PDA

Näytä tavallinen näkymä : Miten harjoittelet enduroon?

mehukatti
29.05.2013, 09.58
Kokeillaan löytyiskö tällasesta aiheesta keskustelua? Eli miten harjoittelet tai muuten vaan ajelet enduro-kisoissa menestymistä ajatellen, liittyen joko kuntopuoleen tai vauhdin ja ajotekniikan parantamiseen? Avataan nyt keskustelua sen verran, että mielestäni moni sais helposti lisää vauhtia, jos kävis säännöllisesti ajamassa bike parkeissa. Perinteinen lenkkivauhti metsässä ei mun mielestä kasvata kykyä ajaa nopeasti eikä siinä tarvittavat taidot kehity. Toisaalta metsälenkeillä pitäis mielestäni pyrkiä korostetun aktiiviseen ajotapaan, eli jatkuvasti pumpata ja kevennellä röykkyjen yli, että vauhti säilyy tai jopa kasvaa polkematta. Ja jos kuntopuolta miettii, niin itse ainakin pyrin ainakin kerran viikkoon ajamaan intervallityyliin vähän aikaa täysiä, sitten sykkeet alas ja taas sama uudelleen. Toisaalta en yleensä mieti, että menisin harjoittelemaan, koska se ei kuulosta kovin hauskalta.

Verska-Vesa
29.05.2013, 11.16
Ajan DH:ta ja maastolenkkiä. Kuntopuoli tässä eniten parannusta kaipaisi, mutta olen liian laiska yrittämään kunnon parannusta muuten kuin leppoisaa lenkkiä ajellen.

AK-87
29.05.2013, 12.04
Talvella talvi-xc:tä, höntsälätkää, salia ja hiihtoa. Kesällä polkukihnutusta, maantielenkkiä, DH:ta ja enskakisoja.

Musta tuntuu siltä, että enskakuskit (etenkin xc-pohjalta tulevat) keskimäärin tekee liikaa pk-treeniä ja tasavauhtista kihnutusta. Spurttivoimaa ja haponsietoa ei kehitetä tarpeeksi. Toki hyvä peruskunto on kaiken A ja O, palautuminen pätkien välillä on tärkeää, mutta ei silläkään mitään tee, jollei sitten pätkällä saa itsestään watteja irti riittävästi. Salilla tehdään talvella voimapohjat, joita ylläpidetään ja jalostetaan keväällä ja kisakauden aikana. Erityisesti leuat, maastaveto, kyykky ja keskivartalo kannattaa kyllä treenata hyvään tikkiin. Voimaa jalostetaan lajiharjoitteina: ylämäkivedot (haponsietoa, voimaa), nopeus/spurttiharjoitteet eri variaatioineen on ollut hyviä.

(Nyt varmaan huippukuskit nauraa ittensä hengiltä ja miettii, että opettelisitte ajamaan... :D )

mehukatti
29.05.2013, 12.44
Monella huippukuskillahan on taustaa DH-puolelta (ei tosin kaikilla), mikä yleensä kertoo et ajotekniikka ja taidot on valmiiksi hyvällä tasolla. Siihen pakettiin kun hankkii vähän kuntoa, niin mennään jo aika lujaa. Mutta tälleen kaikessa keskinkertaisena joutuu miettii, että miten kaikkia osa-alueita sais kehitettyä ilman, että homma kuitenkaan menee liian vakavaksi ja motivaatio katoaa.

Vertti83
29.05.2013, 13.33
Tuohon motivaatiohommaan, olen itseäni koittanut motivoida sillä, etenkin puntti ja intervallitreeneihin(jotka ei nyt aina niin hirveän mukavia ole itsessään), että kun fysiikka on kunnossa niin siitä varsinaisesta "hauskasta ajamisesta" kisoissa, bikeparkeissa, normilenkeillä, pystyy sitten nauttimaan paljon enemmän ja pidempään kun ei ole heti henkihieverissä ja vauhtia jaksaa pumppailla kummuista lisää ja esteiden yli pystyy hyppimään paremmin jne, jne...

Suurin ongelma ja parantamisen kohde treenaamisen kannalta on (etenkin täällä Vaasassa) se kovaa ajaminen, siis kovalla vauhdilla ajaminen, joka ulkomaan kisoissa korostuu varsin dramaattisesti. Vaikka tuolla metsäpoluilla kuinka kiertää kantoa ja juurakkoa ja tekee intervallitreeniä, niin siinä ei kyllä varsinaisesti yhtään parane se kovaa ajamisen tekniikka ja uskallus. Tähän varmasti auttaa kisoissa treenaaminen ja bikeparkeissa käyminen, mutta varsinaisesti normaalissa treenaamisessa tätä on suhteellisen hankalaa saada sisällytettyä tavalliseen viikon treeniohjelmaan...

Etenkin ulkomaan pitkillä erikoiskokeilla itsellä suurena ongelmana on ollut kädet, lähinnä jarruttelemisesta ja rytyytyksestä johtuva arm-pumppi. Tätä olen koittanut kehittää treenaamalla ranteita, leuanvetoa ja mavea yms. talven mittaan salilla, mutta kyllä sen tuolla italiassa taas huomasi että tuohon täryytykseen ei oikein taida nuo treenit suoranaisesti auttaa, tai sitten pitäisi vaan treenata pirun paljon enemmän... :) Tässäkin korostuu myös osittain tämä kovaa ajaminen, kun ei ole oikein rutiinia ja tuttua fiilistä, niin stongasta rulee puristettua vähän liian kovaa, joka sitten kivasti kertaantuu siinä rytyytyksessä ja jarrujen laahaamisessa.. Jos tähän on jollakin oikein hyviä vinkkejä millä tuommoista puristusvoimaa ja käsien täryytystä voisi treenata, niin olisivat oikein tervetulleita :)

...motocross, moottorikelkkailu ja vesijetti olisivat toki aivan erinomaisen hyviä treenimuotoja enduroon monessakin mielessä, mutta tulee vaan harrastukselle äkkiä hintaa turhan paljon :p

Verska-Vesa
29.05.2013, 13.46
Puristusvoimaa tulee mukavalla tavalla kun käy talvella seinäkiipeilemässä, tosin äkkiä se voima näyttää katoavan kun ei hetkeen ole kiipeillyt...

mehukatti
29.05.2013, 13.52
Åren osakilpailussa pääsee varmaan osallistujat testaamaan alttiutta arm pumppiin. Jostain syystä itselleni se ei oo ollu ongelma ns. isoissa mäissä, mutta en tiedä onko se luontainen ominaisuus, tottuminen, johtuuko salilla käymisestä vai onko V10:n jousitus vain niin smootti. ;)

AK-87
30.05.2013, 08.43
Suurin ongelma ja parantamisen kohde treenaamisen kannalta on (etenkin täällä Vaasassa) se kovaa ajaminen, siis kovalla vauhdilla ajaminen, joka ulkomaan kisoissa korostuu varsin dramaattisesti. Vaikka tuolla metsäpoluilla kuinka kiertää kantoa ja juurakkoa ja tekee intervallitreeniä, niin siinä ei kyllä varsinaisesti yhtään parane se kovaa ajamisen tekniikka ja uskallus.

Tämä on kyllä äärimmäisen ja valitettavan totta. Kotimaan enskakisoissakin välillä vauhdit kasvaa sellaisiksi, mihin en ole kunnolla tottunut treeniajoissa. Pitää koittaa tehdä reissuja bike parkkeihin mahdollisuuksien mukaan, ei tuohon taida muuta lääkettä olla.

Samoin kuin mehukatti, mäkin pidän itteeni aikalailla keskivertona joka osa-alueella. Mua ainakin auttaa motivaation kannalta se, että asetan itelleni "välitavoitteita". Tämä varsinkin off-seasonilla, kisakaudella nyt on motivaatiota muutenkin ihan hyvin. Toki tuollaiset (kunto)tavoitteet ei sovi kaikille ja laskee motivaatiota entisestään, mutta kilpailuhenkiselle kansanosalle pitäisi toimia pääsääntöisesti. Ja mun logiikan mukaan kaikki osa-alueet kehittyy siten, että kehittää niitä kaikkia. Opiskelevilla/työssäkäyvillä ihmisillä on tietysti melko rajallisesti aikaa treenaamiseen, mutta priorisoinnilla saa ihmeitä aikaan. Sitten kannattaa myös miettiä, miten saa treenit tehtyä mahdollisimman monipuolisesti kehittäviksi. Mulle on toiminut lähinnä sellainen parin viikon suunnitteluhorisontti treeneihin, sitten tietysti sellainen kisakauden alkuun tähtäävä kokonaissuunnitelma on hyvä olla. Enkä ole myöskään pahoittanut mieltäni, jos nyt joku treeni jäi väliin - tää nyt kuitenkin on "vain" harrastus :)

Loistavaa, että keskustelu on auki tästä aiheesta. Toivottavasti mahdollisimman moni jakaa ajatuksia/tuntemuksia/vinkkejä endurotreeneihin liittyen!

Hösö
30.05.2013, 09.13
MAVE, eihä sitä muuta tarvita!

polkukettu
30.05.2013, 10.24
Viime talvena yritin miettiä, miten voimaharjoittelua pitäisi tehdä, jotta se tukisi mahdollisimman hyvin maastopyöräilyä. Päädyin lopputulokseen, jossa kävin salilla pari kertaa viikkoon, toisen treenin ollessa ns. perinteinen (leuat, kahvakuulat, levytangot, jalkaprässi, oman vartalon käyttö...) ja toinen erityisesti pyöräilyä mallintava harjoitus (toiminnallisia harjoituksia). Tuota jälkimmäistä "harjoitusmallia" kehittelin itse ja omasta mielestäni löysin mielenkiintoisia ja kehittäviä tapoja treenata. Kaikissa toiminnallisissa voimaharjoituksissa perusajatuksena on harjoittaa koko vartaloa, eli treenatessa esim. käsiä joutuu keskittymään myös keskivartalon lihaksiin jne. Samoin pyrin yhdistämään mahdollisimman moneen treeniin tasapainon+lihaskoordinaation ylläpidon; pyöräillessäkin voima pitää kyetä tuottamaan vaikeasta asennosta tasapainoa ylläpitäen, näin ollen penkkipunnerruksen treenaaminen penkkipaita päällä ei palvele tavoitetta.

Tässä muutamia esimerkkejä Youtubesta (ei siis omia videoita), minkä tyylisä juttuja olen tehnyt:
- Tasapainolaudan päällä voimtreenejä kahvakuulalla, tangolla tai levyllä http://www.youtube.com/watch?v=HD3L0JRaLmU
- Kuntopallon päällä voimatreenejä kuulalla tai levyllä. Tässä videossa kaverit on aika HC-tekijöitä, joten ei kannata säikähtää. Tämä on hyvä aloittaa istumalla, polvillaan seisomalla ja vähän myöhemmin nousta vasta pystyyn. Näitä samoja treenejä olen nähnyt tekevän maajoukkuetason alppihiihtäjien ja melojien. http://www.youtube.com/watch?v=Vez0qIDRmGc
- Parhaaksi laitteeksi itse totesin ns. puolipallon http://www.gofitness.fi/bosu_-_puolipallo . Tuon päällä kun polkee 20-60 sekunnin vetoja ja tekee samaan aikaan käsitreeniä (esim. käsivoimia arm pumpin vähentämiseksi joko hauksia tai ranteita) niin tietää treenanneensa. Kehittää staattista ja dynaamista lihasvoimaa, tasapainoa, koordinaatiota, hapenottokykyä...

Kesäkautta kohti toki voimatreenin tekeminen pitää jättää minimiin. Kannattaisi kuitenkin pitää kesälläkin ainakin yksi voimatreeni kalenterissa, mieluuten maksimi ja räjähtävän voiman kehittämiseen/ylläpitämiseen. Räjähtävän voiman treenaamiseen erityisen hyviä on esim. kuntopallon/kahvakuulan heittäminen.

Omalla kohdalla fyysikka on suht'kunnossa, mutta ajotekniikassa, ajolinjojen löytämisessä ja ajorohkeudessa paljon kehittämistä. Jos jollakin hyviä vinkkejä näiden kehittämiseksi (muutakin kuin bike park), niin olisi mukava kuulla.

AK-87
30.05.2013, 10.35
Kesäkautta kohti toki voimatreenin tekeminen pitää jättää minimiin. Kannattaisi kuitenkin pitää kesälläkin ainakin yksi voimatreeni kalenterissa, mieluuten maksimi ja räjähtävän voiman kehittämiseen/ylläpitämiseen. Räjähtävän voiman treenaamiseen erityisen hyviä on esim. kuntopallon/kahvakuulan heittäminen.

Juu, ehdottomasti voimatasoja ylläpitävää salitreeniä kannattaa jatkaa kesän yli. Tarkoittaa siis 1-2 voimaharjoitusta viikkoon. Mä itseasiassa kyselin räjähtävän voiman ja pikavoiman treenaamisesta salilla pakkotoistofoorumilla kokeneelta kuntovalmentajalta (ohjannut siis useiden eri lajien, myös maastopyöräilyn voima/kuntoharjoitteluja) aiemmin keväällä. Hänen mielipiteensä oli se, että mtb-endurossa kannattaa salilla keskittyä perusvoimaharjoitteisiin ja nopeusharjoitteet suoritetaan lajiharjoitteina. Tätä ohjetta oon tämän kevään noudattanut ja ainakin itsellä tuntuu toimivan ihan hyvin. Toki parantamisen varaa on vielä reilusti...

Niin ja jalkaprässiä ennemmin suosin itse vapailla painoilla tehtäviä kyykkyjä. Polkukettu olikin luetellut hyviä syitä tasapainosta ja sen sellaisesta. :)

Itsok
30.05.2013, 10.51
Mountain bike skills -kirjassa on jotain pyöräilijöille suunnatuista saliharjotteista. Yksi taisi olla yhden jalan maastavedot.

Verska-Vesa
30.05.2013, 13.26
ajotekniikassa, ajolinjojen löytämisessä ja ajorohkeudessa paljon kehittämistä. Jos jollakin hyviä vinkkejä näiden kehittämiseksi (muutakin kuin bike park), niin olisi mukava kuulla.
Onko muitakin tapoja oppia ajamaan pyörällä kuin ajaa pyörällä?

No, kai vaikka motocross tai moottoripyöräenduro kehittäisi myös noita asioita.

mehukatti
30.05.2013, 14.27
Aika monet tietämäni kuskit on lueskellu Itsokin mainitsemaa Lopesin Mastering Mountain Bike Skills -kirjaa, vaikka eivät asiaa hirveesti mainostakaan. Myös jotkut kärkipään kuskit. Siinä käydään läpi lähes kaikki, mitä liittyy ajotekniikkaan. Itsekin tuli tutustuttua ja olihan siinä ihan aika paljon asioita, jotka ei olis tullu mieleen muuten. Sen jälkeen pitää tietty harjoitella ja analysoida omaa ajoa, että saa ne natsaamaan käytännössä. Mun mielestä oppimisprosessi on jo pitkällä, jos tietää miten pitäisi ajaa missäkin tilanteessa ja mitä tekee väärin. Väittäisin, että "pelkästään ajamalla" oppii hitaammin, varsinkin jos ei tietoisesti mieti ajotekniikkaa. Tai vaihtoehtoisesti pitäis olla nuori DH-kuski, jotka vissiin pääsee hyvään vauhtiin ilman apuja. Moni kuski varmaan ajaa sitä samaa lenkkivauhtii metässä vuodesta toiseen ilman, että nykyendurossa tarvittavat taidot ja alamäkivauhti merkittävästi kehittyy. Perus-maastokuskille "vauhdin kasvattaminen" tarkoittaa vaan kunnon parantamista. Oikeastaan jos metässä ajamalla haluisi kehittää vauhtia nykyendurossa, niin pitäisi melkein etsiä lähistöltä kaikki mini-DH pätkät ja hinkata niitä säännöllisesti. Sen takia helpointa (ja hauskinta) on vaan käydä bike parkeissa, jossa kuitenkin saa päivän aikana tuhat kertaa enemmän laskumetrejä.

Verska-Vesa
30.05.2013, 15.09
Sitä minäkin ajoin takaa, että sinne bikeparkkiin vaan.
Tietysti parasta on ajaa jonkun kokeneen kuskin kanssa niin voi katsoa linjat kuntoon, ottaa mallia ja yrittää pysyä perässä.

Mutta kyllä niitä vauhdikkaita paikkoja on lenkin varrellakin kun niitä tahallaan etsii, ainakin täällä päin on paljon tosi lyhyitä mutta hauskoja mäkiä.

Grr
30.05.2013, 15.16
Tämän kesän pääharjoite on kaliaa terassilla. Mutta jos haluaisin lisää vauhtia niin hommaisin kausikortin tuonne http://www.pyorakrossiparkki.fi/ ja ajaisin perus mettälenkkiä 3x nykyistä enemmän, mieluusti itseäni aavistuksen kyvykkäämpien kuskien seurassa. Niin juu ja jarrujen rasvaus toisi omaan ajovauhtiin varmasti parhaan harjoitusvasteen, roikun ankkureissa ihan liikaa.

Siinähän se lajianalyysi tuli: peruskuntoa, räjähtävyyttä, ajotekniikkaa. Sitä kolmikkoa voi sitten painottaa omien mieltymysten ja/tai kehityskohteiden mukaan.

marco1
30.05.2013, 18.37
S(u)omessa ei taida olla varsinaisia ajo-opettajia? STW:n palstalla ne kehuu "jediä" ja jenkeissä on tietysti monia, mm. kirjankirjoittaja Lee ja muut. Ehkä joku teistä voisi aloittaa ajoklinikat?

sakuvaan
30.05.2013, 18.46
Osittain puuttuu maastot, itellä sakkaa aina vauhti ulkomailla siihen että ei vaan kestä yläkroppa sitä monta-kymmentä-minuuttia-putkeen rynkytystä.

kolistelija
30.05.2013, 19.09
Osittain puuttuu maastot, itellä sakkaa aina vauhti ulkomailla siihen että ei vaan kestä yläkroppa sitä monta-kymmentä-minuuttia-putkeen rynkytystä.
Rynkytä vaikkapa hallainvuorta eestaas keuhkot verellä. Kondistä pitää kasvattaa ellei jaksa ja yläkroppa kehittyy jos jaksaa. :D

mehukatti
30.05.2013, 21.22
Tämän kesän pääharjoite on kaliaa terassilla.

Ei tämäkään huono vaihtoehto, kaikkihan lähtee kunnon nesteytyksestä...

sakuvaan
31.05.2013, 00.06
Rynkytä vaikkapa hallainvuorta eestaas keuhkot verellä. Kondistä pitää kasvattaa ellei jaksa ja yläkroppa kehittyy jos jaksaa. :D

Eipä auta, puuttuu ne "20min putkeen, louhikkoa" pätkät suomesta.

Prestige
31.05.2013, 08.07
Oma "treeni": Käyn lähimaastoissa ja bikeparkeissa ajamassa kavereiden kanssa silloin kun ehdin ja kun se minua innostaa. Ajan 20km työmatkaa päivässä, keskimäärin kolme kertaa viikossa. Toivoisin että olisi enemmän aikaa ja mahdollisuuksia käydä kivikon BMX treeneissä, se on hauskaa, sieltä tulisi tuota sprinttaus nopeutta varmaan lisää.

Jos ottaisin homman vielä enemmän treenin kannalta niin kävisin varmaan talvella salilla.

marko.k
01.06.2013, 09.08
muksukärry pyörän perään niin ei tarvitse polkea niin pitkälle ja hapotus treeni on varma jos meinaa yhtään lujempaa mennä. itseltä loppui puristusvoima ja sitämyötä piti jarrutella enemmän että pysyi kyydissä. lajiharjoittelua koittanut harjoitella noin tunnin setillä mustassavuoressa ylös alas ajamalla "ratoja" pitkin kun aikaa on harvoin käytössä. varmaan pitäs saliharjoitteluakin tehdä mutta en siitä koskaan innostunut.

kyprok
01.06.2013, 23.14
Moni on sanonut tässä säikeessä ajavansa dh:ta. Ajatteko te alamäkipyörillä vai samoilla laitteilla millä hissienskaa ajatte? Varmasti monelta löytyy se dh pyörä, mutta kuitenkin kiinnostaisi että poikkeaako se alamäkitreeni pyörävalinnan suhteen.

marko.k
02.06.2013, 07.31
Moni on sanonut tässä säikeessä ajavansa dh:ta. Ajatteko te alamäkipyörillä vai samoilla laitteilla millä hissienskaa ajatte? Varmasti monelta löytyy se dh pyörä, mutta kuitenkin kiinnostaisi että poikkeaako se alamäkitreeni pyörävalinnan suhteen.

samalla pyörällä tulee ajettua mustan dh ränniä. olisihan se mukavaa jos olisi erikseen alamäki vehkeet mutta nyt mennään kaikki ajot samalla am pyörällä. ehkä jos lotossa voittaisi voisi ostaa uudet paremmat vehkeet siihen mitä ajaa.

AK-87
02.06.2013, 09.18
Mä ajan enskapyörällä deehootkin, ei ole mäkipyörää erikseen. Suomessa tuntuu piisaavan enskapyörän ominaisuudet ihan hyvin alamäkiajoonkin, siis jos ei ole tarkoitus ajaa kilpaa DH:ta. Ja tuleepa sen pyörän rajat tutuiksi hyvin.

syklopaatti
02.06.2013, 11.33
Minäkin vedän enskapyörällä deehoota. Tosin ei tuolla antikkalassa ne DH-reitit niin jyrkkiä ja pahoja ole. Hyppyjä enemmän.
Pärjää tuolla enduro evolla ihan hyvin. Kiekot tosin vaihdan joissa on DH-renkaat.

marko.k
02.06.2013, 17.59
sen verran pitää sanoa että oma 130mm joustava ja hieman jyrkempi keulakulma ei ole paras mahdollinen edes enduroon saati dh radalle,mutta sillä mennään. tänään tuli heitettyä 28km lenkki ja välillä jopa traial taitoja olisi tarvittu,pyörän tekniikka käsittely taitoa vielä uupuu.

Verska-Vesa
02.06.2013, 20.39
Mulla on erikseen DH-pyörä, kun kisoissakin täytyy yrittää pärjätä.

Reetardo
20.06.2013, 04.59
Viime talvena yritin miettiä, miten voimaharjoittelua pitäisi tehdä, jotta se tukisi mahdollisimman hyvin maastopyöräilyä. Päädyin lopputulokseen, jossa kävin salilla pari kertaa viikkoon, toisen treenin ollessa ns. perinteinen (leuat, kahvakuulat, levytangot, jalkaprässi, oman vartalon käyttö...) ja toinen erityisesti pyöräilyä mallintava harjoitus (toiminnallisia harjoituksia). Tuota jälkimmäistä "harjoitusmallia" kehittelin itse ja omasta mielestäni löysin mielenkiintoisia ja kehittäviä tapoja treenata. Kaikissa toiminnallisissa voimaharjoituksissa perusajatuksena on harjoittaa koko vartaloa, eli treenatessa esim. käsiä joutuu keskittymään myös keskivartalon lihaksiin jne. Samoin pyrin yhdistämään mahdollisimman moneen treeniin tasapainon+lihaskoordinaation ylläpidon; pyöräillessäkin voima pitää kyetä tuottamaan vaikeasta asennosta tasapainoa ylläpitäen, näin ollen penkkipunnerruksen treenaaminen penkkipaita päällä ei palvele tavoitetta.

Tässä muutamia esimerkkejä Youtubesta (ei siis omia videoita), minkä tyylisä juttuja olen tehnyt:
- Tasapainolaudan päällä voimtreenejä kahvakuulalla, tangolla tai levyllä http://www.youtube.com/watch?v=HD3L0JRaLmU
- Kuntopallon päällä voimatreenejä kuulalla tai levyllä. Tässä videossa kaverit on aika HC-tekijöitä, joten ei kannata säikähtää. Tämä on hyvä aloittaa istumalla, polvillaan seisomalla ja vähän myöhemmin nousta vasta pystyyn. Näitä samoja treenejä olen nähnyt tekevän maajoukkuetason alppihiihtäjien ja melojien. http://www.youtube.com/watch?v=Vez0qIDRmGc
- Parhaaksi laitteeksi itse totesin ns. puolipallon http://www.gofitness.fi/bosu_-_puolipallo . Tuon päällä kun polkee 20-60 sekunnin vetoja ja tekee samaan aikaan käsitreeniä (esim. käsivoimia arm pumpin vähentämiseksi joko hauksia tai ranteita) niin tietää treenanneensa. Kehittää staattista ja dynaamista lihasvoimaa, tasapainoa, koordinaatiota, hapenottokykyä...

Omalla kohdalla fyysikka on suht'kunnossa, mutta ajotekniikassa, ajolinjojen löytämisessä ja ajorohkeudessa paljon kehittämistä. Jos jollakin hyviä vinkkejä näiden kehittämiseksi (muutakin kuin bike park), niin olisi mukava kuulla.

Näin tarpeelliseksi kommentoida tähän muutamalla pointilla. Ensinnäkin nostan itse ensimmäisenä tumpun pysyyn, kun kysytään toiminnallisen harjoittelun kannattajia. En tee itse voima- ja oheistreeniä siksi, että kyykyssä tai leuanvedossa liikkuisi enemmän rautaa (kivaahan se toki on :) ), vaan haluan mahdollisimman hyvän siirtovaikutuksen ajamiseen ja muuhun tekemiseen.

Epäkohdat toiminnallisen harjoittelun suuntauksessa, jossa käytetään jotakin epästabiliteettia tuovaa elementtiä (jumppapallo, kiikkulauta yms.) ovat seuraavat:
1) Tutkimusten mukaan esimerkiksi kyykyssä lihasten aktivaatio on sama riippumatta siitä, että tehtiinkö se jumppapallon päällä vai tukevalla nostolavalla.
2) Kummassa vaihtoehdossa voidaan käyttää suurempaa vastusta? No varmasti nostolavalla tehtävässä. Sillä saadaan taas aikaan suurempi lihasjännitys, mikä aiheuttaa puolestaan voimakkaamman harjoitusvaikutuksen.
3) Treenaako kukaan huipputason urheilija pääosin epästabiileilla alustoilla? Ei varmasti. Tai jos treenaa, niin silloin hän menestyy siit huolimatta - ei sen johdosta.

Yhdessä tutkimuksessa vain 2,5% eroavaisuus liikemallissa huononsi siirtovaikutusta itse suoritukseen oleellisesti. Ei ilmeisesti aivan nollaan, mutta kovin hääppöistä korrelaatiota ei silti ollut. Esimerkiksi keihäänheittäjä tai kuulantyöntäjä ei saa suoraan lisämetrejä heittoonsa harjoittelemalla kuntopallon heittoa mahdollisimman räjähtävästi. Apua siitä varmasti on fyysisen kapasiteetin kasvatusta ja jalostusta ajatellen, mutta suoraa siirtovaikutusta ei ole edes näilläkään päällisin puolin hyvin samanlaisilla suorituksilla.

Tuo videossa oleva kiikkulaudan päällä tehty kahvakuulatempaus oli kyllä näkemisen arvoinen. :D Ongelma on vain, että sen harjoitteleminen tekee paremmaksi vain ja ainoastaan tasan tarkkaan siinä, eli tempaamisessa kiikkulaudan päällä. Olisin paljon huolestuneempi jos viivalla olisi vastassa tällaisen tekijän sijasta kaveri, joka tekee tempauksi yli 40kg kahvakuulalla.

Penkkipunnerrus penkkipaita päällä ei ole tosiaankaan parasta oheisharjoittelua maastopyöräilyä tai enduroa ajatellen. Kuitenkin voimaharjoittelun tulisi lähteä ihan perusteista liikkeelle. Ensin tulee olla vahva perusliikemalleissa (kyykky, lannesarana, veto- ja työntö pysty- sekä vaakatasossa. Sekaan toki sopivasti keskivartalotreeniä myös. Myöhemmin voidaan mennä spesifimpeihin juttuihin, kuten yhden jalan kyykkyvariaatioihin (askelkyykyt ja lopuksi jopa pistoolikyykyt), otevoiman kehittäminen, tietyn tyyppinen keskivartaloharjoittelu yms. Sekaan tietenkin sopivasti sprinttitreeniä ja laktisella energiantuoton alueella tapahtuvaa harjoittelua pyörän päällä siitä riippuen, että missä se suurin heikkous on sillä hetkellä.

Reetardo
20.06.2013, 05.04
S(u)omessa ei taida olla varsinaisia ajo-opettajia? STW:n palstalla ne kehuu "jediä" ja jenkeissä on tietysti monia, mm. kirjankirjoittaja Lee ja muut. Ehkä joku teistä voisi aloittaa ajoklinikat?

Olin parisen vuotta takaperin Betterride.netin pitäjän Gene Hamiltonin kolmepäiväisellä dh-leirillä. Täytyy sanoa, että oli erinomainen kokemus ja vaikka jo tuolloin oli 10v harrastamista takana, niin todella paljon tuli uusia asioita. Moneen kertaan turhautti, että vitsi kun nämä olisi tietänyt silloin 15v nassikkana, kun hommaa aloitti. Suurimmat jutut tosiaan on, että tiedostaa missä menee vikaan ja mitä missäkin tilanteessa pitäisi tehdä. Gene Hamilton ei taida olla aivan yhtä tunnettu kuin Lee McCormack. Ehkä sen vuoksi, ettei ole kirjoittanut kirjoja? Opetus oli tosiaan kuitenkin ensiluokkaista ja onpa hänellä ollut välillä leirejä, jossa on myös Minnaar apukoutsina.

Jos kiinnostuneita on useampi, niin voisin hyvin pitää jonkun viikonloppupäivän, missä oppeja voisi laittaa jakoon. Pitkään ollut mielessä, mutta jäänyt vain toteuttamatta.

Moby
24.01.2014, 14.42
Nostetaanpa tätä kun ens kesän enskatkin on jo tiedossa. Tähän saakka on ollut paljon keskustelua tekniseen ajoon ja suositeltu bikeparkkiin menemistä, mikä tuo tekniikka, uskallusta ja auttaa säilyttämään vauhdin mutkien jälkeen.

Mutta kun keskitytään fyysiseen kestävyyteen niin miten kannattaa treenata? Harvalla kisoissa loppuu alkuinnon jälkeen taidot ennen kuntoa mutta hyvällä kunnolla jaksaa pitää tekniikan kauemmin parempana jolloin ei tee virheitä. Peruskunto pitää olla hyvä, mutta miten kannattaa tehdä tehoja harjoituskaudella ja kisoihin valmistavissa treeneissä jotta kisoissa saa paremmin irti itsestään?

Kilpailu muistuttaa vähän sprinttihiihtoa joskin kertoja on enemmän ja aikaa menee vähemmän mutta siltä puolelta saa paljonkin ohjeita. Onko esim. Lopesin Mastering Mountain Bike Skills-kirjassa myös fyysiseen puoleen juttua?

Itsok
24.01.2014, 19.35
Taitaa olla. Talvella voisin veikata vauhtileikittelyn hiihtäen tekevän hyvää endurovauhdille, ja siihen sopivaa salitreeniä lisäksi.

r.a.i
24.01.2014, 21.26
Kilpailu muistuttaa vähän sprinttihiihtoa...

Tästä vastauksesta ei kyllä ole apua, mutta ei muistuta - edes vähän. Joku nyt niin in HIIT tai crossfit-treeni vois olla tehokasta...

mehukatti
24.01.2014, 22.17
Onko esim. Lopesin Mastering Mountain Bike Skills-kirjassa myös fyysiseen puoleen juttua?

Ei, mutta kyseisen kirjan kirjoittajalta on tullut myös pari kuntopuolta käsittelevää kirjaa:

http://www.leelikesbikes.com/pump-up-the-base-book-and-training-program.html
http://www.leelikesbikes.com/books-by-lee/prepare-to-pin-it-book-and-training-program

Eka tarkoitettu talviharjoitteluun ja toka varsinaisen ajokauden alkuun.

Moby
24.01.2014, 22.38
Tästä vastauksesta ei kyllä ole apua, mutta ei muistuta - edes vähän. Joku nyt niin in HIIT tai crossfit-treeni vois olla tehokasta...
C'mon son. Ehkä oli ontuva vertaus mutta samanlaisella treenillä tulee varmasti tulosta. Harvempi sprinttihiihtäjä tosin keskittyy pelkästään siihen tai siis jos haluaa sprintissä pärjätä niin lankun pitää liikkua normimatkoillakin edes kohtuu hyvin.

Pointti olikin että onko joku tietoinen miten kannattaa treenata näitä kisoja varten tai tämän mittaista suoritusta varten? Tai miten esim. alamäkiajajat pitää fysiikan kunnossa? Kommentit "vois olla tehokasta" on mutua joka löytyy itseltäkin ja hiihdon puolelta varsinkin kokemusta on pitkälti muttei fillaripuolelta. Marathon-matkoille voi soveltaa hyvin hiihtojuttuja mutta enduroa vastaavaa lajia ei suoraan tule mieleen vaikka siihen rinttiä yritin tarjotakin..

r.a.i
24.01.2014, 22.50
No joo, ehkä tässä vähän viskipöhoissä kärjistin - sori. Mut tosiaan ne kovat "yleishiihtäjät" vetää yleensä aika kovaa sprinttiäkin ja monesti juuri isommissä kisoissa erikoismiehiltä loppuu peruskunto, kun pitää hiihtää monta lähtöä.

Noi sprinttihiihdot kestää kaiketi yleensä sen 4 minsaa ja kotimaiset enskapätkät 1-2 minsaa? Mutta joo varmaan sellaisesta hiihtotreenistä on hyötyä, jossa mennään vahvasti välillä anaerobisella puolella tyyliin hulluna mäki ylös ja sitten palautellen jne. Oikeesti en tiedä lajista mitään, joten sori tää avautuminen..poistun ketjusta ja jätän asiantuntijat avautumaan.

Sen verran kuiteski akateemista mielenkiintoa, että kumpi yleensä teillä kisakuskeilla rajoittaa vauhtia enskassa - kunto vai tekniikka?

Moby
24.01.2014, 23.37
Nää perjantai-höpinäthän on ihan parhaita!
Kuten aiemmin kirjoitin niin omasta mielestä kun aletaan olla fysiikan puolesta rajoilla niin alkaa tulla virheitä tekniikassa mikä näkyy ajassa.

Täytyy tutustua noihin Mehukatii linkkaamiin kirjoihin ja soveltaa niistä. Enemmän kyllä harjoittelua hidastaa ajan puute harrastaa kuin se ettei tietäisi mitä tekee.

AK-87
25.01.2014, 08.29
Mä en tiedä miten olisi paras treenata enskaan, mutta mun harjoittelu sisälsi viime kaudella tällaisia elementtejä:

1. Kotipolkujen enska/trail rymistely
2. Alamäkiräppäily
3. Ylämäkeen runttaaminen, noin 10-15x 1 minuutti jyrkkää ylämäkeä satulasta ja putkelta.
4. Salitreeni 2x viikko.

Harjoittelin myös ihan portilta lähtöjä jonkin verran. Ei sillä, että siinä nyt kisat ratkaistaisiin, mutta kun starttiin on hyvä varmuus niin voi keskittyä ajamiseen eikä tule heti pätkän alkuun mitään ylimääräisiä hötkyilyjä.

Siinä talven ja kevään aikana tuli ajettua lumipolkuja, pelattua höntsälätkää, hiihdettyä ja käytyä salilla. Satunnaiset uinnit oli myös mukana. Uintia suosittelen kaikissa muodoissaan varauksetta pyöräilijälle: sitä voi (vähän taitotasostakin riippuen) käyttää joko aktiivisena treeninä ja huoltavana palautteluna. Kaikenlainen pyöräily on omiaan vetämään nikamat ja lihat kippuraan, ja mun kokemuksen mukaan uinti avaa näitä jumeja loistavasti.

Näillä jutuilla sain hyvin lisää kisavauhtia, vaikka harjoittelu ei ollut sinänsä kovin järjestelmällistä ja "vakavaa".

mehukatti
25.01.2014, 10.31
Itsekin olen AK-87:n neljän eri tyyppisen harjoituksen linjoilla, mutta pienillä vivahde-eroilla:

1. Alamäkiajo - kehittää puhdasta taitoihin ja uskallukseen perustuvaa vauhtia
2. Metässä ajo intervallihenkisesti - hetken aikaa täysiä ja sit vähän aikaa lepoa - kehittää tehokkaasti kuntoa ja kovan vauhdin ylläpitämistä normipoluilla
3. Pidemmät ja rauhalliset lenkit, oli ne sitten asfaltilla/hiekkatiellä, työmatkaa tai tyypillistä porukkalenkkiä
4. Salireeni - mun mielestä ihan mistä sattuu tykkäämään siellä, ryhmäliikuntaa tai normipunttia, talvella myös spinningiä. Venyttelytyyppiset tunnit auttaa jumeihin.

Itsellä ei motivaatio riitä ylämäkeen sprinttaamiseen, jotenkin mielekkäämpi runttaa hetken aikaa metässä. Mutta jos pystyy tai tykkää robottityyppisestä harjoitusohjelman suorittamisesta, niin sittenhän voi kopsaa kirjoista harjoitusohjelmat ja ostaa tehomittarin tai jopa palkata valmentajan. Sillä tavalla varmaan pääsee parhaimpaan kuntoon, mutta luulen semmoisen motivoivan aika pientä osaa kuskeista?

zeizei
25.01.2014, 10.58
Semmoinen tuli myös mieleen, että nykyään kun siirtymiä liikutaan taas enemmän myös lihasvoimin niin jos nyt ei varsinaisesti ylämäkikuntoa treenaakaan niin ei niitä ylämäkiä lenkeillä kannata vältelläkään. Kun pyörä kulkee mukavasti myös ylämäkeen niin kisojen siirtymillä saa paremmin sellaista aktiivipalutusta lisärasituksen sijasta. Eli aika monipuolinen treeni on jossain kotimäessä alamäkitreeni missä ajaa aina takaisin ylös jotain loivempaa reittiä. Eli alamäkiajoa ilman hissiä. Alas kovaa ja ylös rauhassa.

Moby
27.01.2014, 09.20
Hyviä vinkkejä viime postaukset! Täytyy ottaa opiksi ja ryhtyä ajelemaan itseään parempien kanssa ja mennä epämukavuusalueelle niin saattais vaikka kehittyäkin.

Samuli-1
14.04.2014, 20.10
Nyt on kuulunu huhuja, että yksipyöräinen ois viimeinen salainen ase enskatreenauksen saralla.

Grr
15.04.2014, 08.13
Vastaako yksipyöräisellä ajoa jos jopo keulii koko matkan lähdöstä maaliin?

vuohi
15.04.2014, 08.32
Itse ajattelin kanssa kokeilla pari enduro kisaa tänä vuonna ja kaikkea muuta on treenattua paitsi tota bikeparkkia. Onneks tossa on 3km päässä lähin eli eiköhän sinne ehdi kun lumet nyt vaan sulais pois. Onko noissa enskaradoissa jotain elementtejä joita ei yleensä tavallisilta "luonnonpoluilta" löydy vaan niitä pitäisi tuolla bikeparkissa erikseen treenata? vai riittääkö, että totuttaa vaan pääkoppaa vauhtiin ja kovaan meininkiin? Videoiden perusteella ei mitään hirveän ihmeellistä ole, ehkä jokunen droppi mutta niitä nyt on sattunut metsässäkin eteen.

Omaan fyysiseen kuntoon on kova luotto, maastossa on ajettu niin prkleesti ja salilla kolisteltu 4 kertaa viikkoon. Jopa läskit on karistettu pois ja painoa on 10kg vähemmän kuin joulukuussa mikä ei varmaan tässäkään lajissa ole huono juttu vaikka alamäkeen mennäänkin?

Itsok
15.04.2014, 08.47
Mulla ainakin loppuu ensimmäisenä reidet kun mennään enemmän rehelliseen alamäkeen. Tähän auttaisi kyllä nopeasti kun harjoittelisi ja totuttelisi alamäen ajamista. Tosin heti vaudit kasvavat niin loppuu muu kunto ja ajotekniikka ja pää ei tahdo riittää.

Eli suosittelen ehdottomasti bikepark-harjoittelua ja siellä jarrutus- sekä mutka-ajotekniikan harjoittelua. Heavy feet, light hands niin alaspäin ajaminen helpottuu heti alkuun ja kädet ei kuole heti alkuunsa.

Grr
15.04.2014, 09.21
Joo. Paitsi jos nyt tosiaan tulee ekaa kertaa kokeilemaan ilman hirveää hinkua palkintopallille, riittää minusta että osaa tavallisilla maastopoluilla pitää pyöränsä suurimman osan aikaa kumipuoli alaspäin. Ei sieltä mitään kammopaikkoja löydy ja jos löytyy niin vieressä menee chicken line/talutus optio. Ekan tapahtuman jälkeen on sitten helpompi analysoida niitä omia kipupisteitä ja hakea parkista lisävauhtia.

marko.k
17.04.2014, 09.37
Tuo "kannattaa käydä parkissa ennen ensimmäistä kisaa" pitää hyvinkin paikkansa. Eilen vuoden ensimmäinen park käynti ja kyllähän se alkuun oli "jännää" mutta loppua kohden meno alkoi helpottamaan ja maistumaan.
Viime vuonna warm-up ensimmäinen kerta hissimäessä ja olihan se pirun jännää ja hankalaa kun ei yhtään tiennyt mitä odottaa.

Sarpale
17.04.2014, 11.49
Haaveissa olis heittää tänä vuonna ekat enskakisat, mutta eniten jännittää kaikki.
Ensimmäisenä loppuu uskallus, kunto ja sitä myöden tekniikka.
Mistä sitä itseluottamusta opiskellaan?
Ilmottauduin kyllä Sappeella järjestettävälle muutaman tunnin dh-opetukselle, josta toivon avartajaa tolle viime kesänä alotetulle parkkiajelulle.
Aina vaan jännittää ja huolestuttaa kaikki etukäteen, mutta kisarentoutta ei taida saada kuin osallistumalla tarpeeksi monta kertaa.

AK-87
17.04.2014, 16.21
Juu kyllä se flow tulee ihan kokemuksen kautta. Ajoa vaan ja aina väliin pieniä itsensä ylittämisiä, siitä se lähtee. Entistä parempi, jos voi ajaa nopeampien kanssa, jolloin käytännössä näkee että "noinkin tuon kohdan voi ajaa".

sakuvaan
17.04.2014, 16.42
Siitä harkkalomalle?

http://enduro-mtb.com/en/south-tyrol-holidays-with-the-enduro-mountainbike-magazine/

Kävin tuolla pari vuotta sitten jopa samassa hotellissa, suosittelen, pätkät on pitkiä ja ylämäkitreeniäkin saa. :)

mehukatti
17.04.2014, 17.01
Suuri osa kuskeista taitaa ajaa kisat ihan fiilistelymielessä, kun saa ajaa hyviä pätkiä ja on samanhenkistä porukkaa mäki täynnä. Siinä mielessä hommaa ei tarvi välttämättä ottaa urheilun kannalta. Tietysti jos tähtää top10:iin tai vaikka "kuumaan ryhmään", eli top30:een, niin sitten tarvii olla vähän vauhtiakin. Mutta jos on joskus käynyt kokeilee parkissa ajoa, niin enskapätkät on siinä mielessä helpompia, että ne on loivempia ja ajettavissa renkaat maassa. Vastaavasti ne on tietysti hieman pidempiä, mutta jos polkee muutaman kerran viikossa pyörää, niin eiköhän siinä ole jo jonkinlainen peruskunto olemassa. Eli, varsinkin ensimmäisen kisan ottaisin aika rennolla asenteella, koska se menee kuitenkin tutustumisen piikkiin. Tokassa on varmaan jo jonkunlaista näkemystä touhusta. Noi ohjeet mitä kirjoitin ylemmäs, on oikeastaan sellaisille kuskeille, jotka tähtää kärkijoukkoon tuloksissa.

Marcolli
17.04.2014, 22.40
400 m aidat taitaa olla kingi liike tähänkin lajiin. Ei tarvii juosta edes kelloa vastaan. On nimittäin sen verran kova liike, että jos selviää miesten aidoista ratakierroksen, kannattaa siirtyä kehittämään muita ominaisuusksia. Itse olen parhimmillani selvittänyt 300 m. Tosin en omaa juoksija enkä yleisurheilutaustaa, joka olisi suotavaa jos meinaa pärjätä melkein missä tahansa lajissa.

AK-87
18.04.2014, 09.28
Mehukattia on helppo kompata, täydensit hyvin mun riisutumpaa vastausta. Marcollilla myös ihan pointtia, pitäiskin joskus kokeilla kuinka pitkälle selviää aitajuoksussa!

marko.k
18.04.2014, 09.44
Taitaa olla 110 miesten aidat?
Ihan pikkasen pitää tämmösen 170 ponnistaa että pääsee yli :D

Marcolli
30.04.2014, 21.02
Jep, ja siitäkin hyvä liike että mitä huonompi teknikka sitä tehokkaampi vaikutus. Huonolla tekniikalla kun joutuu ponnistamaan vieläkin enemmän ja vauhti hidastuu enemmän aitojen kohdalla. Toistuva kiihdytyshän ponnistamisen lisäksi on tässä liikeessä se juttu. Ei liene kauhea synti varsinkaan persjalkaselle kokeilla ensin naisten 80 cm aidoilla.

r.a.i
01.05.2014, 15.42
Taitaa olla 110 miesten aidat?
Ihan pikkasen pitää tämmösen 170 ponnistaa että pääsee yli :D

400m aidat, korkeus 91,4 cm, pitäis mennä persjalkaiseltakin...naisten aitojen korkeus on nykyisille urheilijoille liian matala, 76,2 cm.

Marcolli
02.05.2014, 17.42
Jaahas 110 cm kuulostaakin aika hurjalta. 90 ja risat taitaa olla ne mitä on tullut joskus koemielessä pistettyä.

marko.k
02.05.2014, 18.24
110 aidoissa korkeus on 1.067m.
eli ei kovin kaukana 110cm ;)
Siinä jo saattaa nyytit hieman hipoa :D

brilleaux
18.06.2014, 10.20
Nostellaas tätä vähän; Laajavuoressa ajoin ekan enskakisani ja tuli selväksi että jotain tarttee kuntopohjalle ja lihaksistolle tehdä.
Varsinkin jalat+kyky runtata laskujen välissä tasamaalla tuntuu olevan se suurin ongelma.

Laskua seuraavat juurakot/kivikot kun menee tökkimiseksi kun ei vaan jaksa pitää vauhtia yllä tasamaalla.
Samoin yleinen kuntopohjan/lihaksiston heikkous ensimmäisen kierroksen jälkeen heijastui selkeästi ajoon.

Yllättäen en käsissä/yläkropassa hahmotellut juuri ongelmia, vaikka ojakeppi olenkin.

Itsellä liikuntapuoli pitää sisällään lähinnä normaalia polkukikkailua+bikeparkissa ajelua(ei DH:ta), ei juurikaan ajoa latupohjilla/tiellä.
Eli normaalia maastopyöräilyä siis.
Juoksua sillointällöin, samoin satunnaista salilla käyntiä, satunnaisilla liikkeillä.

Oma hahmotelmani olisi kaiketi vaan lisätä bikeparkissa hillumista ja ottaa mukaan talven aikana jotain systemaattista lihasvoiman kehittämistä.
Eritoten alaraajoihin.

Toki tällä iällä ja lähes 25v tupakointitaustalla(2,5v savuttomasti nyt) ei ihmeitä tehdä, mutta puristetaan!

Ehdotuksia tuloksia antavaan salitreeniin saa antaa. :)

EDIT: Niin ja talvilajit ei nappaa. Paitsi pyöräily ja juoksu.

mehukatti
18.06.2014, 11.24
Tänvuotiset Laajavuoren EK:t oli kyllä ehdottomasti raskaimmasta päästä, mitä näissä karkeloissa on ollut.

zeizei
22.06.2014, 15.47
Juu ei se tosiaan aina ihan noin raskasta jumppaa ole, mutta toki se kuntopuoli kannattaa silti olla kunnossa niin tekniikkakin pysyy paremmin kasassa. Keskivartalon ja lonkanseudun lihaksisto auttaa jaksamaan putkelta runnomista. Eli talvella voimapuolta tuolle alueelle ja kesän lähestyessä pidempää sarjaa ja ylläpitävää. Esimerkkiliikkeinä talvella maastaveto ja keväällä/kesällä etuheilautus kahvakuulalla. Maastossa lenkkeillessä kannattaa myös ajella seisaaltaan mahdollisimman paljon niin tuo ei kisassakaan hapota ihan niin nopeasti.

AK-87
22.06.2014, 19.17
Jollei talvilajit kiinnosta, muttei aina jaksaisi polkeakaan, niin uinti on melkoisen hyvä laji maastopyöräilijällekin.

brilleaux
23.06.2014, 06.21
Vielä kun tuota Laajiksen kokemusta mietin ja ajoani yleensä, kyllä suurin tarve olisi kaiketi räjähtävälle hetkelliselle voimalle(alaraajoissa lähinnä).
Tasaista puristamista kyllä jaksaa kohtuudella, mutta kun tulee se tarve saada pikainen puristus aikaan moottori yskii.

Eli pitäisi pystyä puristamaan hetkittäin ajon välissä maksimivoimat ulos. Ilman että ollaan puolikuolleena samantien yhdestä runttauksesta.

AK-87
23.06.2014, 15.17
Haetko nyt siis ns. spurttivoimaa (nopeusvoima) vai tosiaan räjähtävää voimaa? Jälkimmäistä tarvitsee lähinnä keihäänheiton kaltaisissa lajeissa painonnoston lisäksi, joten en nyt ihan näe suoraa yhteyttä enskailuun :) Mutta jos kyse on tuosta spurttaamisesta ja siitä palautumisesta, niin silloin puhutaan oikeastaan kahdesta eri ulottuvuudesta: 1) kuinka paljon voimaa pystyy tuottamaan hetkellisesti ja 2) kuinka nopeasti kykenee palautumaan siitä. Lähtökohtaisesti tuon 2. asian eli kansankielellä peruskunnon parantaminen auttaa molempiin, sekä spurttauskykyyn että palautumiseen, painotuksen ollessa tietysti palautumisessa. Sitten taas hetkelliseen voimantuottoon (jos nyt pysytään kontekstissa) auttavat parhaiten ihan juuri erilaiset spurttausvariaatiot. Spurtteja voi ottaa paikaltaan, vauhdista, alamäkeen, ylämäkeen yms. mitä vaan mieleen juolahtaa. Monipuolisuudesta tuskin on haittaa tässäkään, kun kilpaillessakin spurtteja tehdään kaikenlaisissa asennoissa ja tilanteissa.

Nopeusvoimaharjoittelua tuetaan sitten kuntosalilla, kukin itselleen sopivimmalla tavalla. Itse suosin ja suosittelen suuria perusliikkeitä, kuten maastavetoa, leuanvetoa, prässiä ja kyykkyä. Kaikki laitevemputukset kannattaa suosiolla jättää minimiin. Tuskin myöskään olisi haittaa, jos noita perusliiketreenejä maustaisi jollain kahvakuulakikkailuilla esimerkiksi lämmittelysarjojen osalta.

Summa summarum: kaikki lähtee huolellisesta peruskuntotreenistä, sen jatkeeksi sitten nopeusvoimaa 1-2x viikkoon.

PS. Erikseen kannattaa vielä muistaa se, että nopeusvoimaa kehitetään palautuneella elimistöllä. Maitohaponsietoa taas kehitetään kyykyttämällä kroppaa väsyneenä/väsyneeksi. Tästä johtaen: nopeusvoimaspurttaukset ajokerran alkupuolelle (mielellään lepopäivän jälkeen), raskaat happorunttaukset pitkin treeniä ja treenin lopullakin.

brilleaux
23.06.2014, 18.34
No joo, kielikuvat oli vääriä. :)
Spurttivoimaahan se on, jota tässä haetaan.

Ylläoleva käy järkeen ihan mainiosti, käytännön tasolla taas tuo pk:n tekeminen on niin tylsää että en tiedä viitsinkö siihen edes lähteä.
Ehkä musta ei ole ns. "systemaattiseen tuloshakuiseen treenaamiseen"; mä vain ajan, ajamisen ilosta. :P

pk-tasolla mennään tuskin koskaan...ei vaan innosta.
Pk:t rajoittuu mulla kai työmatkoihin; 25min suuntaansa 5 krt viikossa kävelyä. :D

Mutta kuntosalin voisi talven aikaan ottaa enemmälti ohjelmistoon. Ja juuri noita mainittuja suuria perusliikkeitä.
Ja ehkä lenkille mukaan noita spurttiharjoituksia enenevissä määrin.

Moby
24.06.2014, 08.10
Parin kisan kokemuksella omat heikkoudet on löytyneet ja ovat aika selkeästi ne jakautuvat kahtia ajotekniikkaan ja fyysiseen kuntoon. Kolmantena olisi henkinen kantti roilottaa kovaa mutta se menee ajotekniikan kanssa samaan.

Ensinnäkin kuntopuoli. Huomasin että yllättävän hyvin jaksoi painaa kisat pyöräilymääriin nähden. Tämä selittyy hyvällä kuntopohjalla mutta ns. lajivoimaa puuttui. Tämän huomasi varsinkin tasaisilla pätkillä joissa piti runtata putkelta ja loppuvaiheessa kisoja kunnon loppuminen hidasti vauhtia ja toi virheitä. Treenaaminen koostuu työmatkapyöräilystä, sählystä ja fillarilenkeistä, lisäksi tulee tehtyä punttia epäsäännöllisesti. Sähly sopii aika hyvin talven treeniksi. Ens talvena otan taas hiihdon kuvioihin jos saadaan lunta.
Ajotekniikassa huomasi sen että kovaa ajamista pitää opetella, kun ei uskalla vetää. Tai ajaminen ei ole ehjää vaan enemmänkin selviytymistä maaliin. Se että lenkillä roilottaa melko kovaa koko ajan ei toimi vaikka se hauskaa onkin.

Uskoisin että kumpaankin ongelmaan auttaa ajaminen bikeparkissa myös kisavauhdilla.

brilleaux
24.06.2014, 08.33
Ajotekniikassa huomasi sen että kovaa ajamista pitää opetella, kun ei uskalla vetää. Tai ajaminen ei ole ehjää vaan enemmänkin selviytymistä maaliin.

Kovaa ajamista pitäisi opetella, totta.
Ajamisen ehjyys omalla kohdalla kusee taas ensimmäisenä kuntopohjan pettämiseen.
Jonka seurauksena tekniikan hukkuminen tietty syö sen vähäisenkin vauhdin.

Se että lenkillä roilottaa melko kovaa koko ajan ei toimi vaikka se hauskaa onkin.

Ei toimi, tiedetään. Pitäisi vaan malttaa ajella hissukseen välillä, hieroa vaikka juurakoissa/kivikoissa tekniikkaa.
Kelvilenkitkin olis poikaa, ei vaan saa itseään syttymään niihin. :P

Uskoisin että kumpaankin ongelmaan auttaa ajaminen bikeparkissa myös kisavauhdilla.

Tätä on tarkoitus jossain määrin lisätä, harjoittelua bikeparkissa.

Kisoihinhan mulla on tarkoitus osallistua vain satunnaisesti, ainoastaan hauskanpidon ja uusien kokemuksien merkeissä.
Ei ole aikomustakaan saada sijoituksia paranneltua, se ei ole mulle se pointti. :)

Kuntopohjaa enskaan haluan kehittää siis vain helpottaakseni omaa ajoani, ja sitämyötä lisätä harrastuksesta saatavaa nautintoa.

EDIT: Laajavuoren kisa oli mulle ensimmäinen, ja sinne mentiin tavoitteena jaksaa/osata ajaa kisa läpi.
Jo ilmoittautumisen rima oli mulle aika korkealla, siinä voitin itseni ensimmäisen kerran.
Toinen voitto tuli kun sain ajettua kisan läpi.

Ehkä sinänsä olen väärässä ketjussa, kun vain puuhastelen.
Kisakuskien treenausta tässä kai enemmälti puidaan. :)

AK-87
24.06.2014, 18.17
Kisakuskien treenausta tässä kai enemmälti puidaan. :)

Höpönlöpön... tulisi aika tynkä ketju, sen verran vähän meillä on "vakavissaan" ajavia kisakuskeja. :) Tämän kertainen Laajavuoren kisa oli kotimaisten kisojen raskaimmasta päästä, että sen osalta sopiikin taputella itseään olkapäälle, jos maaliin asti jaksoi runnoa!

brilleaux
25.06.2014, 09.16
Mites muuten toi Tahkon kisa suhteutuu vaikeus-/raskausasteeltaan Laajavuoreen?
Sinne saattaisin ehken lähteä vielä tänä vuonna nautiskelemaan.

Kun sattuneesta syystä jää Tahko MTB väliin tänä vuonna.

mehukatti
25.06.2014, 09.30
Jos joku haluaa parantaa ajamista ja on ylimääräistä rahaa joitakin satoja euroja, niin huhujen mukaan Lehikoiselta saa ostettua yksityisopetusta, mikäli sopii miehen kalenteriin. Eräs kisakuski oli kuulemma saanut päivän aikana 13 sekkaa pois Messilässä yheltä ek:lta.

vuohi
25.06.2014, 15.47
Lehikoisen opissa vauhtia kyllä kertyy, itse olin yhdellä niistä päivän enskakursseista ja vauhtia tuli kyllä niin paljon lisää, että olisi varmaan vuoden saanut yksin hinkata bikeparkissa samaan vauhdin parannukseen.

Prestige
25.06.2014, 20.57
Mites muuten toi Tahkon kisa suhteutuu vaikeus-/raskausasteeltaan Laajavuoreen?
Sinne saattaisin ehken lähteä vielä tänä vuonna nautiskelemaan.

Tulevasta ei varmaan kukaan osaa tällä hetkellä kertoa, huhujen mukaan tahkolle on sen verran tulossa uutta pätkää tänä vuonna. Viimevuotiset tahkon pätkät oli ainakin silloin kuivalla kelillä helpompia kuin mitä laajavuoren pätkät oli tänä vuonna. Siirtymää tahkolla on enemmän mutta pätkillä oli vähemmän kampien kiertoa kuin Jyväskylässä. Tahko oli viime vuonna tykätyin kisa loppukyselyn mukaan, on se vaan sen kokoinen mäki että kyllä siellä on kiva ajaa.