PDA

Näytä tavallinen näkymä : Tubeless paineet maantiepyörässä?



Kva66
23.04.2013, 22.35
Itsellä harkinnan alla otanko tubeless kumit käyttöön. Uuden pyörän alla vanteet + päälyskumit, jotka ovat tähän tarkoitukseen sopivat. Itse en ole koskaan tällaisilla ajanut taikka niitä asentanut.

Olen foorumin eri ketjuja lukenut läpi. Katsonut Youtubesta asennusvideoita.

Keskustelussa "Pahoja tubeless ongelmia" paineen osalta viitataan maastopyörän paineisiin.

Mikä on oikea paine Tubeless renkaassa maantiepyörässä? Yhdessä videoklipissä kerrotaan että voi ajaa pienemmällä paineella kuin sisäkumellisella renkaalla. Paineistahan täällä myös yhdessä ketjussa keskustellaan.

Itse olen vanhalla pyörällä, jossa sisäkumit, ajanut paineilla 6 edessä ja 7 takana. Painoa 73 kg. Aiemmin pidin korkeampia paineita. Mukavuussyistä vähensin painetta. Tärinä haittasi. Hidastuiko nopeus tämän jälkeen, en tiedä.

Eli miten on tubeless paineiden kanssa maantiepyörässä, paljonko pannaan ja miksi?

Ja kannattaako ne ottaa käyttöön? Huomaako normiharrastaja eron sisäkumiversioon nähden?

mhelander
23.04.2013, 22.49
Tubeless-gummit on maantiepyörässä kuulemma hyviä kun ei tule käärmeenpuremia. Samoin rullaavuutta on väitetty paremmaksi kun sisällä ei ole renkaan kasaan painuessa kitkaa lisäävää sisuria. Samoin periaatteessa painoa säästyy.

Mitä tulee paineisiin niin itse ajoin ennen tuubirenkailla about niin kovilla paineilla kun jaksoin käsin pumpata. Ei kuulemma ole optimaalisinta etenkään ei niin tasaisella asfaltilla ja onhan se kyytikin kovaa 19-millisillä kivikovilla renkailla.

Yleensä suositellaan noin 15 %:n painumaa renkaalle. Painumalle voi laskea rengaspaineen jos tietää renkaalle tulevan painon ja renkaan leveyden. Painuma voi olla suurempikin tubeless-renkaalla ja siis paine alhaisempi jos mukavuus tai pito sitä vaatii.

Esimerkiksi mun noin 48/52 painonjakaumalla ja 83.7 kg:n kokonaispainolla 19-millisille tulee 8.6/9.2 bar, 23-millisillä 6.2/6.6 bar, 28mm:lle 4.4/4.7 bar jne.

Jos olisin hankkimassa nyt avokiekkoja niin ne mitä todennäköisimmin olisivat tubeless-tyyppiset. Sen verran silmät avautu maastovehkeen ghetto-tubeless konversiolla.

arctic biker
24.04.2013, 06.12
Samoin rullaavuutta on väitetty paremmaksi
Tähän astisissa testeissä maantietubelekset on selkeesti hävinny normirenkaille. Tosin viimesessä Tourin rengastestissä tubelessparhaimmisto jo aika hyvin pyöri.
edit, kysymyskin oli. Samat hyväksi havaitsemani paineet kuin avo+sisuriyhdistelmälle.

El-Carpaso
24.04.2013, 20.18
Tähän astisissa testeissä maantietubelekset on selkeesti hävinny normirenkaille. Tosin viimesessä Tourin rengastestissä tubelessparhaimmisto jo aika hyvin pyöri.
edit, kysymyskin oli. Samat hyväksi havaitsemani paineet kuin avo+sisuriyhdistelmälle.

No ei nyt ihan selkeesti hävinny kuitenkaan. Plus, että pitää ottaa myös huomioon kisarenkaan ja harjoittelurenkaan eroja rullaavuudessa. Harjoittelurenkaat yleensä rullaa aika paljon huonommin, mutta kirii muilla ominaisuuksilla.

Tubelesseissa jännä on se, että kyyti pehmenee vaikka paineet olis samat. Jotenki se sisäkumi koventaa kyytiä, mutta ei siitä sen enempää.
Tosiaan tubelessilla voi ajaa pienempää painetta. Mä painan 105kg ja pidän takana 7bar ja edessä 6.5bar. Hyvin kulkee ja suodattaa tärinää. Rullaavuudessa täytyy myös ottaa huomioon, että usein noi testit tehdään tasaisilla rullilla. Vaikka rullien karheus ei vaikuttaisi renkaan rullaavuuteen eri paineilla, niin silti vertailussa tubeless kumin kanssa olis hyvä käyttää alempia paineita kuin normaalin avorenkaan kanssa. Tiedä sitten miten tämä vaikuttaa vertailtavuuteen.
Toinen merkittävä tekijä on yleisen tärinän vähennyksen vaikutus kuljettajan tehontuotantoon. Se on jännä vertailu, että saataisiin optimi tehot/rullaavuus irti renkaasta kuitenkin maksimaalisella kuljettajan tehontuotannolla. Vähemmän painetta lisää rullaavuutta, mutta vähentää tärinää.

Pitäis ottaa selvää onko tuollaista testiä koskaan tehty, ja kuinka paljon henkilökohtainen ajotyyli ja kunto vaikuttaa tehoon tärinässä. Paris-Roubaixissa kuitenkin porukka kulkee mukuloillakin aika hyvää vauhtia, mutta yleensä isot tynnyrireidet pärjäävät mukuloilla paremmin.

Ynnykkä
12.04.2014, 17.42
Onko tälle palstalle kirjoittajissa maantie tubeless käytössä? Onko vaikuttanut hyvältä? Itse pohdin alkaakko käyttää tubelessia. Kisoja tai siis tapahtumia minulla vain muutama vuodessa. Eli toisin sanoen katsotaanko tubeless hyöty riittäväksi?

Ynnykkä
12.04.2014, 17.48
Mavic aksium 23-622 taitanee sopia tubelessiin jos nyt alan käyttämään mömmöjä.

exfatman
15.04.2014, 21.14
Yhden päivän ja asennusongelmien jälkeen Ultermo ZX 23mm paineet oli 7.1-7.3. Kuskilla painoa aikalailla tasan 100kg.
Ehkä noin puolikaan barin pienemmät olisi olleet paremmat, mutta kun asennuksessa oli "riittävästi" ongemia, niin eka lenkki mentiin noilla. Rengas itsessään oli positiivinen yllätys.

Parin viikon aikana on löytynyt omiin mieltymyksiin ja ajo-olosuhteisiin sopivat paineet. Isomalla tiputuksella meno muuttui "löysäksi" ja jos yhtään nosti aloituspainesta niin asfaltin urat, pikisaumat, kivet ym. tekivät ajamisesta melkoista tärinää.
Edessä ja takana 6.8-7.0bar tuntuu sopivalta.