Näytä tavallinen näkymä : Talvi tulee, kuinka varustelet pyöräilysi talveen?
Mietin tässä parhaita mahdollisia varusteita talvipyöräilyä varten? minkälaisilla kamppeilla (housut,takki,kasvosuojat...) sitä ajellaan ja löytyykö suosituksia? Entäs ne nastarenkaat?
Olen monena talvena tyytynyt trek 4300 maasturilla polkemaan, ilman nastarenkaita ja ilman mitään varsinaisia pyöräilyvaatteita,
Onko trikoopolkijoita?
--+MM+--
13.09.2012, 11.41
Kyllä pyörälle pitää laittaa turkki päälle.
Kuva (http://mikkomyy.kuvat.fi/kuvat/MMY/PA303092.JPG)
...parhaita mahdollisia varusteita...
Oletko ihan varma? Eikö ole mitään hintakattoa?
Olen monena talvena tyytynyt trek 4300 maasturilla polkemaan, ilman nastarenkaita ja ilman mitään varsinaisia pyöräilyvaatteita...
Miksi enää ei voi tyytyä tuollaiseen? Mikä on muuttunut?
Huomasitko ollenkaan, että noista sinun kysymistäsi asioista on olemassa vaikka kuinka monia viestiketjuja :)
ppikkupe
13.09.2012, 12.03
Minua usein ihmetyttää, miksi talvipyöräilystä tehdään niin vaikeaa... Eihän pyöräilijä tarvitse talvella sen kummempia varusteita kuin muutenkaan ulkona liikkuvat. Tietenkin jotain aivan lajispesifistä saattaa tulla vastaan kuten kengänsuojia, jos käyttää lukkopolkimia, ja ehkä erilaista pidempivartista käsinettä, mutta pääsääntöisesti jos osaa olla talvella ulkona, osaa myös ajaa talvella polkupyörää.
Ei siihen mitään suojia tarvita... Kunnon hiihtoniilotkin vetelee tuntikausia 15-20 km/h matkavauhtia, ja alamäissä kevyesti viittäkymppiä, ilman sen kummempia kokovartalomaskeja kasvojen päällä. Mummot menee potkurilla kauppaan vielä 30 asteen pakkasissakin.
Okei, eteläisemmässä Suomessa märät välimallin talvikelit aiheuttavat oman harminsa, mutta kun puhutaan oikeasta pakkastalvesta, niin ei siinä mitään ihmeellistä ole. Oikeastaan helpompaa kuin kesällä. Pakkasten tultua peset ja putsaat pyörän, annat kuivia, hyvät rasvat, pitävät renkaat sekä riittävästi valoja ja heijastimia. Sitten vaan ulos. Seuraavan kerran pyörä tarvitsee huoltoa vasta keväällä.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?40783-Talvipyöräily
Vaikeinta on pitää jalat lämpiminä, ise en voi klosseja käyttää talvella ollenkaan.
Kirkkaat laskettelulasit niin ei silmät vuoda jatkuvasti (kun alle -5C)
Nastarenkaat
Kypärän ilma-aukot umpeen teipillä
Hyvät valot
Muuten kai pärjää normaaliulkovaatteilla jos ei ole lukkopolkimia.
Jälleen kerran totean, että kannattaa hankkia kypärän suojus. Ei tarvitse tuhria kypärää piloille jollain teipeillä, ja on helppo vetäistä päälle tai pois säiden mukaan.
Kyllä se pyöräily eroaakin muusta ulkoilusta. Esim. kävellessä tai lumikenkäillessä riittää ohuempi vaatetus kun ei ole viimaa. Varpaita ja kasvoja ei tarvitse kummemmin suojata, kuten pyöräillessä täytyy kovemmilla pakkasilla pidemmillä matkoilla.
Mä ajan trikoilla n. -10 asteeseen saakka niin että alla on padilliset shortsit, välissä pitkät Merinovillahousut ja päällä windstopper-trikoot. Kylmemmällä ilmalla ajan vähän väljemmillä hiihtohousuilla niin mahtuu enemmän lämmikettä alle ja ilmaa väliin lämmittämään taktisia paikkoja. Takkina One Way -hiihtotakki, joka on osoittautunut paremmaksi kuin pyörävaatemerkkien "talvitakit". Kypärän alle tuulenpitävä myssy, kaulaan kunnon kauluri ja käsiin ja jalkoihin lämpötilan ja omien tuntemusten mukaan hanskaa, sukkaa ja kengänsuojaa. Itselläni sormet kylmettyy helpommin, mutta jalat harvoin. Ehkä nyrkkisääntönä voidaan pitää että kun on tuulenpitävää, ei pääse niin helposti kylmettymään. Itse ajan talvisin lähinnä jäykällä teräspyörällä johon laitetaan nastarenkaat sitten kun siltä näyttää eli kun on jäätä, lumella ajelen mieluummin hyvin rullaavalla maastorenkaalla.
Pyöräilyä ja hiihtoa ei kannata verrata toisiinsa vaatetusasiassa, kun hiihdossa on yläkroppa ihan erilailla töissä kuin pyöräillessä. -25 pakkasessa hiihtää pari tuntia mielellään, mutta itse en ainakaan pyöräilystä nauti niin kylmällä.
Jalat palelee fillaroinnissa ihan eri tavalla kuin hiihdossa ja kävelyssä. Sen verran vähemmän liikettä tulee varpaille.
ppikkupe
13.09.2012, 13.48
Pyöräilyä ja hiihtoa ei kannata verrata toisiinsa vaatetusasiassa, kun hiihdossa on yläkroppa ihan erilailla töissä kuin pyöräillessä. -25 pakkasessa hiihtää pari tuntia mielellään, mutta itse en ainakaan pyöräilystä nauti niin kylmällä.
Putkistoon se -25 asteen pakkanen käy hiihtäessäkin, joten ei sitä kovin mielellään tee. Lumikin on nihkeää.
Mutta kropan osalta kyllä hiihto ja pyöräily ovat vaatetusasiassa hyvin verrannollisia toisiinsa. Se on tietenkin luonnollista, etta fillaroinnissa tarvitaan ehkä ylimääräinen välikerros, koska isot lihakset eivät tee samalla lailla töitä, mutta sehän on koko kerrospukeutumisen idea. Kerroksia tarpeen mukaan. Pointti on lähinnä siinä, että jos ulkona ylipäätään liikkuu, niin ei fillarointia varten kokonaan omaa karderoopia tarvitse hankkia.
Jos ei hiihtoasua omista, ja liikkuminen on rennompaa arkiajoa, niin ihan tavalliset ulkoilukamat käyvät. Ja muutenkin samat lainalaisuudet pätevät, eli tarpeeksi väljästi ylle, jotta ilmaa jää väliin, eikä liian paksusti, jotta seuraava ongelma ei ole hikoilu.
Ainahan noita aiempia ketjuja on asiasta kuin asiasta, mutta uusi talvi ja uudet vastaukset..
Hyviä asiallisia vastauksiakin, kiitos niistä..
Tuon hiihtopuvun allekirjoitan kyllä pyöräilyyn erinomaisesti. Kypärä ja kenkäsuojat ne on luultavasti ostettava myös, kokemuksena aiemmat >-20C talvikelit, alkaa kuuppa jäätymään. Ja kypärän alle tietysti myssyä..
Trikoilla tekisi mieli polkea, mutta arvokasta palellutettavaa.. Toisaalta jos merinovillaa alle laittaa, niin tuntuu ainakin että tukehtuu jalat polkiessa..
Nastarenkaiden turhuutta myös mietin, kun on kuitenkin runsas luminen talvi näillä korkeuksilla ja suht suora tie jota polkea, ottaa mutkat kevyemmin kuitenkin..
Mä ajan trikoilla n. -10 asteeseen saakka niin että alla on padilliset shortsit, välissä pitkät Merinovillahousut ja päällä windstopper-trikoot. Kylmemmällä ilmalla ajan vähän väljemmillä hiihtohousuilla niin mahtuu enemmän lämmikettä alle ja ilmaa väliin lämmittämään taktisia paikkoja. Takkina One Way -hiihtotakki, joka on osoittautunut paremmaksi kuin pyörävaatemerkkien "talvitakit". Kypärän alle tuulenpitävä myssy, kaulaan kunnon kauluri ja käsiin ja jalkoihin lämpötilan ja omien tuntemusten mukaan hanskaa, sukkaa ja kengänsuojaa. Itselläni sormet kylmettyy helpommin, mutta jalat harvoin. Ehkä nyrkkisääntönä voidaan pitää että kun on tuulenpitävää, ei pääse niin helposti kylmettymään. Itse ajan talvisin lähinnä jäykällä teräspyörällä johon laitetaan nastarenkaat sitten kun siltä näyttää eli kun on jäätä, lumella ajelen mieluummin hyvin rullaavalla maastorenkaalla.
Pyöräilyä ja hiihtoa ei kannata verrata toisiinsa vaatetusasiassa, kun hiihdossa on yläkroppa ihan erilailla töissä kuin pyöräillessä. -25 pakkasessa hiihtää pari tuntia mielellään, mutta itse en ainakaan pyöräilystä nauti niin kylmällä.
Muuten ihan samat sävelet talvipukeutumisessa, mutta itsellä urheiluareenan talvitakki ja PsolarX-maski, jota ilman en alle muutaman asteen pakkasissa nouse fillarin selkään lainkaan. Sanokaa mitä sanotte, mutta on erinomainen vehje! Tosin alle -10 asteen en fillaria edes nykyisin enää harkitse jos ei ole aivan pakko. Muutenkin olen talvipyöräilyä vähentänyt reippaasti. Olen samaa mieltä parin edellisen kanssa eli lumikenkäily, hiihto ja juoksu talvella ovat pukeutumisen kannalta aivan eri juttuja kuin fillarointi.
Saanut täällä Urpoilta palautetta,kun suosin ulkoiluvaatteita pyöräillessä.Valtaosa tuntuu pärjäävän näillä myös. Miksi kesällä pitää ajella sukkahousuissa/vaipoissa? silloin ei tavan vaatteet kelpaa,kuten talvella?
Saanut täällä Urpoilta palautetta,kun suosin ulkoiluvaatteita pyöräillessä.Valtaosa tuntuu pärjäävän näillä myös. Miksi kesällä pitää ajella sukkahousuissa/vaipoissa? silloin ei tavan vaatteet kelpaa,kuten talvella?
Kesällä pitää slaikkari pitää hallussa jollakin, esim. trikoilla kiristää reiteen heilumasta. Lökäreissä hakkaa niin ärsyttäviä mustelmia polven seudulle. Talvella ei ole sitä ongelmaa, sopiva viileys pitää siitä huolen.
Miksi kesällä pitää ajella sukkahousuissa/vaipoissa?
Ei kai sukkahousuissa aja kuin naiset viileämmillä keleillä ja silloinkaan ei kaiketi kyseessä ole harrasteajo vaan hyötyliikunta.
Vaippoja joutuu vain pikkulapset pitämään, ettei housut kakkaannu (sisäpuolta).
DzeiDzei
13.09.2012, 15.23
Pakkaskeleillä pukeutuminen todella helppoa, jos on mitään kokemusta ulkoliikunnasta talvella eli lähes samoin kuin hiihtäessä. Pahin keli mielestäni on kun lämpötila on -1...+8C ja on märkää. Silloin housuiksi Enduran Stealth tai sitten thermosukkikset ja päälle rainlegsit. Kenkien päälle neopreenikumit ja takiksi joku Goretex tai vastaava. Hanskat on sitten vielä vähän yksilöllisempi valinta eli joko vedenpitävät pyöräilyhanskat tai sitten jotku normihiihtohanskat ja vaihtohanskat mukaan ku ne kastuu kuitenkin.
substitute
13.09.2012, 16.32
Ostin viime talveksi alusmyssyn kypärän alle ja oli erittäin hyvä ostos. Kyseessä siis sellainen malliltaan hieman uimalakkia muistuttava tiukka myssy, joka peittää korvat kokonaan. Korvien paleleminen kuittaantui sillä mutta varpaat on kieltämättä hankalampi juttu. Suun eteen kaipaa myös kovemmilla pakkasilla jotain liinaa, koska henki ei tuppaa silloin nenän kautta kulkemaan.
Jslope, silläkin uhalla, että ajetaan joskus vastakkain pyöräteillä, niin aion neuvoa, vaikka pyöränostossa neuvot menivät hukkaan.
Samat vaatteet kuin kylmällä kesäsäällä, mutta enemmän villaa väliin. Trikoiden alle 1-2 merinokerrastoa, joskus kolmekin merinopaitaa, sama pyöräilytakki kuin kesällä.
Noukkarit, kahdet lapaset, kahdet villasukat, villapipo, kypäräsuojus, putkikauluri. Kaikki merinovillaa, paitsi lapaset ja kypäräsuojus.
Talvella päällikerrokset saa olla mielellään isommat, jotta mahtuu villaa alle. Mulla talveksi vaihtuu lisäkerroksilla syysvaatteet. Kalvollisilla paksuilla trikoillakin pärjää toki vielä pikkupakkasilla.
Talvella menee housuina noin -10c asti Assos LL.Winter ja sen jälkeen laitan päälle vielä pehmusteettomat Scott:n syyshousut, yhdistelmällä pärjää ainakin -25c asti. Takkina Pearl Izumi softshell joka on käytännössä alle -10c aivan liian kuuma Craftin windstopper aluspaidan kanssa. Pipona on joku ohut Craft ja alla buffi suojaamassa korvia. Aika vähällä sitä tarkenee.
Muuten ei ole ongelmaa ollut tarkenemisen kanssa kuin, että sormia ja varpaita ei saa pidettyä lämpimänä. Pitänee hankkia tulevaksi talveksi lämmitettävät pohjalliset ja yrittää saada kengistä klossin ympäristö tiiviiksi, sormillekin pitää etsi jotain lämmikettä.
Jälleen kerran totean, että kannattaa hankkia kypärän suojus. Ei tarvitse tuhria kypärää piloille jollain teipeillä, ja on helppo vetäistä päälle tai pois säiden mukaan.
Kypärän suoja lienee ongelmallinen ainakin niille, joilla on valo kypärässä?
Suurin ongelma talvella (pakkasella) on jalkaterien jäätyminen. Laket, villasukat ja kengänsuojat eivät riittäneet viime talvena 3 tuntia. tänä talvena kokeillaan sähkölämmittimiä. Uskoisin, että sitten homma skulaa. Yksilöllistä on tietysti tuo kuinka hyvin verenkierto toimii. Yleensä kylmään tottuu kohtuu hyvin. Kroppa adaptoituu pakkaseen, ja ei siellä niin kummallista vaatetta tarttekkaan.
Olen samaa mieltä. Siihen tottuu. Varpaat mullakin ensimmäisenä jäätyy. Noin 15km päässä aamulla alkaa palella, jos on 20 pakkasta. Viimeinen kilometri ajetaankin sitten tosi kovaa jäätymistä pakoon.
Tuo psolar maski kuulostaa hyvältä, etenkin sinne >-10 asteeseen. Täytyypä lähteä etsiskelemään..
Itse pidän hiihtolaseja jo nyt suojalaseina, kovilla pakkasilla tosin jäädyttävät tuulen halkojaa eli nokkaa ihan mukavasti, laskettelulaseja ei ilkeä pidellä..
Varpaat ne on olleet ongelmana aikaisempina talvina, ilman klosseja..
Vaimon tekemillä säärystimillä ja paksuilla sukilla onnistunut hyvin aikaisempina talvina, mutta eipä taida vaellussukka upota pyöräilykenkiin..
Oikein asiallisia vastauksia, jopas jotakin..kiitoksia..
Jslope, silläkin uhalla, että ajetaan joskus vastakkain pyöräteillä, niin aion neuvoa, vaikka pyöränostossa neuvot menivät hukkaan.
Samat vaatteet kuin kylmällä kesäsäällä, mutta enemmän villaa väliin. Trikoiden alle 1-2 merinokerrastoa, joskus kolmekin merinopaitaa, sama pyöräilytakki kuin kesällä.
Noukkarit, kahdet lapaset, kahdet villasukat, villapipo, kypäräsuojus, putkikauluri. Kaikki merinovillaa, paitsi lapaset ja kypäräsuojus.
Nyt puhuu Oolun mies asiaa, eli kyllä me ehkä aletaankin löytää samalle korkeuspiirille samanlaisia ajatuksia..
Mutta mikäs siinä merinovillassa nyt on niin hyvää, muuta kuin korkea hinta ja hyvä alan kauppa Oulussa(partioaitta)?
No aivan ihonmyötäiset merinot on ok, mut siitä paksumpi versio on niin vietävän tukkottava(joskus hiihtäessä kokeillut), on kai niin kiinteät reidet..
(käyppäs kokeilee sitä shape proota niin saatat yllättyä)
Therm-ic lämpöpohjalliset kannattaa hankkia jos muuten lämpö ei riitä varpaille. Viime talven olivat käytössä, suosittelen. Jatkojohdot kiinni pohjallisiin ja akut vyötärölle lämpimään.
ppikkupe
14.09.2012, 09.48
Varpaat ne on olleet ongelmana aikaisempina talvina, ilman klosseja.. Vaimon tekemillä säärystimillä ja paksuilla sukilla onnistunut hyvin aikaisempina talvina, mutta eipä taida vaellussukka upota pyöräilykenkiin..
Kenkä on talvikengäsi aivan liian nafti, jos sinne ei puristamatta paksumpaa sukkaa ja ohutta alusukkaa mahdu. Kuten sanoin, niin ei pyöräily tässä suhteessa eroa tavallisesta ulkona olosta. Juostessa ja hiihtäessä mono voi olla napakasti istuva, koska niissä jalkaterä tekee töitä paljon enemmän, mutta eihän se pyöräillessä sitä tee.
Itse pärjään koko talven Shimanon "syyskengillä" sekä pakkasten tullessa paksuilla neopreenisuojilla siinä päällä. En aja talvena lenkkiä, mutta tein huvikseni viime talvena tunnin "varustetestin" noin 30 asteen pakkasessa ilman ongelmia - ellei käsien ja yläkropan hikoilua sellaiseksi lasketa. Pidemmälle testille en nähnyt tarvetta, enkä halunnut vartavasten alkaa nenääkään jäädyttämään.
Oma lista talvipööräilyyn.
Alinpaan kerrokseen pyöräilyhousut, verkkopaita ja villapohjasukat. Seuraavaksi craftin kerrasto. Löfflerin WS takki ja trikoot, buffi kaulaan pipo päähä ja jos oikein kylmä WS tuuliliivi. Hanskoina on ollu jotkut yokon hiihtohanskat. Kesäkengistä teipillä ilmastointireijät umpeen ja kengänsuojat päälle. Kypärästä reijät teipillä umpeen.
Reittivalinnalla voi vaikuttaa paljon talvipyöräilyn mukavuuteen. Metsäpoluilla selviää kovemmassakin pakkasessa ku ajoviima ei jäädytä pystyyn.
jususter
14.09.2012, 10.40
Tammi-Maaliskuussa tuli 350km hyötyajoa ajettua Jalaksen Off-Roadeilla , jotain merino-välikalsareita, softshell-takki/housut -combo ,puffi kovimmilla pakkasilla ja käsineinä heijastavat talvityöhanskat.
Vaihteettomalla yli 40 -vuotiaalla pyörällä.
Näistä blogiteksteistä voi olla hyötyä tänäkin talvena:
Talvipyöräily on nastaa (http://fillari.blogspot.fi/2011/10/talvipyoraily-on-nastaa.html)
Äärimmäisiä osia (http://fillari.blogspot.fi/2011/10/aarimmaisia-osia.html)
Näistä blogiteksteistä voi olla hyötyä tänäkin talvena:
Talvipyöräily on nastaa (http://fillari.blogspot.fi/2011/10/talvipyoraily-on-nastaa.html)
Äärimmäisiä osia (http://fillari.blogspot.fi/2011/10/aarimmaisia-osia.html)
Siinäpä oikein hyvät blogit, kuvien kanssa oikein..kiitosta vaan, alkaa meikäpojjaan varusteiden päivityskausi..Jotta pyöräily olisi oikein rattoisaa!!:)
tempokisu
14.09.2012, 13.18
Ah, pyörään tarvittaessa nastarengas eteen kun sen aika tulee. Niin ja talvipyöränä on cyclocross.
Mutta varusteet, ...varsinkin noi tassu-asiat on mulla ihan Oma Paleleva Lukunsa.
En ole tosin laittanut talvimonoja syrjään koko kesänä, tuossa ne ovat pesuvadissa odotelleet, ja hyvä näin sillä uskoakseni tarviin niitä seuraavan kerran kun lähden kokeilemaan osaanko vielä ajaa? Alle 10 astetta kun on viimenen hetki että laittaa talvimonot tassuihin.
Muuten pukeutuu sään ja kelin mukaan, ei almanakan.
Pyörällä ja autolla
14.09.2012, 13.29
Miten olis paleleville jaloille ( omatkin jalat on just sellaiset ) lämmitettävät pohjalliset. Itse olis tarkoitus ostaa muuhunkin käyttöön kuin pyöräilyyn.
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/muut#query=Lämmitettävät pohjalliset
Kypärän suoja lienee ongelmallinen ainakin niille, joilla on valo kypärässä?
Nykersin reijän kypäräsuojaan. Siitä LedLenser pilkistää ja valaisee ihan hyvin:
http://skott100.kuvat.fi/kuvat/Fillarointi+Forum/Nassu.jpg/_full.jpg
Nassun alaosaa suojailin tossa neopreenimaskilla. Oli tarpeeksi kylmää, että pysty kokeileen, mutta raskas ja ikävän hajuinen hengittää ton läpi. Sisältä kastuu ja ulko jäätyy. En innostunut.
Tossa kuvassa on kypärän alla huppuna hitsarin kypärän alle tarkoitettu villainen huppu. Sen hyvä puoli on, että liepeet ulottuu hartioille asti ja katkasee kaiken vedon niskaan.
Tommoset reijitetyillä linsseillä olevat Oakleyt pelanneet kans ihan kohtuullisesti, ku jaksanu vetää huurtumisen estoo sisäpuolelle.
arctic biker
14.09.2012, 19.10
Ihan hyvä idis tuo Lenserin reikä.
Naamasuojassa pitää olla kunnollinen reikä josta voi hengittää. Oma patentti on Buffiin saksilla nakerrettu aukko, sillai että nenän peittää ja suulle jää kunnon aukko. Neopreeni on oikeella pakkasella varsinainen kammotus! Kun mulla talvilenkkeilykin sisältää aina tään hyötyajelun niin vara-alushanskat ja toinen kauluri/naama/poskisuoja on aina mukana, joskus jopa ylimääränen alupaitakin. Ajolasit kirkkailla linsseillä sitten suojaa tosipakkasilla sen mitä Buffi ei.
arctic biker
14.09.2012, 19.35
Tommoset reijitetyillä linsseillä olevat Oakleyt pelanneet kans ihan kohtuullisesti, ku jaksanu vetää huurtumisen estoo sisäpuolelle.
Kannattaa muistaa että huurtumisenesto-aine oikeesti toimii vaan plussakeleillä. Aidosssa pakkassäässä jos hikihöyryä laseihin kertyy niin sehän jäätyy iliman muuta.
Huurtumisen estoainetta ei muuten oikeasti aatellen olekaan, jos olis niin omenatkin vois nousta ylä-ilmoihin...
Nykersin reijän kypäräsuojaan. Siitä LedLenser pilkistää ja valaisee ihan hyvin:
http://skott100.kuvat.fi/kuvat/Fillarointi+Forum/Nassu.jpg/_full.jpg
Nassun alaosaa suojailin tossa neopreenimaskilla. Oli tarpeeksi kylmää, että pysty kokeileen, mutta raskas ja ikävän hajuinen hengittää ton läpi. Sisältä kastuu ja ulko jäätyy. En innostunut.
Tossa kuvassa on kypärän alla huppuna hitsarin kypärän alle tarkoitettu villainen huppu. Sen hyvä puoli on, että liepeet ulottuu hartioille asti ja katkasee kaiken vedon niskaan.
Tommoset reijitetyillä linsseillä olevat Oakleyt pelanneet kans ihan kohtuullisesti, ku jaksanu vetää huurtumisen estoo sisäpuolelle.
En ole poliisimies, mutta kun virkavallalta kysyin, kertoi että otsalamppu maantiellä olisi ehdottomasti lainvastainen, ja myös nämä epilepsiavälkyt!
Varmaan tuon tiesittekin jo??
^ Ei taas tätä. Otsalampusta ei varmasti tule sakkoja niin kauan kuin pimeitä pyöriä riittää ja niitähän riittää. Vilkkuvalot ovat saatanasta, mutta nekin tyhjää parempia.
Iglumies
16.09.2012, 10.19
^ Ei taas tätä...
Juu, ei.
Heijastinteippi tuo näkyvyyttä pimeällä
Society (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/album.php?albumid=14&attachmentid=8610)
Suositelkaa hyviä ajohanskoja talven pakkasille?
StantheMan
20.09.2012, 06.21
Torimyyjältä nahkaiset isot pilkkikinttaat. Sisälle toiset, vaikka villaa. -32 C ja kolmisen tuntia ajoa. Riittää varmaan talven ajoihin ;)
Suositelkaa hyviä ajohanskoja talven pakkasille?
Viime talveksi hankin Fox Anti-Freezet (http://www.varuste.net/tuotetiedot2.php?_id=36124&nimi=Fox+Antifreeze+Glove) ja olin tyytyväinen. Ei tiedä ovatko paras vaihtoehto -30°C työmatkapyöräilyyn mutta maastolenkkeilyssä -20°C:ssä pelaavat vielä mainiosti. Eivät ole ihan ilmaiset, mutta toisaalta fiksu 2-kerrosrakenne (neopreenimainen hyvin istuva sisähanska ja tuulenpitävä aavistuksen väljempi ulkohanska) toimii varsin hyvin. Vaihteiden ja jarrujen käyttö onnistuu melkein kuin kesähanskoilla.
Marsusram
20.09.2012, 09.11
Torimyyjältä nahkaiset isot pilkkikinttaat. Sisälle toiset, vaikka villaa. -32 C ja kolmisen tuntia ajoa. Riittää varmaan talven ajoihin ;)
Kovemmilla pakkasilla käyttänyt tuollaisia torirukkasia, sisällä ohuet ajo sormikkaat.
Toimii sinkulalla ja kiertovaihtajalla jota voi nyrkissä vääntää. Ei liipasimilla.
Spessun talvihanska (http://sellonpyora.fi/tuote/351) kombossa päällimmäinen on hyvä hyytävillä keleillä, mutta mukana tuleva sisähanska ihan tikkusormelle mitoitettu. Puristaa ja alkaa siksi paleltaa, parasta korvata esim. villaisella jos ei ole itselle sopivan väljä.
Sitten pikkupakkasille sormikastyyppistä löytyy vaikka kuinka. Tärkeintä että ranteet on hyvin suojattu takin hihan ja hanskan mansetin yhdistelmällä.
ppikkupe
20.09.2012, 09.23
Kovemmilla pakkasilla käyttänyt tuollaisia torirukkasia, sisällä ohuet ajo sormikkaat.
Toimii sinkulalla ja kiertovaihtajalla jota voi nyrkissä vääntää. Ei liipasimilla.
Kovemmille pakkasille on torimyyjältä ostetut pitkävartiset kelkkahanskat, toiset mallia rukkaset ja toiset mallia sormikkaat. Molemmat toimii sekä sinkulalla että liipaisimilla, kahva- ja runkovaihtajia ei ole tullut kokeiltua, kiertovaihtajaa ei edes ole. Jos kintaat olisi oikein paksua ja jäykkää nahkaa, niin liipaisimien käyttö saattaisi olla hankalaa.
Kelkkahanskojen lisäksi hyviä malleja löytyy myös pujottelukintaista. Lobster-mallisia tilavampia hiihtohanskojakin voisi katsella.
En ole vielä päättänyt miltä pyörän pitäisi tänä vuonna näyttää talvella. Jokseenkin erilainen pyörä ollut joka kerta viimeiset 4 talvea. Ainoa varma speksi taitaa olla nastarengas eteen.
Tällä kertaa kaikki mahdolliset varusteet on valmiina eli talvi voi minun puolesta tulla. :)
hkultala
20.09.2012, 11.45
Vaikeinta on pitää jalat lämpiminä, ise en voi klosseja käyttää talvella ollenkaan.
.. koska et omista kunnollisia talvipyöräilykenkiä?
Hyvin pysyy varpaat lämpimänä kun kengät on kunnolliset. Ja ei, mitkään lärpättimet niiden kesäkenkien päälle ei ole sama asia kuin oikeat talvikengät.
ppikkupe
20.09.2012, 12.10
Hyvin pysyy varpaat lämpimänä kun kengät on kunnolliset. Ja ei, mitkään lärpättimet niiden kesäkenkien päälle ei ole sama asia kuin oikeat talvikengät.
En tiedä kunnollisista kengistä, mutta numeroa kesäkenkää reilumpi Shimano MT-51, paksuhkot Shimano Multi Function neopreenisuojat, villasukka ja kengän pohjallisen alla muutama kerros jeesusteippiä pitää 30 asteen pakkasella kylmän loitolla tunnin ajan. Sitten alkaa viileä puskemaan läpi.
Tiukka kenkä, johon ei mahdu ilmaa väliin eikä jalka pääse lainkaan liikkumaan, on talvella pahinta mitä voi olla. Liikkumattomuus on toinen paha. Jos jaloissa ei kierrä veri (kengät liian tiukat tai paikoillaan seisoskelu), niin ei jalat myöskään lämpene eikä kengillä siten ole mitään mitä "pitää lämpöisenä". Kengät tai vaatteethän eivät lämmitä, vaan ne ainoastaan hidastavat lämpöhukkaa.
hkultala
20.09.2012, 23.48
En tiedä kunnollisista kengistä, mutta numeroa kesäkenkää reilumpi Shimano MT-51, paksuhkot Shimano Multi Function neopreenisuojat, villasukka ja kengän pohjallisen alla muutama kerros jeesusteippiä pitää 30 asteen pakkasella kylmän loitolla tunnin ajan. Sitten alkaa viileä puskemaan läpi.
MT-51 ei ole talvikenkä.
MW-sarjan kengät on talvikenkiä.
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=87865
Mites tollaset rukkaset? Työmatkakäyttöön lähinnä tulee ja maastoajeluun. Grippareita käytän, joten ei periaatteessa olisi niin nöpönuukaa. En tiedä yhtään mikä mun kipuraja on pakkasen suhteen, mutta sanotaan nyt nollasta -15 asteeseen pitäisi ainakin pärjäillä, kun on vetänyt käteen. Siis ne hanskat.
ppikkupe
21.09.2012, 00.38
MT-51 ei ole talvikenkä. MW-sarjan kengät on talvikenkiä.
Ei niin, MT-51 ei ole talvikenkä vaan sellainen syyskelien kenkä. Mutta ei sitä kukaan sivullinen osaa tulla kyselemään.
Suositelkaa hyviä ajohanskoja talven pakkasille?
Hiihto/lasketteluhanskat. Esim. lobster-malliset:
http://s.stpost.com/eccstorefront/product_images/55685/f_55685_1.jpg
tempokisu
24.09.2012, 00.06
?? siis kaksi jopa kolme paitaa alla? Mulla on JOSKUS jos on oikein kylmä, eli joku -20astetta niin kaksi ohutta t-paitaa, tai laamapaita ja ohut t-paita mutta t-paidat on jo aika läpinäkyviä ne on 1980-luvun juoksupaitojani ja erittäin kuluneita. Sit takki, talvella windstopper.
Nyt on vielä ollut ihan samat housut kun kesällä, kahdet on tietty aina koska oltava juuri se hyvä pehmuke ja se on vaan lyhyissä housuissa. Lyhyet aluhousut siis ja nyt on ollut päällä kans 1980-luvulta peräisin olevat juoksurikoot, joista päivä kyllä paistaa läpi joistain kohdista, mutta jos nämä vielä pari vuotta menis....Koko viime talvena en käyttänyt varsinaisia talviajohousuja ollenkaan, menin "semi"ajohousuilla, hieman paksummat kun pelkät rikoot.
Tosin nyt on tietty helpompi varustautua kun en aja huonoilla keleillä, tai jos on järkyttävän kylmää.
Mulla palelee vain tassut, yläkroppa tarkenee todella hyvin.
Hanskat -15C asti
http://img.tapatalk.com/d/12/09/24/y4uqy6ap.jpg
-25C asti. Harmaat tumput on huopaantuvasta extra paksusta langasta veljen?!? mulle virkkaamat.
http://img.tapatalk.com/d/12/09/24/yvytahun.jpg
-25C alitukseen lähdetään ensitalvena noiden lisäksi tankorukkasilöa, vaikka ei noillakaan kylmä ole vielä tullut. Pisin lenkki 3h+ -26C pidennettyä työmatkaa.
Ainoat toimivat pakkastossut maantieajoon. (maastossa selviää vähemmälläkin)
http://img.tapatalk.com/d/12/09/24/namysyva.jpg
Joskus on vielä alla shimanon neopreenit jos oikeesti kylmää.
-25C alitukseen lähdetään ensitalvena noiden lisäksi tankorukkasilöa, vaikka ei noillakaan kylmä ole vielä tullut. Pisin lenkki 3h+ -26C pidennettyä työmatkaa.
Miltä naamasi näytti tuollaisella lenkillä?
arctic biker
24.09.2012, 18.05
Kun ny tää aika märkä syksy ennen talvea on niin olen päässy testaamaan Jahtihanskoja Hiporakalvolla Erätukusta ihan urakalla. Huolella kyllästin Wolyn Nano wetblocker spraylla. Ihanhan nuo toimii ja vettä pitää , 20 km niin ainakin mun kädet hiostuu ja sitten kun tarvii hanskat kiskoa pois niin vuori tulee mukana. Jos nuita kympillä kahdet sais niin sitten kun ostaa kahdet jolloin toisilla kotia, oisivat ihan hinta/laatusuhteessa soivat. Tommonen 4 tuntia ei riitä hikeä kuivattamaan vaikka patterin päällä pitäis.
Mun jalkoja alkaa kylmämään jo kun katon noita mononpäällisiä. Ei puhettakaan oikeella pakkasella tommosilla. 2,5 numeroa liika isot vaelluskengät ja merinoa ynnä pohjallisia runsaasti sekä flättipedaalit.
@ReLe: Mitkä noi kengänsuojat on ? Jotain tuon tyyppisiä olen etsimässä
arctic biker
24.09.2012, 18.46
http://www.bike-components.de/products/info/p26440_Originals-MTB-Regenueberschuhe---Auslaufmodell-.html
Muusta en tiijä mutta nää ainakin on vedenpitävät. Piru kun rahat meni kameraan, loppuunmyynnissä ovatten.
tempokisu
24.09.2012, 18.49
@ReLe: Mitkä noi kengänsuojat on ? Jotain tuon tyyppisiä olen etsimässä
UrheiluAreenan karvavuorisuojat? ainakin mulla on samantyyppisiä, ja kahdet talvimonojen päällä. Ny ajan talvimonoilla ja on yhdet tuomoiset monon päällä.
Noi on parhaimpia ja hyödyllisimpiä ajovarusteita mitä olla voi! Kun suojan haluaa suojata, päälle vielä ISO villasukka, niin hieno suojus ei esim. kurastu ja likastu.
Mun varustelut (http://www.hi5bikes.fi/%7EhXDnx0000001/?Y999=PIF&Y104=PI-PROJ3IN1BB). Hyvä tarjous High 5 bikessä, kipin kapin!
UrheiluAreenan karvavuorisuojat? ainakin mulla on samantyyppisiä, ja kahdet talvimonojen päällä. Ny ajan talvimonoilla ja on yhdet tuomoiset monon päällä.
Noi on parhaimpia ja hyödyllisimpiä ajovarusteita mitä olla voi! Kun suojan haluaa suojata, päälle vielä ISO villasukka, niin hieno suojus ei esim. kurastu ja likastu.
Sieltähän niitä UrheiluAreenan sivuilta löytyi, kiitos tempokisu. Täytyy laittaa tilaukseen.
hannupulkkinen
24.09.2012, 19.31
Kyllähän sähköpohjalliset ovat talvella lyömättömät. Ei tarvit paksuja ajamista haittaavia suojia.
Vain talvipopot, pohjalliset ja ohut suoja.
Toinen hyvä juttu on laittaa lämpisuoja satulaan. Pyllyn kautta tulee kylmää helposti ja ainakin miehille todella vakavin seurauksin.
Kypärähuppu ja lasit sekä kovin kylmällä hengityksen esilämmittäjä.
Mikä tuossa on niin hyvää, että kannattaa maksaa neljännestonni?
En tiedä tuosta takista, mutta tämä takki (http://www.hi5bikes.fi/~N4ZEx0000001/?Y999=PIF&Y104=PI-111311062FK) oli viime talven lenkeillä jopa liian kuuma craftin aluspaidan kanssa, no ei sitä ehtinyt testaamaan kuin -10c pakkasessa. Halpakin oli Evansin alesta, alle 90€.
Onko nuo urheiluareenan vuorilliset kengänsuojat kestäviä? Ymmärrän, ettei se pohja voi kestää juoksentelua asfaltilla tai kärki ei kestä eturenkaan nastoja. Rajansa kaikella. Mutta kestääkö tuo tarranauha?
Niissä on uskomattoman paljon eroa. Saksalaiset (Jomos) kalliit nahkasandaalit ovat noin 200 käyttöpäivän jälkeen lähes hylkäyskunnossa. Jack Wolfskin-merkkiset kiinalaiset kestivät vuosia. Tarranauhat pitävät yhä. Hylkäsin ne lähinnä järkyttävän likaisen ulkomuotonsa takia.
edit: sattuuko jollakulla olemaan kokemusta, riittääkö 46-48 Shimanon MT91:n päälle, vai pitäiskö ostaa 49-51?
Ei ole eikä mitkään muutkaan urheiluareenan tuotteet.Reklamatiossa voi tulla ongelmia.Eivät vastaa sähköposteihin eikä muutenkaan vaikuta asiakaspalveluun vihkiytyneeltä toiminalta.
Tarranauha on todella pitävä, kestosta ei vielä viime talven ajojen jälkeen pysty sanomaan vielä mitään, mutta ei sen pito ainakaan huonontunut ole.
Northwave:n 46 kengän päälle 46-48 on just hyvä.
Onko nuo urheiluareenan vuorilliset kengänsuojat kestäviä? Ymmärrän, ettei se pohja voi kestää juoksentelua asfaltilla tai kärki ei kestä eturenkaan nastoja. Rajansa kaikella. Mutta kestääkö tuo tarranauha?
Tarrasta tiedä, mutta pohja kestää sen minkä pyöräillessä on tarpeenkin. Päällisen materiaali sen sijaan ei kovin kestävältä vaikuta. Pieni hipaisu rattaan piikkiin, ja tuli iso palkeenkieli. Eihän tuo sinänsä käyttöä estä, kun on siinä kantapään sivulla, ettei varpaita kylmetä. Liimasin tarrakankaisen paikan päälle, että noilla kai mennään toinekin talvi.
Markku Janne
25.09.2012, 21.23
Tarrasta tiedä, mutta pohja kestää sen minkä pyöräillessä on tarpeenkin. Päällisen materiaali sen sijaan ei kovin kestävältä vaikuta. Pieni hipaisu rattaan piikkiin, ja tuli iso palkeenkieli. Eihän tuo sinänsä käyttöä estä, kun on siinä kantapään sivulla, ettei varpaita kylmetä. Liimasin tarrakankaisen paikan päälle, että noilla kai mennään toinekin talvi.
Heh, mä käytin jeesusteippiä, pitänee täksi talveksi fiksata tarrakankaalla vaikka viime talven pärjäsin kyllä pelkillä Laken MXZ:oilla.
Kengänsuojat on ensisijaisesti kulutustavaraa. Olen parit urheiluareenan suojat repinyt riekaleiksi, mutta eivät ne ole sen huonompia kuin kilpailijatkaan.
Ihan samat kokemukset urheiluareenan suojista eli eivät juuri talvea pidempään kestä ja jessellä niitä olen itsekin paikkaillut. Ovat vaan mukavan tilavat, lämpimät ja kohtuullisen hintaiset eli uudet tulee aina ostettua samanlaiset. Kolmannet nyt menossa.
http://www.urheiluareena.fi/shop/product_info.php?cPath=39_44&products_id=996
Urheiluareenan kuoritakki rupesi noin 10 käyttökerran jälkeen hihansuiden jatkoksista ompelukset hajomaan.Eivät kestäneet pyörän kädensijoja.Samoin hihassa olevassa kankaassa oli silmukka jota ei alunperin voinut huomata.Ilmeisesti tarttui repun solkeen ja tuli enemmän näkyviin.Takkia tuli pidettyä huolellisesti ja kuitenkin se rupesi kulumaan silmissä joka käyttökerran jälkeen.Joten en voi suositella ainakaan tätä takkia pyöräkäyttöön.
tempokisu
26.09.2012, 00.31
Urheiluareenan talvisuojat on mulla kestäneet TODELLA HYVIN. Ja olen käyttäny näitä ekoja yli 10 vuotta. Nilkkataipeeseen laitoin paikka-tarraa. Kansii ajella nätisti! kyllä ne käyttöä kestää, sillä olen ajanut "aika paljon" aiempina vuosina, ja suojat on käytössä jo syyskuusta aina huhtikuulle. Tosin mulla on usein suojankin päällä villasukka, "suojan suojana". Tarrat kestää hyvin, mitään ongelmia ole ollut.
Se aiempi materiaali oli vaan pehmeämpää ja mukavampaa, ja kiinnitys oli pehmeämpi, nyt ovat jotenkin kankeampia. Ja kalliimpia.
..."että noilla mennään toinenkin talvi". No todella mennään, kymmenenkin talvea on menty ja varmana mennään toiset kymmenen...kuski taitaa lopettaa aiemmin kun suojat.
sakuvaan
26.09.2012, 00.45
Prätkäilyyn tarkoitetut ajohanskat 'syys ja sadekeleille' on tosi toimivia talvihanskoja pyöräilyyn, itellä on jotkut dainesed d-dry't noukittu syksyn alelaarista kympillä. :)
Urheiluareenan talvisuojat on mulla kestäneet TODELLA HYVIN. Ja olen käyttäny näitä ekoja yli 10 vuotta. Nilkkataipeeseen laitoin paikka-tarraa. Kansii ajella nätisti! kyllä ne käyttöä kestää, sillä olen ajanut "aika paljon" aiempina vuosina, ja suojat on käytössä jo syyskuusta aina huhtikuulle. Tosin mulla on usein suojankin päällä villasukka, "suojan suojana". Tarrat kestää hyvin, mitään ongelmia ole ollut.
Se aiempi materiaali oli vaan pehmeämpää ja mukavampaa, ja kiinnitys oli pehmeämpi, nyt ovat jotenkin kankeampia. Ja kalliimpia.
..."että noilla mennään toinenkin talvi". No todella mennään, kymmenenkin talvea on menty ja varmana mennään toiset kymmenen...kuski taitaa lopettaa aiemmin kun suojat.
Hyvin olet saanut pidettyä. Joko et ole kävellyt niillä paljoa tai sitten saat ne jotenkin päälle istuvammin. Koitin toisia käyttäessä miettiä miten ne pysyisi paremmin, mutta ensin meni kantapää puhki ja sitten nilkan päältä edestä.
Tässä mun vuosien kuluessa hioutuneet varustautumiset
Fillari: Alle lumella pitävä mahdollisimman leveä rengas. Nastoista olen luopunut niiden raskauden takia. Jäällä ajellaan sitten vähän varovaisemmin. Valoina yksi tehokas "riistovalo" periferiassa ajamiseen ja heikkotehoinen patterivalo kaupunkeihin huomiovaloksi. Takana kirkas LED.
Vaatteet: Softshell + Windstopper - talviajon pyhä yhdistelmä. Alle sitten tarpeen mukaan vaatetusta merinovillaa suosien.
Jalkaan: Lämpöiset talvikengät, käsinhuovutetulla pohjallisella. Pohjallinen tuo paljon lisälämpöä ja käsihuovutettujen pohjallisten heikko kesto ei fillarikäytössä haittaa.
Päähän: WS-kauluri, WS-buffi ja silkkihuppu kelin vaatimana kombona. Kovimmilla pakkasilla vetäsen vielä laskettelulasit naaman suojaksi.
Käsiin: Lobster-hanskat mahdollisesti ohuella alushanskalla. Syksyllä ohuemmat WS-sormikkaat.
Näillä 22km työmatka taittuu kelistä riippuen helposti tai vähän hankalammin.
StantheMan
26.09.2012, 09.26
Lainaan edellisen jäsennystä, kun on niin hyvä:
Fillari: Talvella hybridissä 35 mm nastarengas ainakin edessä ja jos jaksan laitan sen myös taakse. Dynamokiekko ja sakemannien lamppu siihen. Oikein hyvä setti.
Vaatteet: yli 20 asteen pakkasilla (ei ole ollut pakkasrajaa, joten max on ollut -32 C) kerrospukeutuminen periaatteella kaikkea mahdollista päälle. Enimmillään lyhyet pyöräilyalushousut toppauksella. Pitkä urheilualushousut. Kahdet succikset vaipalla. Polvenlämmittimet. Ylävartaloon päälle Mavicin Inferno, kovilla pakkasilla sen päälle (jos mahtuu) Goren Soft Shell takki ja sen alle pyöräilypusero ja lyhyt ja pitkä aluspaita ja villakauluri. Lähtiessä on helvetinmoinen hiki, mutta 20-32 asteen pakkaset viilentävät mukavasti oloa jossain vaiheessa.
Jalkaan: Laken talvimaastokengät maastoklosseilla, lampaanvillapohjalliset, yhdet merinovilla tms. sukat ja ruostelämpöpussit kovilla pakkasilla. Viime vuonna hankin akkupohjalliset Motonetistä. Niitä käytin muutaman kerran. Ja päällä on Vaude Minsk turkisvuorisuojat.
Päähän: Goren Windstopper-kypärämyssy, panta, joskus pipoton villamyssy ja / tai ruskovillakypärämyssy. Ja aina kypärä, paitsi arkiajossa olen karvahatulla kovilla pakkasilla ajanut (tunnustan)
Käsiin: varrelliset nahkaiset pilkkikinttaat ja sisälle ohutta tai paksua alukäsinettä.
Tammi- ja helmikuussa tuli 200 km matkat ajettua kertalinttuulla. Varsinkin helmikuussa oli pakkasta jonnin verran ;) En suosittele sillä elimistö meni helmikuun reissun jälkeen sekaisin ja tänä vuonna taitaa orastavat sydänvaivat estää pakkasajelut tulevana talvena.
Lainaan paria edellistä jäsennystä:
Fillari: Talvella cyclossa 35 mm nastarenkaat, maasturissa Nokian WXC300 (nyt joutuu ehkä päivittämään ISP:n ja nuo citymaasturiin). Cycloajelussa Fenix PD30R5 + vara-akut pidemmille pimeille lenkeille. Maastopyöräillessä Lupine Wilma 6. Takana markettihalpis ledi kiinteällä valolla. Oikein hyvä setti.
Vaatteet: Goren softcell-takki ja softcell-housut (maastossa lökä, cyclolla mallia succis). Alla tekninen kerrasto ja toisinaan angorapupuiset polvenlämmittimet, tarvittaessa ohut fleece lisäksi ylävartalon suojana. Buff kaulaliinaksi toisinaan.
Jalkaan: Jalassa Spessun Defroster "talvi"ajokenkä foliopohjallisilla ja päällä neopreenisuojat tai Urheiluareenan karvareuhkat. Tekniset sukat.
Päähän: Kypärän alla Goren Windstopper-kypärämyssy.
Käsiin: Hiihtohanskat tai Yokon lobsterit.
Pari tuntia kestää ajaa -12ºC asti, mutta jos on jotain -2- -10ºC välillä niin muutama tunti. Ainakin jos välillä kävelee jalkojen lämmittämiseksi.
Jalkojen palelu suurin ongelma. Kunhan noi nykykengät kuluis loppuun niin jotain muuta tilalle... tai sähköpohjallisia voisi harkita (menis muuten lumikenkäilyssäkin, hmmm)
tempokisu
26.09.2012, 13.32
mkpaa, en nyt tietenkään kävele ajomonoilla, paitsi rappukäytävät ja joskus kaupassa. On ne kantapäät puhki jo...
Varmaan auttaa kun talvisin päällä on vielä iso villasukka?
Mikä tuossa on niin hyvää, että kannattaa maksaa neljännestonni?
Hyvä takki ja viimeisen päälle mietityt integroitava lämpövuori ja ninjapipo. Tykkään talvipyöräilystä mutta en pärjää pakkasella thermopaita + kuori yhdistelmällä ja mua --tuttaa vähintään 10 krt viikossa toistuvat vaatesulkeiset joissa taistellaan paitakerrosten ja huivien kanssa hikinorojen jo valuessa pitkin selkää ennenkuin on päässyt ovesta ulos. Jos toi auttaa tähän niin mulle se on sen väärti.
mkpaa, en nyt tietenkään kävele ajomonoilla, paitsi rappukäytävät ja joskus kaupassa. On ne kantapäät puhki jo...
Varmaan auttaa kun talvisin päällä on vielä iso villasukka?
En minäkään paljoa niillä kävele, mutta hiekoitussoralla ja rapuissa kävely reitittää pohjaa tehokkaasti yhdessä kengän pohjan kuvioiden kanssa. Pienet reiät taas alkavat tarttua kengän ulokkeisiin kiinni ja repivät loputkin vähitellen. Suojia kuitenkin tarvitsen pari kertaa päivässä parin kuukauden ajan. Joka kerta niiden kanssa ei jaksa olla erityisen varovainen.
tempokisu
26.09.2012, 20.48
No ei tässä sitten ole muuta selitystä kun että suojat tykkää minun tassuista haluaa olla ehjinä. Mulle ei erity jalkahikeä? jos se on se juttu..
Talveen olen varautunut pukeutumaan niin kuin ennenkin, lämpimästi ja hikeä siirtävällä pukeutumisella.
No ei tässä sitten ole muuta selitystä kun että suojat tykkää minun tassuista haluaa olla ehjinä. Mulle ei erity jalkahikeä? jos se on se juttu..
No se on ainakin varmaa, että hikoilu ei ole minunkaan kengänsuojia rikkonut. :)
Kyllähän sähköpohjalliset ovat talvella lyömättömät. Ei tarvit paksuja ajamista haittaavia suojia.
Vain talvipopot, pohjalliset ja ohut suoja.
Toinen hyvä juttu on laittaa lämpisuoja satulaan. Pyllyn kautta tulee kylmää helposti ja ainakin miehille todella vakavin seurauksin.
Kypärähuppu ja lasit sekä kovin kylmällä hengityksen esilämmittäjä.
Sähköpohjallisten ongelma on itsellä ollut siinä, että vaikka ne lämmittääkin jalkapohjaa, niin kantapää, jonka vierestä lattajohto menee, on sisältä ylätys yllätys johdin, myös lämmölle ja kun hotronicin yksikkö on kengän ulkopuolella niin se johdin johtaa sen kylmän suoraan kantapäähän ja se tekee jalkaan paleltuneen raidan.
Joo sportfiren tossut oli mulla kuvissa. Tarranauha kestää hyvin. Pohja kestää hyvin. Mutta sitä neonkeltaista kangasta ei saa kolhia. Se on paperinohutta ja ei kestä, paitsi kiltisti ajettua työmatkaa/maantietä. En käytä noita tossuja maastorynkytyksessä.
Sportfiren kypäräsuojakin on käytössä. Lähinnä näkyvyyden takia, kun päässä on kuutenkin ruskovillan villainen kypärälakki ja siinä päällä windstopper pipo. Kovilla pakkasilla pidän buffia naaman edessä. Toiminut minulla. Nenää ei vaan voi putsata ja se näkyy rätissä lenkin jälkeen. On mulla sellainen neopreeninen Milletin kommando hässäkkä, mutta sen käyttö oli niin ahdistavaa, että luovuin siitä.
Hannun mainitsemaa miesten vitsausta vastaan pitää suojautua ruskovillan villaboksereilla ja riittävän paksulla kerroksella villaa kuorihousujen alla.
keski-ikäinen
16.10.2012, 13.44
Laitanpa tähän ketjuun. Oisko kenelläkään kokemusta seuraavista talviajohanskoista?
http://www.bike-discount.de/shop/a53240/rad-function-remagen.html?
nuubiainen
16.10.2012, 14.14
Kengät: Shimano MT91
Takki: Endura Gridlock
Housut: Craftit tai Endura Gridlock, alla kerrastoa lämpötilasta riippuen
Hanskat: Spessun Deflect, Shimanon talvihanskat, tai lasketteluhanskat
Päähän: kypärän alle Shimanon ohut pipo tai oikein kylmällä kommandopipo
Näistä on selvinnyt suht halvalla. Etenkin Gridlock-takki maksaa vaan jonkun 60€ ja on lämmin. Kengät on ainoa kallis komponentti.
Viime talvena tuli poljettua myös niillä kaikkein kovimmilla pakkasilla mitä Turussa tarjoiltiin, noin -25 C. Lajina oli sekä työmatkaa että maastopyöräilyä.
https://lh6.googleusercontent.com/-0tu4oeKPh-A/TyvVJIdq8iI/AAAAAAAAGh8/OymJcNF1ZSQ/s640/SAM_0360.JPG
Kuvassa näkyy ylläkin mainittuja sovelluksia: Kypärän etummaisten aukkojen teippaaminen, kommandopipo ja laskettelulasit. Pyöräilyn lisäksi kylmän kelin kokemuksia on kohta 20 vuoden ajalta laskettelusta. Mentaliteetti on aina ollut, että joka kelillä mennään. Laskettelurinteessä on ehditty nähdä aika hirveitä kelejä, eli pakkasta noin -30, helvetillinen myräkkä ylätunturissa ja siihen päälle rinteestä pöllyävää jäähilettä. Parhaaksi kasvosuojaksi on todettu tuollainen kuvassa näkyvä kommandopipo. Olennaista on, että se on vähän paksumpaa materiaalia. Buffit, silkkikommandot ja muut ohuet ei toimi. Ne kastuu ja sitten jäätyy naama. Paksukin kommandopipo kastuu, mutta jos se jäätyy, se jäätyy vain ulkopinnastaan. Kasvot ovat märät, mutta pysyvät lämpiminä kun ulkopinnan jääkerros blokkaa tuulen täydellisesti. Jatkuva hengittely pitää suuaukon sulana ja ilma kulkee.
Pyöräilyyn mulle riitti noissa lämpötiloissa hyvin seuraava vaatetus:
- Lyhyet kalsarit + kalsarit joissa persepehmuste (Dealextremestä noin 13 euroa, kätevät kun näiden avulla mistä vaan housuista saa pyöräilyhousut)
- Craftin ohut urheilukerrasto
- Intin vihreä ohut poolopaita (miedommalla pakkasella voi korvata vaikka lyhythihaisella tai jättää kokonaan pois)
- Vuorettomat Goretexit (jalassa 2-kerroksiset Haglöfs Limberit ja takkina Haglöfsin Endo)
- Kaikkein kylmimpinä päivinä vedin lisäksi vielä polvipituiset kalsarit lisäsuojaksi reisille ja intiimialueille
- Kypärän alla ei kommandopipon lisäksi muuta, tulee liian hiki
Kädet:
Parissakymmenessä pakkasasteessa ajelin SA-INT nahkarukkasilla (Varustelekasta noin kympillä tai jopa alle) ja sopivalla määrällä alussormikkaita. Toimii ja lämpö riitti mulle, mutta aika kankea on käyttää vaihteita ja jarruja paksuilla rukkasilla.
Haluttaessa lisää lämpöä tai sorminäppäryyttä voi käyttää Bilteman ohjaustankomuhveja. Halvat, ja noiden alla pärjäsin ohuilla sormikkailla ja silti kädet hikoili vaikka pakkasta oli riittävästi. Vaihteiden ja jarrujen käyttö helppoa kuin kesällä, kun tuolla sisällä käsissä on vain sormikkaat. Huonona puolena mainittakoon muutaman sentin ohjaustankoa leventävä vaikutus, silloin tällöin raapaisin ahtaassa paikassa puunrunkoa.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/Lisavarusteet/Ohjaus-ja-kahva/Ohjaustankosuojukset-yleismalli-82176/
Jalat/varpaat:
Tämä on se hankala osa. Kaikki muut ruumiinosat mun on helppo saada tarkenemaan. Jalkoja en saa ikinä. Jalat (tai lähinnä varpaat) on se mikä pakottaa tauolle lämmittelemään niin lasketellessa kuin pyöräillessä. Olen kokeillut tuloksetta seuraavia metodeja:
- Spessun ajokenkään merinovillasukka tavallisen tilalle ja kengän päälle monta milliä paksu Enduran neopreeninen kengänsuoja. Tarkeni nippa nappa ajaa maastosatkun +5 C:ssä, mutta paleltumien rajoilla liikuttiin.
- Flättipolkimet ja vaelluskenkä. Vaelluskenkä on paksuhko ja sinne mahtuu lineri ja villasukka. Paras ratkaisu tähän asti, muttei silti riitä. Jalka kylmettyy kovilla pakkasilla noin tunnissa jopa maastoajossa.
- Spessun Defrosterit, ylikoko. Sisään mahtuu lineri ja villasukka ja jää vielä väljyyttäkin. Nämä on just ostettu ja ehditty ajaa vain yksi koelenkki, mutta ei hyvää lupaa. Kaksi tuntia maantiellä +5 C ja auringonpaiste, varpaat palelee. Täytyy vielä maastossa kokeilla, mutta ei varmasti tule riittämään pakkasilla.
Ensi talvena pitäisi ajaa joka kuukausi satasen lenkki (ajoporukan Pakkosatku-projekti), joten joku ratkaisu varpaille pitäisi keksiä. Voipi olla että menee lämmittimien puolelle. Sähköpohjallisia olen miettinyt, mutta en ole varma toimivuudesta. Niissä on käsittääkseni lämmitys vain päkiän alla. Se varmaan auttaa, mutta riittääkö se? Ei mulla päkiä palele, vaan nimenomaan varpaat.
Kemialliset kertakäyttöiset lämmitystyynyt vois auttaa. Melko tehottomia ne on ohjeen mukaan käytettynä eli päkiän alle laitettuna, olen laskettelumonossa kokeillut ja hyöty oli noin nolla. Mutta mitäs jos ne laittaiskin varpaiden alle ja päälle? Ylikoon Defrostereissa olis sen verran extratilaa.
StantheMan
17.10.2012, 12.11
Varpaiden päälle minä ne lämpöpussit laitan. Ja toimii.
Mikäs toi Häglöfsin takki on malliltaan?
Haglöfs Endo. Oli mainittukin tuolla ylempänä tekstissä, mutta innostuin kirjoittamaan niin että yksityiskohdat jo hukkuu sanahelinään :)
http://www.scandinavianoutdoorstore.com/miesten-vaatteet/vedenpitavat-kuoritakit/endo-jacket/
Olen jo aiemmin kirjoitellut kokemuksia tuosta takista sitä käsitelleeseen ketjuun. Löytyy täältä:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?46095-Haglöfs-Endo-Jacket
Kuvassa olevan takin väritys poikkeaa vähän tuotantomallista koska kyseessä on testivaiheen takki, kuten tuolla Endo-ketjussa mainitsinkin.
Varpaiden päälle minä ne lämpöpussit laitan. Ja toimii.
Hyvä tietää että jollakulla toimii :) Kokeilenpa siis tätä kun pakkaset iskee.
Pitäisi hankkia uusi softshell-windstopper -takki viileälle/kylmälle kelille ( < n.+8C) - mahtaisiko sitä pärjätä yhdellä takilla, jonka alle pukee sitten kerroksia tarpeen mukaan? Pyöräiltyä tulee lähes joka päivä tyylinä työmatka-ajo/maantie/xc. Alle -15C keleillä ei ole tullut pahemmin ajeltua.
Joten: olisiko porukalla suosituksia takiksi? Itse olen katsellut Goren Xenon 2.0 SO -takkia, vaan olen hieman kahden vaiheilla, että onko se turhan lämmin plussakeleille ja toisaalta turhan ihonmyötäinen kylmille keleille (ei saa topattua montaa paitaa?).
Minttukaakao
01.12.2012, 18.27
Mulla on tuo Xenon ja ainakin tällä kelillä, -10c ja tuulee, se on vähintäänkin riittävän lämmin pitkähihaisen aluspaidan kanssa. Plussakeleillä takin kanssa tulee kuuma.
Jos sais vielä taaksekin vaihdettua nastarenkaan, niin pöörä ois valmis. Sään mukaan sitten vaatetusta. Lyhyet arkimatkat max. 5 km suuntaansa menee kevyemmilläkin varusteilla.
Pitäis vielä kehitellä talvipopot. Kaupan pyöräilykengissä ei riitä lämpöeristys mun varpaille. Tai sitten ajan perus-talvi-Goreissa + fläteillä pidemmät matkat. Saa nähdä.
Mulla on tuo Xenon ja ainakin tällä kelillä, -10c ja tuulee, se on vähintäänkin riittävän lämmin pitkähihaisen aluspaidan kanssa. Plussakeleillä takin kanssa tulee kuuma.
Takin kanssa yleensä vai tuolla kyseisellä takilla?
Minttukaakao
01.12.2012, 19.00
Takin kanssa yleensä vai tuolla kyseisellä takilla?
Tuon takin kanssa, se on oikeasti lämmin. Plussakeleillä ei tarvis olla selästäkin tuulenpitävä..
) - mahtaisiko sitä pärjätä yhdellä takilla, jonka alle pukee sitten kerroksia tarpeen mukaan? Pyöräiltyä tulee lähes joka päivä tyylinä työmatka-ajo/maantie/xc. Alle -15C keleillä ei ole tullut pahemmin ajeltua.
Minulla on Löfflerin San Remo-takki. Siitä saa myös liivin hihat irrottamalla, joka on ihan kätevä syksyisin. Aamulla hihat paikoillaan, iltapäivällä irrotettuna.
Käytän samaa takkia -20C pakkaselle asti, jota kylmemmällä säällä autoilen. Käytän samaa takkia myös kesällä viileällä, jos tarvin tuulenpitävyyttä. Sitä ei pitkähihaisessa ajopaidassani juuri oli. Alle vain vaihtelen sopivan määrän villaista paitaa, kun aletaan olla nollan asteen tienoilla.
Tuon takin kanssa, se on oikeasti lämmin. Plussakeleillä ei tarvis olla selästäkin tuulenpitävä..
Hmm… ja kun tulee tuota maastoa ajettua, niin saattaa tosiaan olla liian kuuma – metsässä kun on viima vähäisempää.
Pitäisi siis varmaan hankkia toppaamaton softshell ja siihen kaveriksi joku lämmin paita alle talveksi.
Ehdotuksia?
Minulla on Löfflerin San Remo-takki. Siitä saa myös liivin hihat irrottamalla, joka on ihan kätevä syksyisin. Aamulla hihat paikoillaan, iltapäivällä irrotettuna.
Käytän samaa takkia -20C pakkaselle asti, jota kylmemmällä säällä autoilen. Käytän samaa takkia myös kesällä viileällä, jos tarvin tuulenpitävyyttä. Sitä ei pitkähihaisessa ajopaidassani juuri oli. Alle vain vaihtelen sopivan määrän villaista paitaa, kun aletaan olla nollan asteen tienoilla.
Katosin samaa takkia toisen kaupan valikoimista. Menee varmaan samaan kategoriaan Goren parin mallin kanssa, joissa on myös irroitettavat hihat. Jotkut vain palautteissaan valittavat että hihojen kanssa saattaa tulla kainalohiki. Pitäisi varmaan päästä koeajamaan...
Jopo Juoppo
01.12.2012, 21.43
Kaverit joskus pakkaskeleillä ihmetelleet kuinka paukkupakkasissa oikein tarkenee ylipäätään ajella.
Olen kertonut, jotta jos tulee kylmä, niin sitten pitää lisätä vauhtia... :cool:
Onko jollakulla kokemuksia Enduran Stealth -takista?
Kovasti väittävät, että on sekä vedenpitävä että hengittävä ja arvosteluissa näyttää saaneen oikein hyviä arvioita – itse olen kuitenkin sen verran skeptinen, että en ihan väitettä hyvästä hengittävyydestä usko, jos kyseessä on vedenpitävä takki.
Myös CRCn palautteessa näytetään moitittavan kankaan värinkestoa ja saumojen kestävyyttä.
Mutta asiallisen oloinen takki ja tuntui istuvankin oikein mainiosti.
Hipelöin tänään kaupassa Haaklöövssin kommandopipoja, vaikuttivat ihan asiallisilta kylmille keleille. Onko noista kokemuksia? Tai muista vastaavista? Jotain lisälämmikettä pitäisi kypärän alle hommata paukkupakkasten varalle.
Hipelöin tänään kaupassa Haaklöövssin kommandopipoja, vaikuttivat ihan asiallisilta kylmille keleille. Onko noista kokemuksia? Tai muista vastaavista? Jotain lisälämmikettä pitäisi kypärän alle hommata paukkupakkasten varalle.
http://www.scandinavianoutdoorstore.com/miesten-asusteet-ja-tekstiilien-hoito/paahineet/ws-balaclava/ Tämä on lämmin ja muuten hyvä, mutta laseja ei pysty pitämään, huurtuvat ennen kun ehtii satulaan.
jaakko.k
13.12.2012, 18.58
http://www.autoracing.fi/media/catalog/product/cache/9/thumbnail/358x436/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/6/b/6b8eba43551742214453411664a0dcc8_1.jpg tuollainen itsellä 6 vuotta kesällä pärrän päällä talvella fillarilla
Hipelöin tänään kaupassa Haaklöövssin kommandopipoja, vaikuttivat ihan asiallisilta kylmille keleille. Onko noista kokemuksia? Tai muista vastaavista? Jotain lisälämmikettä pitäisi kypärän alle hommata paukkupakkasten varalle.
Mulla on pipona hyvin ohut villapipo. Sen lisäksi tarvittaessa putkikauluria vedetään ylös tai vielä ylemmäs. Kypärän päällä on useimmien talvella Vauden kypärähuppu. Se on mainio! Asennus kestää 5s, poisto 5s. Sillä on helppo kontrolloida lämmön määrää.
arctic biker
14.12.2012, 07.37
http://media1.roseversand.de/product/80/4/3/430616_1.jpghttp://www.roseversand.com/product/detail/aid:175238
http://media1.roseversand.de/product/80/1/8/1809860_1.jpghttp://www.roseversand.com/product/detail/aid:551054
Goren maskin aattelin panna tilaukseen, nuo nilkan suojat/heijastimet/lämmittimet on harkinnassa. Vauden kypärän sadesuoja on sinänsä kätevä mutta mun yksilö katosi, kypärässä kiinni led lenserin H7 niin enpä suojaa tainnu kunnolla saada kiinni...
http://www.scandinavianoutdoorstore.com/miesten-asusteet-ja-tekstiilien-hoito/paahineet/ws-balaclava/ Tämä on lämmin ja muuten hyvä, mutta laseja ei pysty pitämään, huurtuvat ennen kun ehtii satulaan.
En tiedä miten hyvin lasien huureenestoaineet toimivat, mutta itselläni on tuo linkin baclava ja pahimmat huurtumiset estin sillä, että leikkasin saksilla suun kohdalle aukon eli tuon verkkomaisen osan pois. Ei kovin kaunis päällä, mutta toimii paremmin.
Ihan tavalliset silkkibaclavat (muutkin materiaalit toimivat, mutta silkki on ohutta ja mukava päällä) toimivat hyvin joita saa melkein joka marketista, erä- sekä urheilukaupoista ja maksavat kympin verran. Eivät suojaa nenää, mutta poskia kyllä ja sillä pärjää aika koviin pakkaslukemiin. Jos pyöräiilee -20 - -30 asteessa, niin sit voi käyttää vaikkapa teippiä suojaamaan näkyvät paikat.
dirtyrider
14.12.2012, 10.06
Millaisia ajolaseja käytätte talvella? Tuon muutaman pakkaspäivän jälkeen muisti taas, että tarvisi talveksi toiset ajolasit, jotka suojaisi silmät ja silmien ympäristön paremmin. Seitsemän vuotta palvelleet Pro:n ajolasit toimii muutoin edelleen hyvin, mutta pakkaskeleillä pääsee viima silmiin. Silmien alapuoli punoittaa useamman tuntia lyhyenkin työmatkan jälkeen ja varmasti tulisi paleltumat pidemmällä lenkillä. Nuo edellä mainitut maskit eivät suojaa naamaa silmiin asti. Pitääkö tässä vetää laskettelu-/lautailulasit päähän vai mikä? Maastossa tuota ongelmaa ei tule hitaasta vauhdista johtuen, jos ei nyt siirtymiä temmo vauhdilla.
arctic biker
14.12.2012, 10.18
En tiedä miten hyvin lasien huureenestoaineet toimivat, mutta itselläni on tuo linkin baclava ja pahimmat huurtumiset estin sillä, että leikkasin saksilla suun kohdalle aukon eli tuon verkkomaisen osan pois. Ei kovin kaunis päällä, mutta toimii paremmin.
Pakkasella ei huurteenestot auta. Putkikaulureihin olen kuten avatarkuvasta huomaa leikannut suulle aukon. Saa nenänpään suojaan. Ajolaseina ihan zeklerit agrimarketista kirkkailla linsseillä, nyt on uusi malli Zekler 32 tullut markkinoille, näyttäis hieman pätevämmältä kuin tää 55(?) joka nyt on käytössä. Noissahan on se fiksuus halvan hinnan lisäksi että linssit on vaihdettavat. Kun aisa murtuu niin niin kaupasta uudet ja vanhoja linssejä voi vaihdella tarpeen mukaan.
http://media1.roseversand.de/product/80/4/3/430616_1.jpghttp://www.roseversand.com/product/detail/aid:175238
http://media1.roseversand.de/product/80/1/8/1809860_1.jpghttp://www.roseversand.com/product/detail/aid:551054
Goren maskin aattelin panna tilaukseen, nuo nilkan suojat/heijastimet/lämmittimet on harkinnassa. Vauden kypärän sadesuoja on sinänsä kätevä mutta mun yksilö katosi, kypärässä kiinni led lenserin H7 niin enpä suojaa tainnu kunnolla saada kiinni...
En suosittelis tota puolibalaa. Konsepti ja idea hyvä, mutta jotta se pysyy naamalla kivasti tulee helposti puskettua leukaa eteen ja siinä staattisessa jännittelyssä menee pian niska. Mulla meni pari kertaa tosi juntturoihin ennekuin tajusin pistellä sen reunoilta kiinni pipoon hakaneuloilla ja se kun tepsi niin hankin suosiolla koko balaclavan (molemmat oli goren ja rosesta) olen ollut helvetin tyytyväinen vaikka se ei olekaan yhtä näppärä.
Fillari: Jäykkäperämaasturi Specialized Rockhopper Expert, renkaina Ice Spiker Pro tai Specialized Ground Control kelin mukaan. Valoina nyt AIM High Power ledilamppuja kaksin kappalein mutta vähän joku tuhannen lumenin mörkö houkuttelisi.
Vaatteet: Jos urheilemaan lähdetään niin todella kevyesti topattu Icepeakin takki, tavalliset Niken tuulipuvunhousut, alla Craftin tekninen kerrasto ja sen päällä pakkasen vaatiessa tekninen T-paita. Työmatkoille sitten ne millä mennään töihin, tosin käytän teknisiä paitoja työvaatteinakin. Naamaa suojaa tarvittaessa silkkinen kommandopipo tai Buff. Hiihtolasit pitäisi ostaa.
Jalkaan: Urheilusukat ja Merrell Moab Mid GTX vaelluslenkkarit. Tosi kylmällä sukat vaihdetaan armeijan villasukkiin.
Päähän: Kypärä ja Icepeakin laskettelupipo.
Käsiin: Pienellä pakkasella Adidaksen hiihtohanskat, kovemmalla Icepeakin lasketteluhanskat.
Ei varmasti mene minkään muotipoliisin syynistä läpi tuo setti mutta hyvin sillä pärjää.
sakuvaan
14.12.2012, 19.25
Millaisia ajolaseja käytätte talvella? Tuon muutaman pakkaspäivän jälkeen muisti taas, että tarvisi talveksi toiset ajolasit, jotka suojaisi silmät ja silmien ympäristön paremmin. Seitsemän vuotta palvelleet Pro:n ajolasit toimii muutoin edelleen hyvin, mutta pakkaskeleillä pääsee viima silmiin. Silmien alapuoli punoittaa useamman tuntia lyhyenkin työmatkan jälkeen ja varmasti tulisi paleltumat pidemmällä lenkillä. Nuo edellä mainitut maskit eivät suojaa naamaa silmiin asti. Pitääkö tässä vetää laskettelu-/lautailulasit päähän vai mikä? Maastossa tuota ongelmaa ei tule hitaasta vauhdista johtuen, jos ei nyt siirtymiä temmo vauhdilla.
Oakley Radarlock Path kirkkailla linsseillä toimi mulla ainakin eilen todella hyvin.
Millaisia ajolaseja käytätte talvella?
Oakley jawbonet päässä - erinomaisen mukavasti toimii, kunhan ei pysähdy pitkäksi aikaa paikalleen (kuten normaalisti, hikoilen kuin sika). Eli toimivat hyvin talvikäytössä.
Onko kokemuksia Rosen verkkokaupan palautuksista? Mietin, jos kokeilisi että sopiiko tietty takki, jota ei pääse sovittamaan.
arctic biker
14.12.2012, 20.47
En suosittelis tota puolibalaa. Konsepti ja idea hyvä, mutta jotta se pysyy naamalla kivasti tulee helposti puskettua leukaa eteen ja siinä staattisessa jännittelyssä menee pian niska. Mulla meni pari kertaa tosi juntturoihin ennekuin tajusin pistellä sen reunoilta kiinni pipoon hakaneuloilla ja se kun tepsi niin hankin suosiolla koko balaclavan (molemmat oli goren ja rosesta) olen ollut helvetin tyytyväinen vaikka se ei olekaan yhtä näppärä.
Noo just tilasin! Joulun jälkeen sitte toivottavasti tätä omaa kokemusta!
Onko kokemuksia Rosen verkkokaupan palautuksista? Mietin, jos kokeilisi että sopiiko tietty takki, jota ei pääse sovittamaan.
Rosen palautuspolitiikka pelaa erinomaisen hyvin, sitä ei kannata murehtia.
Ta Tuneando
15.12.2012, 00.14
Meikäläinen siirtyy kovemmilla pakkasilla pilkkisaappaisiin. http://www.vaell.us/arvostelut/muck-boot-tay-sport
Tuulen nuo pitävät varmasti, koska ulkokuori on kumia. Tuntuma polkimeen on jo vähän heikko pehmeän pohjan takia, mutta jotenkin tosi kylmällä pyöräily on muutenkin vähän eri laji kuin lämpimillä keleillä fillarointi. Kolmena talvena noilla on tullu pyöräiltyä ja pilkillä kökötettyä ja vieläkin on varpaissa tunto.
arctic biker
15.12.2012, 08.28
Roselta 1728486
https://d3izjyvmklav4n.cloudfront.net/product/45/1/7/1728486_1.jpg (http://www.roseversand.com/product/detail/aid:483544)
ROSE pedal straps XL
(http://www.roseversand.com/product/detail/aid:483544)
ja täältä http://www.bike-components.de/products/info/p31669_PD-M12-Plattformpedale-.html Noissa on piikit vain 2,5 mm pitkät.
kun miinuskeleissä ollaan niin Meindlin vaelluskengät ihan kesäkokoa. sitten ylikokoiset McKinlayt. Ja todella kylmään keliin sitten Varustelekan kamik-kopiot MilTecin huopavuoriset.
Edellisiin flättipedaalehin rustasin itte varvasremmit, jos nyt kokeilis ihan tehastekoisia.
Jalkaan pakko suositella, noilla kolmas talvi ja viimeksi varpaat palellu sitä ennen.
http://www.roseversand.com/article/zwoelfender-mtbroad-overshoes-classic/aid:587578
5mm neopreenia jauhaa! Mulla on ohuet kesäkelin mtb-kengät sekä yleensä ohut nilkkasukka. Pistän vain vähän paksumman sukan lähestyttäessä -20:ta, mutta noin muuten noi lämmittää helvetin hyvin. Pitää hyvin vettä, skeidaa ja kylmää, mutta neopreeni on neopreenia ja noilla ei kannata lähtee vaeltaan kivikkoon. Ainoa selkeä miinus on musta se, että noi on semmosille syyksyn ja kevään +5 sateille liian lämpöset ja pitää sikäli olla sadehuput erikseen ympärivuotiseen touhuun.
Ja siis jos lukoilla huitelee, jossei niin sit jotain muuta.
Asetyylikoliini
17.12.2012, 13.46
^Miten menee ZwölfEnderin koko? Minkä kokoinen kenkä sulla on ja minkä kokoiset suojat?
Edit: No, olihan tuolla Rosen sivulla vaikka kuinka paljon juttua koosta...
arctic biker
30.12.2012, 17.01
http://media1.roseversand.de/product/80/4/3/430616_1.jpgttp://www.roseversand.com/product/detail/aid:175238
En suosittelis tota puolibalaa. Konsepti ja idea hyvä, mutta jotta se pysyy naamalla kivasti tulee helposti puskettua leukaa eteen
Tuotteeseen olen perehtynyt ja ensimmäinen koe-ajo takana. Vitsi piilee siinä että ensin pannaan semmonen myssy päähän joka niskan puolella menee riittävän alas. Sitten tää maski jonka velcrohihnat tulee silloin lakin päälle. Hyvin pysyy. Jos laittaa suoraan takatukan päälle niin valuu pirullisesti. B-discountilla alennuksessa nytten. Uskallan suositella.
Goren naamasuojasta sen verran, että en saanut sitä toimimaan silmälasien kanssa. Riippumatta siitä miten sitä käänteli ja väänteli niin hengityksen höyry tuli sisäkautta ylös silmiin. Olen myös jo aiemmin leikellyt suun kohdalta verkon pois, että voi juoda.
arctic biker
02.01.2013, 07.11
Goren naamasuojasta sen verran, että en saanut sitä toimimaan silmälasien kanssa. Riippumatta siitä miten sitä käänteli ja väänteli niin hengityksen höyry tuli sisäkautta ylös silmiin. Olen myös jo aiemmin leikellyt suun kohdalta verkon pois, että voi juoda.
Vaikkei silmälaseja pitäiskään niin keleissä joissa naamasuoja on tarpeen, tarvitaan myös silmille suojaa. Eli pohjolan pakkasiin täydellisesti sopiva kasvo- ja silmäsuojaus on vielä vaiheessa!
Testasin tänään nippelitason hitech-talvivarustetta, eli SPD-klossin kiinnitystä titaaniruuveilla (Ebaysta (http://www.ebay.com/itm/Titanium-Ti-Pedal-Cleat-Bolt-Shimano-SPD-M980-M985-M780-M785-M540-M545-M520-M424-/120985574165?pt=Cycling_Parts_Accessories&hash=item1c2b4d5b15)). Ai miten niin talvivaruste... no, ajatus perustuu siihen, että titaanilla on paljon huonompi lämmönjohtavuus kuin teräksellä ja titaaniruuvi voisi siten vähentää lämpöhukkaa kengästä ulos. Merkitys ei liene suuri, mutta tänään ei samoilla ohkasilla sukilla palellut senkään vertaa kuin eilen vaikka oli pari astetta kylmempi ilma (-7°C). Kenkinä Laken talvipopot. Tuleehan siinä bonuksena hurja kevennys pyörivään massaan, eikä $15.99 ole paha hinta.
Mä pyöräilen melkolailla normivaatteissa kesät ja talvet, mutta tämä silmälasiongelma on ilmennyt. Kesällä ajelen piilareilla ja ajolaseilla lenkit, mutta hyötyajot ihan normi laseilla (tai vahvuuksellisilla aurinkolaseilla). Mutta nyt oon huomannu, että helposti menee lasit huuruun. Joka kyllä häviää, kun taas on vauhtia. Mutta kun sataa lunta/räntää, linssit on kyllä melkein haitaksi. Mutta se lumi silmissä ei ole kiva. Ja viime näköjään saa myös silmät vuotamaan ja se vesikerros jopa vääristää näköä, kun se jotenkin on linssinomaisesti silmässä.
Naama ei muuten mulla oo palellu, muuta kun leuka ja siinä on ollut kaulaliin/kauluri mulla. Mutta tätä silmäläsiongelmaa en ole vielä ratkaissut.
Madone 4.9
06.01.2013, 20.29
Mä pyöräilen melkolailla normivaatteissa kesät ja talvet, mutta tämä silmälasiongelma on ilmennyt. Kesällä ajelen piilareilla ja ajolaseilla lenkit, mutta hyötyajot ihan normi laseilla (tai vahvuuksellisilla aurinkolaseilla). Mutta nyt oon huomannu, että helposti menee lasit huuruun. Joka kyllä häviää, kun taas on vauhtia. Mutta kun sataa lunta/räntää, linssit on kyllä melkein haitaksi. Mutta se lumi silmissä ei ole kiva. Ja viime näköjään saa myös silmät vuotamaan ja se vesikerros jopa vääristää näköä, kun se jotenkin on linssinomaisesti silmässä.
Naama ei muuten mulla oo palellu, muuta kun leuka ja siinä on ollut kaulaliin/kauluri mulla. Mutta tätä silmäläsiongelmaa en ole vielä ratkaissut.
Laskettelulasit?
Ja just kun mä sanoin miehelle, että nyt en tilaa/osta pyöräilytavaraa. Tosin noihan olis laskettululasit. Saiskohan jostain kokeilla miten pelittäis.
Madone 4.9
06.01.2013, 21.31
Monessa kaupassa pääsee testaan mitenkä istuvat ( mutta kunnolla käytännössä ei taida päästä testaan missään)
Itse kanssa pohtinut että tarvis ostaa tuollaiset. Monesti ollut mielessä jo. Mutta vielä ei ole saanut itsestä sitä irti että menisi liikkeeseen asti hakemaan :p
Jake_Kona
06.01.2013, 22.07
Laskettelulaseissa on vain se paha puoli, että niiden alla olevat silmälasit huurtuvat tosi helposti. Rinteessä ei hikoilla niin paljon kuin pyörän päällä, mutta rinteessäkin olen hikoillut huuruun -6-16°c pakkasilla. Laskettelurinteessä vain on helpompaa poistaa huuru hississä tai vain nostamalla lasit ylös. Tietysti auttaa jos poistaa ilma-aukkojen päällä olevan kankaan jonka on tarkoitus estää lumen joutuminen lasien sisään. Hintaa laseilla 35-95e ja silmälasien käyttäjille yleensä oman laisensa joissa sivulla muoviosassa leikkaus jotta sangat mahtuvat ilman puristavaa painetta.
Tommoset kirkkaat perusbrillit sano sitten sopimuksensa irti pakkasessa. Onko olemassa jotain välimaastoa skimba- ja pyöräilylaseille talvella? Yhdet laskettelulasit löytyy, mutta ne ei sovi pyöräilykypärän kanssa mitenkään päähän.
EDIT
Ilmeisesti tollasia hiihtolaseja remmillä pitäisi katsella...
Jalmari1969
27.01.2013, 18.42
Salibandy suojalasit vois olla tohon väliin. Ittellä on vanhat sellaiset pyöräillessä.
ESS:n Crossbowt (http://www.esseyepro.com/Crossbow_211_category.html) ovat pelittäneet hyvin niin pyöräilyssä, jääkiipeilyssä kuin alkuperäisessä käyttötarkoituksessaankin. Vähiten huurtuvat linssit joihin olen törmännyt kiitos sisäpinnan hionnan, mutta kyllä nämäkin huurtumaan saa jos joutuu pysähtelemään. Miinuksena pirun tyyriit jos ainoa käyttötarkoitus on pyöräily, mutta eipä tarvitse pelätä että ötökät tulee lasista läpi :D
spetke75
08.02.2013, 13.40
Heitetääs oma talvisetti listaksi:
Fillari: ns. kakkospyörä Gary Fisher jäykkäperä vm.2006 työ- ja treeniajoon, osasettejä paranneltu ja Schwalben Ice Spikerit alla.
Valaistus: Työmatka-ajossa kaksi perus valoa eteen ja taakse punaista tottakai - Treeniajossa Lumilight Helmet 1400 tangossa kiinni
Vaatetus:
- alaosa: Alla tekninen alushousu, puolipitkällä lahkeella oleva Craftin persauspehmustettu ajohousu sekä päällä Craftin talvijuoksuhousu,
- yläsosa: tekninen paita, Gore biker Thermo paita välissä, Craftin softshell takki päällä. Silkkihuppu, Buffi kaulassa/leuan suojana, päässä paksu Icepeakin huivi ja kypärä tottakai
- jalassa: tekninen sukka sekä Merinovilla-urheilusukka ja Shimanon paksummalla kuosilla olevat klossit. Kengän päällä pakkasen/tarpeen mukaan kenkäsuojus.
- kädet: One Wayn 40g Thermosormikkaat (hiihtohanskat koville pakkasille). Keltainen fluoroitu kuvio kämmenselässä ja kumianturat sormenpäissä :)
- lenkillä Retki -merkkinen juomapullon vyö taskuineen. Kuumaa mehua termarissa ja kyllä kulkee :)
Vaatetusta kevennetään sitten kelin ollessa nollissa tai plussalla. Mieluummin extravaatetta päällä kuin että alkaa palelemaan kesken ajon.
Varpaita alkaa palelemaan joka kerta, joten siihen pitäis keksiä jotain.
Yleensä kylmässä ja tuulessa silmät vuotavat vettä, koska silmän pinta kuivuu. Tämä johtaa hermoärsytykseen jonka seurauksena kyynelrauhanen alkaa erittää enemmän kyynelnestettä. Kuivassa silmässä ainakin tässä tapauksessa erittyy lähinnä refleksikyyneliä. Lähde: http://hyvaterveys.fi/artikkelit/Kyyneliss%C3%A4-on-eroa/1175/
En ole tähän ikään tarvinnut suojalaseja pakkasta vastaan, kun tuo luonnon oma pissapoika pelittää ja lisää raaka-ainetta saa juomapullosta. Silmälasit on kieltämättä ikävät, kun ne täyttyvät räntälumesta. Huurtuminen ei omilla linssivalinnoilla ole ollut ongelma sitten 70-luvun. Huurtumiseen vaikuttaa linssien pintakäsittely, kannattaa ottaa asia puheeksi optikolla. Tässä yksi vaihtoehto: http://www.optifog.fi/?page_id=19
ESS:n Crossbowt (http://www.esseyepro.com/Crossbow_211_category.html) ovat pelittäneet hyvin niin pyöräilyssä, jääkiipeilyssä kuin alkuperäisessä käyttötarkoituksessaankin. Vähiten huurtuvat linssit joihin olen törmännyt kiitos sisäpinnan hionnan, mutta kyllä nämäkin huurtumaan saa jos joutuu pysähtelemään. Miinuksena pirun tyyriit jos ainoa käyttötarkoitus on pyöräily, mutta eipä tarvitse pelätä että ötökät tulee lasista läpi :D
Kuka myy?
Kuka myy?
Suomessa ainakin Finnprotec (www.finnprotec.fi) ja Varusteleka (www.varusteleka.fi).
arctic biker
09.02.2013, 18.17
Huurtumiseen vaikuttaa linssien pintakäsittely, kannattaa ottaa asia puheeksi optikolla. Tässä yksi vaihtoehto: http://www.optifog.fi/?page_id=19
Niin kauan kuin se linssin lämpötila on plussan puolella. Sitten kun kylmässä ollaan ja linssiriepu pääsee kunnolla jäähtymään eli linssin sisäinen lämpötila on pakkasen puolella niin huurtuuhan se tahi oikeestaan silloin pintakosteus jäätyy. Tommonen ikävä totuus.
Onko teillä jo kokemuksia erätukun lämmitettävistä pohjallisista http://www.eratukku.fi/metsastys/jalkineet/jalkineiden-huolto-ja-sailytystarvikkeet/lammitettavat-pohjalliset-p-20595.html
Saan joululahjaksi lämmitettävät käsineet http://www.marinekauppa.com/product/5356/alpenheat-ag4-lammitettavat-rukkaset-mustat pistän lisää tietoa, kun ja toivottavasti tulee kunnon pakkaset. Mulla ei ole mikään auttanut vielä paleleviin sormiin ja varpaisiin.
Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
Onko kellään kokemuksia hiihtolinsseistä esim. https://www.xxl.fi/oneway-flip-one-way-snow-ace-16-17-hiihtolasit/p/1125938_2_style miten toimii talvipyöräilyssä kypärän kanssa?
Sent from my iPhone using Tapatalk
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.