Näytä tavallinen näkymä : Vitus Bikes Dee
PonkalaJarno
30.03.2013, 14.43
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=84760
Kuinkahan kauan kestää et tää tulis suomeen jos sais ostettua ? Tuohon hintaan ei taida tulla polkimia tai en ainakaan selvyyttä saanut tekstistä tuliskos ja nuo levy jarrut, saako niihin suomesta paloja kun ei näistä fillareista hirveesti kokemusta oo, muuta kuin ajamisen mielessä, ei kasaamisen tai rakentelun . Tämä vois olla ihan pätevä joka paikan höylä :cool:
Risto Koivunen
30.03.2013, 15.02
Kyseisestä kaupasta löytyy kokemuksia noin 90 sivun verran tuolta, sieltä voi arvioida toimitusaikoja:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?16556-Chainreaction-Nopeeta-palvelua/
Jos pyörän kuvauksessa ei mainita polkimia, niin niitä ei todennäköisesti myöskään sisälly hintaan. Harrastepyörät ja vastaavat myydään usein ilman polkimia, kun eri harrastajilla on eri suosikkinsa poljinten suhteen.
PonkalaJarno
30.03.2013, 15.09
Lukasen tuon läpi ja tuo runko koko taitaa olla mulle toi 19, mittaa mulla 177, jos nyt päädyn tähän
Holidayman
30.03.2013, 15.36
Itse olen samaa fillaria katsellut viimeisen kuukauden ainakin. Olen 176cm pitkänä harkinnut taasen tuota 16 tuuman kokoista pyörää.
Jään innolla odottamaan kokemuksia fillarista, jos sen tulet tilaamaan ennen meikäläistä. Pirskatin yllättävät autoiluun liittyvät kustannukset. :P
19" siinä ja siinä että liian iso... Vaikeaa kun koot menee hieman kompromissien puolelle. Itse olen 180cm pitkä ja toinen pyörä 19" joka on aivan optimaalinen ja toinen 18" jota paljoa pienemmäksi en menisi...
PonkalaJarno
30.03.2013, 16.58
Joo en tiä mikä tuon biltsun rungon koko on, sen kun tietäs niin helpottais tuonkin hankintaa, tuo biltsun runko mulle passeli. Yks tietty on kun eksyin yksvaihde.netin sivuille ja sieltä taas pyörätohtorin sivuille ja kattelin osa tarjontaa et päivitän tuon biltsun sinkulaksi ja pommi pyöräksi, kaikki on nyt kiinni tuosta prätkän menekistä
Se on kuitenkin ainoa olennainen kohta että koko on oikea! Mitä höpötät sinkulaksi päivittämisestä, tuohan on sinkula! Jos hommat noin hakusessa niin suosittelen lähimpään asiantuntevaan pyöräliikkeeseen marssimista!
Risto Koivunen
30.03.2013, 18.24
Joo en tiä mikä tuon biltsun rungon koko on, sen kun tietäs niin helpottais tuonkin hankintaa, tuo biltsun runko mulle passeli.
Mitä jos ihan ottaisit mittanauhan ja mittailisit siitä olemassaolevasta rungosta ne todelliset mitat? Se valmistajan ilmoittama runkokoko kun ei kuitenkaan kerro rungosta kaikkea.
PonkalaJarno
30.03.2013, 19.31
No joo tiedän et tuo vitus on sinkula, en nyt niin tyhmä ole vaan tarkotin tuota omaani. Täytyy mittailla ja kattella
Minkälaisia kokemuksia on Vituksen pyöristä? Mulla on hankinnassa 29" sinkula ympärivuotiseen kaupunkikäyttöön ja mietin miksi maksaisin Kona Unitista tai Cannondalen Trail SS:stä lähes 900€ kun tämän saa puoleen hintaan?
Minkälaisia kokemuksia on Vituksen pyöristä? Mulla on hankinnassa 29" sinkula ympärivuotiseen kaupunkikäyttöön ja mietin miksi maksaisin Kona Unitista tai Cannondalen Trail SS:stä lähes 900€ kun tämän saa puoleen hintaan?
Mulla oli vajaan vuoden Vitus Dee 29. Ostin sillon kun tuo levyjarrullinen julkaistiin.
Pituutta 178, otin 16". Muuten ihan sopiva, mutta pidempi stemmin olis saanut olla. Olisko se ollut jotain 70-80cm.
Talvipyöräilyyn kannattaa ostaa samalla 2 piikkiä isompi takaratas, jotta polvet säästyy. Tai pärjää hyvällä kelillä ilmankin, mutta sitten kun on kunnolla lunta, niin kevyempi sais olla.
On siinä ihan hyvin pyörää tuohon hintaan.
Mukana tulee perus muovipolkimet, mutta lukkopolkimet laitoin heti omasta takaa.
Tai jos ei löydy, niin hintaan mukaan lukkopolkimet, talvikengät ja nastarenkaat.
Viimeistely pyörässä on ihan hyvällä tasolla. Jarrut on melko surkeat, mutta ei niinkään jarrutustehon puolesta. Kyllä ne jarruttaa, mutta on melko jäykät mekaanisiksi levyjarruiksi ja kahvat on aika rimpulat. Kahvoissa on niin pehmeää alumiinia, että vaijerin säätöruuvi väänty heti mutkalle, oijoin sen jollain työkalulla takaisin kierteelle sopivaksi ja annoin olla, niin hyvin meni taas eteenpäin.
Ei muuta valitettavaa tai sanottavaa.
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/vitus-bikes-dee-29-city-bike/rp-prod84760
Miten tuossa voi kiristää ketjua? Kokona 19" voisi olla passeli kun mitat on 184/88. Tuo vois olla ihan hyvä kun laittaa toiset polkimet ja jos jarrut ei mielytä niin eipä nuo paljon maksa.
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/vitus-bikes-dee-29-city-bike/rp-prod84760
Miten tuossa voi kiristää ketjua? Kokona 19" voisi olla passeli kun mitat on 184/88.
Ketjua kiristetään siirtämällä takakiekkoa taaksepäin, näkyy parhaiten kuvassa 4. 19" on varmasti lähellä oikeaa, itse olen 185/88 ja ajelen 19" maasturilla.
No siis kyllä toi 80cm on aika sopiva verrattuna 10cm nysään. Kyllä se ainakin metrin vois olla.
Vai mitä mieltä:
https://lh6.googleusercontent.com/-OWxzpquVZ6c/UmSy_MzOjLI/AAAAAAAACAc/S2Bpxs40CDk/w700-h533-no/dee.jpg
Ketjua kiristetään siirtämällä takakiekkoa taaksepäin, näkyy parhaiten kuvassa 4. 19" on varmasti lähellä oikeaa, itse olen 185/88 ja ajelen 19" maasturilla.
Ei hirveästi voi kiristellä kun loppuu tila. Ehkäpä ostan tämän jos en innostu Kona Unitista. Nyt sais vuotta vanhaa mallia hintaan 800€. Hirveen vaikeeta päättää..
^^Näkyykö nyt?
Eikös tuollainen 800mm ole sopiva, jos vaakaputki on 545mm? Häh?
Tuohon mobyn viestiin vielä, eli ketju on haarukassa aikalailla haarukan sisäpäässä, eli kiristysvaraa on ihan kivasti, en tiedä kuinka paljon sitä tarvitset, mutta luulis ~30mm riittävän. Jos enemmän tarvitsee, niin sitten lyhennät ketjua. En ole ikinä kuullut tuollaista kommenttia, että tila loppuis kesken....
Yksi huono puoli tuossa on, eli ketju on alkuperäisenä niin lyhyenä, että talviasetuksilla kaksi piikkiä isommalla takarattaalla piti myös ketju vaihtaa uuteen ja lyhentää sopivaksi, koska vanha oli mitoitettu juuri tuolle alkuperäiselle.
Mulla napavaihteisessa tunturissa loppui tila kesken mutta ketjut olikin jo venyneet sen 1% yli mikä parktoolin mittatikussa oli. Hyvä tieto että pitää hommata uus ketju isommalle takarattaalle.
Suattaapa olla että ostan tämän villarin..
Tänään lähti tilaukseen Dee 29. Kun oon hetken testannu niin ostan lokarit, nastarenkaat ym.
Näyttäisi ihan kelpo kaupunkivehkeeltä. Toki tosta logosta tulee mieleen se peli jostain 80-luvulta ;)
Kokemukset kiinnostais. Taitaa lähteä veronpalautuksilla tilaukseen...
Pärjääkö tuolla ilman lokareita kaupunkiajossa, vai menevätkö vaatteet heti kuraan syyskeleillä? Onko tuo kokoonpano miten painava?
Kuukauden ollut päivittäisessä käytössä, kommentteja:
Pyörä on todella hauska ja sinkulointi on asennekysymys. Tuntuu että on tullut lisää voimaa kun paljon tulee poljettua putkelta kiihdytyksiä ja kikkaulun määrä on kasvanut merkittävästi.
Koko 19" on sopiva itselle, mittaa 184/88. Ehkä vähän lyhempi stemmi tekisi omalla maulle hyvää, mutta aseasento on kaduille oikein hyvä. Jarrut tuntui aluksi huonoilta mutta käytössä pito on parantunut huomattavasti, mutta ei pärjää hyvänluokan nestelevareille (ylläri?).
Välitys 39/18 hyvä kesällä, talveksi vaihdan pari piikki suuremman takarattaan. Huonoa on se että kampiin ei saa 39T ratasta pienempää, joten vaihtoehdot on isontaa takaratasta tai vaihtaa kammet. Itsellä tämä ei ole ongelma, uskoisin 39/20 olen hyvä myös talvella.
Mulla on tulossa eteen nastat ja kokeilen mahtuuko taakse, voi olla ettei 2,25" mahdu mutta tätä kokeilen. Lokasuojan laitoin jo taakse kun matalakuvioinen rengas heittää sateella veden perssiille.
Muuten pyörä tuntuu hinta/laatusuhteelta oikein hyvältä eikä ongelmia ole ollut.
Pärjääkö tuolla ilman lokareita kaupunkiajossa, vai menevätkö vaatteet heti kuraan syyskeleillä? Onko tuo kokoonpano miten painava?
Justiinsa tästä pyörästä on paha sanoa, mutta omalla 29erillani en aja kostealla kelillä metriäkään ilman lokareita. Pelkällä takalätkällä saattaa pärjäillä jos ei ole turhan nuuka likaisten punttien ja muutaman kasvoille (= silmään) lentävän kuravesipisaran suhteen. Mene ja tiedä, vähentääkö esim. tuo jäykkä keula eteenpäin ammutun lian määrää. Toki lika pysyy kurissa jos malttaa polkea riittävän hitaasti, eli ei.
CRC antaa isomman (19") rungon painoksi 11,90 kg, lokasuojista tulee muutaman sata grammaa lisää. Pyörävalmistajilla on tapana punnita vain se tavallisimman rungon paino ja antaa kuluttajan arvata loput, mutta voit olla aika varma että ei se pienempi runko ole mitenkään merkittävästi kevyempi.
Veronpalautukset meni, ja Dee 29 tuli. Ensivaikutelmat hyvinkin positiiviset. Jos jollain on pyörästä jotain kysyttävää, tai haluis kuvan jostain yksityiskohdasta niin autan mielelläni.
Veronpalautukset meni, ja Dee 29 tuli. Ensivaikutelmat hyvinkin positiiviset. Jos jollain on pyörästä jotain kysyttävää, tai haluis kuvan jostain yksityiskohdasta niin autan mielelläni.
Sama vika rahikaisella, oma tosin lähti vasta Gatwickista liikkeelle.
Minkä kokoiset renkaat (nasta) mahtuu kiinni?
Jarruista kuulisi mielellään lisää, onko ne niin huonot kuin jotkut mainitsevat?
Tossa muutama kuva renkastilasta, jarrujen kiinnityksestä sekä takapyörän säätövarasta. http://sdrv.ms/1h37uK8 Vitus ilmoitaa maksimi rengaskooksi 2.2 tuumaa. Noi Kendat on 2.1. Edessä tilaa vaikka kuinka, ja takana ei niin paljon. En lähtis yrittämään isompaa kuin sanovat sinne sopivan. Jarruissa näyttäis olevan ihan hyvin säätövaraa eri välityksiä ajatellen. Mulle on postissa tulossa 20 piikkinen takaratas ja toiset ketjut, voin vaikka napata dropouteista kuvan kun otan renkaan irti ratasta vaihtaessa. Jarrut tuntui ensimmäisellä pikaisella testillä suht tehottomilta, mutta noi levyjarruthan pitää sisäänajaa/jarruttaa, eli niistä lisää myöhemmin. Mulla ei ole ollut levyjarruja aikaisemmin, joten vertailukohtaa ei ole.
Vaakaa mulla ei ole joten painosta ei mitään hajua.
Jarrujen tuntuma ja pito on parantunut käytössä todella paljon. Kadulle riittää hyvin, mehtään ehkä hivenen tehottomat. Vaihdan näinä päivinä 2,25" nastarenkaan eteen ja mittailen sitten sopiiko sama rengas myös taakse, veikkaan että ottaa putkiin kiinni. Lumessa muuten huomaa että isolla välityksellä loppuu pito takaa kun putkelta runttaa jyrkempään mäkeen joten olisi hyvä saada ainakin isompikuvioinen nakki taakse talveksi.
Välityksien vaihtajille tiedoksi: Eturatas on leveälle ketjulle, takararas kapeaa mallia. CRCn asiakaspalvelija erheellisesti väitti Deessä olevan kapea ketju, jollaisen tilasin 20 piikkisen rattaan kaveriksi. Piti käydä Prismasta hakee leveä ketju prkl.
Minä vaihdoin 20t takarattaan mutta vanha ketju ei mahtunut joten piti uusia sekin ja laittaa yhden linkin pidemmäksi. Säätövara onneksi riittää vielä mutta kauhean paljon ei tarvitse ketjun venyä että loppuu dropoutista tila. Vanha ketju olisi ehkä väkivallalla mennyt mutta kun vaihtoehtona oli rattaan vääntyminen ja uusi ketju oli jo hommattu niin en kokeillut.
Nyt muuten on hyvä välitys, 39/20 riittää tiukkaankin mäkeen tai vaikka lunta olisi enemmän.
Nyt kun takarengas siirtyi uudella ketjulla vähän taaksepäin niin näyttäisi myös nastarengas mahtuvan taakse.
Mikäs nastarengas mahtaa olla kyseessä?
Ice Spiker Pro 2,25" eli 57-622
niin ja onko se niin kevyt kun väitetään?
En jaksanut flunssassa alkaa enää repimään polkimia irti. Shimanon A530 polkimien kanssa pyörällä (19") on painoa 12.5kg.
Vaihdoin nastat alle, niin oli pakko tarkistaa samalla: Big apple 2.35 mahtuu hyvin takahaarukkaan. :)
Nitrokeke
27.02.2014, 11.44
Moro,
Itsellänikin Dee polttelis laittaa uudeksi kaupunki- / työmatka- / kikkailupyöräksi. Mobylla taitaa olla isommalla rungolla, mutta mites anzi666? Itselläni pituutta 178 ja olen kallistumassa 16" runkokokoon. Minkälaisilla mitoilla anzi666 painelee menemään?
Onko suosituksia mitä tilpehöörejä kannattaisi samalla laittaa CRC:stä tilaukseen (lokasuojat, polkimet, rattaat?) Osasta noista onkin ollut jo puhetta, joten ainakin ensi talvea ajatellen isompi takaratas tulee tilattua.
Pyörässä tuli polkimet mukana, vaikka luulin ettei tule. Ei kovin hyvät joten maun mukaan vaihtoon jos ei miellytä. Ketjun joutuu uusimaan tai pidentämään 20T takarattaalla. Lokasuojan ostin kivijalasta, matalakuvioinen rengas kastelee märällä perssiin äkkiä. Eteen voisi virittää lokasuojan ainakin putkeen kun alkaa olla naama hiekkassa näillä ilmoilla.
Laitoin eteen Ice Spiker Pron ja on ollut paras ostos koskaan kun kelit vaihtelee nollan tuntumassa.
Mulla on mittaa 184cm ja jalat 88cm, 19" passaa oikein hyvin. Olet siinä rajalla kumpi koko passaa paremmin. Stemmi pitänee vaihtaa lyhempään jos päädyt 19".
Nitrokeke
27.02.2014, 12.45
Kiitokset ripeästä vastauksesta. Hairahdin CRC:n kevättarjoukseen ja tein jo tilauksen, kun sai 10 % alennusta. Näitähän kyllä on vähän väliä, mutta halu on kova päästä lumien sulamisen jälkeen ajelemaan uudella pyörällä. Vanha Kona pääsee eläkkeelle / modattavaksi eri käyttöön.
Tilaukseen lähti siis Dee 16" rungolla. Uskoisin, että siitä saa säädettyä sopivan ajotuntuman. Paremmin tulee toimeen hieman pienen kanssa, kuin liian ison. Tilaukseen tarttui myös hieman tilpehööriä päälle (lokasuojaa, polkimet sekä gripit). Muiden osien päivittämistä (mm. takaratas ja ketjut) pitää katsoa sitten tilanteen mukaan kesän jälkeen, kun on saanut ensituntumaa.
Nyt vain väijymään tilauksen etenemistä!
Tilaukseen lähti siis Dee 16" rungolla. Uskoisin, että siitä saa säädettyä sopivan ajotuntuman. Paremmin tulee toimeen hieman pienen kanssa, kuin liian ison.
Mulla saman verran pituutta kun sulla ja oma vitus oli 16" rungolla.
Siinä stemmi oli joku naurettava ~70mm töpö, jonka saatat joutua vaihtamaan vähän pidempään.
Talvella tosiaan 20 piikkinen takaratas kun oli paljon lunta, mutta vaatii uudet ketjut kuten mainitsin jo etusivulla.
Kesällä menee vakioasetuksilla kivasti.
Jarrut oli aika paskat sisäänajonkin jälkeen.
Muuten kiva peli.
Nitrokeke: Mä oon muistaakseni noin 172cm lyhyt. Hommasin 4 ja 6 senttiset stemmit ajoasennon säätöä varten, ja ekaksi kokeilin 4:n sentin mittasta, joka siihen jäi. Alkuperäinen tuntu mulle hieman pitkältä. Jos sulla on pitkät jalat, niin saatat joutua hommaamaan pidemmän satulatolpan. Ite oon aika lyhytjalkainen, ja jonkin verran olis tolpassa varaa korottaa, mutta ei paljon.
Hommasin 20,21 ja 22-piikkiset takarattaat jotka menee kaikki samanmittaisilla ketjuilla. Jarrut on tosiaan aika vähätehoiset. En ole parempia levyjarruja koskaan kokeillut, mutta olen alkanut harkitsemaan BB7 hankkimista.
Nitrokeke
13.03.2014, 13.11
Dodiin, nyt on saatui ensimmäiset ajot alle Dee 29:llä ja ero vanhaan Konaan on kyllä huikaiseva. Runkokona 16" on ihan ok, vaikka tuo isompikin olisi saattanut mennä. (Pituutta itselläni 177cm). Ajoasentokin tuntuu aika luontevalta alkuperäispalikoilla, eikä tässä vaiheessa tarvitse alkaa vaihtelemaan stemmiä. Satulaputkessakin riitti pituutta.
Rullaavuus on todella hyvä ja pyörä on kyllä kevyt. Tässä toki verrokina toimii pääasiassa n. 6 vuotta vanha Kona, joten ihan objektiivinen en ole. Plussaa tulee myös mm. renkaiden ja satulan kiinnityksistä, eli ei löydy mitään pikalukkoja.
Jarruista ja satulasta tulee miinukset, mutta se ei tullutkaan yllätyksenä, koska niitä oli parjattu etukäteen eri foorumeilla. Polkimet ja gripit meni heti alussa vaihtoon, joten alkuperäisistä ei voi sanoa mitään.
Kokonaisuutena hintaansa nähden mainio kulkupeli! Edessä on toki vielä kokematta pyörän toiminta hieman pidemmillä lenkeillä / maastopoluilla, mutta sekin aika koittaa varmasti pian.
Millainen mitoitus Deessä on? Olen 188cm pitkä ja jalkani sisäpituus on äkkiseltään mitattuna 93cm, onko näillä spekseillä järkeä harkitakkaan 19" runkoa? (Isompiahan ei taida edes saada.)
Minä olen 184cm/89cm ja 19" pyörä on sopiva. Uskoisin että menee sulle vielä hyvin mutta rajoilla alkaa olla.
Vituksen omistajat. Kertokaapa kokemuksia pyörästä. Hyvät, huonot, onko osista sanomista? Jarruja on moitittu että eivät ole niin tehokkaat kuin hydrauliset mutta riittänevät kaupunkikäyttöön? onko Vituksessa muuta vitutuksen aihetta? Kehuakki saa ja mitä parannuksia olette tehneet pyörälle? Olin viimeyönä tilamassa pyörää mutta onneksi en muistanu Chainrectionin tunnusta ja salasanaa :D. Olen ostamassa pyörää ympärivuotiseen käyttöön. Lasten kanssa cruisailuu, kaupassa käyntiin ja 10 min työmatkaan ja vaikuttais siihen sopivalta peliltä.
Mua ei ainakaan ole alkanut kaduttamaan Deen hankinta. Jarruilla pärjää kyllä, ja vaihteita ei oo ikävä. En oo vaihdellut muita osia kuin polkimet, stemmin, gripit ja kumit. Omat ajot ympärivuotisia pääkaupunkiseudulla säällä kuin säällä. Senkus tilaat, ei kai tohon hintaan oo paljon vaihtoehtojakaan...
Ei valittamista täälläkään, tuohon rahaan hyvä laitos. Ja ainoastaan polkimet olen vaihtanut.
Komppaan edellisiä. Polkimet ja isompi takaratas vaihdettu talven työmatkoihin. Ehkä pitänee nyt kesäksi vaihtaa takaisin pienempi takaratas. Jarrut on mitä on, ovat kyllä tähän asti pysäyttäneet tarvittaessa.
Olen minäkin takaratasta vaihdellut. Sen voisi melkein laskea budjettiin mukaan kun sinkulaa ostaa. Samat välitykset ei tietenkään sovi kaikille.
Onkos kukaan sattunut uusimaan Deen alkuperäis Promaxeihin jarrupaloja? Alkoi mietityttämään että minkähän laiset palat niihin mahtaa sopia...
Sinkula tuli tännekin lopulta. Olen todella tyytyväinen, rullaa aivan tajuttoman hyvin ja on hiljainen polkea. Niin se miinus, molemmissa vanteissa on aavistuksen heittoa. Takavanteen heiton voi tunteakin. Eikai tuo ole normaalia?
Eiköhän se ole aika yleistä että ei aivan suorat ole vanteet. Tehtaalla kasataan, ja tuskin niitä kukaan sen jälkeen tarkastelee. Kivijalka liikkeestä ostaessa saattaa saada hienosäädetyn pyörän. Olen nähnyt myös paikallisesta nimeltä mainitsemattomasta liikkestä ostetun pyörän missä oli jarrut säätämättä ja taka-akseli löysällä... Viet pyörän ns. vuosihuoltoon, missä rihtaavat vanteet ym. tai sitten opettelet tekemään sen itse. Muista ostaa kunnollinen pinna-avain äläkä tuhoa nippoja jollain Biltema-avaimella jos päädyt tekemään sen itse.
Eiköhän se ole aika yleistä että ei aivan suorat ole vanteet. Tehtaalla kasataan, ja tuskin niitä kukaan sen jälkeen tarkastelee. Kivijalka liikkeestä ostaessa saattaa saada hienosäädetyn pyörän. Olen nähnyt myös paikallisesta nimeltä mainitsemattomasta liikkestä ostetun pyörän missä oli jarrut säätämättä ja taka-akseli löysällä... Viet pyörän ns. vuosihuoltoon, missä rihtaavat vanteet ym. tai sitten opettelet tekemään sen itse. Muista ostaa kunnollinen pinna-avain äläkä tuhoa nippoja jollain Biltema-avaimella jos päädyt tekemään sen itse.
Juu, kiitti. Melkein katteltava ohjeita tässä ja avaimia jos kokeilisi tehdä itse. Taidan kysyä vielä chainreactionin kantaa vanteiden heitosta, hehän mainostaa suoraan ajoon näitä pyöriä.
Kannattaahan se kysästä, hyvällä tsägällä maksavat postit ja rihtaavat kuntoon. Aikaahan tuohon sitten menee, itsejos opettelee tekemään, niin puhutaan enemminkin tunneista kuin päivistä. Muutenkin ihan hyvä opetella tuo taito, kun ei mitkään kiekot ikuisesti suorina pysy. Park Toolsin pinna-avain maksaa alle 20€.
Sinkula tuli tännekin lopulta. Olen todella tyytyväinen, rullaa aivan tajuttoman hyvin ja on hiljainen polkea. Niin se miinus, molemmissa vanteissa on aavistuksen heittoa. Takavanteen heiton voi tunteakin. Eikai tuo ole normaalia?
Itsellekin tuli ko pyörä hiljattain ja omassa ainakin kumit eivät olleet ihan tasaisesti asettuneet vanteille vaan vippasivat selvästi. Itse vanteissa ei heittoa juurikaan ole.
Minkälaisia lokasuojia olette laittaneet pyörään? Itse laitoin taakse tuon http://www.zefal.com/en/mudguards-protection/223-deflector-rm29.html mutta eteen pitäisi vielä jokin hyvin suojaava laittaa.
Itselle on tähän asti riittänyt satulatolppaan pikalukituksella kiinnitettävä prismasta ostettu joku perus malli, edessä en ole pahemmin edes kaivannut suojaa. Harkinnut kyllä syksyä varten runkoon kiinnitettävää mallia, esim. http://www.bikeshop.fi/SKS_Etulokasuoja_X_board/ekauppa/pSK10099/&listpos=1 tai vastaava.
Prisman mtb lokareilla mennään täälläkin tarvittaessa ja tänään vaihtelin avidin elixir 1 nestejarrut ja pyörä senkun paranee. Itse kaipaisin vielä korkeampaa stemmiä tai isommalla riserilla olevaa tankoa Deehen. Kun on tuollainen terassipyörä niin saisi olla rennompi/ pystympi ajoasento omaan makuun.
Itselläni on Vee-1 siinä isommassa runkokoossa ja taitaa olla himpun verran liian iso kun joutuu kädet suorina ajamaan. Leveä tankokin saattaa toki vaikuttaa asiaan. Stemmihän tuossa on aika pitkä niin olen ajatellut lyhkäisemmän hommaamista. Onko vinkkejä halvasta lyhyestä stemmistä tuohon pyörään?
Mä laitoin tommoset: https://www.bike-components.de/products/info/p30227_Hussefelt-Vorbau-OS.html Otin molemmat koot niin pääsin kokeilemaan eri asentoja. Nuo ovat halvat ja tukevat mutta suht painavia stemmejä.
Mä laitoin tommoset: https://www.bike-components.de/products/info/p30227_Hussefelt-Vorbau-OS.html Otin molemmat koot niin pääsin kokeilemaan eri asentoja. Nuo ovat halvat ja tukevat mutta suht painavia stemmejä.
Okei. Kiitti vinkistä!
Minkälaisia lokasuojia olette laittaneet pyörään? Itse laitoin taakse tuon http://www.zefal.com/en/mudguards-protection/223-deflector-rm29.html mutta eteen pitäisi vielä jokin hyvin suojaava laittaa.
Onko vielä tuntumaa tähän? Heiluuko? Olin itse miettinyt isoäitiä (www.bike-discount.de/en/buy/grand-m.o.m.-mtb-35709), mutta tämähän vaikuttaa mielenkiintoiselta myös. Lähinnä mietityttää tuo sivuttaisheilunta.
Mulla on maasturissa välillä kiinni toi isoäiti ja kyllä se on tuleva lokari ollakseen pikakiinnityksellä. Voin suositella.
Onko vielä tuntumaa tähän? Heiluuko? Olin itse miettinyt isoäitiä (www.bike-discount.de/en/buy/grand-m.o.m.-mtb-35709 (http://www.bike-discount.de/en/buy/grand-m.o.m.-mtb-35709)), mutta tämähän vaikuttaa mielenkiintoiselta myös. Lähinnä mietityttää tuo sivuttaisheilunta.
Zefalin RM29 suoja on aika tukeva paikoillaan. Vielä ei ole käytännön kokemusta märällä tiellä, mutta suoja on aika pitkä ja leveä ja saa asennettua lähelle rengasta niin uskoisin että aika hyvin suojaa.
Tuossa vielä suojasta kuva (https://dl.dropboxusercontent.com/u/11629345/zefal.jpg)
Yritin vaihtaa Vitukseen jarruiksi läskiladasta ylimääräisiksi jääneet Shimanon m355:t, käyttäen Vituksen alkuperäinen adaptereita ja levyjä, mutta en saanut mitenkään jarrua menemään linjaan levyn kanssa, pitääkö tässä luovuttaa ja tilata shimanon adapterit ja levyt vai enkö vain osaa? Kokemukset levyjarruista kyllä hyvin minimaalisia.
Kokeile Ladan adaptereilla toimiiko. Jos toimii, niin ostat samanlaiset...
Onkos Vituksella mitään asiaa metsän puolelle, jos haluaa sinkuloida maastossakin? Parempien jarrujen kanssa tuon saisi reiluun 400 euroon, "oikean" maastosinkulan taas käytettynä 600-800 euron pintaan, eli budjetti lähes tuplaantuisi. Löytääkö tuohon muuten uusia mtb-kiekkoja tai levyjarrukiekkoja yleensä mistään valmiina? Takahaarukka on ilmeisesti 120mm.
Hakusessa olisi siis baari/kaupunki/talvipyörä, mutta maastossa sinkulointia tekisi mieli ainakin kokeilla. Pääasiallinen käyttötarkoitus maastoajo ei kuitenkaan olisi.
Ainakin mun vanhemman mallin kasettinavalla varustetun Deen perä on 135mm. Näköjään tota uutta saa myös Nexus 3v-navalla, eli oisko kumminkin 135mm? Ne v-jarrulliset oli 120mm perällä. Oma Dee ollut kommuutti käytössä siten että ajan mieluummin metsän kautta kuin kelvillä, ja hyvin sillä on aloittelija pärjännyt. Jopa alkuperäis-jarruilla, koska vauhdit eivät mulla nouse hirvittävän suuriksi. Talvi mennyt tosin fiksinä...
Penseilijä
01.07.2015, 21.54
Minkäslaisella avaimella olette tuota vapaaratasta irroitelleet? Käviskö tämä: http://www.parktool.com/product/freewheel-remover-fr-1-2
Hommasin 2014 vuosmallin Dee 29:n ja talven varalle ajattelin hommata jo isompaa takaratasta. Ei oikein tuota vapaaratasta tutkimalla saa muuta tietoa kuin että 12 "hammasta" siinä näyttää olevan.
Minkäslaisella avaimella olette tuota vapaaratasta irroitelleet? Käviskö tämä: http://www.parktool.com/product/freewheel-remover-fr-1-2
Hommasin 2014 vuosmallin Dee 29:n ja talven varalle ajattelin hommata jo isompaa takaratasta. Ei oikein tuota vapaaratasta tutkimalla saa muuta tietoa kuin että 12 "hammasta" siinä näyttää olevan.
Itse vapaaratastahan ei tarvi irroittaa, pelkkä takarattaan vaihto riittää välityksen korjaamiseen ja siihen oikea työkalu on http://www.parktool.com/product/cassette-lockring-tool-fr-5, itse vaihdoin http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/gusset-1-er-single-speed-sprocket/rp-prod17778 20 piikkisenä, enkä ole nähnyt tarpeelliseksi vaihtaa takaisin edes näin kesällä. Huomaa myös, että tarvit uuden, pidemmän ketjun, alkuperäinen ei riitä.
Penseilijä
01.07.2015, 22.21
^Kiitos tiedosta ja linkeistä! Jotenkin kuvittelin, että tuossa on ratas kiinni vapaarattaassa, mutta onkin siis irrallinen. Joo, ketjukin oli aikomuksessa tilata.
Ajaako kukaan Deen alkuperäis vanteilla ilman sisäkumeja?
paskalokki
27.10.2016, 23.40
Onko Vitus-miehet painaneet ketjut katki ja vanteet solmuun kun on näin hiljaista?
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/vitus-bikes-dee-29-city-bike-2016/rp-prod135365
Kukaan ajellut tuolla 2016 mallilla, onko kokemuksia? Hyviä tai huonoja? Meinasin ajaa leppoisasti ympäri vuoden 30 km viikossa tasasia kelvejä kaupungissa, saako rahalle vastinetta tuohon hintaan?
Itellä lähti vitus dee 29" tiistaina tilaukseen 2017 malli poistomyynnistä crc:stä hintaan261e.
Koitetaan taas aktivoittaa lankaa. :)
Minulle pitäisi Vitus Dee tulla ensiviikon alkupuolella. "Schwalbe Ice Spiker Pro 402 Spikes 29x2,25" Liteskin folding" tulee eteen nastakumiksi ja taakse "Schwalbe Marathon Winter 208 Spikes 28 x 2,00" Wired". Tuttavan mukaan nuo menee heittämällä paikalleen, mutta mikään ei tietysti ole varmaa ennenkuin itse näkee. http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/crud-race-pac-guard-set-mudguards/rp-prod36521 eli nuo ravanestoon. Pienen budjetin pyörää pelkästään talvikäyttöön haetaan. Isommalla rungolla tilasin, kun olen 187cm pitkä ja reiden sisämitta 92-93cm. Laitan rehellisiä kokemuksia, kun niitä alkaa kertymään.
Vitus Dee on nyt käytössä. Koko muuten ok, mutta säädettävän stemmin pistin 60 asteen kulmaan. Nyt on kohdillaan ajoasento. Paketissa tuli mukana soittokello, heijastimia, polkimet ja nippu työkaluja. Mukava on ollut polkea näin ensivaikutelmana.
Viikonloppuna laitan nastat alle. Näkee sitten, mahtuuko nuo ostamani renkaat. Etukäteen arvioituna tilaa pitäisi olla.
SamiMerilohi
09.11.2017, 00.07
Sen verran sopuhinta tällä hetkellä Chain Reactionissa (220 €), että laitoin omani tilaukseen. Isomman koon tilasin.
Aiemmassa viestissä mainitsemani nastarenkaat mahtuivat ja sopivat hyvin paikoilleen.
Aiemmassa viestissä mainitsemani nastarenkaat mahtuivat ja sopivat hyvin paikoilleen.
Jostain luin että ice spiker mahtuis myös taakse? Koititko?
No pitihän se tuommoinen Vitus laittaa tilaukseen kun halavalla sai.
CLEAR2017 koodilla 209.99
Lähetetty minun F3111 laitteesta Tapatalkilla
En koittanut ice spikeria taakse. Voi olla että menisi taakse, mutta äkkiseltään ahtaalta vaikutti. Pitää jossain teettää ensihuolto, eturenkaassa ainakin pitää pinnat kiristää. Muuten ei vielä ongelmia. Hyvältä ostokselta tuntuu edelleen.
Anteeksi off topic, mutta onhan noissa mainitsemissani nastarenkaissa kyllä aivan uskomaton pito! Minulla ei ole aiempaa kokemusta mistään pyörien nastarenkaista, mutta ihan oikeasti oli osittain vetisellä jäällä pito kuin kesäkeleillä. Ajoin jäisellä asvaltoidulla tiellä, ei hiekoitusta ja päällä osittain vettä. Maastosta ei kokemusta.
Anteeksi off topic, mutta onhan noissa mainitsemissani nastarenkaissa kyllä aivan uskomaton pito! Minulla ei ole aiempaa kokemusta mistään pyörien nastarenkaista, mutta ihan oikeasti oli osittain vetisellä jäällä pito kuin kesäkeleillä. Ajoin jäisellä asvaltoidulla tiellä, ei hiekoitusta ja päällä osittain vettä. Maastosta ei kokemusta.Yhden talven olen ajanut samanlaisella setillä ja seuraavaksi laitoin taaksekin ispin. Sohjokeleillä ja polanteisella jäätiköllä ispi vaan on parempi.
SamiMerilohi
20.11.2017, 21.07
https://i.imgur.com/jZadunH.jpg
On se komia ja laadukkaamman tuntuinen kuin odotin.
https://i.imgur.com/jZadunH.jpg
On se komia ja laadukkaamman tuntuinen kuin odotin.Hieno! Itsellekin tulee keskiviikkona. Onko tämä kumpaa kokoa?
Laitoin saman tien 22T vapaarattaan tilaukseen että jaksaa runtata talvipoluilla.
SamiMerilohi
21.11.2017, 00.01
Toi mun on isompaa kokoa. Mä tässä mietin, että vaihdanko vaparin vai eturattaan. Jos meinaa vaikka joskus polulle eksyä, niin pienempi eturatas olisi tietenkin maavaran puolesta kivempi.
Noihin kampiin ei vissiin saa yhtään pienempää ratasta kuin tuo 38T.
Alkuperäinen Dicta vapaaratas lienee tuon pyörän heikoin lenkki joka menee vaihtoon ennen pitkää kuitenkin, niin päädyin sitten vaihtamaan sen suosiolla laadukkaampaan.
SamiMerilohi
21.11.2017, 11.17
Noihin kampiin ei vissiin saa yhtään pienempää ratasta kuin tuo 38T.
Alkuperäinen Dicta vapaaratas lienee tuon pyörän heikoin lenkki joka menee vaihtoon ennen pitkää kuitenkin, niin päädyin sitten vaihtamaan sen suosiolla laadukkaampaan.
Jaahas, no sehän ratkaisee sitten sen. Tosin mulla taitaa olla jossain laatikossa ylimääräiset Shimanon maastokammet, yks vaihtoehto olisi laittaa ne ja pienempi ratas.
Minkä vapaarattaan tilasit?
Minkä vapaarattaan tilasit?
White Industries ENO. Vähän kirpaisi ostaa vapaaratas joka maksaa puolet pyörän hinnasta. No, yks huoli vähemmän.
Piruku muuttivat tuota dee:tä ja jättivät enimmät vaihteet pois. Ois niin täydellinen talvipyörä.
Sinkulalla tai 3 vaihteisella tuskin jaksaa hinata kärryä rinteille? Ainakaan jos on lunta tullu
SamiMerilohi
21.11.2017, 21.33
Ensipolkaisut otettu, tässä muutama ajatus. Aloitetaan miinuksista:
- Välitys on liian raskas kaupunkikäyttöön ja siihen kuuluviin jatkuviin kiihdytyksiin ja jarrutuksiin. Kun kadenssin saa sopivalle tasolle, on vauhtia jo ihan maksimi mitä keskustassa ylipäänsä viitsii ajaa. Toisaalta pitkillä pyörätiepätkillä matkavauhti on sopiva, mutta sinkulan välitys on aina kompromissi, ja itse painottaisin kaupunkipyörässä enemmän kiihtyvyyttä. Täytyy ostaa se isompi vapaaratas.
- Jarrut ovat huonoimmat koskaan käyttämäni levyjarrut, mutta kaupunkikäyttöön kuitenkin riittävät. Vaihdan varmaan jossain vaiheessa Shimanon 50 € halpis-hydrot.
Plussat:
+ 29-rengaskoko kaupunkipyörässä on tosi toimiva, ajaminen on rentoa eikä epätasaisuuksista tarvitse välittää.
+ Geometria on onnistunut ja pyörä on hauska ajettava. En näe estettä miksei tällä voisi ajaa myös helppoja metsäpolkuja (jos sen välityksen vaihtaa).
+ Kokonaisuutena pyörä on jämäkän ja laadukkaan tuntuinen, ja rungosta sekä haarukasta löytyy kiinnikkeitä lokareille ja kaikenlaisille muillekin lisävarusteille.
Eli ensivaikutelma tiivistettynä: pyörä on käyttötarkoituksessaan eli kaupunkisinkulana hyvä, ja alle satasen päivityksillä siitä saa erinomaisen.
2018-vuoden Vitus Deessä on nyt vaihteet! Ilmeisesti jälleen, joskus aikaisemminkin on ollut. 7 vaihdetta takana Tourney-vaihtajalla.
Hinta 368,93 euroa Wigglessä (http://http://www.wiggle.com/vitus-bikes-dee-29-city-bike/). CRC:ssä hintaan 394 (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/vitus-dee-29-city-bike-2018/rp-prod159717).99 (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/vitus-dee-29-city-bike-2018/rp-prod159717).
Viimevuotista mallia ilman vaihteita sai näköjään hintaan 220 euroa, joten vaihteet tuoneet reippaasti lisää hintaa. Tosin onko paljon vaihtoehtoja tällaiselle ei-jousitetulle, johon kuitenkin mahtuu leveät renkaat? Ehkä Kona Big Dew (uusi nimi Big Rovelle), joka on jo noin 800 euroa.
Täälläkin olisi yhtenä vaihtoehtona harkinnassa Dee (tai Vee) työmatkapyöräksi. Pituus minulla 176.5 ja inseam 82. Kumpi koko mahtaisi olla parempi? Ei ole tämän tyyppisistä pyöristä kokemusta.
Mulla oli viime kesän tuo pienempirunkoinen 16-tuumainen 7-vaihteinen malli. Hankin pyörän alunperin n. 160 senttiselle pojalleni jolle se oli aivan liian iso vaikka valmistajan suositus sille on 152 - 170cm kuski. Ajelin sillä sitten itse jonkin verran, mulle se oli mielestäni ihan passeli, mittani 177/84. Kun itsellä pyöriä turhankin monta niin myin pyörän sitten tarpeettomana eteenpäin.
Mulla oli viime kesän tuo pienempirunkoinen 16-tuumainen 7-vaihteinen malli. Hankin pyörän alunperin n. 160 senttiselle pojalleni jolle se oli aivan liian iso vaikka valmistajan suositus sille on 152 - 170cm kuski. Ajelin sillä sitten itse jonkin verran, mulle se oli mielestäni ihan passeli, mittani 177/84. Kun itsellä pyöriä turhankin monta niin myin pyörän sitten tarpeettomana eteenpäin.
Kiitos kommentista. Aiempienkin viestien perusteella moni lähelle kokoiseni näyttäisi menneen pienemmällä koolla.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.