PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kärsitkö flimmereistä?

zort
18.04.2013, 13.03
​Kärsitkö flimmereistä tai muista sydämen rytmihäiriöistä?
Oma vastaus kysymykseen: Kyllä, "juhlavuosi" käynnissä, 10 vuotta on näillä menty. Onneksi ei hirveästi vaikuta liikuntaharrastuksiin.

ellmeri
18.04.2013, 13.36
Noin 25 vuotta kärsitty,sydäntä vahvistavaa 5mg päivä.

Verska-Vesa
18.04.2013, 14.33
Jonkin sortin rytmihäiriöitä tulee harvakseltaan, vaikka ikää ei ole vielä kolmea kymppiäkään.

zort
18.04.2013, 14.38
Eipä nämä ikää kysykkään. Pisti silmään tuo "jonkin sortin", onko tutkittu sen kummemmin jos saan kysyä?

Verska-Vesa
18.04.2013, 14.55
Eipä nämä ikää kysykkään. Pisti silmään tuo "jonkin sortin", onko tutkittu sen kummemmin jos saan kysyä?
Lääkärissä olen käynyt, mutta pitäisi kuulemma saada EKG-käyrää tuollaisen häiriön aikana että siitä osaa varmaksi mitään sanoa.
Kuulemma satunnaiset rytmihäiriöt on ihan normaaleja ja vaarattomia, jos ei rasituksen aikana tule. Itsellä tulee joko levossa, tai rasituksen jälkeen kun syke on jo lähtenyt laskemaan, ei ikinä varsinaisen rasituksen aikana.
"Jonkin sortin" lähinnä sen takia, että en tiedä mikä on flimmerin määritelmä.

zort
18.04.2013, 15.32
Näinhän se menee että niiden saaminen filmille on hiukka haastavaa. Ja kaikilla kuulemma on joskus lisälyöntejä tai satunnaisia ohimeneviä rytmihäiriöitä mutta niitä ei välttämättä edes itse huomaa.

mk
18.04.2013, 15.32
joooo ,, jonkinlaista venttiilivikaa todettu jo armeija-aikana eli puuttuu yks läppä, josta takaisinvirtausta .. Ei haittaa harrastuksia, mutta tuntuu joskus aika ilkeeltä :D

Harryupp
18.04.2013, 15.35
Joo, toisinaan pumppu lähtee ylikierroksille niin että täytyy käydä resettissä. Ei mitään ongelmia sanoo lääkäri. Ei kyllä tapahdu kovin usein 2 - 4 kertaa vuodessa ja toisinaan saan rytmin palautumaan itse.

ellmeri
18.04.2013, 15.41
Mulla oli jotain 256 flimmerissä.:(

Nykyiset sellaista rynkytystä ja muljahtelua,verenpaine mittarista katellu paineita niin sellasta ylös alas menoa ja syke heitelly laidasta laitaan.
Tosin sydämmenlyönnin jälkeinen pikkuhyppy käyrässä jää mulla kokonaan pois mutta tässä ollaan ja näillä mennään.

Ju$$i
18.04.2013, 15.56
Kärsin muljahtelusta eli lisälyöntisyydestä. Niitä on kaikilla jonkinverran, mutta erityisesti kestävyysurheilijoilla. Ne on silti hyvä selvittää kun harrastaa liikuntaa. Rasitustesti, ultra ja holtterointi (24h sydänkäyrä) olisi hyvä tehdä varmuuden saamiseksi. Muljahtelut osoittautuu yleensä harmittomiksi. Joissakin tapauksissa niitä hoidetaan lääkityksellä ja silloin ei kone kyllä ota enää kierroksia. Muljahduksia on yleensä sadoista jopa tuhansiin vrk kun määrätään lääkityksiä. Yleisesti ottaen noita lisälyöntejä ei kannata pelätä vaan rohkeasti tutkimuksiin jos on aihetta.

zort
18.04.2013, 16.05
Yleisesti ottaen noita lisälyöntejä ei kannata pelätä vaan rohkeasti tutkimuksiin jos on aihetta.
Näin on, tämä oli hyvä kommentti

Smo
18.04.2013, 16.33
Mulla on kait lisälyöntejä mutta ei mitään oireita niistä, ihan huomaamatta menee. Mitenköhän toi flimmeri sit tuntuu? Joskus ollu väsy ja korkee syke jossai krapulaliikunnassa ..

zort
18.04.2013, 16.52
Mulla flimmerit on sellasia että ei niitä voi olla huomaamatta. Rinnassa alkaa tuntua sellaista voimakasta epämiellyttävää lepatusta. Rytmissä ei ole sitten niin minkäänsortin tolkkua, lyöntitiheys vaihtelee kokoajan. Mulla myös flimmerit alkaa levossa (useimmiten nukkuessa) ja yleensä niitä edeltää hyvin röyhdyttävä olo ja paineen tunne palleassa.

kolistelija
18.04.2013, 17.00
Flimmeristä en tiedä, mutta noita lisälyöntejä tulee yleensä todella rankan lenkin jälkeisenä iltana. Muljahtaa tosi kovasti ja ilmeisesti säikähdys nostaa adrenaliinit ylös ja nukkumisen voi unohtaa tunniksi. Kroppa sanoo "Lepää pari päivää...".

Ju$$i
18.04.2013, 17.57
Itse en enää juuri välitä noista lisälyönneistä kun ne on tutkittu. Mutta siinä ne on ollu hyvä mittari, että kun ne lisääntyy huomattavasti, niin en ole pitänyt riittävästi lepopäiviä. 1-2 lepopäivää ja tilanne normalisoituu.

TetedeCourse
18.04.2013, 18.16
Kyllä niistä on aika ajoin kärsitty, viime vuosina onneksi harvakseltaan. Vuosia sitten menin usein toistuvista rytmihäiriöistä tutkimuksiin: EKG:n 24-tunnin seuranta , rasituskoe yms. Mitään ei syytä ei kuitenkaan löytynyt - silloisessa elämässä oli siihen aikaan aivan liikaa murhetta (läheisien menetyksiä muutaman kuukauden välein) ja stressiä. Joitakin minuuttejahan nuo kestävät ja menevät ohi itsestään, mutta eihän noita voi olla huomaamatta, kun sydän meinaa tulla rinnasta ulos. Minulla ne ovat selvästi stressiperäisiä.

Ohessa yksi esimerkki, joka aiheutui harmituksesta, että vastahuolletun cyclocrossarin takapyörä hirtti kiinni kolmen kilometrin ajon jälkeen:

http://farm9.staticflickr.com/8113/8659991175_512b2286c0.jpg

Teppo
18.04.2013, 18.35
Mulla tulee silloin tällöin rasituksessa tuon näköistä sykekäyrää. Sen tuntee kun se alkaa, jonkinlainen värinä. Syke seuraa tällöin rasitustasoa ja ajoa voi jatkaa ongelmitta mutta perustaso on jatkuvasti jotain 50 pykälää korkeampi kuin yleensä. Esim. 170 sijaan mittarissa näkyy 220 jne. Sitten se menee ohitse jonkin ajan kuluttua, joskus kesken lenkin joskus vasta kotona suihkun jälkeen.

tempokisu
18.04.2013, 19.43
Mulla oli tempossa maksimisyke 210. Joskus hyväkuntoisena nuorena "tyttönä". Teteden käppyrä voisi aivan hyvin olla loistotempo-käppyrä.

No, onneksi tätä vaivaa eli flimmeriä mulla EI ole :p korkeaa verenpainetta ja yleis-sykettä löytyy.

pätkä
18.04.2013, 20.03
Ei flimmereitä, mutta muljahtelua oli viime alkutalvesta kun lopettelin ajot vähäksi aikaa. Rasituksen aikana ei ole ollut mitään poikkeavia tuntemuksia.
Nuo muljahtelut tuli parina iltana nukkumaan mennessä kun oli jo nukahtamaisillaan. Aika metka tunne tuokin kun tuntuu että pumppu heittää volttia ja
muutama sambarummun lyönti sitten siihen sekaan. Kerrankin tuntui että pumpussa on potkua:D. Eipä tuota tullut tutkitettua. Aattelin voi liittyä jotenkin
palautumiseen, mikä ei välttämättä ole totta ollenkaan.

Timppa H
18.04.2013, 21.22
Muutamia vuosia sitten alkoi. Yleensä rasituksen jälkeen, mutta muutamia kertoja myos lenkillä. Jostain 70-130 sykkeestä pompsahtaa 170 - 200 sykkeisiin, silloin on "teho" pois, hissukseen voi ajella. Normisti kestää 5 sek - 15 min, pari kertaa kauemmin. Kerran ajoin n. 30 min rytmihäiriöillä sairaalan ensiapuun ja sanoin siellä, että on flimmeri, pitäis saada filmille. Minuutissa pritsille, läpät kiinni ja syke 65 :D
Holtteri ollut ja ras ekg, ei mitn löydy. Kardiologi sanoi, ettei tuommoinen ole flimmeri vaan rytmihäiriö.
Nykyään oppinut, että jos tulee rytmäri päälle, niin menen selälleen ja syke rauhoittuu alle 15 sekunnissa. Ei ole tainnut tänä vuonna olla kertaakaan, kop kop.

Lähde
18.04.2013, 21.32
En siis ole ainoa, itsellä noita muljahteluita alkoi tulla kun kevät alkoi, toisin sanoen enemmän ajopäiviä. Yleensä tulevat ajopäivän jälkeisinä päivinä, onhan noita minulla aina ollut mutta tänä vuonna tosi paljon. Holterointi tehtiin pari viikkoa sitten, lääkäri soitti eilen ja kertoi että kaikki on ok, oli tallentunut parit rytmihäiriötkin mutta kuulemma ovat normaaleja.

zort
18.04.2013, 21.48
Joo ei kaikki rytmihäiriöt ole flimmereitä ja mulla kävi viimeisellä poliklinikkakäynnillä niin ettei filmin perusteellakaan ollut ihan selvää oliko silloin flimmeri (eteisvärinä) vai flutteri (eteislepatus). Molemmat siis eteisperäisiä rytmihäiriöitä. Mutta flimmereitä ovat yleensä mulla olleet.
Vähän infoa:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00015

m_h
19.04.2013, 09.51
Ei ole flimmereitä mutta muljahtelua eli lisälyöntejä. Magnesiumilla ei oireita juuri ole, muuten olisi nukkuminenkin aika pätkittäistä. Herääminen muljahteluihin tai siihen että on yltäpäältä hiessä oli yleistä ennen magnesiumia. Siltikään ei uskalla vasemmalla kyljellä nukkua. Sain tämän "lahjan" kun kännykkä kiilautui kipeästi kylkiluiden väliin töissä 4-5 vuotta sitten. Bonuksena on mulla synnynnäinen sivuäänikin, viime sydänfilmi lähetettiin tekemään uudestaan kun lääkärin mielestä letkut oli väärin kytketty :rolleyes: Tämä siis julkisella puolella. Eipä näitä tämmöisiä toivoisi edes vihamiehelle.

spetke75
19.04.2013, 14.10
Täällä kans "kärsitty" sydämen hyvälaatuisista (kammio)lisäreistä kohta pari vuotta. Alkoivat ihan yhtäkkiä ja säikäytti ihan hirveästi. Tutkittiin ja hutkittiin parillakin eri kardiologilla sekä terveyskeskuksessa ravattiin sydänfilmeissä (ekg, Holter, rtg-kuvaukset ym.). Ei mitään. Propralia tarpeen mukaan jos tuntuu pahalta.

Treenitahti on kasvanut ja lenkit pidentyneet ja lisäreitä tulee nykyään oikeastaan palautumisvaiheessa ja nukkumaan mennessä. Myös jotain kertoja huomannut fillaritreenin aikana lisärin tai pari silloin, kun lasetat alamäkeä ja syke alkaa laskea. Tämä on ilmeisesti kestävyysurheilijan sydämen normaalia toimintaa eli elimistö alkaa rentoutumaan/palautumaan hyvinkin nopeasti rasitustilanteen jälkeen. Eräältä pyöräilyä treenaavalta ensihoitajalta kuulin käsitteet sympaattinen ja para-sympaattinen (http://fi.wikipedia.org/wiki/Parasympaattinen_hermosto).

Hyvä esimerkki on viime viikonloppuisen juoksukisan (6,3km) jälkeen, kun olin viimeisen reilun kilometrin paukuttanut maksimisykkeillä (187). Maaliin tulon jälkeen syke laski hyvin nopeasti 120 - 100 - 90. Kun syke oli enää n. 70 luokkaa tuntui lisälyönti ja toinenkin. Lisärit häviävät heti, kun sykettä alkaa taas nostamaan.

Myöhemmin olen saanut Bisoprolol 5mg käytettäväski tarpeen mukaan. Montaa kertaa ei ole tarvinnut viimeisen vuoden aikana käyttää ja niinäkin kertoina olen ottanut vain 1/4 tabletin.

Ärsyttävä kehon "ominaisuus" joka ei kuitenkaan perusteellisten tutkimusten jälkeenkään ole mitään vaarallista. Normaali urheilijan sydän.
Jos lisärit mietityttää, tutkimuksiin vaan ja jos/kun mitään vikaa ei löydy, lisää reeniä ja lepoa sopivasti.

Toistuvat flimmerit ja muut selkeät rytmihäiriöt kannattaa tutkituttaa. Sydämen lyöntien epäsäännöllisyys altistaa pitkällä aikavälillä mm. verenhyytimille (tulpat), kun verenkierto on "epätasaista".

skott
28.04.2013, 20.56
Tulipahan tää vaiva mulleki sitte eka kerran ja ihan kunnolla.

Olin pelaan sulkapalloa ja sykkeet alko silloin huidella 190-220 tasolla, ku normaalisiti 150-165. Piti lopettaa pelit kesken huonon olon takia. Vähän aattelin, että oisko Garmin sekoillu. Olin fillarilla liikkeellä ja ajelu kotiin oli oikein vaatimatonta menoa.

Olo ei ottanu parantuakseen illalla. Soitin Jorvin palv.puhelimeen, mutta siellä käskettiin lepäileen ja epäiltiin ylikuntoa. Mittailin sykkeitä ja ihmettelin lukemia. Lepoplussi ei laskenu alle 75. Normi mulla 45-50.

Sain ajan työterv. lekurille Diacoriin. Ottivat EKG:n ja nähtyään sen lekuri kirjotti saman tien lähetteen Jorviin. Kysy, että ootko omalla autolla ja anto luvan ajaa suoraan Jorviin. Oli eteiskammiovärinä edelleen päällä.

Jorvissa löivät sitte tarroja ympäri kroppaa, piuhat niihin ja kone printtaamaan. Sitä tunsi ittesä ihan potilaaksi maatessaan beige pyjamassa johtonipun keskellä. Oli eka kerta siinä hommassa mulle. Mietteliäääksi veti.

Viivastoissa näky edelleen eteiskammioniden värinä (flimmer) tai lepatus (flutter). Sydän kävi epätahtiin: isot kammoit pumppas normaalisti, mutta eteiskammioiden epätahtisuus vei tehot ja pelkästään istumaan nousu vuoteella heitti sykkeen 135:een.

Mulla valitettavasti oli kulunut yli 2vrk tilan alkamisesta, jolloin tahdistusta ei voi enää käyttää ilman verenohennusta ensin. Riski, että sydämeen ois kertyny hyytymä kasvaa ja sähkötahdistus voisi lähettää sen liikkeelle ja silloin oiskin tosi kyseessä.

Mut lähetettiin kotiin värinöineen ja mukaan beettasalpaajia ja verenohennuslääkettä. Sehän on samaa kamaa, mitä käytetään rotanmyrkyissä. Eli annostuksen kanssa tarkkana?

Tarinan opetus: ajoissa sairaalaan. Sitte vaikka liian aikasin, ei sinnitellä kotona.

Tahistusta voidaan koettaa 2-3 viikon(!) ohennuksen jälkeen, jos tilanne vielä päällä. Usemmiten menee ohi itekseen. Toivotaan toivotaan. Verikokeissa pitää käydä pari kertaa, jotta selviää, onko ohennustabujen annostelu kohallaan. Mustelmii tms. voi tulla herkemmin.

Tila voi uusia tai sitten ei. Jos uusii kovin herkästi "perusterveellä ihmisellä", niin voidaan suorittaa pieni sydämmen hermoratojen "säätöleikkaus" ujuttamalla pitkä johto jostain reisilaskimosta sydämeen ja antamalla pieni säkäri siellä oikeaan kohtaan.

Noh, ainakin tuli 3 viikon tauko liikuntaan eka kerran 3 vuoteen.

ellmeri
29.04.2013, 09.59
Tulipahan tää vaiva mulleki sitte eka kerran ja ihan kunnolla.

Olin pelaan sulkapalloa ja sykkeet alko silloin huidella 190-220 tasolla, ku normaalisiti 150-165. Piti lopettaa pelit kesken huonon olon takia. Vähän aattelin, että oisko Garmin sekoillu. Olin fillarilla liikkeellä ja ajelu kotiin oli oikein vaatimatonta menoa.

Mut lähetettiin kotiin värinöineen ja mukaan beettasalpaajia ja verenohennuslääkettä. Sehän on samaa kamaa, mitä käytetään rotanmyrkyissä. Eli annostuksen kanssa tarkkana?

Tarinan opetus: ajoissa sairaalaan. Sitte vaikka liian aikasin, ei sinnitellä kotona.

Tahistusta voidaan koettaa 2-3 viikon(!) ohennuksen jälkeen, jos tilanne vielä päällä. Usemmiten menee ohi itekseen. Toivotaan toivotaan. Verikokeissa pitää käydä pari kertaa, jotta selviää, onko ohennustabujen annostelu kohallaan. Mustelmii tms. voi tulla herkemmin.

Tila voi uusia tai sitten ei. Jos uusii kovin herkästi "perusterveellä ihmisellä", niin voidaan suorittaa pieni sydämmen hermoratojen "säätöleikkaus" ujuttamalla pitkä johto jostain reisilaskimosta sydämeen ja antamalla pieni säkäri siellä oikeaan kohtaan.

Noh, ainakin tuli 3 viikon tauko liikuntaan eka kerran 3 vuoteen.

Mullakin oli samanlaista mutta kovemmat sykkeet ja tajukankaalle,3kk:ta salpaajia naamaan,kaikki alkoi keväällä varmaan flunssaa alla ja ylikuntoa ja liian vähän lepoa.
Puolivuotta palautumiseen meni.

skott
23.07.2013, 21.08
http://areena.yle.fi/radio/1209252

Tuosta 24min asiaa flimmeristä. Puhumassa ylilääkäri Mikko Syvänne Suomen Sydänliitosta.

Jäi kyllä mun kuuntelussa kesken lauseen 24min kohdalla. Poikkastu liian aikaisin?

Mun flimmerin hoito eteni niin, että Marevania piti syödä lähes kaks kuukautta, kun kerran kuurin aikana tipun tavotetason 2-3 alapuolelle, kun haettiin oikeaa annostusta. Sääntö on niin, että vasta seuraavasta alueella olevasta arvosta alkaa uuden 3-4 viikon laskenta. Eli yksinkin alueelta poistuminen heittää heti kuukaudella eteenpäin mahdollisuutta rytminsiirtoon.

Treenit olleet ihan keveitä edelleen. Pari 5km juoksulenkkiä viikossa alle 150 sykkeellä, jolloin matkavauhti minulla siinä 6:30-6:45min/km. Todella hölkkää vain. Fillarilla 15-20km fliilistelyä tunnissa tyyliin.

Syyskuussa menen raitus-ekg:hen Jorviin ja sitten tod.näk. saan jotain ohjetta, miten kannattaa tai voi jatkossa treenailla. Tää kesä meni pipariksi ja syksyn sulkkiskisat jäävät väliin.

trauma
25.07.2013, 14.30
Moro. Kirjoitanpa minäkin tarinan tästä, vaikka ei minun kohdalla taida juuri aivan uutta tähän ilmetä. Minulla ollut flimmeri yhden kerran.

Olen kärsinyt ns. lisälyönneistä pitkään, mutta ne pysyivät kurissa kunnes keväällä 2012 tuo vaiva paheni. Lenkeillä (hiihto, pyöräily) joutui välillä lepäilemään puolen kilometrin välein ja odottelemaan että syke palailee normaaliksi. Olo oli omituinen ja tavallisimmin sydän löi kolme kertaa tasaisesti ja jätti neljännen lyönnin väliin (... ja lääkärit kertoi että ei se neljäs oikeasti pois jäänyt vaan tapahtui hyvin nopeasti kolmannen lyönnin jälkeen). Aiemmin lisälyönnit eivät haitanneet harjoittelua, ja niitä tapahtui pääsääntöisesti kotona lepäillessäni. Toukokuun 20. päivä 2012 totesin oman tilanteeni kuntoilun/urheilun kannalta toivottomaksi ja päätin keskeyttää harjoittelun täysin. Yleistila paranikin tämän seurauksena huomattavasti, mistä syystä arvelin että ylikuntohan se taisi miestä vaivata. Olin lisälyöntien takia käynyt lääkärissä useita kertoja vuosien varrella. Asiaa tutkittiin mutta ei havaittu mitään hoidettavaa.

Varsinainen flimmeri iski sitten aivan kesäkuun lopussa. Olin ollut muutaman päivän työmatkalla Saksassa, ja flimmeri tuli nukkumaan mennessäni noin klo 22:30 työmatkalta paluun jälkeisenä päivänä. Aivan yhtäkkiä sydän ryhtyi vetämään yhtäaikaa sambaa, rumbaa, polkkaa ja kaikkea muutakin. Olo oli enemmän kuin karsea. Jaksoin juuri ja juuri odottaa 10 minuuttia ennenkuin ambulanssi soitettiin, autoa odottaessani luulin kuolevani ja kerroin vaimolle jo toiveita hautausjärjestelyistä. Yhtä aikaa pyörrytti ja toisaalta paniikki aiheutti sen että missään asennossa ei voinut sekuntia kauempaa olla. Ambulanssimiehet pisti sitten ekg-laitteen piuhat kiinni ja totesivat että eteisvärinähän se siinä ja "syke on jotain 120-250, tuon tarkempaa ei tämä laite osaa sanoa". Tippaletku kiinni käsivarteen ja sitä reittiä alettiin sitten pistää beettasalpaajaa jo ambulanssimatkan aikana ja sen avulla sykkeen perustaso laski 70-80 tasolle ja paniikki helpotti.

Sairaalassa (Oulun yliopistollinen sairaala) tilannetta seurattiin yön yli ja aamupäivällä tahti pistettiin sähköllä kohdalleen. Sen jälkeen pääsin kotiin.

Selvitytin myöhemmin erikoislääkär(e)illä kaiken tarvittavan ja kaikesta päätellen rytmivaivat aiheutuivat pitkäaikaisesta ylirasituksesta, johon vaikutti sekä kilpailemiseen tähtäävä fyysinen harjoittelu että työ- ja perhe-elämän aiheuttama henkinen kuormitus. No takana olikin henkiseltä kantilta aivan helvetillinen vuosi, jätetään yksityiskohdat kuitenkin tässä väliin. Edellä mainituista syistä ilmeni myös lievä verenpaineen kohoaminen (joka on yksi rytmihäiriöitä aiheuttava tekijä), ja niinpä minulle määrättiin beetasalpaajalääkitys ja jatkuva verenpaineen seuranta kotona. Sain myös tietoa flimmerin "sytyttävistä" riskitekijöistä ja tutulta kuulosti minun kohdalla ainakin matkustaminen (työmatka), valvominen, nestetasapainon häiriöt (Saksassa helteessä puku päällä monta päivää), yleinen stressi jne.

Vuosi on nyt sitten mennyt ja täytyy sanoa että lääkitys on toiminut. Sydän toimii, verenpaine liiankin hyvin kurissa, lisälyöntejä hyvin harvoin eikä flimmerikään ole uusinut. Haittana tietysti se että fyysinen suorituskyky kärsii beetasalpaajan syönnistä. Peruskuntoharjoittelu kuitenkin sujuu oikein hyvin. Yritin alkukesästä ajaa vähän kilpaakin mutta totesin että ei siitä oikein mitään tullut. Kovassa vauhdissa läähätyttää hurjasti kun happi ei kulje ja kun kunnolla rypistää niin tuntuu että taju lähtee. Eli nyt sitten tähtäimessä on seuraavan vuoden kuluessa päästä irti lääkkeistä ja palata takaisin normaaliin elämänmuotoon.

Pysytäänpä kunnossa!

trauma

zort
03.08.2013, 20.16
Mulle sattui viime syksynä sellanen erittäin synkkä 1,5 viikon rupeama jossa joka toinen päivä iski rytmihäiriö. Kolme kertaa piti käydä polilla kardioversiossa käännyttämässä rytmi kohdilleen, kaksi kertaa kääntyi itsestään.Viimeisellä kerralla sain mukaan lääkityksen ja lähetteen ablaatiotoimenpiteeseen joka näillä näkymin on syksyllä edessä. Lääkitys on toistaiseksi pitänyt kiitettävästi rytmin kohdillaan.
Kun keväällä kävin tätä ablaatiota varten sydänkirurgin juttusilla hän totesi että kaikissa otetuista n. 10 filmistä käyrä näytti että kyseessä oli ollutkin flutteri (eteislepatus) eikä flimmeri (eteisvärinä). Vaikka ensiavussa päivystävä lääkäri puhui flimmeristä. Tätä kun ihmettelin, kardiologi totesi että ensiavun kannalta tällä ei ole merkitystä.
No, nyt odottelen sitten pienellä jännityksellä mitä se ablaatio tuo tullessaan.

trauma
22.08.2013, 20.50
Mulle sattui viime syksynä sellanen erittäin synkkä 1,5 viikon rupeama jossa joka toinen päivä iski rytmihäiriö. Kolme kertaa piti käydä polilla kardioversiossa käännyttämässä rytmi kohdilleen, kaksi kertaa kääntyi itsestään.Viimeisellä kerralla sain mukaan lääkityksen ja lähetteen ablaatiotoimenpiteeseen joka näillä näkymin on syksyllä edessä. Lääkitys on toistaiseksi pitänyt kiitettävästi rytmin kohdillaan.
Kun keväällä kävin tätä ablaatiota varten sydänkirurgin juttusilla hän totesi että kaikissa otetuista n. 10 filmistä käyrä näytti että kyseessä oli ollutkin flutteri (eteislepatus) eikä flimmeri (eteisvärinä). Vaikka ensiavussa päivystävä lääkäri puhui flimmeristä. Tätä kun ihmettelin, kardiologi totesi että ensiavun kannalta tällä ei ole merkitystä.
No, nyt odottelen sitten pienellä jännityksellä mitä se ablaatio tuo tullessaan.

Mikä on se lääkitys joka auttaa? Oliko nuo elämäsi ensimmäiset rytmihäiriöt, siis sairaalassa hoidetut?

trauma

zort
22.08.2013, 21.07
Mulla on kymmenen vuoden historia rytmihäiriöistä. Viime syksyyn mennessä rytmihäiriöitä oli tasaiseen tahtiin keskimäärin kymmenkunta kertaa vuodessa. Lääkärissä/ensiavussa on tullut vierailtua aina tarvittaessa siitä lähtien kun nää vaivat alkoi. Viime syksyllä oli eka kerta kun rytmi ei kääntynyt ilman sähköä. Lääke mikä mulla on auttanut on Tambocor Retard. Mutta rytmihäiriölääkkeitähän (kuten rytmihäiriöitäkin) on monentyyppisiä joista sydänlääkäri määrää potilaalle yksilöllisesti sen minkä katsoo tälle parhaiten soveltuvan. Mitä minä näistä tiedän on että Tambocoriakin on ainakin kahdenlaista, tämä tambocor retard sekä tavallinen tambocor, joista jälkimmäistä ei saa missään nimessä käyttää päivittäisesti.

devon
23.08.2013, 06.41
Aika lailla sen jälkeen kun kaksikymmentä täytin alkoi rytmihäiriöt, pienet ja vaatimattomat, joita en sitten sen suuremmin huomioinut. Viime talvena sitten tuli muutamaan otteeseen sen verran voimakkaammat lisälyönnit, että käynnistin tutkimusrumban: labrat, EKG, holter, ultra (rasitus-EKG käymättä). Tulos tähänastisilla tutkimuksilla se, että missään ei näy mitään vikaa, ilmeisesti kyseessä hyvälaatuisia nuoruusiän rytmihäiriöitä. Hermostuminen on oikeastaan ainoa, johon pystyn edes joskus satunnaisesti liittämään nuo häiriöt, esimerkiksi rasituksessa en erityisesti ole niitä huomannut, mutta yleensä niitä vaan tulee joskus jossain tilanteissa ilman mitään ennakoitavuutta. Yläselän, niskan ja hartioiden kireys nostaa sydämen häiriöiden ja huimauksen todennäköisyyttä, josta johtuen käyn säännöllisesti fysioterapiassa, omaa venyttelyä pitäisi saada juurrutettua tavaksi koska sillä pystyy helposti auttamaan ammattilaisen työtä. Ja tietysti työasennoiltaan yksitoikkoinen istumatyö tietokoneen ääressä ei ainakaan auta tässä ongelmassa... Onneksi pomo suostui panostamaan sähkösäätöiseen työpöytään, niin työasentoa on helpompi muutella vaikka kesken päivän.

Grandi66
23.08.2013, 07.37
Pumppu käy vakituisesti neljällä lyönnillä. Käynyt jo 46 vuotta. Sykemittari ihmettelee välillä, saa laittaa hälyt pois, normi ihmiseen verrattuna noin 15-20 lyötiä näyttää enemmän. Kiva vaan kattoo ku mennään pk lenkillä ni kaverilla on jotain 110-120, ni itellä näyttää 130-150 mut toi on sykemittarin antama. Leposyke on 46 ihan sairaalassa mitattu, pitäs käydä vetää rasitustestit et tietää huiput.

Sent from my B1-A71 using Tapatalk 4

Juha S
28.08.2013, 03.31
Flimmeriä ei ole, mutta kärsin 2. asteen eteis-kammiokatkoksesta (Wenckebach-tyyppisestä) ja krampeista hengityksessä. Krampit tuntuvat ikävältä ja kymmeniä öitä, ellei jopa satoja, on valvottu niiden takia. Vuorokausirytmi on enimmäkseen sekaisin. Oireet ilmaantuvat nukkumaan mentäessä varsinkin silloin, kun olen ollut aikaisemmin päivällä pyörällä ulkona. Ilmeisesti hermostoperäistä. Diagnosoitu masennus, löytyy myös ahdistushäiriötä. Pameja syöty kohta neljä vuotta.

haedon
22.09.2013, 07.07
viime viikonlopun kevyellä lauantailenkillä lähti vetämään ylikerroksia eikä palautunut ennen kuin lenkin jälkeen. Ylämäet piti vähän himmailla ettei kone leikkaa kiinni, kun syke näytti jotain 220 lukemia. Taisi olla toinen kerta tänä vuonna. Aina silloin tällöin noita tulee ja aina rasituksessa.

rosa
22.09.2013, 18.26
Kerran otin vahingossa magnesiumia aika reilusti yliannoksen, yöllä heräsin aivan järkyttäviin tykytyksiin. Muuten on vähän rasittava sydän, välillä muljahtelee tai alkaa lyömään hirveetä vauhtia ilman syytä. ja kipuja aina joskus. Pitäs ehkä joskus mennä sydänfilmiin, kun jaksaisi... perussyke ihan ok, alle 50. tiedä noista sitten.

skott
24.09.2013, 21.53

Muistahan päivittää sitte tänne tapahtumat... Mullaki diagnoosi tarkentu flutteriin ja siihen ablaatio puree paremmin. Muuten menny ilman flutterii Juhannuksesta asti, jolloin oli rytmin siirto Jorvissa. Oon pitäny 160 sykekattoa mittaria vilkuillen.

zort
25.09.2013, 07.38
Muistahan päivittää sitte tänne tapahtumat...

Kylläkyllä

BONK
25.09.2013, 08.19
Kerran otin vahingossa magnesiumia aika reilusti yliannoksen, yöllä heräsin aivan järkyttäviin tykytyksiin. Muuten on vähän rasittava sydän, välillä muljahtelee tai alkaa lyömään hirveetä vauhtia ilman syytä. ja kipuja aina joskus. Pitäs ehkä joskus mennä sydänfilmiin, kun jaksaisi... perussyke ihan ok, alle 50. tiedä noista sitten.

Magnesiumilla itselle samantapaisia vaikutuksia eli jos esim. Diasporalia ottaa useamman päivän peräkkäin niin alkaa jossain vaiheessa konehuoneen äänet voimistua sekä sydämen (jyskytys) että vatsan (sekaisin) alueella.

Kahdelle tuttavalle on tehty ablaatio ja molemmilla on (tietääkseni) flimmerit loppuneet. Toimenpide oli kuulemma jokseenkin kivuton. Jotain lääkkeitä, en nyt muista mitä, tämä viime keväänä operoitu kaveri kuitenkin vielä popsii. En tosin uskalla sanoa, liittyvätkö suoraan tähän flimmeriin.

skott
12.02.2014, 20.44
Flimmeri-juttu Akuutissa: http://areena.yle.fi/tv/2127745
Alkaa n. 4:50 kohasta.
Proffa Juhani Airaksinen, Sydänkeskus / TYKS: "Etetisvärinän takia ei tarvitse rajottaa mitään liikuntasuorituksia ja voi myös harrastaa kilpaurheilua."

sianluca
03.03.2014, 06.38
Kiitos linkistä, olen rytmihäiriö-jutun kanssa elellyt jo pitkään. Rasituksessa sykkeet heittävät yht`äkkiä yli pariinsataan (maksimi normaalisti 180) ja tehot suorituksesta pois, kylmä hiki tulee vähitellen ja voimattomuus. Rytmit ovat kääntyneet itsestään tähän asti (onneksi) totaalilevolla kesken lenkin, prosessin jälkeen voimaton olo. Holterit, rasitustestit, ja utraäänitutkimukset olen läpikäynyt, ei mitään suurempaa vikaa. Kiusallinen vaiva, yllättää aina välillä. Menneinä vuosina CCH:n kevätleireillä meni ajon aikana häiriö ohi kun menin hetkeksi Pepen seuraksi huoltoautoon, ikääntymisen myötä vaivan palautuminen on hidastunut.

time
12.03.2014, 12.58
Tässä juuri odottelen sydämen ultraäänikuvausta.Ollut syksystä asti lisälyöntejä reilummin ja välillä meinasi taju lähteä ihan istuessa.Holterissa oli 1774 kammio lisälyöntiä ja 4 kpl eteisvärinää.Hoitaja käski välttää liikuntaa ja lääkäri sanoi,että anna mennä jos ei oireet pahene.Työ stressistä kaikki alkoi ja tätäkin kirjoittaessa tuntee,kun pumppu vetelee omiaan.Oli pari vuotta pelkkää työtä ja liikunta jäi vähiin ja nyt pitäisi aloittaa taas liikkuminen ja vähentää töitä.Ensi viikolla verikokeisiin ja seuraavalla kuvaukseen.Hyvä kun löysin tämän ketjun,antaa vähän uskallusta mennä lenkille,kun muillakin on samoja ongelmia.

elosalama
08.04.2014, 20.31
Viikko sitten taas oikastiin sähköllä. Onneksi edellisestä keikasta on kaksivuotta. Silti vähän jännittää kun ei se meinaa millään oieta. Nytkin iskivät kolmasti ja olo oli sen mukanen. Muutenkin sairaanlan sänky on kuin oksalla nukkuisi ja sitten sen kickstartin jälkeen särkee koko yläroppaa.

Siinä makoillessa mietin että kai se on edessä se ihmisen toiseksi paras rytmi vielä jonain päivänä. Tohtori Kiminkisen mukaan se on toi eteisvärinä. Siellä sitten seistään mummojen kanssa marevan kontrollijonossa syömättäjuomatta aamulabrassa. Mutta mites se liikunta sitten sujuu kun hidasta se on jo nyt?

Mulla on joku vasen haarakatkos ja sitä varten tahdistin joka korjaa blokit ja vapaa-aikana tahdistaa kammiota eteisen perusteella. Flimmerin tai flutterin esiintyminen onkin sitten hieno homma kun se eteisen sekoilu siirtyy sillä tahdistimella sinne kammion puolelle. Syke on ihan tasanen 110 vaika mälläis tuubi kaupalla beettasalpaajaa ja titityytaalia koneeseen. Sitä sitten ihmettelee päivystävä lääkäri kavereineen ja muu ensihoitohenkilökunta joka monitorin eteen osuu. Siinä kuulkaa jännää pukkaa oikeen isolla porukalla. Nytkin lääkäri meinas että ihan ok tämä on vähän vaan korkea. Sain vakuutettua että kyllä leposyke on tasan 50 koska alemmas ei mene ja ei tämä ei ole normaalia.

Edellisellä kerralla päivystävä lääkäri paineli mahaa huolella. Tokihan sitä pitää potilas kunnolla tutkia mutta koiranleukana en voinut olla sanomatta että se on sydän vähän ylempänä. Kaveri vastas että ei ymmärrä siitä mitään mutta on tosi hyvä tutkimaan vatsaa. Olin luottavainen.

Jenkka
21.04.2017, 10.51
Hep täältäkin. Puun takaa tammikuun lopussa tuli eteislepatus, jota edelsi muutaman viikon täyslepo (pahan selkäoireilun vuoks), buranan/mobicin syöminen eo. vaivaan sekä itsehoitona avantoa. Summa summarum: sydän otti itseensä ja päätti vaihtaa rytmin. Rääkätty sydän, kun ei oikein tykkää veitsellä leikaten alkavasta sohvaperunoinnista, ei oikein tulehduskipulääkkeistäkään eikä aina kylmäshokeistakaan.

Kuukausi ennen kicstarttia rotanmyrkkyä ja betasalpaajaa sekä kuukausi rytminsiirron jälkeen ohennuslääkettä. Salpaajat jätin pois. Nyt hankittu Omronin verenpainemittarit,jotka ilmoittavat epäsäännöllisen sykkeen. Rannemalli oli tosi kätevä Mallorcan leirillä mukana.