PDA

Näytä tavallinen näkymä : Mekaaniset levyjarrut



ErnoNykanen
22.03.2013, 02.28
Mistä löytyisi ihan perusmallia olevat mekaaniset levyjarrut? BB5 on tullut vastaan, vaikka äkkiseltään ei sitäkään ole nettikaupoissa hyppinyt silmille, mutta nyt olis oikeastaan hauassa ihan basic-malli parin kympin hintaluokkaan.

Ongelmana on siis että nykyiset jarrut ovat sen verran huonoon kuntoon menneet, että uuden satulan tarvitsisi eteen. Ongelma ratkeasi muuten ostamalla hydraulinen levyjarru, mutta vaihtajan vipuni ovat mallia Mega, jotka ovat integroituna jarrukahvoihin. Uusien jarrukahvojen myötä pitäisi siis sitten hankkia myös uudet vivut, jotka eivät kuitenkaan tällä hetkellä ole remonttilistalla. Kätevin ja riittävä ratkaisu olisi siis vain uuden mekaanisen levyjarrusatulan hankkiminen, jolloin vanha jarrukahva jäisi käyttöön.

Käytettynähän noita varmaan vois metsästää, mutta onkohan noi pyörien mukana tulleet karvalakkimallit niin arvostettuja, että lentävät suoraan roskiin päivityksen yhteydessä?

Onko mekaaniset levyjarrut yleensäkin jo kuolemassa sukupuuttoon? Kaikissa pyörissä tuntuu nykyään olevaan hydrauliset jo valmiina ja irtonakin nuo nestemäiset maksavat kahvoineen päivineen vain nelisen kymppiä kappale.

maalinni
22.03.2013, 07.40
Tuolta löytyi ainakin edukas http://www.chainreactioncycles.com/SearchResults.aspx?Search=Mechanical+disc+brake

Ei ole kuolemassa sukupuuttoon, onhan noita nykyään melkein kaikissa crossareissa.

ErnoNykanen
22.03.2013, 09.49
Kiitos pikaisesta vastauksesta! En tajua miten oon CRC:n ohittanu ihan totaalisesti, lähinnä Saksan kauppoja vissiin selailin sitten. Onko Clarksin (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=104661) CMD-11 ja Hayesin (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=50693) MX-4 eroista kenelläkään kokemusta tai vaikkapa vaan perstuntumaa. Itse en ole tuohon clarksiin törmännyt aiemmin ja alkuperäiset jarrut olivat hayesit. Lisäksi clarkseista ei löytynyt mtbr:n arvostelua kun Hayeseista taas löyty, tiedä sitten miten validi argumentti tämä on.

Toisekseen tuleekohan tässä taas nyt säästettyä väärästä paikasta ja olisi syytä investoida se 16e verrattuna tuohon Hayesiin ja ostaa suoraan BB5 (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=67747)? Lähinnä pysäytysvoimaa ja sylinterin käyttäytymistä voisi ehkä parantaa noihin muiden valmistajana malleihin verrattuna. Kestävyys on varmasti riittävää omaan käyttöön kaikissa kandidaateissa.

lansive
22.03.2013, 10.16
Hayesin MX-4 on tehokas, vaikka tuntuma ei ihan yhtä hyvä olekaan kuin BB-5:ssä. Jos mekaanisissa haluaa parasta, niin sitten ostaa suoraan BB-7 (http://www.bike-discount.de/shop/k496/a71583/ball-bearing-7-mtb-scheibenbremse-180mm.html):t joista ei ole mitään pahaa sanottavaa. Clarksista ei ole kokemusta. Lähinnä siinä mietityttää palojen saatavuus (ja laatu).

perttime
22.03.2013, 10.21
Mitähän paloja Shimanon mekaanisissa käytetään?

mhelander
22.03.2013, 10.28
Jos mekaanisissa haluaa parasta, niin sitten ostaa suoraan BB-7 (http://www.bike-discount.de/shop/k496/a71583/ball-bearing-7-mtb-scheibenbremse-180mm.html):t joista ei ole mitään pahaa sanottavaa. Clarksista ei ole kokemusta. Lähinnä siinä mietityttää palojen saatavuus (ja laatu).

Komppaan. Ja paloja saa Avidin BB7:aan ja melkein maitokaupoistakin, samat palat kuin Juicy:ssä. Tuohon hintaan ei kyllä parempia saa helpolla. Säätäminen on helppoa ja siksi ei sitten kihnuta ajossa.

Toki jos haluat kestävämmät palat niin mulla ei ainakaan Avidin metallic-palat kestäny mitään maastossa. Foorumilta löytyy parempia suosituksia, ei nyt nouse muistin perukoista mitkä ne oli.

izmo
22.03.2013, 10.35
Vuosi 2006 joulukuussa epäilin BB-7 toimivuutta talvikäytössä ja luulin että vaijerit jäätyy ja palat on loppu muutamassa kuukaudessa.... ajoin 8000 km eikä paloja vaihdettu eikä vaijerit jäätyneet kahdessa vuodessa

ErnoNykanen
22.03.2013, 10.45
Hayesin MX-4 on tehokas, vaikka tuntuma ei ihan yhtä hyvä olekaan kuin BB5:ssä. Jos mekaanisissa haluaa parasta, niin sitten ostaa suoraan BB7 (http://www.bike-discount.de/shop/k496/a71583/ball-bearing-7-mtb-scheibenbremse-180mm.html):t joista ei ole mitään pahaa sanottavaa.

Kiitokset erityisesti tästä vastauksesta. Varmasti jos budjetti antaisi myöten niin tuo BB7 olisi hyvä vaihtoehto, mutta tässä tilanteessa MX-4 osuu omiin käyttötarkoituksiin riittäväksi.

EDIT: Eipäs sittenkään. Bike-discountista saa BB7:n BB5:n hinnalla, joten kymmentä markkaa ei kannata ilmeisesti tässä kohtaa kannata säästää.

mhelander
22.03.2013, 10.53
Kiitokset erityisesti tästä vastauksesta. Varmasti jos budjetti antaisi myöten niin tuo BB7 olisi hyvä vaihtoehto, mutta tässä tilanteessa MX-4 osuu omiin käyttötarkoituksiin riittäväksi. Tilaukseen siis.

En haluaisi olla ilon pilaaja mutta:


BB7 (http://www.bike-discount.de/shop/k496/a71583/ball-bearing-7-mtb-scheibenbremse-180mm.html) maksaa vain 46,90 € levyineen Bike-Discount:ssa
BB5 (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=67747) 44.63 € CRC:llä, ja
MX-7 (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=50693) 28.51 € CRC:llä.


Kun otat vielä huomioon toimituskulut (ja tilaatko samalla muuta ?) ei tuo BB7 ole mitenkään kallis. Jos paras on vain 15 € kalliimpi kuin halvin ja sille toimituskulutkin vain 5.90 € niin eipä ole tarvinnu miettiä... tuolta hommasin sen uuden BB7 Road jarrusetin itsekin.

izmo
22.03.2013, 10.55
Kyllä nyt ei kannata säästää muutamaa markkaa....

ErnoNykanen
22.03.2013, 11.28
BB7 (http://www.bike-discount.de/shop/k496/a71583/ball-bearing-7-mtb-scheibenbremse-180mm.html) maksaa vain 46,90 € levyineen Bike-Discount:ssa
BB5 (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=67747) 44.63 € CRC:llä, ja
MX- (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=50693)4 28.51 € CRC:llä.



Oho katsoin vain CRC:n hinnan tuosta BB7:sta joka oli yli 70e, olisihan se pitänyt arvata että bike-discountista saa senkin melkein puoleen hintaan. Noh, onneks en kerenny vielä tilausnappia painamaan. Muutakin kamaa tosiaan tilaamassa kohta puoleen bike-discountista niin eipä jää paljon erotusta kun laskee postikulut CRC:stä tohon MX-4:n hintaan päälle. Saapahan hyvän tekosyyn aikaistaa muidenkin osien tilausta.

Onkohan tuossa suuremmassa 180mm levyssä mitään muuta kuin etua 160mm verrattuna? Nyt näkyy olevan halvempikin kuin pikkuveljensä. Ja onko Road- ja Mountain-malleissa muuta eroa kuin väri?

cigant
22.03.2013, 12.12
Ebay:sta kiinaan suunnalta ilman posteja avid bb7:at pari 50 €:n hujakoilla.Sisältää levyt,satulat,tarvittavat ruuvvit ja tuliko peräti adapterit mukaan.

Campione
22.03.2013, 12.15
CRC:n hinnat eivät aina ole sieltä edullisimmasta päästä - vaikka laittavatkin hurjia aleprosentteja.

Katso myös Bike-Componentsin (http://www.bike-components.de/index.php?cat=c349_MTB-Disc-Bremsen.html&sort=&XTCsid=a8bb906f384ac817791dc2bec18efc62&limit=20&filter_id=132&order=) tarjonta.

Peruskäyttöön 160mm riittää mielestäni hyvin. Mutta jos käyttö on alamäkipainotteista niin sitten vaan isompaa levyä.

Pave
22.03.2013, 12.15
Onko Clarksin CMD-11 ja Hayesin MX-4 eroista kenelläkään kokemusta tai vaikkapa vaan perstuntumaa.
En uskalla ainakaan Clarksia varauksetta suositella, sivusta seuranneena ei kovin hyviä kokemuksia.


Ja onko Road- ja Mountain-malleissa muuta eroa kuin väri?
Vetosuhde; MTB ei toimi road-kahvalla.

Campione
22.03.2013, 12.21
Ebay:sta kiinaan suunnalta ilman posteja avid bb7:at pari 50 €:n hujakoilla.Sisältää levyt,satulat,tarvittavat ruuvvit ja tuliko peräti adapterit mukaan.

Ja kun rehellinen ihminen maksaa tullit tuohon päälle niin ollaanko vielä voiton puolella :)?

ErnoNykanen
22.03.2013, 12.27
Peruskäyttöön 160mm riittää mielestäni hyvin. Mutta jos käyttö on alamäkipainotteista niin sitten vaan isompaa levyä.
Riittää varmasti, mutta siis onko siitä isommasta levystä mitään haittaa muuta kuin muutama gramma lisäpainoa? Isompi kun olisi nyt siis halvempi.

Vetosuhde; MTB ei toimi road-kahvalla.
Minulla on Deore v-jarru-kahva. Onkohan se nyt sitten MTB- vai road-vetosuhde?

Campione
22.03.2013, 12.35
Isommalla levyllä enemmän jarrutehoa ja viilenee nopeammin. Painoero haitannee lähinnä grammanviilaajia.

Deoressa MTB-veto.

Tuosta (http://www.bikeradar.com/gear/article/buyers-guide-to-disc-brakes-45/) voipi lukea lisää levyjarruista.

Pave
22.03.2013, 13.29
Mitähän paloja Shimanon mekaanisissa käytetään?Vähän dataa...

http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/EV/bikecomponents/BR/EV-BR-M415-2526A_v1_m56577569830654483.pdf
http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/EV/bikecomponents/BR/EV-BR-M416A-F-3063_v1_m56577569830706607.pdf
http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/EV/bikecomponents/BR/EV-BR-M465-2395B_v1_m56577569830654482.pdf
http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/EV/bikecomponents/BR/EV-BR-M475-2179D_v1_m56577569830654476.pdf
http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/EV/bikecomponents/BR/EV-BR-M495-2394B_v1_m56577569830654481.pdf
http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/EV/bikecomponents/BR/EV-BR-M515-LA-2100_v1_m56577569830612812.pdf
http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/EV/bikecomponents/BR/EV-BR-C501-2181C_v1_m56577569830654480.pdf
http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/EV/bikecomponents/BR/EV-BR-C601-2078A_v1_m56577569830613203.pdf

http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/EV/bikecomponents/BR/EV-BR-M545-2555A_v1_m56577569830609084.pdf
http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/EV/bikecomponents/BR/EV-BR-R505-2627_v1_m56577569830612672.pdf

http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/EV/bikecomponents/BR/EV-BR-CX75-3355_v1_m56577569830806955.pdf
http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/EV/bikecomponents/BR/EV-BR-R515-3359_v1_m56577569830806956.pdf

(Lähde: http://techdocs.shimano.com/techdocs/index.jsp)

Eipä ole kovin montaa palatyyppiä käytössä Shimanon mekaanisissa, yleisin peruspala näyttäisi menevän suurimpaan osaan, kuten myös moneen kilpailijaankin.
Tarvikepalojakin löytyy lukemattomilla eri tuotemerkeillä.

mhelander
22.03.2013, 13.36
Vetosuhde; MTB ei toimi road-kahvalla.

Tuota, toimii. Mutta tuntuma ei ehkä ole yhtä hyvä (joustaa enemmän, vähemmän "voimaa" tuntumassa) ja palojen säätäminen niin että sekä ottaa että ei kihnuta on vaikeempaa.

Mulla on edessä MTB ja takana Road satulat ja road-tyyppiset tangonpää kahvat. Kyllä niillä pärjää mutta mtb-mtb ja road-road on parempi sekä tuntumaltaan että säädettävyydeltään.

Mitä kahvoihin tulee niin jos on maasturi ja siinä on joko V- tai cantilever-jarrut niin niille kahvoille MTB-malli ilman muuta. Muistaakseni Avid on tehnyt tuota road-mallia vasta hiljattain...

perttime
22.03.2013, 14.48
Riittää varmasti, mutta siis onko siitä isommasta levystä mitään haittaa muuta kuin muutama gramma lisäpainoa? Isompi kun olisi nyt siis halvempi.Mulla on vähän semmoinen kokemus, että isompi levy saattaa helpommin taipua tai ainakin joustaa niin, että se kilahtelee jarrusatulaan. Ärsyttävää. Omassa ajossa tosin ollut vain 160 ja 200 (ja jotain) millisiä.

nure
22.03.2013, 16.27
Itsellä toisessa pyörässä edessä Heiskasen MX-1 ja toisessa Clarks, molemmissa 180 millinen levy. Heiskanen loistava kunnon kahvoilla mutta ei Clarks huono ole hinta huomioon ottaen. Avid BB kanssa ollut käytössä mutta hinta/laatusuhteessa Clarks on hyvä valinta.

Amfinaut
22.03.2013, 16.35
Mitä kahvoihin tulee niin jos on maasturi ja siinä on joko V- tai cantilever-jarrut niin niille kahvoille MTB-malli ilman muuta. Muistaakseni Avid on tehnyt tuota road-mallia vasta hiljattain...

Offtopic: No mikä nyt on hiljattain ja mikä ei mutta esim. jo vuoden 2006 Kona Sutra tuli BB7 Road-jarruilla. :)

mhelander
22.03.2013, 17.02
Kiitti. Tämän aiheen takia (tai ansiosta) tuli sitten eBay-tilattua EBC:n gold sintteripalat 3 kpl BB7-jarruihin ja BD:stä Hayesin (hinnat alkaen) 160mm:n levyt varalle (tai paremminkin möykkäriin josta nykyiset varalle).

Lansive kun raportoi taannoin ettei Avidin sintteripaloilla tee mitään, ja voin vahvistaa kun sellaset uudet ajoin heiskasen levyjä vasten metallille parin viikon maastoilulla.

nure
22.03.2013, 17.32
Mä tykkään AirRotorin helinästä, musiikkia korville...

lansive
22.03.2013, 17.32
Clarksilta saa muuten aika edullisia paloja BB7:aan/Juicyyn. En tosin ole päässyt vielä kokeilemaan kun EBC:t eivät ole vielä suostuneet kulumaan loppuun.

cigant
23.03.2013, 00.03
Ja kun rehellinen ihminen maksaa tullit tuohon päälle niin ollaanko vielä voiton puolella :)?

Rehellisyydestä sen verran,että verotta nuo minulle tuli.Ihan tarkkaan en tiedä minkälaisille tai minkä hintaisille osille lätkäistään,tulli ja verot kauko-idästä tilattaessa.Jenkeistä tilatessahan,tullit ja alvit tulee kaikkiin tuotteisiin,mutta esim. kiinasta,on tilailtu runkoja jo pitkään ilman minkäänlaisia veroja.

Verojenkin kanssa,päästään mielestäni ebay kaupalla hyvinkin kilpailukykyisiin hintoihin.Monet netti-ja kivijalka kaupat jäävät jalkoihin tässä kilpailussa.Kukin tavallaan,mutta omat jarruni tuli parissa viikossa kaikkine rojuineen,suht edullisesti.Ei voi kuin suositella!

keny
23.03.2013, 00.10
Ostin paikaliselta fillarikauppialta helkaman maahantuomat Bengal merkkisen mekaniset jarrut vaimon fillariin. Maksoi satula vissi alle 30€ 180mm levyn kanssa. Käyttä sama jarrupala kun MX-2, eli paloja saa. Toiminut sen verran hyvin, että käyttöpyöräksi muttunut 26" jäykkis sai samanlaiset jarrut, ja ihan OK toimii jopa 160mm laikolla (shimanon perus c-look). Jarruvoima sama kun Shimanon hydraulisissa M485 jarruissa.
Että jos haluaa halvat ja toimivat mekaniset levyjarrut, niin suosittelen. Ainut mikä kahden vuoden aikana vaimon jarrule on tarvinut tehdä on säätöä, ja ainut "puute" on sisämännän ohut pinnoite, eli kuuskolo jossa säädetään on vähän ruskettunut kun on ko osa rautaa.

TimoF
23.03.2013, 00.22
Cyclossa BB5, Inbredissä MX-4. Hayes pesee Avidit tehossa, mut lukkosulan lisäämisestä huolimatta takajarru on tupannu jäätymään = ei palauta vaan jää päälle. Avidilla ei sitä ongelmaa oo ikuna ollu. Tarttis jaksaa avata ja katsoa mitä se satula on syönyt.

Torspo
23.03.2013, 01.18
Kyllä nyt ei kannata säästää muutamaa markkaa....
Näin on!



Ebay:sta kiinaan suunnalta ilman posteja avid bb7:at pari 50 €:n hujakoilla.Sisältää levyt,satulat,tarvittavat ruuvvit ja tuliko peräti adapterit mukaan.



Rehellisyydestä sen verran,että

Näissä on vissiin väärennetyt levyt (http://forums.mtbr.com/general-discussion/got-my-60%24-bb7s-832694.html)?

Ja väärennetyt jarrupalat (http://forums.mtbr.com/brake-time/rotors-striping-837598.html)?

Ja mitä lie muuta väärennettyä.


Kukin tavallaan,mutta omat jarruni tuli parissa viikossa kaikkine rojuineen,suht edullisesti.Ei voi kuin suositella!

Kukin tavallaan.

nure
23.03.2013, 08.44
Kaikki sentään senverran edullisia ettei sentään väärennyksiin kannata sortua!

cigant
23.03.2013, 10.48
Näissä on vissiin väärennetyt levyt (http://forums.mtbr.com/general-discussion/got-my-60%24-bb7s-832694.html)?

Ja väärennetyt jarrupalat (http://forums.mtbr.com/brake-time/rotors-striping-837598.html)?

Ja mitä lie muuta väärennettyä.

Väärennetyt tai ei,käytössä toimineet hyvin,ja jarrupalat voi ja tulee jossain vaiheessa vaihtaa.Tällöin voi tilata ei väärennetyt tilalle ? Tämä pätee myöskin jarrulevyihin.


Kukin tavallaan.

Jarrujen tarkoitus on kai pysäyttää.Omalle budjetille tuo mainitsemani paketti oli sopiva ja käsittääkeni tässä säikeessää etsitään juuri edullista mekaanista levyjarrua.

Rehellisyydestä sen verran,että jos jonkun omatuntoa raastaa "väärennetyt" levyjarruni.Lupaan heti ilmoittaa tällä palstalla kun saan sen ison arpajaisvoiton.Tällöin vien rahani paikalliseen pyöräliikkeeseen,josta saa tätä ei väärennettyä aitoa tavaraa.

nure
23.03.2013, 13.27
Tuskinpa kyse omastatunnosta vaan siitä että noissa saattaa saada myös laadun sijaan paskaa kouraan. Jos Clarksit saa samaan hintaan niin ei noin halvoissa kannata alkaa pihtailemaan. On vain mielipide ja ei ole onneksi varattomuus vielä pahemmin haitannut harrastusta...

cigant
23.03.2013, 14.07
Hyvä pointti ^,vaikka en olekkaan voittanut arvonnassa olen näemme jotenkin muuten onnekas,sillä kiinamiehen tavara toiminut minulla moitteetta.Pidän myös noista avidin jarrujen säätö mahdollisuutta parempina kuin clarks:n vastaavien,makuasia..

nure
23.03.2013, 16.37
Eipä nuo mekaaniset kummia säätöjä vaadi, kaikki ajamani ovat toimineet sen puolesta yhtä hyvin.

cigant
23.03.2013, 18.09
nure ^ OK,nyt kun näyttää siltä että mitään hyvää noista avidin jarruista ei löytynyt,ja mielipiteeni läpitulkoon dumattu niin hyvä homma.Toivon mukaan keskustelu on herättänyt ansaitun hylkimisreaktion kiinasta tulevalle tavaralle ja kiinnostuksen aitoja ja nimenomaan laadukkaita tuotteita kohtaa.I rest my case.

ps.en ole luopumassa avideistani.

Campione
23.03.2013, 18.53
Niin, alunperin kun oli tuosta rehellisyydestä puhe niin oma tarkoitukseni oli lähinnä muistuttaa, että EU:n ulkopuolelta tulevien tavaroiden tullausraja laski tuolta 50€sta tuossa vuoden vaihteessa. Onkohan nykyinen raja noin 25€ arvosta ylöspäin on maksettavaa.

Mutta kun asia kääntyi tuohon tavaroiden aitouteen, niin herättäähän tuo väistämättä kysymyksiä. Joku voi olla aivan tyytyväinen kopiotavaraan, en minä ketään siitä arvostele. Toisaalta kun kyse on esimerkiksi varsin tärkeästä ja turvallisuuteenkin vaikuttavasta osasta, kuten jarrut, käytän mieluummin aitoja alkuperäistuotteita.


Ja sitten omasta bb7 parista. Alkuperäiset palat ja levyt ovat vielä kunnossa, vajaa vuosi kohtuullista käyttöä. Paloiksi on odottamassa Kool Stopin valmisteet, katsotaan miten ne pelaavat sitten...

nure
24.03.2013, 09.09
Ei mulla Avideja mitään vastaan ole, huomaat kyllä aikaisemmissa jutuissa, vaihdoin MX-1 vain painon vuoksi.

mhelander
24.03.2013, 18.46
Mun BB7 takana teki temput tänään satasen lenkillä, siitä nimittäin putosi etumainen kiinnityspultti ihan noin vain !

Omaa syytä, jonkun aikaa olen ihmetelly että miksi vähän "kolahtaa" kun painaa kahvasta, ei tullu tarkastettua muita kuin paloja vilkuilin.

Tuo pultti kun tipahti, ja takimmainenkin oli löysällä, niin jarruttaessa satula kierty kiinni levyyn ja lopulta alko pitämään meteliä. Oli pakko pölliä etujarrun alempi pultti liian pitkänä korvikkeeksi ja vetää takimmainen tiukalle niin pysty ajeleen loput 40+ kilsaa.

Kotona kaivoin sopivan pultin jostakin, ja käytin kaikki pultit irti ja läjäsin CRC:n sinisellä ruuvilukitteella.

Vähän olen ihmetelly miksi näissä pulteissa ei ole mitään kiristysprikkoja tms, ja nyt sitten kävi näin. Mutta taisi olla uudessa BB7 road -sarjan pulteissa sitä sinistä lukitemassaa... mutta eihän näissä vanhoissa ollu siitä mitään jäljellä.

ErnoNykanen
09.04.2013, 00.49
Nyt on BB7:t kiinni pyörässä ja etujarru pelittääkin mainiosti.
Takana on kuitenkin ongelmana, että en saa jarrua säädetty laahaamattomaksi. Jostain syystä se väli on huomattavasti ahtaampi takana kuin edessä. Levyistä tai jarrupaloista ero ei voi johtua kun uusia ovat molemmat.
Väli on niin pieni, että kerralla näkyy oikeastaan vain toiselta puolelta levyä päivänvaloa, kun tarkastelee jarrua takaapäin ja hieman kuin siirtää kaliiperia niin se rako menee umpeen jo. Säätämällä ei-liikkuvan puolen jarrupalaa sai vähän lisää hengitystilaa, mutta siinäkin tulee jo jarrusatulan reunat vastaan. Onko tähän olemassa muuta patenttiratkaisua kuin odottaa jarrupalojen kulumista?

arctic biker
09.04.2013, 07.46
http://www.parktool.com/blog/repair-help/avid-reg-mechanical-disc-adjustment

mhelander
09.04.2013, 09.40
http://www.parktool.com/blog/repair-help/avid-reg-mechanical-disc-adjustment

Hyvä ohje. Mutta homma on oikeesti sika yksinkertaista. Vaikkapa näin:


Löysää vaijeri jarrukahvasta (tai satulan pultin alta)
Löysää satulan kaksi pulttia jolla se on kiinni etuhaarukassa tai takahaarukan adapterissa. Älä kuitenkaan liian löysälle, riittää että satula mahtuu vapaasti liikkumaan jarrupalojen mukana
Löysää kokonaan pinnojen puoleinen säätöruuvi, ja kierrä sitten sitä sisäänpäin muutama naksu. Tähän voit tarvita Torx-avainta (jollainen tuli mulla uuden BB7 Road:n mukana)
Kiristä vaijerin puolen palan säätöruuvi niin tiukalle että satula puristuu jumiin jarrulevyyn kiinni
Kiristä satulan kaksi pulttia, yksi kerrallaan ja ensin sievästi kiinni, sitten loppukiristys
Löysää vaijerin puolen säätöruuvia jokunen kierros ja pinnojen puolta pari naksua. Tarkista että pyörä pyörii vapaasti eikä palat kihnuta lainkaan. Ei pitäisi jos levy on suora ja navan laakereissa ei ole klappia
Laita vaijeri takaisin paikalleen. Sitä ei tarvitse kiristää kuin juuri sen verran että vivun jousi vetää vaijerin tiukalle ja kahvan paikalleen, koska varsinainen säätö tehdään ainoastaan näin:
Kierrä vaijerin puolen säätöruuvia kunnes olet tyytyväinen jarrukahvan liikkeeseen ja jarrutehoon.


Vaijerin pituudella ei säädetä BB7:aa koskaan, ainoastaan vaijerin puolen säätönupikasta. Vahvennetut yllä kannattaa tarkistaa kutakuinkin ensimmäiseksi ennen säätöjä.

Tämän kun hokasin niin eipä ole helpposäätöisempää jarrua mulla ollu koskaan.

Reimari
09.04.2013, 12.27
Mulla on takana Hayes MX-1 ja edessä MX-2. Takana Shimanon jarrulevy ja edessä Avidin levy ja kahvoina Deoret. Ei suuremmin valittamista toiminnasta.

Monilta harrastajilta tuntuu löytyvän 'miljoonalaatikoistaan' vanhoja Shimanon ja Hayesin jarruja (itse jarru siis). Sellaiselta minäkin omani sain käytännössä ilmaiseksi.

ErnoNykanen
09.04.2013, 14.39
http://www.parktool.com/blog/repair-help/avid-reg-mechanical-disc-adjustment

Olisihan se pitäny arvata, että parktoolilta löytyy ohje erikseen avidin jarrujen säätämiseen :P Erinomainen ja kattava ohje löytyy kyllä ton linkin takaa.


Vaikkapa näin:


Löysää vaijeri jarrukahvasta (tai satulan pultin alta)
Löysää satulan kaksi pulttia jolla se on kiinni etuhaarukassa tai takahaarukan adapterissa. Älä kuitenkaan liian löysälle, riittää että satula mahtuu vapaasti liikkumaan jarrupalojen mukana
Löysää kokonaan pinnojen puoleinen säätöruuvi, ja kierrä sitten sitä sisäänpäin muutama naksu. Tähän voit tarvita Torx-avainta (jollainen tuli mulla uuden BB7 Road:n mukana)
Kiristä vaijerin puolen palan säätöruuvi niin tiukalle että satula puristuu jumiin jarrulevyyn kiinni
Kiristä satulan kaksi pulttia, yksi kerrallaan ja ensin sievästi kiinni, sitten loppukiristys
Löysää vaijerin puolen säätöruuvia jokunen kierros ja pinnojen puolta pari naksua. Tarkista että pyörä pyörii vapaasti eikä palat kihnuta lainkaan. Ei pitäisi jos levy on suora ja navan laakereissa ei ole klappia
Laita vaijeri takaisin paikalleen. Sitä ei tarvitse kiristää kuin juuri sen verran että vivun jousi vetää vaijerin tiukalle ja kahvan paikalleen, koska varsinainen säätö tehdään ainoastaan näin:
Kierrä vaijerin puolen säätöruuvia kunnes olet tyytyväinen jarrukahvan liikkeeseen ja jarrutehoon.


Vaijerin pituudella ei säädetä BB7:aa koskaan, ainoastaan vaijerin puolen säätönupikasta. Vahvennetut yllä kannattaa tarkistaa kutakuinkin ensimmäiseksi ennen säätöjä.

Erinomainen pikaohje, jossa kuitenkin lähes kaikki samat jutut kuin ParkToolin sivuillakin. Mun levyt on tosiaan uudet, mutta aavistuksen nekin näköjään heittää, korjautui vähän antamalla lisää välystä. Minulla ei säätäminen siis lähinnä onnistunut siksi, etten tajunnut, että vaijerin puolen jarrulevyäkin voi säätää sitä punaista hattua kääntämällä. Siinä kun ei ollut sitä torx-reikää niin ei tajunnut, että sitäkin voi pyörittää ja aikaisemmissa jarruissa ei kyseistä ominaisuutta ollut. Nyt siis takajarrun sain täysin laahaamattomaksi ja aika mieluinen modulaatiokin löytyi. Etujarrun säätämisessä tuo yllä kuvailtu menetelmä ei kuitenkaan useammasta yrityksestä huolimatta onnistunut, vaan vaijerin puolen sylinteri jäi aina kiinni jarrulevyyn. Tämän säädin sitten ihan käsipelin, mutta varmasti parantamisen varaa jäi kalibraatioon ja modulaatiokin jäi vähän löysäksi.

Yksi asia mitä jäin ihmettelemään tuossa ParkToolin ohjeessa oli se, että miksi siinä pinnojen puolella pitää olla isompi rako jarrulevyn ja -palan välillä? Tällöinhän jarrulevy taipuu aina jarruttaessa ja luulisi, että pidemmällä aikavälillä jarrulevy vääntyy kokonaan. ParkToolin ohjeessa todettiin vain, että avidin mekaaniset jarrut on suunniteltu näin toimimaan.

Ettan
20.04.2013, 22.13
Moi,
Mitä tarvitsen jos haluan vaihtaa 160mm bb7 levyt -> 203mm? Eteen ja taakse. Voiko joku heittää linkin tavaroista esim Crc:n sivuille. Kiitos

IncBuff
20.04.2013, 22.22
No sää tarttet adapterit 203mm levyille. Esim. http://www.bike-discount.de/shop/k612/a4312/adaptor-front-203mm-is-2000.html tai http://www.bike-discount.de/shop/k612/a4264/adaptor-front-203mm-postmount.html riippuen keulasta.Taakse sitten vastaava sinne tarkoitettu palikka.

Tactica
21.04.2013, 10.31
Moi,
Mitä tarvitsen jos haluan vaihtaa 160mm bb7 levyt -> 203mm? Eteen ja taakse. Voiko joku heittää linkin tavaroista esim Crc:n sivuille. Kiitos
Kannattaa tarkistaa keulan yhteensopivuus noin isojen levyjen kanssa. Kaikki valmistajat eivät suosittele aivan isoimpia jarrulevyjä, vaikka fyysisesti mahtuisivatkin.

jalkkis
27.04.2013, 15.41
Hyvä ohje. Mutta homma on oikeesti sika yksinkertaista. Vaikkapa näin:


Löysää vaijeri jarrukahvasta (tai satulan pultin alta)
Löysää satulan kaksi pulttia jolla se on kiinni etuhaarukassa tai takahaarukan adapterissa. Älä kuitenkaan liian löysälle, riittää että satula mahtuu vapaasti liikkumaan jarrupalojen mukana
Löysää kokonaan pinnojen puoleinen säätöruuvi, ja kierrä sitten sitä sisäänpäin muutama naksu. Tähän voit tarvita Torx-avainta (jollainen tuli mulla uuden BB7 Road:n mukana)
Kiristä vaijerin puolen palan säätöruuvi niin tiukalle että satula puristuu jumiin jarrulevyyn kiinni
Kiristä satulan kaksi pulttia, yksi kerrallaan ja ensin sievästi kiinni, sitten loppukiristys
Löysää vaijerin puolen säätöruuvia jokunen kierros ja pinnojen puolta pari naksua. Tarkista että pyörä pyörii vapaasti eikä palat kihnuta lainkaan. Ei pitäisi jos levy on suora ja navan laakereissa ei ole klappia
Laita vaijeri takaisin paikalleen. Sitä ei tarvitse kiristää kuin juuri sen verran että vivun jousi vetää vaijerin tiukalle ja kahvan paikalleen, koska varsinainen säätö tehdään ainoastaan näin:
Kierrä vaijerin puolen säätöruuvia kunnes olet tyytyväinen jarrukahvan liikkeeseen ja jarrutehoon.


Vaijerin pituudella ei säädetä BB7:aa koskaan, ainoastaan vaijerin puolen säätönupikasta. Vahvennetut yllä kannattaa tarkistaa kutakuinkin ensimmäiseksi ennen säätöjä.

Tämän kun hokasin niin eipä ole helpposäätöisempää jarrua mulla ollu koskaan.

Mainio ohje, jopa tällainen puusilmä kuin minä sai homman tehtyä.

3. Kohtaan pieni tarkennus, että pinnojen puolelta kannattaa katsoa, että jarrupala tulee satulan reunan yli. Itsellä on jonniin verran ajetut palat niin "muutama napsu" ei riittänyt (tai ainakin levy meni turhan läheltä satulaa).

mhelander
27.04.2013, 15.50
Mainio ohje, jopa tällainen puusilmä kuin minä sai homman tehtyä.

3. Kohtaan pieni tarkennus, että pinnojen puolelta kannattaa katsoa, että jarrupala tulee satulan reunan yli. Itsellä on jonniin verran ajetut palat niin "muutama napsu" ei riittänyt (tai ainakin levy meni turhan läheltä satulaa).
Joo ihan totta, toi oli unohtunut. Sisempi pala pitää siinä alussa säätää niin että levyllä on tilaa sen puolella satulaa. Olikohan se niin että 1/3 tilaa pinnojen puolelle.

ErnoNykanen
27.04.2013, 17.48
Virallinen ohje taitaa sanoa, että se rako pitäis olla 1:2 eli jos pinnojen puolella on 2 mm tilaa niin toisella puolella on 1 mm. Itse ihmettelin tätä tuossa ylempänä olevassa viestissä, että mikäköhän juju on takana tuossakin.

LoneWolf76
06.03.2014, 14.51
Toinen paketista otetuista BB7R:istä näyttää tältä: https://dl.dropboxusercontent.com/u/25687182/DSC_0046.jpg. Onkohan tuolle mitään tehtävissä purkamatta koko jarrua? Ylempi pala on siis kuvassa niin ylhäällä kuin se rullaa pyörittämällä menee. Toisen jarrun kanssa ei ollut mitään ongelmia.

Säästyisi ainakin palautuksen tai vaihdon vaiva, jos tuon saisi korjattua itse helposti (valitettavan keskellä kämmentä sijaistevasta peukalosta huolimatta).

Grugi
06.03.2014, 15.10
Toinen paketista otetuista BB7R:istä näyttää tältä: https://dl.dropboxusercontent.com/u/25687182/DSC_0046.jpg. Onkohan tuolle mitään tehtävissä purkamatta koko jarrua? Ylempi pala on siis kuvassa niin ylhäällä kuin se rullaa pyörittämällä menee. Toisen jarrun kanssa ei ollut mitään ongelmia.

Säästyisi ainakin palautuksen tai vaihdon vaiva, jos tuon saisi korjattua itse helposti (valitettavan keskellä kämmentä sijaistevasta peukalosta huolimatta).

Oletko kokeillut varovasti kammeta mäntää sisäänpäin? Epäilen että mäntä vaan hieman jumissa syystä tai toisesta.

LoneWolf76
06.03.2014, 19.41
Yritin minä sitä hiukan meisselillä avittaa, mutta ei se vaan liikahda. Tai sitten en uskalla käyttää voimaa tarpeeksi... Ehkäpä kysäisen bike-componentsilta, mitä tehdään, ennen kuin kokeilen mitään sellaista, mikä voi vaikuttaa takuuseen.

Shimaani
06.03.2014, 20.30
Onkohan tuolle mitään tehtävissä purkamatta koko jarrua? .... Kokeileppa pyöriikö se ulkopuolen säätörulla vastapäivään, silloin sen männän pitäisi siirtyä sisäänpäin aluksi ihan kevyesti vaikkapa isolla ruuvarilla avittaen. Nuo männät pullahtaa ulos jos sitä säätöpyörää pyörittää liian pitkälle myötäpäivään, ovat kierteellä kiinni.

Rottaroope
07.01.2015, 14.57
Morjensta! Haluan mekaaniset levyjarrut pyörään, jossa on tällä hetkellä hydrauliset kiinni. Eikös mekaanisten jarrujen johdot ole samanlaiset kuin v-jarruissa? Tämähän johtaa siihen että jarrujen asennus pyörään vaikeutuu, koska pyörän runko on tehty niin että hydraulisten jarrujen johto menee vain runkoon hitsattujen röörien läpi, kun taas mekaanisissa nämä samaiset putkilot estää vaijerin ulkokuorta liikkumasta. Eikö tämä vaikeuta jarrujen säätöä? Kertokaahan ajatuksia tilanteesta!

lansive
07.01.2015, 15.04
Morjensta! Haluan mekaaniset levyjarrut pyörään, jossa on tällä hetkellä hydrauliset kiinni. Eikös mekaanisten jarrujen johdot ole samanlaiset kuin v-jarruissa? Tämähän johtaa siihen että jarrujen asennus pyörään vaikeutuu, koska pyörän runko on tehty niin että hydraulisten jarrujen johto menee vain runkoon hitsattujen röörien läpi, kun taas mekaanisissa nämä samaiset putkilot estää vaijerin ulkokuorta liikkumasta. Eikö tämä vaikeuta jarrujen säätöä? Kertokaahan ajatuksia tilanteesta!

Laitat täyspitkät kuoret, jolloin tuo ei ole ongelma. Pitkien kuorien etuna on myöskin vaijerien likaantumisen merkittävä väheneminen. Jos et halua täyspitkiä kuoria niin tuota varten on olemassa erillisiä holkkeja jotka hoitavat stopparin virkaa.

Rottaroope
07.01.2015, 15.10
Selvä homma. Kiitos paljon!

Hiilari
08.01.2015, 16.26
Aihetta sivuten: onko kellään jo tuntumaa TRP Spyre jarruista? Siis vaijeri vetoinen levari mutta viekkaasti molemmat palat puristuu sisäänpäin, kuten hydraulisissa. Kuulostaa hyvältä mutta onko palstan über tietäjillä kokemuksia?

https://www.bike-components.de/en/TRP/Spyre-Disc-Bremssattel-p36097/

arctic biker
09.01.2015, 18.17
https://www.bike-components.de/de/Jagwire/Bremszugaussenhuelle-KEB-SL-p34496/ Ja kuoreksi sitten tätä. On jäykempää, paljon vähemmän joustavaa kuin vakiokuori, jarrutuntuma ja teho omassa luokassaan. On kahdessa kippuratankoisessa ja valitettavasti yksi avaamaton 9 metrin kieppi normikuorta joka jää koskemattomaksi, tai vierasvaraksi.

arctic biker
09.01.2015, 18.20
Aihetta sivuten: onko kellään jo tuntumaa TRP Spyre jarruista? Siis vaijeri vetoinen levari mutta viekkaasti molemmat palat puristuu sisäänpäin, kuten hydraulisissa. Kuulostaa hyvältä mutta onko palstan über tietäjillä kokemuksia?

https://www.bike-components.de/en/TRP/Spyre-Disc-Bremssattel-p36097/
Kovastihan nuo maailmalla kehuu. Jos nyt se ihme tapahtuisi että levaricrossari ilmestyy niin vaijerivetoisista jarruista heti kelpuuttaisin.

arctic biker
13.01.2015, 11.48
http://ridinggravel.com/components/trp-spyre-brakes-quick-review/ kauppa kiinnostuneet on tuon kuukkeloineet mutta jollei...

Munarello
19.01.2015, 11.56
Kunhan nyt varmuuden vuoksi kyselen niin kun Shimano tietenkin suosittelee BR-CX77 jarruja käytettävän uusilla kahvamalleilla. Onko olemassa jotain syytä, miksi esim ST3500 Sora -kahvat ei sopisi? Onko käytettävällä roottorillakaan isommin väliä kunhan koko on oikea? Voisi ehkä heivata nykyiset Tektron jarrut mäkeen, kun eivät järin hyvin ole toimineet..

"Shimano recommends the use of the brake with the ST-9001/ST-9070/ST-6800/ST-6870/ST-6700/ 6770 or BL-R780 brake levers, and the use of Shimano brake disks SM-RT81 and SM-RT86."
http://www.bike24.com/p269817.html

arctic biker
20.01.2015, 14.29
Minusta Soran kahvat passaa ihan hyvin, Shimanon halvemman pään jarrulevyt on jotain pehmometallia joka sietää vain muovi- eli resinpaddeja.

lansive
20.01.2015, 14.42
Shimanon halvemman pään jarrulevyt on jotain pehmometallia joka sietää vain muovi- eli resinpaddeja.

Olen kyllä nähnyt, että laahaamalla jarruja Shimpan halpislevyt lämpenevät kieroiksi virallisesti sallituilla paloilla. Vaati kyllä pitkän mäen ja ison miehen.

Ihan hyvin ne kestää sintteripalojakin ilman ongelmia, kun krossarissa nyt kestää muutenkin melkein mikä vaan.

VSS
23.02.2015, 23.30
Onko kokemuksia Clarks CMD-15 jarruista? Ilmeisesti samanlaiset kuin Avid BB7 paitsi paljon halvemmat.
16€ @ chainreactioncycles http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/clarks-cmd-15-mechanical-disc-brake/rp-prod120214

LauriA
17.03.2015, 21.09
Sain viimein TRP Spyret asennettua ja onpas aikamoisen hyvät! Palojen säätö molemmilta puolilta toimii kuin se kuuluisa vessa ja asennus oli helppoa. Ekan testilenkin perusteella ihan eri fillari alla!

Vahva suositus näille, itsellä on vielä kaiken lisäksi vanhat vaijerit ja kuoret, odotettavissa siis vielä parempaa fiilistä kunhan päivittää compressionless -kuoriin ja uusiin sisuksiin. 😊

VSS
25.03.2015, 23.56
Onko kokemuksia Clarks CMD-15 jarruista? Ilmeisesti samanlaiset kuin Avid BB7 paitsi paljon halvemmat.
16€ @ chainreactioncycles http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/clarks-cmd-15-mechanical-disc-brake/rp-prod120214
Tuli hankittua kyseinen jarru ja on kyllä hintaansa nähden todella hyvä. Läheltä katsottuna kyllä huomaa että maalipinta on huono.
Paketissa tulee siis satula, 160mm levy, IS adapterit eteen ja taakse, vaijerikuoren kumisuoja satulaan, avid tyyliset tri-align prikat ja tarpeelliset ruuvit.
Asensin etujarrun kanssa Alligator jarruvaijerin ja kuoren sekä vanhan V-jarrukahvan. Säätö oli helppoa kun molempien palojen etäisyyttä pystyi säätämään.
Tuntuma on hyvä ottaen huomioon että kunnon sisäänajoa ei ole tehty. Luultavasti toimisivat maastossakin paremmilla paloilla.

IncBuff
26.03.2015, 08.55
Saisikohan noita toimimaan maantiekahvojen kans?

arctic biker
26.03.2015, 09.05
Saisikohan noita toimimaan maantiekahvojen kans? Nuo on maastokahvalle joiden vaijerinveto on pitkälänkiselle V-jarrulle sovitettu, tarvitset tämmösen härpäkkeen https://www.bike-components.de/de/QBP/Travel-Agent-V-Brake-mit-Stellschraube-p17964/

http://alexandchristine.smugmug.com/photos/496954241_jVN7f-M.jpg

IncBuff
26.03.2015, 09.28
Nuo on maastokahvalle joiden vaijerinveto on pitkälänkiselle V-jarrulle sovitettu

Juu tämä oli tiedossa. Enpä taida sitten vaivautua kerran se ei helposti onnistu ilman isompia kustannuksia.

Kellään näistä halvemmista Shimanoista kokemusta? https://www.bike-components.de/en/Shimano/Bremssattel-BR-R317-mit-G01S-Resinbelag-p36007/

pjotr
27.06.2015, 16.07
Vaimon Avid BB7 Roadit pitävät hirveätä meteliä. Eli vinkuvat. Voiko levyt käsitellä jollain aineella? Muita vinkkejä?

Kilsoja vasta mallia "sisäänajo", mutta silti.

Oman krossarin Hayes CX Expertit ei alun vinkunoiden jälkeen ole ääntä pitäneet kuin sateella.


Sent from my iPhone using Tapatalk

jperala
27.06.2015, 17.56
Omat BB-7 piti ääntä kun laitoin uudet palat mutta nyttemin en ole kuullut inahdustakaan, märkänä saattaa vinkaista.

pjotr
27.06.2015, 19.26
Omat BB-7 piti ääntä kun laitoin uudet palat mutta nyttemin en ole kuullut inahdustakaan, märkänä saattaa vinkaista.

Eli se olisi vain kovaa ajoa. Ääni on kyllä niin raastava, ettei soittokelloa kelville tarvita. Toivottavasti sisäänajo ei vie ikuisuutta.

Toisessa ketjussa asetonista höpisivät...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tmh
28.06.2015, 14.40
Eli se olisi vain kovaa ajoa.

Juu. Ja etsiä joitain mäkiä missä suorittaa satsin kunnon jarrutuksia. Taajamassa kruisaillessa tuollaisten BB7:n sintteripalojen sisäänajo saattaa kestää ja kestää...

Ja kannattaa tosiaan ensin katsoa että jarrut on about keskitetty suoraan.

litku
17.10.2015, 21.43
Nyt loppuu ymmärrys BB7 Road mallin kanssa. Takajarrun saan säädettyä ok, mutta etujarrun kanssa palaa hihat. Mhelanderin ohjeilla ja youtubesta videoita katsomalla säädän jarrun, mutta se jää silti laahaamaan. Mäihällä sain sen pari kertaa hiljaiseksi, mutta muutama reilumpi kahvan puristus ja taas laahaa. Tähän auttaa jos pinnojen puolelta löysää 1-2 naksua. Mutta muutama reilumpi kahvan puristus ja taas laahaa. Ja kohta sisemmässä palassa loppuu säätö.

Mitä en nyt hoksaa? Kiekko on kunnolla kiinni, navassa ei ole välystä. :eek:

Shimaani
17.10.2015, 21.59
Piukenna sitä jarruvarren palautusjousta, se ihan snadi kuusiokoloruuvi :)
Kannattaa myös tarkistaa ettei vaijjerissa ole mutkaa kuoren sisällä tai ihan likellä kuoren päätä.

Nimim.
6 pyörässä BB7

litku
17.10.2015, 22.11
Piukenna sitä jarruvarren palautusjousta, se ihan snadi kuusiokoloruuvi :)
Kannattaa myös tarkistaa ettei vaijjerissa ole mutkaa kuoren sisällä tai ihan likellä kuoren päätä.

Nimim.
6 pyörässä BB7

Mikä tämän kuusiokoloruuvin tarkoitus oikein on? Vaijeri pitäis olla ok, sekin on kuoren kera uutta kamaa.

Shimaani
17.10.2015, 22.15
Kokeile mitä eroa on kun löysäät sen ruuvin verrrattuna siihen kun se ruuvi on pohjassa.
Ja tarkista että vaijjerissa ei ole mutkaa. Isoa vekkiä ei jumiin tarvi. :)

arctic biker
18.10.2015, 07.43
Mimmoinen kiinnitys on litkun keulassa? Jos ei muu auta niin ei pahaa tekisi tarkistuttaa kiinnityspintojen suoruus?

missile
18.10.2015, 10.22
Onko kokemuksia Clarks CMD-15 jarruista? Ilmeisesti samanlaiset kuin Avid BB7 paitsi paljon halvemmat.
16€ @ chainreactioncycles http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/clarks-cmd-15-mechanical-disc-brake/rp-prod120214

Muuten onnistunut kopio mutta väri on eri :) Ulkomuistista satula ja noi muovinipelit näyttää tosiaan kovin samoilta kuin bb7:ssa. Pitäsköhän pirruuttaan ostaa hipelöitäväksi...

litku
18.10.2015, 10.25
Kokeile mitä eroa on kun löysäät sen ruuvin verrrattuna siihen kun se ruuvi on pohjassa.
Ja tarkista että vaijjerissa ei ole mutkaa. Isoa vekkiä ei jumiin tarvi. :)
No ei tasan mitään eroa

litku
18.10.2015, 10.26
Mimmoinen kiinnitys on litkun keulassa? Jos ei muu auta niin ei pahaa tekisi tarkistuttaa kiinnityspintojen suoruus?
Onko tuo nyt sit post mount? Sivustapäin IS Takana

arctic biker
18.10.2015, 13.58
Eihän haarukan PM-tappien päässä ole maalia ja onhan nää kuperat ja koverat prikat oikeassa järjestyksessä? Itse niin BB7 ja Avidin Elixireissä jouduin pikkasen isompaan momenttiin vetämään kuin manuaali käski.

litku
18.10.2015, 14.46
Eihän haarukan PM-tappien päässä ole maalia ja onhan nää kuperat ja koverat prikat oikeassa järjestyksessä? Itse niin BB7 ja Avidin Elixireissä jouduin pikkasen isompaan momenttiin vetämään kuin manuaali käski.

Ei ole maalia eikä muutakaan töhnää. Prikat on samoinpäin kuin takana ja katsoin myös youtube videoista miten muilla oli niin kyllä, oletan että ovat aivan oikein. Minulla alkoi nyt männän toiminta epäilyttämää, sillä minusta palat hieman auraa eivätkä ole luotisuorassa levyyn nähden. Tällöinhän se jää toisesta reunasta kihnuttamaan?

jalkkis
25.08.2021, 13.32
Nostetaan antiikkista ketjua.

Vieläkö joku pelaa BB7:n kanssa?

Miten jarrut saa äänettömäksi? Jarrut eivät siis laahaa vaan kun jarruttaa, ne rohisevat melkoisesti. Palat on Avidin omat metalliset. Hioin pinnat juuri ja se auttoi hetkeksi mutta taas ollaan lähtöpisteessä.

Jarrulevy on toisessa päässä Avid CleanSweep (olisko G1), toista en muista mutta äänimaailma on sama.

Pitoa riittää, eli siitä ei ole kiinni. Levyillä on toki ikää mutta paranisko vaihtamalla ne?

EDIT: laitetaan sintered-palojen tilalle orgaaniset. Suosituksia?

peruspertti
26.08.2021, 09.21
Kyllä rohisee täälläkin. Jarrulevyinä Ashima airotorit. Ja märkänä ulisee kunnolla

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

jalkkis
26.08.2021, 10.23
^ Millä jarrupaloilla ajat?

LintuPete
26.08.2021, 11.07
Joskus kokeilin toisessa pyörässä tollasia alle 100gr levyjä ja kyllä muuten rohisi, vaihdoin siinäkin vähän enemmän pintaa oleviin ja rohina loppui.
BB7 jarrujen kanssa käytössä Shimano RT86 levyt ja jotku peruspalat jagwire tms, ei mainittavaa metelöintiä

Edit: lisäys vielä että noiden RT86 levyjen spiderit on senverran isot että BB7:n toisesta jarrupalasta joutuu vääntämään tai katkaisemaan sen kahvan, ettei osu.

K.Kuronen
26.08.2021, 11.56
^Asensin aivan uudet BB7:t vanhaan krossariin ja ihmettelin taitettua jarrupalan kahvaa.

jalkkis
26.08.2021, 12.31
Paloja kivijalasta etsiessäni törmäsin Motonet-editioon:

https://www.motonet.fi/fi/tuote/385165/First-Gear-levyjarrupala-Avid-2002-2004-BB7-Juicy-3-5-7-Promax-DSK-950

Onkohan nää sutta vaiko sekundaa? Materiaalia ei kerrota missään. Tuo putiikki vaan sattuisi olemaan kulkureittieni varrella...

Shimaani
28.08.2021, 19.25
Paloja kivijalasta etsiessäni törmäsin Motonet-editioon:

https://www.motonet.fi/fi/tuote/385165/First-Gear-levyjarrupala-Avid-2002-2004-BB7-Juicy-3-5-7-Promax-DSK-950

Onkohan nää sutta vaiko sekundaa? Materiaalia ei kerrota missään. Tuo putiikki vaan sattuisi olemaan kulkureittieni varrella... Paaas kokeillen ja kerro meille muille BB-7 kamuillle miltä tuntui. Ei oo hinnalla pilattu nuo.

peruspertti
15.09.2021, 18.42
Muutaman sata kilsaa noilla FirstGearin paloilla ajellut. Ihan ok tuntuiset olleet. Märällä ei vielä kokemusta

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

jalkkis
15.09.2021, 19.28
Paaas kokeillen ja kerro meille muille BB-7 kamuillle miltä tuntui. Ei oo hinnalla pilattu nuo.

En pannu kokeeks. Mulla olikin kävelymatkan päässä lähin fillarikorjaamo ja sieltä löytyi EBC:n vihreää oikeinkin näpsään hintaan. Laitoin sellaiset eteen. Sisäänajo vielä menossa.



Muutaman sata kilsaa noilla FirstGearin paloilla ajellut. Ihan ok tuntuiset olleet. Märällä ei vielä kokemusta

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Mitähän materiaalia nämä ovat?

peruspertti
15.09.2021, 20.47
Ei löydy mistään tietoa, mutta orgaaniset varmaan. Ei ole isot odotukset keston suhteen ja saattavat mennä vaihtoon heti jos eivät toimi märällä

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

peruspertti
21.10.2021, 13.44
FirstGearin jarrupaloilla nyt märälläkin ajeltu. Ei tarvitse soittokelloa. Pitävät aivan kauheaa meteliä. Pitokaan ei märkänä ole hyvä. Meni vaihtoon

nure
21.10.2021, 18.21
Palat niin pieni kustannus ettei paskoilla kannata ajella...

jalkkis
25.05.2022, 15.57
Olikos se niin, että BB7 road ei toimi suoratankoisessa pyörässä, kun vetosuhde on eri?

stenu
25.05.2022, 16.45
^ Toimii ainakin siten, että laittaa maantievetosuhteella olevat jarrukahvat esimerkiksi jotkut tuolta: https://www.bike-discount.de/en/bike/bike-parts/road-bike-parts/brakes/road-brake-levers/

nure
25.05.2022, 17.26
Noiden kahvojen vetosuhteen mekaanisissa hieman henkimaailman hommia ja ei mene välttämättä niin kuin sanotaan. Itsellä aikoinaan kevennys Titaanissa Kooka Racha kahvat ja TRP:n kevyet cantit, toimi hienosta, samat kahvat jatkoivat elämäänsä XTR:n ekoissa V-jarruissa, toimi upeasti ja viimeisen kerran TRP Spyren mekaanisissa levyissä missä väitettiin ettei toimi, mutta mitä vielä, hienosti toimi!

Kanuuna
25.05.2022, 22.18
Itse ihmettelen, miksi ei toimisi eri vetosuhteella.

tchegge_
25.05.2022, 22.37
Jos nyt ymmärsin oikein että maantie versio vaatii vähemmän vaijeria niin se varmaan toimii maastokahvoilla.
Maantiekahvoilla ei taida maastoversiot sitten pelittää.



Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

K.Kuronen
25.05.2022, 23.34
Kahva toimii myös vipuvartena: mitä pienempi on vaijerin liike, sitä suurempi on vipuvarsi. Pitkävetoisen kahvan vipuvarsi on pienempi, joten lyhytvetoiseen satulaan välitettävä puristusvoima jää pienemmäksi.

(Muistelisin, että joskus maastopyörässäni olleet Sramin 9.0:ssa oli joku säädettävä palikka kahvan sisällä muuttamassa vetosuhdetta, tai jotakin.)

TERU
26.05.2022, 08.41
Minun luulemani tieto on, että pitkälänkiset V-jarrut vaativat pidemmän vedon ja kaikki muut toimivat lyhyemmällä vedolla. Asia voi olla toisinkin.

stenu
26.05.2022, 08.56
^ Se on juurikin noin eli canti/mini-V-/maantiejarrut on lyhyellä vetosuhteella ja mtb-V-jarrut pitkällä. Pitkävetoisella kahvalla maantielevyjarru toimii, mutta tehoa on vähemmän kuin lyhyen veteosuhteen kahvalla. Päin vastoin tehoa olisi normaalia enemmän, mutta toimii myös huonosti, koska jarrua on vaikea tai mahdoton säätää niin, että se jarruttaa, mutta ei laahaa.

Kahvoista ja jarruista riippuen ristiinnaittaminenkin saattaa onnistua jollain tapaa (ja vannejarrujen kohdalla se riippuu myös siitä, missä kohtaa jarrutapit sijaitsevat rungossa vanteeseen verrattuna, koska myös se vaikuttaa kokonaisuuden vetosuhteisiin.)

E: Sekin kannattaa muistaa, että myös maantiekahvojenkin vetosuhteet vaihtelee. Shimanoissa on pisin, Campassa lyhyin ja Sram niitten välissä. Kaikki mekaaniset levarit on Shimanon kahvoilla tehottomampia kuin Sramin kahvoilla, mutta vaativat Srameilla tarkempaa säätämistä kuin Shimanoilla ja kaikki ei toimi Campan kahvoilla ollenkaan. Joistain mekaanisista on Campa-vetosuhteelle omat versionsa.

Kanuuna
26.05.2022, 09.50
^Kyllä. Hyvä selostus. Meinasin juuri sitä, että hommat saa toimimaan säädöillä (tarpeeksi hyvin), mutta teho totta kai vaihtelee eri vetosuhteilla.

jalkkis
26.05.2022, 17.53
Toimiskohan noi satulat näillä:

https://www.bike-components.de/en/Avid/Speed-Dial-7-Brake-Lever-Set-p47433/

Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla

nure
26.05.2022, 18.32
^Veikkaan että toimii mutta jos ei niin ei kauheasti takkiinka tule.