Näytä tavallinen näkymä : Lyhyempi Stemmi
Tuomas Juntunen
07.05.2013, 10.41
Oisko apuja stemmin vaihtoon?
Miten paljon lyhyempi? jne.. Ostin juuri käytetyn scott sparkin Fillarin ja L-koon runkokoko alkoi juuri minun mitoista. Muutaman ajolenkin jälkeen tuntuma on hieman turhan "kurottava varsinkin jyrkemmissä alamäissä. Siirsin penkkiä jo hieman eteenpäin mutta 100mm stemmiä ilmeisesti voisi lyhentää.. 70mm 60mm.. Paljonko on paljon.. Olen 177cm ja apinakäsillä.
Ajan pääasiassa pyörällä maastossa polkuja ja sen semmosta perus kura rymyämistä.. kai se on sitten xc ajoa..? :)
Kiitos etukäteen.
Voippi olla että M olisi ollut sulle passelimpi runko. Mutta nyt on L joten sillä mennään. Pienikin muutos stemmissä voi tehdä jo eron. Riippuen siitä kuinka pahasti liian pitkältä asento tuntuu, kokeilisin sun housuissa 70-80 mm stemmiä sen 100-millisen tilalle.
Myös stemmin kulma vaikuttaa. Oletusarvoisesti maasturin stemmi sojottaa lievästi kohti taivasta, joten vaihtoehtona voi harkita vähän pystymmässä kulmassa olevaa stemmiä. Esim. jos nykyinen on melko vakio 6 astetta, niin voi kokeilla vaikka 10-asteista.
Osta ensin joku halpa ja kokeile sillä. Tai käytetty Fillaritorilta. Ei mene iso raha hukkaan jos joutuu ostamaan toisenkin. Sit kun täydellinen löytyy niin voi halutessaan ostaa samoilla spekseillä paremman.
tunkkireisi
07.05.2013, 12.41
Originaali stemmi L-koossa taitaa olla 90mm
Jos ajoasento on liian kurottava, lyhyempi stemmi auttaa, tottakai. Kannattaa aloittaa maltillisesti, yli 20 mm lyhyempi on aika radikaali kokeilu. 70mm stemmi on minimi, mitä Scott näyttää sparkissa käyttävän.
Myös stemmin kääntämistä voi kokeilla. Tehtaalta Spark lähtee ainakin kuvien mukaan laskevalla stemmillä. Jos sen kääntää, se nostaa ajoasentoa hivenen.
Kokeilemalla vasta selviää, mikä sopii parhaiten. Olisi hyvä jos voisi lainata kaverilta kokeiluun, mieluiten useampaa. Säätöstemmillä kokeilemalla ollaan saatu kriittisimmän ajokaverin (vaimo) kanssa ajoasento kohdalleen. Sitten vaan kiinteä siihen tilalle mittojen mukaan.
Tuomas Juntunen
08.05.2013, 10.02
Kiitos vastauksista. Eli stemmeissä on myös siis paljon laatueroja. Mitä tuo "minimi stemmin koossa" tarkoittaa. Vaikuttaako liian lyhyt stemmi sitten ohjaamiseen? Kävin eilen vielä 12km rymyämässä jonkun enduropolkuja ja siirsin penkkiä vielä "maksimiin" ja sentillä ylöspäin. Helpotti kummasti mutta polkeminen alkoi tuntua jo alaspäin. Eli varmaan se 70-80mm stemmi ja penkkiä vähän taaksepäin niin. oisko se siinä. Tämä taitaa olla fiilistelyä ja hifistelyä tuo ajoasennon löytäminen kun ei oikeastaa ennen ole sitä miettinyt "työmatka-ajossa".
Mutta on se ajaminen vaan mu-ka-va-ta!
Harryupp
08.05.2013, 11.56
Tuon satulan siirtäminen eteenpäin/taaksepäin saattaa vaikuttaa sinun poljentaan aika paljon. Satulaa tulee säätää suhteessa polkimiin.
Sitten kun se juttu on kunnossa katsot missä ohjaintanko on ja missä haluaisit sen olevan.
Oikean ajoasennon etsiminen ja toivottavasti löytäminen ei ole "Hifistelyä"!
Scott Sparkissa näkyy olevan aika lyhyt stemmi 90 mm tai 80 mm vakiona, 0 -5 asteen kulmalla.
Joku 50 tai 60 mm pitkä stemmi 7 - 15 asteen kulmalla voisi olla hyvä.
Sparkissa kun on aika korkea etupää jo vakiona ei ehkä halua että ohjaustanko nousee korkeammalle samalla kun se siirtyy lähemmäksi satulaa.
Taannoin painin edellisen pyöräni kanssa (Trek 8500, 19,5") liian pitkän runkogeometrian kanssa. Alkuperäinen stemmi oli 110mm. Vaihdoin stemmiksi 90mm vastaavalla kulmalla ja kyllä parani. Huomionarvoista oli, että ohjaus nopeutui myös merkittävästi. Monissa paikoissa oli aika ketterä fiilis. Ylämäissä istualtaan polkiessa keulan keventymisen huomasi keulimistaipumuksena. Pienellä painonsiirrolla asian sai kuitenkin hallintaan. Lopulta vaihdoin koko rungon lyhyempään ja samalla täpäriin (Scott Spark 40, L). Siinä stemmiksi vakioitui 100mm. Runkojen pituuksissa oli muistaakseni eroa 2,5cm. Vasta nyt olen oppinut oikean ajoasennon merkityksen.
Omista opiskeluista viisastuneena kertaan vielä tässäkin säikeessä mainitut elämän tosiasiat:
1) satulalle on yksi oikea paikka, joka säätyy omian jalkojen suhteessa polkimiin. Hyvä periaate on säätää satula oikealle korkeudelle, kantapää polkimella ja jalka suoraksi, kun poljin on alhaalla. Sitten enää penkki pituussuunnassa kohdalleen, pojinten ollessa vaakassa ja päkiä normaalisti polkimella, polvilumpion takaosa on samassa linjassa poljonakselin kanssa.
2) tangon paikka säädetään sopivaksi. Ajoasennon pitää olla sellainen, että takapuoli ei ajettaessa liu'u eteen tai taakse. Liukumisen suunnasta voit päätellä onko ajoasentosi liian pitkä vai lyhyt.
Tais tulla hankittua liian suuri pyörä. Saa sitä pikkuisen stemmillä, spacereilla ja satulan siirrolla kikkailtua... Tosiaan, ei ole hifistelyä tuo ajoasennon muokkaus vaan yksi tärkein perusasia pyöräilyssä!
Harryupp
08.05.2013, 16.44
Tais tulla hankittua liian suuri pyörä. Saa sitä pikkuisen stemmillä, spacereilla ja satulan siirrolla kikkailtua... Tosiaan, ei ole hifistelyä tuo ajoasennon muokkaus vaan yksi tärkein perusasia pyöräilyssä!
Harmittaa tosiaan kun sitä joskus tulee tehtyä virhehankintoja! P--kele kun on himassa hankkimansa "löydön" kanssa ja huomaa että isonpuoleinen onkin sen verran iso ettei +/- 20 senttiä lyhyempi/pitempi ohjainkannatin riitä tai vastaavasti niin pieni että riittävän pitkää satulatolppaa ei löydy ja että täytyy hankkia 140 mm ohjainkannatin. Itse olen säästynyt yllätyksistä, mutta monasti joutunut toteamaan että jo sellainen 30 - 40 mm liikaa korkeutta tai runkopituutta on liikaa "kikkailtavaksi" pois.
Joskus kikkailu onnistuu mutta useimmiten "hätäsovitettu" pyörä ei ole yhtä hyvä ajaa kuin oikein mitoitettu fillari.
Vaikuttaako liian lyhyt stemmi sitten ohjaamiseen?
Ohjaus muuttuu nopeammaksi, herkemmäksi ja pyörälläajo hauskemmaksi. Joku saattaa sanoa et lyhyt stemmi on epävakaa vauhdissa, mut sillä on sit liian kapea ohjaustanko.
Vanhassa pyörässä oli ensin 60mm kannatin, vaihdoin viissenttiseksi. Nykyinen kannatin on 35mm ja just hyvä. Henk koht en ymmärrä miks kannattimen pitäis olla yhtään sen pidempi :seko:
Tuomas Juntunen
10.05.2013, 09.53
No niin.. Kiitos avusta. Palataan siis perusasioiden ääreen ja tarkistan nuo kulmat. Itsekseen kun pähkäilee tallissa niin mene enemmän kantapää yliopiston puolelle. Kaikkien ei tarvitse perusasioiden äärellä kaatua samoihin kuoppiin. Eli fillaritorilta stemmiä etsimään ja joku sanoi että ei niin kalliita chainreaktion kauttakaan ole. Mikäli ei stemmin vaihdoilla onnistu, niin sitten on myytävänä Scott Spark 35 -09. L koko. Mutta vielä en anna periksi.
Osaisiko joku sanoa että meneekö 80mm stemmi liian lyhyeksi cycloon kun alkuperäinen on 100mm, nyt on 90mm paikallaan ja ajoasento tuntuu aavistuksen liian pitkältä ? Muuttuuko ohjaus kuinka paljon hätäisemmäksi ? Pyöränä on Focuksen AX 3.0 viime vuoden mallia. Runkoko on M ja kuskin pituus 176 ja jalan mitta 85.
Halloo halloo
23.05.2014, 13.54
Muuttuu herkemmäksi sentti sentiltä. Mutulla: Jos se tuntuu oikealta ratkaisulta, niin kokeile. Väärän kokoisen stemmin saa aina myytyä eteenpäin.
Oletko koittanut jo kääntään tankoa pikkusen toiseen asentoon? 80 stemmi alkaa olemaan jo melkoisen hätinen ainakin maantiepyörässä. Tosin ihminen on varsin mukautumis kykyinen.
Hätäisyyskin riippuu paljolti ohjauskulmasta; Trek Domane ei loivakulmaisena ole mielestäni liian hätäinen 80mm stemmillä.
Olen vähän muuttanut toiseen asentoon. Millainen vaikutus tangolla leveydellä on ajoasenntoon ? Tangon leveys 44cm ja minun kapeat hartiat 40cm. Mikä tuo Reach mitta on ja mitä sillä on merkitystä ,miten mitataan. Sorry tyhmät kysymykset :)
Halloo halloo
23.05.2014, 15.00
Ei ole tyhmiä kysymyksiä. Ratkaisu voisi olla kapeampi tanko. Lepuuttajien pitäisi olla suurinpiirtein hartioiden leveydellä. Kapeampi tanko -> ajoasento lyhenee.
How to Find the Right Road Handle Bar Width:
http://www.youtube.com/watch?v=clskb8I9-j0
Adjusting Your Handlebars - mm. reachistä
http://www.youtube.com/watch?v=rNKxVcy5Skk
Satulalle on oma optimaali paikkansa, samoin tanko pitäisi olla enempi vähempi vaaterissa, liian pysty tuo toki lepuuttajia taaksepäin, mutta mutta se jarruttaminen alaotteelta...
Ja uutta edullista stemmiä kokeiluun miettiessään kannattaa ulkomaankauppojen lisäksi vilkaista hi5bikes.fi hinnat. Itse olen tehnyt sieltä yllättävän hyviä löytöjä pyörän komponenteista kuten stemmeistä.
http://www.hi5bikes.fi/~GAmyx0000001/?Y999=PGR&Y174=157
http://www.hi5bikes.fi/~IMafx0000001/?Y999=PGR&Y174=24
Maasturiin laitoin 65 alkuperäinen 100,olen juuri alapäästä pituudelta mutta paljon muutakin muutellut. Maantiepyörään vaihdoin 80 100 tilalle eikä mielestäni ollut mikään hätäinen. Jollekkin voi olla hätäinen joka tottunut +120mm kannattimiin.
Mielelläni näkisin Harryupin pyörän kun ei edes +-20cm kannattimella saa korjattua ;)
Mikkomoe
28.01.2019, 11.00
Mitähän stemmin kokoa kokeilisin, olen 175cm ja KTM Life Lite retkipyörässä rungon koko 56cm ja stemmi 100mm.. ohjaustanko on reilusti etuakselin etupuolella kun ohjaamosta katselen .. pyöräillessä on joskus kyynärpäät kipeytyneet. Lauantaina tuli havainnoitua ajoasentoani, taitaa olla kädet liian suorassa. Sielläkin joskus vihoittelee. Niin ja ohjaustanko on pikkusen satulaa korkeammalla..
Tilaisinko verkkokaupasta vaikka 70mm stemmi? Ja otan korotuspalat myös pois että ohjaustanko olis alempana?
Mikkomoe
28.01.2019, 11.20
Sori kirjoitus virhe, siis selkäkin joskus vihoittelee
maalinni
28.01.2019, 12.45
Hommaisin kyllä suosiolla oikean kokoisen fillarin, ei tosta hyvää saa millään.
Mikkomoe
28.01.2019, 12.59
Niin varmaan. On tässä aika pakko tyytyä tähän pyörään kun ei ole rahoja ostaa uusi pyörä ja olen tätä laitellut. Hm.. Baiks myi tän pyörän mulle, myyjä vilkaisi vaan mua ja sanoi että tässä on sopivan kokoinen pyörä. Harmi kun ei aiemmin ennen pyörän ostamista lukenut fillarifoorumin juttuja. Nyt vasta viikonloppuna luin ja tajusin monta juttua ajoasennoista.
Mitähän stemmin kokoa kokeilisin, olen 175cm ja KTM Life Lite retkipyörässä rungon koko 56cm ja stemmi 100mm.. ohjaustanko on reilusti etuakselin etupuolella kun ohjaamosta katselen .. pyöräillessä on joskus kyynärpäät kipeytyneet. Lauantaina tuli havainnoitua ajoasentoani, taitaa olla kädet liian suorassa. Sielläkin joskus vihoittelee. Niin ja ohjaustanko on pikkusen satulaa korkeammalla..
Tilaisinko verkkokaupasta vaikka 70mm stemmi? Ja otan korotuspalat myös pois että ohjaustanko olis alempana?
Rungon vaakamitta 600 mm ja ajopituudeksi pitäisi saada jotain 660 mm 670, stemmiä pitäisi lyhentää melkoisesti, mutta ei mahdotonta ole ajaa tuollaisella, kun ohjauskulma on noinkin leppoisa. kun vielä lasket tankoa satulantasoon, jokusen sentin myöhemmin allekin. Onko ostosta niin kauan ettei voi enää vaihtaa, myyjä on tumpeloinut myymällä ison.
Tästä pyörästä oli kyse? https://www.fahrradmeister.at/ktm-life-lite-herren-2017.htm
Rungon vaakamitta 600 mm ja ajopituudeksi pitäisi saada jotain 660 mm 670, stemmiä pitäisi lyhentää melkoisesti, mutta ei mahdotonta ole ajaa tuollaisella, kun ohjauskulma on noinkin leppoisa. kun vielä lasket tankoa satulantasoon, jokusen sentin myöhemmin allekin. Onko ostosta niin kauan ettei voi enää vaihtaa, myyjä on tumpeloinut myymällä ison. Korotuspaloja ei saa poistaa ne tulee nostaa stemmin yläpuolelle ja uusi stemmi voisi olla pienemmällä kulmalla, asennus vielä miinuskulmaisena tarvittaessa.
Tästä pyörästä oli kyse? https://www.fahrradmeister.at/ktm-life-lite-herren-2017.htm
Ps. Stemmin kulma onkin tuossa 7 astetta, se onkin ihan OK, mutta sen voi asentaa joko plus tai miinus-asntoon.
(https://www.fahrradmeister.at/ktm-life-lite-herren-2017.htm)
Mikkomoe
28.01.2019, 13.51
On se juuri tuo pyörä.. toissa keväänä ostin ton. No kokeilen stemmi vaihtaa jne. Ja ensi syksynä isompien reissujen jälkeen jos jää rahaa käteen niin vaihdan pyörän. Olen nyt oppinut paljon ja varmaan seuraavalla kerralla osaan itse tarkistaa onko oikean kokoinen pyörä..
Hommaisin kyllä suosiolla oikean kokoisen fillarin, ei tosta hyvää saa millään.
Mikä tuossa nyt on niin pielessä? Tuntematta Mikkomoen muita mittoja kuin pituuden. Mulla aikanaan oikein fitattiin Larussa CC ja suositus oli 56-senttinen runko, mutta pakosta vaadin sitten 54:n, jotta ei näyttäisi niin jyhkeältä runko verrattuna satulan ja stongan korkeuteen. Niin ja lyhyyttä 173 cm.
Suoratankoisessakin vaakamitta on tärkein, se ei saa olla kovin paljon ylimittainen, tiukkaa ytekee saada tuosta KTM pyörästä mukavasti ajettava.
Mikä kuskin mitoitus muutoi, haaramitta, oma arvio käsien pituudesta ja ylävartalosta? (hento, normaali vai roteva)
Mikkomoe
28.01.2019, 15.06
Kirjoitin palautetta Baiksille ja vastaus tuli nopeasti, vakuuttelivat että kyllä pyörä on oikean kokoinen mulle ja ehdottivat mun tulevan sinne pyörän kanssa ja he säätelevät ja katsovat mulle sopivat stemmin ja ohjaustangon.. no okei, mä meen sinne joku päivä.. saa nähdä mitä saadaan aikaiseksi.
Tuohan kuulostaa rakentavalta, pyörästä voi tulla ihan siedettävä ajokki, eihän tavoitteena olekaan kisaväline, tankoa lähemmäs ja alemmas, tangossa voisi olla taivutusta taakse...lykkyä.
Omat kokemukset ovat olleet, että jos stemmiä lyhentää, vanha stonga voi alkaa tuntua mystillisesti kapealta. Maasturissa olen vaihtanut leveämpään, krossarissa en toistaiseksi. Mutta molemmissa sama fiilis kun vaihdoin molempiin 10mm lyhyemmän stemmin.
Niin seuraava koko oli 51 tuossa, eli minusta koon valinta ei ole väärä.
Koko ei ole väärä, mutta vaakamitta olisi pienmmässä oikea. Pyörässä kokonumero heittää enemmän kuin vaikkapa kengissä, kun ihan sopivaa etsitään.
Ps. Tähän on sikäli helppo ottaa kantaa kun omat mitat lähellä 174/83 cm.
Mikkomoe
15.02.2019, 17.56
No niin, mun KTM pyörässä on stemmi vaihdettu, 100millisestä 60milliseen. Vieläkin on ohjaustanko etuakselin etupuolella kun ajaessa katselen. Ja ohjaus ei tuntunut muuttuneen radikaalisti nopeammaksi. Täysin ajettava on. Mutta en osaa lyhyen lenkin jälkeen sanoa onko ajoasento parempi, auttaako alaselkä ja kyynärpää vaivoihin.
Tuli luettua perusteellisesti fillarifoorumin juttuja ajoasennoista, nyt tiedän paremmin oman tilanteeni, juttujenne perusteella mulla taitaa olla pitkät jalat ja lyhyt selkä. Eli olen 175-177 cm ja jalat 86-87cm pitkät.. ja joku mainitsi että pyöräni vaakaputki on 600mm pitkä. Nyt tajuan, kyllä tämä pyörä on mulle väärän mallinen. Kun katselin maantiepyörien endurance tyyppisten runkojen mitoituksia, nii on ne paljon lyhyemmät vaakaputkelta!
Eli ymmärtäisin nyt näin, jos etsin joskus maantiepyörää itselleni nii aloittaisin katselemalla 54 senttisiä, vaikka pituuteni perusteella suositellaan 56 senttistä runkoa.
Kiitos teille näistä keskusteluista, olen paljon viisastunut näistä !
En vertaisi maantiepyörän ja tuollaisen hybridi/retkipyörän vaakaputken pituutta keskenään.
No niin nyt kokonaisajopituus on 600+60=660 mm, tuo on jo melkoisen sopiva mitta, laske tanko satulatasoon tai hiukan allekin. Pidempään ajettuasi se laskeutuu vielä alemmas ja näin ylävartalon osuuskin tulee ajoon mukaan. Vieläkin jotain on tehtävissä, mittaa tangon leveys, kokoisellesi sen tulisi olla alle 60 cm, olen jokseenkin saman kokoinen ja ajan n. 55 cm leveällä tangolla. Tangon kaventaminen ja laskeminenkin "pienentää" pyörää.
Maantietankoisen vaakamitta onkin sitten monta senttiä lyhyempi kuin suoratankoisen, omissani 4 cm.
Mikkomoe
16.02.2019, 12.29
Ahaa kiitos vinkistä! Just kävin mittaamassa tangon leveyden, se on 62cm ja vielä olis tilaa sahata päitä pois, jarru/vaihde vivuilta on matkaa taivutuksiin ehkä sellainen 2cm, eli vois lyhentää ainakin 4cm. Mutta myöhemmin mittailen vielä tarkemmin, saisko jopa 55 senttiin..
Tangon leveys tieajoon voi olla kapeakin, mutta se on kuitenkin myös makuasia, älä kerralla katkaise liikaa!
Tai voithan siirtää kahvoja kapeammalle katkomatta tankoa,jos ei se kapeampi sitten ollutkaan hyvä,voi palata siihen entiseen.
Mikkomoe
16.02.2019, 18.53
Joo keväällä lumien sulattua pois alan kokeilla kapeampia otteita. Arvelen että talven liukkailla leveämpi ote auttaa pyörän hallitsemisessa kiemurtelukohtauksissa..
Uutta stemmiä ostamassa. Käykö maastopyörääni jossa on 31,8mm Stemmi. Mikä tahansa 31,8 stemmi?
maalinni
28.02.2019, 09.40
Uutta stemmiä ostamassa. Käykö maastopyörääni jossa on 31,8mm Stemmi. Mikä tahansa 31,8 stemmi?
Periaatteessa joo.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.