PDA

Näytä tavallinen näkymä : Nastarenkaat tarpeen talvipyöräilyssä?

Sivut : 1 2 [3]

wekkuli
13.12.2013, 10.54
Auton nastoja joskus repiessä näppärimmältä tuntui joku ihan puukko tai tai tukeva piikki, jonka nastan alle tunkemalla ja kampeamalla nasta lähti vaivattomimmin. Nyt jos lähtisin hommaa tekemään, ajattelisin ottavani renkaan tukevasti jalkojen väliin ja siitä toisella kädellä puukolla kampeaisin ja toisella kädella pihdeillä vetäisin.

Edit. Tuli vielä mieleen, että sivuleikkuri vois olla kanssa kokeilemisen arvoinen; Sellainen millä pääsee sekä tarttumaan nastasta, että kampemaan sitä ulos. Suoraan vetämällä kasvaa varmaan känsä käteen ja k*rpä otsaan.

mehukatti
13.12.2013, 11.56
Mara wintereillä ei ongelmia vesijääkelissä. Varovaisesti piti ottaa alamäissä, joissa aiempien pyörien luomat urat eivät vielä olleet sulaneet.

Just toissailtana ajoin vesijääkelissä Mara Wintereillä. Sen perusteella sanoisin, että ei ne oo oikeet nastarenkaat. Toki ne paremmin pitää kuin kesärenkaat, mutta verrattuna oikeisiin nastarenkaisiin kuten ISP:hen, niin niiden pito on täysin olematon. Suurin tekijä tuossa lienee ne tasapäiset nastat, jotka ei pure jäähän. Huomas tosi selvästi, että ne enimmäkseen vaan kelluu jään päällä ja niiden kanssa ei uskaltanu kantata yhtään mutkiin.

AK-87
13.12.2013, 13.33
Just toissailtana ajoin vesijääkelissä Mara Wintereillä. Sen perusteella sanoisin, että ei ne oo oikeet nastarenkaat. Toki ne paremmin pitää kuin kesärenkaat, mutta verrattuna oikeisiin nastarenkaisiin kuten ISP:hen, niin niiden pito on täysin olematon. Suurin tekijä tuossa lienee ne tasapäiset nastat, jotka ei pure jäähän. Huomas tosi selvästi, että ne enimmäkseen vaan kelluu jään päällä ja niiden kanssa ei uskaltanu kantata yhtään mutkiin.

Olen ajanut nastoista vain Mara Wintereillä ja niiden osalta tuntemukset ovat täysin vastaavat. Nastojen tuoma lisäpito on siis aika vähäinen.

CwA
13.12.2013, 16.50
No tämä kävi kyllä empiirisesti selväksi, mutta mikä on pyörännastojen irroitteluun paras työkalu?

Ohutkärkinen, mutta tukeva ruuvimeisseli tai sellainen ruuvimeiselikahvalla varustettu piikki.

Tekniikka on sellainen, että survaistaan työkalun kärki nastan vierestä nastan klunssin reunan alle ja sitten nostetaan nasta ylös, tukeva rukkanen / pyöräiluhanska käteen, muuten hieroo känsän kämmenpohjaan tuo touhu, mutta piikillä itse sain melko vaivattomasti homman tehtyä.

Niin piikkareissahan on kierteet, akkuvääntimellä miten näppärä olisi niitä nastoja vaihtaa ja olisi nasta tukevasti renkaassakin, niin ei ihan heti putoile. Kierteet voisi olla kevyttä muovia, se kovuus nastan ympärillä olisi vaan hyväksi, nasta ei joustaisi ihan niin paljon renkaan sisäänpäin ja purisi kovemmin jäähän.

Tänään oli taas sitä tuulen kiillottamaa kirkasta jäätä ja ajelin pihassa vähän rengastestiä 50-622 Mara Wintereillä.

1,5bar alemmat paineet vaikuttaa selvästi siihen kuinka nasta puree jäähän reikiä, mutta noin 1bar pitää olla paineita, että reunanastat olisi jatkuvasti töissä, 1,8-2bar keskinastat tekee jo sitten syvimmät kolot jäähän, siitä paineiden nostaminen ei vaikuta. Nuo siis eturengaspaineita.

Tämänkertaisen testin speksit:
137kg kokonaismassa 43/57 painojakaumalla
Takana paineita 3,1bar.
Lämpötila -3C reipasta tuulta, jää eilen jäätynyttä sohjoa/jäätä, jonka päällä eilen lillui vesi.

Lisäsin vähän vettä jään päälle ja se kun jäätyi tuli aika sileä pinta, sellainen muhkura maassa, että sopivan kaltevan haasteellinen ajoalusta.

Kenkien kanssa meinasin lentää nurin, kun kaltevuus oli riittävä tuottaakseen liukumäen.

Vähänkin jos käänsi rengasta, niin lipsuminen alkoi, suoraan kun ajoi, niin pystyi vähän jarruttamaankin, mutta selvästi tuossa huomasi sen, että jos rengas alkaa luistamaan, niin siitä tulee luistin, se ei luistossa kovin hyvin pidä.

Reunanastoista ei kovin paljoa iloa ollut, kyllähän nekin raapii, mutta aivan liian myöhään, että niillä olisi kovinkaan paljoa merkitystä, mutta jarrutuksessa ne piirtää kyllä vähän raitaa.

Käytännössä tuolla 19mm vanteella 50-622 koossa ei taida eroa pelkkään Winteriin tulla paljoakaan, kun vain keskinastat tekee töitä?

2,5bar - 5.0bar on painesuositus renkaalle, mutta eturengas ei kyllä jousta oikein yhtään 2,5bar paineella, siinä alkaa myös se ilmiö tulemaan, että se toinen keskirivi nastoja ei ota kiinni kun rengas kallistuu tai on kaltevaa jääpintaa renkaan alla.

Enpä kaatunut kumminkaan ja kun tuo eturengas on muokattu, niin kyllä se vaan paremmin puree nyt jäähän senkin ansiosta, enemmän takarengas lipsahteli kuin mitä eturengas ja enimmäkseen jäisissä pyörän renkaan urissa joita eilen sohjoon järjestelin, että voi niissä ajoa tänään testailla.

Kapeammassa Mara Winterissä taitaa ne reunanastat kuitenkin tehdä töitä 2 bar paineilla? Samoin nastoja niissä on enemmän, ne ovat myös lähempänä toisiaan nuo nastat, kuin 50mm leveässä voi helposti koko peukalon asetella nastojen lomaan koskematta lainkaan nastoja.

Kumiseos on sitten se suurin syy miksi se pito karkaa niin huolella, parempi kumiseos tekisi luistosta hieman 'nahkeamman'.

Kauppareissulla ajelin sellaista autojen renkaiden uraa, jossa oli sitä ns. mustaa jäätä, eli ohut kirkas jääkerros asfaltin päällä, kyllä sen huomasi liukkaaksi, mutta siltikin pitoa oli riittävästi, eikä luisto ollut äkkinäistä vaan varsin rauhallista, montaa muutakin jäätyyppiä oli matkalla eikä mitään ongelmia minkään kanssa, sen verran se pinnan karheus kuitenkin auttamassa, peilipinnalla tarina on sitten toinen, sellaiselle ei noilla kannata ajaa, ehkä kapeampana toimii sellaisellakin, leveä versio on kuitenkin käytännössä 104 nastainen, vaikka renkaissa se 208 nastaa onkin.

Varsin kivasti kyllä rullasi rengas siinä ajourassa, ajelin jotain 30km/h huippuja loivaan alamäkeen paluumatkalla pari ostoskassia tangossa keikkuen enkä kokenut sen olevan mitenkään riskaabeliakaan, mutta ehkei niin suositeltavaakaan, takarengas päästeli ääntä jokaisella polkaisulla nastojen vähän lipsuessa ja välillä se takarengas vähän liirasikin, mutta eturenkaalla ei mitään ongelmaa, kiitos 10kg lisätyn tankopainon ja muokatun kuvion. Kokonaispaino siis lähelle 150kg ja painojakauma lähempänä 50/50 tasoa.

25mm kiekko eteen ja tuo leveä rengas voisi toimia jo vähän paremmin.

Siltikin suosittelen pitäytymään erossa 50-622 Mara Winteristä, jos sellainen kovakuminen nastarengas kuin Mara Winter on pakko hankkia, niin suosittelen niitä kapeampia, niiden on pakko olla parempia, W106 olisi varmaankin paljon parempi vaihtoehtona, koska käytännössä noin sama määrä nastoja töissä + parempi kumiseos.

arctic biker
13.12.2013, 20.44
Olen ajanut nastoista vain Mara Wintereillä ja niiden osalta tuntemukset ovat täysin vastaavat. Nastojen tuoma lisäpito on siis aika vähäinen.
Olen ajanut fillarin nastarenkailla niin kauan kuin niitä yliään on ollu saatavilla. Extremeillä näistä nykyisistä paremmmista maasturikokoisista eniten. Kenda Klondikella (Wide) ja halvemmilla nykyisen Suomityresin tuotteilla ja W106:t olleet satunnaiskäytössä tään vuosituhannen. Ja nytten yli 500 kilsaa kaikissa mahollisissa keleissä Mara wintereillä 35-622.
Olen eri mieltä.
Crossarikokoiset Winterit olisivat toki paremmat teräväpäisillä nastoilla mutta kuiten ne on ihan oikeat nastarenkaat. IMO.

wekkuli
13.12.2013, 21.41
Marat eivät varmaankaan ole parhaat nastat, mutta menettelee. Verrattuna siihen, että moni lyhytmatkailija sohjaa tuolla ihan kesärenkailla, ero on merkittävä. Vaimoni on pyöräillyt parin kilometrin työmatkan nyt pariin otteeseen mun marawintereillä varustetulla käyttöpyörällä ja kehuskeli miten ihanan varmaa sillä onkaan ajella tuolla liukkailla.

Kaikki on suhteellista.

CwA
13.12.2013, 21.43
Olen ajanut fillarin nastarenkailla niin kauan kuin niitä yliään on ollu saatavilla. Extremeillä näistä nykyisistä paremmmista maasturikokoisista eniten. Kenda Klondikella (Wide) ja halvemmilla nykyisen Suomityresin tuotteilla ja W106:t olleet satunnaiskäytössä tään vuosituhannen. Ja nytten yli 500 kilsaa kaikissa mahollisissa keleissä Mara wintereillä 35-622.
Olen eri mieltä.
Crossarikokoiset Winterit olisivat toki paremmat teräväpäisillä nastoilla mutta kuiten ne on ihan oikeat nastarenkaat. IMO.

Muistatko Nokian nastarenkaista sen ennen A10 olleen, jossa oli lähinnä pitkittäissuuntaan uria ja sitten hyvin harvasssa nasta siellä, toinen täällä? Olikohan se ensimmäinen nastarengasviritelmä?

50-622 Mara Winteristä tulee mulle ne mieleen, peilijäisellä alustalla, kiva olisi tietää mitä kokoa, millä painoilla ja paineilla AK-87 on ajanut, ehkä on mahdollista löytää jokin yhteinen nimittäjä hyvien ja huonojen kokemuksien kirjoon, niin tiedettäisiin sitten suositella paremmin tuleville kysyjille renkaita.

juhazz
14.12.2013, 02.48
Mulla lähtee toinen talvi 42-622 kokoisilla 240-nastaisilla Marathon wintereillä. Kaksi nastaa tippui takarenkaasta viime talven ajoilla, tänä talvena ei ole vielä tippunut yhtään. Omasta mielestä nuo pitää jäällä hemmetin hyvin, sohjossa ja pehmeällä lumella matala kuvio tietysti menee tukkoon aika helposti ja pitää ottaa tarkemmin. Teillä joilla ajan, on paikoitellen hemmetisti hiekkaa, mutta ei ole ainakaan vielä puhjennut sepelistä renkaat. Edessä paineita 2bar, takana 2.5bar, itse painan n. 65kg + pyörä, vaatteet ja reppu arviolta vajaa 20kg. Tottakai nää rullaa nastojen, suuremman massan ja matalampien paineidensa takia huonommin kuin kuuteen baariin pumpattu kesärengas, mutta helvetti, ei kaikkea voi saada. Arvioisin että omilla ajoillani (vajaa 10km/arkipäivä) talvisin noin kerran kuussa eteen tilanne, jossa olisin mennyt nurin tai kolaroinut ilman nastarenkaita.

Omasta mielestä hinta-laatusuhteelta (30e/kpl) hemmetin hyvät renkaat enkä enää yhtään talvea aja ilman nastoja.

arctic biker
14.12.2013, 08.08
"Muistatko Nokian nastarenkaista sen ennen A10 olleen, jossa oli lähinnä pitkittäissuuntaan uria ja sitten hyvin harvasssa nasta siellä, toinen täällä? Olikohan se ensimmäinen nastarengasviritelmä?"

En varmasti jaksa muistaa mutta tämä vaikuttais tutulta, eli aivan se klassinen Hakkapeliitta-kuvio; http://www.bgcycles.com/rock-n-road-tire.html Samalla kuviolla oli mopoihinkin nastarenkaita.
Tässä parempi kuva kuviosta:http://www.cxmagazine.com/wp-content/uploads/2012/03/bruce-gordon-rock-n-road-tire-nahbs-2012-img_9303_1-c_2.jpg

(http://www.cxmagazine.com/wp-content/uploads/2012/03/bruce-gordon-rock-n-road-tire-nahbs-2012-img_9303_1-c_2.jpg)

arctic biker
14.12.2013, 08.32
Tarkennuksena ettei Rock and Road rengas aivan yksi yhteen ole kopio Hakkapeliitasta mutta hyvin lähellä.

CwA
14.12.2013, 14.24
"Muistatko Nokian nastarenkaista sen ennen A10 olleen, jossa oli lähinnä pitkittäissuuntaan uria ja sitten hyvin harvasssa nasta siellä, toinen täällä? Olikohan se ensimmäinen nastarengasviritelmä?"

En varmasti jaksa muistaa mutta tämä vaikuttais tutulta, eli aivan se klassinen Hakkapeliitta-kuvio; http://www.bgcycles.com/rock-n-road-tire.html Samalla kuviolla oli mopoihinkin nastarenkaita.
Tässä parempi kuva kuviosta:http://www.cxmagazine.com/wp-content/uploads/2012/03/bruce-gordon-rock-n-road-tire-nahbs-2012-img_9303_1-c_2.jpg

(http://www.cxmagazine.com/wp-content/uploads/2012/03/bruce-gordon-rock-n-road-tire-nahbs-2012-img_9303_1-c_2.jpg)

Tuolla kuviolla ollut taisi olla vielä ilman nastoja? Joskus 80-luvun alkupuolella muistelen olleen sellaisen jossa oli mahdottoman monta pitkittäisuraa, eikä varsinaisia nappuloita lainkaan, sitten siihen isketty nastoja, samasta oli kesärengaskin, joka oli silloin hyvin yleinen rengas.

Talviversiossa oli mustat kyljet, vähän korkeampi rengasprofiilikin taisi olla, sekä tietty ne nastat, mutta muutoin aika samanlainen.

Joku Rollspeed LX kumin edeltäjä ilmeisesti.

Harmi kun ei ole tehty polkupyörän nastarenkaista historiikkia.

Katselin W106 rengaskuviota kuvista ja mun nähdäkseni renkaan kuvion tukkeutuminen ja lumikäytös olisi aika helppo korjata poistamalla ne nastattomat nappulat, jotka on nastallisten nappuloiden välissä. Reunanappuloita pitäisi lisäksi korottaa, mutta se taitaa olla aika mahdotonta kotikonstein.

Kun Mara Winteristäni otin pois nappuloita, niin lumikäytös muuttui eniten, se leikkaa nyt paljon paremmin uraa lumeen, eli ei lipsu niin paljoa, mutta mun pitäisi vielä vähän kuviota avartaa ja leveät nastanappulat leikata kapeaksi, sitten se ehkä toimisi jo aika hyvin lumessa, vaikka ne reunanappulat jääkin liian ylös.

Pihassa on nyt sellainen luistinrata, että en tiedä voiko edes ajatella ilman nastoja ajavansa.

HMK
14.12.2013, 15.45
CwA kyllä näkee vaivaa tämän asian eteen, itse en ihan noin perusteelliseen testaamiseen viitsisi ryhtyä. Sinun pitäisi raportoida Schwallbelle tulokset, jos ne vaikka ottaisi onkeensa ja parantaisi tuotettaan.

Tänään oli vaihteeksi oikein mukava pyöräilykeli. Yhdellä sivutienpätkällä kylläkin sellaista epätasaista, uraista kovaa jäätä. Alamäessä rupesi tuntumaan, että 100 nastaa on aika vähän kuitenkin. Muuten ei vaikeuksia.

slow
14.12.2013, 15.49
Pieni koeajolenkki ISP:llä, enimmäkseen kuivalla asvaltilla. Ihan hyvin nuo rullaavat, jos vertaa karkeampikuvioisiin maastorenkaisiin.
Koko 29*2,25". Sisäkumeilla, paineet edessä 1,5 ja takana 1,8 bar.

Jääkelejä odotellessa..

arctic biker
14.12.2013, 16.59
Harmi kun ei ole tehty polkupyörän nastarenkaista historiikkia.

Sinun pitäisi raportoida Schwallbelle tulokset, jos ne vaikka ottaisi onkeensa ja parantaisi tuotettaan.
Jokunen sivu aiemmin ehdotin tämmöstä koottujen mielipiteiden keräämistä.... CWa;lla on näkemys, mutta vain yksi.

Laitoin tonne Lieksan tehtaalle tänään emailia. Ennenhän siellä oli Jorma Tikka hommissa joka vastaili posteihin. Sikäli kuin joku vastaa niin ehdotan iliman muuta jotta keräävät tietonsa kasaan, onhan fillareitten nastarenkaat pitkälti entisen Nokian nykyisen Suomityresin kehittämiä. Tyhmemmistäkin hommista on historiikkia aikaansaatu,

arctic biker
14.12.2013, 17.03
Pieni koeajolenkki ISP:llä, enimmäkseen kuivalla asvaltilla. Ihan hyvin nuo rullaavat, jos vertaa karkeampikuvioisiin maastorenkaisiin.
Koko 29*2,25". Sisäkumeilla, paineet edessä 1,5 ja takana 1,8 bar.

Jääkelejä odotellessa..
Jos kovasti himottaa niin tule P-karjalaan. Täällä on aivan upeat kelit testata nastarenkaita.

arctic biker
14.12.2013, 17.18
Tuolla kuviolla ollut taisi olla vielä ilman nastoja?
Minä kun muistan että nimenomaan oli nastallisena, mopon renkaissa myös.

CwA
14.12.2013, 18.28
CwA kyllä näkee vaivaa tämän asian eteen, itse en ihan noin perusteelliseen testaamiseen viitsisi ryhtyä. Sinun pitäisi raportoida Schwallbelle tulokset, jos ne vaikka ottaisi onkeensa ja parantaisi tuotettaan.

Tänään oli vaihteeksi oikein mukava pyöräilykeli. Yhdellä sivutienpätkällä kylläkin sellaista epätasaista, uraista kovaa jäätä. Alamäessä rupesi tuntumaan, että 100 nastaa on aika vähän kuitenkin. Muuten ei vaikeuksia.

Laitoin niille kyselyä, mutta eivät ne ole vaivaantuneet edes kommentoimaan sitä, että ovat vastaanottaneet viestin saati mitään muutakaan, ilmeisesti heillä on jo tarpeeksi asiakkaita, joten olkoon sitten ilman.

Suomessa tehdään kuitenkin aivan maailmanluokan nastarenkaita, ehkäpä Suomalainen asiakaspalvelu olisi hieman parempaa, tai sitten ei, mutta mistäpä sitä tietää kokeilematta ja kyselemättä.

En osaa oikein muuten kuin täysillä tehdä mitään ja mun täysillä on toisinaan jonkin verran enemmän kuin keskimääräinen, mutta lopputulos ei välttämättä edes keskinkertainen :D

Harmillisesti tänään en kerennyt testailemaan renkaita kuin valon jo hiipuessa, mutta sain minä pari kauniin sinistä videoklippiä aikaiseksi liian hitaalla frame ratella, nyt pitäisi vaan keksiä kuinka virtualdubissa saisin tehtyä hidastetun version ja liitettyä hidastuksen alkuperäisen jatkoksi. Miksei voi olla nappia duplicate and add slow motion :(

Kunhan keksin, niin laitan videon nähtäville, kun yritin pysäyttää pyörän mahdottomassa kohdassa pyrkien välttämään renkaan lukkiutumista, Mara Winter mielestäni oli hallittavampi aavistuksen, mutta ero Biltsun renkaaseen aika pieni.

Sitten valo jo loppui, kun laskin Marasta paineet noin 1 bar tasolle, jolloin Mara alkoi pitämään jo ihan hyvin, mutta aika arvaamaton silti, kun se luisto jos alkoi niin ei enää ollutkaan niin helposti hallittavissa. Tosin takanakin 1 bar painetta tarkoitti ettei rullannut kyllä mihinkään ja eihän niin pienillä paineilla voi käytännössä muutenkaan ajaa, kun vanteelle kolisee käytännössä pienimmästäkin töyssystä.

Niin jäädyttelin useiden päivien ajan sellaista monttua, joka tänään -16C pakkasessa sai vielä ohuen vesikerroksen ja sain aikaan sitä sileää jäätä, joka on aika turkaisen liukasta, pienessä rinteessä vielä tuo monttu, mutta en kyennyt kovin hyvin sivusuuntaista kallistusta testaamaan.

Jos käyttökelpoisilla paineilla Maran reunanastat tekisi töitä, niin kyllähän se sitten olisi jo paljon parempi, mutta sellainen ei onnistu oikein mitenkään, testieni mukaan 1,5bar edessä ei riitä, pitää olla vähemmän painetta, sitten rengas tuntuu jo sellaiselta kuin löysä ilmapallo, oikein pehmeä makkara ja se pitää kyllä, kunnes sitten pito pettää ja rengas ikäänkuin luovuttaa. Lähempänä 2 bar edessä ja rengas on helpommin ennakoitavissa, muttei pidä aivan niin hyvin.

2,5bar on renkaan kyljessä minimipaine ja takanakaan se ei ole tarpeeksi alhainen, että reunanastat tekisi töitä.

Ilmeisesti teillä joilla kapeammat renkaat, ne reunanastat tekee töitä ajokelpoisilla paineillakin, eli jää neljää suht samanlaista raitaa jäähän?

Mietin tässä, että mitähän tuo tekisi, jos laittaisi alikokoisen sisurin, silloinhan rengas joutuisi enemmän lyttyyn, mutta tulisiko siitä vain kuitenkin rengasrikko?

Tuosta kuvasta näette miksi mulla ei tule kummempaa eroa Biltsun ja Maran välille, aika heikosti ne Maran reunanastat tekee mitään ja tuossakin oli 1,5bar luokkaa paine, joka on 1bar alle minimin, Bilteman renkaassa jotain 4-5bar, se kai pitäisi paremmin jos laskiksi paineita. Mara kyllä selvästi enemmän nastoillaan raapii irti jääpurua:
http://i.imgur.com/AdRWDGB.jpg

Tässä vuoden 2005 tai 2006 Bilteman nasta, jota olen käyttänyt ennen kuin nyt Mara Winterit sain, en minä huomaa kovin kummoista nastojen kulumista tai kulumista muutoinkaan, toki ne nastat on vähän reunoistaan jo pyöristyneet, mutta kun joillain tuollaiset menee 2 viikossa kelvottomiksi ja mulla kuitenkin 7 talvea ollut ajossa tuhansia kilometrejä? No, en ajele paljoa asfaltilla, kun normaalitalvikelissä asfaltin päällä on vähintään se mustaksi jääksi sanottu ohut kirkas jääkerros, mutta vielä useammin on lunta ja paksusti valkeansorttista jäätä:
http://i.imgur.com/l5uLLnG.jpg

Hyötypolkija
14.12.2013, 19.44
Tässä vuoden 2005 tai 2006 Bilteman nasta, jota olen käyttänyt ennen kuin nyt Mara Winterit sain, en minä huomaa kovin kummoista nastojen kulumista tai kulumista muutoinkaan, toki ne nastat on vähän reunoistaan jo pyöristyneet, mutta kun joillain tuollaiset menee 2 viikossa kelvottomiksi ja mulla kuitenkin 7 talvea ollut ajossa tuhansia kilometrejä? No, en ajele paljoa asfaltilla, kun normaalitalvikelissä asfaltin päällä on vähintään se mustaksi jääksi sanottu ohut kirkas jääkerros, mutta vielä useammin on lunta ja paksusti valkeansorttista jäätä:

Tuo ajokeli merkkaa ihan älyttömästi. Mulla oli Bilteman nastat vm. -06 ja toinen talvikausi jäi jo kesken noilla, ehkä max. 3tkm ajettuina ne oli täysin loppu niin nastojen kuin kumin kulumisen suhteen. En aja todellakaan mitenkään repivästi/täysillä jarrutellen, mutta nuo kaksi "talvea" oli täällä etelässä melkein pelkästään lumettomalla, sepelillä päällystetyllä kelvillä ajoa. Siinä jos missä kulutuskestävyyttä koetellaan. Ehkä viikon ajon jälkeen näyttivät tuolta kuin sinun kuvissa oikeassa talvessa ajetut. Niin ja rengasrikkoja tuli sepelin vuoksi ihan jatkuvasti. Nokian W106 tuli tilalle ja rengasrikot loppuivat täysin, eikä kuluminenkaan ollut likimainkaan yhtä nopeaa. Varmaan sama matka tuli ajettua yhä sulilla sepeliasfalteilla, jonka jälkeen tuli lumisempiakin talvia. W106 kesti vaan ja vaihtui vasta rengaskoon muututtua uusiin samanlaisiin.

Ja mun suht rauhallista ajotapaa kuvaa hyvin se, että W106:sta ei lähtenyt yhtään nastaa ja Biltemoistakin alkoi irrota vasta, kun nastojen kuopat kuluivat liian väljiksi, jolloin niitä alkoikin sadella kilpaa sepelin kanssa.

Sampus
14.12.2013, 20.22
Tänäänkin oli mukava keli nastoilla, vaikka metsässä pääasiassa oli aika lumetonta ja jäätöntä. Paikoitellen sitten oli tiet ihan umpijäässä.
Kasvatetaan kuntoa painavilla renkailla :) Nokian extremet on alla.
Ja olishan tämäkin hauskuus jäänyt kokeilematta taas; http://www.youtube.com/watch?v=T_8yjM4QNlc&feature=youtu.be

wekkuli
14.12.2013, 20.28
Mietin tässä, että mitähän tuo tekisi, jos laittaisi alikokoisen sisurin, silloinhan rengas joutuisi enemmän lyttyyn, mutta tulisiko siitä vain kuitenkin rengasrikko?

Sisäkumin osuus paineen aikaansaamisessa lienee aika pieni ainakin päätellen siitä, miten laajalle ulkorenkaan kokoskaalalle sisurit menevät. Toisin sanoen veikkaan, ettei pienemmällä sisäkumilla tee asiaan minkäänsortin vaikutusta. Sisäkumia tarpeeksi pienentämällä saa sen kyllä varmaan säännöllisesti poksahtamaan.

Tai kokeiles saada 2baria pelkkään sisuskumiin, kerro sitten mitä kävi...
:D
Mun veikkaus on, että jo ennen yhtä baaria se on turvonnut pari-kolme kertaa alkuperäistä isommaksi ja sitten se sanoo poks.

CwA
14.12.2013, 21.33
Sisäkumin osuus paineen aikaansaamisessa lienee aika pieni ainakin päätellen siitä, miten laajalle ulkorenkaan kokoskaalalle sisurit menevät. Toisin sanoen veikkaan, ettei pienemmällä sisäkumilla tee asiaan minkäänsortin vaikutusta. Sisäkumia tarpeeksi pienentämällä saa sen kyllä varmaan säännöllisesti poksahtamaan.

Tai kokeiles saada 2baria pelkkään sisuskumiin, kerro sitten mitä kävi...
:D
Mun veikkaus on, että jo ennen yhtä baaria se on turvonnut pari-kolme kertaa alkuperäistä isommaksi ja sitten se sanoo poks.

Aika sinkeällähän se pelkkä sisuri olisi ja varmasti poksuisi herkästi, eikä tuo Mara Winteri kestäisi kyllä vanteella jos pienen sisurin saisikin kestämään ja sen verran pieneksi jäämään, että jäisi sitä tyhjää tilaa.

On kyllä kehittämistä vielä videoiden tekemisessä, yksinkertaisen asian kanssa saa hakea lukemattomista paikoista palan sieltä ja toisen täältä, että saa edes yhden hidastuksen toimimaan edes jotenkin, en edes yritä saada samaan pätkään hidastusta ja normaalinopeutta, eikä näistä huonoista klipeistä taida nähdä oikein yhtään mitään, etenkin kun en alkanut jarrua säätämään, jolloin erilainen asemointi jo yksistään voi vaikuttaa enemmän kuin renkaiden ero on tuohon lukkiutumisherkkyyteen.

Enpä tiedä toimiiko tämä videona vai pitääkö laittaa urlina, mutta kokeillaan nyt näin, hidastus on tässä, kun ei tuosta normaalinopeuksisesta paljoa kerkeä näkemään noin pienellä alueella. Näköjään sanoo, että upload incomplete, alle megan liittymällä niin kivaa uppia video uudestaan.
Yritin tuossa jarrutella lukitsematta eturengasta tuohon monttuun, eli lukkiutumisen rajalla pitää rengasta huonolla menestyksellä, kun niin herkästi napsui lukkoon, käytännössä tuo montun seinämä oli liian jyrkkä, että renkaan pito olisi riittänyt siinä hidastamaan vauhtia.
http://www.veoh.com/watch/v65192475Z5dPDyW3[url]

Näköjään ei onnistu uppiminen tuonne oikein mitenkään, pitää laittaa jonnekkin muualle toiset videot, kun ei tuo veoh toimi pätkääkään ja googlea en suostu käyttämään, joten taas sitten etsitään, kunhan löydän toisen paikan lisään bilteman renkaan jarrutukset.

Edit: Loput videot, pari viimeistä voi kestää jonkin aikaa vielä ennenkuin keinotekoinen laskuriviive on kulunut loppuun.

Tässä on Mara Winterin jarrutus normivauhdilla:
[url]https://vimeo.com/81894017[url]

Biltsun jarrutus normivauhdilla, pari kertaa, kun ekalla kerralla ajoin niin huonosti:
[url]https://vimeo.com/81894991

Biltsun jarrutus hidastettuna:

https://vimeo.com/81894990

Jahas, ei voi kuin yhden videon laittaa kätevästi katsottavaksi, no kärsikää sitten urleista, pääseehän niistäkin näkemään jotain, mutten itse kovin paljoa eroa näe eri renkaiden välillä, eikä kovin isoja ajossakaan huomaa jäällä jos ajaa, eri juttu jos saisi ne Maran reunanastat oikeasti töihin jotenkin.

brilleaux
15.12.2013, 15.13
Nyt oli metsässä niin luikasta että sai olla ISP:lläkin kieli keskellä suuta ! Paineet luokkaa +1 bar tubeleksena.

CwA
15.12.2013, 15.36
Nyt oli metsässä niin luikasta että sai olla ISP:lläkin kieli keskellä suuta ! Paineet luokkaa +1 bar tubeleksena.

Sen verran sopivasti lunta kiiltävän jään päällä, että lipsuu helposti täälläkin, haaveilin lenkistä, mutta totesin ettei tässä kelissä vaan kannata näillä mun rengastuksilla lähteä urheilemaan.

Testasin kuitenkin vähän Mara Wintereitä eri paineilla, harjasin lumen pois jään päältä ja kokeilin millä paineilla saa parhaan pidon. 1,5 - 2,0bar oli ihan kohtalainen, 2,5bar oli aika liukas (renkaan kyljessä mainittu minimi), 1,0bar oli jo aika hyvä, muttei sillä kovin hyvin voi ajaa, joku noin 1,2 - 1,3bar taitaa olla se missä reunanastatkin tekee samanlaisen uran kuin keskinastat, 1,5bar tulee vähän reunanastoista raitaa muttei kovin paljoa ja aika heti kun siitä nostaa ylöspäin ei reunanastat enää tee raitaa jäähän.

Alle 1,5bar alkaa vaan menemään mahdottoman raskaaksi ja terävissä montuissa varmasti kolisee vanteelle.

Jotenkin pitäisi saada reunanastat korkeammalla paineella ottamaan kiinni alustaan.

kanttiinin tollo
15.12.2013, 15.49
DH-Freddyllä ei tarvinnut välittää yhtään mistään yhtään mitään. 1,5bar ja sisuri. Harmi ettei näitä enää valmisteta. Priimakuntoisia yksilöitä voi tyrkyttää privana.

HMK
29.12.2013, 20.35
Micheliniltä aika mielenkiintoisen näköinen "kitkarengas" kuviointi:

http://bike.michelin.co.uk/tyres/michelin-stargrip#dim

Voin kuvitella, miltä näyttää muutaman kilometrin jälkeen sepelöidyllä kelvillä. Niitä "nastoja" on sitten noin 1000kpl / kiekko. Pitää ainakin.
Tai mistäpä sen kokeilematta tietää, voihan tuo olla onnistunutkin kuvio.

CwA
29.12.2013, 20.51
Micheliniltä aika mielenkiintoisen näköinen "kitkarengas" kuviointi:

http://bike.michelin.co.uk/tyres/michelin-stargrip#dim

Voin kuvitella, miltä näyttää muutaman kilometrin jälkeen sepelöidyllä kelvillä. Niitä "nastoja" on sitten noin 1000kpl / kiekko. Pitää ainakin.
Tai mistäpä sen kokeilematta tietää, voihan tuo olla onnistunutkin kuvio.

Tahtoisin nähdä tuon mainostekstien kirjoittajan pyöräilevän noilla renkailla näillä mun vesijäisillä reilusti kallistetuilla hiekkateillä, siinä saattaisi tulla jotain muuta mieleen kuin "Exceptional grip on all types of slippery surface". Noi renkaat lähtee märällä jäällä alta nopeammin kuin hauki rannasta. Jotain rotia pitäisi noissa mainosteksteissäkin olla.

Mali
30.12.2013, 20.37
Tahtoisin nähdä tuon mainostekstien kirjoittajan pyöräilevän noilla renkailla näillä mun vesijäisillä reilusti kallistetuilla hiekkateillä, siinä saattaisi tulla jotain muuta mieleen kuin "Exceptional grip on all types of slippery surface". Noi renkaat lähtee märällä jäällä alta nopeammin kuin hauki rannasta. Jotain rotia pitäisi noissa mainosteksteissäkin olla.

MIkäköhän kohta tuossakin renkaassa sitten pitää? Nuo pienet kumibunkkerit ei ainakaan... Ittelle en ottais, mieluummin vaikka 1,9" nasta (joka alla jo onkin). VArmaan pyörissä sama homma kun autoissa, eli lumella parempi, jäällä huonompi?

HMK
31.12.2013, 11.48
MIkäköhän kohta tuossakin renkaassa sitten pitää? Nuo pienet kumibunkkerit ei ainakaan...

Ne kuvion välissä pyörivät kivet?

Kitkarengas voi pitää jos alustassa on jotain epätasaisuutta, mistä se lamelli saa kiinni. Sileään kovaan jäähän nuo ei pure. Sehän tuossa tarkoitus lienee, että toimivat vähän lamellien tapaan, kun nuo nappulat on vielä halki leikattu. Tähtimäinen muoto on sikäli hyvä ajatus, että alustaan purevaa särmää on enemmän, ja joka suuntaan. Pyörässä en muutenkaan kitkarenkaan ideaan oikein usko, kun leveyttä ei ole autonrenkaan tapaan eikä massaa päällä.

Smo
31.12.2013, 12.23
Kyllähän kitkarenkaat jäälläkin pitää. Mielenkiintoisen näköinen rengas ...

mhelander
31.12.2013, 13.33
Kyllä kitka pitää jäällä, etenkin märällä sellaisella. Ainakin noi mun Contin TopContact II Winter malliset. Kovalla lumellakin pelaavat mutta pehmosessa lumessa ei pärjää ISP:ille.

Yllättäen ei nuo kitkat juurikaan paremmin rullaa jo jäisillä kivituhkareiteillä kuin ISP:t. Siksi ei enää jaksa vekslata kiekkoja.

Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk

Wacky
31.12.2013, 15.19
ISPssä kun on nappulaa joka on tarpeen pehmeä pintaisella alustalla kun taas kirkoissa suhteellisen hienoa kuviointia joka takaa kyllä pitoa jäällä, mutta on haitaksi pehmeällä.

CwA
31.12.2013, 18.39
Ne kuvion välissä pyörivät kivet?

Kitkarengas voi pitää jos alustassa on jotain epätasaisuutta, mistä se lamelli saa kiinni. Sileään kovaan jäähän nuo ei pure. Sehän tuossa tarkoitus lienee, että toimivat vähän lamellien tapaan, kun nuo nappulat on vielä halki leikattu. Tähtimäinen muoto on sikäli hyvä ajatus, että alustaan purevaa särmää on enemmän, ja joka suuntaan. Pyörässä en muutenkaan kitkarenkaan ideaan oikein usko, kun leveyttä ei ole autonrenkaan tapaan eikä massaa päällä.

Mun mielestä lumella tuossa renkaassa käy sellainen ilmiö, että nuo mininappulat leviää, imaisee väliinsä sitä lunta ja kas kuvio onkin tukossa heti ja välittömästi. Tietty sama ilmiö sepelillä ja kyllä kai se uusionasta (sepeli nappulan välissä) sitten jotain pitoa tekee :D

Aivan liian smooth noin muutoin tuo pinta mielestäni, että tulisi sitä lamellin pitoefektiä, sitä vartenhan pitäisi olla oikein terävää särmää, joka puree.

Auton kitkarenkaat kyllä jättää sileäänkin jäähän komeat urat jarrutuksessa, että kyllä hyvin tehty kitkakin pitää jäällä, muttei se nastan veroinen ole sileällä jäällä tietenkään.

Schwalbella pitävät pitkiä lomia, kun ei tule mitään vastauksia sähköposteihin, no jospa ensivuonna sitten, tai jos ei, niin tiedetään ainakin mitä tasoa se asiakaspalvelu ja jälkihoito on sitten ko. firmassa ja jokainen voi sitten ottaa sen tiedonpalan mukaan renkaiden valintaprosessiinsa.

sledgehammer
01.01.2014, 15.19
Kyllä ne voi toimiakin. Ainakin contin cyclocross speed piti ihan älyttömän hyvin pakkasella. Vaikka kuvion väliin lunta menikin, niin piti silti. Tappajasepeliä ne eivät sitten enää kestäneetkään ja hyvät rullausominaisuudet katosivat, kun asensin viiltosuojat paikoilleen. Nordic spikeillä ei tarvii sisureita/pumppua kuskata mukana. Useamman satasen olen jo ajellut sepelin peitossa olevilla kelveillä ja hyvin tuntuvat kestävän. Kääntöpuolena sitten se heikko rullaavuus, tai paremminkin sen totaalinen puuttuminen. No luulis maantiekonkelin kulkevan keväällä, kun tuolla hinkkaa talven lenkkiä. Talvi ajellaan pelkkää aikaa ja kesällä sitten kurkitaan välillä keskareita.

arctic biker
02.01.2014, 11.49
Ajoin ittekin aattona kuivalle ja jäättömälle asfaltille sataneessa sentin pakkaslumessa Contin Race/Speed renkailla. Nuoskaksi muuttui ja hyväksi lopuksi räntäsateessa. Osin piikaisella lumella ja osin autonrenkaitten jäljissä. Hyvä oli pito ja rullauskin... Vittorian Cross XN:llä, samanlainen timanttikuvio kuin Speedissä, toissa talvena kertyi parisataa kilsaa ihan oikeissa pakkaskeleissä. Yllättävän napakasti Vittoria tarrasi lumiseen tienpintaan.

Täällä päin käytetään muuten ihan oikeaa hiekkaa eikä mitään mursketta!

CwA
02.01.2014, 19.04
0C, alle milli lunta ja muutamia jäälaikkuja, ei mitään ongelmia Nokian Rollspeed LX kumeilla, heitin eteen Bilteman nastan ja kun testailin, niin onhan niissä eroa, mutta ei mitään hurjan suuria, toki Bilteman renkaat ovat ikivanhat ja nastatkin jotain muuta kuin ihan uutena.

Rollspeedin ja Mara Winterin ero loivassa mäessä kevyellä polkemisella 5 vaihdetta, kun molemmissa maksimipaineet. Maraan kun laittaa ne tosi pitävät paineet, niin ero venähtää suuremmaksi kuin mitä takapakassa on lehtiä. Kivasti rullaa siis Rollspeedit, harmi ettei niitäkään taideta enää tehdä tuossa 37-622 koossa, taisi olla 37-635 se koko mitä nykyään saa?

Jäälläkään se ei tunnut sellaiselta turkaisen liukkaalta, vaan pito on sellainen nahkea, mutta kyllä niillä varmaan vesijäällä aika iloiseen turvalleen tuuskahtaa. Muistan kun Fat Frankeilla tuli lumi kesken kaiken ja asfalttitiellä ylämäessä alkoi suttaamaan heti kun asfaltilla alkoi valkoista olemaan, meinasi pari kertaa karata altakin, ihmettelin kuinka moinen voi olla mahdollista, kun olin tottunut noihin Rollspeedeihin ja vastaaviin, joilla kohtuudella ajaa talvellakin.

Erinomaisen hyvä rengas asfaltilla ja kovapohjaisella hiekkatiellä ajeluun tuo Rollspeed LX, myös satunnainen lumi ja jää ei aiheuta paniikkia, vaan rengas pitää hyvin kylmässäkin kelissä, tuollaisilla ajoin joskus läpi talvenkin ilman kaatumisia, usein toki ei voinut kovaa ajaa ja joinakin päivinä piti jättää ajamatta kokonaan.

50-622 Mara Winter + Schwalben 50mm renkaalle tarkoitettu sisuri oli 1,6kg, Rollspeediä en tajunnut punnita, mutta se on kevyempi kuin Bilteman nastarengas, joka on taas noin puolet siitä mitä Mara Wintteri, mutta pitää punnita vielä kaikki kertaalleen ja laittaa ylös, niin on jotain faktatietoakin.

Mursketta hiekan seassa on täällä, katsoin parhaimmaksi ajaa laittomasti ajoradalla, kun ei ole pistosuojia ja kovin ohuet on Rollspeedit, siinä kohtaa Marat vie pisteitä, että niillä voi ajella melkoisen huoletta terävienkin kivien yli. Silti ajattelin ensiviikon 70km maantielenkin ajella Rollspeedeillä, kun ei sitä sepeliä maantiellä ole.

Raikku
04.01.2014, 09.44
http://www.hs.fi/fingerpori/s1305768199919

CwA
04.01.2014, 16.19
Punnitut painot halvalla muovisella talouspuntarilla mitaten:
50-622 Mara Winter sisurilla 1,6kg (3,2kg yhteensä)
37-622 Bilteman nasta sisurilla 0,8kg (1,6kg yhteensä)
37-622 Nokia Rollspeed LX sisurilla 0,6kg (1,2kg yhteensä)

Eli aika paljon sitä painoa tulee lisää jo yksin noista renkaista, ylämäkiä kun nousee, niin aika nopeasti sen lisäpainon huomaa.

Pitää huomata sekin, että nuo kapoisemmat ovat myös vuosikausia vanhoja, Rollspeedissä etenkään ei ole kolmannestakaan kulutuspinnasta jäljellä, Bilteman nastakumistakin on nastoista lähtenyt materiaalia, vaikka kumista ei paljoa kumista huomaa, kun taas Mara Winter on uusi ja kaikki paino on vielä tallella, joten vielä normaalia enemmän korostuu tuo ero.

Eilen autot ajoivat mahdottoman hitaasti liukasta peläten, ei ollut ongelmia Rollspeedeillä normaalissa ajossa, mutta toki jos oikein kanttaili tai tiukkoja jarrutuksia teki, niin kyllähän ne sai lipsahtamaan, välttämättömiä nastat ei siis ole.

arctic biker
11.01.2014, 18.24
Tänään ajoin Continentalin Cyclocross Race/Speed kiekoilla, -10 tai enempikin pakkasta ja uutta lunta teillä. Olin yllättynyt renkaitten pidosta, kyllä noilla näemmä pärjää eli jos talvi ees jotakuinkin normaalina jatkuu niin nastakiekot saa olla vähemmällä käytöllä.

Yritin toki Evansilta tilata Kendan Small Block 8 renkaita 35 millisinä, vaan eivät he mun korttia hyväksyneet.

Ylipäätään nämä Contin halvemmat crossarikumit on mun tään rengas-alalajin hyvin vajavaisen kokemuksen mukaan oikein säpäkät ja rullaavat kumit. Kesäisemmissä keleissä en taida kummoisempia tarvita. Budjetin tai osto-innokkuden, lue pätemisen, puitteissa saatan leveämpää SB8-Kendaa tahi Rocket Ronia hommata. Mutten näemmä mihinkään akuuttiin tarpeeseen kuitenkaan.

arctic biker
11.01.2014, 18.47
Raikun linkkaama kevennys on toki erinomaisen hauska. Kiitoksia!

CwA
11.01.2014, 19.06
Tänään ajoin Continentalin Cyclocross Race/Speed kiekoilla, -10 tai enempikin pakkasta ja uutta lunta teillä. Olin yllättynyt renkaitten pidosta, kyllä noilla näemmä pärjää eli jos talvi ees jotakuinkin normaalina jatkuu niin nastakiekot saa olla vähemmällä käytöllä.

Yritin toki Evansilta tilata Kendan Small Block 8 renkaita 35 millisinä, vaan eivät he mun korttia hyväksyneet.

Ylipäätään nämä Contin halvemmat crossarikumit on mun tään rengas-alalajin hyvin vajavaisen kokemuksen mukaan oikein säpäkät ja rullaavat kumit. Kesäisemmissä keleissä en taida kummoisempia tarvita. Budjetin tai osto-innokkuden, lue pätemisen, puitteissa saatan leveämpää SB8-Kendaa tahi Rocket Ronia hommata. Mutten näemmä mihinkään akuuttiin tarpeeseen kuitenkaan.

Kyllähän nuo monet kesäkäyttöön tehdyt kumit pelaa ihan ok talvikelissäkin, itse ajelin samanlaisessa kelissä Rollspeed LX kumeilla, niissähän ei juuri kuviota ole ja ei niitä saanut luistamaan edes yrittämällä vaikka oli sellaista autin renkaiden alla tamppautunutta luntakin, josta oli tullut jäätä, niin ei ongelmaa.

Schwalben Fat Frankeilla olisi ollut monesti turvallaan, niistä katoaa pito jo siinä nollan tienoilla jos vähänkin on lunta tiellä ja ne on kuten mara wintterit, että pito katoaa kerrasta kokonaan, eli ei pahemmin varoittele.

Conti sitten aika vahvoilla kevään rientoihin pehmeillä hiekkateillä ja mutaliejussa, niillä taisi olla joku kumi 47mm leveänäkin. Suomi-Tyres/Nokia renkaissa vähemmän noita 47-622 kevyitä ja rullaavia, joissa vähän kuviotakin.

Se sileä jää, sekä vesijää on lähinnä milloin nastoja tarvitsee, samoin kun keli lauhtuu plussalle, niin voi olla sellaista sohjoa, joka on aika luistavaa, mutta nastat puree siitä läpi. Pakkaskeleillä Nokian 26" maasturin sliksitkin oli ihan kelvolliset ja ilmeisesti liki kaikki on sitä hyvää kumia, joka pitää kylmässäkin.

JiiPee
28.01.2014, 23.34
Kaverilla helwetillinen läskikuume ku kehitti ekan sadan metrin matkalla kaks kertaa tommosen gettotupeles tyyppisen hätäratkasun. Vähä vois koittaa ajotowereita sääliä himojensa kourissa tommosta banaania meille levitteli:) ens kerralla en pumppaa. Niin mutta hyvä oli sitte pito loppujen lopuksi.

http://jiipeen.otokset.fi/kuvat/MTB-kuvia/Hyrr%C3%A4ilyt+-14/WP_20140128_003.jpg/_img1280.jpg

Smo
29.01.2014, 08.24
Vielä menny kesärenkuloilla ... eilen taas mökkikansallispuiston kivikkojuurakkopoluilla. Edessä vanha Mountain King 2.4 Tubeless sisurilla löysillä paineilla, takana 2.25 Nobby Nic Evolution .. vähän lipsuu perä lähinnä. WXC300 löytyis mutta 2.1 koossa tippuu helpommin noitten rikkinäisten pitkoksien väliin ..

IHD
31.01.2014, 08.08
Juu, sen verran on pysynyt pakkasen puolella täällä pääkaupunkiseudulla että työmatkafillarissakin on voinut pitää kesärenkaita eli
Roketti Roneilla (2.25) on menty ilman minkäänlaista lipsumista. Jopa työmatkan lyhyet maastopätkät on sujuneet noilla mainiosti.

Varmaan ens viikolla säiden lauhtumisen myötä ( ja kevlien kiillottuessa
nuoskalumen ja pakkasen vaihtelusta) saattaa olla tarvetta heittää eteen nastarengas (conti) ja taakse joko nasta (conti) tai isompikuvioinen
maastokumi (uunituore MK 2.4).

CwA
06.02.2014, 21.43
Nokia (ei siis Nokian, tai Suomi-tyres) Rollspeed LX on ollut käytössä jo pitkään, tänään oli jääkeliä jo, mutta en takaa vaihtanut Nokialaista pois, edessä olen välillä pitänyt nastarengasta, toisinaan Bilteman, toisinaan Marawintteri, mutta niin vähän tuota liukasta, ettei Rollspeed lipsu merkittävästi, jos tiet olisi suorassa eikä sellaista isoa montun reunaa täynnään, niin edessäkin menisi vielä Rollspeed, vaikka on mustaa jäätä ja ihan liukastakin, noissa on tuollaisiksi sileiksi suht hyvin rullaaviksi kumeiksi aika hyvä pito kumminkin talvikelissä.

Olenkin nyt alkanut pohtimaan muun kuin jääkelin renkaita, eli lumikelin renkaita, hyvä kumiseos pitäisi olla, kevyet saisi olla, alle 50mm ja vähintään 45mm leveät 622mm kiekolle sopivat, kuvio saisi olla sellainen, että toimisi liejussa, mudassa, lumessa, ehdottoman tärkeää olisi sivuttaispito kaltevilla pinnoilla ja tietty kylmässä ei saisi mennä koppuraksi.

WTB Moto ja Race King taitaa olla ainoat ja noistakaan ei kukaan taida tietää kuinka talvella lumessa toimivat? Sitten olisi Rollspeed W, vaikka se jo painaakin 900g niin ei vielä ihan mahdoton ja olisi ainakin varmasti lumikelissä toimiva kumiseos, 25€/kpl näkyy tarjouksessa olevan, olisiko se sitten järkevin vai onko jotain muita vaihtoehtoja olemassa, joita en ole vaan löytänyt?

Tuo renkaiden vaihto käy jo sen verran näppärästi, että taidan jättää nastoilla ajelun ihan vain niihin jääkeleihin ja muutoin ilman nastoja kurvailla, kun ei noiden omien nastarenkaiden ominaisuudet tunnu loistavan kovin hurjasti kuin aivan sileällä jäällä vasta verrattuna tuohon Rollspeediin.

jusba_84
08.02.2014, 02.52
Continentalin CycloXkingit tuntuis rokkaavan yllättävän hyvin lumessa. Pienillä nappuloilla ja varmasti sopivanlaisella kumiseoksellakin on osuutta asiaan. Hommasin itselle 42mm levyisenä ja yllätys yllätys, todellinen leveys 36mm... Stans Arch ex- vanteella venähtivät jopa 38mm:n. Muuta pahaa sanottavaa ei renkaasta ole, rullaa hyvin, toimii litkutettuna ja vielä kun pitää niin sääli että on noin "alimittaisia". Laitoin omaan krossariin Panaracer Firecrossin (45mm jopa todellista leveyttä) taakse ja pito parani lumessa huomattavasti, tietty rullaavuudessa tuli takkkiin oikein suurella kauhalla vrt. CycloXking. Kingi vaihtuu taas taakse Firecrossin tilalle kun pitää alkaa jauhaan muutakin kuin polkua. Oikein huonolle kelille voin kyllä suositella Firecrossia, muuten pärjää rullaavammallakin renkaalla, varsinkin takana.

mhelander
08.02.2014, 11.01
Mulle tuli noi Thunder Burt 54-milliset. Kuvio näyttää erittäin lupaavalta ja sama kolmen kumiseoksen pinta kuin ralliranessa. Testaan varmaan niin että kiekka ISP:illä, toinen Furious Fred:illä ja lopuksi Thunder Burt:lla.

Ei onnistu nyt, tulee lunta ja on -2 lauhtumaan päin, pöperössä toimii vain ISP noista.

Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk

CwA
13.02.2014, 04.13
Panaracer on aika kiinnostava, mutta kuinkahan se raskaus suhteutuu sitten vaikkapa Mara Winteriin?

Toisaalta huonossa kelissä ei nyt mikään rullaa ja tärkeintä olisikin välttää eturenkaan sivulle luistaminen ja uppoamista seuraava pysähdys. Pari kertaa on takarengas käväissyt ilmassa, kun 50mm mara on kaivautunut lumeen kylki edellä.

Continental Mud King 1.8 voisi olla kiva eturengas, Contin Cross Ride tai CycloXKing takana, aika kallis setti vaan tulee, jos noista niitä parempia versioita hommaa, halpuriversio Cross Ridestä irtoisi tosin kympillä, mutta meneekö se liukkaaksi kylmässä, kukaan ei tiedä sitä ja varmaankin kapoinen, edessä menisi kyllä 55-60mm, mutta paino ja hinta karkaa.
Firecross voi sitten olla edessä se ainoa mihin tässä venytään, takana tuo Camel 38C tuntuu pitävän sen mitä tarvitsen, mutta upottaa jonkin verran, tosin takana se ei nyt iso ongelma ole niin kauan kun vetopitoa riittää ja ukossa puhtia.

Niin tai sitten pistää vaan säästöön ja ostaa käytetyn oikean maastopyörän...

marmar
13.02.2014, 07.23
Niin tai sitten pistää vaan säästöön ja ostaa käytetyn oikean maastopyörän...

Tämä voisi olla paras vaihtoehto. Kokeilemalla vain vähän vähemmän huonoja vaihtoehtoja siirtyy sen oikean pyörän osto vaan kauemmas.

Toki niitä kumeja voi ajaa loppuun siinä maasturissakin (jos nyt 28 tuumainen ja maasturi 29"), mutta helposti käy niin, että kun parempaan tottuu, niin huonommat jää käyttämättä. Toisaalta maasturin leveämpi kehä saattaa tuoda uusia ulottuvuuksia vanhaankin kumiin tai sitten ei. Ainakin extreme käyttäytyy merkittävästi paremmin Flow ex:n 25,5 mm leveällä kehällä, kuin pyörän alkuperäisella 21 mm kehällä.

CwA
13.02.2014, 11.44
Tämä voisi olla paras vaihtoehto. Kokeilemalla vain vähän vähemmän huonoja vaihtoehtoja siirtyy sen oikean pyörän osto vaan kauemmas.

Toki niitä kumeja voi ajaa loppuun siinä maasturissakin (jos nyt 28 tuumainen ja maasturi 29"), mutta helposti käy niin, että kun parempaan tottuu, niin huonommat jää käyttämättä. Toisaalta maasturin leveämpi kehä saattaa tuoda uusia ulottuvuuksia vanhaankin kumiin tai sitten ei. Ainakin extreme käyttäytyy merkittävästi paremmin Flow ex:n 25,5 mm leveällä kehällä, kuin pyörän alkuperäisella 21 mm kehällä.

Mulla on vain 19mm ja 17mm kiekot, tollanen 25,5mm saattaisi tietty sekin tuoda melkoisen muutoksen, olettaisin ainakin, että renkaan olkaan kohtalainen vaikutus ja sitä kautta pitoonkin.

26" herkkyys ja matalampi painopiste, sekä parempi rengastarjonta etenkin budjettiluokassa olisi kiinnostava, nykyinen on ihan hyvä tasaisemmalla ja helpommalla alustalla.

Toi on ihan totta, että kapoinen rengas on kapoinen, 50mm on kumminkin vielä kapoinen mun painoille ja alustoille. 60mm tai enemmän pitäisi olla.

CwA
14.02.2014, 08.28
Jaa, taitaa käydä niin, että Bontrager LT3 renkaista tulee pian talvikokemusta, noinkohan sitä ilman nastoja pärjäisi lopputalven.

edit: Hyvinhän nuo pitää jäätikölläkin, sellainen nahkea ote jäästä, ei mikään kusiluistin kuin erään toisen valmistajan renkaat.

Tuo LT3 koossa 26x2.0 siis, rullaa ihan ok ja pitääkin ihan ok, nappulat ei ole kovin korkeat, mutta pitää silti hyvin, mutta jos paksumpaan lumeen ajaa, niin sitten tahtoo luistella, tosin vaikka eturengas luistaa, niin ei se ole vielä alta karannut, mahdottoman looginen tuo pito ollut.

Toki nastat pitäisi enemmän, etenkin jäällä, mutta ei noillakaan tarvitse jännittää, että pyörä karkaisi alta yks kaks. Esimerkiksi sellainen kirkas paksu jää autotiellä, sileäpintainen vieläpä, 24-23 välityksillä (26") sai yrittämällä suttaamaan, mutta ei normaaliajolla, jarrutuspitokin ihan hyvä, pelkällä takajarrulla sai vauhtia hidastettua jo kelvollisesti eikä yks kaks pamahtanut lukkoon.
Vertailun vuoksi 29 Mara Winter suttaa minimipaineilla 32-20 välityksillä samalla yrityksellä ja siinä on sentään nastoja.

Krabba
24.09.2014, 10.28
Talvipyöräilystä on kokemusta viimeksi 15-20 vuotta sitten ja silloin meni koko talven koulumatkat maastopyörän renkailla ihan sujuvasti. Tässä kesällä cyclocrossiin investoineena olenkin ajatellut kulkea työmatkat pyörällä, sikäli kun pakkanen ei liian kovaksi kiristy. Schwalbelta saisi perus Winteriä (ei siis maraton) 30-622 koossa. Tuohan saattaisi olla kohtuu hyvin rullaava? Aika vähän löytyy haulla kokemuksia renkaasta. Hintansa puolesta voisi olla houkutteleva ostos.

IncBuff
24.09.2014, 10.31
Schwalbelta saisi perus Winteriä (ei siis maraton) 30-622 koossa. Tuohan saattaisi olla kohtuu hyvin rullaava? Aika vähän löytyy haulla kokemuksia renkaasta. Hintansa puolesta voisi olla houkutteleva ostos.
Aivan hirveä rengas. Ei rullaa yhtään paremmin kuin Marathon Winter 35-622. Jos mahdollista niin on rungoltaan vielä kovempi ja joustamattomampi kuin Marathon Winter ja kaarrepitoa ei ole kun ne ulommat nastat on jätetty pois.

Krabba
24.09.2014, 10.36
Ok... Kiitos vastauksesta, renkaan valinta ei nyt aikakaan helpottunut...

Velogi
24.09.2014, 12.48
Täällä kanssa cyclorengas nastoilla hakusessa. Mietinnässä Continental Nordic spike 240 vs Nokian Hakka W240, mutta kerrataanpas nyt mitä oleellista eroa noilla on. Painaviahan nuo on molemmat, joten muitakin ehdotuksia otetaan vastaan. Maaturissa olen ollut tyytyväinen Scwalbe Ice Spike Pro:hon mutta aiemmista keskusteluista päättelen, että Schwalbelta ei taida cyclokoossa olla pätevää ehdokasta.

stenu
24.09.2014, 13.13
45NRTH Gravdal (http://45nrth.com/products/tires/gravdal) taittuvana 120tpi-versiona on yksiselitteisesti paras krossarinastakumi. Viime talvena Gravdaleja sai ainakin Hesan Shock Therapystä ja ilmeisesti Turun Foxcompista myös. Ei ole ihan halpa, mutta mikään muu kokeilemani ei pääse lähellekään ajo-ominaisuuksissa.

LJL
24.09.2014, 13.16
Taittuvana!! Jes. Haluan talveksi, paljonko kustantaa? Saako litkuuntumaan?

IncBuff
24.09.2014, 13.17
Ei se ole kuin satkun kappale.

stenu
24.09.2014, 13.34
Joo meinasin laittaa, että saman verran kuin joku halpa perusnastagummi autoon..? Onneks noita tarvii vaan yhden parin. Mursin peukun viime talvena, kun temppuilin ilman nastoja. Lääkärikuluihin meni muistaakseni noin 700 euroa, joista onneksi tapaturmavakuutus piti huolen. Silti pari satkua sellaisiin nastarenkaisiin, joilla ajaminen on kivaa, tuntui ihan järkevältä sijoitukselta :)

LJL: En ole testannut tubeleksena. Muistaakseni reunanauha oli ainakin löysänpuoleinen.

E: Jos haluaa itse nastoittaa, niin Hibikestä näyttäisi löytyvän nastatonta versiota (http://www.hibike.com/shop/product/pfa62ed017d6cff97d8905e125a53dad2/45NRTH-Gravdal-folding-tire-700x38-120tpi.html) neljällä kympillä.

LJL
24.09.2014, 13.48
Okei, kiitos infosta. Itsekin ajattelin noita Hibiken nastattomia, että jos vaikka Schwalben irtonastoja asentelisi? Ne ei ole muistaakseni kovin kalliita. Saisi 2 x 40€ + postit + irtonastojen hinta = ~100€ eli kaksi hyvää nastarengasta yhden hinnalla. Ehkä. Tai sitten on laiska ja maksaa 200€

JackOja
24.09.2014, 13.55
LJL: En ole testannut tubeleksena. Muistaakseni reunanauha oli ainakin löysänpuoleinen.

Jokuhan noita yritti viime talvena litkuttaa täällä foorumilla eikä siitä oikein mitään tainnut tulla...

Okei, kiitos infosta. Itsekin ajattelin noita Hibiken nastattomia, että jos vaikka Schwalben irtonastoja asentelisi? Ne ei ole muistaakseni kovin kalliita. Saisi 2 x 40€ + postit + irtonastojen hinta = ~100€ eli kaksi hyvää nastarengasta yhden hinnalla....

No jos sä et yhtään työllesi laske tuntihintoja niin mikäpäs siinä :)

LJL
24.09.2014, 14.00
No jos sä et yhtään työllesi laske tuntihintoja niin mikäpäs siinä :)

En laske mihinkään pyöräilyyn liittyvässä ;) Olen kyllä nastoja joskus istuttanut kärkipihdeillä ja se oli kerrassaan hirveää hommaa. En muista milloin olisin itkenyt viimeksi, mutta jos jotain ajankohtaa pitää niin silloin varmaan itketti. Ja vitutti. Taidan ostaa valmiiksi nastalliset...

CwA
24.09.2014, 19.30
En laske mihinkään pyöräilyyn liittyvässä ;) Olen kyllä nastoja joskus istuttanut kärkipihdeillä ja se oli kerrassaan hirveää hommaa. En muista milloin olisin itkenyt viimeksi, mutta jos jotain ajankohtaa pitää niin silloin varmaan itketti. Ja vitutti. Taidan ostaa valmiiksi nastalliset...

Hommaat tuolta nastoituspistoolin ja alat nastoittamaan muille fillaristeille renkaita sopivaa korvausta vastaan:
http://a-tekniikka.fi/en/store/stud-guns-and-spare-parts.html?cat=9

Tietty voisit ostaa nipun noita nastattomia kumeja, sekä nastoja, iskeä nastat pistoolilla ja kaupata hieman halvemmalla kuin valmiiksi nastoitettuja myydään ja eikös siinä suht pian tulisi pistooli 'ilmaiseksi'.

Jami2003
24.09.2014, 19.53
ICP:t tosiaan toimii erinomaisen huonosti litkutettuina oman kokemuksen mukaan.

JD01
01.10.2014, 18.41
Morjes!

Tarkoitus olisi ajella n. 7km työmatkaa läpivuoden ja nyt mietin, että onko tarpeen nastarenktaat? Pyöränä toimii Commencal Meta AM2 29 tuumanen. Renkaina Kenda Nevegal 2.2 nyt. Työmatka on lyhyt ja muuten ajoa tuskin talvella tulee. Vaihtuu pyöräily lenkkeilyyn talveksi.

Oon miettiny kahta vaihtoehtoa talvirenkaiksi:

http://www.bikeshop.fi/Nokian_Gazza_Extreme_294_54_62/ekauppa/pNO200881/

tai

http://www.bikeshop.fi/Schwalbe_Ice_Spiker_Pro_57_622/ekauppa/p11600272/&listpos=10

Mitäs mieltä ootte noista? Saako jostain halvemmalla vielä?

goljat
04.10.2014, 11.55
Morjes!

Tarkoitus olisi ajella n. 7km työmatkaa läpivuoden ja nyt mietin, että onko tarpeen nastarenktaat? Pyöränä toimii Commencal Meta AM2 29 tuumanen. Renkaina Kenda Nevegal 2.2 nyt. Työmatka on lyhyt ja muuten ajoa tuskin talvella tulee. Vaihtuu pyöräily lenkkeilyyn talveksi.

Oon miettiny kahta vaihtoehtoa talvirenkaiksi:

http://www.bikeshop.fi/Nokian_Gazza_Extreme_294_54_62/ekauppa/pNO200881/

tai

http://www.bikeshop.fi/Schwalbe_Ice_Spiker_Pro_57_622/ekauppa/p11600272/&listpos=10

Mitäs mieltä ootte noista? Saako jostain halvemmalla vielä?

tuolta minäkin ostin. Otin nokiat koska ne on paksumpaa kumia, ja schwalbe tuntui niin ohuelta. Meinasin että nokiasta ei tulisi sepeli niin helposti renkaan läpi. Viimetalven ajoin. Eipä menny rengas rikki. Hyvin kesti sepelit. Ainoastaan yksi nasta on irronnut takarenkaasta. Ite tykkäsin, hirmu pito. Ihan reippaasti sai mennä jäisiä teitä pitkin.

MTS
06.10.2014, 13.38
Tarkoitus olisi ajella n. 7km työmatkaa läpivuoden ja nyt mietin, että onko tarpeen nastarenktaat?
Ainoastaan silloin kun on jäätä. Gazza käy oman pyöräni takavanteella pahimpien kelien aikaan ja siirtyy pois sen tavallisen nastattoman maastokumin tieltä kun lumi peittää jäät, koska painoero on valtava (n. 620 vs. 980 grammaa; nastarengas on aluksi todella raskas polkea) ja koska maastorengas (omassa tapauksessani Geax Saguaro) pitää lumella ja sohjolla hyvin. Edessä nastarengas saa olla melko lailla koko talven varmemman vakuuden ja pienemmän painoeron takia.

Jakke81
12.10.2014, 18.07
Jos maasturiin ice spikerit raskis laittaa nii kumpi snakeskin vai raceguard? Koko tuo 57-622.
vai mikä olisi järkevämpi vaihto ehto, Nokiasta on vuosien takaa karmeita kokemuksia, tekeekö 45nortti näihin millaisia.. No koittaa vielä googletella ja miettiä.

anzi666
12.10.2014, 19.47
Saatan olla väärässä, mutta käsittääkseni snakeskin suojaa ainoastaan kylkiä. Raceguard puolestaan kulutuspinnassa, eli suojaa sepeliltä ym. Mulla ainakin raceguard on toiminut mara winterissä ja big applessä. O kpl flättejä pääkaupunkiseudun sepeleissä.

IncBuff
12.10.2014, 19.53
Jos maasturiin ice spikerit raskis laittaa nii kumpi snakeskin vai raceguard? Koko tuo 57-622.
vai mikä olisi järkevämpi vaihto ehto, Nokiasta on vuosien takaa karmeita kokemuksia, tekeekö 45nortti näihin millaisia.. No koittaa vielä googletella ja miettiä.
Snakeskin. Raceguardilla olevat on performance sarjan kumeja ja niissä on huonommat seokset.

Heiluri
02.11.2014, 23.08
Moi, olisko se nyt niin, että nämä Hibiken Schwalben Ice spiker (http://www.hibike.com/shop/product/p293758b2478a1a32e6f348511790d7b6/Schwalbe-Ice-Spiker-Pro-Evolution-TL-Ready-folding-tire-54-559-26x2-10-winter-compound-361-Spikes-black-2014.html) pro evolution kumit on niitä hyviksi todettuja? Vai ovatko nämä jotakin kehnompia versioita, kun ei Snakeskin tjsp. löydy ja hintakin on vielä kohtuullinen? Toinen kysymys vielä: Mulla on XTR 26" kapeat XC vanteet - onkohan niin että menee painimiseksi, kun yritän tuota saada vanteelle?

ealex
03.11.2014, 10.10
Tässä on valikoima: http://www.schwalbe.com/en/spike-reader/ice-spiker-pro.html
Eli ei ole 29” Snakeskiniä eikä leveätä 26” Liteskiniä. Ja se Evolution line on se hyvä. Kapeata rengasta (26 x 2,1”) maastokäyttöön mielestäni ei kannata ostaa, kun lumessa ero paksumpaan on todella suuri (vaikka kovalla jäällä molemmat toki toimivat).

van damme
03.11.2014, 18.47
Saako Schwalbe Marathon Winter 240 Spikes 28 x 1,6" Wired (http://www.bike-discount.de/en/buy/marathon-winter-240-spikes-28-x-1%2C6-wired-67183/wg_id-1956) rengasta jostain muualta samaan hintaan? Ei ollut tuolla kuin yksi rengas jälellä.

Eikös tää ole sama: http://www.rosebikes.fi/product/detail/aid:707849

Rusty
13.11.2014, 15.37
Ihan vähän aikaa sitten BikeDiscountissa Marathon Winter 240 koossa 42-622 maksoi 27,90e/kpl. (Ostin omaani ja vaimon pyörään.)

Ja otsikon kysymykseen vastaan että: pärjää ilmankin mutta tietynlaisilla keleillä nastarenkaista on kyllä apua.

Haggis84
29.11.2014, 18.58
Muistaakos kukaan tämmösiä renkaan päälle tulevia kettinkejä? Muistaakseni oli yhden talven hitti 90-luvun puolessa välissä. Itselläni taisi olla silloin vähän aikaa etu renkaassa kiinni. Nyt löytyi tallista toi kerä. Pitää kokeilla naisen pyörään kun oman renkaisiin ei mahdu sit kun tulee talvi.

http://i312.photobucket.com/albums/ll341/JHaggis/Muut/20141121_184757_zps4405aaad.jpg

higgins
30.11.2014, 00.13
Kyllä noita 70- luvullakin pro- koululaispyöräilijöilä oli....

arctic biker
30.11.2014, 08.06
Rousku nimellä kulkivat täällä päin, omat on ikävä kyllä aikoja kadonneet.

JKK
30.11.2014, 10.59
Noita oli paljon käytössä - 60 luvulla ja varmaan ennenkin. Koulumatkalla Kontulasta Jakomäkeen oli mulla tuollaiset.

Mazza
30.11.2014, 12.57
Aivan loistavia nuo ketjut. Tenavana kaveriporukassa oli useammalla tommoset, mullakin on vielä 2 kulunutta ketjua tallissa. Saiko niitä tosiaan vielä 90-luvulla jostain? Meillä oli muuten jotain 70-lukulaisia, mutta kaveri löysi paikalliselta romumyyjältä yhden käyttämättömän. Huikea pito noissa oli kaikilla alustoilla, mutta takarenkaassa ei pysynyt sitten millään. No, menipä paremmin luisussa.

Edit: Tulis vissiin taas nastat tarpeen, heitin torstaina koulumatkalla kahdet lipat. Molemmilla kerroilla löytyi metsäpolulla kaltevassa kohdassa märkää jäätä, ja pyörä karkasi alta, itse sentään pysyin pystyssä. Tallissa on Bilteman 280-nastaiset, mutta niistä on jo nastat kuluneet kovin matalaksi. Pitänee vielä kerran koittaa, josko niillä jotain tekee...

Juze
30.11.2014, 14.11
Rouskuna kuulin puhuttavan tuota ketjua. Kaatuessa saattoi sattua jos kohtasi renkaan.

JKK
30.11.2014, 16.32
Aivan loistavia nuo ketjut. Tenavana kaveriporukassa oli useammalla tommoset, mullakin on vielä 2 kulunutta ketjua tallissa. Saiko niitä tosiaan vielä 90-luvulla jostain? Meillä oli muuten jotain 70-lukulaisia, mutta kaveri löysi paikalliselta romumyyjältä yhden käyttämättömän. Huikea pito noissa oli kaikilla alustoilla, mutta takarenkaassa ei pysynyt sitten millään. No, menipä paremmin luisussa.

Edit: Tulis vissiin taas nastat tarpeen, heitin torstaina koulumatkalla kahdet lipat. Molemmilla kerroilla löytyi metsäpolulla kaltevassa kohdassa märkää jäätä, ja pyörä karkasi alta, itse sentään pysyin pystyssä. Tallissa on Bilteman 280-nastaiset, mutta niistä on jo nastat kuluneet kovin matalaksi. Pitänee vielä kerran koittaa, josko niillä jotain tekee...

Kyllä se mulla taiarenkaassa hyvin pysyi. Sehän asennettiin ilmat pois renkaasta ja sitten pumpattiin ilmaa kun ketju oli kiristetty.

Sent from my iPad using Tapatalk

Mazza
30.11.2014, 23.21
Joo, vaikka kuinka lyhyeksi lyhensi ketjun, ja kuinka kovat paineet (surkealla pumpulla) pumppasi, niin aina se illan aikana karkasi päältä. Ehkä tosin meidän kaveriporukassa ajettiin hiukan keskivertoa agressiivisemmin, kun rungotkaan ei tahtoneet aina kestää.

marmar
01.12.2014, 03.33
Joo, vaikka kuinka lyhyeksi lyhensi ketjun, ja kuinka kovat paineet (surkealla pumpulla) pumppasi, niin aina se illan aikana karkasi päältä. Ehkä tosin meidän kaveriporukassa ajettiin hiukan keskivertoa agressiivisemmin, kun rungotkaan ei tahtoneet aina kestää.

Kyllä se mun maastokumissa pysyi hyvin, kun huolella asetteli siten, että nappuloiden sijainti oli huomioitu. Nappulat oli ko kumeissa aika hyvät ketjukäyttöön. Raskaat oli polkea, mutta pitoa oli ja jääsilppu lensi. Merenjäälläkään ei ollut epäilystä missä on tullut ajeltua. Metsässä lumi-jää alustalla ihan ykköset, mutta piikit meinas taipua kun otti kallioon osumaa. Kyllä maastonastat voittaa nuo mennen tullen. Ei oo ikävä, mutta edelleen tallessa. Ajatus olisi joskus laitaa johonkin ja fiilistellä entisaikojen menoa.

-89 hankittu nuo mun yksilöt samaan aikaan ekan maastopyörän kanssa.