Näytä tavallinen näkymä : Iskaripumput
 
 
Onko kaikissa iskaripumpuissa ominaisuutena, että kun suuttimen irroittaa iskarin venttiilistä niin paineita häviää siinä pikku sihauksen yhteydessä ~20PSI?
Vai onko se vain, että PRO-merkkinen ei olekkaan ihan niin pro? Jos näin on niin minkä valmistajan pumppu on pommin varma?
Ei sieltä iskarista painetta häviä. Sihahdus pääsee kun ilma tyhjenee pumpun letkusta. Venttiili kyllä sulkeutuu ennen kuin kierteet loppuu.
Sitten kun taas kiinnität letkun iskarista virtaava ilma täyttää letkun ja paine tasaantuu koko tilavuudelle ja susta vaikuttaisi siltä, että painetta häviää.
Joissain pumpuissa (Topeak, Manitou) on hermoheikoille ihmisille erillinen lukitus :)
Verska-Vesa
13.11.2012, 11.24
Jos pumppusi toimii niinkuin pitääkin, se sulkee venttiilin ennen kuin kuuluu se sihahdus, ja sihahdus tulee pumpun letkusta purkautuvasta paineesta.
Nyt jos liität pumpun uudestaan venttiiliin, iskarisi paineistaa pumpun ja letkun uudelleen, jonne se 20 psitä katoaa.
Usko vaan sitä lukemaa heti kerralla, äläkä tarkista sihauksen jälkeen, niin siellä pysyy se paine mitä halusitkin laittaa.
Kyllä niitäkin pumppuja on jotka päästää ilmaa,yx mun FOXi tekee sitä että päästää vähän mutta ei joku merkitön ja DNM iskaripumppu.
DNM on mulla tarkin kun se kierretään venttiiliin ja sitten pyöritetään pumpun letkua jossa on venttiili joka päästää ilman mittarille ja käänteisesti takaisin.
Itselläkin on tullut vastaan Rockshoxin iskaripumppu, joka vuotaa hieman painetta ennenkuin schrader-venttiili sulkeutuu. Mutta vuotaminen tapahtuu vain joillain venttiileillä, johtuen venttiilien mitoituksien eroista (toisissa se venttiilin sielun tappi tulee pidemmälle kuin toisissa). Toisella nimettömällä iskaripumpulla (tämäkin siis "tavallisella" suuttimella ilman erillistä venttiilin tapin ruuvisäätöä) taas ei ole vuotanut (lukuunottamatta tietysti sitä pumpun letkussa olevaa painetta) mikään tähän mennessä kokeilemani venttiili.
Ollaan tuolla Fillariosassa tultu siihen tulokseen että pumppu kuin pumppu päästää avatessa n.5 psi.tä , tatkastus mittaus pumpun irroittamisen jälkeen osoittaa tämän vähenemisen.
Verska-Vesa
13.11.2012, 13.52
Ollaan tuolla Fillariosassa tultu siihen tulokseen että pumppu kuin pumppu päästää avatessa n.5 psi.tä , tatkastus mittaus pumpun irroittamisen jälkeen osoittaa tämän vähenemisen.
Ei sitä voi tarkastaa enää pumpun irrotuksen jälkeen, koska aina kun siihen kytkee pumpun (tai pelkän painemittarin) uudestaan, iskari paineistaa pumpun/mittarin, jolloin paine iskarissa pienenee hiukan. Iskarin ilmajousen tilavuus on niin pieni, ja paine-ero ilmajousen ja normaalissa ilmanpaineessa olevan pumpun/mittarin välillä on niin suuri, että aina siellä jousessa paine pienenee merkittävästi, varsinkin jos pumpussa/mittarissa on pitkä letku.
Renkaan voi tarkistaakin jälkikäteen, koska ilmatilavuus on niin suuri verrattuna pumppuun, ja paine-ero taas niin pieni, ettei se renkaan paine siitä tuntuvasti muutu.
Täytyy sanoa, että tuon lausunnon takia Fillariosan asiantuntevuus kärsi silmissäni kovan kolauksen.
Vertti83
13.11.2012, 14.20
Totahan voi periaatteessa testata siten, että  jos esim laitat iskariin 150psi painetta, ruuvaat letkun irti, ruuvaat  takaisin ja katso mikä on paine. Tämän jälkeen toista sama, paitsi että  älä ruuvaa pumppua takaisin ihan kiinni asti, vain siihen asti että venttiili ei aukea ja  painetta ei vielä pääse letkuun. Tässäkohtaa pumppaa siihen letkuun se  sama 150psi(paine pitäisi siis olla sama ilmakammiossa ja letkussa) ja sitten ruuvaa kiinni asti. Jos painetta tosiaan on  hävinnyt niin se pitäisi näkyä tässäkohtaa, vaikka toisaalta jos pumpun  suulake on niin huono että se päästää painetta niin sinne ei kyllä taida  saada pumpattua yhtään painetta niin että pysyisi letkussa, ennenkö  venttiili ilmakammioon aukeaa...
Ei sitä voi tarkastaa enää pumpun irrotuksen jälkeen, koska aina kun  siihen kytkee pumpun (tai pelkän painemittarin) uudestaan, iskari  paineistaa pumpun/mittarin, jolloin paine iskarissa pienenee hiukan.  Iskarin ilmajousen tilavuus on niin pieni, ja paine-ero ilmajousen ja  normaalissa ilmanpaineessa olevan pumpun/mittarin välillä on niin suuri,  että aina siellä jousessa paine pienenee merkittävästi, varsinkin jos  pumpussa/mittarissa on pitkä letku.
Käyttäjän kannalta on ihan sama missä vaiheessa iskarin paine vähenee, kun joskus tarkistusta tehdessä pitää kuitenkin laittaa pumppu kiinni jolloin mittarissa on vähemmän painetta ja pitää pumpata lisää. Jokainen ilmaiskaria käyttänyt yleensä muistaa oman pumpun painelukemat jotka pitää saada tauluun jotta iskarin toiminta olisi kohdallaan.
 Täytyy sanoa, että tuon lausunnon takia Fillariosan asiantuntevuus kärsi silmissäni kovan kolauksen.
Itse asiassa sen pitäisi lisääntyä, koska havainto tukee suoraan teoriaa, vaikka taustoja ei ole jaksettu teorian kautta selvitellä. Minä olisi ollut huolissani jos olisi väitetty, että heillä on myynnissä joku parempi pumppu jolla ilmiötä ei esiiny.
Jake_Kona
13.11.2012, 15.13
Ei sitä voi tarkastaa enää pumpun irrotuksen jälkeen, koska aina kun siihen kytkee pumpun (tai pelkän painemittarin) uudestaan, iskari paineistaa pumpun/mittarin, jolloin paine iskarissa pienenee hiukan. Iskarin ilmajousen tilavuus on niin pieni, ja paine-ero ilmajousen ja normaalissa ilmanpaineessa olevan pumpun/mittarin välillä on niin suuri, että aina siellä jousessa paine pienenee merkittävästi, varsinkin jos pumpussa/mittarissa on pitkä letku.
Renkaan voi tarkistaakin jälkikäteen, koska ilmatilavuus on niin suuri verrattuna pumppuun, ja paine-ero taas niin pieni, ettei se renkaan paine siitä tuntuvasti muutu.
Täytyy sanoa, että tuon lausunnon takia Fillariosan asiantuntevuus kärsi silmissäni kovan kolauksen.
Omassa pumpussani on "keskinipukan painajavipu" joka avaa tai sulkee iskarin ja pumpun välisen painejaon. Kun sen vapauttaa ennen pumpun irroitusta ei hukkapaineita juurikaan tule.
Muutenkin luottaisin pyöräliikkeen ammattitaitoon. Heilläkään ei varmaan ole kaiken maailman erillaisia pumppuja jaksa ryhtyä analyyttisesti painetasoista asiakkaan kanssa keskustelemaan, siitä kun ei tule yhtään tiliä.
Sitten on näitä auton rengaspaineentarkistusmittareita joissa mittauspainekammio on erittäin pieni. Jos haluaa jälkikäteen tarkistaa mikä paine on sellaisella vaikka. Ei paljon ylimääräistä suhahdusta tule.
Ja kokeilee monta kertaa saadakseen selville kuinka paljon per laaki paine laskee iskarissa. Lisäksi ei ne analoogiset mittarit ole edes kovin tarkkoja... 175 psi noin suurin piirtein, öpout.
Verska-Vesa
13.11.2012, 15.15
Käyttäjän kannalta on ihan sama missä vaiheessa iskarin paine vähenee, kun joskus tarkistusta tehdessä pitää kuitenkin laittaa pumppu kiinni jolloin mittarissa on vähemmän painetta ja pitää pumpata lisää. Jokainen ilmaiskaria käyttänyt yleensä muistaa oman pumpun painelukemat jotka pitää saada tauluun jotta iskarin toiminta olisi kohdallaan.
Jos sopiva paine on haettu perstuntumalla, on tosiaan ihan sama vaikka käyttäjä kuvittelee iskarinsa paineen olevan oikeasti pienempi mitä se todellisuudessa on. Kunhan vaan tietää, mikä lukema on hyvä, ja mittaa sen lukeman joka kerta samalla tavalla, ei sen lukeman tarvitse vastata todellista painetta.
Mutta jos joku säätää vain jonkun suositustaulukon mukaisesti (kai niitäkin ihmisiä on?), niin jälkikäteen tarkistamalla tulee pumpattua aiottua kovemmat paineet iskariin, jos luulee, että paine putosi jo pumppua irti ruuvattaessa eikä vasta uudelleen kiinnitettäessä.
Mutta eikö yksinkertaisinta olisi vain pumpata paineet sopiviksi kerralla, eikä tarkistella jälkikäteen, näin siellä jousessa on juuri se paine mitä mittari pumpatessa näytti (jossei mittarin epätarkkuutta oteta huomioon)?
Onko joku täällä paineen alenemista pumpun irroituksessa havainnoinut tarkistanut näitä jälkipaineita jotenkin muutoin kuin kytkemällä takaisin sen mittarin/pumpun?
Jos on, niin olisi kiva kuulla miten?
jannevaro
13.11.2012, 15.56
Ihan samalla tavalla kun lyön maantiekonkeliin 8Kbar painetta niin aikamoinen pihaushan siitä kuuluu kun pumpun irroittaa prestaventtiilistä, mutta ei ikinä ole mieleenkään tullut että ilmaa pihisisi renkaasta eikä pumpusta.
Nostellaas, elikkä mikäs tuommosessa zefalin (motonet) iskaripumpussa on kun pumppaan sen n.100psi ja sitten irroitus venttiilistä ja takas niin näyttää että painetta ei olisi ollenkaan iskarissa? Onko käyttäjävika/iskarissa jotai häikkää?
Puuttumatta pumpun merkkiin,niin kuulostaa käyttäjähäröltä.
 Mikä paine iskarissa oli kun aloit lisäämään sinne ilmaa ,jos ei ollut tyhjä,mitä pumpun mittari näytti ?
Kuinka monta pumpun painallusta tarvittiin tuon n. 100 psi:n saamiseksi ?
 Jos alkupaine oli 0,ja nousi jo muutamalla painalluksella 100:aan,tod. näk. ei venttiili ole ollut auki ja olet paineistanut vain letkun ja mittarin =oliko pumpun letkun liitin varmasti kunnolla paikallaan -> yritä uudelleen liittämällä liitin kunnolla siihen iskarin venttiiliin.
Onko tuon pumpun liitin sopiva iskarillesi,jotkin tarvitsevat adapterin tai omanlaisensa liittimen pumpun letkuun.
Noniin selvis sekin. Eli piti kiertää aika pirun tiukkaa pumpun letku iskarin venttiiliin että alkoi näyttämään painetta. Kokeilin vielä tyhjästä iskarista siihen 100psi, meni n.40 pumppausta.
Se on hyvä et "vika" löytyi.Nyt sit vaan etit itelle sopivat paineet siihe iskariin sillä punpulla.Esim. kaverin pumpulla ei sitten ole sama ajotuntuma "samoilla" paineilla.
 Ei ne erot välttämättä isoja ole.
Noniin selvis sekin.
Tuo oli kiva ku kehtasit kertoa mikä oli vialla. Täällä usein kysellään ja saadaan vastauksia monenlaisia, mutta ei sitten kerrota mikä/mikään olisi osunut oikein.
 Ei oikein jaa informaatiota tuollainen tapa.
Juu vähän on opettelua tuossa iskarin säätöjen löytämisessä. Eilen purin ja vaihtelin öljyt tosiaan tuohon rockshoxin reba rl keulaan. Pitää kokeilla jos laittais 80-90 psi kun tuo 100 tuntui aika jämäkältä omaa makuun.
 
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.