Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Virallinen vastine: Miksi pyöräilemme autotiellä?



Sivut : 1 [2]

Ilborg
28.04.2016, 19.14
Hyvä huomioida myös että ihan tilannenopeudestakin riippumatta voi miettiä myös autoilun kannalta että onko mukavampi pysähtyä että fillaristi vaihtaa (vaikka kävellen suojatiellä) ajoradan puolelta toiselle koska klv päättyi toisella puolella, tai jotain vastaavaa. Tai jos autoilijana miettii sitä että onko mukavampi että fillaristi singahtaa aidan takaa keulan edestä vai että autoilijana ajat 30km/h alueella fillaristin perässä kerrankin rajoitusten mukaan? Monella tuppaa unohtumaan tuo että mitkä on ne todennäköiset vaihtoehdot, että todellisuudessa sääntöjä rikkova fillaristi voi jouduttaa jopa autoilijoiden matkaa siihen nähden että menisi lain kirjainta noudattaen.

seppo_taalasmaa
13.07.2016, 13.49
Opin tänään paljon uutta töissä kun ruokatauolla vanhempi naishenkilö alkoi valistamaan siitä, miten pyöräilijät ovat aina kusipäitä ja ajavat autotiellä ilman mitään perusteita. Jos kevlilä on vaarallista ajaa niin sitten pitää vain taluttaa, jos pyörä ei kestä tappajasepeliä tai lasia kevlillä niin sitten sitä pitää kantaa siellä kevlillä. Myös muita kullan arvoisia vinkkejä annettiin. Jos liikenteessä pelkää jotain, esim yhdistelmärekkoja, motariramppeja jne. niin niiltä pitäisi ottaa kortit pois ja kieltää ajaminen ( mites ne tuoreet autokoululaiset). Myös pyörät pitäisi kieltää.

Voi penkele kuin alkoi harmittamaan tuollainen asenne, jossa muita "koulutetaan" liikenteessä.

paaton
13.07.2016, 13.55
Opin tänään paljon uutta töissä kun ruokatauolla vanhempi naishenkilö alkoi valistamaan siitä, miten pyöräilijät ovat aina kusipäitä ja ajavat autotiellä ilman mitään perusteita. Jos kevlilä on vaarallista ajaa niin sitten pitää vain taluttaa, jos pyörä ei kestä tappajasepeliä tai lasia kevlillä niin sitten sitä pitää kantaa siellä kevlillä. Myös muita kullan arvoisia vinkkejä annettiin. Jos liikenteessä pelkää jotain, esim yhdistelmärekkoja, motariramppeja jne. niin niiltä pitäisi ottaa kortit pois ja kieltää ajaminen ( mites ne tuoreet autokoululaiset). Myös pyörät pitäisi kieltää.

Voi penkele kuin alkoi harmittamaan tuollainen asenne, jossa muita "koulutetaan" liikenteessä.

Ja maltoit pitää suusi kiinni? Itse olen omasta mielestäni aika hyvä tuonkaltaisissa tilanteissa, ainakin naamanväri muuttuu tuuban puhujalta aika nopeasti.

seppo_taalasmaa
13.07.2016, 14.02
Ja maltoit pitää suusi kiinni? Itse olen omasta mielestäni aika hyvä tuonkaltaisissa tilanteissa, ainakin naamanväri muuttuu tuuban puhujalta aika nopeasti.

Argumentoin Suomen tieliikennelakia erityisesti pykälän 8 momenttia 3. Siis pysyin kyllä korrektina, jos sitä tarkoitit, ja perustelin miksi tietyissä tilanteissa pyöräilijä ajaa ajoradalla (ei autotiellä, koska tieliikennelaki ei tunne sanaa autotie). Tuntui myös erityisesti harmittavan miksi kaupunkialueen ulkopuolella pyöräilijät eivät aja 15cm leveällä pientareella vaan valkoisen viivan päällä tai ajoradan puolella. Käsittääkseni jos piennar on levennetty esim 1m, siellä ajetaan ihan mielellään, muuten se on niin vaarallinen ajaa ettei hiekan, roskan ja lasinsirpaleiden joukkoon ole mitään asiaa.

Eikö ole ihan sallittua ajaa porukkalenkeillä ( esim 10 pyöräilijää ) kaksi rinnakkain, niin että oikeanpuolimmainen ajaa niin lähellä valkoista viivaa kun on turvallista. Tämähän lyhentää sitä letkaa puolella, ja helpottaa näin ohittamista?

Koskeeko tuo kaistan keskellä oleva keltainen viiva (ohituskielto) periaatteessa myös pyöräilijöitä. Eli siis jos pyöräilijät ajavat letkassa ajoradan kohdalla, jossa on ohituskielto, niin onko autoilija oikeutettu ohittamaan letkan, vai pitäisikö odottaa keltaisen viivan päättymistä, niinkuin muunkin liikenteen kanssa?

TemMeke
13.07.2016, 14.17
kaistan keskellä oleva keltainen viiva (ohituskielto)

Keltainen viiva ei ymmärtääkseni ole ohituskielto, vaan keltaisen viivan ylityskielto. Ohituskielto on erillinen liikennemerkki. Monesti ovat samassa kohtaa, eivät aina. Ilman kieltomerkkiä saa ohitella keltaista viivaa ylittämättä.

Kieltomerkkikään ei kiellä ihan kaikkea ohittamista:
Merkillä kielletään muun liikkuvan moottorikäyttöisen ajoneuvon kuin kaksipyöräisen sivuvaunuttoman moottoripyörän tai mopon ohittaminen. Merkki ei koske kääntymistä varten ryhmittyneen ajoneuvon ohittamista ryhmittymisalueella. Merkki on voimassa seuraavan maantien tai kadun risteykseen taikka merkkiin 352 asti.
(352 on ohituskielto päättyy)



Edit: Sen vertaa jäi itseäkin kiinnostamaan mitä keltaisesta viivasta tarkemmin sanotaan, että kaivelin senkin. :)
Sulkuviiva on yhtenäinen ajokaistojen välissä oleva keltainen tai valkoinen viiva. Sulkuviiva on keltainen, kun se erottaa vastakkaiset ajosuunnat toisistaan ja muulloin valkoinen.

Ajoneuvo ei saa ylittää ajosuunnalleen tarkoitettua sulkuviivaa eikä ajaa sen päällä. Sulkuviiva on tarkoitettu ajoneuvon ajosuunnalle silloin, kun sulkuviivan vieressä sen oikealla puolella ei ole katkoviivaa. Milloin tällainen sulkuviiva on keltainen, ei ajoneuvo myöskään saa ajaa sen vasemmalla puolella.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182

seppo_taalasmaa
13.07.2016, 14.29
Keltainen viiva ei ymmärtääkseni ole ohituskielto, vaan keltaisen viivan ylityskielto. Ohituskielto on erillinen liikennemerkki. Monesti ovat samassa kohtaa, eivät aina. Ilman kieltomerkkiä saa ohitella keltaista viivaa ylittämättä.

Kieltomerkkikään ei kiellä ihan kaikkea ohittamista:
Merkillä kielletään muun liikkuvan moottorikäyttöisen ajoneuvon kuin kaksipyöräisen sivuvaunuttoman moottoripyörän tai mopon ohittaminen. Merkki ei koske kääntymistä varten ryhmittyneen ajoneuvon ohittamista ryhmittymisalueella. Merkki on voimassa seuraavan maantien tai kadun risteykseen taikka merkkiin 352 asti.
(352 on ohituskielto päättyy)

Eikö ohittavan autoilijan ole velvollista pitää jonkunnäköistä turvaväliä ohitettavaan 1m ?

TemMeke
13.07.2016, 14.33
Eikö ohittavan autoilijan ole velvollista pitää jonkunnäköistä turvaväliä ohitettavaan 1m ?

Tietty kaikki ohittajan velvollisuudet on voimassa noissakin kohdin. :)

paaton
13.07.2016, 14.41
Juu, eli käytännössä kapealla maantiellä ei saa ohittaa pyöräilijää keltaisen viivan kohdalla. Leveämmällä kulkuneuvolla ohitus ei onnistu edes isommalla tiellä riittävänä kaukaa. Tämä on se, mitä monet eivä tunnu millään ymmärtävän. Ajatellaan, että pyöräilijä pitää pystyä ohittamaan aina.

On muuten paljonkin sellaisia paikkoja, joissa maantiepyörällä ei ole turvallista ajaa siellä leveälläkään pientareella. Pientareella voi olla paljon kivia ja muuta moskaa, tai se on luokattoman huonossa kunnossa pinnoitukseltaa.

TemMeke
13.07.2016, 14.44
On muuten paljonkin sellaisia paikkoja, joissa maantiepyörällä ei ole turvallista ajaa siellä leveälläkään pientareella. Pientareella voi olla paljon kivia ja muuta moskaa, tai se on luokattoman huonossa kunnossa pinnoitukseltaa.

Monesti ne tärinäraidatkin rouhitaan keskelle muuten hyvää piennarta. :(

seppo_taalasmaa
13.07.2016, 14.57
Juu, eli käytännössä kapealla maantiellä ei saa ohittaa pyöräilijää keltaisen viivan kohdalla. Leveämmällä kulkuneuvolla ohitus ei onnistu edes isommalla tiellä riittävänä kaukaa. Tämä on se, mitä monet eivä tunnu millään ymmärtävän. Ajatellaan, että pyöräilijä pitää pystyä ohittamaan aina.

On muuten paljonkin sellaisia paikkoja, joissa maantiepyörällä ei ole turvallista ajaa siellä leveälläkään pientareella. Pientareella voi olla paljon kivia ja muuta moskaa, tai se on luokattoman huonossa kunnossa pinnoitukseltaa.

Joo kiitos varmistuksesta, tätä juuri laskeskelin. Tyypillinen ajorata on vaikka sen 7m leveä, 3,5m per puoli. Pyöräilijä aja siinä kaistan reunassa viivan päällä ja on 50 leveä maantieohjus. Jo noin 2m leveä auto (230cm peilien kanssa) ajaa lain asettamalla metrin turvavälillä niin rikkoo silloin aina keltaista viivaa ( 0,5m + 2,3m +1m ). Tosin yleensä se piantare on ajokelvoton jolloin tila on vieläkin kapeampi kun pyöräilijä ajaa reunaviivan vasemmalla puolella.

kauris
13.07.2016, 15.25
Näinhän se on mutta on minut poliisikin ohittanut maantiellä puolisen metriä vastaantulevan kaistan puolella mennen kohdassa, jossa on ollut keltainen viiva. Vaikka ei saisi, niin kyllä yksittäisen tai muutaman pyöräilijän pystyy tällä tavalla ihan turvallisesti ohittamaan, jos vastaantulevaa liikennettä ei ole. Keltainen viivahan on tiessä ainakin yleensä sitä varten, että ohittaminen ei ole lähtökohtaisesti siinä kohdassa turvallista, koska näkyvyys eteenpäin ei ole tarpeeksi pitkä tulossa olevan mutkan tai tiessä olevan kumpareen tai "laakson" takia. Hyvin lähellä samaa nopeutta kulkevan auton saati yhdistelmärekan tms. ohittamiseen ei jää siis tarpeeksi aikaa ja matkaa näkemäesteen vuoksi. Kolmea kymppiä ajavan pyöräilijän tai kaksi pystyy silti autolla ohittamaan yleensä turvallisesti, jos ei ihan kumpareen harjanteen alla tai jyrkässä mutkassa olla ja näinhän kaikki autoilijat myös tekevät kuten mainitsemani poliisi. Mutta järkeähän siinä pitäisi käyttää ja sitä ei valitettavasti kaikki autoilijat tee vaan iso osa ohittaa pidemmänkin pyöräletkan tai yksittäisen pyöräilijän saman tien muusta liikenteestä tai näkyvyydestä huolimatta ja oli keltaista viiva tai ei.

Ilborg
13.07.2016, 18.53
Yleisesti pitäisi kitkeä etenkin tuo koulutusmentaliteetti. Ajoneuvoa ajavan ei ole lähtökohtaisesti mikään tarkoitus vahtia muiden sääntöjen noudattamista, etenkään tässä tapauksessa jossa monesti on hyvinkin hankalaa seurata että missä saa ajaa pyörällä ja missä ei. Itse ajetaan niin ettei aiheuteta vaaratilanteita itselle tai muille. Tiellä olevat hidastajat eivät lähtökohtaisesti ole ilkeitä, vaan ajattelevat joko omaa etuaan, tai eivät omaa näkemystä toisen osapuolen saappaissa olemisesta, tai ihan vain noudattavat vaikkapa lakia. Koulutuksen sijaan voisi tuolla liikenteessä ottaa asenteeksi että pisteitä saa jos saa jonkun muun hyvälle tuulelle olemalla kohtelias.

TemMeke
13.07.2016, 20.41
Tyypillinen ajorata on vaikka sen 7m leveä, 3,5m per puoli. Pyöräilijä aja siinä kaistan reunassa viivan päällä ja on 50 leveä maantieohjus. Jo noin 2m leveä auto (230cm peilien kanssa) ajaa lain asettamalla metrin turvavälillä niin rikkoo silloin aina keltaista viivaa ( 0,5m + 2,3m +1m ).

Sen verran täytyy vielä tarttua tähän, että kyllä niitäkin paikkoja on, joissa fillarin mahtuu ohittamaan oikein hyvin ylittämättä keltaista viivaa. Omalla työmatkalla esmes yhdellä suoralla kaista on niin leveä, että vasemmalle kääntyvän rekan mahtuu ohittamaan oikealta. Vastaavasti, jos siinä sattuu olemaan fillari, eikä kääntyvää ajoneuvoa seisomassa, niin kyllä sen fillarin ohi mahtuu oikein hyvin ja ihan laillisesti. :)

Vastaavia levennyksiä on aika monessa paikkaa, mut tuossa nyt ainakin on varmuudella keltainen viiva, kun ohi ajellessa varmistin.

rhubarb
14.07.2016, 00.13
Ajoneuvoa ajavan ei ole lähtökohtaisesti mikään tarkoitus vahtia muiden sääntöjen noudattamista,

Liian pehmeästi sanottu. Ajoradalla liikkuvalla ei ole mitään oikeutta arvuutella onko joku muu ajoneuvo ajoradalla asianmukaisesti vaiko ei.

Ilborg
14.07.2016, 18.08
Liian pehmeästi sanottu. Ajoradalla liikkuvalla ei ole mitään oikeutta arvuutella onko joku muu ajoneuvo ajoradalla asianmukaisesti vaiko ei.

Lähtökohtaisesti siksi, että jos joku selvästi on vaaraksi muille, tästä kuuluu ilmoittaa poliisille. Muut tapaukset sitten oletetaan että liikenne on asia mihin itse ei voi vaikuttaa, vaan siihen kuuluu mukautua. Itse voi vaikuttaa liikenteeseen lähinnä tekemällä siitä muille helpompaa, jolloin joku toinen osapuoli voi tulla jopa iloiseksi sinun ystävällisyyden takia. Joskus saattaisi jopa nähdä hymyn joltain osapuolelta joka ei ole verhonnut naamaansa heijastavan lasin taakse.

tamperester
15.07.2016, 07.45
Eilen joku Volvo V70 kuski liekö yökastelia tai muuten vaan ahdistunut,ajoi lähes hipaisten ohi pirkkalan anjan rantatiellä,toki olihan meitä kaksi pyöräiliää rinnakkain ihan reunassa että tukossahan se tie oli vissiin.

Konaman
16.07.2016, 01.38
Eilen joku Volvo V70 kuski liekö yökastelia tai muuten vaan ahdistunut,ajoi lähes hipaisten ohi pirkkalan anjan rantatiellä,toki olihan meitä kaksi pyöräiliää rinnakkain ihan reunassa että tukossahan se tie oli vissiin.
Tuo on aika kapea ja mutkainen tie täysin ilman pientareita. Mielestäni ei ole mitään syytä ajaa 2 rinnakkain, ellei ole joku iso joukko ajamassa.

Frosty
16.07.2016, 08.52
Eilen joku Volvo V70 kuski liekö yökastelia tai muuten vaan ahdistunut,ajoi lähes hipaisten ohi pirkkalan anjan rantatiellä,toki olihan meitä kaksi pyöräiliää rinnakkain ihan reunassa että tukossahan se tie oli vissiin.


Tuo on aika kapea ja mutkainen tie täysin ilman pientareita. Mielestäni ei ole mitään syytä ajaa 2 rinnakkain, ellei ole joku iso joukko ajamassa.
Tuollaiseen tilanteeseen on aivan toimiva malli, jota käytetään laajasti ainakin keski- ja Etelä-Euroopassa. Autoilija, joka tarvitsee pyöräilijöiden apua ohitukseen, antaa pyöräilijöiden takana äänimerkin. Sellaisen asiallisen, ei mitään minuutin konserttia. Pyöräilijät tunnistavat näin autolijan ohitustarpeen, ja reagoivat tilanteeseen esimerkiksi menemällä peräkkäin sopivassa paikassa. Jos ohituspaikan löytäminen on eritysien vaikeaa, ja pyöräilijöiden taakse alkaa vaikkapa kertyä jonoa, voi olla fiksua pysähtyä muutamaksi sekunniksi esim. bussipysäkille.

Erityisen kohtelias pyöräilijä osoittaa vaikkapa kedenheilautuksella huomanneensa autoilijan ohitustarpeen. Erityisen kohtelias autoilija kiittää kädenheilautuksella ohituksen jälkeen.

tapna
16.07.2016, 09.09
Tuollaiseen tilanteeseen on aivan toimiva malli, jota käytetään laajasti ainakin keski- ja Etelä-Euroopassa. Autoilija, joka tarvitsee pyöräilijöiden apua ohitukseen, antaa pyöräilijöiden takana äänimerkin. Sellaisen asiallisen, ei mitään minuutin konserttia. Pyöräilijät tunnistavat näin autolijan ohitustarpeen, ja reagoivat tilanteeseen esimerkiksi menemällä peräkkäin sopivassa paikassa.

Tuo äänimerkki olisi sinänsä toimiva malli. Mutta, ikävä kyllä, suomalaisessa liikennekulttuurissa äänimerkit auton tööteistä pyörän soittokelloihin rinnastetaan valitettavan useasti keskisormen näyttämiseen tai muunlaisiin solvauksiin.

-jamo-
16.07.2016, 09.35
Minä olen siirtänyt fillarointiani enenevässä määrin ajoradalle. Käytännössä kaikki kohtaamani vaaratilanteet ja onnettomuudet ovat sattuneet pyörätien jatkeella kun autoilija ei huomaa minua tai katsoo oikeudekseen mennä ensin kun on isompi. Ja klv:lläkin on välillä täpäriä tilanteita koirien, mummojen, lasten, kännykkään tuijottajien ja rullaluistelusauvojien kanssa. Ajoradalla tuntuu huomattavasti turvallisemmalta.

Blackborow
16.07.2016, 09.45
Tuollaiseen tilanteeseen on aivan toimiva malli, jota käytetään laajasti ainakin keski- ja Etelä-Euroopassa. Autoilija, joka tarvitsee pyöräilijöiden apua ohitukseen, antaa pyöräilijöiden takana äänimerkin. Sellaisen asiallisen, ei mitään minuutin konserttia. Pyöräilijät tunnistavat näin autolijan ohitustarpeen, ja reagoivat tilanteeseen esimerkiksi menemällä peräkkäin sopivassa paikassa. Jos ohituspaikan löytäminen on eritysien vaikeaa, ja pyöräilijöiden taakse alkaa vaikkapa kertyä jonoa, voi olla fiksua pysähtyä muutamaksi sekunniksi esim. bussipysäkille.

Tuo tuskin toimii Suomessa koska minä ja minulla oikeus ajaa tässä ja toisaalta menisivät nuokin pois tieltäni tai yleisesti vaan koska minä.

TemMeke
16.07.2016, 10.30
Johan siellä kusipääpyöräilijöiden ryhmässä jotkut rekkamiehet ovat keksineet soittaa torvea aina kun ohittavat autotiellä* pyöräilevän fillarin, vaikka se olis miten leveällä pientareella, eikä vieressä olis kelviä..



*) ...koska itse puhuvat siitä.

scf_
16.07.2016, 14.31
Opin tänään paljon uutta töissä kun ruokatauolla vanhempi naishenkilö alkoi valistamaan siitä, miten pyöräilijät ovat aina kusipäitä ja ajavat autotiellä ilman mitään perusteita. Jos kevlilä on vaarallista ajaa niin sitten pitää vain taluttaa, jos pyörä ei kestä tappajasepeliä tai lasia kevlillä niin sitten sitä pitää kantaa siellä kevlillä. Myös muita kullan arvoisia vinkkejä annettiin. Jos liikenteessä pelkää jotain, esim yhdistelmärekkoja, motariramppeja jne. niin niiltä pitäisi ottaa kortit pois ja kieltää ajaminen ( mites ne tuoreet autokoululaiset). Myös pyörät pitäisi kieltää.

Voi penkele kuin alkoi harmittamaan tuollainen asenne, jossa muita "koulutetaan" liikenteessä.
Ojennetaan käsi, ehkä noustaan seisomaan, ja esittäydytään kohteliaasti etunimi sukunimi kusipääpyöräilijäksi ihan kuin ei olisi koskaan tavattu. Sen jälkeen toista nolaamatta ja tuntoja kiistämättä sekä provosoitumatta autetaan rouvaa tai vanhempaa neitiä purkamaan turhautumisensa ja näkemään yleistämisensä turhuus sekä liikenne kokonaisuutena ja yhteispelinä. Fiksu ihminen ymmärtää.