PDA

Näytä tavallinen näkymä : Vittorioita

Fuuga
01.10.2012, 10.58
Moi

Haeskelin korvaajaa Contin GP 4000S:lle loppusyksylle ajalle ennen lumien tuloa ja vähän sen jälkeenkin. Vaikeaa tuo haku on kun ei ole kokemusta kuin 42:sta nastasta. Silmiini sattui Rosella Vittorian Cross GX ja Cross XN:t. Onko kellään kokemuksia?

Schwalbelta löytyisi myös Sammy Slick tosin ei 32:na. Onko lisää ehdotuksia?

VPR
01.10.2012, 11.40
Itellä ollu Vittorialta Cross XG:t ja on ollu ihan asialliset, ennen oli kuluneet Racing Ralphit joka puhkeilivat koko ajan.

Zeipii
01.10.2012, 13.07
Vaihdoin juuri Contin 4Seasoneiden tilalle nuo Vittorian Cross xn:t kura / lehtikeleille. Osa työmatkasta on asfalttia ja rullaavat oikein hyvin, kun lykkää tarpeeksi painetta. Katsotaan nyt sitten kestävätkö paremmin kuin Contin Cyclocross racet, jotka puhkeili koko ajan.

jml
01.10.2012, 13.43
XG on ollu aivan huiput. kuviot kulunnu jo aikoja sitten keskeltä pois. Kumi näyttää olevan täynnä pieniä kiviä ym kamaa, mutta nolla reikää. Kilsoja tullu noin 2.5t. Etukumin kuviointikin on vielä ihan kuosissa. Contin 4sn paukkui aivan ensimetreistä lähtien enemmin kuin laki sallii. Olivat eka omassa ja lopuksi vaimon pyörässä. Parin kuukauden paikkailujen jälkeen laitoin roskiin. En edes halunnut tarjota ilmaiseksi kelleen. Vaimolla ollu pari kesää Vittoria Rubinot 23-700. Yksi lasinpalanet on kaivautunut läpi saakka.

E.T.
01.10.2012, 14.13
XN tuubi ollut cyclossa jo parisen kuukautta. Todella mukava ja hyvin rullaava. Kestäneetkin hyvin, ei mitään jälkiä vielä, mitä nyt pientä kulumista. Ajelut hiekkatietä/asfalttia. Ei ole nappuloihin paluuta enää kesäaikaan. Sammy slick kans hyvin rullaava....

Fuuga
01.10.2012, 14.36
Kiitos kommenteista

Pistin parin XN:ä tilaukseen. Eihän sitä tiedä noilla meikäläisen ajoilla ennen kuin kokeilee.

Zeipii
01.10.2012, 14.49
. Contin 4sn paukkui aivan ensimetreistä lähtien enemmin kuin laki sallii. Olivat eka omassa ja lopuksi vaimon pyörässä. Parin kuukauden paikkailujen jälkeen laitoin roskiin. En edes halunnut tarjota ilmaiseksi kelleen.

Sivujuonteena tähän... ompa kumma. Itsellä kestänyt Contin 4seasonin 28 milliset kolmatta kesää tollaset 8000 km krossarissa eikä yhtäkään rengasrikkoa. Ajettu asfaltit, keskuspuistot ja ennen joskus tappajasepelitkin.

HMK
01.10.2012, 15.37
XG on ollu aivan huiput. kuviot kulunnu jo aikoja sitten keskeltä pois. Kumi näyttää olevan täynnä pieniä kiviä ym kamaa, mutta nolla reikää. Kilsoja tullu noin 2.5t. Etukumin kuviointikin on vielä ihan kuosissa.

Mielipideasia ehkä, mutta minä en pitäisi huippurenkaana sellaista, josta kuviot on kulunut aikoja sitten 2500km kohdalla ja pinta kerää itsensä täyteen kiviä.

Fuuga
01.10.2012, 19.05
Mielipideasia ehkä, mutta minä en pitäisi huippurenkaana sellaista, josta kuviot on kulunut aikoja sitten 2500km kohdalla ja pinta kerää itsensä täyteen kiviä.

En tiedä kun en ole tarkkaa kirjaa pitänyt, mutta jotenkin itsellä on sellainen tunne, ettei yksikään setti ole pärjännyt 3kkm ilman puhkeamisia. Reitit on 95% kulkeneet kestopäälysteitä. Alla on olleet Durano lupsat, Contin GP:t, GP 4000s:t. Eilen meni pari sepeliä läpi noista 4000:sta ja ne laitoin alle TdH:n. Tulee tunne, että joko porukka pysähtyy lenkilläkin pyyhkimään pahimmat sepelintoukat pois vähintään pari kertaa tai sitten lenkit on päällystetty vesivanerilla.

pulmark
01.10.2012, 21.43
Minä olen jakanut käytössä olleet maantiepyörän avorenkaat kestävyyden suhteen seuraavaan 3 kategoriaan:

1. Vredestein Fortezza TriComp, Continental GP4000
2. Serfas Seca, Vittoria Rubino Pro
3. Michelin ProRace 2/3, Vittoria Diamante Pro, Schwalbe Ultremo ZX

Paras yhdistelmä sekä ajettavuudeltaan että kestävyydeltään on ollut tuo Vredestein. Ajoin yhdellä parilla n. 10000km ennenkuin se päätyi roskiin, yksi ainoa rengasrikko. Continental on samaa tasoa kestävyydessä, ei ehkä kuitenkaan niin mukava ajaa. Schwalbe Ultremo ZX mukava ajaa, mutta heikoin rengas kestävyydeltään ja kuluu myös nopeasti kulmikkaaksi, max 4000km ja aika usein on joutunut paikkailemaan, samoin Vittorian rengas.

Paineita edessä 7-8 ja takana 8-9, kuskilla painoa 67-72kg. Nyt tilasin kokeeksi Vittorian Zaffiro Pro (kuviollinen) syksyn ja kevään ajeluihin, halpa rengas nettikaupoissa (mm. Rose 16EUR), katsotaan miten kestää.

J. Conrad
02.10.2012, 06.02
Paineita edessä 7-8 ja takana 8-9, kuskilla painoa 67-72kg.

Kovat on paineet sulla. Mä painan 94kg ja Michelin ProRace 2/3 paineet takana 8, ja edessä 7. Yhtään enempää en laittaisi.

jml
02.10.2012, 06.16
Moinen heitto kestävyydessä kertoopi aikamoisesta heitosta laadussa.

kuovipolku
02.10.2012, 07.33
Kovat on paineet sulla.

Tyhmä kysymys tähän väliin:

olen ollut ymmärtävinäni että (suositusten ja terveen järjen puitteissa) alhaisempi rengaspaine tarkoittaa normaaliolosuhteissa (eli suomalaisilla maanteillä kaikkialla muualla paitsi uudella asfaltilla)

(a) lisää mukavuutta
(b) lisää rullaavuutta

mutta kumpi (alhaisempi vaiko korkeampi) rengaspaine tarkoittaa

(a) parempaa kulutuskestävyyttä eli enemmän kilometrejä
(b) parempaa kestävyyttä eli vähemmän rengasrikkoja

vai onko rengaspaineella ym suhteessa jokseenkin vähäinen merkitys (kunhan se on jokseenkin kohdallaan)?

Vittorialla on muuten sivuillaan suosituspainelaskuri (http://www.vittoria.com/tech/recom-tyre-pressure/) joka antaa varsin mielenkiintoisia tuloksia - valmistaja tosin muistuttaa että vasta ajaessa löytää optimituloksensa - ja jonka voi myös ladata puhelimeensa (http://www.vittoria.com/en/app/).

J. Conrad
02.10.2012, 08.18
Tyhmä kysymys tähän väliin:

olen ollut ymmärtävinäni että (suositusten ja terveen järjen puitteissa) alhaisempi rengaspaine tarkoittaa normaaliolosuhteissa (eli suomalaisilla maanteillä kaikkialla muualla paitsi uudella asfaltilla)

(a) lisää mukavuutta
(b) lisää rullaavuutta

mutta kumpi (alhaisempi vaiko korkeampi) rengaspaine tarkoittaa

(a) parempaa kulutuskestävyyttä eli enemmän kilometrejä
(b) parempaa kestävyyttä eli vähemmän rengasrikkoja

vai onko rengaspaineella ym suhteessa jokseenkin vähäinen merkitys (kunhan se on jokseenkin kohdallaan)?

Vittorialla on muuten sivuillaan suosituspainelaskuri (http://www.vittoria.com/tech/recom-tyre-pressure/) joka antaa varsin mielenkiintoisia tuloksia - valmistaja tosin muistuttaa että vasta ajaessa löytää optimituloksensa - ja jonka voi myös ladata puhelimeensa (http://www.vittoria.com/en/app/).

Mulla tuo suosituspainelaskuri ei toimi, Opera, Firefox. Mutta muilla laskureilla kyllä kokeillut. Ja puhelimeen en saa, ei taida toimia Ericssonin valintakiekko bakeliittipuhelimessa?

Noista a ja b jutuista mitään tiedä, enkä isommin välitä...

Sen verran kuitenkin että ei liikaa painetta, ja eteen vähemmän. Mulla kun pyörän kanssa painoa yli 100kg, niin tarkoittaa avo 23mm taka 8, etu sen 7+. 20mm tuubeilla taka 12 ja etu 9,5. Ei pompi etupää betonilla, eikä lähde startissa irti maasta. Puunpäällä 14 ja 12.

Noi puhkeemisjutut on niin monesta tekijästä kiinni, kuten tuurista. Voisi kuvitella että toisenlainen terävä objekti menisi läpi kovasta renkaasta helpommin, ja toisenlainen helpommin ei niin kovasta.

pulmark
02.10.2012, 16.50
Kovat on paineet sulla. Mä painan 94kg ja Michelin ProRace 2/3 paineet takana 8, ja edessä 7. Yhtään enempää en laittaisi.

Valmistajien suosituksia olen yrittänyt seurata. Misukoita ei ole pariin kesään ollut. Silloin aikoinaan yritin ajaa noilla muistaakseni 6.5/7 paineilla. Mun mielestä kumi keräsi aika paljon kivensirua, lasia sisäänsä ja sitten jos renkaita ei lenkkien jälkeen putsannut, alkoi sisurit paukkua. Lisäsin paineita 7.5/8 ja tilanne parani jonkin verran. Suosituspaineet Misukoilla taisi olla 6-8.

Schwalbe Ultremo ZX taitaa suosituspaineet olla 6-10, 8/8.5 olen käyttänyt. Samoin noilla muilla valmistajilla siihen puoleen väliin suosituspaineita tai sitten maksimipaineista pykälän tai pari alle.

Mutta kuten sanoit, tuuristahan nuo puhkeamiset on monesti kiinni. Parhaan kestävyyden syksyn ja kevään keleihin peruslenkeillä olen saanut erillisellä pistosuojanauhalla, ei yhtään rengasrikkoa.