Näytä tavallinen näkymä : On One Pompetamine ja sen kilpailijat
Hakusessa olisi levyjarrullinen fillari yleispyöräksi jolla hoidettaisiin kaikki ajot työmatkailusta pitempiin reissuihin kesät talvet.
Pompetamine on nyt jostain syystä aiheuttanut innostuksen, iso syy löytyy varmaankin tyylikkäästä ja pelkistetystä ulkonäöstä. Napavaihteista ei ole mitään kokemusta. Pyöriä on taas lähiaikoina tulossa On Onen nettikauppaan.
Minkälaisia hyviä vaihtoehtoja tälle pyörälle löytyisi samassa hintaluokassa?
Harryupp
23.04.2013, 02.29
http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/cross/croix-de-fer/croix-de-fer
Genesis Croix de Fer 1150 GBP (noin 1412 €) ja Genesis CdF 900 GBP ( noin 1105 €) ohjehinta
http://www.swinnertoncycles.co.uk/search/genesis-croix-de-fer
Napavaihteet ovat talvella vähemmän toimintavarmoja ellei niitä huolleta siten että niissä on talviolosuhteisiin tehtyä rasvaa ja öljyä.
Toisaalta on sellaisia ilmoja myös kun rataspakkaan jäätyy kerroksia loskaa ja ei ole sitten kuin se yksi käytössä oleva ratas pakassa jota voi käyttää ja joskus ei sitäkään.
Jopa Shimanon BMX-ratas lakkasi toimimasta talvella kun rasvat jähmettyi. Vastaava vanha Fichtel und Sachs toimi talvellakin.
Cotic on juuri saanut uudisversion Roadratista (http://www.cotic.co.uk/product/roadrat#video) myyntiin. Mulla on tuosta edellinen malli ja oon tykännyt.
Cotic on juuri saanut uudisversion Roadratista (http://www.cotic.co.uk/product/roadrat#video) myyntiin. Mulla on tuosta edellinen malli ja oon tykännyt.
ei ilmeisesti suomessa myydä?
Ei kai myydä missään muualla kuin Coticin omassa nettikaupassa.
Vekkuli tuo etujarru, pisteet Roadratille ja Genesikselle. Jos haluaa mieleistä niin nykyään täytyy taipua tilaamaan.
Minkälaisia hyviä vaihtoehtoja tälle pyörälle löytyisi samassa hintaluokassa?
Jos saksalaiset kiinnostaa, niin Cuben Hyde Race (http://www.fun-corner.de/index.php/en/Cube-Hyde-Race-shadow-black-2013/c-WG000886/a-A011615) ja Editor (http://www.fun-corner.de/index.php/en/Cube-Editor-shadow-black-2013/c-WG000886/a-A011614) on vähän samantyyppisiä. Itsellä on tuo normi hyde (http://www.fun-corner.de/index.php/en/Cube-Hyde-shadow-black-2013/c-WG000886/a-A011618) toiminut hyvänä ympärivuotisena käyttöpyöränä.
Tottakai brittivaihtoehdot on huomattavasti sielukkaampia.
Tierotta on kyllä varmasti kiva ja hieno. Edelleenkin himottaisi tilata projektiaihioiksi, mutta hinta on sen verran kova, että valmiista pyörästä tulee väistämättä sen hintainen että kaupungille pysäköinti arveluttaa.
twentyniner
23.04.2013, 20.16
Itselläni oli hetken Tierotta, hieno peli. Harmikseni totesin suorantangon itselleni sopimattomaksi, siis tuo pieninkin on liian pitkä itselleni dropin kanssa :) vielä kun olisi niitä lyhyitä malleja myynnissä, niin semmoisen haluaisin. Tänään kyllä katselin tuota krossaria sillä silmällä, haluaisin vain tuon katurotan sinkula mahdollisuuden.
Uusi malli on myös paljon fiksumman näköinen, ei tarvitse spacereita kymmentä senttiä :)
Nuo Cubet ihan ok mutta on tuossa teräsrungossa jotain karismaa...
adelaine
09.07.2013, 10.21
On Onen sivuilla uhataan, ettei levyjarrut 6-pulttikiinnityksellä mahdu kunnolla pyörimään. Tai no sanatarkasti:
35mm max tyre clearance- Centrelock disc wheels are recomennded for maximum fork clearance..
Onko kellään kokemuksia tästä? Onko ongelma vain etuhaarukan kanssa? Varastossa vain lojuis joutavaa osaa runkoa vaille kokonaisen pyörän edestä ja niille koitan keksiä käyttöä. Rospuuttokeleille edullinen levyjarrusinkula lokasuojilla mielessä ja pompetamine täyttää lähes kaikki vaatimukset, mutta jos 6-pulttinavat eivät rungossa toimi, niin siinä on deal breakeri.
Vaihtoehtojakin edullisista runkoseteistä saa esittää.
On Onen sivuilla uhataan, ettei levyjarrut 6-pulttikiinnityksellä mahdu kunnolla pyörimään. Tai no sanatarkasti:
35mm max tyre clearance- Centrelock disc wheels are recomennded for maximum fork clearance..
Onko kellään kokemuksia tästä? Onko ongelma vain etuhaarukan kanssa? Varastossa vain lojuis joutavaa osaa runkoa vaille kokonaisen pyörän edestä ja niille koitan keksiä käyttöä. Rospuuttokeleille edullinen levyjarrusinkula lokasuojilla mielessä ja pompetamine täyttää lähes kaikki vaatimukset, mutta jos 6-pulttinavat eivät rungossa toimi, niin siinä on deal breakeri.
Vaihtoehtojakin edullisista runkoseteistä saa esittää.
Takana mahtuu hyvin pyörimään. Etuhaarukassa tekee tiukempaa, mutta on siinäkin nähty käytettävän 6 pultti jarrulevyä. Väli tosin saattaa jäädä alle milliin.
EDIT: Kuva: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=8536&d=1347180083
viilaa jos ei mahdu..^
edit.
Takana ei tosiaan mitään ongelmia ja voihan siihen Pompetamineen laittaa eri keulan.
Joku 0,5mm on mulla tyhjää pultin ja haarukan välillä. Pultin kanta pitää vaan olla matalaa sorttia niin sitten kyllä mahtuu.
http://farm3.staticflickr.com/2856/9249193270_0988391e62_o.jpg
Mulla on Pompetaminessa edessä centrelock-napa, eikä siinäkään ihan hirveästi ylimääräistä tilaa ole. Takahaarukkaan menee max 35 mm:n rengas, haarukan yläputkien y-liitos tulee lähelle rengasta, mutta 35 mm:n nastarengas pyörii hyvin - suurempien kanssa voi tehdä tiukkaa.
adelaine
12.07.2013, 10.47
Takana ei tosiaan mitään ongelmia ja voihan siihen Pompetamineen laittaa eri keulan.Tämä on se ratkaisu. Surlyn Disc Trucker-haarukka näyttäisi 700c-versiona olevan geoltaan identtinen Pompetaminen oman haarukan kanssa (axle-to-crown 390mm, rake 45mm). Surlyyn mahtuu tarvittaessa myös isompi 45mm rengas pyörimään, mikä avaa mahdollisuuksia rouheampienkin nastakumeksien valintaan. Ainoa miinus DT:ssä on hiukan kalliimpi hinta.
twentyniner
12.07.2013, 13.16
Itselläni on tälläinen http://www.rawlandcycles.com/_uls/section/Drakkar.pdf ei huolta renkaiden ja levynpulttien mahtumisen kanssa :) ikävä kyllä ei enään valmisteta :(
adelaine
01.12.2015, 15.35
Otetaanpa ketju uusiokäyttöön ja kysellään Pompetamine-kuskien ajatuksia.
Kysymys:
Kannattaako Pompetamine-runkoon vaihtaa hiilarikeulan tilalle teräskeulaa mukavuuden toivossa (esim. Salsan Vaya tai Surlyn Straggler -keula)? Vai onko se vain Pompetamine teräsputkistaan huolimatta rungoltaan niin kolho, ettei päivitys kannata?
Avataanpa vähän taustoja...
2013 lähtien olen nyt ajanut Pompetaminella, johon päädyin lopulta lyömään hiilikuituhaarukan (http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-carbonfork-1-1-8-for-disc-83031) kiinni. Olen kyllä tykännyt, mutta nyt viime keväänä pääsin testaamaan Genesis DayOne sinkulaa (myös terästä), joka tuntui kyllä antavan paljon pehmeämmän kyydin vauhdista tinkimättä. Oma kampe tuntuu siis kovalta naapurin vehkeeseen verrattuna. Päivittäiskäytössä ei osaa valittaa ja sinänsä mukava on ajella kun vertaa mihin tahansa alumiinirytyyttimeen, mutta testin perusteella kaverin kyydissä oli sitä teräksen myyttistä taikamattomaisuutta. Nyt tässä pohdin, että onko edessä rungon vaihto. Tietenkin kokonaisuus on likipitäen osiensa summa, mutta akateemisella tasolla voitaneen keskustella yksittäisten komponettien vaikutuksesta.
Tässä siis tärkeimmät mukavuuteen vaikuttavat speksit kahdesta pyörästä:
Pompetamine
hiilikuituhaarukka (http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-carbonfork-1-1-8-for-disc-83031)
Kenda SB8 32mm-renkaat taittuvakylkisinä (Schwalbe extralight-sisurit)
Thomson X4 -stemmi
PRO:n kompakti-tanko
käteen sopimattomat Tektro-jarrukahvat
Brand-X perustolppa
San Marco Regal -satula
DayOne
orkkis teräshaarukka
Continental Cyclocross Speed 35mm-renkaat taittuvakylkisinä (Schwalbe extralight-sisurit)
Ritchey Comp -stemmi
orkkistanko
leveämpiprofiiliset jarrukahvat
orkkistolppa
Charge Spoon -satula
Jos nyt itse pohdin kahden pyörän eroja, niin jarrukahvat ja satula ovat ilmeisiä parannuskohteita, joskaan ei tuo oma Regalikaan aivan huono ole (=ei puuduta tai satu). Charge on tosin aavistuksen mukavampi. Jarrukahvat sen sijaan omaan käteen eivät sovi lainkaan. Kysymykseen ne eivät kuitenkaan ole vastaus, sillä mukavuuserot tulevat esiin myös muilla otteilla. Ovat menossa vaihtoon heti, kun löydän maastojarruille sopivat droppikahvat tai kehtaan ostaa road-versiot levyjarruista. Rengasvertailussa varmaan saisi pienen parannuksen (120tpi -> 180tpi + lisää ilmatilaa). Mutta riittääkö pelkkä renkaiden vaihto?
Isommista kohteista jäävät jäljelle runko ja haarukka, ja näillähän tunnetusti on se suurin vaikutus ajoon.
Joten toistetaan kysymys: Vaihtaakko runko vai haarukka vai molemmat?
Mulla on ollut Pompetaminessa ensin alkuperäinen teräskeula, sitten Salsa La Cruzin teräskeula ja tällä hetkellä Lynskeyn kuitukeula. En minä mukavuudessa mitään eroja ole keulojen välillä huomannut, paino tosin tippui kuitukeulalla.
Mukavuuteen vaikutti eniten se kun Brooksin hommasin. Ja toivottavasti vielä mukavammaksi muuttuu jos Schwalbe saa joskus tehtyä myyntiin asti uusia tubeleskumejaan. Almotionia 1.5" tubelessina olen metsästänyt mutta niitä ei ole vissiin ollut missään myynnissä vaikka on jo melkein pari vuotta siitä kun se ilmestyi. Nyt siellä on Schwalben sivuilla siitä jo uusi kevyempi MicroSkin TL-Easy malli joka pitäisi olla vielä parempi, toivottavasti tulee myyntiin asti.
Mulla oli keväällä Almotion tubelessina hetken, sitten vaihdoin toimivaan...
Almotionista meni tappajasepeli läpi eikä paikkautunut millään paikalla.
Mistä Almotion versioista tässä on puhe?
Mulla on ollut Pompetaminessa ensin alkuperäinen teräskeula, sitten Salsa La Cruzin teräskeula ja tällä hetkellä Lynskeyn kuitukeula. En minä mukavuudessa mitään eroja ole keulojen välillä huomannut, paino tosin tippui kuitukeulalla.
Mukavuuteen vaikutti eniten se kun Brooksin hommasin. Ja toivottavasti vielä mukavammaksi muuttuu jos Schwalbe saa joskus tehtyä myyntiin asti uusia tubeleskumejaan. Almotionia 1.5" tubelessina olen metsästänyt mutta niitä ei ole vissiin ollut missään myynnissä vaikka on jo melkein pari vuotta siitä kun se ilmestyi. Nyt siellä on Schwalben sivuilla siitä jo uusi kevyempi MicroSkin TL-Easy malli joka pitäisi olla vielä parempi, toivottavasti tulee myyntiin asti.
Schwalben sivuilla olen myös haeskellu kevyttä, kestäävää ja mukavaa rengasta krossarin/GG-fillarin takarenkaaksi. Almotion olisi yksi mielenkiintoinen vaihtoehto, mutta esimerkiksi 40-622 -koossa Microskin, TL-Easy -variaationa tuo painaa järjettömät 655g. Eihän piano tietenkään ole kaikki kaikessa, mutta näyttää siltä, että tuo TL-Easy ja hyvä pistosuojaus painaa todella paljon tuossa renkaassa. Mulle riittäis tuollaisella vastaavalla kuviolla oleva ihan perus TL-ready kumi n. 500g painoisena. Mä en ehkä oikein ymmärrä tuota aidon TL-renkaan hienoutta - litkut on renkaaseen kuitenkin käytännössä pakko laittaa ja hyvät TL-ready kumit on toimineet mulla ongelmitta.
http://www.schwalbetires.com/bike_tires/road_tires/Marathon_Almotion
Vertailun vuoksi esim. Mara Racer painaa samassa 40-622 koossa, RaceGuard-versiona 495g eli reilut 150g vähemmän.
http://www.schwalbetires.com/bike_tires/road_tires/marathon_racer_429
Mulla oli keväällä Almotion tubelessina hetken, sitten vaihdoin toimivaan...
Almotionista meni tappajasepeli läpi eikä paikkautunut millään paikalla.
Mikä rengas versio ja koko sinulla oli käytössä? Tuliko kumiin jatkuvasti niin isoja sepelireikiä, että Stanin(?) litku ei noita paikannut? Jotenkin luulisin, että jos litku ei noita renkaita paikannut, niin ei se sitten olisi paikkannut mitään muutakaan rengasta, vai oliko sulla noi renkaan asennettu "kuivana" ilman litkuja? Mä oon parit TL-ready kumit paikannu, tällä tyylillä (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?54381-Tubeless-renkaan-paikkaus&p=2446278#post2446278) ja hyvin on paikat pysyneet.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.