PDA

Näytä tavallinen näkymä : GPS-jälkien seuraaminen ja hyvät laitteet siihen

Timbe(r)man
12.02.2013, 14.19
Tiedän, että täällä on erikseen pitkä ketju esimerkiksi Garmin Edge 800 -laitteesta. Mutta minua kiinnostaisivat erityisesti kokemukset siitä, miten hyvin eri laitteet toimivat, kun haluaa seurata tallennettua jälkeä, joko netistä imuroitua tai itse tallennettua, miksei maantielläkin, mutta erityisesti maastossa.
Onko kokemuksia Garminin käsilaitteiksi tarkoitetuista kapuloista pyörän tangossa? Verrattuna vaikkapa juuri tuohon Edge 800:aan? Kestävätkö laitteet tangossa kunnon maastoajossa vai ovatko liian isoja? Entä kartat?
Jotain tällaista ajattelin hankkia, kun Sportstrackerilla ei voi seurata jälkiä ja vaikka voisikin, niin kännykkä ohjaustangossa ei ehkä ole paras ratkaisu.

JackOja
12.02.2013, 14.44
...Onko kokemuksia Garminin käsilaitteiksi tarkoitetuista kapuloista pyörän tangossa?

On. Mulla on joitain vuosia ollut käytössä Garminin "käsi-GPS" eTrex Vista HCX. Tankoasennuskiinnikkeellä ihan näppärä.

Verrattuna vaikkapa juuri tuohon Edge 800:aan?

No verrata en osaa kun Edgeä ei vielä ole tullut testattua. Olen pitänyt hiukan vaivalloisena tuota virransaantia olosuhteissa, joissa ei ole töpseliä käytössä. Mutta onhan Edge pienempi ja kevyempi, se houkuttaisi.

Kestävätkö laitteet tangossa kunnon maastoajossa

Toistaiseksi on kestänyt. Toisaalta kunnon maastoajo on sellainen tarkempaa määrittelyä vaativa juttu.

vai ovatko liian isoja?

Ovat varmasti jos ostaa jonkun liian ison, niinkun möhkön GPSMAP60-sarjaisen... Oregon ja Montana yms. voi olla siinä ja siinä. eTrexit on näppärän kokoisia ja kevyehköjä.

Entä kartat?...

Mitä niistä? Karttoja saa rahalla hyviä ja ilmaiseksi kelvollisia.

Kartta on hyvä olla. Kartta on paljon käyttökelpoisempi kuin joku valmis jonkun jälki. Jäljen seuraaminen ruudulta on välillä vähän... noh, sellaista...

snowfake
12.02.2013, 14.58
Itse olen käyttänyt Forerunner 305:sta juoksun lisäksi myös fillarilla, ja vaikka tuossa ei minkään sortin taustakarttoja olekaan niin kyllä tuolla pystyy ihan hyvin seuraamaan reittiä. Jos pitää juuri tietyn puun oikealta puolelta päästä, tai jos ajelee taajamassa niin tuo ei ole kätevin, mutta jos riittää että tietää suurinpiirtein lähteäkkö länteen vai itään niin toimii. Näyttää tällaiselta tuo reitin seuraaminen:

http://www.adfc-bad-vilbel.de/assets/images/Garmin_Forerunner_305_.JPG

nure
12.02.2013, 16.47
OT, kuinkas kauan kännyssä riittää virtaa kun joku seurantaohjelma päällä?

Kemizti
12.02.2013, 18.11
eikäpä tuo gpsmap62 sarjakaan liian iso tankoon ole, Fin-76 voi valistaa tässä aiheessa, toimi ainakin mtbSeikkailu2012:lla hienosti ja vaihdettavien paristojen/akkujen ansiosta virta ei lopu kesken.. oregoniakin ja dakotaakin käytetään..

Timbe(r)man
12.02.2013, 19.56
Kartta on hyvä olla. Kartta on paljon käyttökelpoisempi kuin joku valmis jonkun jälki. Jäljen seuraaminen ruudulta on välillä vähän... noh, sellaista...
Jäljen seuraaminen maastossa on epäilemättä vähän hankalaa, mutta toisaalta juuri se mahdollistaisi ajamisen vierailla reiteillä. Harvoinpa parhaita maastoreittejä kartan avulla löytää. Ja sen, että kun kerran ajaa hyvän oppaan perässä hienon reitin, niin sitten osaisi ajaa sen saman ilman opastakin seuraavalla kerralla.

Mietin juuri noita käsilaitteita siksi, että niissä voi vaihtaa AA-akut, eikä siten ole sidoksissa sähkötöpseliin pitemmillä retkillä ja siksi, että niissä olisi jotakin kivoja ominaisuuksia muuhun retkeilyyn. Niissä on myös isompi näyttö ja resoluutio kuin Edge 800:ssa, jonka näyttö spekseistä katsottuna on tosi pieni (160x240 pikseliä). Oregon: 240x400 pikseliä.

Fin-76
12.02.2013, 20.29
Jep jep, GPSMAP 62 ST on ollut stongassa kiinni melkein vuoden enkä katunut ole. Toimii kuin junan vessa. Kahdella hyvällä AA-kokoisella kennolla menee jopa yli 16 tuntia oikeesti. Ja jos akkukennot loppuu, saa noita AA-kokoisia pattereita vaikka mistä maaseutumarketista. GPSMAP 62 imee Custom kartat, eli käytännössä saat laitteeseesi skannattua vaikka 1600-luvun karttoja. Muistikortille (micro SD) menee karttoja ja myös laitteen omaan muistiin ja toimii yhtäaikaa esim. Suomen ja Norjan topo-karttojen kanssa. Jaa että onko liian iso? Bigger is better...sanotaan. Topo-karttaa kun ajellessa katselee, niin saisihan se näyttö olla vieläkin isompi, mutta kaikella on rajansa. Ainoo miinus tulee siitä, että jos poistuu tangon yli, saattaa potkaista laitteen irti stongasta. Olenkin itse rakennellut laitteeseen varmistuksen, ettei putoa. Ajaessa laite ei itsestään ole koskaan irronnut, aina on tarvinnut sen jalkakosketuksen.

Mä suosittelen tuota lämpimästi, mutta makuasioitahan nää loppujenlopuksi on.

Niin ja tuosta mtbSeikkailu-reissusta, että tuolla mun laitteella suunnistettiin 7 päivän aikana 521 kilsaa ja jotain 47 ajotuntia. Reitti pohjautui aiemmin ajettuihin tai tietokoneella piirrettyyn GPS-jälkeen, jonka seuraaminen on yllättävän helppoa.

Avekkis
12.02.2013, 21.15
Käytin juuri edge500 jäljen seuraamiseen kanarialla, toimi ihan ok muuten, mutta jostain syystä tuo päivittää välillä sitä "karttaa" tai jälkeä tosi hitaasti.
Kyllähän siitä sai selvän että mennäänkö polunhaarasta oikealle vai vasemmalle, suomalaisen asuinalueen lähipolkulabyrintissa voi olla vaikeampaa mutta toisaalta yleissuunnan tietää sitten.

Falconi
12.02.2013, 22.16
Täällä käytössä oregon 450 ollut muutaman lenkin ajan ja hieman reippaamalla polkemisella reitin seuraamisesta ei tule juuri mitään karttanäkymässä, mutta kompassi näkymässä on helppo katsoa nuolta kun se aina osoittaa seuraavan pisteen suunnan. Myös etäisyyden voi laittaa näkymään siinä näkymässä.

Itse olen vasta testaus vaiheessa asian kanssa. Kätevää mm. silloin kun jostain polkujen risteyksestä täytyy kääntyä tietylle polulle. Aika usein oon löytänyt itseni joittenkin takapihalta kun ei ole ollut hajuakaan reiteistä missä on tullut poljettua. Nyt hieman suunnitelemalla takapihakäynnit luulisi vähentyvän.

JariT72
12.02.2013, 22.22
Minulla on tuo Edge 800 ja Garmin Colorado 300 joka on käsikapula maastoon, tuohon minulla on myös pyöräkiinikkeet ja olen tuota käyttännyt aikaisemmin ennen tuota Edgeä. Coloradokin osasi käyttää tuota nopeus ja kadenssi anturia ja muuten ihan ok, mutta käytettävyydessä on kyllä eroa Edgen hyväksi, lisäksi tuohon Coloradoon ei saannut tuota välimatkojen tallennusta eli esim 5km välien taltioituu keskinopeudet ja kulunnut aika. Kyllä tuolla Coloradollakin pärjää mutta Edge vie voiton.

Aika hyväksi kakkoseksi tulee tuo Garminin FIT sovellus Android puhelimille jonka paras ominaisuus on livetracking eli kotiväki voi katsoa netistä että missä ukko menee ja millä vauhdilla, ongelma siinä taas on se että vaikka se osaakin lukea nopeus ja cadenssi anturia niin se siitä huolimatta taltioi nopeuden käyttäen GPS dataa ja lukee ainoastaan kadenssin tuosta anturista, mutta välimatkat se osaa ottaa samalla tavalla kuin Edge. Haaste on löytää pieni android puhelin jossa on ANT+ tuki ja joka kestää ulkoilmassa, eli jo myynnistä poistunnut Sony Experia Active jolle sai myöskin hyvän pyörätelineenkin.

reappear
12.02.2013, 22.30
Mulla on ollut Garminin Etrex Legend HCx mukana pyöräretkillä. Aiemmin se oli kiinni stemmissä jännällä kumisysteemillä mutta tuossa syksyllä löysin lähimyyjältä ihan virallisen tankokiinnikkeen jolla vehje pysyy näppärästi kiinni. Kartan saa muistikortilla laitteeseen, nyt siinä on ilmainen suomen maastokartasto. Reittejä saa laitteeseen helposti, Garminin omalla softalla valmiiksi suunnitellun reitin voi typistää 500 waypointtiin joka on maksimi tuossa laitteessa. Sillä saa pidemmälläkin matkalla hyvät reitit. Laittaa vain "polun" aktiiviseksi ja pistää "palaa reittiä" toiminnon päälle niin se toimii aktiivisena myös.

Itse tein reitin Google mapsilla ja typistin Garminin softalla. Toki voi laittaa useampiakin reittejä kortille.

Plussana tollasessa vehkeessä on mielenkiintoisten paikkojen merkintä ihan vaan toimintanäppäintä pohjassa painamisella siinä mielenkiintoisessa pisteessä.

Patterit sitten myös kestää! Parhaimmillaan 20-24h kertoja hyvillä paristoilla.

JackOja
13.02.2013, 09.26
OT, kuinkas kauan kännyssä riittää virtaa kun joku seurantaohjelma päällä?

Känny ja känny on erilaisia... mutta mun Nokia C6:ssa Endomondoon riittää virtaa 7-8 tunniksi.

JackOja
13.02.2013, 09.37
Jep jep, GPSMAP 62 ST ... Kahdella hyvällä AA-kokoisella kennolla menee jopa yli 16 tuntia oikeesti. Ja jos akkukennot loppuu, saa noita AA-kokoisia pattereita vaikka mistä maaseutumarketista.

Tuo juuri on noille käsilaitteille se iso plussa. Onhan noita varavirtapankeja ja aurinkokennolatureita, mutta siltikin.

Topo-karttaa kun ajellessa katselee, niin saisihan se näyttö olla vieläkin isompi, mutta kaikella on rajansa.

Justiinsa noin. Ja kun olisivat kunnon resoluutiolla vielä. Sellainen joku ¼ iPadia vastaava näyttö tms. Noh, kaikkihan ohenee ja halpenee pikku hiljaa, odotellaan.

...suunnistettiin 7 päivän aikana 521 kilsaa ja jotain 47 ajotuntia. Reitti pohjautui aiemmin ajettuihin tai tietokoneella piirrettyyn GPS-jälkeen, jonka seuraaminen on yllättävän helppoa.

Tuollaisessa käytössä GPS & kartat & valmiit reitit on parhaimmillaan. Mullakin on Tapio H:n trackit laitteessa :D

dirtyrider
13.02.2013, 09.57
Känny ja känny on erilaisia... mutta mun Nokia C6:ssa Endomondoon riittää virtaa 7-8 tunniksi.

Toissa vuonna Tahkolla akku loppu omasta Nokia 5800:ta 7,5h kohdalla, ei ihan ehtinyt maaliin.. Muutaman valokuvan räpsäisin tokalla kiekalla ja pari vuotta vanha akku vielä..

makkeli
13.02.2013, 11.06

Softa ja softa ovat erilaisia. C6 ja dirtviewer kuluttavat kolmanneksen akusta 7 tunnissa, sportstrackeri varmaan koko akun 4 tunnissa.

Puhelin on mulla toiminut reitin seuraamiseen. En ole katsonut tarpeelliseksi mitään tankokiinnityksiä, puhelin vain repun hihnataskuun, josta se on nopeasti otettavissa. Reiteillä missä oikeasti tarvitsee reittiohjausta, siellä ei paljoa ole edes suuntavaihtoehtoja, joten joskus mennään jopa tuntikin ilman reittiohjausta, kun ei pääse kuin yhteen suuntaan.

Eikä sillä ohjelmallakaan ole oikeaastaan mitään väliä. Vaihtoehtoja on kaksi, hyvällä kartalla tai huonolla kartalla. Jopa tuohon vanhaan symbian google mapsiin taas keploteltua reitin näytölle, jos ei kunnollisilla kartoilla olevaa ohjelmaa ole.

magnuken
13.02.2013, 11.26
Itse olen käyttänyt myös fillarissa Garmin Montana laitetta kiinnitettynä tankoon Garminin omalla tankokiinnityksellä. Karttoina siinä käytän ilmaisia OSM katukarttaa ja Maanmittaushallituksen loistavaa topokarttaa. Hyvin on tangossa pysynyt ja sen suuri 4" tuuman näyttö tekee kartan (ja reitin) seuraamisen helpoksi. Kyseinen Montana on muutoinkin varsin rugged ja IP7 sekä toimii tarvittaessa myös tavallisilla alkaliparistoilla pitkään, yli 20 tuntia.

Timbe(r)man
13.02.2013, 12.04
Itse olen käyttänyt myös fillarissa Garmin Montana laitetta kiinnitettynä tankoon Garminin omalla tankokiinnityksellä. Karttoina siinä käytän ilmaisia OSM katukarttaa ja Maanmittaushallituksen loistavaa topokarttaa.
Onko Maanmittaushallituksen kartta esimerkiksi se, mitä garminiin myydään kortille laitettuna 25 euron hintaan?
Onko kellään kokemusta Garmin Oregon 550t (https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=145&pID=26876) tai Oregon 450t (https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=145&pID=63350) -laitteista?
Niiden mukana tulee joku esiladattu Euroopan vapaa-ajan kartta mittakaavassa 1/100 000. Tekeekö sillä mitään? Toimiiko se tiekarttana?

Ai niin puhelimen akkukestosta Sportstrackerin kanssa. Nokia C7:n akku on kestänyt n. 5-6 tuntia. Jotkut kaverit ovat pidentäneet akkukestoa ostamalla lisävirtapaketin (http://www.verkkokauppa.com/fi/s?s=1&q=varavirtal%C3%A4hde&submit=Hae). Maastopyöräilijän repussa ei paljoa paina, mutta maantiepyöräilijän takataskussa on iso patti.

JackOja
13.02.2013, 12.26
Onko Maanmittaushallituksen kartta esimerkiksi se, mitä garminiin myydään kortille laitettuna 25 euron hintaan?

Ei ole noin halpa. 600€/koko Suomi :D
(elleivät ole Garminillakin heränneet materiaalin ilmaisuuteen ja jakaisivat tuota tuolla hinnalla media-ja irroituskustannuksin)

Ilmaisena löytyy :http://kartat.hylly.org/

uusin versio näköjään sotkettu:

Lisätty polut (track,path,footway) OpenStreetMapista

mukana tulee joku esiladattu Euroopan vapaa-ajan kartta ...Tekeekö sillä mitään? Toimiiko se tiekarttana?

Ei ole juuri tuosta kokemusta, mutta yleensä ne mukana tulevat kartat on tarpeetonta sontaa.

magnuken
13.02.2013, 12.48
Onko kellään kokemusta Garmin Oregon 550t (https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=145&pID=26876) tai Oregon 450t (https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=145&pID=63350) -laitteista?
Niiden mukana tulee joku esiladattu Euroopan vapaa-ajan kartta mittakaavassa 1/100 000. Tekeekö sillä mitään? Toimiiko se tiekarttana?

Ai niin puhelimen akkukestosta Sportstrackerin kanssa. Nokia C7:n akku on kestänyt n. 5-6 tuntia. Jotkut kaverit ovat pidentäneet akkukestoa ostamalla lisävirtapaketin (http://www.verkkokauppa.com/fi/s?s=1&q=varavirtal%C3%A4hde&submit=Hae). Maastopyöräilijän repussa ei paljoa paina, mutta maantiepyöräilijän takataskussa on iso patti.

Tuo Garminin myymä 25 € toppokartta lienee juuri se Maanmittauslaitoksen kartta. Itse olen ladannut tietokoneelle sen kartan täältä:
http://kartat.hylly.org/
Asennus on helppoa kopioidaan vain muistikortille Garmin\ nimiseen hakemistoon tiedosto mtk_suomi13.img.

Maantiekarttana olen käyttänyt OSM fillarikarttaa, jonka saa ladattua täältä:
http://www.polkupyoraily.net/osm/
Tässäkin tapauksessa sinne muistikortin Garmin hakemistoon kopioidaan tiedosto gmapsupp.img.

Tuolla esiladatulla Euroopan vapaa-ajankartalla nyt ei hirveästi tee fillarihommissa, muuta kuin sellaisena yleissilmäyskarttana.

mteebee
13.02.2013, 18.15
Mä olen käyttänyt vesisuojattua motorola defy puhelinta jossa oruxmap sovellus sekä noi maanmittauslaitoksen topo kartat. Toimii ja kun omistaa 2 akkua riittää virtaa pidemmäksikin ajaksi. Aiemmin oli eTrex Vista HCX mutta enää en siihen koske,on toi puhelin niin paljon parempi käyttää. Defy miniä kaupitellaan cdonnissa 92€ hintaan,saattaisi olla ok urheilutietokoneena,on sentään ip67 luokitus ja aika pieni koko.

JariT72
13.02.2013, 21.18
Minulla maantiepyörässä on tuommoinen http://www.bike-discount.de/shop/k1223/a66028/carbo-bag-black.html -laukku ja siinä muun pikku tilpehöörin kanssa duracell:n usb laturi http://www.duracelldirect.fi/pno/pps5h-eu.html josta piuha tuohon experiaan joka on tangossa sportypal:n telineessä kiinni, hyvin on sähköt riittännyt.

Nappulakenka
14.02.2013, 08.51
Mun täytyy kyllä kompata JackOjaa. Hankin tuossa loppukesästä Garmin eTrex 30 käsigepsin pääsasiassa jalkapatikoille sekä geokätköilyyn. Samaa laitetta käytetty niin lumikenkälyssä kuin hiihdossa ja mitä sitä nyt keksii, pyörätelineen tilasin erikseen eBaysta. Mahtava laite joka käy mihin tahansa! Isompia vaelluksia en ole tuo kanssa vielä tehnyt, mutta on sillä navigoitu tuolla itä-helsingin puolella ja löydetty hyviä polkuja seuraamalla valmiita gps-reittejä. Niin ja mikäli ilmenee tarvetta, voi laitteesta aktivoida sykeen tai vaikka kadenssin mittauksen tai molemmat.

Laitteen ehdottomia plussia on sen monipuolisuus, rajaton kartta valikoima, 2xAA virtalähde(16h), pieni koko jne.

Jani T.
14.02.2013, 08.58
Tiedän, että täällä on erikseen pitkä ketju esimerkiksi Garmin Edge 800 -laitteesta. Mutta minua kiinnostaisivat erityisesti kokemukset siitä, miten hyvin eri laitteet toimivat, kun haluaa seurata tallennettua jälkeä, joko netistä imuroitua tai itse tallennettua, miksei maantielläkin, mutta erityisesti maastossa.
Onko kokemuksia Garminin käsilaitteiksi tarkoitetuista kapuloista pyörän tangossa? Verrattuna vaikkapa juuri tuohon Edge 800:aan? Kestävätkö laitteet tangossa kunnon maastoajossa vai ovatko liian isoja? Entä kartat?
Jotain tällaista ajattelin hankkia, kun Sportstrackerilla ei voi seurata jälkiä ja vaikka voisikin, niin kännykkä ohjaustangossa ei ehkä ole paras ratkaisu.

Edge 800:lla toimii hyvin. Itse olen yllättynyt, että kyseistä asiaa ei ole useammin otettu esille. Omasta mielestä kyseisen mittarin paras ominaisuus, ja nimenomaan maastokäytössä! Maantiellähän nyt on helppo pysyä muutenkin reitillä. Karttana ilmaiset hylly.orgit ja hyvin on pelittänyt.

Mallorcalla sitten OSM Spain ja voit kopioida valmiita reittejä esim. tuolta---> http://www.gpsies.com/?language=en#10_61.03302192941602_22.3338317871093 75_mapQuest

Kemizti
15.02.2013, 09.42
Suomea koskien tuollainen karttainfo tuli Garminilta:

TOPO Suomi v3 Light

Uusin maastokarttamme on todella monipuolinen mutta erittäin edullinen vaihtoehto kaikkeen ulkoilmatoimintaan. Se sisältää maanmittauslaitoksen 1.5.2012 vapauttaman aineiston (mm. maastotietokanta) lisäksi myös reitittävän katukartaston osoitehaulla.

Kartta-alueet:
Etelä-Suomi Sh. 39€
Pohjois-Suomi Sh. 39€
Koko Suomi Sh. 69€

Karttaa myydään esiohjelmoituna mikroSD/SD-korttina, sekä latauksena Garmin verkkokaupan kautta.

Saatavuus: heti.

JackOja
15.02.2013, 10.01
^hieno homma tuo ja erittäin paljon järkeä!

Ilmeisesti kiinteistörajat on poistettu... mikähän muu tekee tuosta "Light"-version? (Nettisivuilla ei tietenkään mitään :rolleyes:)

Kemizti
15.02.2013, 10.19
^hieno homma tuo ja erittäin paljon järkeä!

Ilmeisesti kiinteistörajat on poistettu... mikähän muu tekee tuosta "Light"-version? (Nettisivuilla ei tietenkään mitään :rolleyes:)

kiinteistörajat ja jotain vesistöjen yksityiskohtatietoa, kuten syvyydet yms ilmeisesti puuttuu..

Timbe(r)man
15.02.2013, 11.22
Sanoin aiemmin, että Garmin myy 25 eurolla maanmittauslaitoksen karttoja, mutta se ei taidakaan olla Garmin, vaan Marinea-kauppa (http://www.marinea.fi/maanmittauslaitoksen_ilmaisen_maastokartan_asennus _4_gb_msd_muistikortille). Itseköhän ovat kortille kartat kopioineet. Hinta on kuitenkin halpa. Samoin laitteet ovat tuolla edullisia.
Kukaan ei ole erikseen Oregon-laitteita kommentoinut. Olettaisinko, että on yhtä toimiva laite kuin täällä kehutut muut käsimallit:seko: Tankokiinnike, sykevyö- ja polkupyöräanturitkin ovat saatavana lisävarusteena.

Suomea koskien tuollainen karttainfo tuli Garminilta:

TOPO Suomi v3 Light

Uusin maastokarttamme on todella monipuolinen mutta erittäin edullinen vaihtoehto kaikkeen ulkoilmatoimintaan. Se sisältää maanmittauslaitoksen 1.5.2012 vapauttaman aineiston (mm. maastotietokanta) lisäksi myös reitittävän katukartaston osoitehaulla.

Kartta-alueet:
Etelä-Suomi Sh. 39€
Pohjois-Suomi Sh. 39€
Koko Suomi Sh. 69€

Karttaa myydään esiohjelmoituna mikroSD/SD-korttina, sekä latauksena Garmin verkkokaupan kautta.

Saatavuus: heti.

Tässä on sitten ilmeisesti lisänä reitittävä katukartasto, mikä saattaa olla etu, vai mitä luulette?

Kemizti
15.02.2013, 11.31
onhan se kai etu, luulis ainakin toimivan ilman kikkailua..

Oregon noista on näytön kokoon suhteutettuna ehkä järkevin, vaikkei huippu resoluutiolla olekaan..

Toimii paristoilla (tai akuilla toki) ja kestää käyttöä..

JackOja
15.02.2013, 12.26
Sanoin aiemmin, että Garmin myy 25 eurolla maanmittauslaitoksen karttoja, mutta se ei taidakaan olla Garmin, vaan Marinea-kauppa (http://www.marinea.fi/maanmittauslaitoksen_ilmaisen_maastokartan_asennus _4_gb_msd_muistikortille). Itseköhän ovat kortille kartat kopioineet. Hinta on kuitenkin halpa. ...

Esimerkkikuvien perusteella tuo on juurikin sama monta kertaa mainittu kartta, jota saa ilmaiseksi täältä http://kartat.hylly.org/
Pitäisiköhän itsekin ostaa halpoja muistikortteja alkaa myydä tuota :D

...lisänä reitittävä katukartasto, mikä saattaa olla etu, vai mitä luulette?

Se on etu jos sellaista tarvitsee. Toimii sitten autossakin navigaattorina, vaikka.

Marsusram
15.02.2013, 13.04
onhan se kai etu, luulis ainakin toimivan ilman kikkailua..

Oregon noista on näytön kokoon suhteutettuna ehkä järkevin, vaikkei huippu resoluutiolla olekaan..

Toimii paristoilla (tai akuilla toki) ja kestää käyttöä..
Oregon 450 on ollut käytössä.
Akkujen vaihdettavuus on tosiaan hyvä ominaisuus. Samoin luja rakenne ja tarpeeksi iso koko nakkisormen käsiteltäväksi.
Sykevyö (Edge705 mukana tullut) toimii tuon kanssa.
Käynnistyy ja hakee satelliitit selvästi nopeammin kuin 705.
Tökkiminen onnistuu hanskat kädessä ja liikkeessä harjoittelun jälkeen.
Tankokiinnikkeestä piti modata irrotettava malli (kumilenkeillä), ettei joka pyörään tarvitse omaa.

Vanhassa Suomi Pro kartassa on Garminin symboliikan tummat maan peitteisyyden värit, joilla kontrasti heikko, polut eivät erotu.
Maanpeiton (metsä=vihreä) poistamalla paranee kontrasti huomattavasti, maapohja väritys jää (pelto/suo/kenttä).
Silti tuo ilmaiskartta on luettavampi symboleiltaan. Pitä kuitenkin muistaa ettei nuo MMH polut ole kovin luotettavia ja kattavia.
Custom maps on hyvä ominaisuus kun voi laittaa oikean suunnistuskartan polkuverkostolla. Ei ole vanhan jäljen vanki.

magnuken
16.02.2013, 21.10
Sanoin aiemmin, että Garmin myy 25 eurolla maanmittauslaitoksen karttoja, mutta se ei taidakaan olla Garmin, vaan Marinea-kauppa (http://www.marinea.fi/maanmittauslaitoksen_ilmaisen_maastokartan_asennus _4_gb_msd_muistikortille). Itseköhän ovat kortille kartat kopioineet. Hinta on kuitenkin halpa. Samoin laitteet ovat tuolla edullisia.
Kukaan ei ole erikseen Oregon-laitteita kommentoinut. Olettaisinko, että on yhtä toimiva laite kuin täällä kehutut muut käsimallit:seko: Tankokiinnike, sykevyö- ja polkupyöräanturitkin ovat saatavana lisävarusteena.

Tässä on sitten ilmeisesti lisänä reitittävä katukartasto, mikä saattaa olla etu, vai mitä luulette?

Kuten yllä jo totesin se 25 euroa kustantava kartta on aivan sama minkä saat ilmaiseksi imuroitua allamainitulta, erään aktiiviharrastajan sivuilta. Tämä tuli mahdolliseksi jokin aika sitten kun Maanmittauslaitos vapautti topografisen aineistonsa yleiseen käyttöön. Mutta tuosta vapaasta aineistosta on vielä pitkä matka esim. Garmineissa toimiviin karttoihin ja tähän kyseinen harastaja laati konversiot ym heebelit ja vieläpä aktiivisesti ylläpitää Garminille sitä topoa!

Noita kiinteistörajoja ei siis tästä kartasta löydy koska Maanmittauslaitos ei niitä vapauttanut yleiseen jakeluun. Sama koskee vesistöjen (järvien, merialueiden) syvyys ym. turvallisuustietoja, ne eivät ole Maanmitatuslaitoksen hallinnassa, vaan Liikenneviraston ja näitä tietoja ei vielä ole vapautettu kaiken kansan pällisteltäviksi! Tämän takia kyseiset tiedostot on poistettu MML:n yleiseen jakeluun tarkoitetusta tietokannasta.

kartat.hylly.org/ ja sieltä tiedosto mtk_suomi13.img ja kopioi se navin muistikortille Garmin nimiseen kansioon.

Ps. Itse käytän kyseistä MML:n karttaa menestyksellä niin jänkhässä dallailessa kun fillaroidessakin Garminin Montana käsikapulagepsissä. Vesillä käytän tuossa vehkeessä sitten ihan virallista Marinealta ostettua Hanko-Pietari Garminin merikorttia. Toki niitä saa myös netistä piraattina (torrentit) imuroitua, mutta vesillä ei oikein passaa ottaa navigoinnin suhteen minkäännäköistä riskiä - eli siellä mieluiten viralliset merikortit!

_ava_
16.02.2013, 23.48
Itselläni on Oregon 450t ilmaisella mtk-kartalla (http://kartat.hylly.org/) ja sen alla pyörii karttareitittimenä myös ilmainen koko Suomen OSM-kartta (http://garmin.openstreetmap.nl/). Nykyisellä tiedollani ottaisin Oregon 450:n ilman tuota t-kirjainta, sillä kaikki 450t:n mukana tulleet karttatiedostot olen jo käyttökelvottomina deletoinut bittitaivaaseen.

Gepsi on käytössä sekä hybridissäni että moottoripyörässä. Polkiessa tuota on tullut räplättyä ajon aikana, moottoripyöräillessä en sitä turvallisuuden vuoksi uskalla tehdä. Keväällä hommaan maantiepyörän ja siihenkin tulee tankokiinnike hommattua. Lisäksi brevet-reissuille mukaan hommaan ison powerbankin, esim. http://www.verkkokauppa.com/fi/product/40925/dgnst/Veho-Pebble-Pro-XT-13200-mAh-erillisakku-usb-virtalahde-matk

Tyytyväinen olen ratkaisuun ollut :)

Markku Lehikoinen
18.02.2013, 20.58
Onkos noissa laitteissa miten rajoituksia tietokoneen ja käyttöjärjestelmän suhteen?
Kotona ja työpaikalla on Linux/Ubuntu ympäristö. Ainakin Mio taisi jossain kehua
olevansa järjestelmäriippumaton.

Markku Lehikoinen

Falconi
18.02.2013, 21.16
Riippuu mitä tarkoitat tuolla asialla. Ainakin oregon tunnistautuu massamuistiksi, joten siihen saa siirrettyä tietoa millä käyttöjärjestelmällä tahansa. Garmin softista taas en tiedä onnistuuko muilla kun wintoosalla. Mutta tosin varmasti jokaiselle käyttöjärjestelmälle on jokin softa millä voi piirtää reittejä ja tallentaa vaikka .gpx muotoon ja siirtää sitten laitteeseen.

Nyt olen enemmän käyttänyt tuota 450 tangossa ja karttanäkymäkin on hyvä kun löysi oikean zoomaus tason. Ainut miinus mikä nyt tulee mieleen, että kun tyhjennät nykyisen jälken ei matkan matkamittari nollautunut vaan pitää erikseen valikosta nollata se. Täytyy vielä tutkia käytänkö tätä jotenkin väärin.

Timbe(r)man
18.02.2013, 21.33
pyörii karttareitittimenä myös ilmainen koko Suomen OSM-kartta (http://garmin.openstreetmap.nl/).

Tuosta osoitteesta saa näemmä koko maailman osm-karttoja. Se tarjoaa kartan vaihtoehtona myös "Routable Bicycle (Openfietsmap Lite)". Olettaisi että pyöräilijälle (eikä autoilijalle) viilattu. Onko kokemusta?

Entä tästä (http://www.velomap.org/).
Tai tästä (http://openmtbmap.org/).

Btw, tarttui tuolta yhdestä liikkeestä mukaan Garmin Oregon 550. Nyt opettelemaan käyttöä.

JiiPee
28.09.2013, 01.59
Uppistakeikkaa
Ekaksi kyssäri tietäjille ennenku unehtuu muun horinan joukkoon: laite garmin gpsmap 62st, matkamittarin nollaaminen? Laite päivitetty versio 5.0. manuaali sanoo että on kaksi (omassa koneessa ei), matkamittari ja matkan matkamittari:rolleyes: (hesus (http://static.garmincdn.com/pumac/GPSMAP62_OM_FI.pdf)) sivu 27.
Menu -->nollaa-->enter, kaikki muut nollaantuu muttei matkamittari? Kuitenkin seivatussa datassa on matkakin oikein. Viittiskö joku jeesata jolla on sama kone, mitä ilmeisemmin käyttäjäerror?

Jonkun verran tullu kesän aikana seikkailtua, ekaks oli garmin light kartat, sittemmin tuo mtk Suomi 20 (kiitti Tapsa). Tämä vehjes toimii kuin ihmisen mieli, helppo käyttää ja jälkeä seurata. Tuon ja vien jälkiä basecamp ohjelmalla, reittejä voi luoda, muokata ja upata someen. Reitin voi luonnollisesti viedä myös google-earthiin töllisteltäväksi, tosin en näe tuolle kuin viihdyttävän tarpeen?
Basecamp on kökömpi versio mapsourcesta, harmi kun en saanu tota light karttapaketin mukana grrrr, nyttemmin turha karttahankinta mtk suomen jälkeen.

Itse laite on osoittautunut kovaa käyttöä kestäväksi, pudotin sen varmuuden vuoksi rinnan korkeudelta asvaltille ja myöhemmin ojaan, molemmista selvisi elossa. Tankokiinnike on sysisusi, pari kertaa reippaamman laskun jälkeen, laite on löytynyt varmistuslenkin(diy (http://jiipeen.otokset.fi/kuvat/MTB-kuvia/Hyrr%E4ilyt+-13/diy.jpg/_img1280.jpg)) päästä roikkumasta. Ovat kehuneet muillakin saiteilla mokomaa keksintöä. Akkuina käyttänyt 2450ah sanyo enelooppeja, virtaa piisaa kerta latauksella useaksi tunniksi. Toinen heikkous on naurettava muistikorttipesä/pidike. Akkujen vaihdossa saa olla tarkkana ettei pudota muistikorttia itsekseen aukeavan läpän vuoksi. Pieniä mutta melko kettumaisia virheitä on tässä uudemmassa versiossa, en osaa sanoa kärsikö edellinen versio moisista lastentaudeista?
Antenni on erittäin herkkä, jälki on koko ajan näkyvissä peitteisessäkin maastossa, käyttövarmuus on korkealla tasolla.
Geokätköilyä leikitty lasten kanssa, jännää puuhaa pimeellä seikkailla metsissä lamppujen kanssa. Muksut tykkää....ja iskäkin joo.

Muutaman kuukauden aktiivisen käyttökokemuksen jälkeen, pienin varauksin uskaltaisin suositella kaverillekin. Iso koko ja huono reso? näytössä ovat toki kosmeettisia heikkouksia, joku kansanosa pitää näitäkin tärkeinä ominaisuuksina. Minun pointsit menee luotettavuudelle.

Aali
29.09.2013, 19.23
Itse olen käyttänyt Suunto Ambit2ta jälkien seurantaan. Onhan siinä pieni näyttö eikä karttadataa saa jäljen lisukkeeksi mukaan, mutta reitin seurantaan se minusta on oikein passeli: vedenpitävä, akku kestää pitkään ja se osaa hälyttää reitillä olevien etukäteen merkattujen pisteiden lähestymisestä.

mhelander
29.09.2013, 22.12
Aivan erinomaiseksi osoittautui Garmin eTrex 30 juuri tähän. Muistikortille OpenStreetMap pyöräkartat koko Suomelle ja samoin topokartat.

Eilen ajelin viikon myöhässä elonkorjuu lenkin suurimmaksi osaksi gpx-jäljellä. Hyvin tuli myös ilmi tarkkuusero metsässä, jälki kun oli Edgen tekemä ja tässä on Glonass jolla paljon tarkkuutta lisää.

Huippua oli kun päätin kesken ajaa kotiin niin tein katuosoitteella reittihaun ja sain polkuja myöten kätevimmän reitin kotiin kääntymisohjeileen. Ja laski reitin uusiksi jos halusin ajaa eri reittiä.

Suosittelen !

Tapatalakilla tuusattu hyytelö pavulla, voipi olla kirotusvihreitä...

Isä nitro
01.08.2015, 10.47
Ongelmia Garmin GSPmap 62s:n kanssa. Lataan mieluusti muiden ajamia reittejä BaseCampin avulla. Reitit (routes) latautuvat ja näkyvät nätisti kyseisessä ohjelmassa kun katselen Garminin massun sisältöä. Mutta sitten kun avaan reitin Garminissa navigoidakseni, ei siitä useimmissa tapauksissa näy kuin osa. Liittyneeköhän tämä tallennuspisteisiin ja niiden sallittuun enimmäismäärään tuossa käsilaitteessa? Tuntuu kuitenkin katkaisevan reittejä eri kohdissa (ei siis esimerkiksi aina vaikkapa 250. pisteen kohdalla). Lisäksi olen kokeillut tallentaa reittejä eri "moodeissa" (kuten suora, maastopyöräily...) ja vieläpä resetoinut laitetta. Lisäksi olen kiroillut runsaasti. Mikään ei siis tunnu auttavan.

Navigointi kyllä onnistuu, mutta vain jälkiä (tracks) seuraamalla. Haluaisin kuitenkin navigoida nimenomaisesti reittejä.

Nappulakenka
01.08.2015, 11.16
Ongelmia Garmin GSPmap 62s:n kanssa. Lataan mieluusti muiden ajamia reittejä BaseCampin avulla. Reitit (routes) latautuvat ja näkyvät nätisti kyseisessä ohjelmassa kun katselen Garminin massun sisältöä. Mutta sitten kun avaan reitin Garminissa navigoidakseni, ei siitä useimmissa tapauksissa näy kuin osa. Liittyneeköhän tämä tallennuspisteisiin ja niiden sallittuun enimmäismäärään tuossa käsilaitteessa? Tuntuu kuitenkin katkaisevan reittejä eri kohdissa (ei siis esimerkiksi aina vaikkapa 250. pisteen kohdalla). Lisäksi olen kokeillut tallentaa reittejä eri "moodeissa" (kuten suora, maastopyöräily...) ja vieläpä resetoinut laitetta. Lisäksi olen kiroillut runsaasti. Mikään ei siis tunnu auttavan.

Navigointi kyllä onnistuu, mutta vain jälkiä (tracks) seuraamalla. Haluaisin kuitenkin navigoida nimenomaisesti reittejä.

Ongelma johtuu hyvinkin todennäköisesti tuosta jo sinun mainitsemasta reittipisteiden määrästä. Itse olen törmännyt vastaavaan ongelmaan oman eTrex30:n kanssa. Yksi hyvä esimerkki on Reitti2000:n, joka minun pitää pilkkoa 6-8 pienempää jälkitiedostoon, että saan koko reitin näkymään kokonaisuudessaan :D

Isä nitro
01.08.2015, 11.21
Kiitos. Tätä pelkäsinkin. Osaatkohan vielä neuvoa miten tuo reitin pilkkominen tehdään etukäteen olohuoneen lämmössä?

Nihkeä Iho
18.09.2015, 00.34
Onko kellään kokemusta noista RAM telineistä Garmin gpsmap 62:n kiinnittämisessä tankoon? Saako suoraan nippusiteillä kiinni vai vaatiko jonkinlaisen jalustan? Ajatuksena olisi tuo kyseinen laite läskin ohjaamoon asennella ja nettiä selailemalla ei oikein hyviä kuvia ko. asiasta löytynyt.

MrValdemar
18.09.2015, 03.22
https://m.verkkokauppa.com/fi/product/1065/vgsh/Garmin-kaideteline-GPSMAP60-sarjan-laitteille/

Nihkeä Iho
24.09.2015, 00.20
https://m.verkkokauppa.com/fi/product/1065/vgsh/Garmin-kaideteline-GPSMAP60-sarjan-laitteille/

Onko kokemuksia ko. telineestä? Pysyykö kapula kiinni telineessä myös epätasaisessa maastossa möyriessä?