PDA

Näytä tavallinen näkymä : Työmatkapyöräilijät

Sivut : 1 2 3 [4] 5 6

Katila
30.10.2013, 11.43
Eilen aamulla oli työmatkuttimesta jo valmiiksi takarengas puhki :( Onneksi oli siinä vaiheessa eikä mennyt matkalla niin kuin yleensä. Piti vaan vaihtaa kamat sivulaukusta reppuun jne. pientä säätöä ja ottaa maastopyörä /c:n alle.

Nyt alkaa taas ne ajat, että aamulla on pimeää ja iltapäivällä on pimeää. Aina saa käyttää valoja. Tuollainen usb-ladattava on siinä mielessä hyvä, että ei tartte muistaa kuljetella erillistä laturia. Minkäslaiset lamput teillä on?

ptaipale
30.10.2013, 15.50
EIlen koko vuoden eka flätti, jos ei lasketa parkissa kesällä rikottua pyörää. Tuli siitä joku 4 km taluttamista, kun en viitsinyt etsiskellä autokyytiä. Paikkauskamat olisivat kyllä olleet mukana, mutta pimeässä ja sateessa yritys olisi jäänyt kelvottomaksi.

Virpi
30.10.2013, 16.01
Nyt alkaa taas ne ajat, että aamulla on pimeää ja iltapäivällä on pimeää. Aina saa käyttää valoja. Tuollainen usb-ladattava on siinä mielessä hyvä, että ei tartte muistaa kuljetella erillistä laturia. Minkäslaiset lamput teillä on?

Mulla on vielä tällä hetkellä yksi cateye stongassa mutta toisen samanlaisen lampun teline on jo asennettu paikalleen. Eli kaksi kirkasta cateye lamppua on pimeimpänä aikana. Mä ostin toissa talvena -vai liekö oli viime talvena, en nyt muista- Led Lenser lampun joka on helkutin tehokas vaan syö paristoja ihan sikana joten sen jätin suosiolla muuhun käyttöön. Cat eye:ssä sentään pysyy paristot kuosissa koko talven. Toi lamppuasia mua välillä jurppii mutta näillä mennään.

nuubiainen
30.10.2013, 21.48
Paikkauskamat olisivat kyllä olleet mukana, mutta pimeässä ja sateessa yritys olisi jäänyt kelvottomaksi.

Parempi pitää sisäkumia mukana. Tien päällä paikkailu ei ole kovin mielekästä touhua.

ptaipale
31.10.2013, 00.15
Toissapäiväisessä kelissä ei kyllä olisi tullut mitään edes sisäkumin vaihtamisesta (vaihdokista ei tule pitkäikäistä, jos sitä ei saa paikalleen sotkematta sisärengasta hiekkaan ja kuraan).

Jopoman
31.10.2013, 00.47

Blackburnin usb ladattavat pikkutuikut edessä ja takana. Näiden mukana tuli pienet palikat joilla kytkeytyy usb-väylään. Hakuvalona Led Lenserin otsalamppu, sillä näkee ja tulee nähdyksi, lumeneita taisi olla vain 175, mutta valon saa zoomattua todella pistemäiseksi. Latautuu usb-liitännästä johdolla.

Noilla on pärjännyt hyvin pk-seudun kelveillä. Harkinnassa tehokkaampi etuvalo luokkaa 500 lumenia, voisi roiskia huolettomammin menemään.

Nappulakenka
31.10.2013, 08.43
Olipas tänään mukava keli :) Pääasiassa kuivaa ja lämpötilakin oli jo siedettävät +1. Teki vähän tukalaa tuo lämmin jakso tässä välissä, liian lämmin :D Täytyy kehitellä joku kevyempi takki Alturan -takin kaveriksi noilla lämpimille jaksoille.

duris
31.10.2013, 09.09
Huoh. neljäs flätti viikon sisään. Nyt reikä oli sen verran pieni että aattelin pääseväni työpaikalle kun pumppaa välillä lisää ilmaa renkaaseen. Renkaan voisi sitten vaihtaa lämpimässä ja valoisassa pukuhuoneessa. Noh...raivokasta pumppaamista ja pumppu poikki...nyt on sitten tyhjä rengas ja risa pumppu.

Ja kun luulin että Contin 4seasoneissa piti olla ihan hyvä pistosuojaus...

Nappulakenka
31.10.2013, 09.44
Huoh. neljäs flätti viikon sisään. Nyt reikä oli sen verran pieni että aattelin pääseväni työpaikalle kun pumppaa välillä lisää ilmaa renkaaseen. Renkaan voisi sitten vaihtaa lämpimässä ja valoisassa pukuhuoneessa. Noh...raivokasta pumppaamista ja pumppu poikki...nyt on sitten tyhjä rengas ja risa pumppu.

Ja kun luulin että Contin 4seasoneissa piti olla ihan hyvä pistosuojaus...

No johan on!! Voin vain uskoa tuon vituksen määrän:( Mä olevan ajanut nyt neljä vuotta Contin 4seasoneilla(28mm sekä 25mm) eikä yhtään rengasrikkoa*kopkop*

pekoni
31.10.2013, 09.52
No johan on!! Voin vain uskoa tuon vituksen määrän:( Mä olevan ajanut nyt neljä vuotta Contin 4seasoneilla(28mm sekä 25mm) eikä yhtään rengasrikkoa*kopkop*

Mulla on samankaltaisia kokemuksia 4seasoneista, yksi flätti tuli kolmeen vuoteen. Silloinkin takakumi oli niin finito, että tappajasepeli pääsi läpi muutaman millin kerroksesta.
Olipa muuten tänään hienoa päästellä fättärillä töihin Rantaraittia pitkin. Varpaat vaan ei taida olla karaistuneet, kun 45 min defrostereilla ja pisteli suihkuissa niin pirusti.

nuubiainen
31.10.2013, 10.00
^Varpaat eivät taida kauheasti "karaistua". Pikemminkin jos palellutat, tulevat vielä herkemmiksi kylmälle :(

Sarpale
31.10.2013, 12.11
Miksi nukuin pommiin ja jouduin autolaiseksi? :(
Mikä sää! Harmitti raapata jäistä ikkunaa ja istua kylmällä penkillä, kun penkinlämmitinkin on tietty rikki.
Vaistoan sisämasennuksen iskevän, vakavanpuoleinen sairaus tuo! Pääsee eroon vain reippaalla annoksella päivänvalossa tapahtuvalla ulkoilulla.

pekoni
01.11.2013, 00.47
^Varpaat eivät taida kauheasti "karaistua". Pikemminkin jos palellutat, tulevat vielä herkemmiksi kylmälle :(
Kyllä ne siitä vähän "karaistuu". Ainakin viime talvena pystyi ajelemaan kylmemmällä kelillä samoilla popoilla ja pitempiä aikoja. Muistelen, että viime vuonna oli tähän aikaan ihan samaa vikaa.
Mutta sitten, kun tulee oikeesti kylmä, niin flättispedut tilalle ja vaelluskengät jalkaan. Olen sen verran mukavuudenhaluinen, että en ala jalkojani oikeasti palelluttamaan. :)

FoMoCo
01.11.2013, 01.25
Mukavasti oli mustaa jäätä työpaikan pihalla.
Joten näyttävästi liukuen "maaliin" ku molemmat renkaat alta.

Katila
01.11.2013, 13.59
Huhuu, joku ei ole lukenut yksityisviestiään

Veivaaja
01.11.2013, 15.56
Valoista: Vaikka talossa on kaikenlaista kissansilmää ja kiina-ihmettä, huomaan käyttäväni entistä enemään napadynamoa ja siihen sopivaa lediä. Pärjään sillä oikein hyvin. Eikä lataamisen unohtaminen haittaa. Eikä valoakaan tarvitse erikseen muistaa ottaa mukaan. Toisessa ajokissa on jopa itsestään päälle menevä lamppu, tosin en sellaista saanut taakse, harmi.

Nappulakenka
04.11.2013, 08.22
Onhan tänään maanantai, onhan!? Ihmettelin vain, että missä kaikki työmatkalaiset olivat kun sai polkea ihan rauhassa. Mahtakoohan tuo iltapäiväksi luvattu saavista niskaan -keli pelottanut.

IncBuff
04.11.2013, 08.32
Oulussa oli jo tuossa kuuden ja seitsemän välillä runsaasti työmatkailijoita liikkeellä. Ilahduttavasti lähes kaikilla oli asialliset valot.

PedroK
04.11.2013, 10.10
Mukavan märkää turun seudulla aamulla. Pyöräilijöiden määrä ei vieläkään ole tuntuvasti vähentynyt. Samat naamat ajelee päivittäin vastaa kelistä riippumatta.

Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

a-o
04.11.2013, 19.55
Oulussa oli jo tuossa kuuden ja seitsemän välillä runsaasti työmatkailijoita liikkeellä. Ilahduttavasti lähes kaikilla oli asialliset valot.

Neljän aikaan oli paljon liikkeellä valottomia harakirininjoja. Raksilassa Teuvo Pakkalankadun ja Kajaanintien risteyksessä (Kajaanintien ylitys) oli kaksissa perättäisissä vihreissä valoissa käydä huonosti. Ekalla kerralla pyöräilevä työmatkaninja viuhahti autojen edestä (Paloaseman suunnasta) ja ulkoradalta oikealle kääntynyt autoilija havaitsi hänet viime tipassa. Voimakas jarrutus ja perässä tulija olikin kontissa kiinni! Ninja vilkaisi taakseen ja jatkoi matkaa...

Heti seuraavilla vihreillä sama tilanne uudestaan, nyt ulkokurvin autolija ei edes yrittänyt jarruttaa, mutta pyöräilijä sai väistettyä. Omalla kohdalla ei tuntunut olevan ongelmia, sillä käytössä oli suuri määrä heijastimia, huomioliivi ja valot.

Eli kyllä ne autoilijat väistää jos vain näkevät jalkaisin / pyörällä liikkuvan ihmisen!

Tässä näkymä auton ratin takaa:

http://urly.fi/a7O

Fuuga
05.11.2013, 11.13
Tänä aamuna toin uudella päälikumilla varustetun etukiekon työpaikalla odottelevaan filoon. Eilen töihin tullessa päästi eturengas ilmat pihalle jo 7 km ajon jälkeen. Satulalaukku oli jäänyt kaikesta muistuttelusta huolimatta edellisiltana käytössä olleeseen cc:n, joten ei auttanut kuin ajella loput 13 km flatilla ja kevennellä etupäätä niin paljon kuin pystyi. Koskaan ole ajanut niin hitaasti töihin - 15 km/h.

marko.k
06.11.2013, 11.29
Eilen ilta 8 aikaan oli mitä mainion keli ajaa kotiin 11km kevyessä vastatuulessa ja sateessa. Välillä tuuli takaakin eikä paljoa tarvinnut poljinta rasittaa.

jartsuli
07.11.2013, 07.27
Iso kiitos sille mitsubishi space wagonile joka tarjosi minulle koko työmatkalle neljääkymppiä kulkevan peesin

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

JK71
07.11.2013, 22.57
Lääkäri totesi että yskää kannattaa parannella ilman liikunta - tiistaista jatkunut peltikoppiklaustrofobia on kyllä melkein yhtä kamala tauti kuin sitkeä yskä :(
Onneksi on sentään vaimolle pyörän kasausta niin ei ihan niin paljoa ketuta...

Virpi
08.11.2013, 12.44
Eilen kotimatkalla, edelläni ajoi hissuksiin poikakolmikko jopoillaan. Yhtäkkiä yksi pojista kaatui ja löi päänsä ja polvensa asfalttiin. Ilmeisesti teki jonkin äkillisen liikkeen ja pyörän eturengas luiskahti märkien lehtien päällä ja heitti sällin katuun. Pysähdyin siihen ja tsekkasin tilanteen, ettei käynyt huonommin. Poika kiroili kuin turkkilainen ja kaverit nauroivat vieressä. Verta tuli päästä ja tipahteli takille. Pojalla oli onneksi myssy, mutta ei kypärää. Kuivailin sitten nenäliinalla pojan päätä ja kunnossa poika tuntui olevan kun kiroili ja vähän kettuilikin minulle. Sanoin sitten siihen, että ihan hyvää hyvyyttäni autan sua ja sä noin ikävästi juttelet. Johan muuttui puhetyyli mukavammaksi. Lähtivät sitten takaisin kotiin päin menemään kun ensin olin varmistanut, että pystyy ajamaan. Kaverit olivat onneksi mukana. Sanoivat minulle vielä erotessa, että aja varovasti ja olipa hyvä kun tulit paikalle. Siitä jäi sitten loppujen lopuksi hyvä mieli. Muutaman kilsan päässä mua ajeli vastaan mies ja pysäytin hänet. Kerroin lyhyesti episodin ja pyysin, että tarkistaa matkan varrella, että poikien matka etenee. Lupasi hoitaa asian kun oli samaan suuntaan menossa kuin pojat. Koskaan ei tiedä mitä työmatkoilla tapahtuu.

Nappulakenka
08.11.2013, 12.54
^Hienoa toimintaa Virpi! http://www.cosgan.de/images/smilie/froehlich/k025.gif

slow
08.11.2013, 13.33
Hienosti toimittu.

marko.k
08.11.2013, 15.33
Pirullisia nuo lehdet. Lennättää vettä huomattavasti enemmän sotkee pyörän ja vaatteet, juu ei ole lokareita. Jämerä nappulakumi pitää kyllä mutta silkoinen jopon rengas voi olla melko petollinen.

Virpi
11.11.2013, 16.42
Nyt ei tullut lähdettyä tänä aamuna pyörällä kun oli tosi liukkaan oloista. En vielä viitsisi laittaa nastoja alle kun sitten niillä taas saa jyristää menemään jonkin aikaa ennen kuin lunta tulee. Ei ainakaan lähiaikoina ole lunta luvassa. Tympee juttu. Niin olisin halunnut aamulla lähteä kuulaaseen säähän pyöräilemään.

Katila
11.11.2013, 17.04
Eilen aamulla oli työmatkuttimesta jo valmiiksi takarengas puhki :( Onneksi oli siinä vaiheessa eikä mennyt matkalla niin kuin yleensä. Piti vaan vaihtaa kamat sivulaukusta reppuun jne. pientä säätöä ja ottaa maastopyörä /c:n alle.
Arvatkaa, oliko sama kumi tyhjänä taas tänä aamuna... :mad:

Snigge
12.11.2013, 09.25
Vähän oli vilpoista aamulla tulla töihin, kun unohdin merinovillaisen alupaidan päälle nakata toisen paidan. Pahemmin palelematta selvisi kyllä pelkällä kalsaripaidalla ja ohuella tuulitakillakin. Ihmetytti vähän ajon aikana, että eihän täällä näin kylmän pitäisi olla.

toripolliisi
12.11.2013, 14.55
Aamulla oli huippu keli täällä Oulussa.. Vähäinenkin lumi pyöräteillä valaisi kummasti mustaan asvalttiin verrattuna. Matka meni kaunista aamua ihmetellessä kuin itsestään. Tätä lisää!

Pyörällä ja autolla
12.11.2013, 17.40
Aamulla oli todella mukava ja tyyni keli ajella Espoosta Helsinkiin. Illlasta ei voi sitten sanoa samaa. Vesisadetta ja paikoitellen todella kova vastatuuli.

haedon
12.11.2013, 18.21
Melko märkänä oli kotimatkan jälkeen, mutta eipä haittaa. onneksi ei satanut aamulla.

helmijak
12.11.2013, 19.08
Aamulla oli melkoista vastatuulta, mutta paluumatka tulikin sitten mellkein itsestään :). Uusista Salomonin goretex retkeilykengistä on kai kalvo unohtunut pois, koska ne imevät kosteutta aika tehokkaasti. Aika sekundaa nuo näyttävät olevan, mutta tuskin vaivaudun vaihtamaankaan, koska ovat kuitenkin paremmat kuin vanhat kenkäni.

Katila
15.11.2013, 10.33
Projekti "100 kertaa vuodessa fillarilla töihin" etenee: tänään tuli täyteen 90,5. kerta (aivan oikein) työmatkuttelua fillarin selässä. Teoreettinen maksimi näillä tiedoilla tälle vuodelle on 110, mutta tuskinpa tulee kaikkina päivinä ajettua. Ihan tyytyväinen olen silti. (Toissa vuoden lukema oli 101, viime vuoden 109.)

Mitenkäs muiden polkemiset?

toripolliisi
15.11.2013, 10.54
Jos en pahasti väärin laskenut niin tänään 15.11 on takana 105 kertaa, eli 2500km työmatkaa.

Kampinalle
15.11.2013, 12.12
Tulee puolikas tästä päivästä täälläkin. Meinasin aamulla jo lipata portailla lehdenhaussa, aste pakkasta ja sataa alijäähtynyttä. Ei hyvä keli maantierenkailla ajamiseen. Pyörälkamat reppuun, teline peräkoukkuun, pyörä auton kyytiin ja iltapäivällä fillaroidaan töistä kotiin.

pekoni
15.11.2013, 12.13
Projekti "100 kertaa vuodessa fillarilla töihin" etenee: tänään tuli täyteen 90,5. kerta (aivan oikein) työmatkuttelua fillarin selässä. Teoreettinen maksimi näillä tiedoilla tälle vuodelle on 110, mutta tuskinpa tulee kaikkina päivinä ajettua. Ihan tyytyväinen olen silti. (Toissa vuoden lukema oli 101, viime vuoden 109.)

Piti ihan mielenkiinnosta laskea omatkin, 77 kertaa työmatkaa on nopean laskutoimituksen mukaan plakkarissa. Joku 85 vois olla realistinen tavoite tälle vuodelle. Ja poikkeuksellisesti olin 3 kk poissa duunista tänä vuonna, eli 100 olisi voinut olla ihan realistinen tavoite.

reappear
15.11.2013, 12.55
Hmm... Mulla on nyt poikkeuksellista kun oon käyttänyt syksyllä autoa enemmän kuin ois ollut tarvis ja jossain välissä elokuuta lopetin seuraamisen. Siinä vaiheessa oli tullut 100 täyteen jo. Tässä elokuun alusta lähtien on tullut 40 päivää lisää ainakin. 200 ei kyllä yllä tältä vuodelta, ens vuodelta sit!

helmijak
15.11.2013, 13.33
Aloitin työmatkafillaroinnin vasta elokuun puolivälissä ja laskin, että olen tehnyt työmatkan fillarilla nyt 42 kertaa. Kilometrejä on kertynyt n. 1100. Ihan sataan kertaan en taida tänä vuonna päästä :), mutta ensi vuonnahan on uusi tilaisuus yrittää rikkoa tuo tasaluku.

marko.k
15.11.2013, 21.44
Noin 60 päivää ja 950km.

Jenkka
15.11.2013, 21.56
Noin 80 x 40 km/päivä .. Aloitin vappuviikolla, muutama viikko mennyt penkin alle keuhkotautisena...

Fuuga
16.11.2013, 00.01
287 kertaa näyttää tälle vuodelle. Noista ehkä 40 on muita kuin työmatkoja, joten sanotaan, että 247. Kilometrejä 10 339 km. Vielä on vuodessa päiviä ja toivottavasti terveyttä riittää...

toripolliisi
16.11.2013, 00.16
Fuuga, ei paha! 5,5pvää per viikko koko vuoden tähän asti! Eli joka toinen viikko töissä ma-la ja joka toinen ma-pe, ilman mitään vapaita?!?!

marmar
16.11.2013, 19.05

Alle 10 kertaa on ollut muita kulkutapoja kuin fillari. Keväällä leikkauksesta johtuneen sairasloman takia 200 jää haaveksi. Ei tuu tälle vuodelle 200 työpäivää. No ompahan jotain tavoiteltavaa ens vuonna.

Fuuga
16.11.2013, 22.26
Fuuga, ei paha! 5,5pvää per viikko koko vuoden tähän asti! Eli joka toinen viikko töissä ma-la ja joka toinen ma-pe, ilman mitään vapaita?!?!

@toripoliisi, joo, en ehkä ottanut huomioon lomia. Sori paha missi. 192 päivää näytti tulevan kun otettiin vkloput ja lomat (5 vkoa) pois. Ei ihan hassusti kuitenkaan... Joskus mentiin vähän pitemmän kautta kotia. Yleensä lyhyintä kuitenkin aamulla töihin. Pitäisi joskus osata kääntää tuokin toisin päin.

alli
16.11.2013, 22.28
Kilometrikisan ajalta mulla on seuranta, ja sen jälkeiset kulkemiset muistan. Nämä tekee yhteensä 96,5 työpäivää. Alkuvuodesta kuljin julkisilla ja huhtikuu jää arvailujen varaan, mutta yli 3,5 päivää tuli kyllä varmasti siitä, joten on tuo minimi sata sentään täynnä. En mä kyllä tainnut osallistua mihinkään kampanjaan, vaan kunhan tässä listaan kulkemisia.

Työpäiviä on vielä hyvin tänä vuonna eikä kelitkään ole olleet pahat, joten eiköhän noita päiviä tulee lisää. Viikolla kompastuessa vääntynyt (huono ja tyhmä) polvi tosin turposi ikävästi jälkikäteen, joten lähiajat pitää vähän tarkkailla tilannetta .

toripolliisi
17.11.2013, 09.56
@toripoliisi, joo, en ehkä ottanut huomioon lomia. Sori paha missi. 192 päivää näytti tulevan kun otettiin vkloput ja lomat (5 vkoa) pois. Ei ihan hassusti kuitenkaan... Joskus mentiin vähän pitemmän kautta kotia. Yleensä lyhyintä kuitenkin aamulla töihin. Pitäisi joskus osata kääntää tuokin toisin päin.

Näin vähän ajattelinkin, mut pitipä päästä.. Oon kuutioinut tota 10000km per vuosi pyöräilyä niin ei ainakaan nykykunnolla pysty mitenkään tollaisiin kilometreihin. Sehän on n, 200km jokainen viikko, eli 40km jokainen arkipäivä!! Kovia jätkiä/muijia olette! Ehkä minäkin jonain päivänä! Oliskohan mun vuosivauhti jotain 6000-7500km. Ja ens vuonna työmatkapäivissä hätyyttelen sua, mutta kilometreissä en :)

peruspertti
17.11.2013, 11.51
Tälle vuodelle työmatkapyöräilyä 100%. Kaikki työmatkani olen fillarilla kulkenut.

Jopoman
17.11.2013, 16.08
Työmatkapäivistä ei ole tullut pidettyä kirjaa, mutta arviolta 150 pinnassa mennään. 40 kilsaa on päivittäiset siirtymät.

Kesäkeleillä paluumatka helposti tupla-tripla, jos vaan jää aikaa duunin ja kotivelvoitteiden väliin.

veku
17.11.2013, 16.24
Näin vähän ajattelinkin, mut pitipä päästä.. Oon kuutioinut tota 10000km per vuosi pyöräilyä niin ei ainakaan nykykunnolla pysty mitenkään tollaisiin kilometreihin. Sehän on n, 200km jokainen viikko, eli 40km jokainen arkipäivä!! Kovia jätkiä/muijia olette! Ehkä minäkin jonain päivänä! Oliskohan mun vuosivauhti jotain 6000-7500km. Ja ens vuonna työmatkapäivissä hätyyttelen sua, mutta kilometreissä en :)

Itsea asiassa se on n. 28km jokaisena päivänä jos mielii 10000km per vuosi ajaa. Et ei ihan mahdoton. :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Liivi
17.11.2013, 17.15
Parisen kertaa viikossa on tullut töihin pyörällä mentyä
Pyörä harrastukseen sotkeuduin vasta loppu kesästä, niin ei tässä enään ehi 100 rikki saamaan
Nyt vasta joku 15 kertaa :)

Klaukkala - Helsinki - Klaukkala väliä tullut poljettua
Nyt matka on taittunut -82 vuoden Helkama kulkurilla

Kovasti kuumottais hommata maantie tai cc pyörä

Fuuga
18.11.2013, 11.49
Itsea asiassa se on n. 28km jokaisena päivänä jos mielii 10000km per vuosi ajaa. Et ei ihan mahdoton. :)

Ihan perinteisellä tavan tallaajalla ei taida työmatkoina mennä kuitenkaan ihan noin helpolla. Tosin nykyään työurat ovat niin erilaisia, että on toki mahdollista, että joku tekee 365 pv/a.

Ei toi 40 km/pv - 200 km/vko mikään kauhea ole. Muutamia huono kelin päiviä pitää sietää.
Itseasiassa kroppa on aika tarkasti virittäytynyt nyt 3 vuoden aikana tuolle matkalle. Jouduin tuossa muuan päivänä viemään auton huoltoon ja hakemaan toisena pois. Siitä tuli 2 päivälle ylimääräiset 20 km polkemista ja jo torstaina oli jaloissa perjantain fiilis.

Virpi
18.11.2013, 16.37
Mulla on ollut poikkeuksellisen paljon lomaa tänä vuonna. Kolme viikkoa sairaslomaa, runsas pari viikkoa kuntoutusta ja kuusi viikkoa kesälomaa. Leikkauksen jälkeen meni joku viikko ennen kuin pääsin pyöräilemään töihin. Olen kuitenkin pitänyt kirjaa kuinka paljon on tullut työajoja, eli niitä on nyt 88kertaa, työmatka on edestakaisin 22km.Kilsoja tulee siis 1936. Aion saada 100kertaa kasaan ja se onnistuu ihan helposti, uskoisin.

PedroK
18.11.2013, 18.59
Samperi mikä vastatuuli kotimatkalla. Meinas usko loppua kesken.

toripolliisi
18.11.2013, 20.16
Samperi mikä vastatuuli kotimatkalla. Meinas usko loppua kesken.

Kempele komppaa :D

Fuuga: nykyisellä 24-28km päivä työmatkaa alkaa jo loppuviikosta maistua persiille ja tohon kun lisää lomat, saikut, ei vaan pysty, yms niin äkkiä alkaa kertyyn ajamattomia kilometrejä mitä mun psyyke ei kestäisi :) kesällä tosin tulee muutenkin poljettua xtraa, helposti 2-3x enemmän kuin talvikuukausina, joten ens vuonna aioin yrittää tuota 10000km, mut ilman paineita. Kesä näyttää sen, että onnistunko vai en.

Katila
19.11.2013, 11.44
Ensimmäinen ajatus valmiiseen sateeseen lähtemisestä tänä aamuna oli no-no ja yh-hyh, mutta ajatus julkisista rupesi sen verran ahdistamaan, että pyöräily voitti 10-0 :) Ei kaduta.

Sirkkusofia
19.11.2013, 11.55
Ensimmäinen ajatus valmiiseen sateeseen lähtemisestä tänä aamuna oli no-no ja yh-hyh, mutta ajatus julkisista rupesi sen verran ahdistamaan, että pyöräily voitti 10-0 :) Ei kaduta.
Taatusti voittaa! Tässä kun on muutaman päivän joutunut kitkuttamaan massaliikutusvälineillä + yksityisautolla, niin kirmasin tänä aamuna innosta hihkuen vesisateeseen polkemaan :) Jälkikasvu tosin katsoi sellainen ei-voi-olla-totta-mutsi ilme naamalla kun vedin pyöräilyreleitä päälle :)

Virpi
19.11.2013, 12.16
Taatusti voittaa! Tässä kun on muutaman päivän joutunut kitkuttamaan massaliikutusvälineillä + yksityisautolla, niin kirmasin tänä aamuna innosta hihkuen vesisateeseen polkemaan :) Jälkikasvu tosin katsoi sellainen ei-voi-olla-totta-mutsi ilme naamalla kun vedin pyöräilyreleitä päälle :) Kyllä meikäläinenkin jotain pyöräilyhullun viittaa kantaa oman perheen ja sukulaisten silmissä. Ei kaikki ymmärrä millainen intohimo joku juttu vaan voi olla!

Snigge
19.11.2013, 13.44
Vaimo mökötti eilen koko illan, kun en suostunut nakkaamaan pyörää auton perään, kun hän oli käymässä kaupungilla ja olisin päässyt samalla kyydillä kotia. Menin sitten vähän illemmalla kotiin pyörällä tosi hyvässä myötätuulessa. Kaksi puuta oli tosin kaatunut pyörätielle, joten joutui jalkautumaan. Tänöaamuna toinen niistä oli vielä tiellä.

toripolliisi
19.11.2013, 14.20
Snigge: Kuulostaa tutulta.. Myös työkaverit jaksaa joka aamu kysellä, että tulinko pyörällä?!? Ja jos jonain aamuna en ilmesty pyörällä töihin niin heti ollaan sanomassa, että joko villitys loppui!? Tämä on kyllä huikeaa, sillä ikinä en ole saanut harrastuksistani tällaista huomioita, vaikka en tuo asiaa mitenkään esille.. Samat ihmiset sit jaksavat kyynisenä hokea, että "ootappa vaan ku pakkaset alkaa!" "Varmaan kiva polkea 30´c pakkasessa!" Niin kuin se ois joltain pois? Aivan sama miten heille perustelee asian :D

Katila
19.11.2013, 14.29
...Myös työkaverit jaksaa joka aamu kysellä, että tulinko pyörällä?!? ....
Mä oon aika kyllästynyt duunikavereitten kommentointiin. Meillä pyöräilijöitä löytyy, mutta viimeistään syyskuun lopusa olen ainut suihkussa kävijä töissä. Olen sanonut, että tämä on mun tapani tehdä työmatkaa, mutta silti ne jaksaa. Ok, palaute on kyllä myönteistä "voi että sä jaksat / olet reipas / mä en kyllä pystyis...". P*skat. Jokainen saa mun puolestani kulkea työmatkansa ihan miten huvittaa. Ei jaksas tota alituista lässytystä. Sama homma, kun en käytä hissiä vaan rappusia.

TimoS
19.11.2013, 14.50
Mä oon aika kyllästynyt duunikavereitten kommentointiin. Meillä pyöräilijöitä löytyy, mutta viimeistään syyskuun lopusa olen ainut suihkussa kävijä töissä. Olen sanonut, että tämä on mun tapani tehdä työmatkaa, mutta silti ne jaksaa. Ok, palaute on kyllä myönteistä "voi että sä jaksat / olet reipas / mä en kyllä pystyis...". P*skat. Jokainen saa mun puolestani kulkea työmatkansa ihan miten huvittaa. Ei jaksas tota alituista lässytystä. Sama homma, kun en käytä hissiä vaan rappusia.
Se on vaan se että luonnosta tai liikkumisesta vieraantunut nykyihminen ei jaksa käsittää sitä että joku lähtee marraskuisena aamuna tihkusateessa taittamaan ihan monen kilometrin taivalta ilman suojaavaa peltikuorta. Joskus olen huvikseni kuvitellut tilanteen jossa bensa maksaa 50€/l ja työkaverit itkevät että miten nyt töihin pääsee. Voisi joutua avaamaan työmatkapöyräilyn saloja...

Kovakin pakkanen on kiva kun on sileäksi tallattua pakkaslunta kelvillä ja lumi valaisee maisemaan.

Snigge
19.11.2013, 15.43
Kyllä minullekin työmatkapyöräily kelissä kuin kelissä on laajentanut luontokokemusta entisestä. Pikku tihkusade tms. ei estä ulkona olemista vapaa-ajallakaan enää niin paljoa kuin ennen aktiivista työmatkapyöräilyä. Samoin huvittaa, kun kuulee joidenkin tapahtumien/markkinoiden yhteydessä jupinaa, että on niin kurjat ilmat, ei käy porukkaa. Ihmisillä on joku neuroosi säästä, että ei saisi koskaan kastua, paleltua tai tuntua epämukavalta. Kun ajaa pyörällä huonossakin säässä niin osaa arvostaa vähän enemmän niitä hyviäkin kelejä.

Virpi
19.11.2013, 15.46
Mä oon aika kyllästynyt duunikavereitten kommentointiin. Meillä pyöräilijöitä löytyy, mutta viimeistään syyskuun lopusa olen ainut suihkussa kävijä töissä. Olen sanonut, että tämä on mun tapani tehdä työmatkaa, mutta silti ne jaksaa. Ok, palaute on kyllä myönteistä "voi että sä jaksat / olet reipas / mä en kyllä pystyis...". P*skat. Jokainen saa mun puolestani kulkea työmatkansa ihan miten huvittaa. Ei jaksas tota alituista lässytystä. Sama homma, kun en käytä hissiä vaan rappusia. Samat sanat. Niin oon minäkin. Siis sitä samaa kuulee melkein joka aamu: Ai pyörälläkö tulit? Eikö siellä ole kamalan kylmä/kuuma/märkää/tuulista/pimeää jne. jne. Ja äänessä kuultaa hieman sellainen erikoinen sävy, että hulluhan sä oot, ethän sä tajuu ettei kukaan järkevä ihminen viitti polkee 11kilometriä aamuin illoin kun autollakin pääsee.

PedroK
19.11.2013, 20.11
Sama juttu täälläkin. Jeesustelijaa ja ihmettelijää duunipaikalla riittää. Viimeks ihmeteltiin nastakumeja, jotka ilmesty mun työpisteelle. Jouduin pakosta autolla tänään töihin ja alko ketuttamaan kun joiduin kaiken lisäks vielä tankkaamaan. Ilmoitin töissä odottavani kunnon talvikelejä ja muut tuntui pitävän mua jonkinsortin masokistina.

latuman
19.11.2013, 21.06
"Kastuitko?". Siellä sataa vettä ja olin ulkona, niin kyllä, KASTUIN. Yhtä paljon kuin autonne. Vaatteiden allahan olen kuiva, vaikka en käytä sadekaapua. Ajatella. Tarkoitukseen tehdyt vaatteet. Huh huh!

Tähän threadiin tyhmiä duunikaverien kommentteja siis. "Eikö oo kylmä polkea?" - Joo, talvisin monet laittaa enemmän vaatteita päälle kuin kesällä, joten se ei haittaa niin paljon. Ja sit tietenkin klassikko; "Eikö siellä oo liukasta?" - Joo, ajoneuvoihin toisinaan laitetaan talveksi talvirenkaat.

Jopoman
19.11.2013, 21.34
Varusteita juu ihmetellään joskus. Yks parin kolmen kilsan päästä satunnaisesti pyöräilevä (yleensä autoilee) kollega alkoi jeesustella että ei tarvii pro-tason varusteita kun pärjää ihan arkireleillä. Sanoin sille että jos asuisin yhtä lähellä, tulisin kävellen.

Suurin osa omalle kohdalle sattuneista työkavereista kyllä ymmärtää mistä on kysymys ja mitä se vaatii. Tsemppausta riittää! No, meillä on hyvä meininki muutenkin, jos nyt saa omaa porukkaansa kehaista.

alli
19.11.2013, 22.01
Ok, palaute on kyllä myönteistä "voi että sä jaksat / olet reipas / mä en kyllä pystyis...". P*skat. Jokainen saa mun puolestani kulkea työmatkansa ihan miten huvittaa. Ei jaksas tota alituista lässytystä. Sama homma, kun en käytä hissiä vaan rappusia.

Mä kans aamulla taas kuulin tuon repliikin, ja toinen sanoi "kastuit"... tää on ehkä kausittaista, muttei ole viime aikoina ärsyttänyt pahasti. Ehkä itsekin saatan joskus sanoa, että nyt tuli kyllä vettä LUJAA.

Aikaisemmin saatoin myös häpeillä sään armoilla olleissa vaatteissa kulkemista, mutta olen jo siihenkin aika turtunut. Meillä siis suihku on kerrosvessan yhteydessä, ja sinne pitää mennä avokonttorin halki vaihtovaatteita raijaten.

toripolliisi
19.11.2013, 22.16
Onneksi meillä on toisemme! Vain me ymmärrämme toisiamme! Eikö nyt olis VOIMAHALIN paikka, vai hä?

Smo
19.11.2013, 23.39
Nykyään talvipyöräily on niin mainstriimiä ettei paljoo kummastella mutta joskus 15v sitten se oli jotenkin ihmeellistä ja outoa. Ai niin eihän talvesta oo havaintoakaan.

TimoS
20.11.2013, 09.38
Onneksi meillä on toisemme! Vain me ymmärrämme toisiamme! Eikö nyt olis VOIMAHALIN paikka, vai hä?
Missä on Anneli Tempakka, nyt sitä tarvittaisiin!

a-o
20.11.2013, 11.23
Oulussa oli aamulla melko liukkaat pyörätiet, kun yöllinen vesisade muuttui pikku pakkaseksi. Onneksi asia oli ennakoitu ja pyöräteillä oli vanha kerros hiekkaa! Lisäksi aamulla vielä tekstiviestillä varoitettiin liukkaudesta.

Sirkkusofia
20.11.2013, 12.02
Meillä ei kommentoida yhtään mitään. Täällä saa vaan jäätävän hyytäviä katseita ja kalseita "hyvänaamun" toivotuksia :( Noista kommenteista olisin ilahtunut, vaikka naurettavia ovatkin.

OT: Aivan mahtavat pyöräilykelit - eikä ole ryysistä :)

Isä nitro
20.11.2013, 15.49
Älkää ottako niitä työkavereiden (hölmöjä) kommentteja niin vakavasti. Jos haluamme levittää työmatkapyöräilyn evankeliumia niin varautukaa vaan näihin toistuviin kysymyksiin. Olennaista on miten niihin suhtaudumme ja sitten mahdollisesti vastaamme. Minä haluan pitää edelleen sen suihkun privaattina (enkä tiputtaa saippuaa lattialle), mutta toisaalta iloitsisin jos useampi kollega tajuaisi hyötypyöräilyn ilot ja merkityksen ja tekisi niistä omat johtopäätöksensä eli alkaisi pyöräillä.

Katila
20.11.2013, 16.13
^ Siitä ei olekaan kysymys, etteikö pyöräilyevankeliumia tulisi jaettua aina kun sattuu otollinen maaperä hollille, jos ymmärrät, mitä tarkoitan :) Ja toki itse suhtaudun ihan lähtökohtaisesti positiivisesti/neutraalisti noihin kommentteihin. Aina ei vaan jaksaisi jauhaa samaa asiaa olipa se sitten mikä tahansa (omaan persoonaan liittyvä) asia. On kyllä merkillistä, että poikkeamat valtavirrasta (liikkuminen, ruokailutottumukset jne.) ovat ikään kuin hyväksyttyjä asioita kaikkien märehtiä. Jokainen tekee itse omat valintansa ja elää niiden mukaan.

Sarpale
20.11.2013, 17.17
Sitä koittaa kääntää nämä hämmästelevät kommentit jotenkin puolelleen, koittamalla kertoa kuinka reipas fiilis on, ruoka maistuu paremmin ja muita tällaisia yksinkertaisia ja helposti ymmärrettäviä vastaheittoja nyt onkaan.
Kuitenkin yksi kysymys, joka mulle heitettiin tultuani huvikseni täpärillä töihin, oli "Are you f***ing crazy??! How do you people do this s**t??".
Harmillisesti kysyjä paineli tämän jälkeen vauhdilla omaan pisteeseensä, ja minä jäin huuli pyöreänä ihmettelemään tätä.

Tänään piti taas ottaa raskaat aseet käyttöön ja tulla maasturilla, kun hybridin rengas on kovin vastahakoinen pitämään ilmoja sisällään.
Koulusta pääseviä pikkupoikia ihastuttaa tuo pyörä ja kuuleekin hauskoja kommentteja niiltä välillä :)

Isä nitro
20.11.2013, 17.19
Asiaa puhut. Uskon että pyöräily lisääntyy vaikuttamalla "kokemukselliselle tasolle", ja ehkä sen vuoksi usein mennään henkilökohtaisuuksiin. Puhtaan faktan esittäminen (kansanterveydelliset hyödyt, rahan säästäminen) ei taida tuottaa tulosta. Aika monen olen kuullut sanoneen että lopettaa autoilun kun polttoaineen hinta nousee 1,5 euroon litralta. Toisin on käynyt. Ehkä olen idealisti, kun uskon vaikuttavani kertomalla kuulleeni työmatkallani linnunlaulua tai ihailleeni auringonlaskua aaltojen pärskiessä parin metrin päässä tai vaikkapa sen, että olen freesinä heti aamusta työpaikallani. Talvellahan lumen keskeltä pelkkä pääsy työpaikalle (ja sitten illalla kotiin) aiheuttaa jo sellaisen fiiliksen, että siitä mielellään kertoo.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

ptaipale
20.11.2013, 17.23
Vähän erikoisia työkavereita ihmisillä. Minulla noin 150 hengen työyhteisössä fillarointi on ihan normaalia, sitä tekevät ympäri vuoden muutamat, sekä nuoret hurjat teekkarit että lähes eläkeikäinen CTO. Säätä joskus manaillaan ruokalassa, siinä se.

rjrm
20.11.2013, 19.03
Onko kellään muulla työmatkapyöräilijällä sama tilanne, yhteinen iso pukuhuone miehille ja naisille? Vähän hassu ratkaisu, mutta toimii.

Jumo
20.11.2013, 20.24
Onko kellään muulla työmatkapyöräilijällä sama tilanne, yhteinen iso pukuhuone miehille ja naisille? Vähän hassu ratkaisu, mutta toimii.

No ei ole, valitettavasti ihan äijäseurassa joutuu riisutumaan/pukeutumaan ja suihkuttelemaan.

Äkkiä tuntus että unisex-pukuhuone ei ihan kaikkia määräyksiä täytä ?

rjrm
20.11.2013, 20.47
Siitä on sex kaukana, kun pyyhe päällä menee vaatekaapille ja toisesta huonesta pyyhältää nainen. Liikahtavat yleensä aika nopsaan pois.
On siihen suihkun ja pukuhuoneen välille tehty semmoinen neliömetrin kokoinen hyödytön välitila, joka kai täyttää lain määräykset, mutta kun ne vaatteet ja penkki on siellä unisex-huoneessa.

haedon
20.11.2013, 21.01
:rolleyes:Siel pitäis olla oveen varoitukseksi sellainen alaston mies-kyltti ovenkahvaan niin naiset tietää vältellä pukkaria. Ja miehiä varten sitten taas alaston nainen-kutsu...korjaan -varoitus niin voivat sitten vahingossa pöllähtää paikalle.

a-o
20.11.2013, 22.15

No meillä on vain miesten pukuhuone. Onko se sitten reilua tai tasa-arvoista vähemmistönä olevia naisia kohtaan?

Veivaaja
21.11.2013, 11.11
Työtovereiden kommenteista; Aiemmat työtoverit tottuivat nopeasti pyöräilyyni. Olin niitä harvoja, jotka kulkivat pyörällä ja ainoa, joka kulki pitempää, yli kymmenen (itse asiassa 25 km) matkaa. Välillä kyseltiin, millä tulin. Otin itsekin sen ensin jonain vähättelynä (kun en nyt tullut pyörällä), mutta pitemmän päälle aloin ajatella sitä vain kiinnostuksen ja kannustuksen osoituksen. Ja kyllä muutama kyselikin sitten vinkkejä; talvirenkaista, kypäristä jne. Luulen, että heille oli yhtälailla vaikeaa kysellä pyöräilystä - kaikkihan Suomessa osaavat pyöräillä! Mutta niin kuin täällä tiedetään, pienet yksityiskohdat (peittääkö hiha ranteen, minkälaiset nastat jne.) ratkaisevat monesti sen, onko se pyöräily kivaa (tai joskus siedettävää). Saman asian olen huomannut nyt, kun työkseni edistän työmatkapyöräilyä. Ne kyselijät ovat siis potentiaalisia työmatkapyöräilijöitä!

Ketjureaktio
21.11.2013, 11.55
Tosi surullista miten autoistuneita ihmiset ovat. Edelliseen duunipaikkaan (Helsingissä) tultiin yleisesti autolla duuniin 3-5 km päästä ja työmatkapyöräilijä oli jotenkin friikki. Ihan oikeasti! Sitten valitellaan parkkipaikkojen puutetta, liikennejärjestelyjä, muita kuljettajia - kun kaiken takana on se fakta että aivan varmasti 20-25% pääkaupunkiseudun yksinautoilusta työmatkaliikenteessä on turhaa. Toisaalta, juuri helppous ja ruuhkattomuushan tekee työmatkapyöräilystä niin autuasta, eli tavallaan hyvä että muut jonottavat kopperoissaan.

Nykyinen 10 km työmatka taajamassa ei ihan oikeasti vaadi kun normipyörän, säätietojen tsekkauksen ja ajoittain vähän parempaa pukeutumista. Toki siitä saa ilon irti muillakin vehkeillä... oikein odotan niitä hikisiä lumisadekelejä kun pääsee maasturilla revittämään :)

Sarpale
21.11.2013, 19.10
Minkäslaisissa olosuhteissa muut työmatkapyöräilijät pääsevät / joutuvat menopelejään säilyttämään?
Onhan tästä joskus männä aikoina ollut puhetta, mutta otetaanpas vähän päivitystä.

Käytössäni on pyöräparkki, johon en ole kovinkaan tyytyväinen, mutta parantaakkaan ei oikein voi ellei mene muualle töihin.
Alue on pimeä, isojen parkkipaikkojen välissä ja kaikella tavalla aika suojaton. Kun aurataan, peittyvät kaaritelineet kinosten alle, eikä niitä ehditä siivota esiin
(kuka muka ajaa talvella pyörällä?!) ja sitten kaivelet tullessasi telinettä esiin sen verran, että saat pyörän asiallisesti siihen lukittua :)
Kuinka paljon katettuja pyöräparkkeja meillä oikein käytössä on, haaveilenko toisin sanoen kohtuuttomasta luksuksesta kun jotain katosta pyörille kaipaisin?
Varmasti useampi pyöräilisi töihin, kun paikat olisivat sitä varten kunnossa ja helppokäyttöisiä.

Mosse
21.11.2013, 20.15
Pyörätelineet ovat katoksessa aivan sisäänkäynnin vieressä. Ja talvella auraus ja hiekoitus toimii. Ei valittamista.

PedroK
21.11.2013, 20.20
Mun pyörä on parkissa lastauslaiturilla tai sisällä varaston puolella. Useasti pesen pyörän ennen kuin duuni alkaa, jolloin se kuivuu päivän sisällä. Kotona maasturi on varastossa ja maantiepyörä asuu sisällä. Nyt talveks pitäis koota pikkuinen kuntosali sisälle ja ajaa trainerilla.

latuman
21.11.2013, 20.21
Pyöräkatokseen ei kesällä mahdu kaikki pyörät, mutta talvella siellä on vain minun. Siinä on hyvä pitää, mut jos haluaa sulatella jarruja/voimansiirtoa niin voi sen työntää hetkeksi sisätiloihinkin (tai samointein ajaa hallin puolelle johonkin nurkkaan päiväksi).

Vecculiko
21.11.2013, 20.26
Ulkona pyöräparkki sisäänkäynnin edessä ja katoksen alla. Aita, mihin saa pyörän lukittua kunnon lukolla. Lisäksi videovalvonta. Sisällä vaatekaappi, suihkut, lämmin sauna ja uima-allas. Ihan yes.

Fuuga
21.11.2013, 20.29
Eihän tämä jatkuva päivästä toiseen sateessa polkeminen ole maailman parasta herkkua, mutta kun vaihtaa hieman vähemmän maantiemaisen pelin alle brooksin satulalla ja vähän leveämmillä ja vähäpaineisemmilla renkailla varustettuna ja suunnistaa kotiin metsämaaston kautta, mukavuuskerroin nousee huomattavasti.

helmijak
21.11.2013, 20.32
Mulla on autopaikka lämpimässä hallissa. Viime aikoina autopaikallani tosin on ollut fillari. Olen tässä viime aikoina miettinyt, josko luopuisin autosta kokonaan, mutta sittenhän fillarinkin säilyttämiseen pitäisi löytää jokin sopiva ratkaisu...Ehkä mietin asiaa ainakin talven yli, koska tuo autopaikka maksaa aika vähän.

ptaipale
21.11.2013, 20.36
Lämmin autotalli, johon avataan ovi samalla kulkuavaimella kuin muuallekin. Siellä kelvolliset pyörätelineet joihin pyörän voi lukita. Videovalvonta kattaa sisään ja ulos liikkumisen, mutta ei vahdi juuri pyörätelinettä. Pukuhuone, vaatekaappi, suihkut. Ei valittamista, paitsi ehkä se että ajohanskat kädessä on työlästä kaivaa avainta takin taskusta niin että saa tallin oven auki.

mjpk
22.11.2013, 00.31
Lämmin parkkihalli, pyörän pesumahdollisuus ja pukukaapit suihkut parin ovenavauksen takana. Ei voi valittaa :)

Kampinalle
22.11.2013, 10.34
Lämmin pyörävarasto, johon käynti sähköisellä avaimella, automaatinen valaistus hallissa, lukitusmahdollisuus kiinteisiin telineisiin. Kuivaus- ja pukukaapit, suihku ja saunakin, jos tykkäisi käydä. Ihan hyvä.

Ja aamulla ennen kahdeksaa, eli käytännössä pimeässä, tuli vastaan yhteensä noin 10-15 alakoululaista fillareillaan. Kypärä noin joka kolmannella, eikä yhdelläkään minkäänlaista valoa pyörässä. Ei voi kun ihmetellä, mitä vanhempien päissä ei liiku....

PedroK
22.11.2013, 13.10
^ Sama juttu meilläpäin. Ei ole lapsien henki hirveen kallis tuolla tyylillä.

Nappulakenka
22.11.2013, 13.38
Mä olen vasta nyt tämän syksyn ajanut tänne Pitskun suuntaan ja meillä tuossa toimistorakennuksen vieressä kylmäparkkitalo ja sen kyljessä ulkopuolella telineet pyörille ja pieni katos siinä yläpuolellä. Katos taitaa tuossa olla vain muodon vuoksi, sillä sade päivänä pyörä kastuu pahemmin kuin ajaessa. Muistaakseni tuosta kolataan lumet talvisin ihan hyvin, mutta taidan kuitenkin ajaa pyörän tuonne parkkitalon puolelle.

Olen siirtynyt nyt hetkellisesti työmatka-autoiluun kun odotellaan esikoista ja autolla pääsee nopeammin lähtemään toimistolta. Tämä lienee hyväksyttävä syy? :)

Mikha
22.11.2013, 15.23
Olen siirtynyt nyt hetkellisesti työmatka-autoiluun kun odotellaan esikoista ja autolla pääsee nopeammin lähtemään toimistolta. Tämä lienee hyväksyttävä syy? :)

On kai se hyväksyttävä syy.

Tosin itselläni suurin motivaatio työmatkapyöräilyn aloittamiseen oli aikanaan se, ettei tartte ottaa autoa. Auton kanssa samaan pakettiin kun kuuluu myös päiväkotiin vienti/hakurumba. Työmatkapyöräilijällä ei ole niin paljon velvollisuuksia, mutta omaa laatuaikaa enemmän. :)

ppikkupe
22.11.2013, 15.32

Onnea perheeseen!

Itse siirryin väliaikaisesti työmatka-autoilijaksi, koska isovarpaan jänne tai joku on tulehtunut, enkä saa pyöräilykenkää jalkaan saati pysty ottamaan painoa päkiän kohdalla. Mutta ei tuo autolla ajokaan helppoa ole, kun pitää yrittää pikkuvarpaalla painaa kaasupoljinta... :)

Ja kyllä se vaan vatuttaa jo etukäteen, kun tietää, että ikkunat on taas jäässä, lumi tulee kenkien mukana autoon sisälle, kotona saa taas pistää pressua pälle ja nousta laittamaan autoa lämpeneen kun ei ajastinta ikinä muista...

http://www.youtube.com/watch?v=3McfrgMN8EM

Sarpale
22.11.2013, 19.42
Jaaha, muilla tuntuu olevan pyöräparkit vähän kehittyneempiä kuin täällä meillä! Hyvä niin, että asioihin on panostettu.
Autoille on kovin helppo tasoittaa piha, maalata pintaan viivoja joiden väliin tähdätä, ja sillä sipuli.
Vähän ehkä kärjisten tietysti, mutta you know the drill, eikö vain!
Olen yrittänyt kysellä mahdollisuuksia lisävalaisulle - näkisi avata lukkoa pyörästä, löytäisi avaustouhussa pudonneen avaimen ilman erillistä valon esiinkaivamista ja muuta pientä mukavaa.
Nämä pyörätelineet ovat hauskasti sen verran lähellä parkkiruutuja, että yksi niistä on jo ilmeisesti peruutettu mutkalle.
Pyörän jättäminen telineeseen eturenkaasta jättää myös pyörän alttiiksi auton osumalle, kun ajetaan kovasti kiveyksen päälle keulaa tai perää.
Itsehän laitan sivuttain, "väärin", telineeseen kiinni, jotta auto ei ainakaan aiheuttaisi kolhuja.

Tekisi mieli aloittaa yhden pienen ihmisen kampanja paremman pyöräilyhuomisen puolesta, mutta tuulimyllyjä vastaan taisteleminen ei kyllä kannusta..

Onnea Nappulakenkalle! :)

Jopoman
22.11.2013, 20.45
Fillari parkissa kesällä lastauslaiturissa. Rapun keski"tyhjännettä" käytän vasta talvella kun muut on jo luovuttaneet. Kerran erehdyin sinne toisten sekaan ja jo oli hypriitin poljin survottu mun juuri kiristettyjen aeropinnojen väliin. Siinä kiristyi sitten muutkin pinnat:(

Edit: tulevalle lapsiperheelle onnea täältä myös!

Vecculiko
23.11.2013, 09.31
Sääennuste näyttää jo vähän sellaista että pitäisikö alkaa vääntää nastarenkaita pyörään viikonlopun aikana. Vantaa-Helsinki-Espoo akselilla tulee ajettua. Vähän vielä kahden vaiheilla, ei kauheasti kyllä iske kun tietää millaista vääntöä ajaminen sitten on.

Rajapaimen
23.11.2013, 09.55
^ itse ajattelin vielä ainakin viikon odotella. Tiistaina pitäisi olla lauhempaa ja loppuviikosta taas pakastaa.

alli
23.11.2013, 12.33
Työpaikan autotallissa on sellaiset vanhanajan pyörätelineet, sisään päästäkseen pitää mennä lätkällä nosto-oven jalankulkuluukusta ja painaa sisällä nappulasta ovi ylös. Mutta onhan se hyvä, kun saa katon alle fillarin. Kypärä ja hanskat yleensä kuivuu päivän aikana ainakin siedettäviksi fillariinkin jätettynä. Kesällä on joskus ruuhkaista, ja pitää johonkin seinustalle laittaa pyörä. Kamalan pölyistä autotallissa on, ja itse tuon vielä hehtaarin maata syksyn mittaan siihen kohtaan, jossa fillari yleensä seisoo. Autopaikkaa mulla ei ole eikä meillä ole "vieraspaikkoja" oman talon väelle, joten paljon stressittömämpää parkkeeraamisen kannalta tulla fillarilla.

Mä laitan nastat alle fillariin tänä viikonloppuna, jos vain suinkin jaksan ja viitsin. Tässä vaiheessa jo voin hyvillä mielin, hyvä kun on kesärenkailla pärjännyt näinkin pitkään.

marko.k
23.11.2013, 13.08
On kai se hyväksyttävä syy.

Tosin itselläni suurin motivaatio työmatkapyöräilyn aloittamiseen oli aikanaan se, ettei tartte ottaa autoa. Auton kanssa samaan pakettiin kun kuuluu myös päiväkotiin vienti/hakurumba. Työmatkapyöräilijällä ei ole niin paljon velvollisuuksia, mutta omaa laatuaikaa enemmän. :)

Ai ei vai?

Miksi sitten haen ja vien kärryn kanssa muksuja päiväkodin välillä?

Kuutio
23.11.2013, 13.19
Minun työpaikalla pyörätelineet ovat kaikki katoksen alla. Toinen katos on vähän naftimpi ja sataa helpommin lunta/vettä, mutta lähempänä ulko-ovea. Ehkä kymmenen metrin päässä on toinen iso "rakennuksen alla" oleva ulkotila, jossa on perinteisiä ei mihinkään rakenteisiin tai laatoitukseen pultattuja pyörätelineitä. Jätän yleensä pyörän siihen, sillä siinä on väljempää kuin oven vieressä ja plussana se, että siinä on toimiston ikkunoita vieressä eli vartiointi järjestyy vähän kuin siinä siivellä. Pukuhuone suihkuineen olisi, mutta pukuhuoneen kaappia ei saa lukittua, eikä sinne saa jättää mitään säilytykseen. Pääasiallinen pukuhuone onkin sitten vessa. Vaihtuuhan siellä vaatteet ja saa kainalot huuhdeltua, mutta vaatteille ei ole penkkiä, eikä seinällä riittävästi koukkuja eli vaatteet joutuu tiputtamaan joko lattialle tai jättämään pytyn päälle vaihtamisen ajaksi.

Kesällä pyörätelineillä oli välillä suorastaan ruuhka, mutta ilmojen kylmettyä ei telineisiin montaa pyörää ole enää työpäivien ajaksi ilmestynyt. Mikä ilahduttavinta kuitenkin, parhaimmillaan niistäkin vähistä pyöristä on löytynyt neljän cyclocrossia plus omani ja yksi todella hieno OnOne, josta on kuva tälläkin foorumilla ollut jossain.

Saisihan nuo puitteet olla paremmatkin, mutta hyvä, että pyörän saa edes sateelta ja lumelta suojaan.

a-o
23.11.2013, 22.07
Pari ajatusta työmatkapyöräilystä (http://www.fat-tired.com/2013/11/tyomatkapyorailya.html), eli törkeästi mainostan omaa blogiani.

Blogista:
"Työkavereille ei voi kilometreilla leuhkia, hyötyliikuntaa tässä mittakaavassa pidetään vähintäänkiin omituisena, ja onnellisimmat vahingonilolla kuorrutetut ilmeet kanssatyöntekijän kasvoilla näkyvät silloin, kun tämä pääsee kuittaamaan autolla töihin tultuani: "arvasinahan ettet kauan tuota hömpötystä jaksa". Oikeasti olen tuota hömpötystä jaksanut jo aika monta vuotta."

Tuo se onkin jännä puoli minunkin työkavereissa. Itse pyöräilen päivittäin töihin ja annas olla kun pitää jonkin syyn takia (ehkä n. 10 krt/vuosi) tulla autolla töihin, niin heti tulee kysymyksiä ja kuittailua, että mikäs nyt on kun pitää autolla tulla!

Sarpale
25.11.2013, 14.35
K.Viston blogi on varsin viihdyttävä!
Huomasin lukeneeni monta postausta samalta seisomalta :)

Olipas tänään upea aamu, haaveilin auringonpaisteessa ja nautiskelin pikkupakkasen ihanasta raikkaudesta.
Töipihassa napsaisin kuvan pyöräparkista, kun siitä olen nyt niin kovasti valittanut.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=11630&d=1385376979

Pahoittelut jos kuva on kamalan iso, koitin muokata kohtuullisen pieneksi.
En ottanut kuvaan mukaan näitä hehtaariparkkipaikkoja, jotka ympäröivät tätä suikaletta molemmin puolin.
Kuvassa ei ihan taida näkyä myöskään se rutattu tolppa vasemmalla puolella.
Onko tuossa mahdollisuutta lukita tuota konkelia paremmin?

Virpi
25.11.2013, 15.51
Oli kyllä mukava pakkasaamu. Noin viisi astetta pakkasta ja liukasta baanaa 11km:D Kiva kun on vähän haastetta 400 nastalle jotka ropisevat maata vasten. Hyvin pysyin pystyssä vaikka ajelin aika raikasta vauhtia. Hih, kotimatkalla tietysti vedän sitten lipat kun nyt oikein kehuskelen:eek:

Katila
25.11.2013, 19.31
Oi, ihana uutinen! Onnea odotukseen :)

Ai ei vai?

Miksi sitten haen ja vien kärryn kanssa muksuja päiväkodin välillä?
Sulla ei ole edunvalvonta kunnossa :rolleyes:

obeesi
26.11.2013, 18.53
Huh, mä olen viimeksi ajanut heinäkuun viimeinen päivä työmatkan pyörällä, siitä lähtien ollut kipeänä ja ei ole hirveästi uskaltanut ajella. Nyt viikonloppuna olisi sellaiset vuorot, että voisi taas alkaa työmatkaa taittamaan <3
Virpi, mä kävin testiajolla Jokela - Nuppulinnan pyörätien, hirveästi hiekkaa tiellä...

Hyötypolkija
26.11.2013, 22.42
Ja aamulla ennen kahdeksaa, eli käytännössä pimeässä, tuli vastaan yhteensä noin 10-15 alakoululaista fillareillaan. Kypärä noin joka kolmannella, eikä yhdelläkään minkäänlaista valoa pyörässä. Ei voi kun ihmetellä, mitä vanhempien päissä ei liiku....

Joo, tuosta valoasiasta (ja miksei kypäristäkin) voi kakaroille ihan huoletta huomauttaa tuntematonkin. Jos useampi tekis sitä, varmasti loisi vähän painetta siltäkin suunnalta. Tuli vaan mieleen, kun juuri tänään meidän vanhimmaisen näin koulumatkalla valo repussa. Hieman pisti vihaksi, kun asiasta on jauhettu ja yhdessä latailtu pattereita yms. ihan kiitettävästi. Ei ne vanhemmat kuitenkaan 24/7 lastensa perässä roiku, niin itse ainakin toivoisin sivullistenkin puuttuvan. Vaikka se toki nykyään yksinpuurtajien individualistisessa maailmassa onkin "tosi tylsää", mutta p**kat me siitä...

Tuo se onkin jännä puoli minunkin työkavereissa. Itse pyöräilen päivittäin töihin ja annas olla kun pitää jonkin syyn takia (ehkä n. 10 krt/vuosi) tulla autolla töihin, niin heti tulee kysymyksiä ja kuittailua, että mikäs nyt on kun pitää autolla tulla!

Se on vaan kateutta, kun aika moni muukin menisi mieluummin fillarilla, mutta eivät vaan viitsi vaivautua, niin purkavat turhautumista noin. Itsekin tänä aamuna tunsin ratin takana kateuden pistosta, kun valoissa n:ttä kiertoa jonotin ja huurteista kelviä polki oikein varustautunut työmatkapyöräilijä ohi kohti orastavaa auringonnousua. Jos ei olis joku ihme lentsu päällä, olisin itsekin mennyt samaa reittiä. Nyt vaan naputtelin rattia ja kuuntelin puhaltimen huminaa silmät kuivina penkillä nököttäen, tosi piristävää. Onneksi edes pääsin siitä pyöräilijästä ohi noin kolmen kilsan päässä.

Virpi
27.11.2013, 10.35
Huh, mä olen viimeksi ajanut heinäkuun viimeinen päivä työmatkan pyörällä, siitä lähtien ollut kipeänä ja ei ole hirveästi uskaltanut ajella. Nyt viikonloppuna olisi sellaiset vuorot, että voisi taas alkaa työmatkaa taittamaan <3
Virpi, mä kävin testiajolla Jokela - Nuppulinnan pyörätien, hirveästi hiekkaa tiellä... Okei, väylä on sittemmin hiekotettu. Eilen ja tänään olen JOUTUNUT tulemaan autolla töihin kun on päivän mittaan auton tarvetta. Tänään on kuulemma aivan pääkallokeli pyöräteillä. No hyvä, jos on hiekotettu vaikka kyllä se polkemisen aika raskaaksi tekee. Sitten on kaksi hidastavaa elementtiä kun on nastarenkaat ja kuormakaupalla hiekkaa. Not good. Kiva sitten kun renkaat sylkee hiekat otsalohkoon. Siinä ei auta lokaritkaan.

Virpi
27.11.2013, 10.36
Tosin, ei hiekkakkaan onni ja autuus ole. Poitsu oli kaatunut kun hiekka oli luisunut renkaiden alla, oli siellä kuulemma ollut jäätäkin. Mutta kyllä hiekkakin luistaa aika pahasti.

PedroK
27.11.2013, 11.07
^ Ei ole hiekka onni eikä autuus. Eilen kotimatkalla olivat päättäneet levittää sepelit ainoaan paikkaan, joka ei ollut jäässä. Läpihän se yksi kivi meni takarenkaasta ja yhtään 29" sisuria ei ollut eksynyt laukkuun mukaan. Nyt sitten nastat alle.

duris
27.11.2013, 11.27
Tänään oli pannut enemmän kun lähellä. Suora tie (silta) jossa pääsi hyvin ajamaan sulaa uraa pitkin kesärenkaillakin, mutta piti sitten lähteä edessä ajavaa ohittamaan. Sohjon liukkaus yllätti ja pyörä oli samantien poikittain menosuuntaan, vauhti n. 25km/h. Jotenkin tuosta sai vielä pyörän oikastua ja tilanteen korjattua. Ehkä ne nastat pitäisi jo laittaa alle...

Tuo ainoa oikeasti liukas pätki oli myös ainoa pätkä jota ei oltu vielä hiekotettu.

Katila
28.11.2013, 07.14
Minullakaan ei ole vielä nastoja. Olen ajatellut ekoina pakkasaamuina, jolloin pääsen pyöräilemään töihin, käyttää maastopyörää. En tiedä, onko riittävä varotoimenpide. Viime vuonna meni uusista kalvohousuista polvi ekoilla pakkaspannutuksila hybridin selässä. *koputtaa puuta*

marko.k
28.11.2013, 08.42
Tänään oli lentokeli. Tiet mukavasti tasaisella jäällä tai kuivaa asfalttia ja suurimmaksi osaksi myötätuuli. Yhdessä kohtaa jää meinasi harmittaa kun tahmelasta nousin pyynikin näkötornille (pari kilometriä ylämäkeä) niin puolet matkasta sutimalla :)
Toisessa kohtaa meinasi liukkaus yllättää mutkassa ja oli hetken vehkeet poikittain.

Kuutio
28.11.2013, 12.42
Vaihdoin viikonloppuna maasturiin Schwalben Ice Spiker Prot alle. Tänään ja eilen on kevleillä ollut sellaiset kaljamat, että ilman nastarenkaita olisi hirvittänyt pyöräillä töihin. Eilen suurin osa pyöräilijöistä talutti pyöriään ja varmasti olisin itsekin tehnyt, jos alla ei olisi ollut ISP:t. Tänään oli niin mukava lähteä taas pyörällä töihin, kun ei tarvinnut pelätä milloin perä tai keula lähtee alta.

Sarpale
28.11.2013, 13.00
Kylläpä huomasi kiitollisuuden kumpuavan pienistä asioista, kun pääsi työpaikan pihaan kaatumatta kertaakaan matkan aikana! :)
Nerokkaasti järkkykoville paineille pumpatut tyypilliset maastorenkaat olivat aika lipoiset, kun koko 10 kilometrin matkalla oli arviolta puolisen kilometriä jäätöntä pintaa ajettavana.
Etuvaihtajakin on hajonnut, ja ketju jäänyt isoimmalle rattaalle.
Silti oli mahdottoman -jollain kierolla tavalla- hauskaa pitää tasapainoa ja vauhtia sopivasti yllä, suoriutua kääntymisistä tasaisella jääpinnalla (missä ne sepelit ja muut avut on?) ja ehtiä ajoissa töihin!
Autot olivat onneksi huomaavaisia ja antoivat reilusti tietä.

superkessu
28.11.2013, 13.13
Vaihdoin viikonloppuna maasturiin Schwalben Ice Spiker Prot alle. Tänään ja eilen on kevleillä ollut sellaiset kaljamat, että ilman nastarenkaita olisi hirvittänyt pyöräillä töihin. Eilen suurin osa pyöräilijöistä talutti pyöriään ja varmasti olisin itsekin tehnyt, jos alla ei olisi ollut ISP:t. Tänään oli niin mukava lähteä taas pyörällä töihin, kun ei tarvinnut pelätä milloin perä tai keula lähtee alta.

Täällä sama homma. On kyllä pitoisat nakit.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

lastumaki
29.11.2013, 13.21
Taas meni pakkasaamun jälkeen aamupäivä töissä munia puristellessa. Tilasin kostoksi Goren winstopper kalsarit, josko auttaisivat.

TuAn
29.11.2013, 13.30
En ymmärrä miksi noita wstopper alusvaatteita myydään. Omat kokemukset on huonoja; tuulenpitävän kerroksen ja ihon väliin jää vain ohut kangas. Sama kuin että teippaa muovipussit jalkoihin housujen sijaan; pitäähän se muovi tuulen kaukana mutta ei silti tunnu lämpimältä.
Tuulenpitävä kerros ulommaiseksi ja alle jotain paksua välikerrrosta mikä hoitaa sen lämmön pitämisen.

mhelander
29.11.2013, 13.35
Täällä sama homma. On kyllä pitoisat nakit.

Niin on. Etenkin jos joutuu ajamaan reiteillä joilla työmatkailu tuottaa sohjoon urat jotka jäätyessään ovat todella liukkaat märkänä tai pakkaslumikuorrutuksella.

Eikä edes rullaa huonosti. Paras talviajohankinta tähän mennessä...

Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk

Smo
29.11.2013, 13.36
En ymmärrä miksi noita wstopper alusvaatteita myydään. Omat kokemukset on huonoja; tuulenpitävän kerroksen ja ihon väliin jää vain ohut kangas. Sama kuin että teippaa muovipussit jalkoihin housujen sijaan; pitäähän se muovi tuulen kaukana mutta ei silti tunnu lämpimältä.
Tuulenpitävä kerros ulommaiseksi ja alle jotain paksua välikerrrosta mikä hoitaa sen lämmön pitämisen.

Mulla on kyllä ollut ihan hyviä kokemuksia boksereista joissa etupuolella WS kangas ja takapuoli hengittävää .. ulkoilualushousut, noi ja päällikerros niin pärjää tuulessa.

lastumaki
29.11.2013, 14.09
Löfflerin windstooperit on uloimpana. Muovipussi kävi mielessä, mutta ajattelin, että nämä ois tyylikkäämmät. Jos eivät toimi, niin sitten kokeilen jotain muuta.

obeesi
01.12.2013, 17.02
Eilen illalla 'tykittelin' pitkästä aikaa työmatkan ja olin aivan loppu, mutta kotona tuli hyvä olo :) Tänään oli vähän liukasta, mutta hissukseen kun ajeli niin ei ollut ongelmia, paitsi yhdessä ylämäessä minkä talutin, hyvä kun pysyi pystyssä :D

duris
02.12.2013, 09.31
Ihanan kiiltävät kelvit tänä aamuna Espoossa/Helsingissä. Oli ihan hyvä idea vaihtaa eileen työmatkapyörään nastat ja talvivälitykset.

ArtoR
02.12.2013, 10.24
Nastarenkaat tuli (onneksi) eilen vaihdettua alle ja aika liukasti oli aamulla paikoitellen pääkaupunkiseudulla.

Fuuga
02.12.2013, 10.44
Hou hou, Vihdintie Kehä III pohjoispuoli ja vähän siellä sun täällä. Panssarijäätä koko kelvin leveydeltä kilometri toisensa jälkeen. Onneksi vaivauduin niiden nastarenkaiden vaihtoon myöhään eilen illalla.

marmar
02.12.2013, 10.56
Hou hou, Vihdintie Kehä III pohjoispuoli ja vähän siellä sun täällä. Panssarijäätä koko kelvin leveydeltä kilometri toisensa jälkeen. Onneksi vaivauduin niiden nastarenkaiden vaihtoon myöhään eilen illalla.

Sileitä jääkenttiä oli täälläkin päin kelvit. Alkumatkasta hiukan mietitytti viikonlopun rengasvalinta. Laitoin alle W106 rinkulat. Tarjolla olisi ollut maastonastatkin, mutta en raskinut laittaa alle, kun ennusteiden mukaan sitä oikeaa talvea ei kuitenkaan ole lähiaikoina tulossa. Noilla pärjäsi mainiosti. Sopiva kumiseos ja pienikin piikkimäärä auttaa kummasti.

cuppis
02.12.2013, 11.21
Onneksi en vaihtanut vielä nastoja, sai jännitystä elämään. Melkein ois voinut luistella töihin tänä aamuna.

reappear
02.12.2013, 11.21
Huomasin erikoisen ilmiön aamulla töihin polkiessa kun suht tuoreet KLV korjaukset siltojen kohdilla olivat vklopun loskaa pitäneet paremmin märkänä kuin muu ympäristö jossa oli melkein kuivaa, ja nyt tuo mössö oli sileänä jääpintana näissä muutamissa kohdissa Metsälän tienoilla. Ei tuollainen mua paljoa kauhistuta mutta vois tulla kapeammilla renkailla hutera fiilis. Toinen näistä kohdista on alamäessä johon yleensä tullaan lujaa. Iltapäivällä saa kokeilla tuota kohtaa ylämäkenä.

toripolliisi
02.12.2013, 11.25
Oulussa kelit hellii! -12pakkasta ja pyörätiet siistissä kunnossa.. Vielä kun sais tuon vastatuulen pois niin ois kyllä ihanaa.. Viime viikon pääkallokelien jälkeen en aio valittaa enää mistään, paitsi liian kovista pakkasista :D

Tux
02.12.2013, 11.28
Minä täällä landella, Tampereella, taas vaihdoin cyklossa nastat Raketti Roneihin kun näytti olevan hyvä lumipeite. Eikä jännittänyt kun parissa kohtaa kaupungin ytimessä, eli hyvin pärjäs pidon puolesta Ylöjärvi-Tampere välin. Eniten arvelutti se sepeli, jota oli kylvetty paikoin reilusti.

Sent from my GT-I9070 using Tapatalk 2

Katila
02.12.2013, 15.21
Samoin oli peilijäätä Vihdintien varsi etelään päin. Onneksi talon mies vaihtoi mulle nastat eilen alle. Muuten olisi kyllä jäänyt ajamatta tänään. Muutenkin sai olla kieli keskellä suuta. Kivasti oli heitetty sepeliä tielle useimpiin pahoihin paikkoihin. Saldo: ei lippoja :)

Jopoman
02.12.2013, 17.47
Ihanan kiiltävät kelvit tänä aamuna Espoossa/Helsingissä. Oli ihan hyvä idea vaihtaa eileen työmatkapyörään nastat ja talvivälitykset.

Kiva kuulla että on muitakin yksivaihteisella työmatkaa tekeviä! Itsellä sinkulassa 46x20, tuntuu 28" marawinttereillä vähän pitkältä. 21 ja 22 -hampaiset odottamassa lumikelejä, sitten meneekin jo eturattaan vaihdoksi jos vielä kevyempää haluaa.

Muutaman vuoden olen vuoden ympäri yhdellä vaihteella sitkutellut, välitykset on kaiken aikaa lyhentyneet. Ilmeisesti voimat ehtyy tai sitten on oppinut pyörittämään nopeammin;)

duris
02.12.2013, 19.09
Kiva kuulla että on muitakin yksivaihteisella työmatkaa tekeviä! Itsellä sinkulassa 46x20, tuntuu 28" marawinttereillä vähän pitkältä. 21 ja 22 -hampaiset odottamassa lumikelejä, sitten meneekin jo eturattaan vaihdoksi jos vielä kevyempää haluaa.

Muutaman vuoden olen vuoden ympäri yhdellä vaihteella sitkutellut, välitykset on kaiken aikaa lyhentyneet. Ilmeisesti voimat ehtyy tai sitten on oppinut pyörittämään nopeammin;)

Joo, eipä tarvi tapella jumiutuvien vaihtajien kanssa. Itsellä eka talvi sinkulalla ja vähän on vielä arpominen välitysten kanssa. Nyt SSCX:ssa 39x18 ja hieman liian lyhyt näin koville alustoille. No lunta odotellessa, taakse on vielä 20 hampainen jos lunta tulee kunnolla.

helmijak
02.12.2013, 19.48
Tapahtui tänään työmatkalla Helsingissä:

- taksisuhari pysähtyi suojatien eteen ja antoi minulle tilaisuuden ylittää katu, vaikka en edes taluttanut fillaria;
- em. tekoseen syyllistyi myös samanaikaisesti vastakkaista kaistaa suojatietä lähestynyt autoilija;
- yksi kelvin tukkeeksi lipunut autoilija peruutti, koska halusi antaa minulle esteettömän kulun;
- yhdellä jalankulkijalla oli hyvät heijastimet ja lisäksi hän kulki kelvillä jalankulkijoille varattua 'kaistaa' pitkin;
- vain yksi fillaroija oli unohtanut (sytyttää?) ajovalon.

Näköjään Joulu tuli jo :).

latuman
02.12.2013, 20.13
Ohitin aamulla jonkun törkimyksen jolla ei ollut yhden ainutta heijastinta. Töissä sitten huomasin että sehän oli työkaveri, jolloin koin turvallikseksi haukkua pohjamutiin. Sika.

Nizcu
02.12.2013, 20.29
+1. Itsekkin sinkuloinut vuoden verran ja en voi muuta sanoa, kuin täydellinen työmatkapyörä! Tällä hetkellä 42x16, pääsee hyvin asfaltilla menemään ja tarpeen mukaan hiekkateitä pitkin. Löytyy kesäksi cyclocross renkaat, syksyyn on vähän isompi kuvioisempaa ja talveksi sitten kunnon nastarenkaat.
Ei tarvi räpellellä vaihteiden kanssa tai murehtia jäätyneitä vaihteita.
Tänään kyllä suosiolla lähdin maastofillarin kanssa töihin, sen verta paremmin tuntuu maastorenkaat pitävän ettei mitään liukkautta edes huomannut.

Ainoo vaan mikä alkaa tympäsee, kun työpaikalla/työpaikoilla saa jatkuvasti kuulla olevansa täysumpihullu, kun polkee kelillä kuin kelillä ja ympäri vuoden töihin :rolleyes:
Varsinkin viimeisin, kun kerroin kuinka paljon käytin rahaa uuteen maastopyörään.
Muilla samankaltaisia "ongelmia"? :D
Vaikka onkin auto, niin mieluumin minä silti poljen. Eipähän tarvi päätänsä vaivata mihin parkkeeraa sen rotiskonsa tai mitään parkkimaksuja tai muuta mistä saa vain harmaita hiuksia.

latuman
03.12.2013, 16.48
Niinno, oletetaan että omaatte urheilufysiikan. Ei kukaan normaali-ihminen jaksa polkea/halua taluttaa ylämäkiä/auraamatonta väylää vain koska pienempää ei löydy. Taino, jos haluaa työmatkallensa maksimisykkeen, niin ehkä sitten.

Marsusram
03.12.2013, 17.03
Kevyellä 29"maasturivälityksellä 32x20 ei ole sinkulointi fysiikasta kiinni.
Eikä edes kovin lujaa pääse vaikka kuinka tikkaa Singerinä.
Perille kuitenkin pääsee silläkin, vaikka hitaammin.

Kuutio
03.12.2013, 21.16
Ainoo vaan mikä alkaa tympäsee, kun työpaikalla/työpaikoilla saa jatkuvasti kuulla olevansa täysumpihullu, kun polkee kelillä kuin kelillä ja ympäri vuoden töihin :rolleyes: Varsinkin viimeisin, kun kerroin kuinka paljon käytin rahaa uuteen maastopyörään. Muilla samankaltaisia "ongelmia"? :D

Kyllä on samoja ongelmia. Viime talvena yhtenä aamuna työkaveri kysyi ihan tosissaan, että "kai sä nyt jo tulit bussilla töihin", kun oli 28 astetta pakkasta. Bussia odotellessa olisi pitänyt seisoskella kylmässä, pyöräillessä pysyi lämpimänä kotiovelta työpaikan ovelle, joten bussi ei todellakaan ollut vaihtoehto pyöräilylle. N. 50 hengen työyhteisössä yhdeltä työkaverilta löytyy cyclocrossi, muiden kanssa on turha viritellä keskustelua mistään vähänkään hintavammasta pyörästä, kun jo 300 euron konkeli on kerta 20 vuoteen -sijoitus.

Työnantaja sponsoroi tänä vuonna nastarenkaat ympärivuoden pyöräileville. Taustallahan siinä on muutama paha pannutus talven liukkailla ja siitä kertyneet saiket/kustannukset. Hirveä poruhan siitä syntyi - autolla kulkevat alkoivat vaatia nastarenkaita autoihinsa. Harvemmin sitä töihin ajaessa auton ratin takaa naamalleen kaatuu ja ilmainen parkkipaikka tolpalla kuitannee äkkiä yhdet pyörän nastarenkaat. Suurin osa kuitenkin autoilee täysin pyöräiltävän matkan päästä, että ei oo kaikilla työmatkapyöräily matkan pituudestakaan kiinni.

Katila
04.12.2013, 13.33
Tapahtui tänään työmatkalla Helsingissä:

- taksisuhari pysähtyi suojatien eteen ja antoi minulle tilaisuuden ylittää katu, vaikka en edes taluttanut fillaria;
- em. tekoseen syyllistyi myös samanaikaisesti vastakkaista kaistaa suojatietä lähestynyt autoilija;
- yksi kelvin tukkeeksi lipunut autoilija peruutti, koska halusi antaa minulle esteettömän kulun;
- yhdellä jalankulkijalla oli hyvät heijastimet ja lisäksi hän kulki kelvillä jalankulkijoille varattua 'kaistaa' pitkin;
- vain yksi fillaroija oli unohtanut (sytyttää?) ajovalon.

Näköjään Joulu tuli jo :).

Tästä tuli hyvälle tuulelle :)

Työnantaja sponsoroi tänä vuonna nastarenkaat ympärivuoden pyöräileville. Taustallahan siinä on muutama paha pannutus talven liukkailla ja siitä kertyneet saiket/kustannukset. Hirveä poruhan siitä syntyi - autolla kulkevat alkoivat vaatia nastarenkaita autoihinsa. Harvemmin sitä töihin ajaessa auton ratin takaa naamalleen kaatuu ja ilmainen parkkipaikka tolpalla kuitannee äkkiä yhdet pyörän nastarenkaat. Suurin osa kuitenkin autoilee täysin pyöräiltävän matkan päästä, että ei oo kaikilla työmatkapyöräily matkan pituudestakaan kiinni.

Meillä työnantaja ennakoi kaiken mahdollisen porun aiheutumisen jo etukäteen eikä sponsoroi ikinä mitään "ylimääräistä" sellaisille, jotka pitävät itse omasta kunnostaan huolta. Tasa-arvoa sekin? (Ylipainoiset saavat käydä työnantajan piikkiin pudottamassa kilojaan ja tupakanpolton lopettamista harkitsevat saavat myös työnantajan piikkiin kurssitusta ja kannustusta.)

No, en valita silti. Kukin valitsee itse, millaisessa kunnossa haluaa viettää tulevat eläkepäivänsä :)

JK71
04.12.2013, 14.13
Meillä työnantaja ennakoi kaiken mahdollisen porun aiheutumisen jo etukäteen eikä sponsoroi ikinä mitään "ylimääräistä" sellaisille, jotka pitävät itse omasta kunnostaan huolta. Tasa-arvoa sekin? (Ylipainoiset saavat käydä työnantajan piikkiin pudottamassa kilojaan ja tupakanpolton lopettamista harkitsevat saavat myös työnantajan piikkiin kurssitusta ja kannustusta.)

No, en valita silti. Kukin valitsee itse, millaisessa kunnossa haluaa viettää tulevat eläkepäivänsä :)

Kyse voi olla ns. työhyvinvointistrategiasta – kohdistetaan tuet sinne missä niillä on suurin vaikutus eli rapakuntoihin peltisohvailijoihin. Näin oli ainakin edellisellä isolla valtion työnantajalla, jonne strategia oli apinoitu kuulemma Nokia Oyj:ltä, ja nykyisessäkin työpaikassa, jossa on jos minkälaista hössötystä niille jotka eivät muuten liiku mutta esim. seinäkiipeilyä ei tueta, kun on muka vaarallinen laji.

En valita en, paitsi sitä että rekrytoitaessa valehdellaan että on hyvät liikuntaedut... :)

Snigge
10.12.2013, 23.46
Aika helmi työmatka tänään kotiin. Ensin kebabranskalaiset naamariin ja polkemaan kohti kotia. Pari senttiä lunta kelvillä, pari pyöräilijää ajanut ennen minua. Vähän puolen matkan jälkeen tulee auraustraktori vastaan ja kääntyy samaan suuntaan kuin minäkin, mutta autokaistan puolella. Kohdalla morjestan kuskia ja jatkan vasta-aurattua pyörätietä loput 6 kilometriä hymyssä suin. Lumenauraajat tekevät parasta hyvinvointityötä näin talvella, kuin mikään muu ammattikunta. Kiitokset työn sankareille, jotka iltaisin tai aikaisin aamulla huolehtivat, että kiireiset työläiset pääsevät töihinsä lumesta tai jäästä huolimatta.

ArtoR
11.12.2013, 09.55
Melko niljakas oli tämän aamun pyöräilykeli pääkaupunkiseudulla. Aika varovasti sai ottaa käännökset.

Fuuga
11.12.2013, 10.48
Ai niljakas? En ole koskaan nähnyt niin paljon pyöräilijöitä taluttamassa ajokkiaan - edes tapahtumissa kuin tänään. On toimituksia lännessä tänään illalla ja ajattelin hieman helpottaa ylimääräistä kotiinmenolenkkiä vaihtamalla aamulla crossirenkaat alle. Toivottavasti jäät ovat jo illalla kutajoinkin sulaneet pois. Työmatka meni keskarilla 16.5 km/h kun normaalisti tuolla rengastuksella pyörii 25-28 paikkeilla. Ensimmäisen kilometrin aikana 3 lipat ja n. 30m liukumista märällä jäällä kuin persmäessä konsanaan. Plan B on ajella ajoratoja pitkin.

Ketjureaktio
11.12.2013, 10.50
Melko niljakas oli tämän aamun pyöräilykeli pääkaupunkiseudulla. Aika varovasti sai ottaa käännökset.

Melko. Jouduin ottamaan lokasuojasyistä vaimon nastarenkaallisen hybridin ja voi jestas että on hybridi huono ajaa haastavissa oloissa 29-maasturiin verrattuna! Jos niitä työmatkapyöräsuosituksia kysellään ympärivuotiseen käyttöön niin sanon - 29" maasturi ja vielä sinkulana mielummin.

ArtoR
11.12.2013, 12.23
No joo, kyllä minäkin muutaman sadan metrin jälkeen melkein luovutin ja käännyin takaisin. :) Onneksi pahimmat paikat oli siinä kodin tuntumassa ja sitten helpotti. Alla cyklocross Schwalben nastarenkailla, enkä onnistunut kaatumaan kertaakaan.

cuppis
11.12.2013, 12.28
Ilman nastoja ajelin töihin aamulla ja oli kieltämättä luikasta. Jatkuvaa mattapintaisen kääntöalustan etsintää. Eipä tainnut missään mennä etu- ja takarengas samaa uraa.

Mkone
11.12.2013, 12.37
No joo, kyllä minäkin muutaman sadan metrin jälkeen melkein luovutin ja käännyin takaisin. :) Onneksi pahimmat paikat oli siinä kodin tuntumassa ja sitten helpotti. Alla cyklocross Schwalben nastarenkailla, enkä onnistunut kaatumaan kertaakaan.

Tosiaan aika moni työmatkafillaroitsija oli liikkellä tänään taluttaen. Itsellä alla 26" ISP 2.3 nastat ja hymyssa suin tulin koko matkan, tämmöisinä päivinä ei yhtään kaduta tuo investointi kunnon renkaisiin. Nastallisella CX:llä useamman talven ajaneena täytyy todeta leveämmän renkaan ja isomman nastamäärän tuoman edut.

pätkyläinen
11.12.2013, 13.01
Terve arvon pyöräilijät!

Oma pyöräily motivaatio kateissa joten siksi kateellisena katselen teitä innokkaita jotka kuljette fillarilla töihin. Minä en patalaiskana kulje kun korkeintaan viikon pyörällä ja taas joku tekosyy autolla menoon voittaa.
Matkaa mulla on noin 13km sivu valaistua pyörätietä pari-kolme eri reittivariaatiota saan tosta viriteltyä. Pyörätiet on hyvin hoidettu talvisin

Jotain pientä inspiksen poikasta olis ajaa huomenna kohti yövuoroa mutta kun... (enköhän mä keksi taas jonkun tekosyyn :) )

Kalustona toimii vanha GF Wahoo lukkopolkimilla ja loppuun ajetuilla kesägummeilla ilman mitään lokareita. Mietinnässä olis kaluston päivitys ja sitä kautta kipinä ajaa päivästä toiseen työmatkat hymyssä suin, Luulen että aloitan nastojen hankinnalla ja kevättä kohden voisin suunnitella jotain hybridiä tai muuta mukavaa pienenbudjetin pakettia.

ps. Talvirengaskeskustelua lukiessa päädyin W240 renkaisiin ja kosteille keleille irtolokareihin jottei rapa roisku. Jos jollain on parempia ideoita rengastus\kalusto parannuksiin taikka saada mätisäkki taas polkemaan niin ehdottakaa ihmeessä.

Jotta jossittelut ei loppuisi...
Miten kannattaa varustautua moiseen suoritukseen eli työmatkapyöräilyyn? Minkälainen tarvike arsenaali teillä on ja miten pakattu mukaan. Niinä harvoina kertoina kun olen veivannut töihin on repussa kulkenut sisäkumi ja rengas"muovit" kera umpisurkean halppispumpun (mitkä kulkee siellä yhä edelleen jos kukaan ei ole niitä hukannut)
Töissä meillä on loistavat sosiaalitilat ja kaksi lukollista vaatekaappia per hlö. Vaatteet saa kuivatus huoneeseen ilmavasti jos niin haluaa.

T:Pätkis

PedroK
11.12.2013, 13.34
^ Ennemmin varmaan ajelisin tuolla Wahoolla kuin ostaisin jonkun tarjoushybridin.

reappear
11.12.2013, 14.04
Jos tanko ja asento on hyvä, niin nuo itse keräämäsi parannusehdotukset ovat juuri passelit. Siihen kun lisää kunnon pyörävalaisimen niin uskaltautuu synkemmillekin reiteille.

grep
11.12.2013, 20.37
Miten kannattaa varustautua moiseen suoritukseen eli työmatkapyöräilyyn?

Tekstiiliosasto vaikuttaa minulla pyörää enemmän fiilikseen, siispä oma hyvinvointi aina ykköseksi. Lumessa tai loskassa tunkkaaminen on yllättävän lämmintä ja hiostavaa. Alle teknistä tai jotain. Varpaille, sormille ja päälle tulee kiitos viileän (ajo)viiman yllättävän kylmä. Loput sen mukaan...

alli
11.12.2013, 21.51
Tosiaan aika moni työmatkafillaroitsija oli liikkellä tänään taluttaen. Itsellä alla 26" ISP 2.3 nastat ja hymyssa suin tulin koko matkan, tämmöisinä päivinä ei yhtään kaduta tuo investointi kunnon renkaisiin. Nastallisella CX:llä useamman talven ajaneena täytyy todeta leveämmän renkaan ja isomman nastamäärän tuoman edut.

Mun reitillä Helsingissä ei ollut kovin paha keli, ts. Mara Wintereillä sujui ihan mukavasti. Toki ajelen jo normaalisti hiljempaa kuin moni muu täällä. Ainoa takaisku tuli, kun olin jo kotipostilaatikolla ja eturenkaasta sihahti ilmat pihalle. Rengashommiin piti ruveta heti, kun oli vielä käytävä asioillakin, ja ei tehnyt mieli ottaa toista pyörää, jossa on kesärenkaat.

Pate@
11.12.2013, 22.27
ajattelin hieman helpottaa ylimääräistä kotiinmenolenkkiä vaihtamalla aamulla crossirenkaat alle.

Ensimmäisen kilometrin aikana 3 lipat ja n. 30m liukumista märällä jäällä kuin persmäessä konsanaan. Plan B on ajella ajoratoja pitkin.

Samasta syystä kahdet lipat kotitiellä > takas himaan vaihtamaan kiekkoparia nastakumilliseen. Nyt lienee pyörätie sen verran sulaneita, että uskallan lähteä Racing Ralphit alla ajoon??

PeeVeli
11.12.2013, 22.57
Tämän vuoden ensimmäinen työmatka pyörällä. Otin alle nastattoman vaihtoehdon. Suurimman osan matkasta valinta oli onnistunut, mutta Kivikon jäisen ulkoilutien jälkeen päätin ajaa kotimatkan toista kautta ja ottaa huomenna nastat alle. Tästä se kuitenkin lähtee.

Katila
12.12.2013, 15.54
Tämän vuoden ensimmäinen työmatka pyörällä.
Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa! Tsemppiä :)

Mä olen viimeksi ottanut pyörän alle maanantaina, kun ei vaan näillä keleillä osaa/jaksa/pysty ajanmenon takia. Kaupungissa on ihan hyvät ja sulat tiet, mutta toista se on meillä maalla. Tämänhetkinen saldo 97,5 ja se 100 oli tavoite. Tiukoille vetää, kun työmatkat tältä vuodelta loppuvat ennen joulua. En ota stressiä, kudon vaikka mieluummin pukinkonttiin.

toripolliisi
12.12.2013, 17.16
Kyllä on melkoista selviytymistaistelua nykyinen pyöräily!! Onhan mulla nastarengas, mutta autotallissa :D Joka päivä on pyörällä töihin menty ja lipatonta joulukuuta tässä vietetään, joten ei pitäis olla valittamista. Ei tuolla enää hirveästi kanssa pyöräilijöitä näe, ja jos näkeekin niin suurin osa taluttaa pyöräänsä. Kypärää nostan kaikille kanssa polkijoille, jotka tuolla jäässä, sateessa ja pimeässä jaksavat matkaa taivaltaa.

Ski
12.12.2013, 21.54
Tänään paskin, märin ja liukkain päivä koskaan pyörätiellä.

Mikakoo
12.12.2013, 22.05
Tänään paskin, märin ja liukkain päivä koskaan pyörätiellä.
Oliko muka märempi ku eilen?, niin no joo nyt tuli kaatamalla vettä töiden jälkeen.

rjrm
12.12.2013, 22.26
Ootta te kellolaiset ja herukkalaiset hulluja! Itse siirryin suosiolla autoon tällä viikolla. Kunpa tulisi talvi, että pääsisi taas pyörällä mukavasti. Tällaisia pyöräkelejä en muista minäkään kokeneeni ikinä.

Snigge
12.12.2013, 23.05
Kyllä näistä keleistä selviää, varsinkin jos ei ole muuta vaihtoehtoa mennä töihin, kuin pyörä. Bussilla en mene. Onneksi on liukuva työaika ja vaikka työmatka kestäisi 15 min kauemmin kuin normaalisti, niin se ei haittaa. Ihme, että näihinkin keleihin tottuu parissa päivässä, varovasti ja hiljakseltaan vaan peilijäällä. Tiet sulaa päivä päivältä paremmin, kunnes kohta taas pakastuu.

alli
13.12.2013, 01.14
Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa! Tsemppiä :)

Mä olen viimeksi ottanut pyörän alle maanantaina, kun ei vaan näillä keleillä osaa/jaksa/pysty ajanmenon takia. Kaupungissa on ihan hyvät ja sulat tiet, mutta toista se on meillä maalla. Tämänhetkinen saldo 97,5 ja se 100 oli tavoite. Tiukoille vetää, kun työmatkat tältä vuodelta loppuvat ennen joulua. En ota stressiä, kudon vaikka mieluummin pukinkonttiin.

Tsemppiä vaan sinnekin! Ja vaikka ei kannata tosiaan stressiä ottaa jostain numeroista, niin vain kaksi ja puoli päivää :). Ensi viikoksi on taas plussakelejä luvassa myös.

Vaihteleehan ne olosuhteet paljon paikallisesti, mulla on vielä ollut ihan kohtuulliset olosuhteet omalla reitillä ja muitakin liikkujia on tavallisen oloisilla fillareilla ollut liikkeellä. Sorakeot vähän harmittaa, kun rengasrikkokin jo tuli. Saa nähdä, minkälaista puskemista tulee huomenna myrskyä vastaan.

JK71
13.12.2013, 11.59
Terve arvon pyöräilijät!

Oma pyöräily motivaatio kateissa joten siksi kateellisena katselen teitä innokkaita jotka kuljette fillarilla töihin. Minä en patalaiskana kulje kun korkeintaan viikon pyörällä ja taas joku tekosyy autolla menoon voittaa.
Matkaa mulla on noin 13km sivu valaistua pyörätietä pari-kolme eri reittivariaatiota saan tosta viriteltyä. Pyörätiet on hyvin hoidettu talvisin

Jotain pientä inspiksen poikasta olis ajaa huomenna kohti yövuoroa mutta kun... (enköhän mä keksi taas jonkun tekosyyn :) )

2 vkoa tuntuu itselläni olleen takarajana, viimeistään sen kun jaksaa ottaa rauhallisesti ajamalla maltillista vauhtia matalalla sykkeellä niin saa rutiinin päälle ja autolla ajo rupeaa tuntumaan pöhköltä touhulta. Ei paha, kun on konttorirotan työ joustavilla työajoilla, jota rytmittää lasten vienti- ja noutovuorot. Rutiinin päälle saaminen taitaa olla vuorotyössä erilaista, mutta siihenkin lienee keinot olemassa(?).

Kalustona toimii vanha GF Wahoo lukkopolkimilla ja loppuun ajetuilla kesägummeilla ilman mitään lokareita. Mietinnässä olis kaluston päivitys ja sitä kautta kipinä ajaa päivästä toiseen työmatkat hymyssä suin, Luulen että aloitan nastojen hankinnalla ja kevättä kohden voisin suunnitella jotain hybridiä tai muuta mukavaa pienenbudjetin pakettia.

ps. Talvirengaskeskustelua lukiessa päädyin W240 renkaisiin ja kosteille keleille irtolokareihin jottei rapa roisku. Jos jollain on parempia ideoita rengastus\kalusto parannuksiin taikka saada mätisäkki taas polkemaan niin ehdottakaa ihmeessä.

Jotta jossittelut ei loppuisi...
Miten kannattaa varustautua moiseen suoritukseen eli työmatkapyöräilyyn? Minkälainen tarvike arsenaali teillä on ja miten pakattu mukaan. Niinä harvoina kertoina kun olen veivannut töihin on repussa kulkenut sisäkumi ja rengas"muovit" kera umpisurkean halppispumpun (mitkä kulkee siellä yhä edelleen jos kukaan ei ole niitä hukannut)
Töissä meillä on loistavat sosiaalitilat ja kaksi lukollista vaatekaappia per hlö. Vaatteet saa kuivatus huoneeseen ilmavasti jos niin haluaa.

T:Pätkis

Maasturi on varsinkin liukkaina päivinä hyvä työmatkakulkine. Renkaiden rullaavuuden lisäksi kulkuun vaikuttaa voimansiirto ja on usein tullut mentyä vanhalla maasturilla kevyellä polkemisella ohi kitisevistä cyclocrosseista ja hybrideistä, kunhan on viitsinyt pitää ketjut puhtaana ja voideltuna sekä renkaissa riittävät paineet. (ja vastaavasti porukkaa suhahdellut ohi, kun sen pyörän huollon on unohtanut...).

Mulla on repussa juurikin tuo luettelemasi varustus ja lisänä pyrin pitämään kuusiokolosetin sekä ylimääräisen pyöräilypaidan kylmän varalta mukana. Pumpusta ei kannata tinkiä, koska töihin ehtiminen voi joskus olla siitä kiinni...

Vaatetuksen merkitys korostuu talvella ja se on vaihdellut. Joskus aikoinaan poljin kuoritamineissa, mutta niihin kypsähdin niiden hiostavuuden vuoksi. Hyvänä puolena oli kyllä säävarmuus kun ei tarvinnut kastua räntäsateen yllättäessä. Hiihtopuku oli joskus käytössä myös ja toimi muuten hyvin paitsi että housut kului persauksista turhan nopeasti. Nyt on enemmän pyöräilyyn tehtyä vaatetta käytössä (mm. suojaa ristiselkää paremmin) ja märillä keleillä kuorivaatetta. Kuten muussakin ulkoilussa, kerrospukeutuminen parantaa viihtyvyyttä.

Nappulakenka
17.12.2013, 08.42
Kaksi viikkoa taukoa perheenlisäyksen johdosta, mutta taas mennään. Puuskittainen tuuli pisti hieman kapuloita rattaisiin, mutta perille päästiin yllättävän nopeasti, nyt aamupalaleivät naamaan ja töiden pariin..

EDIT: Huomasin samalla, että 2.4" maastokumit ei mahdu työpaikan pöyrätelineisiin :D Noh, vein pyörän nyt väliaikaisesti parkkitaloon, pitää miettiä joku parempi paikka tulevaisuutta varten.

Jopoman
17.12.2013, 10.27
Onnea!

Itsellä työmatkapyöräily nousi arvoon arvaamattomaan juurikin perheenlisäyksen jälkeen kun ns oma aika meni kortille. Nyt lapset 2- ja 4-vuotiaita, lenkillekin jo pääsee mutta pääosa kilsoista pyöritellään kodin ja duunin välillä.

Virpi
17.12.2013, 16.02
Nappulakengälle riskit onnentoivotukset perheenlisäyksen johdosta!
Tänä aamuna olikin oikein mukava ilma pyöräillä töihin. Ei ollut juurikaan jäistä. Tuuli kyllä kovasti, mutta jostain sivusta, ei haitannut etenemistä. Lämminkin oli, +6 astetta! Ainoa probleemi oli se kun fikkarin valo oli hieman heikonlainen. Olin vähän kuin mummo sumussa, mitään en nähnyt.

Larse
17.12.2013, 16.05
Onnea myös minun puolesta

Itsellä perheen perustaminen myös innosti työmatkapyöräilyyn ja pyöräilyyn ylipäänsä. Silloin kun lapset olivat 2 ja 4 vuotaita työmatkat olivat oikeastaan rentouttavaa laatu-aikaa itsensä kanssa. Ainakin meidän lapset olivat aika vaativia siinä iässä. Nyt kersat kulkevat jo itse kouluun mutta minä jatkan työmatkapyöräilyä vuoden ympäri.

saint
17.12.2013, 20.34
Tänään oli hyvä päivä työmatkapyöräilyyn, enkä muista milloin olisin viipeeksi ajanut joulukuussa shortseilla töihin.

snowfake
17.12.2013, 23.54
Marathon Supremeilla ajeli ihan hyvin kauppaan ja postiin jne :) Vieläkin reilut kolme astetta plussa.. Viime vuonna näköjään tähän aikaan olikin ollut juoksulenkillä -8'c

Virpi
18.12.2013, 12.18
Oikein mukava aamukeli työmatkapyöräilylle. Olisiko ollut puolisen astetta pakkasta ja suhteellisen tuuletonta. Pyörätie oli kevyessä kuurassa ja uusi lamppu valaisi tien timanteiksi:)

toripolliisi
18.12.2013, 13.04
Oikein mukava aamukeli työmatkapyöräilylle. Olisiko ollut puolisen astetta pakkasta ja suhteellisen tuuletonta. Pyörätie oli kevyessä kuurassa ja uusi lamppu valaisi tien timanteiksi:)

+1 Hienosti kiteytetty!

twentyniner
18.12.2013, 16.03
Hieno keli kieltämättä, lähes kuiva
asfaltti. Ainoa negatiivinen asia oli oma laiskuus, Nokian 106 37millisenä ei ole mikään paras rengas näille keleille :)

latuman
18.12.2013, 17.06
Hieno keli joo. Pakkanen piti tien hyvässä kunnossa. Valitettavasti kaikki sepeli tarttui renkaisiin ja heitti kivenmurikoita päin näköä. Kengät oli mennessä ja tullessa täynnä pikkukiviä. Ei ole mitään maastonappularengas, vaan touring tyyppinen talvirengas jonka nappuloiden väliin sopii hyvin sepeli.

Katila
20.12.2013, 14.08
101,5 on vuoden lopullinen työmatkapyöräilysaldo, hiu :)

Allille kiitos tsempistä, Virpille kiitos hienoista sanoista ja Nappulakengälle ja perheelle kovasti paljon onnea uuteen elämänvaiheeseen!

Kaikille kiitos tästä(kin) pyöräilyvuodesta :) Ensi vuoden haasteita sitten vaan pohtimaan!

timoe
20.12.2013, 14.34
[QUOTE=Katila;2140905]101,5 on vuoden lopullinen työmatkapyöräilysaldo, hiu :)

Katila aikoo näköjään jättää loppuvuodeksi työt sikseen :)

toripolliisi
20.12.2013, 17.58
Täällä kans matkat matkottu! Yli 100 meni kirkkaasti, joten ensi vuonna lähdetään kiusaan 200 maagista rajaa! Hyvää ja rauhallista joulua arvon polkijat ja polkijattaret!

Katila
20.12.2013, 19.37
Katila aikoo näköjään jättää loppuvuodeksi työt sikseen :)
Loma tulee enemmän kuin tarpeeseen. Aidalla tavataan :)

Toripolliisi höpäjää aivan hurjia! Ei onnaa meikäläisellä, tuskin edes olen konttorilla niin monena päivänä.

alli
21.12.2013, 03.11
101,5 on vuoden lopullinen työmatkapyöräilysaldo, hiu :)

Allille kiitos tsempistä, Virpille kiitos hienoista sanoista ja Nappulakengälle ja perheelle kovasti paljon onnea uuteen elämänvaiheeseen!

Kaikille kiitos tästä(kin) pyöräilyvuodesta :) Ensi vuoden haasteita sitten vaan pohtimaan!

Sehän oli hyvin vedettty sitten!

Itsellä kanssa tuli vuoden viimeinen työmatka tänään. Onneksi järjestyi ylityövapaata vielä joulun jälkeenkin, koska vapaa-aikaa tässä jo kaipasi kovasti.

Tänään aamulla oli oikeasti aika huono ilma, kun vettä tuli reippaasti ja siihen päälle vielä räntää. Tienpinnan tilanne oli kuitenkin ihan hyvä ja kotiinpäin pääsin kuivassa kelissä. Toivotan mukavia loppuvuoden ajeluja kaikille, joilla savotta jatkuu edelleen!

Laskin, että toukokuun alusta työmatkafillarointeja olisi kertynyt 112, 5 päivää. Huhtikuussa pyöräilin jonkin verran myös, mutta en muista määriä - alkukuusta taisi olla vielä sohjokelit ja loppukuusta oli hikoilukieltoa. En ota mitään tavoitteita ensi vuodelle, vaan menen pyörällä aina kun mahdollista. Jos tulee lumidumppi, niin saatan taas jäädä tauolle. Eikä koko vuoden työssäolostakaan ole tietty mitään takeita.

eppe
21.12.2013, 09.46
Työpäiviä en oo laskenut, mutta jokaisena noin kahtenasatana aamuna oon työmaan pihalle pyörällä tullut. Työmatkakilometrejä tullut nelisentuhatta tälle vuodelle. Tämä putki alkoi 2012 syyskuussa, silloin oli joku pakkojuttu ja piti mennä autolla. Se tästä tekee mukavan, kun tämä ei ole pakollista vaan oma valinta.

Jopoman
21.12.2013, 12.40
Mun tavoite ensivuodelle on laskea pyöräilypäivät. Eli vuoden päästä ainakin tammikuun alkuviikoilta on tarkat tilastot;)

PedroK
21.12.2013, 19.57
Eipä ole tullut myöskään mieleen laskea päiviä. Huhtikuussa aloitin ja muutama tuhat kilometriä paukahti mittariin. Nyt olis tarkotus ajaa talvellakin, eli pitää alkaa tekemään kalenterimerkintöjä.

alli
22.12.2013, 22.18
Eipä ole tullut myöskään mieleen laskea päiviä. Huhtikuussa aloitin ja muutama tuhat kilometriä paukahti mittariin. Nyt olis tarkotus ajaa talvellakin, eli pitää alkaa tekemään kalenterimerkintöjä.

Osallistuin kilometrikisaan, ja siksi on tarkat merkinnät toukokuulta syyskuun lopulle. Sen jälkeiset ajot muistankin, kun aika vähän jouduin käyttämään julkisia tai autoa työmatkoilla.

Tuo kilometrikisa oli jotenkin aika motivoiva, mutta muuten ei oikein jaksa merkitä säännöllisesti ylös työmatkan tapaisia rutiineja, tai voishan sitä koettaa.

Katila
23.12.2013, 00.44
Mun työmatkakirjanpitoni = ympyröity päivä kalenterissa työhuoneen seinällä. Kilometrejä tulee laskettua vain kisojen (talvi- ja normikilometrikisa) aikaan.

marko.k
23.12.2013, 10.49
Tasan 80 työmatkapäivää kun aloitin kesällä työmatkapyöräilyn. Ensi vuonna varmaan saa 200 rikki kun pääasiassa kuljen pyörällä töihin.

Virpi
31.12.2013, 12.16
Mulla meni loppuvuoden ajelujen laskemiset plörinäksi. Siinä oli useampi päivä, että jouduin tulemaan autolla. Oli joko asioita hoidettavana ja yhteen väliin oli pyörätie niin jäässä, että en viitsinyt lähteä edes kokeilemaan fillarilla etenemistä. Parina-kolmena päivänä menin myös autolla töihin mutta kävelin/juoksin kotiin uusilla nastakengilläni:) Se tuntui turvallisemmalta vaihtoehdolta kuin pyöräily.
Epäilen, että mulla on ihan liki 100 kertaa työmatkapyöräilyt tnä vuonna. Ensi vuonna, jos pysyn terveenä, työmatkapyöräilyt jatkuvat entiseen malliin ja epäilen, että silloin mennään pitkälti yli sadan pyöräilykerran. Alan myös nyt pitämään kirjaa niin sekin on omiaan motivoimaan liikkeelle lähtöä:)
Eilen ja tänään oli oikein mukavat työmatkapyöräilykelit. Jos ei ala satamaan niin tarkoitukseni on polkaista kotimatkalle kiertoteitse niin saan puolet enemmän kilometrejä nieltäväksi.
Ensi vuonna sitten jatketaan! Oikein Hyvää Uutta Vuotta kaikille kanssapolkijoilleni :D

helmijak
01.01.2014, 20.08
Viime vuoden saldo (aloitin elokuun puolivälissä): 63 fillaroitua työmatkaa ja kilometrejä 1700 +. Tänä vuonna tavoitteena on käydä töissä fillarilla vähintään 100 kertaa.

twentyniner
01.01.2014, 22.01
Noin 95% työmatkat fillarilla, noin 4700 poljetua kilometriä. Aamusta taas mennään. Hyvää Uutta Vuotta kaikille.

Virpi
02.01.2014, 12.31
Hyvät Uudet Vuodet vain kaikille työmatkapyöräilijöille ja tsemppiä tulevaan vuoteen. Tarkoitukseni on tosiaan laskea montako kertaa tänä vuonna työmatkapyöräilen. Sitten ajattelin myös perustaa uuden topicin sille, että montako kilometriä yhteensä työmatkapyöräilijät työmatkoja tämän vuoden aikana pyöräilee. Mutta se pitäisi ilmeisesti perustaa tuonne kyselyihin ja galluppeihin. Tulisiko porukoilta päivitettyä kuljettuja kilometrejä?

marmar
02.01.2014, 13.38
Hyvät Uudet Vuodet vain kaikille työmatkapyöräilijöille ja tsemppiä tulevaan vuoteen. Tarkoitukseni on tosiaan laskea montako kertaa tänä vuonna työmatkapyöräilen. Sitten ajattelin myös perustaa uuden topicin sille, että montako kilometriä yhteensä työmatkapyöräilijät työmatkoja tämän vuoden aikana pyöräilee. Mutta se pitäisi ilmeisesti perustaa tuonne kyselyihin ja galluppeihin. Tulisiko porukoilta päivitettyä kuljettuja kilometrejä?

Voishan tuota päivitelläkin, mutta mtes lisälenkkien laita. Pistetäänkö kaikki työpaikalle päättyneet ja sieltä lähteneet matkat koko pituudeltaan, jos käy vaikka toisella puolella kaupunkia asioilla tai noutaa jonkun kuvarastin ja työmatkan pituus kasvaakin 7 kilometristä 50 kilometriin?

Virpi
02.01.2014, 14.05
No kyllä mun mielestä kaikki kilometrit joissa olet joko töihin menossa tai töistä tulossa. Sehän on työmatkaa silloin kaikki. Sehän vaan sitten kannustaa meitä ajelemaan hieman pidemmän kautta kotiin. Itsekin ajelen hyvän kelin sattuessa kiertoteitse kotiin josta saan n. 10-15km lisäkilometrejä:) Minäpäs perustan topicin:) Mutta se täytyy sitten laittaa tuonne kyselyt ja gallupit puolelle.

toripolliisi
02.01.2014, 14.45
Päivä nro 1 :D Tästä se lähti tämäkin vuosi! 199 jäljellä tavoitteeseen, mutta minimiin 99...

Tsempit kaikille!

Virpi
03.01.2014, 12.33
Noniin, koko vuoden alku on harrastettu työmatkapyöräilyä:D Jos ei vuoden aikaa ajattele, niin kylläpä olikin tänään mukava ilma körötellä töihin. Ei tuullut, ei ollut kylmä. Kunnon valaisin kun on fillarissa niin pyöräily on ollut eilen sekä tänään ihan juhlaa:D Kiitos kaunis mun kullalleni kun hommasi fillariini parhaan valaisimen for ever.

toripolliisi
03.01.2014, 13.17
Kiitos kaunis mun kullalleni kun hommasi fillariini parhaan valaisimen for ever.

Kiinasta? ;)

Ei vaan! On kyllä luxus polkukelit! Tänäänkin piti ihan mutkan kautta polkea töihin, joten 98/198! Nämähän vähenevät kuin siivillä :D

Virpi
03.01.2014, 14.33
[QUOTE=toripolliisi;2146707]Kiinasta? ;)

Niin, mistäpä tuota tietää kenen pikku kätöset tuonkin valaisimen ovat näperrelleet kasaan.

toripolliisi
03.01.2014, 15.32
Tärkeintä on, että ajaa asiansa ja käyttäjä on tyytyväinen.. Turha noita on miettiä, että montakohan lasta senki lapun takia on kuollut... tulipa pahamieli! Ajan valottomana ensi viikon!

Virpi
03.01.2014, 15.38
^Älä viitsi. Jäät pian valottomana auton alle ja kuolet.

obeesi
03.01.2014, 17.09
Tänään pitäisi ajella töistä kotiin :) Olisko se vuodelle 100 tavoitteena? Jos nyt vaikka onnistuisi... Tehtiinkö uusi topikki jo työmatkailijoiden kilometreille?

Frosty
03.01.2014, 18.52
Helsingin keskuspuisto oli tänään aivan erinomaisessa kunnossa tiestöltään. Sileää, lähes kuivaa hiekkatietä ja miellyttävä käytännössä tuuleton sää!

Katila
04.01.2014, 09.42
^ Niinpä oli! Ajoin poikkeuksellisesti sekä meno- että paluumatkan keskuspuiston kautta, että pääsin kunnolla fiilistelemään uutta kiinanihmettäni. On se vaan Valo.

Tämän vuoden saldo toistaiseksi 100%, jiihaa! Oikein hyvää uutta pyöräilyvuotta kaikille :)

obeesi
04.01.2014, 10.34
Huh, olipas raskas kotimatka eilen illalla, sykkeet tapissa, hiekkaa teillä, uneton yö lenkin jälkeen ja kaiken lisäksi joku paikallinen jopo-kuski katosi yön pimeyteen...
Eiköhän tää tästä, kun saa vähän kilsoja alle.

toripolliisi
04.01.2014, 16.21
1200lm:nin kiinalamppu saapui eilen ja loistavaa settiä!! Pakkaus ja osat vaikuttivat laadukkailta. Nyt on kiva tiistaina polkasta töihin :) *superhappy*

Katila
04.01.2014, 23.24
^ Mä hommasin "vaan" 1000 lm:n valon, mutta silläkin ajelin puolella teholla.

latuman
05.01.2014, 10.18
Ajelen feenixiä minimiteholla, eli 100:lla lumenilla. Koen sen riittäväksi, mutta ymmärrän että ei ole asiaa polkupyöräkokoontumisiin ja tapahtumiin.

toripolliisi
05.01.2014, 13.54
En ostanut lamppua lm:ien takia vaan apinoin foorumilaisia, ja 21€ loppusumma oli vähintäänkin edullinen ja houkutteleva. Puoliteho vaikuttaa sopivalta vaihtoehdolta.. Onhan tuo melkoinen valonheitin :)

Katila
05.01.2014, 19.36
Ajelen feenixiä minimiteholla, eli 100:lla lumenilla. Koen sen riittäväksi, mutta ymmärrän että ei ole asiaa polkupyöräkokoontumisiin ja tapahtumiin.
No me työmatkaajat pojetaankin kaiketi enimmäkseen yksinämme ;)

Hinta se minullakin ratkaisi tuon tilauksen. Aiemmassa halpis-Lezynessä ei riittänyt akku. En viitti joka päivä olla latailemassa valoja.

marmar
07.01.2014, 08.45
En viitti joka päivä olla latailemassa valoja.

Tänäkin aamuna oli tangossa lappu, jossa 7 kpl tuon 1200 lm kiinanlampun tasoisia ledejä ja kypärässä 2 lisää. Silti ajelin pelkää lidlin tuikku päällä. riittä valaistulle kelville hyvin, eikä tarvitse edes joka viikko latailla. Pimeissä paikoissa laitan kypärävalon minimille. (vastaa suunnilleen "1000 lm" kiinatuikun täystehoa). Täysteholla häikäistyy itsekin liikennemerkeistä, joten siitä saattaisi tulla sanomista kanssakulkijoilta. Sitten jos työmatkareitti poikkeaa pimeään metsään tai pimeille teille, niin voi napsutella lisätehoja päälle.

Risto Koivunen
07.01.2014, 22.34
Kovasti tuntuu olevan valotehoja, itselläni on tuolla Laajalahden valaisemattomilla rantateillä riittänyt syksyn/talven pimeillä keleillä noin 250 lumenia. Ja valaistuilla osuuksilla sitten ajetaan toisella lampulla, jossa on sen verran vähemmän lumeneita ettei pitäisi olla huolta vastaantulijoiden häikäistymisestä.

Jos tulisi pikkuisen lunta, niin riittäisivät vielä vaatimattomammatkin valotehot; tosin sitten joutuisi varmaankin myös vaihtamaan reittiä, kun noita valaisemattomia pätkiä ei talvella aurata.

pätkyläinen
07.01.2014, 23.37
Terve! Tänäpä tuli yhdistettyä speksaus, törttöily & työmatka. Kiireellä kohti kaupunkia ja ostamaan pikalokareita ennen töitä. Kotiin lähtiessä huomasin että lamppu jäi kotiin pönöttämään keittiön pöydälle. Kilsoja tuli silti 28 josta räntäsateessa ja ninjana 13. Lupaan huomenna ottaa lampun mukaan. t:pätkis

Virpi
08.01.2014, 10.01
Kylläpäs oli loskainen keli! Polvia myöten housut märät ja ravassa. Loska vielä roiskuukin paremmin kuin vesi. Mutta silti oli kiva fillaroida ja huomata, että välillä Perttu-Hyvinkää on kuin onkin talvikunnossapitoa:) Ihan hyvä kun loskaa oli yritetty aurata pois koska kun pakkanen iskee niin se kaikki loska jäätyy taas tiehen kiinni. Tosin tänään taitaa tulla niin lämmin päivä, että olisi se päivän mittaan sulanutkin.

Risto Koivunen
08.01.2014, 11.32
Jaa että teillä siellä pohjoisessa on jo räntääkin tullut? Täällä rannikolla ei ole näkynyt muuta kuin tavallista vesisadetta, vaihtelevalla intensiteetillä.

obeesi
08.01.2014, 11.36
Tässä Jokelan lähettyvillä maa oli eilen aivan valkoisena, olihan se outoa.

pätkyläinen
08.01.2014, 11.51
Valkeakoskella satoi eilen alkuyöstä niim että maa oli ihan valkoinen. Pettymys oli suuri kun klo.7.00 oli neljä astetta lämmintä ja vettä tuli kaatamalla :mad:

Fuuga
08.01.2014, 12.09
Minä taisin nyt saada mittani täyteen taistelusta tappajasepeliä vastaan. En jaksa enää näitä flättejä ja 15km tyhjällä renkaalla ajeluja ja paikkailuja tien päällä.

marmar
08.01.2014, 12.47
Minä taisin nyt saada mittani täyteen taistelusta tappajasepeliä vastaan. En jaksa enää näitä flättejä ja 15km tyhjällä renkaalla ajeluja ja paikkailuja tien päällä.

Ei kai siinä auta sitten muuta kuin litkuttaa kumit. Komemattomalta ehkä tunti nettiopiskelua ja toinen tunti askartelua ja sen jälkeen taistelu on historiaa ja myös ajelu kevyempää ja mukavampaa. :D Edellyttäen tietysti, että kehät mahdollistaa operaation. Jos kehät ei mahdollista, niin sitten reppuun auton renkaan paikkauspray sopivalla adapterilla ja matka jatkuu miltei keskeytyksettä. Tietysti taas edellytyksenä, että purkin paineet riittää allaolevalle renkaalle. Pumpulla voi toki jatkaa, kunhan ensin pyörittelee renkaan niin, että litku paikkaa kumin.

Mulla on tullut työmatkalla 1 flätti, joka sekin tuli niin että pääsi ajamalla kotiin. 500m kotiportilta alkoi suhisemaan, kun kelvillä ollut terävä metalli meni renkaasta läpi. Aktiivista työmatka-ajoa tosin takana vasta 7 vuotta 2800 km/vuosi. Ei noita flättejä muutenkaan maantiellä joka vuosi tule, vaikka kokonaiskilsat pyörii 4000...7000 km välillä. Ajot läpi vuoden kelistä ja sepelistä riippuatta.

Katila
08.01.2014, 13.58
Mulle tuli kanssa eilen reilut 4 km ennen kotia "lättätaijeri" kivassa tihkusateessa. En lannistunut, vaan ajoin vanteella hissuksiin kotiin. Tien päällä en paikkaa tuossa kelissä ja "valossa" mitään. Olisiko ollut kolmas vai neljäs flätti tälle pimeän ajan jaksolle. Nyt oli maastopyörä alla, aiemmin ollut hybridi, johon viimeksi vaihdoin myös päällyskumin. Tappajasepeli - tuo etelän vitsaus.

JK71
08.01.2014, 14.17
En kyllä ymmärrä, kun en ole itse onneksi saanut kertaakaan työmatkalla kumia puhki (kopkop). Onko mahdollista että länsiväylän viereiselle kelville kylvetään eri sepeliä?
Renkaina 26"x1.75" winter-marat ja painetta yleensä 50psi / 3.4bar.

JK71
08.01.2014, 14.19
En kyllä ymmärrä, kun en ole itse onneksi saanut kertaakaan työmatkalla kumia puhki (kopkop). Onko mahdollista että työmatkalleni mm. länsiväylän viereiselle kelville kylvetään eri sepeliä?

asb
08.01.2014, 15.24
En kyllä ymmärrä, kun en ole itse onneksi saanut kertaakaan työmatkalla kumia puhki (kopkop). Onko mahdollista että länsiväylän viereiselle kelville kylvetään eri sepeliä?

Ajat mara-winttereillä vaikka ulkona on +5⁰C ja lumiraja alkaa Kuopiosta? Jos joskus pitää nostaa hattua jääräpäisyydestä, niin nyt. :)

M-W on kyllä sieltä parhaasta päästä tappajasepelin suhteen, joten voihan käytön perustella niinkin. Mara Plussasta sain kahdessa vuodessa kerran kivensirpaleen läpi. Niistä kului kumi pois ja nyt tämä talvi on mennyt Gatorskineillä ilman rengasrikkoja.

Risto Koivunen
08.01.2014, 15.42
Itse kanssa olen masokistisesti ajanut 35 mm Mara-wintereillä siitä lähtien kun tappajasepelit ilmaantuivat teitä koristamaan. Tähän asti ovat onnistuneet pitämään tappajasepelit loitolla, ja onhan tässä "talven" aikana muutamana aamuna ollut paikoitellen jäätä.

ArtoR
08.01.2014, 16.29
En minäkään ole vaihtanut nastarenkaita pois, vaikkei tässä olisi niiden liukkaiden mentyä ilmankin pärjännyt.

latuman
08.01.2014, 18.09
Ei noi talvicontitkaan ole puhjenneet, koska ne nostaa sen sepelin maasta ja viskaa mun hampaisiin.

Nizcu
08.01.2014, 18.26
Mulla puhkes takarengas työmatkamaasturista kaks kertaa peräkkäisinä päivinä muutama viikko sitten. Ekalla kerralla olin töistä menossa kotio päin ja sit ihmettelin, kun vauhti tippu ja takapää tuntui niin erikoiselta. Eikun taluttamaan melkein 7km kotia.
Seuraavana päivänä sama, mutta silloin totesin "ja mähän en perkle kävele" ja vanteella ajelin kotia.
Molempina kertoina pimeetä ja tihkutti, niin paljoa siinä rupea paikkailemaan rengasta, kun muutenki huono hämäränäkö, niin yritäppä siinä sokeana sitten etsiä sitä pirun reikää :rolleyes:
Totesin että takarengas on aivan sliksiksi kulunut, joten passitin avopuolisoni seuraavana päivänä hakemaan uuden ulkorenkaan ja siihen loppui ne puhkeamiset *kop kop kop*..

Munarello
08.01.2014, 19.17
Continentalin 28-tuumaiseen 32-622 contactiin tuli eka rengasrikko parin-kolmen lenkin jälkeen takapyörään. Olin lähdössä ajamaan kun totesin, että takapyörä onkin tyhjä ja reikähän sieltä löytyi. Sepelille kiitos siitä. Huonoa tuuria vai huonoa pistosuojausta en tiedä, koska vaihdoin takaisin ensiasennuksena tulleisiin schwalben 37mm road cruiser -nakkeihin ja nyt on muutama lenkki mennyt samoilla keleillä ehjillä kumeilla. Ovat mukavammatkin ajella perkuleet.

JK71
09.01.2014, 00.28
Ajat mara-winttereillä vaikka ulkona on +5⁰C ja lumiraja alkaa Kuopiosta? Jos joskus pitää nostaa hattua jääräpäisyydestä, niin nyt. :)

Laiskuutta, voittaa jääräpäisyydenkin 6-0... :)
Ensin en viitsinyt vaihtaa kiekkoja pakkasten tauottua, kun ajattelin että ensi viikolla pakastaa kumminkin ja sitten sitä vaan tottui ropisuttelemaan nastarenkailla :p

Ja on mulla ollut normi xc-nappularengastakin hiekotuskaudella alla eikä ole tullut rengasrikkoja - esim. tai Bontrager XR3 team issue, mikä ei sit todellakaan ole mikään hyvä rengas vaikka ei ole tullut flättejä, kulutan niitä vain pois työmatkakäytössä kun ne ei ole kovin hyvät maastoajossa... IRC Mythos XC:kin kestänyt mulla hiekotuskaudella, mutta voi olla että silloin tappajasepeliä ei ollut vielä keksitty.

pätkyläinen
09.01.2014, 00.47
Tänäänkin fillarilla töissä... mittariin kertynyt noin 56km kahdelta päivältä. Makiaa puuhaa pitkästä aikaa työmatkapyöräily, vaatetus pitää vielä laittaa kuosiin

Ukko hikoo kun sika ja sitämyöten löyhkää kun huora ristiäisissä :(
Nyt on joku tekninen alus asu ja vanha hiihtopuku...

Mikä olis näille plus asteille parempi yhdistelmä?

ps. Muistin sen lampun tänään mutta työmaan avaimet jäi kotiin
:D t: pätkis

Katila
09.01.2014, 07.55
^ Heh, Pätkiksellä riittää vielä hiomista työmatkarutiinissa :)

Mulle riittävä ja sopiva vaatemäärä näillä 0-5 asteen keleillä on pelkkä pitkähihainen, osin merinovillainen aluspaita ja Löfflerin softcell-takki. Jalassa ohuet pitkät kalsarit ja pyöräilyhousut joko ilman kalvoja (Altura nightvision) tai kalvoilla. Varpaita lämmittää villasekoiteurheilusukat ja Shimanon maastokengät, joissa foliopohjalliset. Ilmastoinnin pitää pelata vaatetuksessa. Liian tiivis kangas ei ole hyvä. Kokeilemalla löytyy itselle toimiva kombo.

obeesi
09.01.2014, 09.48
Millaisilla hanskoilla ajatte näin lämpimällä? Nappasin unenpöpperössä nahkahanskat ja pikkasen kuuma tuli...

Virpi
09.01.2014, 09.51
^Jeps, oikean vaatetuksen löytäminen voi kestää jonkin aikaa. Yleensä tulee ylipukeuduttua. Huomasin sen, että kun välillä oli kylmemmät ilmat niin lämpöisten tultua piti taas alkaa uudestaan etsimään oikeaa vaatetusta. Tulee laitettua liikaa, ettei vaan palelisi. Nyt jätin taas pitkät alushousut pois hiihtohousujen alta. Tulee liian kuuma. Mulla on vain lyhkäiset pyöräilyhousut pitkien housujen alla. Sukat on pitkävartiset laskettelusukat. Lenkkareilla olen vielä pärjännyt. Sellaisilla aika paksuilla nahkaisilla kävelylenkkareilla, taitaa olla Asicsin malli. Yläkropan peittona on kosteutta pitävä Haltin kuoritakki ja alla ohkainen aluspaita ja siinä päällä lyhythihainen ohut pyöräilypaita. Päässä hädi kypärän alla. Käsissä kevyet rukkaset.
Kylmempien kelien tultua vaihdan aluspaidan merinovillaiseen, sekin on aika ohut. Siihen päälle fleece jos on pakkasta liki kymmenen, muutoin lyhythihainen pyöräilypaita. Kalsarit löytyy jalkaan heti kun menee pakkasen puolelle. Rukkaset kouraaan ja mahdollisesti vielä ohuet aluskäsineet. Merrelin talvikengät jalkaan. Yli kymmenen asteen pakkasilla en polje työmatkoja enää, mutta hupimatkoja kyllä.

Risto Koivunen
09.01.2014, 10.13
Millaisilla hanskoilla ajatte näin lämpimällä? Nappasin unenpöpperössä nahkahanskat ja pikkasen kuuma tuli...

Itselläni on näin plussakeleillä nahkasormikkaat minimalistisella vuorella. Pitävät hyvin tuulta ja kosteutta, mutta eivät hikoiluta.

pätkyläinen
09.01.2014, 10.57
Tere!
Olet katila oikeassa... hiomista on rutiinissa kovin. 15 vuotta työhistoriaa ja vähintään kerran viikossa on avaimet, lompakko tai puhelin eripaikassa kun minä. :D

Itse olen käyttänyt vanhoja motocross hanskoja näillä keleillä ihan muutamaan pakkas asteeseen. Hyvin olen tarjennut.

Tänäpä en fillaroi röimaalle koska on lasten kanssa uimareissu ennen töitä.

asb
09.01.2014, 11.04
M-W on kyllä sieltä parhaasta päästä tappajasepelin suhteen, joten voihan käytön perustella niinkin. Mara Plussasta sain kahdessa vuodessa kerran kivensirpaleen läpi. Niistä kului kumi pois ja nyt tämä talvi on mennyt Gatorskineillä ilman rengasrikkoja.

Mitä mä just sanoin? Eilen kaks kivensirua renkaista läpi. Tänään töihin maasturilla ja mara winttereillä... :D

Kajaanin Prismasta bongasin Swix-merkkiset lobsterit. KERRANKIN löytyi käsine, jossa sormien pituus riittää ja varsi ulottuu kunnolla ranteen yli. Nyt harmittaa etten ostanut kahta paria. Hinta taisi olla varsin kohtuulliset 27€.

http://webcyclery.com/merchant/2622/images/zoom/swix_split_mitt.jpg

Eilen ajoin 70 kilsaa nuo kädessä +4⁰C lämpötilassa, eivätkä kädet tuntuneet tarpeettoman hikisiltä. Toimivat myös -7⁰C hiihtäessä. Maanantaina nähdään miten toimivat kunnon pakkasessa.

Kampinalle
09.01.2014, 11.15
Craftin tekninen alusasu ja saman merkin pyöräilyasu. Kypärän alla hiihtoon suunniteltu ohut lakki ja hanskoina Snow Foxin ohuet hiihtohanskat. Hyvin pärjää.

Katila
09.01.2014, 11.35
Yli kymmenen asteen pakkasilla en polje työmatkoja enää, mutta hupimatkoja kyllä.
:D

oil
09.01.2014, 15.40
Tekninen aluspaita ja softshell takki ovat aika joustava yhdistelmä kun lämpötila heiluu +5C ympärillä. Käteen windstopper pyöräilyhanskat. Yllättävän hyvin nuo windstopper setit kestää myös sadetta, sen kun vaan polkee lisää lämpöä.

Valaistuksesta kun oli keskustelua, niin aika mukavaa oli aamupimeässä kun tangossa on B+M Ixon Core IQ2 ja kypärässä Piko4. Käytännössä on kuin kaksoisksenonit kaarrevalotoiminnolla :)

Nizcu
09.01.2014, 18.44
Pelkästään pyöräilyyn mulla on softshell-asu, kuoriasu mikä pitää tuulen ja veden ja on samalla hengittävä, erillinen pyöräilyasu joka on softshelliä mutta selässä ja kainaloissa ohuempaa hengittävää kangasta, pyöräily shortsit ja -caprit, 4 kengät, 4 puffihuivia (niitä ei voi koskaan olla liikaa), en tiedä edes itsekkään kuinka monet pipot ja hanskat/lapaset löytyy, 3 alukerrastoa (fleece, tekninen ja joku perus puuvilla tms) ja 2-3 t-paitaa/toppia, eli joka säälle ja lämpötilalle oma asukokonaisuus.
Itse olen sen verta mukavuuden haluinen, etten tykkää kastua tai olla kylmissään/kuumissaan :D

JK71
09.01.2014, 22.42
Mulla on viimepäivinä ollut jalassa fleecevuoratut (roubaix) pyöräilyhousut + mtb-shortsit, jotka lämmittää yllättävän paljon. Yläpäässä pitkähihainen pyöräilypaita ja softshell-takki. Toimii pienemmässä sateessakin OK. Kovemmalla sateella pyöräilyshortsien tilalla kuorihousut ja softshell-takin tilalla kuoritakki ja alla fleecevuorattu pyöräilypaita pelkiltään. Sadehousut on vielä arvonnassa, kun on nyt sellaiset säkit että joutuu puntteja kuromaan kiinni heijastinnauhalla ja lepattaa. Hanskoina on Enduran roubaix-hanskat, jotka hylkii vettä. Kaatosateella vedenpitävät ja topatut talvihanskat. Kolmikymppisenä oli vastaavilla keleillä ohuemmat hanskat, mutta nykyään palelee jo näpitkin joskus. Päässä + kaulassa buff ja softshell-hattu. Kenkinä italialaiset Diadoran "talvi"kengät ja Laken talvikengät, joista italialaiset kalvollisina toimii nyt OK vaikka vanhuuttaan jo vähän vuotaakin.

Pakkasella vaan lisää kerrosta alle ja aika saman verran on päällä kuin hiihtäessä. Kalvovaatteita vältän kun mahdollista, koska hikoan helposti. Repussa mulla kulkee yksi paita lisäkerrokseksi siltä varalta jos meinaa tulla vilu.

Ennen tuli ajetua kelistä riippumatta talvisin kalvovaatteissa ja polypropeeni- + fleece-kerrastoissa sen alla, mutta niihin en palaa kun nykyinen setti on mukavampi.

PedroK
09.01.2014, 23.08
Tänä talvena on päässyt tosi vähällä tähän asti. Lyhyet pyöräilyhousut + kerrasto. Helly Hansen ohut tuulenpitävä takki ja kuorihousut. Pakkasen mukaan sitten yläkropalle matskua. Jalassa normaalisti ihan maastokengät ja suojukset. Kengissä nanopohjalliset. Päässä windstopper pipo ja puffi, sekä kypärä.

Roces
10.01.2014, 12.40
Yllätysvetona vaatetukseen voi sanoa H&M urheilupaidat. Pari sellasta pitkähihasta käytössä, toisessa ohut pehmeä fleecetyyppinen vuori, joka pitää hyvin lämpöä ja siirtää kosteutta ulompiin vaatekerroksiin. Plussana pidennetyt hihat, jotka saa peukalohankaan... Jos löytyy, niin kannattaa ostella pois.

Sitten pari sanaa säästä: #%&! #"!¤

vail
13.01.2014, 23.34
Hep!

Uutena palstalaisena ensimmäinen viesti tälle foorumille. Työmatkaa ajelen 8km suuntaansa. Pakkanen paukkuu ja päällä merinoaluset + fleece + Haltin Drymaxx. Ympäri vuoden tulee sotkettua tuota matkaa kelistä riippumatta.

Jopoman
14.01.2014, 00.11
Oikea asenne!

VilleW
14.01.2014, 19.13
Huomenna päästään Oulun seudullla kunnolla testaamaan varustusta kun lupaavat -26C vielä tällä hetkellä. Itse ajelen täältä Oulunsalosta Teknologiakylään, 18km suuntaansa. Mulla varustuksena NW:n Arctic kengät (tarvittaessa laitan noiden päälle vielä lisäsuojat), Craft:n housut ja siinä alla tekninenkerrasto ja normi pitkätkalsarit. Takkina Goren softcell ja siinä alla tekninenkerrasto ja pari alupaitaa. Tänään kun oli -17 niin päälle heitin vielä fleecetakin. Kädessä ihan perus toppahanskat ja päässä huppulakkin ja tuultapitävä pipo. Noilla ei palellut mutta vähän vielä pitää säätää.

dreamer
14.01.2014, 21.27
NW articit toimi tänään hyvin vielä -23 asteessa villasukalla. Huomiseksi on luvannut -29 ja aion laittaa villasukan alle ohuen alussukan.

jakkok
14.01.2014, 22.05
Huomenna päästään Oulun seudullla kunnolla testaamaan varustusta kun lupaavat -26C vielä tällä hetkellä. Itse ajelen täältä Oulunsalosta Teknologiakylään, 18km suuntaansa. Mulla varustuksena NW:n Arctic kengät (tarvittaessa laitan noiden päälle vielä lisäsuojat), Craft:n housut ja siinä alla tekninenkerrasto ja normi pitkätkalsarit. Takkina Goren softcell ja siinä alla tekninenkerrasto ja pari alupaitaa. Tänään kun oli -17 niin päälle heitin vielä fleecetakin. Kädessä ihan perus toppahanskat ja päässä huppulakkin ja tuultapitävä pipo. Noilla ei palellut mutta vähän vielä pitää säätää.
Itekkin ajelen samaa matkaa, Oulunsalosta Limingantulliin 12km. Tosin nyt talvella voi oikaista kempeleenlahden yli ja matkaa jää semmoset 7km. Tuon menee niin nopeasti että kesäkengät+neopreenisuojat on riittäny. Oon tosin harkinnut talvimonoja. :rolleyes: