PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kevyet ja kestävät flättipolkimet

jonivaa
17.05.2013, 10.12
Terve,

Olisi hakusessa ensisijaisesti kevyet ja mielellään kestävät flättipolkimet maastopyörään kevyeeseen mettään ja kaupunki cruisailluun. Alle 100e jos irtois ois hyvä. Valinnan varaa löytyy kyllä kun netistä olen selannut, mutta kun en noista oikeen mitään tiedä niin ehdottakaa jotai hyviä kiitos!

- Joni

nure
17.05.2013, 16.50
Jatka vaan selailua ja valitse mieleiset... Ei noissa montaa liikkuvaa osaa ole joten ei kauheasti voi pieleen mennä...

JohnFr
17.05.2013, 17.07
Muuta ohjetta en osaa sanoa kuin sen, että varmista polkimen pinta-ala ennen ostoa. Liian pienillä polkimilla on vastenmielistä ajaa. Itse tein kyseisen mokan, kun keventelyinnostuksissani ostin edulliset ja todellakin kevyet polkimet, joilla ajaessa oli varsin selkeä hotspot-fiilis jalkapohjassa.

jan52
17.05.2013, 17.10
ensisijaisesti kevyet ja mielellään kestävät flättipolkimet maastopyörään kevyeeseen mettään ja kaupunki cruisailluun.

Exustar E-PB525 (http://www.bike-discount.de/shop/k629/a32369/flat-pedals-e-pb525-mtb-bmx-black.html) on mulla ainakin toiminut hyvin maastossakin. Hintaisekseen on ainakin kevyt.
Kaupunkikäytössä toimii käytännössä mikä tahansa poljin.

arctic biker
17.05.2013, 18.38
Jos laakerien suhteen kestävyyttä haetaan niin olen ymmärtänyt että turhaan. Mieluustihan noissa käytetään osin liukulaakereita. Iskujen suhteen kestävämpi kuin pienoinen urakuula. Kolomet ny mulla neljään vuoteen. Ja ajo ainoastaan siistiä papan talvicruisailua.

Kärrä
31.05.2013, 19.10
Moikka.

Pyörän mukana tulleet NS bikesin polkimet kestivät näköjään muutaman sata kilsaa..:mad:
Nyt olisi sitten aika katsella uusia.
Vaatimuksena voisi olla:
-flatit (ehdoton)
-suht kevyet
-kestää hieman yli 100kg kuskin ajokamoissa
-mikäli korkea hinta, niin minun pitää pystyä perustelemaan se jotenkin itselleni:D
Ajo on työmatkaa sekä pienimuotoista metsärymistelyä.
Tällä hetkellä mielessä:
Syntace 258€ (http://www.syntace.com/index.cfm?pid=3&pk=2177)
Straitline n.150-160€ (http://www.straitlinecomponents.com/index.php/products/pedals/amp-pedals)
HT MT03T n. 250€ (http://www.ht-components.com/ht_portal/product/list?cname=pedal&cname2=dh%2Ffr%2F4x&productCname=EVO)
Olisiko teillä kokemuksia/mielipiteitä/ehdotuksia? :)

Polun tukko
31.05.2013, 19.16
Shimano saintit ajopyörästä 59,9€

Kärrä
31.05.2013, 19.32
Varmastikin hyvät, mitä nopeasti tutustuin noihin, mutta tarkoitus olisi keventää/parantaa pyörää aina, kun jotain hajoaa...499 gramman painoisina nuo voivat olla hieman liian järeät...Hinta olisi toki paljon sopivampi tällaiselle duunarille, kuin noissa linkittämissäni.. :)

Polun tukko
31.05.2013, 19.44
Lueppa käyttäjäkokemuksia netistä. Kovin niitä on kehuttu. Itsellä olleet reilun viikon janpuolen kymmentä hittiä kiviin ja ehjänä ovat. Keveys ja kestävyys ei välttämättä kulje käsikädessä.

Kugelschreiber
04.06.2013, 10.46
Exustar E-PB525 (http://www.bike-discount.de/shop/k629/a32369/flat-pedals-e-pb525-mtb-bmx-black.html) on mulla ainakin toiminut hyvin maastossakin. Hintaisekseen on ainakin kevyt.

Ohoh, vaikuttaa kiinnostavalta. Onko muilla kokemuksia noista? Mun viime vuosikymmenellä hankitut NS Aerialit nitisee ja klappaa jo sen verran, että vois siirtää ne fiksi-pyörään eli käytännössä osa-aikaeläkkeelle :)

Nana
31.07.2015, 16.25
Millä työkalulla saa piikit irti fläteistä? Mulla on 8mm levyinen osa monitoimityökalussa, joka sopisi just siihen, mutta se on max 2cm pitkä, eikä sillä todellakaan saa piikkejä irti.
Aion kokeilla ottaa muutamat piikit irti Hurtleista, jos ei olis jatkuvasti sääret verillä niistä sitten.

slow
31.07.2015, 17.29
Toista vuotta kestäneet ongelmitta. 177 g/kpl

http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/nukeproof-electron-evo-pedals/rp-prod122950

Tank Driver
31.07.2015, 18.05
Toista vuotta kestäneet ongelmitta. 177 g/kpl

http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/nukeproof-electron-evo-pedals/rp-prod122950

Pari kilometriä hidasteen polkimilla olen ajanut ja kivat oli.

Kevyet ja huokeat Superstar Componentsilta. Piikit taitaa olla alua, joten niitä voi joutua vaihtelemaan. Kevyet, nätit ja hyvät.

Saintit on vaan muuten hiton hyvät. Teräspiikeillä, eli kestää hinkata kiveksiä. Talvikäytössä kehnohkot, sillä rakenne ei ole erityisen avoin ja näin ollen imee lunta välit täyteen jolloin poljin on lopulta molemmin puolin umpijäässä.

Amfinaut
31.07.2015, 18.07
Millä työkalulla saa piikit irti fläteistä? Mulla on 8mm levyinen osa monitoimityökalussa, joka sopisi just siihen, mutta se on max 2cm pitkä, eikä sillä todellakaan saa piikkejä irti.
Aion kokeilla ottaa muutamat piikit irti Hurtleista, jos ei olis jatkuvasti sääret verillä niistä sitten.

Ei tullut sitä työkalua mukana? Monessa paikassa speksattu sisältyväksi pakkaukseen.

Nana
31.07.2015, 18.44
^ Aijaa, no sitten voi ollakin. Ainakin piikkejä tuli pienessä pussissa mukaan, mutta luulisi, ettei sinne työkalu mahdu enää. Täytyy etsiä se, mutta luulen kyllä ettei ole. Mutta noihan pitäisi jollakin pihdeillä tai sitten vastaavalla kuusiokolon tapaisella saada auki, mikä monitoimissani, mutta jossa on 8mm reikä keskellä, johon piikin saa, pitäisi vaan olla varttakin millä vääntää.

Juipp4
31.07.2015, 19.59
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/nukeproof-neutron-flat-pedals-2015/rp-prod85862
mulla nää täpärissä ja pidän kyllä enempi kuin jäykkikseni sainteista, sainteissa kyllä melkeen paras hinta/laatusuhde jos ei painoa arista... Saintteihin joutu kyllä ruuvaan samantien ylimääräiset piikit kiinni ja poistamaan prikat muiden alta. Toki riippuu kengästäkin.

marco1
31.07.2015, 20.50
Kevyet ja huokeat Superstar Componentsilta. Piikit taitaa olla alua, joten niitä voi joutua vaihtelemaan. Kevyet, nätit ja hyvät.

En ostaisi täydellä hintaa mutta spezial praissilla aivan kelvolliset laadultaan ja hyvä pito.

Edit: minulla olevia ei näy saitilla enää.

Tank Driver
31.07.2015, 21.10
En ostaisi täydellä hintaa mutta spezial praissilla aivan kelvolliset.o

Edit: minulla olevia ei näy saitilla enää.

Siähän on aina ale.

marco1
31.07.2015, 21.34
Siähän on aina ale.
Melkein aina. Kerran ei ollut kun olis jotain tarvinnut.

Nana
31.07.2015, 22.07
Nää Hurtlet on lähes täysin samanlaiset kuin noi Nuket, tykkään siitä, että leveät ja pitävät, mut nyt ku on Freeridersit nii riittäis vähempikin piikitys, et pysyis paikallaan. En löytäny sitä piikkipussukkaa, joka mukana tuli, mut eipä siel taida työkalua olla, liekö olen vahingossa heittänyt roskiin pakkauksen mukana työkalun.

Nana
31.07.2015, 22.09
https://www.bike-components.de/#

https://static.bike-components.de/cache/Xpedo-Hurtle-Plattformpedale-Auslaufmodell-schwarz-d19a524df151cbe3aacf145fe78b27b0.jpeg

https://static.bike-components.de/cache/Xpedo-Hurtle-Plattformpedale-Auslaufmodell-schwarz-d19a524df151cbe3aacf145fe78b27b0.jpeg
(https://www.bike-components.de/#)

Nana
31.07.2015, 22.18
Sori, tuli vähän iso kuva, ei näyttänyt viestiä kirjoittaessa lainkaan tota kuvaa, piti lähettämällä koittaa tuliko se edes.
Voin kyllä vilpittömästi suositella Xpedo Hurtleja. Ovat hyvän kokoiset, eivät ole moksiskaan kiviosumista, joita minulla yhä tulee tuon tuosta ja hyvin pinta-alaa myös kivikkoisessa alamäessä laskea. Ei tunnu heti, että vähän jos liikahtaa niin ei enää poljinta alla. Sopivat varmasti niin trailille, DH:hon, FR:iin kuin vaikka äkseehenkin, jos siellä joku fläteillä tykkää treenailla.

Tank Driver
31.07.2015, 22.19
8mm kiintoavain lähimarketista. Tai varttituuman hylsysarja, tosin pitkän hylsyn voi joutua ostamaan irtona.

Bansku81
31.07.2015, 22.26
Nukeproof jos haluaa halpaa ja hyvää. Tai Truvativ Holzfeller jos haluaa sellaisen jossa piikit kestää. Ja tosta vertilusta kun valitsee minkä vaan niin ei tule kakkaa ostettua:
http://dirtmountainbike.com/products/product-reviews/10-best-mountain-bike-flat-pedals.html#X6E4m4QmtiZ9pL5T.97

Nana
31.07.2015, 22.56
8mm kiintoavain lähimarketista. Tai varttituuman hylsysarja, tosin pitkän hylsyn voi joutua ostamaan irtona.

Okei, kiitos. Mulla ei kumpaakaan. täytynee hommata.

TheMiklu
01.08.2015, 07.24

Parhaat polkimet on tässä heti alkupään viestissä.
Kolmessa pyörässä nämä itellä. Fätti, fixi ja gg.

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk

alteregoni
01.08.2015, 19.54
Täytyy kanssa antaa ääni Shimanon Saint fläteille. Kestävät on, ja pito hyvä oikeanlaisella popolla. Plussaa huollettavuus, ja laakerien säädettävyys, ken nyt niitä kaipaa. Eihän nyt noi blingeimmät ole eikä kevyet, mutta minä en viilaakaan grammaa.

Nana
01.08.2015, 22.43
Mä pidän noiden Sainttien muotoilusta. Tykkäisin omistaa yhet, mitkä vähän viistot. Hurtleissa pidän myös vahvuudesta, kestää kovempaakin menoa ja siitä, että ekstrapiikit tulee mukaan. Saattaa olla, et Saintit tulee viel hommattua, tai jotkut vastaavat. Mul nyt muutenkin aika painava pyörä, vaikka siitä lähtikin nyt joku 500g painoa haarukan vaihdossa niin ei toki haluaisi kauheasti enää lisätä painoa polkimilla, mutta täytyy miettiä.

Läskimasa
02.08.2015, 00.01
B-D:ssä oli jotain 41€ ja risat kun kesän alussa tilasin. Saintit siis mullakin ja tykänny oon myös kovasti. Mieluusti laitan 100g lisää polkimiin että saan mieluisan oloiset/näköiset ja huoletta kolautella kiviin.

Edit: Oho, olipas vanhoja viestejä tuolla aiempana, kuten tuo yllä lainattu.

Nana
02.08.2015, 00.05
Joo, alle 50, noin 48.90 esim. Bikesterissä nyt ja usein juuri suunnilleen tuohon hintaan tarjouksessa useammassa paikassa, taisi olla Verkkokaupassakin, mutta siellä lienee ei-oota tarjolla edelleen. Viimeksi saapunut varastoon kokonaista 1 kpl Saintteja.

Nana
02.08.2015, 12.50
Löysin Xpedon vararuuviboxin ja siellä oli 10 vararuuvin(!) lisäksi myös työkalu, mutta en saanut sillä pienellä työkalulla mitään ruuveista aukeamaan.

Juipp4
02.08.2015, 20.57
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasityokalut/Hylsy--ja-Veto-tyokalu/Nivel-hysysarjat/Kiintoavaimet-2000018744/
tosta oikean kokoinen(8mm?) avain halvalla, niin jaksaa vääntää auki noita piikkejä...

Nana
02.08.2015, 21.35
Joo, voi olla, että tulee hommattua. Joskus on tosin niin kireälle väännetty vaan ruuvit, ettei tuokaan riitä. Esim polkimia en saanut auki, kun ei ollut rasvattu ja kireälle väännetty. Vääntämällä kiintoavaimella ei auennut milliäkään, vasta kun asettelin sopivasti ja potkaisin onnistuin saamaan auki. Sekin on vaan kampien liikkuvuuden takia vaikeaa ja lentelevät kiintoavaimet voi kolhia fillaria.

Tank Driver
02.08.2015, 21.50
Kumivasara on edullinen hankinta ja monasti oiva apu.

Juipp4
03.08.2015, 06.36
Noi voi olla kierrelukitteella myös kiinni. Ei siinä, kyllä ne aukee. Jos ei, niin ei kun huoltoon. Hyvä jos rahaakaan kehtaavat tuosta ottaa.

t3mppu
12.08.2015, 08.43
Täältäkin ääni exustar:eille.

Kaks vuotta ollu hybridissä ja 1½ vuotta maasturissa (29er hardtail).
Ovat kevyet ja pitoa piisaa, miinuksena pitoa riittää sitten toki sääreenkin :p

Jonkin verran noita nastoja jäänyt kiviin/kallioihin, mutta niitä onneksi saa ilman pedaalejakin jos mukana olevat muutama nasta eivät riitä: https://www.bike-components.de/en/Exustar/Ersatzpins-fuer-E-PB525-Plattformpedale-p35323/
Samalla kun vaihdoin puuttuvia nastoja, niin kiristin kaikki loputkin ja osa oli yllättävän löysässä. Mahdollisesti siis jo tehtaalta, kun tuon jälkeen ei ole nastoja pudonnut.

Nastoissa mukava ominaisuus, kun ne voi kiristää joko 2mm kuusiokolo-avaimella tai pienellä hylsyllä.
Myös polkimien asennus on jees, kun ne kiristetään kammen takaa isolla kuusiokoloavaimella, vs. että pitää koittaa sopivaa lenkkiavainta saada mahtumaan kammen ja pedalin väliin.

Melko hyvin tuntuvat kestävän myös kolhuja.
Naarmujen lisäksi yhden varsinaisen klommon onnistunut saamaan, mutta sitäkään ei huomaa ilman tarkempaa tarkastelua.

el zykkeli
12.08.2015, 16.55
Polkimien avaamiseen saa hyvän avun vaikka pölynimurin putkesta. Ei muuta kun avaimen varsi putkeen niin on paljon enemmän vipuvartta. Joskus väänsin hampaat irvessä jonkun vanhan mummiksen polkimia auki niin 30minuutin ähkimisen ja vasaralla naputtelun jälkeen tuli mieleen että pidempi varsi auttaisi, lähti heti auki kunnolla vinkuen kun näytti avaimelle 1,5 metristä putkea.

Heiluri
12.08.2015, 20.09
Onko foorumilaisilla kokemuksia magnesium flättipolkimista? Kiinnostaisi hiukan nuo DMR V12 magnesium tai HT:n polkimet jos innostun sijoittamaan lisää. Onko magnesiumpohjaiset pedaalit liian kovat ja siksi halkeilevat vai voisiko olla niin että olisivat sekä kestävät että kevyet?

stefa78
13.08.2015, 16.25
Nämä olleet nyt vajaan vuoden käytössä ja hienosti ovat kestäneet koviakin kiviosumia: http://www.ebay.com/itm/Wellgo-Xpedo-Face-Off-XMX15MC-MTB-Bike-Pedals-Magnesium-alloy-Super-Light-Tough/281279545681?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%2 6asc%3D32687%26meid%3Df1e98e74fab64848a2be703c2936 497a%26pid%3D100005%26rk%3D2%26rkt%3D6%26sd%3D1311 33077850
Muutenkin yllättävän laadukkaan oloiset, enkä kyllä ihan heti keksi, miksi sijoittaisin yhtään tuon enempää polkimiin. Purin toisen heti alkuun osiin tarkoituksena laittaa kunnon rasvat laakereihin, mutta totesin senkin tarpeettomaksi.

Onko foorumilaisilla kokemuksia magnesium flättipolkimista? Kiinnostaisi hiukan nuo DMR V12 magnesium tai HT:n polkimet jos innostun sijoittamaan lisää. Onko magnesiumpohjaiset pedaalit liian kovat ja siksi halkeilevat vai voisiko olla niin että olisivat sekä kestävät että kevyet?

deee
11.10.2015, 03.55
Mul nyt muutenkin aika painava pyörä, vaikka siitä lähtikin nyt joku 500g painoa haarukan vaihdossa niin ei toki haluaisi kauheasti enää lisätä painoa polkimilla, mutta täytyy miettiä.

En oo koskaan ymmärtäny tota että jossain polkimissakin pitää koittaa säästää 100 grammaa kun saman verran voi pudottaa painoa omasta kropasta yhdessä päivässä. Pudotat kilon läskiä pois viikossa niin säästät osissa tuhat euroa.

kauris
11.10.2015, 08.55
Riippuu kuskista. eli siitä onko "varaa" ja järkeä pudottaa painoa kuskista ilman että voimat vähenee. Näin 185 pitkänä ja 67 tällä hetkellä painavana olen katsonut olevani oikeutettu jo miettimään pyörän osienkin painoa. Ihan hirveitä pudotuksia ei omasta painosta nimittäin toivottavasti tule.
Nanan pituutta en muista mutta painon muistelen alkaneen tyyliin nelosella. Ja siinä ei ollut kolmea numeroa.

Läskimasa
11.10.2015, 09.20
En oo koskaan ymmärtäny tota että jossain polkimissakin pitää koittaa säästää 100 grammaa kun saman verran voi pudottaa painoa omasta kropasta yhdessä päivässä. Pudotat kilon läskiä pois viikossa niin säästät osissa tuhat euroa.
En minäkään, mut sen verran oon tajunnu et 10 kg pyörä 100 kiloisen alla on helpompi käsiteltävä/nopeempi kuin 20 kg pyörä 90 kiloisella. Etenkin pyörivistä massoista pitäis saada ylimääräiset pois.

timppa_234
11.10.2015, 09.45
En minäkään, mut sen verran oon tajunnu et 10 kg pyörä 100 kiloisen alla on helpompi käsiteltävä/nopeempi kuin 20 kg pyörä 90 kiloisella. Etenkin pyörivistä massoista pitäis saada ylimääräiset pois.

Paitsi että se ei ole, nopeempi. Pyörivillä massoilla ei ole juurikaan merkitystä nopeuteen.

Fat Boy
11.10.2015, 09.53
Pyörivillä massoilla on kuitenkin suuri vaikutus kiihtyvyyteen ja ketteryyteen ja sitä kautta voisi sanoa, että myös nopeuteen ja jos tarkennetaan, niin keskinopeus nousee. Nythän kaiketi tarinoidaan maastopyöristä. Tasaisella nopeudella suhteellisen suoria teitä/polkuja ajaessa tuolla ei ole niin suurta merkitystä pyöriikö massa vai ei.

nih..

timppa_234
11.10.2015, 11.54
Pyörivillä massoilla on kuitenkin suuri vaikutus kiihtyvyyteen ja ketteryyteen ja sitä kautta voisi sanoa, että myös nopeuteen ja jos tarkennetaan, niin keskinopeus nousee.

:D

Ketteryyteen on vaikutusta. Kiihtyvyyteen ja nopeuteen ei.

rjrm
11.10.2015, 12.04
Kuinka niin kiihtyvyyteen ei ole vaikutusta? Tottahan raskasta kehää on hitaampi kiihdyttää. Kannattaisi joskus käydä myös ajamassa sillä pyörällä.

Nana
11.10.2015, 13.16
Riippuu kuskista. eli siitä onko "varaa" ja järkeä pudottaa painoa kuskista ilman että voimat vähenee. Näin 185 pitkänä ja 67 tällä hetkellä painavana olen katsonut olevani oikeutettu jo miettimään pyörän osienkin painoa. Ihan hirveitä pudotuksia ei omasta painosta nimittäin toivottavasti tule.
Nanan pituutta en muista mutta painon muistelen alkaneen tyyliin nelosella. Ja siinä ei ollut kolmea numeroa.

Jep, nimenomaan. Olen 160-161cm ja painan 46kg (45 ja risat vatsa tyhjänä) ja minun tapauksessani painoa ei ole varaa itseltä tiputtaa yhtään, siis ei yhtään. En ole pyörääni punninnut, mutta noin 13 kg se painaa (kevyemmillä renkailla ja nylonpolkimilla), joten ei ole kevyimpiä xc jäykkäperiä. miksi minä näinkin kevyenä, kun en omaa painoani voi pudottaa keräisin enää pyörään tarpeetonta painoa? Jos painonnosto on perusteltu, esim hissitolppa, se on eriasia, mutta jos on kyse painavammista polkimista, vaikka kevyempiä on tarjolla tms niin ei mitään järkeä.

vitsku
11.10.2015, 13.48
Mites nämä?
http://www.bike24.com/1.php?content=8;product=76702;menu=1000,2,142,91;m id%5B397%5D=1

Itellä noi itse polkimet on kestäneet kohtuulisen kovaakin käsittelyä (mielestäni), ainoastaan noi nastat tuntuu kuluvan kivikossa.
Mutta en osaa verrata muihin nastoihin kun ovat ekat tuollaiset.

Nana
11.10.2015, 14.08
Itsellä on Xpedo Hurtlet kestäneet todella hyvin. Ovat samantapaiset, mutta näissä on enemmän nastoja, 10/puoli. Joudun kyllä poistelemaan noita nastoja, sillä niihin rikkoo helposti itsensä kolhaistessaan säärtä polkimeen, vähempikin riittää useimmiten pitoon.
Nämä Hurtlet on tosi kestävän oloiset, ei ole mitään jälkiä oikeastaan, vaikka olen säännöllisesti kolhaissut juuriin ja kiviin.

Greycap
11.10.2015, 17.41
Onhan se toki totta että mitä pienempi kuskin ja pyörän kokonaismassa on niin sitä enemmän pienikin painonsäästö tuntuu. Minulla on nyt kuski aika tarkan 60 kg ja pyörä kesäkuosissaan 10,8 kg ja myönnän kyllä että jos jotain uusia osia ostan niin kyllähän siinä tulee painoakin katsottua mutta sitten se paino on kyllä hyvä suhteuttaa muihin ominaisuuksiin. Tuossakin on polkimina Saintit edellisen pyörän peruja, jollain muilla sen saisi painamaan 10,7 tai jopa 10,6 kg mutten usko että olisin asiasta yhtään sen onnellisempi koska nuo vaan on turkasen hyvät. Jos onnistun ne joskus jotenkin hajottamaan niin sitten voi katsella että mitä tilalle.

Samoin kun ostin satulatolppaa (piti saada suora setback-mallin tilalle) niin vakio painoi 258 g ja uusi 295 g eli joo, siinä tuli vähän turpaan. Katsoin sen kuitenkin hyväksyttäväksi koska tuo maksoi 26,90€ ja ne joilla olisi saanut edes joitain kymmeniä grammoja pois maksoi toista sataa. Näillä palkoilla ei ole varaa kevennellä niitä euron maksavia grammoja ihan vaan keventelyn ilosta.

Nana
11.10.2015, 19.15
Äsken punnitsin kokeeksi henkilövaa'alla ensin itseni, sitten itseni pyörä sylissä ja erotuksen miinustaen. Eli pyöräni painaa Xpedo Hurtle metallipolkimilla, Schwalbe HD + Noni kombolla satulalaukkuineen (varasisurit + tarvikkeet) 13.5kg. ja ilman satulalaukkua näyttää 13.1kg, eli aika tarkka arvaus :)

Jos minä kisaisin niin tuo olisi minulle liian painava pyörä, mutta ei sillä muuten ole niin väliä, eteenpäin se kulkee siinä missä muutkin. Ylämäissä jos jossain huomaa eron jos koittaa kevyemmällä pyörällä samaa ja ehkä myös kiihdytys hieman nopeampaa kevyemmällä, mutta käytännön erot normi kuntoajossa yhtä tyhjän kanssa, ekaksi pyöräksi vallan välttää hieman painavampikin, tuleepahan ehkä pikkusen enemmän tehtyä töitä jaloilla, jos sinne joskus tulisi jotain lihastakin.

oem
11.10.2015, 20.22
Offtopiccina, kun nyt tuli puheeksi, palasin juuri iltalenkiltä, kyydissä noin 6 kg kiviä.:D
.

deee
11.10.2015, 21.17
Jep, nimenomaan. Olen 160-161cm ja painan 46kg (45 ja risat vatsa tyhjänä) ja minun tapauksessani painoa ei ole varaa itseltä tiputtaa yhtään, siis ei yhtään. En ole pyörääni punninnut, mutta noin 13 kg se painaa (kevyemmillä renkailla ja nylonpolkimilla), joten ei ole kevyimpiä xc jäykkäperiä. miksi minä näinkin kevyenä, kun en omaa painoani voi pudottaa keräisin enää pyörään tarpeetonta painoa? Jos painonnosto on perusteltu, esim hissitolppa, se on eriasia, mutta jos on kyse painavammista polkimista, vaikka kevyempiä on tarjolla tms niin ei mitään järkeä.
Jos on rasvat niin alhaalla että sixpäkki näkyy niin sitten eri asia.

Nana
12.10.2015, 00.29
Kun ei se lisää pyörän kiihtyvyyttä tai vauhdin ylläpitokykyä yhtään jos pyörää polkee luuranko. Jos kuljettaja on jo valmiiksi pieni on se paino karsittava pyörästä jos mahdollista, siinä määrin kun mahdollista.

Fat Boy
12.10.2015, 06.15
Toki.. Ja kevyellä kuskilla kestää kevyet osat..

nih..

lansive
12.10.2015, 08.55

On myös tilanteita, että ei vaan kuskista voi pudottaa painoa. Omassa tapauksessa kun 9-vuotiaalle koittaa saada inhimillisen painoista pyörää joutuu tosissaan etsimään kevympiä osia. Tuossa on tietysti sellainen hyvä puoli, että voi käyttää sellaisia osia joita ei aikuiselle uskaltaisi laittaa. Siltikin on aika haastavaa koittaa saada täpäriä laihdutettua alle kymmenen kilon niin, ettei ihan konkurssi iske.

Pojan pyörään tuli tuollaiset (https://www.bike-components.de/de/Xpedo/Spry-Plattformpedale-p39008/) Xpedot. Ilmoitettu paino heitti 10 grammaa eli 270 grammaa oli todellinen paino. Viikon vasta olleet ajossa, joten kestävyydestä en osaa sanoa vielä mitään.

deee
12.10.2015, 13.31
Kun ei se lisää pyörän kiihtyvyyttä tai vauhdin ylläpitokykyä yhtään jos pyörää polkee luuranko. Jos kuljettaja on jo valmiiksi pieni on se paino karsittava pyörästä jos mahdollista, siinä määrin kun mahdollista.
Lihasta pitää olla, läskiä ei. Mallia voi ottaa ammattipyöräilijöistä. Jos ei halua ihan yhtä maksimaalisesti kestävyysurhiluun viritettyä kroppaa niin sitten mallia voi ottaa fitness tytöistä ja pojista.

Nana
12.10.2015, 13.53
Terveessä ihmisessä on aina myös rasvaa, tietyn rajan jälkeen rasvan määrän lasku vain vähentää suorituskykyä. Esim mainitsemasi fitness tytöt ovat "parhaimmillaan" vain kisan ajan, kun kropasta on ajettu "ylimääräiset" nesteetkin pois, siinä määrin kuin mahdollista ja lihakset todella erottuvat, tosin silloinkin pitää vielä värjätä itsensä ruskeaksi, jotta lihakset tulevat kunnolla esiin. mutta tätä "kuntoa" ei edes yritetä pitää yllä pidempään vaan kaikki tietävät, että kisan jälkeen kroppa tarvitsee nestettä ja myös normaalia ruokaa, kun on pitkään valmistautuessa syöty lähes täysin rasvatonta ruokaa. Siinä "huippukunnossa", kun lihakset erottuvat todella hyvin jopa naisella, ei suorituskyky ole parhaimmillaan, vaan porukka on sekä nälkäistä, että janoista, eikä kykenisi siinä kunnossa koviin urheilusuorituksiin.
Jos painoa on 45 ja risat 160-161cm kropassa, jossa on myös lihasta, minusta siitä voi jo päätellä, ettei siellä kovin paljon voi ylimääräistä rasvaa olla. Jokainen varmasti osaa omasta kropastaan sanoa onko siitä mahdollista ottaa pois vai ei. Minun tapauksessani ei ole.

deee
12.10.2015, 14.11
Johaug veti tällä kropalla kolme kultaa viime mm-kisoissa:

http://cdn.treningsforum.com/cache/front/2b9f73fe127ece900bf01bdfc8e43781_f628fd7f67e8fa4ea be389b6d5923c4a.jpg

IncBuff
12.10.2015, 16.30
Kyllä se pyörän keventäminen on vaan paljon paljon helpompaa.

deee
12.10.2015, 20.20
Kyllä se pyörän keventäminen on vaan paljon paljon helpompaa.

Joillekkin saattaa olla, mutta onko siinä järkeä on eri asia. Jos pyörä painaa 13kg niin muutaman sadan gramman keventelyt on ihan turhia eikä niitä missään huomaa. 11 kilosia jäykkäperiä saa about tonnilla niin ei ole paljoa järkeä alkaa tuhlaamaan rahojaan vanhan ruoskan näennäiseen keventelyyn.

Nana
12.10.2015, 21.50
Kyllä minä huomasin edellisessä pyörässä heti esim keulanvaihdon tuoman kevennyksen, en siis pelkästään toimivampaa keulaa, vaan myös kevyemmän keulan nostella. Ihan yhtälailla ne kevennykset tuntuu muuallakin, vaikkeivät kiloja olisikaan. Jos tuntuu, ettei kannata niin sitten ei toki kannata, mutta itse olen kyllä havainnut järkeväksi. ja pyöränihän on vielä lähes uusi, en minä sitä ole hetikohta vaihtamassa, tuunailen mieluummin vielä paremmin itselleni sopivaksi.

Mulla oli ehtona, että pyörä pitää päästä kokeilemaan ja varmistaa sopivuus, joten oli valittava niistä, mitä täällä oli. No monellakaan merkillä ei löytynyt riittävän pieniä pyöriä, jotka oli vielä mahdollista testata. Käytännössä oli vain Giant ja Trek ja siinä vaiheessa on aika merkityksetöntä painaako se 13, 12 vai 11kg, jos ei kerran muita ole tai ne pitäisi sokkona ostaa.

Fat Boy
13.10.2015, 07.00
Kevennys pyörivissa massoissa tuntuu selvemmin kuin muualla. Samoin kevennys tuntuu enemmän (käsiteltävyydessä), mitä kauempana se on fillarin massakeskipisteestä. Siksi keula tuntuu, vanteet ja renkaat huomaa selvästi.. Mutta siltikään se joustotolpan lisäpaino ei välttämäti pahemmin tunnu. Toki ylämäessä kaikki paino pistää hanttii ja kevyellä kuskilla pyörä painaa niin paljon suhteessa kuskiin, että 200g lisäys on eri asia kuin sama 90kg kuskin pyörään. Mun ei kannata kauheasti panostaa keveyteen, kunhan osat kestää. Nanalla liki puolta kevyempänä alkaa hommassa olla ideaakin. Mutta sullakin kannattais tuntuman suhteen kattoa jos löytyis varsin kevyet kiekot. Kevyellä kun kestää se kevytkin vanne.

nih..

marco1
13.10.2015, 11.46
Kevennys kiva ja vielä kivempia nämä nykyiset matalat flätit. Jollain V8 kopioilla ajaminen oli aika kolistelua mutta noilla halvoilla Nanoillakin polkimen korkeus taitaa olla alle 20mm.

Greycap
22.03.2016, 20.51
Kohta vaihtuu metallipolkimet muovisiin... mutta mihin?

Sixpack Racing Vegas, päteviltä näyttää:

https://www.bike-components.de/en/SIXPACK-RACING/Vegas-Plattformpedale-p42694/

Nukeproof Electron Evo:

Sixpackeissä olisi kaikki piikit metallia ja ne saa vähän halvemmalla. Nukeproofeilla saattaa olla jotain muita etuja. Ja miksikö muovia, pääasiassa siksi että huvittaa kokeilla jotain uutta kun on nyt neljä vuotta alumiinisilla sotkenut menemään.

arctic biker
23.03.2016, 08.04
Kohta vaihtuu metallipolkimet muovisiin... mutta mihin?

Sixpack Racing Vegas, päteviltä näyttää:

https://www.bike-components.de/en/SIXPACK-RACING/Vegas-Plattformpedale-p42694/

Nukeproof Electron Evo:

Sixpackeissä olisi kaikki piikit metallia ja ne saa vähän halvemmalla. Nukeproofeilla saattaa olla jotain muita etuja. Ja miksikö muovia, pääasiassa siksi että huvittaa kokeilla jotain uutta kun on nyt neljä vuotta alumiinisilla sotkenut menemään.

Industrielager, gedichtet / Gleitlager kertoo -Componentsin sivu. Eli kammen puoleinen on liukulaakeroitu. Ei kummoista kilometrikestävyyttä kannata odottaa.

Tiltman
10.05.2016, 15.37
Jalkapöydässä on ilmennyt jonkinlaista häikkää, joka haittaa aika tavalla päkiän päällä seisomista. Siksipä en pitänyt kiirettä lukkopolki,ien asentamisessa läskipyörääni vaan ajelin fillarin mukana tulleilla fläteillä. Jalat saa polkimilla huomattavasti miellyttävämpään asentoon kuin lukoilla koskaan. Mulla on käytössä tällä hetkellä Fire Eyen Hot Candyt, etsinnässä pinta-alaltaan suuri ja matalaprofiilinen flättipoljin.

Ehdotuksia?

tim1n
11.05.2016, 01.59
Spank Spike, Spoon tai Oozy trail.

t3mppu
11.05.2016, 11.06
Mulla on täpärissä tällä hetkellä SixPack Menacet, ainakin omaan käyttöön sopivan isot ja ilmavat.
Vähän halvemmat kuin nuo Spankit, mutta myös hiukan painavammat.

Toimii myös talvella tukkeutumatta, ks. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?54394-Fl%E4ttitekniikka&p=2496433#post2496433

hofu
11.05.2016, 14.42
Onko normaalia että racefacen atlas polkimissa on pieni klappi? Tuntuu selvästi kun kädellä koittaa, ovat uudet.

EvilOne
27.02.2018, 11.45
Nostellaas...

Onko Crank Brothers Stamp polkimien piikkien kestosta/vaihdosta millaisia kokemuksia? Aika lyhyet ilmeisesti mukana tulevat myös?

SSGT-92
27.02.2018, 14.59
Lukases toi ;https://www.dropbox.com/s/1gtmskpzmpzi09w/stamp_owners%20manual.pdf?dl=0 .
Tuon mukaan ne pinnit on säädettävissä,max. korkeus 4mm. ,ohjeen mukaan.
kulutus kestävyyteen en ota kantaa.

EvilOne
27.02.2018, 17.56
Lukases toi ;https://www.dropbox.com/s/1gtmskpzmpzi09w/stamp_owners%20manual.pdf?dl=0 .
Tuon mukaan ne pinnit on säädettävissä,max. korkeus 4mm. ,ohjeen mukaan.
kulutus kestävyyteen en ota kantaa.

Ok, tattis.

SSGT-92
27.02.2018, 20.14
Tuohon Stamp:iin saa vaihtopinnejä kahta eri pituutta, 8mm ja 10 mm . Esim. https://www.crankbrothers.com/products/mallet-pin-kit-10mm .
Kuinka pitkät ne alkuperäis asennetut sitten on,niin selviää sitten jos tuommoiset kotiutat.
Tai joku asioasta perillä oleva taho kertoo siitä,vaikka täällä.

Sammy80
01.03.2018, 10.20
Eka viesti foorumille,heti negatiivisessa sävyssä ;)
Muovipolkimista, pyörä Farley 5, polkimet Race Face Chester, n.600Km. ajoa takana.
Esim. http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/race-face-chester-composite-flat-pedal/rp-prod145660
Muuten ok polkimet, missään vertailussa/ testissä kukaan ei kiinnitä huomiota, että akselin kohdalla oleva muovi on selkeesti korkeemmalla kuin pinta jossa piikit törröttää.
Muovipinta on liukas ja sileä, selkeesti huonontaa pitoa,etenkin talvikelissä.
kengänpohja (Five Ten) ikäänkuin kantaa akselin kohdalla ja vähentää painetta piikeille.
Talvikelissä myöskin jää tarttuu tiukasti ko.muovin pintaan.
Esim. Sainteissa on piikit myös keskellä poljinta joka tuntuu lisäävän pitoa selkeesti.

EvilOne
01.03.2018, 18.50
Muovipolkimista, pyörä Farley 5, polkimet Race Face Chester, n.600Km. ajoa takana.
Esim. http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/race-face-chester-composite-flat-pedal/rp-prod145660
Muuten ok polkimet, missään vertailussa/ testissä kukaan ei kiinnitä huomiota, että akselin kohdalla oleva muovi on selkeesti korkeemmalla kuin pinta jossa piikit törröttää.
kengänpohja (Five Ten) ikäänkuin kantaa akselin kohdalla ja vähentää painetta piikeille.
Esim. Sainteissa on piikit myös keskellä poljinta joka tuntuu lisäävän pitoa selkeesti.

Ok, tämä onkin hyvä tietää. Ollut harkinnassa noi Chesterit ja yleensäkin muoviset flätit mutta jääköön. Taidan kuitenkin kallistua alumiinisiin malleihin.

Zetta
02.03.2018, 20.01
Johaug veti tällä kropalla kolme kultaa viime mm-kisoissa:

http://cdn.treningsforum.com/cache/front/2b9f73fe127ece900bf01bdfc8e43781_f628fd7f67e8fa4ea be389b6d5923c4a.jpg

Nyt Johaug ei ees päässy Olympialaisiin. On ottanu vähän liikaa rasvaa. Nimittäin huulirasvaa :P

kauris
11.03.2018, 19.01

Kyllä tuo yhdessä vertailussa tai testissä kerrottiin. Luin just niitä eilen illalla useita niin en nyt heti muista missä. Olivat minullakin nimittäin harkinnassa mutta hylkäsin tuon keskiosan korkeuden maininnan takia.
Tällä hetkellä vahvimmalla on mietinnässä on kuitenkin metalliset nukeproof horizon pro (n. 70 euroa)
https://singletrackworld.com/2017/06/review-nukeproof-horizon-pro-flat-pedals/
Tai superstar componentsin Nano-x Evo
https://www.superstarcomponents.com/en/nano-x-evo-pedals.htm

Lapseni pyörään, jossa orkkis-metalliset welgon flätit ei vaihdettavilla piikeilllä ovat pyöristyneet liukkaiksi, olen miettinyt Nukeproofin muovisia horizon comp polkimia:
http://www.wiggle.co.uk/nukeproof-horizon-comp-flat-pedals/

Niissä ei näytä olevan samaa ongelmaa kuin Chestereissä:
https://www.upmove-mtb.eu/uploads/produkte_bild/6639_1179_big_np_horizoncomp_orange.jpg

EvilOne
12.03.2018, 08.51
Nuo Nanot laitoin itse tilaukseen. Superstarilla on -20% kamppis voimassa maaliskuun loppuun koodilla SNOWWAY.

marco1
12.03.2018, 10.42
Minulla on Nukeproof Neutronit mutta ajettu vaan jokunen lenkki tässä talven aikana niin ei voi kestävyydestä sanoa vielä mitään. Pito vaikuttaa hyvältä mutta vielä väärillä kengillä ajettu.

Suurinpiirtein samoja polkimia kai nuo muoviset on eri merkeillä? Laatupolkimet on sitten asia erikseen.

kauris
12.03.2018, 12.43
Hei loistavaa, kiitos EvilOne kamppisvinkistä. Onpahan nyt tullut polkimia tilailtua vajaaseen vuorokauteen :)
Superstarilta laitoin itselleni Nano x evot Stelth-mustana ja tyttären vähän oranssiin kallistuvan punaisen väriseen Islabikesiin nuo ylempänä linkittämäni Nukeproofit kirkkaan oranssisena Wigglestä. Lisäksi tilasin samalla superstarista kirkkaan oranssiset vaahtomuovitupit ohjaustankoon. Luulen, että tulee aika makean näköinen tytön pyörästä :)
Kun vielä tilasin hetki sitten tilasin wigglestä itselleni myös Nukeproofin häkilliset horizon cl lukkopolkimet, on vähäksi aikaa taas vaihtoehtoja mitä kokeilla.
http://www.wiggle.com/nukeproof-horizon-cl-crmo-dh-pedals/

Slatan
12.03.2018, 18.40
Paljonko postit tuli maksamaan Nanojen tilauksen yhteydessä?

Edit: näköjään 6 puntaa

Slatan
06.05.2018, 00.08
Yli 15vuotta lukkopolkimilla takana ja tilasin nuo Superstarsin Nano x evot. Hommasin myös Fivetenin kengät. Pari päivää sitten asentelin polkimet paikoilleen (laitoin mukana tulleista lyhyemmät piikit) ja lähdin kokeilemaan. Suurin ongelma oli, että jalat ei koskaan osu polkimille hyvään asentoon ja asennon korjaaminen on tosi hankalaa. Varsinkin polkiessa ei jalkoja saa millään oikeaan asentoon? Pito noissa on erittäin hyvä, mutta ei ajamisesta tahtonut tulla mitään? Aina kun jalka vähänkin irtosi polkimelta, piti polkeminen lopettaa, että sai asennon kohdalleen. Sen verran rupesi korpeamaan, että lenkin jälkeen vaihdoin lukot takaisin ja meinasin jo kengät ja polkimet laittaa myyntiin, mutta mietin että pitäisiköhän näille antaa vielä toinen mahdollisuus. Polkimet tuntuu tosi "tahmeilta" kun niitä pyörittää akselinsa ympäri? Pitääkö niiden olla tuollaiset vai auttaisiko tähän ongelmaan, jos säätää niitä vähän liukkaamaksi (jos se on edes mahdollista). Polkiessa kun nostaa vähänkin jalkaa irti, poljin ehtii pyörähtää huonoon kulmaan, eikä jalkaa oikein saa siihen osumaan :) Miten hemmetissä näiden kanssa voi onnistua?

alteregoni
06.05.2018, 06.08
Varmaan samat fiilikset olisi itselläni jos vaihtaisin fläteistä lukkoihin. Ei siitä oikeen mitään tuntuisi tulevan. Jos haluat niille antaa mahdollisuuden, niin anna aikaa, jos ei hermo pidä kiertoon sitten vaan. Tuossa sinun "ongelmassasi" että jalka ei osu samaan kohtaan piilee yksi flättien ihanuus. Eli vapaus, ei ole niin justiinsa mihin jalka osuu. Toki ymmärrän, että lukkoihin tottuneihin tämä voi olla häiritsevää.
Mitä poljinten jähmeyteen tulee, niin (huom. mutua) kokeile hieman löysentää sitä kuusiokoloavaimelle tarkoitettua "mutteria" polkimen ulkolaidassa. Mutta hyvien fälttien kuulukin olla hieman "tahmeat" ei pyöriä liian vapaasti.