Näytä tavallinen näkymä : Kona Rove
Mulla on viime vuoden Rovessa alla Challengen Gravel Grinderit. Verrattuna alkuperäisiin Freedom Rydereihin ainakin pitoa löytyy hiekalla enemmän. Painoa on myös jonkin verran vähemmän (n.250g/kpl), mutta sen osuutta tuntumaan on hyvin vaikea arvioida. Challenget ovat mielestäni siitä hyvät, että keskellä oleva hyvin pieni kuvio rullaa hyvin, mutta pienemmillä paineilla reunanappulat tuovat yllättävän paljon pitoa. Nuo X'Plorit ovat varmasti myös hyvät.
EDIT: Uusien pistosuojauksesta en tiedä. Vanhempien renkaiden kanssa rikkoja ei tullut edes kokonaisia lenkkejä hiekoitussepelillä kuorrutetulla asfaltilla ajettaessa.
Kysyinpä muuten piruuttani Konalta Roven Alex CXD7 kiekkosetin speksejä, pistetäänpä tähän vastaus jos jotakuta kiinnostaa (tiedot taitaa olla pelkistä kehistä)
Hi, here’s what I have.
700C, 622X17,475g, ERD 593
Happy Trails!
maalinni
26.05.2015, 21.16
Onneks itteeni ei haittais tommoset, kun ei tota takapäätä lukkoon saa tarkotuksellakaan. Rove -13.
Sama huomio. Siksi päivitin omaani bb7:t.
Mulla on 2015 teräs Rove:ssa kahdet kiekot.
Alkuperäisissä kiekoissa on X'Plor MSO:t. Toinen setti on Mavic Aksium disk ja Continental 4season:t.
Pyörän luonne muuttuu tuntuvasi hypätessä setistä toiseen
X'Plor MSO on selvästi mukavampi, jos ajoa on enimmäkseen rouhealla pinnalla. Mielestäni rullaa myös asfaltilla yllättävän hyvin. Pistosuojauksessa X'Plor häviää 4seasoneille, lisäksi kuviointi on sellainen, että hiekoitussepeli jää kiinni. 4season on mielestäni huoleton valita maantielle ja satunaiseen hiekkatie ajoon.
Jos noista kahdesta toinen pitäisi valita, ottaisin X'Plor MSO.t.
Erittäin tyytyväinen olen pyörään ollut, edes jarrujen suhteen ei ole mitään valittamista.
Itse olen myös ollut tyytyväinen 2013 Roveen päivä päivältä enemmän.
Pyörä ollut kohta vuoden ja tänä vuonna hakenut hieman säätöjä paremmin kohdalleen. 90mm stemmi vaihtui 100mm ja käänsin ympäri jotta sai hieman tankoa ylemmäksi, samalla poistaen pari milliä korotusholkkeja. Jakkaran sain vihdoin vaihdettua alkuperäisestä Selle Italia XO:ksi. Hieman parempi tuo on kuin alkuperäinen, mutta vielä ei ole tottunut tuohon. Alkuperäisillä renkailla mennään vielä, eli WTB Freedomeilla. Oli tarkoitus tänä vuonna vaihtaa nuo, mutta päätin ajaa loppuun. Alkutalvesta sai hieman sepeliä allensa, mutta vielä ei ole tarvinnut kertaakaan vaihtaa sisuria. Pikkukiviä nuo tuppaavat keräämään runsaanlaisesti kuvioiden väliin, joita saa nyppiä tiuhaan pois.
Eilen ketjuja putsatessa huomasin isoimman eturattaan olevan huolestuttavan kulunut. Jäljistä päätellen taitaa johtua siitä, että on liikaa poljettu pienillä vaihteilla ketjun ollessa isoimmalla eturattalla? Tässä voisi laittaa pikemmin tilaukseen uuden, niin mitäs arvon foorumilaiset suosittelee. Alkuperäinen on 46T ja seuraava voisi olla pykälää pienempi. Takapakka on vielä täysin iskussa ja alkuperäisen ketjun vaihdoin 1500km kohdalla uuteen ja päätin aloittaa kahden ketjun kierron. Tällä hetkellä kilometrejä pyörällä on kertynyt vasta vajaa 1800km.
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/Tepanaattori/Foorumi/Eturatas-4116_zps036lj78c.jpg (http://s302.photobucket.com/user/Tepanaattori/media/Foorumi/Eturatas-4116_zps036lj78c.jpg.html)
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/Tepanaattori/Foorumi/Eturatas-4118_zpswjovduqj.jpg (http://s302.photobucket.com/user/Tepanaattori/media/Foorumi/Eturatas-4118_zpswjovduqj.jpg.html)
Juha Jokila
27.05.2015, 23.01
^Jos ketju pysyy rattaalla, niin ei ole mitään syytä vaihtaa ratasta. Nippa nappa sisäänajettu tollanen on ja niin kuin sanoit, edelleen kulumista voi vähentää käyttämällä enemmän suoria ketjulinjoja.
Milläs rengastuksella porukka ajelee? Onko vielä alkuperäiset Schwalbet kiinni vai onko vaihtuneet kevyempiin? Vähän nostaa kevennyskuume päätään ja tekis mieli napsaista pyörivistä massoista pois, mutten haluis alkaa miettimään reittivalintoja. Contin 4 seasonit? Vai Speedit? Speedeilläkin lähtis 300g per rengas ja tulis pari milliä lisää leveyttä...
Vastataampas omaan rengas pohdintaan.
Clementin X'plorer MSO 40 millisinä tuli alle ku tilaisuuden tullen oli tarjolla. Ei ehkä nopeimmat, mutta ainakin grammoja säästyy reilut 300g verrattuna alkuperäisiin. Kunhan tää flunssa talttuis niin pääsis kokeilemaan. Lokarit joutu ottaa kyl pois, oli sen verran ahtaat niiden kanssa eikä huvita kuunnella mitään ylimääräisiä hurinoita.
Itsellä kaks vuotta ajettu rove ja samannäköiset, ellei pahemmat hampaat isoimmassa rattaassa. Ei se pyi tai pätki niin kovaa menoa vaan.
PuffySticker
03.08.2015, 19.49
Näyttäisi viimein siltä, että olen ryhtymässä ensi perjantaina Kona Roven isännäksi. Alkavat nyt käymään vähiin kaikilla suomalaisilla jälleenmyyjillä, mutta soitin erääseen liikkeeseen ja onnistuin neuvottelemaan että pitävät varauksessa 59cm runkoa. Mietin pitkään myös 2016 Rove st:n odottamista, koska 1x11 välitys kuulostaa aika järkevältä, mutta jotenkin en vain kestänyt ajatusta hailakan mintun värisestä rungosta. Violetti miellyttää paljon enemmän, eikä toisaalta loppukesän ale-hintakaan haittaa yhtään!
Olen koeajanut kyseisen pyörän 59- ja 61-koossa. Oli nopeasti kokeillen vaikea sanoa, kumpi lopulta tuntui sopivammalta 189,5cm/94cm kokoiselle kuskille. Lienee kuitenkin viisainta välttää liian ison Roven hankkimista kun pyörän ideologiaan kai kuuluu jonkinlainen ketteryys... Toivon että pyöräni tarjoaa hauskaa ja leikkisää kyytiä. Pyöräilijänä en ole ainakaan mukavuudenhaluinen.
Vielä olisi kysymys viisaammilleni:
Pyörä tulee minulle 29erin kaveriksi, ja ainakin jonkin aikaa se tulee olemaan ainoa tasamaapyöräni, sillä suoratankoisen retkipyöräni myin keväällä ja täysiverinen maantiepyörä on pitemmän aikavälin hanke. Talvella ajan sitten taas 29eria myös kaupungissa. Mutta koska Rovella tulen varmasti ajamaan hyvin paljon asvalttilenkkejäkin, niin suositteletteko sijoittamaan toiseen kiekkopariin ja maantierenkaisiin? Toisaalta arvostan mahdollisuutta poiketa spontaanisti kuoppaisemmillekin hiekkateille tai urbaaniympäristöön kikkailemaan, toisaalta olisi joskus kiva vähän randoilla ja kokeilla sitä kautta omia rajojaan.
Multaa, havua, nirhamia.
One+1/Tapatalk.
Minulla on 59 cm alumiini rove, joka on tuntunut ihan riittävän kokoiselta. Omat mitat: pituus 192 cm ja jalan sisämitta 94 cm. Minulla on ohjaustanko niin yläällä kuin sen saa. Ajoasento on toki aika pysty yläotteella ajaessa mutta pystympähän sitten oikeasti käyttämään myös alaotetta vähän pitempiäkin aikoja.
Olen päätynyt käyttämään rovea käytännössä maantiepyöränä ja kilometrejä on kertynyt neljässä kuukaudessa 2200. Tämä on minulle paljon, koska aikasemmin polkupyörä on ollut minulle vain satunnaisesti käytetty hyötyajoneuvo. Rovessa ei ole ollut mitään vikaa, joka ei olisi perushuollolla korjaantunut. Renkaat olen vaihtanut continentalin 4 seasoneihin. Alkuperäiset vannenauhat eivät kestäneet yli 6 baarin painetta vaan sisäkumit tulivat niistä läpi. Asia korjaantui vaihtamalla kestävämmät vannenauhat.
Juha Jokila
03.08.2015, 21.22
^^Eiköhän pyörällä ensin kannata ajaa muutama tonni ja sitten vasta alkaa pohtia onko tarvetta päästä 1-2 km kauemmas per tunti ja huvittaako alkaa varoa jokaista sepelinkiveä. Siinäkin tapauksessa että oikeasti haluaa ohuemmat kumit, niin niitä voi aluksi käyttää alkuperäisillä vanteilla ja jos ei vieläkään kaduta niin sitten hommaa ne toiset kiekot ja siirtää kumit niille.
Eihän noita kapeampia renkaita toki millään järkiperusteilla ole alle vaihdettu. Halusin kokeilla, mikä vaikutus maantierenkailla on rullaavuuteen/ajotuntumaan, kun en ole maantiepyörällä edes koskaan ajanut. Ajoin ensimmäiset n. 800 km vakiorenkailla. Sepeliä ei ole tarvinnut varoa. Vararengas on mukana ja noutoapuakin löytyy, jos jää tien päälle. Rengasrikkoja ei ole sattunut tien päällä. Sinänsä järkevintähän olisi ollut vain ajella vanhalla kolmivaihteisella pappapyörälläni, koska kyllähän silläkin kunto kasvaa jne.
Ensi kaudelle on suunnitelmissa hankkia maantiepyörä, jolloin rove jää soratie- ja asiointipyöräksi. Syksyn ja talven tullen roveen vaihtuvat toki takaisin alkuperäiset renkaat tai ehkä jopa nastarenkaat. Olisiko suosituksia?
PuffySticker
03.08.2015, 22.23
Kiitos kommenteista Jokila & sil.
Jokilan kommentti kapean kumin järkevyydestä siis koski selkeästi omaa kysymystäni, eikä kai ollut tarkoitettu sil:n rengasvalintoja kyseenalaistamaan. Saattaa olla etten minäkään vielä kiirehdi 2-kiekkoja ostamaan.
Mukava kuulla että 59cm runko on tuntunut hyvältä kuskille joka on noin samoissa mitoissa.
Multaa, havua, nirhamia.
One+1/Tapatalk.
Juha Jokila
03.08.2015, 23.19
Eihän noita kapeampia renkaita toki millään järkiperusteilla ole alle vaihdettu. Halusin kokeilla, mikä vaikutus maantierenkailla on rullaavuuteen/ajotuntumaan, kun en ole maantiepyörällä edes koskaan ajanut.
Mää kyllä vastasin tolle Puffylle, mutta siis saahan sitä kaikkea kokeilla. Niin määkin halusin kokeilla miltä maantiepyörä tuntuu ja tilasin aikanaan Canyonin kokeilematta. Tiepyöräily oli niin tylsää hommaa, että pyörä pölyttyy nyt varastossa ja haaveilen jostain Roven tapaisesta, joka käy nopeasta retkipyörästä ja kestää ajaa myös sepelissä yms. väärinkäyttöä.
Mulla nyt Rovella takana reilu 1000km, josta n. 650km fillariretkeä teltan ja sivulaukkujen ym. kanssa. Tosi tyytyväinen olen kaikin puolin, taipuu katupyöräilystä kivisten kinttupolkujen kautta mainiosti myös retkipyöräksi.
Sopivaa etutarakkaa en löytänyt tohon haarukkaan (en tosin ehtinyt paljon tutkiakaan) ja pykälää tai kahta pienemmän pienimmän vaihteen voisin ottaa jyrkimpiin (metsä)mäkiin, mut muuten en vaihtaisi tällä kokemuksella mitään. 5/5 ostaisin uudestaan.
Niin ja renkaina alkuperäiset X'Plor MSO:t.
Ulkorengas
04.08.2015, 07.36
Eihän noita kapeampia renkaita toki millään järkiperusteilla ole alle vaihdettu. Halusin kokeilla, mikä vaikutus maantierenkailla on rullaavuuteen/ajotuntumaan, kun en ole maantiepyörällä edes koskaan ajanut. Ajoin ensimmäiset n. 800 km vakiorenkailla.
Millainen vaikutus renkaiden vaihdolla oli? Ilmeisesti vaihdoit vain renkaat, et kiekkoja.
PuffyStickerin kysymykseen kommenttina, että Roven kiekot jarruineen ja rataspakkoineen ilman renkaita painaa 1300 + 1860 = 3160 g. Olisiko tuossa kohtuubudjetilla (jos tässä yhteydessä sellaisesta voi puhua) kilon kevennyspotentiaali, jos laskee kapeampien renkaiden vaikutuksen mukaan. Eiköhän se kiihdytyksissä ja nousuissa tunnu, mutta keskinopeudessa veikkaan eron jäävän merkityksettömäksi, ellei kilpaa aja tai koita pysyä porukkalenkillä itselle ehkä turhankin vauhdikkaan ryhmän mukana. On tietysti makuasia, mutta itse arvostan enemmän ajettavuuden säilymistä mukavana ja turvallisen tuntuisena huonokuntoisillakin päällysteillä, joten 35-40 mm renkaat on mielestäni hyvä valinta tuohon pyörään. Ohjaustangon lasku tai vienti eteenpäin voisi olla kustannustehokas ratkaisu, jos nopeuden kymmenysten parannuksia pitää välineitä viilaamalla hakea.
Itsellä jätin ekan syksyn jälkeen orkkiskiekot varalle/nastakiekoiksi. Tilalle wtb frequency i23 kehät ja x9 navat (eteen toinenki myös dynamolla). Mun mielestä ajettavuus parani kertaheitolla. Lisää ilmatilaa, pehmeämpi ajettavuus, rullaavuus ja ketteryys parani maastossa, kun etupäässä pystyy helpommin nostamaan. Näillä ja 37mm Vittoria voyager hypererillä ajoin myös parit brevetit ja työmatkaa reippaasti ja yllättävän vauhdikkaasti. Nyt alla on maastokärpäsen puraisusta kestosuosikit maxxis mud wrestlerit, koska lähimaasto on aika irtohiekkaista "dyyniä". Orkkiskumit clement x'plor mso:t on kuitenkin hyvät jokapaikan höylät ja mitä parhaimmat hiekkatieajoon. Omien kokemusten perusteella voin suositella kiekkojen vaihtoa ja jättää orkkiskiekot talven treeneihin. Ovat myös mielestäni hieman kapeat..
Lähetetty minun C6603 laitteesta Tapatalkilla
PuffyStickerin kysymykseen kommenttina, että Roven kiekot jarruineen ja rataspakkoineen ilman renkaita painaa 1300 + 1860 = 3160
Hmm, speksien mukaan kasetti ja jarrulevyt painavat yhteensä n. 600 grammaa. Missaanko nyt jotain vai onko ton kiekkosetin nimellispaino siis oikeasti n. 2.5 kiloa? Jos noin on oikeasti ja n. 300 eurolla voisi saada n. 1700g 29" XC-kiekot niin tuotatuota...
Aika pataraudasta noi on kyllä tehty, kestävät luultavasti mutta "aero" profiilin (hyvä mudassa) takia painoa tulee kehille paljon. Kapeatkin ovat. Ja navatkaa ny mitää hipo-tasoa ole..
Edit. Uudessa sutra ltdssä taisi olla hyvät wtb frequency i23 kehät, samoin kuin itse olin vaihtanut
Lähetetty minun C6603 laitteesta Tapatalkilla
Oliskohan näissä mitään sudenkuoppia, painoa väittäisi olevan 1600g:
http://www.rczbikeshop.com/default/rcz-2016-wheelset-race-ztr-crest-29-dt-comp-disc-6-bolts-9-15x100mm-9x135mm-black-black-black-black.html
Millainen vaikutus renkaiden vaihdolla oli? Ilmeisesti vaihdoit vain renkaat, et kiekkoja.
Joo, vaihdoin pelkästään ulkorenkaat 28 mm 4 season renkaisiin (rengaspaine yleensä suosituksen mukainen 6,5 bar tai vähän yli). Pyöräni on siis alumiinirunkoinen roven edullisempi versio. Alkuperäiset renkaat ovat 35 mm schwalben road plus (rengaspaine yleensä 5 bar). Kyllä pyörän rullaavuus parani, niin että sen ihan selvästi huomaa. Ajonopeuden paranemista on tietysti vaikea arvioda mutta tuo mainittu 1-2 km/h on varmaankin lähellä totuutta. Road plus renkailla ajomukavuus huonolla asfaltilla oli toki parempi.
Minulla on teräs Rovessa kahdet kiekot ja täytyy sanoa, että kiekkoparin vaihdolla kevyempään ja rullaavampaan rengastukseen on melkoinen vaikutus, jos pyörän luonteen haluaa helposti vaihtaa enemmän maantiepyörän suuntaan.
Toinen etuhan tuosta on se, että maantiekäyttöön saa tällöin vaihdettua tiheämmät välitykset, kuin mitä alkuperäinen 11-32 tarjoaa.
Ketjureaktio
05.08.2015, 12.25
kevyemmillä ja eloisammilla renkailla & kevyemmillä kiekoilla loihtii aika massiivisen eron ajotuntumaan, siitä en osaa sanoa sitten että mikä on vaikutus keskinopeuksiin.
Viimeisen lomaviikon kunniaksi ajattelin oikein huoltaa pyörää ajankuluksi kunnolla. Mutta eikös tämän ohjauslaakerin kuuluisi sormin lähteä irti? Tuntuu olevan ylä- ja alalaakeri varsin napakasti kiinni. Kyseessä 2013 Rove ja interwebbi näyttäisi headsetin olevan FSA ZST No.11AGY.
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/Tepanaattori/Foorumi/DSC_5117_zpsqshfzapy.jpg (http://s302.photobucket.com/user/Tepanaattori/media/Foorumi/DSC_5117_zpsqshfzapy.jpg.html)
Selvis tuokin laakeri homma pienellä näperryksellä. Tuo vihertävän keltainen tiiviste piti kaivaa pienellä terävällä piikillä pois urasta, niin sitten laakerin sai sormin kaivettua esiin. Aiemmin aamulla purin Trek X-Caliber 7:sta ohjainlaakerin, mutta vaikka siinäkin oli semi-integroitu, niin siitä oli kuitenkin laakerit nopeammin pois otettavissa. Ei ollut tuon tyylistä tiivistettä. Eipä ollut paha rasti näin ensikertalaiselle ohjainlaakerin huoltotoimenpide :)
Ulkorengas
06.08.2015, 10.42
Toinen etuhan tuosta on se, että maantiekäyttöön saa tällöin vaihdettua tiheämmät välitykset, kuin mitä alkuperäinen 11-32 tarjoaa.
Makuasia, mutta minusta maantiellä ei vakiota tiheämpiä välityksiä tarvita. Eri asia on sitten, kun mennään maastoon tai noustaan kauppamatkalla jyrkkää mäkeä 10 litraa maitoa pyörälaukuissa. Rovessahan ykkösen välitys on hiukan tiheämpi kuin krossareissa yleensä.
Juha Jokila
06.08.2015, 18.45
Makuasia, mutta minusta maantiellä ei vakiota tiheämpiä välityksiä tarvita. Eri asia on sitten, kun mennään maastoon tai noustaan kauppamatkalla jyrkkää mäkeä 10 litraa maitoa pyörälaukuissa. Rovessahan ykkösen välitys on hiukan tiheämpi kuin krossareissa yleensä.
Tämä nyt menee vähän vaikeaksi ymmärtää, mutta tiheillä välityksillä kait yleensä tarkoitetaan, että eri vaihteiden välillä on vain vähäinen ero, eli takapakassa käytännössä eri lehdet on yhden piikin eroilla. Esim. 11-12-13-14-15-16-17-18-19-21-23.
pikku-mihkali
06.08.2015, 19.42
Miten Rovessa on "ykkösen välitys hiukan tiheämpi".
Ulkorengas
07.08.2015, 07.32
Rovessa on edessä 36/46 ja takana 11-32. Tavanomainen ratastus krossareissa on 36/46 ja 11-28, joten tavanomaisen 1,29 välityksen sijaan Rove tarjoaa 1,13 välitystä ykkösvaihteella.
Juhan kommenttin totean, että tarkoitin nimenomaan absoluuttista välitystä, en eri vaihteiden välitysten porrastusta. Tiedä sitten, mikä on oikea tapa ilmaista asia.
pikku-mihkali
07.08.2015, 07.58
Yleensä taidetaan käyttää adjektiiveja "harva" ja "tiheä" kuvaamaan välityksen keskinäisiä eroja jolloin tiheä on esim. 11-23 ja harva 12-32 takapakka. Välityksien absoluuttisesta yksittäisestä arvosta käytettäneen adjektiiveja "lyhyt" tai "pitkä".
https://fi.m.wiktionary.org/wiki/tihe%C3%A4
"sellainen, jossa yksittäiset oliot ovat tavallista lähempänä toisiaan"
Vain 2013 Rovessa on 36/46 kammet, uudemmissa on 34/48. Sen mitä jälkimmäisillä on nyt tullut ajettua tulee kyllä mieleen että toi vanha setup voisi olla parempi, 14 hampaan hyppy vaihtaessa on turhan iso tällaisessa pyörässä. Toisaalta nyt on vahva tunne siitä että voittajaratkaisu on 1x10 38t tai 40t NW:lla
maalinni
07.08.2015, 11.25
Välityksien absoluuttisesta yksittäisestä arvosta käytettäneen adjektiiveja "lyhyt" tai "pitkä".
Miten olisi 'kevyt' ja 'raskas'?
Vain 2013 Rovessa on 36/46 kammet, uudemmissa on 34/48. Sen mitä jälkimmäisillä on nyt tullut ajettua tulee kyllä mieleen että toi vanha setup voisi olla parempi, 14 hampaan hyppy vaihtaessa on turhan iso tällaisessa pyörässä. Toisaalta nyt on vahva tunne siitä että voittajaratkaisu on 1x10 38t tai 40t NW:lla
Myös 2014 mallissa on 36/46. Aika vähän tuota pienempää tuntuu tarvitsevan, 90 % ajosta menee isommalla, lähinnä isommissa ylämäissä tarvitsee pienempää. Toisaalta rauhallisemmassa ajossa pelkkä pienempi ratas taitaa riittää pitkälle.
Onko kukaan muuten kaivannut vielä kevyempää välitystä? Sellaista toki hyvin harvoin tarvitsee, mutta mielessä on käynyt 11-36 pakka taakse, vaihtaja sen taitaisi hyväksyä, kun maastovaihtaja on? Toki 1:1 alkaa pito loppua muualla kuin asfaltilla... Yksin ajaessa eivät suuremmat hyppäykset vaihteiden välillä haittaa kovin paljoa. Jonkun mielestä toisaalta 36:28 välityksellä pääsee kaikki tarvittavat paikat :)
Vain 2013 Rovessa on 36/46 kammet, uudemmissa on 34/48. Sen mitä jälkimmäisillä on nyt tullut ajettua tulee kyllä mieleen että toi vanha setup voisi olla parempi, 14 hampaan hyppy vaihtaessa on turhan iso tällaisessa pyörässä. Toisaalta nyt on vahva tunne siitä että voittajaratkaisu on 1x10 38t tai 40t NW:llaMulla on 38t:llä 1x8 Rove AL:ssä. Ihan hyvin toimii työmatka-ajossa, paitsi että Claris ei pidä ketjuja ihan riittävän tiukalla ja tänään aamulla ylämäessä hyppäsi ketjurattaalta vaihdettaessa.
Myös 2014 mallissa on 36/46. Aika vähän tuota pienempää tuntuu tarvitsevan, 90 % ajosta menee isommalla, lähinnä isommissa ylämäissä tarvitsee pienempää. Toisaalta rauhallisemmassa ajossa pelkkä pienempi ratas taitaa riittää pitkälle.
Onko kukaan muuten kaivannut vielä kevyempää välitystä? Sellaista toki hyvin harvoin tarvitsee, mutta mielessä on käynyt 11-36 pakka taakse, vaihtaja sen taitaisi hyväksyä, kun maastovaihtaja on? Toki 1:1 alkaa pito loppua muualla kuin asfaltilla... Yksin ajaessa eivät suuremmat hyppäykset vaihteiden välillä haittaa kovin paljoa. Jonkun mielestä toisaalta 36:28 välityksellä pääsee kaikki tarvittavat paikat :)
Mulla on ehkä 2015-mallinen Rove Al, ostettu viime marraskuussa. Siinä on 34/50 eturattaat, mutta iso ratas saisi olla paria hammasta pienempi minun ajoihini.
Ketjureaktio
10.08.2015, 11.46
Mulla on ehkä 2015-mallinen Rove Al, ostettu viime marraskuussa. Siinä on 34/50 eturattaat, mutta iso ratas saisi olla paria hammasta pienempi minun ajoihini.
46t on aika tavallinen cycloissa. Itselläni se toimi hienosti eikä tarvinnut juuri siltikään takapakan kahta pienintä ratasta käyttää. Tsekkaa vaikka TA Specialities:in rattaat joita sai jommasta kummasta saksankaupasta (tietenkin bike-d... tai bike-c...)
Ulkorengas
10.08.2015, 12.49
11-36 voisi olla kokeilemisen arvoinen 36/46 parina. Toisaalta takana riittäisi hiukan isompikin pienin ratas, suurinta vaihdetta käytän vain isoimmissa alamäissä, eikä niissä pykälää tai kahta pienemmän vaihteen käyttö keskinopeuteen vaikuta yhtää mitään.
Pyörän välitykset ovat tietysti makuasioita, ja niiden toimivuus riippuu paljon maaston profiilista, sekä siitä miten paljon tehoja löytyy ja millä kadenssilla tykkää ajaa.
Itse olen tässä päätynyt ratkaisuun, että maantiekäytössä takana on 12-27, jolloin eniten käytettyjen vaihteiden välillä on pienempi ero (eli on tiheä välitys).
Mielestäni 11-32 toimii taas mainiosti metsäteillä vaihtelevassa maastossa.
2016 Rove st m/l ollut muutaman päivän tässä räpellettävänä. Melkoinen ankkuri, 11,3kg sylissä roikotettuna henkilövaa'alla ajokunnossa, mut kyyti epätasaisella on mukavaa verrattuna Tricrossiin. Jonkin verran paino on tainnut kuitenkin pudota aiemmista vuosista?
Ajoasento kaupasta haettuna oli aika mielenkiintoinen: 145mm headtuben lisänä 40mm spacer-pino ja 80mm stemmi +6 asteen kulmassa. Vaikka toptube on vanhaan pyörään verrattuna 1,5cm pidempi, niin ajoasento oli paljon lyhyempi. Tänään taisin saada ajoasennon suht kohdilleen: 100mm stemmi -6 astetta ja 20mm alempana. Ehkä haarukasta uskaltaisi jo näillä testailuilla pari senttiä pätkäistä, niin ei näyttäisi niin koomiselta.
Rival 1 -vaihteet tuntuu ihan hyvältä, mutta niin tuntuu mun mielestä 1x9 Aliviokin. En tiedä miten välitykset (40 edessä ja 11-36 takana) riittää reissaamisessa, mutta voihan tuohon laittaa pienempää eturatasta. Harkitsin myös Sutraa, mutta ajattelin Roven olevan hauskempi siinä käytössä, mitä suurin osa ajeluistani on.
Huomasin eilisen lenkin jälkeen, että molempien kiekkojen sisältä kuuluu sellaista ääntä, että sisällä olisi jotain irtonaista. Kiekot ovat malliltaan Alex cxd6. Samat oli ainakin 2015 mallin Jake The Snakessa. Ääni kuuluu hiljaisemmassa pyörityksessä, kovemmassa hiljenee.
Luin jostain, että Mavicin kehissä on aika usein kuvatun kaltaista ongelmaa. Hitsisauman jäljiltä kehän sisään jää jotain, joka sitten ryskätessä lopulta irtoaa ja rohisee hiljaisessa pyörityksessä. Jos ongelma on sama kuin Maviceissa, niin möykkyjen sorkkiminen ulos on kai aika työläs homma. Toinen käytetty ratkaisu on estää möykyn liike liimalla tai vastaavalla.
Voikohan äänelle olla jokin muukin syy, josta pitäisi huolestua enemmän?
Jatkan yksinpuhelua. Vanteiden sisältä tipahti venttiilirei'istä pienet, litteät, pyöreät metallipalat, kun aikani ravistelin. Toivottavasti noita ei ole enempää odottelemassa irtoamista. Varmaan kyllä harmittomia, eikä niitä ajaessa kuule.
Nyt on ollut käytännössä kaikki osat irrotettuna keskiötä lukuunottamatta. Renkaat paljastuivat kaikkein halvimmiksi x'plor usheiksi, eli vaijerikyljet. Aika köykäiset silti ja ehkä helpoin asennettava mihin olen törmännyt.
Rival 1 -takavaihtajan kanssa oli aiemmin vähän ongelmia. Luovutushuollon jäljiltä säädöt eivät tuntuneet olevan ihan kohdillaan, niin ajattelin katsoa kaikki säädöt perinpohjaisesti. Barrel adjusteria oli kiristetty omituisen monta kierrosta. Löysäsin sen. Rajoitinruuveista ei näe mistään, että kumpi on kumpi (selvisi force 1:n nettimanuaalista). Lisäksi kummastakaan ei näyttänyt tapahtuvan yhtään mitään. Toinen ruuvi on myös niin hankalassa paikassa, että sitä on vaikea säätää useimmilla työkaluilla. Päädyin ottamaan ketjun irti ja liikuttelin vaihtajaa käsin, jotta sain selville, missä rajoittimien säädöt ottavat vastaan. Ne molemmat olivat totaalisesti pielessä, vaihtaja liikkui molempiin suuntiin aivan liikaa. Säädin ne suunnilleen kohdalleen, ketju takaisin, uusi säätö. B-screw oli toki myös säätämättä. Jännä, että vaihteet toimivat niinkin hyvin, mutta nyt ne tuntuvat selkeästi paremmilta.
Oma Surly LHT on tullut siihen tilanteeseen, että pyörän retkikuntoon saattaminen tulee vain muutaman sata euroa halvemmaksi kuin Hi5biken Rove AL (450€ vs. 699€).
Onko kukaan vielä ehtinyt lastata pyörää täyteen ja ajellut enemmänkin täyskuormalla (eli laukut edessä ja takana, tavaraa reilusti)? Jos vielä olisi vertailukokemusta sekä LHT:stä että Rove AL:stä, niin kuulisin niitäkin mielipiteitä mielelläni.
Vertailukokemusta minulla on vain Hobby Hallin Sardaan mutta ajelin viikon reissun lapissa noin 20 (ehkä) kilon varustuksella (eli teltat sun muut muka-omavaraisuudet) mutta vain bilteman isoimmat loosterit takana, ei mitään edessä. En nähnyt asiassa mitään rutisemista mutta en minä usein rutisekaan jos pyörä vain eteenpäin menee ja osat pysyvät paikoillaan. Rove AL:ssä kaikki osat olivat vakiota.
Oulunjulli
19.09.2015, 21.10
Taas pyöräilyssä jännän äärellä kun eilen hain Suvalasta rauta-roven, sattu vissiin liian kova myyjä kohdalle.
Eka kippurasarvi mulle ikinä. Onhan tuo Muklukin jälkeen liukasliikkeinen ja täysjäykän alu-scandaaliin verrattuna todella pehmeää kyytiä.
Pituutta 183cm ja pyörä 56cm. Alkutuntumana luulin että ahdasta tulee, mutta kylläpä olisi tainnut isommalla tulla selkä kipeäksi kun tässäkin sai pienen lenkin jälkeen alkaa säätämään ohjaamoa takaisin tiiviimmäksi/pystymmäksi.
Lokareille ei oikein ole tilaa edessä noilla renkailla, se oli se mukamas tekosyy tälle hankinnalle ja ähräsin ne kiinni pariksi tunniksi. Rumatkin.
Ulkorengas
19.09.2015, 21.20
Onko tuo vuosimallia 2015 vai 2016 eli onko renkaat 40 vai 35 mm?
Oulunjulli
19.09.2015, 21.58
^2015 tämä. Kyyläilin vaivihkaa sen 2016 mallin kuvia enkä oikein innostunut väristä enkä 1x11 rattaista vaikka se olisikin muodikasta. Rengaskoon muutosta en huomannutkaan. Jemmassa kyllä on kaitaisempaakin kumia ja niillä olisi kyllä saanut lokareille tilaa.
lastumaki
19.09.2015, 22.39
Laitoin tänään Roveen alle Vittoria Voyager Hyper Reflexit 37 mm. Vaikuttivat ainakin sadekelillä ihan päteville maantiellä ja lokoreita sai säätää "kireämmälle" alkuperäisten renkaiden jälkeen. Kesä meni Contin Cyclocross Speedeillä, jotka olivat myös hyvät renkaat.
Mitkäs ovat leveimmät renkaat, jotka olette onnistuneesti sovittaneet Roveen alle? Taakse ei varmaan kovin paljon yli 40-millistä mahdu, mites eteen?
Halusin tehdä monstercrossin, mutta 2,2 tuumasta en saanu päälle venytettyä. Varmaan vanteen leveys tulee esteeks.
Mitkäs ovat leveimmät renkaat, jotka olette onnistuneesti sovittaneet Roveen alle? Taakse ei varmaan kovin paljon yli 40-millistä mahdu, mites eteen?
27.5x2.25:
https://onedrive.live.com/redir?resid=1E7854E878D17891!58640&authkey=!ABGxevon62b371Y&v=3&ithint=photo%2cjpg
^ No nyt on komiata!! :cool:
Tuo kumi oli siis tönärillä mitattuna 58mm leveä sivunappuloista ja juuri ja juuri mahtui. Ulkohalkaisija on hyvin lähellä 700x38C kokoa
Taakse voisi ehkä tuurilla mahtua jokin 27.5x2.0, ei vaan ole valitettavasti mahkuja testata.
Ulkorengas
06.11.2015, 17.04
Mikä rengas tuossa takana on?
Jami2003
06.11.2015, 17.08
On kyllä komia. Harmi että omassa Rovessa on pysyvästi asennettuna lokasuojat jotka rajoittaa aika tehokkaasti renkaan kokoa eikä viitsi oikein lokareita poiskaan ottaa kun on nimenomaan rospuutto- ja vesikelien pyörä.
paternoster
06.11.2015, 17.26
No nyt onkin aikas räyhäkkään oloinen rengastus. Tuo takanen on oletettavasti tuon 2015 mallin vakiorengastuksena tuleva Clement xplor mso 700x40. Aivan käypänen kumi mielestäni, miinuksena tuon keskiosan pienen pienten nappuloiden kyky "imaista" hiekoitussepelin kipaleita ja vastaavia pieniä teräviä kiviä väleihinsä. Viimeistään päällysteelle siirryttäessä nämä sitten mielellään keskeyttävät matkanteon.
Viime talvena alla oli 45c w240 "nokialaiset" lokareiden kanssa.. Liikaa kuratilaa ei kuitenkaan ollut.
Kona Rove AL olisi tarkoitus ostaa mutta koko mietityttää, pituuteni ovat 183/88 cm, joten onko oikea koko M/L(54cm) vai L(57cm)? Tarkoitus olisi koulumatkaa sillä mennä (7km) ja ajella vähän siellä sun täällä, en haluaisi pyörän olevan rajoittavana tekijänä liikkuessani ympäri Tamperetta. Mikähän jalka tuohon passaisi parhaiten?
Noista menisi luultavasti kumpi tahansa. Pienemmällä ei luultavasti jäisi enää montaa senttiä satulatolpalle nostovaraa, mutta luulisin sen riittävän. Itse olen pari senttiä lyhempi, ja pari vuotta vanha koon 56 Rove on juuri sopiva. Satulatolpassa on muistaakseni 7 cm vielä varaa. Tämän vuoden mallissa onkin näköjään hieman eri mitoitus. Käy kysymässä Pyörähuolto M&M:stä, jos heillä olisi uudesta mallista jompi kumpi koko liikkeessä niin pääsisi itse pohtimaan. Noissahan ei reach-mitassa ole kuin 4 mm eroa, mutta 54 on selkeästi matalampi. Konan omat suositukset näyttäisivät kallistuvan tuohon isompaan kokoon. Se voisi ehkä olla parempi, ellei korkeahko ajoasento häiritse (kaupunkiajossa tuskin häiritsee). Makuasioita nämä kuitenkin ovat.
Soitin Pyörähuolto M&M:lle ja vain XL kokoa löytyy, kuulemma jossain välissä ensikuuta pitäisi tulla muitakin kokoja. Olisi kyllä mukava saada nyt jo pyörä tilaukseen.
EDIT: Tosiaankin tämä Rove AL olisi ensimmäinen kunnon pyörä, viimesimpien pyörieni joukosta löytyy 10-vuotiaiden maastopyörä, 20v vaihteeton miesten pyörä ja tämän hetkinen mummopyörä. Vähän kun Kona Dew Plus:n vm. 2015 ja Rove AL:n vm. 2016 geometrioita vertailin niin jos aijemmin olin ajatellut kokoa 56cm Dew Plus:lle niin luultavasti tuo Rove AL:n (L)57cm on hyvä. Saako tuollaiseen pyörään ihan normaalin jalan asennettua jotenkin, muistan johonkin pyörään jonkinmoisen pistäneeni.
Polkimethat tuohon varmaan pitäisi myös ostaa, hydridejä olen ajatellut, kerran päässyt ajamaan vuoristossa lukkopolkimisella maastopyörällä ja olihan se nannaa. Mitkähän voisivat olla hyvät, SHIMANO PD-T420? Kuinkakohan liukkaat nuo ovat talvella?
Dew:ssa on suora tanko, joten hieman erilainen ajoasento siinä tulisi joka tapauksessa. Todennäköisesti kumpi vain koko menisi, jos ei ole ennestään tottumuksia/mieltymyksiä. 1-2 cm tuota saa vielä stemmiä vaihtamalla säädettyä. Vakioasetuksillahan noissa ei ohjaamon pituudessa ole kuin 4 mm eroa, isompi on vain 2 cm korkeampi. Konan omat suositukset näyttäisivät tosiaan kallistuvan tuohon L-kokoon.
Jalasta en tiedä, mutta eikös niitäkin ole malleja, jotka saa kiinnitettyä takakolmion alaputkeen? Noista kombipolkimista kokemusta on Shimanon malleista A-530 ja M-324, joista mielestäni paremmat ovat nuo jälkimmäiset. Eräässä pyöräliikkeessä sanottiin niiden olevan rakenteellisesti heikommat, mutta nimenomaan pidon takia mielestäni paljon käytännöllisemmät. Varsinkin talvikäytössä olisi hyvä, että polkimissa olisi edes jonkinlaiset piikit.
Tuolla inseamilla varmaan suosittaisin isompaa, jos testaamaan ei pääse.
Itellä Rove st koossa m/l ja pituutta 179/82. Satulatolppaa pari nyrkillistä ja ohjaamon saa reilusti satulaa alemmas. Vaikka tää on aiempaa pyörääni isompi, niin ei tunnu liian isolta. Tästäkin piti vaihtaa stemmi pidempään. Pienempi ois varmaan ketterämpi, mutta ei tämäkään kömpelö ole.
Tällä hetkellä Rove on tallin ainoa droppitankoinen ja maantiekelpoinen pyörä, joten sillä tulee ajettua myös satunnaiset maantielenkit. Pelkkää maantietä tulee ajettua kuitenkin niin vähän, etten viitsi uutta pyörää vain sitä varten ostaa, mutta mietin, saisiko Roven taipumaan vielä paremmin maantielle kevyemmillä kiekoilla ja renkailla ja mahdollisesti hiilarikeulalla? Onko kukaan vaihtanut Roveen hiilarikeulaa? Onko sellainen tuonut tai voisiko tuoda jotain etuja? Onko painonsäästö suurin/ainoa hyöty?
Mulla on inseam myös 88 ja alla on ollut työmatkapyöränä viimevuotinen (marraskuussa 2014 ostettu) 53cm kokoinen Rove AL. Satulatolpassa on nostovaraa vielä useampi sentti.
Roveen saa suoraan kiinni Jake-malliston hiilarikeulan, kysellä voi vaikkapa turun bikeshopista josta jo kertaalleen meinasin itse ostaa krossiajoa silmällä pitäen (olisko ollu jotain 250e nurkilla) , mutta tuli tärkeimpiä kohteita.
Edit: kyllähän se keula on jäykempi ja keveämpi, taitaa olla hieman jyrkemmällä kulmallakin. Joten herkempi ajaa, mutta tuskin yhtään mukavampi.
Tosin ei Roven oma teräskeulakaan mikään erityisen mukava ole, kun ainevahvuudet ovat levyjarrun takia aika isot.
Lisää kysymyksiä keventelyyn liittyen, kannattaako 1700-1800 gramman kiekkosettejä katsella, vai pitäisikö olla vielä kevyempiä, että eron huomaa? Tuon painoisia saisi vielä järkevällä hinnalla. Tuolla aiemmin oli arvioitu ensiasennuskiekot 2,5kg painoisiksi, siihen nähden tuossa olisi jo eroa. Renkaat toki vielä lisäksi. 28mm 4seasoneilla menee varmaan hiekkatiepätkätkin?
Marsusram
08.03.2016, 00.17
Roveen saa suoraan kiinni Jake-malliston hiilarikeulan, kysellä voi vaikkapa turun bikeshopista josta jo kertaalleen meinasin itse ostaa krossiajoa silmällä pitäen (olisko ollu jotain 250e nurkilla) , mutta tuli tärkeimpiä kohteita.
Edit: kyllähän se keula on jäykempi ja keveämpi, taitaa olla hieman jyrkemmällä kulmallakin. Joten herkempi ajaa, mutta tuskin yhtään mukavampi.
Tosin ei Roven oma teräskeulakaan mikään erityisen mukava ole, kun ainevahvuudet ovat levyjarrun takia aika isot.
Uudet Konan hiilarikeulat ovat ilmeisesti kaikki tapered -ohjainputkella.
Jaket: Kona Full Carbon CX Race Disc
Esatto, Roadhouse: Kona Carbon Road Disc
Ainakin vanha Honky Inc hiilarikeula (Kona Carbon Disc Race) on mukava ajella, nielee tärinät mallikkaasti.
Lisää kysymyksiä keventelyyn liittyen, kannattaako 1700-1800 gramman kiekkosettejä katsella, vai pitäisikö olla vielä kevyempiä, että eron huomaa? Tuon painoisia saisi vielä järkevällä hinnalla. Tuolla aiemmin oli arvioitu ensiasennuskiekot 2,5kg painoisiksi, siihen nähden tuossa olisi jo eroa. Renkaat toki vielä lisäksi. 28mm 4seasoneilla menee varmaan hiekkatiepätkätkin?
Kyllä sen huomaa. Mää kasasin krossikiekot/brevet kiekot SRAM X9 navoilla ja wtb frequency i23 kehistä / toiset kevyimmillä superstarin navoilla ja i19 kehillä ovat vielä kaverin autotallissa venaamasa pinnoja.
Eron huomasi kyllä, toikaa setti mitään varsinaista keventely osaa ole, mutta kivat hintalaatu suhteeltaan. Punninnut en ole, mutta varmaan tuolla 1800g uskaltaa luvata.
Ps. Pacentin cl25 kehät on myös kehuttuja ja vastaavat.
Sent from my C6603 using Tapatalk
Amatöörin kysymys, mutta mitä tulee ottaa huomioon, jos tähän Kona Rove St 2016 malliin vaihtaa kevyemmät kiekot? Eli lähinnä millaiset pitää olla, että sopii haarukkaan ja runkoon? Miten sitten tuon eturattaan vaihtaminen, onko siinä jotain rajoittavia tekijöitä? Lähinnä, jos kokee tuon vakiorattaan epäsopivaksi omaan ajoon.
Sopisiko esim nämä kiekot?
https://www.bike-components.de/de/DT-Swiss/R-32-SPLINE-DB-Road-Disc-Laufradsatz-Modell-2016-p45613/
Ulkorengas
19.03.2016, 19.06
En osaa noihin täsmällisesti vastata, mutta ihan mielenkiinnosta kysyn, mikä saa ostamaan 1300 euron pyörän, johon pitäisi vaihtaa heti alkuunsa 400 euron osat? Eikö alta 1700 eurolla (ovh lähes 2000 €) saa riittävän hyvää pyörää, kenties vielä sopivilla välityksillä?
noniinno
19.03.2016, 19.22
Kiekot on noissa edullisissa ja keskihintaisissa pyörissä (ja useimmissa kalliimmissakin) se heikoin lenkki. Kustannustehokkaampaa on päivittää kiekot kuin uhrata sama raha pyörän hintaan. Varsinkin jos kauppaa vanhat kiekot ajamattomana.
Varmaan saisi halvemmallakin, jos osaisi itse kasata. Sutra ltd maksaisi 2199€ ja en tiedä onko Rovea paremmat kiekot? Esim. Surlyn Straggleria ei oikein saa valmiina pakettina.
Mitäköhän Roven kiekot (CXD6) edes painaa? Mulla ei oo sopivaa puntaria, eikä netistä löydy tietoa. Kiekot on ehkä tubeless readyt, mutta siitäkään ei tunnu olevan selvää tietoa. Navat on ainakin hyvän tuntuiset.
CXD5 on n. 1700g/pari, mikä ei ole kai erityisen paljon.
Ulkorengas
20.03.2016, 07.42
Painoista on harmittavan heikosti tietoa tarjolla. Pitäisiköhän perustaa jokin tiedosto, johon painoja kerättäisiin.
Vertailin 2016 Roven mittoja huvikseni edellisen vuoden malliin. Huomasin, että mitoitus on mennyt uusiksi ja haarukka lyhentynyt. Ennen Sutra oli samoilla mitoilla kuin Rove, mutta nyt nuo ovat eriytyneet omiksi malleiksi. Kuvasta katsomalla näyttää siltä, että rengaskoon kasvattamiselle tulee Rovessa esteeksi etuhaarukan yläpään ahtaus. Jopa lokarin asentaminen näyttää ahdistavan. Pitääkö tämä paikkaansa, vai hämääkö kuvat? Sutran haarukka on 15 mm pidempi, siinä tilaa on enemmän.
Tämä on outoa, koska Rovea pidetään moneen käyttöön sopivana pyöränä ja ennen siihen kehuttiin menevän lokareillakin 40 mm renkaat. Tilaa tarvitaanin, koska nastatkin sitä tarvitsevat. Mikä olisi muuttanut tämän idean tuollaisessa pyörässä?
Juurikin näiden(rove ja sutra ltd) välillä arponut. Sutra on ilmeisesti tehty kunnon taakkojen kuljettamiseen ja rentoihin metsälenkkeihin. "The new Sutra geometry is based on our new CX geometry but uses a taller head tube and longer top tube as well as a 50mm offset fork to help improve tire clearance and limit toe overlap. The frame has a replaceable derailleur hanger on the rear dropout for unexpected issues during a trip, hidden fender eyelets inside the seatstays, and simple external cable routing for both shifters. The frame has two water-bottle bosses on the inside of the triangle and one on the underside. The new Sutra frame has a 1 ⅛" head tube and a newly designed fork has tapered blades for a more compliant ride, as well as forward-facing dropouts with two fender/rack eyelets and a set of water-bottle bosses in the low rider position for maximum rack compatibility. The seatstays on the Sutra have been thinned down slightly to help reduce chatter and provide a clean look. The Sutra frame uses slightly heavier gauge tubing than the Rove frame to provide a stiffer platform for heavier loads."
Blackborow
20.03.2016, 09.23
Alumiini-Rovessa haarukan mitta on kuitenkin ennallaan. Aika jännä.
Kiekot toimivat tubelessina varsin hyvin. 2014 suht samasta kiekkosetistä sanottiin olevan tubeless ready, myöhemmissä malleista se on jäänyt pois vaikka edelleen toimii yhtälailla.
Uuteen etuhaarukkaan menee esim 40mm Wtb Nano, mutta täyspitkää lokaria ei samalla saa mahtumaan. Nanot tubelessina siis tällä hetkellä itsellä alla 2016 Rovessa, eli ei pelkästään jostain kuultua infoa :)
PuffySticker
20.03.2016, 12.17
Mä rakensin kanssa itse korvaavat kiekot teräsroveen. Sain sitten samalla käyttöön napadynamon, joka on hyödyllinen lähes kaikessa käytössäni (retkipyöräily, brevetit, hyötyajo 40km säteellä). Päivälenkki maantiellä on ainoa tilanne, jossa on haittaa enemmän kuin hyötyä. Vanhat kiekot ovat myös käyttövalmiina, senkun vaihtaa alle. Alkup. takakiekko ketjuineen palvelee nytkin rospuuttokelissä, ottaa osuman hiekan ja tiesuolan vaikutuksesta. Alkup. etukiekko on jäämässä mahdollisesti vähemmälle käytölle, sillä uusi kiekko on suht kevyillä kehillä ja siten lienee nopeampi napadynkystä huolimatta. Ehkä se voi palvella haastavamman maaston tykittelykiakkona, tosin uusikin kiekko on jo monesti koeponnistettu maastourilla ja tukeva on.
Kiekot toimivat tubelessina varsin hyvin. 2014 suht samasta kiekkosetistä sanottiin olevan tubeless ready, myöhemmissä malleista se on jäänyt pois vaikka edelleen toimii yhtälailla.
Uuteen etuhaarukkaan menee esim 40mm Wtb Nano, mutta täyspitkää lokaria ei samalla saa mahtumaan. Nanot tubelessina siis tällä hetkellä itsellä alla 2016 Rovessa, eli ei pelkästään jostain kuultua infoa :)
Tänks. Joo kyllä se etuhaarukka aika ahtaalta näyttää korkeussuunnassa jo mukana tulleilla Clementeillä. Ne tuntuu kuitenkin omaan käyttöön niin mainioilta, että tekisi mieli melkein hankkia samoista renkaista kalliimmat versiot, joten leveämmistä en just nyt haaveile. 45mm SKS Longboardit on tilattu. Raportoin sitten joskus, että miten menevät ja tuntuuko toe overlap mahdottomalta. Kannattaakohan aisaa lähteä vääntelemään jarrun ohi vai pistäisikö kiinni keskelle haarukkaa?
Aiemmissa P2-haarukoissa on ilmeisesti ollut ongelmia Tubus Taran asentamisessa. Mitenköhän onnistuu näissä uusissa?
Olen itsekin miettinyt uusia kiekkoja. Eteen pitäisi saada dynamo, varmaan sitten Shutter Precision. Takakiekossa mietityttää lähinnä touring-kestävyys. Sopivat takanavat 11-pakalle 36-pinnaisina ei näytä olevan kovin yleisiä. Halpisvaihtoehto ois Shimano RS505, kalliimpi vaihtoehto Hope, mutta taidan kuitenkin katsoa ensin, että saanko edes alkuperäistä kiekkoa solmuun.
PuffySticker
20.03.2016, 19.22
Shutter Precision täälläkin. Valot SONia. Busch&Mülleriltä vielä USB Werk. Siitä ei vielä kunnon käyttökokemuksia, luuriin on testimielessä ladattu 10% lisää energiaa, puhelin oli tuolloin sammutettuna. Mutta ajoin tuolloin varsin hitaassa ja pysähtelevässä porukassa, joten uskon että omaan tahtiin ajaessa voi oikeastikin hyödyttää.
https://scontent.cdninstagram.com/t51.2885-15/s640x640/sh0.08/e35/12552317_1049445848410966_1244179553_n.jpg?ig_cach e_key=MTE3MTc2MTc3NDczNjI0MjAwMA%3D%3D.2
Tuli vihdoinkin tilattua uudet renkaat -13 mallin Roveen. Alkuperäiset WTB Freedomit tuntui hyvin rullaavilta (verokkina vain maasturin renkaita), niin pitäydyin ensiasennus renkaissa pari kesää. Melkein 3800km ja takarengas Freedomeista selvästi kulunut, mutta silti ajettavissa pitkään.
Kuitenkin alkoi mieli hieman kapeampaa rengasta ja rullaavampaa (toivon mukaan). Rengas keskustelussa silmäni osui monesti Vittorian renkaisiin. Niinpä vain löysinkin sopu hintaan, ~25€/kpl Vittoria Randonneur Pro II 32mm folding bead renkaat. Alunperin piti kylläkin toiset Vittoriat tilata, mitkä monesti mainittiin keskusteluista, mutta muistin mallin väärin ja nämä tuli silloin hätäiseen tilattua.
Vittoriat ovat merkinnöiltään 32mm leveät, mutta asennuksessa huomasin jo ettei Continental tour sisuri meinaa mahtua, joka kuitenkin on tarkoitettu 32mm renkaista eteenpäin.. Sain kuitenkin sovittelemalla sisurit sisään ja ilmaa renkaisiin. Sitten olikin mittauksen vuoro... todellinen leveys olikin hieman alle 28mm. Mieluusti olisin halunnut 32mm todellista leveyttä olevat renkaat. Nämä näyttää niin onnettoman kapeilta :)
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/Tepanaattori/Foorumi/Renkulat-0098_zpsq32m4g7v.jpg (http://s302.photobucket.com/user/Tepanaattori/media/Foorumi/Renkulat-0098_zpsq32m4g7v.jpg.html)
Yllättävän paljon oli korkeudessakin eroa Freedomeihin verrattuna.
http://i302.photobucket.com/albums/nn102/Tepanaattori/Foorumi/Renkulat-7090_zpseol0qaza.jpg (http://s302.photobucket.com/user/Tepanaattori/media/Foorumi/Renkulat-7090_zpseol0qaza.jpg.html)
Tuli pikemmin punnittua vakiovanteet asennuksen yhteydessä. Kyseessä siis 2013 mallin vanteet ja suuntaa antavat painot.
Etuvanne 1195g (sis. vannenauha, neljä pinnaheijastinta, Hayes V5 140mm jarrulevy)
Takavanne 1710g (sis. vannenauha, neljä pinnaheijastinta, Hayes V5 140mm jarrulevy ja SRAM PG1030 11-32T 10spd rataspakka jolle webbi antaa painoa 395g).
No tuli tässä yhteydessä kuitenkin hieman painoa karsittua. WTB 544g vs Vittoria 344g.
pyöräsimo
18.04.2016, 21.19
Tervehdys kaikille!
Alkuun heti pahoitteluni, jos nämä asiat on tässä ketjussa käyty jo läpi. Olen yrittänyt kahlata, tätä ja erinäisiä cycloaiheisia, mutta vielä lyhykäisyydessään seuraaviin mielelläni tiivistetysti hieman valotusta kaipaisin:
- Mitä suurimpia eroja Rovessa (nimenomaan teräsversio) on muihin, enemmän cyclocross-tyyppisiin fillareihin? Ovatko erot materiaalin lisäksi ajogeometriassa ja rengastuksessa? Onko Rove rennompi ajoasennoltaan? Saisi olla. Kisakireys hirvittää.
- Jos Roveen päädyn, sillä ilmeisesti pärjää hyvin erilaisilla tiepinnoilla ja jollain lailla jopa poluilla, vai kuinka? Ok, makuasioitahan nämä ja vaikka millä voi ajaa vaikka missä, mutta...
Kokemusta on muutaman sadan kilometrin verran Genesis CdA20-pyörästä, joka 52-kokoisena vaikutti hyvältä ja sen valitsinkin 54:n sijaan -omat mitat 176 cm / 81 cm. Tuo fillari oli hyvä, mutta tuli myytyä fättivillityksen takia, mutta nyt näyttää olevan paluu sileämmille teille ja poluille kippurasarvisen kanssa ajankohtaista. Näin ollen olisikohan Roven kokona M vai S meikäläiselle sopivampi? Bikeshopissa näkyy M/L-kokoinen olevan testipyöränä, mutta epäilen, että se on turhan iso.
Kiitos paljon jo etukäteen, jos vaikka joku sattuu viitsimään ja nöösille vastaamaan!
Omaani olen ollut kovin tyytyväinen, tosin vertailukohtaa muihin krossareihin ei juuri ole. Roven geometria näyttäisi aiemmista vuosista hieman madaltuneen, mutta ilmeisesti melko samanlainen kuin cda:ssa. Siitä en tiedä kulkeeko poluilla paremmin vain huonommin kuin muut krossarit. Hieman korkeammasta keulasta on toki hyötyä sitä ajatellen. Omaa Rovea tulee käytettyä väärin melko useinkin. Kiinnityspaikat ja hyvä rengastila ovat mielestäni plussaa. Kaikilla teillä ja tiepinnoilla sillä pärjää varmasti. Koosta on hieman hankala sanoa, M vaikuttaa suht hyvältä, S/M menisi luultavasti myös. M/L on varmasti liian iso, tämän vuoden malleista ottaisin itse sen 5cm pidempänä.
Sanoisin, että M vähintään. Omat mitat suunnilleen 179/82 ja päädyin kokoon M/L. Kävin koeajamassa vuoden 2015 Rovea koossa 56. Koska sekään ei varsinaisesti tuntunut mahdottoman isolta, uskalsin laittaa M/L:n tilaukseen, joka asettuu koon puolesta jonnekin viimevuotisten 56:n ja 53:n väliin.
Tossa joku kuva syksyltä, eikä oo säädöt tainneet sen jälkeen ainakaan paljon muuttua:
http://oi58.tinypic.com/azgzzl.jpg
Kaupan säädöistä olen pudottanut stemmiä 2cm, vaihtanut sen 2cm pitempään ja kääntänyt kulman negatiiviseksi. Ohjaamoa on varaa pudottaa vielä lisää, jos siltä tuntuu ja tästä notkistun. M-koko olisi melkein yhtä pitkä, mutta paljon matalampi. Sekin olisi varmaan mennyt, mutta tuommoisessa retkipyörämäisessä ajoasennossa siihen olisi pitänyt jättää hölmön korkea spacer-pino.
Mukana tulleet renkaat on mun mielestä aika mukavat kompromissirenkaat asvaltille ja hiekalle. Meneehän tuohon sitten 40mm renkaat vähintään, jos sellaisille tulee tarvetta
Ulkorengas
19.04.2016, 08.57
Kiinnityspaikat ja hyvä rengastila ovat mielestäni plussaa. Kaikilla teillä ja tiepinnoilla sillä pärjää varmasti.
2016 mallissa etuhaarukan korkeussuunnassa on omituisen vähän tilaa. Näyttää siltä, että jo nastarenkaan kanssa tulee ongelmia, lokarin asennuksesta puhumattakaan. 2015 ja sitä vanhemmissa tilanne oli parempi. Haarukka vaihtamalla tämän vuoden malli on edelleen kiinnostava ja hiilikuitu teräsrungossa onkin jotenkin houkutteleva ajatus. Vaan mistä löytää järkevällä hinnalla haarukan, jonka mitat emäputken ja muun geometrian kanssa osuu yhteen ja jossa on tilaa vähintään n. 40 mm renkaille sekä kiinnikkeet lokareille.
Pyöräsimon kysymykseen Rove vs muut krossarit on vaikea antaa vastausta, kun skaala on verrokeissa laaja. Minusta ei kannata miettiä sitä, millainen ajoasento itseä kiinnostavassa pyörässä on muihin verrattuna. Kannattaa kokeilla ja sitten päättää, onko ajoasento sopiva.
pyöräsimo
20.04.2016, 23.21
Kiitoksia vastauksista! Noinhan se varmasti on kokeilun kanssa. Eikä noiden speksien tuijottelu tunnu sen enempää selvyyttä tekevän - jos olisi vain siitä kiinni, tässä oltaisiin jo pitkällä ;) Pyrin siis koeajolle. Konasta Unitin muodossa kokemusta ja se on kyllä miellyttänyt.
Omaani, juuri hankittuun 2016 malliin, olen parinsadan kilometrin ajon jälkeen ollut todella tyytyväinen. Esim. ajoasento on todella rento, mutta muunneltavissa vielä paljon. Iloinen pyörä ajaa, ja omiin käyttövaatimuksiin nähden tuntuu sopivalta. Työmatkaakin on tehnyt mieli ajaa kiertäen kauempaa.
Vähän haarukkaa katseltuani ihmettelen myös, miten erityisesti tuohon eteen lokaria, tai sitä nastarengasta (onneksi jälkimmäinen pulma ei ole akuutti) kannattaisi helpoiten asennella. Myyjä vakuutti, että nasta mahtuu.
Mutta oikein kiva pyörä, ja riittävän pieni kokokin löytyi, mikä on kuitenkin se ensimmäinen kriteeri!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Onnittelut oikean kokoisesta valinnasta, pyörästä muutoinkin.
Liioin mihinkään lyhyntä reittiä, kun pyörällä, autolla tarkoin lyhintä. Lähikauppaankin saattaa pyörän mittariin kertyä monia kymppejä. Tämä kertoo pyörän nautinnollisen ajon, koko täsmää, semmoine hullu hymy huulilla menee omallakin.
Sovittelin juuri eilen lokasuojaa eteen ja kiekko näyttäisi juuri ja juuri mahtuvan pyörimään tuon 35mm Clementin kanssa, mutta ei siinä tilaa ole lähellekään niin paljon kuin suositellaan. Toisaalta haarukasta olisi varaa vaikka viilata monta milliä pois. En oikein tiedä mitä tekisi. En ainakaan rupea viilailuhommiin vielä. Väliin olisi ehkä mukava saada vielä sisuria tms. vaimentamaan räminöitä.
Tuommoiset kuvat löytyi netistä lokasuoja-Rovesta:
http://www.at-fahrraeder.de/kona-rove-st-2016/
Ulkorengas
22.04.2016, 17.47
Ainakin irtokivet jää mukavasti kolisemaan lokarin ja renkaan väliin. Toivottavasti ei kiilaa jumiin, talvirenkaiden karkeammalla pinnalla se olisi jo aiheellinen huoli. Itselläni oli edellisessä pyörässä aavistuksen ahdasta etulokarin alla ja välillä kivet kilisi lokaria vasten muutaman sekunnin ennen kuin putosi kyydistä. Kuulosti hauskalta metallisten lokareiden kanssa.
exfatman
28.06.2016, 20.21
Rove hankittu sekalaiseen ajoon (työmatkatempoilusta, vaihteville ajanviete lenkeille asfaltilta-sorateille ja pienemille oikopoluille). Tällä kertaa pyörän valinta meni mukavasti, vaikka sopivaa kokoa joutuikin arpomaan. Yleensä sitä luulee/uskoo että pieni osasarjan upgrade tmv pelastaa huonot ajopäivät, mutta tällä kertaa alkuperäisistä vaihtoehdoista lähdettiinkin kohti edullisempia malleja ja "huonompia" teknisiä ratkaisuja. Lopputuloksena ihan tyytyväisillä mielillä päädyin Roven alumiinimalliin.
Enemmänkin keskityin kahden eri koon välillä arpoessa testaamaan pyöriä useampana päivänä. Kun lennosta vaihtoi siihen pykälää isompaan tai pienempään, niin ei meinannut millään löytyä sopivaa. Päädyinkin lopulta testaamaan kokoja eri päivinä ja löytyihän se sopiva.
Hirvittävältä ankkuriltahan Rove Al tuntuu hiilikuituisten fillareiden jälkeen kun sen nostaa olkapäälle, mutta varmasti hymyilyttää kun poistuu asfaltilta seuraavan kerran.
Etuvaihtaja tuntui hiukan hitaalta, mutta tämän hintaluokan pyörään ei ehkä kannata koko osasarjaa lähteä vaihtamaan. Onko kahvoissa millainen tuntuma? No ei tietenkään mitään lippulaivatasoa. Kun on poljettu voimansiirto vaihtokuntoon, niin sitten vois päivittää vaikka 11 vaihteiseksi. Mutta ei kai alkuperäisetkään osa ihan ensimmäisessä vesisateessa kulu loppuun. Etujarrun ajattelin kuitenkin päivittää heti ja katselen sopivia tubeless-vannetarjouksia. Ainahan sitä jotakin pientä.
Mukavan tuntui laite juuri suunniteltuun käyttötarkoitukseen.
Onko kukaan litkuttanut onnistuneesti Roven CXD7 kiekkoja? Ja jos on niin millä menetelmällä?
Lähetetty minun MotoG3 laitteesta Tapatalkilla
Onko kukaan litkuttanut onnistuneesti Roven CXD7 kiekkoja? Ja jos on niin millä menetelmällä?
Tarkoititko cxd6? Ne ei varsinaisesti ole tubelessit, mutta itsellä alla wtb:n nano 40 tubelessina. Ihan normiproseduurit, teipit paikalleen, venttiilien vaihto ja litkut sisään. Hyvin on toiminut lopputalvesta asti.
CXD7 on 2014 ja 2015 mallien kiekkosetti. Jossain yhteydessä Kona on väittänyt sen olevan Tubeless Ready. No, gorillateippi ja Stanin hilppeet odottelevat jo koeistusta. Laitoitko kuinka paksulti teippiä?
Totta, olimpas kömpelö :) Noista luvattiin tosiaan erikseen tubeless valmius, cxd7 ei enää sanottu olevan. Eli pitäisi mennä suht helposti. Noihin seiskoihin normi kierros wtbn tubelessteippiä. Paljon riippuu tietty aina renkaasta, kaikki wtbn tubelessrenkaat ovat toimineet aina helpolla asennuksella ja moitteettomasti.
exfatman
10.07.2016, 19.05
Nyt on Roven alumiinia tullut kuljetettua n. 10h asfaltilla ja hiekkatiellä (60/40%). En tiedä onko hiekkatiet tarpeeksi gravel grindausta, mutta mukavasti matka on taittunut. Ainoa kerta kun keula on lyönyt kunnolla käsille oli kuskin virhe, kun nimimiehen kiharassa tärisyttäessäkatselin maisemoia ja siinä jäi katsomatta isomman montun kohta. Tuskin hiilikuitukeula olisi merkittävästi pehmentänyt iskua. Pyörän päivitys on jäänyt toistaiseksi pelkkään satulan ja stemmin vaihtoon. Jarrutkin on toiminut ihan riittävän hyvin. Claris osasarjaa ei pysty suuresti kehumaan, mutta senkin kanssa on oppinut hyvin nopeasti elämään.
Konan sivulla uudet mallistot: http://www.konaworld.com/bikes.cfm
http://www.konaworld.com/images/bike/med/rove_st.jpg
Muutoksia: jarrut trp spyret, renkaat x'plor mso tubeless 700x36c, voimansiirtoon sekoitettu halvempaa apexia. 11-42 non XD -kasetti ihan mielenkiintoinen uutuus. Haarukkaa on pidennetty 395->405, joten rengastilaakin taitaa olla. Jos hinta pysyy ennallaan, niin aika hyvät uudistukset.
Breakbeat
24.07.2016, 15.23
Onko kukaan löytänyt hyviä lokareita roveen? Omassa pyörässä lokarit rämisee jatkuvasti ja silloin tällöin irtoilee kiinnikkeistä. Tai onko vaan polkijan ajotapa liian raju?...hmm.
Jami2003
24.07.2016, 15.58
Ihan hyvin on mulla toiminut pari vuotta sks:n lokarit. Tosin levyjarrujen jarrukenkiä joutuu väittelemään..
SKS Longboard, Bluemels tai Chromoplastic. Se on sitten asennuksestakin kiinni, että paljonko rämisee.
Breakbeat
13.08.2016, 16.11
Mitäköhän Roven kiekot (CXD6) edes painaa? Mulla ei oo sopivaa puntaria, eikä netistä löydy tietoa. Kiekot on ehkä tubeless readyt, mutta siitäkään ei tunnu olevan selvää tietoa. Navat on ainakin hyvän tuntuiset.
CXD5 on n. 1700g/pari, mikä ei ole kai erityisen paljon.
Onko kukaan hankkinut cxd5 kiekkoja roveen? Ajatuksena hankkia toiset kiekot cxd7 kavereiksi kapeamalla ja ruullaavammalla rengastuksella. Tuli kokeiltu dt swissin kiekkoja roveen ja ei ollut ihan bolt-on tapaus. Jarrupalat kanitti ja pakka ei osunut kohdalle. Juu toki näitäkin voi säätää, mutta samassa ajassa vaihtaisin renkaat.
Todennäköisyys onnistua lienee korkeampi kuin kiekkojen valmistaja on sama?
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160827/9af75aa224a0e1416fa2a65b5972835d.jpg
Hyvä pyörä on. Mukavaa kyytiä antaa...
Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
paternoster
27.08.2016, 20.27
Jatketaan kehuhenkisellä positiivismielisellä viestinnällä. Paras polku pyörä minkä olen omistanut. Maastoon toki läski ja maasturi enemmän omiaan mutta pienemmiksi ovat Rovenkin kulkemat väylät tuppautuneet käymään.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160827/837a565bff35b12b21590a01a53105ff.jpg
Jami2003
27.08.2016, 22.50
Rove on nimenomaan seikkailu pyörä ja jokapaikan höylä. Tekniset polut jätän väliin mutta muuten pyörä antaa kyllä mukavaa vapautta lenkkeihin.
StringBet
31.08.2016, 12.20
Onkos näillä mitään edustusta pääkaupunkiseudulla? Missä pääsisi koeajamaan?
http://www.hi5bikes.fi/
http://www.espoontorinpyora.com/
Kannattaa varmaan etukäteen varmistaa, että on tarjolla sopivaa. Tuskin noita "hyllyssä" montaa kipaletta on.
Koeajoin jokunen hetki sitten kaverin teräs-Rovea ja se oli kyllä mainio ja mukava vehje.
Vaikka painaakin melkein kolme kiloa enemmän kuin oma grainderi niin kyllä tuo ylimääräinen massa ajaessa unohtui.
StringBet
31.08.2016, 12.34
http://www.hi5bikes.fi/
http://www.espoontorinpyora.com/
Kannattaa varmaan etukäteen varmistaa, että on tarjolla sopivaa. Tuskin noita "hyllyssä" montaa kipaletta on.
Koeajoin jokunen hetki sitten kaverin teräs-Rovea ja se oli kyllä mainio ja mukava vehje.
Vaikka painaakin melkein kolme kiloa enemmän kuin oma grainderi niin kyllä tuo ylimääräinen massa ajaessa unohtui.
Kiitos supernopeasta reagoinnista. hi5 tuntuu listaavan netissä vaan alumiini-versiota.
No jos noiden kanssa menee vaikeaksi niin eikös Bikeshop (http://www.bikeshop.fi//Kona_Rove_2016/ekauppa/pKOROV16/&listpos=15) ole ainakin joskus mainostanut, että lähettävät fillarin koeajoon ja voi lähettää takaisin jollei tykkää. Olis näköjään tarjouksessakin.
StringBet
31.08.2016, 12.49
No jos noiden kanssa menee vaikeaksi niin eikös Bikeshop (http://www.bikeshop.fi//Kona_Rove_2016/ekauppa/pKOROV16/&listpos=15) ole ainakin joskus mainostanut, että lähettävät fillarin koeajoon ja voi lähettää takaisin jollei tykkää. Olis näköjään tarjouksessakin.
Katos vaan. "Rove kuuluu testimallistoomme, voit siis testata pyörää tositoimissa ennen ostopäätöstä". Olis aika hyvään hintaan kyllä, vaikkakin ehkä 2017 malli kiinnostais jarrujen ja tilavamman etuhaarukan takia. Tosin jos nyt lokarit mahtuu 42 mm talvirenkaiden kanssa niin riittää ja jarruissakaan tuskin niiiin isoa eroa on. Hmm hmm.
Rove ST 2017 kiinnostaisi, onkohan M/L sopiva koko, kun pituutta 180cm ja 84cm sisäsauma. Pakko varmaan tilata, kun aika nihkeästi missään koeajettavana.
Harva pyörä on mennyt ilman selkävaivoja. Rovella ei mitään ongelmaa. L kokoa oma.. 180/87 mitat...
StringBet
31.08.2016, 13.36
2016 mallin etuhaarukka ei kyllä kuvien perusteella vakuuta tiloiltaan. Onko kellään vankkaa kokemusta minkä kokoinen rengas menee lokasuojan kanssa ilman ongelmia?
Eipä tuossa uudessa rovessa vieläkään liikaa tilaa ole edessä. Pitää heittää lokarit kiinni kunhan ehtii. Pahoittelut isosta kuvasta
https://dl.dropboxusercontent.com/u/27486340/2016-09-03%2013.56.57.jpg
2016 mallin etuhaarukka ei kyllä kuvien perusteella vakuuta tiloiltaan. Onko kellään vankkaa kokemusta minkä kokoinen rengas menee lokasuojan kanssa ilman ongelmia?
Kuvia nähnyt, että ensiasennusrenkaat on mahtuneet lokasuojilla, mut ongelmattomuudesta en sit tiedä. Ite laittaisin vähän pienemmät. Semmoinen tullut tässä ite todettua, että 37-622 Voyager Hyperien kanssa lokasuojat on turha toivo. Ne on korkeemmat kuin Clement Ushit.
Rove ST 2017 kiinnostaisi, onkohan M/L sopiva koko, kun pituutta 180cm ja 84cm sisäsauma. Pakko varmaan tilata, kun aika nihkeästi missään koeajettavana.
On sopiva
StringBet
03.09.2016, 17.22
Eipä tuossa uudessa rovessa vieläkään liikaa tilaa ole edessä. Pitää heittää lokarit kiinni kunhan ehtii. Pahoittelut isosta kuvasta
Kiitos isosta kuvasta! Ei tarvi pyydellä anteeksi nykypäivän yhteyksillä. :) Näyttää musta ihan hyvältä. Eiköhän tuohon 42-millinen marathon winter mene lokasuojan kanssa ihan hyvin. Ja ilman lokareita mahtuu ihan hävyttömän iso rengas. Itellä toi tulis kuitenki jatkuvaan työmatkakäyttöön kelissä kuin kelissä niin ne kunnon lokarit pitää saada.
StringBet
03.09.2016, 17.23
Kuvia nähnyt, että ensiasennusrenkaat on mahtuneet lokasuojilla, mut ongelmattomuudesta en sit tiedä. Ite laittaisin vähän pienemmät. Semmoinen tullut tässä ite todettua, että 37-622 Voyager Hyperien kanssa lokasuojat on turha toivo. Ne on korkeemmat kuin Clement Ushit.
Joo tää tukee just sitä kuvaa, mikä mullakin oli asiasta. Ei tuu siis kauppoja. Haluan talvella ajella isoilla nastarenkailla.
StringBet
03.09.2016, 17.42
Mitenköhän muuten takarengas. Miten leveä sinne mahtuu? Tuo chainstay ei näytä järin tilavalta. Jaksaisitko ottaa kuvan siitäkin?
Mitenköhän muuten takarengas. Miten leveä sinne mahtuu? Tuo chainstay ei näytä järin tilavalta. Jaksaisitko ottaa kuvan siitäkin?
Koitan värkätä SKS Bluemelssit kiinni tässä viikonlopun aikana ja napata pari lisäkuvaa. Oli mukava peli ajella, vaikka vähän saa hybridin ja maasturin jälkeen ajoasentoa opetella.
Mulla taas mahtuu hyvin 37mm hyperit ja lokasuojat.. Talvella on ollu 40mm w240set ja 45mm nasta marawinterit lokarien kanssa.. Ehkä mulla on sitte "maanantai kappale"
E:kyseessä siis 2015 vuosimallia.
StringBet
03.09.2016, 17.50
Mulla taas mahtuu hyvin 37mm hyperit ja lokasuojat.. Talvella on ollu 40mm w240set ja 45mm nasta marawinterit lokarien kanssa.. Ehkä mulla on sitte "maanantai kappale"
E:kyseessä siis 2015 vuosimallia.
Joo 2015 mallin haarukka onkin sentin pidempi kuin 2016. 2017 mallissa on taas sama kuin 2015. Ihme veivaamista. Mutta hyvä tietää siis, että 2015 malliin mahtuu. :)
Taidan ajella Unitilla talvella jos nyt jotain talvea edes tulee...
lastumaki
03.09.2016, 18.15
Mistä tuohon CX Expert takajarruun sellainen kumi, jonka saa vaseliinilla täytettynä estämään veden valumisen kuoren sisään? Puoli metriä oli vaijeria ruosteessa, kun jarruvaijerin ja kuoren vaihdoin.
Joo 2015 mallin haarukka onkin sentin pidempi kuin 2016. 2017 mallissa on taas sama kuin 2015. Ihme veivaamista. Mutta hyvä tietää siis, että 2015 malliin mahtuu. :)
2015 Rove on sitten taas muuten geometrialtaan eri. Mun mielestä 2016 mallin muutokset geometriaan oli tuota haarukan kämmiä lukuunottamatta hyviä. 2017 mallissa tuokin sitten korjattiin, eli haarukkaan sentti lisää, headtubesta sentti pois ja geometria pysyi käytännössä ennallaan. Jos 2016 malliin haluaa leveät renkaat lokasuojilla, niin 650b vois ratkaista asian. Minkäs levyistä rengasta se sitten suunnilleen mahtaisi tarkoittaa, jotta keskiö pysyisi samalla korkeudella kuin vaikka 32-622:lla?
Kyllä tuohon 2017 mallin näyttäisi kiinteän lokasuojan kanssa hieman järeämpikin rengas mahtuvan. Nyt kiinni sks bluemels 53, jonka kanssa meni vähän säätämiseksi kun taka-aisat ovat ilmeisesti liian pitkät. Jostain syystä kuva ei tykkää olla oikein päin, mutta asia selvinnee kuitenkin tästäkin.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/27486340/2016-09-03%2019.46.27.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/27486340/2016-09-03%2019.46.56.jpg
StringBet
03.09.2016, 21.30
Kyllä tuohon 2017 mallin näyttäisi kiinteän lokasuojan kanssa hieman järeämpikin rengas mahtuvan. Nyt kiinni sks bluemels 53, jonka kanssa meni vähän säätämiseksi kun taka-aisat ovat ilmeisesti liian pitkät. Jostain syystä kuva ei tykkää olla oikein päin, mutta asia selvinnee kuitenkin tästäkin.
Kiitos! Miten ne aisat voi olla liian pitkät? Eikös ne oo säädettävät. :O
Tulevat takalokarissa yli lokasuojan reunan. Voi olla, että syy on roven kiinnikkeiden hieman erilainen sijainti verrattuna esim. vanhaan hybridiin. Ovat hieman ylempänä. Noissa on aisan päässä sellainen suojatuppi, mutta otin sen väliaikaisesti pois ja jahka saan rautasahan jostain, katkaisen aisasta hieman pois.
Tai sitten olen kädetön asentaja...
paternoster
03.09.2016, 22.03
Kunnon sivareilla nuo aisat typistyvät kyllä sopivaan mittaan.
Olen tässä yrittänyt olla tilaamatta Rovea, saa nähdä mitä tänään käy kun pari kaljaa ja kossu kaapissa :cool:
noniinno
03.09.2016, 23.02
Olen tässä yrittänyt olla tilaamatta Rovea, saa nähdä mitä tänään käy kun pari kaljaa ja kossu kaapissa :cool:
😀 Mission impossible härmäläisittäin.
Oulunjulli
03.09.2016, 23.40
^jotain sattuu kun jurrissa tilaa, väärä koko tai paketissa Spessu.
Hyvän värinen muuten tuo tämän vuoden malli. Nuo Clementit ei kyllä kestä mittään, ei kiviä eikä kulutusta, mutta jotenkin kivat silti. Hyperit itelläkin (2015 pyörä), jossain täällä jo sanonut että 37mm takana ja 40mm edessä ja ovat just saman kokoiset mauserillakin. Lokarit nyt taas päällä, muistaakseni chromoplasticit.
TuriMaas
04.09.2016, 00.03
Parhaat hankinnat tulee tehtyä pienessä nousussa :cool:
StringBet
04.09.2016, 12.40
Toisesta ketjusta luin, ettei tubeless-vanteisiin istu sisuri hyvi n. Mitenköhän on näiden 2017 roven vanteiden kanssa? Tubeless-hommista ei ole kokemusta ja epäilyttää miten sitten hoidetaan rengasrikko esim työmatkalla. Nythän se on 10 min sisurin vaihdolla selvä.
Sent from my XT1092 using Tapatalk
Santerius
04.09.2016, 13.54
Tilasit väärän mallin väärän kokoisena?:rolleyes:
Toisesta ketjusta luin, ettei tubeless-vanteisiin istu sisuri hyvi n. Mitenköhän on näiden 2017 roven vanteiden kanssa? Tubeless-hommista ei ole kokemusta ja epäilyttää miten sitten hoidetaan rengasrikko esim työmatkalla. Nythän se on 10 min sisurin vaihdolla selvä.
2016 mallin kiekoille kokeillut renkaat ainakin asettuneet helpohkosti ilman saippuoita. En sit tiedä miten kehät eroaa uudemmassa mallissa (CXD6-->CXD4). Tuleeko 2017 malli muuten sisureilla vai ilman?
StringBet
04.09.2016, 14.06
2016 mallin kiekoille kokeillut renkaat ainakin asettuneet helpohkosti ilman saippuoita. En sit tiedä miten kehät eroaa uudemmassa mallissa (CXD6-->CXD4). Tuleeko 2017 malli muuten sisureilla vai ilman?
Käsittääkseni ilman sisureita.
Käsittääkseni ilman sisureita.
Taitaa tulla sisureilla. En ole omiani vielä ottanut vanteilta, mutta mukana tuli toiset venttiilit. Viittaisi vähän siihen, että olisi sisurit paikallaan.
Millaista tavaraa Roven kiekot oikeasti ovat, kun Alexin sivut ei tunne Rovessa käytettyjä CXD4...7 kiekkoja eikä googlestakaan ole apua kun hakee spekseissä olevaa wheelsettiä? Ainakin jossain vuosimallissa oli napoina jokin A Class, mikä ei sekään kerro yhtään mitään. Hiukan epäilyttää, kun markettipyörien tavoin jätetään olennaisia juttuja kertomatta. Mutta ehkä vaativan käyttäjän pitää varautua vaihtamaan ainakin kiekot, jos sika säkissä pitää ostaa.
AClass samaa puljua Alexrimsin kanssa, mut ei noita kiekkoja sieltäkään löydy ainakaan samalla nimellä. Navat taitaa olla ainakin jotkut geneeriset Formulat tai Novatecit. CXD6:n navat pikalinkkuineen näyttää mun mielestä samalta kuin Novatec D771sb/D772sb.
A-Class on Alexrimsin brändi kokonaisille kiekkoseteilleen. Alex tuntuu panostavan lähes pelkästään OEM puolelle, tuotteita saati tietoja niistä ei tosiaan näytä löytyvän juuri mistään.
Itselläni on CXD7-kiekot. Pinnoja 28 kpl, paksuus n. 1,8 mm(?), ei holkkeja, vanteen sisäleveys 17 mm ja painoa pakan (Sram PG1030 11-32) ja jarrulevyjen kanssa hiukan yli 3 kg.
Napojen laatua on vaikea vaatimattomilla kilometrimäärillä ja vertailukohdan puuttuessa arvioida, mutta jotenkin sellainen vaikutelma noista on jäänyt, että kiekkojen ominaisuuksia ei kannata mainosten highlightsien, kuten takavaihtajan malli, joukkoon kirjata. Esim. sirot mitat kohtuullisen leveiden renkaiden kanssa ja suuri paino ei ole vakuuttava yhdistelmä. Siksi helpompaa on hehkuttaa abstrakteja ominaisuuksia (Alexin kiekot!).
StringBet
06.09.2016, 12.31
Kiekot, tai lähinnä navat, askarruttaa itseäkin. Tuota työmatkaa ja muuta hyötyajoa kun tulee se 7 tonnia vuodessa. Nykyisen vähän reilun tonnin maksaneen focuksen cyclocrossin takanavasta on jo nyt noin 6 tonnin jälkeen laakerit sökönä. Vähän enemmän sais kestää tai olla edes vaihdettavat laakerit.
Bike24:lla näyttäisi olevan listoillansa CXD4 kiekkosetti https://www.bike24.com/p2120251.html. Näyttääkö tuollaisilta Roven kiekot?
Kyssäri ST:n omistajille, minkä mittainen stemmi ja levyinen ohjaustanko on 2017 kokoonpanossa, etenkin 51cm kiinnostaa.
lastumaki
06.09.2016, 21.45
2015 Roven takanapa alkoi pitämään kitinää pesun jälkeen, pyörällä ajettu n. 8 tkm. Napa näyttäisi olevan merkkiä A Class ja laakerit "japanese sealed bearings". Laakereita ei varmaan itse pysty rasvaamaan, eikä netistä tunnu oikein löytyvän ohjeita. Huoltaako noita kukaan pääkaupunkiseudulla ja mitä tuollaisten laakereiden vaihto suunnilleen kustantaa?
StringBet
06.09.2016, 22.28
2015 Roven takanapa alkoi pitämään kitinää pesun jälkeen, pyörällä ajettu n. 8 tkm. Napa näyttäisi olevan merkkiä A Class ja laakerit "japanese sealed bearings". Laakereita ei varmaan itse pysty rasvaamaan, eikä netistä tunnu oikein löytyvän ohjeita. Huoltaako noita kukaan pääkaupunkiseudulla ja mitä tuollaisten laakereiden vaihto suunnilleen kustantaa?
Noissa laakereissa on positiivista se, että ne tosiaan (käsittääkseni) voi vaihtaa ilman, että koko napa täytyy uusia. Huonoa sitten se, ettei niitä voi putsata ja rasvata. Kestävät just sen mitä kestävät. Jotain laakeriketjua tuossa luin ja olikohan jotain kymppejä kappale halvimmat. Sitä suuruusluokkaa kuitenkin. Siis pelkkä laakeri, työstä en tiedä.
Bike24:lla näyttäisi olevan listoillansa CXD4 kiekkosetti https://www.bike24.com/p2120251.html. Näyttääkö tuollaisilta Roven kiekot?
Kyssäri ST:n omistajille, minkä mittainen stemmi ja levyinen ohjaustanko on 2017 kokoonpanossa, etenkin 51cm kiinnostaa.
Jos ei oo vuodessa muuttunut ja joka runkokoossa samat putkiosat, niin 80mm stemmi ja 46cm leveä stonga.
...Huoltaako noita kukaan pääkaupunkiseudulla ja mitä tuollaisten laakereiden vaihto suunnilleen kustantaa?
Mikä tahansa asiansa tunteva pyörähuolto vaihtaa tuollaiset peruslaakerit. Lakrut 10-20€/kpl ja työ jonkun kympin. Ei ole paha nakki itsekään tehtynä jos löytyy kalut ja tilat.
...Huonoa sitten se, ettei niitä voi putsata ja rasvata...
No isot pojat netissä on kertonut, että mitkä tahansa lakrut voi avata ja putsata. Konelaakereissa siis pölysuoja irti ja raswaa sisään. Tuo kannattaa siis tehdä laakereille ennen asennusta. Tuhoutuneille myöhäistä.
Kiitokset Puskikselle. Konan sivuilta en onnistunut löytämään mitään mainintaa kyseisten komponentien mitoista suhteessa runkokokoon tai sitten en vain osaa.
M-koon runkoon laitettu jo 46cm ohjaustanko, yes. Salsalla on vielä 54 Vayassa 40cm tanko specsien mukaan.
Hups ja anteeksi. Tarkistin oikean mittaustavan (keskeltä keskelle, eikä reunasta reunaan) ja oikea leveys onkin 44cm ja tää koskee siis 2016 M/L:ää. Pitäisin todennäköisenä, että mitta ois sama ens vuoden M:ssä, mut eipä voi olla varma. Toi stongahan levenee vielä entisestään alaotteelta, kun siinä on reilusti flarea. Näyttää, että siinä ois kopioitu Salsan Cowbellia. Päätytulppien kohdalta leveys on jo 50cm. Mun mielestä mukava tanko.
Eipä mitään. Todennäköisesti M/51 omaa siten 42cm stongan, no sen näkee sitten kun fillari aikanaan kotiin saadaan.
Konan sivuilla on kyllä asialliset specsit rungosta, mutta muiden osien osalta tiedot ovat vajaavaiset.
Muutama vuosi takaperin vaihdoin itse Mavicin napoihin laakerit. Paikallisesta laakerikeskusta hankkivat vastaavat laakerit tilalle.
Työkaluja rakennettiin kierretangosta, hylsyistä ja aluslevyistä. Tukea löytyi Youtubesta.
StringBet
08.09.2016, 11.58
Mitähän kokoa näistä nyt sitten pitäisi tilata, kun on lyhytjalkainen keskimittainen. Eli mitat 178/79. Nykyisessäkin focuksessa on satula aika alhaalla, mutta pienempi runko oli sitten taas tosi lyhyt. Kokotaulukoissa M tai M/L se kai on, mutta kumpi.
Mitähän kokoa näistä nyt sitten pitäisi tilata, kun on lyhytjalkainen keskimittainen. Eli mitat 178/79. Nykyisessäkin focuksessa on satula aika alhaalla, mutta pienempi runko oli sitten taas tosi lyhyt. Kokotaulukoissa M tai M/L se kai on, mutta kumpi.
Tossa isommassa jäisi satula melko alas, mikä voi olla ongelma, jos haluaa ohjaamon reilusti satulan alapuolelle. Standover myös rajoilla. Veikkaisin, että pienempi koko ja pidempi stemmi parempi.
Mää oon 178/82-83 ja maantiepyöränä m/l kokoinen Scultura jossa 56cm vaakaputki ja 100 mm stemmi on nykyisellä tangolla sopiva. Alkuperäisellä käytin 110 mm stemmiä totuttelun jälkeen ( aluksi oli 90mm pari viikkoa). Satulassa on varaa molempiin suuntiin, mutta on mielestäni matalahkolla. Tuo 561 mm voisi olla sulle passeli tuon tyyppiseen pyörään? Jos vaan piisaa satulan säätövarat, eikä jää ohjaamo liian korkealle.
Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla
StringBet
08.09.2016, 14.43
Mää oon 178/82-83 ja maantiepyöränä m/l kokoinen Scultura jossa 56cm vaakaputki ja 100 mm stemmi on nykyisellä tangolla sopiva. Alkuperäisellä käytin 110 mm stemmiä totuttelun jälkeen ( aluksi oli 90mm pari viikkoa). Satulassa on varaa molempiin suuntiin, mutta on mielestäni matalahkolla. Tuo 561 mm voisi olla sulle passeli tuon tyyppiseen pyörään? Jos vaan piisaa satulan säätövarat, eikä jää ohjaamo liian korkealle.
Njoo, pitää koittaa vähän mittailla tuota nykyistä fillaria.
StringBet
08.09.2016, 15.49
Njoo, pitää koittaa vähän mittailla tuota nykyistä fillaria.
https://s.graphiq.com/sites/default/files/975/media/images/2011_Focus_MARES_AX_3_6347699_i0.png tuossahan nuo mitat ovatkin ja näyttävät vastaavan omia mittauksia. Mulla on siis tuo M-koko. Yhtään pidemmälle ei kyllä pysty kurkotella. Satula ei tosiaan ole älyttömän paljon ohjaustankoa ylempänä, mutta se on ok. Ehkä tanko voisi olla alempana jos se olisi lähempänä.
lastumaki
08.09.2016, 18.37
Mikä tahansa asiansa tunteva pyörähuolto vaihtaa tuollaiset peruslaakerit. Lakrut 10-20€/kpl ja työ jonkun kympin. Ei ole paha nakki itsekään tehtynä jos löytyy kalut ja tilat.
Kitinä poistui itsestään. Jos ajelis vielä syksyn sateet vanhoilla laakereilla, kun ei klappia ole ja hyvin pyörii. Nettitutkiskelun perusteella neljän pyörän huoltajan kannattanee opetella tuollainen huolto itse, kun ei tuon monimutkaisemmalle vaikuta. Nyt vain askarruttaa, että miten tuo A-class vapaaratasrunko lähtee irti?
Santerius
08.09.2016, 18.56
Noissa laakereissa on positiivista se, että ne tosiaan (käsittääkseni) voi vaihtaa ilman, että koko napa täytyy uusia. Huonoa sitten se, ettei niitä voi putsata ja rasvata. Kestävät just sen mitä kestävät. Jotain laakeriketjua tuossa luin ja olikohan jotain kymppejä kappale halvimmat. Sitä suuruusluokkaa kuitenkin. Siis pelkkä laakeri, työstä en tiedä.
Itse ostin maantielaiteen vanteisiin SKF:n laakerit, jotka maksoivat muistaakseni vitosen kappale paikallisessa laakeriliikkeessä.
Tarvittavat työkalut:
- pakka-avain ja ketjuruoska
- kaksi avainta, tms. työkalua akselin irrottamiseen
- Ruuvimeisseli vanhojen laakerien poistamiseen
- pultti ja sopivasti muttereita ja prikkoja uusien laakerien paikalleen pakottamiseen
- rasvaa
Jos omistaa jo valmiiksi pakka-avaimen ja ketjuruoskan, kustannukset ovat hyvin minimaaliset.
CXD-kiekkosettien speksejä ulkomailta http://uemura-cycle.com/products/list.php?category_id=357
StringBet
14.09.2016, 13.49
Tossa isommassa jäisi satula melko alas, mikä voi olla ongelma, jos haluaa ohjaamon reilusti satulan alapuolelle. Standover myös rajoilla. Veikkaisin, että pienempi koko ja pidempi stemmi parempi.
Tuohon pienempään se kyllä ehkä kallistuu. Jos laskee tällee ihan karkeasti niin eihän tuossa satula tulisi yhtään korkealle. Haaramitta 79 - Pystyputki 51 cm - poljin 17 cm + 2 cm polkimista ja kengistä = 13 cm, josta putkea vähän vähemmän. Kertokaa jos tässä logiikassa jokin mättää.
StringBet
14.09.2016, 14.10
Tuohon pienempään se kyllä ehkä kallistuu. Jos laskee tällee ihan karkeasti niin eihän tuossa satula tulisi yhtään korkealle. Haaramitta 79 - Pystyputki 51 cm - poljin 17 cm + 2 cm polkimista ja kengistä = 13 cm, josta putkea vähän vähemmän. Kertokaa jos tässä logiikassa jokin mättää.
Laskin tällä http://bikegeo.muha.cc/ vanhan pyörän geometriasta reachin 380 ja stackin 549, joiden perusteella myös tuo pienempi olisi lähempänä.
Yks melko hyvin osuva mittaustapa ois: inseam x 0,883 - seattube = mitta satulatolpankiristimestä satulan päälle. Ei se satula tosiaankaan erityisen korkealle tulisi 51cm rungolla. Tuohan menisi oikeestaan aika samalla tavalla kuin mulla, kun inseamia on kolmisen senttiä enempi ja rungossa seattubea ja stäkkiä kolme senttiä enemmän.
Itselläni on haaramitta suunnilleen samaa luokkaa kuin StrinBet:llä, itselläni on M-koko jossa SOH 77cm, runkokorkeus on passeli.
Itselläni satulan korkeus n.72cm mitattuna keskiön keskeltä-satulan yläpintaan. Tolpassa säätövaraa +9cm.
Mielestäni ohjaamon korkeudessa riittää säätövaraa. Stemmin lisäksi 45mm korokerenkaita.
Tällä hetkellä vakiostemmi ylös päin, alla 35mm ja päällä 10mm renkaita ja ohjaustangon yläpinta n.20-30mm satulan alapuolella.
Puskis taisi aiemmin luetella oman setuppinsa M/L kokoisessa rungossa.
Ai niin unohtui mainita, M-koossa kammet 172,5mm.
Joillan ulkomaalaisilla foorumeilla ovat huolissaan ilmiöstä "Toe overlap", eli osuuko pyöräilykengän kärki eturenkaaseen kääntäessä ja kammen ollessa edessä.
Shimpan 43 kenkä, klossin kärki n.85mm kengän kärjestä, kengän kärki osuu renkaaseen kampi edessä kenkä vaakatasossa ohjaustangosta kääntäessä.
Tänään ajettu vajaat 50km ja en ainakaan huomannut että olisi ajossa osunut poluilla kurvaillessa.
En tiedä, mutta lyhyt jalkaisen ja isokenkäisen kannattanee huomioida asia.
StringBet
14.09.2016, 22.28
Joo laitoinkin bikeshopiin jo tilauksen M-koossa. Katotaan mitä sieltä tulee, mutta kaiken järjen mukaan sen pitäisi osua aika hyvin.
Jami2003
14.09.2016, 23.38
Bikeshop on niin loistava kauppa etteiköhän vaihto onnistu jos ihan meni pieleen..
Joillan ulkomaalaisilla foorumeilla ovat huolissaan ilmiöstä "Toe overlap", eli osuuko pyöräilykengän kärki eturenkaaseen kääntäessä ja kammen ollessa edessä.
Shimpan 43 kenkä, klossin kärki n.85mm kengän kärjestä, kengän kärki osuu renkaaseen kampi edessä kenkä vaakatasossa ohjaustangosta kääntäessä.
Tänään ajettu vajaat 50km ja en ainakaan huomannut että olisi ajossa osunut poluilla kurvaillessa.
En tiedä, mutta lyhyt jalkaisen ja isokenkäisen kannattanee huomioida asia.
Rovessa ainakin annettujen tietojen perusteella on krossareista puhuttaessa hyvin tilaa, vaikka toki varpaat siinäkin renkaaseen osuu. Käytännössä se vaatii aika jyrkän ohjaustangon käännön, jolloin luonnostaan polkeminen loppuu ja ulkokurvin puoleinen jalka on ala-asennossa eli ongelmaa ei tule. Kerran kyllä lukkopolkimien kanssa sain sählättyä itseni hankalaan tilanteeseen, kun jollain ihmeen tavalla liikkeelle lähdössä jalka jäi renkaan sisäpuolelle...
Isot jalat, klossit taakse ja lokasuojat, niin saa varmaan ongelmia ton kanssa. Muuten tota käy korkeintaan kun rimpuilee trackstandissa.
StringBet
17.09.2016, 18.34
Mitäs ootte mieltä teräsrunkojen ja erityisesti nyt tämän roven ruostesuojauksen tarpeesta? Itse siis tulen ajamaan ympäri vuoden sillä joka kelissä. Valitettava tosiasia on, että pyöräteilläkin on Helsingissä nykyään suolaus muodissa.
StringBet
26.09.2016, 09.54
Pyörä tuli viime viikolla ja koko tuntuu ihan sopivalta. Vähän piti siirtää satulaa taakse ja ohjaustankoa alaspäin (varaakin jäi vielä, mutta rento asento sopii käyttötarkoitukseen). Isomman rungon kanssa olisi varmasti kyllä loppunut säätövara.
SKS:n lokarit tuli laitettua kiinni ja sopivat ihan hyvin muuten, mutta etujarrun kohdalla piti vähän taivutella.
Kiitos vaan kaikille kysymyksiini vastanneille!
Pitäis uudet nastat, tosi komeat ja virtaviivaiset, hankkia 2016 teräksiseen Roveen, mitäs ootte pistäneet, että mahtuukin vielä? Pyörässä on alkuperäiset vanteet.
Pitäis uudet nastat, tosi komeat ja virtaviivaiset, hankkia 2016 teräksiseen Roveen, mitäs ootte pistäneet, että mahtuukin vielä? Pyörässä on alkuperäiset vanteet.
Menee ihan arvailemalla, kun en ton kanssa talvella aja, mut jos on lokasuojat, niin eteen en koittais kuin niitä ihan kapeimpia nastarenkaita, eli nokian a10 32-622 tai schwalbe winter 30-622. Taakse voinee laittaa helposti astetta isomman.
kalastaja
06.11.2016, 22.28
35mm mara winter mahtuu lokareiden kanssa. Korkeussuunnassa ei juuri isommalle ole etuhaarukassa tilaa.
2017 malliin tätä epäkohtaa oli korjattu 1cm pidemmällä haarukalla. Ja ilmeisesti 2015 mallissakin oli enemmän tilaa. Vähän jopa sapettaa, että itsellä on tuota "huonoa" vuosikertaa.
StringBet
07.11.2016, 12.25
Jahka nyt tästä flunssasta selviän niin kokeilen meneekö 42-millinen marawinteri vuoden 2017 roveen lokasuojan kanssa. Tiukkaa varmaan kyllä tulee.
exfatman
07.11.2016, 18.52
Tänään Roven takajarrun vaijerin asennus osoitti toimivuutensa. Nokian 37 talvirenkaat voisi hyvinkin vaihtaa hiukan leveämpiinkin eikä noin 100 nastaa paljoa matkantekoa hidasta. Takajarrun vaijerin jäätyminen sitä vastoin nosti mukavasti sykettä. kun alamäkeenkin ajaessa vähäinen vauhti hidastui entisestään. Pakko viritellä joku suoja tuohon ylöspäin käännettyyn vaijerin kuoreen.
Tänään Roven takajarrun vaijerin asennus osoitti toimivuutensa. Nokian 37 talvirenkaat voisi hyvinkin vaihtaa hiukan leveämpiinkin eikä noin 100 nastaa paljoa matkantekoa hidasta. Takajarrun vaijerin jäätyminen sitä vastoin nosti mukavasti sykettä. kun alamäkeenkin ajaessa vähäinen vauhti hidastui entisestään. Pakko viritellä joku suoja tuohon ylöspäin käännettyyn vaijerin kuoreen.
Takajarru on kanssa muutaman kerran jäänyt laahaamaan, toivottavasti ei muodostu enempää ongelmaksi.
Mietin, että olisivatkohan nämä jo liian kevyet ja nastat turhan harvassa? http://www.suomenurheilupyora.fi/suomi-tyres-a10-a-32-622-nastarengas
Ajattelin ajella 26"-maasturilla kroisimmat kelit, mutta tuo olisi varsinkin niille jo auratuille teille vähän parempina päivinä.
maalinni
07.11.2016, 21.12
Jahka nyt tästä flunssasta selviän niin kokeilen meneekö 42-millinen marawinteri vuoden 2017 roveen lokasuojan kanssa. Tiukkaa varmaan kyllä tulee.
Meni ainakin ensimmäiseen Roveen ja eikös uudemmissa ole enemmän tilaa?
StringBet
07.11.2016, 21.33
Meni ainakin ensimmäiseen Roveen ja eikös uudemmissa ole enemmän tilaa?
Ensimmäisestä en tiedä, mutta 2017 ja 2015 malleissa on sentin pitempi haarukka kuin 2016.
Ensimmäisissä Roveissa ollut axle to crown 403, 2015 oli 405, 2016 395 ja nyt taas 405. Eihän tuo välttämättä rengastilasta mitään kerro, kun kruunun korkeuskin pitäisi vielä tietää. 395 voisi riittää ihan hyvin isoille renkaille, mutta kun tuossa on neljä senttiä rautaa ja aika epätasainen viimeistely niin ahdasta on.
Auttaisko jarruongelmaan vaan semmosen kumisen brake bootin laittaminen?
Mietin, että olisivatkohan nämä jo liian kevyet ja nastat turhan harvassa? http://www.suomenurheilupyora.fi/suomi-tyres-a10-a-32-622-nastarengas
Ajattelin ajella 26"-maasturilla kroisimmat kelit, mutta tuo olisi varsinkin niille jo auratuille teille vähän parempina päivinä.
Itse en kokeilisi. Auratullakin tiellä on jäisiä paikkoja ja tuollaiset satunnaiset kohdat ovat kaikkein yllättävimpiä. Itselläni on Nokia W106 ja sen olen todennut riittäväksi normaalikeliin. Huonokuntoisella tiellä, jossa tien sivusuuntaiset kallistukset vaihtelee painumien takia, pääkallokelillä noilla renkailla ajaminen on kuitenkin epämukavaa.
Minulla on myös Schwalben 240 nastainen rengas, mutta se on paljaalla tiellä nastojen määrän takia epämukavampi, joten ajelen W106:lla. Todella liukkaita kelejä on kuitenkin niin harvoin, etten tuollaista nastamäärää omissa ajoissani kaipaa.
exfatman
08.11.2016, 21.38
Edellisellä pyörällä jyristelin maantienreunaa ja pienempiä teitä samaisilla 240:llä. Pitoa riitti, eikä missään vaiheessa alkanut puskemaan märkää rinkiä housujen säämiskään oli edessä sitten minkälaista jäätä tahansa. Paljaalla (ei jäässä olevalla) asfaltilla iso nastamäärä tuntui kuitenkin turhan raskaalta ja sen minkä rengas voitti vaikeissa olosuhteissa se hävisi helpolla kelillä. Vaikka ajoi koko talven niin useammin tuli mietittyä että vähemmälläkin pärjäisi. Nyt kun alla on ollut tuollaset 106 piikkiset ja ottamalla vähän varovammin muutamia liukkaita paikkoja on renkailla pärjännyt tosi hyvin. Tämä siis työmatkatempoilussa ja lyhkäisillä lenkeillä. Vähempään nastamäärään en siirry, mutten en usko heti palaavani noihin yli 200 piikkisiinkään.
Tänään kävin kivijalkaliikkessä etsimässä muita talvivarusteita ja huomasin uudet Rovet. Kyllä uuden mallin putken sisään osittain viedyt vaijerit olivat siistin näköiset, mutta takajarrun ja vaijerin toteutus näytti olevan entisellään. Muutenkaan en äkkisiltään huomannut spekseissä mitään uutta. Olin huomaavinani netistä, että johonkin malliin oli jarrut päivitetty, mutta alu-malli se ei ainakaan ollut.
maalinni
08.11.2016, 22.22
Voihan sitä aina laittaa 26" vanteet ja isp:t alle.
Ei taida tila leveyssuunnassa ainakaan takana riittää.
StringBet
13.11.2016, 23.33
Noniin, flunssa antoi lopulta periksi ja tänään vaihdoin 42-milliset marathon winterit alle. Ihan hyvin mahtuu sks:n 52 millisten lokasuojien kanssa pyörimään. Ilman lokasuojia mahtuisi kyllä paljon vielä isommatkin renkaat. Nythän tämä talvi sitten todennäköisesti onkin ohi..
Täällä on varmaan joitain 1x10 konversion tehneitä. Kumman rattaan paikalle kannattaisi laittaa eturatas? Mahtuukohan 2014 Roveen (sama runko 2013-15) sisemmälle paikalle 42-piikkinen ratas?
Ikävästi on jo talven kivisepeli syönyt reikiä maalipintaan. Miten olette suojanneet runkoa, tai tehneet korjaustoimenpiteitä näin kotikonstein?
StringBet
11.01.2017, 08.43
Ikävästi on jo talven kivisepeli syönyt reikiä maalipintaan. Miten olette suojanneet runkoa, tai tehneet korjaustoimenpiteitä näin kotikonstein?
Olen suojannut täyspitkillä lokasuojilla.
Autotarvikeliikkeestä sopivan värinen paikkausmaalikynä ja sillä paikkaus. Sitten kiveniskuteippiä päälle.
En mitenkään. Näkee alaan vihkiytymätönkin, että pyörällä on ajettu eikä säilytetty vitriinissä. =)
En mitenkään. Näkee alaan vihkiytymätönkin, että pyörällä on ajettu eikä säilytetty vitriinissä. =)
Tääkin on hyvä pitää mielessä, pesemättä jättämisellä, pitäis kai oikeasti useammin, voi vielä vähän alleviivata ajokilometrien määrää ;)
PuffySticker
12.01.2017, 13.10
On mullakin kaapelit syöneet tiensä emäsputken maalipinnasta läpi, ja ruostetta pukkaa pintaan. Myös etuhaarukan putkissa kivet tehneet tehtävänsä nyt kun laitteella on ajettu jotain luokkaa 15 tkm. Eivät ne kyllä mun mielestä pyörää rumenna ollenkaan, ja veikkaan että se rungon ikään vaikuttava ruostuminen tapahtuu jossain ihan muualla minne ei katse ulotu.
Jos olisi nyt uusi runko käsillä niin saattaisin hankkia helikopteriteippiä (mistä sitä muuten helpoiten löytää?) ja suojata emäputken sillä. Nyt on myöhäistä, mutta eipä tuo paljon haittaa tosiaan.
Eiks sitä sanota, että "ruoste aateloi teräsrungon"?
PuffySticker
12.01.2017, 17.56
Varmaan sanotaan. Ainakin fillaritori.comin myynti-ilmoituksissa.
maalinni
12.01.2017, 18.27
Ei siihen cromoteräkseen tule kuin pintaruostetta. Itsellä oli joku ysäri/kasari cromo Nishiki ja rungossa muutamia paljaita kohtia, puhaltamalla lähti tyylii ruoste irti.
StringBet
12.01.2017, 20.30
Onko muuten vinkkejä, mitkä tavaratelineet eteen/taakse sopii roveen parhaiten? Ja kannattaako lastata enemmän eteen vai taakse?
Ei siihen cromoteräkseen tule kuin pintaruostetta. Itsellä oli joku ysäri/kasari cromo Nishiki ja rungossa muutamia paljaita kohtia, puhaltamalla lähti tyylii ruoste irti.
No sehän riippuu, missä sitä Rovea kuskailee kohti auringonlaskua. Täällä Hellsingin kuuluisilla suolakelveillä saattaa salakavala läpipuhkiruoste yllättää. Nimimerkillä "Kokemusta on".
Onko muuten vinkkejä, mitkä tavaratelineet eteen/taakse sopii roveen parhaiten? Ja kannattaako lastata enemmän eteen vai taakse?
Taakse mennee melkein mikä vaan. Sovitin pikaisesti jotain vanhaa vannejarruhybridin takatarakkaa Roveen ja sopi ihan ongelmitta. Eteen on ainakin ennen 2016-mallia ollut vaikea saada Tubuksen lowridereita ilman virittelyjä sopimaan. 2016 haarukkaan tuli kiinnikkeet akselin etupuolellekin, mut en tiedä auttaako asiaa.
Itselläni ei ole tarakkaa edessä, vaikka ajoittaisen 20 kilon kuorman voisi tasaisemminkin jakaa. Tuollainen kulkee riittävän hyvin ne matkat, joita kuormattuna ajan, ettei ole tarvetta etutarakalle. Parin viikon reissuun valmistautuessa voisi asiaa miettiä uudestaan.
Minäkään en osaa sanoa, mikä tarakka sopisi parhaiten. Ihan tavallinen 30 euron perustarakka sopii ilman ongelmia, koska kaikki tarpeelliset kiinnikkeet pyörästä löytyy ja on hyvin esillä (ei esim. takajarrun katveessa). Kiinnittäisin silti huomiota tarakan säädettävyyteen korkeussuunnassa. Haluan tarakan olevan mahdollisimman lähellä takalokaria ja ilman korkeussäätöä tilaa saattaa tuohon väliin jäädä muutama milli enemmän kuin tarpeen. Pääasiassa ulkonäkökysymys, mutta teoriassa vaikuttaa myös painopisteeseen.
maalinni
13.01.2017, 08.36
^ tai sitten tarakka, mihin laukut saa kiinni alemmas. Esim tämän tyylinen https://www.bike-discount.de/de/kaufen/tubus-fat-gepaecktraeger-26-28-460292/wg_id-1559
PuffySticker
14.01.2017, 21.03
https://www.facebook.com/fillarifiilari/photos/a.508748109226991.1073741828.508010632634072/912617182173413/?type=3&theater
Aseöljyä tai vastaavaa kaapelikuoren päästä sisään, säännöllisesti ja ennaltaehkäisevästi ajoitettuna pitää ongelman poissa, mutta tiivisteestä voisi olla myös jotain hyötyä. Kuorien sisäänhän päätyy kosteutta myös lämpötilavaihteluiden seurauksena jos pyörää seisotetaan lämpimässä. Tämä riippumatta siitä minkä kokoinen läpivienti kuoren päädyissä on. Joku viksu on sanonut että kosteus kulkeutuu uskomattoman pienistä rei'istä asioiden sisään mutta tarvitsee aika ison aukon tullakseen ulos.
Kuten yllä, syksyllä kunnon öljyt vaijerinkuoren sisään ja tarvittaessa lisäilee. Näin itse mennyt pari talvea.
En oikein saanut itse koskaan tota aseöljyä pitämään takajarrua luotettavana, mutta lukkosulan lurautus on auttanut.
Jäähdytysneste toimii hyvin
Lähetetty minun F8131 laitteesta Tapatalkilla
Jomppanen
17.01.2017, 16.04
^Eikö jäähdytysneste tee vaijeria tahmeaksi?
Putsaatko jäähdytysnesteen ja vaihdat öljyä, teflonia tms kesäksi?
Onkos noi -15 vuosikertailaisten (Rove ST) omistajat löytänyt jonkun toimivan (ja kestävän) etutarakka systeemin jo? Ettei menis turhaan säätämiseksi, taas..
PuffySticker
18.01.2017, 19.04
Kiinnostaa tietää mitä on jo kokeiltu? Kiinnostaisi sellainen kevyt kaupunkitarakka, joka ei maksa maltaita ja jossa kannetaan pientä kuormaa, esim. pientä laukkua tai pieniä ruokaostoksia. Menisikö joku Pelagon malli nätisti.
Jollain holkkivirityksellähän useimmat ongelmat taitaisi saada ratkaistua
http://forum.cyclinguk.org/download/file.php?id=31880&mode=view
Sitten on tarakoita, jotka eivät käytä alakiinnitystä ollenkaan, esim. nitto m18, spessun pizzarack, racktime top-it
Lowridereista Arkel ac näyttäisi siltä, että menisi ilman erikoisvirityksiä.
StringBet
19.01.2017, 18.15
Jollain holkkivirityksellähän useimmat ongelmat taitaisi saada ratkaistua
http://forum.cyclinguk.org/download/file.php?id=31880&mode=view
Sitten on tarakoita, jotka eivät käytä alakiinnitystä ollenkaan, esim. nitto m18, spessun pizzarack, racktime top-it
Lowridereista Arkel ac näyttäisi siltä, että menisi ilman erikoisvirityksiä.
Holkkivirityksessä on se vaan, että se aiheuttaa vääntöä korvakkeeseen ja pulttiin. Ei kestä välttämättä juuri mitään. Jollain p-clampilla voi kans viritellä.
koiravahti
20.01.2017, 23.46
Kona Rove ST koossa M/L oli viikonlopun koeajossa. Muuten palikat tuntuivat olevan kohdallaan mutta reach tuntui sentin tai kaksi liian pitkältä. Pidän melko pystystä ajoasennosta joten stäkkiä en haluaisi pienentää. Katselin että M-koon reach on vain 3 mm lyhyempi mutta runko on huimasti matalampi. Eli reachin takia ei kannata pienempään runkokokoon mennä tässä tapauksessa? Mietin että asettuisiko M/L kohdalleen jos korvaisi 80 millisen stemmin 20 mm lyhyemmällä? Onko täällä kukaan vaihtanut lyhyempää stemmiä Roveen? Muuttuuko ohjaus miten radikaalisti?
Vaihdoin aikoinaan 2015 Roveen 90->75 eikä ohjaus sinänsä tuntunut sen kummemmalta. Toisaalta ajoasento tuli radikaalisti pystymmäksi ja alkoi tuntumaan jo hullulta.
Halpa harjoitushan tuo oli, stemmi 20€ pyöräliikkeen vaihto-osista. Sinuna kokeilisin ensin 70 millistä.
Blackborow
21.01.2017, 11.12
Kona Rove ST koossa M/L oli viikonlopun koeajossa. Muuten palikat tuntuivat olevan kohdallaan mutta reach tuntui sentin tai kaksi liian pitkältä. Pidän melko pystystä ajoasennosta joten stäkkiä en haluaisi pienentää. Katselin että M-koon reach on vain 3 mm lyhyempi mutta runko on huimasti matalampi. Eli reachin takia ei kannata pienempään runkokokoon mennä tässä tapauksessa? Mietin että asettuisiko M/L kohdalleen jos korvaisi 80 millisen stemmin 20 mm lyhyemmällä? Onko täällä kukaan vaihtanut lyhyempää stemmiä Roveen? Muuttuuko ohjaus miten radikaalisti?Pyydää liikettä vaihtamaan stemmi, että pääset kokeilemaan. En usko, että menisi huonoksi.
koiravahti
02.02.2017, 11.59
Pyydää liikettä vaihtamaan stemmi, että pääset kokeilemaan. En usko, että menisi huonoksi.
Kona Rove2017 54 cm koossa hankittu. Vaihdoin siihen 60 mm stemmin. Ohjaustuntuma ei minusta muuttunut mitenkään. Ajoasento muuttui juuri sopivaksi. Vähän ensin arvelutti että riittääkö tuo muutos, eli jos tulee tarve vielä lyhyemmellä reachille niin stemmisäädössä alkaa millit loppumaan. Mutta hyvin riitti ja tässä on vielä mahdollisuus pidentää stemmiä jos ajoasento alkaa venymään urheilullisemmaksi.
Muutenkin oiva paketti. Vielä pitäisi ratkaista miten saisi kurakeleille sopivat lokarit. SKS Bluemels 45 mm näyttäisivät muuten hyviltä mutta miten nuo etulokarin aisat saa menemään jarrusatulan ohi? Pitääkö siihen viritellä metritavarasta siksak-aisa vai saako vakioaisat menemään nätisti tosta ohi?
Onko siinä kiinnike samassa kohdassa kuin oikeallakin puolella eli haarukan puolivälissä? Jos on, aisat voi taittaa niin, että päät osuu tuohon kiinnikkeeseen. Pidä vain huoli siitä, että taitoksesta tulee suht terävä ja muut osat aisasta jää suoraksi. Ei siis mitään kaarevia virityksiä.
StringBet
03.02.2017, 20.27
Ite tein sks bluemelsien kanssa niin että laitoin eteen tarkoitetut aisat taakse ja taakse tarkoitetut eteen. Ihan paljain käsin vääntelemällä onnistuin ohittaa jarrun. Sen eteen tarkoitetun aisan kanssa on varmaan vaikeampaa.
Ite tein sks bluemelsien kanssa niin että laitoin eteen tarkoitetut aisat taakse ja taakse tarkoitetut eteen. Ihan paljain käsin vääntelemällä onnistuin ohittaa jarrun. Sen eteen tarkoitetun aisan kanssa on varmaan vaikeampaa.
Rouvan Dr. Finessä oli SKS:n loksujen kanssa myös ongelma etujarrusatulan kanssa.
Sitä muovikiinnikettä piti hieman hioa Dremelillä aisojen välistä; tuli oikein hyvä.
Tosin tuossa on hiilarikeula, joka on teräskeppiä paksumpi.
Taivutin sks longboardeista aisat jarrun alapuolelta ohi. Tuli mun mielestä ihan hyvä ja homma oli paljon helpompi kuin pelkäsin.
Ostin 1x konversio-osien kylkiäisenä Jagwiren Road Pro XL vaijerisetin ja aloin miettimään saisiko takavaihtajan vaijerin jotenkin fiksusti vedettyä Rovessa täyspitkällä kuorella. Onko kukaan tehnyt tuollaista viritystä?
Oisko se sitten vaan nippusiteillä tai vastaavilla seatstayn ja toptuben kautta paras?
Täällä on varmaan joitain 1x10 konversion tehneitä. Kumman rattaan paikalle kannattaisi laittaa eturatas? Mahtuukohan 2014 Roveen (sama runko 2013-15) sisemmälle paikalle 42-piikkinen ratas?
Vastaan itse itselleni. 42T ratas sisäpaikalla näyttää vähän turhan tiukalta, tilaa ei jää kuin noin 1mm Race Facen NW rattaalla. Asensin siis sen ulommalle paikalle, ketjulinja näyttäisi olevan 6.-7. rattaan kohdalla. Sisemmällä paikalla voisi mahdollisesti tulla ongelmia ketjun hankaamisesta viereiseen rattaaseen isommilla vaihteilla.
koiravahti
10.02.2017, 23.32
Taivutin sks longboardeista aisat jarrun alapuolelta ohi. Tuli mun mielestä ihan hyvä ja homma oli paljon helpompi kuin pelkäsin.
Kiitos vinkeistä! Mallailin ylä- ja alakiinnitystä ja kulman tekoa aisoihin mutta ei se oikein istunut mielestäni hyvin. Päädyin sitten sahaamaan rautasahalla yläaisat veke. Laitoin siis pelkän ala-aisan. Se mahtui hyvin jarrusatulan ali ilman taivutusta. Ei tuo nyt ihan niin tukeva ole kuin kahdella aisalla per puoli mutta ihan riittävältä tuntuu parin lenkin perusteella.
Samalla kokeilin vaihtaa alkuperäisen eturattaan (SRAM X-Sync 40T) tilalle Race Face Narrow Wide 38T. Race Face on selvästi paksumpi ja kiinnitys kampeen tulee niin että ketjulinja siirtyy monta milliä ulospäin. Ei vaikuttanut kovin hyvin sopivalta. Vaihdoin SRAMin takaisin.
Samalla kokeilin vaihtaa alkuperäisen eturattaan (SRAM X-Sync 40T) tilalle Race Face Narrow Wide 38T. Race Face on selvästi paksumpi ja kiinnitys kampeen tulee niin että ketjulinja siirtyy monta milliä ulospäin. Ei vaikuttanut kovin hyvin sopivalta. Vaihdoin SRAMin takaisin.
Onko tuo SRAMin ratas muotoiltu niin, että tulee sisemmäksi? Voisi toimia paremmin kuin RF.
Koko talven ilman rengasrikkoja Schwalben Active-renkailla. Olen ollut todella tyytyväinen valintaan, ja aikamoisista keleistä selvitty, onneksi myös kunnossapito parantunut matkalla viime talveen verrattuna. Vielä ajattelin renkaat pitää pyörässä, viimeksi tänään yksi työmatkalla talutti pyörää takakumi ruttana, lienee osunut johonkin talven jäänteeseen. Toivon, että pyörä selviää myös tästä lopputalven sepelisekoituksesta, aikamoiset kolot on runkoon tullut talven aikana.
koiravahti
17.04.2017, 00.25
Onkohan muilla kokemuksia Roven mukana tulevien Alex CXD4 vanteiden tubeless asennuksesta? Vanteen ja mukana tulleen Clement Explorer renkaan pitäisi olla Tubeless Ready. Kokeilin tätä yhdistelmää pyörän mukana tulleilla venttiileillä (kartion muotoinen kumi) asentaa tuubittomaksi. Rengas nousi hyvin käsipumpulla vanteelle ja piti muuten hyvin ilmaa mutta venttiilinreikä vanteessa vuoti sekä etu- että takarenkaassa reippaasti ilmaa. Koitin laittaa lisätiivistystä venttiilin reikään sisärenkaasta leikatulla palasella ja sitten pätkällä gorillateippiä mutta ei auttanut. Litkun lisääminenkään ei tiivistänyt venttiilin kohtaa.
Vedä juurimutteri pihdeillä tiukkaan?
vihtis83
17.04.2017, 10.39
Olihan ne kiekot kuitenki teipattu tai itse ne teippasit? Sieltä venttiilinjuuresta se ilma tulee ulos vaikka vuoto olisi toisaalla, vanteen onteloa pitkin ilma kulkee ja tulee ulos mistä helpoimmalla pääsee eli venttiilin reiästä.
koiravahti
17.04.2017, 22.40
Kiekot oli valmiiksi teipattu. Kiristin juurimutterinkin pihdeillä tiukaksi mutta sillä ei ollut isoa vaikutusta. Kun laitoin renkaan venttiilinkohdan vesisankoon ja heiluttelin venttiiliä niin vuoto vaimeni ja yltyi. Vaikutti siis siltä että siitä venttiilinjuuresta se falskaa ja venttiilin heiluttelu vaikuttaa vuodon määrään. Voi olla että kuplat tulee vanteen onteloakin pitkin mutta mutuna tuntui että venttiilin juuri falskaa. CXD4 vanteissa keskiharjanne on sivussa, eli siinä on offsettia, joka vaikeuttaa tuota juurimutterin kiristystä. Mitä kireemmälle sen kiristää niin sitä enemmän se vetää venttiiliä vinoon sivulle.
Luovutin toistaiseksi tubeless viritykset tuohon kiekkoon ja laitoin sisäkumit takaisin. Pitää hommata eri merkkiset/laadukkaammat venttiilit ja kokeilla onnistuisiko niillä paremmin.
Kiitoksia vinkeistä!
pyöräsimo
18.05.2017, 23.56
Hyvää iltaa!
Taisi olla noin vuosi sitten, kun täällä Rovesta kyselin. Sittemmin Grade vei voiton ja ei se huono ollut ollenkaan, kaikkea muuta. Tosi hyvä itse asiassa, mutta.... Ajatus Rovesta ja sen "yleishöylä"-ominaisuuksista sekä 1x11:sta muhi ja muhi, joten tuli tuossa sitten tilattua Turusta testipyörä pariksi päiväksi.
Pyörähän vaikutti juuri sen verran hyvältä, että se meni elo myynti- ja ostohommiksi. Grade pääsi tänään uuteen kotiin ja M/L-kokoinen Rove ST, johon vaihtuu jo uutuuttaan 70 millinen ohjainkannatin, pitäisi nyt sitten olla lähipäivinä tulossa tänne. Kaikenlaista ihmettä...
Mikäs miellytti Rovessa Gradea enemmän?
pyöräsimo
20.05.2017, 23.23
Jollakin tapaa tilavampi tunnelma Rovessa. Testipyörähän oli M/L (54) ja siinä oli enemmän varaa vaihdella ajoasentoa kuin Gradessani, joka oli kokoa 53. Grade tuntui selvästi lyhyemmältä ja saattaa olla niinkin, että jos olisin sitä hommatessani päätynyt kuitenkin 55:een, tilanne olisi nyt toinen. 53-Grade oli toisaalta hyvin ketterä, mutta paino oli minulla selvästi enemmän käsien varassa, mikä hiukan häiritsi. Ok, Graden stemmiä vähän lyhentäen olisi voinut hoitua.
Eilen tuli tuore Rove perille ja siinä on siis vaihdettuna 70-millinen stemmi (alkuperäinen 80 mm) pyörä M/L. Tämä vaikuttaa olleen hyvä ratkaisu, koska niin paljon kuin testipyörästä pidinkin, aavistuksen lyhyemmäksi toivoin ohjaamoa (viimeisimpien mittausten mukaan minulla mittaa 176,5/84). Tänään vähän pyörää säätelin: tangon kulman kääntelyä, stemmin laskemista yhden matalamman rinkulan verran (saatan jossain vaiheessa laskea lisää ja tämä muuten on yksi suuri plussa Rovessa, kun siinä on tuota korkeussäätövaraa paljon - Gradessa ei ollut), satulan kulman säätöä sopivammaksi (kun meinasi kasseista hävitä tunto lenkillä...). Mukavalta tuntuu pyörä ja kuten sanottu, tilavammalta. Nyt toki vasta yksi vajaan 40 km:n lenkki ajettuna ja sekin lähinnä asfaltilla, mikä ei liene tuon pyörän ominta aluetta.
1x11-vaihteisto oli myös yksi juttu, jota hieman haikailin, vaikka Graden Tiagra pelasi erittäin hyvin. Rivalin kahvat tuntuvat jo nyt tutuilta, vaikka toki hyvin erilaiset ovatkin Tiagraan verrattuna. Jarrut (TRP Spyre) eivät vielä uutuuttaan näköjään kummoiset ole, mutta eikö jarruilla ole tapana parantua, kun niillä ajelee jonkin aikaa?
Jokin selittämätön juttu tuossa Rovessa sitten lisäksi on, mikä lie, kun jäi takaraivoon muhimaan. Toinen Kona, Private Jake, myös kiinnosti ja siitä Kalle H:lta sainkin asiantuntevaa kommenttia ja vinkkiä - kiitos! Private Jaken hinta vaan on sen verran korkeampi ja toisaalta tuo Roven monipuolisuus innosti, että Roveen päädyin.
pyöräsimo
20.05.2017, 23.25
^Höh, siis toki sitä Graden stemmiä olisi pitänyt pidentää, että tilaa olisi tullut lisää! Vaan toisaalta silloin ehkä paino olisi ollut entistä enemmän käsien päällä.
pyöräsimo
28.05.2017, 21.15
Ajoasentoa on nyt testailtu ja paranneltu, näköjään pienillä muutoksilla saa aika paljon aikaan. Ohjainkannattimen alla olevia renkaita ja kaulaputkea (onko oikea termi?) on jätetty Roveen mukavasti ja säätövaraa on tosi paljon. Sopivasti kun laskin kannatinta, niin sain satulankin paremmalle korkeudelle eikä jalka mene turhan suoraksi ala-asennossa. 70 mm:n kannatin on hyvä meikäläisen mittaiselle.
Kevythän tuo Rove ei ole, mutta toisaalta paino ei tunnu pahasti ajaessa, vaan pyörä liikkuu aika herkästi. Alkuun ajelin vähän turhan kovilla ilmanpaineilla ja meno muuttui selvästi paremmaksi, kun pudotin puolisen baria ilmaa pois eikä rullaavuus kärsinyt asfaltillakaan.
Välitykset tuntuvat riittävän itselleni hyvin ja aika jyrkätkin mäet saan ajettua ripakintuillani. Tänään Lahden latupohjilla ja Tiirismaalla koeteltiin, saako Rovella sykettä nostettua ja saihan sitä. Okei, voisin kuvitella, että joku kovajalkaisempi saattaa kaivata enemmän vaihteita siihen päähän, jolla mennään kovempaa. Ei ole ongelma itselleni ainakaan toistaiseksi. Tangon alaotettakin saan tällä pyörällä ylämäissä hyödynnettyä paremmin kuin aikaisemmalla. Tuo leveä tanko eri otteineen sopii itselleni hyvin.
Kaiken kaikkiaan vahvasti myönteisillä fiiliksillä olen Rovesta. Mukava, mutta ei Oiva-tyylisesti, kuvaa pyörää varsin hyvin.
Uusia malleja 650b-renkailla ja kuitukeulalla:
http://www.konaworld.com/rove_ltd.cfm (3999€)
http://images.konaworld.com/2018/med/rove_ltd.jpg
853-reiskaa
ja pari palpaista:
http://www.konaworld.com/rove_nrb_dl.cfm (2299€)
http://www.konaworld.com/rove_nrb.cfm (1799€)
ja Vanhan Rove al:n perilliset?
http://www.konaworld.com/rove_dl.cfm (999€)
http://www.konaworld.com/rove.cfm (799€)
Oiskohan Rove st:stä vielä tuloillaan jotain vai lakkautetaanko se?
edit: Laitoin hinnat bikeshopin sivuilta. Aika suolaiset on.
Kannattaa muista, että bikeshopissa on käytössä alennusportaikko. Mun mielestä n. 1500e ei oo paha hinta krossarista, jossa kuitukeula, läpiakselit ja tiagraa.
Juu toki, bikeshop ollut usein halvin paikka ostaa uutuus-Kona tuon automaattisen alennuksen vuoksi. Oletan noiden olevan ohjehintoja muualla. Alennuksella tuo teräksinen ois 3400€.
Jännä, jos tarjolle ei tule edullisempaa teräksistä Rovea. Ainakin täällä fillarifoorumiuniversumissa teräsrunko on yksi tuon pyörän myyntivalteista. Konan uusista pyöristä kallistuisin itse ehkä mieluummin Private Jakeen tai Sutra LTD:hen kuin Roveen, jos tuota kalleinta Rovea ei lasketa.
Jännä, jos tarjolle ei tule edullisempaa teräksistä Rovea. Ainakin täällä fillarifoorumiuniversumissa teräsrunko on yksi tuon pyörän myyntivalteista. Konan uusista pyöristä kallistuisin itse ehkä mieluummin Private Jakeen tai Sutra LTD:hen kuin Roveen, jos tuota kalleinta Rovea ei lasketa.Tulee, tulee, malttakaa hetki ;)
Niin joo, olinkin kuvan varmaan jossain nähnyt:
http://www.joe-bike.com/merchant/3293/images/zoom/rove_st1.jpg
sama väri kuin 2014
Bikeshop.fi
17.08.2017, 17.16
Ja pi-ping https://www.bikeshop.fi/Kona-Rove-ST/ekauppa/pKOROV/
Kuorma saapui varastoon noin tunti sitten.
Ja mitä tulee noihin aiemmin kommentoituihin hintoihin, ne ovat Konan suositushinnat. Meillä ei ole ollut tapana keksiä suositushintoja ja sen jälkeen heitellä alenuuksia hatusta :)
-Visa
www.bikeshop.fi / Ajopyörä
Niin joo, olinkin kuvan varmaan jossain nähnyt:
http://www.joe-bike.com/merchant/3293/images/zoom/rove_st1.jpg
sama väri kuin 2014
No niin, rauha maassa taas. Ja mun Rove on näköjään sitten taas muodissa, kun on 1x -konversiokin tehty :)
Löytyisikö noin 171 pitkiä ja 80cm inseam omaavia rove kuskeja? Minkä kokoisella rovella ajatte? Olen tekemässä virtuaali pohdintaa kokojen 50 ja 52 välillä. Taulukot puolustavat enemmän kokoa 52, mutta 78cm standover mietityttää hieman. Ajo asvalttia ja soraa lenkkeily mielessä ja ehkä myös lyhyitä retki ajoja kuormattuna. Kokemusta 4h lenkin verran merida cc500 koossa 52cm ja tässä mitat melko samat 52 koon roven kanssa. Meridalla asento hyvä selälle mutta niskaa alkoi lenkin lopulla hieman jumittaa. Olisi ehkä vaatinut lyhyemmän stemmin.
Linkki roven mittoihin: http://www.konaworld.com/rove_st.cfm
hämeenhitain
03.07.2018, 12.34
170 cm, ajan 51-kokoisella vm. 2017 Rovella (vuotta vanhemmissahan nuo koot menee eri lailla kuin 2018). Tämänvuotisesta omiin mittasuhteisiin sopii 52, mutta se ei tunnu tismalleen niin omalle kropalle passelilta kuin 51. Mulle 50 olisi liian pieni, sinuna aloittaisin siitä 52:sta.
Sulla on ajaessa vielä kengät jalassa, eli ei siinä standover ainakaan tule ongelmaksi.
pyöräsimo
03.07.2018, 13.41
Minulla jää pari, kolme senttiä haaruksista, kun seison pyörä jalkojen välissä. Kieltämättä maastossa tuntuu hieman vähältä, mutta toisaalta Rovella pääsee aika silti varsin mukavasti. Enkä ole vielä satuttanut kassejani... Pyörän (vm. 2017) koko m/l (54), itsellä mittaa 176/82(83?). Uutuuttaan laitoin sentin lyhyemmän stemmin, joka on tuntunut hyvältä.
Minkälaisia etu- ja takatarakoita/-telineitä olette laittaneet Roveihinne? Itselläni siis pikalinkullinen Rove ST, 2017. Kannattaako kiinnittää edessä sinne ihan alas linkun viereen, vai siihen haarukan jalan keskellä olevaan pulttiin?
Kiinnityspisteet riippuu tarakan mallista. Taakse uskoisin menevän ongelmitta minkä tahansa normaalin tarakan. Edessä esim. Tubus Taran kanssa joutuu askartelemaan vähän.
Onko rove st -18 boondocks kiekot valmiiksi tubeless teipatut? Pyörän mukana tuli tubeless venat ja kaapissa olisi litkua. Eli riittääkö että kiskasen sisurit pihalle, venttiilit paikoilleen ja litkut+ paineet perään?
Ota rengas pois ja katso ;)
Onko rove st -18 boondocks kiekot valmiiksi tubeless teipatut? Pyörän mukana tuli tubeless venat ja kaapissa olisi litkua. Eli riittääkö että kiskasen sisurit pihalle, venttiilit paikoilleen ja litkut+ paineet perään?
Ylläolevan kuvan Rove oli (ainakin mulla) valmiiksi teipattu eli homma meni juurikin noin.
Mites Rove ST 2019 malli, mahtuuko 700c 42 maraton winter lokareilla molempiin päihin?
Hei!
Ostin eilen lenkki- ja etenkin retkipyöräksi Kona Rove St:n (2018). Koko jäi kuitenkin vielä mietityttämään, kyllä se tuntui ihan hyvältä, mutta en ole ennen ajanut droppitangolla, niin kokoa on vähän vaikea arvioida. Olen 172 cm ja inseam n. 94 cm. Ostamani pyörän koko on 52. Mietin, että kannattaisiko vielä testata kokoa 50. Saisin ehkä pyörän vielä vaihdettua. Muistaakseni hyvin palvellut Dew Plussani oli 52.
Ja vielä toinen kysymys: tietääkö joku, mitä eroa on 2019 ja 2018 Rove st. malleissa? Eli kannattaisiko vielä harkita 2019 mallia. Pidän kyllä 2018 värityksestä enemmän. Kiitos jos joku jaksaa vastailla!
Ei ole muuta eroa kuin 2019 on 650b kiekot ja väri tietysti.
Tuo inseam ei kyllä tainnut mennä ihan oikein, oon 186cm enkä mikään persjalkainen ja inseam joku 90cm... Ja mulla 2018 Rove ST koko 56 :)
https://www.konaworld.com/rove_st.cfm Konan taulukon mukaa 52 olisi oikein ainakin pituuden puolesta.
Hei!
Hups, joo siis 84 cm inseam! 😆😂
Jos inseam tosiaan noin pitkä, niin ongelma löytää tarpeeksi lyhyt ja korkea runko.
Kiitos hsa! Yritin muokata viestiäni ja vahingossa sitten poistin sen. 😊 Onneksi se on kopioituna tuossa viestissäsi.
Juu, virhe tosiaan tuossa eli 84 cm on oikea lukema. 🙈
Emäntä on ~170cm pitkä, inseam 80-81cm paikkeilla muistaakseni ja ajaa 52cm kokoisella Kona Rove NRB DL-pyörällä alkuperäistä lyhyemmällä ja hieman korkeammalla stemmillä. Kokeili parkkipaikalla myös 50cm kokoa ja 52cm istui paremmin niin vaimon kuin myyjänkin mielestä. Taulukon perusteella vaimo sijoittuu muistaakseni 50cm koon yläpäähän.
Kiitos santei!
Varmaan se 52 on mulle hyvä koko.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.