PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kammet kolisee kiviin, 175mm->170mm?

AK-76
18.09.2012, 15.25
Arvon foorumilaiset,

Kysyisin neuvoa/kokemuksianne. Hankin täysjoustopyörän jäykkäperän tilalle, ja uudessa pyörässä on keskiö huomattavasti matalammalla kuin vanhassa pyörässä. Takaiskariin sag on säädetty aika hyvin kohdalleen, joten (pelkästään ainakaan) liikasagista ei keskiön mataluus johdu. Ajan flat-polkimilla, ja tuntuu, että polkimet on jatkuvasti kontaktissa kivien, juurien ja muun maastomaterian kanssa, erityisesti tiukoissa ylämäissä.

Onko teillä kokemuksia, auttaisiko kampien lyhentäminen 175mm:sta 170 -millisiin? Miten paljon tuo vaikuttaisi välityssuhteiden sopivuuteen ja ajotuntumaan? Pyörä on Giant Anthem koko L, kammet siis nyt 175mm, kolmella eturattaalla. Pituutta minulla on 188 cm ja jalan sisämitta n. 92cm.

Mikäli vaihdan kammet, tekisi mieleni laittaa eteen kahden rattaan kampi. Mitä tulisi ottaa huomioon? Tuleeko ketjulinjassa ongelmia? Ilmeisesti pitänee vaihtaa etuvaihtaja ja sen vipu 2-pykäläiseen nykyisestä 3XSLX:stä?

Antti

syklopaatti
18.09.2012, 15.35
Niinhän se täpäri tahtoo kolista kiviin herkemmin. Ainakin itse jouduin muuttamaan hieman ajotapaa.
Ei tarvii vaihtaa etuvaihtajaa eikä triggeriä eikä ketjulinjankaan kanssa pitäs mitään ongelmaa tulla.
Sen kun säädät rajoitinruuvia etuvaihtajasta ,ettei pääse vaihtamaan kolmatta pykälää.

2 rattaan setupilla pystysit tietenkin käyttämään lyhempihäkkistä takavaihtajaa jolloin vaihto ois smoothimpaa ,mut mitään ei tarvii vaihtaa kampien lisäks jos budjetilla mennään.
170mm kammista mulla ei oo kokemusta.

fsol77m
18.09.2012, 15.37
ihan mielenkiinnosta : mittaa keskiön korkeus maasta normaali tilanteessa (siis pyörä nojaa seinään tms) ja sagin kanssa (olet pyörän päällä seinää vasten tms). tämä sen takia että jos keskiö on sellaisenaan esim 35cm korkeudessa niin se on apaut normaali arvo ja jos pyörän päällä 32cm niin se on apaut normaali arvo. jos molemmat heittävät alakanttiin reilusti niin iskarin sag voi olla kuitenkin liian suuri ja/tai sinulla voi olla jopa liian lyhyt iskari.

jos vika on enimmäkseen ylämäissä niin vika voi olla myös liian pienessä/lyhyessä keulassa tai keulan liiallisessa sagissa tai keulan ylisuuresta herkkyydestä eli keula niiaa liian voimakkaasti runtatessa.

mehukatti
18.09.2012, 15.53
Kysyisin neuvoa/kokemuksianne. Hankin täysjoustopyörän jäykkäperän tilalle, ja uudessa pyörässä on keskiö huomattavasti matalammalla kuin vanhassa pyörässä. Takaiskariin sag on säädetty aika hyvin kohdalleen, joten (pelkästään ainakaan) liikasagista ei keskiön mataluus johdu. Ajan flat-polkimilla, ja tuntuu, että polkimet on jatkuvasti kontaktissa kivien, juurien ja muun maastomaterian kanssa, erityisesti tiukoissa ylämäissä.

Täysjoustolla joutuu ajamaan niin, että joutuu vähän sovittaa polkemista polulla eteen tulevien röykkyjen mukaan. Ainakin täällä pk-seudulla, jossa riittää kiviä ja juuria. Jos vaan sokeasti poljet oli polulla mitä tahansa ja varsinkin silloin kun jousto käy syvemmällä, niin osuuhan ne polkimet/kammet maahan. L-kokoisissa pyörissä tulee käsittääkseni valmistajasta riippumatta yleensä 175mm kammet mukana. Kun oot tottunut pyörään, niin asia haihtuu mielestä.

Juha Jokila
18.09.2012, 16.05
Juu, ei noin pitkä voi kampia lyhentää, eikä ainakaan kiviin kolisemisen takia. Uusi kalusto vaatii vähän opettelua.

dirtyrider
18.09.2012, 16.15

Meinaat, että se sun kiviin kolistelu on 5 mm:tä kiinni? :seko: Jos opettelisi vain pyöräyttämään polkimia sen verran taakse, ettei poljin ole alimmassa kohtaa kiven/esteen kohdalla.

Plus
18.09.2012, 16.25
Vaihda lukkopolkimiin, kolisee paljon vähemmän. Ilmatilaltaan 5 mm korkeammat renkaat auttavaisivat myös, mutta ei läheskään yhtä paljon.

sakuvaan
18.09.2012, 16.35
Älä vaihda mitään polkimia tai kampia, aja enemmän, oikeasti ajotekniikkakysymys.

Joissain pyörissä on matala keskiö josta on hyötyä ja haittaa, joissain koreammalla, josta on hyötyä ja haittaa. :)

JuPu80
18.09.2012, 16.40
Lukkopolkimia minäkin suosittelisin. Mulla oli joskus fillaria vaihtaessa hetken maasturissa sellaiset kaksipuoleiset lukkopolkimet, joissa on toisella puolella flätti ja toisella klossi. Aivan järkyttävä kokemus, se polkimen runko tarraa ihan eri tavalla joka paikkaan kiinni kuin pieni klossipoljin.

Makuasioita tietysti pohjimmiltaan. Kunnon lukkopolkimiin tottuneena tuntuisi tosi hassulta ajaa millään fillarilla ilman klosseja.

nure
18.09.2012, 19.50
Sakuvaan kanssa samaa mieltä, tekniikka vielä haussa...

drop
19.09.2012, 01.14
Kyllä tekniikka kehittyy, mutta on poluissa ja pyörissäkin paljon eroja, ja kyllä 5mm eroa kampien maavarassa on paljon.

AK-76
19.09.2012, 17.38
Kiitoksia mielipiteistä ja vinkeistä. En lähde tällä erää siis vaihtamaan kampia. Opettelen uutta ajotekniikkaa ensin (toki sitä olen jo soveltanutkin, polkemisen rytmittäminen maaston mukaan on aika perusjuttu). Täytyy vielä tarkastaa sag, ja harkita uudestaan niitä lukkopolkimia. Flätit ovat vaan niin paljon rennommat ja mukavammat teknisessä maastossa, kun pienillä painonsiirroilla saa kontrolloitua pyörää...olen toki ajanut lukoillakin, mutta flateilla ajo tuntuu hauskemmalta.

Antti

marco1
19.09.2012, 17.43
Jos kokeilisi ensi alkuun matalaprofiilisempia flatteja? Uudemmat mallit alkaa olla sen verran matalia että ero speduihin on aika pieni.

Jamppe
19.09.2012, 17.45
Kiitoksia mielipiteistä ja vinkeistä. En lähde tällä erää siis vaihtamaan kampia. Opettelen uutta ajotekniikkaa ensin (toki sitä olen jo soveltanutkin, polkemisen rytmittäminen maaston mukaan on aika perusjuttu). Täytyy vielä tarkastaa sag, ja harkita uudestaan niitä lukkopolkimia. Flätit ovat vaan niin paljon rennommat ja mukavammat teknisessä maastossa, kun pienillä painonsiirroilla saa kontrolloitua pyörää...olen toki ajanut lukoillakin, mutta flateilla ajo tuntuu hauskemmalta.

Antti

Sekin tuntuu aika hauskalta flateilla ajaessa, kun jalka lipsahtaa polkimelta nimen omaan teknisessä maastossa ja sääri tai muu jalan osa osuu polkimeen ;)

Verska-Vesa
19.09.2012, 17.48
Ei ne lukkopolkimet oikeasti ole vastaus kaikkiin ongelmiin niinkuin täällä annetaan ymmärtää (Lisää polkemistehoa! Pysyt pyörän selässä pahimmassakin röykytyksessä! Ajotekniikkasi paranee kuin taikaiskusta! Polkimetkaan ei enää kolise kiviin!) , aja juuri niillä polkimilla millä haluat, eikä niillä millä internetissä käsketään ajaa.
Onhan ne lukkopolkimet tietenkin pienemmät kuin flätit, mutta suurempi vaikutus on tekniikalla ja sagin korjauksella, jos se nyt on pielessä.

Verska-Vesa
19.09.2012, 17.50
Sekin tuntuu aika hauskalta flateilla ajaessa, kun jalka lipsahtaa polkimelta nimen omaan teknisessä maastossa ja sääri tai muu jalan osa osuu polkimeen ;)

Tuo on ihan samanlainen aloittelijan moka kuin se, että kaatuu kyljelleen kun ei saa jalkaa irti lukkopolkimesta.
Ei noita lipsahduksia tapahdu, kun homma on hallussa ja käyttää kunnollisia kenkiä ja polkimia.

Mannavelli
19.09.2012, 20.40
Mä ainakin koen, että teknisemmässä maastossa lukkiksilla saa kontrolloitua pyörää helpommin, kun saa koko kroppaa paremmin ja nopeammin pyörän hallintaan mukaan. Tämä siis mun ajoissa, kukin tyylillään. Talvella päässee taas vertailemaan, kun jossain vaiheessa menee hermo ja tulee vaihdettua flätit.

Verska-Vesa
19.09.2012, 23.19
Mutta ei ne lukkikset silti oikeasti lopeta polkimien kolisemista kiviin.

sakuvaan
20.09.2012, 10.58

Antti

Ei se speduihin vaihto välttämättä vähennä osumien määrää kiviin loppupeleissä, ihan yhtä ruvella mulla on shimpan SPD't kuin mun flättipolkimet. :D

IHD
29.09.2017, 20.57
Herätelläänpä vanhaa topikkia... Vaihdoin hiljattain 26 täpäristä 29iin ja nyt tuntuu että kolisee kammet kiviin entistä enemmän etenkin nousuissa- mistä tämä johtuu ? Onko akseliväli jotenkin pitempi vai onko pitempijoustonen (joustoa tuli lisää 20 mm molempiin päihin) vaan herkempi "niiaamaan" ? Vai onko ajotekniikka niin erilainen 29:llä kuin 26:lla - vai enkö mä "vaan osaa" (ihan mahdollista) ? 29 kyllä etenee kivikossa ja juurakossa sekä ylös että alas ihan eri tavalla kuin 26:nen.

tiaalto
29.09.2017, 22.39
Herätelläänpä vanhaa topikkia... Vaihdoin hiljattain 26 täpäristä 29iin ja nyt tuntuu että kolisee kammet kiviin entistä enemmän etenkin nousuissa- mistä tämä johtuu ? Onko akseliväli jotenkin pitempi vai onko pitempijoustonen (joustoa tuli lisää 20 mm molempiin päihin) vaan herkempi "niiaamaan" ? Vai onko ajotekniikka niin erilainen 29:llä kuin 26:lla - vai enkö mä "vaan osaa" (ihan mahdollista) ? 29 kyllä etenee kivikossa ja juurakossa sekä ylös että alas ihan eri tavalla kuin 26:nen.Tai sitten se kun nykypyörien päämarkkina-alueilla maastopyöräily tuntuu usein tarkoittavan lähinnä hyppyreillä ja bermeillä varustettujen metsäautoteiden alaslaskua ja keskiön korkeus suunnitellaan sen mukaan, eli mahdollisimman alas...

no-saint
30.09.2017, 17.06
Hyvinkin ärsyttävä ongelma!
Juurikin tilasin 170mm kammet koska mukana tulleilla 175mm ei homma toimi. Kolisee, kivikko ylämäessä homma tyssää aina kun poljin kolahtaa, vauhti tyssää ja prkl! Kerran vetäisin jo pitkästä aikaa kunnon otb:t kun huolimattomasti laskin polkua ja lehtien alla ollut kivi jysähti.
Vanhaan täpäriin olivat laittaneet 180mm kammet tehtaalta. Toki runko oli 23" mutta aina kun takapää niiasi niin polkimet olivat melkein maan tasossa.
Sinänsä toki veemäistä kun omaan pitkät jalat, joudun lyhentämään kampia ettei kolise, nostan satulaa ja samalla painopiste nousee ylemmäs ja menosta tulee huterampaa...

no-saint
30.09.2017, 19.55
Totta eihän tuo paperilla tunnu paljolta. Itsellä tod.näk enemmän henkimaailman asioita.
Ongelmanratkaisuun olen tehnyt yleensä seuraavaa ratkaisua: nyt 27.5 runko jossa 29" keula ja kiekko. Saa tankoa ylemmäs ja keskiötä.

Taneli79
04.10.2017, 23.10
Itse en maastonoviisina hahmota, miksi maastopyörissä ylipäätään on vakiona 175mm kammet. Nykynäkemys kammen pituudesta on ergonominen. Vipuvarren mitta ei näy suorituskyvyssä. Lyhyemmillä kammilla on helpompi pyörittää, varsinkin jos ajaa matalassa ajoasennossa XC-pyörällä. Ja lisäksi kammen pää kolahtaa kiveen pienemmällä todennäköisyydellä.

https://cyclingtips.com/2017/09/crank-length-forget-leverage-power-fit/

A.M.®
05.10.2017, 09.44
Ainakin Spessulla joissain S-koon perusmaastureissa on 170 mm kammet vakiona.

Itse näkisin että kampien osumat ovat lähinnä ajotekninen kysymys. Itse olen koittanut suojata kammeenpäät Race Facen crankbootseilla

sampo12
31.05.2019, 23.40
En parempaakaan ketjua löydä niin kysyn täällä. Onko täysin kuskin vika, kun nykysessä jäykkäperässä tuntuu polkimet kokoajan ja jopa isompi keskiöratas kolisevan ajottain? Mittasin, niin keskiö 28cm ilman kuskia pyörän päällä 2.4 renkailla, eli tosta varmaan sentti tai kaks tulee alas. Kammet 175. Kyseessä toki xc pyörä (White), mutta luulis niilläkin jonku laiset kivikot hoituvan kunnialla.
Mielessä on ollut vaihto enemmän AM tyyppiseen vehkeeseen muutenkin. Mutta paraneeko tämä asia noissa pyörissä, vai pitääkö vähän analysoida omaa menoa?
Huomenna heitän tälle kesälle ekan lenkin lukoilla ja maaston pitäis olla xc kisamaastoa niin saa nähdä miten käy

Lähetetty minun VOG-L29 laitteesta Tapatalkilla

kauris
01.06.2019, 22.23
Am pyörään vaihto ei välttämättä auta. Monet pyörät tehdään nykyään keskiön kohdalta matalaksi, jotta pyörän ja kuskin painopiste on alhainen mikä toimii vauhdikkaassa alamäkitrailiajossa. Keski-Euroopan ja jenkkilän bike-parkeissa siis, jossa toimittajat niitä testaavat ja sen perusteella arvioivat. Siellä lasketellaan polkematta kammet vaakatasossa kurvaillen nättejä bermejä ja hypitään hyppyreistä. Suomessa taas edetään hitaasti kivikko-juurakossa taiteillen ja poljin sitten kolisee kiviin ja juuriin. Mutta on näissä pyöreissä muutamien senttien eroja keskiön korkeudessa mitä voi yrittää vertailla pyörää valitessa. Jousituksen toteutus vaikuttaa myös. Eli kuinka syvällä pyörä ui kuski päällä. Mutta lyhyemmät kammet auttaa toki myös.