PDA

Näytä tavallinen näkymä : Lyhytselkäisen ajoasento ongelmaa

Carita
08.05.2013, 09.27
Olen aloittelija ja pyöräillyt uudella cyclocross-pyörällä noin 300 kilometriä. Aivan mahtavaa!! Entinen hybridi on kuin traktori verrattuna tähän uuteen kevyesti rullaavaan pyörääni :):)! Mutta selkäni on ollut ihan käsittämättömän kipeä 30- 40 km lenkkien jälkeen, eikä meinaa millään palautua. Lihaskuntoni ja täten myös selkälihakseni ovat säännöllisen kuntosaliharkoittelun johdosta tosi hyvässä kunnossa, enkä ole milloinkaan kärsinyt selkäkivuista. Siksi olen ihmeissäni. Ilmeisesti siis ajoasentoa pitäisi jotenkin korjata, mutta miten ja mihin suuntaan? Olen kokeillut lyhyempää ja pidempää stemmiä, sekä ohjaustangon asentoa on vaihdeltu, mutta siis lähtökohtaisesti mihin päin näitä säätöjä pitäsi tehdä :seko:? Olen vain nyt satunnaiskokeilulla etsinyt oikeaa ajoasentoa. Olen 174 ja jalan sisämitta 86. Kiitos vastauksista jo etukäteen !!

hannupulkkinen
08.05.2013, 10.36
Minäpä luulen, että kyse ei ole väärin säädetystä pyörästä vaan siitä, että lantiokorin asento muuttuu ja selässä joutuu joku hermo puristuksiin.
Kokeile venytellä hyvin etu- ja takareidet, mutta ennenkaikkea lonkan koukistajat. (https://www.youtube.com/watch?v=lmJV7VFCbxA)
Venyttele myös ennen lenkkiä sekä tunti pari lenkin jälkeen.
Toinen asia, jokai aiheuttaa selän kipeytymistä on jumiutunut yläselkä. Venyttele sitäkin ja ennen lenkkiä ja taoilla pyörittele olkapäitä ja käsiä, jotta saat veren kiertämään. Lisäksi pitää muistaa pyörittää kevyillä välityksillä ensimmäinen tonni niin paikat eivät kipeydy liikaa.
Tää auttaa (https://www.youtube.com/watch?v=dLYJ7GHSGNg) myös selkäkipuun.

Lonkan koukistajien kireys ja yläselän jumittaminen ovat tyypillisiä pyöräilijän juttuja, jotka aiheuttavat selkäkipuja varsinkin tottumattomalle. Käytäthän lukkopolkimia? Jos et niin pyöritys tulee epätasaiseksi ja selkä kipuilee vielä suuremmalla todennäköisyydellä.

Markku Silvenius
08.05.2013, 11.29