PDA

Näytä tavallinen näkymä : Polar lepokuntotesti pyöräilijöiden käytössä

Pyyräilijä
03.02.2013, 19.42
Käytätkö Polarin lepokuntotestiä, kuntotasosi mittaamiseen?
Mitä mieltä olet, kertooko sen tulokset pyöräilykunnon kehityksestä.

Itse olen 50-vuotias, pari vuotta aktiivisesti maastopyöräilyä harrastanut. Minulle tuo testi näytti juuri omaa ennätyslukemaa, eli 61.
Minkäköhänlaisia lukuja oikeat pyöräilijät saavat kyseisellä testillä?

Olen myös huomannut että lepokuntotesti antaa aina heti aamulla mitattuna huonompia tuloksia, kuin esim. päivällä tai iltapäivällä.
Mitä mieltä olet testitulosten pienistä heilahteluista, itse olen tulkinnut, että se kyllä vähän kertoo minkälaisessa tilassa kroppa on: Hyvä tulos/hyvä tila, nyt kulkee. Huono tulos/nyt olisi parasta ottaa vähän kevyemmin???

Juide
03.02.2013, 20.19
Itse olen ehkä joskus ollut "oikea pyöräilijä", nyt ennemminkin lievästi ylipainoinen työssäkäyvä, joka joskus vielä yrittää pysyä lenkillä kyydissä. Toi Polarin antama lukuhan pitäisi olla suunnilleen sama luku, kuin maksimihapenotto ml/kg kohti. Ainakin mulla on ollut aina korkeintaan +-2 pykälää heittoa suoralla testillä mitattuun maksimihapenottoon, eli ainakin minun kohdallani mittaus on ihan kohtuu tarkka. Kun kulki, mitattu max hapenotto oli parhaimmillaan 79 ml/kg ja Polarin testi näytti 78. Nyt Polar näyttää 67-68 mikä on myös viimeisen suoran testin tulos.

Kehityskäyrä on suuntautunut alaspäin viime vuodet, minkä sekä testit että Polar kertoo lahjomattomasti. Toisaalta vähän aikaa sitten laitoin kokeeksi mittariin omaksi painoksi n. 10 kg pienemmän kuin nykypaino (kisapaino kun kulki), ja testitulos oli samaa luokkaa, vain pari pykälää pienempi kuin silloin kun kulki. Eli kunto ja hapenotto pitäis vissiin olla mittarin mukaan lähes samaa luokkaa kuin joskus, mutta tällä massalla ei vaan vissiin enää jaksa?

Päivän kunto vaikuttaa minulla muutaman pykälän tuohon lukemaan, riippuen mm väsymystilasta ja siitä mitä on tullut tehtyä. Pitkällä aikavälillä vertailukelpoisia tuloksia saa kun tekee mittauksen aina suunnilleen samassa vireystilassa, riittävän levänneenä ym.

Juho
03.02.2013, 20.25
Minulla ainakin tuo Polarin testilukema on noussut tasaisesti kehittymisen myötä ja suuria edestakaisia heilahteluita ei tule kun tekee testin samanlaisissa olosuhteissa joka kerta. Itse teen testin aina lepopäivänä, jolloin tulokset ei isommin heilahtele. Kovemman treenijakson, etenkin voimaharjoittelun jälkeen lukemat tosin ovat joskus laskeneet, mutta ovat kyllä sitten tosin palautuneet ennalleen kun kroppa on täysin palautunut, joten kai tuo lukema vaihtelee rasitustilan mukana.

Hapa
04.02.2013, 09.45
Itselläni tuo testi tuntuu kyllä myös pitävän paikkaansa hämmästyttävällä tarkkuudellä. Olin joskus Jyväskylän ylipiston liikuntatieteiden laitoksella koe-eläimenä kokeessa jossa testattiin hapenotto Polarilla, jollain venäläisten kehittämällä laitteella ja lopuksi vielä suoralla maksimihapenottotestillä ergolla. Kaikista kolmesta tuli täsmälleen sama tulos. Kun testin tekee aina samaan vuorokaudenaikaan niin kyllä se varmaan suuntaa antaa melko hyvin.

Manu Aali
04.02.2013, 15.10
Olen ollut ilmeisesti Hapan kanssa samassa testissä koekaniinina (muistaakseni joskus 5-6 vuotta sitten) ja osui omalla kohdalla myös aika lailla kohdilleen. Leposykkeitä ei tuona testipäivänä kyllä saatu oikeisiin lukemiin, koska vaikka oli liikunnasta lepopäivä, oli aika paljon muuta säätöä, joten mittauksiin leposyke oli aika tarkkaan 60 vaikka oikeat leposykkeet on luokkaa 45.

MarkoA
04.02.2013, 16.41
Samat on kokemukset. Kerran mitattu ergossa epäsuorassa testissä vuonna 2009 ja edellispäivänä Polar antoi samat arvot parin pykälän tarkkuudella.
Samaten mun nähdäkseni rasituslukema jonka joillakin mittareilla saa näkyville, on hyvin tarkka ja järkevä arvo johon voi luottaa. Se osaa joskus ennakoida tulevan sairauden. Ja hiljalleen hiipivä ylirasitus
ei pääse yllättämään jos mittaa säännöllisesti sekä vielä uskoo ja tottelee niitä arvoja.

Pyyräilijä
04.02.2013, 16.41
Ok, teillä muilla Polarin lepokuntotesti ja muut maksimihapenotto testit ovat antaneet hyvinkin tarkasti samoja tuloksia.

Tätä olenkin pähkäillyt, että onko Polarin lepokuntotestin tulos jokin heidän oma indeksilukemansa, koska minulla nämä tulokset eivät ole olleet lähelläkään toisiaan.

Esimerkkinä viimeisin kuntotestini:
Vierumäen urheiluopisto, "Uupumukseen jatkettu pyörätesti" 9/2012: VO2 ml/kg/min tulos 68,
ja silloin Polarin lepokuntotesti antoi minulle tulokseksi vain 58-59.

Mutta syy taitaakin löytyä kilpirauhasen vajaatoiminnon lääkityksestäni (päivittän Tyroksin).
Tuon lääkkeen vaikutuksesta syke kasvaa, eli taitaa vaikuttaa sitä kautta alentavasti myös Polarin testin tulokseen???

k.t.s.
04.02.2013, 20.48
Testin tulokseen vaikuttaa olellisesti se, minkä määrität aktiivisuus-asteeksi, niitä oli muistaakseni 3-4 erillaista, eli ei sillä tarkkoja hapenotto lukemia saa.
Toki jos tekee aina samoilla asetuksilla ja samoissa olosuhteissa testin, niin kertoohan se kehityskäyrästä jotain.