PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ajo-ote

Nautilus
27.04.2013, 03.17
Kävin ensimmäistä kertaa pyörälemässä tänä vuonna Tunturi Retki Superilla 37km pari päivää sitten.
(Merida 4D odottaa jo kasattavaksi)
Tuli mieleen, että mikä mahtaisi olla oikea ranteen asento ?
Etten riko itseäni enempää (taitaa plantaari faskiitti vasemmassa olla jo juoksun takia) niin,
onko se karatemainen kämmenselkä suoraan käden jatkeena vai johonkin suuntaan
myötäilevä ote paras ?
Alas/ylös ?

fiber
27.04.2013, 08.56
Ranteen kulma muodostuu luonnostaan ajoasennon ja tangon yhteisvaikutukseesta, eikä kannata sotia niitä vastaan yrittämällä pitää rannetta tietyssä kulmassa.

Jos tulee rannekipuja, vaikka aika ajoin vaihdat otetta ja verryttelet käsiä, on ajoasennossa jotain pielessä: etäisyydet, satulan kulma, tangon korkeus tai tangon muoto. Näistä syistä voi tulla liikaa painetta käsille. Joskus tankokin voi olla hyvä, kunhan sen kiertää fiksumpaan asentoon.

kaakku
27.04.2013, 10.06
Jarrukahvat kannattaa asentaa pikkaisen "sisäänpäin" kääntyneiksi. Oikean asennon löydät kokeilemalla.

Jake_Kona
27.04.2013, 10.19
Kuinka paljon sitä pyörää on kasattu tehdasasetuksilla? Vai onko ihan irto-osina hankittu/tullut.
Sillä tangon asento ja jarru/vaihdinkahvojen kohta tangolla kannattaa säätää ennenkuin laittaa teippejä sun muuta.

kmw
27.04.2013, 11.00
..... Joskus tankokin voi olla hyvä, kunhan sen kiertää fiksumpaan asentoon.

Näin on. Pienelläkin pyöräytyksellä voi aikaansaada hyvinkin suuren muutoksen ajotuntumassa. Koskee sekä droppi- että risertankoja.

Jake_Kona
27.04.2013, 11.09
En ole vielä oikein saanut mieleistä ajoasentoa dropeilla kun vaihteita vaihtaakseen joutuu kääntämään ranteita. Yläotteella hyvä tasaihen asento käsillä, mutta alaotteen mutkalta ei voi ajaa pitempään. Jos käsiä pitää alaotteen tasaisella on ranne luonnollisessa asennossa. Onko tämä se paikka jossa yleensä alaotteella ajatte? Kun vaihteille ja jarrulle joutuu erikseen siirtämään ja kurkottamaan kyynerpäitä laskemalla

Markku Silvenius
27.04.2013, 12.02
Jarrukahvat kannattaa asentaa pikkaisen "sisäänpäin" kääntyneiksi.

Ei.

fiber
27.04.2013, 12.57
Alaotteella ajan satulassa istuessani yleensä kädet tangon noin 45° nousevalla osalla. Kahvat on asennettu sen verran alas, että saan siitä vaihdettua vaihteet näppärästi otetta siirtämättä. Alaotteen tasaisella (alimmalla) otteella kädet on yleensä silloin, kun persus nousee satulasta tai on muuten totisempaa menoa. Kyllä kaikkia otteita tulee käytettyä ihan jo duuniinkin polkiessa.

Kuvittelin aluksi, että Nautiluksella on suora stonga, mutta taitaa tosiaan olla kyse maantietangosta. Sen kanssa saattaa tulla pulma alaotteella, jos paine kämmenen ulkosyrjässä osuu hermon kohtaan. Pieni tangon kääntö tai vaihto "ergo"-tyyppiseen, jossa kaarreosassa on suorempi pätkä, voi auttaa siihen. Tietysti myös hyvä ajohanska tukee kättä ja sen kudoksia.

Tässä ihan oiva kuva-artikkeli kippurasarvien käyttöön (http://lovelybike.blogspot.fi/2012/06/drop-bar-hand-positions-introduction.html).

arctic biker
27.04.2013, 14.55
Täälläpäin pari vanhempaa eli minun ikäistä herra ajelee noilla retki supereilla. Viistoputkivaihtajat ja kahvat todella tangon mutkassa eessä alhaalla. Kummatkaan ei ole tätä kahvoilta ajamista näköjään hoksanneet. Ihan pahaa tekee kun näen. Samaan oireyhtymään kuuluu että molemmilla on etuvaihtaja kait rikki kun ketju on sille isolle 53piikkiselle etuselle pysyvästi jäänyt. Mun polvetkin alkaa heijän vääntämistä kattoessa myötätunnosta kipuilla.

arctic biker
27.04.2013, 15.10
Alaotteella ajan satulassa istuessani yleensä kädet tangon noin 45° nousevalla osalla. Kahvat on asennettu sen verran alas, että saan siitä vaihdettua vaihteet näppärästi otetta siirtämättä.©fiber

Tuossa oottaa tallilla uuvet punaiset kuoret ja pino vaijeria. Vaihoin äsken 100millisen kannattimen tilalle 90mm joka onkin seilannut edeltäjäänsä nähen 10mm alempana ja 5 milliä ylempänä ja ny taas 5 mm alempana. Oottanut että mun privaattitie kuivuu jotta viittii alkamaan pyöränpesuun ja vahaukseen ynnä uusintakasaukseen ja siinä yhteydessä taas hunttaamaan mihinkä noi kahvat taas asentais. Ritcheyn Curve on tanko. Mun soololenkeillä vastatuuleen puskiessa alaote on ihan kiva kunhan ei liika alhaalla, ja mukavahan se olis pystyä tuolloin myös vaihteita käyttämään. Kahvat on semmoiset ettei tuolla toisella säikeellä ilkeä mainita, Microshiftersit. Jotenkin huomannut ettei ihan milleistä mutta kuitenkin aika tarkkana pitää olla kahvojen asennuksessa. Oottelen sopivan uupuneen tilan sadepäivää.

fiber
27.04.2013, 17.56
Nythän sitten pitääkin heti tarkentaa, kun kävin lenkillä ja asiaa tuli tarkemmin ihmeteltyä.

Kuvassa neljä tavanomaisinta otetta. Kaikkia niitä tuli käytettyä aika tasaisesti saman verran tällä lentokenttälenksulla (http://www.endomondo.com/workouts/182095643/295225). Alinta otetta tuli käytettyä hiukan enemmänkin kuin alamutka-otetta. Kaiken kaikkiaan laskin käyttäneeni lenkin aikana kahdeksaa ajo-otetta. Bianchi on suht rento retkeilypyörä, joten asennot eivät ole kisakireitä. Kahvat ovat 105-sarjaa, ja isommat kuin Ultegrassa.

https://lh6.googleusercontent.com/-eCwP4y8XUB8/UXvyZhv8VSI/AAAAAAAAGGA/KPXbbCirqzs/w647-h428-p-o/Bianchi-otteet.jpg (https://plus.google.com/u/0/photos/117846882761468042204/albums/5871553051100663089/5871553059577681186)

Marsusram
27.04.2013, 18.56
Pientä vaihtelua kannattaa harrastaa, hyväkin asento on turruttava jos siihen ainoaan jämähtää.
Jokainen rento ja tukeva ote on "oikea", kippuratangosta niitä löytyy kokeilemalla useita.

Kippuratangolla kruisaillessa tulee ajettua 80% hoodeilta, sormia lepuuttaen, melko vähän painoa etupyörälle, hartiat rentona.
Jarrutus käy noin:
http://farm8.staticflickr.com/7236/7383345516_42606a5698.jpg
Tietysti jos vauhtia ja tehoja tarvitsee, tai polkee vastatuuleen, niin sitten täytyy painautua tiukemmin tankoon kiinni.
Noissa Fiberin kuvissa puristetaan sen verran kovempaa, että on rystyset valkoisena:D

kaakku
27.04.2013, 19.13
Ei.

Olisi pitänyt kirjoittaa varmaan sanan "kannattaa" tilalla "voit". Kerro ihmeessä lisää että miksi ei näin. Mun tassut ainakin tykkäävät luonnostaan olla vähän eri asennossa kuin luotisuoraan eteenpäin. Ko. vinkin bongasin fillari-lehdestä jonkun ammattimaista bikefittingiä tekevän haastattelusta.

fiber
27.04.2013, 19.18
Minusta olisi kyllä outoa ajaa kahvat sisempänä kuin tanko. Alaotteella vaihtajan liike menisi liian kauaksi sormista, jotka osuvat vaihtajiin ulkokautta. Jos on kovin pienet, lyhytliikkeiset tai sähkötoimiset kahvat, niin ehkä sitten. Mutta ei toimisi mun 105/Ultegra-kahvoillani.

Jake_Kona
27.04.2013, 19.46
Huomasin pieniä ja ehkä ratkaisevia eroja tankojen suhteen. Fiberin ( Bianchi?) ohjaustanko on hieman etukenossa ja jarrukahvat ylempänä tangolla ja lisäksi droppi on pienempi kuin omissani ( ja marsusramin). Tankoasetelma tuo jotenkin mieleen merchxin tyyliä. Tarkoitan, että tuosta on ehkä alaotteella helpompi tavoittaa vaihtajat.
Minulla kipeytyy kädet jos tiputan tangon etuosaa etuviistoon. Tai en ole sitä pitkällä lenkillä kokeillut kun 15km jälkeen jo kipeytyivät uuden tangon asennuksen jälkeen. Piti siis nostaa samaan kuin ennenkin.

Markku Silvenius
27.04.2013, 22.40
Olisi pitänyt kirjoittaa varmaan sanan "kannattaa" tilalla "voit". Kerro ihmeessä lisää että miksi ei näin. Mun tassut ainakin tykkäävät luonnostaan olla vähän eri asennossa kuin luotisuoraan eteenpäin. Ko. vinkin bongasin fillari-lehdestä jonkun ammattimaista bikefittingiä tekevän haastattelusta.

Tää menee samaan kategoriaan kuin angoraiset polvenlämmittimet. Käytännölliset mutteivät hyväksytyt.

sledgehammer
28.04.2013, 16.32
Mä oon itselle ottanut ajoasennon suhteen semmoisen tavoitteen, että kaikista asennoista olisi hyvä ajaa. En mä edes tiennyt, että se on mahdollista, ennen kuin palaset loksahti cyclon kanssa kohdalleen. Moni aina sanoo, ettei säädöissä ole vikaa, täytyy vaan totutella. Kuuluukin olla kärsimystä puolen kesää, ennen kuin tottuu. Päätin, että nyt sitten hierotaan ja kokeillaan sinnikkäästi kaikki mahdollinen. Nyt se on tavoitteenakin järkevä, kun tiedän, että se on ihan mahdollista. Paskamaista se on ajaa semmosella käppyräsarvella, jota ei pysty ajamaan kuin hoodeilta. Cyclolla vetelin helposti +60km lenkkejä alaotteelta. On aika kivaa, kun vastatuulella ei tarvii olla tuulen riepoteltavana ja silti voi nauttia ajosta. Mulla kaiken A ja O on se, että kyynärniveleen tulee riittävästi kulmaa. Jos se on lähellä suoraa, alkaa hartia mennä jäkkiin ja sen seurauksena sormet puutuvat. Mulle sopii se, että polvi menee vaikka kyynärnivelen etupuolelle, mutta se on paha jos kyynerpää jää liian kauaksi polvilumpiosta. Kumaraan on mukavampi painua, jos sitä ei tartte tehdä kädet suorana.

kaakku
28.04.2013, 17.25
Tää menee samaan kategoriaan kuin angoraiset polvenlämmittimet. Käytännölliset mutteivät hyväksytyt.

Mitä?

Markku Silvenius
29.04.2013, 13.45
Mitä?

Tästä se selviää:

http://www.velominati.com/the-rules/

Säännöt #1, #2, #4, #43, soveltaen #44 ja #46 sekä lisämuistutuksena #56, #60, #65, #66 varmaankin liittyy tähän caseen.

;)