Näytä tavallinen näkymä : Suunnitellaan mahdollisimman kevyt yleispyörä
Speksataan kevyt yleispyörä työ/koulu/asiointipyöräilyyn. Keksiikö kukaan valmistajia, joilla löytyi joko valmis pyörämalli tai kohtuuhintainen runko, joka olisi sopivalla grammanviilauksella cyclocross- ja maantiepyörien painoluokassa kokonaiseksi pyöräksi rakennettuna? Annetaan aluksi painorajaksi vaikka 9 kg. Saa olla vaikka vaihteeton sinkula ja hinnan pitäisi olla osien vaihdon jälkeenkin sellainen että sen uskaltaisi jättää kadulle (Suomalaiselle se on n. 700 €). Voi olla suorat sarvet tai käppyrät. Alle pitäisi saada ainakin maantiepyörän 28 mm kumit.
Haaste alkakoon :cool:
No olipas haaste, mulla on tollanen jo! Tai no hän painaa teräsrunkoisena ja levyjarrulla noin 8,5kg kesätamineissa ja hintaa on n. 900e, mutta pienillä muutoksilla ois voinu tuon 200e säästää ja puoli kiloa ottaa lisäpainoa. Oliko lisää haasteita? :D
No pistähän AK-87 kuva ja tiedot konkelista jakoon!
Mulla jäykkäperä ja hiilikeula Rotvild-Ti 26" vm 2002 maasturi ja on ajettu maantietä ja maastoo.... eilen keräsi talvipolkuja 57 km
XTR jarruissa ja kammissa ja kiekot on kevyet ja nyt etukiekko 27.5 kiinni. Mahtuu etuhaarukkaan ja takahaarukkaan maantiekumikin kevyesti. painoo arvio noin 8kg
No pistähän AK-87 kuva ja tiedot konkelista jakoon!
Kuvat on kotikoneella, mutta tiedot ovat:
Runko: Cotic Roadrat
Kiekot: WTB SpeedDisc 700c/Shimano XT/DT Swiss Revolution
Renkaat: Continental 4 Season + sisurit
Jarru: Shimano Deore 160mm
Kammet: Sugino Messenger
Putkiosat: RaceFace, KCNC, Vitus
Edit. Ei vaiskaan, löytyihän se kuvakin:
https://lh3.googleusercontent.com/-ZhsGjn8w_xk/UCQAEGWCALI/AAAAAAAAAC4/JVIwYxI7FcA/s640/IMG_2915.JPG
Jaa että 900€ tuo Rotta... Rungon koko? Itsellä 1x9 maastorungolle rakennettu 7.88kg Kojakeilla...
AK-87:n pyörää ei voida käyttää mallina yleishyödylliseksi pyöräksi.
Tuo takajarruviritelmä ei ole fiksuin mahdollinen. Jarrun tulisi olla eturenkaassa, koska takajarrun teho on vain noin 25% etujarrun tehosta. Toivottavasti tuo on edes vapaarattaallinen. Yleispyörässä tulisi olla lokasuojat ja kenties jonkin sorttinen tavarateline. Jarrut on oltava ehdottomasti kunnossa, ettei tehokkaana vaihtoehtona hätätilanteessa ole kaatuminen. Yleispyörän tulee täyttää vähintäänkin lain minimivaatimukset turvallisuusnäkökohdat huomioon ottaen.
AK-87 on hakenut jopa naurettaavaa erikoisuuden tavoittelua riisumalla etujarrut pois. Samaan, mutta siistimpään lopputulokseen olisi päässyt napajarrulla.
Ehdotus, tehdään perinteinen mummis hiilikuituisena. Paras mahdollinen yleispyörä noin 9kg painoluokassa.
Tekisin sen mummiksen kyllä kolmioputken muotoon hiilestä....
Mulla on ollut kauppa-, treeni- ja tiesminäpyöränä jonkun vuoden http://www.specialized.com/ca/en/bikes/archive/2008/tc/tricrosssinglecross#specs Kesät talvet tolla ajan, Omasta oon vaihtanut stemmin, polkimet, satulan ja renkaat - mutta periaatteessa myyntikunnossa oli ihan ajettava. Ehkä parasta vastinetta rahoille mitä oon koskaan pyöräostoksissa saanut, oman hinta alennuksineen jäi alle 700:n - vaihto-osien kanssa vähän yli. Varmaan menee ainakin kesäkunnossa alle 9 kg:n. Mulla ei oo semmosta vaakaa että voisin tota punnita painavilla nastagummeilla, pitää kattoo jos semmosen jostain löytäisin. Hintakin pitäisi olla kohdallaan ja kohtuullisen lukon kanssa uskaltaa jättää kadullekin - mä en kyllä jätä, mut uskaltais. Muistaakseni Kona ja Genesis ainakin tarjoaa valmista SS Cyclocrossaria - tai tarjos ainakin joku aika sitten.
Tässä väärä ajatus - voi olla, ettei kannata lukea. Otetaan joku esiomistettu ja kertaalleen (saa olla useamminkin) hylätty aihio ja laitetaan kierrätysosista ja edullisista perusosista tsygä kasaan oman maun mukaan. Ohjaamoon värkkäillään viilettämisen fiilis. Viimeistellään hauska kokonaisuus, sopivat kumit ja satula. Mut edullisesti. Sitte ajoa. Ei tarvii punnita, mutta suurinpiirtein säilyy parkissa. Myyrän (http://en.wikipedia.org/wiki/Mole_%28Zden%C4%9Bk_Miler_character%29) sanoin: Niin vain on, että korjattu kapine palkitsee korjaajansa.
Talisker
17.03.2013, 11.18
Hyvä aihe!
Heitin talvella tuon haasteen Rtechille ja Sportaxille, painotuksena juuri työmatkoille sopiva yleispyörä.
Jostain syystä eivät kumminkaan oikein innostuneet, vaikka siinä luulisi olevan
potentiaalia vaikka kuinka.
Täällä speksaus meni heti erikoisuuksiin.
Tuo menisi aika lähelle speksejä, mutta painosta ei ole mitään käsitystä http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/CBOOPOMPALF/on_one_pompetamine_alfine_8_speed
Mulla on periaatteessa just tollanen käytössä, mut Alfine 11:sta ja bullhornilla. Laitanpa kuvan tohon loppuun. Painosta en tiiä, kun ei yhä oo tota vaakaa :) Mut yheksän kiloa...hmmm..ehkä, varmaan kai yli sen? Ei oo kuitenkaan mahdollisimman kevyt. Teräsrunko ja vaihteet nostaa painoa. Hyvä alumiini- tai hiilarirunko + haarukka, sinkula ja kohtuulliset kiekot keveihköillä renkailla pitäis meinata jotain 8:aa kiloa kohtuu helposti ja kohtuu huokeallakin. Hinta menee Alfine 11:sta speksien yli, 8:lla ehkä ei.
http://i1103.photobucket.com/albums/g469/Jiivasko/2013-03-101453_zpse436169e.jpg
On-onen teräsrungosta tuskin helposti tulee alle 10kg, kun satulakaan ei mikään höyhen ole. Eipä tuolla yleispyörässä merkitystä liene, mutta aiheessa haettiin mahdollismman kevyttä.
Liikennekäyttön tarkoitetussa yleispyörässä ehdoton vaatimus on myös riittävä määrä heijastimia. Valot tietty myös, mutta nehän tuossa varmaan pimeällä liikuttaessa onkin? Itse en yleispyörää huolisi ilman kokopitkiä lokareita kummassakin päässä.
...mä en taas laita mihinkään pyörään kokopitusia lokareita. Pätkä taakse riittää. Parissa pyörässä sekin on semmonen sateen aikaan satulaputkeen napsautettava.
Liikennekäyttön tarkoitetussa yleispyörässä ehdoton vaatimus on myös riittävä määrä heijastimia. Valot tietty myös, mutta nehän tuossa varmaan pimeällä liikuttaessa onkin?
Heijastimet saa vaikka heijastinteipillä. Olen muutaman liimannut maantiepyöräänikin, koska se ei lisää pyörän painoa. Valoiksihan riittää usein Knog-frog tyyppinen eteen ja taakse, jos haluaa lisävarmuutta niin pimeällä voi heittää heijastinliivin päälle.
Ihan mukavia ehdotuksia, mutta luovuutta lisää kehiin. Esiomistetutkin oli hyvä idea, mutta usein rungot ovat väärän kokoisia tai niiden alkuperäinen käyttötarkoitus on hieman väärä esim. 80-luvun harjoituskilpuriin/retkipyörään ei mene kovin leveitä renkaita. Maasturit taas usein ovat painavia. Yritin kolmisen vuotta bongailla käytettyjä, ennen kuin päädyin ostamaan cyclocrossarin, joka on liian kallis tähän käyttöön.
http://www.dahon.com/bikes/2011/mu-uno tai esim Ternin vastaavasta sais polkimien ja parin muun vaihdolla ehkä pyörän just siihen 9:n kilon settiin. Hintaa tulis varmaan 500-600 ja 2" tai ainakin 1.9" mahtuu alle. Bromptonit menee hintaspeksistä yli. Mahtuis takaluukkuun ja junaan mukaan...miksei koneeseen ja Mallorcallekin.
EDIT:joo, Tern Uno painaa 11.5 - siitä ei ihan helposti saa alle 9 kiloista. Toi Dahon myydään lokasuojilla, etujarrulla ja heijastimilla. Tossa linkin kuvassa se on kai riisuttuna.
Tohon ei saa niitä maantie kumeja alle.... eikä taida ainaskaan toi taittopyörä olla pitkän matkan kulkija ?
@ pesuman: Olisihan tuo ehkä aavistuksen turvallisempi kahdella jarrulla, mutta kyllä musta pelkkä takajarru on pelkkää etujarrua käytännöllisempi. Talvella ja muuten rajoittuneen pidon aikana takajarrulla hidastaminen on paljon turvallisempaa kuin etujarrun käyttö. Ja kuten varmaan huomasit, siellä on klipsit pikalokareille ja kiinnityspaikat myös tarakalle... :)
Jake_Kona
18.03.2013, 10.16
Eikös tälläisillä tavoitteilla saa myös pakasta vetämällä kevyen yleispyörän>> Kilpatasoinen krossari ( 2000€)
Tai sitten on vaikein mahdollinen yhtälö jos pitää olla mahdollisimman kevyt ja halpa.
Kerettiläinen ilmoittautuu. Tuunasin "ei-tohdi-pitkäksi-aikaa-kadulle-jättää"-yleisfillariksi viime syksynä - sori pyhäinhäväistys - Canyon Ultimate CF SLX 8.0:n. Kaverissa on nyt flätit pedaalit, 32-milliset sliksit ja mukava satula. Aivan järjettömän hauska vaihtelevissa olosuhteissa, vetelin sillä syksyllä sekä rotvallien yli että eksymilleni keskuspuiston pitkospuille huolettomasti. Saa nähdä, minkä verran se saa tuollaisena nyt kilsoja stadissa ja jääkö hybridi kellariin..voi olla, että vaihtuu kaposet kumit taas alle.
Melkoisen tylsä vaihtoehto ja kyseessä tarjoustuote ja vain yhtä kokoa jäljellä, mutta kun tuon riisuisi sinkulaksi, niin melko lähelle 9 kilon lukemia pääsee ja tuolle yksilölle hintakin jäisi 700 euroon.
http://www.bike-discount.de/shop/k197/a58625/skill-7-0.html
Itselläkin etsinnässä tämän tyylinen projekti, mutta samoihin tavoitteisiin pyritään käytetyillä osilla. Kun vain löytäisi ensin halvan rungon aihioksi.
TaitettaVille
18.03.2013, 18.03
eikä taida ainaskaan toi taittopyörä olla pitkän matkan kulkija ?
Kui? ;) :)
Tohon ei saa niitä maantie kumeja alle.... eikä taida ainaskaan toi taittopyörä olla pitkän matkan kulkija ?
Niin itekin joskus aattelin, mutta kyllä noilla pidempääkin matkaa taittaa. Vaikka ite kyllä otan tallista maantiepyörän tai touring-pyörän mieluusti alle jos pitää matkaa taittaa. Yleispyörän matkoilla, sanotaan 40 km suuntaansa, niin kyllä noilla vielä ajaa ihan ilokseen - Jyskin 200 €:n taittojekuilla ei varmaan kuitenkaan. Alle voi laittaa vaikka 1.35" Kojak-slicksit ( http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=37257 ) niin ihmeesti rullaavuuskin paranee - Kyllä ne tossa kokoluokassa on maantiekumien vastine. Pitkän matkan taittopyörissä, vaihteellisissa, tulee tuo 9:n kilon painoraja - ja hintarajakin vastaan. Bike friday, Brompton ja Dahon tekee kaikki taitettavia touringeja, mutta hinta vaan pompsahtaa ylös - ja painoa on varmaan helposti yli 10 kg.
EDIT: No toi naapurin Bromptonautti, TaittettaVille, tietää noista vielä paremmin kuin minä.
Kui? ;) :)
pitkä matka on suhteellinen käsite mutta äkkiä luulis että 20 km tai yli on tolle taittopyörälle liikaa tai menee liikaa aikaa ?
TaitettaVille
18.03.2013, 20.23
pitkä matka on suhteellinen käsite mutta äkkiä luulis että 20 km tai yli on tolle taittopyörälle liikaa tai menee liikaa aikaa ?
Kaksi kertaa olen Tour de Helsingin taittopyörällä ajanut. Ensimmäisellä kerralla 20" ja 18-vaihteinen Bike Friday ja toisella kerralla 16" Brompton kuudella vaihteella. Kummallakin kerralla olin muistaakseni 24-25 km/h ryhmässä mukana ja etuajassa heidän kanssaan maaliin tulin. Kummallakaan kerralla pyörä ei ollut suoritusta rajoittava tekijä.
Tottumistahan oitkien matkojen ajaminen esim. Bromptonilla vaatii. Ohjaus on kovin nopea esim. maantiepyörään verrattuna, mutta muutaman tunnin jälkeen sitäkään ei huomaa.
tärkeintä on silti että pyörivät massat ovat keveitä.
http://farm6.static.flickr.com/5188/5621391497_138f9f31d7.jpg
edit. tai tuohon vaan lokarit, niille jotka niitä vaativat.
http://4.bp.blogspot.com/-lT7kWDmxwXs/TpMG-2hvUzI/AAAAAAAAWbg/5OhGCjLE_Gk/s1600/cervelo.jpeg
Hahhah, tuo "le velo" naurattaa aina :D Olis kieltämättä jäätävä ratkaisu ostaa joku käytetty aika-ajorunko ja rakentaa siitä kauppakassi
-Lauri
Kaksi kertaa olen Tour de Helsingin taittopyörällä ajanut. Ensimmäisellä kerralla 20" ja 18-vaihteinen Bike Friday ja toisella kerralla 16" Brompton kuudella vaihteella. Kummallakin kerralla olin muistaakseni 24-25 km/h ryhmässä mukana ja etuajassa heidän kanssaan maaliin tulin. Kummallakaan kerralla pyörä ei ollut suoritusta rajoittava tekijä.
Tottumistahan oitkien matkojen ajaminen esim. Bromptonilla vaatii. Ohjaus on kovin nopea esim. maantiepyörään verrattuna, mutta muutaman tunnin jälkeen sitäkään ei huomaa.
Joo. Ihan samaa mieltä, kyllä hyvällä linkkupyörällä ajaa. Ite semmosella enempi työmatkoja ja harvoin yli 20 kilsan yhden suuntaisia matkoja taitan, mutta keveästi ajaisi pidempiäkin pätkiä. Esim Hyvinkää-Riihimäki-Hyvinkää duuni matka, suunnilleen 16 kilsaa sivu menee sinkulalla ja/tai taittopyörällä hyvin. Pidemmillä matkoilla vaihteiden puute tekee mäistä pikemminkin pahoja kuin pyörän runkorakenne. Ihan eri asia on pyyhkästä maantiepyörällä tästä Helsinkiin (60 km) kun sinkulalla. Pitää kai joku päivä nykästä toi väli ihan kokeeksi sinkulataittopyörällä :)
Trek District miellyttää omaa silmää http://www.trekbikes.com/us/en/bikes/town/urban_utility/district/district/#
Trekin Suomi sivuilla ei pyörää ole. Hinta dollari -> euro konversiolla on 800, mutta taitaa käydä niin, että 1$ = 1€ kun kauppaan pääsee.
Paino huudettu foorumeilla tuo 9 kiloa.
Trek District oli Lundbergillä tarjouksessa - oisko ollu viime keväänä? alle 800 muistaakseni oli.
Joo, punnitsin ton Dahon Unon vähän kököllä vaa'alla ja ei siitä kyllä taida saada alle 9 kilon pyörää, alle 10:n pikemminkin - eli joko painon tai hinnan puolesta voi miltei taittopyörät unohtaa jos hintahaarukka on 700-900 ja paino alle 9.
Dolan Pre Cursa?
http://www.dolan-bikes.com/track-bikes/alloy/Pre%20Cursa%20Track%20Bike?product_id=662
8,15kg tuossa kokoonpanossa, joten saanee alle 9kg:n etujarrun ja lukkopolkimien kera. Noihin on ilmoitettu 23mm renkaaksi, mutta netissä on paljon kommentteja, joissa kerrotaan menevän isommat renkaat.
Tai jos fiksi ei maistu, niin vaihtoehtoisesti Dolan FXE?
http://www.dolan-bikes.com/track-bikes/alloy/FXE%20Bike?product_id=620
On lokasuojat ja kaikki valmiina, painoa ei ole kylläkään ilmoitettu.
Toi Dolan taitaa olla maantie-/ratarunko ja siinä on 25 mm levein rengaskoko. Mun mielestä yleispyörässä talvikäytössä pitäisi olla alla vähintään 35 mm:set, tai mieluummin 37-42 mm:set nakit.
Tossa aikani kuluks kattelin tarjouksia kasaan On-onen sivuilta, ilman mitään suunnitelmaa hinnan ja painon kompromissia katsellen vaan. Mutta joo. Sinkuloimalla saa toimintavarmimman sinkulan -- ja ehkä vähän keveämmät kiekot. Mut äkkiseltään kasaan haalien Syklokrossarin rungolle 850 euroon ja 8.1 kiloon (on varmaa neljänneskilon alakanttiin) löytyis helposti tämmönen paketti:
Komponentti hinta (yhteensä) paino (yhteensä)
Guerciotti Cross Force frameset 350(350) 2100
Shimano RS30 Clincher Wheelset 150(500) 1900(4000)
Singlespeed Converter Kit 15(515) 100(4100)
External Bearing Track Crankset 90(615) 900(5000)
FSA Orbit MX Headset 25(640) 100(5100)
Deda RS 02 Seatpost 20(660) 150(5250)
On-One Mary Handlebar 15(675) 300(5550)
Selle Italia Q-Bik XC Saddle 25(700) 250(5800)
Doofer Singlespeed Chain Tensioner 20(720) 100(5900)
Deda Zero 100 Stem 25(745) 110(6010)
KMC Z8RB Anti Rust Chain 12(757) 400(6410)
2x 700c Lightweight Road Inner Tube 7(764) 250(6660)
2x Marathon Racer Evo Folding Tyre 35mm 50(814) 880(7540)
6061T6 Forged Alloy Seatclamp Bolt Up 3(817) 50(7590)
Tektro Eclipse MT2.1 Flat Bar Brake Levers 12(829) 180(7780)
Tektro Mini V 926AL - a pair 25(854) 320(8100)
Varmasti on ruma, mutta kuitenkin - mahdollista toi on. Edullisimmaks kuitenkin tulis jos löytäis vastaavan halvan tarjouspyörän ja sinkulois sen - tai tekisi mitä nyt haluaiskaan sille tehdä. Esimerkiks sinkulahyrpidin briteistä kolmeensataan: http://www.cyclestore.co.uk/productDetails.asp?productID=59219&categoryID=8541&source=aw ...jonka painoa en kyllä mistään löytänyt. Aika paljon tossa on terästä joten ei taida alle 9 kilon mennä.
Ton mun kasaan haaliman listan kiekot ja rungot yms on periaatteessa ihan vakiopainoista tavaraa, mikään ei oo erityisen kevyttä. Eli tarjoushaukkana kun pörräis ja toimitukset sais halvalla , niin olishan noita vaihtoehtoja.
Toi Dolan taitaa olla maantie-/ratarunko ja siinä on 25 mm levein rengaskoko. Mun mielestä yleispyörässä talvikäytössä pitäisi olla alla vähintään 35 mm:set, tai mieluummin 37-42 mm:set nakit.Pre Cursassa lukee 23 maksimi, mutta niin kuin mainitsin, niin maailmalla ovat isompia renkaita menestyksekkäästi alle laittaneet. FXE:ssä taasen on mainittu 25 kumit lokasuojien kanssa suurimmaksi, joten varmasti menee aloitusviestissä mainittu 28 vaatimus ilman lokareita. Muistaakseni FXE syö yli 30 millin kumeja.
Muutenkin pyrin vain vastaamaan aloitusviestin kysymykseen, koska kaikillahan on oma mielipide hyvästä yleispyörästä ja sitä ei ketjun aloittaja suoranaisesti kysynyt. Itse tykkään, että fiksi on hyvä yleispyörä, mutta monet eivät varmasti ole asiasta samaa mieltä. Siispä koitin vain etsiä aloituspostauksen kriteerit täyttäviä vaihtoehtoja:
Annetaan aluksi painorajaksi vaikka 9 kg. Saa olla vaikka vaihteeton sinkula ja hinnan pitäisi olla osien vaihdon jälkeenkin sellainen että sen uskaltaisi jättää kadulle (Suomalaiselle se on n. 700 €). Voi olla suorat sarvet tai käppyrät. Alle pitäisi saada ainakin maantiepyörän 28 mm kumit.
Joo, totta. Mistähän mä ton 35 mm otin - hatusta niinku yleensä, omissa pidän 35:ttä rajana, siitä kai :) Se tietysti jeesaa toi 28:n rengas. Maantie-, rata- ja fiksirunkoja aavistuksen avarammalla haarukalla löytyy paremmin ja painokin pysyy hyvin kuosissa. Ei sen sitten pitäis olla ylettömän vaikeeta.
Kun täällä on muitakin vaihtoehtoja heitelty ilmaan niin ehdotan vielä että yksipyöräinen. Paino pysyy kurissa, kun turhia osia riisuttu ja sen saa kantamalla vaikka hissiin tai työpöydän viereen.
Yksipyöräinen riittää mainiosti, kätevä peli:
http://www.youtube.com/watch?v=sV_w3CodBcw
Omassa tallissakin on yksipyöräinen ja on varmasti kevyin, pitääpä testailla onnistuuko ajelu Krissin malliin... eli joutuu vannekauppaan...
Konan Paddy Wagon nyt tulee ensimmäiseksi mieleen. Onko se liian tylsä vaihtoehto? Itsellläni se oli kakkosena aikonaan, kun hankin rospuuttopyörää. Päädyin lopulta Tricross Singleen (josta takahaarukka ei ole vielä paukahtanut :) )
Konan Paddy Wagon nyt tulee ensimmäiseksi mieleen.
Nykyinen malli Paddy Wagonista on ok, mutta siinä vanhassa oli omituinen ratatanko maantietangon tilalla. Olisin kuitenkin mieluummin ostanut Genesis One Day Cross single-speed -version, johon olisi saanut leveämmät renkaatkin, mutta menivät vaihtamaan mallin vannejarrullisesta levyjarrulliseksi, jolloin paino nousee jonkin verran.
Nyt ku Lumperin sivuiltakin jotain löytyy, niin Trekki 500 eurolla http://lundberg247.fi/product_details.php?p=308 ja hihnavedolla 850 € http://lundberg247.fi/product_details.php?p=309 . Molemmat taitaa mennä tän threadin spekseihin vähän modattuna. Trek district 4th painaa kai noin 10 kg, mutta kilon kevennys uusilla renkailla, ketjuilla ja esim satulalla on varmaan aika halvalla hoidettavissa. Hihnavetoisen paino taitaa olla just yli 9:n kilon, mutta ne muutamat sadat grammat saa varmaan napsaistua veks.
Niin joo, oma valintani meni kanssa Specializedin Tricross Singleen. Eikä mun yksilön takahaarukassakaan oo ollu vielä mitään oireilua.
Onkohan haarukoissa tilaa isomalle kumille tossa hihnaveto Rekissä ?
---------------------------------------------------------------------------------
Jarrut taitaa ottaa kiinni tosin jo isompaan kumiin kiinni....
Äkkiseltään vilkastuna joku on saanut jotkut 32 mm:set mahtumaan. 30 mm:setkin (talvirenkaat?) menee alle, joten speksien 28 mm mahtunee hyvin. En kyllä osaa sanoa miten lokasuojien laita silloin on - ja onko siinä ylipäätään korvakkeita.
http://www.trekdistrict.com/forum/index.php?topic=383.0
Taisin koittaa joskus 32 mm cc renkaita maantienpyörässä ja ongelma tuli kun kulutuspintaan jäi hiekan murusia kiinni ja ne otti jarru länkiin kiinni
...ja mä oon salaa suunnitellut ehkä, kenties, saattaa laittaa maantiepyörään taakse joskus, mutta ei ihan lähitulevaisuudessa, 25 mm:sen :)
Aika toimivan, kevyen ja suht edullisen 28/29" yleispyörän (maasturi tai suoratankohybridi) saisi rakennettua yhdistelmällä:
1) hiilarirunko ja -keula alelaarista
2) esim. 3T tai Procraft suht edulliset ja kevyet hiilariputkiosat
3) sinkula tai 1x10/11 voimansiirto
4) esim. Formulan R1 jarrut ja halvat kevennysjarrulevyt
5) 1500g custom-kiekot
6) pierunkuorirenkaat litkutettuina
Saisi melko varmasti rutistettua alle 2te.
..."halvimmalla mahdollisella tavalla noin 5-6kg tuntumaan" ... käytän sitä 4th District runkoa ainakin (mieluiten keulaakin) ja haluaisin alle 500€ loput palikat.
Minusta tuo ei ole mitenkään mahdollista.
...kiekot kumeineen 2kg saattas olla jo tai ei maksa kun satasen tai pari...
Oikeasti? Kumithan on kai väkisinkin á vajaa 300g ja siis 1400g kiekot saa parilla satkulla? Kerro mistä?
en löytänyt ko. runkon ja haarukan painoa, mutta vertailemalla heittäsin sittenkin 2,5kg
Veikkaisin olevan lähellä kolmea kiloa.
Itse olen rakennellut kuitukiekoilla (tuubit), kuiturungolla, kuitukammilla, kuitutangolla, kuitutolpalla... yms. setillä olevan 1x10 vaihteistolla olevan maantiepyörän joka taitaa painaa polkimien ja pullotelineen kanssa n. 6,66kg. Rahaa tohon meni kaikkinensa joku 2,5-3k€ vaikka tuli lähes joka osan kanssa ostettua sitä "halvinta parasta".
Fillarin paino on lopulta aika helppo laskea/arvioida. Lyö vaan kaikki osat taulukkoon ja katsoo paljonko tulee euroja ja paino viivan alle.
Pyörässä on paljon muitakin osia kuin runko, keula ja kiekot... mutta lähtökohtaisesti tuo kolmikko kannattaa toki olla mahdollisimman kevyttä, jottei tule heti alkuun liikaa "takapakkia" kevennys projektin kanssa. Jos esim. rungossa on 0,5-1kg "ylimääräistä", on sitä vaikea kiriä kiinni esimerkiksi putkiosilla.
6,8kg maantiepyörän rakentaa esim:
- 1,3kg runkosetistä
- 1,3kg kiekkosetistä
- 2,0kg osasarjasta
- 0,6kg renkaista.
Putkiosille ja pikkuhiluille jää hulppeat 1,6kg. Yleispyörästä voi varmaan jättää puolikkaan osasarjan painon pois, eli seitsemän kilon pyörään jäisi varaa jopa 2,8kg. Tai 2,5kg jos kiekkosetti on vaikka normaalimpi 1,6kg. Jos runkosetti painaa yli 2kg, putkiosat ja kiekot saa olla melko kevyttä tavaraa.
jussitre
25.10.2017, 00.42
Minulla on joskus ollut tuollainen 4th District vm. 2011 ja muistiinpanoissa lukee että ulkokumi 400 g, sisuri 90 g ja etukiekko 1150 g, takakiekon painoa ei ole ja lienenkin punninnut nuo huvikseni joskus eturengasta paikatessa. Mutta jos oletetaan se vapaarattaineen muutama sata grammaa painavammaksi kuin etukiekko, niin nuo lähestyy yhteensä jo 3,5 kiloa. Eli ankkuriosastoa, mutta tietysti hyvä uutinen keventämista ajatellen, kun koko pyörä (54 cm) oli 9,5 kiloa.
Tuohon pyöräänhän saa myös hihnavedon, joka on reilusti ketjua kevyempi. Ja kalliimpi. :rolleyes:
JohannesP
25.10.2017, 01.12
Jos tuohon käyttöpyörään riittää maantierenkaat niin helpostihan luulisi tuollaisen tommin mainitsevan sinkulan rakennettavan budjetillakin alle 6kg. Jos keveys on homman nimi niin mielellään kevyt kuiturunko eikä käytä 2,5kg terästä. Esim perus Canondalen/Cervelon runko maalit poistettuna on helposti haarukan kera 1100-1200g eikä näistä tarvitse maksaa kuin 400-500€. Siitä ei ole kokemusta mitenkä sinkulan takakiekon saa tälläiseen perinteiseen maantierunkoon kiinni vai tarvitseeko pakolla erillisen ketjunkiristen takavaihtajankorvakkeeseen. Tosin saisi tälläiseen pyörään silti melkein tonninkin varata vaikka käytettyinä ostaisi kaiken.
Niin ja sit ei parane halpaa Shimanoa laittaa pyörään kiinni.
Käytettyistä saa tehtyä aina välillä hyviä diilejä, mutta vaatii kärsivällisyyttä ja aktiivista selaamista. Nyt kun alottaisi kyttäämisen uuteen pyörään niin ehkä saattaisi jo ensi kesäksi löytää mieluisat osat mieluisaan hintaan. :eek:
Kugelschreiber
25.10.2017, 09.52
Tääl on dokumenttia 4,92 kg pyörän kasaamisesta:
http://www.yksivaihde.net/site/foorumi/topic.php?id=19714
Koetin itekki että paljonko painaa, ja tuntui ku olis pelkkää runkosettiä pitänyt kädessä. Toki kevyt+halpa ei järkipyörää tee mut tossa se ei ollut ajatuksenakaan :D
JohannesP
25.10.2017, 14.34
Tuossa kun oli linkki yksivaihteen alle 5kg fixiin niin tässä olisi toisenlainen rakennelma. Scott Addict fix 3,39kg.
http://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?t=132336
Tuossa kun oli linkki yksivaihteen alle 5kg fixiin niin tässä olisi toisenlainen rakennelma. Scott Addict fix 3,39kg.
http://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?t=132336
Nonih!! Koomisin satula kuunaan. Samalla periaatteella mutta merkittävästi pienemmällä budjetilla ajattelisin itse lähestyä teemaa (jos olisin lähestymässä), sen mukaan mitä tuossa ylempänä jo rustailinkin. Ehkä kevyt maastorunko olisi kuitenkin suoratankoisen rakentamiseen parempi lähtökohta, saa leveät kumit ja levyjarrut.
JohannesP
25.10.2017, 15.45
Menee OT, mutta kyseisellä tyypillä useita omia ja vaimon pyörien kevennysprojekteja kaikki samalla tyylillä rahaa säästämättä.
3,76kg Litespeedin titsku 1x10 ihan mainittavan arvoinen mikä on tarkoitettu ihan ajoonkin...
http://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?f=10&t=138771&start=270
^Kauhee kivireki.
Joo, haen takkini...
Kugelschreiber
25.10.2017, 19.28
^mä en pikaluvulla nähnyt hintaa?
Ei tainnu olla mut jos pitäis vetää hatusta niin noin 2K€? Aika paljon vähemmän kuuiteski ku 40K€/5 kg bugatti (jossa toki jarrut nostaa hintaa) :D
Mun kevyin pyörä ikinä oli hippusen alle 7 kg, tosin en ees yrittänyt kunnolla koska siinä oli mm. 1,9 kg kiekkosetti :rolleyes:
Menee OT, mutta kyseisellä tyypillä useita omia ja vaimon pyörien kevennysprojekteja kaikki samalla tyylillä rahaa säästämättä.
3,76kg Litespeedin titsku 1x10 ihan mainittavan arvoinen mikä on tarkoitettu ihan ajoonkin...
Tuntuu samalta kuin katsoisi japanilaista oksennuspornoa. Ensin vaikuttaa mielenkiintoiselta, sitten alkaa herätä epäilys mihin tämä johtaa ja lopulta alkaa itseäkin oksettaa, kun porataan aivan hyviin takavaihtajiin reikiä.
Hassuja nuo sivuhuomautusmaiset lähtökohdat. "Minulla on pyörinyt jaloissa tälläinen iskemätön titaanirunko ja löysin maalipurkin takaa hiilikuituisen eturattaan, siitähän se ajatus sitten lähti."
Yllättävän hyvä meininki tuolla näyttää olevan. Kaikki kannustaa ja jos on kritiikkiä, se annetaan rakentavasti. Vähän erilaista kuin täällä kateuden kehdossa. Eihän kukaan sellaista sulattaisi jos oikeasti rakentaisi alle viiden kilon pyörän, kehtaisi julkaista siitä kuvia ja vielä valehtelisi ajavansa sillä.
Dolan Pre Cursa taitaa olla tollasen halvan ja suht köykäsen rungon maineessa.
https://www.dolan-bikes.com/dolan-track-bikes/track-framesets/track-frameset-aluminium/dolan-pre-cursa-aluminium-track-frameset-2017.html
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.