenkillä kävin tsekkaamassa kaikeksi varmuudeksi Klaukkalantien–Kirkkotien–Alitilantien kiertoliittymän, vaikka olin jo etukäteen melko varma ettei se ollut oikea (eikä se ollutkaan),

En osaa edes suunnilleen arvata montako kiertoliittymää Nurmijärvellä on ja yhtä vähän osaan keksiä miten lähtisin rastikuvan perusteella sitä oikeaa hakemaan. Teemu H saa luvan unohtaa hetkeksi ruutujahtinsa ja käydä tämän hakemassa:cool:

Ja täytyyhän Nurmijärveltä samperi soikoon muitakin hakijoita löytyä! Ei se niin kuollut pitäjäpahanen voi olla:rolleyes::eek:

YocceT
19.04.2019, 13.37
En osaa edes suunnilleen arvata montako kiertoliittymää Nurmijärvellä on ja yhtä vähän osaan keksiä miten lähtisin rastikuvan perusteella sitä oikeaa hakemaan.

Ei niitä kyllä montaa ole.. äkkiä laskien kolme toiminnassa ja neljäs rakenteilla Rajamäellä.

kuovipolku
19.04.2019, 15.37
On se sitten hyvä etten ole vedonlyöntimiehiä! Rajamäen tiesinkin, Klaukkalantien rakentamista olin omilla ja porukkalenkeillä päässyt läheltä seuraamaan, mutta ne kaksi muuta pitää kyllä etsiä karttaa ja/tai tiedonhakukeinoja käyttäen.

Jos niitä olisi ollut kaksikymmentä, olisi ollut edes joku tekosyy olla hakematta:cool:

kuovipolku
20.04.2019, 06.26
Vanha kuvarasti (https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1c58ZxsNoGim_yZ2P30XpoClUYPU4bq-R&ll=60.377926599999995%2C24.762572500000033&z=15) oli kuin olikin Klaukkalassa. Viiinlaaksossa on kiertoliittymä vai liekö sittenkin liikenneympyrä joka on varmasti tarkoitetettu yhtä suuressa määrin jonkinlaiseksi uuden asuinalueen maamerkiksi. Taideteoksesta ei ilmeisesti kuitenkaan ole kyse vaan maisemasuunnittelijan luomuksesta?

https://i.imgur.com/wScEOqB.jpg

Kivipaasia on kuten Nurmijärvellä kuuluukin seitsemän.

https://pic.useful.fi/fxPO8fsz2.png

Uusi rasti on numeroltaan 147 mutta juuri muuta siitä ei voi tässä vaiheessa kertoa:

https://i.imgur.com/ifTISRk.jpg

Teemu H
20.04.2019, 11.08
Koko yönkö olit etsimässä?

Uudesta ei ole hajua, siltaa siinä ehkä rakennetaan.

kuovipolku
20.04.2019, 15.08
En nyt sentään! Oikea paikka oli selvä ja tiedossa jo kotoa lähtiessä ja uuden rastikuvankin saattoi senkin vuoksi ottaa ennen vanhalla rastilla käyntiä melko turvallisin mielin!:cool: Lenkille kertyi kestoa ja se venyi aamuyön ensitunteihin ihan silkasta ajamisen ilosta ja ehkä semmoisesta yötä päin ajamisen uutuuden viehätyksestä ja jonkinlaisen lievän "Miksi ajamme öisin?" -hurmion kokemuksesta:D

Hiukan huvittavahan tämä rasti oli sikäli että olen Viirinlaakson uusilla kaduilla ehtinyt ajaa ja varmaan nuo kivipaadet ja -lohkareet nähnytkin - ainakin ne ovat siellä olleet kun ne tuossa yläpuolella olevassa kuvassakin jo ovat kaikin puolin valmiina - mutta eivät olleet jääneet mitenkään mieleen sen enempää kuin koko liikenneympyräkään. Kai huomioni oli kiinnittynyt enemmän siihen millaisia taloja alueelle oli nousemassa kuin sen liikennejärjestelyihin.

Eilen sitten onnistuin aloittamaan haun ikään kuin puhtaalta pöydältä kun oivalsin että nykyäänhän liikenneympyrät ovat milteipä vakioratkaisu uusien asuinalueiden pää- ja jakajakatujen risteyksiin.

PS Pyydän saada huomauttaa että Yocce T oli ottanut rastikuvan siihen ainoaan suuntaan josta ei voinut saada oikein minkäänlaista vinkkiä paikan sijainnista. En sano että kuva oli tarkoituksellisen harhaanjohtava:rolleyes:

PPS Iloista pääsiäistä ja kevään myötä piristyvää kuvarastifillarointia sinne Nurmijärvelle (ja miksei laajemmallekin)!

YocceT
20.04.2019, 15.53
Vihjekuva, jos sellaista olisi tarvittu, olisi sitten ollut laajemmalla rajauksella.

Uudesta on vahva aavistus, mutta odotellaan hetki, jos nyt joku muukin näitä hakisi..

YocceT
22.04.2019, 20.08
Vanha rasti (147) sijaitsee Metsäkyläntiellä (https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1c58ZxsNoGim_yZ2P30XpoClUYPU4bq-R&ll=60.38477839756203%2C24.797641188859984&z=15), Klaukkalan ohikulkutien työmaan kohdalla.

https://pic.useful.fi/6HXbZZVAr.jpg

Ja uusi on sitten jossain toisaalla:

https://pic.useful.fi/MIp5sErtl.jpg

kuovipolku
24.04.2019, 22.34
Rasti 148 (https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1c58ZxsNoGim_yZ2P30XpoClUYPU4bq-R&ll=60.38246030000001%2C24.73915139999997&z=17) löytyi Klaukkalan urheilupuistosta. Se ei ollut kovin vaikea sellaiselle joka on nähnyt ylipainehallin sisäänkäynteineen, mutta sillä oli sellainen parasta ennen -päivämäärä, sillä Nurmijärven jalkapalloseuran kuplahalli puretaan keväisin ja pystytetään uudelleen syksyllä.

https://pic.useful.fi/nS3o4a8DS.jpg

Uudesta saa hakemalla hakea yhtymäkohtia edellisen rastin kanssa eikä niitä taida silti löytyä ensimmäistäkään. Tämä lienee sellainen maantiepyöräilijöiden rasti, mutta saa sen käydä hakemassa vaikka sähkömaastopyörällä.

https://pic.useful.fi/7rN3yclhy.jpg

YocceT
25.04.2019, 07.46
Nurmijärven jalkapalloseuran kuplahalli puretaan keväisin ja pystytetään uudelleen syksyllä.

Niinhän se hallille myönnetyn rakennusluvan mukaan pitäisi mennä. Mutta koska Nurmijärvellä rakennuslupia ei tarvitse noudattaa, NJS on saanut pitää hallinsa pystyssä ympäri vuoden jo kohta kymmenen vuotta.

Uudesta saa hakemalla hakea yhtymäkohtia edellisen rastin kanssa eikä niitä taida silti löytyä ensimmäistäkään.

Heh, taisit laittaa rastiksi sen, mitä itsekin pidin potentiaalisena tulevana kohteena. ;-)

kuovipolku
25.04.2019, 09.50
Nurmijärveläisestä meiningistä en tiedä mitään, mutta tässä melkein meikäläisen naapurissa on samalla konseptilla aikanaan toteutettu futisjunnujen kuplahallihanke, Busmo Areenan nimen saanut ylipainehalli kaupungin tekonurmella Myllypuron urheilupuistossa, ja sen keväinen purku, syksyinen nosto ja jokatalvinen romahdus pahimman lumikuorman aikoihin kuuluvat jo vuodenkiertoon. (Tämänkeväiset purkutalkoot taisivat olla juuri viime viikonloppuna.)

Mutta eihän tämä nykyinen halli (https://www.nurmijarvenuutiset.fi/artikkeli/102672-jalkapallohalli-ei-jaanyt-kuplaksi-vaan-nousi-jo-harjakorkeuteen), Nurmijärven Sähkö Areena, ole ollut pystyssä kuin vuodesta 2013 - laskit kai mukaan jonkun sen (vaatimattomamman) edeltäjän?

Rastille mennessä ei muuten voinut olla huomaamatta muistokynttilöitä (https://www.nurmijarvenuutiset.fi/artikkeli/764661-nuori-mopoilija-menehtyi-kolarissa-nurmijarvella) Lepsämäntien ja Kisatien risteyksessä.

PS "Great minds think alike" sanovat englanninkieliset. Tämmöisiltä päällekkäisiltä tai samanaikaisiltakin rasti-ideoilta ei voida välttyä eikä tietysti tarvitsekaan:D Toivottavasti joskus syntyy myös kuvarasteihin oleellisesti kuuluvaa kihinää ja kuhinaa, kun rastille on samaan aikaan menossa tai tulossa useampikin hakija:cool:

YocceT
25.04.2019, 11.06
Näin se ihmisen muisti on rajallinen.. Hallia alettiin puuhata vuonna 2011 ja se saatiin käyttökuntoon 2013. Seison tältä osin korjattuna. Mitään edeltäjää tuolla ei ola ollut, paikalla oli aiemmin hiekkakenttä ja vieressä edelleenkin siinä oleva tekonurmikenttä.

YocceT
27.04.2019, 14.53
Vanha kuvarasti (149) (https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1c58ZxsNoGim_yZ2P30XpoClUYPU4bq-R&ll=60.50179927369929%2C24.83665423697539&z=18) oli rakennus Keikkumäentien varrella.

https://pic.useful.fi/wJtq03o7M.jpg

Uusi edustaa hieman uudempaa arkkitehtuurista näkemystä.

https://pic.useful.fi/d61cv8Nca.jpg

kuovipolku
27.04.2019, 16.22
Ihmettelin joskus Nurmijärven ja kai Tuusulankin "Sampo-pysäkkejä", kunnes selvisi että kyse on palveluliikenteen pysäkeistä. Paikallislehti tiesi kertoa että kilpailutuksen jälkeen Nurmijärvellä on ajettu Kivenkyytejä mutta eihän pysäkkikilpiä sen vuoksi kannata vaihtaa!

YocceT
27.04.2019, 16.45
Tuo Sampo-liikenne päättyi liki 10 vuotta sitten (2011). Se oli kutsupohjainen joukkoliikenne, samankaltainen kuin Helsingissäkin aikanaan. Kustannukset kunnalle kävivät tuosta liian suuriksi ja tilalle tuli reittipohjainen, aikataulun mukaan ajettava Kivenkyyti. Sitkeästi nuo Sampo-pysäkkien kyltit ovat teiden varsilla säilyneet.

Teemu H
27.04.2019, 18.34
Minulla on maantiepyörä alennettu traineriksi, joten en kykene maantierasteille lähtemään. Uudesta olisi ns. varma arvaus. :o

Kävin kyllä tuota edellistä rastiakin katselemassa, sehän on Ali-Santapohja -niminen torppa 1800-luvun alusta.

Nurmijärven rakennuskulttuuri
173 ALI-SANTAPOHJA

Poikkeuksellisen perinteisenä säilynyt 1800-luvun torpparakennus. Ali-Santapohjan torppa oli Pappilan torppa,
joka perustettiin Pappilan pohjoisille takamaille vuonna 1829. Ensimmäinen torppari oli silloin n. 30-vuotias
Heikki Juhonpoika, jonka toimesta nykyinen asuinrakennus on pystytetty perustamisen aikaan. Torppa
itsenäistyi ja lunastettiin asutustilaksi 1924.

Päärakennnus (1) on matalahko ja satulakattoinen. Se sanotaan kooltaan vastanneen keksikkokoisen
maatalon asuinrakennuksia tuona aikana. Kattovuoliaiset ovat vanhoilliseen tapaan näkyvissä ja ne ovat
profiloinnein koristellut. Pihasivun kuisti on lakujaan ollut avoin.

Pihapiiri oli alkujaan suljettu neliö ja se muodostui itäivulla karjarakennuksen ja saunan (kaikki purettu),
eteläsivulla olleen tallin (purettu), pohjoissivun luhtiaitan vuodelta 1863 (2) sekä länsisivulla itse torpan
rajaamana.

http://www.nurmijarvi.fi/filebank/843-KOHTEET_98-191.pdf

kuovipolku
27.04.2019, 19.15
Yritin tällä kertaa pidättäytyä luennoimasta, koska ihan kaikki eivät siitä tykkää:p Paikkaan on tosiaan kiinnittänyt huomiota muutenkin kuin sen (rastikuvassakin näkyneen) Sampo-pysäkkikyltin takia.

PS Kuvaussuunnasta silmään pistää tietenkin tuo poikkeuksellisesti ulkopuolella oleva tervapahvivuoraus. Mikä lie ollut syynä moiseen? Kiire, laiskuus, tilapäisyys?

PPS Mulla olisi kesäkuntoon laitettu eli trainerista irrotettu ja - kuten jotkut ovat varmasti osanneet edellisestä rastikuvasta päätellä - jo yhdellä ulkolenkilläkin käynyt maantieraketti! Mitä säännöt sanovat: onko kaverille kilauttaminen fuskaamista vai täysin luvallista? Ja jos on, mitä mahtavatkaan kanssakilpailijat tykätä: onko joku sitä mieltä että ei ole reilua peliä ollenkaan semmoinen?:cool:

Teemu H
27.04.2019, 22.21
Kyllä minä ainakin luen mielelläni lisätietoja rasteista, mutta ei niitä myöskään ole mikään pakko kirjoitella :)

Pakko kai se maantiepyörä on siirtää ulos pikkuhiljaa, uudet tuubitkin ovat postissa tulossa. Vanhoilla en viitsi lähteä, litku oli kovettunut venttiiliin :D

Kenties tuossa vanhassa rakennuksessa on vain haluttu suojata ulkopintaa, siinähän lumiaurakin voi tehdä ikävyyksiään. Tietenkin voi olla kyse suojelusta pienillä resursseilla, moni ei pysty tai halua tehdä täydellistä remonttia hirsirakennukselle. Vanha sukupolvi voi säästää sen työn nuoremmille.

kuovipolku
27.04.2019, 23.12
Pääasia että pidetään kunnossa se mikä on kunnossa pidettävä - ja harvinaisen hyvin säilyneeltähän se kokonaisuutena näyttää ja uusi asuinrakennuskin on aikoinaan fiksusti sijoitettu hieman erilleen vanhasta pihapiiristä. Lumiaurateoriaa en olisi keksinytkään, mutta siinä voi olla vinha perä.

PS Ihan vain siltä varalta että sattumalta kävisi niin että onnistuisin hakemaan uuden rastin ja vieläpä ennen kuin kukaan muu on ehtinyt edelle lienee syytä mainita että foorumipostilaatikkooni ei tullut yv:tä Teemu H:lta.

Teemu H
04.05.2019, 17.23
Würthin turvakenkiä siinä mainostetaan Nurmijärven Würthin ikkunassa (rasti 150) (https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1c58ZxsNoGim_yZ2P30XpoClUYPU4bq-R&ll=60.45525319999998%2C24.840399499999933&z=17) .

http://teemu.dy.fi/r/kr0519a.jpg

Uusi rasti, siellä olisi taustalla ihan hyvä heinäharava jollekin hipsteriviljelijälle, fiksillä voisi vaikka vetää:
http://teemu.dy.fi/r/kr0519b.jpg

YocceT
04.05.2019, 17.43
Onnistuuhan se asvalttirastin haku gravel-pyörälläkin ;-).
Uusi on siitä hauska, että siitä on Googlen streetview'ssä kaksi kuvaa: ennen ja jälkeen romahduksen.

PS! Mikä "möykky" sulla on pyörässä tuossa vaakaputken päällä?

Teemu H
04.05.2019, 21.29
Möykky on vain tuommoinen laukku eväille ja muulle rojulle: https://www.xlab-usa.com/stealth-pocket-500c.html
Ihan vasta sen hommasin, pyörässä on ruuvikiinnitys tuossa kohtaa.

kuovipolku
06.05.2019, 09.08
Edellinen eli Würthin rasti osoittautui sikäli hauskaksi että tiesin paikan - siis Würthin, en rastin:D - koska olin ajanut ja nähnyt sen kahdeltakin eri puolelta, mutta en rastin löytämisen kannalta oikealta eli Kuusimäentien puolelta. Vaikka ser rakennuksena ehkä oli sellainen josta olisin voinut ajatella että kannattaa tuokin käydä tsekkaamassa, niin koska en tee niin sanottuja oikeita töitä ja koska mulla on peukalo keskellä kämmentä, en ole ikinä astunut sisään yhteenkään Würthin myymälään enkä niin muodoin olisi osannut kuvitellakaan että niissä myydään jotain tennareita...

Tämä uusi rasti on puolestaan siitä hauska että itsekin olen silmäillyt paria pittoreskin näköisesti romahtanutta maatalousrakennusta ja tuumillut niiden sopivuutta uudeksi rastiksi - sitten joskus kun olisin taas jonkun Nurmijärven kuvarastin ensin löytänyt:cool: - mutta sitten ajatellut että yksi lauta-, aaltopelti- ja tiilikasa on ihan samannäköinen kuin toinenkin. Tällä haluan siis kertoa että kävin kyllä ottamassa kuvan oikeaksi epäilemästäni, mutta kun varsinaista varmuuden tunnetta en paikalla kokenut en arvaa kuvia laittaa. Itse asiassa vaikka StreetView'ssa vuodenaika vaihtuu kesästä loppusyksyyn ja ajassa hypätään seitsemän vuotta eteenpäin - taitaa riippua siitä kummalta puolelta lähestyy? - olen jokseenkin varma että oikea rotisko on jossain muualla. (Tämän talon viimeiseksi jäänyt traktori oli Ford ja isäntä itse oli ollut Opel-mies.)

PS Aika jännä tuollainen asumaton talo jonka pihapiirissa aika on joskus pysähtynyt. Selvästi näkee että talo on ollut vuosia autiona, mutta silti tulee vähitellen sellainen tunne että joku katselee pihaan tunkeutunutta pyöräilijää. Itse itseäni huvittaen ajattelinkin että hyvä että laitoin fillarin oikein päin eikä välityskään jäänyt liian raskaaksi nopeaan liikeellelähtöön, sillä jos nyt alkaisi kuulua jostain moottorisahan ääntä, saattaisi tulla aika kiire - ja miltei samassa pärähti selkäni takaa moottorisaha käyntiin!

YocceT
08.05.2019, 19.00
Vanha rasti (151) (https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1c58ZxsNoGim_yZ2P30XpoClUYPU4bq-R&ll=60.43115308808723%2C24.655752308544834&z=16)oli romahtanut lato Yli-Lepsämäntien varrella.

https://pic.useful.fi/wfGYs_cAT.jpg

Uudelle tuskin käy vähään aikaan samalla tavalla

https://pic.useful.fi/9jRYJEYYx.jpg

kuovipolku
08.05.2019, 23.43
Yli-Lepsämäntien mutkan lato kuului kyllä tuttuihin ja mielessäkin olleisiin, mutta tällä kertaa kävi niin etten mitenkään osannut yhdistää rastikuvaa siihen kuvaan mikä mulla ladon nykytilasta oli (ja sehän on juuri tuommoinen kuin mitlä se tässä Ari Immosen viime marraskuussa StreetViewiin kuvaamana näyttää

https://pic.useful.fi/OTYuZGjpC.png

Mutta ongelmahan on tietysti minun eli rastinhakijan joka ei ole osannut katsoa samasta kulmasta tai kiinnittää huomiota samoihin seikkoihin tai yksityiskohtiin kuin rastinlaittaja ja tietysti se joka rastin hänen nenänsä edestä vie.

Hupaisaa lienee tavallaan myös se että otin sen väärän romahtaneen maatalousrakennuksen lisäksi kuvan tästä uuden rastin kivirakennuksesta. Fair play henkeä on kuitenkin sen verran että en sitä nyt ja tässä käytä enkä huomennakaan.

kuovipolku
09.05.2019, 21.05
https://pic.useful.fi/YiuxZ1l3C.jpg

Vuonna 1930 rasti 152 (https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1c58ZxsNoGim_yZ2P30XpoClUYPU4bq-R&ll=60.499206800000024%2C24.897036999999955&z=17) eli Raalan kartanon luonnonkivinen, noppamainen ja aumakattoinen viljamakasiini, joka sijaitsee rinteen alaosassa näkyvällä paikalla, oli koko lailla samannäköinen kuin tänäänkin - ja yhtä lailla silloinkin piti käynnistä ottaa muistoksi potretti. Ihmettelen vaan missä ylioppilaiden fillarit? Varmaan viereisen kalliokukkulan laella sijaitsevan empiretyylisen päärakennuksen pihassa.

https://pic.useful.fi/vpwnBNRu_.jpg

Katto on nykyään tylsästi peltiä eikä Hynnäkorventielläkään voi enää ajaa gravelia. Sähköt oli varmaan vedetty Raalantielle jo tuolloin, mutta veikkaisin että Hynnäkorventiellekin ne tulivat vielä ennen sotia.

Uudessakin rastissa ollaan maalaismaisemassa, näkyvällä paikalla ja tien vieressä.

https://pic.useful.fi/HoYf53kGw.jpg

Teemu H
09.05.2019, 21.59
Komea kämppä tuosta vanhasta rastista tulisi jollekin, onko Grand Designs tuttu tv-sarja?
Ajoin minäkin tänään sen ohi, mutta en kehdannut kuvata, koska pyörä on vieläkin likainen :o

kuovipolku
09.05.2019, 23.26
En ole ihan varma juuri tuosta, mutta ainakin jotain tv-sarjaa katselin jossa ideana oli muuntaa jokin epätavallinen mutta komea rakennus asuinkäyttöön. Kyllähän viljamakasiini olis kevannut siihen ohjelmaankin, mutta meillä taitaisi jo esimerkiksi ikkunattomuus muodostua kompastuskiveksi, kun standardien mukaan pitää asuinhuoneistosta löytyä tietty määrä ikkunapinta-alaa, mutta museovirasto vastustaa kiivaasti suojellun rakennuksen seinien puhkomista

Muuten olen sitä mieltä että tuollainen meininki - kuvarastin ohi ajaminen sitä hakematta - ei ole mistään kotoisin. Jos pyörä on likainen, (a) ottaa kuvan niin kaukaa ettei lika näy, tai (b) piilottaa fillarin jonnekin kuvan kätköihin tai rajaa sen ohjaustangon päätä tai satulaa lukuunottamatta pois kuvasta,

No, uusi rasti on periaatteessa ihan samaa ohiajettavaa tyyppiä, joten tarjoutuu heti tilaisuus korjata moinen moka ellei peräti ylimielinen käytös:cool:

YocceT
10.05.2019, 06.50
Ihmettelen vaan missä ylioppilaiden fillarit?

Varmaankin ovat saapuneet paikalle automobiililla, jonka kulma pilkottaa tuolla vasemmassa reunassa.

Tuosta Raalan kartanosta sellainen muistelo, että joskus 1990-luvun lopulla se oli kiinteistövälittäjällä myynnissä, hintapyyntö oli luokkaa 3 miljoonaa markkaa tai hieman yli. Se tuntui silloin kalliilta, mutta pari vuotta myöhemmin tuli euro, eikä 500 000 ole läheskään niin kalliin tuntuista. Toisaalta, muutaman satatuhatta joutuu maksamaan jo ihan perus-omakotitalostakin näillä nurkilla, ja tuossa olisi pienellä ekstralla saanut kosolti lisää.. ei vaan silloin ollut pelimerkkejä tarpeeksi taskussa.

Markku Liitiä
10.05.2019, 09.08
Kukahan Raalan kartanossa mahtaa nykyään asua, vai asuuko kukaan? Takavuosina ainakin rakennuksen kivijalassa sijaitsevassa asunnossa asui joku tyyppi, kun kävin kyselemässä traktoriapua parille virolaisduunarille, jotka olivat ajaneet sadan metrin päässä olevassa Hynnänkorventien mutkassa ojaan. Jelppiä ei herunut, vaikka pihalla oli ihan toimintakuntoisen näköinen traktori. Etelämpänä sijaitsevan heppatilan isäntä oli suosiollisempi.

Tien toisella puolella olevassa entisessä, nykyään autoharrastajille tms. vuokratussa navetassa on kyllä toimintaa.

Kartanon laajoja peltoja (tai en minä tiedä kuka ne nykyään omistaa) käy keväisin muokkaamassa mielenkiintoinen telaketjuilla kulkeva, runko-ohjattava jättitraktori. Vehje etenee normitraktoriin nähden huimaa vauhtia ja perässä oleva maatalouskone on varmaan 10 metriä leveä.

YocceT
10.05.2019, 09.25
En tiedä kuka asuu, mutta mielestäni se on asuttu. Pellot on myyty tai vuokrattu lähiseudun viljelijöille, ainakin osalla kasvaa Tammilehdon herneitä, joita myydään kesällä pitkin eteläisen Suomen kauppoja ja toreja. Navetta (tai viimeksi sikala) on tosiaan autoharrastajien hallussa. Se telatraktori.. tuon näköinen..? https://www.youtube.com/watch?v=QxfpoTejnOQ

Markku Liitiä
10.05.2019, 09.32
Juu, tuommoinen traktori se on.

Ajan työmatkalla Hynnänkorventietä päivittäin. Pari viikkoa sitten traktori oli taas saapunut eräänä aamuna työmaan laitaan ja iltapäivällä toiseen suuntaan mennessäni hommat oli hoidettu. Luin joskus lehtijutun, jonka mukaan tuontyyppisiä traktoreita ei tuolloin ollut Suomessa kuin pari kappaletta.

kuovipolku
10.05.2019, 10.44
Automobiili taitaa olla sama joka näkyy paremmin toisessa, Nurmijärven museon kokoelmatietojen mukaan myös vuonna 1930 otetussa kuvassa:

https://www.finna.fi/Cover/Show?id=muistaja_nurmijarvi.M011-12877&index=0&size=large

Tuosta ylemmästä kuvasta kerrotaan että siinä on "kolme Eteläsuomalaisen osakunnan Nurmijärven tutkimusretkikunnan jäsentä Raalan kartanon kellarin edessä, 1930." Kotiseuduntutkimus oli virinnyt ESO:ssa eloon kevätlukukaudella 1930. "Ensimmäisenä osoituksena uudesta kiinnostuksesta oli kesällä 1930 tehty retki Aleksis Kiven kotipitäjään Nurmijärvelle." Seuraavana kesänä tehtiin 12 hengen voimin kolmen viikon matka Elias Lönnrotin kotipitäjään vanhaan Sammatin kappeliseurakuntaan, mutta erityisen mielenkiintoinen oli kesällä 1933 Nurmijärvelle tehty täydennystutkimusretki jota johtivat maisteri Ruben Nirvi ja Kai von Fieandt, Erityisesti von Fieandt oli innokas AKS-henkisen tai AKS:läisittäin värittyneen kotiseututyön tekijä.

"Retken tuloksia esiteltiin laajasti seuraavana vuonna ilmestyneessä Uusimaa II-julkaisussa. Retken tarkoituksena oli suorittaa ”antropologisia tutkimuksia” Nurmijärven pitäjän asukkaista, kuten julkaistun selvityksen otsikkokin kuului. Selvityksen kirjoittaneen Onni Salmisen mukaan tutkimuksen tarkoituksena oli täydentää Suomalaisen Tiedeakatemian aloitteesta vuodesta 1924 eri puolilla Suomea tehtyjä antropologisia tutkimuksia, joiden tarkoituksena oli ”selvittää ruumiinrakenteen eroavaisuuksia eri roduilla sekä määritellä suomalaisen rotuominaisuudet kokonaisuudessaan”. Tutkimustuloksiksi saatiin asukkaiden kalloja mittaamalla, että Nurmijärven asukkaat olivat ”keskikalloisia”, samoin kuin hämäläiset ja ruotsalaiset – Itä- ja Pohjois-Suomen asukkaat sen sijaan olivat ”lyhytkalloisia”."

YocceT
14.05.2019, 19.20
Viljankuivaamojahan tähän pitäjään mahtuu, mutta se yksi jota tässä haettiin eli rasti 153 (https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1c58ZxsNoGim_yZ2P30XpoClUYPU4bq-R&ll=60.413853536606695%2C24.853308430765424&z=17) sijaitsee Metsäkyläntiellä Palojoella.

https://pic.useful.fi/DA7sDnzg9.jpg

Uusikin rasti on maatalousrakennus

https://pic.useful.fi/ya5s-Bn3x.jpg

YocceT
21.05.2019, 19.31
No ei kai tämä nyt liian vaikea ole?

kuovipolku
21.05.2019, 21.14
Punamullalla tai punamullan väriseksi maalattu nykyisin koristeena, eräänlaisena tiemerkkinä tai kirjelaatikon kiinnitysalustana toimiva entinen maitolaituri, oli se aito alkuperäinen, muualta roudattu tai uudistuotantoa oleva jäljitelmä, on niin tavanomainen näky Uudenmaan ja Nurmijärvenkin maanteillä, että pitää olla jonkinlainen asianharrastaja, kotiseutufanatiikko tai tietyllä tapaa kiinnostuneisuudeltaan suuntautunut että ylipäätään noteeraa niitä ja että osaa sijoittaa erilaiset näkemänsä kartalla edes suunnilleen oikealle seudulle.

Tämä siis henkilökohtaisena näkemyksenäni aiheesta, mutta sen parempaa suoraa vastausta en kysymykseen myöskään osaisi antaa.

PS Onhan tuossa kieltämättä siksi monta poikkevuutta tavanomaisemmista, että sen voi toki kuvitella jäävän satunnaisenkin ohiajajan muistiin. Ja erityispiirteitä siinä on aivan takuulla sen verran että minäkin olen varma että tunnistaisin sen nyt jos ajaisin sielläpäin ja katse olisi noussut ylös asfaltin pinnasta:D

YocceT
21.05.2019, 21.41
Aivan kuten viljankuivaamojakin kohdalla.. :-)

Noita uusvanhoja kopioita on vähän joka mutkassa, mutta mielestäni tämä on "aito ja alkuperäinen". Tuohan oman toimensa ohella on myös yhden Strava-segmentin maali ja samalla lähtöpiste saman segmentin päinvastaiselle versiolle, sikäli kuin se mitenkään nyt auttaa ketään löytämisessä.

kuovipolku
21.05.2019, 22.20
Ihan kaikille edellisenä rastina ei ollut viljakuivaamo - joita kieltämättä on Nurmijärvelläkin melkein yhtä lukuisia kuin erisävyisillä. erivärisillä ja maalaamattomilla aaltopelilevyillä paikattuja kattoja - vaan hieman erityisempi kokonaisuus, jonkalaista ei toista löytyne ja jonkalaista ympäristöään edes hiukan muussa kuin kovin konkreettisessa mielessä havainnoiva ei hevin voi olla noteeraamatta. Mutta kukapa ei pitäisi omia ajatuksiaan yleisesti pätevinä tai omia rastejaan lähes itsestään selvästi muitakin kiinnostavina?:eek:

Segmentit taitavat tosiaan olla erityispiirien harrastus? Mä en ainakaan tiedä kuin omaksi huvikseni tai iloksi tekemieni alku- ja loppupisteet. Mutta katsotaan nyt - jos tässä niin hassusti käy ettei Nurmijärven kuvarasteissa muuten ala tapahtumaan - milloin olisi taas maantieajokuntoinen ja -haluinen...

YocceT
23.05.2019, 18.30
Panoraama paikalta. Ohikulkeva tie näkyy sekä oikeassa reunassa (etelään) että vasemmassa (pohjoiseen). Noin suurinpiirtein -ilmansuunnilla.

https://pic.useful.fi/csPn6AxPs.jpg

YocceT
25.05.2019, 11.07
Hiljaista on.. No HEPOn Roosa 80 -lenkki pyyhkäisee tuosta ohi, ainakin jos noudattavat speksiä. Viikon päästä siihen letkaan mukaan, ja katsetta muuallekin kuin edelläajavan takapyörään.

kuovipolku
25.05.2019, 20.46
Hiljaistahan täällä on muutenkin ja tänään siellä sisämaan puolella liikkuneet sadekuurot taisivat pitää satunnaisetkin kuvarastifillaristit muualla tai kokonaan sisätiloissa.

Muutenhan on niin ettei maantiepyöräiljän katse ole edelläajavan takapyörässä vaan merkittävän paljon ylempänä ja edempänä. Paitsi HePo-lenkkiläisellä joka ei luota edelläajaviin tai jolla ei ole juurikaan ryhmäajokokemusta tai joka haluaa esittää kokeneempaa ja parempaa kuin onkaan:rolleyes:

Mutta mä en oikein usko että HePo-lenkkiläisiä saadaan houkuteltua tämän jalon lajin piiriiin - enkä toisaalta usko etteikö kuvarastipyöräilyyn hurahtaneiden joukossa olevan useitakin sellaisia joiden ei tarvitse HePon lenkkien GPS-jälkeä seurata tämän rastin hakeakseen...

YocceT
26.05.2019, 11.17
No tämän noutajaa odotellessa kävin tuon naapuripitäjän kuvarastiketjun päivittämässä..

Teemu H
26.05.2019, 15.53
Eihän vesikeli tietenkään haittaa, mutta en vain keksinyt oikeaa paikkaa. Piti oikein miettiä, minkälainen laituri vaikkapa naapurillakin tuossa on, eivät ole jääneet mieleen nämä rakennelmat...

Rasti 154 maitolaituri Hynnänkorventiellä (https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1c58ZxsNoGim_yZ2P30XpoClUYPU4bq-R&ll=60.464332503583435%2C24.925390118614587&z=16)

http://teemu.dy.fi/r/kr0519c.jpg

Uutta lähdetään arvailemaan näin, liittyyköhän maatalouteen myös:
http://teemu.dy.fi/r/kr0519d.jpg

YocceT
28.05.2019, 07.28
Rasti 15 (https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1c58ZxsNoGim_yZ2P30XpoClUYPU4bq-R&ll=60.5184459196662%2C24.920628814526026&z=17)5 oli vanhan aitan tai vastaavan nurkka Raalantiellä.

https://pic.useful.fi/VrhHHeJbW.jpg

Mutta missäs tämä sitten on?

https://pic.useful.fi/4sCY3798X.jpg

YocceT
04.06.2019, 12.56
Hitaasti liikkuu rastit.. Jotta saadaan eloa, niin vihjeeksi sellainen, että nyt on 10 seuraavaa viikkoa hieman hiljaisempaa kuvan kohteessa.

Firlefanz
04.06.2019, 13.44
Hitaasti liikkuu rastit.. Jotta saadaan eloa, niin vihjeeksi sellainen, että nyt on 10 seuraavaa viikkoa hieman hiljaisempaa kuvan kohteessa.

Saattavat olla niin sanotut yleiset syyt - mitä ne sitten ovatkaan; joskus aikoja sitten sillähän viitattiin siihen mitä Tehtaankadulla ajateltiin tai mitä Tamminiemessä ajateltiin Tehtaankadulla tai kauempaakin ajateltavan - vaikuttamassa siihen että kuvarastiketjuissa on jopa normaalia hiljaisempaa.

Mitä tulee vihjeeseen, niin voitaneen kysyä onko tuo kaikkien aikojen vähiten lisäinformaatiota tai sellaista mitä uunoinkaan kuvarastiharrastaja ei olisi jo omatoimisesti kyennyt päättelemään tai edes oikein arvaamaan?

Mutta yritetään - ja tarkoitan tällä itseni lisäksi kaikkia, jopa satunnaisia lukijoita - hakea rasti edes mainittujen kymmenen viikon aikana!

YocceT
04.06.2019, 13.56
Niin, mitkähän ovatkaan paikkoja, jotka hiljenevät toukokuun lopussa kymmeneksi viikoksi, herätäkseen taas uudelleen eloon syksymmällä.. Kirkot, vanhainkodit, kirjastot vai jotkin muut..

Firlefanz
05.06.2019, 21.27
Niin, mitkähän ovatkaan paikkoja, jotka hiljenevät toukokuun lopussa kymmeneksi viikoksi, herätäkseen taas uudelleen eloon syksymmällä.. Kirkot, vanhainkodit, kirjastot vai jotkin muut..

Se lause mikä mun aivoista lähti (mutta johon tuli matkalla näppäimistölle jostain niin paljon lisää että koko lause hajosi) sisälsi sellaisen ajatuksen että jos yhdeksän kymmenestä rastikuvan katsojasta tuumaa että tuo on joku koulu ja se kymmeneskin pitää rakennusta joko jäätelötehtaana tai kouluna, niin sellainen sanallinen vihje oli suorastaan historiallisen tyhjä ja informaatioarvoltaan nolla, jonka yhdeksän kymmenestä päättelee tarkoittavan että rastina on koulu ja se kymmenes tuumaa että koulu se on tai sitten jäätelötehdas: sehän kertoi vain sen minkä kaikki jo tiesivät tai ainakin arvasivat. Mutta ihan miten vaan...

Rasti 156 (https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1c58ZxsNoGim_yZ2P30XpoClUYPU4bq-R&ll=60.4896757%2C24.858638499999984&z=17) ei sitten ollutkaan jäätelötehdas vaan Karhunkorven koulu (joka luonnossa on miltei valaistuksessa kuin valaistuksessa huomattavasti keltaisempi kuin kuvissa ja jonka moni saattoi luulla tai muistaa olleen jo rastina):

https://pic.useful.fi/T3jZKEiYy.jpg

Uudeksi rastiksi mulla ei oikein ollut ideaa, mutta sen voin sanoa etten mitään kymmeneksi viikoksi hiljentynyttä paikkaa lähtenyt valitsemaan:

https://pic.useful.fi/gEMMbvi3X.jpg

Markku Liitiä
06.06.2019, 15.29
...vaan Karhunkorven koulu...

Höh, jos tuosta väliltä raivattaisiin pois pusikkoa ja talo tai kaksi, näkisin varmaan Karhunkorven koulun työhuoneeni ikkunasta. Vaan enpä äkännyt kuvasta, että se on se.

Teemu H
06.06.2019, 15.33
Ja onhan se ollut ennenkin rastina, eikö olekin? Olen 75% varma asiasta :D

YocceT
06.06.2019, 16.13
Karhunkorven koulua ei oltu ainakaan rastikartalle merkitty. Siinä vieressä on yksi vihreä maitolaituri, joka on ollut rastina.

Firlefanz
06.06.2019, 22.25
Höh, jos tuosta väliltä raivattaisiin pois pusikkoa ja talo tai kaksi, näkisin varmaan Karhunkorven koulun työhuoneeni ikkunasta. Vaan enpä äkännyt kuvasta, että se on se.

Sä et sitten vielä ole oppinut että *aina* pitää miettiä miksi rastikuva on rajattu juuri noin ja mitä sillä halutaan peittää tai miten sillä yritetään hämätä. Tässä tapauksessa rastin tunnistamista helpotti ja nopeutti suuresti kun hiffasi että rastin laittaja ei halua Karhunkorven koululle tunnusomaisen ikkunalinjan näkyvän vaan päin vastoin haluaa hämätä.

Mulla ehkä oli pelkkä hyvä tuuri kun tunnistin oitis katon.

Firlefanz
09.06.2019, 11.35
Jottei unohtuisi että Karhunkorven koulun jälkeenkin olisi rasti haettavana:

https://pic.useful.fi/32MbM0el5.jpg

Eihän tällä(kään) rastilla mitään kiirettä ole, mutta jospa se kannustaisi hakijoita kun kerron lisävihjeenä ettei tarvitse pelkästään asfaltilla ajaa ja ihan koko matkaa valkoista viivaa seurata. Ja saattaapa rasti sijaita jonkin ehkä vähemmän kaikenlaisille sivuteille poikenneen ennenkäymättömällä Veloviewer-ruudulla.

YocceT
09.06.2019, 11.52
Jep, kohde on kyllä tunnistettu. Pikkasen rajatapaus, kun on nykyään yksityisessä omistuksessa. Eikä tuota uutta VW-ruutua, vaikka tuolla käynkin. :-)

Firlefanz
09.06.2019, 13.05
Meinaatko että olisi yksityisaluetta tai pihapiiriä jonne ei sovi ajaa? Mä ajattelen että jos ei vaikuta olevan toimintaa tai ei vaikuta asutulta eikä minkäänlaisia kylttejä ole, niin ihan terveellä järjellä nänä asiat ovat paikan päällä ratkaistavissa ja jossattuu sittenkin erehtymään, niin hyvillä käytöstavoilla mahdollisesti syntynyt tilanne on hoidettavissa. Enkä rupea neuvomaan muita:cool:a

PS En varsinaisesti ajatellut sinua enkä muitakaan tämän ketjun kokeneempia tai aktiivisimpia hakijoita. Uskalsin toivoa että muitakin fillariharrastajia Nurmijärvellä (ja ympäristössä aina Helsinkiä tai Vantaata myöten) on jotka saattaisivat olla kiinnostuneita yhdistämään kaksi pyöräily-ympyröitä ja fillarointiajatusmaailmaa laajentavaa juttua!

YocceT
09.06.2019, 22.01
Rasti 157 (https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1c58ZxsNoGim_yZ2P30XpoClUYPU4bq-R&ll=60.56244243762863%2C24.861135735484027&z=15) oli siis Suomiehen entinen koulu, joka viime talvena myytiin yksityiselle ostajalle. Tulevasta käyttötarkoituksesta ei ole vielä tietoa. Liikennemerkki portilla kielsi ajoneuvolla ajamisen pihaan, mutta salli huoltoajon. Tulkitsin, että kuvan ottaminen on huoltoajoa.

https://pic.useful.fi/OnVWaSXkJ.jpg

Uusi rasti:

https://pic.useful.fi/uItnj2lKp.jpg

YocceT
14.06.2019, 15.54
Paikallislehteä lukeville varmaankin on tuttua keskustelu (tai melkeinpä väittely) tämän kuvarastikohteen tulevasta kohtalosta. Purkaako vai ei, kas siinäpä mielipide-ero.

Firlefanz
19.06.2019, 07.56
Paikallislehteä lukevat eivät ilmeisestikään kovin aktiivisesti harrasta Nurmijärven kuvarasteja, mä en lue Nurmijärven Uutisia ja minusta kuva näyttää kovasti rakennusaikansa tyyppikansakoulun keittiön sisäänkäynniltä.

Mutta koska olen todennäköisesti väärässä, en jaksa rastia hakea. Ja jos tietäisin olevani oikeassa, en siltikään suostuisi hakemaan rastia vaan jättäisin sen hakematta hiljaisena protestina rastikuvalle.

YocceT
19.06.2019, 10.10
Hmmm.. sinulle sitä ei sitten mikään kelpaa. Milloin on liian helppoa (ei viitsi hakea) ja milloin liian vaikea (ei viitsi hakea). No samapa tuo minulle. Joku hakee tai ei, ja asettaa uuden rastin tai sitten ei, jolloin ketju jatkuu tai ei.

Julkisesta rakennuksesta keskeisellä paikalla ei kovin laajaa yleiskuvaa voi ottaa, silloin mennään edelliseen kategoriaan. Toisaalta, validoin näitä kuvia ennen julkaisua kotona, ja jos emäntä tietää, niin silloin kuvan taso on sellainen että useimmat edes joskus tienoilla kulkeneet ja silmänsä aukipitäneet tunnistavat kohteen. Tämänkin osalta vastaus tuli sekunnissa, "no toihan on ... ".

Firlefanz
19.06.2019, 11.05
Mun kommenttini pitää ymmärtää ja osata suodattimen läpi (aivan kuten euronkin kommentit toisissa ketjuissa)! Mutta olen vilpittömästi eli ihan oikeasti pahoillani jos sen enempää hyväntahtoiseksi tarkoitettu huumori kuin innokkaan kuvarastiharrastajan miltei vakaumuksellisen positiivinen asenne ei viesteistäni välity!

Eikä yhden miehen kannata ottaa koko kuvarastiketjua ja sen kohtaloaan vastuulleen tai syytä sen menestyksestä tai menestymättömyydestä niskoilleen!

Ymmärrän hyvin ja olen täysin samaa mieltä ettei rastikuva voi eikä saa olla liian "helppo" ja on ihan oikein että rastikuvan rajaa tai ottaa sellaisesta kuvakulmasta tai yksityiskohdasta joka tekee monille erinomaisen tutustakin paikasta vähän erilaisen tai jopa oudonkin näköisen. Jos sellaisella "viiden pisteen vihjeellä" ei kukaan hae rastia, niin sitten voi helpottaa tehtävää ja antaa uudella kuvalla kolmen tai yhden pisteen vihjeen.

Eli se mitä ilmeisen epäonnistuneen vitsini "hiljaisesta protestista" oli tarkoitus pitää sisällään oli että - jos kukaan muu ei rastia ennen sitä ole hakenut - niin olen valmis yrittämään uudemman kerran sitten kun olet katsonut sopivaksi ajankohdaksi laittaa uuden kuvan (tai antaa muunlaisen lisävihjeen).

PS Millä taikakonstilla saataisiin ne tai edes jotkut niistä jotka pystyvät samaan tai edes sinnepäin samaan kuin arvoisa emäntäsi mukaan tähän kuvarastitouhuun:seko: Kas, siinä oikea avain- ja kohtalonkysymys tämän lajin kannalta:rolleyes::D:(

YocceT
19.06.2019, 21.24
Vihjekuva

https://pic.useful.fi/t4FSSDg5J.jpg

YocceT
20.06.2019, 19.51
Aina on kivempaa, että rastit liikkuvat, kuin että jumitetaan jossain. Siksipä jälleen vihjekuva. Pitäisi olla jo luokkaa "yhden pisteen vihje", eli melko lailla tuosta tunnistettavissa jo.

https://pic.useful.fi/II8JiV8O5.jpg

Teemu H
21.06.2019, 14.08
Kirkollinen rakennus kirkon vieressä Nurmijärven kirkonkylän kirkonmäen kupeessa. Vanha seurakuntatalo (https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1c58ZxsNoGim_yZ2P30XpoClUYPU4bq-R&ll=60.45957524842468%2C24.808001262799507&z=17) siis, meinaavat pistää matalaksi.

http://teemu.dy.fi/r/kr0619a1000.jpg

Hyvää juhannusta!
http://teemu.dy.fi/r/kr0619b1000.jpg

Firlefanz
21.06.2019, 15.45
"Säilytetäänkö suojeltu seurakuntatalo? – säilyttäjiä olisi, mutta ei rahaa" kysyttiin Nurmijärven Uutisten otsikossa 30.12.2015 (https://www.nurmijarvenuutiset.fi/artikkeli/350981-sailytetaanko-suojeltu-seurakuntatalo-sailyttajia-olisi-mutta-ei-rahaa).

Museovirasto tietää kertoa mm:

"Kirkon länsipuolella on Nurmijärven vanhempi, vuosien 1943-1980 välisen ajan seurakuntatalo, joka rakennettiin alkujaan rukoushuoneeksi vuonna 1923 arkkitehti Yrjö Sadeniemen laatiman suunnitelman mukaan."
"Eri tyylipiirteitä, niin klassismia, jugendia kuin 1950-luvun ihanteitakin onnistuneesti yhdistävä, kirkonseudun sekä Kirkonkylän vanhan keskustan kokonaisuuden kannalta arvokas rakennus."
"Rakennusta uhkasi purkaminen 1996. Tällöin Uudenmaan ympäristökeskus harkitsi sen suojelua rakennussuojelulain nojalla. Suojelu toteutui kuitenkin kaavassa."

Mutta nähtäväksi jää miten käy. Jäljet Nurmijärvellä pelottavat, jos saa sanoa...

Mä saatan puhua totta jos sanon etten ole ikinä osunut ajamaan Keskustien kautta (vaan olen aina ajanut joko Aleksis Kiven tietä tai sitten kauempaa Helsingintietä) enkä sen vuoksi voinut tunnistaa vanhaa seurakuntataloa, mutta hieman noloksihan tässä silti itsensä tuntee kun ei osannut hakea tarvittavaa tietoa (jota siis kyllä olisi ollut riittävästi tarjolla).

Hyvää juhannusta - ja kivaa pyöräilyä, niin kuvarastien kanssa kuin ilmankin!

YocceT
21.06.2019, 20.50
Huhtikuussa hyväksyi kunta kaavamuutoksen, joka mahdollistaa purkamisen.

https://www.nurmijarvenuutiset.fi/artikkeli/764529-vanha-seurakuntatalo-puretaan-lautakunnan-jasenet-jattivat-eriavan-mielipiteen

YocceT
24.06.2019, 05.18
Teemu H oli käynyt nauttimassa palautusjuomansa ravintola Ismetin terassilla (https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1c58ZxsNoGim_yZ2P30XpoClUYPU4bq-R&ll=60.46245416129365%2C24.805379793638394&z=18).
https://pic.useful.fi/xc-pILkzq.jpg

Uusi rasti

https://pic.useful.fi/thWMG1t98.jpg

YocceT
30.06.2019, 17.14
Liian vaikea? Liian helppo? Liian... jotain?

Jos kuvaaja kääntyisi kannoillaan 180 astetta, niin silmien eteen avautuisi näkymä Nurmijärven kenties valtakunnallisesti tunnetuimman yrityksen tuotantolaitoksen kattojen yli.

Firlefanz
30.06.2019, 19.57
Mun osaltani liian jotain. Tähän saakka. Mutta huomenna kun vaihtoehtona olisi ajaa Kouvolaan ja takaisin...

Turf Moor
30.06.2019, 21.07
Ei ihan Tampereelta asti jaksa lähteä rastia hakemaan. Jos paikka on se mitä veikkaan, niin kyseisiä aitan portaita olen pikkupoikana ravannut monet kerrat edestakaisin. Mutta jos rasti ei ole syksyyn mennessä siirtynyt, niin voin sen silloin siellä päin käydessäni siirtää.:)

Firlefanz
30.06.2019, 21.53
Pitäisikö minun nyt syvästi loukkaantuneena todeta että hakekoon Turf Moor rastinsa sitten syksyllä? Tai hakea rasti ja julistaa sitten korskeasti että tämä sai olla viimeinen Nurmijärven rasti jonka hain, kiitos Turf Moorin?

YocceT
30.06.2019, 21.57
Eiköhän näissä ole pitkälti "nopein voittaa" -periaate, vaikka nopeus onkin toisinaan ollut hakusassa ainakin näiden Nurmijärvi-rastien kohdalla.

Teemu H
30.06.2019, 23.52
Ei Tampere niin kaukana ole Nurmijärveltä, käyt matkalla muutamat muut kuvarastit samalla :D

Firlefanz
01.07.2019, 01.12
YocceT: Eihän kommentissani ollut kyse siitä kenellä on oikeus hakea rasti tai muusta sellaisesta vaan siitä että kun minä kerron hakevani rastin seuraavana päivänä niin joku kloppi jostain provinssikaupungista tulee ja kehtaa esittää epäsuoran epäilyn joko siitä että olenko edes oikeilla jäljillä tai siitä että pidänkö lupaukseni! Ja tätä keskenkasvuista ja turvallisesti nimimerkin takaa tehtyä loanheittoa ei vähennä yhtään eikä pelasta lainkaan yksi loppuun heitetty hymiö:)

TeemuH: Lisäksi pitää muistaa että junatkin kulkevat! (Ranskassa on muuten muodissa sellainen konsepti jossa ajetaan yhteisellä lähdöllä jonnekin ja tullaan junalla takaisin. Ideahan mahdollistaa suhteellisen kauas ulottuvat reitit eli sen että "normaalipituisella" pitkällä lenkillä päästään ajamaan uusia tai harvemmin ajettuja teitä ja käymään fillarilla ennenkokemattomissa paikoissa. Kaikkihan eivät koe "ylipitkiä" matkoja, esimerkiksi 400 km tai 600 km brevetejä, itselleen sopiviksi tai mahdollisiksi tai edes mielekkäiksi omalta kohdaltaan, mutta 200 km tai 300 km on vielä ulottuvilla oleva tavoite.)

YocceT
01.07.2019, 07.36
YocceT: Eihän kommentissani ollut kyse siitä kenellä on oikeus hakea rasti tai muusta sellaisesta vaan siitä että kun minä kerron hakevani rastin seuraavana päivänä niin joku kloppi jostain provinssikaupungista tulee ja kehtaa esittää epäsuoran epäilyn joko siitä että olenko edes oikeilla jäljillä tai siitä että pidänkö lupaukseni!

Ennemminkin Turf Moorelle suuntasin tuon kommentin, että jättää sen turhan suunnittelun, suunpieksennän ja kettuilun ("jos se nyt syksyllä vielä on hakematta") ja tarttuu toimeen.

Teemu H
01.07.2019, 10.49
Kannattaa tulla bussilla Myllykukkoon, pääsee lähemmäksi kuin junalla. Pyöräilet Turf Moore sitten Tampereelle takaisin, onko tämä sovittu? Voin katsoa Väinö Paunun aikataulut valmiiksi :D

Turf Moor
01.07.2019, 18.25
Kannattaa tulla bussilla Myllykukkoon, pääsee lähemmäksi kuin junalla. Pyöräilet Turf Moore sitten Tampereelle takaisin, onko tämä sovittu? Voin katsoa Väinö Paunun aikataulut valmiiksi :D

Muista katsoa syksyn aikataulut. Ja kuovipolulle nöyrin anteeksipyyntö, kun niin pahoitin mielesi.

Firlefanz
01.07.2019, 23.16
Heti alkuun Turf Moorille: älä viitsi olla pelle! Vai oletko tosiaan niin uuno? Kuulutko niihin ihmisiin joille ei ole suotu niin sanottua normaalia huumorintajua tai joilla se ei jostain syystä ole päässyt kehittymään niin että myös sellainen varsin tavanomainen huumorinlaji jossa vakavalla ja totisella naamalla sanotaan jotain mitä ei tarkoiteta ja sitten katsotaan ymmärtääkö kuulija tämän vai ei olisi tullut tutuksi?

(Jotkut hiffaavat, jotkut vasta viipeellä, jotkut eivät ollenkaan - ja viimeksi mainituista jotkut eivät ymmärrä vielä sittenkään kun asian heille selittää.)

Mutta eivätköhän kaikki tajunneet ja ottaneet kommenttisi rastin hakemisesta syksyllä humoristisena heittona joka ei kohdistunut kehenkään eikä mihinkään kettuiluna tai dissauksena tai minä hyvänsä.

(Jos minä esimerkiksi olisin jotenkin närkästynyt ja ottanut itseeni, olisin kai yrittänyt keksiä jotain yhtä kettuilevaa ja dissaavaa? Esimerkiksi olisin toivottanut sinut tervetulleeksi syksyllä ja kehottanut siihen saakka pitämään yllä kuvarasti- ja pyöräilykuntoa nykyisen asuinpaikkasi kuvarasteja hakemalla.)

Minusta ainakin on hauskaa jos joku vanha nurmijärveläinen seuraa entisen kotipaikkansa kuvarasteja. Kommentit, lisä- tai taustatiedot rasteista ovat aina jollain tavalla mielenkiintoisia eikä niitä värittävistä kertomuksistakaan ole haittaa. Kaikki mahtuu mukaan - paitsi paljastavan vihjeen tai sijainnin möläyttäminen!

No, oli miten oli, rasti 160 (https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1c58ZxsNoGim_yZ2P30XpoClUYPU4bq-R&ll=60.54437490000003%2C24.75637119999999&z=17) oli Rajamäen taloon (https://www.nurmijarvi.fi/vapaa-aika_ja_kulttuuri/matkailu/nahtavyydet/museot_ja_kokoelmat/rajamaen_talo) kuuluva luhtiaitta. Hankala rasti sikäli että yksi luhtiaitta on kovasti samannaköinen kuin toinen luhtiaitta ellei niihin kiinnitä erityistä huomiota ja senhän taitavat tehdä vain vanhan maalaiskulttuurin ja talonpoikaisarkkitehtuurin ystävät ja asianharrastajat. Suhteellisen helppo sikäli että kun oivalsi että ollaan museossa, rastin paikan varmistavan kuvankin löysi nopeasti. Mutta kiva siellä oli käydä - ja jos paikalla olisi ollut opas, kierroksen seuraamista ei varmasti olisi katunut.

https://pic.useful.fi/sB8O_lBNb.jpg

Itse olin uuno sillä tavalla että onnistuin jo toisen kerran valitsemaan rastin jonka vasta jälkeenpäin huomaan sijaitsevan Nurmijärven kunnanrajan väärällä puolella. Tällä kertaa en ottanut edes vararastia, joten joudun käyttämään vähemmän tuoretta kuvaa - mutta ei se sentään viimevuotinen ole - eikä rastikaan ole kovin kummoinen. No, kun hakee sen, on helppo laittaa selvästi parempi rasti!

https://pic.useful.fi/TZ1Ilxcdg.jpg

Turf Moor
02.07.2019, 00.03
Heti alkuun Turf Moorille: älä viitsi olla pelle! Vai oletko tosiaan niin uuno? Kuulutko niihin ihmisiin joille ei ole suotu niin sanottua normaalia huumorintajua tai joilla se ei jostain syystä ole päässyt kehittymään niin että myös sellainen varsin tavanomainen huumorinlaji jossa vakavalla ja totisella naamalla sanotaan jotain mitä ei tarkoiteta ja sitten katsotaan ymmärtääkö kuulija tämän vai ei olisi tullut tutuksi?

Kyllä. Olet oikeassa, olen alikehittynyt niin normaalin huumorintajun kuin vähän kaiken muunkin suhteen. Ja pellekin vielä.
Mutta kuvarasti oli todellakin tuttu paikka, sillä varhaisessa lapsuudessa vietin paljon aikaa kyseisessä pihapiirissä ja siihen kuuluvassa Rajamäen talossa. Isovanhempani nimittäin hoitivat silloin talossa olevaa museota. Eikä ollut yksi eikä kaksi kertaa, kun meitä lapsia häädettiin pois museoesineiden kimpusta. Meidän mielestä kun niille olisi ollut paljon innovatiivisempaakin käyttöä.

YocceT
02.07.2019, 06.59
Isovanhempani nimittäin hoitivat silloin talossa olevaa museota. Eikä ollut yksi eikä kaksi kertaa, kun meitä lapsia häädettiin pois museoesineiden kimpusta. Meidän mielestä kun niille olisi ollut paljon innovatiivisempaakin käyttöä.

Hieno tarina, mietinkin, että miten voi olla mahdollista että tuossa olisi joku lapsiperhe asustellut niinä aikoina. Museonahan, ja Altian omistamana, se on ollut pitkään.

Mitä tulee Firlefanzin uuteen rastiin, täytynee todeta, että mineriittiseinän tyyli ja sijainti pusikossa viittaavat mobiilitukiasemaan, mutta mihin niistä kymmenistä, mitä tässä pitäjässä on, sitä ei pysty yksilöimään. Jos se nyt edes tuollainen telelaitekoppi on ylipäätään..

Firlefanz
02.07.2019, 09.21
Puolustuksekseni voin vain sanoa etten ole toista samannäköistä bongannut, mutta sehän voi hyvinkin mahdollisesti johtua yksinkertaisesti siitä että vaikka mielelläni kuvittelen ainakin kaikki isommat ja asfalttipintaiset tiet kolunneeni, olen loppujen lopuksi Nurmijärveen melko pintapuolisesti tutustunut. Mutta jos kuvarastiaiheinen leikinlasku vielä sallitaan niin vaikka samanlaisia mineriittiseinäisiä mobiilitukiasemia olisi lukuisia ei niitä mitenkään voi olla yhtä monta kuin Tuusulassa on niitä pagodikattoisia muuntajia...

YocceT
02.07.2019, 10.50
Puolustuksekseni voin vain sanoa etten ole toista samannäköistä bongannut, mutta sehän voi hyvinkin mahdollisesti johtua yksinkertaisesti siitä että vaikka mielelläni kuvittelen ainakin kaikki isommat ja asfalttipintaiset tiet kolunneeni, olen loppujen lopuksi Nurmijärveen melko pintapuolisesti tutustunut. Mutta jos kuvarastiaiheinen leikinlasku vielä sallitaan niin vaikka samanlaisia mineriittiseinäisiä mobiilitukiasemia olisi lukuisia ei niitä mitenkään voi olla yhtä monta kuin Tuusulassa on niitä pagodikattoisia muuntajia...

Itse asiassa, aamulla koiraa ulkoiluttaessa kävelin tuon ohi (sen jälkeen kun olin aiemman viestini kirjoittanut). Alkaa olla rasti niin sanotusti kotinurkilla.

Mitä tulee rapattuihin vakiomallin muuntajiin Tuusulanjärven alueella, veikkaan että monikin tätä ketjua lukeva, myös Firlefanz, on tuosta muuntajan ja sen taustalla olevan rakennuksen välistä kulkevaa asvalttitietä ajanut lukuisia kertoja. Jälleen kerran sellainen "katsoa vai nähdä" -dilemma: usein katsotaan jotain kohdetta, mutta ei nähdä sitä.

Tylsä kohdehan tämä on rastina, mutta puolustuksekseni sen verran, että edellistä Keski-Uudenmaan rastia hakiessani kuvailin muutamia kohteita uudeksi rastiksi.. kaksi niistä osoittautui aiemmin käytetyiksi, joten tämä jäi jäljelle. Vielä huonommin kävi samalla reissulla noudetun Vantaan kuvarastin kanssa (Vanhalta Porvoontieltä): molemmat uusiksi kohteiksi aikomani olivat jo käytettyjä..

YocceT
02.07.2019, 17.30
Vanha (Rasti 161) oli siis telelaitekoppi Raalantien varressa.
(https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1c58ZxsNoGim_yZ2P30XpoClUYPU4bq-R&ll=60.47807399102905%2C24.824049817103287&z=17)
https://pic.useful.fi/vtK3YSdko.jpg

Uusi on P-alue erikoistarpeisiin

https://pic.useful.fi/ZE24j3HZX.jpg

YocceT
07.07.2019, 16.31
Vaikeahan tuo lienee, joten tässä vihjekuva, jossa jopa rasti, joten kuvarastikuva on nimensä veroinen.

https://pic.useful.fi/ikSIaB4cN.jpg

Firlefanz
07.07.2019, 17.02
Vaikea?! Yritätkö kannustaa ja motivoida hakijoita laskemalla leikkiä vai tekemällä pilkkaa?

Maantiemiehelle ei tässä rastissa ole missään vaiheessa ollut vaikeaa tai haun esteenä muu kuin (1) uuden rastin keksiminen, (2) laistaminen sovituista lenkeistä, (3) #suomigravel cyclolenkkien luonteva suuntautuminen ihan muualle. (4) sadealueiden miltei päivittäinen pyöriminen jos ei Nurmijärvellä niin reitillä sinne ja (5) vissi rastikuvan kokoon ja miksei sen luonteeseenkin kohdistuvan protestoinnin halu.

(Keksin listan ihan äsken enkä parempaankaan pystynyt.)

Mutta kai mun on tässä ja nyt ilmoitettava että haen tuon ensi tilassa. Se ei ehkä ole vielä huomenna - mutta toivon mukaan joku tämän lukija päätti juuri ennättää edelleni!

YocceT
07.07.2019, 17.42
Huomaa, että vihjekuva on selkeästi suurempi (pitkä sivu 1000pix), kuin aiempi vakiokoko (800pix).

Firlefanz
08.07.2019, 16.38
800 pikseliäkin voi olla erinomaisen riittävä määrä, jos niitä ei tuhlata esimerkiksi siniseen taivaaseen ja poutapilviin...

Rasti 162 (https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1c58ZxsNoGim_yZ2P30XpoClUYPU4bq-R&ll=60.390121%2C24.741819899999996&z=16) oli kevyen liikenteen tarpeisiin rakennettu parkkipaikka Klaukkalantien ja Kirkkotien vastarakennetun kiertoliittymän tuntumassa.

https://pic.useful.fi/sd0A8SA7b.jpg

Uuden rastin vaikeusasteesta en rohkene enkä edes halua esittää minkäänlaista arvausta. Tai voinhan veikata että jollekin se on helppo ja jollekin toiselle vaikea...

https://pic.useful.fi/hszwwTUrJ.jpg

YocceT
10.07.2019, 11.22
Jos nyt oikein tuon paikan aavistan, niin taitaa olla sen verran kaukana asvaltista, että ihan normi maantielenkin oheistuotteena tule ainakaan itse haettua.

Firlefanz
10.07.2019, 17.59
Enhän mä mikään fakiiri ole! Enkä ole lentävällä matolla tuohon fillareineni tullut!

Ajanhan mä valkoisella Gir'silläni silloin tällöin ihan ilokseni ja huoletta hiekkateitäkin - kunhan ne ovat sille sopivassa kunnossa eli luokkaa "Sipoon savitiet" - mutta ihan normi maantielenkillä minä tällä kertaa olin.

Eli tämän rastin hakijan ei tarvitse ollenkaan poistua asfalttipinnalta.

PS Mutta jos ajaa mieluummin maastopyörälenkin, ymmärtääkseni sellaiseenkin sopiva reitti rastille löytyy.

JH1
11.07.2019, 12.58
Tuttu paikka, mutta pidetään muita vielä jännityksessä. :) Siinä on parkkis ja joku varastorakennus vieressä ja tosiaan asvalttia pitkin pääsee paikalle.

YocceT
13.07.2019, 07.43
Rasti 163 (https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1c58ZxsNoGim_yZ2P30XpoClUYPU4bq-R&ll=60.48882834314974%2C24.68681024061027&z=16) oli Vaaksinjärven rannalla oleva venelaituri.

https://pic.useful.fi/iEC8I1tjC.jpg

Uusi:

https://pic.useful.fi/wkb3pOu9T.jpg

Firlefanz
28.07.2019, 14.52
Eilinen maantielenkkini kuljetti minua ja pyörääni mm. Lepsämän, Kiljavan ja Nukarin kautta. Jossain välissä kävivät kuvarastitkin mielessä ja yllätyksekseni en ollut muistaa ollenkaan millainen rasti Nurmijärvellä oli parhaillaan etsittävänä! No, semmoinen (mitä luultavimmin) komea porttihan se taisi olla graniittisine pylväineen.

Saattaa hyvinkin olla että tämä on rasti jonka niin sanotusti jokainen nurmijärveläinen tuntee, mutta taitaa silti olla käynyt niin että YocceT on unohtanut olevansa se joka on uuden rastin laittanut ja jonka pitäisi lisävihjettä antamalla tai muilla keinoilla saada rasti vaihtumaan?

PS Mulla ei ole ns. hajuakaan. Ja kuva oli taas sellainen, joka saa minut lähinnä vain tuntemaan ettei rastia ole minun haettavaksi tarkoitettukaan:cool:

YocceT
28.07.2019, 15.37
Kyseessähän on muistomerkki (tai sille johtava portti) ja tässä vielä kuva hieman laajemmalla kuvakulmalla.

https://pic.useful.fi/sF1zA4pm7.jpg

Väittäisin että tuo on niitä kohteita joista ajetaan usein ohi, sananmukaisesti.

Firlefanz
28.07.2019, 16.26
Sitä ei ehkä ihan välttämättä olisi tarvinnut kertoa mikä on kyseessä - tai edes mainita mitään ohiajamisesta - mutta sanonpa vaan että mun päähän ei mahdu mitä rastin laittaja ajatteli kun rastikuvansa valitsi tai mitä hän oikein halusi ja tavoitteli sillä ettei laittanut rastikuvaksi nyt postaamaansa (vaan rupesi temppuilemaan - vai sanonko pahemmin?):mad::rolleyes::seko::mad:

YocceT
28.07.2019, 16.59
Nojaa, taas pääsemme tähän dilemmaan, että mikä on toiselle vaikea, on toiselle helppo. Ja siihen paradoksiin, että helppoa ei viitsi hakea, ja vaikeaa ei jaksa etsiä.

Firlefanz
28.07.2019, 20.11
Voin luvata että sen dilemman yli päästään tämän rastin osalta varsin pian.

PS Minä en ymmärrettävästi ole sitä mieltä että uusi kuva teki rastista kenellekään liian helppoa tai että alkuperäinen kuva tarvittiiin jotta rasti olisi tarpeeksi vaikea jotta joku jolle se muuten olisi ollut liian helppo viitsisi sen hakea. Mulle kuvien ero ei ollut vaikeus- tai helppousasteessa vaan *mielekkyydessä*.

PPS Mutta lienee syytä muistuttaa siitäkin että mun narinoihini pitää suhtautua sellaisina kuin ne ovat: narinoina,

Firlefanz
29.07.2019, 23.32
Rasti 164 (https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1c58ZxsNoGim_yZ2P30XpoClUYPU4bq-R&ll=60.45058930000001%2C24.688051200000018&z=16) löytyi Perttulasta aivan Lopentien varressa:

https://pic.useful.fi/1uhEjHI8o.jpg

"Perttulan punakaartista määrättiin apuvoimia taisteluihin Kirkkonummelle ja Mäntsälään, jossa kaatuneet viisi miestä vietiin Uotilan koulun saunaan, missä naisväki pesi ja asetteli vainajat arkkuihin, jotka nostettiin viiteen rekeen. Vainajat haudattiin Lopentien vieressä sijaitsevalle kumpareelle työväentalon kohdalle, Kylänpään metsikköön. Puheita pidettiin paljon mutta virsiä ei laulettu. Ilmeisesti muitakin kaatuneita punaisia haudattiin sinne myöhemmin."

Muistomerkki pystytettiin vuonna 1946 seurakunnan ja kunnan toimesta. Puheen piti entinen torppari, kunnanvaltuuston puheenjohtaja Oskari Koskimies. Hauta-aluetta ympäröivä aita rakennettiin vuonna 2004, jolloin ympäristöä myös kunnostettiin.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/88/Punaisten_hautamuistomerkki_1946_Lopentie_Nurmijar vi.jpg/450px-Punaisten_hautamuistomerkki_1946_Lopentie_Nurmijar vi.jpg

Olin toki ohiajaessani opasteviitan nähnyt ja pannut paikan merkille, mutten pikaista vilkaisua enempää. Itse asiassa erehdyin ja luulin että se oli teloitettujen punaisten hauta, joka sekin sijaitsee Lopentien läheisyydessä.

Mielenkiintoista ja hyvää rastia seuraa usein huonompi ja tylsempi. Niin nytkin. Oli mulla parempikin idea, mutta osoittautui ettei siitä ollut enää rastiksi, koska paikka oli liiaksi muuttunut eli sitä mitä olin rastiksi havitellut ei enää ollutkaan. Toivottavasti edes joku pitää rastia sen verran hauskana että kiinnostuu.

https://pic.useful.fi/sWAq97ny_.jpg

Jos lisävihjeitä tullaan tarvitsemaan, yritän olla antamatta kaikkia vihjeitä kerralla...

YocceT
01.08.2019, 05.19
Rastina 165 (https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1c58ZxsNoGim_yZ2P30XpoClUYPU4bq-R&ll=60.43723805949882%2C24.732622114242645&z=16) oli lato Hongisojantien varrella.

(Tulipas huono kuva..)

https://pic.useful.fi/taPMV3pBn.jpg

Uusi rasti

https://pic.useful.fi/mjv2MP3V-.jpg

YocceT
15.08.2019, 12.59
Vihjeitä annetaan, jos niitä pyydetään :-)

Reliefi kertoo toimialasta.

Firlefanz
15.08.2019, 13.42
Niin. Säännöissä taidetaan yleisesti lisävihjeiden antamisesta mainittaessa käyttää sanamuotoa "saa antaa". (Aikamäärä sitten vaihtelee viikosta alaspäin - ja elävässä elämässä useimmissa ketjuissa lienee tässä kohtaa lakattu tuijottamasta sääntöihin).

Minusta sanamuodon pitäisi kuulua "tulee antaa" (ja sitten olisi jokin määrä päiviä, vähän ketjusta, sen yleisestä aktiivisuudesta ja hakijoiden yleisesti sopivaksi kokemasta tahdista riippuen jotain välill 3-7 vrk).

Mutta onhan se ikävä kyllä kieltämättä myös niin että se ettei vihjeitä pyydetä saattaa johtua yksinkertaisesti siitä ettei hakijoita ole eikä ole edes ollut eikä olisi tullut vaikka vihjeitä olisi annettu:cool::(

Itse olen yrittänyt ajatella niin päin että kun jaksan antaa vihjeitä suhteellisen ripeään tahtiin, kuvarastiketju ei sentään hautaudu jonnekin eikä sen olemassaolo kokonaan unohdu. Ja ainahan saattaa olla että joku onnistuu tai innostuu rastin juurin sen annetun lisävihjeen ansiosta hakemaan:rolleyes:

YocceT
19.08.2019, 14.51
Sama rakennus toiselta puolelta.

https://pic.useful.fi/HRfQS9ff9.jpg

Firlefanz
19.08.2019, 17.24
Sinä sitten tykkäät näistä luonnottoman pienistä osista jonkun rakennuksen julkisivua:D:p

Jos hakijoita olisi pilvin pimein, niin ei siinä mitään - aina löytyisi joku jolle vieläkin pienempi osa olisi riittänyt. Ja jos ei löytyisi, lisävihjeenä annettu laajempi kuva viimeistään saisi hakijoita liikkeelle ja synnyttäisi kaivattua kilpailua siitä kuka ehtii asettamaan uuden rastin.

Nyt ei taida tapahtua muuta kuin että se rasittava Firlefanz turhautuu entisestään:mad::cool:

Se edellinen vihje, "Reliefi kertoo toimialasta", oli varmasti hyvä - vaikka joku ehkä olisi sen muutenkin oivaltanut tai osannut arvata - mutta minä en edes hoksaa onko toimiala autopeltiseppä, näkkileivänpaisto vai kattotiilenpoltto...

PS Vähän vakavammin: kyllähän Nurmijärvellä fillaristeja on, mutta miten niistä saataisiin suurempi osa myös kuvarastifillaristiksi - nämähän eivät ole missään tapauksessa eivätkä millään muotoa toisensa poissulkevia (toisin kuin joissain tapauksessa maastopyöräily ja maantiepyöräly:rolleyes:) - ja vieläpä pysymään aktiivisina harrastajina?! (Pläräsin joskus muutaman sivun ketjun alkupuolelta: suuri osa silloin mukana olleista nimimerkeistä oli mulle täysin tuntemattomia...)

YocceT
19.08.2019, 18.54
Sinä sitten tykkäät näistä luonnottoman pienistä osista jonkun rakennuksen julkisivua:D:p

No tossa uusimmassa kuvassa on täysimittaisen liikuntasalin ulkoseinä kokonaisuudessaan... mitähän tollasella on pituutta.. ehkä 30 metriä, korkeuttakin varmaan viisi, tai jopa enemmän. Että ihan pienestä fragmentista nyt ei kuitenkaan ole kyse.:D

Aiempi kuva ei viittaa näkkileipään, eikä keramiikkaan, eikä muihinkaan piilomerkityksiin, vain siihen itseensä, mikä siinä on kuvattuna.

YocceT
23.08.2019, 17.58
https://www.google.fi/maps/@60.4343668,24.7076473,3a,75y,25.01h,80.16t/data=!3m8!1e1!3m6!1sAF1QipPJ4hykl9DymKmZe143GDDPto uM1gPIkWNBj6hl!2e10!3e11!6shttps:%2F%2Flh5.googleu sercontent.com%2Fp%2FAF1QipPJ4hykl9DymKmZe143GDDPt ouM1gPIkWNBj6hl%3Dw203-h100-k-no-pi-0-ya206.299-ro0-fo100!7i4608!8i2304

Antti H
27.08.2019, 15.00
PS Vähän vakavammin: kyllähän Nurmijärvellä fillaristeja on, mutta miten niistä saataisiin suurempi osa myös kuvarastifillaristiksi - nämähän eivät ole missään tapauksessa eivätkä millään muotoa toisensa poissulkevia (toisin kuin joissain tapauksessa maastopyöräily ja maantiepyöräly:rolleyes:) - ja vieläpä pysymään aktiivisina harrastajina?! (Pläräsin joskus muutaman sivun ketjun alkupuolelta: suuri osa silloin mukana olleista nimimerkeistä oli mulle täysin tuntemattomia...)

Mulla lopahti innostus siinä kohtaan kun joku ulkopaikkakuntalainen toi tuon googlemapsin tähän touhuun. (Kyllä, vedin herneen nenuliin!)

Firlefanz
27.08.2019, 15.50
Jaa lopahti vai? No, kukin taaplaa tyylillään.

En silti osaa kuvitella miten pelkkä kuvarastikartan olemassaolo voisi todella olla sellainen asia joka tappaisi kenenkään harrastuksen. Eihän löytämänsä rastin merkitsemiseen ole minkäänlaista pakkoa eikä velvollisuutta - joku hupsu tekee sen kyllä puolestasi - vaan halutessaan on mainiosti voinut jatkaa siihen malliin kuin ennenkin, ikään kuin koko rastikarttaa ei olisi tuotukaan hyvää juttua pilaamaan.

Ja vielä vähemmän osaan kuvitella mikä siinä että joku - olipa se sitten nurmijärveläinen tai kellokoskelainen tai itähelsinkiläinen - näkee vaivaa ja tekee sellaisen rastikartan voisi olla kenellekään yhtään mitenkään sellainen juttu joka pitäisi tai jonka edes voisi ottaa henkilökohtaisesti - edes leikkimielellä liioitelllusti kerrottuna - tai kokea jotenkin negatiivisesti. Kuvarastikarttahan on kaikkiin kuvarastiketjuihin kuuluva, yleisesti hyväksi ja tarpeelliseksi koettu osa koko touhua - oli se sitten puolivakavaa tai ei, aktiivista tai satunnaista harrastusta.

Mutta ulostulosi johti - ehkä hieman itsenikin yllättäen - nyt siihen että vastoin aiempaa vakaata päätöstäni ja eritoten vastoin parempaa tietoani aion käydä hakemassa rastin vielä tänään iltalenkillä:rolleyes:

YocceT
27.08.2019, 17.35
Mulla lopahti innostus siinä kohtaan kun joku ulkopaikkakuntalainen toi tuon googlemapsin tähän touhuun. (Kyllä, vedin herneen nenuliin!)

Nyt on pakko hieman viisastella, laittakaa filtterit päälle

Siis oliko syy se että GoogleMapsin toi ulkopaikkakuntalainen vai itse GoogleMaps?

[/FILTTERIT OFF]

Kartta, jonne kootaan haetut/löydetyt rastit on kyllä siinä mielessä hyvä ajatus, että kenenkään muistikapasiteetti ei riitä muistamaan viiden vuoden takaisia rastikohteita, eikä kaikista edes tässä ketjussa ole enää kartta- tai kuvalinkkiä tallessa. Mutta toki, jos asia on kynnyskysymys, niin sitten se on.

Teemu H
27.08.2019, 17.36
Olisi silti mukava saada Antti ja muutkin takaisin rastihommiin. Kyllä joku hölmö varmaan karttaa täyttelee :)

Näemmä 2 kk tauko ollut minullakin.

Firlefanz
27.08.2019, 22.50
Rasti 166 (https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1c58ZxsNoGim_yZ2P30XpoClUYPU4bq-R&ll=60.43447159999999%2C24.70787610000002&z=16) ei ollutkaan autoalan yritys vaan autoalan ammattioppilaitos!

https://www.keuda.fi/assets/artwork-images/nulo.jpg

https://www.keuda.fi/assets/Uploads/kartat-nurmijarvi.jpg

https://pic.useful.fi/cj9zyOWC9.jpg

Sahamäentien kautta Lopentieltä Valkjärventielle olen kyllä ajanut ja melko varmasti Valkjärventieltä Lopentiellekin, mutta tämä rasti oli silti minulle liian vaikea, jopa mahdottoman vaikea. Kutsunkin tämäntapaisia rasteja kiertoajelu- tai sightseeing-rasteiksi koska huomaan ja panen merkille yleensä vain sellaista mitä ajaessani eli kutakuinkin ajosuuntaan katsoessani näen. Joku Keuda ei herätä millään lailla mielenkiintoani tai uteliaisuuttani eivätkä nämä hyvin jokapäiväisen näköiset rakennukset edusta mitään wow-arkkitehtuuria joka saisi pään kääntymään - joten minulla pitäisi olla kuulokkeet päässä ja kuulla niistä opastus ja ohje kääntää katse milloin oikealle, milloin vasemmalle:cool:

Toinen rastin vaikeaksi tehnyt juttu oli että tulkitsin kuvaa niin että tie tai katu tai kelvi kulki aivan rakennuksen vierestä - mutta se oli tietysti ihan oma vika, ei rastin laittajan. Eihän säännöissä edes sanota mistä kuvan saa ottaa ja mistä ei (eli pitääkö rasti kuvata paikasta jossa yleisesti fillarilla ajetaan ja kulmasta josta fillaristi sen ajaessaan näkee - vai voiko hakea myös yllättävämpää kuvaa rastin vaikeuttamiseksi sopivasti tai sen tekemiseksi mielenkiintoisemmaksi seudun suhteellisen hyvin tuntevillekin):rolleyes:

Mutta kuvarastit ovat joka tapauksessa ja viime kädessä iloinen asia, vaikka jokin pikkujuttu välillä - sattuipa sitten olemaan rastin laittajan tai sen hakijan roolissa - harmittaisi tai turhauttaisikin!

Uudessa rastissa lienee siinäkin omat vaikeutensa, mutta uskon ja toivon että se on haettavissa ja että se kiinnostaisi ja innostaisi niin nykyisiä kuin aiempia kuvarastiaktiivisia nurmijärveläisiä ja nurmijärveläisenä itseään pitäviä - ja tietenkin myös ulkopaikkakuntalaisia mikäli heidän mahdollista mukanaoloaan ei pidetä Nurmijärven kuvarastien meininkiä jollain muotoa latistavana tai pilaavana.

https://pic.useful.fi/w8k47IJY9.jpg

YocceT
28.08.2019, 16.03
No tässä uusimmassahan on näköjään myös haettu kuvakulmaa, josta sitä ei pyöräilijä välttämättä näe ohiajaessaan. Jos nyt arveluni kohteesta osoittautuu oikeaksi.

Firlefanz
28.08.2019, 16.38
Niin, vaikken maantiepyöräiljäksi aivan mahdottoman asfalttisidonnainen fillaristi olekaan, voi melko varmasti lähteä siitä olettamuksesta etten ainakaan kuvassa näkyvää uraa kovin pitkään ajanut. Mutta ajoinko sitä ennen asfalttia vai gravel lightia, se onkin toinen juttu. Ja jos viimeksi mainittua, niin millaisen matkan?

PS Voi joskus vaikuttaa siltä että kirjoitan mitä sattuu pelkästä kirjoittamisen ilosta, mutta kyllä mun jutuissa aina joku ajatus on ollut kantimena ja joku pointti viestittävänä. Myös silloin kun olen ollut uutta kuvarastia jonnekin viemässä:cool:

Teemu H
30.08.2019, 20.47
Onko tuolla traktori? Luulin jo paikantaneeni, mutta traktori pistää miettimään. Vähän enemmän voisi pikseleitä olla :)

Firlefanz
30.08.2019, 21.11
Oli vähän vaikea kuvausolosuhde ja huono kuvaaja. Mutta oli siell Ford-merkkinen traktori:

https://pic.useful.fi/0Xkacxnyg.jpg

ja Opel-merkkinen auto:

https://pic.useful.fi/UDLSxFfOt.jpg

ja vielä toinenkin auto jonka merkistä mulla ei ole varmuutta enkä ottanut sitä kuvaankaan.

PS Rastikuviani saa ja pitääkin arvostella, eihän toisin voisi ollakaan kun pitää mielessä että sellaista rastikuvaa ei ole vielä nähtykään josta mä en olisi löytänyt jotain itkemistä! Mutta huomautan silti että pikselien määrän lisäksi on tärkeää ettei niitä hukata rastin tunnistamisen tai hakemisen kannalta epäoleelliseen:D

Firlefanz
03.09.2019, 18.35
Tämän rastin juju ja rastikuvan idea oli siinä että väärältä puolelta otetun kuvan perusteella pitäisi mielestäni voida kuvitella tai sielunsa silmin nähdä miltä rasti - jonka siis ajattelin olevan traktorin takana näkyvän rakennuksen - näyttää oikealta eli siltä puolelta miltä fillaristi normaalisti sen näkee.

Rakennusta puolestaan pidin niin selvästi maisemasta kaikkina vuodenaikoina erottuvana että jokainen joka on sen ohi ajanut on sen pannut merkille.

Mutta nämähän ovat kovasti subjektiivisia juttuja - ja voihan olla että juuri silloin on ajanut nenä stemmissä, katse tehomittarissa, edelläajavan kriittisestä kohtaa miltei läpinäkyvän ohueksi kuluneissa ajohousuissa tai vaikkapa ilta-auringon jo värjäämissä puiden latvoissa.

YocceT
03.09.2019, 19.40
No se rastihan on tämä:

https://pic.useful.fi/LnpMcICcs.jpg

Ja toiselta, eli sieltä tutummalta puolelta:

https://pic.useful.fi/cKiQb3kZv.jpg

Paikka on Kyläjoentien ja Kytöportaantien risteyksessä sijaitseva autioitunut talo. Ja se toinenkin auto siinä pihassa on Opel.

Uudeksi rastiksi oli parikin mielenkiintoista vaihtoehtoa, valitsin nyt kuitenkin tämän:

https://pic.useful.fi/7-rgzOt8L.jpg

Persoonallinen seinäratkaisu on varmasti helposti löydettävissä, vaikka otos onkin (ainakin joidenkin mielestä) taas sarjassa pieniä detaljeja.

Firlefanz
08.09.2019, 10.46
Pienen detaljin minäkin kuvasta bongasin - enkä millään haluaisi uskoa että olen ainoa joka kuvaa on viitsinyt katsoa (ja kuvaa katsottuaan päättänyt rastin myös hakea) - mutta viikolla ei oikein ajoaikaa jtai paremminkin sopivaa aikarakoa järjestynyt. Eilen oli periaatteessa ihan hyvä yritys, mutta myöhäiseksi jääneen startin takia kävi sitten niin etten viitsinyt vaseti uhmata saderintamaa vaan käännyin Palojoella jo alkaneessa tihkusateessa toiseen suuntaan. (Ei muuten paljon kannattanut, jostain lounaasta eli salakavalasti selän takaa tuli sitten pientä kuurosadetta useampaankin otteeseen...)

Katsotaan miten äijän tänään käy - ja voihan olla että päättelyketjuni ei ollutkaan ihan aukoton:cool:

Firlefanz
10.09.2019, 00.15
Eilen äijä kyllä jonkin verran liikkui, mutta pyörä ei ollenkaan - eikä rastikaan, vaikka sille ei olisi ollut mitään estettä. Mun lempiteoria saikin taas vahvistusta: jos rastin laittaja pitää rastia helppona, yksikään itseään kunnioittava kuvarastiharrastaja ei eväänsä liikuta,

Rei'itetyt päätyseinät ovat sellainen leimallinen arkkitehtuuridetalji josta ei voi ollas tunnistamatta Rajamäen vuonna 2017 valmistunutta alue ja detalji jonka kyllä huomaa ja panee merkille silloin kun rakennuksen ylipäätään näkee. Mutta jos ei sattumalta ollut nähnyst, rastikuvassa oli detalji, joka sekin johti hakijan Rajamäelle: tienviitta josta voi lukea alun "Hel-" ja Nurmijärvihän on Aleksis Kiven lisäksi tunnettu Rajamäen tehtaista ja Hellas-pianotehtaasta, Hellaspolun alue on kaavamuutoksen jälkeen keskeinen osa uusiutuvaa Rajamäkeä.

Rasti 168 (https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1c58ZxsNoGim_yZ2P30XpoClUYPU4bq-R&ll=60.52898939999999%2C24.7519724&z=17):

https://pic.useful.fi/YG8UPWStW.jpg

Uusi rasti:

https://pic.useful.fi/6I92Dkf1O.jpg

YocceT
10.09.2019, 09.50
Minun teoriani kuvarasteilun hiipumisesta ei liity niiden kohteiden vaikeuteen tai helppouteen, tai rastin asettajan mielipiteisiin niistä.. vaan siihen että tämä genre on saavuttanut huippunsa ja hakijoita on aina vaan vähemmän ja vähemmän. Noin vuonna 2011 alkanut ilmiö on hiipumassa.

Uudessa rastikuvassa on hämäävästi kirkkaan alkukesän keskipäivän tunnelma, mutta sopiihan se näin lämpimään syksyyn.

Teemu H
10.09.2019, 11.39
Yritän osaltani estää hiipumista. Sattumalta olin Myllykoskella sunnuntaina lasten kanssa ongella ja makkaraa paistamassa. Katselin, että joku oli sinä aikana tuon puomin kanssa härvännyt, hmm... :D

Rasti 169 (https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1c58ZxsNoGim_yZ2P30XpoClUYPU4bq-R&ll=60.45578134085489%2C24.853785980373914&z=16) oli siis ulkoilureitillä aivan Myllykosken parkkipaikan vieressä.

http://teemu.dy.fi/r/rasti919a.jpg

Uusi (tykkään valvontakameroista)
http://teemu.dy.fi/r/rasti919b.jpg

Firlefanz
10.09.2019, 13.04
Minun teoriani kuvarasteilun hiipumisesta ei liity niiden kohteiden vaikeuteen tai helppouteen, tai rastin asettajan mielipiteisiin niistä.. vaan siihen että tämä genre on saavuttanut huippunsa ja hakijoita on aina vaan vähemmän ja vähemmän. Noin vuonna 2011 alkanut ilmiö on hiipumassa.

Tämä on aivan varmasti se yleinen trendi, mutta puhuin tietenkin vain ja ainoastaan siitä miten *tätä nykyä*, minun aikanani, tämän ja parin edellisen vuoden aikana - jona se hiipumiseksi kutsumasi ilmiö on koko ajan ollut olemassa ilman kummempaa muutosta pahempaan tai parempaan - on ollut havaittavissa huomattavaa vaihtelua rastinhakuaktiivisuudessa. Ja nimenomaan sellaista vaihtelua jota ei mielestäni mitenkään voi selittää säällä tai millään muilla sanokaamme ulkoisilla tekijöillä.

Muitakin syitä kuin se että rastinlaittaja on mennyt möläyttämään toki on: rasti voi olla yksinkertaisesti hemmetin tylsä tai sijaita ikävässä paikassa jonne ei viitsi ajaa edes rastia hakemaan. Rastin vaikeus harvemmin johtaa kuvarastikoomaan tai -suohon, sillä aina löytyy jokunen HC-harrastaja joka ei piittaa muodeista tai trendeistä vaan tekee mitä häntä itseään huvittaa ja vaikeat rastithan hänenlaisiaan erityisesti motivoivat.

Uudessa rastikuvassa on hämäävästi kirkkaan alkukesän keskipäivän tunnelma, mutta sopiihan se näin lämpimään syksyyn.

Mainitunlaisesta tunnelmasta huolimatta kuva ei ole alkukesältä, olipahan vain sellainen hieno aurinkoinen sensommardag kuten toisella kotimaisella sanotaan. Mutta en yritäkään väittää että olisin ottanut kuvan aiemmin päivällä:cool: Ei se taida olla edes syyskuun puolelta vaan elokuun lopusta. Saa protestoida jos haluaa:rolleyes:

En vain (a) viitsinyt ajaa hiekalle koska riski rengasrikosta oli paikoin vielä märän tienpinnan vuoksi selvästi kohonnut, (b) kuvasta olisi tullut nyt käyttämääni lievästi ylivalottunutta kuvaa huonompi, epäselvempi ja tehtäväänsä sopimaton ja - last but not least - (c) mun piti oikeastaan laittaa toinen rasti ja laittaa siitä sellainen hämärässä otettu detaljikuva, mutta osoittautui että paikka kuului julmetun kovaäänisten ja suurella innolla ja antaumuksellaan vahtikoiran virkaa hoitavien koirien reviiriin, joten minusta oli fiksumpaa heittää se ajatus romukoppaan.

Firlefanz
10.09.2019, 13.13
Uudesta rastikuvasta tykkään vain ja ainoastaan siinä näkyvän pyörän takia:p

PS Joiden kuvarastiketjujen säännöissä on erikseen maininta että rasti on haettava ottamalla uusi kuva. Toisin sanoen jos on sattunut käymään rastilla ja tullut ottaneeksi kuvankin kaksi viikkoa sitten tai edellisenä päivänä tai varttitunti ennen sen laittamista, sitä ei saa käyttää:D

PPS Ylläolevalla en toki halua väittää ettei Teemu olisi käynyt rastilla tänään. Juolahti vain mieleen - osin senkin takia että eräässä toisessa kuvarastiketjussa minulle tuli kieltämättä sellainen kiusauksenpoikanen, koska olin aiemmin myös ajatellut paikan sopivan rastiksi ja ottanut kuvan ihan omaksi huvikseni...

Teemu H
10.09.2019, 14.01
Kyllä minä tänään aamulla kävin hakemassa, tai aamupäivällä (on ehdottomasti kiellettyä kertoa tästä työnantajalleni :D ).

YocceT
10.09.2019, 19.52
Vanha (#170) oli kunnan varikon portti (https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1c58ZxsNoGim_yZ2P30XpoClUYPU4bq-R&ll=60.48244164243727%2C24.800071189365212&z=16):

https://pic.useful.fi/FW9ni8gDf.jpg

Uusi:

https://pic.useful.fi/3vaHyeOLN.jpg

Teemu H
11.09.2019, 22.48
171 (https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1c58ZxsNoGim_yZ2P30XpoClUYPU4bq-R&ll=60.46169282683143%2C24.806803290136372&z=17) oli Kirkonkylällä Kino Juhan hieno takaovi, taitaa olla uusi tai juuri remontoitu.

http://teemu.dy.fi/r/rasti919c.jpg

Uusi rasti:
http://teemu.dy.fi/r/rasti919d.jpg

YocceT
15.09.2019, 18.54
Rasti 172: Hämeenlinnantien (130) alittava tunneli (https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1c58ZxsNoGim_yZ2P30XpoClUYPU4bq-R&ll=60.469110111285055%2C24.83901288921436&z=17), jonka kautta johtaa polku kirkonkylältä Myllykoskelle, ja alakerrassa virtaavat Kissanojan vedet kohti Vantaankoskea.

https://pic.useful.fi/OlfmYv782.jpg

Uusi rasti ei ole aivan tyypillisten pyöräilyreittien varrella, mutta silti löydettävissä.

https://pic.useful.fi/lV7dBLulP.jpg

Teemu H
19.09.2019, 18.24
Rasti 173 (https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1c58ZxsNoGim_yZ2P30XpoClUYPU4bq-R&ll=60.523212533306584%2C24.74585846778234&z=17) löytyi Työtehoseuran takapihalta rautatien varresta, mitä lie vanhoja asuntolarakennuksia. Pihalla harjoitteli Ponsse, kovin likelle en tohtinut mennä :o

http://teemu.dy.fi/r/rasti919e.jpg

Entä uusi?
http://teemu.dy.fi/r/rasti919f.jpg

YocceT
20.09.2019, 07.37
Tuo Työtehoseuran vanha asuntola, tai mikä liekään, on myös "TV:stä tuttu": jokunen vuosi takaperin esitettiin MTV:llä tosi-tv-sarja "Suomen surkein nikkari", jonka kuvauspaikkana oli juuri tuo rakennus 13 TTS:n kampuksella.

https://www.youtube.com/watch?v=l-YgmIFz1eI

YocceT
22.09.2019, 15.29
Vanha rasti (#174) oli paikallisen Mattilan luomutilan kesäkahvilan (https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1c58ZxsNoGim_yZ2P30XpoClUYPU4bq-R&ll=60.50487124313267%2C24.774630118129494&z=16) terassin ovi Uudenkyläntien varrella. Muutama vuosi sitten tilan omistaja remontoi vanhan navetan oikein tyylikkään näköiseksi kahvilaksi. Harmillisen suppeat ovat vaan aukiolojat, tänäkin vuonna meni talvilevolle jo 11.8.

https://pic.useful.fi/LgeFeWR-l.jpg

Uusi on.. no vanha, mutta rastina uusi.

https://pic.useful.fi/ePwb6Ugyf.jpg

Firlefanz
22.09.2019, 16.12
Mattilan luomutila (https://www.mattilanluomutila.com/)? "Heinäkuussa 2017 tilalle avattiin myös korkeatasoinen kesäkahvila /. ../Kahvila on auki kesäisin kesäkuun puolesta välistä koulujen alkuun asti joka päivä." Suomen kesä...

Pienenä buffina, olkoonkin että mennään jo kuvarastialueen ulkopuolelle (vaikka toisaalta ollaan lähellä toista Uudenkyläntietä), voisin kertoa että Knehtilän luomutilan (https://knehtilantila.fi/) kahvila jatkaa aukioloaan syys- ja talvikaudellakin (la-su 10-15).

YocceT
28.09.2019, 17.31
https://pic.useful.fi/ePwb6Ugyf.jpg

Mitähän tästä sanoisi, sellaista, että se saisi vielä passiivisina ruutua tuijottavat paikalliset (ja kauempaakin tulevat) aktivoitumaan. Rastina oleva kohde on keskelle kehittyvää taajamaa jäänyt "muinaisjäänne" vanhemmasta asutuksesta ja elinkeinotoiminnasta. Näitähän täällä Nurmijärvellä piisaa, voisi sanoa että joka taajamassa. On suorastaan yllättävää, kuinka lehmät laiduntavat melkein Klaukkalan pääkadun tuntumassa, lähes Citymarketin takapihalla. Tai että Kirkonkylässä keskellä rivitaloasutusta on vielä toimivan maatilan talouskeskus, ilman eläimiä tosin.

No tuo kuva ei ole kummastakaan noista esimerkistä, ihan vaan harhaanjohtamissyytösten välttämiseksi totean tämän.

YocceT
03.10.2019, 17.57
https://pic.useful.fi/zKI0KeDNG.png

Innostaisiko tämä ketään liikenteeseen tuon rastin noutamiseksi?

Firlefanz
03.10.2019, 22.41
Pelkään pahoin ettei.

Vaan onhan tämä minunkin osaltani ollut melko surkea esitys: olen ollut koko ajan kartalla tai siis arvannut aivan oikein ja melko tarkkaan sen mistä kannattaa tai pitää lähteä rastia hakemaan. Mutta minun taidoillani onnistuu yhden mäenkin kiertäminen niin ettei rastia löydä vaikka se siellä koko ajan on - ja minun tuurillani se ei edes siellä ole vaan sillä toisella mäellä. Joku tuonsuuntainen ajattelu on kai tällä kertaa pitänyt kuvarasti-innostukseni sellaisissa rajoissa ettei se ole riittänyt syysmasennuksen ja yleisen flegmaattisuuden kukistamiseen, vaikka ihan kelvollisia ajokelejä olisi ollut (ja ihan kelvollisia ajovarusteita niitä päiviä varten jolloin ajokeli ei niin kelvollinen ehkä muutoin olisi ollut).

(En poikkeuksellisesti arvostele rastikuvaa, mutta kun en muutenkaan harrasta StreetView-pyöräilyä, niin en sen avulla jaksanut hakea oikeaa katua, vaikka se varmaan olisikin käynyt päinsä.)

Firlefanz
04.10.2019, 21.54
Rasti 175 (https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1c58ZxsNoGim_yZ2P30XpoClUYPU4bq-R&ll=60.378032600000026%2C24.7504596&z=17) löytyi miltei Klaukkalan keskustasta Vaskomäeltä:

https://pic.useful.fi/MBgzLo97j.jpg

Uusi rastikin on joskus saattanut olla punamullanvärinen, mutta tällaisena se kenties on erityisen kuvauksellinen. Ovi oli salvattu ja salpa lukittu vanhalla kunnon Abloy-lukolla, joten heinäseiväs oli lähinnä vain pittoreski yksityiskohta:

https://pic.useful.fi/rPtLzPaJ1.jpg

Teemu H
04.10.2019, 23.02
Oli kyllä upea tuo viimeisin vihje, sen voisi kehystää tauluksi moderniin kotiin :)

Uusimmasta rastista tulee Déjà-vu, mutta liikummehan sentään Nurmijärvellä.

Firlefanz
05.10.2019, 10.14
Heat Map -vihjettä katsellessa ei voinut olla ihmettelemättä että ajavatko jotkut siellä Klaukkalassa tosiaan yleisurheilukentän rataa ympäri, mutta sitten sentään hoksasin että laittavathan jotkut Stravaan muitakin kuin pyöräilyaktiviteetteja:cool:

Déjà-vu -kommentti vähän säikäytti, luulin jo että se oli kohteliaaseen muotoon puettu huomautus siitä että rasti oli jo käytetty, mutta ei onneksi sentään:p

Mutta vähän asiaakin eli Nurmijärven rakennusperintöselvityksestä lainattua: "Vaskomäki sijaitsee aivan Klaukkalan historiallisen kyläkeskustan tuntumassa. Pääasiallisesti maisemallisia, maamerkkimerkityksiä omaava Vaskonmäki on myös paikallishistoriallisesti arvokas ja Klaukkalan identiteettiä muodostava. Sitä on todennäköisesti käytetty laidunmaana, nimen Vaskomäki sanotaan viittaavan vasikkalaitumeen. Mäen eteläsivulla ovat säilyneet Ali-Ollin ja Yli-Ollin päärakennukset muistumina Klaukkalan 1900-luvun alun kyläkeskustasta, maatalousvaltaiselta ajalta ennen 1960-luvun voimakasta uudisrakentamista."

PS Nythän on luvassa useampia päiviä hienoja pyöräilysäitä. Vähän viileää tietysti, mutta sadetta tai puuskaista tuulta ei pitäisi olla kiusana. Muistetaan että kuvarastipyöräily on yksi niistä pyöräilyn lajeista joita voidaan syystä luonnehtia joukkuelajeiksi. Menestymiseen vaaditaan ajamista joukkueena, jokainen ajaa vuorollaan apukuskina tai kapteenina, mutta kaikkia tarvitaan ja joukkueen mukana kehittyy myös parhaiten:D

Firlefanz
08.10.2019, 09.01
Ei mulla muuta kuin sellainen selitys tai puolustus että rasti on ollut tuon näköinen vuosia, joten melko monella fillaristilla on ollut tilaisuus vilkaista sitä ohiajaessaan. Heinäseiväs oli paikallaan ovea tukemassa silloinkin kun Googlen kuvausauto tietä ajoi ja siitä on jo aikaa...

YocceT
10.10.2019, 08.46
Rasti 176 (https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1c58ZxsNoGim_yZ2P30XpoClUYPU4bq-R&ll=60.38566316077257%2C24.800882736826793&z=17) oli lato Metsäkyläntien varrella.

https://pic.useful.fi/UXukin70Q.jpg

Uusi rasti jatkaa viimeaikaista periferian hilpeä dekadenssi -teemaa:

https://pic.useful.fi/bnoQGGs4t.jpg

YocceT
14.10.2019, 19.35
Ei ole viikko vielä mennyt, eikä ole kukaan pyytänyt vihjettä, mutta annetaan se silti. Tosin en usko että tästä nyt valtaisaa apua on, mutta kaikkihan on mahdollista.

https://pic.useful.fi/sFVBfORf2.jpg

YocceT
16.10.2019, 19.19
No mutta.. ei kai tämä nyt niin totaalisen vaikea ole, mitä tästä hiljaisuudesta voisi päätellä? Jälleen kerran, kyse on paikasta, josta pyöräillään ohi varsin usein, mutta ilmeisesti kuitenkin sitten katse eturenkaassa. Auttaisikohan tuollainen reijosalmis-vihje löytämisessä, vaikka se tuolla Keski-Uudenmaan vastaavassa ketjussa ei ihan auennutkaan, toki johti ajattelua juuri oikeille urille.. No siitä huolimatta: kohde sijaitsee koiramaisen tien varrella, joka päättyy Klaukkalantiehen.

Ps! Itselle tuo edellinen rasti löytyi vahingossa, kun asiointireissulla ajelin autolla Klaukkalasta kotiin. Seuraavana iltana sitten fillari alle ja rastia hakemaan. Tuurillakin näissä hommissa näköjään pärjää.

Firlefanz
16.10.2019, 22.22
Hieman noloudesta kiemurrellen joudun tämän tunnustamaan: rasti oli sillä lailla mukavalla tavalla tuttu ja pienen miettimisen jälkeen sen paikallistin ensin mielessäni ja sitten satelliittikuvassa ja hain vielä (sen joillekin kuvarastiharrastajille ilmeisen välttämättömän) sataprosenttisen varmuuden StreetViewin avulla - mutta en vain ole saanut haetuksi.

Syinä ovat olleet (1) yleinen vuodenaikaan liittyvä alavireisyys, (2) Sipoon ja Itä-Uudenmaan hiekkateiden kutsu, (3) lapsellinen kiukuttelu eli tekemäni päätös etten lähde rastia hakemaan Nurmijärveltäkään ennen kuin joku on edes kertonut yrittäneensä hakea Keski-Uudenmaan kuvarastia ja (4) joka kerta kun olisin ehkä sittenkin voinut ajaa vaihteeksi länteen on ollut niin sateista ettei ole tarvinnut sääennustetta tsekata.

Samalla olen tietysti hiljaa mielessäni toivonut että joku tähän asti Nurmijärven kuvarasteja vain sivusta seurannut heittäisi pelkonsa ja ennakkoluulonsa romukoppaan ja näyttäisi Firlefanzille (ja muille) ne närhenmunat!

Firlefanz
17.10.2019, 21.32
Perspiration beats inspiration! Sanoin itselleni että nyt tämä välikausi, velttoilu ja vajaatoiminta saa luvan loppua. Huomenna on ajopäivä ja sillä selvä!

Firlefanz
18.10.2019, 21.53
Rasti 177 (https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1c58ZxsNoGim_yZ2P30XpoClUYPU4bq-R&ll=60.37209940000003%2C24.678517400000032&z=18) oli maalaamattoman näköinen, mutta joskus varmasti punamaalia pintaansa saanut maatalousrakennus Kuonomäentien varrella:

https://pic.useful.fi/VXyuFdhNw.jpg

Uuden rastin voi senkin hakea poistumatta asfalttipinnalta. Inspiraation rastiin sain ensi kesän Ranskan ympäriajon äskettäin julkistetusta reitistä. Tästä vain puuttuvat nousumetrit. Ai niin, rastina olkoon vaikkapa tuo kuusi jota vasten Giantini nojaa:

https://pic.useful.fi/k9IyIuU44.jpg

Teemu H
18.10.2019, 22.33
Olinkohan vieraskorea vai mikä, mutta kävin minäkin tuolla ladolla.

Tuohan näyttää paikalta, josta voisi tehdä oikean latolöydön. Aivan kuin ovia ei olisi avattu pitkään aikaan. Ehkä siellä lymyilee 1960-luvun Ferrari 275 GTB? Vai olisiko sittenkin saman aikakauden Saab, kaksitahtinen 96? Veikaanpa Saabia, jos katsotaan samalla läheiselle pihalle. Siellä niitä autoilun kultakimpaleita ja Ruotsin ainoita lahjoja maailmalle on kerättynä ainakin viisi upeaa kappaletta.

Uudessa rastissa on nätti asfaltti. En aina pidä asfaltista, Saabeista kyllä. Toivottavasti kukaan autovaras ei innostu tästä viestistä liikaa. On siellä varmasti 24h vartiointi paikalla, pakkohan se on.

http://teemu.dy.fi/r/rasti1019x.jpg

Firlefanz
18.10.2019, 23.04
Mä veikkaan että siellä on Datsun Bluebird 310. Vieläpä sitä ensimmäista, vuonna 1963 Suomen tuotua erää.

Jos et juuri nyt erityisesti välitä asfaltista, voin iloksesi kertoa että rastille voi ajaa toistakin kautta. Tosin asfalttisiirtymiltä tuskin silloinkaan välttyy, mutta sehän on meidän etelän gravel/anyroad/adventure-fillaristien kohtalo...

PS Aika metka juttu että meille molemmille tuo tienviitta oli semmoinen tekijä joka itsestään selvästi saneli kuvakulman:D

YocceT
19.10.2019, 07.17
Ai niin, rastina olkoon vaikkapa tuo kuusi jota vasten Giantini nojaa:

Se on mänty.

Firlefanz
19.10.2019, 10.20
Se on mänty.

Katsos mokomaa, niin onkin! Paikan päällä arvelin koristepuuksi istutettua nuorta havupuuta sembramännyksi, mutta muistissa siitä oli näköjään jo ehtinyt tulla serbiankuusi.

Firlefanz
25.10.2019, 12.06
Siltä varalta että viikonlopun aikana rastin haluaisi käydä hakemassajoku sellainen jolla jo ei ole vissiä käsitystä siitä missä se sijaitsee tai voisi sijaita:

Asfalttipintaisilta teiltä koskaan poistumattomalle rastina oleva tie on umpikuja - eli se on ihan kuin Tourilla ensi vuonna ajettava Col de la Loze jonne noustaan vain kolme metriä leveää tietä:p - eikä se minään strada biancanakaan jatku (eli maantiepyörällä sitä tuskin kukaan edes ajattelisi ajavansa). Se on silti osa lenkkiä tai reittiä jota Global Heatmapinkin mukaan ajetaan.

(Itse olen sen ajanut kumpaankin suuntaan. Ei se mitään kahden tuuman levyisiä maastorenkaita vaadi, mutta tietyillä keleillä voi toki kaivata jonkinlaista nappulakuviota.)

Ihan syrjässä ei myöskään olla vaan melko vieressä kulkee sellainen Heatmapissa loistava fillarointiväylä.

YocceT
25.10.2019, 14.45
Eipä kyllä kilauta mitään kelloja tuo kuva, eikä vihjekään valaise yhtään enempää. No paikka tulee joskus vastaan, jos tulee. Aktiivisesti ja varta vasten ei jaksa etsiä.

Firlefanz
25.10.2019, 16.00
Ja minä kun kuvittelin ettei ole gravelpyörällä tai vastaavalla mentävää lenkuraa jota YocceT ei olisi ajanut useampaankin kertaan! Tai tienhaaraa jonka ohi ajaessaan hän ei olisi tullut ajatelleeksi että minnehän tuokin vie!

No, voi olla että olet ajanut sen toisesta suunnasta etkä ole tullut vilkaisseeksikaan sen kummemmin sivuillesi (mikä onkin ihan ymmärrettävää sillä eiväthän tien varren talot kovin erikoisia ole eikä aukeakaan mitenkään poikkea niistä mitä suurin piirtein jokaisen Nurmijärven tien varrella näkee) ja voi olla että olet ajanut pyörätietä (toisin kuin me spandexit tai HePo:n ryhmälenkkiläiset) etkä sen takia pannut merkille koko tienhaaraa.

Anyway, olet enemmän kuin osasi tehnyt, joten antaa jäädä toisten häpeäksi jos rasti ei vaihdu. (Talvella en muuten ole tuosta ajanut ja luulenkin ettei lenkura ole silloin edes ajettavissa kuin korkeintaan jollain fat bikellä; sitä tuskin kokonaisuudessaan aurataan enkä usko koiranulkoiluttajiakaan liikkuvan riittävästi polun syntymiseksi...)

PS Jossain vaiheessa saatan kuitenkin postata Heatmap-kuvan, Ihan vielä en halunnut sitä tehdä koska pidin sitä liian helppona vihjeenä.

YocceT
25.10.2019, 17.06
Voi hyvinkin olla, että olen tuosta läheltä tai vierestä mennyt, mutta nyt ei vaan tule sellaista déjà-vu -efektiä tuon kuvan perusteella. Gravel/sorastelu on omalta osaltani tuoreempi ilmiö, isommassa määrin vasta viime syksystä alkanut vaihtoehtolaji. SItä ennen meni noin 10 vuotta puhtaasti asvaltin reunaa ajallen. Alkoivat nämä lähiseudun tiet käydä turhankin tutuiksi..

Teemu H
28.10.2019, 08.51
Joku polttaa matalaksi meidän kuvarasteja joka yö, pe*kele :(

JackOja
28.10.2019, 08.53
^ajattelin samaa. Tästä ketjusta bongataan vielä joku koulujen lähistöllä hiippailija.

Firlefanz
01.11.2019, 21.42
En mene vannomaan, mutta luullakseni ihan lähistöllä ei ole kouluja, joten sikäli voi liikkua turvallisesti ilman että saa jonkun kutsumaan poliisit epäilyttävän liikkujan henkilöllisyyttä tarkistamaan.

https://pic.useful.fi/Paa1MS5hi.png

Teemu H
01.11.2019, 22.09
En ole koskaan ajanut ohi, omasta heatmapista tarkistin :)

Firlefanz
01.11.2019, 22.37
Olet siis joka kerta kääntynyt rastina olevalle tielle (tai tielle jonka varrella rastina oleva k̶u̶u̶s̶i̶ mänty kasvaa)?:rolleyes:

PS Voi olla että heatmap-kuvasta tuli liiankin helppo vihje, mutta minkäs teet?

YocceT
03.11.2019, 17.05
Rasti 178 (https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1c58ZxsNoGim_yZ2P30XpoClUYPU4bq-R&ll=60.36534381684758%2C24.781362190069615&z=17) oli siis mänty Puromäentien varrella.

https://pic.useful.fi/wRktIo1gY.jpg

Tuolla kuvan oikean reunan kiinteistöllä olen joskus käynytkin, tosin taitaa olla jo kymmenen vuotta aikaa, ja silloinkin autolla.

Uusi rasti:

https://pic.useful.fi/mbceJHtFT.jpg

Firlefanz
03.11.2019, 20.30
Tuolla kuvan oikean reunan kiinteistöllä olen joskus käynytkin, tosin taitaa olla jo kymmenen vuotta aikaa, ja silloinkin autolla.

Ei liene mahdotonta että tie ei vielä silloin ollut asfalttipäällysteinen?

Maantiepyöräilijältähän mokoma tiepahanen tahtoo jäädä huomaamatta joko siksi että hän joko painelee ajoradalla aika haipakkaa sivuilleen vilkuilematta Helsingin suuntaan ja kuvittelee olevansa nopeakin kuski tai hän ajaa tien toisella puolella ja miettii vain sitä kääntyykö Metsämäentielle, Lahnuksentielle, Kuonomäentielle vai Lepsämäntielle.

Toisin sanoen Puromäentielle pitää kääntyä varta vasten ja tarkoituksella. Niin tein minäkin silmäiltyäni stenun foorumilla esillenostamaa Gravel Map -karttaa ja nähtyäni siinä mielenkiintoiselta vaikuttavan pätkän
Vanha Myllytie-Puromäentie (https://gravelmap.com/route/62396-vanha-myllytie-puromentie#@60.3593,24.73823881988526,14,hybrid) En tietenkään lukenut reitin karttaan merkinneen kuvausta "Soratietä ja paikoin polkumaista metsätietä" kuin vasta jälkeenpäin. No, onhan Vanha Myllytie loppupäästään tyylipuhdas hiekkatie ja senkin jälkeen on jonkin matkaa graveliksikin kutsuttavaa ajettavaksi, mutta sitten kaikkea muuta kuin metsätietä. Umpeenkasvanutta savipohjaista kärryuraa pikemmin. Mutta ajoihan sen läpi kun halusi...ta paremminkin ei halunnut kääntyä takaisin.

Pieni vitsi oli siinä että jokunen vuosi takaperin eli ensimmäisenä syksynä cyclocrossarin vihdoin hankittuani olin omin päin ja ilman reittispeksiä lenkkeillessäni jotenkin tullut ajaneeksi juuri tämän pätkän - enkä silloinkaan siitä tykännyt niin paljon että olisin halunnut välittömästi kääntyä ja ajaa sen toisinpäinkin...mutta en silloin vielä ollut vapaaehtoisessa GPS-seurannassa enkä tainnut kotona kartan äärelläkään selvittää mistä oikein olin ajanut, joten kokemus painui jonnekin muistin syövereihin jälkiä jättämättä:eek:

YocceT
03.11.2019, 20.40
Tuota Klaukkalantietä tulee yleensä ajettua kevyenliikenteen väylää pitkin, silloin harvoin kuin tulee. Täällä maalla onneksi on parempiakin teitä ajettavaksi. Liikenne on tuossa varsin vilkasta, eikä Klaukkalan läpiajo houkuta muutoin kuin "pakon edessä". Niinpä tämä Puromäentie on jäänyt totaalisesti huomioimatta, varsinkin kun oma päänsisäinen karttani olettaa sen olevan umpikuja joka vie noille muutamille taloille (jota se de facto onkin).

Firlefanz
04.11.2019, 13.41
Täysin tarpeettomana täsmennyksenä: en minäkään aja ajoradalla kuin mainitsemaani suuntaan ja silloinkin kyseessä on vain Lahnuksentien ja Luhtaanmäentien välinen osuus - joka mielestäni on malliesimerkki lyhyestä matkasta joka blaablaablaa koska ei ole mitään järkeä ylittää tie päästäkseen sille puolelle jossa kelvi on ja sitten taas kohta ylittää tie päästäkseen sille puolelle jonne on menossa. Mutta tietysti on autoilijoita ja (maasto)pyöräilijöitä jotka näkevät asiat ja tulkitsevat sääntökohdan toisin...

En minäkään Klaukkalan läpi erityisemmin välitä ajaa. Sen vuoksi olikin pieni vitsi jolle itse hihitin kun kirjoitin että Helsingistä päin - eli lähinnä etelästä Vantaankosken tai Kivistön suunnasta tai idästä Katriinantien ja Tapolanmäen kautta - tullessa ajatus on siinä mille monista teistä kääntyy. On näet niin että joko kääntyy ensimmäisestä oikealle eli Metsäkyläntielle tai ensimmäisestä vasemmalle eli Lahnuksentielle koska myös kaikille muille mainituille ajaa sen kautta (sen sijaan että kiusaisi itseään jatkamalla pitemmälle Klaukkalaan).

Mutta oikeastaan tämän viestin varsinainen tarkoitus oli kiittää kuluneesta kuvarastivuodesta ja monesta mukavaksi ja mielenkiintoiseksi osoittautuneesta lenkistä joita Nurmijärven kuvarastin ansiosta olen päässyt ajamaan! Nyt kuitenkin saavat kuvarastit jäädä - tai joutuvat jäämään, riippuu vähän päivästä kummin asian enempi mieltää - talvilevolle. Katsotaan sitten kun kevään lähestymisen alkaa tuntea ja huomata miten vahva kaipuu, halu tai tahto palata harrastuksen pariin silloin on...

YocceT
06.11.2019, 10.05
Tämä ketju painunee sitten horrokseen epämääräiseksi ajaksi. Ellei nyt "joku muu" aktivoidu..

Firlefanz
21.03.2020, 11.10
Jokohan voitaisiin katsoa sen epämääräisen ajan kuluneen? Rohkeimmathan ovat jo aloittaneet maantiekautensa.

PS Mä voin tässä samalla tunnustaa että Nurmijärven kuvarastihorros ei ole ollut osaltani ihan keskeytymätön, sillä yhden gravelpyörälenkin kävin ajamassa kuvarasti mielessäni. Mutta ei tuo pytinki ainakaan Klaukkalan hiihtokeskuksen lippukassa ja kioski ollut - eikä se toinenkaan arvaukseni...

Teemu H
21.03.2020, 23.27
Hieno kioski, tai mikä onkaan. Vinkkiä olen odotellut :)

YocceT
22.03.2020, 08.45
"Väliaika, kahvia ja pullaa"

Pylöris
26.03.2020, 17.55
Rasti 179 (https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1c58ZxsNoGim_yZ2P30XpoClUYPU4bq-R&ll=60.42394314111293%2C24.865300639288193&z=18) oli Taaborinvuoren kesäteatterin pullakoju. Paikalla oli myös terroristijärjästö, joten otin kuvan puskista
https://i.imgur.com/1bode0D.png

Uuden rastin numero ei osunut ihan kohdalle, vai osuko...

https://i.imgur.com/itTRb25.gif

Markku Liitiä
27.03.2020, 11.53
Hah! Hienosti duunattu!

navajokoira
27.03.2020, 16.50
Vanha rasti 180, mystinen muuttuva numerokyltti Kirkkotien ja Vuorenhaltiantien risteyksessä https://i.postimg.cc/3RSgLsBx/54746-F25-AFFB-4-A76-8-EC2-26237-A9-C1763.jpg

Uutta rastikuvaa parin tunnin sisään, katsoo nyt mitä matkalla osuu silmiin.

navajokoira
27.03.2020, 17.58
Uusi
https://i.postimg.cc/3JZgHXLG/55845-C5-F-F0-FB-48-D4-BCCF-5022-C9-DE0457.jpg

Teemu H
27.03.2020, 21.03
Mahtavaa, ketju on herännyt horroksesta! :)

navajokoira
01.04.2020, 16.44
Vielähän siellä vähän tuulee, mutta ei taida taas muutamaan päivään tulla näin kaunista ilmaa hakea kuvarastia.

navajokoira
04.04.2020, 10.16
En edelleenkään jaksa uskoa että tämä olisi liian vaikea, mutta koska viikko on kulunut eikä pelkkä kannustus tuottanut reaktiota niin ei kai auta kuin laittaa vinkkiä.

Mikä kuvan oikeassa reunassa oleva halli on? Se on juuri sitä miltä se näyttää. Mikä ojan ylittävän lautasillan kohdalla taivasta vasten näkyvä juttu on? Jos sen ja pyörän välissä oleva alue ei ole ihan pelkkää tavallista peltoa niin mitä se on? Näitä paikkoja ei ole Nurmijärvellä kuin tämä yksi ja google kyllä kertoo missä se sijaitsee.

Teemu H
04.04.2020, 19.01
Rasti 180 on reikä, ovi miltei mahdottomaan. (https://genius.com/Edu-kettunen-lentajan-poika-lyrics)
kartta (https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1c58ZxsNoGim_yZ2P30XpoClUYPU4bq-R&ll=60.51839642869224%2C24.82999499413961&z=18)

http://teemu.dy.fi/r/kr420a.jpg

http://teemu.dy.fi/r/kr420b.jpg

Firlefanz
05.04.2020, 09.26
Oikeastaan rastin tulisi olla numeroltaan 181, sillä rasti 180 Kirkkotien ja Vuorenhaltiantien risteyksessä jäi merkitsemättä karttaan.

Rasti oli muuten erinomaisen hyvin oivallettu valinta ja hauska jo siksikin etten varmaan ole läheskään ainoa Kuonomäentietä useampaan kertaan ajanut maantiefillaristi, joka ei ole koko Savikon lentopaikkaa edes huomannut. (Eilen olikin kova kiusaus aloittaa maantiekausi Nurmijärven lenkillä, mutta vielä tällä kertaa muu elämä vei voiton.)

https://www.nurmijarvenuutiset.fi/artikkeli/123041-ilmojen-halki

PS Säännöissä ei kai erityisesti mainita että kuvassa näkyvän pyörän pitää olla saman jolla on itse rastille ajanut, mutta vaikka olisikin, luulen että tässä nimenomaisessa tapauksessa voisimme hyväksyä poikkeuksen säännöstä.

navajokoira
05.04.2020, 10.09
Multa jäi laittamatta edellinen kartalle, eli mielestäni tuo Savikon kansainvälinen lentoasema oli rasti 181. Korjailen kun pääsen koneelle. Nyt sen sijaan oltiin Nukarinkoskella, rasti 182 (https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1c58ZxsNoGim_yZ2P30XpoClUYPU4bq-R&ll=60.52814760635978%2C24.90967790724028&z=17): https://i.postimg.cc/Vs4pVFnb/8-D99-AE32-3-FDC-4-B7-D-88-F5-3-F6654723-C38.jpg

Ja uusi:

https://i.postimg.cc/XX648px4/321-B6826-639-C-4-A85-95-D7-135511637-A75.jpg
Uudelle rastille seurailin tuoreita maastopyörän jälkiä, mutta rupesin nyt kotona miettimään että tuliko tästä kohtuuttoman vaikea. Avaruudesta käsin näkyy, eikä ole erityisen kaukana edellisestä.

navajokoira
10.04.2020, 15.53
https://i.postimg.cc/7PVBwDkC/AC4-EBB00-C53-D-4190-AE0-B-27-F4-A97492-AC.jpg

Teemu H
10.04.2020, 21.20
Taisin tunnistaa ekasta kuvasta, vaikka talvella olen tuolla ajanut. Nyt vain on hankala päästä pyöräilemään olosuhteiden takia, siis koronan. Ei ole perheellisellä vapaa-aikaa.

Ai niin, Savikon kentän tuulipussista katson monesti lenkillä tuulen suuntaa, jos se ei muuten selviä. Nyt näyttäisi olevan vähän repaleinen pussi siellä, toivottavasti korjaavat :)

navajokoira
19.04.2020, 08.02
Milenkiintoisemmaksi rastia on vaikea jälkikäteen tehdä, mutta aina voi kai toivoa että jollakulla nouto on tunnistamisesta kiinni. Linnuntietä 2,5km edelliseltä; hakekaas joku pois.

Firlefanz
19.04.2020, 20.49
Ei rastin mielenkiintoisuudessa ole vikaa, vaan pelkästään meissä hakijoissa.

Minäkin onnistuin löytämään mahdollisen tai jopa varsin todennäköisen paikan ihan vain satelliittikuvaa silmäilemällä. Rastikuvastahan ilmeni erinomaisen hyvin että alue on niin laaja että se ei voi jäädä huomaamatta. Valistunut tai onnekas arvaus oli että se ei ole viittä kilometria kauempana Nukarinkoskesta.

Jostain syystä en vain ole saanut suunnattua pyörääni edes Nukariin päin vievälle tielle - kuin vasta tänään. Mutta siinä kävi niin kuin kävi: ensimmäinen tie jolle olin ajatellut kääntyä oli suljettu puomilla jonka eteen pysäköidyn pakettiauton ympärillä pyöri ihmisiä. Päätin pitää sosiaalista etäisyyttä ja jatkoin matkaa isommalle tielle.

Toiselle kaavailemalleni tielle sitten kyllä käännyin, mutta takarenkaani oli juuri tyhjentynyt. Syypääksi osoittautui jokin metallilangan pätkä. Onnistuin sitten nähtävästi vääntämään varasisurin venttiilin pumppua irrottaessani, joten jouduin käyttämään toisenkin. Jostain syystä tuli semmoinen fiilis etten viitsinyt ruveta riskeeraamaan vaan ajoin kiltisti suorinta tietä takaisin kotiin. Mitä luultavimmin ihan turhaa varovaisuutta ja liioiteltua varman päälle pelaamista, eihän se toisen rengasrikon mahdollisuus niistä muutamista sadoista metreistä olisi reaalisesti juurikaan kasvanut.

En nyt ihan suoraan poissulje uutta yritystä, mutta en panisi pahakseni jos joku ennättäisi edelle.

Firlefanz
21.04.2020, 19.23
Rasti 183 (https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1c58ZxsNoGim_yZ2P30XpoClUYPU4bq-R&ll=60.540276200000015%2C24.87969380000004&z=18) oli siis kivi ja paikka oli jäljistä päätellen ratsastajien suosima, entinen soranottopaikka jota on havupuuistutuksin ennallistettu:

https://pic.useful.fi/njdRUgrLi.jpg

Taisi olla ihan hyvä etten sunnuntaina jatkanut rastille asti. Nyt kun oli sopivampi pyörä tuli vähän kierreltyäkin ja ainahan tuommoinen paikka on omalla tavallaan mielenkiintoinen. Alueen laidalla oli ollut kivimurskaamo jonka jäljiltä oli komeita kivikasoja. Työkoneitakin näkyi sennäköisenä ettei tiedä vieläkö niitä käytetään vai jäävätkö ne paikalleen ruostumaan. Eikä vanhaa sorakuoppaa ilman paria paikalle joskus ajettuna autonromuna.

Uuden rastin kanssa kävi niin että vaikka näinkin kaikenlaista kuvauksellista reitin varrella, mitään kuvarastiksi sopivaa en keksinyt. Niinpä täytyy käyttää epäonnisella rastinhakulenkillä ottamaani kuvaa:

https://pic.useful.fi/uipfMCZDP.jpg

En väitä rastin olevan erityisen mielenkiintoinen, mutta sen hakiakseen ei tarvitse ajaa kavionjälkiä seuraten:cool:

navajokoira
23.04.2020, 16.39
Rasti 184 oli Pertuntien ja Vanhan Jokelantien risteys. Ei jostain syystä osunut silmiin helpoimman vinkin kautta, mutta onneksi tässä oli mistä ammentaa.
https://i.postimg.cc/Hsnf8r2J/414-A1-F00-A8-FE-448-A-9-D7-B-A3-AF21709-DCA.jpg

Ja uusi:
https://i.postimg.cc/ZnR6jt7c/E6725-B8-B-136-E-447-F-91-F0-C3882-E4-E9-BDD.jpg

Teemu H
25.04.2020, 11.16
Tämä olikin jännä. Periaatteessa helppo tunnistus, mutta isolla skaalalla. Kilometritolkulla sai kierrellä oikean kohdan löytämiseksi :D

Rasti 185 (https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1c58ZxsNoGim_yZ2P30XpoClUYPU4bq-R&ll=60.4404518174615%2C24.835488498772406&z=17) olis siis aukko Ilvesvuoren keskiaikaisen kivilinnoituksen muurissa.

http://teemu.dy.fi/r/kr042020c.jpg

Uusi:

http://teemu.dy.fi/r/kr042020d.jpg

navajokoira
25.04.2020, 11.32
Olin palaamassa Tuusulasta uusia ajolaseja hakemasta kun päätin pysähtyä kirkonkylällä vähän katselemaan kuvarastikarttaa. Iloisena yllätyksenä rasti 186 (https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1c58ZxsNoGim_yZ2P30XpoClUYPU4bq-R&ll=60.46347362908479%2C24.808513687262575&z=18) oli juuri ilmestynyt, K-supermarketin parkkihallin seinähän se siinä
https://i.postimg.cc/c42SfDV5/image.jpg

Uusi:
https://i.postimg.cc/PJ8PMLrg/BB10-C74-E-8177-4945-A604-49-DB84649-FE3.jpg

Teemu H
25.04.2020, 13.00
Olipa nopea, varmasti ennätys :D

Teemu H
29.04.2020, 22.45
Varmaan jonkinlainen ennätys oli uusi rastikin, koska vanha näkyy samassa kuvassa :D

187, tiilitaidetta Kirkonkylällä kunnantalon edustalla. (https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1c58ZxsNoGim_yZ2P30XpoClUYPU4bq-R&ll=60.46279499128738%2C24.80561762168213&z=17)

http://teemu.dy.fi/r/kr0420201.jpg

Tiiliä myös täällä:
http://teemu.dy.fi/r/kr0420202.jpg

navajokoira
01.05.2020, 08.25
Olin juuri ottanut kuvan kun huomasin että olit laittanut uuden rastin. Koska en suoraan tiennyt missä se oli, niin heitin pienen kierroksen ympäri keskustan liiketiloja—parkkihalliakin kiersin sisäpuolta myöden ennen kuin osuin oikealle kohdalle. Siinä tohinassa jäi sitten hahmottamatta että olinkin palannut takaisin samalle kadulle kuin mistä lähdin liikkeelle :)

Teemu H
04.05.2020, 09.28
Vähän erilaista perspektiiviä

http://teemu.dy.fi/r/kr0420204z.jpg

navajokoira
04.05.2020, 18.40
Rasti 188 oli Röykän koulu
https://i.postimg.cc/HkdVNXkq/3917-DC92-FC88-41-EA-B929-77-EEC1-B1316-B.jpg

Olin etsinyt summamutikassa parikin kertaa pitkin kyliä ja taajamia, mutta vinkin myötä Google hoiti homman.

Uusi
https://i.postimg.cc/0NTNvwCd/462-AF140-C563-4-A5-E-8-D41-52-C7-DA1-FB93-A.jpg

navajokoira
11.05.2020, 09.11
Ois voinut tajuta laittaa tänne vinkkiä vielä kun ajokelejä riitti, mutta kai tämä sade taas joskus lakkaa.
https://i.postimg.cc/SKxg9B5P/D84-DB2-CF-304-B-4068-9-FD9-A1176-BB3-E556.jpg

kmw
12.05.2020, 08.33
Rastista ei hajuakaan, mut Navajokoiran fiksi on kiinnostava. Huonoilla silmilläni saa selvää kenen tekemä runko. Avautumista, plz. Niija bullis on vain vaihe elämässä :cool:

navajokoira
13.05.2020, 00.25
Se on Create eli melko huonomaineinen muotifixi, mutta hintaansa nähden se tuottaa aika tehokkaasti ajamisen iloa. Ohjaamoa lukuunottamatta kaikki edellisen omistajan jäljiltä.

navajokoira
17.05.2020, 09.27
Silta liittyy yleensä jonkinlaisen maastoesteen ylitykseen, mielikuvissa ehkä usein vesistön. Kun vesistö ympäröi kohdetta joka puolelta, on kyseessä saari. Saaresta taas tulee mieleen paratiisisaari. Rastipaikalla kuvaajan selän takana on eräänlainen paratiisi, mutta tuskin saari.

navajokoira
21.05.2020, 09.45
Kuvaajan takana oleva, rastialueen pohjoisella puoliskolla sijaitseva ”paratiisi” on myös ollut rastina ainakin kerran.

Edit. No kun kerran ajoi tästä taas ohi niin pistetääs oikein uusi vinkkikuvakin:https://i.postimg.cc/zDTVRy2t/006-A4-EEF-4-C22-4-AF9-B575-BC4-C51-F1-A55-A.jpg

navajokoira
27.05.2020, 19.22
Hakekaas tää jo pois (https://www.youtube.com/watch?v=d1riAeLDRZ4)

navajokoira
01.07.2020, 19.01
https://i.postimg.cc/htp1yxR9/grasslake.png

Teemu H
22.07.2020, 22.38
Siellä se paratiisi siintää. Rasti 189 on Kauppakeskus Lähteen pieni koristesilta Rajamäellä.
http://teemu.dy.fi/r/kr0720a.jpg

Uusi:
http://teemu.dy.fi/r/kr0720b.jpg

navajokoira
30.07.2020, 10.50
Rasti 190 oli silta Rauhaniementien varressa:
https://i.postimg.cc/rFG9Yzym/E9-C0-F849-B264-4-BD5-8-EAD-D128187-D7-F8-C.jpg

Uusi:
https://i.postimg.cc/wjvwrJWV/C16-C1-DA7-B19-A-49-BC-9-A29-220-C203-BB289.jpg

Pylöris
01.08.2020, 21.45
https://i.imgur.com/LZExBsl.jpg
Kirnut Veljesten reitiltä (https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1c58ZxsNoGim_yZ2P30XpoClUYPU4bq-R&ll=60.48250490980547%2C24.816010615535234&z=15)

https://i.imgur.com/hxc7Pmh.png
Jatketaan tälläsellä kyltillä

Tässä mentiin muutaman viime rastin ohi kameran kanssa
Seitsemän veljeksen vaellus - Helsinki-Hyvinkää (90 kmhttps://www.youtube.com/watch?v=qNJWGAKk1l0

navajokoira
06.08.2020, 19.09
Rasti 192 (https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1c58ZxsNoGim_yZ2P30XpoClUYPU4bq-R&usp=sharing) oli kyltti Raalantien ja Otsotien risteyksessä:
https://i.postimg.cc/Nfcm1vb9/IMG-5538.jpg

Uusi:
https://i.postimg.cc/65vbQKq8/IMG-5541.jpg

navajokoira
16.08.2020, 00.20
https://i.postimg.cc/MKnTrc03/920-E9239-AAC1-4196-BDC1-62577-F182-C9-C.jpg

navajokoira
01.09.2020, 22.37
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fc/Escudo_de_Noja_%28Cantabria%29.svg/800px-Escudo_de_Noja_%28Cantabria%29.svg.png

Firlefanz
02.09.2020, 08.53
Hävettää tunnustaa että olin löytänyt rastin - siinä auttoi Googlen satelliittikuva ja sen varmisti Stravan Global Heatmap - mutta en sitten vain saanut muilta ajamisiltani suunnattua gravelrakettiani kohti Nurmijärveä. Tai rehellisesti sanottuna olen ollut jotenkin innoton ja haluton koko touhuun. Eli olen ollut juuri sellainen passiivinen kuvarastiharrastaja jollaisia syvästi halveksin:(:rolleyes:

Mutta näiden hieman poikkeuksellisten vihjeiden ansiosta kiinnostus Nurmijärvenkin kuvarasteihin alkoi hieman heräillä. Hiekkatiefillarikin on täydessä ajokunnossa. Uudeksi rastiksi ei ole vähäisintäkään ideaa, mutta ainahan sitä on jonkunlaisen rastin keksinyt kunhan on ensin ajamaan lähtenyt. Oikeastaan ainoa mikä arveluttaa on se että saako sitten hakemattoman ja ketään kiinnostamattoman rastin riesakseen viikkokausiksi...

Eli pähkinänkuoressa: ryhdistäytykäähän nyt siellä edes pikkaisen! Ja muistakaa että kuvarasteissa ei pohjimmiltaan ole kyse siitä että "voitetaan" rasti vaan siitä että saadaan tuotettua jollekin toiselle pettymys eli siitä että viedään rasti jonkun toisen nenän edestä!