PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hyvin rullaavat renkaat maantiepyörään

Anzah
17.04.2013, 20.45
Hakusessa olisi hyvin rullaavat renkaat maantiepyörän alle (ei tuubi-malliset!). Toiveissa olisi ensisijaisesti rullaavat, mutta kuitenkin normaalia lenkki- ja kisakäyttöä kestävät.

Mitä renkaita suosittelisit? Ultremo ZX, Contin GP 4000 vai jotain muuta? Tällä hetkellä alla on Hutchinsonin fusion 3 renkaat (pyörän ensiasennus kummit), jotka ovat toimineet hyvin, mutta ovat "tiensä" päässä...

Campione
17.04.2013, 22.03
Continental GP4000S olisi minun valintani. Varsinkin kun katsoo mihin hintaan Saksan kaupoista saa, noin 50-55€/pari. Kivijalasta haettuna maksanee yksi kumi tuon verran.

Pompeli
18.04.2013, 09.22
Itseltäni löytyy aika läjäpäin renkaita.
Maxxis detonator (tällä hetkellä käytössä)
Schwalbe Ultremo ZX:t, ajoin n. 1500km, kunne aloin eipäillä kylkien kestävyyttää. Vaihtaessa renkaat totesin, niiden kuitenkin olevan hyvässä kunnossa sisältäpäin.
GP 4000S, viimeisin ostos. Kerran rengasrikko näillä renkailla, iso niitti meni läpi.

Ja edes menneet Veloflex Corsat, nämä renkaat oli lempparini, mutta sateiseen suomen kesään eivät soveltuneet, koska märkinä keräsivät paljon kiviä ja sen myötä takuuvarmasti tyhjentyivät siten.

Jos olisin hankkimassa uusia renkaita, seuraava valinta olisi varmaankin Vittorian open pavet (kavereilla olleet käytössä ja hyvältä vaikuttaneet suomen olosuhteisiin).
Mutta todennäköisesti en osta enää vastaavia renkaita (ellei ole pakko), vaan siirtyisin ennemmin tubeless-valtakuntaan, mikä tosin vaatii uusien vanteiden hankkimista.

VPR
18.04.2013, 10.01
Kokeiltuja renkaita ovat olleet Vittoria Rubino Pro (ensiasennus), Schwalbe Ultremo (puhkeilivat), Vittoria Open Corsa Evo CX (ihan OK), Veloflex Corsa (ihan OK) ja suosikki Continental Grand Prix 4000s (paras hinta/laatu/saatavuus -suhde).

kolistelija
18.04.2013, 10.19
Joo. GP4000s on minunkin renkaani. VPR summasi syyt aika hyvin. On kestänyt myös satunnaiset hiekkatieajelut eikä kertaakaan ole puhjennut muuten kuin snakebiten takia.

mhelander
18.04.2013, 10.27
^ komppaan, ainakin 23-milliset ha avovanteilla. Hyvin on kestäneet, rullaa ihan hyvin 19-21.5 mm:n tuubirenkaisiin verrattuna ja ei puhkeamisia. Pitävät paremmin sateella.

Kunhan saan noista jo kuluneista mitattua vierintävastuksen meidän teillä niin heitän tilalle saman valmistajan 21/24 milliset. Ovat muka enemmän aerot, yhtä mukavat ja samaa kumia pitäis olla pinnassa. Kun halavalla sai, kiitos vinkistä voorumille.

Tuubirenkaista ihan nopeat on olleet Tufo S3 Lite 195 ja 215 malliset. Mutta ne ei pidä märkänä juuri mitään. Ja tuo kapeampi jostakin syystä alko kadottaan ilmaa ainakin pidemmällä aikavälillä. Noita paremmiksi osoittautu Conti Podium 19-milliset joiden valmistus on kai loppu ja tilalla jotakin vastaavaa. Hyvä pito ja etenkin märällä, ei puhkeamisia.

cigant
18.04.2013, 10.47
Tykkään continentalin gatorskineistä.Saatavilla kokoja ainakin 23mm-28mm.Hyvä pistosuojaus.Viime kesänä ajoa n 1500 km,eikä yhtään flattiä.Nyt keväällä yksi flatti ja siihenkin syynä snakebite.Gatoreita saa esim motonetistä taittuvakylkisenä n. 35€/kpl.Toinen hyvä contin rengas 4season,toimii maantiellä ja kaupungissa.Kestää ja omaa hyvät pito ominaisuudet.

JohannesP
18.04.2013, 21.28
Itse olen päätymässä GP400s ja tällähetkellä mietinnässä 25mm. Lähinnä Suomen maanteiden huonon kunnon ja röpöliäisen asfaltin takia olisin noihin päätymässä vai huomaako 23mm nähden edes eroa? Rullattavuudessa ei kuitenkaan vissiin ole lähes mitään eroa kunhan paineet ovat kohdillaan.

VPR
18.04.2013, 22.12
Jos sulla oli se S2 niin siihen 3T Funda -keulaan ei välttämättä kaikkein leveimmät renkaat mahdu.

Ossipoika
18.04.2013, 22.47
Meikäläinen ajellu viime kesän Vittoria Rubino pro kolmosella 23mm (nolla rengasrikkoa, ajoinko liian vähän?!?), nyt vedelly Continental Grand prix 24mm (ei oo nääkään puhjennut vielä), kisoihin pitää kokeilla onko Vittoria Open Corsa niin hyvä kun kaikki kehuvat, tiedä häntä sillä niillä en ole vielä ajanut.

JohannesP
18.04.2013, 23.00
Jos sulla oli se S2 niin siihen 3T Funda -keulaan ei välttämättä kaikkein leveimmät renkaat mahdu.
No hyvä että kysyin, koska ei tullut tollanen mieleen. :D Google kerto et GP4000s renkailla jää 1mm rako haarukan yläosaan. Täytyy tilata sit nuo 23mm ja hyvin niillä on aikasemminkin pärjännyt.

erkkk
19.04.2013, 06.32
25mm Michelin Pro4 service course+latex sisuri. Tällä hetkellä paras ja kokeillut melkein kaikkia. Conti on liian kova ja puuttuu tuntuma, samoin maantietubelekset jotka on ihan kivikovia. Vittoriat muuten ihan jees mutta puhkeaa liian helposti, varsinkin sateella. Scwalbe ei myöskään ole vakuuttanut (paitsi siinä että samalla lenkillä voi hajota kaksi ulkorengasta ajokelvottomaksi samasta pyörästä:D)

Samu Ilonen
19.04.2013, 06.59

Riippuu hiukan vanteesta. Mavic on kun kapea, ja väli on tosiaan millin luokkaa. Tosin miksi laittaa eteen sellaista, laittaa taakse 25mm, eteen 23mm ja eteen 1bar vähempi painetta. Kevyempi, ei vaikuta ajoituntumaan niin paljon, ilmanvastusta tietenkin vähempi etc. Edessa leveämmästä ei ole juurikaann hyötyä kun painetta ei voi laskea niin paljon tai rengas alkaa joustaan kurveissa liikaa, SIVUTTAIN...

Poursuivant
19.04.2013, 09.18
25mm Michelin Pro4 service course+latex sisuri. Tällä hetkellä paras ja kokeillut melkein kaikkia. Conti on liian kova ja puuttuu tuntuma, samoin maantietubelekset jotka on ihan kivikovia. Vittoriat muuten ihan jees mutta puhkeaa liian helposti, varsinkin sateella. Scwalbe ei myöskään ole vakuuttanut (paitsi siinä että samalla lenkillä voi hajota kaksi ulkorengasta ajokelvottomaksi samasta pyörästä:D)

Itsellänikin ovat uusien kumeksien hankinta pian edessä. Pari vuotta ajoin ainoastaan Misukan Pro3:lla, mutta ne kyllä imivät todella paljon pikkumurua pintaansa - sai olla aika usein putsaamassa niitä pinsettien ja milloin minkäkin tikun kanssa. Ajotuntuma oli kyllä hyvä ja siihen verrattuna Contin 4000S on kyllä kovahko rengas, varsinkin jos on tottunut toiseen. Voitko erkkk kertoa tämän suven osalta lisää kokemuksiasi tuon Pro4:sen osalta? Imeekö kiveä? Miten vertautuu Pro3:seen?

hannupulkkinen
19.04.2013, 10.49
Hyvistä tuubirenkaistahan on olemassa jo topikki.
Avoista siis täällä.
Itsellä Contin Grand Prix 24 mm. Eivät ole vielä alla. Halpoja renkaita ja ovat saaneet hyviä arvioita ulkomaisilla keskustelupalstoilla.
Itse olen sitä mieltä, että 25 milliset sopivat yli 80 kiloisille parhaiten.
Rullaavuushan on yksi asia ja erot renkaiden välillä tosi pieniä. Yhtä tärkeää kuntoilijalle on renkaan pistosuojaus ja mukavuus.

Täältä Gran Pixejä (http://www.bike-discount.de/shop/k373/a12488/grand-prix-24-622-mm-black.html) edullisesti.

mhelander
19.04.2013, 11.24
Hyvistä tuubirenkaistahan on olemassa jo topikki.
Avoista siis täällä.

Pahoittelen lipsumiste OT-puolelle...

Itsellä Contin Grand Prix 24 mm. Eivät ole vielä alla. Halpoja renkaita ja ovat saaneet hyviä arvioita ulkomaisilla keskustelupalstoilla.

Mulla kans odottelee kyseinen gummi taakse menoa, eteen tuli nipussa 21-millinen.

Täältä Gran Pixejä (http://www.bike-discount.de/shop/k373/a12488/grand-prix-24-622-mm-black.html) edullisesti.

Samasta paikasta.

Paskartelin muuten huvikseen laskurin jolla 15%:n painumalle saa paineen renkaalle, tässä mun painolla ja renkailla:

http://www.nojapyorafoorumi.fi/download/file.php?id=2956

Mielenkiintoista oli että tolle 21/24 mm epäsuhta setille on laskennallinen paine about sama eteen ja taakse, saman levysille jo melkonen paine-ero ja suurtä hämmennystä herätti 50 & 37 -millisten kitkarenkaiden paineet sekä etenkin 57-millisen maastorenkaan suhteessa valmistajien suositukseen/maksimiin.

arctic biker
22.04.2013, 14.32
Jaaha kirjoitin äsken mielestäni jotain järkevää ja ny näyttää ruutu että tyhjää höpisit, fitut. Aloitan osin uudestaan. Oon sun Helanderi kanssa just samanpainoinen, Enkä ole koskaan todellista painonjakaumaa punninnu. 40/60% prosenttia suhteella mun (6,84 kg pedaalien kanssa), ns. normaalipyörällä olen takana nyt hyväksi havainnut Michelin Pro4 SC 25mm renkaalla 6.1 baria. Eessä pitää vielä niuhottaa, vaihoin kepoisamman, lue löysemmän keulan, niin pro3 23mm jollain 5 barin hujakoila on pikkasen velton tuntuinen. Sen verta laiska etten viitti käsipumppua ynnä mittaria raahata mukana niin jää tarkemmat testit aina seuraavaan lenkkiin. Ehken 5,2, eessä on mun ihanne.
Ja siltä varuilta että joku haluaa rengaspaineeni moittia alimpaan kadotukseen niin minähän niillä ajan...

Morn1ngstar
22.04.2013, 22.55
Itellä toiminut Contin GP4000 ja Misukan Pro3 race hyvin. Varsinkin jälkimmäiset tuntuvat olevan hyvän rullaavuuden lisäksi pomminkestävät.

mhelander
22.04.2013, 23.17
Oon sun Helanderi kanssa just samanpainoinen, Enkä ole koskaan todellista painonjakaumaa punninnu. 40/60% prosenttia suhteella mun (6,84 kg pedaalien kanssa)

No sitten tulee mulla reippaasti kilokaupalla takkiin. Elämä on.

Punnitsin ajokuntoisen maantievehkeen kuski ajoasennossa näiden kelien ajotamineissa ja kokonaispaino oli jotain 83.7 kiloa josta 48.4% etupyörällä ja 51.6% takapyörällä. Ei 21/24 millisellä rengassetillä tulekaan ihan samat paineet molempiin, josko sitten olis aerodynaamisempi sitten.

Samalla tuli testattua Blackburn:n AirStik ja vaikka on mukavan kokonen ei sillä jaksanu nylkyttää 4-5 bar paineista 23-millisiin noita 6.2/6.6 bar paineita, ainakaan kotipihassa. Otin Lezyne Minin jolla homma hoitu ehkä vähän sukkelammin. Mukavasti rullas GP4000S:t noilla paineilla.

arctic biker
23.04.2013, 06.58
(6,84 kg pedaalien kanssa), ää pianovirhepaholainen, 7,84 kg pitää olla!

Samalla tuli testattua Blackburn:n AirStik ja vaikka on mukavan kokonen ei sillä jaksanu nylkyttää 4-5 bar paineista 23-millisiin noita 6.2/6.6 bar paineita Toisaalta ymmärrän etteivät Fillarilehden testissä ees yrittäneet testata pikkupumpuilla saatavia maksimipaineita:).

Mullon vanhan mallinen Airstick jolla todellisuudessa saatava paine on jääny koestamatta. Sillain tuuria että aika vähillä rengasrikoilla olen selvinny ja nyt hoitaa hiilidioksidipumppu paineistuksen. Kätsy peli, kerran tarvinnu.

AkiA
02.05.2013, 23.18
Vähän isompana poikana tykkään ajella Ultremo ZX @10bar. Rullaa todella kivasti, tosin imee pikkukiviä kuin ruotsalainen maalivahti.
Onko kellään tullut vastan jotain kestävämpää 10bar-kumia? Mielellään kuviotonta.

erkkk
05.05.2013, 11.32
Itsellänikin ovat uusien kumeksien hankinta pian edessä. Pari vuotta ajoin ainoastaan Misukan Pro3:lla, mutta ne kyllä imivät todella paljon pikkumurua pintaansa - sai olla aika usein putsaamassa niitä pinsettien ja milloin minkäkin tikun kanssa. Ajotuntuma oli kyllä hyvä ja siihen verrattuna Contin 4000S on kyllä kovahko rengas, varsinkin jos on tottunut toiseen. Voitko erkkk kertoa tämän suven osalta lisää kokemuksiasi tuon Pro4:sen osalta? Imeekö kiveä? Miten vertautuu Pro3:seen?
Laitoin noi alle viime loppukesästä. Ei yhtään rengasrikkoa toistaiseksi. Tsekkasin kumit piruuttani tänään kun näin keväällä on aika terävää pikkukiveä maisemissa ja ei tule oikeastaan välteltyä hiekkapätkien ajojakaan jos sillä välttää yhdetkään liikennevalot tai pääsee muuten vaan rauhalisemmalle tielle nautiskelemaan. Molemmissa kumeissa oli jonkin verran pikkuviiltoja ja osassa niistä oli tuon tappajasepelin partikkeleita jotka poistin, ehkä nelisen kappaletta per rengas. Toi on toki niin terävää tavaraa että kyllä se tiensä kumiin löytää oli seos mitä tahansa. Ekaa rengasrikkoa odottelen edelleen. Kilometreja en osaa kyllä ollenkaan sanoa, olisko jotain kolmen tonnin paikkeilla. Mihinkään contin legendan kilometreihin tällä tuskin pääsee, ajoin joskus jollain grand prixin versiolla kymppitonnin ja kumi oli kyllä sen näköinenkin. Muistaakseni sillä ajeli vielä pari viikkoa vaikka kangas paistoi kulutuspinnalla :D Toki renkaiden kulumisessa on hyvin suuri merkitys siinä että kuinka lähellä muita kanssaihmisiä asuu. Harvemmin asutuskeskusten ulkopuolella tarvii väistellä kumeja tuhoavaa tavaraa.

trauma
05.05.2013, 20.19
Asiasta toiseen... Mitä renkaille tapahtuu kun ne vanhenevat? Minulla on joitain renkaita jotka ovat ainakin kaksi vuotta olleet vanteilla, lisäksi joitain vielä myyntipaketissakin. Onko oletettavaa että ne kestävät niinkuin vasta kaupasta hankitut? Tarkoitan siis päällyrenkaita.

trauma

mhelander
06.05.2013, 07.46
Asiasta toiseen... Mitä renkaille tapahtuu kun ne vanhenevat? Minulla on joitain renkaita jotka ovat ainakin kaksi vuotta olleet vanteilla, lisäksi joitain vielä myyntipaketissakin. Onko oletettavaa että ne kestävät niinkuin vasta kaupasta hankitut? Tarkoitan siis päällyrenkaita.

Itse otin nojakkiin alle ensimmäiseksi noin 20v vanhat tuubikumit. Toimihan ne mutta kumiseos oli kyllä kovasti kovettunut ja piti heikohkosti etenkin märällä pinnalla.

Nykyiset renkaat lähtevät halkeilemaan jolloin ei kannattane laittaa alle. Muuten hyväkuntoisen oloiset renkaat voi ottaa käyttöön mutta kumiseos on saattanut jo ottaa ikää. Tähän vaikuttaa vielä miten ilmatiivisti renkaat on säilytetty, miten viileässä ja ovatko olleet suojassa auringonvalolta (=UV-säteilyltä).

PeeHoo
07.05.2013, 07.34
Mhelanderin painelaskelma sai miettimään: taidan laskea etukumin paineen vähän pienemmäksi.

arctic biker
07.05.2013, 17.47
5,2 baria eessä 23mm pro race3 ja 6,1 baria pro race4. Mitattuna Schwalben irtomittarilla. 67 kg kuski ja vajavan 8 kilon pyörä. Noilla mennään. Ja näyttäis siltä että Pro race 4 on kestävämpi kumi.

Pompeli
07.05.2013, 18.29
5,2 baria eessä 23mm pro race3 ja 6,1 baria pro race4. Mitattuna Schwalben irtomittarilla. 67 kg kuski ja vajavan 8 kilon pyörä. Noilla mennään. Ja näyttäis siltä että Pro race 4 on kestävämpi kumi.

Melko matalilta paineilta kuullostaa.
Onko ks. renkaille ilmoitettu minimipaineta? Schwalben ultremoille oli annettu 6-10 bar muistaakseni ja monille muillekkin renkaille annetaan suositus rajat, mutta joillekin on ilmoitettu vain maksimiraja.

Itsellä on painoa n. 65kg ja 8kg pyörä lisäksi ja ajelen takana n. 7 bar ja edessä 6.5 bar (Maxxis detonator, 23mm). Näitä pidän ns. "mukavuus" paineina.
ollain "enemmän kisa" renkailla tulee pumpattua lähemmäs 8 baria.

OCH
07.05.2013, 20.41
Itselläni on sama tilanne kun aiheen alottajalla ja etsiessäni renkaita löyty tollenen giro pro spectra, ei kellään oo kokemuksia näistä? Ja campione jos vihtis valaista mistä on tolla hinnalla löytäny nämä gp 4000s parin ja onkohan tuo postitusmaksuineen vai ilman?

fiber
07.05.2013, 21.36
Voitko erkkk kertoa tämän suven osalta lisää kokemuksiasi tuon Pro4:sen osalta? Imeekö kiveä? Miten vertautuu Pro3:seen?
Viime vuonna kiekkoseteissä oli molempia, nyt vain nelosta. Oma tatsi on, että Pro4 on kaikin puolin parempi kuin Pro3. Eikä ime kiveä samalla tavoin. Tosin jo myöhemmät sarjat Pro3:sta oli parempia kuin sen lanseerausvaiheessa.

Conti on itselläkin ollut liian kova (en kyllä muista oliko 4000 vai 4000S). Vittoria Evo Corsa 2 (tms): uusi rengaspari, kun pari vuotta sitten lähdin pre-TdH-lenkille. Kostea tienpinta, ja eka rengas puhki Bemskissä ja toinenkin myöhemmin samalla lenkille. Se oli kerrasta poikki, sanon suoraan sen.

Campione
07.05.2013, 22.31
Itselläni on sama tilanne kun aiheen alottajalla ja etsiessäni renkaita löyty tollenen giro pro spectra, ei kellään oo kokemuksia näistä? Ja campione jos vihtis valaista mistä on tolla hinnalla löytäny nämä gp 4000s parin ja onkohan tuo postitusmaksuineen vai ilman?

Esimerkiksi Bike-Discount (http://www.bike-discount.de/shop/k373/a43842/grand-prix-4000-s-schwarz-25-622-mm.html?mfid=77). Ei tämän päivän hinta ihan mene tuohon mitä sanoin mutta posteineen aika tarkalleen 60€.

Toinen putiikki Bike-Components (http://www.bike-components.de/products/info/p16016_Grand-Prix-4000-S-2er-Set-Faltreifen-.html). Tuolta menee vähän yli 60€ posteineen.

Laatua pilkkahintaan, sanoisin.

Jaskat
09.05.2013, 07.01
Ajattelin tilata uudet gummit bikediscountista, kun 4 lenkkiä ajettu ja tuloksena 3 rengasrikkoa. Kaikissa pikkukivet pistäneet ulkorenkaan läpi. Eikö niin että kokomerkintä 23-622 sama kuin 23 mm leveä 700-millinen rengas eli ns normikoko?

fiber
09.05.2013, 10.08
on se sama

Oikku
09.05.2013, 10.24
Vittoriat muuten ihan jees mutta puhkeaa liian helposti, varsinkin sateella.

Tätä ihmettelen. Itselläni kesti edelliset Vittoria Rubino Prot yli 5000 kilometriä ilman rengasrikkoa ja minä ajelen kuitenkin välillä hiekkateilläkin. En parempaa rengasta osaa edes toivoa. Tällä hetkellä alla Contin kumia eikä suuremmin valittamista, mutta ihan varmasti vaihtuu seuraavaksi Vittorioihin.

Jousi
09.05.2013, 12.13
^ +1

Mulla viimekaudella alla Vittoria Diamante Radialet. Eturengas yli 4000km ja takarenkaat 3000km + yli 1000km. Ilman yhtäkään rengasrikkoa. Sateessakin ajettu mm. Vättern. Malliksella talvella nyppäsin lenkillä huomatun lasinsirun pois renkaan pinnasta, ei läpäissyt pistosuojausta, pintakumin kylläkin. Hyvät kumit. Mukavat ja hyvä ajotuntuma.

fiber
09.05.2013, 15.12
Tätä ihmettelen. Itselläni kesti edelliset Vittoria Rubino Prot yli 5000 kilometriä ilman rengasrikkoa ja minä ajelen kuitenkin välillä hiekkateilläkin. En parempaa rengasta osaa edes toivoa. Tällä hetkellä alla Contin kumia eikä suuremmin valittamista, mutta ihan varmasti vaihtuu seuraavaksi Vittorioihin.
Eilen pysähdyin antamaan vararenkaan kaverille, jonka rengas oli puhjennut ja varasisurissa oli reikä. Vittoria Rubino Prot oli silmämääräisesti arvioiden tonnin tai kaksi ajetut. Sattuuhan sitä, mutta ei parantanut minun mielikuvaani noista kumeista.

MäkiHiiri
09.05.2013, 18.37
Mä kehuisin continentalin grand prix 4tonnisia. Ne ovat olleet tähän asti vittorioita pikkukivihylkivämmät (vaikka nekin on superhyvät). Mutta nyt ne ovat valitettavasti tulleet tiensä päähän. Olen jo pari kertaa leikellyt esiin ilmestyneen kankaan reunan irti päästämiä lankoja. Ja nyt pinnan ulkonäkö on kokolailla hapsuttava. Tänään otin lenkillä silti vasta ensimmäiset hain hampaan näköiset pikkukivet pois. Että hyvät ovat olleet!

Frosty
12.05.2013, 20.37
Minulla on Contin GP4000S kestänyt ja rullannut hyvin. Kovahko ajotuntuma, mutta toimivat ja rullaavat hyvin vähän pienemmilläkin paineilla.