PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maastopyörän huolto

SakkeMO
06.09.2012, 22.30
Ostin hiljattain käytettynä mielestäni varsin edullisen maastopyörän kun rupesi kiinnostamaan noi lähialueen metsäreitit :) Mallia GT Avalanche Expert vm-2010, hinnaksi muodostui ~300e

Jonkun kerran on käyty nyt metsäpolkuja ja mäkiä rynkyttämässä kunnes mieleeni hiipi epäilys että onko pyörä varmasti tikissään ja voiko se vaurioitua jos ei ole perusteellisesti huollettu.
Käytetty on aina käytetty, ruostepilkkuja siellä täällä ja pientä viilausta olisi vailla. Haussa siis olisi koko pyörän kattava perusteellinen täyshuolto johon tarvitsisin tarkistuslistaa, vinkkejä ja ohjeita mitä intternetin syövereistä löytyy, miksei myös omasta takaa.

Ohjeistusta löytyy kyllä kattavasti esimerkiksi vanhasta tutustu juutuupista, mutta lähinnä tuo "tarkastuslista" kiinnostaa että mitä kaikkea pystyy, voi ja kannattaa huoltaa kun ei ole tarkkoja tietoja pyörän historiasta.
Tottakai niitä huoltofirmoja on pilvin pimein mutta haluaisin syvällisemmin tutustua pyörääni ja huoltaa sen mahdollisimman laajasti itse.

Pyörästä sen verran että etuhaarukkana on Rock Shox Tora ja käsittääkseni levyjarrut ovat hydraulista "ei vaijeri" - mallia, varsinaisia vikoja en kuitenkaan maalaisjärjellä ole vielä löytänyt.

dirtyrider
06.09.2012, 23.34
Olisiko tuosta Fillari-lehden artikkelista apua
Keväthuolto 2/05 (pdf) (http://www.fillari-lehti.fi/jutut/2005/Huolto.pdf)

Ja tekemällä oppii, veikkaan, että käytettynä ostetussa pyörässä on hyvä käydä joka paikka läpi, huolto-ohjeita löytyy Youtubesta, ParkToolin (http://www.parktool.com/blog/repair-help) ja valmistajien sivuilta jne..

kassu_
07.09.2012, 07.29
Vaihtoehtona vois tarjota alfamerin polkupyöräkirjan ostamista, sielläki on aika paljon luettavaa :)

rantanr
07.09.2012, 07.38
Maastopyörän huolto-opas -kirja on myös ihan hyvä. Booky.fi myy tuota näköjään hintaan 10,50. Kirjastoista näitä saa vielä halvemmalla.

SakkeMO
07.09.2012, 09.06
Hyviä vinkkejä tulikin jo, ja youtubesta löytyy oikeilla hakusanoilla todella hyviä ja kattavia ohjeita. Pitääkin viikonloppuhommina ruveta ahkeroimaan.
Minkäslaisia rasvoja ja vaseliineja olette käyttäneet esimerkiksi noille etuhaarukan laakereille? Kotoa löytyy autonkorjauksesta hyväksi todettua crc:tä joka purkin mukaan mm. syrjäyttää kosteuden yms.. Uskaltaako tuollaista käyttää? Sopiiko sama tökötti myös ketjuihin?

Tumbelo
07.09.2012, 09.41
Sopiiko sama tökötti myös ketjuihin?

Ottamatta sen kummemmin kantaa itse huoltokohteisiin (joita pyörässä tuntuu riittävän)... Suosittelisin ketjuihin ja myös vaijereihin teflon-pitoista rasvaa. Tämä lienee yksi eniten käytetyistä: http://www.larunpyora.com/product_info.php?cPath=58_169&products_id=878. Paras teflon-pitoinen spray, jota olen kokeillut. Tuota löytyy about jokaisesta pyöräliikkeestä. Teflonin hyvä puoli on se, että ei jätä pintaa kovinkaan "rasvaisen tuntuiseksi" eli pöly ja lika tarttuu vähemmän kuin montaa muuta rasvaa käytettäessä.

syklopaatti
07.09.2012, 09.48
Laakereille jotain laakerivaseliinia.
http://www.tarvikkeet.fi/tuotteet/kemikaalit/rasvat/laakerirasvat (http://www.tarvikkeet.fi/tuotteet/kemikaalit/rasvat/laakerirasvat)

Elä laita sitä crc:tä ketjuihin. Ketjuille on omat rasvansa jotka kannattaa ostaa pyöräliikkeestä.
Täällä on paljon ketkuja juurikin tuosta ketjujen huollosta.:eek:

kassu_
07.09.2012, 10.43
Pyörälle pyörän vaseliinit. Autovaseliinit on vähän liian jämäkkää tavaraa, kokeiltu on sekin. Tuo Larunpyörän linkissä oleva TF2 on kyllä itselläkin käytössä, tosin ketjurasvana motorexin dry/wet lube, riippuen vähän ajosta jne.

Ja onhan työkalut sitten kunnolliset, ettei ole seuraava topic että millä saadaan pyöreä mutteri auki? ;)

Jake_Kona
07.09.2012, 13.54
YouTubessa on hyviä videoita huolloista. Sieltä ekana hakusanoilla tai youtube.com/zzkokko. Johon olen kasannut erillaisia pyöräilyyn liittyviä ohjevideoita huollosta säätämisestä ja elämästä pyörän päällä.
En ole sitä päivitellyt ihan viime kk.

Harryupp
07.09.2012, 19.21
Tee vaikka lista tärkeysjärjestyksessä huollettavista kohteista. Tietyt huollot vaativat monta kallista erikoistyökalua, kun taas toiset hoituu kuusiokolo tai torx avaimilla. Ne huollot jotka hoituu nykyisillä työkaluilla ja pienellä opiskelulla voit ottaa ensin.

-Cube-
07.09.2012, 19.29
Tee vaikka lista tärkeysjärjestyksessä huollettavista kohteista. Tietyt huollot vaativat monta kallista erikoistyökalua, kun taas toiset hoituu kuusiokolo tai torx avaimilla. Ne huollot jotka hoituu nykyisillä työkaluilla ja pienellä opiskelulla voit ottaa ensin.

Olisi hienoa jos joku viitsisi laittaa myös listan kaikista noista erikoistyökaluista mitä koko pyörän läpikäyminen vaatii. Kai munkin pitäisi alkaa perehtymään myös itse huoltamaan tota maasturiani kun kerran semmoisen olen mennyt ostamaan. Mitään erityistyökaluja en vielä omista ja rehellisesti sanottuna mulla ei oo mitään hajua mitä kaikkea pitäisi omistaa kunnon huoltoja tehdäkseen. :D

Kun huoltotilana toimii pikkuinen vessa niin eipä oo ollu ihan hirveen suurta innostusta siltäkään pohjalta alkaa itse väkertämään mitään ihmeempiä huoltoja. :D

dirtyrider
07.09.2012, 19.34
Olisi hienoa jos joku viitsisi laittaa myös listan kaikista noista erikoistyökaluista mitä koko pyörän läpikäyminen vaatii. Kai munkin pitäisi alkaa perehtymään myös itse huoltamaan tota maasturiani kun kerran semmoisen olen mennyt ostamaan. Mitään erityistyökaluja en vielä omista ja rehellisesti sanottuna mulla ei oo mitään hajua mitä kaikkea pitäisi omistaa kunnon huoltoja tehdäkseen. :D

Tuo on aika loputon suo, varsinkin kun, samalle osalle on montaa erilaista työkalutyyppiä, esimerkkinä keskiölle saattaa olla puolen tusinaa erilaista.. Ei meikäläisen hanuri ole kestäny ostaa kaikkia noita työkaluja kerralla, vaan niitä on hankittu pikkuhiljaa tarpeen mukaan.

SakkeMO
13.09.2012, 14.55
Näköjään ruvennut öljyä vuotamaan toi etuhaarukka, mallia RockShox Tora 302 RS.. Paljon pahaa olen tuosta kuullut mutta toista haarukkaa en edes mieti vielä harrastuksen näin varhaisessa vaiheessa, ei ole vielä kunnolla palautunut pyöränostostakaan :)

Eli tiivisteenvaihtoonko? Onko näissä jotkut omat spesiaali tiivisteet nk. servicekitit vai otanko tiivisteet irti ja lähden kyselemään samankokoisia kaupasta joka myy o-renkaita ja muita tiivisteitä?

H. Moilanen
14.09.2012, 10.46
Eli tiivisteenvaihtoonko? Onko näissä jotkut omat spesiaali tiivisteet nk. servicekitit vai otanko tiivisteet irti ja lähden kyselemään samankokoisia kaupasta joka myy o-renkaita ja muita tiivisteitä?

Kyllä. Tiivisteet vaihtamalla öljyn vuotaminen asettuu. Öljytiiviste ei ole mikään standardiosa, vaan ihan speciaalituote Rock Shoxilla. Lisäksi tarvitset keulaöljyä. Vaimentimen öljyt kannattaa vaihtaa samalla kun kerran purat keulasi.

ret
28.02.2017, 14.07
Kaivelin vanhan (vm14) jäykkäperän autotallin perukoilta kun aurinko alkoi paistella noin kauniisti. Hetken siinä katselin ja ensinmäinen ajatus oli että kyllähän tälle jotakin täytyy tehdä ennen kuin tällä uskaltaa lähteä lenkille saatika laittaa myyntiin. Uusi peli jo alla. Minnekkään liikkeeseen en ala tätä pyörää viemään koska hintaa huollolle tulis vähintäänkin saman verran mikä on pyörän tämän hetkinen arvo. Ja tuntuu muutenkin että laskuttavat niin pirulaisesti pienistäkin huoltotöistä.

Mitä tälle 3x9 vaihteiselle 100mm joustavalle felt nine 70 nyt sitten kannattaisi tehdä? Itse pohtinut seuraavaa..
- Ketjujen ja takapakan vaihto
- kumien vaihto
- keskiö auki ja huolellinen puhdistus sekä uudet vaseliinit sisään
- etu- ja taka kiekon laakerien puhdistus/vaihto
- jarrupalojen vaihto
- keulan huolto mikäli järki hinnalla löytyy varaosa kitti

Puuttuko tästä nyt jotakin oleellista? Huolellinen pesu ennen toimenpiteitä tottakai.

Munarello
28.02.2017, 16.43
Vaijereiden kunnon voisi toki tarkistaa.

Aakoo
28.02.2017, 21.50
^^ Onko pyörä siis menossa myyntiin? Tuskin kannattaa mitään remppaa tehdä, ei ostajat niistä mitään maksa. Peset sen ja putsaat voimansiirron.

JackOja
01.03.2017, 07.37
^^ Onko pyörä siis menossa myyntiin? Tuskin kannattaa mitään remppaa tehdä, ei ostajat niistä mitään maksa. Peset sen ja putsaat voimansiirron.

Samaa mieltä. Ostajalle laitat kuitenkin "väärät palikat".

yannara
08.04.2017, 11.23
Muuten jees mutta ei oo mitään maininta laakereiden kiristyksistä tai keskiöt ja napa...

http://maastopyoraily.com/maastopyora/maastopyoran-huolto/