PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hengitysilman lämmittimet

Markku Lehikoinen
20.01.2013, 22.21
Onkos kukaan kokeillut:
http://www.jonas.fi/tuotteet/
Jossain akkainlehdessä kehuttiin helpottavan pitkää työmatkapyöräilyä pakkasessa.
Kiinnostaisi testata, jos nyt kukaan ei oikopäätä tyrmää tuotetta kelvottomaksi.

Markku Lehikoinen

BONK
20.01.2013, 22.39
Onkos kukaan kokeillut:
http://www.jonas.fi/tuotteet/
Jossain akkainlehdessä kehuttiin helpottavan pitkää työmatkapyöräilyä pakkasessa.
Kiinnostaisi testata, jos nyt kukaan ei oikopäätä tyrmää tuotetta kelvottomaksi.

Markku Lehikoinen

Hyvä laite, suosittelen. Pakkaskelillä käytän juostessakin.

izmo
20.01.2013, 23.06
Jonas naamalla oli muutaman kerran.... Koikkarin kaupasta hain

Ipa
21.01.2013, 09.33
Voiko käyttää silmä-/aurinkolasien kanssa vai huurtuvatko lasit läpinäkymättömiksi?

Yeti
21.01.2013, 12.35
Yksinkertainen härveli joka toimii hyvin, mutta ei silmälasien kanssa.

BONK
21.01.2013, 15.18
Voiko käyttää silmä-/aurinkolasien kanssa vai huurtuvatko lasit läpinäkymättömiksi?

Mulla on lämmittimistä sekä Jonas että Psolar ja noista kahdesta Jonas on minun päässäni selkeästi parempi aurinkolasien kanssa. Huurtuminen tietysti riippuu linssien materiaalista ja linssien huurteenestokäsittely kannattaa ilman muuta tehdä, mutta itse tulen ainakin toimeen Jonaksella tuon huurtumisongelman kanssa mitä samaa ei Psolarista voi sanoa.

nure
21.01.2013, 17.38
Joillekin sopii, joillekin ei. Henk.koht. alkaa ahistaa jos jotain suun edessä...

erkkk
21.01.2013, 18.06
Aikoinaan tuli käytettyä kun tuli liikuttua huomattavasti intensiivisemmin kovilla pakkasilla (nykyisin rasvanpolttoa nenähöyryillä). Vähän falskas nenän reunoilta, mut muuten pelas mainiosti. Muistaakseni samalla tuli eka flunssaton talvi. Laitoin maskin päähän kun pakkasta oli yli -15C.

nure
21.01.2013, 19.52
Tuskin sentään flunssaan vaikuttaa...

erkkk
21.01.2013, 20.00
Helpommin se pöpö iskee jos keuhkot on koko ajan paskana pakkasessa riehumisesta.

Ipa
21.01.2013, 22.13
Mulla on lämmittimistä sekä Jonas että Psolar ja noista kahdesta Jonas on minun päässäni selkeästi parempi aurinkolasien kanssa. Huurtuminen tietysti riippuu linssien materiaalista ja linssien huurteenestokäsittely kannattaa ilman muuta tehdä, mutta itse tulen ainakin toimeen Jonaksella tuon huurtumisongelman kanssa mitä samaa ei Psolarista voi sanoa.
Kiitos vastauksesta. Pitää laittaa harkintaan.

VesaP
18.01.2016, 13.51
Mitenkäs nämä hengitysilmanlämppärit, onko tullut uusia kokemuksia kolmessa vuodessa lisää? Mikä olis THE merkki moiselle värkille? Tekikös noilla Jonaksilla mitään? Tuo Psolar näyttäs olevan enemmän pron näköinen mutta sillä ei tee mitään?

Ei viittis toista usean viikon totaalitaukoa pitää kun seuraavan kerran erehtyy ulos lähtee ajamaan ja keuhkot alkaa vittuilee pakkasesta. :(

Miten tuommosta Jonasta voi pitää naamalla jos räkä valuu valtoimemaan ja pitäs puhallella nenästä räät ulos kerran viidessä minuutissa? Vai eikö jojo valu jos on "lämmintä" mitä hengittelee? Tuota lämmitintä voi pitää naamalla tuntikausia putkeen ongelmitta?

Edit: Pistin suoraan mailia myös Jonakselle ja kyselin heidän mielipidettään mikä olis paras malli pyöräilykäyttöön ja mistä sitä saisi ostettua. Mutta kokemuksia mielellään kuulisi jotta onko rahat hukkaanheitettyä ja ekan testilenkin jälkeen huomaa ettei toimi tms.

Jan Kruse
18.01.2016, 14.37
Minulla on muutama vuosi ollut Jonasport käytössä. Voin suositella. Huurtuminen johtuu kokonaisuudesta: laseista, naamarin asettelusta ja muista pään suojista/päähineistä jne. Minulla on villasilkkihuppari, belgialaistyyppinen talvilippis ja kohtuullisen hyvin tuulettuvat lasit. Naamari falskaa pikkasen nenän kohdalla,jolloin kovemmassa vedossa yhdistettynä hitaaseen vauhtiin lasit huurtuu hieman. Lämmitin lämmittää hengitysilmaa niin paljon että räkä ei ole suuri ongelma, itse asiassa minulle ei ollenkaan ongelma. Kyllä naamaria voi pitää tuntikaupalla ja aina tarvittaessa siirtää hetkellisesti sivuun. Tänä vuonna pisin lenkki noin 3h!
Jonasportin kuminauhan olen virittänyt villisilkkihupparin (balaklava) ja lippiksen väliin ja se on pysynyt siinä hyvin paikoillaan.
Joka lenkin jälkeen olen pessyt naamarin miedolla pesuaineella.

VesaP
18.01.2016, 14.43
^Kiitos infosta! Mistä noista saa pääkaupunkiseudulla suoraan hyllystä? Jälleenmyyjälistalla mm. apteekit mutta tuskin nyt Klaukkalan Apteekissa esim mitään on. Epäilen vahvasti.

Edit: Onko Jan sulla se suoraan naamaan tuleva versio vai tuo Darth Vader Replica tötsän päässä oleva?

Markku Lehikoinen
18.01.2016, 17.06
Juuri tuonne talvipyöräilyketjuun kirjoittelin jotain, mutta laitetaas tännekin.
Olen tuolla peruskenno+kauluri systeemillä aina pakkaskelillä testaillut.
Perusmuodossaan veti lasit heti huuruun, varsinkin kun pysähtyi mäen päälle
puuskuttamaan. Lisäksi kauluri hiljalleen kastui läpimäräksi ja sitten kämähti
umpijäähän.

Olen tehnyt pieniä muutoksia rakenteeseen. Kennoon läppä, joka suuntaa höyryt
alaspäin. Kauluriin läpän alapuolelle vaakasura viilto, teipillä muotoiltu nokka ja
kosteus pääsee poistumaan sujuvammin. Tuohon reiän yläreunaan kasvoi pari
jääpuikkoa, näytti kuulemma torahampailta.
Kaulurin reikä aavistuksen heikentää lämmitysvaikutusta, mutta nyt ilma kulkee
sujuvasti useamman tunnin lenkillä.
Kennon yläreunassa on nenää vasten pehmusteena vaahtomuovisuikale. On
hatara ja päästää höyryä lasien alle. Tilalle umpisolusuikale, niin on tiiviimpi.

Minulla nenä ja silmät ovat hyvin kylmänarkoja, viileässä heti tippa nenänpäässä ja
kyyneleet silmissä. Tähän Jonas+goglet auttaa merkittävästi.

Kuvaa ei nyt ole, kerkisin purkaa ilmastointiteippiprototyyppivirityksen pois.
Laitan tilalle jotain pysyvämpää ratkaisua, kunhan löytyy passelia materiaalia.

Hiukan tuonne kennon sisälle kertyy kosteutta, eikä se muutenkaan
huomaamaton ole. Hieman jarruttaa ilma kulkua. Alle -15 asteessa on
kuitenkin selvästi pienempi paha, kuin ilman.

Markku Lehikoinen

paaton
18.01.2016, 20.10
Testaappa VesaP lämmitintä, niin minun ei tarvitse tuhlata rahojani. Vähän on sellainen epäilys, että tuo tötterö lentäisi ensimmäisen bussipysäkin roskikseen.

Taidan vaan hommata muutaman erivahvuisen merinobuffin lisää. Märän merinon läpi on yllättävän mukava hengitellä ja sitä ilman saantia on näppärä säädellä.
Tuo paksuin devoldin buffi on minusta ihan passeli -20 jälkeen. Se jarruttaa ilman saantia jo reippaasti ja lämmittää takuulla riittävästi.

Jan Kruse
19.01.2016, 00.31
Minulla on siis se sininen Jonasport naamari joka asetetaan kuminauhalla. Ostin se Tullinpuomin kohdalla Manskulla olevasta hoitovälineliikkeestä. Olen myös kokeillut merinon läpi hengittämistä ja naamari on kyllä tehokkaampi, siistimpi ja helpompi käyttää. Tietenkin tällaisiin suojiin pitää totutella, mutta se ei ole vaikeaa kun huomaa miten paljon helpompaa on hengittää niiden avulla. Toinen bonus on kehon lämpötilan ylläpitäminen on helpompaa kun ei hörppää sitä kylmää ilmaa, eli core pysyy helpommin lämpimänä etenkin pidemmällä lenkillä. Tässä voi joutua säätämään vaatetusta.

Jan Kruse
19.01.2016, 00.44
Merinobuffit ja vastaavat toimivat hyvinä naamasuojina ja ne suojaavat viimalta.

BONK
19.01.2016, 08.58
Täällä on taas menty aiemmin mainitsemallani Psolarilla, Jonaksen kun olen onnistunut hukkaamaan johonkin. Joka väittää, että näillä pakkasilla merinobuffi tmv. on parempi kuin kunnon lämmitin, puhuu kyllä läpiä päähänsä. Tai ei ole edes lämmitintä kokeillut.

paaton
19.01.2016, 09.11
Eihän se sitten auta kuin ostaa tuo lämmitin testiin. Pelkkä lämmitin on varmaankin paras, eli voi käyttää jo olemassa olevia kaulureita ja buffeja.

VesaP
20.01.2016, 10.59
Testaappa VesaP lämmitintä

Jep, näin tulen tekemään. Pistin juuri tilaten mustan kaulurin (0602) ja valkean lämmitysmaskin (valkea läpäisee ilmaa paremmin = urheiluun sopii kait paremmin kuin se sininen joka taas tekisi ilmasta vieläkin lämpimämpää mutta ei hengitä yhtä hyvin enää).

En tosin 20 asteen pakkaseen lähde silti heti aluksi kokeilemaan. Jos on vähemmän kuin 15 niin sitten ehkä voisin käydä kokeilee. Ei auta vaikka hengitysilma oliskin ok jos perse ja muut kriittiset paikat jäätyy. Varpaat lämpenee sähköllä, sormet lämpenee sähköllä, ja jos lämmitysilma nyt tuolla maskilla, niin silti jää hanuri vielä jäätymään kun siellä ei ole sähkövastuksia. :D

Highlander
20.01.2016, 11.02
Vesa, vetäiset tuosta koko hanurin mitalta :D

https://www.prisma.fi/fi/prisma/cool-x-lampovoide-hot-balsam-75-ml

https://www.prisma.fi/wcsstore/PRISMA_StorefrontAssetStore/images/product/iso/6430019200025.jpg

TheMiklu
20.01.2016, 14.05
Sininen sporttimallin Jona tuli hankittua tän ketjun myötä. Sanotaanko näin, että olipahan ihana ekan lenkki -26 kelissä!
Nytnollut työmatkkallakin käytössä.

Rasitusastmaa ku vähän on niin kylmänilma salpaa hengityksen. Tää on kyllä niin ihana laite vs. Merinot ja Thermal Buffit. Tosin ohkastan merinoa tuohon eteen laitoin kylmimmissä paikoissa.

Tosiaan lasit huurtuu vähemmän. Laskettelulasit ei olleskaan.

Sent from my LG-H815 using Tapatalk

VesaP
20.01.2016, 14.07
Sininen sporttimallin Jona tuli hankittua tän ketjun myötä.

Mulle annettiin ymmärtää että se sininen on normikäyttöön ja valkea urheilukäyttöön?

Mutta hyvä kuulla että on hyvä! Omani on varmaan huomenna tai viimeistään ylihuomenna postissa. :)

Nana
20.01.2016, 19.44
Ostin tänään tuon sinisen Jonasportin ilmanlämmittimen. Manskulta tuli itsekin haettua hoitotarvikeliikkeestä. Käy sen verran henkeen pakkanen itsellä, että pakko koittaa kun olis kiva voida polkea vähän kovempaakin välillä ilman, että heti haukkoo henkeä.
Mä olen kyllä ihan Viidakko-Venla, joka on viskattu ihan väärälle puolelle planeettaa, kun kuumuus ei tee yhtään tiukkaa, mutta kylmä-kuiva ja kylmä-kostea kyllä.

paaton
20.01.2016, 21.14
Pistin jonakselle mailia lämmittimistä. Heidän sivuilta en löytänyt tietoa erimallien hengitysvastuksista.

Nana
20.01.2016, 22.05
Hyvin kulki henki testilenkillä Jonasportilla. Ei se lämmintä ole, mitä läpi tulee, mutta sen verran suodatettua, ettei käy henkeen ja pystyy ajamaan vähän reippaamminkin. Nenäkään ei valu samaan tapaan kuin ilman suojaa.

TheMiklu
21.01.2016, 00.04
Mulle annettiin ymmärtää että se sininen on normikäyttöön ja valkea urheilukäyttöön?

Mutta hyvä kuulla että on hyvä! Omani on varmaan huomenna tai viimeistään ylihuomenna postissa. :)

Sporttimallin tilasin ja sininen oli remmeillä varustettuna. Se sportti on vähä eri mallinen muodoltaankin siihne kaulurimalliin.

Kylmemmillä tosiaan laitan vähän merinoa vielä eteen nii o oikein hyvä. Ei jäädy umpeen. Komia jääpuikko tule leukaan khyl :D

Nenäkään ei valu samaan tapaan kuin ilman suojaa.

Tämä. Minähän niiskutan ja niistän kesät talvet mutta tää helpottaa kovasti.

Ekke
21.01.2016, 00.29
Pitäisköhän itekki tilailla Jonas kokeille. Liekkö sitten normaali vai sportti.

Psolarilla joskus aikanaan ajellu, mm. -28C:ssä jäätyi jo melko hyvin umpeen jolloin hengittäminen meni melko vaikeaksi.. kyllähän se silti ihan mukavasti lämmitti & kosteutti sen aikaa mitä toimi..

http://ekke.kapsi.fi/temp/.pakkasukko2.jpg

Nyt menny normibuffilla, eikä sekään oikein toimi.. Aamuksi lupaa -32C.

Nana
21.01.2016, 01.18
Ei ole vielä kokemusta, kun vasta ostin, mutta liekö tuohon himopakkasessa jäätymiseenkin voisi olla hyötyä noista aktivoitavista lämmittimistä. Jos ei läpi ilma kulje niin voisi olla ihan hyvä hetkeksi pysähtyä, sulattaa lämpöpussilla hengitysreiät ja jatkaa taas matkaa. Pussi pysyy lämpimänä useita tunteja, joten sen voi lenkin ajaksi laittaa taskuun ja ottaa tarvittaessa esiin.

BONK
21.01.2016, 09.09
Pitäisköhän itekki tilailla Jonas kokeille. Liekkö sitten normaali vai sportti.

Psolarilla joskus aikanaan ajellu, mm. -28C:ssä jäätyi jo melko hyvin umpeen jolloin hengittäminen meni melko vaikeaksi.. kyllähän se silti ihan mukavasti lämmitti & kosteutti sen aikaa mitä toimi..

http://ekke.kapsi.fi/temp/.pakkasukko2.jpg

Nyt menny normibuffilla, eikä sekään oikein toimi.. Aamuksi lupaa -32C.

Kovin on samanmoista kuvaa kuin omastakin peilistä näkyy ulkoilun jälkeen ja yksi syy on se, että Psolarin hupun muoto falskaa minulla nenän juuresta eli vissiin liian iso nenä :) Koska ilman virtausta ei saa 100 %:sesti menemään lamellien läpi niin kosteaa ilmaa poistuu helpointa tietä ulos maskista. Jos huppu olisi sopivampi niin tuo ei liene olisi ongelma ainakaan silmien alueen osalta. Muutenhan tuota kuuraa tulee kyllä pärstään, koska kostea ilma tulee ulos lämmittimenkin läpi.

Kuten tuossa aiemmin sanoinkin niin jos näistä kahdesta pitää valita, Psolar ja Jonas, niin ilman muuta tuo jälkimmäinen sopii omalle pärställe paljon paremmin. Psolarin lämmitys on mielestäni parempi, mutta huurtuvuus niin paljon pahempi ettei ole epäselvyyttä valinnasta. Vielä kun jostain kaapin perukoilta sen Jonaksen löytäisi...

paaton
21.01.2016, 09.50
Huomenta,
Pyöräilyyn sopii kevyempi eli valkoinen lämmitin. Sininen on vähän tehokkaampi ja se
on tarkoitettu terveydenhoitopuolelle.

Ystävällisin terveisen
Jorma Lundén
toim.joht.
Suomen Jonas Oy

TheMiklu
21.01.2016, 10.21
Jonasport-mallia on sinisenä ja beigenä. "Lämmitin aikuisten" -mallia sinisenä ja valkoisena.
Sitten on vielä lämpökenno.
Mites nuo lämmitystehot menee? Kaupan puolella ei eroista mainita.

BTW hieno tuote! :)

Sent from my LG-H815 using Tapatalk

Aali
21.01.2016, 10.23
Ostin eilen Espoon Ison Omenan apteekista heidän ainokaisen myyntikappaleen joka sattui olemaan sininen. Kävin eilen illalla (-22 pakkasta) juoksemassa kolme varttia ja periaatteessa toimi ihan hyvin, mutta kiinnitysremmejä täytyy vielä säätää tarkemmin, nyt tuntui että maski karkaa koko ajan ylöspäin. Silmälasit meni huuruun ja jäähän aika alkumatkasta, joten piti sitten juosta ilman laseja. Saakohan tuota niin tiiviiksi ja paikallaanpysyväksi säädettyä että silmälasit eivät huurtuisi?

kyprok
21.01.2016, 11.04
Mua harmittaa etten löytänyt mistään infoa sinisen ja valkoisen Jonasport mallin eroista. Omani tilasin valkoisena ihan värin perusteella lähiapteekista. Kuvittelin lähinnä värin olevan ero. Lämmitystehoa olisin kaivannut ehkä vähän enemmän.

Käyttökokemukset ovat toistaiseksi olleet ristiriitaisia. Lämmitin toimii kuitenkin paitsi aivan loppuhengityksessä jossa siitä loppuu puhti. Tosin tämä ei haittaa niin pahasti kuin hengittäisi ilman suojaa. Samoin ilma on kosteampaa mikä tekee hengittämisestä helpompaa. Omaan naamaan lämmitin on kuitenkin aivan liian pieni. Jotta lämmitin istuu nenän päällä hyvin nousee se alareunastaan jo lähes suun päälle koska olen urheillessa suu auki hengittäjä. Kevyesti kävellessä ei haittaa ihan niin paljoa. Jotta lämmitin istuu suun eteen hyvin tulee se hankalasti nenän kärjen päälle. Samoin metalliklipsi saisi olla leveämpi / isompi. Tämä jos vertaa esim. 3M -merkkisiin raksahengityssuojiin jotka ylettyvät leuan alle ja ovat paljon miellyttävämpiä käyttää.

Itselläni ei toimi laisinkaan silmälasien kanssa. Urheillessa tämä ei ole ongelma sillä käytän piilareita, mutta tarvetta on käyttää suojaa myös koiraa ulkoiluttaessa ja sitä varten en jaksa piilarijumppaa. Ellei hengitä suu kiinni metalliritilässä huurtuu lasit heti. Nenän kautta en pysty hengittämään lainkaan. Astma ei vain kestä nykyään lainkaan liikkumitsa pakkasessa ja sairastelukierre on ollut niin pitkä että pyrin säästämään keuhkoja kaikin tavoin.

Aali
21.01.2016, 11.30
Pitkälti samat kokemukset kuin kyprokilla, maski saisi olla isompi. Ainakin leuan alle olisi hyvä ylettää jonkinlainen lisuke, ehkä siihen saisi tsi-hengessä lisäiltyä jonkinlaisen lisälirpakkeen joka myös estäisi maskin nousemisen ylöspäin. Se ylöspäin nouseminen johtuu kyllä varsinaisesti siitä, että pään ympäri tulevat kiinnitysremmit olisi luontevaa virittää takaraivon alueelle, jolloin niiden aiheuttama veto tulee yläviistoon. Kokeilin eilen laittaa ne alemmaksi joka paransikin tilannetta, mutta silloin niistä loppuu säätövara ja maski jää helposti liian löysälle.

Ja eri malllen erot pitäisi olla paljon paremmin saitilla selitetty!

Nana
21.01.2016, 11.51
Kaupassa nimenomaan sanottiin, että sininen on tarkoitettu urheiluun. Eikös se valkoinen ole nimeltään Jonaset ja tuo sininen Jonasport? Siinä on kuulemma paremmin otettu urheilun ja ulkoilun tarpeet huomioon. Ei tuo kevyempänä toimisi, kyllä tolla pystyi oikein hyvin hengittämään ajaessa.
Sitä nenäklipsiä voi muotoilla omaan naamaan sopivaksi, samoin kuin metalliverkkoa pakkauksen mukaan. Omaan päähän tarrat oli mitoitettu liian isoiksi ja jouduin kiinnittämään vain tarran loppuosalla, muuten olisi ollut löysä, pitää lyhentää kiinnikehihnoja. Jos muotoilunkin jälkeen maski tuntuu liian isolta kannattaa ehkä kokeilla työmaa hengityssuojia, toimivatko ne urheillessa, kyllä ne varmaan vähän suodattavat ilmaa.

VesaP
21.01.2016, 12.07
Kaupassa nimenomaan sanottiin, että sininen on tarkoitettu urheiluun. Eikös se valkoinen ole nimeltään Jonaset ja tuo sininen Jonasport? Siinä on kuulemma paremmin otettu urheilun ja ulkoilun tarpeet huomioon. Ei tuo kevyempänä toimisi, kyllä tolla pystyi oikein hyvin hengittämään ajaessa.

Minulle ko putiikin toimitusjohtaja itse vastasi että hän suosittelee "kovatehoiseen" pyöräilytreenin (eli ei kaupassakäyntiajeluun) VALKEAA hengityssuojainta. Ja sanoi että 0602 kaulurilla vielä. Joten ne nyt pistin tilaten ja toivottavasti olis viikonloppuna jo koekäytössä ulkona.

Edit: Eli just kuten nimimerkki "paaton" oli saanut myös vastaukseksi.

Edit2: Eli Nanalle on sanottu väärin. Valkea kovatehoiseen treeniin, sininen chillailuun, kuten vaikka kuuman glögin juontiin Suomenlinnan vallilla retkituolissa istuen -20 asteen kelissä ja kovassa etelätuulessa.

Nana
21.01.2016, 12.15
Minä en tuota kevyempää lenkille laittaisi, en etenkään jos meinaan polkea kovempaa, ei riittäisi. Toki jos ei ota henkeen ja vähempikin riittää niin voi ottaa vaikka miten ohuen.
Mutta oudolta tuntuisi jos hoidollinen maski nimettäisiin "jonasportiksi" ja urheiluun tarkoitettu joksikin muuksi :rolleyes: Suosittelen käymään liikkeessä jos vain mahdollista ja ainakin katsomaan molempia.

paaton
21.01.2016, 13.09
Eli jonaksen toimitusjohtaja on väärässä? Sininen on kovaan fillarointiin parempi vaihtoehto?

paaton
21.01.2016, 13.13
Mua harmittaa etten löytänyt mistään infoa sinisen ja valkoisen Jonasport mallin eroista. Omani tilasin valkoisena ihan värin perusteella lähiapteekista. Kuvittelin lähinnä värin olevan ero. Lämmitystehoa olisin kaivannut ehkä vähän enemmän.

Käyttökokemukset ovat toistaiseksi olleet ristiriitaisia. Lämmitin toimii kuitenkin paitsi aivan loppuhengityksessä jossa siitä loppuu puhti. Tosin tämä ei haittaa niin pahasti kuin hengittäisi ilman suojaa. Samoin ilma on kosteampaa mikä tekee hengittämisestä helpompaa. Omaan naamaan lämmitin on kuitenkin aivan liian pieni. Jotta lämmitin istuu nenän päällä hyvin nousee se alareunastaan jo lähes suun päälle koska olen urheillessa suu auki hengittäjä. Kevyesti kävellessä ei haittaa ihan niin paljoa. Jotta lämmitin istuu suun eteen hyvin tulee se hankalasti nenän kärjen päälle. Samoin metalliklipsi saisi olla leveämpi / isompi. Tämä jos vertaa esim. 3M -merkkisiin raksahengityssuojiin jotka ylettyvät leuan alle ja ovat paljon miellyttävämpiä käyttää.

Itselläni ei toimi laisinkaan silmälasien kanssa. Urheillessa tämä ei ole ongelma sillä käytän piilareita, mutta tarvetta on käyttää suojaa myös koiraa ulkoiluttaessa ja sitä varten en jaksa piilarijumppaa. Ellei hengitä suu kiinni metalliritilässä huurtuu lasit heti. Nenän kautta en pysty hengittämään lainkaan. Astma ei vain kestä nykyään lainkaan liikkumitsa pakkasessa ja sairastelukierre on ollut niin pitkä että pyrin säästämään keuhkoja kaikin tavoin.

Sinulle astmaatikkona sininen on ilmanmuuta se oikea. Jospa jonas saa tiedot pian myös nettisivuilleen.

BONK
21.01.2016, 13.34
Oma Jonas on (tai siis oli, jos sitä ei kohta ala löytyä...) mallia "sininen", tosin en silloin aikanaan ostaessani älynnyt kysellä edes mitään muuta mallia ja lämmittimen kaveriksi on saman firman thinsulate-balaclava. Kummallakaan, sekä Psolarilla että tuolla sinisellä Jonaksella ei meikäläinen pysty vetämään mitään maksimihapenottoa vaativia juttuja, oikeastaan ei edes lähellekään. Joskus vuosia sitten yritin Psolarin kanssa hiihtää vähän reippaammiin ja totesin parin nousun jälkeen, että joko revin lämmittimen naaman edestä (tukehtuu...) tai sitten lasketaan vauhtia reilusti. Viime talvena tuli käytettyä oikeastaan vain ja ainoastaan Jonasta ja PK-juoksulenkkeilyssä se oli ihan mainio.

kyprok
21.01.2016, 14.20
Pahoittele toistosta, mutta asia alkoi siinä määrin mietityttämään että soitin suomen jonakseen. Eli tuotteita on muovisen "Lämpökennon" lisäksi kaksi: Jonaset ja Jonasport. Jonasport on urheilukäyttöön tarkoitettu ja siinä on Jonasettiin verrattuna remmit jolla sen saa helpommin kasvoihin kiinni.

- Jonasportissa beigen ja sinisen välillä ei ole muuta eroa kuin väri. Beige on tarkoitettu "terveydenhuoltosektorille" värinsä puolesta, mutta muuten ne ovat yksi ja sama tuote.
- Jonasetissä sininen on tehokkaampi kuin beige. Jonasetissä ei ole remmejä vaan kiinnitys hoituu esim. huivilla tai kaulurilla. Sininen Jonaset on siten tehokkaampi kuin Jonasportit tai beige Jonaset.

Suosittelivat urheilukäyttöön ehdottomasti Jonasporttia. Bonkin huomio maksimihapenotosta on mielestäni myös hyvä. Pitää miettiä josko ostaisi sinisen jonasetin koiranulkoulutukseen ja pitäisi jonasportin hikiliikuntaan jossa hapenottoa tarvitsee enemmän. Tosin jonasportin päälle olen vetänyt merinovillaista buffia lisälämmitystä varten.

Nana
21.01.2016, 14.28
Eli jonaksen toimitusjohtaja on väärässä? Sininen on kovaan fillarointiin parempi vaihtoehto?

Kannattaa lukea, mitä ihminen sanoi, eikä keksiä omasta päästä. Missään kohtaa minun viestiäni ei sanottu toimitusjohtajan olevan väärässä.
Eikö sinun mielestäsi ole lainkaan omituista, että "chillailuversio" on nimetty "sportiksi" ja "sporttiversio", joka tarkoitettu urheiluun joksikin ihan muuksi? Jos asia on noin eikö se ole hieman harhaanjohtavaa, jopa siinä määrin, että tuotteen jälleenmyyjätkään eivät tiedä mitä myyvät?
Se on vähän sama kun Adidas nimeäisi teknisen juoksupaitansa "oloasuksi" ja oloasun sitten "tekniseksi juoksupaidaksi", siinä onkin sitten juoksijoilla ihmettelemistä, että minkä ostaisi.

Highlander
21.01.2016, 14.54
- Jonasportissa beigen ja sinisen välillä ei ole muuta eroa kuin väri. Beige on tarkoitettu "terveydenhuoltosektorille" värinsä puolesta, mutta muuten ne ovat yksi ja sama tuote.

Luulisi, että sinistä vaatetusta käyttävä hoitaja valitsisi sinisen värin. Muotipoliisi pamputtaa oitis sairaalassa:rolleyes:

Nana
21.01.2016, 15.03
Juu, terveydenhuoltoon vaalea istunee paremmin. minusta niissä vaaleissa, mitä tuolla näin oli eri nimi, Jonaset tms kun näiden sinisten paketissa luki tuo Jonasport, voihan toki olla, että Jonasporttejakin on beigeinä tms.

Highlander
21.01.2016, 15.10
Juu, terveydenhuoltoon vaalea istunee paremmin. minusta niissä vaaleissa, mitä tuolla näin oli eri nimi, Jonaset tms kun näiden sinisten paketissa luki tuo Jonasport, voihan toki olla, että Jonasporttejakin on beigeinä tms.
http://www.allergia-apu.fi/jonasport-hengitysilmalammitin

Nana
21.01.2016, 15.15
^
Selvä pyy, eli ainakin sinisenä ja harmaana löytyy.

Historic
23.01.2016, 20.29
Ostin Jonas 0802:n (se sininen darth vader ilman kauluria) kun pakkasta oli vähän yli 20 ja hermoonnuin erilaisten huppujen kanssa. Laakista pyöräily taas mukavaa, silmälaseillakin näkee ja yli tunnin lenkillä ei mitään ongelmia hengityksessä.

Toki lasitkin huurtuvat kun hiljentää ison mäen päällä, mutta aukeavat taas vauhdin vähänkin noustessa. Olen ollut hyvin tyytyväinen.

bipabupa
05.01.2017, 10.33
Neuvoja kaivattaisiin täällä suunnassa. Hommasin tuon sinisen Jonasportin astman takia urheiluun ja olen nyt kaksi kertaa testannut sitä koiranulkoilutuksessa -24 asteen pakkasessa. Ongelmana on ollut kosteuden kertyminen naamarin sisäpuolelle, jo alle puolen tunnin ulkoilun jälkeen naamarin sisäpuoli ja kasvot ovat märkänä ja silmälasit kuurassa. Missä olisi mahdollinen vika?

VesaP
05.01.2017, 10.47
VALKEAA hengityssuojainta. Ja sanoi että 0602 kaulurilla vielä. Joten ne nyt pistin tilaten ja toivottavasti olis viikonloppuna jo koekäytössä ulkona.

Joops, viimetalvena tilasin eikä ole vielä ollut koekäytössä. Kokeilin muistaakseni kotona pikaisesti niin en saanut istumaan ollenkaan siten että nenä ja suu olis ollut hyvin suojattu. Muistikuva on ettei nenä ja suu sopinut millään sinne värkin sisään loogisen kätevästi. Nyt heräsi taas kokeilunhalu kun pakkasta ulkona niin maan perkeleesti. Joten saiskohan tuon nyt oikeasti toimimaan jopa? Auttaakohan se? Jalkaan L400:set sähköllä, tangonpäähanskat ja sähköhanskat käsissä, ja ukonhan saa vuorattua Michelinukoksi kyllä noin muuten..

TheMiklu
05.01.2017, 11.30
Meikällä ainaki ratkasevasti auttaa. Ja ihan eri kuin tukehduttava kangas naaman edessä.
Ohutta merinotuubia tuossa edessä pitänyt. Se painattaa just sopivan tiiviisti maskia naamaan. Mutta naamoja ja tuubeja on erilaisia, että eihän one size kaikille istu.

Jääpuikon kerää leukaan tuo ja lasit pysyy paremmin auki vs. pelkkä huivi.