PDA

Näytä tavallinen näkymä : Lyhytselkäisen ajoasento ongelmaa

Carita
08.05.2013, 09.27
Olen aloittelija ja pyöräillyt uudella cyclocross-pyörällä noin 300 kilometriä. Aivan mahtavaa!! Entinen hybridi on kuin traktori verrattuna tähän uuteen kevyesti rullaavaan pyörääni :):)! Mutta selkäni on ollut ihan käsittämättömän kipeä 30- 40 km lenkkien jälkeen, eikä meinaa millään palautua. Lihaskuntoni ja täten myös selkälihakseni ovat säännöllisen kuntosaliharkoittelun johdosta tosi hyvässä kunnossa, enkä ole milloinkaan kärsinyt selkäkivuista. Siksi olen ihmeissäni. Ilmeisesti siis ajoasentoa pitäisi jotenkin korjata, mutta miten ja mihin suuntaan? Olen kokeillut lyhyempää ja pidempää stemmiä, sekä ohjaustangon asentoa on vaihdeltu, mutta siis lähtökohtaisesti mihin päin näitä säätöjä pitäsi tehdä :seko:? Olen vain nyt satunnaiskokeilulla etsinyt oikeaa ajoasentoa. Olen 174 ja jalan sisämitta 86. Kiitos vastauksista jo etukäteen !!

hannupulkkinen
08.05.2013, 10.36
Minäpä luulen, että kyse ei ole väärin säädetystä pyörästä vaan siitä, että lantiokorin asento muuttuu ja selässä joutuu joku hermo puristuksiin.
Kokeile venytellä hyvin etu- ja takareidet, mutta ennenkaikkea lonkan koukistajat. (https://www.youtube.com/watch?v=lmJV7VFCbxA)
Venyttele myös ennen lenkkiä sekä tunti pari lenkin jälkeen.
Toinen asia, jokai aiheuttaa selän kipeytymistä on jumiutunut yläselkä. Venyttele sitäkin ja ennen lenkkiä ja taoilla pyörittele olkapäitä ja käsiä, jotta saat veren kiertämään. Lisäksi pitää muistaa pyörittää kevyillä välityksillä ensimmäinen tonni niin paikat eivät kipeydy liikaa.
Tää auttaa (https://www.youtube.com/watch?v=dLYJ7GHSGNg) myös selkäkipuun.

Lonkan koukistajien kireys ja yläselän jumittaminen ovat tyypillisiä pyöräilijän juttuja, jotka aiheuttavat selkäkipuja varsinkin tottumattomalle. Käytäthän lukkopolkimia? Jos et niin pyöritys tulee epätasaiseksi ja selkä kipuilee vielä suuremmalla todennäköisyydellä.

Markku Silvenius
08.05.2013, 11.29
Vatsa ja selkälihasten tosi hyvä kuntokin on helposti subjektiivinen käsitys. Kuntosaleilla näkee kyllä monenlaisia vatsalihasreenejä; toiset niistä pitävät ihan tosi hyvässä kunnossa riittämättä silti pyöräilyyn. Coren staattisen pidon ja vähän dynaamisen voimantuoton vaatimuksetkin on kyllä todella kovat sillä niillä jaloilla tehdään se 'kyykkyliike' (ja joskus hippasen nostatetaankin jalkoja) tuhansia tai kymmeniä tuhansia kertoja. Ja aina ponnistetaan sitä enimmäkseen sitä keskikroppaa vasten.

Tietysti tämä on monitahoinen juttu koska rento ajoasentokin on subjekstiivista.

kolistelija
08.05.2013, 12.07
Ajaessa voi kokeilla kantaa yläkroppaa vatsalihaksilla. Sen pitäisi toimia ilman että siihen keskittyy. Kokeilemalla sen kyllä huomaa jos ei toimi: selässä helpottaa kummasti kun tietoisesti käyttää vatsan lihaksia.

Minulla vatsalihakset veltostuvat yli neljän tunnin lenkeillä. Lopussa pitää jatkuvasti korjailla että ryhti pysyy.

Jake_Kona
08.05.2013, 12.46
Kun on vielä tuoreessa muistissa kaikki alkavan pyöräilyn vaivat ja nyt saanut hyötyjäkin...Vähän puoskarointi;)
Itse kylläkin olen sellainen lyhytjalkainen pitkäselkäinen. Sanoisin, että keskivartalolihaksisto joutuu rääkkiin aivan eri tavalla kuin mitä alkujaan odotin l. on jotain tekemistä polkemistehokkuuden kanssa.
Pyöristä enemmän selkää kesken lenkin ja tosiaan venyttele. koko jalkojen takaosa, pakarat ja selkä on samaa "pakettia" ja jos niistä jokin kiristää saattaa vaikutus tuntua selässä. Ja nimenomaan siinä heikoimmassa kohdassa joka joutuu taipumaan eniten l. ristiselässä. Säteileekö kipu ja missä se tarkalleen tuntuu?
- selän pyöristys
- venyttely
- vitamiinit yms. kalkit ja magneesiumit sun muut
- jalat ja selkä lämpiminä
- eri ajoasentoja kesken lenkin ( yläotteella aina ylämäki)
:)

Carita
08.05.2013, 12.53
Kiitti hyvistä vinkeistä. Vatsa- ja selkälihaksia olen harjoittanut pilates-tyyppisillä liikkeillä ja pyrkinyt löytämään just niitä syviä vatsalihaksian, mutta kyllä tässäkin asiassa on paljon paljon petrattavaa. Voi ei, olin ihan unohtanut venyttelyn !! Hyvät linkit, täytyypä katsoa ne illalla oikein kunnolla.

Ja kehtaanko edes kertoa, etten ole vielä uskaltanut ottaa käyttöön lukkopolkimia :( :(. Niiden käyttöä olen harjoitellut kyllä spinning-tunneilla, mutta en ihan livenä luonnossa. Niin moni on sanonut kaatuneensa, kun jalka ei ole lähtenyt heti irti polkimesta, mitä jos mulle käy samoin??

Mutta nyt rohkaisen itseäni ja lähden tänä iltana ekalle lukkopoljin lenkille..
:)

Highlander
08.05.2013, 13.31
. Niin moni on sanonut kaatuneensa, kun jalka ei ole lähtenyt heti irti polkimesta, mitä jos mulle käy samoin??

Suurin osa meistä on varmaan kaatunut lukkopolkimilla paikalleen aluksi - jotkut pariinkin kertaan ;) Harvemmin siinä pahemmin sattuu vaikka asfaltillekin tupsahtaisi.
Kannattaa totutella niihin siten, että kääntää jalan jo hyvissä ajoissa ennen tulevaa pysähtymistä irti. Niihin tottuu kuitenkin melko nopeasti ja itse irroitan aina vain vasemman puolen jalkaa - se tulee luonnostaan. Lisäksi lukot kannattaa säätää aluksi löysemmälle, että jalka irtoaa helpommin.

Harryupp
08.05.2013, 18.18
Ennen lukkopolkimia tuli aina kaaduttua muutama kerta keväällä kun ei muistanut ajoissa löysätä varvaskoukkujen remmejä. Omasta mielestä lukkopolkimista erkanee paremmin kuin varvaskoukkuaikaan.
Selkävaivoista mulla on kokemusta sen verran että tiedän etten jaksa pysyä ryhdissä pitkillä lenkeillä ja se taas käy selän päälle. Edellä mainitut venytysliikkeet ovat myös hyvää lääkettä särkevälle selälle. Vätternrundan 300 kilsan kierroksella olen monasti pysähtynyt venyttelemään 4 - 5 kertaa viimeisellä satasella.

Sauli Lumikko
09.05.2013, 00.10
Kokeile säätää satulaa eteen- tai taaksepäin. Monessa paikassa puhutaan KOPS-säädöstä, mikä on ihan OK lähtökohta, mutta siihen ei pidä suhtautua fundamentaalisena tavoitteena. Huomaa, että satulan siirtely kiskojen varassa vaikuttaa samalla myös korkeuteen. Ja onhan satulan korkeus säädetty oikein?

mentunik
09.05.2013, 09.01
Itse aliarvioin venyttelyn merkityksen ja kärsin turhan pitkään selkävaivoista. Takareidet olivat jumissa, vaikka itse luulin kaiken olevan kunnossa. Takareisiä kun alkoi venytellä ilman että antaa selän pyöristyä niin alkoi oikea lantion asento löytyä satulassa.

Lisäksi jo aikaisemmin mainitut lonkankoukistajat kun venyttelet kunnolla niin pitäisi alkaa helpottamaan. Hyvin venyteltynä selkä kärsii jo pienet puutteet ajoasennossa. Ne voi sitten myöhemmin korjata omien mieltymysten mukaan kun paikat liikkuu miten pitääkin.

Juha Lehtinen
09.05.2013, 10.24
Itse kärsin notkoselästä joka väsyttää selän nopeasti ei pelkästään pyöräillessä vaan jopa nukkuessa. Tarkoitus on aloittaa pitkän tauon jälkeen kuntosalilla käynti selkä- ja vatsalihasten vahvistusten muodossa. Itse havahduin että en ole lonkan koukistajia yhtään venytellyt tänä vuonna. Eilen kun aloin niitä venyttelemään niin todella kireät oli ja ovat vieläkin. Talvella harjoitusvastuksella kun harjoittelin en huomannut treenatessa selkävaivoja mutta ilmeisesti ulkopyöräilyssä olosuhteet on niin paljon erillaiset että selkä väsyy helpommin.

Polla
09.05.2013, 12.02
Jos tunnet ketään pyöräilijää joka tietää vähän enemmän asioista niin pyydä häntä katsomaan ajoasentoasi kun olet pyörän päällä. Mikä pyörä sulla on ja mitä kokoa? Liian pitkä ajoasento aiheuttaa herkästi selkäkipua, mutta kyseessä voi olla myös se että et ole vielä tottunut matalampaan ajoasentoon jos eroa vanhaan pyörään on huimasti.

Niin ja minne sua sattuu selkään? Lihaskipua vai nikamista säteilevää kipua? Koko selkä vai osa selästä?