PDA

Näytä tavallinen näkymä : Klappi uudessa ohjainlaakerissa

Trifon
22.09.2012, 21.22
Missä voisi olla vika kun uuden ohjainlaakerin (On-One Smoothie Mixer) säätäminen ei onnistu niin että ohjaus on herkkä ilman klappia. Laakeri on asennettu uuteen runkoon (Titus Rockstar) ja emäputki "feissattu" asiantuntevassa liikkeessä.

Laakeria kiristettäessä ohjaus muuttuu liian jäykäksi jo ennen kuin klappi on kokonaan pois. Ja jos klapin kiristää kokonaan pois niin ohjaus on jo ihan jumissa.

Toimivatko muiden Smoothie Mixerit ongelmitta?

hannupulkkinen
22.09.2012, 21.55
Voisiko olla niin, että haarukan keulaputken (stemmin tai spacerin yläpinnan) ja kävyn välissä on liian vähän tilaa. Varsinkin jos yläkuppi?(top cup) on kartion muotoinen. Silloin ainakin riittävä kiristäminen on mahdotonta. Sitä en ymmärrä, että mistä se liika kireys sitten tulee. Toinen mahdollisuus on, että tilaa on liikaa, jolloin kiristyspultti jää liian lyhyeksi. Jompsin kumpsin. Vielä on se mahdollisuus, että ylälaakeri tai laakerin ja keulaputken väliin tuleva tiivistysrengas(kartiomainen) on väärin päin. Tai sitten alalaakerissa on näin. Pitää katsoa tarkkaan räjäytyskuva manuallista ja laittaa kaikki kilkkeet ihan oikein ;)

Tomi L.
22.09.2012, 22.08
Voisiko olla niin, että haarukan keulaputken (stemmin tai spacerin yläpinnan) ja kävyn välissä on liian vähän tilaa. Varsinkin jos yläkuppi?(top cup) on kartion muotoinen. Silloin ainakin riittävä kiristäminen on mahdotonta. Sitä en ymmärrä, että mistä se liika kireys sitten tulee. Toinen mahdollisuus on, että tilaa on liikaa, jolloin kiristyspultti jää liian lyhyeksi. Jompsin kumpsin. Vielä on se mahdollisuus, että ylälaakeri tai laakerin ja keulaputken väliin tuleva tiivistysrengas(kartiomainen) on väärin päin. Tai sitten alalaakerissa on näin. Pitää katsoa tarkkaan räjäytyskuva manuallista ja laittaa kaikki kilkkeet ihan oikein ;)
Olen nyt muutaman sun vastauksen katsonut ja todennut että oisko parempi pysy vaikka tuolla Off-Topicin puolella jos ei ole mistään mitään tietoa?
Itse asiaan, en tiedä kuuluuko ko. ohjainlaakeriin hatun ja kartion väliin shimmejä vai ei, mutta niistä lähtisin ekana liikkeelle. Eli ottaako ohj. laakerin hattu kiinni runkoon kun kiristät, helpoiten selviää kun irrotat keulan ja laitat hatun paikoilleen ja painat sitä jonkun verran ja koitat pyöritellä, jos pyörii hyvin, vika on alapäässä, jos ei niin shimmejä väliin.

hannupulkkinen
22.09.2012, 22.13
Olen nyt muutaman sun vastauksen katsonut ja todennut että oisko parempi pysy vaikka tuolla Off-Topicin puolella jos ei ole mistään mitään tietoa?
Itse asiaan, en tiedä kuuluuko ko. ohjainlaakeriin hatun ja kartion väliin shimmejä vai ei, mutta niistä lähtisin ekana liikkeelle. Eli ottaako ohj. laakerin hattu kiinni runkoon kun kiristät, helpoiten selviää kun irrotat keulan ja laitat hatun paikoilleen ja painat sitä jonkun verran ja koitat pyöritellä, jos pyörii hyvin, vika on alapäässä, jos ei niin shimmejä väliin.
No ehkä en osaa ammattikielellä vastata, mutta sinun vastauksesi oli ihan sama kuin minun ainakin minun mielestäni. En tietenkään ole ammattimekanikko. Sinähän voit aina korjata.

Tomi L.
22.09.2012, 22.16
Ymmätääkseni puhut siitä että spacereita on liikaa tai liian vähän. Minä puhun siitä että ohjaninlaakerin hattu/topcup ottaa kiinni runkoon/yläkooliin. Puhutaan siis täysin eri asioista. Pahoittelen jos ymmärsin väärin, viestisi vaikuttaa viskipullon jälkeen kirjoitetulta.

hannupulkkinen
22.09.2012, 22.29
Ymmätääkseni puhut siitä että spacereita on liikaa tai liian vähän. Minä puhun siitä että ohjaninlaakerin hattu/topcup ottaa kiinni runkoon/yläkooliin. Puhutaan siis täysin eri asioista. Pahoittelen jos ymmärsin väärin, viestisi vaikuttaa viskipullon jälkeen kirjoitetulta.
No en ole viskipäissäni ja juuri tätä tarkoitin, mutta en osannut kuvata oikein. Minulla oli edellisessä pyörässä täsmälleen samanlainen ongelma kun vaihdoin tuon topcupin uuteen ja siinä oli kartio. Edellisessä ei tai se oli matalampi. Se korjaui laittamalla isomman spacerin kupin alle. Joskus kun kokosin laakeria niin unohdin laakerin ja haarukan putken väliin tulevan tiivistysrenkaan pois. Ehkä on tosiaan parempi, että en näihin mekaanisiin asoihin puutu kun en osaa selittää.
Tänään aikaisemmin kyselin Campan 10 takavaihtajan sopivuudesta 11 vaihtajien kanssa.
Kun olet selvästi pätevä niin voisitko vastata tähän kysymykseeni. (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?47140-Campagnolo-10-kahvojen-vaihto-11-kahvoihin)

Jos tarkoita vielä tuota ulkoisen laakerin vastustukseen kohdistuvaa vastaustani, niin sekin perustuu kokemukseen. Minulla oli, maastopyörässä, samanlainen alkujäykkyys ja se tosiaan oikeini kulutuksen yhteydessä.

Tomi L.
22.09.2012, 22.41
Tänään aikaisemmin kyselin Campan 10 takavaihtajan sopivuudesta 11 vaihtajien kanssa.
Kun olet selvästi pätevä niin voisitko vastata tähän kysymykseeni. (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?47140-Campagnolo-10-kahvojen-vaihto-11-kahvoihin)

Ai että sopiiko campan eturattaat 10 ja 11 vaihteisille? Campan mukaan ei. Todistettavasti ongelmia ei ole ollut kulumisessa tai muussakaan jos käytetty 10 rattaita ja 11 osia. Mittoja en muista ulkoa, mutta veikkaan että huolettomia kilsoja edessä jos jättää ne 10 eturattaat paikoilleen.
Campagnolo.com, documents, ja sieltä valitsemaan sopiva aihealue niin löytyy varmasti mittoja ja muita tietoja mitä ei tältä foorumilta löydy.

hannupulkkinen
22.09.2012, 22.50
Tämä eturatasjuttu selvisi, mutta entäs tuo takavaihtaja. Lainasin jotain kikka kolmosta englantilaiselta foorumilta enkä oikein osaa itselleni selvittää miten se toimisi, mutta jos viitsit niin vastaa sinne. Täälläse on offaria.

Mietin vielä tuota topcuppia. Miten se voi ottaa runkoon? Eikös se ota kiinni haarukan putkeen, jos sen pään ja rungon tai spacerin välissä on liian vähän tilaa. Tyhmä kun olen niin en oikein hahmota.

bonzorno
22.09.2012, 23.04
Jes.... jatkakaa! Peukkua kännille, mä lähen baariin!
Ohjainlaakeri ei ilmeisesti ole oikein kasattu tai sit jotain puuttuu!
Toivottavasti kysyjä saa filon toimimaan!

KJP
23.09.2012, 16.10
pikaisen surffauksen perusteella tarkistettavia asioita:
- onko laakeri tarkoitettu asennettavaksi kokonaan rungon sisään ja onko runko vastaavanlainen?
- jos emäputki on tapered-mallia, oletko ostanut alalaakerin alle tulevan renkaan?
- ottaako ylälaakerin päällä oleva kansi runkoon kiinni?

Trifon
23.09.2012, 19.26
Kiitoksia vaan vinkeistä kaikille tasapuolisesti. Alla on linkki kuvaan josta näkee mitä kilkkeitä tuohon kuuluu.
http://www.flickr.com/photos/tactica_bicycle/6880882666/in/photostream/

Ehkä tuo top-cap tosiaan on "kartion muotoinen". Voisinpa kokeilla myös KCNC:n tasaisemmalla top-capilla. Ehkä hannupulkkinen tarkoitat tilannetta, jossa stemmin/spacerin yläreunan ja keulaputken yläreunan väli on niin pieni, että kartiomainen top-cap hiertää kiristettynä keulaputkeen. Täytyy tarkistaa.

Runkoni on tapered mallia mutta keula ei, ja alakooli (eli crown race?) on oikea. Sen asensin itse. Liikkeessa sanoivat että hyvin istui laakeri runkoon.

Siihen tulee tosiaan yksi shimmi "hatun" (nyt tarkoitan tuota missä lukee "smoothie mixer, en top-capia; tässä vähän termeissä sekaannusta) ja ylemmän laakerin väliin. Kyllä mä sen mielestäni sinne laitoin... Olisko mahdollista että niitä shimmejä tarttis enemmän kuin tuon yhden?

hannupulkkinen
23.09.2012, 19.52
Ehkä tuo top-cap tosiaan on "kartion muotoinen". Voisinpa kokeilla myös KCNC:n tasaisemmalla top-capilla. Ehkä hannupulkkinen tarkoitat tilannetta, jossa stemmin/spacerin yläreunan ja keulaputken yläreunan väli on niin pieni, että kartiomainen top-cap hiertää kiristettynä keulaputkeen. Täytyy tarkistaa.

Juuri tätä. Jos se kartio ulottuu haarukan keulaputken sisälle ja sitten sen kiristää niin silloinhan herkkyys on poissa ja sitten jos se jää löysälle niin klappaa.
Jos näin on niin sehän korjaantuu keulaputkea vähän lyhentämällä tai lisäämällä matala spaceri stemmin alle tai päälle. TomiL löylytti minua siihen malliin, että en oikein uskalla olla varma enää sanomisistani. Mutta pantakoon se lauantai-illan piikkiin.

SSGT-92
23.09.2012, 20.09
Siel sun kuvis mukana alakooli (se musta levy) asennettuna,pirun matalan olonen.Jos painat keulaa vasten alalaakeria,missä vaihees alkaa jäykistyy käännellessä keulaa?Ottaako se mustalevy/alakooli mihkään kiinni?

TuomasR
23.09.2012, 21.12
Oletko aivan varma että kaikki osat ovat oikeilla paikoilla oikein päin? Jos top-cap ei ota kaulaputkeen niin melko varmasti joku osa on väärin tai puuttuu tai ei vain istu kunnolla paikoilleen. Pura ja kasaa voi auttaa.

Tomi L.
23.09.2012, 21.18
Voisin vaikka lyödä vetoa että tarvitset enemmän spacereita ylälaakerin ja yläkoolin väliin. Helpoin testata niin että laitat tuon kiiltävän shimmin tilalle hyllystä löytyvän spacerin. Jos kiristyy eikä tahmaa, tarviit noita shimmejä enemmän. Mitään muuta vaihtoehtoa ei oikein ole.

Kartturi
24.09.2012, 12.25
Homma voi olla toki shimmeistä kiinni myös, mutta viimeaikaisista kokemuksista ensimmäinen joka vastaa tähän on se, että tuossa pinossa ei vain ollut tarpeeksi spacereita joten vaikka kuinka väänsi avaimesta niin että käpy lipsui pukessa niin laakeri ei kiristynyt, koska hattu painautui kaulaputkeen eikä stemmiin spacerin. Tuotakin voi olla vaikea havaita kun nuo tarvittavat liikkeet ei niin hirveä isoja ole ja kun tuota heittelee kasaan niin kapit eri paikoissa vaikeuttaa vielä arviointia. Headset spacereiden lisäys auttoi siihen. -Tosin siitähän ei ollut kyse tässä.

Toinen sitten oli kun asensin (integroidun 1.5 - 1 1/8") headsetin ja kiristin klapit pois varovasti niin huolellisesta pinoamisesta ja varmistelusta huolimatta setti vain oli tosi tahmea kunnes laakerit sitten ajautuivat sisään. Tässä siis oli ihan paketoidut kartiokuulalaakerit josta oli tehtaalla tahmatty täyteen vaseliinia. - Tarinan opetus: jos kaikki on kasattu ja shimmattu oikein, niin se voi silti olla huomattavan jäykkä kunnes laakerit vetristyvät jos käytät valmiiksi täytettyjä ura- tai kartiokuulalaakereita (industrial/cartridge ball bearings)

Trifon
26.09.2012, 18.44
Hommaan tuli vihdoin joku tolkku kun paikallisen pyöräsepän toimesta selvisi, että ylempi laakeri oli laitettu siihen laakerikuppiin väärin päin (siis tehtaan puolesta), jolloin ymmärrettävästi kiristäminen ei vaikuta ihan niin kuin sen pitäisi. Tosin olin itsekin jossain ajatuspäissäni onnistunut laittamaan tuon shimmin alakoolin ja alalaakerin väliin:seko:.

Että tämmöinen tapaus. Kiitos kiinnostuneille ja avustaneille.

Hääppönen
26.09.2012, 19.17
Loppu hyvin ja kaikki hyvin! Nautinnollisia kilometrejä! Ps. Noita sattuu (suurtietäjät poislukien) jokaiselle...