PDA

Näytä tavallinen näkymä : NIMBY metsäpolulla ja kuinka se ohitetaan ?

JK71
27.09.2012, 23.34
Kohtasinpa tänään pitkästä aikaa Friisinmäen metsäpolulla ajaessani koiraa ulkoiluttavan punaisiin pukeutuneen NIMBY-tädin, joka rupesi jo metrien päästä huutelemaan agressiiviseen sävyyn miksi en voi ajaa pyörällä tiellä ja olla muussaamatta polkuja mutaisiksi. No enpä siinä hämmentyneenä sitten alkanut selittämään sitä kuinka kaupunkimetsissä liikkuva ihmismäärä kyllä jauhaa polut mutaisiksi ihan jalankin liikkumalla. Tuli vain todettua että pyörällä saa ajaa metsässä jo jokamiehenoikeudenkin perusteella ja täti jatkoi agressiivista jankkaamistaan. Ei sitten auttanut muuta kuin kertoa NIMBY:jen vihaama totuus lähialueen omistusoikeudesta eli: "Sä et omista tätä metsää".

Koska tuon metsän kautta tulee todennäköisesti ajettua jatkossakin, onkos porukalla hyviä vinkkejä tuollaisen viiripään ohittamiseksi / hiljentämiseksi ?

Mitään sotaa en muiden metsässä liikkujien kanssa halua, mutta haluaisin jatkossa selvitä näistä mahdollisista avohoitotapauksien kohtaamisesta mahdollisimman pienellä häiriöllä itselleni (jokainen tuollaisen NIMBY:n kanssa vaihdettu sanaa vituttaa ja on pois hauskanpidosta). Jos on muitakin tuon "metsänomistajan" kohdanneita, voisikohan siitä ilmoittaa poliisille järjestyshäiriönä ?

On se kyllä ikävää kun asuntokuplassa on myyty ihmisille Friisinmäen viereistä maaseutua kaupungissa ja todellisuus on osoittautunut toiseksi. Mahtaa pettymys olla suuri kun on maksanut 100 000e minikokoisesta siirtolapuutarhamökistä ja joku kehtaa tulla oman cityhuvilan melkein omalle takapihalle rälläämään polkupyörällä :mad:

ppikkupe
28.09.2012, 00.47
Koska tuon metsän kautta tulee todennäköisesti ajettua jatkossakin, onkos porukalla hyviä vinkkejä tuollaisen viiripään ohittamiseksi / hiljentämiseksi?

Jos se ei ihan rinnuksille käy, niin toivotat hyvät illan jatkot ja jatkat matkaasi. En nyt keksi mitään syytä, miksi siihen pitäisi sen enempää energiaa ja aikaa tuhlata.

JackOja
28.09.2012, 06.57
...toivotat hyvät illan jatkot ja jatkat matkaasi. ....

Kannatan tätä.

Edit: Ai niin, olisithan voinut kysyä miksi hän ulkoiluttaa koiraansa täällä -kun on koira-aitauksiakin- ja tallaavat polut koirankakka- ja kuravelliksi :)

vuohi
28.09.2012, 09.00
Itsekkin tulee moisiin törmättyä aina silloin tällöin yleensä noista ei niin haittaa ole kun on nappikuulokeet korvilla ja musiikki pauhaa niin jää hieman etäiseksi tuo tapaaminen. Mieleen muistuu kuitenkin yksi aivan loistava tapaus kun ajelin ilman musiikkeja talvella suht hyvää ja leveää polkua aika vauhdilla ja mutkan takaa NIMBY vastaan. No ei siinä mitään jouduin hiljentämään ja tunkkasin jopa hangen kautta ohi no silti alkaa hirveä valitus että ei saa sitä eikä tätä tehdä... No totean tuon normaalin joka miehen oikeudet läpän mutta ei ääni vaan pahenee. Totean että 50v täti ei muodosta minulle kovinkaan suurta vaaraa joten en joudu harkitsemaan sanojani sen kummemin vaan totean jotain tyyliin että kannattais pysyä kotona jos noin paljon hiekkaa pillussa, tästähän alkoi aivan hirveä huuto no ei siinä mitään lähden rullailemaan suht vauhdikkaasti pois paikalta. Kerkesin ajamaan noin 200m kun vastaan tuli toinen maastopyöräilijä, mahtoi olla hänelläkin hyvät kohtaamiset akan kanssa kun olin jo sitä vähän lämmitellyt :D:D

adelaine
28.09.2012, 09.02
Jos se ei ihan rinnuksille käy, niin toivotat hyvät illan jatkot ja jatkat matkaasi. En nyt keksi mitään syytä, miksi siihen pitäisi sen enempää energiaa ja aikaa tuhlata.
+1
Tuo ystävällinen hyvänpäiväntoivotus on paras vastaus. Siinä tulee ittellekin hymy naamalle, kun pystyy Pentelettä tervehtimään.
Mutta kyllähän tuo pistää helposti kiehumaan. Sitä pitää vain äkkiä suunnata johonkin hankalaan paikkaan, jotta joutuu taas keskittymään ajamiseen märehtimisen sijaan.

Mannavelli
28.09.2012, 09.03
Toi oli hyvä!

Marsusram
28.09.2012, 09.06
Talvella kun siihen koiranulkoilutusuralle joku onnistuu tekemään suksilla jäljet, niin sen jälkeen se on LATU.
Eikä siinä saa muuten kuin suksilla kulkea ilman hiihtoliiton lupaa. ;) Taikka tulee sauvasta.

Kannatan esitettyä "Hyvää päivänjatkoa vaan teillekin" -toimintalinjaa, antaa koirien haukkua, karavaani kulkee.
Siellä missä aitaus on varattu koirille tai kunnostettu hiihtolatu hiihtäjille, kunnioitetaan näitä varauksia.
Muualla pidetään yhteisestä alueesta huolta, eikä aiheuteta toisille käyttäjille harmia.
Jonkun käyttäjäryhmän syyllistäminen kulumiseen on lyhytnäköistä, kannattaa katsoa ensin peiliin.

Wolfhound
28.09.2012, 13.21
Ei sitten auttanut muuta kuin kertoa NIMBY:jen vihaama totuus lähialueen omistusoikeudesta eli: "Sä et omista tätä metsää".

Väärin sammutettu: saahan nimenomaan tuon jokamiehenoikeuden nojalla seillä metsässä liikkua vaikka juuri se täti sen pläntin omistaiskin ;)

Tätä piti aikanaan selittää yhdelle omakotiasujalle Tampereen Hallilassa (muistaakseni noillamain http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&text=Mouho&srs=EPSG%3A3067&y=6818242&x=330759&lang=fi), tyyppi kun alkoi pihaltaan mouhota että "sä oot mun tontilla kun se jatkuu sinne metsän puolelle" - mä olin ulkoiluväylältä poikennut metsälämpärettä kiertävälle jo olemassa olevalle polulle ja monta metriä metsän puolella hoidetusta piha-alueesta...

JK71
28.09.2012, 13.30
Kannatan esitettyä "Hyvää päivänjatkoa vaan teillekin" -toimintalinjaa, antaa koirien haukkua, karavaani kulkee.
Siellä missä aitaus on varattu koirille tai kunnostettu hiihtolatu hiihtäjille, kunnioitetaan näitä varauksia.
Muualla pidetään yhteisestä alueesta huolta, eikä aiheuteta toisille käyttäjille harmia.
Jonkun käyttäjäryhmän syyllistäminen kulumiseen on lyhytnäköistä, kannattaa katsoa ensin peiliin.

Joo, toi päivänjatkojen toivotus taitaa olla jatkossa hyvä. Tosin lisään siihen tarvittaessa jatkoa:

A) "Parempi onni seuraavan lääkityksesi kanssa"
B) "Toivottavasti sinulla on joskus varaa ostaa saappaat"
C) "Tiesitkö, kuumiin aaltoihin on lääkkeitä"
D) "Oi voi, anteeksi, en tajunnut että sinne kaupungin asuntolaan on hankala mennä kuraisten koirantassujen kanssa"

;)

JackOja
28.09.2012, 13.44
Tätä piti aikanaan selittää yhdelle omakotiasujalle Tampereen Hallilassa ...... - mä olin ulkoiluväylältä poikennut metsälämpärettä kiertävälle jo olemassa olevalle polulle ja monta metriä metsän puolella hoidetusta piha-alueesta...

Karttapaikasta asetuksista kiinteistöjaotus päälle niin voi tarkistaa ;)

PaPa
28.09.2012, 13.48
Kuten ei nettipalstalla, ei metsäpalstallakaan kannata provosoitua. Hiekkaa "elimistössä" kommenttien heittely on vähän niin kuin omille kengille kusemista, ei hirveästi paranna polkijoiden mainetta. On myös rehellistä tunnustaa, että pyöräily märillä metsäpoluilla oikeasti muussaa polkuja mutaisiksi. Kai sen tiedän kun itse keskuspuistossa usein ajan ja oon osasyyllinen. Olen kyllä omaa tuntoa onnistunut lepyttämään selittämällä, että sade se on pääsyyllinen ja kesä korjaa jäljet. Vältän kuitenkin kapeita, selkeästi pääosin kävelijöiden käyttämiä polkuja ja pysyttelen jo valmiiksi räävityillä reiteillä.

IncBuff
28.09.2012, 13.58
Joo, toi päivänjatkojen toivotus taitaa olla jatkossa hyvä. Tosin lisään siihen tarvittaessa jatkoa:

A) "Parempi onni seuraavan lääkityksesi kanssa"
B) "Toivottavasti sinulla on joskus varaa ostaa saappaat"
C) "Tiesitkö, kuumiin aaltoihin on lääkkeitä"
D) "Oi voi, anteeksi, en tajunnut että sinne kaupungin asuntolaan on hankala mennä kuraisten koirantassujen kanssa"

;)
Miksi pitää vajota samalle tasolle ja alkaa aukoa päätä?

Markku Liitiä
28.09.2012, 14.00
Tätä piti aikanaan selittää yhdelle omakotiasujalle Tampereen Hallilassa (muistaakseni noillamain http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&text=Mouho&srs=EPSG%3A3067&y=6818242&x=330759&lang=fi), tyyppi kun alkoi pihaltaan mouhota että "sä oot mun tontilla kun se jatkuu sinne metsän puolelle" - mä olin ulkoiluväylältä poikennut metsälämpärettä kiertävälle jo olemassa olevalle polulle ja monta metriä metsän puolella hoidetusta piha-alueesta...

Menee pilkunviilauksen puolelle, mutta joutessani tutkin erilaisia nettikarttoja Wolfhoundin linkin osoittamasta paikasta. Alueen tontit näyttävät jatkuvan ihan mukavasti myös metsän puolelle, joten ok-tontin rajaa ei aina voi ulkopuolinen arvioida sillä perusteella, missä on pihanurmikkoa ja missä ei. Esimerkiksi Honkakadun etelälaidan ja Jäkäläkadun pohjoislaidan tontit ulottuvat kiinni toisiinsa ilman, että väliin jää kaupungin tms. aluetta, vaikka tonteilla ilmakuvan mukaan kasvaakin metsää.

Alueen keskelle toki jää ilmeisesti kaupungin maata, jolla Wolfhound saattoi pyöräillä. Yhtä hyvin hän saattoi ajella tämän "mouhottavan" ok-asukkaan tontilla. Polku saattoi olla siellä vanhastaan ennen kuin tontit lohkottiin ja sinne rakennettiin ok-taloja.

Jokamiehenoikeuksissa on muistaakseni määritetty asuinrakennuksille "suojavyöhyke", joka taisi olla 150 metrin luokkaa. Tosin jokamiehenoikeudet on tarkoitettu koskemaan enemmänkin maaseutua kuin kaupunkiympäristöä.

Kunhan perjantain ratoksi höpisen...

Edit: JackOja taisi olla samoilla kartta-apajilla.

Jake_Kona
28.09.2012, 14.47
Offtopikkina.
150 metrin sääntö ei käsittääkseni koske pyöräilyä vaan metsästyslaissa on tuo raja. Koskien ampumista.
Eli riistaa saa etsiä lähempää tai seurata jälkiä ladatun aseen kanssa mutta pihaa 150 m lähempää ei saa ampua
vaikka olisikin metsästysoikeus kys. aluella. Kaupunkialueilla on usein metsästyskielto kokonaan erillisellä "järjestyssäännöllä".

Smo
28.09.2012, 14.54
Oliskohan ollut 50 metriä "piha-alueesta" .. ainakin mökkirannoissa muistelin veden puolelta 50m olevan raja

Aika onnekas olen tainnut noitten suhteen olla, enempi koiranulkoiluttajat pyydelleet anteeksi karkailleita koiriaan. Hidastan kyllä pysähdyksiin kohtaustilanteissa jos tarvii, usein tilaa tulee ja sit huikkaan kiitti kun ohitan.

Wolfhound
28.09.2012, 14.56
Menee pilkunviilauksen puolelle, mutta joutessani tutkin erilaisia nettikarttoja Wolfhoundin linkin osoittamasta paikasta. Alueen tontit näyttävät jatkuvan ihan mukavasti myös metsän puolelle ...

Mun käsityksen mukaan jokamiehenoikeus antaa luvan liikkua toisen omistamalla maalla menemättä pihoihin tai viljelyksille - ei kai kaupunkimaisemman ja maaseutumaisemman alueen omakotitonteilla ole lain mukaan mitään eroa - eli kun olin siellä metsän puolella, niin ei mun tarvi mistään tontinrajoista välittää...

Joo, no onhan tää nyt vähän siinä rajoilla toki, mutta pilkkua on välillä kiva viilata :p

tirsintarsi
28.09.2012, 15.04
Jokamiehenlaissa ei määritellä etäisyyttä millään metrimäärällä. Se mikä on sopiva etäisyys määritellään tapauskohtaisesti.
Tuossa on jotain tekstiä... http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/livm_24_2002_p.shtml

gnothi seauton
28.09.2012, 17.49
Hidastan kyllä pysähdyksiin kohtaustilanteissa jos tarvii, usein tilaa tulee ja sit huikkaan kiitti kun ohitan.
+1
Sopu sijaa antaa. Jos toinen soittaa suutaan niin ei kannata provosoitua.

Tregård
28.09.2012, 20.26
Ei noissa kohtaamistilanteissa auta muu kuin nousta pyörän päältä pois, kaivaa älypuhelin taskusta ja laittaa tsygä myyntiin. Nimbylta voi pyytää ekaa tarjousta jos kehtaa.

Isä nitro
28.09.2012, 21.22
TMssä oli joku aika sitten juttua alueista, jotka kuuluvat jokamiehenoikeuksiin ( ei asetta kädessä eikä moottorin päällä). Pyörällä ei saa ajaa kenenkään piha-alueella, minka tarkka määrittäminen ei ole aivan yksiselitteistä. Tämän lisäksi pyörällä saa ajella suunnilleen kaikkialla muualla, missä sitä ei ole sitten erikseen kielletty.

Minulle ei ole suuta soitettu luonnon pilaamisesta, mutta kelloa kuulemma pitäisi soitella että tietää astua syrjään kolmen eri suuntiin tempoilevan koiran kanssa.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Risto Koivunen
28.09.2012, 23.00
150 metrin sääntö ei käsittääkseni koske pyöräilyä vaan metsästyslaissa on tuo raja. Koskien ampumista.
Eli riistaa saa etsiä lähempää tai seurata jälkiä ladatun aseen kanssa mutta pihaa 150 m lähempää ei saa ampua
vaikka olisikin metsästysoikeus kys. aluella.

Tosin metsästyslain mukaan rakennuksen haltijan tai omistajan luvalla saa ampua sitä 150 metriä lähempänäkin rakennusta.

Ja sitten lähemmäs asiaa: jos toivoo, että ihmiset eivät kulkisi omalla tontilla olevan metsälämpäreen läpi (joka ei ole pihapiiriä), niin tällöin kannattaisi varmaankin ilmaista asia sopivilla rakenteellisilla ratkaisuilla, kuten aitaamalla kyseinen alue tai edes rajaamalla se lippusiimalla ja kehoituskylteillä.

drop
28.09.2012, 23.24
"yritin ajaa tiellä mutta siellä oli niin paljon koiranulkoiluttajia flexit levällään että lähdin etsimään rauhaa"

FillaRilla
29.09.2012, 10.00
Tosin metsästyslain mukaan rakennuksen haltijan tai omistajan luvalla saa ampua sitä 150 metriä lähempänäkin rakennusta.

Ja sitten lähemmäs asiaa: jos toivoo, että ihmiset eivät kulkisi omalla tontilla olevan metsälämpäreen läpi (joka ei ole pihapiiriä), niin tällöin kannattaisi varmaankin ilmaista asia sopivilla rakenteellisilla ratkaisuilla, kuten aitaamalla kyseinen alue tai edes rajaamalla se lippusiimalla ja kehoituskylteillä.
Ympärishallinnon sivuilta löytyy tällainen vastaus pihapiirin määrittelemiseksi:
http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=106151&lan=fi
Ellei kyse ole tämän väljähkön märitelmän täyttävästä pihapiiristä, on kehoituskylttien (tai ainakin kieltokylttien) asettaminen tulkittavissa laittomaksi kielloksi tai uhkaukseksi. "Yksityisalue"-kyltin voi laittaa, koska se ei ole kielto, eikä voi estää maastossa kulkemista. Aitojakin saa ylittää. Nämäkin löytyy sieltä Luontoon.fi- sivuilta, jos jaksaa kahlata aiheita läpi. Kannattaa kyllä, ylitarkastajan vastaukset selventää Matti Meikäläiselle asioiden "virallista" tulkintaa huomattavasti. Ja nimenomaan jokamiehenoikeuksien käyttäjän näkökulmasta ja oikeuksien käyttämistä tukien.

JK71
30.09.2012, 15.13
Aika onnekas olen tainnut noitten suhteen olla, enempi koiranulkoiluttajat pyydelleet anteeksi karkailleita koiriaan. Hidastan kyllä pysähdyksiin kohtaustilanteissa jos tarvii, usein tilaa tulee ja sit huikkaan kiitti kun ohitan.

Onneksi mullakin kohtaamiset muiden metsässä liikkujien kanssa on yleensä menneet juuri kuvaamallasi tavalla. Toisin lienee NIMBY:llä, ei käy kateeksi...

Miksi pitää vajota samalle tasolle ja alkaa aukoa päätä?

Metsän on joskus hyvä vastata niin kuin sinne huudetaan, sillä huonosti käyttäytyvät ihmiset eivät aina tajua käyttäytyvänsä huonosti kun eivät saa tarpeeksi usein samalla mitalla takaisin. Ymmärrän kyllä senkin että aivan kaikesta ei ole hyvä kailottaa keuhkojensa täydeltä, sillä se on Suomen ja monen muun maan ratkaiseva ero.

Pekka L
30.09.2012, 16.10
Kertokaas nyt googlelakimiehet tulkintanne.
Itse oon asunut omakotitalossa, jonka toisella puolen oli ~5m kaista nurmikkoa. Siitä alkoi metsä, omaa tonttia kuitenkin. Tuolla puolen oli sisäänkäynti. Olisiko ollut ok ajaa maastopyörällä 6m päästä ulko-ovesta, vain siksi että osa tontista on tarkoituksella jätetty luonnontilaan?
Luokkakaverin talo oli vielä tässä mielessä vielä mielenkiintoisempi, rakennettua pihaa oli vain julkisivun puolella. Takana oli/on terassi, jonka vierestä alkoi koskematon metsä, tonttia luonnollisesti. Olisiko ok ajaa vaikka ihan terassin vierestä, olohuoneen ikkunan alta?

Smo
30.09.2012, 16.37
Ilman googlea .. ei ole ok.

Mökillä kerran tuli pieni hämmennys kun mökin pihaan oli ilmestynyt saksalaisilla kilvillä oleva auto ja siihen sitten tuli kolme miestä kiväärit kädessä. Piti vähän selvitellä asiaa.. paikallisen hirviporukan miehiä joille pappa oli antanut oikeuden käyttää meidän maita saksalaisten vieraiden kanssa. Olis silti voinut parkkeerata vähän kauemmaksi.

hannupulkkinen
30.09.2012, 16.56
Kertokaas nyt googlelakimiehet tulkintanne.
Itse oon asunut omakotitalossa, jonka toisella puolen oli ~5m kaista nurmikkoa. Siitä alkoi metsä, omaa tonttia kuitenkin. Tuolla puolen oli sisäänkäynti. Olisiko ollut ok ajaa maastopyörällä 6m päästä ulko-ovesta, vain siksi että osa tontista on tarkoituksella jätetty luonnontilaan?
Luokkakaverin talo oli vielä tässä mielessä vielä mielenkiintoisempi, rakennettua pihaa oli vain julkisivun puolella. Takana oli/on terassi, jonka vierestä alkoi koskematon metsä, tonttia luonnollisesti. Olisiko ok ajaa vaikka ihan terassin vierestä, olohuoneen ikkunan alta?
Olisiko mahdollista merkitä piha-alueen raja väärinkäsitysten välttämiseksi?

haedon
30.09.2012, 17.06
Tontti on yksityisaluetta riippumatta mitä siellä kasvaa. Siellä ei siis päde jokamiehenoikeudet ja omistaja maksaa tontista kiinteistöveroa. Metsäkiinteistöissä taas saa pyöräillä jokamiehenoikeudella ellei sitä muusta syystä rajoitettu (kansallispuistot yms). Sitten on tietenkin pellot ja muut istutukset, joissa ei saa aiheuttaa vahinkoa eli saa ajaa vain silloin kun ne eivät ole käytössä.

Metsästysvuokrasopimuksessa on sellainen kohta jossa kysytään saako seura antaa luvan kolmannelle osapuolelle metsästykseen( esim nää saksalaiset turistit). Siihen olen laittanut aina että vain maanomistajalla on oikeus antaa lupa niin ei tule yllätyksiä.

haedon
30.09.2012, 17.10
Näinhän se olisi parasta niin jokainen tietää mikä on tonttia tai piha-aluetta eikä eksy sinne. Tosin jollain erakoilla tai ihmisvihaajilla käsitys piha-alueen laajuudesta saattaa olla eri kuin mitä se lain mukaan on. Paikoin se omapiha tuppaa laajenemaan myös kaupungin tms alueelle.

ellmeri
30.09.2012, 17.32

Se on varmaan niin kallista että mittamiähet laittaa paalut merkiksi rajoista.:rolleyes: kallis mökki ja kaikkee...

haedon
30.09.2012, 17.42
Se on varmaan niin kallista että mittamiähet laittaa paalut merkiksi rajoista...
Pyykki on merkkinä vain kulmissa ja pitkällä linjalla jos sellainen on. viisarikiviä oli ennen vanhaan myös kolme 40 metrin päästä pyykistä. Monasti nykyään ei laiteta enää pyykkiä ollenkaan muuta kuin bittinä tiedostoihin joten vaikia siitä on tontin rajaa keksiä;).

hannupulkkinen
30.09.2012, 17.43
Se on varmaan niin kallista että mittamiähet laittaa paalut merkiksi rajoista.:rolleyes: kallis mökki ja kaikkee...
Tontin rajathan on valmiina. Piha-alueen rajojen sisällä saa varmaan paaluttaa ihan ite.

ellmeri
30.09.2012, 20.06
Tontin rajathan on valmiina. Piha-alueen rajojen sisällä saa varmaan paaluttaa ihan ite.

Joo niin oli tossa 70-luvulla,isännät oli merkannu itse tontin nurkat,nooh laitettiin sitten oikeille paikoillensa putkimerkit.

Nykyisin kun joutuu maastossa kävelemään työnmerkeissä niin huomaa että tontit on laajentuneet merkkien ulkopuolelle puistoalueelle paikoin useita metrejä ja kivipyykkejä siirretty samoin vai...:rolleyes: mistähän joutuneet vieraisiin kohtiin tontilla.

proileri
01.10.2012, 05.37
Tontti on yksityisaluetta riippumatta mitä siellä kasvaa. Siellä ei siis päde jokamiehenoikeudet ja omistaja maksaa tontista kiinteistöveroa. Metsäkiinteistöissä taas saa pyöräillä jokamiehenoikeudella ellei sitä muusta syystä rajoitettu (kansallispuistot yms). Sitten on tietenkin pellot ja muut istutukset, joissa ei saa aiheuttaa vahinkoa eli saa ajaa vain silloin kun ne eivät ole käytössä.

Käsittääkseni (laki)teknisesti ottaen jos kahtoo ni yksityisalueella ja tontilla ei ole mitään merkitystä jokamiehenoikeuden tai kulkemisen kannalta. Ns. "pihapiirillä" on - pihapiiriä suojaa kotirauha, mutta sitäkään ei ole tarkasti määritelty että mikä lain mukaan on pihapiiriä. Myöskin, mikäli haluaa mihinkään omistusoikeuteen, kotirauhaan tjsp. vedota, on pihapiiri/alue selkeästi merkittävä omistajan toimesta, niin että rajan tunnistaa vaikka ns. kännykkä korvalla kulkisi.

Tietenkään nyt ei ole yleensä kenenkään edun mukaista alkaa vänkkäämään näistä, parempi aina koettaa päätyä sopuratkaisuun :)

marmar
01.10.2012, 07.34
Kuten ei nettipalstalla, ei metsäpalstallakaan kannata provosoitua. Hiekkaa "elimistössä" kommenttien heittely on vähän niin kuin omille kengille kusemista, ei hirveästi paranna polkijoiden mainetta.

Aina voi yritää ehtiä avaamaan suunsa ekana, eli huutelee jo hieman kauempaa päivää, kohdalla kiitos (jos toinen tekee liikkeitä väistääkseen) ja ohituksen jälkeen hyvät päivänjatkot. Jos jokainen pyöräilijä tekisi näin, niin uskoisin, että kovapäisinkin alkaisi ajossain vaiheessa miettimään oman riehumisensa järkevyyttä.

Mulla on kohtaaja yleensä mennnyt ajoissa syrjään koiran kanssa ja huudellut että tule vaan. Nopeudet otan aina alas kohtaamistilanteissa ja tarvittaessa pysähdyn. Ei mulla polulla niin kiire ole, etten ehtisi toisia huomioida. En tiedä onko hyvää tuuria, vai pelkästään kyse siitä, että eleet väistämisesta (hidastaminen, sopivan väistöpaikan katselu ym) jättää kanssakulkijoilta kiukun nousematta pintaan.

Vaikka joku kerta joku alkaisikin riehumaan, niin olen päättänyt pysyä kohteliaisuuslinjalla. Aika harva jaksaa riehua pitkään, jos toinen pysyy rauhallisena.

Markku Liitiä
01.10.2012, 07.51
Mun käsityksen mukaan jokamiehenoikeus antaa luvan liikkua toisen omistamalla maalla menemättä pihoihin tai viljelyksille - ei kai kaupunkimaisemman ja maaseutumaisemman alueen omakotitonteilla ole lain mukaan mitään eroa - eli kun olin siellä metsän puolella, niin ei mun tarvi mistään tontinrajoista välittää...

Meillä on Pönttölässä kesämökki 3000 neliön tontilla, joka kasvaa kauttaaltaan komeaa männikköä. Tonttia ei ole aidattu, mutta jos tulet sinne maastopyöräilemään (etenkin tontin pohjoiskulmalla olevalle jäkälää kasvavalle kalliolle), heitän sinua taatusti kävyllä ja ojennan sanallisesti. Oikein pinnistäen pystyn käyttämään ojentamisessa jopa jonkinlaista Tampereen murretta :D .

Smo
01.10.2012, 14.34
Mökillä pari hehtaaria upeeta koivikkoa ja nurkilla vanhaa metsää... saa kävellä metässä jos ei pihaan tule. Yöpyminen on siinä rajoilla mutta kai se on pakko sallia.. tulentekoon vois kysyy luvan tai käyttää mun rantaan virittämää nuotiopiiriä.

Juha Jokila
01.10.2012, 15.07
Sitte voi käyttää samaa taktiikkaa kuin puolet suomalaisista suojatietä ylittäessä: Katse säilyy kulkusuunnassa kuolemaa halveksuen vaikka vierestä kuuluisi mopoauton kumin laahausta ja kunnan jäteauton kiihtyvää dieselin jyrinää.

Wolfhound
01.10.2012, 16.11
Meillä on Pönttölässä kesämökki 3000 neliön tontilla, joka kasvaa kauttaaltaan komeaa männikköä. Tonttia ei ole aidattu, mutta jos tulet sinne maastopyöräilemään (etenkin tontin pohjoiskulmalla olevalle jäkälää kasvavalle kalliolle), heitän sinua taatusti kävyllä ja ojennan sanallisesti. Oikein pinnistäen pystyn käyttämään ojentamisessa jopa jonkinlaista Tampereen murretta :D .

Ei kai ny jäkäläkallioilla ajeta "kunnanmaallakaan" :o Jos toi on Nilsiän Vuotjärven Pönttölä, niin niillä nurkilla tulee välillä pyörittyä... käpysotaa odotellessa... Tampereen murteella mut kyllä saa suht tehokkaasti karkotettua ;)

Hyvin hoidetussa männikössä varmaan se talo/mökki/pihapiiri erottuu jo vähän kauempaa - tos mun tapauksessa oli kyse sankasta, hoitamattomasta kuusiryteiköstä, johon pääsy yleiseltä ulkoilupolulta/"kaupunginmaalta" JA sen ja talon välissä oli ihan hyvän kokoinen (hoidettu, selkeästi erottuva) piha-alue.

Tässä (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=2000&text=Polun+alku&srs=EPSG%3A3067&y=6815751&mode=rasta&x=327512&lang=fi) muuten toinen mielenkiintoinen raja(!)tapaus Tampereen nurkilta: tosta tieltä lähtee tontinrajaa kaakkoon selkeä polku ylös kalliolle - matkaa talon seinään ei kovin monta metriä jää, mutta sen verran selkeä polku oli että tuskin on kummankaan talon asukkaat pelkästään sitä auki pitäneet. Joku tiukasti yksityisyyttään varjeleva tai herkästi hermostuva voisi tuossa asuessaan väittää että liikkuminen polulla häiritsee, mutta toisaalta kun siinäkin hoidetun pihan ja ei-niin-hoidetun metsämäisemmän alueen raja luonnossa oli ihan selvä...

FillaRilla
01.10.2012, 21.05
Oliskohan ollu viime vuoden kesällä, kun olimme MTB Järvenpään porukkalenkillä Jänölinnan takamailla ja taas kerran harhauduimme Kukkumäen kallioille. Siellä oli ennenkin pyöritty niin, ettei järkitietä pois löytynyt. Harhaillessa sitten harhauduimme lähelle yhtä taloa, jonka isäntä oli tontin rajan pinnassa pusikkoa kait raivaamassa. Paikalle saapuessamme siittä ojenteli itsensä suoraksi ja tiedusteluun tielle vievän polun löytämiseksi viittoili tulosuuntaamme läpytellen vesurilla kämmeneensä. Se näytti ihan selvältä pihapiirin merkiltä:).

lansive
02.10.2012, 08.05
Mä en oikein ymmärrä ihmisiä, jotka käyvät valittamassa jos heidän "pihassaan" käydään ja mistään ei tiedä, että kyseessä on "piha". Omalla tontilla menee takaosassa polkuja ja olenkin merkinnyt tontin rajat selvästi muovisilla aurausviitoilla. Ne maksoivat 2 euroa kappale joten oli varaa laittaa sen verran tiuhaan, että varmasti jokainen tajuaa olevansa "pihassa". En tosin ole kertaakaan ketään joutunut sieltä häätämään pois, kun sen verran ollaan kylän laidalla, ettei turhan paljon väkeä siellä käy.

Markku Liitiä
02.10.2012, 08.15
Jos toi on Nilsiän Vuotjärven Pönttölä, niin niillä nurkilla tulee välillä pyörittyä... käpysotaa odotellessa...

Ei oo. Tämä Pönttölä on mökkiseutua kuvaava keksitty nimi. Virallisesti se on Eränperä.

Pilkunviivaus sikseen, tervettä järkeä käyttäen näistä pihapiiriongelmista tietysti selviää. Muutama kohtelias sana talonomistajalle ja kenties anteeksipyyntö, niin johan hapankin tilallinen yleensä sulaa.

Jake_Kona
02.10.2012, 10.13
Harvassa on ne ihmiset jotka riitelevät yksin. Kun vastapuoli ei ole moksiskaan vihoittelusta/ärräpurriaisesta ja juttelee normaaliin sävyyn asiallisesti laantuu useimpien agressio siihen.
Agressio on pelkoa siitä että asia ei selviä muuten kuin kimpoilemalla.
Tätä lähestymistapaa olen käyttänyt läpi elämän. Toimii, vaikkakin grillijonossa joskus vaatiikin rohkeutta olla paikoillaan ja viileänä. Sovitellen saa joskus ilmaisen oluenkin. Tai sai.
En ole saanut ikinä turpiini...

Marsusram
02.10.2012, 12.36
Immersbyn VPK:lta kun lähti vanhaa latupohjaa, tuli vastaan uusia rakennuksia, polku oli poikki.
Piti siitä sitten nostella fillaria tonttien yläpuolisille kallioille, joita myöten sitten etsimään polun jatkoa.
Tuollamain (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=4000&text=Kallio&srs=EPSG%3A3067&y=6686307&mode=rasta&x=403918&lang=fi)talon pihasta alkoi kuulua huutelua että "Olette yksityisalueella!".
Vastasin että "Anteeksi. Kannattaisi merkitä niin että muutkin tietää. Missä raja kulkee?"
"Niiden kallioiden takana." oli vastaus.
Jälkikäteen kiinteistörajakartasta näkyy että huutelijan tontille ei eksytty. Mutta ehkä omistaa myös tuon naapuripalstan?
-toivottavasti Immersby IK tai Sipoo saa latureitille uudet opasteet paikalleen, jotta löytyisi parempi reitti
-toivottavasti tontin omistaja merkkaa alueensa rajat, muuten ei niistä voi tietää

substitute
02.10.2012, 13.03
Sellaisissa tapauksissa, joissa tietää itse varmasti olevansa oikeassa, ilman että asiaan liittyy mitään tulkinnanvaraisuutta, on mielestäni hyvinkin kohtuullista rauhallisesti kertoa asian oikea tola myös näille ns. nimbyille. Ajattelen asian niin, että vaikkei keskustelukumppani siinä hetkessä olisikaan vastaanottavaisella päällä, niin faktojen selittäminen asiallisesti saattaa ehkä jälkeenpäin korjata päässä asustaneen virheellisen tiedon, kunhan kiukku on aikanaan laantunut. Hyvänä esimerkkinä erimielisyydet siitä saako jollain väylällä pyöräillä vai ei, koska niissä asioissa usein on selvä oikea vastaus. Tulkinnanvaraa sisältävissä asioissa on varmaan paras olla edes yrittämättä, koska eipäs-juupas kiinaamisesta ei välttämättä tule loppua ikinä.

En kyllä itse pysähdy keskustelemaan, jos joku joskus sattuu jotain huutelemaan, koska en luota kykyyni pysytellä rauhallisena noissa tilanteissa.

marmar
02.10.2012, 13.47
Sellaisissa tapauksissa, joissa tietää itse varmasti olevansa oikeassa, ilman että asiaan liittyy mitään tulkinnanvaraisuutta, on mielestäni hyvinkin kohtuullista rauhallisesti kertoa asian oikea tola myös näille ns. nimbyille.

Mulla on karttaselain kännykässä, josta pysähdyn katselmaan katselen tontin rajoja epävarmopissa tapauksissa. Haluttaessa voi sitten keskustella kinaajan kanssa, että onko kartoissa vai GPS-vastaanottimessa epätarkkuutta. Myöskin kansalaisen karttapaikasta saa tontin rajat näkyviin. Tuo rajojen tarkastelu on ihan näppärää senkin takia, että monesti tulee ajettua paikasta, joka ulkonäön perusteella näyttää tontilta, mutta kaavoittaja on selvästi jättänyt tonttien väliin ulospääsyn metsäalueelta metsän virkistyskäyttöä ajatellen. Tällaisessa tapauksessa kehtaa kyllä pujotella vaikka polulla olevien rojujen välistä. Huutelijan sattuessa paikalle voikin sitten keskustella rauhallisesti, että onko rojut levinnyt naapurin puolelle ja otetaanko naapuritontin omistaja mukaan keskusteluun :) Toistaiseksi on saanut ajella rauhassa.

Keskiäkäinen lohjalainen
02.10.2012, 14.17
Koska tuon metsän kautta tulee todennäköisesti ajettua jatkossakin, onkos porukalla hyviä vinkkejä tuollaisen viiripään ohittamiseksi / hiljentämiseksi ?

Jos sen viiripään koira on irrallaan, kiihdytät vauhtia. Hyvällä tuurilla se koira seuraa sua kilometrinkin :)

Seuraavan kerran kun kohtaatte, voit sitten kysyä viiripäältä, haluaako hän juosta pitkin metsiä koiransa perässä vai pitää pienempää meteliä.

(Juu ei ole kohteliasta, mutta joskus on hyvä provosoitua, jos provosoidaan.)

Munamankeli
02.10.2012, 17.06

Mitään sotaa en muiden metsässä liikkujien kanssa halua, mutta haluaisin jatkossa selvitä näistä mahdollisista avohoitotapauksien kohtaamisesta mahdollisimman pienellä häiriöllä itselleni (jokainen tuollaisen NIMBY:n kanssa vaihdettu sanaa vituttaa ja on pois hauskanpidosta). Jos on muitakin tuon "metsänomistajan" kohdanneita, voisikohan siitä ilmoittaa poliisille järjestyshäiriönä ?

Jotenkin jo kirjoitustyyli ja sanavalinnat paljastavat, ettei mitään ongelmaa edes ole, vaan haluat väkisin vääntää asiasta sekä täällä että metsäpolulla. Ei ihme että pyöräilijöillä on ainainen sota kaikkia vastaan. Mahdollisimman pieni häiriö = pidät suusi kiinni ja ajat nätisti ohi.

haedon
02.10.2012, 17.24
Yleensä NIMBYihin auttaa jo etukäteen kohtelias tervehtiminen sekä hymy. Silloin siltä jää sanomatta se mitä oli aikonut. Jos ei kiirettä ole niin aina voi jäädä vähän juttelemaan niin osaavat seuraavalla kerralla arvostaa pyöräilijää eikä se kuulu enää ryhmään The Others. Sitten on näitä tapauksia joilla on aina naama norsunvitulla ja muutenkin hankalaa ja niitä ai kannata noteerata poluilla kuin muussakaan elämässä.

gnothi seauton
02.10.2012, 17.48
Harvassa on ne ihmiset jotka riitelevät yksin. Kun vastapuoli ei ole moksiskaan vihoittelusta/ärräpurriaisesta ja juttelee normaaliin sävyyn asiallisesti laantuu useimpien agressio siihen. Agressio on pelkoa siitä että asia ei selviä muuten kuin kimpoilemalla.

Asiaa!

Hääppönen
02.10.2012, 21.00
Yleensä NIMBYihin auttaa jo etukäteen kohtelias tervehtiminen sekä hymy. Silloin siltä jää sanomatta se mitä oli aikonut. Jos ei kiirettä ole niin aina voi jäädä vähän juttelemaan niin osaavat seuraavalla kerralla arvostaa pyöräilijää eikä se kuulu enää ryhmään The Others. Sitten on näitä tapauksia joilla on aina naama norsunvitulla ja muutenkin hankalaa ja niitä ai kannata noteerata poluilla kuin muussakaan elämässä.
Komppaan haedonia! Sama metodi ollut käytössä koko ajan. Ei paljon ota, mutta voi antaa paljonkin.

mjpk
02.10.2012, 22.28
Suosittelen minäkin jeesustelulinjaa, se kun on toistaiseksi johtanut vain hyväntuulisiin kohtaamisiin poluilla. Eli aina kun jalankulkija väistää niin hymyä ja kiitos, ja vaikkei niin tekisikään niin hymyä ja morjens. Ja jos vähänkään näyttää että kanssakulkija pelästyy tai näyttää epäilevältä, niin hymyä ja pahoittelut.

haedon
03.10.2012, 06.57
Yx tapaus tuli mieleen kun joku pappa oli koiransa kanssa ulkoilureitillä männä kesänä. Kun lähestytään niin tämä tukkii väylän ja sanoo että täällä on pyöräily kielletty. Siinä se rupesi kaivamaan kameraa, kun piti kuulemma saada todistusaineistoa poliisille. No me poseerattiin hetki ja sitten jatkettiin matkaan ja toivotettiin hyvät jatkot papalle. Nauratti kovasti jälkeen päin kun mietin että menee poliisilaitokselle tekemään rikosilmoitusta siitä että me ajettiin ulkoilureitillä. Poliisisetä kattoo vielä että siinähän on tuttu kaveri pyörällä (rikosilmoitusten vastaanotossa kun on yksi harrastaja;)). En ole kyllä kuullut että olisi käynyt vielä, mutta onhan pappa voinut joutua hoitoon tai saanut lääkityksen.

Jneed
03.10.2012, 09.42
Mulle tuli kerran ns. laani-isäntä haulikon kans mouhottaan. Rakentavalla, diplomaattisella tavalla asia lopulta ratkaistiin. Ukolle ei todellakaan jäänyt epäselväksi että kenen mailla se polku oikein kulkee. Joskus siviiliammatista on hyötyä harrastuksissakin, mutta harvemmin:)

Halloo halloo
03.10.2012, 10.01
Mulle tuli kerran ns. laani-isäntä haulikon kans mouhottaan. Rakentavalla, diplomaattisella tavalla asia lopulta ratkaistiin. Ukolle ei todellakaan jäänyt epäselväksi että kenen mailla se polku oikein kulkee. Joskus siviiliammatista on hyötyä harrastuksissakin, mutta harvemmin:)

Kas, en tiennyt Mara, että pyöräilet. Mutta juu, niin kai se metsä vastaa.

Jneed
03.10.2012, 10.55
Heh, joudun työkseni kaikenlaisten kouhojen kans vänkäämään noista maanomistusjutuista julkisella sektorilla, joten riittää kun on hyvät faktat lyödä pöytään, niin asia on kutakuinkin selevä. Toki piti muistutella isäntää myös aseen holtittomasta hallussa pidosta taajamassa :)

hannupulkkinen
03.10.2012, 11.00
Toki piti muistutella isäntää myös aseen holtittomasta hallussa pidosta taajamassa :)
Kerran samanlaisessa tilanteessa kysyin haulikkomieheltä oliko hän tietoinen, että laiton uhkaus on aika vakava rikos.
Silloin oli kysymys marjojen poimimisesta ja lähimpään taloon oli muutamia kilometrejä.
Hillat olivat kypsiä ja niitä oli paljon. Luultavasti suo oli kuitenkin haulikkomiehen omistuksessa.

Risto Koivunen
04.10.2012, 20.04
Nuo vaikeudet oman tontin rajojen hahmottamisessa eivät näköjään rajoitu maalaisisäntiin tai pientalojen asukkaisiin. Tulin vilkaisseeksi Helsingin kaupungin yleisten töiden lautakunnan esityslistaa, ja siellä on jänskä tapaus: eräälle kerrostaloalueelle on asemakaavaan merkitty katualue, jolle kaupunki on nyt aikeissa ryhtyä rakentamaan jonkin sortin jalankulkureittiä tms.

Ilmeisestikin tuo varaus on kaavassa ollut vähän pidempään, kun viereinen asunto-osakeyhtiä on ehtinyt omatoimisesti toteuttaa "luvatta autojen pysäköintialueen lämmityspaikkoineen osin asemakaavan mukaiselle katualueelle... tämän vuoksi asukkaat kokevat alueen kuuluvan osaksi tonttia." Kyseisen asunto-osakeyhtiön lähettämä valitus katusuunnitelmasta ei tainnut saada kauheasti ymmärrystä osakseen...

Hääppönen
04.10.2012, 20.10
Nuo vaikeudet oman tontin rajojen hahmottamisessa eivät näköjään rajoitu maalaisisäntiin tai pientalojen asukkaisiin. Tulin vilkaisseeksi Helsingin kaupungin yleisten töiden lautakunnan esityslistaa, ja siellä on jänskä tapaus: eräälle kerrostaloalueelle on asemakaavaan merkitty katualue, jolle kaupunki on nyt aikeissa ryhtyä rakentamaan jonkin sortin jalankulkureittiä tms.

Ilmeisestikin tuo varaus on kaavassa ollut vähän pidempään, kun viereinen asunto-osakeyhtiä on ehtinyt omatoimisesti toteuttaa "luvatta autojen pysäköintialueen lämmityspaikkoineen osin asemakaavan mukaiselle katualueelle... tämän vuoksi asukkaat kokevat alueen kuuluvan osaksi tonttia." Kyseisen asunto-osakeyhtiön lähettämä valitus katusuunnitelmasta ei tainnut saada kauheasti ymmärrystä osakseen...
Oli siis tämä klassinen "Kysyy nimimerkki: Paalutinko turhaan?". (Kysymyshän kuului: "Saako toisen maalle rakentaa? Ja jos ei, niin miksei?")

pethe
04.10.2012, 21.46
Törmäsinpä tuolla metsässä ykspäivä sellaiseen "Asiattomilta pääsy kielletty" -kylttiin yhen tien varressa. Ajattelin ettei se nyt koske minua, sillä minullahan oli asiaa eli kulkea tietä pitkin pari sataa metriä polulle. Sitten loppulenkin mietiskelinkin, että mitähän tuo kyltti niinku loppujen lopuksi kieltää, kun onhan nyt vaikka jouten maleskeleminenkin asiaa, ainakin ajankulumielessä jollei muuten.

Prestige
04.10.2012, 22.23
Kohtasinpa tänään pitkästä aikaa Friisinmäen metsäpolulla ajaessani koiraa ulkoiluttavan punaisiin pukeutuneen NIMBY-tädin, joka rupesi jo metrien päästä huutelemaan agressiiviseen sävyyn miksi en voi ajaa pyörällä tiellä ja olla muussaamatta polkuja mutaisiksi. No enpä siinä hämmentyneenä sitten alkanut selittämään sitä kuinka kaupunkimetsissä liikkuva ihmismäärä kyllä jauhaa polut mutaisiksi ihan jalankin liikkumalla. Tuli vain todettua että pyörällä saa ajaa metsässä jo jokamiehenoikeudenkin perusteella ja täti jatkoi agressiivista jankkaamistaan. Ei sitten auttanut muuta kuin kertoa NIMBY:jen vihaama totuus lähialueen omistusoikeudesta eli: "Sä et omista tätä metsää".

Komppaan montaa muuta sillä että parasta ihan vaan ilman ironiaa toivottaa hyvää iltaa ja jatkaa matkaansa on usein fiksuinta. Jos sattuu olemaan sillä tuulella niin aina voi tuollaisen kohdalla koittaa esim. seuraavaa. (kuuluvaan ääneen, niin kuin kuin ei olisikaan kuullut valitusta) "No katohan, sinullapa on mukavan näköinen koira. Siskolikalla on saman rotunen mutta ei lähellekkään noin nätti. Minkäs ikänen se on?" Tulee yleensä sen verran puskista tämmöinen että valittaminen loppuu, siitä voi sitten jatkaa juttua säästä, sienisadosta ym. Jos haluaa oikein pitkälle mennä, niin voi koittaa vaihtaa positiota, eli vaihtaa pahasta maastopyöräilijästä avun tarvitsijaksi. Vaikka ihan tarkkaan tietäisi missä on, niin: "Anteeksi, mutta osaisitkohan auttaa, en ole tästä läheltä, ja en oikein tiedä missä suunnassa on mitäkin, olen menossa suuntaan xx osaatko sanoa minne päin kannattaisi mennä?"
Eihän näillä jutuilla isoa muutosta maailmaan saa, mutta noin siis omana huvina voi harrastaa, ja kohtuullisen varmasti saa paremman mielen kun jatkaa matkaa.

sianluca
05.10.2012, 06.55
Paras kommentti polkua käyttävältä "tädiltä", kun pyysin tietä nöyrästi sanomalla "anteeksi" on ollut : "saisitkin pyytää".

kkolja
05.10.2012, 11.46
Paras kommentti polkua käyttävältä "tädiltä", kun pyysin tietä nöyrästi sanomalla "anteeksi" on ollut : "saisitkin pyytää".
Tuollaiselta pitäisi melkein kysyä "Mitä tein väärin?"

marmar
05.10.2012, 12.09
Törmäsinpä tuolla metsässä ykspäivä sellaiseen "Asiattomilta pääsy kielletty" -kylttiin yhen tien varressa. Ajattelin ettei se nyt koske minua, sillä minullahan oli asiaa eli kulkea tietä pitkin pari sataa metriä polulle. Sitten loppulenkin mietiskelinkin, että mitähän tuo kyltti niinku loppujen lopuksi kieltää, kun onhan nyt vaikka jouten maleskeleminenkin asiaa, ainakin ajankulumielessä jollei muuten.

Samaa ajattelin, kun ajoin ajoneuvolla ajo kielletty kyltin ohi, jossa oli lisäkilpi tonteille ajo sallittu. Minähän ajoin tontille, jossa sijaitsi kaipaamani metsäpolku ja sitten polkua pitkin pois. Lähellä tien päätä oli pihoihin menevälla tiellä pari miestä töllistelemässä pyöräilijää, joka ajaa umpikujaan päättyvään sivuhaaraan. Sen verta hämmästyneennä äänettöminä ja jäykkinä seisoivat, että olisin halunnut olla lintuna oksalla katsomassa että, miten pitkään jatkoivat töllistelyä, kun fillari ei tullutkaan metsään päättyvästä umpikujasta koskaan takaisin. Tämä oli syrjäisellä alueella, jossa ei varmaan juurikaan kulkijoita tapaa, kun kohtuu pitkä tie päättyy mökkien pihaan.

Mertsi
09.10.2012, 21.12
hhmm kertokaa nöösille, mikä on NIMBY?

- Kiitos

Shimaani
09.10.2012, 21.13
Not In My Back Yard.:)

Mertsi
09.10.2012, 21.16
Aahh, kiitos

Risto Koivunen
09.10.2012, 21.18
NIMBY on lyhenne englanninkielisistä sanoista "Not in My Backyard".

Alkuperäiseltä merkitykseltään henkilö, jolla on tapana vastustaa rakennushankkeita kotinurkillaan.

juminy
15.11.2012, 21.53
http://image.spreadshirt.net/image-server/v1/products/107620685/views/1,width=280,height=280.png (http://hefebaix.spreadshirt.fi/men-s-classic-t-shirt-A22695899/customize/color/322)

SyL4R
17.11.2012, 11.36
Itse olen jo vuosia sitten lopettanut kaikenlaiset huutoväittelyt tuontyyppisten tapausten kanssa. Jos normaali keskustelu tai puhe ei tunnu tuntuvan missään, ole vain siirtynyt toteamaan että H*ista V*ttu ja jatkanut matkaani... Tuntuu toimivan parhaiten. Yleensä hämmentää niin hyvin että 90% menee tuosta täysin lukkoon ja jää toljottamaan kun jatkat matkaasi.

Jake_Kona
17.11.2012, 11.55
Itse en keksi mitään syytä miksi kenellekkään koskaan tarvitsee haistatella. Jos nuiviinkin ihmisiin suhtautuu asiallisesti
he itse huomaavat oman tyhmyytensä. Kukaan ei riitele yksin. Nimby on vihainen jostain asiasta, mutta todennäköisesti
hän pelkää jotain asiaa ja se ilmenee kitinänä muita ihmisiä kohtaan;). Ei hän haistattelusta opi mitään, ainoastaan suuttuu lisää.
Haistattelussa on vielä sellainenkin ongelma, että maailma on pieni paikka. Tarpeeksi monta ihmistä kun lähiympäristössään suututtaa
se lopulta kopsahtaa myös omaan nilkkaan.
Oma tyylini kylläkin vaatii kauheasti kärsivällisyyttä ja kun ei itse enää jaksa kunnolla kommentoida olen hiljaa tai huikkaan esim. sarkastisen kiitoksen.
Maailma muuttuu ympärillämme ja kaikki eivät muutu siinä mukana. Ehkä siksi nimbyt ovat yleensä hieman vanhempia ihmisiä. Ja onhan heillä joskus aihettakin valittaa:rolleyes:

Ikämies
17.11.2012, 19.18
Tämä menee hiihtopuolelle (luisteluhiihto vaatii tilaa), jossa ei ole koirantaluttajat harmina, mutta pätee osittain myös pyöräilypoluilla.
Kun lähestyn takaapäin edellä olevaa, niin alan yskimään tai puhumaan itsekseni kovalla äänellä jo hyvissä ajoin, niin että varmasti kuuluu. Jos kuitenkin joudun jäämään edellä olevan taakse, niin odotan hetken, josko hän antaisi tietä. Mikäli kaverin ei ole tarkoituskaan siirtyä sivummalle, niin huudan iloisella mielellä "moi Rami/Pirkko/Jaska, tms. Tämä saa edellä olevan yleensä hiljentämään ja katsomaan taakse, jolloin pääsee suikkaamaan ohi. Ohittaessa pitää tietenkin hokea koko ajan kiitos-kiitos. Mikäli tuo moikkaustervehdyskään ei auta, niin viimeisenä vetona on huutaa kovaan ääneen (ystävälliseen sävyyn), "anteeksi teiltä tippui jotain". Tämä saa kyllä jokaisen pysähtymään.
Missään nimessä ei voi pyytää "anteeksi voinko mennä ohi". Tästä on tullut jupinaa "no jo on kiire".
Nämä kaikki pitää tehdä ystävälliseen sävyyn, haistettelu ja kuittailu ei kuulu lenkkipoluille.

kaakku
17.11.2012, 19.32
Missään nimessä ei voi pyytää "anteeksi voinko mennä ohi". Tästä on tullut jupinaa "no jo on kiire".
":D"

Kyllä se on niin että hienot kanssaharrastajat tekevät kaikesta aina vähän "kivempaa" :rolleyes:

SyL4R
17.11.2012, 21.56
En minäkään nyt välttämättä ihan samantien haistata, mutta kun ihan tarpeeksi on tullut näitä vanhoja äijiä vastaan jotka ovat aloittaneet: "Mitäs helvettiä te pyörillä täällä kuljeksitte?! Menkää helvettiin täältä" Niin siinä kohtaa en jaksa ruveta enää nöyristelemään...

Jake_Kona
17.11.2012, 22.08
Sillehän voi vastata.
"En aatellut"
ja jos kerkeää lisää tuikata sanoja
"Jos itse halajat, ole hyvä vaan"

Pekka L
18.11.2012, 10.35
Vaikka porilaiset on tunnetusti ihan läpeensä mulkkuja, niin en ole ikinä törmännyt poluilla tällaisiin ihmisiin. En ikinä.

Vepa
18.11.2012, 13.45
Porissa on varmaan Tamperetta viisaampia ihmisiä. Viime viikolla tapasin kaksi koiranulkoiluttajaa ihan muissa merkeissä. Kun satuin kysyneeksi onko pyöräilijöiden kanssa ollut ongelmia, niin näistä toinen avasi sanaisen arkkunsa ja paljasti tietämättömyytensä jokamiehen oikeuksista. Hän oli sitä mieltä, että fillarilla eikä varsinkaan hevosella saa kulkea metsäpoluilla.

Satanta
18.11.2012, 14.17
Se on varmaan niin kallista että mittamiähet laittaa paalut merkiksi rajoista.:rolleyes: kallis mökki ja kaikkee...Tai ihan ite paaluttaa rajansa. Jokainen maanomistajahan tietää, missä kiinteistönsä rajat kulkee.