Näytä tavallinen näkymä : Ruokaileminen omavaraisella pyöräreissulla
MatkaajaHemmo
29.04.2013, 17.57
Heittäkääpäs tänne hyviä vinkkejä ja kokemuksia miten hoidatte ruokailun. Jossain sivustolla mainittiin "luottokorttimatkailu" yhtenä pyöräilemisen muotona mutta omasta mielestäni pyörämatkailu on huomattavasti antoisampaa ja kiinnostavampaa (ja halvempaa) kun syö ja yöpyy luonnon äärellä. Itse käytän ihan tavallista spriikeitintä joka on trangiaa halvempi versio mutta ihan kätevä ja käyttökelpoinen.
Joutuuko pidemmän päälle aina turvautumaan prosessoituun "pikakuivamuonaan" vai mitä vaihtoehtoja olisi ruualle joka säilyisi tarpeeksi hyvin? Kertokaapa jotain hyviä reseptejä ruokiin joissa käytetään kuivassa säilyviä aineksia mutta joiden kanssa voi kokata spriikeittimellä hyvän aterian. Itseltäni löytyy setti erilaisia ja kokoisia pikkupulloja joilla kuljettaa kätevästi erilaisia aineksia mukanaan mutta en ole pidemmän päälle miettinyt tarkemmin mitä kaikkea retkikeittimellä voisi kokkailla... lukuunottamatta maitojauhe ja puurohiutaleet! :D
Itse olen käyttänyt sellaista tapaa että kun otan mukaan edellisenä päivänä tehtyä ruokaa jääkaapista, jäädytän pari litran pulloa vettä umpijäähän ja pakkaan ne kylmien vesipullojen ym. juotavien sekaan ruuan kera ja käärin ne kaikki isoon pyyhkeeseen. Tuolla tavalla saan pidettyä mahdollisimman hyvin kylmässä, ilman että tarvitsee käyttää jotain ylimääräisiä kylmäkallepaketteja. Täysinäinen litran pullo kestää kuitenkin melko pitkään ennenkuin ehtii sulaa ja sitten kun sulavat niin ovat juomakelpoisia. Pyyhe myöskin kerää haihtuvan kosteuden eikä kosteus pääse muualle.
P.S. Olen tietoinen kaasupolttimen antamasta korkeammasta lämpötilasta ja nopeammasta keittämisajasta, mutta tyydyn silti mieluusti spriikeittimeen ja haluan nimenomaan kokkausvinkkejä spriikeitintä ajatellen.
Joutuuko pidemmän päälle aina turvautumaan prosessoituun "pikakuivamuonaan" vai mitä vaihtoehtoja olisi ruualle joka säilyisi tarpeeksi hyvin? Kertokaapa jotain hyviä reseptejä ruokiin joissa käytetään kuivassa säilyviä aineksia mutta joiden kanssa voi kokata spriikeittimellä hyvän aterian. Itseltäni löytyy setti erilaisia ja kokoisia pikkupulloja joilla kuljettaa kätevästi erilaisia aineksia mukanaan mutta en ole pidemmän päälle miettinyt tarkemmin mitä kaikkea retkikeittimellä voisi kokkailla... lukuunottamatta maitojauhe ja puurohiutaleet! :D
Riippuu ihan omasta viitseliäisyydestäsi ja ruoanlaittotaidostasi. Retkikeittimellä voi kokkailla ihan samaa ruokaa kuin kotonakin jos jaksaa säätää. Pastaa, kasviksia, couscousia, puuroa, keittoja ym. On tullut tehtyä perunamuusia ja lihapulliakin joskus päivän päätteeksi. Toiset syö pelkkää leipää tai purkkimuonaa.
Jos matkustat Euroopassa, niin ruokaa ei tarvitse juuri kantaa mukana, koska sitä voi helposti ostaa päiväksi kerrallaan. Jäähdytyssysteemejä en ole koskaan tarvinnut, mutta en kyllä ole vielä koskaan roudannut laukuissa raakaa lihaa tai kalaa. Kannattaa hommata pieniä säilytyspurkkeja suolalle, pippurille ja muille mausteille (esim. Primus (http://store.primuscamping.com/camp-kitchen/spice-racks/spice-jar-black/), millä tahansa pikkupurkeilla pärjää). Compact Scraper (http://www.rei.com/product/750412/gsi-outdoors-compact-scraper) tai MSR Alpine Brush (http://www.rei.com/product/814694/msr-alpine-dish-brushscraper) ovat käytännöllisiä apuvälineitä tiskaukseen. Pesusienelläkin pärjää, mutta ne tahtovat tippumaan matkasta jos niitä tarakalla kuivattelee.
Aiheeseen liittyen: Eräs pitkään pyörämatkaillut pariskunta on julkaisemassa pyörämatkailijoille suunnattua keittokirjaa. Kirja on jo valmis ja sille on kustantaja, mutta aikataulusta ei ole tietoa. He kokkailivat matkallaan monenlaisia vaativiakin eväitä, joten mielenkiintoisia reseptejä on varmasti luvassa.
Tuolta löytyy aika paljon juttua, sekä myös tietoa ja kokemusta retkimuonasta:
http://www.vaellusnet.com/turinat/
Itse olin viime kesän reissulla sen verran laiska, että keittelin spriikeittimellä (Trangia) vain aamupuurot tai nuudelit ja iltateen. Isommat ateriat söin tienvarren paikoissa. Lisäksi kuivamuonaa, kuten hapankorput, pähkinät ym.
Pyörämatkaajalla on kuitenkin paljon helpompaa, kuin erämaassa vaeltajalla. Matkan varrella on kauppoja, ja kun ostaa illan eväät viimeisestä kaupasta ennen leiriä, niin kaiken ei tarvitse olla niin säilyvää.
Edellisten linjoilla mäkin. Jos matkailee sivistyksen liepeillä, niin sitähän voi ostaa melkein mitä vaan herkkuja (uusia perunoita, mansikoita, herneitä, savukalaa, lihaa, paikallista leipää) pieniä määriä. Sateisina iltoina mulle on esimerkiksi maistunut "mehutetroihin" pakatut keitot. Valmispakkauksissa on tosin usein yhdelle vähän liikaa.
Kaikenlaistahan voi kuivailla, jos harrastusta riittää. Perusmuona on ainakin jauheliha, joka käy moneen ja on suht helppo kuivata. Kunnianhimoisempi voi katsoa vinkkejä esimerkiksi täältä: http://tunturikeittio.com/tervetuloa/ tai hankkia Raija Hentmanin retkikeittokirjan.
MatkaajaHemmo
29.04.2013, 22.27
Muistaakseni moni on sanonut sitä että spriikeittimellä on hankala kokata mitään tavallista ruokaa koska ei saa paistettua tasaisesti kun liekki ei tietenkään jakaudu (keskeltä palaa, reunoilta kylmä...).
En mä sentään nyt kulinaristi ole tai sellaiseksi aikova, mutta olisi tietenkin mukavempaa saada vaihtelua tähän normi puuro-pasta-nuudeli hässäkkään mikäli reissulle ei jää edelliseltä päivältä kotiruokaa lämmitettäväksi. Juu, nuo mausterasiat ovat hyviä ja käytännöllisiä. Multa löytyy "Light my fire" merkin mausterasia sekä erittäin käytännöllinen LunchKit:
http://www.varuste.net/tiedostot/1/kuvat/tuote2/alkuperainen/12670864.jpg
Menevät kaikki sisäkkäin ja ovat sekä mikron että konepesun kestäviä. Myös rasioiden sisällä oleva desimitta on tosi hyödyllinen.
Miten lihan paistaminen onnistuisi spriikeittimellä? Riittääkö lämpötila? Kaupoista ostettavat tuotteet on siitä hankalia että niitä ei välttämättä saa tarpeeksi pieninä annoksina yhdelle hengelle minkä takia osa ruuasta saattaa ehtiä pilaantumaan.
Jauhelihaa ym melkein mitä vaan voi itse kuivata ja pakastaa. Saa ihan sellaista kuivamuonaa kuin haluaa joka säilyy ja säilyy ja säilyy. Soijarouheella voi korvata jauhelihan. Pitkään kypsytetyt juustot säilyvät hyvin. Meetvursti säilyy hyvin.
Ah alli kirjoitti jo tuosta kuivauksesta puusilmä mä..
Muistaakseni moni on sanonut sitä että spriikeittimellä on hankala kokata mitään tavallista ruokaa koska ei saa paistettua tasaisesti kun liekki ei tietenkään jakaudu (keskeltä palaa, reunoilta kylmä...).
Miten lihan paistaminen onnistuisi spriikeittimellä? Riittääkö lämpötila? Kaupoista ostettavat tuotteet on siitä hankalia että niitä ei välttämättä saa tarpeeksi pieninä annoksina yhdelle hengelle minkä takia osa ruuasta saattaa ehtiä pilaantumaan.
Mikä ihme siinä on, että pyöräreissulla pitää kiusata itseään spriikeittimen käytöllä? Itse ostin omaan Trangiaan heti kerralla Primuksen valmistaman kaasupolttimen, kun ei se muutaman gramman lisäpaino tunnu missään kun tavara on peräkärryssä tai laukuissa. Eikä siinä oikeastaan säästä edes painossa kun polttoaine pitää kuitenkin olla jossakin paremmassa astiassa kuin alkuperäisessä Sinol-pullossa. Jos ei osta mitään megakokoista kaasupulloa niin painossa ei tule takkiin oikeastaan yhtään.
Itse olen laittanut reissulla ruokaa siten, että lounas on jotakin "lisää vettä"-tyylistä valmisruokaa ja päivällinen sitten syödään päivän etapin päätteeksi ja ihan kunnollista ruokaa. Tämä tietysti vaatii, että jossakin kohtaa pitää päästä käymään kaupassa ja ostaa ruokatarvikkeita. Reissussa on ollut tähän mennessä vähintään kaksi henkeä, joten lihaa löytyy sopivissa pakkauksissa päivällistä varten vaikka kaupassa ei oikeaa lihatiskiä olisikaan (niin kuin yleensä ei nykyään ole).
Edit: pienempien lihapalojen ja jauhelihan paistaminen spriikeittimellä onnistuu kyllä, kun ne pystyy helposti levittämään pannun kuumempiin kohtiin.
Mikä ihme siinä on, että pyöräreissulla pitää kiusata itseään spriikeittimen käytöllä?...
Samaa ihmettelee hän.
Pienellä kevyellä kaasukeittimellä nopeasti vesi kiehuvaksi ja pussiin. Pienen odottelun jälkeen herkullinen* retkimuona valmista nautittavaksi.
Viimeksikin Lapin pyöräilyreissulla olin itse monesti jo syömässä kun kaveri vasta kasaili Trangiaa :D
No eipä sillä, että kiirus olisi, mutta...
*"nälkä on paras mauste"
Jake_Kona
30.04.2013, 10.59
OffT
Pitäisikin hommata paremmat retkikeittovälineet kun trangia on näemmä liian hidas ( painavakin kaikkinen kattiloineen ja onhan se niin ( vaikka en kaasua olekkaan koskaan käyttänyt).
Jos ymmärsin oikein saa trangiaan kaasupolttimen ja trangian hyöty tulisi siinä esille kun samaa astiaa jossa paistaa ja keittää voi käyttää myös syömäastiana. Jos jonkin verran karsii kattila ja pannuvalikoimasta turhat pois. Riittäiskö pelkkä
alaosa, kattilankannakeosa ja 1 kattila+ kahva. Ja tietysti se poltin.
OnT
Onnistuuko kokolihapihvin paisto kaasuliekillä ilman, että kaasua kuluisi liikaa.
OffT
Kuika kauan sellainen "8,5cm" kaasupullo kestää käytössä?
Onnistuuko kokolihapihvin paisto kaasuliekillä ilman, että kaasua kuluisi liikaa.
Jos on lihaa (tai kalaa) paistettavaksi niin tehään tietystikin nuotio :)
Tai no miksei kaasullakin... 1½ min per puoli niin vähemmän kuluu kaasua kun 0,5l veden keittämisessä. Sitten pitäisi olla tosin se pannukin.
Hopihopi sivistämään itseään noista kaasukeittimistä, spriin voi vaikka juoda vertailuja lukiessa. Ei luonnossa liikkuessa ole kiire mutta Trangian käyttö on kyllä aivan turhaa ajanhukkaa.
Kesäkelillä 350g pullo riittää helposti viikoksi jos on tuulensuojaus kunnossa. Omista tarpeista sitten kiinni onko tuommoinen "sinkkukeitin" (Etapower, jetboil jne) vai sitten erillinen poltin ja astiasarja parempi.
Jos ymmärsin oikein saa trangiaan kaasupolttimen ja trangian hyöty tulisi siinä esille kun samaa astiaa jossa paistaa ja keittää voi käyttää myös syömäastiana. Jos jonkin verran karsii kattila ja pannuvalikoimasta turhat pois. Riittäiskö pelkkä
alaosa, kattilankannakeosa ja 1 kattila+ kahva. Ja tietysti se poltin.
Minulla on Trangiassa Primuksen tekemä poltin, joka sopii suoraan alustaan joten tuulensuojaus on suoraan kunnossa. Ostin sen samalla kun Trangiankin (pienempi malli eli 25). Trangiaa saa myös suoraan kaasuversiona jolloin spriipoltinta ei edes tule mukana.
Viime kesänä paistoin sisäfileepihvejä eikä ollut ongelmaa. Enemmän kaasua kuluu perunoiden keittämiseen.
Kuika kauan sellainen "8,5cm" kaasupullo kestää käytössä?
Samalla pullolla on meni kaksi neljän päivän reissua (ruoka 2x päivässä plus kaffet). Edelleen on kaasua jäljellä. Sprii oli tietysti varalla jos sattuisi kaasu loppumaan. Jos ei ihan korpeen mene niin noita kaasuja saa huoltoasemilta, rautakaupoista ja maaseudulla muistakin kaupoista.
LMF astiat ovat aivan ykkösiä pyöräretkikäytössä, joten en itse ainakaan ryhtyisi säästämään painoa niidenkään kohdalta (alkuperäinen kysyjähän noita kehuikin). Ruokavalikoima on paljon suppeampi, jos pitää kattilasta syödä. Noiden etu on vielä siinä, että voi esim. keitellä perunat, riisit tai pastat ja laittaa ne odottamaan lautaselle kansi päällä siksi aikaa kun paistaa lihaa, kalaa tai mitä nyt haluaakin lisukkeeksi. Kunnollisilla välineillä ei tarvitse ruokailussa tinkiä mistään, vaan voi syödä ihan samoja ruokia muutenkin. Reppuretkeilyssä asiat mietitään toisella tavalla.
Mikä ihme siinä on, että pyöräreissulla pitää kiusata itseään spriikeittimen käytöllä? No vaikka siksi, että hosujat saa ihmetellä. Jos se puuroon tarvittavan vesitipan kiehauttaminen vie kesäkelillä viisi minuuttia, niin mitä sitten? Vaikka veisi 15 minuuttia, niin mitä sitten? Samalla voi aina jotain muuta puuhata tai vaikka napostella kuivamuonaa pois. Pitäiskö väsätä seuraavalle reissulle joku risukeitin, niin olisi vielä enemmän ihmettelyn aihetta. Saavat sitten kehua, miten oma ateria oli jo pa***nnettu pois, kun yksi vasta keräsi tikkuja metsästä. Trangialla keittäminen kävi oikeasti niin, että laittoi ensin veden valmistumaan, niin hyvä kun ehti kaivaa ruokailuastiat esille, laitella teepussit ym. valmiiksi, kun piti jo hypätä ottamaan kattilaa pois tulelta.
Yksi pyöräretkeilyn hauskuus on syöminen syrjäkylien paikallisissa kuppiloissa. Yleensä niin halpaakin ettei kyllä itse viitsisi ainakaan säästön vuoksi raahata ruokavehkeitä mukana.
Pari maksamatonta mainosta (hyvä henki,peti,ruoka ja sauna eikä hinnalla pilattu):
http://www.nahkurinverstas.fi/
http://koti.mbnet.fi/kotimaj/
No vaikka siksi, että hosujat saa ihmetellä. Jos se puuroon tarvittavan vesitipan kiehauttaminen vie kesäkelillä viisi minuuttia, niin mitä sitten? Vaikka veisi 15 minuuttia, niin mitä sitten?
Yritän itse asiassa laittaa reissussakin ihan tavallisen aterian vähintään kerran päivässä, jotta tulee muuten askeettiseen matkailuun pientä luksusta. Eikä se ole puuroa. Toinen ateria voi olla valmisruokaa, mutta viime kesän reissullakin jäi mukana olleista valmispakkauksista 2/3 käyttämättä kun tuli tehtyä ihan kunnon ruoat. Kaasulla saavutetun ajansäästön olen käyttänyt yksinomaan ruokailun laadun parantamiseen. Jos syö pelkkää kattilasta lusikoitavaa muhjua niin on ihan sama vaikka sen keittäisi purkitetulla kuumuudella (https://www.youtube.com/watch?v=fF0LLfm2bns).
Kyllä pelkällä spriikeittimellä saa myös laitettua monipuolisesti erilaisia ruokia, mutta en näe sitä vaivan arvoiseksi koska vaihtoehtoja on.
Ilman tätä ei kaffen ystävä pärjää...
http://www.handpresso.com/
täällä kannatetaan myös paikallisissa paareissa syömistä,harmi vaan et lounasaika loppuu klo 14,15 aikaan kun mätön jälkeen ei tahdo poljin nousta...
MatkaajaHemmo
30.04.2013, 15.25
No vaikka siksi, että hosujat saa ihmetellä.
+1
En ole "tieteellisesti" tutkinut, mutta sanotaan että omasta mielestäni spriillä ruuan tekeminen on huomattavasti edullisempaa kuin kaasulla. Yksi 200g kaasupullo maksaa jopa enemmän kuin litran sinoli. Joo kyllä tiedän että spriin kanssa on hitaampaa mutta ei mulla ennenkään ole ollut kiire ruuanlaitossa, ja tiedän myöskin että kaasulla ruuan teko on tehokkaampaa, mutta silti spriillä edullisempaa koska sillä litralla pärjää jo huomattavasti pitempään kuin yhdellä kaasuputelilla. Eikä sillä painolla ole todellakaan mitään merkittävää eroa kun kyse on pyörämatkailusta eikä selkärepun kanssa vaelluksesta.
Löysin muuten ihan youtubesta yllättävän paljon hienoja ja erikoisia kokkauksia spriikeittimillä.
http://www.youtube.com/watch?v=co-YDSSfzjs
Aika luksusta oli meloessa kun kaveri jätti mulle kaasujensa jämät kun lähti kesken reissun pois. Mulla oli muuten vaan mukana Primuksen Pocket Rocket minikaasukeitin ja trangia, pääsi kokkaamaan kahdella liekillä :)
Meloessa on muutenkin hauskaa kun voi riittävästi ruokaa ja juomaa sulloa kajakkiin.
REilulla kulutuksella sellainen isompi kaasu riittää viikoksi eli pihillä pieni kevyt, Pocket Rocket ei painanut juuri mitään eli ite varmaan ottaisin tuon Pocket Rocketin, pienen kaasun ja kevyen kattilan. Lihat nuotioon.
Sinoli ei ole keskimäärin käytössä halvempaa kuin kaasu, etenkään jos kokkaa oikeasti ruokia, eikä vain keitä vettä. Kaasulla kun lämpötilan säätö ja sitä myötä polttoaineen kulutuksen säätö on paljon helpompaa. Kaasua myös löytyy nykyään matkan varrelta paremmin kuin polttokelpoista alkoholia (ainakin Suomessa ja Ruotsissa). Kaasua kuluu toki suhteessa enemmän kuin sinolia, jos aina hurruuttaa täysillä ja käyttää keitintä ilman tuulisuojaa. (trangialla sinolilla ei yhtä kovaa tehoa saa aikaan eikä sitä kasaan ilman tuulisuojaa.). Mutta kyllä sinolillakin voi keitellä käytännössä mitä vain.
Kaasun ja sinolin hinta heittelee rajusti pakkauskoosta ja ostopaikasta riippuen. Mutta sillä 230g pullolla keittää suunnilleen yhtä paljon kuin litralla sinolia. 450g törpöissä kaasu tulee halvemmaksi kuin sinoli, 100 g törpöissä tietty kovasti kalliimmaksi. Eniten säästää kun ostaa sen polttoaineen halvimmasta paikasta, joka on kaasun ja sinolin osalta monasti eri paikka - mutta reissun varrelta yleensä kumpikin tulee kalliimmaksi kuin kotipuolesta, jo siitä syystä, ettei retkellä jaksa joka kauppa uudella paikkakunnalla tsekkailla.
Retkikeittimellä pystyy tekemään ihan sen mitä kotihellalla. Suurin ero tulee käytettävästä kattilasta, ei keittimestä. Eli jos epätasaisen lämmön kokee ongelmana, siihen auttaa parhaiten se paksupohjainen kattila. Mutta kapustalla ja tehonsäädöllä pääsee myös pitkälle. Hyvä paistinpannu on mukava, jos paistaa pihvejä, lättyjä tms. Trangian pinnoittamatonta paistinpannua ei kannata edes ajatella, jättää sen mieluummin kotiin ja ottaa oikean pannun. Toinen poltin on luksusta, voi keitellä niitä perunoita ja paistaa pihviä samanaikaisesti.
Kaasun/sinolin kulutus riippuu siitä mitä ruokia tekee, ja kuka tekee (kokemuksen myötä polttoainetta säästyy). 3 lämmintä ateriaa päivässä, niin 230 g kaasupullo riittää kahdelle 7 päivää (nopeaa vaellusevästä) tai 2-3 päivää (esim keitettyjä perunoita ja kokolihaa ynnä muuta monimutkaista).
Itsellä on pyöräretkillä on yleensä kaksi 230 g kaasupurkkia mukana (pohjoisessa joskus 3, etenkin jos on 2 poltinta). Kun kaasupullo tyhjenee, niin ostaa sitten seuraavan kerran kun sopiva liike tulee vastaan uuden. Seuraavalla reissulla aloittaa taas siitä vajaasta. Ei jää vajaita patruunoita pahemmin nurkkiin pyörimään.
Kaupasta saa lisää ruokaa. Jääkaappitavara kannattaa tehdä hetimmiten, seuraavaksi päiväksi voi ostaa pakastealtaasta. Jopa 3 päivää säilyy pakastettu liha kesähelteilläkin, jos ostaa sitä kahdeksi päiväksi ja pakkaa lämpövaatteisiin. Pakastettuna saa suomesta yleensä käristyksiä, hirven jauhelihaa, lammasta. Ruotsista ja Lidlistä löytyy myös muita (halvempia) osia paremmin pakasteena.
Mausteita, jauhoja ym. kannattaa pitää mukana, sillä kaupasta joutuu helposti ostamaan ison ja/tai epäkäytännöllisen pussin.
Perunat on pahin mutta kesällä meloessa on pakko saada silliä ja uusia perunoita.
Kari Haikonen
01.05.2013, 16.51
Yksi ruokajuttu näyttäisi puuttuvan viesteistä. Itse söin hyvällä menestyksellä ja halulla Euroopan retkilläni Lidleissä ja Aldimarkteissa myytäviä valmisruokia, kuten esim. cevapcici, jotka oli pakattu alumiiniseen astiaan, joka oli helppo Trangialla lämmittää ja jotka sisälsivät lähes kaiken tarvittavan päivällisen onnistumiseksi pl. oluen, joka piti toki itse erikseen hankkia. Nuo ruuat maistuivat ainakin minulle hyvin ja täyttivät päivän aikan tyhjentyneen tankin mukavasti. Lisäki ne ei maksaneet paljon mitään.
Mielestäni näitä ruokia saa meikäläisistäkin Lidleistä.
MatkaajaHemmo
01.05.2013, 23.32
Mitä nyt lukemattomia forumeita ym. lukenut yrittäen saada selvyyttä tähän sprii vs. kaasu -aiheeseen, niin asia tuntuu olevan vähän sama kuin vaikka laihduttaminen, eli jokaisella on täysin omat eriävät mielipiteet ja huutelevat laidasta toiseen miten pitäisi menetellä joten siitä on todella vaikea ottaa selkoa.
Oma henk.koht. tulokseni on se että molempien käyttö on aika lailla "plus-miinus-nolla". Joku sanoi että yksi isompi kaasuputeli (450g?) vastaa aika lailla litran marinolia jne. muistaakseni pari viikkoa per yhdelle henkilölle?
Kaasu tehokkaampaa (menee vähemmän) mutta kalliimpaa = Sinol/marinol vähemmän tehokasta (menee enemmän) mutta edullisempaa.
Löysin myöskin biltemasta "Punainen etanoli" tuotteen. Vissiin Marinolin tyyppistä kun sanovat ettei nokea. On kyllä edullista, 1L pullo 3,50e... ja sitten vielä 4L pullo vain kympin! Tuosta jo voin sanoa että on taatusti kaasua edullisempaa käyttöä myöten. Edes sinolia en muista löytäneeni 2,50e litrasta.
Mutta sanotaan nyt niin että tällä hetkellä ainoa huoleni on kuitenkin se että en yhtään tykkää siitä ajatuksesta että kaasupullojen käyttö kuluttaa fossiilisia polttoaineita ja että pulloista kertyy turhan paljon jätettä. En sentään mikään ekohippi ole, mutta tuollaisia ajatuksia kuitenkin pyörii päässä. Toinen asia se että eikö se ole melko vaikeaa ottaa selvää miten paljon kaasua riittää? Sinolia/Marinolia kuitenkin pystyy silmin nähden annostelemaan oikea määrä ja osaa hahmottaa miten pitkäksi riittää.
...Eikä sillä painolla ole todellakaan mitään merkittävää eroa kun kyse on pyörämatkailusta eikä selkärepun kanssa vaelluksesta...
Painollakin on merkitystä silloin kun "pyörämatkailee" selkärepun kanssa.
...tällä hetkellä ainoa huoleni on kuitenkin se että en yhtään tykkää siitä ajatuksesta että kaasupullojen käyttö kuluttaa fossiilisia polttoaineita...
Marinol-pullon valmistaminen kuluttaa fossiilisia polttoaineita :)
ja että pulloista kertyy turhan paljon jätettä.
Marinol-pullo sekajätteisiin, mutta kaasupullo puhki ja metallinkierrätykseen.
Joku ekohippi saisikin muuten laskea kumman käyttö on enemmän ekoa :seko:
...eikö se ole melko vaikeaa ottaa selvää miten paljon kaasua riittää? Sinolia/Marinolia kuitenkin pystyy silmin nähden annostelemaan oikea määrä ja osaa hahmottaa miten pitkäksi riittää.
Tuo on ihan totta! Kaasun kanssa tulee otettua "varapullo" vaikka ihan varmasti pärjäisi ilmankin :D
Kare_Eskola
02.05.2013, 08.51
Keittopirtu haisee pahalle, mikroannoksinakin pilaa ruoan ja silti mahdoton pakata tiiviisti, läikkyy helposti kun annostelee, on mahdoton annostella oikeaa määrää, on teho-paino-suhteeltaan kelvoton, on tehonsäädöltään huono, talvella syttyy muttei jaksa sulattaa lunta. Ja kyllä. Minä tunnen kaikki kikat ja tekniikat.
Ei ole tullut ikävä niitä viittä vuotta kun marinolilla ja trangialla läträsin. Voi jeesus mitä idiotismia.
Nykyään kesällä kaasu ja talvella puhdistettu bensa. Kaasun etuina siisteys, nopeus, tehonsäätö, tehopaino, turvallisuus ja annostelu. Bensallahan on vain kaksi etua: tehopaino ja pakkasenkesto.
Heittäkääpäs tänne hyviä vinkkejä ja kokemuksia miten hoidatte ruokailun. Jossain sivustolla mainittiin "luottokorttimatkailu" yhtenä pyöräilemisen muotona mutta omasta mielestäni pyörämatkailu on huomattavasti antoisampaa ja kiinnostavampaa (ja halvempaa) kun syö ja yöpyy luonnon äärellä...
Väittäisin kyllä toisin. Minusta yksi matkailun kohokohtia on tutustuminen paikalliseen ruokaan. Eli antoisempaa on kyllä käydä syömässä paikallisissa kuppiloissa, vaikka telttareissulla olisikin. Hintaerokin on kyseenalainen monasti, jos vertaa ravintolaruokaa Suomesta ostettuun kuivamuonaan.
Itselläni on mukana energiapatukoita sen verran, että jos lounas kuppilaa ei löydy, niin pidän sokeritasot niillä ylhäällä. Majoituksen olen aina löytänyt jonkun kaupungin kupeesta, jos en ole mennyt hotelliin, niin että illallinen on tullut syötyä ravintolassa.
MatkaajaHemmo
02.05.2013, 16.03
Painollakin on merkitystä silloin kun "pyörämatkailee" selkärepun kanssa.
Marinol-pullon valmistaminen kuluttaa fossiilisia polttoaineita :)
Marinol-pullo sekajätteisiin, mutta kaasupullo puhki ja metallinkierrätykseen.
Joku ekohippi saisikin muuten laskea kumman käyttö on enemmän ekoa :seko:
Tuo on ihan totta! Kaasun kanssa tulee otettua "varapullo" vaikka ihan varmasti pärjäisi ilmankin :D
Mun mielestä pyörälaukkujen etuna on juuri se ettei tarvi selkäreppuja kanniskella pyöräillessä.
Hassua. Jostain sitten taas luin että sinolin jäämät voi polttaa pois ja heittää pullo poltettaviin jätteisiin.
Keittopirtu haisee pahalle, mikroannoksinakin pilaa ruoan ja silti mahdoton pakata tiiviisti, läikkyy helposti kun annostelee, on mahdoton annostella oikeaa määrää, on teho-paino-suhteeltaan kelvoton, on tehonsäädöltään huono, talvella syttyy muttei jaksa sulattaa lunta. Ja kyllä. Minä tunnen kaikki kikat ja tekniikat.
Ei ole tullut ikävä niitä viittä vuotta kun marinolilla ja trangialla läträsin. Voi jeesus mitä idiotismia.
Nykyään kesällä kaasu ja talvella puhdistettu bensa. Kaasun etuina siisteys, nopeus, tehonsäätö, tehopaino, turvallisuus ja annostelu. Bensallahan on vain kaksi etua: tehopaino ja pakkasenkesto.
Tällä trollilla taisi olla vapisevat sormet :D
Mulla sinol/marinol pullo aina ihan sellaisenaan ollut mukana eikä kertaakaan ole ollut ongelmana tiiviys, kunhan varmuudeksi pitää sitä pystyssä laukuissa. Jos läikkyy niin osta Trangian oma "polttopullo" tähän tarkoitukseen jolla voi annostella tosi helposti ilman läikkymistä. :)
Väittäisin kyllä toisin. Minusta yksi matkailun kohokohtia on tutustuminen paikalliseen ruokaan. Eli antoisempaa on kyllä käydä syömässä paikallisissa kuppiloissa, vaikka telttareissulla olisikin. Hintaerokin on kyseenalainen monasti, jos vertaa ravintolaruokaa Suomesta ostettuun kuivamuonaan.
Itselläni on mukana energiapatukoita sen verran, että jos lounas kuppilaa ei löydy, niin pidän sokeritasot niillä ylhäällä. Majoituksen olen aina löytänyt jonkun kaupungin kupeesta, jos en ole mennyt hotelliin, niin että illallinen on tullut syötyä ravintolassa.
No joo, mä kylläkin vähän karkeasti tarkoitin sitä luksushotelli-kulinaristiravintola meininkiä, mutta onhan se hienoa jos pääsee nauttimaan paikallisesta ruuasta ja majoituksesta. Mulle taas edes 50e hinta per päivä ei juuri houkuttele. Majoituksen sijaan kylläkin voisin nauttia mielelläni paikallisruuasta silloin tällöin. Näin työttömänä sitä ei noin vain majoituta moniin eri motelleihin.
Jake_Kona
02.05.2013, 16.18
Sinällään kyllä denaturoidun pirtun suhteen, että se on todella pahan makuista jos yksikin pisara joutuu ruoka-astioihin (tai käsien kautta vaikka suuhun). Itsellä ikivaha trangia enkä sitä jostain syystä ole juurikaan käyttänyt. Jos oikein muistan on polttimen jämäpolttoaine aina poltettava loppuun koska muuten sinolia on kattiloissa ja pannuissa vaikka kuinka laittaisi erilliseen tiiviiseen pussiin. Siihen se käyttö kai viimeeksi tyssäsi 15v. sitten.
Mutta minkälainen pikkupullo on käytössä sinolin kuljetukseen ja annosteluun? Terästä vai muovia?
Mä oon käyttänyt muovisia puolen litran vodkapulloja.
MatkaajaHemmo
02.05.2013, 17.12
Sinällään kyllä denaturoidun pirtun suhteen, että se on todella pahan makuista jos yksikin pisara joutuu ruoka-astioihin (tai käsien kautta vaikka suuhun). Itsellä ikivaha trangia enkä sitä jostain syystä ole juurikaan käyttänyt. Jos oikein muistan on polttimen jämäpolttoaine aina poltettava loppuun koska muuten sinolia on kattiloissa ja pannuissa vaikka kuinka laittaisi erilliseen tiiviiseen pussiin. Siihen se käyttö kai viimeeksi tyssäsi 15v. sitten.
Mutta minkälainen pikkupullo on käytössä sinolin kuljetukseen ja annosteluun? Terästä vai muovia?
Joo, sprii jäämien pitää aina polttaa pois niin ei takuulla jää mitään jäljelle.
Sinolin kuljetukseen ja annosteluun on olemassa Trangian oma pullo:
http://www.scandinavianoutdoorstore.com/retkiruokailu-ja-juomahuolto/retkikeitinten-varusteet/polttoainepullo-10l/
Noita taitaa olla vain 1L ja 0,5L pulloissa. Jotain muovia taitaa olla.
Trangiaa opettelin käyttämään n. 10 vanhana eli kohta 40 vuotta on tullut sitä käytettyä aktiivisesti. Joskus useamminkin, mutta tätä nykyä ehkä keskimäärin kerran viikossa. Viikonloppuisin vähintäinkin keittelen pannukahvit Trangialla ja joskus teen jotain apettakin, jos ollaan ulkona pidempään. Pääsääntöisesti olen käyttänyt Sinolia tai Marinolia (http://www.lasol.fi/tuotteet/Marinol.html) (etupäässä tuota jälkimmäistä) eikä siinä toden totta pitkään nokka tuhise kun on liekki alla ja vesi kiehumassa, kesällä tai talvella. Hyviä varusteita, joita kannattaa hommata ovat Trangian pullo (http://www.partioaitta.fi/Trangia_Polttoainepullo_05l) ja suojapussi (http://www.partioaitta.fi/Trangia_Suojapussi_F25) sekä myrskytikut, jotta saa aina tulet tehtyä. Pidemmässä reissussa kun vaan muistaa kuljettaa aina polttimen erillään niin ei tentun maku pääse vahingossakaan tarttumaan keittoastioihin. Ei mun mielestä kaasussakaan ole mitään vikaa ja se tietty keittää nopeammin, mutta jos joku ei pärjää nesteillä niin voi vain tumpelona katsoa peiliin :) Lisäksi, pikkuisen Marinolia sytykkeisiin lirauttamalla saa kynsitulet aikaan nopsasti.
Sapuskaa tietysti jokainen kantaa mukanaan kuten haluaa ja jaksaa, vaikka täytekakkuja, mutta kannattaa aina valita tuotteet siten, että ne pakkautuvat ja säilyvät hyvin eli ovat "tiivistä tavaraa". Pidemmällä reissulla itsellä on kestosta ja porukasta riippuen mm.
- kuivaliha (jerky) ja kuivattu jauheliha (sienikuivurissa syntyy molemmat aika näpäkästi, jos ei halua uunia käyttää)
- jos ei ole kuivaa jostain syystä saatavilla, niin sitten säilykelihaa eli "nötköttiä". Purkkien kantaminen on ihan hölmöä, joten tyhjiöpakkaus.
- Italian- ym. padat (kuiva-aineet)
- kahvi, maitojauhe ja sokeri
- kaurahiutaleet
- makaronit
- lettujen paistaminen trangialla on hieman työlästä, mutta kyllä sekin onnistuu eli muutaman letun verran kannattaa aineita olla mukana.
- taskumatillinen konjakkia (lääkintätarkoituksiin...)
- näitä nyt voisi luetella vaikka kuinka, mutta VAIN tarpeen mukaan on hyvä nyrkkisääntö.
On muuten aika herkullista kun poimii marjoja lettujen kaveriksi, keittää pannukahvit ja siihen kahvin kaveriksi pieni tujaus konjakkia! Tämä kun nautitaan luonnon helmassa, niin siinä kaiken maailman Master Chef -luomukset jää kakkoseksi. Repun taskussa muuten kannattaa olla aina hätävarana joku pikaruoka (http://www.varusteleka.fi/fi/product/bullet-meal-mre-sandwich-400/22433), jos menee ihan tilttiin ja/tai tarttee saada jotain sapuskaa per heti. Esim. nuo Bullet Mealit on ihan ok.
Kaikki sapuskat kannattaa tosiaan pakata kotona itse eli reissuun ei kannata ottaa mitään ylimääräistä eikä mitään helposti luontoon "unohtuvaa" roskaa mukaan. Minigrip on hyvä, mutta jos vähänkään enempi retkeilee niin kannattaa tehdä useimmat ateriat valmiiksi kotona eli tyhjiöpakata, tässä (http://www.gigantti.fi/product/pienkoneet/keittiokoneet/OBH7950/obh-nordica-food-sealer-tyhjiopakkauslaite-7950) on ihan hyvä laite. Kun sateella pitäisi saada teltta pystyyn, on helvetin kova nälkä ja väsyttää niin silloin kyllä osaa arvostaa sitä kun on annokset valmiina.
arctic biker
02.05.2013, 17.52
Muutama vuosikymmen kun tuota reppu- ja ahkioretkeilyä ynnä kajakilla ja nykyään vähäsesti pyörämatkailua harrastaneena, on niin tenttu- kuin kaasutrangia ja pienet kaasukeittimet tulleet tutuiksi. Joskus se taiettiin laskeakin että kaasu oli ylivoimaisesti painon suhteen järkevämpi. Eikä tarvinnu nokisia kattiloita teräsvillalla puhki hangata... Nyt mulla on Markillin pikkanen tuota Smo:n Pocket Rockettia vastaava poltin, fillariretkeilyssä kaasua saa matkan varrelta niin ei tuulen aiheuttama lisä-kulutus niin merkittävää ole.
Varsinaista hölmöläisten hommaa tuo tentun kanssa tupertaminen.
Satunnaiselle käyttäjälle kaasu on varmasti se helpompi polku. Enemmän kun käyttää niin homma sujuu taatusti ihan yhtä näppärästi.
Jake_Kona
02.05.2013, 19.46
Varsinaista hölmöläisten hommaa tuo tentun kanssa tupertaminen.
Nii..inn kannattaa läträtä kohtuudella ;)
arctic biker
02.05.2013, 19.53
Primuksen kaasusäiliöissä on oranssi korkki suojaamassa venttiiliä, eikä ihan turhaan. Tiedän muutaman tapauksen, yhden ihan viereltä seuranneena että irrotetun säiliön venttiili ei olekaan sulkeutunut ja omia aikojaan sitten tyhjentynyt. Kaikki on kylmällä sattuneita. Oma epäilys on että pänikän venttiiliin on joku roska eksynyt. Panen käytetyn säiliön suojan aina varuilta talteen jos sattusin hukkaamaan.
Nii..inn kannattaa läträtä kohtuudella ;) Heh, allekirjoitan.
Vuosittain tulee oltua noin 40–50 päivää retkillä, joilla ruuanlaitto on keittimen varassa. Olen samaa mieltä Karen kanssa: spriipoltin ei ole hyvä. Kukin tietysti taaplaa tyylillään.
MatkaajaHemmo
02.05.2013, 23.34
lettujen paistaminen trangialla on hieman työlästä, mutta kyllä sekin onnistuu eli muutaman letun verran kannattaa aineita olla mukana.
Tässä erinomainen ohje/vinkki lettujen paistoon trangialla:
http://www.youtube.com/watch?v=awHKB573KBs
Näyttää niin hyvältä että täytyy joku kerta kokeilla :)
Fiilistelyruokailua tulee harrastettua mökkioloissa, mutta omaan pyöräilyyn en sotke ruuanlaittoa. Tällä tavalla tulee huoltoasemat ja periferian ainoat baarit tutuksi. :)
Jos erityisesti pitää siitä ruuan laittamisesta luonnossa niin voi/kannattaa ainakin mitoittaa sen niin, että se on nautiskelua jolla ei ole tekemistä energian riittävyyden kanssa.
Tässä erinomainen ohje/vinkki lettujen paistoon trangialla:
Tuota noin... Olen paistanut lettuja Trangialla joitakin kymmeniä kertoja, mutta en pysty ymmärtämään tuon krokotiilimiehen esittelemän paistamistavan erinomaisuutta. Mutta kukin taaplaa siis tyylillään... :)
Tuota noin... Olen paistanut lettuja Trangialla joitakin kymmeniä kertoja, mutta en pysty ymmärtämään tuon krokotiilimiehen esittelemän paistamistavan erinomaisuutta. Mutta kukin taaplaa siis tyylillään... :)
Taas tuli opittua jotain uutta... Tuota kun katsoo, niin täytyy muuten olla varsin sakea pancake-taikina ja/tai vatupassi matkassa, jotta tuon saa kerrasta onnistumaan ilman että kaikki vehkeet on taikinassa. Helpompihan se lettu on tietenkin tasaiselta kääntää, ei siinä mitään. Itse taidan kuitenkin jättää väliin...
Melkoinen Erä-Jorma taitaa olla tuo lettumies muutenkin kun on puolet Tupperwaren katalogista mukana, peltipurkkia ja purnukkaa löytyy joka lähtöön. Tai sitten on omat Sherpat :)
Jake_Kona
03.05.2013, 08.33
Siitä lähdetään, että leipomaan ei reissussa ryhdytä. "Pitsan tai makean lörtsyn" saa vaikka tortillasta tai lapinrieskasta sopivilla täytteillä.
Pitää yrittää metsästää käteviä nokallisia pikkupulloja jotka ei vuoda rypsiöljylle ja mausteille.
Mun mielestä pyörälaukkujen etuna on juuri se ettei tarvi selkäreppuja kanniskella pyöräillessä.
No jos teitä pitkin ajelee niin hulluuttahan se olisikin reppu selässä ajella. Kaasu enivei :)
Melkoinen Erä-Jorma taitaa olla tuo lettumies muutenkin kun on puolet Tupperwaren katalogista mukana, peltipurkkia ja purnukkaa löytyy joka lähtöön. Tai sitten on omat Sherpat :)
Ja kaikesta kamamäärästä huolimatta sillä ei ole vispilää matkassa :D
Ja kaikesta kamamäärästä huolimatta sillä ei ole vispilää matkassa :D
On sillä varmaan shampanjavispilä ainakin... Vahvasti kun siirryttiin offarin puolelle, niin kaasumiehille sopii hyvin myös Bear Grylls Dangerous Den Kit (http://www.beargryllsstore.com/uk/the-bear-grylls-dangerous-den-kit.html) :D
Hmm, kotona - kaasu, reissun päällä - kaasu.
Kyä joo, kaasu on parhain vaihtoehto kokkaamiseen aina ja kaikkialla.
arctic biker
03.05.2013, 10.49
Taloustarvikeliikkeistä löytyy jos jonkinmoista purnukkaa. Mulla kulkee kattilan sisällä murukahvi- ja sokeripurkki, keitin ja aterimet ja jotain muutakin. Aamumyslille aloin kerran himoitsemaan jugurttia. Noi on vaan kovasti arkoja kuljetuksen suhteen, rikkimenosta aiheutuu melkoinen siivo. Ajellessa sitten mietiskelin kuin jugurtit sais ehyenä kuskattua. Sipsipurkki tuli ekana mieleen. Ratkaisu oli yksinkertainen, kattilan sisään. Kaasussa on se haitta että noita enempi vähempi tyhjiä kanistereita kertyy. Primuksella oli joskus myynnissä oikea kaasumäärän mittarikin. Weight Weenies-sakilla on tietysti tarkka vaaka! Me piettiin aikonaan syksyllä ihan lettukestiretkiä jonain viikonloppuna, sinne sitten matkaan kaikki vajaat kaasusäiliöt. Niitä sillä porukalla ja käytöllä kertyikin.
Ylipäätään koen pikkasen vaikeeksi neuvojen antamisen kuinka pakataan ja mitä otetaan. Tämmöisessä urbaanisemmassa pyöräretkeilyssä erheitten korjaaminen matkankin aikana on aika helppoa. Siperia ja kokemus opettaa pikkuhiljaa. Turha aatellakkaan että ensimmäisillä reissuilla ois kaikki tiptop. Reissulla syön elääkseni, koitan suoriutua kokkaamisesta mahdollisimman helposti. Tietysti on sitä porukalla kulkiessa joskus ollut täytekakustakin lähtien herkkuja matkassa, vesikulku-neuvolla mentiin. Yksinään liikkuessa en viitti.
MatkaajaHemmo
03.05.2013, 15.40
Siitä lähdetään, että leipomaan ei reissussa ryhdytä. "Pitsan tai makean lörtsyn" saa vaikka tortillasta tai lapinrieskasta sopivilla täytteillä.
Joo, sitähän mainitsin että kulinaristiksi en ole ryhtymässä mutta silloin tällöin olisi mukavaa saada vaihtelua siihen normaaliin puuron, pastan ja nuudelin tekemiseen, ilman että kuitenkaan tarvii lähteä ravintolaan syömään. Jauhoja saa kätevästi kuljetettua mukana pienemmässä pullossa ja lähimarketista ostaa munia paikan päällä niin äkkiäkös siitä lettuja paistelemaan... :p
Pitää yrittää metsästää käteviä nokallisia pikkupulloja jotka ei vuoda rypsiöljylle ja mausteille.
Clas Ohlsonissa myydään tätä travel settiä
http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/8873254649886.jpg
Tiedän että myyvät tuota "vessasettinä" että saa shampoot ym. mukaan mutta ainakin noissa pulloissa on kätevä kaatonokka/suljin vaikka rypsiöljylle.
^Clasun setti on tarkoitukseensa mainio, mutta elintarvikkeita en itse tykkää säilyttää sampoopulloissa. Olen joskus ostanut Prismasta paketin Sea-to-Summitilta: http://www.seatosummit.com.au/products-page/kitchen/kitchen-bits/ - ei näissäkään kylläkään elintarvikemuovin symboleja ole. Mukaan tulee niin minivispilää, leikkuulautaa kuin pikku raastintakin.
Kippo ja kappo osastosta vielä. Orikason lautaset ja kuppi on mielestäni ehdotonta parhautta retkiastioissa. Kaksi lautasta ja muki todella kevyet ja pakautuvat hienosti rinkkaan. Astioiden peseminen todella helppoa avattuna. Yksi parhaita ostoksia. http://www.youtube.com/watch?v=OVV8iiJoY44
Tuo Orikasoja valmistanut firma meni nurin, mutta noita saa ainakin täältä:
http://www.amazon.co.uk/Orikaso-Solo-Set-Red/dp/B000XYMXYO/ref=sr_1_1?s=sports&ie=UTF8&qid=1367651144&sr=1-1&keywords=orikaso
Kannattaa kokeilla tuolla hinnalla.
^Ai niin, tuommoisetkin tuli joskus ostettua ja muistaakseni hintaa oli moninkerroin. Ite en päässyt sinuiksi, liian painavat, enkä muuten taida osata tätä mukia edes kasata, hmmm?? Iso lautanen oli mukana joskus vähän kuin tarjottimena, pakkautuvuus oli tosiaan erinomainen. Ehkä pitää näille antaa joskus mahdollisuus vielä vaikka lähiretkeilyssä.
Mulla uskollisia seuralaisia on taittokuksa (http://www.partioaitta.fi/Savotta_Taittokuksa) ja valmiskeittolautanen (http://www.saarioinen.fi/tuotteet/tuotehaku//?TUOTEID=3193). Tuo lautanen tosin ei litteäksi mene. Ja sitten leikkuulauta yllämäinitusta setistä, tai jäätelörasian kannesta leikattu vastaava.
Enpä usko, että tulee Orikasoja meikäläisen reppuun, vaikka näppärälle kyllä näyttääkin. Itsellä on "perintökuksa" kuppina, kestää varmasti vielä pojanpojallekin.
Noista purkeista ja purnukoista. Taatusti parhaat löytyy sairaaloiden valikoimasta eli kannattaa ystävystyä jonkun alalla työskentelevän kanssa :)
arctic biker
04.05.2013, 18.17
Kai se häätyy säikeen inspiiroimana tänä kesänä ees pieni reissu vaikka Patvinsuolle tehä, kuulemma viikko vapaatakin tästä huolenpijosta olis. Mun raidan juuripahkasta tehty mittatilauskuksa on tällä hetkellä teillä tietymättömillä, piru sentään. Väärtini Bonk on varmaan huomannut ettei aitoa kuksaa kannata tunkea ihan minne tahansa, saattaa laidasta murtua:mad:
arctic biker
04.05.2013, 18.28
mutta elintarvikkeita en itse tykkää säilyttää sampoopulloissa
Kuis Alli, puhasta pvc-muovia nuokin Clasun purkit on. Mites niissä ruoka pilaantuu?
Jake_Kona
04.05.2013, 18.41
Jos niissä on ruokaan liukenevia pehmennin- yms.-aineita
Kai se häätyy säikeen inspiiroimana tänä kesänä ees pieni reissu vaikka Patvinsuolle tehä, kuulemma viikko vapaatakin tästä huolenpijosta olis. Mun raidan juuripahkasta tehty mittatilauskuksa on tällä hetkellä teillä tietymättömillä, piru sentään. Väärtini Bonk on varmaan huomannut ettei aitoa kuksaa kannata tunkea ihan minne tahansa, saattaa laidasta murtua:mad:
Semmoista perimätietoa olen saanut jotta kuksa kannattaisi aina säilyttää ulkoilmassa. Olisko jotain ilman kosteuden kanssa tekemistä lie. En ole koskaan tuota sen kummemmin pohtinut onko totta vai tarua, mutta ehjänä on säilynyt.
Kuis Alli, puhasta pvc-muovia nuokin Clasun purkit on. Mites niissä ruoka pilaantuu?
No, arctic Biker, muovien(kaan) asiantuntija en ole. Joskus ehkä parisen vuotta sitten luin tietävämmän henkilön neuvon Hesarista, että elintarvikkeissakin pitäisi mahdollisessa uusiokäytössä laittaa muovipakkaukseen saman tyyppistä tuotetta kuin siinä on ollut. Varmaan tuosta oli kyse, että muuten voi siihen elintarvikkeeseen liueta jotain epätoivottua. Siirryin sen jälkeen esim. salaatinkastikkeista keveistä muovisista viinipulloista lasisiin eväskäytössä. Tästä kun ei ollut erityistä vaivaa.
Ruokahan on tunneasia myös.
Kaivoin tänne mökillä lähtiessä inspiraation saatuani Trangiat, spriit, jämäkaasut yms. vempeleet mukaan. Jospa huomenna voisi pitkästä aikaa paistaa lettuja ulkona, edes kuistilla vaikka...
Toinen asia se että eikö se ole melko vaikeaa ottaa selvää miten paljon kaasua riittää? Sinolia/Marinolia kuitenkin pystyy silmin nähden annostelemaan oikea määrä ja osaa hahmottaa miten pitkäksi riittää.
Minä punnitsen uudet kaasusäiliöt ja kirjoitan painon purkkiin. Jäljellä olevan määrän tarkistus ja kulutuksen seuranta on sitten helppoa laskentoa. Edellyttää tietenkin, että pääsee poikkeamaan (kauppaan) vaa'an ääreen.
Primuksen ETA litranen kattila/pannu, jonka sisään mahtuu kaasupullo, poltin, foliosta taiteltu tuulensuoja, tulitikut ja taiteltava titaanilusikka. Mausteet pienissä minigrip Mini -pusseissa ja kahvi litrasessa minigrip pussissa, näiden päälle muki ja yksi syvä lautanen. Kevyt ja ah niin pieneen pakkautuva kokkaussetti.
nikobiker
27.06.2014, 14.05
Kiinnostais tietää, että millanen päivämenyy ihmisillä on reissuillansa noin keskimäärin?
Itse en ole kulinaristi, joten kelpaa, kunhan saa energiaa eikä maistu kamalan pahalta.
Tässä kuussa olin pyöräilemässä vajaat pari viikkoa Lapissa ja Pohjois-Norjassa (11 ajopäivää, reilut 1000 km). Peruspäivän ruokalista oli jotain tämän suuntaista:
Aamiainen:
- puuro kaura- ja quinoahiutaleista terästettynä proteiinijauheella sekä mustikkajauheella
- paljon leipää maapähkinävoilla
- jotain tuoretta, jos sattui olemaan (porkkanoita, kirsikkatomaatteja)
pyöräpäivän aikana en syönyt lämpimiä ruokia, vaan vedin kaksin käsin suklaata, pähkinöitä sekä keksejä ja kauppareissun yhteydessä saatto mennä puolen litran jogurttipurkki ja hedelmiä. Jokusen kerran tauko kahvilassa tms., josta pullaa ja limua.
Illalla sitten päivän pyöräilyjen jälkeen keitin halpis-trangiakopiollani (palvellut hienosti jo yli 10 vuotta) blå bandin pussiruokia. Sekaan heitin proteiinipitoista papupastaa sekä soijarouhetta. Leipää meni taas puoli limppua per ateria sekä tuoreita asioita. Jälkiruoaksi suklaata.
Ravintoloissa en reissulla syönyt ollenkaan.
Hyvin jaksoin mielestäni polkea, ei tullut missään vaiheessa erityistä uupumusta ja reissun lopuksi vaaka kertoi, ettei ollut painokaan tippunut.
Aamiainen
- ainakin mielellään kuppi kahvia
- jos kyse on hotelliaamiaisesta, saatan ottaa parikin leipää
- telttayön jälkeen aamiainen yleensä lähimmässä kahvilassa
- vähimmillään aamiainen on ollut yksi meloni keskellä ei mitään
Lounas
- lounaan yritän syödä noin puolessa välissä ajopäivää
- parhaimmillaan se on pastaa, joskus pizzaa
- huonoimmillaan lounas on pari energiapatukkaa
Päivällinen
- päivälliseen yritän satsata
- kaksi tai kolme ruokalajia
- mielellään etu- tai pääruoka pastaa
- viinivalinta ruuan mukaan, joskus kalaruuan kanssa olutkin
Ei tarvitse mennä kovin kauas Helsingistä, saati missä tahansa ulkomailla, kun edullinen ravintolaruoka on korkeintaan samoissa hinnoissa Suomesta raahatun kuivamuonan kanssa. Ainoa poikkeus lienee Norja?
arctic biker
27.06.2014, 20.30
Vaikka en ikuna ole aikaiseen aamuruokaan tottunut niin vaelleusvuosina rinkan ja/tai ahkion ynnä pyöränkin kanssa se oli ja on pakollinen. Muutoin ei kone käy. Kuhan ees jotain syö.
arctic biker
27.06.2014, 20.37
Primuksen ETA litranen kattila/pannu, jonka sisään mahtuu kaasupullo, poltin, foliosta taiteltu tuulensuoja, t
Vielä piempi setti näille mun nykyään harviisreissuile! Ilman Etakattilaa siis.
PuffySticker
13.01.2015, 01.15
Onhan jo kevät, joten tätä ketjua saanee alkaa taas lämppäämään...
Tällä hetkellä koitan päättää tulevasta retkikeittimestä, että oiskos se Jetboil vai muu.
Jetboil plussaa:
+kevyt
+sopivasti omaan tarpeeseeni mitoitettu ja kompakti
+kuluttaa vähän kaasua
+ei teflon-pinnoitteita (muistanhan oikein)
+vaivaton, pysyy puhtaana ulkopuolelta
+turvallinen
+pitkäikäinen (?)
Miinukset:
-ei salli improvisointia: Sillä voi keittää vettä, kahvia tai soppaa, that's it.
-keittoastian protokolla ei ole nuotioyhteensopiva
-ei muunnu risukeittimeksi
-ei ole tunnelmallisin vaihtoehto
-ei ole halvin vaihtoehto
-tuotteen stailaus
Olen myös miettinyt sekä käytännön tasolla että filosofisesti kysymystä, miksi retkikeittimen käyttö on niin vahva oletus useiden päivien reissuille, jos ruoan on tarkoitus tulla omasta repusta tai luonnosta. Kaipa lämmittämättömälläkin ruoalla elää, ja hyvin suunniteltuna se voi olla myös hyvää? En ole kokeillut pitkiä jaksoja, mutta kuvittelisin, että aika pitkälle pärjää esimerkiksi pähkinöillä ja kuivahedelmillä, herneproteiinijauheella, soijajuomajauheella, liotetulla soijarouheella, myslillä/raakapuurolla, ruisleivällä, oliiviöljyllä, suklaalla ja säilykkeillä. Retkimuonan lämmittäminen ei ainakaan ole tae ruoan monipuolisuudesta. Itselläni ei ole suurempia ongelmia ruoansulatuksen kanssa, mutta pitempi ihmiskoe ehkä kertoisi lisää.
Kuumaa aamukahvia ja iltateetä tulisi varmaan ikävä, mutta kahvin voi uuttaa kylmään veteen yön yli seisottamalla ja suodattamalla, tulee vieläpä aika hyvää.
Henkilökohtaista, mutta lämpimällä ruoalla on sellainen mittaamaton moraalinostatusvaikutus jonka takia en jättäisi keitintä pois. Tokihan kylmä/kuivaruoallakin pärjää, mutta kannattaa kuvitella itsensä litimärkiin kuteisiin tuuliselle paikalle ja ajatella haluaako syödä pähkinärusinaa kylmällä vedellä :) Säilykkeistä jne. ei-liotettavasta ruoasta kertyy helposti kannettavaa vesipainoa ja toisaalta kuivaruokien liottaminen kylmällä vedellä kestäää.... Pyöräreissuilla toki voi olla mahdollisuus ostaa tien päältä ei-kuivaruokaa jota syö mielummin kylmänä kuin vaellusruokaa jota pitää jaksaa kantaa mukana reissun alusta asti.
Jetboilissa ja muissa nopeissa keittimissä on vielä se mukava puoli, että vedenpuhdistusnappien tms. kanssa tarvitsee lontrata paljon vähemmän...koska nopeuden takia keittimen jaksaa kaivaa esille yksittäistäkin kaffekupillista varten. Pöpöt kuolevat siinä samalla. Tilakysymyskään se ei ole, pakattu JB vie tilaa about joka tapauksessa tarvittavan ruokailu/keittoastian verran, ja painokin on kohtuullinen.
Jetboilin miinuksista olen samaa mieltä, tosin en ole kaivannut pitkää haudutusmahdollisuutta eikä avotulella kokkaamistakaan ole sotkuisuuden vuoksi ikävä.
Teflonia ei mun JB Zipissä ainakaan ole, astia on anodisoitua alumiinia.
(lukaisee ketjun aiemmat) 350 gramman patruuna jetboilille on sitten liioittelua jos ei tee pitkästi yli viikon reissua tai sulattele lunta. Satasella on kesäkeleillä sooloreissattu ~viikko valmistaen kolme lämmintä kuivaruokaa + kahvit tms. päivässä eli 1-1.5 litraa kiehuvaa/pv. Valmistajan lupaus 12 litrasta / 100 g kaasua ei ihan hulluna valehtele jos keittelee tuulensuojassa.
PuffySticker
13.01.2015, 10.19
▲ Check! Kiitti kommentoinnista, tämä jeesasi jonkin verran. Etenkin hyvä tietää että satasen purnukalla pärjää. JB:n oma patruuna on vielä ihan siedettävän hintainen, ja pakkautuu kuppiin mukaan. Mutta silloin tietysti esim. presso-kahvisuodatin ja ruokailuvälineet vaatii toisen paikan, eikös vaan.
► Googlasin taas vähän hintoja. Tässä on ei-niin-viehättävä, translatorilla suomennettu verkkokauppa, jossa valikoimaa on niukasti mutta hinnat alhaalla. Tuolta olis kannattavaa tilata, jos tilais Mavicin Notch-kypärän samaan syssyyn (oon harkinnut myös Pocin Trabecia...) http://www.trekkinn.com/Ulkoilu-vuoristo/jetboil-flash-carbon-tomato-new/106169/p
Nii, _tietty_ mukana oli toinen satkun purkki siltä varalta että tiivisteet vuotavat tai tulee muuta odottamatonta hävikkiä :) Kaksi pikkupurkkia on tuolta kannalta parempi kuin yksi iso. Vastaan ei oo tullut vielä muiltakaan valmistajilta 100g patruunoja jotka eivät mahtuisi kattilaan, sen verran standardikokoa tuntuvat olevan.
Mä olen saanut pakattua JB:n kahvipressosysteemin kanistereineenkin sisälle ja ruokailuvälineen eli lusikkahaarukan JB:n eristesukan lenkkiin. Presson ruuvattava varsi ja muistaakseni itse pressofiltterikin mahtuivat keittokupin pohjasuojan sisälle, joskin vähän kilisivät ajoittain. Käytännössä tympiinnyin pressofiltteriin - kyllä se toimi, mutta astiaan jäi kahvin aromi ellei sitä jynssännyt kunnolla puhtaaksi, ja presson käyttö oli muutenkin vähän säätämistä jos ei halunnut puruja kahvin sekaan. Pikakahvi on pahempaa mutta lämmintä ja märkää, mikä reissulla usein riittää :)
osin OT, mutta Jos joku harkitsee niin JB:n paistinpannua en voi suositella. Siinä ei saa paistettua mitään lettujen tai kananmunan kaltaista, lämmönlevittimestä huolimatta pannussa on keskellä infernopiste johon _kaikki_ palaa kiinni.
...Googlasin taas vähän hintoja. ..verkkokauppa, jossa valikoimaa on niukasti mutta hinnat alhaalla.... http://www.trekkinn.com/Ulkoilu-vuoristo/jetboil-flash-carbon-tomato-new/106169/p
Onhan noita saanut samaan hintaan ja halvemmallakin ihan kotimaankin kaupoista. Ja Primuksen ETA Soloa Jetboiliakin halvemmalla ajoittain.
Viime kesänä oli Pocket Rocket ja kaasuastia pienen trangiakattilan sisällä.. kevyt ja näppärä.
Mun primuksen setti:
http://hohde.net/sekalaista/primus.jpg
Tuolla vedettä parhaimmillaan 3-hengen pidennetyt viikonloppuvaellukset, mutta erinomaisen helppo ottaa mukaan vaikka päiväretkelle jos kahvihammasta alkaa kolottamaan.. Pikkupannussa saa käristeltyä pekonit ja kattilassa keitettyä kananmunat ja kahvit :) Kattilaan mahtuu kaasua, keitintä, lusikkaa, foliosta taiteltua tuulisuojaa yms. myöten koko setti ja tikut/stendari kulkee pohjan lämpöritilän sisässä. Kahvipaketti antamassa mittakaavaa..
Niin ja vaikka tuo kahvisiivilä menisi jonkunmielestä hifistelyksi, niin se on oikeasti todella näppärä kun pystyy keittelemään tarvittaessa suodatinkahvitkin, ja lisäksi se suojaa kattilanpohjaa kaasusäiliön naarmuttamiselta (ei tarvitse pelleillä talouspaperiarkkien yms kanssa)
Pitäähän pressopannussa siivilä olla:
http://www.partioaitta.fi/media/catalog/product/cache/2/base/665x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/P/-/P-P734850-271_0.jpeg
Mä olen vierastanut tuota kun en ole tajunnut, että varren saa kierrettyä irti (pakkaus olisi vaikeaa muuten). Pikakahvihan on pahaa joten tuollainen pitää hankkia seuraavalle reissulle!
Tämä on ollut ihan kiva keitin päiväretkillä ja yönylireissulla. http://www.bergzeit.de/esbit-trockenbrennstoff-kochset/ Ei kyllä ole nopea, 15 min. saa varata 5dl:n keittämiseen noilla spriitableteilla. Real Turmat:in vedenlämmitykseen ihan jees, mutta ei tuolla kyllä mitään keitettävää ruokaa viitsi kokkailla.
PuffySticker
12.03.2015, 19.26
Keittelin just ekat kaffet Jetboil Sol + Jetboilpressosiivilä -yhdistelmällä täällä testikeittiössä. Ei nyt ihan yllä AeroPress-kahvielämyksen tasolle, mutta AP:n paino on törkeä n. 230g, kun siivilän 34g.
Siivilä päästää pienimmät kahvimujut läpi, luultavasti reunoilta. Falskaa yllättävän paljon vaikka painaisi alas todella hitaasti. Purut olivat oman kahvimyllyn karkeaa jauhatusta, voisi myöhemmin tehdä vertailevan kokeen kaupan valmiilla pannujauhatuksella. Olin kyllä ajatellut reissuunkin jauhaa purut itse, mutta saas nähä.
Totta kai tässä pätee sama kuin pannukahvin keitossakin, että 5 minuutin odottelu ennen kuppiin kaatamista ei ole pahitteeksi. Mutta sitten on vähän pakko jo kyseenalaistaa että tarvitaanko tuota siivilää yhtään mihinkään.
^ Varmistus vaan: ruuvailethan pressosiivilän niin että sen reuna"siivet" tai laippa osoittaa alaspäin? Toisinpäin kootessa puruja valskaa holtittomasti vaikka kuinka hitaasti painaisi.
Hieman puruhilettä toki tulee läpi koska aina seassa on pienirakeisempaakin höttöä, mutta ne ovat sen verran hienoa liejua ettei tunnu sahanpuruilta suussa.
Mulla ollut viimeiset pari vuotta käytössä pelkästään Primus Eta Solo, muita en ole kaipaillut. Sillä kun keittää pelkän veden jossain minuutissa, sen heittää pussiin ja ruoka hautumaan pussissa. Ei tarvii tiskatakaan kuin lusikka.
PuffySticker
12.03.2015, 21.42
ruuvailethan pressosiivilän niin että sen reuna"siivet" tai laippa osoittaa alaspäin?
http://www.kavicom.ru/uploads/sub/58183e1c_House-facepalm.jpg
Retkiruokailusta:
Muutama vuosi sitten Euroopassa pyöräillessäni aamiaiseksi nautin kupillisen kahvia, patonkia, jonka päälle rasvaisia juustoja, mielellään rogueforttia (ranskassa halpaa). Jos edellisillasta oli jäänyt, niin jugurttia ja hedelmiä. Lounaaksi saman tapaista. Jos söin kunnon aterian lounasaikaan, ei tahtonut pyörä kulkea. Menikö rasva jalkoihin?
Minulla oli mukana termospullo, johon keitin aamulla veden. Päivällä siihen murukahvit ja jotain hiilihydraattipitoista ruokaa. Jotain muuta sopivaa päivän mittaan.
Illalla oli syötävä hyvin, muuten ei seuraavana päivänä pyörä kulkenut oikein mitenkään. Säilykkeitä ostin kaupasta. Parhaimmillan metallipurkista paljastui makkarapitko, jota ympäröi hapankaali. Lämmitettynä patongin kanssa nälkään se maistui ihan ok. Oli riittävästi suolaa päivällä kuluneiden korvaamiseksi.
Parin kuukauden reissulla paino putosi kolme kiloa, joka oli hyvä juttu.
Keitin hakusessa. Tarkoitus tehdä pussiruokaa ja keittää kahvit sekä teet. Parin päivän selailujen jälkeen nämä jäi vaihtoehdoiksi:
Jetboil Zip (https://www.xxl.fi/jetboil-jetboil-zip-kaasukeitin-0-8-l/p/1099999_1_style)
Primus Lite (http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/equipment-c3/stoves-c12/all-stoves-c145/lite-all-in-one-stove-p3761)
Mietin tässä vain, että mielummin söisi noita pussiruokia mitkä valmistetaan kiehuvassa vedessä koska ne maksaa 1,5€ pussi ja nuo pussissa haudutettavat retkimuonat maksaa 8,5€ pussi, niin minkä kokoinen keitin kannattaisi ostaa kahden ihmisen käyttöön? Riittääkö joku noista, Sumo kenties? Nuo 1L kokoisetkin varmaan menisi jos tekisi noita kalliimpia pussiruokia (ohjeiden mukaan vettä laitetaan 4-5dl per pussi), mutta 5 päivän reissullakin ne tulisi maksamaan satasen enemmän per lärvi. Vai ottaako 1L keittimen ja valmistaa siinä yhden pussillisen kerrallaan? Eihän siellä luonnossa mikään kiire ole niin eihän sitä tarvii samaan aikaan päästä syömään :)
^
Ota huomioon, että tossa Jetboil Zipissä ei ole sytytintä. Tikut tai sytkäri tarvitaan - kätevää?
Onko noissa mainitsemissasi 1,5€ pussiruuissa ravintoarvot kohdallaan... en tiedä mitä mahdat tarkoittaa? Jotain pikanuudeliruokia, joissa öpaut 12 kcal? Vai jotain sellaisia, joita keitellään tai haudutellaan kauemmin? Se pitää ottaa huomioon kaasun kulutuksessa sitten.
Retkikauppojen pussiruuissa on aika usein tarjouksia tyyliin "osta 4 maksa 3". Kannattaa hyödyntää. Lisäksi täällä jo aiemmin taidettiin vinkata XXL:n -25% -päivät, jolloin kantsii hankkia Real Turmatia. Kannattaa vertailla myös hintoja ostopaikkojen välillä... Partioaitta, Varuste.net, SOS...
Mutta eihän tuo 8-9€ maksa kuin lounaan verran jossain lounasravintolassa... ei se paljoa ole päivän tärkeimmästä ateriasta.
Itsellä on Primus ETA Solo. Äskeisellä telttaretkellä Kekkospuistossa vaimokullan kanssa se oli hiukan nafti kahdelle, mutta riitti kuitenkin. Piripintaan täytettynä menee 8-9dl vettä, josta riittää kahteen pussiruokaan. Jälkiruokakahvivedet piti keittää sitten jälkeenpäin. Aamuisin tuo oli yllättäen tiukemmalla kun piti saada vesi riittämään puuroihin ja kahviin. Enempikin kahvi olisi maistunut :)
Ennen reissua haeskelin isompaa n. 1,5l ETA-kattilaa, muttei oikein sopivaa tuntunut löytyvän ja sittenhän nerokas Solo-keittimen tilankäyttö olisi menetetty.
Itse tykästyin kesän ja syksyn aikana eniten BlåBandin makuihin. 4-5 valmistajan ruokia tuli maisteltua :p
hannupulkkinen
29.09.2015, 07.59
Sillä aikaa kun keittää vettä toista pussillista varten niin voi jakaa toisen pussin valmiin sisällön tasan Masan ja Maijan kanssa.
Nappulakenka
29.09.2015, 08.18
Retkikauppojen pussiruuissa on aika usein tarjouksia tyyliin "osta 4 maksa 3". Kannattaa hyödyntää. Lisäksi täällä jo aiemmin taidettiin vinkata XXL:n -25% -päivät, jolloin kantsii hankkia Real Turmatia. Kannattaa vertailla myös hintoja ostopaikkojen välillä... Partioaitta, Varuste.net, SOS...
Mutta eihän tuo 8-9€ maksa kuin lounaan verran jossain lounasravintolassa... ei se paljoa ole päivän tärkeimmästä ateriasta.
Itse olen suosinut Solution Foodsia (https://www.solutionfoods.fi) retkimuonissa. Aikaisemmin tuolta on ainakin saanut määräalennuksia kun asioinut suoraan sähköpostilla ja tilannut isompia eriä :)
*klip Onko noissa mainitsemissasi 1,5€ pussiruuissa ravintoarvot kohdallaan... *klip
No Tarjoustalo-Lidl-market pussit muistaakseni keskimäärin 300-400 kaloria .. mulla on kyllä usein ruoka mukana alkuperäisessä muodossaan ihan originaalimuodossa tuoreista kasviksista ja lihasta lähtien .. sit on hätämuonaa viikoksi tölkki- ja pussiruokaa :cool:
Edit: toi loppu oli melontaretkelle .. ei taida ihan fillarireissulla onnistua. Mutta oli mulla vähän grillattavaa ja kasviksiakin muistaakseni .. kokeilin kuivata kasviksia kerran auringossa, ihan hyviä olis tullu mutta jotkut ei kait ollu kuivunu kunnolla ja samassa pussissa mönjääntyi
No Tarjoustalo-Lidl-market pussit muistaakseni keskimäärin 300-400 kaloria .. mulla on kyllä usein ruoka mukana alkuperäisessä muodossaan ihan originaalimuodossa tuoreista kasviksista ja lihasta lähtien
Yleensä päivällinen on omilla reissuilla ollut pääateria ja jos matkan varrelle on osunut sopivasti kauppa niin sieltä on ostettu tuoreet tavarat. Jos ei niin pussiruokaa sitten. Usein myös olen ostanut pussiruokaan lisäkkeeksi sopivaa lihaa jos ei ole jaksanut alusta asti tehdä. Pussiruoka on aina ollut keitettävää versiota, kun fillarin kanssa en ole nähnyt järkeväksi viilata viimeisiä grammoja, vaan kaasua on mukana sen verran että varmasti riittää. Keittimenä on ollut Trangia 27, koska perusraaka-aineista tehdessä on monesti useampi kattila tarpeen.
Omat reissut on tehty Suomessa maanteitä pitkin. Pyörävaelluksista ei ole kokemusta.
^
Ota huomioon, että tossa Jetboil Zipissä ei ole sytytintä. Tikut tai sytkäri tarvitaan - kätevää?
Totta. Tosin pietsosytkät Zipeissä on hajoilleet ennemmin tai myöhemmin eli sytkä pitää aina olla mukana; kätevähän pietso on niin kauan kun se toimii. Puhaltavalla myrskysytkän tapaisella antamalla liekkiä sivusta saa Zipin syttymään silloinkin kun keittokattila on kiinni polttimossa. Tavallisella sytkällä pitää astia nostaa tieltä pois.
Jetboilit ovat niin nopeita että pussiruokia syödessä ei ole väliä vaikka retkeilijäparin vedet eivät mahtuisi kertalaakista, keittelee vaan vesisatsin erikseen molemmille koska aikaa ei mene paria minuuttia pidempää. JB:llä ei muunlaisia (haudutettavia) ruokia tehdäkään, niissä tietysti tympisi jos puuro pitäisi kattilan ahtauden takia hauduttaa kahdessa erässä. Grammanviilaaja minussa hankkisi pienimmän ja keveimmän kaasukeittimen sooloreissuja ajatellen, koska parin ihmisen seurue tosiaan pärjää hyvin Zipilläkin. Se kuitenkin keittää nipinnapin olisko 7-8 desiäkin, jos sitä vahtii silmä tarkkana ylikuohumisen varalta. Joihinkin kuivaruokiin tuo voi riittää kahteenkin annokseen.
Solution Foodsien ruoista sen verran että kalorimäärä painoon nähden on aika vaatimaton, joka tietty johtuu siitä että ne eivät ole kuivaruokia. Retkikuivaruoista mulle riittää yleensä pussillinen ruokailuksi itsessään, noita Wayfayrereiden tapaisia pitää aina jatkaa leivällä tms. Markettien pikapastaruoat eivät ole mikään kovin kaksinen eväs sekään, ehkä lounaaksi käypä mutta esim. lihaa/proteiinia ja kuituja niissä ei itsessään ole (minkä toki jo hinnasta tajuaa vrt. retkikuivaruoat).
Edellisen kanssa samaa mieltä että BlåBand on parantanut viimeisimpien uudistusten myötä makuvalikoimaa (ja hilannut hintaa), vanhat aromit alkoivatkin tulla jo korvista.
Minä ottaisin retkille mukaan mahdollisten kuivaruokien lisäksi myös itsetehtyjä energiapitoisia patukoita, joiden koostumus voi vaihdella omien tarpeiden ja mieltymysten mukaan. Itse käytän esim. maapähkinävoita (Amonan suolalla "makeutettu") ja lisäksi hunajaa, rusinoita, mantelirouhetta, siemensekoitusrouhetta (Lidl), kuivattua karpaloa ja muita kuivahdelmiä maun mukaan sekä rice crispies-tyylistä muroa. Maapähkinävoin ansiosta patukat eivät ole maailman houkuttelevimman näköisiä, mutta ne tarjoavat hyvin energiaa, jota pitkässä ajossa tarvitaan ja jota kuivaruoista ei välttämättä riittävästi saa. Pidemmille, viikon tai parin reissuille nämä eivät ole niin hyviä, kun pehmenevät liikaa, mutta lyhyemmillä menevät hyvin leivinpaperiin tms. käärittyinä.
Totta. Tosin pietsosytkät Zipeissä on hajoilleet ennemmin tai myöhemmin eli sytkä pitää aina olla mukana...
Pitäähän tulivehkeet tosiaan varalla olla mukana vaikka olisi kaksikin pietsoa.
Jetboilit ovat niin nopeita että pussiruokia syödessä ei ole väliä vaikka retkeilijäparin vedet eivät mahtuisi kertalaakista, keittelee vaan vesisatsin erikseen molemmille koska aikaa ei mene paria minuuttia pidempää.
Juuri näinkin. Ja kun koordinoi erimerkkisten valmisteiden kanssa niin voi silti syödä naaraansa kanssa romanttisesti yhtäaikaa kun haudutusajat voivat olla erilaiset :)
...parin ihmisen seurue tosiaan pärjää hyvin Zipilläkin. Se kuitenkin keittää nipinnapin olisko 7-8 desiäkin, jos sitä vahtii silmä tarkkana ylikuohumisen varalta...
Muutaman kerran tuli kiehautettua yli tosiaan, kuka sitä nyt koko ajan vahtaa.
Solution Foodsien ruoista sen verran että kalorimäärä painoon nähden on aika vaatimaton
Kattelin samaa... vain 300-400kcal per paketti.
Sytytintä ei tosiaan tarvii koska se saattaa lakata toimimasta hyvinkin pian mallista riippumatta.
Näitä tulee tehtyä aina silloin tällöin kotonakin ja yhdestä pussista lähtee hyvin nälkä: https://www.foodie.fi/entry/maggi-pastaria-159g-bolognese-pasta-ateria-ainekset/4005500078395
Paketissa on noin 600kcal. Valmistukseen menee 10min (3min veden kiehumiseen + 7min). Kuinka paljon kaasua tuossa sitten kuluisi?
Syöttekö retkillä yleensä kaksi ateriaa päivässä ja lisäksi aamulla keittimellä puurot vai miten paljon tuota ruokaa siellä kuluu?
Mä olen joskus noita pastapusseja kypsyttänyt kuten retkiruokia, eli kaatanut vain vettä sekaan ja antanut hautua. En tiedä kestääkö pastapussi virallisesti kiehuvaa vettä, mutta elossa olen vielä. Voi jäädä vähän al denteksi varsinkin jos ei laita pussia pipon tms. sisään hautumaan. Jetboilillahan et oikeasti voi keittää pastakastikeseosta kattilassa, se palaa kiinni valonnopeudella. Uudemmissa malleissa tosin liekin säätö taitaa olla tarkempi.
Retkellä menee yleensä tukeva aamupala, puuroa tai mysliä. Lounaalla vaikka nuudelia kuivalihalla tai pussiruoka ja illalla pussiruoka. Näistäkään ei saa läheskään tarpeeksi energiaa, eli päivän mittaan tulee naposteltua aika paljon. Kuivattuihin energiatiheisiin ruokiin jos turvaa niin melko lähelle kilo per päivä menee näin 80+ kiloisena.
Muoks. Nuo nanan patukat on hyvä idea, tai sitten maapähkinävoi erillisenä keksien päällä. Tosi energiatiheää ruokaa joka ei vaadi lämmitystä ja säilyy hyvin.
Grammanviilaaja minussa hankkisi pienimmän ja keveimmän kaasukeittimen sooloreissuja ajatellen, koska parin ihmisen seurue tosiaan pärjää hyvin Zipilläkin.
Mulla on yksin hölmöilyyn Sol ja kahden hengen reissuille Sumo. Poltinhan noissa on sama, tarkan markan retkeilijä ostaa toisen settinä ja toista kokoa pelkän kipon. Noiden lisäksi mukana kulkee pieni paistinpannu muiden kuin pussiruokien tekoon.
HC Andersen
29.09.2015, 22.46
Mulla on Jetboil zip, siihen sopiva kattila, presso suodatin ja paistinpannu. Pelkkä zippi riittää valmisruoka/ kahvittelu hommiin kahdelle. Kun teen itse kuivattua muonaa kahdelle niin käytän 1,5L kattilaa. Paistinpannu on ollut lähinnä muna/pekoni hommissa kun säilyvyys ei ole ongelma.
...Valmistukseen menee 10min (3min veden kiehumiseen + 7min). Kuinka paljon kaasua tuossa sitten kuluisi?
Aika paljon. Yli tuplasti enemmän kuin pelkän veden kiehauttamiseen. Jollain 4-5 päivän maastopyörävaelluksella mulla on mukana 2x100g kaasua ja aina on kaasua jäänyt jäljelle.
(jäi muuten syysvaellukselta mielikuva, että kaasuissa saattaisi olla eroja. Kun siirryin Primuksen kaasusta MSR:n puteliin niin teho tuntui lisääntyvän. Voi olla harhaakin, pitäisi testata kunnolla.)
Ja niinku Cobbokin jo sanoi, tuollaisella tehokeittimellä sä vain poltat kattilaan tuollaiset.
Syöttekö retkillä yleensä kaksi ateriaa päivässä...
Pyöräilessä energiaa kuluu niin paljon, että ainakin mun on pakko syödä kaksi pussia päivässä ja siltikin syntyy energiavajetta. Patikoidessa riittää yksikin. Ajankuluksi tai fiilispohjalta saattaa joskus syödä toisenkin. Ainakin siinä tapauksessa, että jos ruokaa tuntuu olevan liikaa kannettavana.
...ja lisäksi aamulla keittimellä puurot vai miten paljon tuota ruokaa siellä kuluu?
Puuroa ei keitetä vaan vettä, joka lisätään pikapuurojauheeseen. Pyöräretkillä 2 tuollaista aamupalaksi, muutoin 1. Viileään vuodenaikaan rinkkavaelluksilla puuron kaverina leipää ja makkaraa ja juustoa. Leipää ei viitsi kantaa mukana pyöräretkillä ja kesäisin lisukkeet ei aina säily.
Muuten syödään päivän mittaan FlapJackeja + muita patukoita, rusinoita, pähkinöitä, karkkia, suklaata... tietysti niin, ettei kanna turhaa kuormaa mukana ja kaikki mahdollismman kevyttä. FlapJackit painaa, mutta ovathan ne ruokaisiakin.
(jäi muuten syysvaellukselta mielikuva, että kaasuissa saattaisi olla eroja. Kun siirryin Primuksen kaasusta MSR:n puteliin niin teho tuntui lisääntyvän. Voi olla harhaakin, pitäisi testata kunnolla.)
Onhan niissä ihan selkeitä eroja, kun eri kaasujen osuus seoksissa vaihtelee merkittävästi. Kun katsoo propaanin ja butaanin osuutta seoksessa voi päätellä jo jotain. Nyrkkisääntönä: enemmän propaania -> enemmän tehoa ja kylmänkestoa. Kaasuissa on toki paljon muitakin ainesosia, mutta nuo ovat yleisimmät.
Mulla on Jetboil zip, siihen sopiva kattila, presso suodatin ja paistinpannu. Pelkkä zippi riittää valmisruoka/ kahvittelu hommiin kahdelle. Kun teen itse kuivattua muonaa kahdelle niin käytän 1,5L kattilaa. Paistinpannu on ollut lähinnä muna/pekoni hommissa kun säilyvyys ei ole ongelma.
En muuten suosittele JB:n paistinpannua. Siinä on lämmönlevitin mutta siitä huolimatta pannun keskikohta on pätsi johon kärtsää kaikki kiinni, eikä pannun pinnoite kovin non-stick ole. Kananmunista saa parhaimmillaan kokkelia, kalantapaiset hajoaa hileeksi. Pekoneita ja kiinteää lihaa voi paistaa runsaan rasvan ja jatkuvan pyörittelyn kera. Paremmin saattaisi toimia ihan tavallinen pannu joka istuisi JB:n kattila-"adapterin" päällä ja jota liikuteltaisiin liekin päällä rivakkaan tahtiin, mutta fakta on että puhallusliekkimäinen JB ei vaan ole tarkoitettu tuohon.
Onhan niissä ihan selkeitä eroja, kun eri kaasujen osuus seoksissa vaihtelee merkittävästi. Kun katsoo propaanin ja butaanin osuutta seoksessa voi päätellä jo jotain. Nyrkkisääntönä: enemmän propaania -> enemmän tehoa ja kylmänkestoa. Kaasuissa on toki paljon muitakin ainesosia, mutta nuo ovat yleisimmät.
Mulla oli äsken 7 päivän reissussa 2x JB:n 100g kaasuja, joista kului vain toinen. Päivää kohti keiteltiin kolmeen ateriaan vedet (4-5 desiä laaki kaakao/kahvivesineen, ehkä enemmänkin) ja ensimmäinen purkki oli käytännössä finaalissa maalissa. Käyttölämpötilat vaihtelivat aamun 5C:stä ylöspäin. Mutta riittoisuus kyllä aina yllättää, karkeasti arvioiden päästiin vähintään valmistajankin lupaamaan 12 litraan / 100g kaasua. 5 asteessa keitin oli laiskahko mutta kaasukanisterin käsillä lämmittäminen riittää siihen että vedet saa aina kiehautettua.
Nyt jos hankkisin keitintä, tutustuisin mm. JB:n uuteen malliin jossa kanisteri istuu ylösalaisin eikä ole niin kranttu kylmälle.
MTBVespa
30.09.2015, 10.56
Myö hommattiin Primus omnifuel keittimeen paistinpannuksi Prismasta Xtra-sarjan pienin teflonpannu. Makso ehkä vitosen. Siitä poralla kahvan niitit irti ja kahva mäkeen. Pannu sopii hyvin kattilasarjan sisällä kuljetettavaksi. Pinnoite on kestänyt hyvin nyt noin about kymmenen valmistuskertaa. Letut paistuu oivasti, eikä edes yritä tarttua ainakaan toistaseksi kiinni. Eikä ole kallis investointi hankkia uutta jahka pinnote alkaa väsyä.
Kellään pikkusta risukeitintä? Vois olla aika kevyt .. kevyt pieni grilliritilä olis hakusessa retkeilyyn kun tulee tehtyä pikkutuli jotain pientä grillattavaa varten ja noi valmiit ritilät on usein niin korkeilla että pitäs tehdä joku mahtihiillos
protonis
02.10.2015, 20.05
Kellään pikkusta risukeitintä? Vois olla aika kevyt .. kevyt pieni grilliritilä olis hakusessa retkeilyyn kun tulee tehtyä pikkutuli jotain pientä grillattavaa varten ja noi valmiit ritilät on usein niin korkeilla että pitäs tehdä joku mahtihiillos
Mulla on parilla reissulla ollut Honey Stove. Pakkauksesta löytyy myös ritilä. Oikein toimiva kapistus ja kyllä tuolla makkarat grillaa ja vedet keittää ilman ongelmia. Ja kyllä elävää tulta mieluummin tuijottelee kuin pauhaavaa kaasuliekkiä. Fiilistelyyn ja rauhalliseen keittelyyn risukeitin on oiva peli, tehokkaaseen keittämiseen sopii paremmin joku muu keitin.
Nyt näyttää olevan tarjouksessa:
http://www.backpackinglight.co.uk/bushcraft/CL155.html
(http://www.backpackinglight.co.uk/bushcraft/CL155.html)
Mulla on parilla reissulla ollut Honey Stove. Pakkauksesta löytyy myös ritilä. Oikein toimiva kapistus ja kyllä tuolla makkarat grillaa ja vedet keittää ilman ongelmia. Ja kyllä elävää tulta mieluummin tuijottelee kuin pauhaavaa kaasuliekkiä. Fiilistelyyn ja rauhalliseen keittelyyn risukeitin on oiva peli, tehokkaaseen keittämiseen sopii paremmin joku muu keitin.
Nyt näyttää olevan tarjouksessa:
http://www.backpackinglight.co.uk/bushcraft/CL155.html
(http://www.backpackinglight.co.uk/bushcraft/CL155.html)
Pahus, ehdin tilaamaan kiinasta pikkuriikkisen risupolttimen :)
Johan Moraal
03.10.2015, 20.02
Tölkkikeitin (http://top.1006playlist.com/build-coke-can-stove-hiking-camping/) :)
Pahus, ehdin tilaamaan kiinasta pikkuriikkisen risupolttimen :)
Millaisen, linkki kiinnostaa!
Millaisen, linkki kiinnostaa!
Varmaan vähän pikkunen risukeittimeks mut ku halpa :)
http://www.aliexpress.com/snapshot/6953053713.html
Mitenkäs turvallisia nuo keittimet on kun kaikki on tehty alumiinista ja alumiinia ei yleisesti suositella ruoanvalmistukeen tai säilytykseen? Primus Lite XL:ssä näyttäisi olevan "ceramic non- stick coating".
Grandi66
05.10.2015, 20.28
Itse olen mennyt 30 vuotta trangialla ja vasta 6 vuotta kaasun kanssa. Sinoli/alkoholi varuilta mukana. Pitänee hommata se bensapoltin trangiaan vielä. Ei vie miun kamoissa tilaa. Eikä paino haittaa.
Juuri 2,5 viikon reissu heitetty, energian kulutus hurmaava. Kokoajan tuli mussutettua jotain ruokailujen välissä. Ruuat mitoitettu 2 henkilölle.
Unohdin mainita aiemmin, että niitä maapähkinävoi- ymv. patukoita saa myös valmiina pakattuina jos ei halua alkaa valmistamaan tai haluaa mahdollisimman "siistejä" kuskattavia. Niitä myy Hi5 bikes ainakin erimakuisina, pähkinäpohjaisia ovat kaikki kuitenkin ja hyvänmakuisia ja energiapitoisia. Ne on yksittäispakattuja ja helppo napata tarvittaessa. Ainoa miinus, että ostettuna ovat suht kalliita, reilu 2-3/kpl (en muista tarkkaa hintaa), joten jos niitä paljon tarvitsee kannattaa osa ainakin tehdä itse.
Mitenkäs turvallisia nuo keittimet on kun kaikki on tehty alumiinista ja alumiinia ei yleisesti suositella ruoanvalmistukeen tai säilytykseen?...
Eihän noilla mitään marjamehuja keitellä vaan vettä lähinnä. Alumiini ei liukene veteen ellet jotain hapanta suovettä käytä.
Alumiinisesta mehumaijasta olisin huolissani enempi. Tai ehkä hieman voisi mietityttää jos käyttö olisi jatkuvaa niinkuin Lars Monsenilla tai Bear Gryllsillä.
edit: tätähän piti vielä kommentoida
Unohdin mainita aiemmin, että niitä maapähkinävoi- ymv. patukoita saa myös valmiina pakattuina jos ei halua alkaa valmistamaan tai haluaa mahdollisimman "siistejä" kuskattavia. Niitä myy Hi5 bikes ainakin erimakuisina, pähkinäpohjaisia ovat kaikki kuitenkin ja hyvänmakuisia ja energiapitoisia. Ne on yksittäispakattuja ja helppo napata tarvittaessa. Ainoa miinus, että ostettuna ovat suht kalliita, reilu 2-3/kpl (en muista tarkkaa hintaa)...
Sä puhut Cliff Bar -patukoista.. Noita saa monesta muustakin fillarikaupasta, Partioaitasta ja Punnitse & Säästästä. Viimeksimainitusta halvinta.
Kerrassaan herkullisia, mutta kauhistuin kun luin tuoteselosteet viime Lapin reissulla nuotioon taskunpohjan roskia heitellessä... soijaa, soijapapua, soijaproteeinia, soijarouhetta.... soijaa soijaa :(
Pystynköhän enää syömään noita :(
MTBVespa
06.10.2015, 09.56
Monseni ei käytä ku rautasta nokipannua ja avotulta[emoji2]
Ja oikeesti Bear on ihan neiti, Lars on Äijä :)
Näin o. Nyt alko neidityttää pikku risukeittimet. Pitää varmaan hakee savustettavaa lihaa tänään lihattoman lokakuun kunniaks.
Itse olen mennyt 30 vuotta trangialla ja vasta 6 vuotta kaasun kanssa. Sinoli/alkoholi varuilta mukana. Pitänee hommata se bensapoltin trangiaan vielä. Ei vie miun kamoissa tilaa. Eikä paino haittaa.
Juuri 2,5 viikon reissu heitetty, energian kulutus hurmaava. Kokoajan tuli mussutettua jotain ruokailujen välissä. Ruuat mitoitettu 2 henkilölle.
Itsekin vannoutuneena "trangistina" olin vuosikymmenet ja ihan viime syksyyn asti vanhan liiton miehiä eli Sinolit kulki metsään mukaan. XXL:n -25 % alesta sitten äidyin päivittämään Trangiaan Multifuel X2 (https://www.xxl.fi/trangia-trangia-multifuel-x2-monipolttoainepoltin/p/1031922_1_style):n ja täytyy myöntää, että kyllähän oli selkeä parannus. Jotenkin tuohon Trangiaan on niin tottunut, ettei noita kaasuvaihtoehtoja ole oikein osannut kaivatakaan. Kaverin Jetboil Zippiä on tullut joskus käyteltyä ja onhan se kieltämättä ihan näppärä systeemi yhdelle, tosin talvikäyttö noilla kaasuhärveleillä on aina vähän niin ja näin, mutta ei se suinkaan huono ole.
Tämä samainen Jetboil-kaveri on muuten kovasti ollut hankintalaidalla Minimon (https://www.xxl.fi/jetboil-minimo-retkikeitin/p/1109860_1_style) suhteen. Itsellä ei ole mitään kokemusta tuosta, mutta nettissä on saanut hyviä arvosteluja osakseen. Liekö kukaan täällä kokeillut? Ajattelin pojalle tuommoista synttärilahjaksi, mutta saas nyt nähdä.
Melontaretkillä läträilly tenun kanssa ja trangialla myös, sit on toi taskuraketti jolla on kaasutellu .. saas nähdä miten noi risut
Markku Liitiä
06.10.2015, 12.44
Minä ottaisin retkille mukaan mahdollisten kuivaruokien lisäksi myös itsetehtyjä energiapitoisia patukoita, joiden koostumus voi vaihdella omien tarpeiden ja mieltymysten mukaan. Itse käytän esim. maapähkinävoita (Amonan suolalla "makeutettu") ja lisäksi hunajaa, rusinoita, mantelirouhetta, siemensekoitusrouhetta (Lidl), kuivattua karpaloa ja muita kuivahdelmiä maun mukaan sekä rice crispies-tyylistä muroa. Maapähkinävoin ansiosta patukat eivät ole maailman houkuttelevimman näköisiä, mutta ne tarjoavat hyvin energiaa, jota pitkässä ajossa tarvitaan ja jota kuivaruoista ei välttämättä riittävästi saa. Pidemmille, viikon tai parin reissuille nämä eivät ole niin hyviä, kun pehmenevät liikaa, mutta lyhyemmillä menevät hyvin leivinpaperiin tms. käärittyinä.
Miten saat omatoimipatukkasi pysymään koossa? Tein kerran tuollaisia jonkun nettiohjeen mukaan, mutta niistä tuli kovin murenevaisia. Maku oli kyllä erinomainen. Maapähkinävoita niissä ei ollut, onko juuri se patukan koossapitävä voima?
^taateli sitoo hyvin ja antaa makeutta&energiaa. Ei myöskään sula lämpimässä mutta miinuksena näyttää koiran paskalta :)
Miten saat omatoimipatukkasi pysymään koossa? Tein kerran tuollaisia jonkun nettiohjeen mukaan, mutta niistä tuli kovin murenevaisia. Maku oli kyllä erinomainen. Maapähkinävoita niissä ei ollut, onko juuri se patukan koossapitävä voima?
Jep, maapähkinävoi on aika paksua ja "tahmeaa", se sitoo ainekset hyvin toisiinsa, välillä laitan myös vähän hunajaa. Itse syön paljon seesampatukoita, jotka siis pelkkää hunajaa ja seesaminsiemeniä. Sitten patukoiden notkeutta voi säädellä lisäämällä tai vähentämällä kuivahedelmiä tai hunajaa.
kuovipolku
06.10.2015, 15.22
Klassinen keino energiapatukka-ainesten sitomiseksi on tehdä ensin siirapista, sokerista ja kermasta (kaikkia yhtä suuri mitallinen, siirappia ehkä vielä loraus) kinuskia. Eli miedolla lämmöllä kattilassa parikymmentä minuuttia; ensin syntyy pieniä ja isoja kuplia, sitten semmoisia kraatereita ja seos on valmis kaadettavaksi kuiva-aineiden päälle. Voi myös tehdä pisaratestin eli jos kuuman pisaran pudottaa kylmään veteen ja se jähmettyy palloksi, seos on valmis.
Kuiva-aineita tarvitaan 7-8 mitallista, joista vähintään 5 kaurahiutaleita, loput 2-3 voivat olla manteita, rusinoita, pähkinöitä, taateleita tms. Kaikki sekaisin kulhoon, kuuma kinuski pääälle, sekoitetaan tarmokkaasti ja annetaan jäähtyä hiukan.
Kaadetaan voidellulle pullapellille(-pelleille), kaulitaan öljjytyllä kaulimella ja siloitellaan jollain sopivalla työvälineellä. Annetaan jäähtyä kunnolla, leikataan sopivankokoisiksi paloiksi ja säilytetään vaikka vanhoissa elintarvikemuovirasioissa.
Klassinen keino energiapatukka-ainesten sitomiseksi on tehdä ensin siirapista, sokerista ja kermasta (kaikkia yhtä suuri mitallinen, siirappia ehkä vielä loraus) kinuskia.
Eikä sitten muuta tarvitakaan. Tuosta energiasisältö pelkästää laskee kun siihen menee sekoittamaan jotakin muuta.
Markku Liitiä
06.10.2015, 15.42
Täytyypä kokeilla. Kun mössö sisältää on kermaa, miten on säilyvyyden laita huoneenlämmössä?
kuovipolku
06.10.2015, 15.53
Kinuskiksi muuttunut kerma ei ole enää kermaa. Kahta kuukautta olen nähnyt mainittavan säilytysajaksi normaalissa huoneenlämmössä (eli kuivassa, suojassa auringonvalolta jne), mutta olen myös pakastanut niitä (unohtamatta voipaperia kerrosten väleistä).
El-Carpaso
06.10.2015, 21.26
Risukeittimistä kun puhuttiin, niin mulla on tommonen Wild Woodgas Stove eli puukaasuliesi. Meneehän siinä hetki kerätä risut ja vahtia pitää ettei sammu (polttaa tavarat aika nopeasti eli yhdessä hetkessä on täys liekki ja sekunnin päästä on täysin sammunut) mutta ei helvata kun on tehokas. Aivan kuin kokkais rakettimoottorilla. Jotain tehosta varmaan kertoo se, että ko. lieden kattilaritilä hehkuu punaisena käytön aikana.
Ei toi välttämättä siis kovin efektiivinen tapa ole kokkailla kun pitää hankkia polttoaineet metsästä ja sytyttää tulet, mutta mä tykkään koska on vähän kuin nuotio joka leiripaikalla. Plus et mua ei tulien laittaminen haittaa.
usko juntunen
06.10.2015, 21.31
Lisäisin vielä savolaisen kansallisruoan- kalakukon. Sattumoisin löysin fillarivoorumin arkiston uumenista vahvistusta tälle lisäykselle. :D
"Ajatuksena oli koukata Norjaa hiukan syvemmältä ja päätimme mennä junal Turkku. Junaan nostimma pyörät, Ortliebin;) kassit ja kalakukon- matkaevääksi. Junamatka män muute hyvin, mutta tuosta kalakukosta tuli pikku ongelma ku konnari sano ettei eläimiä, varsinkaa lintuja sais kulettaa matkustajavaunuissa. lahjoimme virkamiehen muutamalla siivulla savolaista kansallisruokaa.Turkkus astuimme laivaan.Junahaverista viisastuneina söimmä kalakukon tähteet pelastusveneen pressun alla suojassa lokeilta ja kapulta. Aamulla käväsimme taxfreessä. Veksi osti aikamoisen hivakan Marabuuta polttoaineeksi pitkälle matkalle. Tukholmasta ei niinvain päästykään irtaantumaan, gepsistä oli patteri lopussa eikä pyöräteiden viitoissa näkyny kovasti kaipaamaamme Oslon suuntaa..."
Ei olenkaan huono eväs nykykyisinkään, kunhan ottaa huomioon edellä mainitut varotoimet..;)
Ei olenkaan huono eväs nykykyisinkään, kunhan ottaa huomioon edellä mainitut varotoimet..;)
Kalakukko on ihan loistavaa retkievästä ja säilyy hyvin muutaman päivän vähän viileämmillä syksyn ja kevään reissuilla. Kesällä ei kannata raahata mukana, sillä läski (mitä pitää kunnon kukossa olla) alkaa "elämään" varsin nopeasti kuten kaikki tyhjiöpakkaamattomat eväät jotka sisältävät rasvaa. Itse olen pari kertaa yrittänyt tehdä omia energiapatukoita reissuun ja kyllähän ne ovat ihan syötäviä olleet, mutta valmispatukoissa säilyvyys/käsiteltävyys on kertaluokkaa parempi. Eikä noita nyt mukana muutenkaan kovin isoa määrää tule kannettua joten ei tuosta kustannushyötyäkään oikein tahdo saada.
Kuten tähän ketjuun jo aiemmin totesin niin tyhjiöpakkaaminen on ylivoimaisesti paras keino kuskata eväitä reissuun.
The flying Chocobo
07.10.2015, 12.35
Tuopa oli hyvä vinkki tuo kalakukko. Tuossa kun syksyn viimeisen pitkän lenkin ajelin niin, kirosin siinä hiukan, että kun on urheilujuomaa (sokerilitkua), sitten jotain patukoita (makeita) niin johan tulee ällö olo. Onneksi oli edes jotain suolaista ja vettä mukana. Mutta yhtä kaikki mietin sitä että jotain suolasempaa pitäisi enemmältikin olla, jos edes osan urheilujuomasta voisi korvata sillä. Sinänsä ajon kannalta urheilujuoma/sokerivalmisteet toimi hyvin eli väsy ei tullut. Mutta kyllä oli sen 200km jälkeen vatsassa himassa sellanen olo että hiukan piti hiukan hengitellä syvempään ennenkuin tuli mieleenkään harkita mitään palautussyötäviä. Eli eipä tuolla dieetillä olisi pidempi matka kivalta tuntunut. Mutta tuota kukkoa voisi koklata, on sen sorttista että menee hyvin alaskin, ihan pyöräilypuseron taskuun ei taida kuitenkaan viitsiä laittaa.
Lidleissä myydään nykyisin muuten sokerisiirapilla kovaksi hyydytettyjä pähkinäpatukoita. Kulkevat kätevästi mukana ja ovat lennosta syötäväksi makeutensa takia hieman mukavampia kuin irtopähkinät. Eivät mitään hullun halpoja irtopähkinöihin verrattuna tosin. Valikoimassa oli maapähkinät, seesaminsiemenet ja suosikkina mantelit.
Ei oo meetwurstiruisleipää voittanutta
Oikeasti omavaraisella retkellä hankitaan ruoka luonnosta eikä kaupasta. Niinku esimerkiksi riekkoa (https://www.facebook.com/retkeilymediaahola/photos/a.279270552264870.1073741829.272592249599367/413245495534041/?type=3).
Oikeasti omavaraisella retkellä hankitaan ruoka luonnosta eikä kaupasta. Niinku esimerkiksi riekkoa (https://www.facebook.com/retkeilymediaahola/photos/a.279270552264870.1073741829.272592249599367/413245495534041/?type=3).
Onse helppoo jossain lapissa kun saa lintua .. täällä etelässä joutuu tyytymään kalaan.
arctic biker
07.10.2015, 15.13
Smo:n Pocket Roket on toki erinomainen pikkukeitin, minä panen paremmaksi. Oma Markill on pienempi ja siinä on titaania! Riesana pikkukaasukeittimissä on liekin pienuus, tahtoo kattilat kärsiä kun lämpeävät vain keskeltä.
Jos puhe on oikeilla teillä pyörällä reissaamisesta niin en ymmärrä mikä on probleema? Lähin kauppa ei kovin kaukana mahda olla?
Usko Juntunen muistaa tään mätilihaskandaalin poronlihan suhteen, savustettua siankylkeä joskus rinkassa kannoin, se oli sillain jotta karkuun lähteneen siivun jos kävellen kiinni sai niin oli syötävää.
arctic biker
07.10.2015, 15.20
Ei oo meetwurstiruisleipää voittanutta
Justiinsa, oikein hyvä ja nopea energiapatukka, jos retkellä ollaan niin kuka kahjo ny ajaessaan söis?
El-Carpaso
07.10.2015, 15.28
Ei niitä kauppoja aina löydy jokapaikasta. Ahvenanmaalla mentiin joskus kokonainen päivä ilman että tuli yhtäkään kauppaa, kahvilaa tai huoltoasemaa vastaan. Oli aika kummallista.
arctic biker
07.10.2015, 21.18
Kertaa kaikkiaan kummallista ettei kahteen päivään kauppaa löytynyt. Ittellä paras kunnei 12päivään löytynyt kauppaa.
El-Carpaso
08.10.2015, 08.19
Niin siis pointti oli, ettei kauppojen löytymiseen ei voi luottaa, vaikka kulkisi oikeilla teillä ns. sivistyksessä.
Olis sillä ahvenanmaan reissulla tullut sinä päivänä orpo olo, jos ei olisi ollut kokkauskamppeita jne. mukana. Yksi suurperhe, joka oli vetänyt saman tyyppisen reitin kuin me, valitteli kovasti kun olivat ajelleet koko päivän löytämättä edes vettä.
Markku Liitiä
08.10.2015, 13.19
Yksi suurperhe, joka oli vetänyt saman tyyppisen reitin kuin me, valitteli kovasti kun olivat ajelleet koko päivän löytämättä edes vettä.
Mikä kumman ujous ihmisiä vaivaa? Kai ne sentään olivat jokusenkin talon ohi ajaneet? Luulisin, ettei niin ikävää paikallisasukasta olekaan, ettei vettä retkipyöräilijälle antaisi.
Mikä kumman ujous ihmisiä vaivaa? Kai ne sentään olivat jokusenkin talon ohi ajaneet? Luulisin, ettei niin ikävää paikallisasukasta olekaan, ettei vettä retkipyöräilijälle antaisi. Pitäisi saada numero, et vois textata tai lähettää Whatsupissa asiansa. Suoran kontaktin ottaminen on jäänyt pois "muodista" :)
Pitäisi saada numero, et vois textata tai lähettää Whatsupissa asiansa. Suoran kontaktin ottaminen on jäänyt pois "muodista" :)
Joo kovasti on tavat muuttuneet, sitten .... öööö ... 1800-luvun. Lukaiskaapa täältä sivulta 2 alkaen, kuinka suomi-poikaa tuolloin Ruåtsissa kestittiin !!
http://www.migrationinstitute.fi/files/pdf/uutisia_ja_artikkeleita_eri_maista/polkupyoralla_pariisiin.pdf
Kuten tuolla ketjun alussa mainostin niin jos yhtään enemmän aikoo harrastaa itsensä ulkoruokintaa niin tyhjiöpakkaus (http://www.gigantti.fi/product/pienkoneet/keittiokoneet/OBH7950/obh-nordica-food-sealer-tyhjiopakkauslaite-7950) on ihan ehdoton (en nyt osaa sanoa, mikä noista on parempi/paras, mulla on tuollainen ja toimii hyvin). Voi jättää kaikki säilykepurkit ja turhat paketit/purnukat pois, eväät pakkautuu tiiviimpään ja ne säilyvät hyvin. Noista jäävät vähät muovit voi sitten poltella nuotiossa, jos ei halua kantaa niitä takaisin.
Kevyttä aasinsiltaa astellen: huomisesta lähtien uusintana Monsenin sarja Erämaan armoilla töllössä & Areenassa (http://areena.yle.fi/1-2295839). Minusta tää oli hyvä sarja ja mielenkiintoinen idea. Komeita maisemia bonuksena ja aiheeseen liittyen myös sitä ruuanlaittoa.
Kuten tuolla ketjun alussa mainostin niin jos yhtään enemmän aikoo harrastaa itsensä ulkoruokintaa niin tyhjiöpakkaus (http://www.gigantti.fi/product/pienkoneet/keittiokoneet/OBH7950/obh-nordica-food-sealer-tyhjiopakkauslaite-7950) on ihan ehdoton (en nyt osaa sanoa, mikä noista on parempi/paras, mulla on tuollainen ja toimii hyvin). Voi jättää kaikki säilykepurkit ja turhat paketit/purnukat pois, eväät pakkautuu tiiviimpään ja ne säilyvät hyvin. Noista jäävät vähät muovit voi sitten poltella nuotiossa, jos ei halua kantaa niitä takaisin.
Eikös tommonen kone ole vähän painava kantaa? Mahtaako edes toimia ilman sähköä? Usein kyllä pakkasesta kaikenlaisia itepakattuja lihoja tulee mukaan otettua, olishan se kool jos ne olis tyhjiöpakattu eikä vanhassa reissumiespussissa..
Ultrakevyt pakkautuva grilliritilä edelleen hakusessa
Eikös tommonen kone ole vähän painava kantaa? Mahtaako edes toimia ilman sähköä? Usein kyllä pakkasesta kaikenlaisia itepakattuja lihoja tulee mukaan otettua, olishan se kool jos ne olis tyhjiöpakattu eikä vanhassa reissumiespussissa..
Ultrakevyt pakkautuva grilliritilä edelleen hakusessa
Taisi venähtää viikonloppu vähän pitkäksi :)
usko juntunen
12.10.2015, 19.58
Mikä kumman ujous ihmisiä vaivaa? Kai ne sentään olivat jokusenkin talon ohi ajaneet? Luulisin, ettei niin ikävää paikallisasukasta olekaan, ettei vettä retkipyöräilijälle antaisi.
Niinpä, mutta on siinä juoman pyytämisessä riskinsä- kuten Rautavaaran rallissa:) https://www.youtube.com/watch?v=ml8xynSNDuc
BONK:in linkkivinkki on kyllä kokeilemisen arvoinen kunhan kelit tästä lämpenee. Monesti kesäisin tuolla Koillismaan retkillä sullottu sapuskat muovipussiin ja järveen.
Olen tullut siihen tulokseen, että järkevintä on ostaa Jetboil Zip tyyppinen pienin keitin niille retkille, jolloin ei muuta tarvitse kuin vettä kiehauttaa. Tuo riittää hyvin kahdelle kun pussiruokiin menee 0,5l vetä mikä kiehahataa reilussa parissa minuutissa. Tuon lisäksi ostan MSR Pocket Rocket (https://www.xxl.fi/msr-pocket-rocket-stove-keitin/p/1088626_1_style) kopion (näitä (http://www.amazon.com/gp/product/B00ENDRORM) saa (http://www.amazon.com/Ultralight-Backpacking-Canister-Rocket-Stove/dp/B006GT50EA) alle (http://www.amazon.com/Etekcity-Ultralight-Portable-Backpacking-Compatible/dp/B00B4FY8YO) kympillä (http://www.amazon.com/Leegoal-Ultralight-Backpacking-Canister-Ignition/dp/B004U8CP88)) ja teräksisen tai pinnoitetun alumiinisen about 1,5l kipon missä voi valmistaa sitten ihan ruokaakin. Reissusta riippuen otan jomman kumman setin mukaan.
Ebaysta näyttää saavan hintaan 4,5€: http://www.ebay.com/itm/171347447366
Olen tullut siihen tulokseen, että järkevintä on ostaa Jetboil Zip tyyppinen pienin keitin niille retkille, jolloin ei muuta tarvitse kuin vettä kiehauttaa. Tuo riittää hyvin kahdelle kun pussiruokiin menee 0,5l vetä mikä kiehahataa reilussa parissa minuutissa. Tuon lisäksi ostan MSR Pocket Rocket (https://www.xxl.fi/msr-pocket-rocket-stove-keitin/p/1088626_1_style) kopion (näitä (http://www.amazon.com/gp/product/B00ENDRORM) saa (http://www.amazon.com/Ultralight-Backpacking-Canister-Rocket-Stove/dp/B006GT50EA) alle (http://www.amazon.com/Etekcity-Ultralight-Portable-Backpacking-Compatible/dp/B00B4FY8YO) kympillä (http://www.amazon.com/Leegoal-Ultralight-Backpacking-Canister-Ignition/dp/B004U8CP88)) ja teräksisen tai pinnoitetun alumiinisen about 1,5l kipon missä voi valmistaa sitten ihan ruokaakin. Reissusta riippuen otan jomman kumman setin mukaan.
Ebaysta näyttää saavan hintaan 4,5€: http://www.ebay.com/itm/171347447366
Kaveriksi sitten vaikka tällainen niin saa sen 1.5 litraa kiehumaan järjellisessä ajassa: http://seuf.com/media/catalog/product/cache/12/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/7/3/734670_mounted-1000x1000_1.jpg . Pakkautuu kätevästi kanisterin ympärille ja pysyy tukevammin kuin folioviritykset (mutta ei ole ULTRALIGHT).
Kaveriksi sitten vaikka tällainen niin saa sen 1.5 litraa kiehumaan järjellisessä ajassa: http://seuf.com/media/catalog/product/cache/12/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/7/3/734670_mounted-1000x1000_1.jpg . Pakkautuu kätevästi kanisterin ympärille ja pysyy tukevammin kuin folioviritykset (mutta ei ole ULTRALIGHT).
Joo tuon voisi hommata. Painaa alle 70g mikä on käytännössä yhtä kuin ei mitään.
Mites tuo kattila, onko parempia ruoanlaittoon tarkoitettuja kulhoja kuin tämä: https://www.xxl.fi/trangia-kattila-1-5-litraa-tarttumaton/p/1009424_1_style
Tuo on ainakin halpa ja omaa jonkunlaisen non stick pinnoitteen.
Non stick pinnoite on vähän sellainen mitä karsastan retkikattilassa. Sitä kuitenkin tekee mieli sotkea metallisilla välineillä. Alumiininen toimii varsin hyvin. Pannussa olen sitten ottanut teflonpinnoitteisen. On niin ohuita että paistaessa on samantien kiinni. Paistamista varten kannan puuveistä.
Omaan soolosettiin kuuluu trangian pienin kattila ja pannu. Ja niille tommonen yllämainittu pulloon ruuvattava poltin ja tuulensuoja. Sillä on varsin hyvin pärjännyt.
Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla
Noita teflon ym. pinnoitteita en minä ainakaan kelpuuta! Yksi sellainen paistinpannu on ollut, mutta siitä ei ollut pitkää iloa. Tosin silloin kulki mukana vielä perinteinen, metallinen lusikka-haarukka-veitsi -kombo, nykyään toki muoviset. Minulla on Trangiaan pakattu sisälle pesutyyny, "karhunkieli", mutta kun mitään pesuaineita ei kukaan tolkuissan oleva kanna mukanaan niin usein heitän vähän hiekkaa pesuveden sekaan jotta lähtee pinttyneimmät pois eikä tule heti ensimmäisillä pesuilla hangattua tuota sientä paskaksi ja sitä ei mitkään pinnoitteet kestä. Alumiini-Trangian astiat kestää normikäytössä lähes ikuisesti, jos ei nuotiolla polta niitä ihan paskaksi.
Mutta eikös noihin tavallisiin alumiinisiin pala ruoka pohjaan kovinkin helposti? Esim tämä: https://www.xxl.fi/trangia-kattila-1-5-litraa/p/1009422_1_style
Ainakin monesta paikkaa luin että noihin Jetboileihin ja vastaaviin palaa ruoat pohjaan tosi helposti. Johtuuko pohjaanpalaminen sitten polttimesta jota ei saa säädettyä tarpeeksi pienelle teholle?
Kumpiko noista keittimistä kannattaisi tilata, Jetboil Zip (https://www.xxl.fi/jetboil-jetboil-zip-kaasukeitin-0-8-l/p/1099999_1_style) vai Primus Lite (http://www.partioaitta.fi/primus-lite)? Litessä parempi tuo polttimen ja kupin kiinnitys. Jetboil taas maksaa 35€ vähemmän (45€ jos laskee kaasupullon tukijalan mukaan mitä Litessä ei ole). Liten sisälle ei ilmeisesti myöskään mahdu tuota kolmijalkaa jos sen ostaa erikseen. Ebaysta saa jotain kolmijalkaa (http://www.ebay.com/itm/201353585004) 4€:llä.
Ainakin monesta paikkaa luin että noihin Jetboileihin ja vastaaviin palaa ruoat pohjaan tosi helposti. Johtuuko pohjaanpalaminen sitten polttimesta jota ei saa säädettyä tarpeeksi pienelle teholle?
Johtuu. Poislukien ehkä uudemmat JB:t joissa kai on hienompi säätö liekille. Niinkuin sanottu, puhtaita vedenkeittimiä.
Mutta eikös noihin tavallisiin alumiinisiin pala ruoka pohjaan kovinkin helposti? Esim tämä: https://www.xxl.fi/trangia-kattila-1-5-litraa/p/1009422_1_style
Kumpiko noista keittimistä kannattaisi tilata, Jetboil Zip (https://www.xxl.fi/jetboil-jetboil-zip-kaasukeitin-0-8-l/p/1099999_1_style) vai Primus Lite (http://www.partioaitta.fi/primus-lite)? Litessä parempi tuo polttimen ja kupin kiinnitys. Jetboil taas maksaa 35€ vähemmän (45€ jos laskee kaasupullon tukijalan mukaan mitä Litessä ei ole). Liten sisälle ei ilmeisesti myöskään mahdu tuota kolmijalkaa jos sen ostaa erikseen. Ebaysta saa jotain kolmijalkaa (http://www.ebay.com/itm/201353585004) 4€:llä.
Totta kai alumiiniin tarttuu helpommin kuin tefloniin, se on ihan selvä. Itse en Jetboileja käytä tai noista kaasuista sen syvällisempiä osaa sanoa, kun olen paatunut Trangian + nesteiden käyttäjä (tosin nyt multifuel x2:lla terästettynä) ja liekin säädöllä saa lämpötilaa säädettyä siten, että niiden kanssa tulee kohtuu hyvin myös paistaessa. Kaasulla keittäessä/paistaessa lämpötilat on niin korkeita, että varmasti kärähtää helposti ja sillä tuossa aiemmin kyselinkin, onko kellään kokemuksia Jetboilin MiniMo (https://www.youtube.com/watch?v=24tf7zyJXxE):sta jossa on säätömahdollisuutta sekä fiksumman muotoinen kuppi ihan oikeaan ruoanlaittoon.
Laitoin tämmöiset testiksi tilaukseen:
http://www.ebay.com/itm/280849981736
http://www.ebay.com/itm/121443338911
Ensimmäinen on suora kopio MSR Pocket Rocketista. Jälkimmäinen on 100g painavempi, mutta antaa leveydensä vuoksi luultavasti paljon tasaisemman ja laajemman liekin mikä helpottaa ruoanlaitossa. Sytyttimellä olevaa poltinta en jaksanut ostaa kun mukana pitää olla aina tulenteko välineet kuitenkin kun ne sytyttimet hajoavat kaikissa malleissa ennemmin tai myöhemmin.
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Retkeily/Kaasukeitin/Retkikeitin-14-kW-2000035864/
Koeajoin järvellä tätä 3 viikkoa. Toimi hyvin, kaasun kulutus melko kova. Muuten asiallinen.
Pystyykö tämmösessä paistamaan lettuja kaasupolttimen kanssa: https://www.xxl.fi/trangia-s25tul-kansipaistinpannu/p/1009414_1_style
Ahvenfileitä ja lättyjä. Pystyy.
Pystyykö tämmösessä paistamaan lettuja kaasupolttimen kanssa: https://www.xxl.fi/trangia-s25tul-kansipaistinpannu/p/1009414_1_style
Oikein hyvin. Kun on vielä kunnollinen paistinlasta niin homma sujuu paljon helpommin. Itselläni on reissukäyttöön muovilasta (Prismasta), jota on lyhennetty molemmista päistä pakkaamisen helpottamiseksi.
Pystyy vaikka pastankin siinä kokkaamaan tai mitä nyt mieleen tulee. itsellenä on :
https://www.xxl.fi/mackenzie-monashee-frying-pan-paistinpannu/p/1109114_1_style
ja siinä on käännettävät kahvat, oli kesällä aivan loistava valinta :)
Nappulakenka
29.10.2015, 11.46
Jos kaipaa reissulle pieniä ruuanlaittovälineitä, niin kannattaa harkita Ikea DUKTIG - (http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/80130168/)sarjaa :) Meillä käytetään vain noita muovisia Trangian kanssa ja koonsa puolesta ne mahtuvat kannen alle kuljetuksen ajaksi.
Jos kaipaa reissulle pieniä ruuanlaittovälineitä, niin kannattaa harkita Ikea DUKTIG - (http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/80130168/)sarjaa :) Meillä käytetään vain noita muovisia Trangian kanssa ja koonsa puolesta ne mahtuvat kannen alle kuljetuksen ajaksi.
Jos on enemmän kokkailtavaa niin mukaan voi ottaa saman sarjan "keittiön" :D
http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/70129801/
Ei vaan, erinomainen oivallus, täytyypä tutustua seuraavan kerran kun käy Ikeassa! Meillä on jo aika pitkään kokkikauhana käytetty ainoastaan isoa Light my Fire -lusikkahaarukkaveistä, muut roippeet on olleet vähän turhan panttina kun puukolla saa pilkottua/leikattua ja tuolla sekoitettua yms. Se on toiminut ihan mallikkaasti ja kun hommaa sen vaikkapa räikeän oranssina niin ei huku kovin helposti pimeälläkään.
Ostin Primus Liten hintaan 99€ (105€ kaasusäiliön tukijalan kanssa mikä piti ostaa erikseen) ja hyvältä vaikuttaa ensimmäisen kokeilun jälkeen. Vesi kiehui nollakelissä 2:30 minuutin kohdilla. Kaasua kului 7g jos oikein muistan. Olishan sen Jetboil Zipin saanut 40€ halvemmalla, mutta Primuksen lukitusmekanismi ja arvosteluiden mukaan laadukkaampi rakenne vei voiton :p Yksi huono puoli tuossa tosin on. Kansi on väljä eikä pysy kiinni ellei keittimen ympäri kierrä narua tms. Pitää tehdä tarranauhaviritys minkä voi kiepauttaa keittimen ympäri. Tämä on ilmeisesti sitä Primus premiumia! :D
Tämän viikonlopun XXL:ssä Jetboil Zip 52€ postikuluineen kun tilaa uutiskirjeen: https://www.xxl.fi/jetboil-jetboil-zip-kaasukeitin-0-8-l/p/1099999_1_style
^Ei pysy ainakaan mun JB Zipissäkään kansi paikallaan luotettavasti, vaatii kuminauhan ettei polttimot jne. leviä pitkin rinkkaa. Ilmeisesti kuumuudenkestävää kantta on hankala tehdä muovimateriaalista joka ei yhtään veny lämmetessään.
Taisi venähtää viikonloppu vähän pitkäksi :)
Ei venähtäny kun yritin vaan epätoivoisesti olla vitsikäs
Kyllä tuolla pikkurisukeittimellä makkaranpalan käristää ja pari desiä vettäkin kiehahti aika vikkelään .. poltellut kuitenkin aikuisten nbuotioita viimeaikoina mutta 140gr painoisena tuo kulkisi vaikka aina mukana kun mukana tuli vielä pikkupussukka .. kevyen grilliritilän sosialisoin rantaan unohtuneesta kertakäyttögrillistä. Kuvaan tuli vahingossa iso savustuspönttö hämäämään ja risutulen päällä biltsun pieni kattilasetti, alemmassa kuvassa tikkuaski mittakaavaan.
http://but.fi/i/4lx
https://c1.staticflickr.com/1/597/22637006875_b295d90ff6.jpg
Karbaasi
16.11.2015, 23.20
Totta kai alumiiniin tarttuu helpommin kuin tefloniin, se on ihan selvä. Itse en Jetboileja käytä tai noista kaasuista sen syvällisempiä osaa sanoa, kun olen paatunut Trangian + nesteiden käyttäjä (tosin nyt multifuel x2:lla terästettynä) ja liekin säädöllä saa lämpötilaa säädettyä siten, että niiden kanssa tulee kohtuu hyvin myös paistaessa. Kaasulla keittäessä/paistaessa lämpötilat on niin korkeita, että varmasti kärähtää helposti ja sillä tuossa aiemmin kyselinkin, onko kellään kokemuksia Jetboilin MiniMo (https://www.youtube.com/watch?v=24tf7zyJXxE):sta jossa on säätömahdollisuutta sekä fiksumman muotoinen kuppi ihan oikeaan ruoanlaittoon.
Tuo MiniMo kiinnostanut itseäni ja nyt kun sen saisi xxl:stä huomiseen asti satasella niin osto on jo aika lähellä. Varmaan onnistuu perus nuudelit, pasta, puuro ja tee tuolla. Muulle ei oikein tarvetta ole.
Tuo MiniMo kiinnostanut itseäni ja nyt kun sen saisi xxl:stä huomiseen asti satasella niin osto on jo aika lähellä. Varmaan onnistuu perus nuudelit, pasta, puuro ja tee tuolla. Muulle ei oikein tarvetta ole.
Kuukausien vatuloinnin jälkeen painoin itsekin tänään entteriä. Toivottavasti on kehujen veroinen.
Lainasin viikonlopuksi Trangiaani treenikaverille ja hänen puolisolleen kun olivat lähdössä retkelle. Siis ihan oikeaan ulkoilmaan ja yön yli reissuun, sateiseen ja pimeään metsään - hui! Kaikki muut systeemit oli hankittu (teltat, makuupussit ym.), mutta keitin oli jostain syystä unohtunut joten lupauduin jeesaamaan ja laitoin idioottivarman perus-spriipolttimen mukaan. Pidin isännälle (100 % city-boy :)) pikakurssin Trangian käytöstä, ettei vaan mene ja sulata polttimon korkin tiivisteitä liekin sammutuksessa ja samalla varoittelin useampaan kertaan, että kannattaa olla tarkkana ettei Marinolia mene sapuskoihin tai kattiloihin. Eilen illalla Trangia tuli takaisin ja kyselin, miten reissu oli mennyt. Iltasapuska oli kuulemma mennyt pilalle kun olivat kuitenkin onnistuneet tumpuloimaan pari tippaa Marinolia hernekeittoon plus kaikkea muutakin, alkaen vaatteiden kastelusta, teltan pystytyksestä jne. eli lopputulema oli, että emäntä ei kuulemma lähde hänen kanssaan enää ikinä telttailemaan :)
Ei tietysti viitsi aikuista miestä alkaa kovin neuvomaan, mutta mielessäni mietin, että kuinka ihmeessä niin monet ihmiset ovat täysin vieraantuneet luonnosta ja luonnossa liikkumisesta. Pahaa tekee.
^heh, mainio tapaus.
Aiheeseen, nythän kannattaa jemmata itselleen kunnon varastot Real Turmatia xxl:n -25% alesta. Tosin voisivat mainita vkp:n tuotetiedoissa, online-ostajille.
...lopputulema oli, että emäntä ei kuulemma lähde hänen kanssaan enää ikinä telttailemaan :)
Ei tietysti viitsi aikuista miestä alkaa kovin neuvomaan, mutta mielessäni mietin, että kuinka ihmeessä niin monet ihmiset ovat täysin vieraantuneet luonnosta ja luonnossa liikkumisesta. Pahaa tekee. Eikös tässä tehty jo lähdössä fundamentaalinen virhe, kun otettiin rouva mukaan reissuun? Kunnon eräjormailut hoidetaan yksinään, tai maksimissaan parin hyvän ja hiljaisen kaverin kanssa :)
Eikös tässä tehty jo lähdössä fundamentaalinen virhe, kun otettiin rouva mukaan reissuun? Kunnon eräjormailut hoidetaan yksinään, tai maksimissaan parin hyvän ja hiljaisen kaverin kanssa :)
Vaikka oma rouva onkin (vuosikymmenten koulutuksen ansiosta) suoraan sanoen erinomainen reissukaveri niin kyllä se on juurikin näin, että ehdottomasti PARHAAT reissut tehdään joko yksin tai vähäpuheisessa miesseurassa :D
Karbaasi
17.11.2015, 12.44
^heh, mainio tapaus.
Aiheeseen, nythän kannattaa jemmata itselleen kunnon varastot Real Turmatia xxl:n -25% alesta. Tosin voisivat mainita vkp:n tuotetiedoissa, online-ostajille.
Mikä noissa muonissa maksaa noin paljon? Tuollaisen hinnalahan syö jo melkein ravintolassa.
Mikä noissa muonissa maksaa noin paljon?
Markkinat määrää hinnan. Noilla hinnoilla niitä suostutaan vielä ostamaan ja valmistajan omistajat -ne riistäjäkapitalistit- saavat kelvollisen tuoton sijoituksellensa. Jos hinta olisi korkeampi tai matalampi jompikumpi osapuoli kärsisi taloudellisesti eikä toiminnan jatkaminen olisi mielekästä.
Tuollaisen hinnalahan syö jo melkein ravintolassa.
Jos jänkhällä olisi lounasravintoloita sopivin välimatkoin niin tuskinpa noita moni söisikään. Vaikka onhan se "kokkailu" retkellä aina sellainen kiva ohjelmanumero.
Just oli taas Tokmannissa noita Knorrin pikapastoja tms viis pussii vitosella ..
Just oli taas Tokmannissa noita Knorrin pikapastoja tms viis pussii vitosella ..
Itsekin olen kanssa pääosin käyttänyt noita valmiita Knorr ym. pastoja, patoja jne. siten, että etukäteen kuivatetaan jauhelihat/kanat/lihat ym. uunissa tai sienikuivurilla, heitetään tuo pussin sisältö ja kuivalihat vakuumipussiin/pusseihin, vakuumikoneella ilmat pois ja siinä on soppvalmis annos eli reissussa ei muuta kuin vesi + emmeet pataan niin avot. Joskus laskin, että hinnaksi tulee n. 2 euroa per annos, kun itse askartelee nuo eväät etukäteen joten jos vähänkään enemmän harrastaa ulkoruokintaa niin äkkiä säästää esim. vakuumikoneen hinnan. Tuli tässä säästöinnossa mieleen, että voisihan noita periaateessa vaikka tehdä kerralla isomman satsin ja pakastaa. Tiedä sitten miten toimisi, mutta jos on vain kuiva-ainetta ja kuivalihaa niin eipä tuon nyt luulisi miksikään menevän pakastaessakaan.
Pari pussia olen itsekin maistellut tuota Real Turmatia ja mun mielestä ne molemmat oli hyviä. Tikka Masala oli muistaakseni se toinen ja se oli aika hyvin maustettu.
Onhan noi retkimuonat tavallaan järjettömän hintaisia mutta mutulla fiilistelen ettei niistä katetta silti ihan hävyttömästi kiskota. Raaka-aineet on kuitenkin jotain muuta kuin Knorr-pastoissa joissa on lähinnä pastaa ja maustettua kasvirasvaseosta, lisäksi kuivaaminen, kestävä paketointi jne. Turmatien yli kympin OVH-annoshinta ylittää mulla kipukynnyksen, mutta jos ~7-8 eurolla saa 600+ kcalin aterian, on se yleensä hintansa arvoinen siinä vaiheessa kun iltamyöhällä teltan saa pystyyn eikä ruoanlaitto vaadi veden keittämistä enempää. Pyöräreissuilla varmaan tulisi syötyä vähemmän kuivaruokia, mutta rinkkaa kantaessa on sekin kiva että muona on oikeasti kevyttä ja pakkautuvaa.
Itse kuivaamallakaan ei oikein tuntihinnoille pääse, ellei sitten pysty samalla kuivaamisen vaivalla valmistamaan reilun satsin eli monta yksittäisannosta.
...Aiheeseen, nythän kannattaa jemmata itselleen kunnon varastot Real Turmatia xxl:n -25% alesta...
Tulihan tuolta satsi tilattua taas, edellinen vastaava ale oli keväällä. Reitereille tuli hintaa 4,35e ja Real Turmal 5,18e, jotta ei paha. Reiterit ei ole niin hyviä, mutta kun sekaan laittaa koskenlaskijaa tjms niin maku paranee kummasti.
Eilen postipoika kantoi Jetboilin MiniMo:n kotiin ja ensikeitokset on nyt kokeiltu. Tosin ihan vedellä vaan.
+ Vesi kiehuu erittäin nopeasti
+ Tätä pystyy ihan oikeasti käyttämään ruoanlaittoon eli liekin säätö toimii ja potasta saa lusikoitua ihan mainiosti
+ Koko on todella kompakti
+ Kasaaminen / purkaminen supernopeaa
- Noinkohan tuo piezosytytin kestää? Onneksi on aina kipinät mukana, mutta silti, en usko tuon olevan kovin pitkäikäinen.
- Trangia-miehelle tämä on sarjassa "muovilelu". Trangiaan verrattuna paljon muovia eli rikkoutuvia osia
- Ei suojapussia (vrt. edellinen)?!?
Kyllä mä kuitenkin luulen, että meistä tulee MiniMo:n kanssa kaverit.
Eikös tässä tehty jo lähdössä fundamentaalinen virhe, kun otettiin rouva mukaan reissuun? Kunnon eräjormailut hoidetaan yksinään, tai maksimissaan parin hyvän ja hiljaisen kaverin kanssa :)
Vaikka oma rouva onkin (vuosikymmenten koulutuksen ansiosta) suoraan sanoen erinomainen reissukaveri niin kyllä se on juurikin näin, että ehdottomasti PARHAAT reissut tehdään joko yksin tai vähäpuheisessa miesseurassa :D
No jaa.
Olen muutaman kerran kokeillut reissuja äijäporukoissa ja saanut niissä melkein turpiini. Yksinkulkijakaan en ole, kertakokeilu riitti. Reippaan, fiksun ja sexyn emännän kanssa reissut ovat sen sijaan olleet ylivoimaisesti parhaita. Monia kymmeniä niitä on jo kertynytkin, kesät talvet.
Naiseni ei ehkä ole mikään harvinaisuus. Kysymys lieneekin vain siitä, että tällaiset retkeilijättäret eivät ketä tahansa erärenttua vaivoikseen huoli. :cool:
- Noinkohan tuo piezosytytin kestää?
...
Kyllä mä kuitenkin luulen, että meistä tulee MiniMo:n kanssa kaverit.
Kyllä mulla parissa tuontyyppisessä keittimessä on piezo kestänyt hyvin. Toinen on Primus Eta Solo ja toinen Kärkkäisen joku halpis keitin Pinguin, jossa riittää useammalle kapasiteettiä. Siinä tuli suojapussikin ja kaatokahvat kätevät. Samoin riiputusteline.
Olen muutaman kerran kokeillut reissuja äijäporukoissa ja saanut niissä melkein turpiini.
On sulla ollut erikoiset porukat! Tai sitten on vakava peiliin katsomisen paikka, jos ainoastaan oma emäntä jaksaa katsella eikä toisten miesten kanssa selviä metsässä. Meillä on ollut tapana, että jokainen nukkuu omassa makuupussissaan vaikka samassa teltassa koisitaankin joten jos lämpimään kainaloon hinkuu kovinkin aktiivisesti keskellä yötä niin saattaahan siinä rajoittuneella heteromiehiltä mennä kuppi nurin :)
Kyllä mulla parissa tuontyyppisessä keittimessä on piezo kestänyt hyvin. Toinen on Primus Eta Solo ja toinen Kärkkäisen joku halpis keitin Pinguin, jossa riittää useammalle kapasiteettiä. Siinä tuli suojapussikin ja kaatokahvat kätevät. Samoin riiputusteline.
No sittenhän se nähdään miten kestää, mun mielestä silti ihan rimpula. Suojapussi pitää hankkia ehdottomasti.
On sulla ollut erikoiset porukat! Tai sitten on vakava peiliin katsomisen paikka, jos ainoastaan oma emäntä jaksaa katsella eikä toisten miesten kanssa selviä metsässä. Meillä on ollut tapana, että jokainen nukkuu omassa makuupussissaan vaikka samassa teltassa koisitaankin joten jos lämpimään kainaloon hinkuu kovinkin aktiivisesti keskellä yötä niin saattaahan siinä rajoittuneella heteromiehiltä mennä kuppi nurin :)
Noh. Itse yritin olla mainitsematta näistä suuntautumisista, mitkä tietysti tulee heti mieleen kun jätkäporukat on joillakin niin etusijalla.
Kuvaannollisesti ”tuli turpiin” kun esimerkiksi en hillittömästi innostunut kun kaveri suu korvasta korvaan hymyssä veti esiin letin valkosipulia. Reissun viimesessä leirissä. Loppumatka meni sitte aika hiljasissa merkeissä. Kato kun kaikki ei ole siihen löyhkämyrkkyyn kovin ihastuneita.
El-Carpaso
21.11.2015, 11.37
Vaikea sanoa mitkä on ollu parhaita reissuja, koska kaikki on ollu niin erilaisia. Jätkien kanssa saa vedettyä kunnolla viinaa (aina hyvä vaeltaessa), mutta emännän kanssa tulee ehkä sit koettua enemmän ja paremmin.
Ruoka-asiat ja kaikki muu mahdollinen kitkaa aiheuttava on pääsääntöisesti pysynyt kurissa ihan etukäteissuunnittelulla.
Viikonloppuna tuli tehtyä ensimmäiset kenttätestit Jetboil MiniMo:lla. Lyhykäisyydessään seuraavaa:
+ tehokas
+ on se ihan hemmetin näppärä kasata/purkaa, mutta
- kun on sormet kohmeessa niin noita pieniä muovi-/kumirimpuloita (kansi, jalusta, suoja ...) on aika nuiva käsitellä ja saa ihan oikeasti olla varovainen ettei hajota
+ liekin säätö toimii ja säädin on ihan jees, mutta
- kun tuuli oikein kunnolla niin säätäminen oli ihan kellosepän työtä eli liekki oli monasti liian suuri tai jopa sammui
+ pietsosytytin on toki näppärä, mutta
- aivan liian pieni ja hankalassa paikassa, kun liekkiä yrittää saada uudelleen palamaan ja palelevin käsin, varsinkin kun sopat on jo kupissa
Voittopuolisesti kuitenkin positiivinen kokemus ja eipähän tuolla kaasulla tietysti kovin kylmissä ole tarkoitus touhutakaan, sitä varten on Trangia.
tvhakala
01.12.2015, 14.35
Sori jos jotakuta närästää, mutta on ihan pakko lisätä spriikeittimen puolustukseksi sen luotettavuus.
Eli minullahan homma meni niin päin että aiemmin käytin kaasukeitintä, mutta kun tarpeeksi monta kertaa oli kaasukeitin pettänyt niin siirryin spriihin ja sitä nykyään käytänkin lähes yksinomaan.
Kaasukeitinhän voi nääs jättää yhtäkkiä toimimatta milloin mistäkin syystä, esim. on liian kylmää, liian vähän kaasua pullossa, joku roska jossakin vääräsä paikassa tai muuten vain keittimellä huono päivä (tai kyllähän tietysti aina toimimattomuuteen joku oikea syy on, mutta ei välttämättä sellainen jonka pystyisi tai jaksaisi jossain keskellä korpea ilman internettiä ja leathermania ihmeellisempiä työkalusia korjata).
Spriikeittimen rakenne taas on niin yksikertainen että sitä on aikalailla mahdoton saada hajoamaan muuten kuin runttaamalla rusinaksi lekavarasalla, ja lämpökynttilän tai talvibuusterin avulla spriikeitin toimii niin kylmässä kuin nyt ylipäätään viitsii ruokia laitella.
Lisäksi tulee sitten se tuulenkestävyys, eli ihan oman kokeiluni perusteella totesin että pienessäkin tuulenvireessä spriitrangia keittää veden nopeammin kuin pocket rocketti, ja jos oikeasti tuulee niin sillä kaasuhärpäkkeellä ei kyllä tee yhtään mitään.
Matti Heikkinen
01.12.2015, 17.44
kaasukeittimiä olen käyttänyt erä-ja pyöräretkeilyillä vuodesta -72 lähtien alkuaikoina piti pari kertaa Gazin suutinta puhdistaa sitten kyllästyin sen tehottomuuteen ja vaihdoin Primukseen mitkä ovat toimineet kuin se kuuluisa junan vessa,pietzoja on joissakin ollut mutta kovin lyhytikäisiä,onneksi ne voi ottaa pois,jotokseni ovat senverran pitkiä että varasäiliö tai pari on aina mukana.metsäkeikoilla keittelen mahdollisuuksien mukaan tulilla,ei taida oikein Trangialla onnistua.Nollan tienoilla pitää välillä lämmittää säiliötä käsillä että kaasua tulee riittävästi.
Kaasukeitinhän voi nääs jättää yhtäkkiä toimimatta milloin mistäkin syystä, esim. on liian kylmää, liian vähän kaasua pullossa, joku roska jossakin vääräsä paikassa tai muuten vain keittimellä huono päivä (tai kyllähän tietysti aina toimimattomuuteen joku oikea syy on, mutta ei välttämättä sellainen jonka pystyisi tai jaksaisi jossain keskellä korpea ilman internettiä ja leathermania ihmeellisempiä työkalusia korjata).
Spriikeittimen rakenne taas on niin yksikertainen että sitä on aikalailla mahdoton saada hajoamaan muuten kuin runttaamalla rusinaksi lekavarasalla, ja lämpökynttilän tai talvibuusterin avulla spriikeitin toimii niin kylmässä kuin nyt ylipäätään viitsii ruokia laitella.
Lisäksi tulee sitten se tuulenkestävyys, eli ihan oman kokeiluni perusteella totesin että pienessäkin tuulenvireessä spriitrangia keittää veden nopeammin kuin pocket rocketti, ja jos oikeasti tuulee niin sillä kaasuhärpäkkeellä ei kyllä tee yhtään mitään.
Kevyen ja toimivan tuulensuojan saa taiteltua vaikka foliosta ja Primuksen ruskeasäiliöisillä talvikaasuilla keittelee sopat mukavasti ainakin vielä 10asteen pakkasessa (Primus lupailee rajaksi -22astetta). Itsekin olen vedelly viimeiset 10-vuotta kaasulla ihan ongelmitta - ainakin sen jälkeen kun tajusi jättää ne edullisimmat butaanipurnukat kaupan hyllylle..
Itsellä Trangia + MultifuelX2 tulee aivan varmasti säilymään soppatykkinä #1 ja MiniMo laitetaan reppuun päiväpatikalle, säiden salliessa. En usko, että itse alkaisin folioratkaisuja askartelemaan tuulensuojaksi varsinkaan talvikeleillä, mutta täytyypä kuitenkin käydä ostamassa kokeeksi purkki talvikaasua.
arctic biker
04.12.2015, 09.15
Suvikeleissä on riittänyt Markillin pikkanen https://backpackinglight.com/markill_peak_ignition_canister_stove_review/ ja savustuspussista riipaistu tuulensuoja.
Trangia, kaasupolttimella on mullekin se oikea keitin, takavuosina kunnei kunnon talvikaasua edes ollut niin kummasti ihan niillä pitkänmallisilla päniköillä pärjäsi.
Edit, Markill on ollut jotain 10v ja ihmeekseni pietzokin pelaa!
arctic biker
04.12.2015, 14.40
Primuksen ruskeasäiliöisillä talvikaasuilla keittelee sopat mukavasti ainakin vielä 10asteen pakkasessa (Primus lupailee rajaksi -22astetta). Itsekin olen vedelly viimeiset 10-vuotta kaasulla ihan ongelmitta - ainakin sen jälkeen kun tajusi jättää ne edullisimmat butaanipurnukat kaupan hyllylle..Juha-H
Muistan jopa samalla nikillä kirjoittaneeni jonnekin jottei nuo kaasuseokset samalla lailla seostu kuin vaikka sahabensa. Kunhan ravistat pänikkää niin homma on ok. Uskoin silloin ja vieläkin että oikein kylmässä näistä pikkupäniköistä tulee propaani ekana ja sitten kun kaasusäiliö lämpenee niin butaania, mitä tää isobutaani mahtaa olla niinen kuukkeloimatta tiedä. Varsin kylmissä eli -22C Trangia poltin toimi, toki vaati pientä temppuilua ja perehtyneisyyttä.
Sori meni ny pyöräretkeilyn ohi, harvempi nyt pakkasaikaan reissussa on.
Pakkaskäyttöön noilla kaasuillahan on kikkoja jos mitä. Jetboilin 4 seasonin kaasullakin kyllä nollan lähestyessä alkaa olla melko nihkeää menoa kun purkki jäähtyy, mutta sen päälle voi lusikalla varovasti valella kattilasta lämmintä vettä jos ei halua sormilla lämmittää säiliötä. Toinen kikka jota en ole testannut, on kanisterin istuttaminen astiaan jossa on vettä, jolloin kanisterin lämpötila ei mene ainakaan alle nollan kun se jäähdyttää itse itseään tyhjentyessä.
Hurjin modaus on kanisterin ympäri menevä kierukka kuparisukkaa/lankaa jonka toinen pää on liekissä ja joka lämmittää purkkia. Tuon kanssa saa olla melko tarkkana, näen sieluni silmin väsähtäneen retkeilijän ja tulipallon...
En ole nähnyt että kertaakaan olis kaasu kenelläkään pettänyt noilla kimppameriretkillä .. ite kuitenkin siellä sitkeästi ainoana lätrännyt tenulla. Lasagnevuoasta (?) tulee kuulemma helposti tuulisuoja.
Mitä Matti tarkoitti tällä: "metsäkeikoilla keittelen mahdollisuuksien mukaan tulilla,ei taida oikein Trangialla onnistua" ?
Matti Heikkinen
04.12.2015, 18.22
tarkoitin että keitellessäni esim Saariselällä syysretkillä virallisilla tai epävirallisilla tulentekopaikoilla en ole vielä kenenkään nähnyt keittelevän Trangian keittoastioilla avotulella
Mä oon trangiakloonin pikkukattilaa käyttäny nuotiossa ja kaasulla satunnaisesti .. kopiotrangia maksoi kaksikymppiä kahvipannuineen :)
Juha Jokila
04.12.2015, 18.47
Hurjin modaus on kanisterin ympäri menevä kierukka kuparisukkaa/lankaa jonka toinen pää on liekissä ja joka lämmittää purkkia. Tuon kanssa saa olla melko tarkkana, näen sieluni silmin väsähtäneen retkeilijän ja tulipallon...
Ainakin kaasutrangialla kaasurasia ylettyy aivan hyvin kattilan kannen päälle lämpenemään. Vähän seuraa äänestä liekin tehoja ja välillä voi ottaa hetkeksi poiskin.
Ja sitten olen huomannut, että pelkkä tiiviisti aseteltu tuulisuojakin auttaa niihin kaasurasian päälle ruuvattaviin kaasupolttimiin siirtämään lämpöä liekistä rasiaan.
Trangia toimii ja kestää avotulella ihan mainiosti, jos ja kun tummumista ei lasketa. Kestotestiä jo 70-luvulta asti.
PuffySticker
05.12.2015, 15.16
Kyllä, Trangian setti on hyvä avotulella. Silloin kun on ollut käytössä sekalaisesti kaasulla ja viunalla toimivia, ollaan tietenkin säästelty niitä kaasusetin osia, kun niihin noki ei kuulu yhtä luontevasti.
Olen harkinnut Jetboilin paistinpannun hommaamista, ei tietenkään keveimmille reissuille mutta joskus vois olla käyttöä. Järkeilin, että ehkäpä sen pannu voisi joskus esitellä nuotiolle ja selvittää miten nämä kaksi tulevat juttuun.
arctic biker
05.12.2015, 15.43
Toki Trangian kattilat pelaa avotulella, kokemusta tuolta 1982 alkaen. Ainu vaan että mielikuvani mukaan noki sitten tehokkaasti eristää kaasupolttimella käytettäessä. Ja jossain vaiheessa alakaa jurppimaan kattiloitten teräsvillalla puhdistus. Mun Trangia on toki varsin vanhaa perua. Eikä muuten kestänyt pirun vehje kun epähuomiossa peruutin silloisen kuplani keittimen päälle. Ei ollu kännyaikaa joten palautteen sain joskus. Kenttäoloissa pientä meukarointia niin Maukka ja ja Kurppa olivatten ruhjomani Trangian saaneet käyttökuntoon. No Maukka keittelee nyt tuolla jossain. RIP.
Nappulakenka
08.12.2015, 10.40
Pakkaskäyttöön noilla kaasuillahan on kikkoja jos mitä. Jetboilin 4 seasonin kaasullakin kyllä nollan lähestyessä alkaa olla melko nihkeää menoa kun purkki jäähtyy, mutta sen päälle voi lusikalla varovasti valella kattilasta lämmintä vettä jos ei halua sormilla lämmittää säiliötä. Toinen kikka jota en ole testannut, on kanisterin istuttaminen astiaan jossa on vettä, jolloin kanisterin lämpötila ei mene ainakaan alle nollan kun se jäähdyttää itse itseään tyhjentyessä.
Yksi vinkki tuohon kaasupullon lämmittämiseen on heittää esim. Savotan kädenlämmitin (http://finn-savotta.fi/tuotteet/savotta-kadenlammitin/) kaasupullon pohjaan. Jetboilia minulla ei ole, joten en osaa sanoa miten tuo mahtaa istua pullon ja tukijalkojen alle, mutta Trangian kanssa nuo toimivat todella näppäristi. Samoilla lämmittimillä saa myös esilämmitettyä makuupussin.
Toinen hyvin yleinen tapa on kääntää kaasupullon ylösalaisin ja näin saadaan parannettua kaasun virtausta. Tämä on kätevä kun pullo alkaa olla tyhjä tai juuri kylmällä ilmalla.
Kesäaikaan mennään pikku Trangialla, yhdellä pienellä kattilalla ja kaasupolttimella. Itse omilla retkilläni 2-3 viikkoa maanteillä ja useinmiten ihmistenilmoilla syön välipalaksi matkan aikana leipää, juustoa, munia ja leikkeleitä runsaalla voilla höystettynä ja leirissä sitten jotain lämmintä ruokaa.
Ruokatauot ovat päivällä hyvin nopeita, ettei kroppa jämähdä. Illalla leirissä joko leirintä-alueella tai luonnossa ei sitten jaksakaan jonkun 200 km päivämatkan jälkeen juuri muuta kuin pussista pasta Bolognese tai vastaava Trangiaan ja lisäksi leipää ja kahvia ja nukkumaan. Aamulla taas kaurapuuro, leipää ym. ym. ja baanalle. Tätä piiri pieni pyörii leikkiä sitten päivät putkeen. Välillä voi hemmotella itseään käymällä jossain grillillä tai vastaavalla.
Eihän tuo mitään kovin ravitsevaa ole, mutta sillä pärjäilee. Hyväähän tuossa pyörämatkailussa on se, että käytännössä kaikki mitä suuhun pistät on palanut hetken kuluttua pois, joten painonhallintaa harjoitan vain kotioloissa ja silloinkin harkiten.
Pääpaino noilla retkillä on minulla ainakin muualla kuin syömisessä. Ruoka on vain sitä varten, että jaksaa liikkua ja nauttia ajamisesta ja ympäröivästä maisemasta yms.
http://i9.aijaa.com/m/00956/14442021.jpg (http://aijaa.com/LKRH8I)
Viron reissu tuli tehtyä. En ottanut mukaan Sinolia, vaan ostin paikallisesta 2*0.5l Saaremaa 80% polttonestettä. Toimii todella hyvin Trangialla. Palaa puhtaasti ja ei tuo pahaa makua ruokaan jos vähän loiskuu. Iltateen keitossa pitää olla varovainen ettei roisku teeveteen.
Iltateen keitossa pitää olla varovainen ettei roisku teeveteen......aivan liikaa, vaan sillai sopivasti :)
Trangia-tenupoltin ja Triangle / Esbit / Vango Hexagon risukeitin, joku noista tai pari mukana. Titaanikuppi + kansi. Spork. Noilla mennään tätä nykyä.
Real Turmat suosikki retkimuonista. Muutoin mitä vain energiatiheää + säilyvää. Tankkaushengessä.
Jami2003
12.05.2019, 07.47
Nostetaampa wanhaa lankaa.
Hakusassa on retkikeitin joka toimisi näillä 220g butaani patruunoilla. Tämä siksi että veneen keitin käyttää jo samaa joten näitä löytyy aina varastosta. Vai toimiiko ns multikeitin tällaisella jos vaan on oikea suulake. Hakusassa pieni keitin suunnistuskisoihin ja (talvi)vaelluksille. Eli osaako joku suositella jotain keitintä?
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190512/299658d828cb0f357fa9cfb3f62c1eaf.jpg
^en osaa vastata, mutta ihmetellen kysyn pitääkö kesken suunnistuskisojen alkaa kokkailla jotain?
Talvella on hyvä olla hyvää kaasua. Itse suosin multifuelia ja bensaa. Kesällä msr:n pocket rocket ja 110 g patruunoita. Yleensä keittimissä tarvitaan kierteelliset patruunat mitä ei kuvassa oleva ole. En tiedä onko adaptereita tuohon.
--
Ei kurjuutta kummempaa
Jami2003
12.05.2019, 08.24
^en osaa vastata, mutta ihmetellen kysyn pitääkö kesken suunnistuskisojen alkaa kokkailla jotain?Jukola ja tiomila yms eli pitkät viestit kestävät puoli vuorokautta ja kisakeskuksessa tulee vietettyä sen reilun vuorokauden. Itsekin ihmettelin kun wanhat konkarit kasailivat keittimiä että mitäs noilla tekee ennen kuin itselle karttui kokemusta aamu kahdelta ylihintaisen pyttipannun jonottamisesta että jaksaa omalla osuudella muutaman tunnin päästä. Jukolassa ruuat on vielä ihan hyviä mutta ruotsissa hirveitä. Molempiin nähden pötköttely teltan vieressä ja pussikeiton & pikakahvin kokkailu on luksusta [emoji3]
Jami2003
12.05.2019, 08.27
Talvella on hyvä olla hyvää kaasua. Itse suosin multifuelia ja bensaa. Kesällä msr:n pocket rocket ja 110 g patruunoita. Yleensä keittimissä tarvitaan kierteelliset patruunat mitä ei kuvassa oleva ole. En tiedä onko adaptereita tuohon.
--
Ei kurjuutta kummempaaTäytyy tutustua tuohon. Kaunis ajatus olisi käytää noita butaani patruunoita kesällä niin ylijäämä kaasun poltto ei ole ongelma mutta itsekin vähän epäilen että suoraa sovellusta ei ole kun en koskaan ainakaan ole nähnyt...
Eikös nuo ole brittilässä suosittuja ja saatavilla olevat keittimet on enimmäkseen tätä tyyppiä: https://www.decathlon.co.uk/camp-bistro-2-camp-stove-id_8368613.html
Jonkun tuommoisen helposti kuljettelee Jukolan leiriin mutta tuskin vaellukselle.
^veneessä lienee lähelle tuollainen
--
Ei kurjuutta kummempaa
Jami2003
12.05.2019, 12.10
Jeps veneessä mulla on toi ja miksei ton Jukolaankin kanna mutta yhdelle miehelle jo turhaa tilan vientiä ja painoa kun kuitenkin puoli litraa kerralla on tarve keitellä. Jos ei muuta keksi niin sitten toi mukaan mutta kiinnostaisi kokeilla pitkästä aikaa uutta retkikeitintä. Trangia oli käytössä kymmenisen vuotta sitten ja vieläkin löytyy mutta sinolin kanssa läträäminen ei kiinnosta.
Diy mies tietysti purkais ton venekeittimen päreiksi ja rakentaisi polttimesta sekä kaasupullon pitimestä tilatehokkaamman ja kevyemmän ratkaisun.
ReissuReino
12.05.2019, 12.18
Aliexpressistä löytyy hakusanoilla "camping gas stove adpater" erilaisia sovittimia millä voi muuttaa kaasupullon pistomallisen liittimen normaalille retkikeittimelle sopivaksi 7/16" kierreliitokseksi.
Jami2003
12.05.2019, 12.26
Aliexpressistä löytyy hakusanoilla "camping gas stove adpater" erilaisia sovittimia millä voi muuttaa kaasupullon pistomallisen liittimen normaalille retkikeittimelle sopivaksi 7/16" kierreliitokseksi.Kiitti, täytyypä tutustua...
Eikös nuo ole brittilässä suosittuja ja saatavilla olevat keittimet on enimmäkseen tätä tyyppiä: https://www.decathlon.co.uk/camp-bistro-2-camp-stove-id_8368613.html
Jonkun tuommoisen helposti kuljettelee Jukolan leiriin mutta tuskin vaellukselle.
Tollasia oli Honkkarissa poistossa syksyllä "ovh jotain 50" hintaan 9€, melkeinpä ostin ihan huvin/varmuuden vuoksi mutta kun oli niin hassun näköinen tuo kaasusäiliö niin jätin hyllyyn
Jami2003
12.05.2019, 13.09
Tollasia oli Honkkarissa poistossa syksyllä "ovh jotain 50" hintaan 9€, melkeinpä ostin ihan huvin/varmuuden vuoksi mutta kun oli niin hassun näköinen tuo kaasusäiliö niin jätin hyllyynMökki käytössä toi on älyttömän kätevä. Retkille turhan iso.
Metsämuija
12.05.2019, 16.39
Hauska yhteensattuma. Äitienpäivälounaalla nuotiolla pohdin juuri, että mikä ihmeen puteli vastapäisellä pariskunnalla oli trangiassaan ja sehän oli juuri tuo linkitetty! Vissiin liittimiä saatavissa...
Trangia oli käytössä kymmenisen vuotta sitten ja vieläkin löytyy mutta sinolin kanssa läträäminen ei kiinnosta.
Reikää tuulisuojan kylkeen sitten. Trangiaan sopiva kaasupoltin maksaa viitisenkymppiä.
Trangia on toki nykypäivään keittimiin verrattuna painava mutta tuulisuoja on hyvä ja kokonaisuus on tukeva verrattuna kanisterin päälle ruuvattaviin kaasuihin.
usko juntunen
14.05.2019, 22.00
Reikää tuulisuojan kylkeen sitten. Trangiaan sopiva kaasupoltin maksaa viitisenkymppiä.
Trangia on toki nykypäivään keittimiin verrattuna painava mutta tuulisuoja on hyvä ja kokonaisuus on tukeva verrattuna kanisterin päälle ruuvattaviin kaasuihin.
Tässä juuri sellainen vanhempi Trangia kaasupolttimolle tuunattu.
Kävi semmonen hama, että muki jäi pois kuormasta. Pienen tuumaushetken jälkeen teltan salko sai toimittaa mukin virkaa;)
Kitalaen tuolla diy -"mukilla" saa heleposti rakoille jos imuttaa liika ahneesti. Hyvä puoli=pinnalla olevat porot ei tule suuhun.
https://lh3.googleusercontent.com/BASZbkqBMzAXijT9yiLfnPjylkuzybBmL5HpjlZIhxTdKYe76Z nIuXrnfIUdu3-yprX3FjSsMerxZPyFDiKmJAgX5HISWdJkC3Kkvd50FBxN4Y-OzKt41WWyqVzdCyQL_qo-FoJ0hUllxSekoqJCw5H253sd0RK178IQuJ_oxqulrwVzcDfVZP ROznFYp0S_QlS0iEs6X1QL_EFG_U0z1BhdpzqK0aPCcW8zJq_Q AjWrXf1guSTys2Z2LsNhclAB7sURPWmqNqjiU98ES0Dj8HBgbS b1Tcj9mOlp56sHwZUDHc7dtdOYDOVFJUxC4ZWRLir5ucqB2APt D6y-pA-13E7asTHl4FbWNdy3kprirHydQww-BjBHyQWp_8BK44_HjLRzi8M_AAv_1DmhatrPra1iXxe2sDMT7U q7iXpjpYhTzrD3ter1oRTnODbzMeiZG8PdQN5sU9nRo_lqS8TZ PB-vzZcgNgIAVD0jouiv2l0pyD9vQ305zBuOXCIPCYMc45ZB3Gg0P P-YgVBiIagkqsC7qWGlXHMxiNBMcWT-B4OgYx8ZaqVx37HOK-BJMucImINVhjvtOcuAzfa00VHAMUtujeQvYdh4NBgBxia4GV12 o0m-VfO-UpPZFrCSI77tXh35QbCTde2P5TVoQNFMhPxhrkObypPu=w640-h480-no
Nickname
10.03.2020, 15.49
Tämmöinen lojunut kaapissa 2kk, pitäisi käydä jossain välissä koeajamassa, liekkö kellään kokemuksia tämmösestä härvelistä ja polttoainetableteista?
https://i.ibb.co/7J1xvqj/IMG-20200310-153344.jpg
https://i.ibb.co/nLVmP46/IMG-20200310-153428.jpg
^On mutta ei tältä vuosituhannelta. Kyllä tuollakin yksinäinen kiireetön kulkija keittelee ruokansa kunhan tabletteja (polttoainetta) riittää. Risukeitin on ehkä järkevämpi vaihtoehto.
Eiköhän tuollakin voi risuja poltella vaikka oikean keittimen hyötyjä ei ihan olekaan.
K.Kuronen
10.03.2020, 17.51
Noi esbit-palat soveltuvat parhaiten viimeiseksi hätävaraksi.
Nickname
10.03.2020, 19.03
Noi esbit-palat soveltuvat parhaiten viimeiseksi hätävaraksi.
Jeespoks, vähän skeptinen olin itsekin näitten tablettien suhteen ja tuo keitin olikin heräteostos kun oli halpa ja todella kompaktin kokoinen.
^On mutta ei tältä vuosituhannelta. Kyllä tuollakin yksinäinen kiireetön kulkija keittelee ruokansa kunhan tabletteja (polttoainetta) riittää. Risukeitin on ehkä järkevämpi vaihtoehto
Eiköhän tuollakin voi risuja poltella vaikka oikean keittimen hyötyjä ei ihan olekaan.
Risukeitin ei hirveästi kiinnosta kun tulee vastaan tuo nokeamis ongelma ja märkien risujen polttaminen mahtaa olla aika tuskaista touhua, pitää käydä tekemässä koekeitto näillä tableteilla ja ottaa aikaa miten nopeasti vesi kiehuu, voihan tuohon ostaa sitten Trangian spriipolttimen niin pitäisi toimia.
Risukeitin ei hirveästi kiinnosta kun tulee vastaan tuo nokeamis ongelma ja märkien risujen polttaminen mahtaa olla aika tuskaista touhua, pitää käydä tekemässä koekeitto näillä tableteilla ja ottaa aikaa miten nopeasti vesi kiehuu, voihan tuohon ostaa sitten Trangian spriipolttimen niin pitäisi toimia.
Risukeittimen nokeamisesta olen samaa mieltä, mutta kannattaa tutustua kuusen kuivien alaoksien käyttöön. Palavat niin märkinä kuin kuivinakin. Nimim. kahvit helposti keskellä suota sateessa.
voihan tuohon ostaa sitten Trangian spriipolttimen niin pitäisi toimia.
Kattilat yms. ilmeisesti on jo hankittuna? Ellei ole, kannattaa ehkä kuitenkin ostaa Trangia täydellisenä pakettina. Tulee halvemmaksi, jos (kun) siihen lopulta kuitenkin päätyy.
K.Kuronen
11.03.2020, 09.39
Jeespoks, vähän skeptinen olin itsekin näitten tablettien suhteen ja tuo keitin olikin heräteostos kun oli halpa ja todella kompaktin kokoinen.
Jos keittelytarpeet ovat kevyet ja nopeat, eväät turmaatia ja pikakahvia, eikä väkeä ole yhtä enempää, niin siihen käyttöön itselläni on jotakin seuraavaa:
https://live.staticflickr.com/65535/49646858541_182bc6e08d_b.jpg
Kahvipannu on mallia Trangia 325.
Mulla on kutakuinkin sama paketti; patruuna, msr:n pocket rocket ja 0.7 litran titaanimuki. Sillä combolla keitetään kahvit ja tehdään ruoat. Polttimeen kannattaa satsata siinä mielessä että se olisi nopea eli tehokas tuhlaamatta suotta polttoainetta.
Nickname
11.03.2020, 11.53
^^^ ^^ trangia on turhan iso kompleksi, 0.5L kattila on matkalla ja tarkoitus olisi runkolaukkuun mahtuva ratkaisu eli pieni keitin ja yksi kattila jolla tehdään se yksi ruoka tai korkeintaan kaksi jos venähtää päivä.
Jos lähden lenkille millä on tarkoitus myös ruokailla niin silloin ei ole kiire ja nokipannukahvit onnistuu kattilassakin ja tässä tapauksessa "ruualla" tarkoitan puuroa tai vaikka munakasta, lisänä sitten patukoita sun muuta
^No sittenhän se vastaus on pieni kaasukeitin (Pocket rocket tai kilpailija/kopio), 100g kaasu ja yksi kuppi/astia.
Juha Jokila
11.03.2020, 16.07
Onko Jetboilit (https://varuste.net/Jetboil+Flash+PCS+1%2C0L+keitin?_tu=35642&_omin[1]=174913) ja vastaavat jo pois muodista?
Nickname
20.03.2020, 13.45
Esbitin tabletti keitin koe käytetty ja vesi kiehui n.10min eli yksi tabletti riitti juuri ja juuri, tosin vesi oli jäähileistä eli aikas kylmää joten kesällä oletetusti toimii paremmin. Vähän näyttää nokeavan nämä Esbitin tabletit, tuoteselostuksessa luki " ei savuta " eli oletin ettei myöskään nokea, pitää yrittää etsiä nokeamaton vaihtoehto näille tableteille tai sitten kuljettaa kattilaa minigrip pussissa.
Onko Jetboilit (https://varuste.net/Jetboil+Flash+PCS+1%2C0L+keitin?_tu=35642&_omin[1]=174913) ja vastaavat jo pois muodista?En tunne tuotetta, mutta nähnyt jotain kuvia ja on käsitys että niissäkin olisi jotain muuta kuin pelkkä monikäyttöinen kippo?
Juha Jokila
21.03.2020, 13.45
En tunne tuotetta, mutta nähnyt jotain kuvia ja on käsitys että niissäkin olisi jotain muuta kuin pelkkä monikäyttöinen kippo?
No vakiosetissä on se yksi kattila ja poltin osa, jotka käyttöä varten kiinnittyy yhteen ja muodostaa aika hyvin tuulelta suojatun ja lämmönsiirron kannalta tehokkaan kombinaation. On parhaimmillaan veden lämmittämisessä pakastekuivattuihin muonapusseihin. Huono puoli on, ettei muut kattilat oikein toimi polttimella, eikä kattilaa voi kunnolla käyttää esim. nuotiolla. Youtube on varmasti täynnä esittelyvideoita.
MSR WindBurner (https://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/equipment-c3/stoves-c12/all-stoves-c145/windburner-1-0l-personal-stove-system-p8546) ja Primus All-In-One (https://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/equipment-c3/stoves-c12/all-stoves-c145/lite-all-in-one-stove-p3760) on vastaavat kilpailijat.
En mä tiedä mikä noista olisi paras, mutta kaupassa hypistelyn perusteella kallistuisin tällä hetkellä ehkä MSR:ään. Niitä olisi saanut XXL:stä välillä pilkkahintaan, mutta kun vanha perinteinen poltin toimii edelleen, en ole raskinut. Eniten tollasta Windburneria kaipasin joskus lapin mtbSeikkailussa, kun piti avotunturissa helvetinmoisessa tuulessa saada äkkiä ruokavesi kuumaksi.
Grandi66
21.03.2020, 16.18
Itsellä tuo jetpoili. Olen tykännyt kyllä.
Lähetetty minun K10 laitteesta Tapatalkilla
Tämä ollut muutaman kerran käytössä ja pidän kovasti.
Pieni, kevyt, tehokas ja pysyy puhtaana.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/44710/kgqbb
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
https://scandinavianoutdoor.fi/primus/varusteet/ruokailu-ja-astiat/retkikeittimet/etaexpress-2013/
Laitetaas tännekin tuo nyt kun kerta keittimistä täällä juttua. Eli toimiva kampe, etenkin tuohon hintaan.
https://www.biltema.fi/vapaa-aika/leirinta-retkeily-ja-ulkoilu/ulkokeittiovarusteet/retkikeitin-14-kw-2000035864
Pari tommosta ollut käytössä useamman(n.50p/v) vuoden, ei mitään ongelmia.
Myös noita pienempiä Jetboileja kaksi käytössä, tuo rättikahva on tosi onneton. Niittasin mukista otetun rautalankakahvan tilalle pelittää paremmin.
Itse äänestän jaloilla noiden Biltema keitinten puolesta.
Poistin myös kaikista noista nystyrät joilla muki on keittimessä kiinni, helposti takertuu muki keittimeen ja tulee tapaturma.
https://www.biltema.fi/vapaa-aika/leirinta-retkeily-ja-ulkoilu/ulkokeittiovarusteet/retkikeitin-14-kw-2000035864
..Poistin myös kaikista noista nystyrät joilla muki on keittimessä kiinni, helposti takertuu muki keittimeen ja tulee tapaturma.
Löytyykö kuvaa alkuperäisestä vs nykyisestä modatusta tuotteestasi ?
Mitäs mieltä jengi on noista risukeittimistä, ois varmaan kevyt kanniskella ja pieneen tilaan meneviä. Löytyykö kokemuksia? https://scandinavianoutdoor.fi/savotta/varusteet/ruokailu-ja-astiat/retkikeittimet/grumpy-stove-risukeitin/
Kampiapinahan risukeitintä on käyttänyt, joten siltä vois saada parhaan arvion. Eihän se nopein ja se risujen kerääminen on aina se homma, joka pitää tehdä että jotain tapahtuu. Jos aikaa on niin miksei elävällä tulella (=risukeitin) keittelisi kun samalla saa vähän lämpöä ja valoa.
K.Kuronen
11.04.2020, 15.26
Risukeittimistä on toinenkin toteutustapa, eli pyöreä, kaksiseinämäinen. Oma mallini sopii korkean titaanikattilan sisään. Tässä yksi totetutus, josta itsellä ei tosin ole kokemusta: https://www.solostove.com/solo-stove-lite/
Matti Heikkinen
11.04.2020, 18.19
Risukeittimessä on pari probleemaa,ensiksi käyttö metsäpalovaroituksen aikana ja toinen,laki kieltää oksienkin keräämisen toisen maalta ja tulen tekemisen,risukeitin ei ole varmaan niin umpinainen ettei kipinöitä voisi lentää,mielestäni kaasu on helpompi vaihtoehto,voihan tehdä kuten yksi nöösi joka oli kirjoittanut kirjan ensimmäisestä Lapin pyörämatkastaan,mukana oli molemmat ja yöpymisvarusteena riippumatto mutta myös teltta mukana eikä luottanut että kaupoista saa ruokaa,lähetti ruokaa paketeissa matkan varrelle
ilkkaluukkonen
13.04.2020, 11.38
Minua kanssa mietityttää tuo risukeittimen laillisuus yleensäkkin. En usko, että kukaan oikeasti pahastuu pikkurisujen keräämisestä, mutta ”nuotiomaisuudesta” saattaa pahastuakkin. Toki niitä nuotioitakin näkee ihan siellä sun täällä, vaikkei virallista tulipaikkaa olisikaan.
Teknisesti ottaen maasta eristetty risukeitin ei ole avotuli, avoin taas on. Järkeä saa käyttää...
Itellä pieni alle 200 gr risukeitin joka saattoi olla matkassakin joskus taskukokoisen kaasukeittimen ja pikkukaasupullon kanssa kaasupullon kokoisella titaaniminikattilalla. Saattoi olla paistinpannukin matkassa. Kajakissa kulkeekin sitten täysikokoinen trangia ym.
Jami2003
13.04.2020, 12.09
Avotuli kielto koskee myös ulkotulipaikkoja joissa tuli on eristetty maasta ihan samoin tavoin (Lapissa monesti käytössä raudasta tehty tulipesä). Johan sen nimikin sanoo. Avotuli = avointuli. Sillä perusteella luulisi risukeittimen olevan kielletty.
Sitä en tiedä miten sitten laki tulkitaan. Itse en ole koskaan oikein ymmärtänyt risukeittimen päälle.
Avotuli kielto koskee myös ulkotulipaikkoja joissa tuli on eristetty maasta ihan samoin tavoin (Lapissa monesti käytössä raudasta tehty tulipesä). Johan sen nimikin sanoo. Avotuli = avointuli. Sillä perusteella luulisi risukeittimen olevan kielletty.
Sitä en tiedä miten sitten laki tulkitaan. Itse en ole koskaan oikein ymmärtänyt risukeittimen päälle.
Hormittomissa ulkotulipaikoissa on kielto yleensä maanomistajan toimesta Kansallispuistoissa ja vastaavissa metsäpalovaroituksen aikaan. Siinä mielessä voisi toki ajatella että se koskisi moraalisesti muutakin tulta. Ei ole tosiaan tuolla risukeittimellä tullut pahemmin keiteltyä mutta ehkä pidemmällä omavaraisella reissulla kaasun säästämiseksi voisi olla hyvä.
K.Kuronen
13.04.2020, 14.00
^Noilla pidemmillä omavaraisilla, sivistyksen ja täydennyksen tavoittamattomissa, risukeittimelle löytyy perusteltua käyttöä. Jos tulen tuoman tunnelman laskee perusteluksi, niin vähän kevyemmilläkin reissuilla.
ilkkaluukkonen
13.04.2020, 14.51
Teknisesti ottaen maasta eristetty risukeitin ei ole avotuli, avoin taas on. Järkeä saa käyttää...
Itellä pieni alle 200 gr risukeitin joka saattoi olla matkassakin joskus taskukokoisen kaasukeittimen ja pikkukaasupullon kanssa kaasupullon kokoisella titaaniminikattilalla. Saattoi olla paistinpannukin matkassa. Kajakissa kulkeekin sitten täysikokoinen trangia ym.
Juuri tuolla tavalla risukeitin houkuttaisi. Olisi vähän niinkuin varakeittimenä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.