PDA

Näytä tavallinen näkymä : Avid Elixir 5 säätö

Polun tukko
14.09.2012, 16.00
Elikkä konan tanuki dl tuli tänään kotiin :eek:
Kysyisin noista jarrujen vipujen säädöstä.Haluaisin pienemmän liikevaran niihin.Säätelin ne mielestäni minimiin mutta painuvat silti vaivatta noin 60% liikeradasta silti.Aiemmissa pyörissä tottunut noin 30-40% liikevaraan.
Vai tuleeko muuttaa mieltymystä?

Polun tukko
14.09.2012, 18.25
Tietääkö joku?

AK-87
14.09.2012, 18.31
Oireet on sellaiset, että taitaa olla vaan huonosti ilmatut jarrut. Kunnollisella ilmauksella varmaankin saat asian kuntoon.

mehukatti
14.09.2012, 18.41
Elixir 5:ssa ei taida olla vivun vapaaliikkeen säätöä, kuten paremmissa malleissa. Jotain epätoivoisia kikkoja voi kuitenkin kokeilla kuten ilmausta niin, että yrittää saada systeemiin hiukan enemmän öljyä sisään. Tai sitten painelee jarrua sopivasti kun kiekko on irti ja yrittää saada mäntiä tulemaan enemmän ulos?

Polun tukko
14.09.2012, 19.05
Ok. Onkos noille liikevaroille mitään suositusta vai onko mutu/imo hommia(maun mukaan)?

mehukatti
14.09.2012, 19.39
Jos jarruttaa etusormella kuten suurin osa kuskeista, niin parempihan se on, kun jarru nappaa kiinni kahvan ollessa hieman lähempänä tankoa. Se on ergonomisempaa ja pidemmissä alamäissä (ulkomailla) kädet ei väsy niin helposti. Mutta jos kuuluu siihen pieneen vähemmistöön, joka jarruttaa keskisormella, niin silloin kahva sais jäädä pykälän kauemmaksi tangosta, ettei etusormi liiskaannu jarruttaessa.

IncBuff
14.09.2012, 19.58
Mun mielestä tuo on ihan Elixirien ominaisuus eli mikään ei ole vialla.

Polun tukko
14.09.2012, 20.30
Aiemmassa oli Elixir 1 jarrut ja niissä sai paremmin ton Reachin säädettyä. Vitosissa on se muovi kiekko jossa pieni ristipää ruuvi+3mm kuusiokolo. Riittäs kun sais pikkusen pienemmäksi ton välyksen.

AK-87
14.09.2012, 20.35
Mun mielestä tuo on ihan Elixirien ominaisuus eli mikään ei ole vialla.

Ei pidä paikkaansa. Mun edelliset jarrut oli Elixir Ärrät ja kyllä ne sai asiallisella ilmauksella tosi pienelle vapaaliikkeelle. Siinäpä ne hyvät puolet sitten olikin :D

Mihail
14.09.2012, 20.41
Tuolta linkin takaa löytyy valmistajan sivut josta löytyy englanninkielinen manuaali jarrujen säätöön.
http://www.sram.com/avid/products/elixir-5-hydraulic-disc-brake-0#/path/term-id/287 (http://www.sram.com/avid/products/elixir-5-hydraulic-disc-brake-0#/path/term-id/287)

IncBuff
14.09.2012, 20.44
Ei pidä paikkaansa. Mun edelliset jarrut oli Elixir Ärrät ja kyllä ne sai asiallisella ilmauksella tosi pienelle vapaaliikkeelle. Siinäpä ne hyvät puolet sitten olikin :D
No saa varmasti jos työntää sinne nestettä ylenmäärin.

tonipee
14.09.2012, 20.51
Minulla sama haaste, asentelin juuri ko. jarrut. Vapaaliikettä on turhan paljon ja vapaaliikkeessäkin kahvat tuntuvat hieman nihkeiltä. Reachi on säädetty tappiin, mutta silti kahvat ottavat kahdella sormella jarruttaessa muihin sormiin kiinni. Voi tietty olla että tehtaalla on jäänyt ilmaa systeemiin. Onko jollain kokemuksia avidin ilmauksen vaikutuksesta vapaaliikkeeseen? Paljonkohan vapaaliikettä on täydellisesti ilmatuissa jarruissa?

Tomi L.
14.09.2012, 21.27
No saa varmasti jos työntää sinne nestettä ylenmäärin.
Niin tai sitten ilmaa ne oikein. En tiedä mitä tarkotat "ylenmäärin", mutta ainakin omiin jarruihin menee nestettä juuri se määrä mikä sinne mahtuu, se kai se ilamuksen tarkotus on.

tune
14.09.2012, 21.44
Niin tai sitten ilmaa ne oikein. En tiedä mitä tarkotat "ylenmäärin", mutta ainakin omiin jarruihin menee nestettä juuri se määrä mikä sinne mahtuu, se kai se ilamuksen tarkotus on. Ja mitä syvemmällä jarrusatulan männät on ilmatessa sitä enemmän jarruun menee nestettä. Jos männät ei ole pohjassa ilmatessa (tai siis jarrusysteemiä sulkiessa) niin ilmaus on hoidettu pieleen. Nesteen määrä kyllä vaikuttaa vapaaliikkeen määrään (ylitäyttö vähentää vapaaliikettä ja jarrumäntiä ei edes pysty painamaan pohjaan asti), mutta käytön aikana jarrupalojen kuluessa vapaaliike palautuu normaaliksi.

Patman
14.09.2012, 21.48
Tuolta linkin takaa löytyy valmistajan sivut josta löytyy englanninkielinen manuaali jarrujen säätöön.
http://www.sram.com/avid/products/elixir-5-hydraulic-disc-brake-0#/path/term-id/287 (http://www.sram.com/avid/products/elixir-5-hydraulic-disc-brake-0#/path/term-id/287)

Tuolta löytyvästä Elixir ohjeesta en löytänyt malli vitosen vapaaliikkeen säädölle ohjetta. Vain kahvan etäisyyssäädölle.
"ADJUST pad engagement point (elixir cr/CR MAG )" tarkoittanee juuri tätä aihetta. Sen mukaan varsinainen säätö olisi vain cr/CR MAG malleille. Ymmärsinkö oikein?
Itselläkin vitossarjalaiset, joten kiinnostaa.
Toisessa pyörässä on Shimanot ja niissä olen säätänyt vapaaliikettä lisäämällä (tai vähentämällä) jarrunesteen määrää.

Polun tukko
15.09.2012, 07.01
Joo patman. Samaa katselin itse. Menee ilmeisesti neste hommiksi

AK-87
15.09.2012, 07.16
Ja mitä syvemmällä jarrusatulan männät on ilmatessa sitä enemmän jarruun menee nestettä. Jos männät ei ole pohjassa ilmatessa (tai siis jarrusysteemiä sulkiessa) niin ilmaus on hoidettu pieleen. Nesteen määrä kyllä vaikuttaa vapaaliikkeen määrään (ylitäyttö vähentää vapaaliikettä ja jarrumäntiä ei edes pysty painamaan pohjaan asti), mutta käytön aikana jarrupalojen kuluessa vapaaliike palautuu normaaliksi.

Niin no sinne jarrusatulaan kannattaa työntää se mukana tullut muovikiila... jonka tarkoitus on pitää männät aloillaan ja oikeassa kohdassa ilmauksen aikana. Ihan niin kuin ilmausohjeissain sanotaan. En oikein ymmärrä miten voisi tulla ilmanneeksi ilman mäntien kiilausta, kun jarruja kuitenkin tarvii myös puristaa ilmatessa. Eli jos männät on avattava kiilaamalla, niin miten edes olisi mahdollista, että jarrunestettä laittaisi liikaa?

tonipee
15.09.2012, 09.20
Tuolta löytyy lisää hyviä vinkkejä jarrujen säätöön http://www.evanscycles.com/product_document/file/af3/817/bdf/435/avid-hydraulic-brake-setup-guide.pdf

tune
15.09.2012, 11.02
Niin no sinne jarrusatulaan kannattaa työntää se mukana tullut muovikiila... jonka tarkoitus on pitää männät aloillaan ja oikeassa kohdassa ilmauksen aikana. Ihan niin kuin ilmausohjeissain sanotaan. En oikein ymmärrä miten voisi tulla ilmanneeksi ilman mäntien kiilausta, kun jarruja kuitenkin tarvii myös puristaa ilmatessa. Eli jos männät on avattava kiilaamalla, niin miten edes olisi mahdollista, että jarrunestettä laittaisi liikaa? Sellainen muovikiila on aika epämääräinen ratkaisu (mitoiltaan ja joustavuudeltaan) ja varsinkin jos kyseessä on jarrupalojen väliin tuleva kiila (jarrupalojen paksuus ei ole kovin tarkka mitta uusissakaan paloissa ja jarrupalat kuluu ajan kanssa). Kannattaa painaa männät sisään ennen jarrujärjestelmän sulkemista ja ilmaaminen onnistuu helposti ilman ko. kiiloja (jarrumännät ei tipahda heti jarrukahvasta painaessa ulos vaan vaatii muutaman painamisen ja mäntien takaisin painaminen onnistuu helposti). Kiilojen kanssa ilmatessa on parempi varmistaa että männät on oikeasti sisällä ennen systeemin sulkemista. Kiilojakin on tullut käytettyä ilmatessa ja eihän ne läheskään aina ole kunnolla mittoihin tehtyjä, eikä paina mäntiä kunnolla pohjaan. Vakionakin monissa jarruissa tuntuu olevan ilmaukset vähän sinnepäin tehtynä.

AK-87
15.09.2012, 11.10
Kyllä ainakin tuo Avidin kiila on just passeli. Ja luonnollisesti ne jarrupalat otetaan ensimmäisenä tieltä pois, minkä jälkeen männät puristetaan sisään ja viimeiseksi painetaan kiila väliin.

arctic biker
15.09.2012, 11.21
Empä taitaisi Tunen ohjeisiin luottaa mitä tulee omien Elixir 5 ja Elix R ilmauksiin! Elixirit kaipaa tuota ilmausta kohtuu usein ja avidin omassa ilmaussarjassa tulee
kaikki kilkkeet matkassa, kiilatkin on vankkoja. Se ohkaisempi kiila jota käytetään palojen ollessa paikallaan on tarkoitettu kiekot irrallaan kuljetusta varten.

tune
15.09.2012, 11.21
Kannattaa vielä viimeiseksi kiiloja pois ottaessa ja ennen systeemin sulkemista varmistaa painamalla että männät on oikeasti pohjassa ennen sulkemista, niin ei ainakaan jää mahdollisuutta että jarrunestettä olisi liikaa...

Edit:
Empä taitaisi Tunen ohjeisiin luottaa mitä tulee omien Elixir 5 ja Elix R ilmauksiin! Elixirit kaipaa tuota ilmausta kohtuu usein ja avidin omassa ilmaussarjassa tulee kaikki kilkkeet matkassa, kiilatkin on vankkoja. Se ohkaisempi kiila jota käytetään palojen ollessa paikallaan on tarkoitettu kiekot irrallaan kuljetusta varten.

Näin on jarrupalojen välistä kiilaa käytetään kuljetuksessa. Toisissa ilmaussarjoissa/valmistajien sarjoissa kiilat voi toki olla tarkemmillakin mitoilla tehtyjä, mutta epätarkempiinkin on tullut törmättyä. Kerro toki (jos keksit) mitä haittaa jarrumäntien pohjaan painaminen aiheuttaa ennen jarrujärjestelmän sulkemista?

A.M.®
15.09.2012, 11.51
Mistä syystä Elixirejä pitää ilmata usein? Mä olen tehnyt sen etujarruletkun lyhennyksen jälkeen kerran, sen jälkeen ei ole ollut tarvetta. Takajarruun ei ole tarvinnut kajota kertaakaan. Joo, siis nuo Avidit on maailman v-mäisimmät jarrut säätää ja keskittää, mutta niitä joutuisi vielä ilmaamaan säännölisesti, ne olis lentäneet romukoppaan aikaa sitten.

mehukatti
15.09.2012, 15.13
Jos en väärin muista, niin valmistaja suosittelee ilmausta kerran vuodessa. Kyllähän noita ohjeita kannattaa yleensä noudattaa, jos haluaa toiminnan pysyvän optimaalisena. Ite ilmasin omat Elixirit nyt kesällä, koska kahva alkoi painua liian lähelle tankoa, vaikka pad contact -säätö oli tapissa ja paloissa oli vielä puolet kulutuspinnasta jälellä. Sen jälkeen toimi taas paremmin. Mutta ehkä seuraavaks vois kokeilla Shimanon jarruja, XTR Traileja.

Nasty76
15.09.2012, 16.15
ite mäiskäsin avid elixer 5 mun hybriidiin ja ilmaus setti tuli onneks kans han kittua ja ite ilmasin ensiks sillä paksulla ilmauspalikalla ja ei hyhvä tuollu vaan palat paikoilla ja se kuljetus pala välissä ja huolellisesti ettei paloihin mee nestettä. Sen jälkeen ohjeissakin kehotetaan tuo vapaaliike säätämään puristamalla paloja lähemmäs levyä jolloin oikein tehtynä kahvaan jää sopivan tiukka tuntuma.itse tottunut levyjarruissa olemattomaan vapaaliikkeeseen ja eli 5 saa kyllä tiukaks oikealla tekniikalla.

IncBuff
15.09.2012, 16.36
Empä taitaisi Tunen ohjeisiin luottaa mitä tulee omien Elixir 5 ja Elix R ilmauksiin! Elixirit kaipaa tuota ilmausta kohtuu usein ja avidin omassa ilmaussarjassa tulee
kaikki kilkkeet matkassa, kiilatkin on vankkoja. Se ohkaisempi kiila jota käytetään palojen ollessa paikallaan on tarkoitettu kiekot irrallaan kuljetusta varten.
Kuinka usein?

ilkkaluukkonen
15.09.2012, 16.47
Mulla on parhaat ilmaustulokset tullut nimenomaan sen ilmauspalan kanssa. Sitten kun palat kuluu, niin tyhjää liikettä tulee lisää, huono juttu, mutta tuonkin kanssa on oppinut elämään. Tietysti sitä ilmausta voi tehdä jatkuvasti palojen kulumisen mukaan, mutta sitten toisaalta järjestelmästä täytyy päästää nestettä pois uusia paloja asentaessa.

Polun tukko
15.09.2012, 16.52
Sen jälkeen ohjeissakin kehotetaan tuo vapaaliike säätämään puristamalla paloja lähemmäs levyä jolloin oikein tehtynä kahvaan jää sopivan tiukka tuntuma.itse tottunut levyjarruissa olemattomaan vapaaliikkeeseen ja eli 5 saa kyllä tiukaks oikealla tekniikalla.

Onko linkkiä tähän ohjeeseen? Tällasta ole mistään löytänyt.

tonipee
15.09.2012, 17.11
Onko linkkiä tähän ohjeeseen? Tällasta ole mistään löytänyt.

Tuolla, sivu 2, advancing the pad position:

http://www.evanscycles.com/product_document/file/af3/817/bdf/435/avid-hydraulic-brake-setup-guide.pdf

Polun tukko
15.09.2012, 17.43
Ymmärsinkö oikein:rengas jarrulevyineen pois. Varovasti painaa jarruja kunnes palojen välissä on noin 1mm. Sitten laittaa punasen spacerin väliin ja poistaa sen. Rengas paikoilleen.

Mulle oo tota spaceria. Edellisen fillarin mukana tuli avidin musta muovi kiila/spaceri. On reilun millin paksu.

tonipee
15.09.2012, 18.28
En ole itse tuota kokeillut vielä, luulisin kyseessä olevan saman ilmiön kun käytössä jarrupalojen kuluessa männät hakevat automaattisesti paikkaa lähempää paloja, mekanismia vaan joudutetaan. Tuossa voi kyllä piillä riskiä että palat jäävät liian ulos eikä niitä tahdo voimallakaan saada takaisin sisään ilman systeemin avaamista. Suosittelen joka tapauksessa tilaamaan avidin ilmauskitin, siinä tulee tarvittavat spacerit yms. mukana. Sain itse jarrut toimimaan kelvollisesti tuon oletuksena olevan pidemmän vapaaliikkeenkin kanssa kun siirsin niitä keskemmälle kahvoista. Tosin seurauksena vaihteet ovat nyt hieman turhan kaukana, mutta parempi näin päin.

Polun tukko
15.09.2012, 18.36
Ok. Saakohan tuon avidin kitin mistä suomen maalta hommattua? Oma pyörä on siis käytännössä ajamaton..mitä nyt eilen testasin haarukka ja takajoustoa kun arvoin paineita niihin.Jahka saan siihen 100-200km ajoa niin käytän huollossa jossa saavat säätää jarrut. Itsekkin siirsin jarruja noin 8mm keskelle päin ja tuo vapaaliike tuntuu nyt paljon inhimillisemmältä. Jossain avidin ohjeessa oli näin neuvottu(ja paljon muuta jarrujen säädöstä).Vaikkakin vaihteet ovat hieman "kurotettavissa" niin ohjeessa perusteltiin sillä että jarruja tarvitsee useammin kuin vaihteita.

tonipee
15.09.2012, 18.43
Itse tilasin jarrujen mukana bike24:stä tuon standard kitin http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;menu=1000,2,15,117;pr oduct=29456 sekä avidin jarrunestettä. Tuolta tulee tavara aika nopeasti, mutta luulisi että tuota saa valikoiduista fillarikaupoistakin suomesta.

Tuosta ilmaussarjasta näyttää olevan pro-versiokin, tiedä sitten mitä käytännön eroa niissä on. Kun en huolla pyöriä ammatikseni niin otin tuon standardin :)

Nasty76
15.09.2012, 22.27
omani romppeet ostin hi5bikestä vai mikä se oli suomesta ja oli kilpailukykyiseen hintaan jopa niin hyvä hinta ettei tarvinu tilata ulkomailta ja palvelu vimpan päälle vaikka ekaa kertaa sinne pälähdin kyselee tyhmiä.

Jamppe
15.09.2012, 23.33
Tilasin tämän (http://viewitem.eim.ebay.fi/Epic-Avid-Juicy-3457-Elixir-5-R-CR--Code-Bleed-Kit--DOT-51-Fluid/170910173804/item), en oo tosin vielä kokeillu. Ihan kohtuu laadukkaalta paketilta tuntuu. Alle viikossa tuli perille.

Nasty76
16.09.2012, 02.14
argh lukihäiriä ja kännykän näppis ei paras yhdistelmä kirjoittaa foorumille :D elikkä kokeillaan läppäriltä.
elikkä itse ilmailin normaalisti tuon systeemin mutta itsellä oli palat paikalla ja se kuljetus lätkä eli ohuempi päää välissä kun ilmailin tuota ja itse sain suht ok tuntuiset ja vaatimus mulla on että pitää toimia noin ensimmäisen neljänneksen osalla jarru jos menee puoliväliin niin ooon aivan liikaa liikettä. ilmauksen jälkeen nakkasin ruuvit kii ja levy paikalleen välliin silti oli pikkusen liian kaukana mutta otin vanteet ja totta kai levyn pois palojen välistä ja vapaasti varovasti kahvaa vetämällä palat lähemmsä toisiaan ja AVOT homma pelittää.
nyt kun tarkemmin mietin niin taidan kokeilla metodia ilmaus vielä kunnolla vaikka sillä orginaali ilmaukseen tarkotetutulla palikalla ja kun aletaan tuomaan paloja lähemmäs niin tuonkin ne ruiskulla painamalla lähellä kahvan päästä tai jos ei liiku niin pumppailemalla mutta niin ett kahvaan pääsee kokoajan lisää nestettä ei mee systeemi vajaaks.
Uskoisin että tolla jälkimmäisellä metodilla tuon saa niin lähelle kun haluu ja on varmasti ilmaton joten tuskin tarvii ilmailla kovin usein :D tuskin ees vuoden välein.
ps jos meni palat liian lähelle eli hankaa kokoajan laita ruisku kii jarrusylinteriin ja paina vähän paloja kauemmas toisistaan.

HUOM. muistakaa pestä paikat hyvin huolellisesti jarru remontin jäljiltä tuo jarruneste litku vie nopsaan maalit pyörästä ja satuloista ja milloinkaan ei pidä päästää jarrunestettä levyille eikä paloille ne ei oikeen tykkää siitä ja pito on mennyttä.

Polun tukko
16.09.2012, 15.52
Mistäs johtuu kun takajarru ulvoo välillä aika melkoisen paljon? Ajettu vain noin 30km. Alkoi noin 6km kohdalla. Oikeestaan jyrkän laskun jälkeen jossa mentiin n. 50m miltei lukossa. Kieroutta ei silmin havaittavissa.

dirtyrider
16.09.2012, 15.54
Mistäs johtuu kun takajarru ulvoo välillä aika melkoisen paljon? Ajettu vain noin 30km. Alkoi noin 6km kohdalla. Oikeestaan jyrkän laskun jälkeen jossa mentiin n. 50m miltei lukossa. Kieroutta ei silmin havaittavissa.

-likaiset jarrupalat/levy
-sisäänajamattomat palat/levy
-Avidien ominaisuus

AK-87
16.09.2012, 16.57
Kosteus aiheuttaa vinkumista...

Polun tukko
16.09.2012, 17.09
-Avidien ominaisuus

Edessä ei pidä ääntä. EIkä pitänyt ex pyörä ollenkaan..joten ei liene kovin yleistä.

dirtyrider
16.09.2012, 17.13
Edessä ei pidä ääntä. EIkä pitänyt ex pyörä ollenkaan..joten ei liene kovin yleistä.

Et ole yksin ongelmasi kanssa, brother. Mutta noin yleisesti, kaikki jarrut ääntelee märkänä jonkun verran.

Avid Elixir 7 vinkuminen (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?46785-Avid-Elixir-7-vinkuminen&highlight=avid) (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?46785-Avid-Elixir-7-vinkuminen)
Avid elixir 3 185mm, vinkuminen ja värinä (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?44929-Avid-elixir-3-185mm-vinkuminen-ja-v%C3%A4rin%C3%A4)
Avid Elixir r, "vinkuminen" (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?35758-Avid-Elixir-r-quot-vinkuminen-quot)
Avid juicy 3 pitää kovaa meteliä jarruttaessa (Video) (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?43796-Avid-juicy-3-pit%C3%A4%C3%A4-kovaa-meteli%C3%A4-jarruttaessa-%28Video%29&highlight=avid)

...
(http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?43796-Avid-juicy-3-pit%C3%A4%C3%A4-kovaa-meteli%C3%A4-jarruttaessa-%28Video%29)

Nasty76
16.09.2012, 18.02
itsellä ei kyl noi 100km ajetut jarrut ees ulvo märkänä mutta itse törmäsin ilmiöön kun jarrutti kunnolla takajarrulla niin kun pyöränpäällä on 115kg pelkkää lihasta :) niin runko ja adapterit elää sen verta että jarrusatula hipaisi aina levyn korkeimpiin kohtiin ja siitä kyllä tuli mielenkiintoista äänimailmaa , itse lisäsih pienet prikat jarrusatulan pulttien alle niin loppui ääntely.

tonipee
16.09.2012, 18.23
Heh, minulla on kolmen valmistajan jarruista kokemusta (giantin aikanaan tekemä mph joka ilmeisesti oli hopen c2:n peruja, formulan r1 sekä tuo avidin vitonen) ja kaikki ulvovat märkänä kuin perkele. Toki jos ulvontaa kuuluu ilman jarrutusta niin kannattaa huolestua :)

Polun tukko
16.09.2012, 19.53
i
itse törmäsin ilmiöön kun jarrutti kunnolla takajarrulla niin kun pyöränpäällä on 115kg pelkkää lihasta :) niin runko ja adapterit elää sen verta että jarrusatula hipaisi aina levyn korkeimpiin kohtiin ja siitä kyllä tuli mielenkiintoista äänimailmaa , itse lisäsih pienet prikat jarrusatulan pulttien alle niin loppui ääntely.

Tämähän se siis täälläkin on. Painoa noin 108 (pelkkää lihasta. Tai kuten cartman sanoi, minulla on vain isot luut).. Täytyypä kokeilla tuota prikka hommaa. Mites keskitän satulan ennen kiristystä?

Nasty76
16.09.2012, 21.29
itse keskitin niin että jarru pohjaan pultit kii jos hinkkaa pultit auki käsin kääntää ja vääntää satulaa ja jarru pohjassa pultit takas kiinni.jos kiristää liikaa niin menee vinoon joten kiristys sopivaan momenttiin ja pitää vähän satulasta kiinni ku kirraa

maastoville
17.09.2012, 20.23
Homasin tollasen kitin: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=30137, mahtaako tehdä mitään? Ei kanssa oikein auennut se että mitä eroja noissa muuta on kuin hinta ja toiset tehty "paremmasta materiaalista".
Konan takajarru kanssa vaatii ilmausta, kahva menee melkein pohjaan, meni uudesta lähtien. Ajettu n. 100km.
Eipähän ole tullut polkupyörän jarruja koskaan ilmailtua, mutta kaippa se onnistuu kun on noita ohjeita suht paljon saatavilla.

A.M.®
17.09.2012, 20.30
Hyvä setti tuo on. Toimii myös muiden jarrumerkkien kanssa, mm Hayes Stroker kahvan ilmausruuvi on sama.

kooki
17.09.2012, 22.00
M5-kierteinen rasvanippa ja letkunpätkät yhditettynä leuer lock ruiskuun toimii just yhtä hyvin. Statuksessa kärsii kyllä, kun maksaa vaan 5 e koko setti.
Mullakin on noita Avidin hermonraastajia ollut ja on edelleen omiin tarpeisiin vähintäänkin riittävästi. Net ovat:

1) äärimmäisen vittimäiset säätää
2) lähinnä erikoiset tuntumaltaan
3) ulvovat märkänä ja välillä muutenkin liioitellun kiimaisesti

Mutta mutta - noiden kanssa nyt vaan on oppinut elämään. Paitsi sen vinkumisen. Viskasin sintratut palat mäkeen ja laitoin kevlarlätyskät tilalle. Parani. Esim. kahvat (X.0) liikkuu mun mielestä viimeisessä pyörätulokkaassa liikaa ja meinasin jo tehä sille jotain. Avun toi riittävät tunnit pyörän päällä - ei haittaa enää tippaakaan tuo reilu liike, vaikka kuuluun ns. rude dude -kategoriaan eli jarrutan keskareilla. Enemmän ajoa, vähemmän säätöä. Go go.

crcm
18.09.2012, 00.43
Höpisenpä taas tännekkin. Eli Elixir vitosiin on tullu tässä kesän aikana tutustuttua uudessa trail-pyörässäni. Itseäni hämmentänyt myös kahvan iso liikerata ja älytön vinkuminen. Kyllä noilla pysäyttää pyörän, mutta eivät ole kyllä verrattavissa XC-pyörän Formula K18 jarruihin. Kerran ilmannutkin Elixiirit, mutta mitään ihmeellistä parannusta ei ole tullut. Ja toi vinkuminen on oikeasti ollut pahimmilaan niin ärsyttävää, että lenkkikaverikin on siitä sanonut. Itselläni vinkuminen on ongelmana vain takana. Tarkemmin kun olen tutkinut niin jarrupalojen tila on aika iso verrattuna esim. Formuloihin. Pahimmissa kitinöissä olen huomannu, että palojen ja kaliperin väliin menee hiekanmurusia. Nyt on tullut jo melkein tavaksi putsata paineilmalla ja bräkleeenillä jarrupalat joka lenkin jälkeen. Nesteitä en ole huomannut vuotavan. Vahdoin peruspalatkin jo sintteroituihin, joka ehkä hieman paransi tilannetta. Silti harkitsen vakavasti Elixiirien vaihtamista Formuloihin. Shimanotkaan ei ole huono vaihtoehto.

Nasty76
18.09.2012, 00.51
Vastaan vaikken pro olekkaan polkupyörä puolella, tosin moottoroitujen 2 pyörästen parissa sitten tullutkin puuhasteltua enempi.
Itse haen jarruilta hyvin lyhyttä liikerataa kahvoilla ja 120kg kuskin pysäyttämiseen soveltuvaa jarrusettiä ja tähän mennessä noi avidit on täyttänyt kaikki kriteerit mutta ne pitää säätää hyvin likelle levyjä ennen kuin laittaa vanteen ja levyn paikalle sinne palojen väliin niin silloin liikerata pienenee kummasti kahvasta , ja vinkunaan varmasti on palojen pintamateriaalilla osuutta joten itse alan ettiä paloja siinä vaiheessa kun noi vinkuu varmasti löytyy palat jotka ei ääntele pahasti tai onko sitten niin että vinkuvat palat pääsee lasittumaan liian kevyissä jarrutuksissa sitä en vielä osaa sanoa pitää testailla ja tutkailla tarkemmin.Omituista kyllä omat avidit ei vielä ääntele märällä eikä kuivalla kelillä.Tosin verrattuna prätkän jarruin sielä ei tommosta jousivoimalla palauttavaa kikkaretta löydy joten tuleeko vinkuna siitä jousen resonoinnista tätä vois eliminoida vaikka testin vuoks liimaamalla sen jouse paloihin kiinni niin sais varmuutta. Itse testaan kyllä kaikki kikka vitoset että saan vinkunan pois jos ja kun se ilmenee , en todellakaan siedä vinkuvia jarrua löysän kahvatuntuman lisäksi :D
Ps. Kannattaa todella tutustua siihen avidin ohjeeseen että sieltä ruutasta ennen ilmausta naputtelee mahdollisimman paljon ilmakuplia pois , tähän sorruin kokemattomuutta enkä tehnyt sitä ruiskun valmistelua kuin ohjeessa oli esitetty ja jarrut jäi kyllä teholtaan ja tuntumaltaan huonoksi.

Polun tukko
18.09.2012, 16.53
Kaahailtu taas. Alussa ei jarrut ääntäneet mutta noin 10km jälkeen alkoi ulkomaan. Perseessä asti tuntuu se "jurina" . Sitten loppua kohden hieman hellitti. Jos ei lopu niin jarrut vaihtuu.. Ei ainakaan voi huonontua

A.M.®
18.09.2012, 17.00
Onhan se jarrulevy Avidin oma, eikä tarvike?

Mulla on takana originaali ja edessä joku tarvike A2Z ja etujarru pitää jarruttaessa jurinaa

Polun tukko
18.09.2012, 17.46
http://img.tapatalk.com/d/12/09/18/zy4ubesu.jpg

CamoN
18.09.2012, 19.35
Kaahailtu taas. Alussa ei jarrut ääntäneet mutta noin 10km jälkeen alkoi ulkomaan. Perseessä asti tuntuu se "jurina" . Sitten loppua kohden hieman hellitti. Jos ei lopu niin jarrut vaihtuu.. Ei ainakaan voi huonontua

Jos jarruttaminen resonoi satulaan asti, diagnoosi on aika selvä. Joko jarrusatula ei ole suorassa levyyn nähden, mäntien liike ei ole symmetristä levyyn nähden (toinen mäntä vääntää levyä sivusuunnassa), paloissa on jotain häikkää tai sitten ne jarruvoimat on niin suuria että joku paikka antaa periksi ja aiheuttaa satulan ja levyn kulman muutoksen.

Unohdin tehdä kesällä uuteen takajarrulevyyn jälkiristyksen. Jarruttelin ilmeisesti jonkin aikaa takajarrulla jonka levyn pulteista 5 oli kiertynyt 1-2 milliä auki ja kuudes sen verran että levy pääsi liikkumaan vapaasti. Ei mitään ääntelyä tai muuta hämminkiä. Lopulta huomasin löystymisen kun pomputtelin pyörän takapäätä tallissa ja takanavan alueelta kuului kilahtava ääni. Jotkut ne vaan pääsee helpolla.

dirtyrider
18.09.2012, 19.38
M5-kierteinen rasvanippa ja letkunpätkät yhditettynä leuer lock ruiskuun toimii just yhtä hyvin. Statuksessa kärsii kyllä, kun maksaa vaan 5 e koko setti.

Onko vinkkejä mistä noita leuer lockeja kannattaa lähteä kyselemään? Ei taida apteekista löytyä?

Pitänee jossain vaiheessa rakennella tai hankkia tuo ilmaussetti. Huomasin tänään lenkille lähtiessä, että takajarrun kahvan pystyy painamaan paikallaan ollessa melkein tuppeen kiinni, puolesta välistä asti on sellainen kuminauhamainen. Ajossa tuota ei huomaa lainkaan, koska jarru alkaa puremaan heti tuossa puolessa välissä kuin tauti. Etujarru huomattavasti jämäkämpi. Johan noilla Mehu 7:lla on ajettu vuodesta 2006 asti ilman ilmaustarvetta. Samoin 2005:lla XTR:n jarruilla..

Blackno1
18.09.2012, 21.35
Voi olla ihan täyttä OT:ta, mutta minkähänlainen vaikutus kiekon jarrulevyn puoleisen laipan puolien suunnalla on meluun nähden? Onko mahdollista että jos ne ovat "väärään" suuntaan niin jarrutuksessa ne löystyvät ja lähtevät sitten resenoimaan helpommin eli ulina ei tulekkaan pelkästään jarrusta vaan koko kiekosta.

Rakensin keväällä uuteen pyörään Mavic XM819 kiekot ja ohjeissa käskettiin asettamaan ulkolaipan puolat niinpäin että jarrutuksessa ne "venyvät". Vaikutuksesta en tiedä mutta jarrut (Magura Louise) ovat todella hiljaiset ja hyvät. Toistasataa kiloa läskiä pysähtyy 180mm levyillä kuin seinään :D

Työkaveri tippui satulasta kun eka kertaa kokeili varomattomasti pyöräni jarruja :D

IncBuff
18.09.2012, 21.37
Mulla ei kyllä Avidit pidä kuivana minkäänlaista ääntä. Märkänä ne toki vinkuu mutta niin vinkuu kaikki muutkin.

dirtyrider
18.09.2012, 21.44
Voi olla ihan täyttä OT:ta, mutta minkähänlainen vaikutus kiekon jarrulevyn puoleisen laipan puolien suunnalla on meluun nähden? Onko mahdollista että jos ne ovat "väärään" suuntaan niin jarrutuksessa ne löystyvät ja lähtevät sitten resenoimaan helpommin eli ulina ei tulekkaan pelkästään jarrusta vaan koko kiekosta.

Kuten tuosta pari viestiä aiemmasta kuvasta näkyy niin, Avidin jarrulevy on aivan oikein asennettu. Nuoli pyörimissuuntaan ja puolat ns. "haukkaavana".

Rakensin keväällä uuteen pyörään Mavic XM819 kiekot ja ohjeissa käskettiin asettamaan ulkolaipan puolat niinpäin että jarrutuksessa ne "venyvät". Vaikutuksesta en tiedä mutta jarrut (Magura Louise) ovat todella hiljaiset ja hyvät. Toistasataa kiloa läskiä pysähtyy 180mm levyillä kuin seinään http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/biggrin.png

En tiedä ymmärsinkö oikein kuvauksesi tuosta asennuksesta, mutta en löydä tuollaista ohjetta Maguran workshop manualista, enkä Googlen kuvahaullakaan tuota asennustapaa.

Blackno1
18.09.2012, 21.53
Enpä minä sinun tapaustasi tarkoittanut vaan yleisenä pohdintana että kuinka paljon se käytännössä vaikuttaa esim meluun.

Lisäyksenä dirtyriderin edittiin: Maininta puolien ladonnasta on Mavicin manuaalissa -> http://www.mavic.com/sites/default/files/download/UST_Rims_07.pdf

"Recommendations for building a rim for
disc brakes:
the lacing pattern has to be adapted to the
important stresses exerted by disc braking.
Mavic recommends that the braking
spokes (exterior side of the flange) on the
disc side be oriented in the direction of the
torque exerted by the disc on the hub."

A.M.®
18.09.2012, 22.11
Onko vinkkejä mistä noita leuer lockeja kannattaa lähteä kyselemään? Ei taida apteekista löytyä?

Tuolla on jotain

http://www.vetman.fi/index.php?id=236

Polun tukko
19.09.2012, 09.29
http://i15.photobucket.com/albums/a377/perhe/th_jarru_zps6629280d.jpg (http://s15.photobucket.com/albums/a377/perhe/?action=view&current=jarru_zps6629280d.mp4)

Tuossa siis vielä video metelistä.
OT:Hieno tuo photofucked.Loistavaa laatua :(

kooki
19.09.2012, 09.42
Jaa-a. A.M. tuossa linkkiä jo virittelikin mutta kyllä mä apteekista ekaksi kysyisin. Luulisin että tilaavat. Kirohäröhän tossa toki mulla oli - se on Luer lock, ei leuer. Mutta se vaatii sitten sellasen letkun, jossa on vastakappale tolle (esim. tippaletku, jossa myös rullasulkija on näppärä lisä tahi kolmitiehana), joten saattaapi olla, että perinteinen Luer-ruisku, normi letku ja pieni määrää hyväksi havaittua liimaa antaa paremman tuloksen.

Pitänee jossain vaiheessa rakennella tai hankkia tuo ilmaussetti. Huomasin tänään lenkille lähtiessä, että takajarrun kahvan pystyy painamaan paikallaan ollessa melkein tuppeen kiinni, puolesta välistä asti on sellainen kuminauhamainen. Ajossa tuota ei huomaa lainkaan, koska jarru alkaa puremaan heti tuossa puolessa välissä kuin tauti. Etujarru huomattavasti jämäkämpi. Johan noilla Mehu 7:lla on ajettu vuodesta 2006 asti ilman ilmaustarvetta. Samoin 2005:lla XTR:n jarruilla..

Polun tukko
19.09.2012, 16.56
Onkos kukaan kokeillut tuota squelout ainetta? Onko niin Jumaltuote kuin valmistaja kertoo?

Tanukin myyjä liike laitto tänään postiin jotkut bbb:n jarrupalat. Täytyy putsata levy ennen palojen uusimista.

dirtyrider
19.09.2012, 22.24
Jaa-a. A.M. tuossa linkkiä jo virittelikin mutta kyllä mä apteekista ekaksi kysyisin. Luulisin että tilaavat. Kirohäröhän tossa toki mulla oli - se on Luer lock, ei leuer. Mutta se vaatii sitten sellasen letkun, jossa on vastakappale tolle (esim. tippaletku, jossa myös rullasulkija on näppärä lisä tahi kolmitiehana), joten saattaapi olla, että perinteinen Luer-ruisku, normi letku ja pieni määrää hyväksi havaittua liimaa antaa paremman tuloksen.

Joo huomasinkin typotuksen noita hakiessa, onneksi Google ymmärtää yskän.. :rolleyes: Näyttäisi kuitenkin, että saan noita tutun eläinlääkärin kautta.. :)

Enpä minä sinun tapaustasi tarkoittanut vaan yleisenä pohdintana että kuinka paljon se käytännössä vaikuttaa esim meluun.

Lisäyksenä dirtyriderin edittiin: Maininta puolien ladonnasta on Mavicin manuaalissa -> http://www.mavic.com/sites/default/files/download/UST_Rims_07.pdf

"Recommendations for building a rim for
disc brakes:
the lacing pattern has to be adapted to the
important stresses exerted by disc braking.
Mavic recommends that the braking
spokes (exterior side of the flange) on the
disc side be oriented in the direction of the
torque exerted by the disc on the hub."

Heh, tässä kävi nyt niin, että toinen puhui pinnoista ("puolista", ymmärretty jarrulevyn varsina) ja toinen jarrulevyn puolista (varsista)... :D Mutta summa summarum, eikö levyjarrulliset kiekot kuulukin kasata noin, meinasitko, että kiekot olisi väärin kasattu em. tapauksessa...

tomibert
19.09.2012, 22.35
Korjasin metelöivät Elixir R-jarrut seuraavalla menetelmällä:

1) huomaa meteli
2) tutki asiaa lähemmin
3) totea, että sekä etu- että takajarru vuotavat jarrunestettä jarrupaloille mäntien tiivisteiden välistä
4) reklamoi myyjäliikkeelle (jarrujen ikä tuossa vaiheessa noin 8kk)
5) saa takuuvaihtona uudet jarrut jotka ovatkin toimineet oivallisesti (ja suorastaan ällistyttävän hyvin Tahkon loppulaskussa tapahtuneen kunnollisen lämmityksen jälkeen)

- Tomi

tonipee
20.09.2012, 06.05
http://i15.photobucket.com/albums/a377/perhe/th_jarru_zps6629280d.jpg (http://s15.photobucket.com/albums/a377/perhe/?action=view&current=jarru_zps6629280d.mp4)

Tuossa siis vielä video metelistä.
OT:Hieno tuo photofucked.Loistavaa laatua :(

Jarrujen vinkuminen onkin perinteisesti ainoa ääni jonka GoPron mikki tallentaa suojakuoren läpi :)

Polun tukko
20.09.2012, 06.48
Heh.Jos ei tuota meteliä tallentas niin ihme ois :D
Tuossa oli kiinni skeleton takalevy..omiin tarpeisiin tallentaa äänet riittävän hyvin. Talvisin rinteessä tietysti käytetään umpinaista takalevyä jolloin äänien taltiointi huononee.

Polun tukko
21.09.2012, 18.42
Alkaa olla jarrulevyn vaihtoa vaille menossa jarrut vaihtoon. Ei kestä tuota ulvomista.

Eli vaihdoin palat takaa eteen ja etujarru ei silti ulvo. Sen sijaan takajarru ulvoo edestä tulleilla paloilla jotka edessä ollessaan eivät ulvoneet. Eli vieläkö tointaa kokeilla jarrulevyllä?

Mitkäs jarrut olisivat HYVÄT jos vaihtoon menee? Shimanot oli hybridissä ja eivät ääntäneet. Joten jos Shimanot niin mikä malli ja mistä kysellä? Pyörä siis Kona Tanuki deluxe.

kooki
22.09.2012, 20.13
Laita nyt aluks pehmeemmät palat siihen niin pääset ainakin halvemmalla kokeilulla. Mulla loppu se jatkuva hermojaraastava vinkuna sillä. Kyllä net märkänä vinkuu edelleen jarruttaessa mutta eivät sentään koko aikaa. Sintratut vaan nitisee.

Tomi L.
22.09.2012, 22.14
Ulvominen johtuu joko öljystä paloilla tai huonosta keskityksestä. Huonon keskityksen huomaa yleensä tärinänä jarrussa. Nämä jos on kunnossa niin en ole vielä tavannut jarrua joka kuivana ulvoisi. Tsekkaa siis keskitys, ei riitä että katsoo levyn pyörivän vapaasti, vaan ettei pala väännä sitä kumpaankaan suuntaan.

tonipee
22.09.2012, 22.37
Ymmärsinkö oikein:rengas jarrulevyineen pois. Varovasti painaa jarruja kunnes palojen välissä on noin 1mm. Sitten laittaa punasen spacerin väliin ja poistaa sen. Rengas paikoilleen.

Mulle oo tota spaceria. Edellisen fillarin mukana tuli avidin musta muovi kiila/spaceri. On reilun millin paksu.

Tähän vapaaliikkeen minimointiin pitää vielä palata, kokeilin tuota ohjeessa mainittua "advancing pad position" neuvoa tänään seuraavasti: 1. kiekko pois paikaltaan 2. jarru pohjaan kevyesti yhden kerran 3. kiekko takaisin => etujarrun vapaaliike minimoitui erinomaiselle tasolle, jarru tosin laahaa aavistuksen mutta tuntuma on nyt vallan erinomainen.

Tässä tosiaan saattaa olla se vaara että palat voivat tulla ulos liikaa jos vapaaliikettä ei alunperin ole riittävästi, minulla tämä kuitenkin osui kohdalleen.

kooki
23.09.2012, 12.27
Näinkin. Ko. himmelit ovat vain pahamaineisen kettumaiset keskittää vimosen päälle. Palojen vaihto antaa toleranssia. Pinkin pyörän vinkkejä (http://www.pinkbike.com/news/Tech-Tuesday-Silence-That-Squeaky-Disc-Brake-2011.html) voi myös käyttää mutta ei mulla poistanut sintratun ensiasennuspalan kettumaista kitinää.

Ulvominen johtuu joko öljystä paloilla tai huonosta keskityksestä. Huonon keskityksen huomaa yleensä tärinänä jarrussa. Nämä jos on kunnossa niin en ole vielä tavannut jarrua joka kuivana ulvoisi. Tsekkaa siis keskitys, ei riitä että katsoo levyn pyörivän vapaasti, vaan ettei pala väännä sitä kumpaankaan suuntaan.

Polun tukko
24.09.2012, 17.56
Nonnii.Keskitys on niin hyvä kuin periaatteessa voi olla. Levy rullaa 100% vapaasti.Palat ei väännä levyä yhtään,kumpaankaan suuntaan.Molemmat palat liikkuu symmentrisesti kun kahvasta painaa. Kaikki rungon pultit kunnolla kiinni.
Tänään asennettu myyjältä tulleet uudet bbb-441 palat.Sisäänajettu ja sama homma. :rolleyes:
Nyt lähettäävät uuden bbb 180mm takalevyn.

Sanoin tänään että vaikka pyörä ei mikään high end olekkaan niin 2000€ minun budjetilla on fillariin liian paljon jos jarrut ovat tällaiset.Mainitsin myös että jos en saa niitä muuten hiljaisiksi kuin uusimalla jarrut niin odotan aika merkittävää vastaantuloa kuluissa.
Kokeillaan nyt uudella levyllä ja ihmetellään sitten.

Toisaalta..kuulepahan lenkkeilijät missä joku tulee vastaan :mad:

arctic biker
24.09.2012, 18.24
Tri-Align™ Caliper Positioning System™:
Mit dem Tri-Align™ Caliper Positioning System™ von Avid ist die Zentrierung des Bremssattels an Deiner Bremsscheibe in nur wenigen Augenblicken möglich. Einfach die notwendigen Schrauben ein wenig lockern, den Bremshebel drücken und die Schrauben wieder festziehen. So wird Dir eine perfekte Ausrichtung des Bremssattels im Handumdrehen ermöglicht.
Noissa prikoissa on se hauskuus kanssa että jos erehtyy liikaa kiristämään niin murtuvat kohtuu helposti.

Polun tukko
24.09.2012, 18.28
Noita prikkoja en ole tarkistanut. Jarrut ulvoi jo ensi ajokerralla jolloin en ollut niihin edes itse koskenut joten silloin liike säätäessään jarrut olisi vioittanut nuo?Täytyy tarkistaa nuo prikat.

A.M.®
24.09.2012, 19.19
Och samma på engelska

http://www.sram.com/avid/technologies/tri_align_tm-caliper-positioning-system_tm

Siis samanlaiset kuperat ja koverat prikat kuin V-jarruissakin. En ole kyllä saanut ikinä kiristettyä rikki.
Jotkun viisat laittavat prikkojen pinnoille vaseliinia. että liikkuvat säätäessä paremmin kohdalleen. Kikka kyllä toimii, kunhan ei tolskaa sen rasvan kanssa liiaksi ja saa sitä jarrulevylle....

tomibert
24.09.2012, 19.34
Noissa prikoissa on se hauskuus kanssa että jos erehtyy liikaa kiristämään niin murtuvat kohtuu helposti.

Oikea kiristysmomentti on 9-10Nm. (lähde: Avidin ohjelehtinen) Jarrut ovat sen verran tärkeä osa pyörää että niiden pultteja ei kannata kiristellä "sinne päin" vaikka tietysti kaikki niin tekevätkin.

- Tomi

Polun tukko
24.09.2012, 19.43
Jotkun viisat laittavat prikkojen pinnoille vaseliinia. että liikkuvat säätäessä paremmin kohdalleen. .

Tarkistin prikat.Silmämääräisesti ovat ehjät.
Jostain luin aiemmin itsekkin tuosta vaseliinin laitosta ja laitoin nyt itsekkin. Ei ollut ainakaan huonompi säädettävä.

Polun tukko
28.09.2012, 13.46
Voivat työntää persiiseensä nämä avidit. Kannattas lisätä myynti-ilmotuksiin että ulisevat.Ei siis paljoa uusi bbb levy auttanut.

AK-87
28.09.2012, 14.47
Jep. Suosittelen Shimanon uutta sarjaa, esim. XT:t (http://www.bike-components.de/products/info/p29844_XT-Disc-Center-Lock-v-h-Set-Scheibenbremse-BR-M785-Modell-2012-.html) pelittää hienosti.

arctic biker
28.09.2012, 17.04
On mulla momentti-avainkin käytössä. Sepaluksenkin vedän sillä . Siitä huolimatta noita prikkoja olen 3 kipaletta saanu murtumaan. Pikkasen pannu vaseliiniakin, oisko sitte väärän merkkistä rasvaa:(

arctic biker
28.09.2012, 17.28
Tietysti mulla on miljoonalaatikko josta vähän käytettyjä prikkoja olen poiminut. Semmonenkin nettitieto on että sopivan väljä keula voi lisätä vibraattoa. No tuon testasin tämän vuos sitten toukokuussa. Varsin väljä Marsu ja Elixir R. Sain sitte uuven pyörän ja laitoin vasiten vuoden vanhan jarrun ynnä vanhan etusen levyineen ja testausta puolin ja toisin. Ei ole ihan huhupuhetta . Koitin pikalukonkin kiristää kummassakin pyörässä samaan käsimomenttiin.Tää kesä ollut maastopuolella vähän hiljasempaa mutta tänään tuli pitkästä aikaa ajettua märässä metässä. Ulvaisevat nuo 5:t märkinä mutta kuivina ihan säädylliset. Mitä ny Hayesiin vertaa niin ilmaustyökalu on Avideilla tarpeen! Heiskasille ihan tarpeeton. IMHO.

Polun tukko
28.09.2012, 20.03
Tilasin hi5bikestä shimanon slx:t tarpeineen.Lueskelin näistä slx:stä että enska ajoon ovat hyvät jarut.

Jos ei ratkea niin ostan peltorit tai motocross pyörän.

crcm
30.09.2012, 19.43
Tuli naputeltua tuota vinkuvaa takajarrua parempaan kohtaan suhteessa levyihin. Sain vihdoin vinkumisen kuriin. Nyt on kyllä niin kosteat kelit, että ne vinkuu märkänä muuten käyttäessä. Mutta siis se idlaus-vinkuminen on kurissa nyt.

Avidin ritsoja näyttää saavan maailmalta aika huokeaan hintaan ja eroahan ei juuri näytä olevan. Kevyeen XC käyttöön varmaan ihan jees. Tuntuma on kyllä huono omaan käteen. Parempaa katetta rahoille saa ainakin Shimanosta ja Formulasta.

Polun tukko
04.10.2012, 17.05
Case closed.Pyörä tuli tänään huollosta Peräsalmen Jukalta jossa samalla asennettiin shimanon SLX jarrut.Tuntuvatpa muuten aika napakilta eli tuskin tulen pettymään:) Testaamaan pääse jahka selän saa kuntoon.

AK-87
04.10.2012, 17.36
Onnittelut hyvästä valinnasta!

Tämä ketju olkoon opiksi: Jos Avidit ketuttaa -> Osta Shimanot.

syklopaatti
04.10.2012, 17.41
Mulla on avidin X0:t jarruina. Hyvin toimii ,eikä vingu ,eikä tartte säätää.

miku80
04.10.2012, 18.30
Mulla on toisissa kiekoissa avidin HS1 levyt mitkä vinkuu ja resonoi herkästi kuivanakin ja toisissa kiekoissa HSX levyt mihin olen tosi tyytyväinen..

Polun tukko
17.10.2012, 19.10
Päivitys vielä. Shimanoilla ajettu ja ajettu ja ajettu. Ainoa vinkuminen ollut kun männä vkonloppuna tahkolla sai kahlata puoleen väliin vannetta niin märkänä uikkasivat mutta heti kun kuivuivat niin meteli loppui.
Eipä hirveesti harmita että tuli vaihdettua.

kauris
29.10.2012, 13.20
Käyköhän Avidin jarruihin Formulan ilmaussetin mukana tulleet osat? Siis lähinnä, että onko se letkun sovittimen (mikä perkele nyt nimeltään onkaan) kierre sama Avidin jarruissa kuin Formuloissakin? Muutoinhan osat toki käyvät, un ovat vain letkua ja ruiskua sekä halutessaan jokin sulkija letkussa.

miku80
29.10.2012, 13.27
muistaakseni jossain avidin ilmaussetissä oli ainakin maininta et sopivat formuloihin niin eiköhän ne formulatkin sopis avideihin..

tuohan (http://www.rtechsuspension.fi/product_info.php?manufacturers_id=221&products_id=6197&osCsid=8932ep17k816jamm9u3cmtam84) se olikin..

kauris
29.10.2012, 13.56
Hienoa. Kiitos.

ilkkaluukkonen
12.04.2013, 09.35
Mikähän lienee vikana kun toinen oma Elixir 5:en tuntuu päästävän ilmaa systeemiin jos pyörää käyttää katollaan? Olisinko 3 viikkoa sitten ilmannut jarrut ja hemmetin hyvät tuli vaikka itse teinkin. Eilen vaihdoin renkaat pyörään ja mankeli oli ehkä puolisen tuntia katollaan. Tuon katollaoloajan aikana oli sitten jarru mennyt ihan löysäksi. Jos tuossa olisi kyseessä tiivisteen vuotaminen, niin eikö sen jarrun pitäisi heikentyä periaatteessa jatkuvasti eikä vain katolla ollessaan? Myös tuo nopeus jolla jarrusysteemi menee pilalle ihmetyttää.

zort
12.04.2013, 12.38
Mikähän lienee vikana kun toinen oma Elixir 5:en tuntuu päästävän ilmaa systeemiin jos pyörää käyttää katollaan?
Sinne taitaa kuitenkin jäädä ilmaa johonkin lymyämään vaikka tuntuukin että ovat hyvin ilmatut. Oon aika monelta taholta kuullut että tää on nimenomaan elixirien ongelma (ominaisuus). Mulla tuli mitta täyteen tällä viikolla, elixirit vaihtuu slx:ään. No, taisi joku nerokas foorumimekaanikko taannoin kehua ilmaavansa elixirit viidessä minuutissa. Kyseinen hahmo voisi ottaa noi mun rimpulat vaikka työn alle, voisin tulla siihen viereen kellottamaan. Ja palattais sitten muutaman viikon päästä samoissa merkeissä asiaan kun se jarru taas pohjaa...
Muutenkin mulla on luotto mennyt sram-konsernin tekeleisiin, rockshoxit poislukien. Sinänsä ei mulla mitään merkkiä vastaan ole mutta on sattunut kohdalle ihan käsittämättömiä episodeja srammilaisten kanssa.

ilkkaluukkonen
12.04.2013, 14.37
Sinne taitaa kuitenkin jäädä ilmaa johonkin lymyämään vaikka tuntuukin että ovat hyvin ilmatut. Oon aika monelta taholta kuullut että tää on nimenomaan elixirien ongelma (ominaisuus). Mulla tuli mitta täyteen tällä viikolla, elixirit vaihtuu slx:ään. No, taisi joku nerokas foorumimekaanikko taannoin kehua ilmaavansa elixirit viidessä minuutissa. Kyseinen hahmo voisi ottaa noi mun rimpulat vaikka työn alle, voisin tulla siihen viereen kellottamaan. Ja palattais sitten muutaman viikon päästä samoissa merkeissä asiaan kun se jarru taas pohjaa...
Muutenkin mulla on luotto mennyt sram-konsernin tekeleisiin, rockshoxit poislukien. Sinänsä ei mulla mitään merkkiä vastaan ole mutta on sattunut kohdalle ihan käsittämättömiä episodeja srammilaisten kanssa.

Ulkomaan foorumeilta sain saman vaikutelman ja ajattelin ilmata tänään ne uudestaan. Pidän vain pyörän ensin katollaan, niin kaikki ilma löytää parempaan paikkaan... Aika usein näitä kyllä saa ilmata. Melko varmasti tulee viikonloppuna laitettua Formulan jarrut tilaukseen, ei tarvii enää ihmetellä. Kyllä multakin toi ilmaus jo aika nopeasti käy, kyllä sitä niin monta kertaa vuodessa tekee ;)

miku80
12.04.2013, 15.21
Itellä toiminu hyvin elixir femmat ja kerran joutunu vuoden aikana ilmaamaan takajarrun.. naputtele sitä jarrusatulaa samalla kun imet sitä ilmaa niin ei pitäis jäädä jemmaan sitä ilmaa mihinkään mutkan taakse.. ja sama kahvan kanssa..

tune
12.04.2013, 16.22
Kannattaa naputtelun lisäksi myös käännellä (tangosta irroitus ensin) sitä kahvan puolta eri asentoihin samalla kun naputtelee kahvaa ja imee ruiskulla ilmaa pois. Jos järjestelmässä ei ole vuotoja ja kun ko. oireet ilmaantui pyörää ylösalaisin kääntäessä, niin veikkaan että jokin ilmakupla jäi kahvan nesteen lisä-/ylivuotosäiliön puolelle.

ilkkaluukkonen
12.04.2013, 17.49
Räpläsin nyt ton jarrun kanssa ja pikaisen kokeilun perusteella katollaan oleminen ei tee enää kahvaan tyhjää liikettä. Ja tuli jämäkän tuntuiseksikin. Katsotaan nyt ajojen jälkeen, että vuotaako systeemiin ilmaa jostakin. Huomasin tossa, että toinen mäntä on jumissa, eli vähän muutakin häikkää siinä jarrussa on :P En taida jaksaa tehdä asialle mitään, jos nyt noi toiset jarrut ostaa. Harmi vaan, että tuli tilattua 4 paria jarrupaloja.

miku80
12.04.2013, 20.08
siihen männän jumitukseen saattaa auttaa ku putsailee sen männän varren jarrunesteellä kun se on ulkona ja sit väntää sen sisään..

ilkkaluukkonen
12.04.2013, 20.27
Näin olinkin ostain jo lukenut. Harmi vaan kun se mäntä oli jumissa sisäasennossa, enkä sitten jaksanu miettiä, että miten sen saa ulospäin sieltä. Ehkä sillä yhdellä pultilla oli jotain tekemistä asian kanssa, mutta... Ehkä huomenna.

Itsok
12.04.2013, 21.16
Toista mäntää pakottaa paikallaan ja antaa hydrauliikan työntää mäntää ulos.

Edeus
08.06.2013, 14.40
Jahas, nyt on itselläkin halki takaa ne säätöprikat.
Momenttiin olin ne laittanut ja ovat haljenneet vasta parin kuukauden päästä kiinnittämisestä ajon aikana.

Muistanko väärin vai oliko joku joskus korvannut nuo kartioprikat jollakin muulla mahdollisesti paremmin toimivalla systeemillä.

H. Moilanen
08.06.2013, 15.17
Jahas, nyt on itselläkin halki takaa ne säätöprikat.
Momenttiin olin ne laittanut ja ovat haljenneet vasta parin kuukauden päästä kiinnittämisestä ajon aikana.

Muistanko väärin vai oliko joku joskus korvannut nuo kartioprikat jollakin muulla mahdollisesti paremmin toimivalla systeemillä.

Jos se kartio on halki vain yhdestä kohdasta, sitä voi ihan hyvin vielä käyttää. Kiristys täytyy olla huomattavasti maltillisempi, mutta ei jarrusatulan pultteja muutoinkaan tarvitse kiristää kuin sillain höpöselleen vain.

Edeus
08.06.2013, 15.23
Jos se kartio on halki vain yhdestä kohdasta, sitä voi ihan hyvin vielä käyttää. Kiristys täytyy olla huomattavasti maltillisempi, mutta ei jarrusatulan pultteja muutoinkaan tarvitse kiristää kuin sillain höpöselleen vain.

Unohtukin sanoa että kartiot on hiluina, jollakin ihmeellä satulat on tukevasti kiinni vielä muutamilla pienillä paloilla jotka on jääneet sinne väliin.

IncBuff
13.07.2013, 16.34
Käytin eilen toista tuntia näiden paskojen kanssa tapellessa ja siltikin tänään lenkillä hävisi etujarru.

H. Moilanen
13.07.2013, 19.49
Hyvin tapeltu.

Jos perusedellytykset on kunnossa (siis systeemi ei vuoda, eikä sitä ole kuorrutettu sonnalla), ei näissä jarruissa ole mitään ihmeellistä tai mystistä joka selittäisi toimimattomuuden. Elixirin purkaa, siivoaa ja kokoaa alle tunnissa... Jos perusedellytykset ei olleet kunnossa, minkään merkkinen jarru ei toimi kunnolla/ollenkaan.

IncBuff
13.07.2013, 20.30
Hyvin tapeltu.
Elixirin purkaa, siivoaa ja kokoaa alle tunnissa...
Varmasti mutta kun se pitäisi sitten vielä ilmatakin.

H. Moilanen
13.07.2013, 21.03
5 min lisää?

A.M.®
13.07.2013, 21.11
Ilmaus lienee se helpoin osuus, jos on oikeat vermeet. Vaikkapa Avidin oma ilmaussetti

IncBuff
13.07.2013, 21.31
5 min lisää?
Joo ehkä Avidin omassa tekniikkavideossa. No ihan sama.

ilkkaluukkonen
14.07.2013, 11.33
Joo ehkä Avidin omassa tekniikkavideossa. No ihan sama.

Noissa vanhoissa elixireissä on vissiin aika paljon viallisiakin joukossa, mikäli ulkomaan foorumeja uskoo. Mulla autto hirveesti se, kun nosti pyörän katolleen ja pumppas jarrukahvan tunnottomaksl, ilmeisesti sinne kahvaan vaan jää niin pahasti jotenkin ilmaa jumiin, ettei normaali ilmauksella niitä saa pois. Ton jälkeen kun ilmas, niin kaikki ilmat tuntu kadonneen. Ei niistä silti hyvät jarrut mun mielestä tullut. Paras tuntuma tuli kun ruuvasin noi Elixirit pois ja laitoin Formulat tilalle. Kaverilla on uudet Elixirit ja on ne huomattavasti paremman oloset kuin ne mun vanhat on koskaan ollut.

Polun tukko
14.07.2013, 14.26
Tännehhän on tullu lisää tekstiä. Itse taisin tän ketjun perustaa syksyllä. Vaihdoin silloin(osittain takuuseen) elixir5:t slx:iin ja kaikki murheet katos. Ei tarvinnu säätä, ei ilmata eikä mitään. Sen kun ajoi vaan. Kauheaa ulinaa ne omat avidit piti. Kokeiltiin eri levyillä ja paloilla eikä auttanut.

Nyttemin pyörä vaihtunut ja siinä myös tuli mukana shimanon slx hidastimet. Edelleenkään ei tarvitse niihin kajota eikun ajaa vaan. Sen verran päivittänyt että levyt vaihdoin icetech malleihin ja eron kyllä huomaa pysähtyvuudessa vakio levyihin.

Yhtenä pyörän vaihto kriteerinä oli että shimanon jarrut tulee olla. Ja tulee olemaan jatkossakin.

IncBuff
14.07.2013, 18.52
Noissa vanhoissa elixireissä on vissiin aika paljon viallisiakin joukossa, mikäli ulkomaan foorumeja uskoo. Mulla autto hirveesti se, kun nosti pyörän katolleen ja pumppas jarrukahvan tunnottomaksl, ilmeisesti sinne kahvaan vaan jää niin pahasti jotenkin ilmaa jumiin, ettei normaali ilmauksella niitä saa pois. Ton jälkeen kun ilmas, niin kaikki ilmat tuntu kadonneen. Ei niistä silti hyvät jarrut mun mielestä tullut. Paras tuntuma tuli kun ruuvasin noi Elixirit pois ja laitoin Formulat tilalle. Kaverilla on uudet Elixirit ja on ne huomattavasti paremman oloset kuin ne mun vanhat on koskaan ollut.Joo noi mun jarrut on kai 2010-mallia tai ainakin sen vuotisen pyörän mukana tulleet.

Aikani ton kanssa turasin niin sain sen ajokelpoiseksi. Ei silti hyvä vieläkään ole, mutta saman tuntuinen kuin uutena. Luottoa näihin ei kyllä taida saada takaisin.

arctic biker
16.07.2013, 06.11
Pieni eriävä mielipide. Kannattaa vetää siihen 8 Nm momenttiin! Noita käypäsiä prikkojahan saa kun ostaa yhdet V-jarrupalat, niissä on vastaavat puolipallomaiset, käyvät hyvin.
Ilmasin tään letkutta olleen Elixir R:n nyt kolmanteen kertaan. Moilasen ja Lansiven vihjeitten mukaan käytin satulan ilmaamiseen runsaasti aikaa pumpaten ja imien ruiskulla. Aika pitkään sieltä vieläkin tuli pienenpientä kuplaa. No kannatti tehdä, ihan jarrulta nyt tuntuu. Esikoisen kolmosten kahvan vapaaliikkeen pituutta kerkesin moittia ja turhaan. On vaan poika kuluttanut 400 kilsan matkalla jarrupalat varsin ohuiksi... Perusjarrujen letkut on tommosta muovikuorista ja varsinkin takajarrukahvassa on pieni kumipallotuntuma, letku joustaa. Siihen auttaa sitten vain teräskuoriletkujen vaihto.

Ja yksi huomio, jos kahvan puolella letkun päässä on pyöreä kumisuoja peittämässä letkua niin kannattaa käyttää auki ja rasvata mutteri, näyttää syöpyvän mallikkaasti. En ihan vielä pane XT:n jarruja tilaukseen:rolleyes:

toripolliisi
30.01.2014, 11.32
Onkkelmaa puggaa!! Ei löytynyt vastausta tästä ketjusta, mut mun ongelma on se, että palat ovat liian tiukalla levyyn nähden.. Laahaavat ja kahva painuu sen 30% max. Oon keskittänyt, mut ongelma ei häviä. Onko näissä joku säädin, että saa mäntää sisään päin, tai vastapuolta etäämmälle. Elixir 5

ToniR
30.01.2014, 11.56
Mulla oli uusissa Elixir 5:ssa tuota ongelmaa ja männät eivät palauttaneet kunnolla pohjaan. Herkistelin niitä painelemalla edestakaisin ja voitelin jarrunesteellä. Vähän paremmin alkoivat toimimaan tämän jalkeen, mutta tehokkain konsti oli, kun myin jarrut pois ja ostin XT:t tilalle :)

IHD
30.01.2014, 12.32
Lienee Elixir 5:sen "omainaisuus". Mulla eka Elixir (ko. jarru vain edessä, takana Maguran hydraulinen vannejarru kun vanhaan runkoon ei taakse levari saa) toimi 2 vuotta moitteetta, mutta kun samanlaiset laahausongelmat ja kahvan liikeradan vähäisyys alkoivat ei siihen auttanut mäntien herkistely, useamman kerran tehty ilmaaminen (joka on tehtävä huolella ohjeiden mukaan), keskittämiset jne.. Jatkuvasti sai olla jarrua roplaamassa. Otin setistä toisen samanlaisen Elixir 5:sen käyttöön nyt talvea vastaan, ilmasin sen pariin kertaan ja kahden kuukauden päästä sama homma kuin edellisenkin kanssa. Suosittelen hommaamaan jotain muuta tilalle jos haluaa huolettomampaa ajoa.

miku80
30.01.2014, 12.44
Oon keskittänyt, mut ongelma ei häviä. Onko näissä joku säädin, että saa mäntää sisään päin, tai vastapuolta etäämmälle. Elixir 5

Ne säätyy automaattisesti eli kun painat männät kerran kunnolla sisään niin käytössä hakevat oikeaan kohtaan jos tuntuu että männät ovat liikaa ulkona voi olla liikaa nestettä jarruissa..

toripolliisi
30.01.2014, 13.30
Voihan jööti!! Pitääpä käyttää palat irti ja kurkata tilanne.. Ilmaussetti on vasta matkalla, joten jos irroitus ja putsaus ei auta niin saa jarru odottaa ilmaussetin saapumista. Jarruille ihan sama kunhan rengas pyörii vapaasti :) etujarru kyseessä.

arctic biker
30.01.2014, 16.40
jos tuntuu että männät ovat liikaa ulkona voi olla liikaa nestettä jarruissa..
Sikäli kun ilmaamisessa käyttää Avidin omaa Bleed Blockia niin pitäis olla mahdotonta!

Itte asiassa oman takasena palvelevan nyt 2,5 vuotiaan vitosen männät puhdistin ja voitelin ennen talventuloa. Olin aikeissa laittaa uudet palat. Vissiin se kumistefa siellä männän ympärillä on hiipunut, uudempana palojen vaihto onnistui aivan temppuilematta. Onneksi on noita vanhoja kulahtaneita jarrupaloja... ootusajaksi kunnes edestä sopivasti ohenevat. Etupään vanhempi seiska ,oikeammin Elixir R pelittää oikein hyvin ja huolii ihka uudetkin palat.

CamoN
30.01.2014, 19.15
Jarruille ihan sama kunhan rengas pyörii vapaasti :) etujarru kyseessä.

Laahaako jarru koko renkaan kierroksen vai vaan tietyssä kohdassa? Jos laahausta on vaan tietyssä kohdassa, se tuskin vaikuttaa mitenkään ajaessa. Ärsyttää aivan vietävästi huoltotelineessä pyöritellessä, mutta kun pyörän päälle laitetaan ajajan paino ja vähän vauhtia, se pieni laahaus ei vaikuta rullaavuuteen juuri ollenkaan.

Syksyllä huomasin sellaisenkin ominaisuuden että jos jarru laahaa aivan aavistuksen, se samalla kuivaa levyä märissä olosuhteissa. Se taas vähentää ulvontaa kun jarruttelun aika koittaa.

toripolliisi
30.01.2014, 21.22
Laahasi koko ajan. Ei ois välttämättä huomannu ajossa, mut äänsi ärsyttävästi joten paloi taulu :) vaihdoin hyllystä juicy 3:sen ja toimii hyvin.. Mut takana taas takaa katsottuna levy osuu oikean puoleiseen jarrupalaan, ja vasemmalle jää väliä. Keskittäminen ei auttanut. Laitoin sit sellaisen adaptereissa olevan propun adapterin ja satulan väliin niin tilanne parani. Yleensä tässä suunnassa en ole proppuja tarvinu, vaan lähinnä satulan etäisyyttä hakiessa.

ViliA
30.01.2014, 22.23
Ootko katsonut "levyjarruista kysymyksiä" topicista viestin #754. Olisko tuosta apua?

toripolliisi
31.01.2014, 10.05
En, mutta nyt katson. Kiitti

Salaliittoteoria
12.02.2014, 07.10
Yritin eilen vaihtaa elixir 5:een jarrupalat, homma ei onnistunut kun uudet hiukan paksummat palat eivät pitenkään mahtuneet jarrulevyn lisäksi paikalleen.
Ilmeisesti levyjä painavat männät ovat sen verran ulkona ja jumissa että aivät palaudu täysin perusasentoon.
Onko mitä muuta tehtävissä kuin jarrujen hajottaminen atomeiksi, puhdistus, kokoaminen, ilmaus ... ??
Tuossa tapauksessa tulee kyllä mieleen siirtyä Shimanoihin.

Kaatuilija
12.02.2014, 07.27
Todennäköisesti riittää vain, että painat männät jollakin sisemmälle. Jotain öljyä voi myös koittaa mäntien kyljille voitelemaan niitä, jos tahtovat jumittaa.

CamoN
12.02.2014, 07.55
Todennäköisesti riittää vain, että painat männät jollakin sisemmälle. Jotain öljyä voi myös koittaa mäntien kyljille voitelemaan niitä, jos tahtovat jumittaa.

Ja jos männät ei oikeasti palaudu normaaliasentoon, kannattaa ruuvailla kahvan etäisyyden säädöstä kahva kauemmas ohjaustangosta. Sillä on vähän merkitystä mäntien ulkonemaan.

El-Carpaso
12.02.2014, 20.48
Muistakaas vielä, että se "keskittäminen" eli ruuvit löysälle, painetaan kahvasta ja kiristetään ruuvit ei oikeasti keskitä satulaa, saatika edes toimi.
Satula pitää keskittää keskelle levyä silmämääräisesti ilman paloja ja palat keskitetään levyyn tunkemallla ruuvimeisselin pää ulomman palan taakse ja painetaan kahvasta.

kaakku
12.02.2014, 23.16
Park Toolilla on muuten ihan työkalu mäntien painamiseksi paikoilleen. Normijampalle riittää sopivan suuri ruuvimeisseli. Mutta toimii tuo El-Carpason dissaamakin tyyli. Helpointa taitaa kuitenkin olla että valoa vastaan katsoo että molemmin puolin levyä on rako. Avaa vaan toisen ruuvin kerrallaan ja siirtää satulaa ja kiristää uudelleen. Levystä vielä isommat mutkat suoriksi ja kovaa ajoa.

A.M.®
13.02.2014, 00.06
El-Carpaso on oikeassa. Teoriassa tuo toimisikin, JOS molemmat männät liikkuisivat täsmälleen yhtä paljon ja samalla tavalla. Näinhän ei kuitenkaan tapahdu....

Salaliittoteoria
13.02.2014, 21.13
Kiitokset, tottelihan ne männät lopulta kun vaan oli riittävän ronskit otteet.
Muinainen, paksusta pellistä prässätty, polkupyörän yleistyökalu osoitti viimein soveltuvansa johonkin.

saint
14.02.2014, 06.21
Itse olen onnistuneesti säätänyt etäisyydet Hayesin työkalulla. hinta oli mikä oli, mutta muutaman kokeilukerran perusteella tuntuu toimivan.

http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/hayes-pad-rotor-alignment-tool/rp-prod35769