PDA

Näytä tavallinen näkymä : Urheilijat ja ibuprofeenin käyttö

Pyöräpummi
11.12.2012, 21.07
Vihaan lääkkeitä, mutta urheilijat näyttävät popsivan niitä ihan nälkäänsä!
Ei ole tarvinnut käyttää minkäänlaisi kipulääkkeitä ja usein ne vaan tekee olon vain hankalammaksi.
Pikku hiljaa alkaa tuntua, että urheilijoiden joukossa täytyy olla vähälahjaisija.

NYT : For Athletes, Risks From Ibuprofen Use (http://well.blogs.nytimes.com/2012/12/05/for-athletes-risks-from-ibuprofen-use/?ref=health)

contest
11.12.2012, 21.20
Olen ihan maalaisjärjellä hoksannut ettei buranan jatkuva syönti voi olla hyvästä. Tuskin näitä moni koko ajan vetääkään mutta jotkut harvat melkeinpä varmuudeksi :) Leikkauksen jälkeen söin sen 5pv kun suosittelivat viikon kuurimaista syöntiä. Kaipa tuo aiheesta hyödyttää mut ennen treeniä ehkäisevästi ni aikamoista kotidopingia alkaa olla.

Crew
11.12.2012, 21.23
Tuskinpa kukaan asiaan perehtynyt lääkäri, valmentaja (tai urheilija) suosittelisi moista, koska pitkään on jo tiedetty muistakin haitoista ja kudosten paranemisen/korjaantumisen heikkenemisestä. Tietämättömät ja kuntoilijat lienee oikeampi ilmaisu kuin urheilijat, ja urheilun harrastajien tavoittamiseen tähdännee tutkijakin. Väestötasolla haitta koskee nimenomaan harrastajia, koska heitä on paljon, ja merkittävämpi osa kuuluu huippu-urheilijoita suurempaan riskiryhmään haittojenkin suhteen.

Lasol
11.12.2012, 21.30
Tuskinpa kukaan asiaan perehtynyt lääkäri, valmentaja (tai urheilija) suosittelisi moista, koska pitkään on jo tiedetty muistakin haitoista ja kudosten paranemisen/korjaantumisen heikkenemisestä. Tietämättömät ja kuntoilijat lienee oikeampi ilmaisu kuin urheilijat, ja urheilun harrastajien tavoittamiseen tähdännee tutkijakin. Väestötasolla haitta koskee nimenomaan harrastajia, koska heitä on paljon, ja merkittävämpi osa kuuluu huippu-urheilijoita suurempaan riskiryhmään haittojenkin suhteen.

Niin-no.. Ainakin Schumi suositteli Juan Pelotalle 'Keep taking ibuprofen'. Toki oli muitakin vitamiineja käytössä.. Niin ja onhan tästä aikaa! 10-15v eli tuolloinhan elettiin lähes keskiaikaa.

Crew
11.12.2012, 21.32
10-15v on tässä asiassa aidosti pitkä aika, antaisin tuon kyllä anteeksi.

Lasol
11.12.2012, 21.53
@Crew: Ibuprofeeni on patentoitu 1961 ja väität ettei noista linkatun lehtijutun haittavaikutuksista tiedetty 1998? En nyt jaksa googlettaa, mutta mutulla sanoisin että varmasti (ainakin) osa tiedettiin.

the most common side-effect of ibuprofen is gastrointestinal damage

'most common' tarkoittaa yleisin. Tämä tiedettiin varmasti vuonna 1998.

marco1
11.12.2012, 22.16
Crew tuossa taisi mainita että "muistakin haitoista" tiedettiin. Ysärillä huolena oli ainakin mahdolliset munuaisongelmat ibuprofeenin "urheilullisissa annoksissa" ameriikan sedillä.

Itse olen näköjään kiskonut lähes 180 grammaa ibuprofeenia pariin vuoden aikana ongelmitta... Oops.

Oatmeal Stout
12.12.2012, 10.52
Itse olen näköjään kiskonut lähes 180 grammaa ibuprofeenia pariin vuoden aikana ongelmitta... Oops.
450kpl burana nelisatasia, siis 0,6 kappaletta per päivä.

kolistelija
12.12.2012, 11.05
Minä en ole koskaan oikein ymmärtänyt tavallisten särkylääkkeiden käyttöä. Kipu on yleensä todella lievää jos ibuprofeiini tai parasetamoli auttaa, silloin ei tabuja tarvitse. Sietämättömässä kivussa ne ovat aivan turhia ja silloinkin pärjää ilman lääkkeitä jos vaiva on ohimenevä. Urheilusta kipeiden lihasten hoitoon on mielestäni vielä naurettavampaa ottaa särkylääkkeitä. Suorituksen jälkeinen kipu on palkinto hyvästä työstä eikä mikään vaiva, prkl! Kipu on ystävä, se kertoo että homma toimii ja ollaan elossa. Nykyään taitaa homma olla vähän nurinpäin joidenkin mielest: "Miks mun päätä särkee?!?!? Ai niin v***u, unohdin ottaa buranan!" Krapulaankin otetaan särkylääkkeitä, tsiisus!

Pahan ja kivuliaan sairauden kanssa kärsivät ovat toki eri asia, heidän elämän helpottaminen tekee siitä elämisen arvoista.

t-man
12.12.2012, 12.26
Minä en ole koskaan oikein ymmärtänyt tavallisten särkylääkkeiden käyttöä. Kipu on yleensä todella lievää jos ibuprofeiini tai parasetamoli auttaa, silloin ei tabuja tarvitse. Sietämättömässä kivussa ne ovat aivan turhia ja silloinkin pärjää ilman lääkkeitä jos vaiva on ohimenevä. Urheilusta kipeiden lihasten hoitoon on mielestäni vielä naurettavampaa ottaa särkylääkkeitä. Suorituksen jälkeinen kipu on palkinto hyvästä työstä eikä mikään vaiva, prkl! Kipu on ystävä, se kertoo että homma toimii ja ollaan elossa. Nykyään taitaa homma olla vähän nurinpäin joidenkin mielest: "Miks mun päätä särkee?!?!? Ai niin v***u, unohdin ottaa buranan!" Krapulaankin otetaan särkylääkkeitä, tsiisus!

Pahan ja kivuliaan sairauden kanssa kärsivät ovat toki eri asia, heidän elämän helpottaminen tekee siitä elämisen arvoista.

Lihaskipuun ei oikein buranaa tai vastaavia mietoja särkylääkkeitä oikein kannata ottaa, ellei kyseessä ole oikeasti tulehduksellinen tila (revähtymä yms.) eikä silloinkaan kipuun, vaan nimenomaan tulehdukseen :) Parasetamoli-valmisteet taas ei moiseen auta. Tosin jos kehossa revähtymä löytyy niin tuskinpa kauheaa mielenkiintoa on lähteä reenaamaan. Pitkäaikaiseen tulehduskipulääkekuuriin laitetaan yleensä protonipumpun estäjää (kauppanimillä somac, losec, nexium yms.) suojalääkkeeksi vatsahaavalta. Kipulääkkeitä käytetään kyllä nykyään "turhaan", mutta en myöskään ymmärrä ideologiaa, jonka mukaan esim. päänsärkyyn ei voisi kipulääkettä ottaa jos kerran koskee. Kyllä mulla on menny viininmaisteluillan jälkeen särkylääkettä ihan darraan ku jomotus on aivan sietämätön (ja kyllä, myös parasetamolia voi ottaa krapulaan, jos ei ole oikeasti tapajuoppo :cool:)

kolistelija
12.12.2012, 12.50
Lihaskipuun ei oikein buranaa tai vastaavia mietoja särkylääkkeitä oikein kannata ottaa, ellei kyseessä ole oikeasti tulehduksellinen tila (revähtymä yms.) eikä silloinkaan kipuun, vaan nimenomaan tulehdukseen :) Parasetamoli-valmisteet taas ei moiseen auta. Tosin jos kehossa revähtymä löytyy niin tuskinpa kauheaa mielenkiintoa on lähteä reenaamaan. Pitkäaikaiseen tulehduskipulääkekuuriin laitetaan yleensä protonipumpun estäjää (kauppanimillä somac, losec, nexium yms.) suojalääkkeeksi vatsahaavalta. Kipulääkkeitä käytetään kyllä nykyään "turhaan", mutta en myöskään ymmärrä ideologiaa, jonka mukaan esim. päänsärkyyn ei voisi kipulääkettä ottaa jos kerran koskee. Kyllä mulla on menny viininmaisteluillan jälkeen särkylääkettä ihan darraan ku jomotus on aivan sietämätön (ja kyllä, myös parasetamolia voi ottaa krapulaan, jos ei ole oikeasti tapajuoppo :cool:)
Minä olenkin kummajainen. Ei minua haittaa jos koskee tai sattuu. :p Kipua enemmän minua pelottaa että jokin paikka hajoaa, joten loogisesti annan kivun kertoa mitä pitää varoa tai ihmetellä. Päänsärky motivoi etsimään syytä särylle ja puuttumaan siihen. Olkoon sitten liika viinanjuonti, univelka tai jäykkä niska, jotain on tehtävä. Migreeniä minulla ei ole, mutta siihen ei käsittääkseni tavalliset tabut autakkaan.

marco1
12.12.2012, 13.28
450kpl burana nelisatasia, siis 0,6 kappaletta per päivä.
Kuussatasia vähän vähemmän ja silti alle lääkärin määräysten mutta yli suositusten.

Minä olenkin kummajainen. Ei minua haittaa jos koskee tai sattuu. :p
Sitten lienee onnekas eikä ole koviin kipuihin tutustunutkaan. Toki niitä ei pelkällä ibuprofeenilla hoideta vaan se on isommassa cocktailissa mukana.

Markku Silvenius
12.12.2012, 13.37
LÄÄKKEET JA LISÄRAVINTEET URHEILUSSA : suorituskykyyn ja kehon koostumukseen vaikuttavat aineet-kirjassa on käyty tätä asiaa läpi 'asiapitoisesti'

Kirjan toimituskunta: Antti Alaranta Proviisori 2000, FaT 2006. Väitöskirja käsitteli urheilijoiden lääkeaineiden käyttöä ja dopingasenteita. Juha Hulmi LitM (2004), liikuntafysiologian jatko-opiskelija, (LitT),Liikuntabiologian laitos, Jyväskylän yliopisto. Väitöskirjan aihe: "Voimaharjoittelun ja proteiiniravinnon fysiologiset ja molekyylibiologiset vaikutukset". Joonas Mikkonen Farmaseutti 2003, elintarviketiet. yo 2002-. Valmistuu elintarviketieteiden maisteriksi 2008 pääaineena ravitsemustiede. Luennoinut ravitsemuksesta Farmasian tiedekunnassa sekä pitänyt ravitsemuskoulutuksia yrityksille. Jari Rossi FM 1999, FT 2003. Department of Internal Medicine, The University of Texas Southwestern Medical Center. Työskentelee post-doctoral fellow tutkijana Yhdysvalloissa lihavuustutkimuksen parissa. Antti Mero LitT 1987, Valmennusopin dosentti Liikuntabiologian laitos, Jyväskylän yliopisto. Päätutkimusalue nykyisin ”Harjoituksen, harjoittelun ja ravinnon fysiologiset vaikutukset elimistöön: erityisesti aminohappo- ja proteiiniaineenvaihdunta”.

En saa kirjasta provikkaa.

Urheilijat ja särkylääkkeet ei ole mikään uutinen, tää on vanhastakin vanhasempi aihe.

marco1
12.12.2012, 13.44
JHulmin blogi: http://lihastohtori.wordpress.com/
Voimapainotteinen (enimmäkseen perseestä viime aikoina) mutta asiaa myös lisäravinteista ja voinapeista.

kolistelija
12.12.2012, 14.26
Sitten lienee onnekas eikä ole koviin kipuihin tutustunutkaan. Toki niitä ei pelkällä ibuprofeenilla hoideta vaan se on isommassa cocktailissa mukana.
Tai sitten olen tutustunut riittävästi. Viisitoista murtunuttu luuta löytyy kehostani, joista mainitsemisen arvoisina kokoon parsittu nilkka ja ranne. Viimeisimpänä viime talvella onnistuneet viisi murtunuttu kylkiluuta, joista neljä samassa tällissä. Kertaakaan en ole kokenut nappeja tarvitsevani, toki leikkauksissa annetut erikseen. Olkanivelen haljettua kahtia jouduttiin turvautumaan morfiiniin kun kivusta johtuneet krampit vetivät olkapään luonnottomaan asentoon, se oli kivuista järjetön. Troppia annettiin kuitenkin vain kramppien lopettamiseksi, niiden loputtua en ottanut lääkkeitä. Eikä se ole mitenkään tyhmää, en vain ole kokenut tarvitsevani niitä.

Terveisin, "Itsesuojeluvaistoton (hölmö) adrenaliininarkki"

frp
12.12.2012, 14.40
Mulle (alkuvaiheen selkärankareuma) arvostettu ja palkittu lääkäri totesi että vedä vaan särkylääkettä naamaan tarpeen mukaan niin ne huippu-urheilijatkin tekee ja kirjotti reseptin että saa halvemmalla. Kysyin siis että pitäisikö pyöräilyä rajottaa kivun vuoksi. No, toistaiseksi olen kärsinyt silloin kipuja on tullut ja jättänyt tabletit väliin, mutta ehkä sekin aika tulee.

Eipä normaalit pääkivutkaan enää miltään tunnu sen jälkeen kun kerran on ollut aivokalvontulehdus...

marco1
12.12.2012, 14.44
Eihän ne kivut silloin ole kovia jos ei puudutusta tarvi. :) Kipu on hyvin subjektiivinen käsite ja toisaalta kipua vähentämällä voidaan joskus mahdollistaa nopeampi paraneminen sekä etuna vielä niiden tulehdusta vähentävä vaikutus.
Turha särkylääkkeiden popsiminen on yhtä tyhmää kuin niistä ehdottomasti kieltäytyminen, tavoitteena on kuitenkin paraneminen hölmöily / työkuntoon mahdollisuuksien mukaan.

Lasol
12.12.2012, 17.17
Eikai tän säikeen tarkotuksena ollut keulia kuka kestää eniten kipua ilman buranaa? Jatkakaa vaan, ei varmaan ketään haittaakaan, kuhan totesin. Oma osuuteni (tosin ei keulimista):

Itse syön todella vähän särkylääkkeitä, tosin jos on pahasti pää darrasta kipeä aamulla, myös siihen. Kuitenkin kokonaismäärä on niin pieni etten pidä tätä liiallisena douppaamisena. Lancelle kun suositeltiin, mietin hetken että miksi. Todennäköisesti siitä jotain pientä hyötyä on kerran Ferrari (maailman asiantuntevin dopinglääkäri) sitä suositteli. Uskoisin kuitenkin että ibuprofeeni liittyy Lancen kokonaiskoktailiin enemmän kuin että siitä olisi hyötyä yksittäisenä aineena. Mutu siis, ei tieto. Vaikka tästä olisi hyötyä, en usko että otan käyttöön. Voittaminen on kivaa, mutta kun harrastuksena tekee, ei viitsi itteensä rikkoa.

arctic biker
12.12.2012, 17.19
Mun ihan kohtuullisen ison kirurgisen operaation jälkeen sain Buranaa ihan reseptillä. Eka viikon kotiuduttaniani otin napin per päivä sitten jotenkin unohtui.
Toisaalta tähän ikään jos ei jotain paikkaa aamulla säre niin se on epänormaalia...

kolistelija
12.12.2012, 17.25
Eikai tän säikeen tarkotuksena ollut keulia kuka kestää eniten kipua ilman buranaa? Jatkakaa vaan, ei varmaan ketään haittaakaan, kuhan totesin. Oma osuuteni (tosin ei keulimista):

Itse syön todella vähän särkylääkkeitä, tosin jos on pahasti pää darrasta kipeä aamulla, myös siihen. Kuitenkin kokonaismäärä on niin pieni etten pidä tätä liiallisena douppaamisena. Lancelle kun suositeltiin, mietin hetken että miksi. Todennäköisesti siitä jotain pientä hyötyä on kerran Ferrari (maailman asiantuntevin dopinglääkäri) sitä suositteli. Uskoisin kuitenkin että ibuprofeeni liittyy Lancen kokonaiskoktailiin enemmän kuin että siitä olisi hyötyä yksittäisenä aineena. Mutu siis, ei tieto. Vaikka tästä olisi hyötyä, en usko että otan käyttöön. Voittaminen on kivaa, mutta kun harrastuksena tekee, ei viitsi itteensä rikkoa.
Ei tuossa keuliminen ollut taroituksena, kunhan vain toin esiin ettei kipu ole vierasta. Sry. :(

Tarpeen mukaan lääkkeitä syödään. Silloin ei ehkä kannata jos ei ole tarvetta. Olen vain huomannut että moni syö kipulääkkeitä jopa ennaltaehkäisemään (mahdollista, ehkä tulevaa) kipua. Vähän sama asia kuin se että vaaditaan antibioottia aina kun on flunssa.

PMoi
12.12.2012, 18.08
Eihän ne kivut silloin ole kovia jos ei puudutusta tarvi. :) Kipu on hyvin subjektiivinen käsite ja toisaalta kipua vähentämällä voidaan joskus mahdollistaa nopeampi paraneminen sekä etuna vielä niiden tulehdusta vähentävä vaikutus.
Turha särkylääkkeiden popsiminen on yhtä tyhmää kuin niistä ehdottomasti kieltäytyminen, tavoitteena on kuitenkin paraneminen hölmöily / työkuntoon mahdollisuuksien mukaan.

Suoritettuani lapalaskeutumisen Binisalemin tiellä ja kotiuduttuani 4päivää myöhemmin Son Serrasta hotellille ohjeena oli 1g parasetamolia päivässä. Kotimatkalle saattamaan suomesta saapunut lääkäri totesi että on aika ohut tuo lääkitys. Totesi että laitetaan lääkitys kohdalleen että voi hengittää ihan reippaasti niin saa keuhkopussi liikettä ja liikkuu siellä veri paremmin niin paraneminen nopeutuu ja komplikaation todennäköiyys pienenee. Lääkitykseksi tuli 3*600mg burana + 3*panacod päivässä. Vaivanahan oli poikkinasena solisluu ja 7 ylintä kylkiluuta joista 5 kahdesta kohtaa. Joku luunpää oli vielä tökännyt keuhkopussiin reiän. Sitten tuli syötyä 150g buranaa / 3kk.

timoe
12.12.2012, 21.54
Jottei totuus unohtuisi :)

Säikeen aloittajan referoimassa artikkelissa kiinnitettiin huomiota uuteen tutkimushavaintoon, eli suoliston läpä'isevyysesteen heikkenemiseen tulehduskipulääkkeen vuoksi.

Suolisto on myös tavallaan elimistön raja, sisäpinta, kun iho on ulkopinta. Näiden läpäisevyyden muutoksella on seurauksensa, kuten artikkelissa mainittu bakteerien pääsy vereen ja yleinen haitallinen tulehdusreaktion voimistuminen elimistössä. Vanhastaan tunnettuja jo vuosikymmenten ajalta ovat tulehduskipulääkkeiden aiheuttamat suolistoverenvuodot.

Eniten treenaava ei aina ole paras, vaan viisaimmin treenaava, ja tähän kuuluu optimoida harjoituksen levon jaravinnon suhde sekä terveydenhuolto, mm sairastumisen välttäminen ja tarvittaessa järkevä lääkitys. Viittaukset tulehduskipulääkkeiden harjoitusvaikutusta haittaavaan vaikutukseen ovat tunnettuja kai ennestään, samoin myös liiallinen antioksidanttien käyttö saattaa vaimenta elimistön harjoitusvastetta.

Vamman satuttua elimistö erittää vamma-alueelle prostaglendiineja, eli tulehdushormoneja, joiden tuotantoa siis tulehduskipulääkkeet estävät. On esitetty että evoluutio on säilyttänyt tämän prostaglandiinituotannon jostakin syystä, eli sen vaimentaminen voisi hidastaa paranemista vamman jälkeen. Tämän vuoksi on sitetty että kylmä ja parasetamoli olisi se oikea hoito vamman jälkeen (Parasetamoli vaimentaa kipuaistimusta aivoissa).

Treenata liikaa ja tai levätä suhteessa liian vähän buranan voimalla on vain silkkaa typeryyttä, harvemmin tn voittajan teko.

Oatmeal Stout
13.12.2012, 10.44
Kipu on siitä mukava tuntemus, että yli annoksina nautittuna sille tulee turtaksi ja lääkityksen tarve vähenee.
Minulta katosi kivut alakasvoista saatuani hieman hoitovirhettä lyhennettyäni polkupyörää pakettiauton perään. Normaali tunto oli kyllä, mutta noin neljännesvuosisata meni mukavasti hammaslääkärin suhteen, kun parhaimmillan ylähampaita juurihoidettiin ilman puudutusta. Nykyinen hammaslääkäri yllättyi kun kivun tunteminen palasi kesken porauksen vuosituhannen alussa, mutta hänkin toipui siitä ihan miehekkäästi. Muutama vuotta hoidettiin kaikki paikkaukset paikallispuudutuksella ja nyt tilanne on aika normaali.
Pari kertaa kivut ovat menneet yli viisikymppisenäkin yli rajan tahdonalaisesta ei_tahdonalaiselle hermostolle, jäätynyttä olkapäätä kuntouttaessa ja kun reisilihaksen polveen kiinnittävä jänne tulehtui kunnolla. Kummallakin kerralla tuli nautittua aika tuhdisti tulehduskipulääkettä, että kipuun reagoiminen tuli takaisin tahdonalaisen hermoston hallintaan.
Luiden murtaminen on pehmytkudosvaurioihin nähden mukavampaa, ettei luissa ole hermoja.

Kuitenkin puhtaan pyöräilyn illuusion vuoksi käyn pimeässä ottamassa lumelääkityksenikin.

tempokisu
19.12.2012, 11.16
Kipu on siitä mukava tuntemus, että yli annoksina nautittuna sille tulee turtaksi ja lääkityksen tarve vähenee.
.

Sulla ei varmaan ole migreeniä?
Siihen ei turru, ei totu, ei todella. Ennaltaehkäisevän lääkityksen ( mun tapauksessa siis botox) hakee ihan mielellään.

Oatmeal Stout
19.12.2012, 13.43
Sulla ei varmaan ole migreeniä?
Siihen ei turru, ei totu, ei todella. Ennaltaehkäisevän lääkityksen ( mun tapauksessa siis botox) hakee ihan mielellään.
Siis migreenikohtauksessa kipu on niin paha, että menetät tajunnan ja tunnet tajuttomanakin kipua?
Ei sikseen amputoituja raajoja särkee enkä ole kenenkään luusyöpää sairastavan turtuneen kipuunsa - lähinnä väitteeni toimii äkillisiin kipuihin, joista menee kymmenissä sekunneissa taju ja sitä kun toistaa, niin aivot eivät välttämättä reagoi enää samalla tavalla.
Ennalta ehkäisevällä lääkityksellä käsittääkseni estetään oireiden tuloa, ei lievennetä.

tempokisu
20.12.2012, 14.31
Siis migreenikohtauksessa kipu on niin paha, että menetät tajunnan ja tunnet tajuttomanakin kipua?
Ei sikseen amputoituja raajoja särkee enkä ole kenenkään luusyöpää sairastavan turtuneen kipuunsa - lähinnä väitteeni toimii äkillisiin kipuihin, joista menee kymmenissä sekunneissa taju ja sitä kun toistaa, niin aivot eivät välttämättä reagoi enää samalla tavalla.
Ennalta ehkäisevällä lääkityksellä käsittääkseni estetään oireiden tuloa, ei lievennetä.

En yleensä sano näin, mutta tämän migreeni-asian kanssa ehkä ei kannata väitellä mun kanssa, tai edes että eikös se mene näin?
Ensinnä. Tajuttomana ei tunne kipua, sitä joskus itse asiassa toivoisi että taju menisi ei kipu tuntuisi, monta kertaa tipassakin kun oon niin annetaan unilääke niin nukun sen kivuliaimman vaiheen ohitte. Monta kertaa myös joku toinen kipu voi ns. laukaista myös migreenin, tosin välillisesti.
Ennalta ehkäisevä, tai ns. estolääke ei ole sellainen joka ehdottomasti ehkäisee kohtaukset, mutta vähentää kohtausten määrää, ja MYÖS vaikuttaa siten että kohtaukset on lievempiä ja ainakin itsellä varsinainen kohtauslääke on sitten tehonnout paremmin.
Niin.
Kipu ja sen kokeminen, samoin kun migreeni on sitten myös yksilöllinen juttu. Joku saa avun jostain lääkkeestä/hoidosta joka toiselle ei taas auta ollenkaan. Kohtaukset voi olla erilaisia, itellä on ikävä kyllä pahimmasta päästä ellei pahin. Kun on ollut pahoja kohtauksia, alkaa tulla myös pelko niitä kohtaan. Joillain migreeni helpottaa iän myötä, mutta itselläni kohtaukset ovat pahentuneet, nuorempana ja koululaisena oli vain jumputus ja valo/ääniherkkyys. Migreeni paheni erityisesti silloin kun kilpailin, ja tämä oli yksi aika oleellinen syy siihen miksi lopetin.

Ohiampuja
08.09.2014, 22.50
Mitäs eroa näillä yleisimmillä särkylääkkeillä oikein on? Siis ketoprofeiinilla ja ibuprofeiinilla?

Sen tiedän että paracetamol on lempein, mutta nuo kaksi ekaa lähinnä kiinostaa.

mutanaama
09.09.2014, 00.14
Keto tehoaa nopeammin, se kun muuttuu nopeammin sellaiseen muotoon, että kroppa voi sitä hyödyntää. On myös ärtsympää vatsalle kuin ibu. Näin mulle tuon selitti joku lääkemyjä apoteekissa

Smo
09.09.2014, 08.06
Mitäs eroa näillä yleisimmillä särkylääkkeillä oikein on? Siis ketoprofeiinilla ja ibuprofeiinilla?

Sen tiedän että paracetamol on lempein, mutta nuo kaksi ekaa lähinnä kiinostaa.

Paracetamooli ei vaikuta tulehdukseen ..

marmar
09.09.2014, 08.45
Tarpeen mukaan lääkkeitä syödään. Silloin ei ehkä kannata jos ei ole tarvetta.

Juurikin näin. Mulla oli peräkkäin käsileikkaus ja 2 viisaudenhampaan poistoa. Leikkauksen jälkeen sain burana 800 ja panacodia. Alkuun söin maksimiannostuksen, mutta aika nopsaan kipu väheni niin, että jätin pois. Viisaudenhampaan poistossa sain uudet reseptit, mutta jätin käyttämättä ja söin samoja pillereitä, joita jäi yli edellisellä kerralla. Kaikenkaikkiaan taisin syödä alle 2% reseptin määrästä. Miksei noita saa pienissä paketeissa? Jos tietää kipukynnyksen olevan korkea ja fysiikan olevan kohtuu nopeasti paranevaa tyyppiä, niin vois ottaa ensin pienen annoksen ja jos ei pärjää, niin sitten hakea lisää samalla reseptillä. Ei pitäis olla ylivoimaista saada aikaan reseptiä, jossa on maksimimäärä, mutta voi ostaa pienempiäkin mutaman tabun paketteja.

Itse vältän "viimeiseen saakka" kipulääkkeitä. Musta tuntuu, että jos joka pikku särkyyn syö aina pilleriä, niin toleranssi kasvaa niin paljon, että ison pipin tullessa ei enää auta. Mitä sitten, jos särkylääkkeitä popsii päivät pitkät ja toleranssi lääkkeelle kasvaa ja tulee iso pipi? Vahvempaa huumetta naamaan :seko:

Tiedän tapauksia, jossa lievempään särkyyn on reseptillä posittu buranaa ja panacodia kuukausia ja valitettu että ei tehoa. Lääkäri lopulta haittavaikutusten tullessa poistanut lääkkeet ja potilas ei huomannut mitään vaikutusta. Lopulta kun lääkäri meinasi, että ei löydy pilleriä, niin säryt parani itsekseen:seko:

Kai sitä särkylääkkeiden kanssa potilas itsekin voi järkeä käyttää ja pienennellä lääkärin määräämiä annoksia, eikä vetää täyttä sarjaa vaan sen takia, kun reseptissä lukee.

Olen itsekin joskus hölmöillyt ja vetänyt treenin, jonka jälkeen (2 päivää myöhemmin) paikat on niin kipeät, että liikkuminen ei meinaa onnistua. Periaatteen vuoksi en syönyt särkylääkkeitä. Jos hölmöilee, niin sitten kestää myös seuraukset ja muistaa ottaa seuraavalla kerralla rauhallisemmin. Treenin aiheuttama kipu on sitä, kun heikkous poistuu ruumiista ;)

toripolliisi
09.09.2014, 10.06
Musta jonkin on kyllä pahasti vitullaan, jos pitää vetää mietoja kipulääkkeitä, että voi treenata?!?! Oon kolistelijan kanssa samaa mieltä, että tiettyyn asti kipu on vaan hyvästä. Kipu oikeastaan kertoo sen, että miten kovaa sitä tulee treenattua ja ennen kaikkea treenaako oikein ja oikealla tekniikalla. Toisaalta kipu myös kertoo sen, että milloin on syytä levätä.. Tässä vaiheessa mennään pahasti metsään, jos lepo korvataan kipulääkkeillä. Itsellä repesi alkukesästä pohjelihas. Lääkärin suositus oli vetää kuurina Burana 800mg. Tässä tapauksessa ideahan on oikein, eli hoidetaan tulehdus pois kipulääkkeillä. Itsellä kävi kuitenkin niin, että parin ekan päivän jälkeen unohdin jo ottaa kipulääkkeet, joten pelkällä levolla tuli hoidettua jalka kuntoon.. Välilevy prolapsin aikana söin kyllä mielelläni kipulääkettä, oli meinaan sen verran kipeä, että yleensäkin päivistä selviäminen vaati sitä. Sitä mukaa kun kipu lieveni niin kipulääkkeet poistuivat ruokavaliosta.
En ole huippu-urheilija, joten en ota kantaa heidän kipulääkkeiden popsimiseen..

Ohiampuja
09.09.2014, 11.55
Minä sain polvivikaan lääkäriltä ohjeen, että syö vaikka lääkkeitä jos tarvitset mutta älä jätä liikuntaa sen takia...

Mutta tehdäänpä tarkempi kysymys. Jos olet lähdössä vaikkapa vaellukselle tai matkoille ja haluat ottaa mukaan EA-tarvikkeisiin särkylääkettä, niin mitä sinne kannattaa ottaa? Burana 400 vai Ketorin 25?
Joskus luin lehdestä että nämä Buranat voi olla pahasta sisäelimille, jos on nestehukkaa samaan aikaan. Ja siksi pitkillä hiihto/pyörälenkeillä mukana on kulkenut aina muutama Panadol. Harvoin olen tarvinut, mutta varmuuden vuoksi...

big4man
09.09.2014, 12.02
Juoksija-lehdessä oli vuosi tai pari sitten Suomen Olympiamaajoukkueen (yleisurheilu) lääkärin kirjoitus tulehduskipulääkkeiden käytöstä. Tiivistetysti hänen sanomansa oli se, että tulehduskipulääkkeet ovat ehdottomasti pakollisia silloin, kun on akuutti tulehdustila päällä, mutta tällöinkin lääkitystä saisi pitää vain pari päivää. Idea ei ole niinkään poistaa kipua, vaan hillitä tulehdustilaa. Pidempiaikainen tulehduskipulääkekuuri heikentää kehon oman "tulehduskipulääkkeen" muodostusta ja hidastaa palautumista treenistä.

Ketjureaktio
09.09.2014, 12.23
Jaa. Selkäkipu joka estää normaalin askelluksen juostessa, tai ei salli normaalia elämistä maastopyörän päällä, on selätettävissä (hah) Ibumaxilla. Ibumax mahdollistaa siis lenkkeilyn sujuvuuden, joten ilman muuta käytän sitä kun ei selkäkivun alkulähdettä ole pystytty paikallistamaan ja parantamaan vuosien aikana.

Treenistä palautumiseen käytettävästä särkylääkekuurista ei ole kokemusta, mutta ei sekään nyt aivan mahdottomalta ajatukselta kuulosta. Vanha kansahan uskoo että mitä enemmän kipua ja hikeä, sitä parempi lenkki on. Mutta miehekkyydellä ei valitettavasti aina taida olla kovin paljoa tekemistä treenin ja palautumisen laadun kanssa.

Oatmeal Stout
09.09.2014, 12.44
Mutta tehdäänpä tarkempi kysymys. Jos olet lähdössä vaikkapa vaellukselle tai matkoille ja haluat ottaa mukaan EA-tarvikkeisiin särkylääkettä, niin mitä sinne kannattaa ottaa? Burana 400 vai Ketorin 25?
Voltaren 50mg Rapid ja Paramax 1000 on siedettävä yhdistelmä.

toripolliisi
09.09.2014, 12.44
Minä sain polvivikaan lääkäriltä ohjeen, että syö vaikka lääkkeitä jos tarvitset mutta älä jätä liikuntaa sen takia...

Joskus luin lehdestä että nämä Buranat voi olla pahasta sisäelimille, jos on nestehukkaa samaan aikaan. Ja siksi pitkillä hiihto/pyörälenkeillä mukana on kulkenut aina muutama Panadol. Harvoin olen tarvinut, mutta varmuuden vuoksi...

Jos et reseptiä saa burana 800mg, niin sit burana 400mg ja niitä pari. Buranan kanssa toimii hyvin yhteen panadol 1g, koska vaikuttavat eri reseptoreihin. Satunnaisesti jos kipulääkettä syö niin tuskin kannattaa haittavaikutuksia hirveästi miettiä, mikäli ei ole jotain hälyyttävää terveydellistä syytä.

Ohiampuja
09.09.2014, 15.06
Juu, mutta missä napeissa on eniten potkua niissä vikatilanteissa, joihin reissussa saattaa ajautua... Paramax 1000 ja Burana 800 kuulostaa hyvältä. Numerot on isoja. :)

sledgehammer
09.09.2014, 15.13
Burana 800 on depotti (vai olisko sitäkin nopeana saatavilla). Parempi ottaa 400 tai 600, jos tarvii nopeasti vaikuttavaa. Mä en noista muuten tiedä, kun syön särkylääkkeitä ehkä kerran vuoteen, jos sitäkään.

Smo
09.09.2014, 16.09
Vaelluksella on hyvä olla myös tulehduskipulääkettä .. voisin kuvitella että jotkut polvikivut tms voivat osin johtua myös tulehduksesta

toripolliisi
10.09.2014, 10.40
Burana 800 on depotti (vai olisko sitäkin nopeana saatavilla). Parempi ottaa 400 tai 600, jos tarvii nopeasti vaikuttavaa. Mä en noista muuten tiedä, kun syön särkylääkkeitä ehkä kerran vuoteen, jos sitäkään.

Sama vaikutusaika kaikissa kolmessa, eli noin 30-60min päästä rupeaa vaikuttamaan. Mutta tarjolla on myös 800mg depot tablettiakin, mut se on sit ihan eri juttu. Itse työnpuolesta todennut, että 1g panadol/vastaava ja burana 800mg ovat toimivin setti. Onhan noita zippejä ja muita nopeita kipulääkkeitä, mut jos ei halua kantaa repullista tabuja niin ottaisin tota em. comboa. Jos en väärin muista niin buranan maksimi anokset ovat 1600mg kerta ja 3200mg vrk, joten akuutissa vaiheessa saa vetä aika huoletta, että pääsee metsästä pois :D

Ohiampuja
11.09.2014, 12.03
Tämä nyt ei liity urheiluun suoranaisesti.
Mutta kävin juuri lääkärillä tarkastuksessa noiden murtumien takia ja hän kyseli lääkkeiden syönnistä. Sanoin että aika vähällä olen koettanut tulla toimeen, että pieni kipu pitäisi liikkeet varovaisena ja ehkäisisi revähtymiltä etc.

Niin lääkäri sanoi että lääkkeitä pitää syödä kunnolla, niin paljon että kivut eivät haittaa normaalia hengitystä. Kertoi että jos kipujen takia hengitys jää pinnalliseksi ja sen seurauksena keuhkotuuletus vajaaksi, niin se lisää tulehdusriskiä.
Ja sanoi että ei niin tehokkaita nappeja olekkaan, että niiden takia ihminen itseään rikkoisi.

Eli minulle jäi semmoinen mielikuva, että tämä lääkkeiden syöminen tai syömättä jättäminen on aika monitahoinen juttu. Jos ei kärsi kivuista, niin ei sitten tarvitse syödä. Mutta turha jättää lääkkeet syömättä macho-perusteilla. Tyyliin kovat jätkät ei nappeja käytä. Tai ainakaan tällaisten foorumi-tekstien perusteella ei kannata säädellä lääkitystään, vaan keskustelee tilanteesa henkilökohtaisesti sen hoitavan lääkärin kanssa.

Nyt repussa 100 kpl Ibusal 600 mg.

toripolliisi
11.09.2014, 12.15
Mutta tuokin on vaan yhden lääkärin mielipide? Tämä ei nyt liity sinuun ohiampuja, eikä mihinkään muuhunkaan, vaan tekstisi herätti ajatuksen? Millainen lääkäri on oikea "mies" sanomaan, että kuuluuko vai eikö kuulu? Perustaako em. lääkäri mielipiteen johonkin tutkimukseen tai faktaan? Voisin kuvitella, että huippu-urheilijoiden erikoislääkärit voivat olla jo aika hyvin jäljillä urheilijoiden kivunhoidosta, mutta toimiiko heidän vinkit tällaisilla harrastajilla tai aktiiviharrastajilla? Itse syön kipulääkettä silloin ku kipu on tarpeeksi arkeahäiritsevä. Joskus saatan ottaa kipulääkkeen todella jumisiin lihaksiin, mutta en aina. Toisaalta, eipä mulla viime aikoina hirveästi ole ollutkaan minkäänlaisia rasituskipuja, vaan sit kerralla lepoa vaativia ongelmia. Mikäli levossa olen pärjännyt mukavasti niin en ole kipulääkkeitä napsinut. Tähän asiaan ei taida olla yhtä oikeaa vastausta.

cobbo
11.09.2014, 13.11
Oman kokemuksen ja satunnaisten aiheesta luettujen juttujen pohjalta mutua: kipuaistimukset eivät ole ihan simppeleitä, ja joskus voi olla ihan paikallaan rauhoittaa tulehdusreaktiota tai estää virheellisten liikeratojen kehittyminen koska kipeää paikkaa kuitenkin varoo liikkuessaan. Kipu voi myös kroonistua eli jäädä päälle pidemmän aikaa jatkuessaan, eli senkin takia mikään hampaat irvessä sinniminen ei ole IMO välttämättä fiksua.

Monesti jossain selkäjumeissa tai noidannuolessa saa tilanteen pahenemisen katkaistua parin päivän buranakuurilla tai vaikka relaksantilla, vaikka kipu ei sinällään invalidisoiva vielä olisikaan. Jatkuva varmuuden vuoksi napsiminen, varsinkin vatsaa ärsyttävien lääkkeiden, ei tietty ole perusteltua. Mutta jos joku paikka on rehellisesti kipeänä niin otan enempää murehtimatta itsemäärättynä kuurina jokusen päivän buranaa. Niinkuin joku sanoi, ei käsikauppalääkkeillä saa hajonnutta paikkaa niin turraksi että sen voisi vielä pahemmin rikkoa huomaamattaan.

Äsken oli reissussa sen verran äkäinen tauti että burana ei jaksanut pitää kuumetta kuosissa (pakko oli kuitenkin kyetä kotiinpäin siirtymään), ja joskus on ollut kolahtanut olkapää niin kipeä että ibuprofeeni pelkästään riitti maksimiannoksellakin vain kivun pahimman terän taittamiseen. Siltä pohjalta komppaisin sitä että ensiapulaukussa voisi olla burana + parasetamoli -yhdistelmä.

sledgehammer
11.09.2014, 13.53
Ainakin polvileikkauksen jälkeisessä kuntoutuksessa totesin ylenmääräisen lääkkeiden syönnin huonoksi jutuksi. Kun söi lääkkeitä reilusti, rasitti jalkaakin yli sen luonnollisen kipukynnyksen ja siitä olisi seurannut sellainen oravanpyörä, että lääkkeitä saisi vetää koko ajan. Saahan kipeä kohta särkeä, jos se edes levossa on ok. Koko kuntoutusvaiheenkin sille piti antaa "happea" vähän sillä mentaliteetilla, että vähän pitää sattua, muttei liikaa. Jätin syömättä kaikki bentsot yms kovemmat särkylääkkeet ja buranaa napsin pari kertaa päivässä. Silloin jalka oli ns. normaalissa tilassa ja sitä uskalsi rasittaa kivun sallimissa rajoissa.

Buranatkin olisi voinut periaatteessa jättää syömättä, mutta lääkäri käsi vedellä niitä tulehduksen torjumiseksi/hillitsemiseksi. Kaikki panacodit jäi syömättä, kun en tuntenut tarvitsevani niitä. Mun mielestä ei oo mitään järkeä vetää noita kaksin käsin varoiksi. Mitä liikuntaan ja särkylääkkeisiin tulee, niin en kyllä lähde edes lenkille, jos se vaatii alle lääkintää. Paikat saa tulla touhusta kipeäksi ja ei siinä sen kummempaa. Sitten palautellaan sen verran, että kestää taas painaa menemään. Se nyt olis kaiken huippu, että työllä ja vaivalla hankittuihin terveisiin lihaskipuihin tarttis alkaa vetämään pillereitä. Menis hyvä jumi kokonaan haaskoon :D

vuohi
11.09.2014, 15.36
Johonkin oikeaan vammaan/tulehdukseen/niistä kuntoutumiseen on ihan perusteltua ja järkevää syödä tulehduskipulääkkeitä. Eri asia sitten jos joka viikko alkaa olemaan jotain pikku kremppaa mihin on varmuuden vuoksi parempi syödä buranaa, siinä kohtaa lääkkeiden riskien lisäksi on riski saada joku vakampikin vamma selkeästi virheellisen harjoittelun tai puuttellisen kehonhuollon takia.

Veikkaan, että moni syö mielummin vähän buranaa kuin näkee vaivaa muuttaa tai keventää viikoksi harjoitteluaan, saati sitten venytellä yms. kunnolla...

YT
11.09.2014, 16.27
Buranatkin olisi voinut periaatteessa jättää syömättä, mutta lääkäri käsi vedellä niitä tulehduksen torjumiseksi/hillitsemiseksi. Kaikki panacodit jäi syömättä, kun en tuntenut tarvitsevani niitä.
Sama juttu leikkauksen jälkeen. Ibuprofeenit söin, koska se vähensi turvotusta, mutta panacodit meni parempiin suihin.

tempokisu
12.09.2014, 15.20
Mikä leikkaus oli? Ei varmaan masua avattu, tai olkapäätä leikattu. Niiden jälkeen tarvitsee kipulääkettä; kaikkea kipua ei pysty lääkitsemään, mutta kamalinta tuskaa on ihan hyvä helpottaa alussa.
Mitään yleispätevää ohjetta tarviiko särkylääkettä vai ei, ei olekaan koska ihmiset ovat erilaisia. Se että ottaa särkylääkettä "että pääsee taas meneen" on mielestäni väärä periaate, kipu on sen merkki että pitäisi levätä.

sledgehammer
13.09.2014, 11.08
Olkapää puukotettiin vuosi sitten (solisluusta pätkä pois ja hermoille lisää tilaa) ja Eturistisiteen rekonstruktio Toukokuussa. Molemmat meni ihan nätisti buranan voimalla. Tottakai alkuun oli oltava varovasti ja väärät liikkeet sattui, mutta levossa ei ollut kipuja, niin ei se niin kamalaa ollut. Nyt kaapissa olis narkkarille kunnon arsenaali tavaraa, millä vetää pääsekaisin, kun jäi itseltä käyttämättä. Koiven leikkauksessa alkoi puudutus vielä pettämään. Siinä tuli oikeasti huono olo, kun mansetti alkoi painaa suoraan sanottuna ihan perkeleesti. Leikkaus oli kuitenkin niin loppuvaiheessa, että päätin sinnitellä, ettei olisi nukutettu parin minuutin takia. Nukkumatti kyllä tarjosi ihan molempia vaihtoehtoja ja itse tuon valinnan tein. Pyysin, etteivät tökkää enempää fentanyliä käteen kun olo pysyi yhtä paskana, tuli vaan sekava olo siihen lisäksi. Siihen kamalaan puristukseen/tykytykseen se ei auttanut ollenkaan. Reiät vedettiin äkkiä nitojalla kiinni, kun ei ollut aikaa neuloa. Hyvin ne silti parani.

tempokisu
14.09.2014, 23.15
^ Kun heräsin olkapääleikkauksesta, niin kipu oli toiseksi hirveintä mitä ikinä. Masuleikkaus oli kipeämpi. Itkin että MIKSI? piti leikata, olisi se menny itelläänkin varmaan.... Kipu aiheutti samalla kamalan migreenikohtauksen, ja nukutuksien jälkeen oksentelen aina. Mä ajattelin ...toivoin että kuolen. Vaikka oli semmoinen "kipupallukka" rinnuksissa ja ihan kunnollista kipulääkettäkin, niin kamala kärsimys.
Masuleikkauksen jälkeen on tietysti ihan kaamea olo koska sisuskaluja on perusteellisesti möllätty ja leikelty. En pystynyt liikkumaan ollenkaan, ja letkuja meni joka puolelta ( katetri 1masu ja 2pisu, nenämahaletku, nestetippa, kiputippa...) Ensimmäisen yön hoitaja piti mua kädestä kiinni ( yksityissairaalassa tällainen on vain mahdollista...) aattelin ettei tämmöistä kipua olekaan. Onneksi pisukatetrin sai pois, se oli kamala.
Masukipu kuitenkin alkoi helpottaan nopeasti, vaikka turvotus pysyi pitkään.
Olkapään kanssa olin kotona 2 päivää ja lähdin sitten töihin, sama kipu se kotonakin on. Ja oli pitkään kipeä.

Kaikki muut leikkaukset ovat olleet ihan "mukavia".

Hääppönen
16.09.2014, 12.36
Täällä vähän näkemystä asiaan: http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1288738573308.html?pos=ok-nln

thunder
19.09.2014, 21.38
Välillä kolottaa niin, että joutuu 600 mg buranaa illalla ottamaan. Jos siihen kuolee, niin onpahan syy sillekin.