Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Satulatolpat



Arbena
18.08.2012, 21.24
Perseeni alla on siis Bianchia liikuteltu vuodesta 2010. Varsin tuore mankeloitsia siis. No, mutta asiaan... Nyt huomasin, että ole vetänyt putken liian kireelle ja sinne on ilmestynyt melkonen pykälä ja jos sen taas jättää turhan löysälle niin rupee satula tippumaan miehen alta (painoa 95kg).

Meinasin siis, että ostan alumiinisen nyt tilalle. Metriäkään en aja enää tuolla ettei satu mitään ikävää yllätystä kesken lenkin. Hiilikuitumuruset hanurissa eivä houkuttele ajamaan. Mitäs muut on mieltä... Hiilikuitua vai alumiinia... Haarukat tuossa onkin hiilikuita, mutta toi tolppa sais varmaan olla kuitenkin sitä alumiinia...

Risto Koivunen
18.08.2012, 22.02
Mitäs ainetta se itse runko on?

Arbena
18.08.2012, 22.04
Alumiinia. Ois se hienoo, että satula pysyy paikallaan kun sotkee ja voi kiristää huoletta ilman pelkoa siitä, että putki katkee sen johdosta..
Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2

FRE_A_K
18.08.2012, 22.05
Jos kevyttä ja edullista pitäis olla niin KCNCltä vois löytyä.
Itse olen hammastahnaa pistänyt tuon Tune-tolppani (alumiinia) kylkeen.
Ei ole enää valunut, eikä tarvitse ylikiristellä.

Arbena
18.08.2012, 22.12
Jos kevyttä ja edullista pitäis olla niin KCNCltä vois löytyä.
Itse olen hammastahnaa pistänyt tuon Tune-tolppani (alumiinia) kylkeen.
Ei ole enää valunut, eikä tarvitse ylikiristellä.

Mieluummin hieman hintavampaa ja perseen alla kestävää. Putki nyt ei pahemmin vielä painoa pyörään tuo joka harrastelijaa häiritsisi..

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2

zort
18.08.2012, 22.40
Thomson. Joko "perus" Elite tai sitten Masterpiece jos haluat enempi hifistellä. Jälkimmäisessä taitaa tosin olla painoraja, jos oikein muistan. Carbon pastea tolppaan niin ei tarvi kiristää hampaat irvessä. Ja vielä vaikka Thomsonin päteväksi havaittu kiristyspanta, jossa muuten oikea kiristysmomentti on vain jotain 2,8 Nm. Sillä pysyy satula korkeudessaan tällaisen 90 kg keijukaisen alla maastoajossa.

Arbena
18.08.2012, 23.10
Mistäs ootte moisia ostelleet? Nykyinen putki näyttäisi olevan Reparto Corse ja sitten kun on se kiinnitys näköjäs niin maan erillaista joka putkessa...

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2

St0neyNut1
18.08.2012, 23.41
Mistäs ootte moisia ostelleet? Nykyinen putki näyttäisi olevan Reparto Corse ja sitten kun on se kiinnitys näköjäs niin maan erillaista joka putkessa...

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2

Tuolta saa esittelyt http://bikethomson.com/seatposts/

Sit vaan noita isoja netti puljuja selaamaan josko sielt löytys.

zort
19.08.2012, 00.15
Chainreaction cyclesissä nyt ainakin on yleensä hyvin ollut paljon kokoja hyllyssä. Tossa vielä linkki thomsonin kiinnityspannasta: http://bikethomson.com/collars/
Ihan fiksu ja hyvin suuniteltu vermes. Kummasti tollasissa pannoissakin on enemmän ja vähemmän toimivia malleja vaikka niinkin simppeli osa on kyseessä.

VPR
19.08.2012, 00.16
3T Doric tai Dorico, riippuen tartteeko setbackia vai ei.

Harryupp
19.08.2012, 10.09
Onko siinä sun Bianchissa sellainen erillinen satulatolpan kiristin? Minulla oli myös usein ongelmia satulatolpan alasvalumisesta. Vaihdoin usean tolpan eikä ne vaan pysyneet ylhäällä.
Sitten yhdessä brittilehdessä kehuttiin Campagnolon tolpankiristintä ja tuli hankittua sellainen. Sillä pysyivät jopa kertaalleen käytöstä poistettu valuva tolppa ryhdissä ilman että tarvitsi kiristää liikaa.
Sittemmin on löytynyt muitakin halvempia toimivia kiristimiä.

skott
19.08.2012, 10.12
...
Meinasin siis, että ostan alumiinisen nyt tilalle...

Ei kannata unohtaa titaania materiaalina. Laitoin tämmösen : http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=8259
omaan konkeliin ja ongelmatointa menoa. Painoa itellä samaa luokkaa ja pituutta tarpeeksi eli putkea ulkona paljon. Yks aluputki nitkahti taake päin, jolloin siirryin tohon titaniin. Kevyt, pysyy paikallaan ja kestää.

Arbena
19.08.2012, 11.35
Onko siinä sun Bianchissa sellainen erillinen satulatolpan kiristin? Minulla oli myös usein ongelmia satulatolpan alasvalumisesta. Vaihdoin usean tolpan eikä ne vaan pysyneet ylhäällä.
Sitten yhdessä brittilehdessä kehuttiin Campagnolon tolpankiristintä ja tuli hankittua sellainen. Sillä pysyivät jopa kertaalleen käytöstä poistettu valuva tolppa ryhdissä ilman että tarvitsi kiristää liikaa.
Sittemmin on löytynyt muitakin halvempia toimivia kiristimiä.

On. Tarvii varmaan sekin vaihtaa varmuuden vuoksi. Ei siitä mitään tule jos penkki tippuu vähän väliä ja varsinkin nyt on polvet alkaneet präkäämään ehkäpä juuri siksi kun satula ei ole tarkalleen oikealla korkeudella. Se on pienestä kiinni...

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2

Arbena
19.08.2012, 11.36
Ei kannata unohtaa titaania materiaalina. Laitoin tämmösen : http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=8259
omaan konkeliin ja ongelmatointa menoa. Painoa itellä samaa luokkaa ja pituutta tarpeeksi eli putkea ulkona paljon. Yks aluputki nitkahti taake päin, jolloin siirryin tohon titaniin. Kevyt, pysyy paikallaan ja kestää.

Aivan.. Onhan sitä muissakin kuin kelloissa.. Pitänee varmaan siirtyä tuohon materiaaliin...

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2

twentyniner
19.08.2012, 12.03
Thomson on varma valinta, ei kevein, mutta ei ainakaan notku isommankaan miehen alla.

Arbena
19.08.2012, 12.54
Kiristimestä sen verran vielä, että jos se on aavistuksen leveempi niin eikös silloin purista paremmin..
Sitten vielä satulan kiinnitys putkeen. Sellainen kun olisi, että satulan saa suoraan. Joskus oli eräs hybridi josta ei saanut satulaa suoraan kun kiinnitys oli sen sorttinen. Eli se oli aavistuksen pystyssä ja siinä ei ole hyvä silloin istua...

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2

zort
19.08.2012, 13.39
^Thomsonissa voit laittaa satulan ihan minkälaiseen kulmaan vaan haluat. Pomminvarma tolppa, kevyt, kestävä ja kaunis katsella. Laatuun nähden vieläpä huokea.

nure
19.08.2012, 14.08
Tunelle pointsit, kevyt ja saman massan alla pysynyt ilman mitään apinan raivolla kiristämistä.

fsol77m
19.08.2012, 14.44
^Thomsonissa voit laittaa satulan ihan minkälaiseen kulmaan vaan haluat. Pomminvarma tolppa, kevyt, kestävä ja kaunis katsella. Laatuun nähden vieläpä huokea.
paitsi että ei ihan mihin kulmaan tahansa... nuohan on rajoitettuja -> ""tilt adjustment minus 5° and plus 29° "" joka riittää 90% pyöristä ja 10% pyöriin tarvitaan esim racefacen infinite tilt http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=41194 jossa kulmat säätyvät liki 160astetta kaikkiaan. :)

itse olen 100-110kg keijukainen ja yksikään racefacen alutolppa ei ole vielä antautunut mtb tahi dh pyörässäni :)

Arbena
19.08.2012, 14.58
Meinaa nyt mennä juupasjaapas osastolle tää.. Epäilen, että pelkkä tolpan vaihtaminen ei auta, mutta se nyt on pakko samalla vaihtaa kun on kerta halki pysty suunnassa ja läpi asti näytti olevan. Hyvä kun joku otti esille myös kiristysrenkaan myös. Sieltä se suurin vaiva varmaan löytyy. Joku muu joka ajelee myös Bianchilla voi heittää kokemuksiaan kehiin. Tohon nyt näyttäs mahtuvan hieman leveempikin rengas niin tulisi sitä puristusta isommalta alueelta..

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2

fsol77m
19.08.2012, 15.14
Meinaa nyt mennä juupasjaapas osastolle tää.. Epäilen, että pelkkä tolpan vaihtaminen ei auta, mutta se nyt on pakko samalla vaihtaa kun on kerta halki pysty suunnassa ja läpi asti näytti olevan. Hyvä kun joku otti esille myös kiristysrenkaan myös. Sieltä se suurin vaiva varmaan löytyy. Joku muu joka ajelee myös Bianchilla voi heittää kokemuksiaan kehiin. Tohon nyt näyttäs mahtuvan hieman leveempikin rengas niin tulisi sitä puristusta isommalta alueelta..
Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2
mikä tahansa kahden pultin panta on riittävän järeä/tukeva. (jos sellainen vain sopii ja miellyttää silmääkin tms)

Arbena
19.08.2012, 15.25
mikä tahansa kahden pultin panta on riittävän järeä/tukeva. (jos sellainen vain sopii ja miellyttää silmääkin tms)


Nykyinen rengas rullamitalla mitattuna on noin 13,5mm leveä. Mittasin, että noin 20 mm leveä mahtuisi runkoon ennen hitsisaumaa..
Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2

Arbena
22.08.2012, 11.12
Thomson on varma valinta, ei kevein, mutta ei ainakaan notku isommankaan miehen alla.

Sellasen ostin ja paikalla on. Vielä kun saan kiristimen uuden niin taas päästään tien päälle.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2

Jani73
22.08.2012, 18.36
Thomsonin tolpissahan on sellainen suht "karkea" pinta sorvin terän jäljiltä. Se pinta puree varmasti paremmin kuin joku liukas maalipinta.

Arbena
25.08.2012, 02.12
Eka ajo takana uudella putkella. On se hienoo kun paikallaan satula pysyy eikä alas vajoa. Plus uusi kiristin kahdella ruuvilla. Kaipa näillä pärjätään taas tovi.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2

ranttis
29.08.2016, 16.05
Hyödynnetäänpäs tätä vanhaa ketjua.

Tolppa murtui (11e aliexpressistä ajoasentotestiä varten joten ei suuri menetys ja onneksi levisi 4,5km ennen 137km siirtymän loppua:)) ja vaikka kaapissa on nyt hätävaraksi joku >20mm setback tolppa niin tarvitsen jopa hieman forward offsettiä jotta polven saan tarpeeksi eteen KOPSin mukaan. Tuo vanha oli zero offset tolppa ja nyt hakusessa olis reversible versio jotta saisi vielä hitusen eteenpäin satulaa. Fast Forwardilla on forward offsetin (38mm) tolppa mutta sitä en tiedä tarvinko sentään ja pelko siitä että jää turhaksi jossain kohtaa on sen verran suuri että nuo reversiblet kiinnostaa.
Thomsonin Elitet ja Masterpiecet taipunee tähän. Onko jollain kokemusta näiden käytöstä käännettynä?
Thomson ei ilmeisesti tee hiilaritolppia kun en moisia ole löytänyt, vai? Onko tuo heidän Masterpiece jotenkin niin hieno sitten että vastaa monien muiden hiilaritolppia? Hiilaritolppaan alkujaan ajattelin investoivani tärinänvaimennus mielessä.

PS. Olen 92kg joten painoakin tolpan pitäisi kestää jonkin verran.

ranttis
29.08.2016, 18.12
Onko jollain kokemuksia tästä spessun pave tolpasta ja että saako tuota käännettyä niin että setback olisikin eteenpäin:
https://www.evanscycles.com/specialized-s-works-sl-pave-carbon-seatpost-EV211402
Kiinnitystä kun katsoo niin voisi hyvin toimi mutta riippuu toki minkälaisiin kulmiin sen saa. En googlella löydä millään mitään kommentteja asiasta joten hieman pelkään että tuo ei sovellu käännettynä.

Voi olla että tässä tulee vielä napattua se Profile Designing Fast Forward versio kun 112e näyttäis olevan halvimmillaan hiilariversio siitä.
Sen kanssa ainakin cyclooni tulee satula melko taakse kun zero offset tolpassa (jossa olis ollu 4cm säätövaraa taaksepäin) on mahdollisimman edessä ja jää hieman polvi liian taakse vielä.

no-saint
11.05.2017, 12.51
Satulatolppa 30.9, 400, 0-offset, kakspulttikiinnitys.
Kevyt saa olla mutta ylhäällä tarvis pysyä ja kiinteä (ei droppereita).
Ja sitten kysymys: miksi Thomsonin tolpat ovat "kultti"maineessa? Onko niissä jotain mullistavaa...
Mieluiten ostaisin laadukkaan kuitutolpan jäykkäperään kun tulee.
Eli saa ehdotella, perustella ja vängätä.

Raikku
11.05.2017, 14.21
Ei tosin nollaoffset mutta Syntace on hyvä. https://www.syntace.com/index.cfm?pid=3&pk=2033
Tosin nykyään maksaa niin stnasti, B-component:ssäkin 250€, silloin kun itse ostin sai jollain 150€ tai alle.

Itsellä(400mm/30,9 tai 31,6 en nyt muista) hiilikuitu-jäykkis Cubessa, mukavasti joustaa hieman/vaimentaa tärinää.

no-saint
11.05.2017, 14.34
Syntacen kohdalla kuten Thomsonin kiinnostaisi tietää hinnan perusteet? Tokihan Syntacen ottaisin heti jos raaskisin mutta... Esmes CrC:llä Eastonin tolppia 77€ kuituisena, Ritchiellä hyviä malleja myös.
3 kuitutolppaa ollut tähän asti ja kyllähän ne mukavampia ovat kuin aluiset. Titaani tolpista olisi myös mukava kuulla kokemuksia?

Antti Salonen
11.05.2017, 16.51
Thomsonin tolpat ovat maineessa siksi, että ne on havaittu paitsi kevyiksi myös kestäviksi, ja aikoinaan niiden kaksipulttinen nuppi oli satulan säätämisen kannalta kilpailijoita parempi. Nykyään monessa muussa tolpassa on yhtä fiksu nuppi, eli esim. tuo Syntace on ihan yhtä hyvä.

Syntacen P6 HiFlexissä maksaa se, että se on rakennettu vähän vaikeammin hiilikuidusta siten, että se on pituussuunnassa erityisen taipuisa eli mukava. Jäykkäperäisessä maastopyörässä, jossa on paljon tolppaa näkyvillä, se voi olla oikein hyvä investointi ajomukavuuteen. Mulla on maantiepyörässä (https://www.dropbox.com/s/umw59f7hg4jbuvd/ritte.jpg?dl=0) tuollainen, mutta en ole vakuuttunut sen mukavuushyödystä, sillä tolppaa on alle 15 cm rungosta ulkona.

Syntacen alumiininen P6 7075 (https://www.syntace.com/index.cfm?pid=3&pk=1615) on halvempi ja varmaan verrattavissa Thomson Eliteen.

Titaanitolpista mulla on ollut ajossa Campagnolon, Van Nicholaksen ja nyt Lynskeyn titaanitolppa, enkä kyllä uskalla sanoa, että ne ajomukavuutta mullistavat suuntaan tai toiseen. Ulkonäön perusteella olen ostanut titaanirunkoihin. Luultavasti ne joustavat enemmän kuin vastaava alumiinitolppa, mutta hiilikuidusta saa satavarmasti rakennettua mukavamman.

no-saint
11.05.2017, 17.08
Loisto vastaus ^.
Kuituista tosiaan mielellään etsin kun jäykkäperään tulossa. Usein vain tälläisenä vanhana "punkkarina" pohtii noiden tarrojen hintaa tuotteissa. Että onko 100€ kalliimmalle hinnalle oikeasti mitään perustetta.
Tokihan Enve, Mcfk, ax-lightness yms hipofirmojen ultrakevyet tuotteet ovat erikseen.
Mutta näistä perusmerkeistä kannattanee tyytyä johonkin jolla takuu pelaa jos jotain hajoaa.
Feltin ekan erän dd-läskeissä oli tosiaan kuitutolppaa ja tankoa... Tolpat hajos ja tanko jousti niin paljon etten uskaltanut pitää.
Kiinan kuidut kannattanee jättää suosiolla muille ja panostaa 70-200€ niin saa laatutuotteen.

oppes
11.05.2017, 19.22
Kertokaa nyt aloittelijalle mikä tuollaisen hiilitolpan painosäästö on?

Moska
11.05.2017, 21.08
Keveimmät alle 100g, kevyt 160g, normi 260. Alutolppakin voi olla alle 150g. Varmaan semmoisen liki 100g tyypillisesti säästää painossa.

http://weightweenies.starbike.com/listings/components.php?type=seatposts&sortby=manufacturer

no-saint
12.05.2017, 15.26
Giant connect composite oli nyt mun valinta.
Iso valmistaja, "säädettävä" offsetti vaikka olisin halunnut 0-offsetillä mutta tuo 12mm menee vielä, reilit pyöreille ja ovaaleille kiskoille. Painoa toki 240g mutta ei ahdista. Netin tarinoiden mukaan myös joustaa sopivasti. Saa nähä ny minkälainen on sitten kun saa muutaman satasen alle.

kurvaaja
03.12.2019, 12.54
Nostellaanpa vanhaa, niin ei tarvitse avata uutta.. Maantiepyörän nykyisessä satulatolpassa (Canyon VCLS S15) "setbackia" 13/25mm eli reilusti ja tuntuu, että tällä en saa satulaa optimaaliselle kohdalle. Vaikka satula otettu lähes niin eteen kuin tuolla tolpalla voi, niin tunne että polvi jää hieman liian taakse -> ei saa "voimaa" polkemiseen. Ajattelin kokeilla suoraa tolppaa ratkaisuksi ongelmaan.

Olisiko suositella hyvää hiilikuituista suoraa tolppaa? Hyvällä tarkoitan, että pysyy luotettavasti paikallaan kuiturunkoisessa pyörässä(näissä ilmeisesti eroja eli osa luistaa herkemmin kuin osa?). Tukeva ja kevyt. Ei tarvitse välttämättä olla joustava kuten nykyinen...

paaton
03.12.2019, 13.02
Minä tilasin merliniltä 12mm setbackilla deda superleggeron. On kevyt ja jäykkä tolppa.
Vai onko 12mm liikaa setbackia?

Edit:: On tuoata dedasta näköjään zero setback versiokin.

PTS
03.12.2019, 15.48
Ei suoranaisesti vastaa kysymykseen, mutta ota tolppaa ostaessa huomioon kiinnitystapa jos satulasi kiskot ovat levelissä istuinosaan nähden. Itse missasin tämän kun ostin Pro Stealth- satulan. 0-offset FSA:n kaksipulttinen kiinnitys ei "taivu" ihan siihen mihin haluaisin. Ainakaan niin, että ne kynnet ottaisivat suoraan kiskoon kiinni. Nyt ovat hieman vinossa ja sitä alumiinin väsymistä en halua odottaa liian kauaa (voi kestääkin, mutta kolkuttaa pääkopassa). Uusi tolppa tulossa postissa.

kurvaaja
12.12.2019, 12.42
Minä tilasin merliniltä 12mm setbackilla deda superleggeron. On kevyt ja jäykkä tolppa.
Vai onko 12mm liikaa setbackia?

Edit:: On tuoata dedasta näköjään zero setback versiokin.

Kiitos vinkistä, tämä näyttää ihan hyvälle vaihtoehdolle. Tämän kanssa tuskin tulee PTS mainitsemia ongelmia?

PTS
12.12.2019, 16.35
En kehtaa luvata mitään :)

Oma ongelma korjaantui tällä https://r2-bike.com/PROCRAFT-Seatpost-PRC-SP2-UD-Carbon-matte-grey-272-mm Eka kuva otettukin lähes samassa kulmassa kuin omassa pyörässäni on.

Vanha tolppa oli tämä https://www.bike24.com/p2331200.html

kurvaaja
16.03.2020, 12.22
Tuleeko ongelmia, jos laittaa alumiinisen satulatolpan hiilikuiturunkoon?

Mi2
16.03.2020, 12.39
Tuleeko ongelmia, jos laittaa alumiinisen satulatolpan hiilikuiturunkoon?

Miksi tulisi? Välillä ehkä kannattaa tolppaa irroittaa ja katsoa onko merkkejä sähkökemiallisesta syöpymästä. Carbon pastea väliin vaan.

Firlefanz
16.03.2020, 12.49
Ei muuta kuin perinteisiä eli jos ei irrota edes kerran vuodessa - milloin se International Seatpost Day nyt olikaan? - voi joku päivä joutua huomaamaan että satulatolppa on juuttunut kiinni ja kunnolla. Ei ole ehkä aivan yhtä hankalasti irrotettava kuin alumiini+alumiini tai alumiini+teräs, mutta ihan riittävän hankala.

Lienee koulukuntakysymys käyttääkö hiilikuitupastaa vai jotain muuta. Pääasia että irrottaa, putsaa, kuivaa jne jollain lailla säännöllisin välein.


PS Eikö sähkökemialliseen reaktioon tarvita kahta metallipintaa? Ai niin, onhan korroosiokin perimmiltään tai osin sähkökemiallinen ilmiö...

Kupla
16.03.2020, 13.49
ISD on 27.2. Itse tsekkasin pari viikkoa sitten jokaisesta pyörästäni satulatolpan, myös kuituiset. Kerran olen irroittanut ilman rasvaa asennetun alutolpan teräsrungosta ja on pyörävarkauden jälkeen epämiellyttävin kohtaamani asia tässä harrastuksessa. Kuiturunko+kuitutolppa ei minulla ole ikinä tuottanut jumiutumisongelmia, mutten ota riskejä.

"The issue with using carbon fiber materials for fastener applications is that carbon fiber is electrically conductive, thus making it more susceptible to galvanic corrosion. Aluminum and plain steel, when coupled with a carbon composite, are both highly susceptible to galvanic corrosion."

https://provenproductivity.com/galvanic-corrosion-carbon-fiber-materials-2/#

villepolkee
29.07.2020, 20.59
Mulla on maantiepyörässä runko ja satulatolppa alumiinia. Töyssyt tiessä tuntuu takapuolessa vähän liikaa. Onko hiilikuituisesta satulatolpasta oikeasti apua? Satulatolppaa on esillä rungosta vaan reilut 10cm. Ainakin huomaan että kun etuhaarukka on kuitua niin ei täristä käsille ollenkaan.

Puskis
29.07.2020, 21.40
Ei ole varmaan takeita siitä, että tolpan vaihtaminen mihin tahansa kuituiseen auttaisi, koska asiaan vaikuttaa muutkin jutut kuin materiaali. Mukavin vaihtoehto olisi kai elastomeerit ja jouselliset poislukien Canyonin S25 VCLS 2 tai Ergonin vastaava.

Tuossa jonkun testin kuva ja ainakin sen perusteella alumiininen setback-tolppa suodattaa keskimäärin paremmin tärinöitä kuin suora kuitutolppa.

https://www.cyclingabout.com/wp-content/uploads/2015/07/Seatpost-Damping-1000x367.jpg

nure
29.07.2020, 21.50
^Ei vain aina sovi seatback...

villepolkee
29.07.2020, 22.09
Näyttää erot kyllä niin pieniltä, ettei varmaan kannata investoida sataa euroa...

Visqu
30.07.2020, 09.00
Tolpilla on kyllä eroa, edellisessä Canyon Inflitessa mukana tulleen tolpan yksi ominaistaajuuksista oli juuri sopivasti siten että usein ajamani reitin yhdellä osiolla tuli resonanssi tien aaltoilusta.

Jotenkin absurdi kokemus vahvistuvasta värähtelystä joka pompottaa kuskia :D

Vaihdoin jäykemmän Zipp Speed SL tilalle, sillä ei pompota mutta ei myöskään hakkaa hanuria tohjoksi.

Puskis
30.07.2020, 13.37
Näyttää erot kyllä niin pieniltä, ettei varmaan kannata investoida sataa euroa...

On kai tolpilla ihan huomattavia eroja, kunhan hankkii jonkun sellaisen, jossa mukavuutta on oikeasti mietitty. Monet maksaa kyl enemmän kuin satasen.
https://road.cc/content/buyers-guide/9-best-shock-absorbing-seatposts-256942

nure
10.08.2020, 13.25
https://gelucarboncreation.com/product/350mm-seatpost-o-316/ Tuollainen tulossa Tunen tilalle, kun tuosta pätkäisee extrat pois niin painosta liki 100g. pois.

jalkkis
12.03.2022, 11.09
Mietin hiilikuituista tolppaa nykyisen perus-alu-Ritcheyn tilalle. Olisko hyviä havaintoja edullisemman pään tolpista? Mukavuuden parantaminen ensisijainen tavoite, paino sitten.

EDIT: 27.2 ja 350mm, pieni setbäkki tarttee olla.

Föhn
12.03.2022, 11.17
https://www.bike24.com/p2511924.html?q=roval%20al



Tuo on aika pirun hyvä. Jonkun sentin jää vaatimuksista.

jalkkis
12.03.2022, 11.27
Tänks. Kävinkin mittaamassa. Paljonkos tolpan pitää mennä runkoon sisään? Nyt tolppaa on esillä n. 20cm, niin varmaan 350mm on ihan jees? Nykyisessä setbäkkiä on 15mm mutta säätövaraa on suuntaan ja toiseen.

Föhn
12.03.2022, 11.34
Riittää hyvästikin. Varsinkin jos clämppi on rungon tyvessä eikä kuten mulla että kiristys tapahtuu satulatolpan menoreiästä kymmenen senttiä alempaa. Tuo riittää silloinkin mutta jos haluaa katkaista niin saa tarkkana olla.

nure
12.03.2022, 12.28
^^Usein tolpissa merkintä mutta usein pidetty kymmentä senttiä rungossa olevan mittana.

Benny
23.06.2022, 19.17
Hissitolpan dropin maksimointia. Satula millin tarkkuudella samalla korkeudella, kun jäykän kanssa. Eikä jäänyt hirveästi pelivaraa :D

https://pic.useful.fi/vKmRMJL9f.jpg

kosminen
27.06.2022, 22.05
Mietin hiilikuituista tolppaa nykyisen perus-alu-Ritcheyn tilalle. Olisko hyviä havaintoja edullisemman pään tolpista? Mukavuuden parantaminen ensisijainen tavoite, paino sitten.

EDIT: 27.2 ja 350mm, pieni setbäkki tarttee olla.
Vaihdoin Thompsonin tolpasta hiilariin samasta syystä - ja ei kyllä mitään eroa pysty sanomaan. Vaihdoin takas Thompsoniin ja taas takas hiilariin kun sain paremmat tahnat väliin. Tolppa on toi Zipp service course sl mikä tuossa ylhäällä mainittu, sitä on myös esillä aika paljon (yli 20 cm)

Uskallan väittää että gravel pyörissä missä paksumpaa kumia (40mm), niin tuo satulatolpan vaimennus on niin mitätöntä verrattuna renkaiden "joustoon" että siitä ei ole juurikaan hyötyä. Mutta nää on näitä...

frnkr
29.06.2022, 10.40
Vaihdoin takas Thompsoniin ja taas takas hiilariin kun sain paremmat tahnat väliin.

Onko hiilarinahnoissa joku huomannut omakohtaista eroa? Oma tolppa aloitti jostain syystä ihan kauhean kitinän, enkä oo keksinyt vielä että millä se lähtisi pois...

marco1
29.06.2022, 10.51
Viilausta: Satulatolppa on Thomson ja gangstereiden konepistooli on Thompson.

SamiMerilohi
17.10.2022, 17.43
Onko muilla ollut naksumisongelmaa Canyonin "keskeltä halkaistussa" VCLS-tolpassa? Tolppa alkoi naksua polkiessa, irrotin ja putsasin puoliskojen välin. Naksuminen loppui. Ajoin pari-kolme lenkkiä ja taas naksuu. Putsaus kyllä auttaa, mutta ei sitä nyt ihan viikon välein huvittaisi tehdä.

TERU
17.10.2022, 18.30
Voi johtua myös satulakiskoista ja stemmin pultitkin kantsii tarkistaa.
Polkimet ja vielä kammenpultitkin... kaikki mihin kohdistuu voimia polkemisen tahtiin, ihmeellisesti nakseet kulkee.

paaton
17.10.2022, 18.36
Voi johtua myös satulakiskoista ja stemmin pultitkin kantsii tarkistaa.
Polkimet ja vielä kammenpultitkin... kaikki mihin kohdistuu voimia polkemisen tahtiin, ihmeellisesti nakseet kulkee.

No jos se nakse loppuu tolpan puhdistuksella on vika todennäköisesti tuossa.

Itse vaihtaisin tuon keksinnön pois. Eihän hiekkakuran pääsyä tuonne rakoon voi kai estää millään.

K.Kuronen
17.10.2022, 18.41
Onko muilla ollut naksumisongelmaa Canyonin "keskeltä halkaistussa" VCLS-tolpassa? Tolppa alkoi naksua polkiessa, irrotin ja putsasin puoliskojen välin. Naksuminen loppui. Ajoin pari-kolme lenkkiä ja taas naksuu. Putsaus kyllä auttaa, mutta ei sitä nyt ihan viikon välein huvittaisi tehdä.

On myös mahdollista, että nakseen poisti tolpan irrotus. Mulla naksu (näin uskoisin) kesällä eastonin EA90 ISA-tolppa: olin vaihtanut tolpan kiristimen toiseen ja se ei kuitenkaan tainnut kiristää kunnolla.

SamiMerilohi
17.10.2022, 18.43
No jos se nakse loppuu tolpan puhdistuksella on vika todennäköisesti tuossa.

Itse vaihtaisin tuon keksinnön pois. Eihän hiekkakuran pääsyä tuonne rakoon voi kai estää millään.

Joo, se tosiaan loppui putsaamalla tolppa eli johtui aika varmasti siitä.

Harmi sinänsä jos tuohon ei ole muuta konstia. Tykkään tolpan toiminnasta ja ajotuntumasta muuten tosi paljon.

paaton
17.10.2022, 18.47
Joo, se tosiaan loppui putsaamalla tolppa eli johtui aika varmasti siitä.

Harmi sinänsä jos tuohon ei ole muuta konstia. Tykkään tolpan toiminnasta ja ajotuntumasta muuten tosi paljon.

Laitoit varmaan reilusti kuitupastaa asennuksessa väliin?

SamiMerilohi
17.10.2022, 21.41
Laitoit varmaan reilusti kuitupastaa asennuksessa väliin?

Laitoin sellaisen mielestäni normimäärän. Pitää ehkä koittaa vielä reilummalla määrällä.

TERU
18.10.2022, 07.28
Joo, se tosiaan loppui putsaamalla tolppa eli johtui aika varmasti siitä.

Harmi sinänsä jos tuohon ei ole muuta konstia. Tykkään tolpan toiminnasta ja ajotuntumasta muuten tosi paljon.
Tolpan joustava rakenne aiheuttaa kiskoihin tavallisesta kiinnityksestä poikkeavia voimia, myös kiskojen upotuksiin runkoon noita kohdistuu. Voivat hetkeksi kadota kun tolppaa irroittaa.
Tolpan runkoon upotuksen lisäksi noihin muihinkin jotain narinanestoainetta, niin voi jatkaa mukavasti, hiljaisestikin.
Menestystä äänen eliminointiin.

Kanuuna
18.10.2022, 08.14
Juu yksi mahdollinen paikka voi olla satulan kiskon kiinnitys ratulan runkoon. Ne kolot kun voitelee vaikka vahapohjaisella ketjuöljyllä, niin ongelma voi lieventyä. Tahi sitten ei.

F. Kotlerburg
18.10.2022, 09.55
Tuntuu tuo Grizli vähän naksuvan normitolpallakin. Ei ole tuo kiristyssysteemi gravelliin hyvä.

Aakoo
18.10.2022, 11.44
Joo, se tosiaan loppui putsaamalla tolppa eli johtui aika varmasti siitä.

Harmi sinänsä jos tuohon ei ole muuta konstia. Tykkään tolpan toiminnasta ja ajotuntumasta muuten tosi paljon.

Voisiko sen tolpan päälle viritellä vähän joustavasta kankaasta tms. tehdyn sleeven/hihan, joka estää jaskan pääsyn sinne väliin?

Juha Lehtinen
18.10.2022, 12.10
Laitoit varmaan reilusti kuitupastaa asennuksessa väliin?
Eiköhän kuitupastaa ole silloin vähintäänkin riittävästi kun osa jää rungon päälle. Itselläni on paha tapa "lotrata" pastaa aina vähän liikaa.

Juuso Siren
21.10.2022, 13.53
Tolpan naksumiseen liittyen kysymys: Kannattaako hyvin toimiva (siis myös naksumaton) tolppa ottaa talveksi pois ja putsata pastasta ja sit keväällä asentaa uusiksi vai kantaako antaa olla? Kyseessä maantiepyörä (hiilaria runko ja putki ja ollut ongelmia naksumisten kanssa).

nure
23.10.2022, 09.32
^Ainoat jotka ehdottomasti kannattaa irroittaa säännöllisesti on alumiinitolpat alu/teräsrungosta. Kuituisien kanssa en ole moista tehnyt ainakaan talvisäilytyksen yhteydessä tehnyt.

Tafi
29.11.2022, 18.48
Täällä alu/alu.

paaton
29.11.2022, 18.57
^Ainoat jotka ehdottomasti kannattaa irroittaa säännöllisesti on alumiinitolpat alu/teräsrungosta. Kuituisien kanssa en ole moista tehnyt ainakaan talvisäilytyksen yhteydessä tehnyt.

Taas olet väärässä :) Hiilikuiturungosta kannattaa myös irroittaa alutolppa säännöllisesti irti.
Kaverilla jumahti tuollainen kiinni niin ettei ilman huoltoon vientiä irronnut.

Eli käytönnössä alutolppa on se joka varmaan oksidoituu ja halkaisija kasvaa. Tuo hiilikuitu/alumiini yhdistelmä ei ainakaan toimi suolaloskapkssa.

Mutta joo, en kyllä uskokkaan että grammanviilaajalla on koskaan ollut kuiturungossa alumiinista tolppaa. Omastakin mielestä pöhlö ratkaisu.

nure
29.11.2022, 21.43
^Jos huomaat niin lähinnä puhuin alu/teräs-alukombinaatioista. Ja totta, kuka se viitsii hiilarirunkoon muunlaisen kuin kuituisen tolpan laittaa, jos kevyt ei kiinnosta niin löytyy niitä painaviakin...

Kuminauha
30.11.2022, 09.01
Mikä on kuitusen tolpan "kevyt paino" ?

Alumiininen KCNC Ti Pro Lite sen ~185g 27,2x350mm. Toki max 100kg painoraja tolla.

nure
30.11.2022, 10.04
^Reilu sata grammaa... 31.6 x 350mm.

Benny
30.11.2022, 11.47
Taas olet väärässä :) Hiilikuiturungosta kannattaa myös irroittaa alutolppa säännöllisesti irti.
Kaverilla jumahti tuollainen kiinni niin ettei ilman huoltoon vientiä irronnut.

Eli käytönnössä alutolppa on se joka varmaan oksidoituu ja halkaisija kasvaa. Tuo hiilikuitu/alumiini yhdistelmä ei ainakaan toimi suolaloskapkssa.

Mutta joo, en kyllä uskokkaan että grammanviilaajalla on koskaan ollut kuiturungossa alumiinista tolppaa. Omastakin mielestä pöhlö ratkaisu.

Kuitutolppa alurungossa tarttuu myös hienosti kiinni :D

nure
30.11.2022, 18.13
^Mahdollisesti, en kylläkään alu runkoihin vuosiin seonnut. Teräs/alu kombinaatioista ollut muutama huono kokemus, ei kuitu/teräs mitään.

markkut
24.12.2022, 11.59
Alutolppa+teräsrunko -ongelmat eivät ilmeisesti koske ruostumattomia teräsrunkoja. Tämän talvikauden olen taistellut luistavan tolpan kanssa. Pikkuhiljaa olen kasvattanut kiristykseen käytetyn apinanraivon määrää ja viimeisin kiinnitys vaikuttaisi vihdoin pysyvän. Ei kyllä näin tiukalle ole tarvinnut yhtään tolppaa kiristää aiemmin.

jalkkis
25.12.2022, 20.53
^Onko asennustahnat välissä?

paaton
25.12.2022, 21.13
Ei kai noihin mitäin tahnoja tartte. Oisko toleransseissa vähän heittoa, jos ei normaalilla voimalla pysy. Tosin ei tuollaisia runkoja/tolppaa tartte mihinkään momenttiin muutenkaan vetää.

markkut
25.12.2022, 22.57
En itse asiassa muista laitoinko mitään, kun pyörän kasasin aika tarkalleen kaksi vuotta sitten. Luultavasti vaseliinia jos jotain. Voisikin hommata tuota tahnaa. Sama tolppa piti kuiturungossa ihan hyvin ja tämänkin rungon kanssa alkoi vasta nyt talvella satulanvaihdon jälkeen luistaa, kun tuli vähän haettua uutta korkeutta.

paaton
25.12.2022, 23.00
Vaseliini on liukastetta.

jalkkis
25.12.2022, 23.10
Ei kai noihin mitäin tahnoja tartte. Oisko toleransseissa vähän heittoa, jos ei normaalilla voimalla pysy. Tosin ei tuollaisia runkoja/tolppaa tartte mihinkään momenttiin muutenkaan vetää.Ei varmaan normisti tarviikaan mutta jos luistaa niin sitten. Tosin tarina ei kerro montako nyyttonia käytetty apinanraivo on. Momenttia noi varmaan kestää ainakin tuplat kuituun verrattuna?

Mullakin on pidätysvaivoja tolpan kanssa. Se on halpistsykä, jossa on semmonen pikalukollinen kiristin. Pitäis vaihtaa kiristin toiseen mutku pakissa ei taida olla sopivankokoista...

nure
26.12.2022, 08.22
^Vaihta pikalukon tilalle pultti.

jalkkis
26.12.2022, 14.23
^Vaihta pikalukon tilalle pultti.Hyvä idea, kiitos! Tsekkaankin käykö pultti tilalle.

nure
26.12.2022, 17.16
^Niitä saa ihan tarkoitukseen tehtyjä mutta joku siisti normipultti, pari prikkaa ja mutteri toimii.

markkut
05.01.2023, 09.43
Tosin tarina ei kerro montako nyyttonia käytetty apinanraivo on. Momenttia noi varmaan kestää ainakin tuplat kuituun verrattuna?

No nyt on viännetty momenttiin. 6 Nm laitoin ja en usko, että tien päällä muovirunkoisella multityökalulla päästiin apinanraivosta huolimatta ainakaan sitä suurempaan. Normi 4 mm kuusiokoloavain taipuu tuossa momentissa jo sen verran, että sitä kireämmälle ei näppituntumallakaan tulisi laitettua. Jotain möhnää putkessa oli. Vaikea sanoa toimiko tahnana vai liukasteena mutta pyyhin pois kuitenkin.

nure
05.01.2023, 11.10
Jalkkis, apinanraivo on sitä kun viimeisellä kiristyksellä titaanipultti sanoo "PING"!

markkut
05.01.2023, 14.24
Muissa yhteyksissä olen kuullut käytettävän asteikkona ähkäisyjä. "Kiristetäänkö yhteen vai kahteen ähkäisyyn?" Polkupyörässä ei montaa kohdetta ole, joissa päästäisiin edes yhteen, eli taitaa olla vähän liian karkea tähän käyttöön.

Sotanorsu666
14.06.2023, 21.47
Olisi tarvetta kevyelle suoralle 31.6 tolpalle mikä ei maksaisi maltaita. Saa olla alumiinia tai hiilikuitua ja mielellään alle 100 euroa. Tulee täysjäkkään maastopyörään millä ajetaan pääasiassa gravelia. Vinkkejä, linkkejä?

jalkkis
14.06.2023, 22.23
https://mtzoom.com/collections/seatposts-clamps/products/ultralight-straight-posts?variant=23656835743844

Mulla 27.2 versio maantiepyörässä. Ihan jees.

nure
14.06.2023, 23.54
^Suht kevyt ja edullinen, muistaakseni Procraftilta löytyy suht vastaavan painoinen alumiininen suht samaan hintaan. Tuossa kuituisessa Tune tyyppinen clamppi ei ainakaan paras raskaalle kuskille vaikkei tolpalla olekkaan painorajoja tunnekkaan.

Iglumies
15.06.2023, 00.01
Osta Thomson (https://www.bike-components.de/en/Thomson/Elite-Seatpost-p31208/), kerralla kunnollinen.

nure
15.06.2023, 09.54
Thomsonin kohdalla ei keveydestä voi välttämättä puhua mutta onhan se ajattoman tyylikäs klassikko, pointsit!

Kuminauha
15.06.2023, 10.24
https://www.bike24.com/p2122754.html

Suht keveä alumiininen vaihtoehto. On niitä keveämpiäkin ja kalliimpia.

duris
15.06.2023, 10.54
Crossarissa oli 31,6mm Thomsonin Masterpiece. Oli kevyt ja nätti, mutta ei joustanut mihinkään suuntaan yhtään. Tosi epämukava ja vaihtuikin yhtä painavaan 3Tn kuitutolppaan joka tarjosi selkeesti pehmeemmän kyydin. Maasturissa toki renkaista tulee enemmän joustoa, mutta ottaisin mieluummin kyllä kuitua kun tolppa noin paksu.

paaton
15.06.2023, 11.00
Hirveä on tosiaan alun ja kuidun ero. Tuo tosiaan pätee muuhunkin kuin alumiiniseen keulaan.

nure
15.06.2023, 11.34
Itse olisin hieman huolissani jos suora tolppa joustaisi huomattavasti...

Kuminauha
15.06.2023, 12.50
Niin, onhan se usein lievässä kulmassa eikä täysin pystysuorassa, vain onko jo jossain pyörissä 90 asteen satulakulma?

paaton
15.06.2023, 14.08
Itse olisin hieman huolissani jos suora tolppa joustaisi huomattavasti...

Niin ei kai tuo eroa etuhaarukasta. Ei sekään saa huomattavasti joustaa kuituisena. Silti niissä on iso ero.

nure
15.06.2023, 17.47
^Tolppa suora ja haarukassa jostain syystä offsettiä... Rehellisyyden nimessä kyllä en tolpissa kummia eroja huomannut, en osaa sanoa että paljonko täytyy olla massaa että joustaa?
Haarukan tuntee käsissä mutta tolppaa ei persuksissa...

paaton
15.06.2023, 18.22
^Tolppa suora ja haarukassa jostain syystä offsettiä... Rehellisyyden nimessä kyllä en tolpissa kummia eroja huomannut, en osaa sanoa että paljonko täytyy olla massaa että joustaa?
Haarukan tuntee käsissä mutta tolppaa ei persuksissa...

Kuikkaahan joskus niitä fillareiden geometrioita. Satulatolppa ei ole suora. Esimerkiksi omassa beehoossa.



Head Angle


73




Seat Angle


72.5






Jäykän tolpan erottaa kyllä tosi selvästi. Uudessa cannarissa on paksu kuituinen aeroposti ja se on kova kuin perkele. eli vastaa saletisti jäykkää alumiinista.

nure
15.06.2023, 20.45
^ No en ehkä ole niin herkkä persuksinen tai pyörän säädöt niin ettei kaikki paino ole satulalla... Itse pidän kylläkin satulaa tuossa suhteessa paljon olennaisempana.

Puskis
15.06.2023, 23.15
Tuon kuvaajan perusteella inline-tolpat on materiaalistaan riippumatta epämukavia
https://www.cyclingabout.com/wp-content/uploads/2015/07/Seatpost-Damping-1000x367.jpg

jalkkis
16.06.2023, 10.44
^Voi olla tai sitten ei. Vaihdoin just Kanjonin 20mm setback -kuitutolpan aiemmin mainittuun suoraan MtZoomiin kuitutolppaan. Perstuntuma sanoo, että kyyti pehmeni.

Voi kyl olla, että pitää palata setbäckkiin. Satula on nyt niin takana kuin mahdollista mutta vähän on fiilis, että haluaisin sitä snadisti taaemmaksi. Kohdan kuitenkin pitäisi olla ihan sama kuin edellisellä tolpalla, joten mene ja tiedä...

paaton
16.06.2023, 11.10
Satulan taaksepäin vetämisen pakolaisuus kertoo vähän heikosta yläkropan kantokyvystä.
Aluksi satula kannattaakin pitää taempana juuri tuon seikan vuoksi. Mutta kilometrien myötä sitä kannattaa minusta tuoda pikkuhiljaa edemmäksi.

En siis missään nimessä tarkoita tätä kettuiluna. On vaan huomio mitä näkee monella vähemmän ajaneella. Ja just tosiaan niinkin päin, ettei sitä Satulan eteen vientiä voi laittaa heti alkuun.

jalkkis
16.06.2023, 11.32
^ Juu tiedän. Ja tiedän, että mun yläkroppa ei kannattele tarpeeksi.

Vaikka en estetiikasta juuri perusta niin ehkä mun setuppi näyttää nyt vähän koomiselta, kun satula on tuupattu niin taakse kuin on mahdollista. Ajaessa se toki ei näy.

Bomb
04.07.2023, 18.33
Mikä olisi hyvä tolppa alu-Grailin vakion (https://www.canyon.com/en-fi/gear/bike-parts/contact-points/posts-and-clamps/canyon-s23-vcls-cf-seatpost/148288.html mielestäni tämä) tilalle vastaavalla setbackilla (20-30mm), joka ei maksa maltaita, mutta on ehkä vähän parempi (varmaan ainakin kevyempi :)) ja ennen kaikkea "kuka vain" saa laitettua satulan haluamaansa kallistuskulmaan. Jostain syystä ei multa luonnistu tuon Grailin vakion kanssa. Satula on aina ruuvien kiristämisen jälkeen eri kulmassa kuin mihin sen koitan saada.

Tää näyttäis äkkiseltään katsottuna, että kiristysruuvit on sivuilla, eikä edessä ja takana kuten nykyisessä, joten tekisi mieli olettaa, että satula pysyy noita kiristäessä paremmin asennossa, vai? https://www.bike24.com/p2343093.html Huikeasti kokonaista gramman olis kevyempi :D

Onko tämmöinen Easton hyvä? https://www.bike24.com/p2314543.html

Osa noista "etu- ja takaruuvi kiristys" -malleista näyttää kyllä siltä, että pitäisi helposti onnistua kiristää haluttuun asentoon...

nure
11.07.2023, 11.21
^Kannattaa katsella tarjontaa alumiinisistakin, usein ne kevyempiä kuin halvat kuituiset. Henk.koht. kyllä pidän noista missä eut/takakiristys systeemi, säätäminen todella helppoa ja tarkkaa.

TERU
11.07.2023, 12.35
Kun on kuitutolppa nyt, se kun alupyörään tekee pienen ihmeen, niin kannattaa kiroilla ja hakea asetusta jotta saa satulan asettumaan halutusti.
Asettuu se jollain konstilla, omaani laitoin pätkän vahvasta nippusiteestä kiskojen alle, kun kiroilu ei riittänyt.

Bomb
13.07.2023, 22.35
No nyt noin parinsadan yrityksen (ihan vain vähän liiotellen) jälkeen se on ehkä just tai ainakin melkein. Yritin testata, että miten paljon ja mihin suuntaan se kallistuu ruuveja kiristäessä ja siinä oli ainakin jonkin verran johdonmukaisuutta. Hyvin lähelle pääsin sitä kulmaa, mihin pyrin ja persus oli ainakin puolentoista tunnin testilenkillä sitä mieltä, että meni todella lähelle, ellei peräti just kohdilleen. Kunhan ehtii, niin asia varmistuu pidemmällä lenkillä. En vaan tiedä, miten uskallan sitä tuosta enää koittaa säätää, jos vielä vaatii hienosäätöä. Puoliksi tuurilla meni nyt hyvään asentoon, kun edellinen yritys samasta lähtökulmasta päätyi ihan pieleen... Mä epäilen, että se vino eturuuvi on se, mikä mulla nää haasteet aiheuttaa, en osaa toimia sen kanssa oikein.

Jos taas päädyn tolpan vaihtamaan, niin ehkä tällä hetkellä kallistuisin siihen "kaksilehtiseen" Canyon/Ergon -malliin, vaikkei halvaksi ehkä voikaan haukkua eikä välttämättä edes kevene. Satulan kallistuksen säätäminen sen kanssa vaikuttaa melko työläältä, mutta toisaalta kallistuskulman säätö vaikuttaa myös täsmälliseltä. Tässä noita tolppia tutkaillessa ja googletellessa päädyin johtopäätökseen, että ehkä sittenkin mukavuus ennen keveyttä ja liikaa ei kannata kitsastella, koska hyvän tolpan voi sitten aina siirtää seuraavaan pyörään niin kauan kuin pysyy ehjänä.

iltsi
04.11.2023, 09.29
Eka hiilarinen satulatolppa (Ritchey WCS Zero) hyppysissä, kuinka oleellista on kiristää oikeaan momenttiin? Se olis 6-7 Nm, et ehkä perus kuusiokoloavaimella saa jo vähän vääntää jos meinaa päästä yli?

Nimim. Hakisko momenttiavaimen nyt vai uuden tolpan myöhemmin

zort
04.11.2023, 16.06
Tuommoiset perus 6 Nm momentin kiristykset ei hirveästi voimaa tarvitse, siinä helposti ilman momenttiavainta tulee varmuuden vuoksi väännettyä prosentuaalisesti suht paljonkin liikaa jollei ole hyvää käsituntumaa momenteista. En usko että valmistajat turhaan noita momenttiarvoja ilmoittaa.
Tai jos ei arvaa kiristää tarpeeksi niin onhan siinä sekin mahdollisuus että tolppa alkaa luisumaan rungossa niin tolppaan tulee ikävän näköisiä naarmuja. Aika edullisestihan avaimia on saatavilla.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Benny
04.11.2023, 17.07
Eka hiilarinen satulatolppa (Ritchey WCS Zero) hyppysissä, kuinka oleellista on kiristää oikeaan momenttiin? Se olis 6-7 Nm, et ehkä perus kuusiokoloavaimella saa jo vähän vääntää jos meinaa päästä yli?

Nimim. Hakisko momenttiavaimen nyt vai uuden tolpan myöhemmin

Kyllä kuituosissa kannattaa olla tarkkana momentin kohdalla. Ja hiilikuitutahnaa väliin, niin pysyy paikallaan.

nure
16.12.2023, 14.08
https://r2-bike.com/BJORN-Seatpost-Glagol-20-mm-Setback-272-mm-350-mm Mielenkiintoinen uusi tuttavuus, positiivista on kantavuus.

Föhn
16.12.2023, 14.55
Positiivista kyllä, vähemmän positiivista on hinta ja paino. Design ihan kiva.

Aakoo
16.12.2023, 15.44
Roval Alpinist on halvempi ja öbaut samassa painoluokassa. Noi Bjornit on jotain ryssien tekeleitä, jättäisin ostamatta ihan jo senkin takia.

Föhn
16.12.2023, 16.02
Ja kaikenlisäksi vielä hyvä tolppa. Sen mitä kerkesin omistaa. Meni kakaran fillariin. Ei vaimenna ihan Canyonin lamellitolpan tapaan persetärinöitä mutta kivasti kuitenkin ollakseen noinkin yksinkertainen.

nure
16.12.2023, 17.14
Aakoo, Sloveniasta lähtöisin. Pointtina kantavuuden lisäksi tuo 20mm:n offset ja 300millisenä menee lähemmäs sataa grammaa...

Aakoo
16.12.2023, 18.00
Moskovasta lähtöisin.

nure
16.12.2023, 19.29
^Tarkenna vai onko maantietoni pielessä?

Steve Baggy
16.12.2023, 19.37
Aakoo viitannee tähän

https://www.turbomad.com/collections/bjorn-setka


Björn was founded five years ago by The Bauman Moscow State Technical University graduates to create carbon bicycle components with the best performance.


Toki tuosta jää epäselväksi onko nuo perustaja ryssiä vai ei. Moskovan teknillisestä valtionyliopistosta on varmaan voinut valmistua muunkin maan kansalaisuuden omaavia. Ilmeisesti ryssiä kuitenkin
https://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?t=157444

Nikolas Ojala
16.12.2023, 22.07
Jos satulatolppaan haluaa ihan oikeasti joustoa, on olemassa jousitettuja satulatolppia. Mutta jos ei sellainen kelpaa, on myös jousitettuja satuloita. Jos ei sekään kelpaa, erilaisia jousitusratkaisuja löytyy lähempää fillarin kiekkoja.

Minulla on yhdessä pyörässä varmasti jäykkä ja joustamaton tolppa mutta sen päällä onkin jousitettu satula. Toisessa pyörässä on jousittamaton satula ja jousitettu satulatolppa.

Tuossa yksi testailee joustotolppaa: https://www.youtube.com/watch?v=qco4aIdDivk

arctic biker
16.12.2023, 23.23
https://road.cc/content/tech-news/springy-saddle-provides-unparalleled-comfort-305657

Ja lisää joustoa.

nure
17.12.2023, 09.50
^^Eipä ole ollut tarvetta kummallekkaan, ei joustavalle tolpalle eikä satulalle.

Moskovan opistot moni suomalainenkin tainnut käydä eikä heistä ryssiä tee... Mutta jos niin sitten vaan boikottiin!

Steve Baggy
17.12.2023, 11.18
Jokainenhan voi toimia parhaaksi näkemällään tavalla. Tankkaahan moni edelleen autonsakin TB:llä.

SBIAN
17.12.2023, 11.42
Pyöräilijöitä edelleen kiinnostaa jousitettusatula tolppa ja ei mikään ihme, niin moni kärsii jäykkäperäisellä pyörällä ajamisesta esim. selkävaivojensa takia ja jousitettusatula tolppa oikeasti lievittää selkävaivoja olennaisesti mutta jouston myötä joutuu luopua joidenkin mielestä uskottavasta imagosta olla oikea MTB mies ja taas joku väittää että poljinteho katoaa sen sileän tien kun tuollaisen asentaa.

Onhan noita joustosatulatolppia todella massiivisen näköisiä ja täytyy rehellisesti myöntää että myös todella ruman näköisiä ja vielä melkein kaikissa istuin siirtyy pakosta taaksepäin sen 2-3cm jolloin ajoasento jo monella rikkoontuu.

Olen testaillut lähes koko kirjon eri malleja noista tolpista, yksi asia on ollut mielessä koko ajan että kun olisin joustava satulatolppa ja siinä samassa dropper eli hissitoiminto, sitä kun tarvii maastossa ajaessa. Lisäksi toiveena oli että tolppa olisi jokseenkin fiksun näköinen ja laadukas tietenkin.

Vielä tuosta joustosta, monet vannoo että jousto pitäisi tapahtua taaksepäin niin kuin esim. Suntourin tolpassa, sanoisin että ei täysin ongelmaton sekään ole koska jousto tuntuu liian höllyvältä edes takaisin rynkyttämiseltä, mutta ei silti ihan huono, sanoisin ehtä parempi huomattavasti kuin cane creek thudbuster jota myös testasin ja se lähti kiertoon heti muutaman ajokerran jälkeen.

Parhaiten toimi USE VYBE tuo englantilainen tekele jossa jousto siis pelkästään alaspäin, laadukas ja hyvin toimiva mutta saatavuus todella heikkoa ja siinä ei tuota dropperia ole.

Asia kiinnosti niin tutkin markkinoita ja niin löysin ameriikasta PNW merkin joka tunnetaa laatu dropper tolppien valmistajana mutta ei ole niinkään tunnettu euroopassa, tuolta löyttyi tolppa jossa on sekä dropper että jousto joka toimii ilmanpaineella ja on siis säädettävissä ihan iskaripumpulla, hintakaan ei ole paha 189e kotiin tuotuna ja laatu on kohdallaa ja tolppa toimii todella loistavasti. Ajokilometrejä on takana nyt sen verran että voin todeta että tolppa toimii hyvin niin pakkasella kuin lämpimällä kelilläkin ja suosittelen hankkimaan tällaisen jossa siis ulkonäkö ei poikkea normi tolpasta ja toimintoja on sekä dropper että jousto ja tuota saa vielä joko vaijereiden sisäisellä vedolla tai ulkoisella eli sopii joka pyörään, liipaisin on ostettava erikseen.

TÄSSÄ LINKKI: https://www.pnwcomponents.eu/collections/shop-all-droppers/products/coast-suspension-dropper-post-external

nure
17.12.2023, 13.44
Jos tuote ryssistä niin puotiin saa jäädä, valmistajan perusteella sitten sanoa.

^CaneCreekin Thudbusteria joskus testasin ja aika surkea (IMO)...

Nikolas Ojala
17.12.2023, 15.32
Mitäs jos laittaisi hissitolpan ja satulan väliin sellaisen jousituslisäosan? Varmaan massaa kertyisi enemmän kuin sellaisessa tolpassa, jossa nämä toiminnot on yhdistetty samaan. Mutta olisi ainakin jotain.

nure
17.12.2023, 19.47
^Jos pakko joustoa saada niin eikös sitten jokin Brooksin perinteinen jousisatula...

JohannesP
18.12.2023, 12.33
Aakoo viitannee tähän

https://www.turbomad.com/collections/bjorn-setka


Toki tuosta jää epäselväksi onko nuo perustaja ryssiä vai ei. Moskovan teknillisestä valtionyliopistosta on varmaan voinut valmistua muunkin maan kansalaisuuden omaavia. Ilmeisesti ryssiä kuitenkin
https://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?t=157444
Ennen sotaa olivat ylpeästi venäläinen valmistaja tai ainakin toi made in Russia ja Moscow oli vahvasti näkyvissä. Sodan alkamisen jälkeen varmaan bisnes otti vähän osumaa ja jonkun ajan jälkeen tekivät someilmoituksen sodanvastaisuudesta. Vähemmän yllättäen poistettiin ja sinällään ymmärtää miksi. Maksujen kanssa saattoivat olla myös aika kusessa, kun kikkailivat pakotteiden takia joidenkin epämääräisten maksuvälittäjien kautta rajoitettujen siirtosummien kanssa. Nykyään ovat sit "slovenialaisia" ja sivuilta on siivottu pois kaikki ryssiin liittyvä. Tästä huolimatta yrityksen tiedot johti ryssälandiaan vielä ainakin vuosi sitten mikä voi tietenkin johtua ihan heistä riippumattomastakin asioista.

Kaikesta huolimatta vahvasti boikotissa ja koko sloveniahomma voi olla vain pesua päästä ryssämaineesta eroon. Muutenkin epämääräistä, että monet eurooppalaiset kaupat ovat pitäneet noita tuotteita tarjolla jopa ennen kuin pesivät toimintaansa länsimaalaiseksi. Voivat aidosti olla sodanvastaista ja ihan mielenkiintoisia tuotteita tekevät, mutta joku raja kuitenkin. Vuosia sitten ennen sotaa jopa hetken aikaa harkitsin heidän satulansa ostamista, mutta onneksi jäi ostamatta siinä sinisilmäisyyden hetkessä.

nure
18.12.2023, 20.08
Kiitos, Johannes, hyvin perusteltu. Poistetaan listalta ja jatketaan etsintää...