PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ketjupesurit

Kettu-Pekka
31.01.2013, 16.46
Onko käyttökokemuksia noista 'automaatti'ketjupesureista? Eli minkä läpi pyöritetään ketjua ja se puhdistuu samalla. Onko moiset miten toimivia käytännössä?

sakuvaan
31.01.2013, 16.56
Juu ja ei, riippuu mitä käytät pesuaineena ja ketjurasvana.

Eli mekaniikka on kyllä toimiva, pesuaineen pitää vaan olla tarpeeks tymäkkää että valitsemasi rasva irtoaa. :)

simppara
31.01.2013, 16.58
Itsellä käytössä Parkin ketjupesuri ja olen ollut tyytyväinen pesutulokseen. Tietysti halvempia vaihtoehtoja on ja toimivat varmasti ihan yhtä hyvin.

edit. niin tosiaan pesuaineena tuli mukana se sitruunan makuinen :p, joka ajoi asiansa hyvin. Sen loputtua sitruuna Fairy:lla.

JohannesP
31.01.2013, 17.05
edit. niin tosiaan pesuaineena tuli mukana se sitruunan makuinen :p, joka ajoi asiansa hyvin. Sen loputtua sitruuna Fairy:lla.
Ehkä kuitenkin sitruunan tuoksuinen? :D Fairyn tilalle ehdottaisin jotakin tujumpaa. Suosittelisin mielummin Pineline tehopesua millä lähtee varmasti tujumpikin rasva. Sitä olen ainakin itse laimentanut ketjujen + pakan pesuihin.

Halloo halloo
31.01.2013, 17.13
Pinelinelle ääni täältä.

Näihin törmäsin taannoin:
http://weldtite.co.uk/our-brands/pure
Onko kukaan testannut? Itselläni ei vielä tarvetta, Pineline on riittoisaa.

miku80
31.01.2013, 17.19
Pinelineä tulee käytettyä myös.. mitään pesuria en ole koskaan koittanut vaan olen jouksuttanut ketjua kahden kynsiharjan välissä mikä on kyllä ajanut asiansa..

SuperD
31.01.2013, 17.26
Park Toolin pesuri & laimennettu Pineline. Mitä sitä ehjää korjaamaan :)

LJL
31.01.2013, 17.29
Itsellä käytössä joku bike-discountin tarjousketjunpesuri, kyllä oon sillä saanut paremmin ketjun puhtaaksi kuin muilla menetelmillä. Käytössä TipTopin ketjuöljy ja kettereinigen. Kaipa pesurilla rassaaminen pitää ketjua pidempään elossa, vaikka harvemmin on tullut viime aikoina käytettyä.

-Lauri

simppara
31.01.2013, 17.35
Suosittelisin mielummin Pineline tehopesua millä lähtee varmasti tujumpikin rasva.
Varmasti hyviä tuotteita. Ketjun voiteluun käytän melko ohkasta sprayta ja tarpeeksi puhdasta jälkeä on saatu aikaan.

Cycle Queen
31.01.2013, 18.20
Täytyykin kokeilla tuota Pinelinea, kun Fairy vaikuttaa liian heppoiselta. Sain aikoinaan pyöräliikkeestä kaupanpäällisiksi sprayn, joka oli tarkoitettu ketjujen ja levyjarrujen puhdistukseen (tosin pyörävalmistajan ohjeissa mainittiin, ettei tämän tyyppisiä aerosoleja suositella...). Ostin lopulta Parktoolin ja siihen olen ollut tyytyväinen.

Tomsson
31.01.2013, 18.22
Itse olen pari kertaa käyttänyt ketjupesuria ja laittanut tällöin muc-offia. Ketjut muuttuu uusiksi poislukien kulumaa, joten ihan hyvä aines tuohonkin tarkoitukseen.

Mihail
31.01.2013, 19.00
Itsellä on käytössä Biltemasta hankittu ketjupesuri joka on aikalailla identtinen kuin Park Toolin vastaava 7 kertaa kalliimpi .
Appiukolla on park toolin ketjupesuri ja mitä sitä olen kokeillut niin ihan samanlailla tehtävänsä hoitaa kuin bilteman vastaava.
Myös ketjunpesuliuos mitä käytän on biltemasta. Pinelineä en ole koskaan kokeillut, töissä sitä käytössä ja vaikuttaa
kurjalta aineelta.

keski-ikäinen
31.01.2013, 19.09
Mistäs tommosen Park Toolin ketjunpesurin sais käsiinsä? Ei Bike-Discountissa eikä Bike-Componentsissa ollut, jälkimmäisessä tosin oli BBB:n ja Pedrosin pesuri.

miku80
31.01.2013, 19.12
kotimaasta bikeshopista (http://www.bikeshop.fi/Park_CM_5_2_Ketjupesuri_Cyclon/ekauppa/pPT100302/&listpos=1) ainakin löytyy...

keski-ikäinen
31.01.2013, 19.19
^ Kiitti paljon, eipä tuo nyt omaisuuksia maksa, saman verran kuin se BBB:n.

nure
01.02.2013, 13.40
Itsellä yksi lojui nurkassa kunnes lähti kiertoon, Bräkleen ja ohut öljy kauden mukaan toimii mainiosti.

lansive
01.02.2013, 13.54
Harvoin tulee käytettyä, kun pyörä on monesti muutenkin niin kurassa, että pitää pestä kokonaan jolloin hyöty on minimaalinen. Biltsusta ostin omani ja ihan hyvin on toiminut ja kestänyt. Motonetistäkin löytyy Park Toolia ja halvempaakin versiota.

kmw
01.02.2013, 14.12
Mää olen uittanut ketjua (ja pakkaa) kannellisessa purkissa laimeassa Pinelinessä. Vähän hölskytystä ja ravistelua ja olen ollut lopputulokseen tyytyväinen. Petrooli ajaa saman asian, mutta ei ole yhtä luomua.

arctic biker
01.02.2013, 16.15
Itsellä yksi lojui nurkassa kunnes lähti kiertoon, Bräkleen ja ohut öljy kauden mukaan toimii mainiosti.
Nurea muuten komppaan mutta Bräkleenin tilalle WD40, sitäkin tarviin hyvin harvoin. Vältän kaikkia voimakkaita liuottimia. Rätti ja hyvä ketjy-öljy.

Halloo halloo
01.02.2013, 17.46
Eräs huoltohemmo kertoi, ettei kannattaisi ketjupesuria käyttää, kun sillä saa voiteet nivelien väleistä poistettua.

J-M
01.02.2013, 18.10
Mää vähän välttelin niitä, kun kohdalle sattui pari huonoa. Sitten törmäsin Weldtiten Dirt Trapiin, ja se taitaa olla eka joka toimii. Sillä hoidan vain pikapesuja. "Oikea" pesu tehdään sitten ketjut irrallaan ja Grunge Brushin kanssa.

6.0bar
11.08.2013, 14.21
Minkäslaisella laimennussuhteella käytätte tota Pinelinea ketjupesurissa ja miten kyseisen aineen voi hävittää? Suoraan viemäriin vai ongelmajätteisiin? Tänks!

Grugi
11.08.2013, 14.26
Muc-Off Chain doc on näppärä ja tulee puhdasta jälkeä hetkessä.

http://cdn.mos.bikeradar.com/images/legacy/bikeradar/categories/tools/cycling-tools/chain-cleaner/images/muc-offchaindocandchaincleanerwhitebkgrd-399-75.jpg

tirsintarsi
11.08.2013, 14.43
Minkäslaisella laimennussuhteella käytätte tota Pinelinea ketjupesurissa ja miten kyseisen aineen voi hävittää? Suoraan viemäriin vai ongelmajätteisiin? Tänks!

Itse käytän reipasta 50:50 suhdetta ketjujen pesuun (voipi olla vähän turhan tujakka, mutta ainakin lähtee rasvat) ja ihan nurmikolle/puskan alle pihalle olen heitellyt, eikös Pinelinen pitäisi olla luonnossa hajoavaa? Tosin ketjurasvahan sitä ei sitten ole...

PolkkaPilkku
14.06.2015, 16.34
Omat kokemukset pesureista:

Bilteman pesuri hajosi tosi nopeasti ja en suosittele sitä.

Park Toolin pesuri muuten hyvä, mutta kannen kiinnitysmekanismi tuppaa hajoamaan. Itselläni menossa jo toinen, josta kannen kiinnityksessä käytettävän metallikiinniketappi irtosi, tippui ja katosi (tippui kai viemäriin). Edellisessä murtui tapin ympärillä oleva muovi.

slow
14.06.2015, 21.34
Muc-Off Chain doc on näppärä ja tulee puhdasta jälkeä hetkessä.

Sijoittaisin edellisen lauseen adjektiivien ympärille lainausmerkit. Aina kun yrittää päästä vähemmällä niin huomaa myöhemmin pedanneensa itselleen lisätöitä.
Arvosanaksi rimaa hipoen 3/5.

Aapo Jäykkäperä
14.06.2015, 22.02
Vanhat tiski/hammasharjat saavat uuden elämän ketjujen ja HAMMASRATTAIDEN JA TAKAVAIHTAJAN RISSAPYÖRIEN putsauksessa. Eipä nuo automaattipesurit muutakuin ketjua putsaavat. Ei voimakkaita liuottimia ketjunpesuun, jos tarvii niin lian pehmennykseen CRC/WD40. Lisäksi rättejä ja lumppuja niin hyvä tulee.

Märkävoiteluvinkiksi SAE90 vaihteistoöljy, joka toimii myös moottoripyörien ketjuissa. Levitys pensselillä ja ylimääräiset pois rätillä.

LauriP
10.11.2017, 16.45
Omat kokemukset pesureista:

Bilteman pesuri hajosi tosi nopeasti ja en suosittele sitä.

Park Toolin pesuri muuten hyvä, mutta kannen kiinnitysmekanismi tuppaa hajoamaan. Itselläni menossa jo toinen, josta kannen kiinnityksessä käytettävän metallikiinniketappi irtosi, tippui ja katosi (tippui kai viemäriin). Edellisessä murtui tapin ympärillä oleva muovi.Multa hajosi myös bilteman 3 pyöriväharjainen pesuri. Kaaduin pyörällä ja sen jälkeen alkoi halkeilla pesuri kuin itsestään. vuoti lattialle. samankaltainen, kuin parktoolin cyclone, ilman magneettia biltemassa.

Nyt on käytössä pikku-biltema-pesuri, siinä on 2 pyörivää harjaa. Ei ihan niin tehokas, mutta sopii puhdistussankoon. Olen saanut hammasharjalla putsattua. pikkupesurissa on muoviset akselit pyöröharjoille, 3 pyöröharjaisessa oli metalliakselit. 3-pyöröharjainen on biltemasta loppu.

Kehittynyt pesukonemenetelmä olis harjaton liuotinpesu rasiassa ravistellen, Velogin malliin, youtubessa.

Lähetetty minun SM-T905 laitteesta Tapatalkilla

LauriP
10.11.2017, 16.50
Bioöljyt on näppäriä, kun voi kaataa viemäriin hyvällä omallatunnolla. Kahvinsuodatin toimii hiljalleen suodattamiseen. pikku kahvinsuodattimet ei toimi kunnolla kahvinkeittimessä, sopii varmaan öljynsuodattamiseen öljypullon kurkku-ratissa. Täytyykin mennä pesemään eilisä hiekkoja. Vähän on kokeiluvaiheessa vielä, kämppis sanoi, että meni pilalle puhdistusöljy rypsiöljyllä lantraamisessa. Öljytuhoharjoja liuotetaan rypsiöljyssä, että ehkä soveltuu öljyliuotukseen.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171110/4071de4542bfaaac5ed06302bf2de274.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20171110/675e43f360a293d4d113279a07334025.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20171110/63dbb6acc2d9ab5f383d00b5a81d70a2.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20171110/58c83e84eca8d62a3433b66e09521d6c.jpg

oppes
10.11.2017, 16.53
Ikiaihe... (Ketjun voitelun rinnalla) :) Ite putsaan lamppuöljyllä ja pensselillä. Ketjut irti toiset tilalle. Ketjut vatiin lamppuöljyyn likoamaan. Kun tulee ketjujen vaihdon aika, niin "pensselisetä" puuhaa hetken ja voila! Ketjujen kuivaus rätillä ja kuumailmapuhaltimella. Puhtaat ketjut pyörään (voitelun kera) ja likaiset taas likoamaan. Sama lamppuöljy putsaa ketjut muutamaan kertaan.

Ajossa olevat ketjut (varsinkin talvella) pyyhkäisen tarpeen mukaan suola-, hiekka- tai muusta ryönästä öljyisellä rätillä.

LauriP
10.11.2017, 17.10
Bilteman ja Clas Ohlssonin pesurit muistutti paljon toisiaan, Motonetillä on oma, tokmannilla on oma, Park toolilla on oma, ketjupesuri, muc offillakin oma. Tein kahdesta hammasharjasta teippaamalla pesurin. Yritän sillä harjata ketjua sivuttain, sinällään ihan hyvä, jos pystyy pitämään ketjua paikoillaan. Ketjun nivelissä rahisee hiekka, aika hyvin saa pesumenetelmä toimia, että ei hiekkaa jää rahisemaan. Velogi pesi rasiassa monta kertaa, eikä rahissut enää, kai siinä monta pesua tarvitaan tai sitten erittäin hyvä pesumenetelmä.

LauriP
10.11.2017, 17.11
Bilteman ja Clas Ohlssonin pesurit muistutti paljon toisiaan, Motonetillä on oma, tokmannilla on oma, Park toolilla on oma, ketjupesuri, muc offillakin oma. Tein kahdesta hammasharjasta teippaamalla pesurin. Yritän sillä harjata ketjua sivuttain, sinällään ihan hyvä, jos pystyy pitämään ketjua paikoillaan. Ketjun nivelissä rahisee hiekka, aika hyvin saa pesumenetelmä toimia, että ei hiekkaa jää rahisemaan. Velogi pesi rasiassa monta kertaa, eikä rahissut enää, kai siinä monta pesua tarvitaan tai sitten erittäin hyvä pesumenetelmä.

Lähetetty minun SM-T905 laitteesta TapatalkillaXXL:ssä oli jopa 4-pyöräharjainen pesuri, joka toisessa kuvassa oli 3-pyöräharjainen. 23€ muistaakseni. Onkohan enemmän harjoja parempi?

LauriP
10.11.2017, 17.13
Ikiaihe... (Ketjun voitelun rinnalla) :) Ite putsaan lamppuöljyllä ja pensselillä. Ketjut irti toiset tilalle. Ketjut vatiin lamppuöljyyn likoamaan. Kun tulee ketjujen vaihdon aika, niin "pensselisetä" puuhaa hetken ja voila! Ketjujen kuivaus rätillä ja kuumailmapuhaltimella. Puhtaat ketjut pyörään (voitelun kera) ja likaiset taas likoamaan. Sama lamppuöljy putsaa ketjut muutamaan kertaan.

Ajossa olevat ketjut (varsinkin talvella) pyyhkäisen tarpeen mukaan suola-, hiekka- tai muusta ryönästä öljyisellä rätillä.Pyöräilijän kirjassa neuvottiin lämmittämään öljyä vesihauteessa, jotta öljy pääsee kaikkiin niveliin ja huokosiin. Ite lämmitin laakeria kahvinkeittimen levyllä. sehän voisi olla hyvä, kunhan suojaa öljyltä keittimen jotenkin, ehkä käytetty säilykepurkki käy.

LauriP
10.11.2017, 17.23
Multa hajosi myös bilteman 3 pyöriväharjainen pesuri. Kaaduin pyörällä ja sen jälkeen alkoi halkeilla pesuri kuin itsestään. vuoti lattialle. samankaltainen, kuin parktoolin cyclone, ilman magneettia biltemassa.

Nyt on käytössä pikku-biltema-pesuri, siinä on 2 pyörivää harjaa. Ei ihan niin tehokas, mutta sopii puhdistussankoon. Olen saanut hammasharjalla putsattua. pikkupesurissa on muoviset akselit pyöröharjoille, 3 pyöröharjaisessa oli metalliakselit. 3-pyöröharjainen on biltemasta loppu.

Kehittynyt pesukonemenetelmä olis harjaton liuotinpesu rasiassa ravistellen, Velogin malliin, youtubessa.

Lähetetty minun SM-T905 laitteesta TapatalkillaNylon Plastic, on tosi haurasta. Siinä näkyy läpi, se on hyvä, mutta ei kestä iskuja yhtään. XXL:n BBB pesuri on samalla lailla hauras, kuin bilteman ja ilmeisesti Clasunkin. Siinä oliskin kehitysidea, kun kehittää 4-pyöröharjapesurin, joka kestää, metalliakseleilla ja vaikka kuivaa ja voitelee. Sen voittaisi enää hammashihnaratkaisu.

Herra Tarkka
24.05.2022, 16.40
Multa hajosi myös bilteman 3 pyöriväharjainen pesuri. Kaaduin pyörällä ja sen jälkeen alkoi halkeilla pesuri kuin itsestään. vuoti lattialle. samankaltainen, kuin parktoolin cyclone, ilman magneettia biltemassa.

Jatketaan ketjua moittimalla Bilteman pesuria. Oli talven aikana haurastunut ja hajosi kirjaimellisesti käsiin. Jos ostan uuden niin mitä suositellaan?

arctic biker
24.05.2022, 17.15
Pedros Chainpig ollut vuosia ja toimii.
Tosin ny käyttämättä kun uppovahaukseen hurahdin.

Herra Tarkka
24.05.2022, 20.33
Kiitos vinkistä arctic biker, Pedros Chainpig meni jo tilaukseen.

jalkkis
24.05.2022, 22.50
Mulla on ollu Parktoolia. Ekaa käytin monta vuotta eikä ollut talvisäilytyksestä ulkona moksiskaan. Uuden otin juuri uuden Parktoolin käyttöön mutta kävi articbikerit ja hurahdin minäkin vahauskoon. Onhan tossa kuitenkin vielä 3 muuta pyörää joihin voin pesuria käyttää...

Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla