Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Specialized Epic (29er)

keppi
03.02.2013, 11.46
29er kärpänen puraisi ja nyt vaihtoehdot alkavat olemaan tässä: Specialized Epic Comp tai Epic Comp Carbon.

Osasarjoihin nyt ei sen enempää tarvitse paneutua, ne varmaan saanee vaihdettua kauppiaan toimesta. Maguran jarrut (MTS) varmaan pitänee vaihtaa johonkin toisiin, niissä kuulemma on ollut vikoja varsinkin talvikeleillä? Avidia tilalle?

Eniten tässä nyt puhuttaa tuo kuiturunko, mutta onko 600-800e hinnan lisä sen väärti alumiiniseen runkoon verrattuna?

Yksi osasto on sitten kiekot. Rovalin vakiokiekot ovat kait melko raskaat, joten niiden tilalle kaipaisin jotain muuta, mutta mitä? Valmiskiekkosetti ois kiva, mutta ei pakollinen. Kriteerinä hyvä hinta/painosuhde kestävyyttä unohtamatta (kuskilla elopainoa 90-100kg).

Onko tässä jotain muuta mitä en nyt ole hoksannut? Brain tuntuu kiinnostavalta vaikkakin sillä sitten sitoo itsensä aika tiukasti spessun kanssa naimisiin. Comp tasolla ei keuloissa taida olla Brain-erikoisuuksia.

Ajatuksia? Ehdotuksia?

sakuvaan
03.02.2013, 12.01
Alurungossa on näemmä edelleen GXP kammen laakerit, mikä on vain hyvä asia :D

Magurat toimi mulla kyllä talvella mutta ne kyllä levisi käteen ihan muista syistä (mt-6), Avidilla saatat mennä ojasta allikkoon, en tiedä kuinka hyviä 2013 mallit on mutta uusilla shimanoilla XT/SLX/XTR tai hopeilla ei hirveen vikaan voi mennä.

Avekkis
03.02.2013, 12.10
Jos pääsee oikein valitsemaan, niin itse suuntaisin Shimano tai Formula hyllylle, mielummin Shimano.. Formulat rokkailee muuten kivasti mutta widuttaa oikeesti se että palojen ja levyn väli on se mikrometri puolellansa, ei oikeen kärsi levyn heittoa. Uusia ja vanhoja XTeitä oon jarrutellu ihan tosissaan, ja ovat oikeesti hyvät..

Tuon tason pyörässä sijoittaisin kyllä ite hiilikuituun (tai siis sijoitin ei vaan puhuta spessusta), sitte voi vaihella osia hyvillä mielin kun runko ei voi enää paremmaksi muuttua :D

sakuvaan
03.02.2013, 13.21
Ja jos PF30 maailmaan menee ja haluaa itse huoltaa keskiön aluetta niin työkalujen hinta voi sitten yllättää.

Ja tuossa hiilarirungossaon PF30.

keppi
03.02.2013, 14.38
Ja jos PF30 maailmaan menee ja haluaa itse huoltaa keskiön aluetta niin työkalujen hinta voi sitten yllättää.

Mitäs tämä käytännössä tarkoittaa? Keskiön aluetta ei ole aiemmissa filoissani tarvinnut "koskaan" huoltaa, mutta kammet olen joutunut toisinaan irrottamaan. Tämäkökin jo vaatii kalliita työkaluja?

Shamus
03.02.2013, 15.08
Ei PF30 ole mitään vikaa, päinvastoin hienosti toiminut. Stumpjumperissa ollut ja nyt myös Epic Comp Carbon on tallissa.

IncBuff
03.02.2013, 15.23
Onko tässä jotain muuta mitä en nyt ole hoksannut? Brain tuntuu kiinnostavalta vaikkakin sillä sitten sitoo itsensä aika tiukasti spessun kanssa naimisiin. Comp tasolla ei keuloissa taida olla Brain-erikoisuuksia.

Ajatuksia? Ehdotuksia?
Eikö noiden kanssa sido nykyään itsensä naimisiin Spessun kanssa vaikka Brainia ei olisikaan, kun iskarit eivät ole muutenkaan standardeja.

sakuvaan
03.02.2013, 17.40
Mitäs tämä käytännössä tarkoittaa? Keskiön aluetta ei ole aiemmissa filoissani tarvinnut "koskaan" huoltaa, mutta kammet olen joutunut toisinaan irrottamaan. Tämäkökin jo vaatii kalliita työkaluja?

Kampien irroitus ei sinänsä, laakerien vaihto vaatii jo kaluja:

http://www.youtube.com/watch?v=3hWVBX0OLzE

keppi
03.02.2013, 18.41
Näemmä. No ei nouse kynnyskysymykseksi.. Kampien vaihto onnistunee ilman laakeriprässiäkin.

Shamus
03.02.2013, 20.52
Kaikkien keskiöiden asennus/irroitus vaativat työkaluja...

keppi
03.02.2013, 22.47
Mielenkiintoiseen keskiökeskusteluun ajautui nyt tämä. Mikäli laakerit ovat sovitukseltaan oikeat, ei ne mitään kolise, eikä myöskään ala kolisemaan. Laakerin normaali kuluminen sitten erikseen.

Onko noista kiekkoseteistä mitään käsitystä kenelläkään?

Tai Epicistä ylipäänsä kokemuksia? Ajelut ovat XC-henkistä kiven kiertoa, ja Tahkolle mennään ilman muuta.

sakuvaan
03.02.2013, 23.12
Mielenkiintoiseen keskiökeskusteluun ajautui nyt tämä. Mikäli laakerit ovat sovitukseltaan oikeat, ei ne mitään kolise, eikä myöskään ala kolisemaan. Laakerin normaali kuluminen sitten erikseen.

Tai no, laakerikuppien/rungon kulumisesta lähinnä, aattelin vain varoittaa jos asia ei ollut tiedossa, kaikki ei tohon PF30'n olleet kovin tyytyväisiä.

Petteri Ellilä
03.02.2013, 23.37
Mietittekö te tosissanne n*k€ pyörähankintaa sillä perustein, että se saattaa vaatia työkalujen hommaamista pakkiin?

Jos itse miettisin nyt 29er täpärin hankintaa, niin enpä epäröisi Epiciä laittaa.

Avekkis
04.02.2013, 01.52
Mietittekö te tosissanne n*k€ pyörähankintaa sillä perustein, että se saattaa vaatia työkalujen hommaamista pakkiin?

+1
K.Viston mainitsema Spark joo on komia ja tsekkaappa Element (http://www.bikes.com/main+en+01_102+Element_999_RSL.html?BIKE=1166&CATID=1&SCATID=1&Y=2013) myös. Itsellä oli sama hankinta tasan vuosi sitten, päädyin tosin 26 elementiin kuitenkin. Jos sitten 29 jäykkäperänä... Sori OT :D

CamoN
04.02.2013, 03.45
Onko noista kiekkoseteistä mitään käsitystä kenelläkään?

Tai Epicistä ylipäänsä kokemuksia? Ajelut ovat XC-henkistä kiven kiertoa, ja Tahkolle mennään ilman muuta.

Minulla on nyt noin 3000km takana viime vuoden Epic Comp 29erilla, että jotain voi sanoa.

Pyörän mukana tuli perus Roval 29:t jotka eivät ole kestävyydessä loistaneet. Kiekoissa on DT Swissin nippelit ja pinnat. Viime vuonna alkukesästä ajo oli niin kovaa että lommotin vähän kehiä jonka seurauksena nippeleitä alkoi murtua, aina pari kerrallaan. Tähän mennessä olen vaihtanut taakse muutaman ja eteen jo noin kolmasosan nippeleistä, ne DT Swissit on alumiinia (valuvikaista tai ei, tiedä häntä) ja uudet on paikallisesta pyöräkaupasta jotain vahvempaa tavaraa.

Tuota vikaa en ole kokeillut takuuseen (joka Spessulla toimii tyypillisesti varsin hyvin) koska koko homma lähti kehän lommottamisesta, mutta kiekkojen Spessun HiLo-napoja sen sijaan olen kuullut leiponeen kiinni siten että niiden tilalle on vaihdettu kokonaan uusi kiekko. Minulla navoista ei ole ollut muuta harmia kuin huolellisen pesuun jälkeen, jolloin takanapa/vapaaratas on ääntänyt jonkin aikaa epäpuhtaasti, mutta kuivuttuaan se aina häviää.

Rovalien etukiekko on painoltaan ihan vertailukelpoinen mutta takakiekko on melko painava. Kun Rovalit osoitti heikkoutensa, ne saivat siirtyä kakkoskiekoiksi ja varsinaisiksi hankin Mavicin Crossmax SLR:t joista ei ensimmäisen 1000km aikana ole ollut mitään pahaa sanottavaa. Painossa säästi Rovaleihin verraten muistaakseni 800-1000g. Mavicien painosuositus on 85kg ja painan 83-85kg kesäajovarusteissa.

Tuosta jarrujen talvikestävyydestä sen verran että omassa tuli Avid Elixir 5:t jotka olivat pettymys talvella. Kunnon pakkasilla tuntuma pehmeni tai kovettui niin pitkälle ettei jarruun oikein enää voinut luottaa. Tilalle hankin Avid Elixir CR:t (tai Elixir 9:t ilmeisesti nykymallistossa) jotka ovat niin paljon säädettävämmät että nuo pakkasongelmat voi kiertää ja jarrut saa muutenkin tuntumaltaan juuri sellaiseksi kuin haluaa. Tuo Elixir 5 -setti oli melko kevyt ja CR:t ovat säädettävyytensä takia tietysti vähän painavammat.

Monet jaksaa haukkua Avideita ihan mallista riippumatta mutta minä olen pitänyt konstailettomasta toiminnasta joka on löytynyt Juicy 3:sta, Elixir 5:stä ja Elixir CR:stä. Kaikki ominaisuudet (teho, huoltosyklin pituus, huollon työmäärä, säädettävyys, luotettavuus, hinta) ovat tasapainossa. Markkinoilta löytyy tehokkaampia, kevyempiä, vähemmän huoltoa vaativia ja jopa paremmin säädettäviä mutta mielestäni näissä (erityisesti Elixir CR:ssä) kompromissi on paras.

Kuitenkaan mielestäni ei ole mitään syytä pohdiskella jarrujen talviominaisuuksia niin kauan kuin pyörässä on Foxin takaiskari. Tästä keskusteltiin äskettäin toisessa ketjussa, mutta lyhyesti - minä olen jäädyttänyt kolme Foxin takaiskaria epäkuntoon, jonka jälkeen toiminta on aina samanlaista. Vaimenninöljyyn sekoittuu ilmaa tai typpeä jonka jälkeen lukitus ei enää toimi oikein. Tämä on tietysti erityisen kiusallinen vika Epicissä jonka perän toiminta on rakennettu Brainin ominaisuuksien pohjalle.

Ensimmäinen vikaantunut iskari oli edellisen pyörän Fox Float RP2, toinen Epicin Brain joka meni takuuseen n. 4 kuukauden jälkeen pyörän ostosta. Kolmannella kerralla vikaantui tämä takuuhuollettu Brain 11 kuukautta edellisestä. Valmistajan ilmoittama huoltoväli (100h) oli ylitetty n. 40%:lla eikä tämä mennyt enää takuuseen, mutta Porvoon Pyörähuollon kautta sai vuosihuoltona 160 eurolla ehjän tilalle.

Tuo on yksi näitä Spessun asiakaspalvelun hienouksia. Soitto esimerkiksi viikko etukäteen jälleenmyyjälle, sovittuna aikana liikkeeseen iskarin kanssa, siellä vaihto huollettuun ja ajot jatkuu suoraan. Tosin tällä hetkellä ne eivät minun osaltani jatku - pyörä seisoo kylmässä autotallissa ilman iskaria joka on sisällä odottamassa plussakelejä. Ei jaksa enää ottaa riskiä, varsinkaan kun Epicissä se Brainin oikea toiminta on ainakin minun ajossani todella keskeinen juttu.

29" Rebaa on haukuttu rakenteeltaan veteläksi. Kuten tuolla jousituspuolella todetaan, Reba aiheuttaa tyypillisesti harmaita hiuksia. Sain omani viime vuonna heinä/elokuussa toimimaan juuri niin kuin halusin, mutta öljynvaihdon jälkeen syksyllä en saanut enää samaa hyvää tuntumaa aikaiseksi. Minulle on nyt tulossa SID XX '13 edelleen 9mm pikalinkulla, saa nähdä huomaanko rakenteessa mitään eroa. Ainakin sen pitäisi olla helpompi säätää kohdalleen, mikäli tehtaan asettamat lähtökohdat on hyvät.

Kokonaisuutena olen ollut Epiciin niin tyytyväinen että olen salaa toivonut rungon leviävän, jotta olisi syy hankkia tilalle vastaava hiilikuituinen ja siirtää palikat siihen. Vaan voipi olla ettei sitä päivää ole hetkeen tulossa. Ajot minulla ovat Tahkoon ja tänä vuonna aina vaan enemmän XCO- ja XCM-kisailuihin tähtäävää tavoitteellista urheilua. Epic ei ole hedonistin pyörä.

gts/R
04.02.2013, 10.11
Minulla on nyt noin 3000km takana viime vuoden Epic Comp 29erilla, että jotain voi sanoa.

Pyörän mukana tuli perus Roval 29:t jotka eivät ole kestävyydessä loistaneet. Kiekoissa on DT Swissin nippelit ja pinnat. Viime vuonna alkukesästä ajo oli niin kovaa että lommotin vähän kehiä jonka seurauksena nippeleitä alkoi murtua, aina pari kerrallaan. Tähän mennessä olen vaihtanut taakse muutaman ja eteen jo noin kolmasosan nippeleistä, ne DT Swissit on alumiinia (valuvikaista tai ei, tiedä häntä) ja uudet on paikallisesta pyöräkaupasta jotain vahvempaa tavaraa.

Tuota vikaa en ole kokeillut takuuseen (joka Spessulla toimii tyypillisesti varsin hyvin) koska koko homma lähti kehän lommottamisesta, mutta kiekkojen Spessun HiLo-napoja sen sijaan olen kuullut leiponeen kiinni siten että niiden tilalle on vaihdettu kokonaan uusi kiekko. Minulla navoista ei ole ollut muuta harmia kuin huolellisen pesuun jälkeen, jolloin takanapa/vapaaratas on ääntänyt jonkin aikaa epäpuhtaasti, mutta kuivuttuaan se aina häviää.

Rovalien etukiekko on painoltaan ihan vertailukelpoinen mutta takakiekko on melko painava. Kun Rovalit osoitti heikkoutensa, ne saivat siirtyä kakkoskiekoiksi ja varsinaisiksi hankin Mavicin Crossmax SLR:t joista ei ensimmäisen 1000km aikana ole ollut mitään pahaa sanottavaa. Painossa säästi Rovaleihin verraten muistaakseni 800-1000g. Mavicien painosuositus on 85kg ja painan 83-85kg kesäajovarusteissa.

Tuosta jarrujen talvikestävyydestä sen verran että omassa tuli Avid Elixir 5:t jotka olivat pettymys talvella. Kunnon pakkasilla tuntuma pehmeni tai kovettui niin pitkälle ettei jarruun oikein enää voinut luottaa. Tilalle hankin Avid Elixir CR:t (tai Elixir 9:t ilmeisesti nykymallistossa) jotka ovat niin paljon säädettävämmät että nuo pakkasongelmat voi kiertää ja jarrut saa muutenkin tuntumaltaan juuri sellaiseksi kuin haluaa. Tuo Elixir 5 -setti oli melko kevyt ja CR:t ovat säädettävyytensä takia tietysti vähän painavammat.

Monet jaksaa haukkua Avideita ihan mallista riippumatta mutta minä olen pitänyt konstailettomasta toiminnasta joka on löytynyt Juicy 3:sta, Elixir 5:stä ja Elixir CR:stä. Kaikki ominaisuudet (teho, huoltosyklin pituus, huollon työmäärä, säädettävyys, luotettavuus, hinta) ovat tasapainossa. Markkinoilta löytyy tehokkaampia, kevyempiä, vähemmän huoltoa vaativia ja jopa paremmin säädettäviä mutta mielestäni näissä (erityisesti Elixir CR:ssä) kompromissi on paras.

Kuitenkaan mielestäni ei ole mitään syytä pohdiskella jarrujen talviominaisuuksia niin kauan kuin pyörässä on Foxin takaiskari. Tästä keskusteltiin äskettäin toisessa ketjussa, mutta lyhyesti - minä olen jäädyttänyt kolme Foxin takaiskaria epäkuntoon, jonka jälkeen toiminta on aina samanlaista. Vaimenninöljyyn sekoittuu ilmaa tai typpeä jonka jälkeen lukitus ei enää toimi oikein. Tämä on tietysti erityisen kiusallinen vika Epicissä jonka perän toiminta on rakennettu Brainin ominaisuuksien pohjalle.

Ensimmäinen vikaantunut iskari oli edellisen pyörän Fox Float RP2, toinen Epicin Brain joka meni takuuseen n. 4 kuukauden jälkeen pyörän ostosta. Kolmannella kerralla vikaantui tämä takuuhuollettu Brain 11 kuukautta edellisestä. Valmistajan ilmoittama huoltoväli (100h) oli ylitetty n. 40%:lla eikä tämä mennyt enää takuuseen, mutta Porvoon Pyörähuollon kautta sai vuosihuoltona 160 eurolla ehjän tilalle.

Tuo on yksi näitä Spessun asiakaspalvelun hienouksia. Soitto esimerkiksi viikko etukäteen jälleenmyyjälle, sovittuna aikana liikkeeseen iskarin kanssa, siellä vaihto huollettuun ja ajot jatkuu suoraan. Tosin tällä hetkellä ne eivät minun osaltani jatku - pyörä seisoo kylmässä autotallissa ilman iskaria joka on sisällä odottamassa plussakelejä. Ei jaksa enää ottaa riskiä, varsinkaan kun Epicissä se Brainin oikea toiminta on ainakin minun ajossani todella keskeinen juttu.

29" Rebaa on haukuttu rakenteeltaan veteläksi. Kuten tuolla jousituspuolella todetaan, Reba aiheuttaa tyypillisesti harmaita hiuksia. Sain omani viime vuonna heinä/elokuussa toimimaan juuri niin kuin halusin, mutta öljynvaihdon jälkeen syksyllä en saanut enää samaa hyvää tuntumaa aikaiseksi. Minulle on nyt tulossa SID XX '13 edelleen 9mm pikalinkulla, saa nähdä huomaanko rakenteessa mitään eroa. Ainakin sen pitäisi olla helpompi säätää kohdalleen, mikäli tehtaan asettamat lähtökohdat on hyvät.

Kokonaisuutena olen ollut Epiciin niin tyytyväinen että olen salaa toivonut rungon leviävän, jotta olisi syy hankkia tilalle vastaava hiilikuituinen ja siirtää palikat siihen. Vaan voipi olla ettei sitä päivää ole hetkeen tulossa. Ajot minulla ovat Tahkoon ja tänä vuonna aina vaan enemmän XCO- ja XCM-kisailuihin tähtäävää tavoitteellista urheilua. Epic ei ole hedonistin pyörä.

Erinomainen vastaus, kiitos CamoN! Mukava lukea palstapyöräilyn ohella välillä ihan asiaakin...

Monroe
04.02.2013, 10.45
hankin Mavicin Crossmax SLR:t joista ei ensimmäisen 1000km aikana ole ollut mitään pahaa sanottavaa.Mavicien painosuositus on 85kg ja painan 83-85kg kesäajovarusteissa.

Mistä löysit tuon painorajoituksen? Koitin etsiä Mavicin sivuilta, mutta ei osunut silmään. Ihan vain uteliaisuuttani, kun painoa 91kg +varusteet ja nuo kiekot ovat tuloillaan...

Hapa
04.02.2013, 10.59
Omalla kohdalla oli samanlainen pähkäily kesällä ja lopulta päädäyin tilaamaan, en noista kumpaakaan vaan Epic expert evon. Siinä on valmiina Sid braini keula, kevyemmät kiekot joista en ole kovin paljon pahaa kuullut ja kuiturunko. Nyt ei tarvi enää suunnitella päivityksiä fillariin ja voi keskittyä ajamiseen. Kyllähän se lisähinta kirpaisi ostaessa, mutta fillari tuntuu niin hyvältä että eipä sitä enään muista. Mitään ongelmia pyörässä ei ole ollut, mutta en ole kyllä ehtinyt sillä vielä kovin paljoa ajaakaan.

CamoN
04.02.2013, 16.48
Mistä löysit tuon painorajoituksen? Koitin etsiä Mavicin sivuilta, mutta ei osunut silmään. Ihan vain uteliaisuuttani, kun painoa 91kg +varusteet ja nuo kiekot ovat tuloillaan...

Juuri tähän hätään löysin sen ainoastaan Bike-Components.de (http://www.bike-components.de/products/info/p32047_Crossmax-SLR-SSC-Disc-6-Loch-29er-Laufradsatz-Modell-2013-.html):n tuotekuvauksesta. Mielestäni olen nähnyt saman jossain Mavicin dokumentissa, mutta eipä sitä juuri nyt tuolta kotisivuilta löytynyt. Tuota tuli ihmeteltyä kesällä kun oma tilaus oli lähtökuopissaan. Vaikka esimerkiksi Bike-Discount.de:n tuotekuvaus on hyvin pitkälti yhtenevä, juuri tuota tietoa sieltä ei löydy.

keppi
04.02.2013, 19.40
Minulla on nyt noin 3000km takana viime vuoden Epic Comp 29erilla, että jotain voi sanoa. [...] Epic ei ole hedonistin pyörä.

Kiitoksia kattavasta vastauksesta!

Kun tausta on XC-kisailu jäykkäperäisellä niin tämä Epic kuulostaa oivalta vaihtoehdolta vähän leppoisempaan menoon, mutta kuitenkin niin, että ylämäkiominaisuudet ei kärsi. Mikään ei ärsytä enempää kuin jumppaava jousitus ylämäessä. Nykyisessä K2:ssani on jonkinlainen polkemisen tunnistussysteemi takaiskarissa, mutta ei sen toiminta kovin tyydyttävää voi sanoa olevan.

Tuo iskarin jäätyminen oli uutinen minulle.. Millä keleillä näitä foxeja sitten enää uskaltaa ulkoiluttaa? Talvifillarina tosin on käytössä täysjäykkä 26" ja muutenkin talviajot ovat vuosien varrella jääneet vähäisemmäksi.. Lämmitysvastus iskarin ympärille? :D Turha kai niitä jarruja sitten on alkaa vaihtamaan, jos talvikelit ovat joka tapauksessa pois laskuista.

Hiilariin entistä enemmän kääntyy katse, hinnasta viis. Tosin nyt jo alkanut houkuttamaan Expert, mutta siinä hinta karkaa jo vähän liiaksi ja sitten jää kokonaan päivittelyspeksaus vähemmälle, joka kuitenkin mulla on (liian)iso osa lajia :P

Ajatuksena nyt on hommat esim. Mavicin Crossridet kiekoiksi, jotka käsittääkseni ovat paremmat kuin vakio rovalit, mutta hinnaltaan sopivat. Keveydestä en sitten tiedä..

Shamus
04.02.2013, 19.44
En kyllä vaihtaisi vakiokiekkoja Crossrideihin, ei merkittävää eroa. Todennäköisesti painokin jopa nousee...
Ennemmin säästää ja homma sitten kerralla selkeästi paremmat.

JackOja
05.02.2013, 09.40
Tuo iskarin jäätyminen oli uutinen minulle.. Millä keleillä näitä foxeja sitten enää uskaltaa ulkoiluttaa?....

MUN mielestä pitää vaatia, että ne iskarit laitetaan valmistajan tai myyjän kustannuksella sellaiseen kuntoon, että niillä voi ajaa pakkasellakin. Eihän tuossa muuten ole mitään järkeä. Kestää ne foxit pakkasta muissakin fillareissa.

Jos kuluttaja suostuu siihen, että "mää en nyt sit aja talvisin", johtaa se ennen pitkää siihen, että sateellakaan ei voisi enää ajaa. Eikä liian kuumassa. Eikä likaisissa olosuhteissa. Eikä jos on liian vanha tai nuori. jne.

Jamppe
05.02.2013, 12.32
Eikös moottorikelkoissakin oo Foxin iskareita, kuinkahan ne on saatu kestämään...

CamoN
05.02.2013, 12.55
MUN mielestä pitää vaatia, että ne iskarit laitetaan valmistajan tai myyjän kustannuksella sellaiseen kuntoon, että niillä voi ajaa pakkasellakin. Eihän tuossa muuten ole mitään järkeä. Kestää ne foxit pakkasta muissakin fillareissa.

Kun sain ensimmäisen Brainin pakkasvaurion korjauksen takuuhuoltona, Sellon Pyörän edustaja (joka asiaa hoiti) totesi uudesta iskarista että siihen oli laitettu "paremmat rasvat" jotka kestää pakkasta. Muistaakseni sillä tuli ajettua pikkupakkasessa (kylmimmillään -10°C) onnistuneesti. Ja nyt kun se sitten lopulta vikaantui samalla tavalla, pyörä oli joulukuun ajamattomana kylmässä (kylmimmillään varmasti -20°C) autotallissa, iskareista ilmanpaineet poistettuna. Joulun pyhinä lauhtui sen verran että ajattelin lähteä repimään vielä viimeiset kilometrit vuoden tavoitetta varten. Huomasin jo iskareita paineistaessa ja pyörää pomputellessa että nyt toiminta ei ole normaalia. Mutta tosiaan, siinä vaiheessa ko. iskarilla oli ajettu jo pitkälti yli 100 tunnin huoltovälin. Sitä tuskin voi vaatia että iskari toimisi ikuisesti huoltamattomana kaikissa olosuhteissa oikein.

Tätä Foxin takaiskarin jäätymisongelmaa tuntuu esiintyvän tapauskohtaisesti. Jotkut sanoo että ovat ajaneet monella Foxin ilmaiskarilla kovissa -20°C pakkasissa ilman mitään ongelmia. Minulla saldo sen sijaan on täysin päin vastainen - Canyon Nerve XC:n Fox Float RP2 meni -20°C pakkasessa epäkuntoon. Sitä pyörää säilytettiin lämpimässä ja ajettiin kovassa pakkasessa. Tätä Epiciä sen sijaan on säilytetty kylmässä ja ajettu pikkupakkasissa samoin tuloksin.

Mr Hyde
05.02.2013, 13.42
Miksi ilmanpaineet on ollut poistettuna?

Minulla on ollut vuosien varrella ties kuinka monta Foxia braineillä ja ilman ja kaikki ovat kestäneet lämpötilanvaihteluita ja pakkasta moitteetomasti. Tällä hetkellä 2013 Epic, joka sekin on tuntunut tykkäävän pakkasesta. Tosin itselläni on nykyisin pakkasraja -10 C paikkeilla.
Sinun iskarihuoltoon sen kummemin ottamatta kantaa, mutta yleensä vaihtoiskareihin saa räätälöintiä vain erikseen pyytämällä ns. S-tune ohjelmalla, joka myös maksaa tavallista huoltoa hieman enemmän.

CamoN
05.02.2013, 17.33
Miksi ilmanpaineet on ollut poistettuna?

Tiesin etten pääse ajamaan muutamaan viikkoon ja olin siinä uskossa että aikaisemmin nimenomaan ilma on päässyt sekoittumaan vaimenninöljyyn. Kuvittelin että kun joustohaarukassa on vierekkäin toisessa jalassa ilma joka vastustaa kasaan painumista ja toisessa jalassa öljy jonka virtauksella säädetään paluuvaimennus, takaiskarissa nämä kaksi ovat peräkkäin. Pyörä seisoi varastossa renkaillaan ja ilman paineita takaiskari pääsi painumaan kasaan jonkin matkaa, eli vaikutukset oli luultavasti melkolailla samat kuin ajaessa tapahtuvassa joustossa. Olisin voinut nostaa pyörän roikkumaan mutta enpä tajunnut sitäkään.

Nyt vuoden vaihteen jälkeen olen oppinut että takaiskarissa on vielä typpikammiokin ja ilmeisesti typen ja öljyn sekoittuminen on ollut minun iskareissani se suurin ongelma. Ja tajusin senkin että tuleehan kaikki ilmaiskarit jo uutena jollain tietyllä ilmanpaineella varustettuna, eli ne tykkää siitä että siellä on aina jonkin verran painetta.

sakuvaan
05.02.2013, 18.24
Nyt vuoden vaihteen jälkeen olen oppinut että takaiskarissa on vielä typpikammiokin ja ilmeisesti typen ja öljyn sekoittuminen on ollut minun iskareissani se suurin ongelma. Ja tajusin senkin että tuleehan kaikki ilmaiskarit jo uutena jollain tietyllä ilmanpaineella varustettuna, eli ne tykkää siitä että siellä on aina jonkin verran painetta.

OT
Yleensä kyllä, joissakin iskareissa taas ei ole(esmes DHX-A), mutta suurimmassa osassa nykykeppejä on siellä iskarinvarressa typpipaineet.
/OT

keppi
05.02.2013, 21.00
Justiinsa. No ite mukavuudenhaluisena tuskin tulee juuri viittä pakkasastetta kylmemmässä ajeltua ja fillarit säilytetään lämpöisessä fillaritallissa (ent. autotalli). Eli ei varmaankaan tule ongelmaksi. Mistä muuten takuuhuolto tietää montako tuntia sillä iskarilla on ajettu esim. 6kk aikana?

Täällä muuten on Vastarannan Jukan kokemuksia Epicistään, alan kyllä olemaan niiin vakuuttunut (huolimatta siitä, että Jukalla varmaan on joku hieman hifimpi s-works peli allaan):

http://www.hevoskuuri.fi/blogit/jukka-vastaranta/3954-vastaranta-uutuuksia

CamoN
05.02.2013, 23.32
Eli ei varmaankaan tule ongelmaksi. Mistä muuten takuuhuolto tietää montako tuntia sillä iskarilla on ajettu esim. 6kk aikana?

Kuskihan pitää säntillisesti harjoituspäiväkirjaa jonka perusteella sitten raportoi asiaa kysyttäessä. Omalla kohdalla tämä edellinen huoltoväli oli 2300km, jonka aikana arvioin keskinopeudeksi n. 16km/h. Eli ajotunteja ainakin 140.

syklopaatti
06.02.2013, 12.40
Täällä muuten on Vastarannan Jukan kokemuksia Epicistään, alan kyllä olemaan niiin vakuuttunut (huolimatta siitä, että Jukalla varmaan on joku hieman hifimpi s-works peli allaan):

http://www.hevoskuuri.fi/blogit/jukka-vastaranta/3954-vastaranta-uutuuksia
Kyllähän tuo aika vakuuttava kehu kovalta kuskilta on spessun epicin suuntaa.

JackOja
06.02.2013, 12.49
Kuskihan pitää säntillisesti harjoituspäiväkirjaa ... 2300km, jonka aikana arvioin keskinopeudeksi n. 16km/h.....

Kuskihan pitää säntillisesti ajopäiväkirjaa, jossa on matkan lisäksi myös tunnit. Bruttona ja nettona. Ei tarvii arvioida ;)

gts/R
06.02.2013, 13.22
Kyllähän tuo aika vakuuttava kehu kovalta kuskilta on spessun epicin suuntaa.

OT:
No ei se nyt kovin vakuuttavaa lähtökohtaisesti ole, jos urheilija kehuu sponsorinsa tuotteita. Puolueeton lausunto se ei ainakaan ole, oli sitten kova kuski eli ei. Tulokset puhukoon puolestaan. Mutta Jukka on varmasti ajellut monellakin eri pyörällä, joten kyllähän tuolle tietty painoarvo täytyy silti antaa.
/OT

Aiheeseen: Epic on henkilökohtaisella himotuimpien listalla top 2:ssa. Houkutteleva ja tyylikäs pyörä. Tahkolla 2010 vai 2011 koeajoin kuiturunkoista 29" Epicciä. En muista mallia, mutta muistaakseni kyseinen pyörä painoi n. 12,5-13kg ja ehkä tuon painonkin takia se tuntui vähän kömpelöltä pikku testilenkillä, omaan silloiseen 26" pyörään verrattuna. Brainin toiminnassa en huomannut vaikutusta, oli säätö kummassa ääripäässä tahansa. No testilenkki oli lyhyt eikä siitä enempää, mutta toivottavasti kuluvan vuoden aikana pääsen koeajamaan samaa pyörää kevyempänä versiona, joka voisi tuoda aivan toisenlaisen kokemuksen.

keppi
06.02.2013, 20.05
OT:
No ei se nyt kovin vakuuttavaa lähtökohtaisesti ole, jos urheilija kehuu sponsorinsa tuotteita. Puolueeton lausunto se ei ainakaan ole, oli sitten kova kuski eli ei. Tulokset puhukoon puolestaan. Mutta Jukka on varmasti ajellut monellakin eri pyörällä, joten kyllähän tuolle tietty painoarvo täytyy silti antaa.
/OT

Juttelin "erään" kovan epiccikuskin kanssa privaatisti aiheesta ja alan kyllä oleen täysin myyty. Vaikken ole ikuna edes kyseisen pyörän päällä istunut vielä. Tämmöistä tää foorumipyöräily on...

Antti69
06.02.2013, 20.36
En osaa spessuista sanoa juuta enkä jaata, mutta hiilarirungon puolesta uskallan puhua. Minulla on Santan LTc ja sen runko on kestänyt todella hyvin kaikista kiveniskuista lähtien. Tuo pienen kevennyt tuntuu varmaan ajettaessa, mutta se rungon vääntöjäykkyys ja tarkka ajettavuus auttaa kanssa varmasti suon hyvän ajotuntuman syntymiseen. Jotankin tuo hiilarirunko tuntuu kääntyvän kaikin tavoin herkästi ja se on tarkka ajettava. Tuskin spessu sen huonompaa hiilaria sitten tekee kuin Santakaan, joten anna mennä vaan.

JanneR
06.02.2013, 20.49
Juttelin "erään" kovan epiccikuskin kanssa privaatisti aiheesta ja alan kyllä oleen täysin myyty. Vaikken ole ikuna edes kyseisen pyörän päällä istunut vielä. Tämmöistä tää foorumipyöräily on...

Laitetaan sen verran vielä vettä myllyyn, että mähän ostin 2011 Epic Compin, ja myin sen kauden jälkeen... koska pidin siitä niin paljon, että ostin 2012 Epic Expert Evon tilalle :)

keppi
06.02.2013, 21.51
Laitetaan sen verran vielä vettä myllyyn, että mähän ostin 2011 Epic Compin, ja myin sen kauden jälkeen... koska pidin siitä niin paljon, että ostin 2012 Epic Expert Evon tilalle :)

No äläpä! Silmät välillä jo kuolannut valkoisen expertin perään... Mut hinta kyllä pompsahtaa jo sitten väärille tuhatluvuille :P

CamoN
07.02.2013, 10.24
TwentyNineInches.com (http://twentynineinches.com/2013/02/06/2013-specialized-epic-marathon-out-of-the-box/)issa alkaa näköjään blogisarja Epic Marathonista. Melkoista pornoa.

Juskola
09.02.2013, 22.14
Olen myös ollut tyytyväinen Epiciin, mutta Spessun varaosien toimitukseen en. Pistin S-Works Epicistä takavanteen päreiksi elokuussa, ja uutta kehää ei ole vieläkään tullut.

Vanteen hajoamisesta parin viikon odottelun jälkeen sain vain vastauksen, että toimitus on todennäköisesti marraskuussa. Eipä ole kuulunut. Koska takanapa on epästandardi, niin ostin uudet vastaavat vanteet. Onneksi sain edes ne. Kuitenkin, jos alkuperäistä vannetta ei saa kuntoon, niin olen edelleen jumissa 142+ keskiön kanssa. No, ehkä siihen takanapaan saa toisen kehän jotenkin kiinni, vaikka sopivien pinnojen saanti on kuulemma hankalaa.

Edit: Sainkin Spessulta heti vastauksen täällä foorumilla. Lisää muutama viesti alempana.

Jamppe
10.02.2013, 00.57
Vanteen hajoamisesta parin viikon odottelun jälkeen sain vain vastauksen, että toimitus on todennäköisesti marraskuussa. Eipä ole kuulunut. Koska takanapa on epästandardi, niin ostin uudet vastaavat vanteet. Onneksi sain edes ne. Kuitenkin, jos alkuperäistä vannetta ei saa kuntoon, niin olen edelleen jumissa 142+ keskiön kanssa. No, ehkä siihen takanapaan saa toisen kehän jotenkin kiinni, vaikka sopivien pinnojen saanti on kuulemma hankalaa.

Ei sen navan tarvi välttämättä olla 142+, tavallinen 142 käy ihan hyvin. Silloin pakka on vaan pari milliä keskemmällä. Itellä nyt Epicissä takuuvaihdettuna Sram X9 142 napa.

Asiasta toiseen. Joillain on ilmeisesti Epiceissä ollut 120mm keuloja, ilmeisesti valmistajakin sen sallii. Saiskohan keulan jatkamisella Epicciä vähän XC:stä AM suuntaan, vai pilaako sillä vaan geometrian tjms?

Juskola
10.02.2013, 08.47
Ei sen navan tarvi välttämättä olla 142+, tavallinen 142 käy ihan hyvin. Silloin pakka on vaan pari milliä keskemmällä. Itellä nyt Epicissä takuuvaihdettuna Sram X9 142 napa.

Ei tarvitse olla 142+, mutta jos toinen takavanne on 142+ ja toinen 142, niin vaihteet täytyy aina hienosäätää vannetta vaihdettaessa. Sama standardi helpottaa elämää.

syklopaatti
10.02.2013, 16.42
. No, ehkä siihen takanapaan saa toisen kehän jotenkin kiinni, vaikka sopivien pinnojen saanti on kuulemma hankalaa.
Minä kasautin epicin 142+ navan ympärille kiekon ja siihen kävi ihan dt:n super comp:it pinnoiksi.
Ei tosin ollut s-work epicistä se napa vaan halvemmasta mallista.

Juskola
10.02.2013, 19.56
Kannatti avautua täällä, ja täytyy vetää negatiivinen palaute osin takaisin. :) Mr. Hyde kertoi, että kehä on toimitettu liikkeeseen jo tammikuussa. Kyse on ilmeisesti osin informaatiokatkoksesta.

Mukava nähdä, että Spessun edustajat jaksavat työn ohessa pyöriä täälläkin. Itselläni on parikin Spessua, ja kyseistä episodia lukuunottamatta olen ollut niihin todella tyytyväinen.

touko pouko
11.02.2013, 21.41
http://www.specializedconceptstore.co.uk/SizeGuide.aspx?id=28
Pitääköhän tämä kokotaulukko paikkaansa. Itse olen 180cm ja guide tarjoaa L kokoa.

CamoN
11.02.2013, 22.35
180 senttiselle L-runko on passeli. Omat mitat on 181/84 ja L:llä ajelen. Stemmin vaihdoin heti kättelyssä 90 millisestä 70 milliseen, mutta se johtui enemmän henkilökohtaisesta mieltymyksestä terävähköön ohjaukseen kuin geometrian viilaamisesta.

keppi
11.02.2013, 23.01
Kävin kokeilemassa M-kokoista ja L-kokoista ja mittaa minulla on 178cm. Koin L-kokoisen reiluksi, joskaan en suoraan isoksi. Kokotaulukon mukaan olen näköjään juuri siinä rajalla, että kumpikin kävisi periaatteessa.

Päädyin kuitenkin tilaamaan M-kokoisen. Olen aina tykkännyt ajaa pienemmän kokoisella fillarilla.

Edit: M-kokoista pyörittelin vaan pihassa (kun oli myyty, mutta ostajan luvalla sain vähän kokoa mallailla) ja L-kokoista kävin polulla testaamassa. L-kokoinen tuntui hieman kömpelöltä vaikkakin nopealta :)

Lehisj
12.02.2013, 12.18
180 senttiselle L-runko on passeli. Omat mitat on 181/84 ja L:llä ajelen. Stemmin vaihdoin heti kättelyssä 90 millisestä 70 milliseen, mutta se johtui enemmän henkilökohtaisesta mieltymyksestä terävähköön ohjaukseen kuin geometrian viilaamisesta.

Pituutta 180 cm; pyöränä L-kokoinen S-Works Epic 29er. Pyörä tuntuu sopivan kokoiselta.

touko pouko
12.02.2013, 22.27
Kyllä se taitaa L olla sitten mun koko. Enää pitää miettiä että punainen vai musta?:)

JackOja
13.02.2013, 09.09
...Enää pitää miettiä että punainen vai musta?:)

Ääni punaiselle. Spessun tiimipunainen on hieno väri :cool:

jaska
13.02.2013, 12.40
Mulla on ollut yhteensä 5 epicciä aina ensimmäisestä mallista lähtien ja kuudes (29er) on nyt harkinnassa. Tai varmaan olisi tullut jo hommattua, jos talous olisi kunnossa.

Gazza
14.02.2013, 12.27
Mulla on ollut yhteensä 5 epicciä aina ensimmäisestä mallista lähtien ja kuudes (29er) on nyt harkinnassa. Tai varmaan olisi tullut jo hommattua, jos talous olisi kunnossa.

Eka Spessu tulossa, 29 S-works Epic. Meinasi tulla koeajamatta liian pieni pyörä kauppiaan suosituksella, mutta siihen ois pitännyt laittaa 150mm stemmin joten piti käydä koeajammassa ja koko vaihdettiin isompaan. Parin viikon päästä pääsee koeajamaan ja aloittamaan osien vaihdon.

MTBVespa
14.02.2013, 13.38
Eka Spessu tulossa, 29 S-works Epic. Meinasi tulla koeajamatta liian pieni pyörä kauppiaan suosituksella, mutta siihen ois pitännyt laittaa 150mm stemmin joten piti käydä koeajammassa ja koko vaihdettiin isompaan. Parin viikon päästä pääsee koeajamaan ja aloittamaan osien vaihdon.

Ihan vaan mielenkiinnosta, mitä osia meinasit vaihtaa?

Gazza
14.02.2013, 16.10
Ihan vaan mielenkiinnosta, mitä osia meinasit vaihtaa?

Satulaputki, satula, kannatin, tanko, jarrut R1, 170mm kammet, XX Gripparit ja takavaihtaja. Piti ottaa XTR:nä aihioksi, kun ei tuo XX1 oikein sytytä vielä.

MTBVespa
14.02.2013, 18.38
Satulaputki, satula, kannatin, tanko, jarrut R1, 170mm kammet, XX Gripparit ja takavaihtaja. Piti ottaa XTR:nä aihioksi, kun ei tuo XX1 oikein sytytä vielä.

Okej. Mietin vaan mitä osia tollasesta "täydellisestä" pyörästä pitää vaihtaa.

syklopaatti
14.02.2013, 19.29
Hyvä hyvä. Torilla on siis kohta laatuosaa kohtuuhintaan myynnissä.

JackOja
14.02.2013, 20.21
...Torilla on siis kohta laatuosaa kohtuuhintaan myynnissä.

Määkin menen sinne nyt kyttäämään :)

twentyniner
06.01.2019, 19.47
Vanhaa ketjua lainaten... Epic Comp 2018 mallia ajatellut jo vanhentuvalle aikamiehelle, helppoja polkuja, pahimmat kivikot ovat jääneet taakse, kuntolenkkiä, jäykillä 29er tykännyt ajaa perän takia, "normaaleista" 29er täpäreistä en tykkää kun takapää notkuu ja tuntuu tunnottamalta versus jäykkis. Olisiko Epic brainin vuoksi vastaus tähän? Sopivaan hintaan saisi viime vuoden malleja kaupoista.

ossi5000
07.01.2019, 09.36
Kyllähän se voisi vaikka olla. Itsellä on ollut vm.2011 Epic ja nyt viime kauden ollut 2018. Brainissa on 5 asentoa, jos ajelee täysin "firm" asenolla, on polkeminen varsin lähellä jäykkäperän tehokkuutta. Isoimmat röykyt avaavat venttiilin silti, ei ole täysin lukittu. Jos on koeajomahdollisuus, kannattaa hyödyntää. Tuo venttiilin avautuminen tuntuu pienenä muljahduksena satulassa ja sen myös kuulee vienona kolahduksena. Ei ole kaikkien makuun sellainen, itseäkin se on ajoittain häirinnyt vähän.. mutta muitakin täpäreitä kokeiltua on aina palattu Epicin selkään.

twentyniner
14.01.2019, 20.16
Kyllähän se voisi vaikka olla. Itsellä on ollut vm.2011 Epic ja nyt viime kauden ollut 2018. Brainissa on 5 asentoa, jos ajelee täysin "firm" asenolla, on polkeminen varsin lähellä jäykkäperän tehokkuutta. Isoimmat röykyt avaavat venttiilin silti, ei ole täysin lukittu. Jos on koeajomahdollisuus, kannattaa hyödyntää. Tuo venttiilin avautuminen tuntuu pienenä muljahduksena satulassa ja sen myös kuulee vienona kolahduksena. Ei ole kaikkien makuun sellainen, itseäkin se on ajoittain häirinnyt vähän.. mutta muitakin täpäreitä kokeiltua on aina palattu Epicin selkään.

Koeajoin, ostin ja pienen testilenkin perusteella juuri se mitä hain, ehkä sukset olisivat kuitenkin olleet tänään ne parhaimmat etenemis vehkeet :9