PDA

Näytä tavallinen näkymä : Työmatkapyöräilijät

Sivut : 1 [2] 3 4 5 6

RullAlla
12.11.2012, 22.55
Ihana ketju ja allekirjoittaneen naama alkaa vihertää... ;-D Kesällä menin vielä n. 35km suuntaansa töihin, mutta syksyn tullen työpiste vaihtui ja matka piteni n. 70km suunta. Ei perheellinen ihan tuohon matkaan pyöräillen taivu. Nyt on toiveissa ehkä uuden työn (toivottavasti!) myötä siirtyä taas kahdelle pyörälle. Mutta vielä saa sitä tietoa odotella ja talvikin tulee väliin. Mielenkiinnolla luen juttujanne talvipyöräilystä, koska sitä en varsinaisesti opiskeluaikoja lukuunottamatta ole tehnyt.

Katila
10.12.2012, 13.38
Kuittaan tämän vuoden työmatkapyöräilyt melko varmasti päättyneeksi tähän kelin takia. En halua käyttää tuntia enempää aikaa työmatkaan. Vuoden saldo 109 työmatkapyöräilyä (edestakaista siis = 3+ tkm) aikavälillllä 2.1.-3.12.12. Kausilippu hankittu julkisiin kulkuvälineisiin ja kutimet kulkevat laukussa. Jotain lohtua sentään.

Otetaanko ensi vuodelle määrällisiä tavoitteita? Anyone?

elasto
10.12.2012, 14.34
Mulla on tavotteena polkea läpi talven. Vielä on mennyt ainakin hienosti.

rjrm
10.12.2012, 17.57
Uuh, ensimmäinen työmatka tänä talvena lumella. Ja on se taas raskasta. Meni lähes tunti matkaan, jonka joskus kesäkelillä olen polkaissut urheilumielessä 32 minuuttiin. Onneksi tuohonkin tottuu.

Virpi
11.12.2012, 12.30
Tänä aamuna oli jotenkin tosi raskas keli pyöräillä. Eilen meni huomattavasti helpommin. Tänään saattoi ehken tuulella olla osuutta asiaan. Ja miten lie vaikuttaa hiekoitus lumen päällä. Se oli myös uutta eiliseen verrattuna. Ja kevyt uusi lumikerros kruunasi koko hoidon. Eli muuttujia oli monen monta. Lunta näyttää tulevan kaiken aikaa lisää joten täytyykin varautua raskaaseen kotimatkaan.

RullAlla
11.12.2012, 19.30
Jees, toiveeni toteutui ja pääsen ensi vuoden puolella pyöräilemään työmatkat. :) Matkaa tulee n. 15km suunta.

Tavoitteet kuulostaa kivalta ajatukselta, tosin en kyllä osaa yhtään arvioida vielä tässä vaiheessa määrää. Täytynee laskeskella.

kaiveli82
11.12.2012, 20.01
En tiedä millä sitä tsemppaisi itseään aamuisin hyppäämään pyöränselkään. 18-19km sivu tuota matkaa tulis ja vaikka sitä tekeekin raskasta työtä niin eikait tohon nyt kuole. Sitä miettii liikoja ku pitäis vaan hypätä sen pyörän selkään ja mennä, aina se on jälkeenpäin kannattanut.

t.j.k
11.12.2012, 20.23
En tiedä millä sitä tsemppaisi itseään aamuisin hyppäämään pyöränselkään. 18-19km sivu tuota matkaa tulis ja vaikka sitä tekeekin raskasta työtä niin eikait tohon nyt kuole. Sitä miettii liikoja ku pitäis vaan hypätä sen pyörän selkään ja mennä, aina se on jälkeenpäin kannattanut.

Itselle on riittänyt motivaattoriksi virkeystason lisäys, minkä pyöräillessä saa. Erityisen hyvä raskasta duunia tekevälle, kuten itsekkin.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Jopoman
11.12.2012, 20.40
Sitä miettii liikoja ku pitäis vaan hypätä sen pyörän selkään ja mennä, aina se on jälkeenpäin kannattanut.

Näin on! Ainoa tapa päästä tuollaiseen lumimöhjöön 10m/s vastatuuleen polkemaan työmatkaa on mennä vaan. Ei saa jäädä pohtimaan, tekosyitä olla menemättä löytyy liian helposti. Mitä karumpi keli, sitä paremmalta tuntuu jälkikäteen.

marmar
11.12.2012, 20.42

Itse en tiedä millä itsensä tsemppaisi lisälenkille aamuisin. Yleensä tulee poljettua suoraan töihin (n. 7 km), vaikka pirtempänä saapuisi perille, jos polkisi lisälenkin kautta.

Jopoman
11.12.2012, 20.46
^Säästä voimat kotimatkalle ja vedä silloin tuplasti!

reappear
11.12.2012, 21.59
Mä huomasin erään asian, kun pitkästä aikaa (4kk sitten viimeksi?) käytin autoa työmatkaan, autolla ei ole kiva mennä töihin Helsingissä. Alkoi saman tien ketuttamaan kun mietti reittiä... ja aikaisemmin mä olen rakastanut autoilua, mikään ei voittanut sitä fiilistä. Nyt se on toisin päin, mikään ei voita sitä fiilistä kun lähtee fillarilla tosta pihasta.

nuubiainen
11.12.2012, 22.52

Mua on auttanut, että tekee lähtemisen mahdollisimman helpoksi. Eli pyöräilyvaatteet on valmiiksi etsitty pinoon ja pyörä lähtövalmiina. Sitten se pukeminen ja uloslähtö ei kestä kauaa, ja epäröinnille jää vähemmän aikaa :)

Mä huomasin erään asian, kun pitkästä aikaa (4kk sitten viimeksi?) käytin autoa työmatkaan, autolla ei ole kiva mennä töihin Helsingissä. Alkoi saman tien ketuttamaan kun mietti reittiä...

Juurikin näin. Eniten ottaa päähän, kun istuu ruuhkassa ja pyöräilijät painavat ohi viereisellä pyörätiellä. Onneksi nykyään aika harvoin tarvitsee tota rotiskoa kuljettaa.

Tuoppi
12.12.2012, 10.42
Mua on auttanut, että tekee lähtemisen mahdollisimman helpoksi. Eli pyöräilyvaatteet on valmiiksi etsitty pinoon ja pyörä lähtövalmiina.
Ihan sama mulla: illalla varusteet esille ja pinoon, jo kotiin tullessa pyörän huolto ja akku lataukseen. Asenteesta se on kinni!

Eniten ottaa päähän, kun istuu ruuhkassa ja pyöräilijät painavat ohi viereisellä pyörätiellä.
Laskin tuossa yhtenä aamuna että ohittelin klv:n kautta 65 peltilehmää (klv:llä ei kovasti ruuhkaa ole näin talvella jos ei kesälläkään; yhden muun pyöräilijän näin eilen illalla kotiin mennessä...).

Tauno
12.12.2012, 13.25
Ajelin tänään Itä-Helsingistä Pasilaan 9 km vajaassa tunnissa parhaaseen ruuhka-aikaan. En nähnyt koko reitillä yhtään toista pyöräilijää. Mihin ovat kaikki työmatkapyöräilijät hävinneet? Onko muissa suunnissa yhtä hiljaista?

Vecculiko
12.12.2012, 13.42
Ajelin tänään Itä-Helsingistä Pasilaan 9 km vajaassa tunnissa parhaaseen ruuhka-aikaan. En nähnyt koko reitillä yhtään toista pyöräilijää. Mihin ovat kaikki työmatkapyöräilijät hävinneet? Onko muissa suunnissa yhtä hiljaista?
Tänään aamulla Korsosta Keilaniemeen 32km, raskasta oli. Hiljaista oli kelveillä, koko matkalla näin 4 muuta pyöräilevää karpaasia.

FoMoCo
12.12.2012, 14.56
Tänään aamulla töihin auraamattomalla kelvillä, pukkarin avaimet kotona. Takaisin kotiin ja avaimet mukaan, onneksi oli aurattu.
36km yhteensä ja näin yhden pyöräilijän.

Arde1
12.12.2012, 18.29

Viikintietä on tullut itse ajeltua kun sitä jopa jaksetaan aurailla. ~07:00 siellä poljen ja pasilaan itsekin menossa. Joka aamu tulee n. 5 pyöräilijää vastaan tai samaan suuntaan poljetaan ja sama myös kotimatkalla.
Selvästi kesäpyöräilijät ovat lopettaneet ja jäljelle jäi vain 'tosi pyöräilijät' :D

marmar
13.12.2012, 08.04

Hiljaista on. Kerran pari viikossa näkee jonkun. Tiistaiaamuna oli ennätys, enimmillään 5 kpl jälkiä ja peräti yksi pyöräilijäkin näkyi pyörätiellä. Usein olen se ensimmäinen tai toinen pyöräilijä aurauskaluston jälkeen. Tosin olin liikkeellä myöhään, eli hieman ennen kahdeksaa. Kesällä samaan aikaan ei aina meinaa sekaan mahtua.

Jani R.
13.12.2012, 08.48
Mä huomasin erään asian, kun pitkästä aikaa (4kk sitten viimeksi?) käytin autoa työmatkaan, autolla ei ole kiva mennä töihin Helsingissä. Alkoi saman tien ketuttamaan kun mietti reittiä... ja aikaisemmin mä olen rakastanut autoilua, mikään ei voittanut sitä fiilistä. Nyt se on toisin päin, mikään ei voita sitä fiilistä kun lähtee fillarilla tosta pihasta.

Täällä Lahdessa työmatka autolla 10 min (ruuhkassa 20 min). Pyörällä n. 15-20 min (plus varusteiden kerääminen päälle ja reppuun). Bussilla 5-10 min kävely pysäkille ja bussimatka 15 min. Matka on n. 5,5 -7 km riippuen reitistä. Vaimon mukaan kävellen menee tunti.
Töihin tulee suihku vasta keväällä, joten jos pyörällä ajaa lujaa niin ensimmäisen tunnin saa valua hikeä töissä vaikka on vaihtovaatteet.

H32i
13.12.2012, 09.15
Tänään aamulla Korsosta Keilaniemeen 32km, raskasta oli. Hiljaista oli kelveillä, koko matkalla näin 4 muuta pyöräilevää karpaasia.

Itse olen kesän ja syksyn polkenunut 2..3 kertaa viikossa Hiekkaharjusta Matinkylään. Keskiviikkoaamuna oli kyllä sellainen keli, minkä vallitessa ainoastaan karpaasit pyöräilee. Ei liene arvattu väärin jos sanoo että aikaa työmatkaan kului hieman enemmän kuin nk normaaliolosuhteissa. Lähdin kyllä itsekin matkaan mutta heitin hanskat tiskiin jo Grandin kulman kohdalla. Pyörä kotiin ja junalla matkaan. No selitellään vähän. Kelvien auraus tuntui olevan vielä hieman vaiheessa. Käytössä on 250 km ajettu CC ja nastakumit alla ensimmäistä kertaa, ilmanpaineet poskellaan yms. On lienee aiheellista suorittaa ensin koeajolenkki ennen seuraavaa työmatkaa (toukokuussa ? :) ).

Tuomas L
13.12.2012, 14.24
Viikintietä on tullut itse ajeltua kun sitä jopa jaksetaan aurailla.

Tänä aamuna oli ajeltu auralla ainakin melkein yksi kilometri, josta sitten nautiskeli sitäkin enemmän. Varsinkin, kun vastaantulija jaksoi asiasta etukäteen varoittaa.

Arde1
13.12.2012, 14.29
Tänä aamuna oli ajeltu auralla ainakin melkein yksi kilometri, josta sitten nautiskeli sitäkin enemmän. Varsinkin, kun vastaantulija jaksoi asiasta etukäteen varoittaa.

Mä poljin viikintietä liikenneympyrästä toiseen liikenneympyrään kelviä pitkin ja sitten loppu se paskassa polkeminen ja siirryin ajoradalle ja aina pasilaan asti poljin ajoradalla. Koskelantiellä on 50km/h rajoitus, muuten oli 40km/h, että ihan hyvin uskalsi liikenteen mukana mennä.

nuubiainen
13.12.2012, 14.42
En yhtään ihmettele että alkaa olla työmatkapyöräilijät vähissä. 10 jälkeen lähdin ja silti kelvi oli sellaista mössöä, että maasturilla just pääsi eteenpäin.

LJL
13.12.2012, 14.47
En yhtään ihmettele että alkaa olla työmatkapyöräilijät vähissä. 10 jälkeen lähdin ja silti kelvi oli sellaista mössöä, että maasturilla just pääsi eteenpäin.

Klo 8-9 välillä oli Espoon puolella kaikki kelvit auraamatta, Helsingin puolella paria pätkää lukuunottamatta kaikki auraamatta. Kaikki pk-seudun auramiehet jääneet jumiin vessaan tms? Kesti tunnin ajaa 15km, ehdin sentään töihin. Ei mikään nautinto tässä vaiheessa viikkoa, kun on energiankulutus kohonnut raskaiden kelien takia ja palautuminen huonoa.

-Lauri

nuubiainen
13.12.2012, 14.55
Tavallaan ihan hauskakin että riittää pyöräteillä haastetta, kun on nyt 29er leveillä renkailla. Mutta tosiaan alkaa käydä kunnon päälle toi päivittäinen moskassa ajaminen. No, onpahan ehkä paremmassa iskussa kun kevään maantielenkit alkaa :)

LJL
13.12.2012, 15.08
Tavallaan ihan hauskakin että riittää pyöräteillä haastetta, kun on nyt 29er leveillä renkailla. Mutta tosiaan alkaa käydä kunnon päälle toi päivittäinen moskassa ajaminen. No, onpahan ehkä paremmassa iskussa kun kevään maantielenkit alkaa :)

Joo otetaan treenin kannalta ;) Tosiaan alkaa kuskin paino tippua, kun 150km viikossa vetää näillä keleillä. Itsellä 26x2,2" Nokialaiset, ihan hyvin pelittää ja hauska ajaa jäykkiksellä. Pahassakin sohjossa pystyy ajamaan 20km/h vauhtia, en kuivalla asfaltilla paljon lujempaa pääsisi.

-Lauri

pöökke
13.12.2012, 17.34
Nyt alkaa olemaan pyöräilyn vierotusoireet sen verran pahat (kolme päivää bussikyytiä takana) että on varmaan pakko huomenna lähteä ihmettelemään nietoksia työmatkan merkeissä. Talutellaan sitten ne pahimmat pätkät jos sikseen tulee.

kaiveli82
13.12.2012, 17.46
Minäkin aion huomenna tempasta pyörällä töihin, menköön aikaa sitten vaikka koko päivä.:)
Ensi viikolla 4 päivää töitä ja samalla vuoden viimeiset sellaiset, pitää yrittää kaikki ne päivät mennä pyörällä.

Cycle Queen
13.12.2012, 18.05
Jess, veitte sanat suustani. Bussikyyti alkaa riittää ja itse asiassa bongasin tänään 6 pyöräilijää. Mitä enemmän talvipyöräilijöitä on, sitä "normaalimmaksi" touhu muuttuu. Ehkä jotain kehitystä on jo tapahtunut, sillä pariin vuoteen ei ole enää tarvinnut vakuutella sivullisille, että juu, pyöriinkin saa nastarenkaita.

tommi2
13.12.2012, 19.48
eikös se ollut lähes kaikilla "mitä huonompi keli, sen enemmän nautin"? vai oliko se vaan keli, ei sisällä aurausta :) . en ole tänä syksynä kertaakaan mennyt autolla. syy, ei autoa käytössä..

p bonk
13.12.2012, 20.02
Klo 8-9 välillä oli Espoon puolella kaikki kelvit auraamatta, Helsingin puolella paria pätkää lukuunottamatta kaikki auraamatta. Kaikki pk-seudun auramiehet jääneet jumiin vessaan tms? Kesti tunnin ajaa 15km, ehdin sentään töihin. Ei mikään nautinto tässä vaiheessa viikkoa, kun on energiankulutus kohonnut raskaiden kelien takia ja palautuminen huonoa.

-Lauri

Orionin - Urheilupuiston kohdalla oli aurattu, muuten ei. Mankkaantien kelvi oli vielä illalla aivan saatanasta, vaikka alla on 29 leveillä renkailla.

LJL
13.12.2012, 20.23
Orionin - Urheilupuiston kohdalla oli aurattu, muuten ei. Mankkaantien kelvi oli vielä illalla aivan saatanasta, vaikka alla on 29 leveillä renkailla.

Jepjep, vanhan turuntien kelvi oli kanssa äsken klo 18.30 maissa niin reidestä, että piti mummorieskalla ajaa. Ja oli nälkä. Mutta hengissä selvittiin ja faktahan on se että näillä keleillä ollaan salakavalasti lähellä pyöräilyn parhautta. Huomenna vielä ja sitten viikonloppu ansaittua palautumista.

-Lauri

p bonk
13.12.2012, 20.37
^ No minusta pyöräilyn parhaus on kyllä lähimpänä silloin, kun ajetaan maantien laitaa leppoisan reippaasti kauniin kesäsään vallitessa.

Ipa
13.12.2012, 20.47
Eipä ollut helppoa tänään työmatka hiihtämälläkään lähes umpihangessa. Molempiin suuntiin (8,5 km/suunta) meni tunti. Sori, että oli vähän off-topicia. Työmatkasta kuitenkin kyse.

majis
13.12.2012, 20.49
^ No minusta pyöräilyn parhaus on kyllä lähimpänä silloin, kun ajetaan maantien laitaa leppoisan reippaasti kauniin kesäsään vallitessa.

Pyörä ja ajoasu tietenkin sävysävyyn unohtamatta kuparin väristä hyvin kosteusvoideltua ihoa.

rjrm
13.12.2012, 21.04
Eipä ollut helppoa tänään työmatka hiihtämälläkään lähes umpihangessa. Molempiin suuntiin (8,5 km/suunta) meni tunti. Sori, että oli vähän off-topicia. Työmatkasta kuitenkin kyse.

Mutta sulla jäi kertomatta, ohittiko kukaan?

p bonk
13.12.2012, 21.43
Pyörä ja ajoasu tietenkin sävysävyyn unohtamatta kuparin väristä hyvin kosteusvoideltua ihoa.

Luonnollisesti. Etenkin naispuolisilla peesattavilla.

Ipa
13.12.2012, 22.10
Mutta sulla jäi kertomatta, ohittiko kukaan?
Ei ohittanut. Itte ohitin pari, mutta tuskin olivat työmatkalla, vastaan tuli muutama hiihtelijä ja koiranulkoiluttaja, nyt ei näkynyt pyöräilijöitä. Aamupäivällä oli yhdet jäljet.

kaiveli82
13.12.2012, 22.34
Olis makee mennä joskus hiihtäen töihin, pidettäisiin varmaan seinähulluna. Kävellen olen ajatellut joskus vielä mennä.

p bonk
13.12.2012, 22.38
^ Olen mennyt. Eivät soittaneet valkotakkisia paikalle.

nuubiainen
13.12.2012, 22.50
Kerran kävelin 11 km työmatkan. Ei se paljon hitaampaa ollut kuin talvipyöräily.

Ipa
13.12.2012, 23.04
Olis makee mennä joskus hiihtäen töihin, pidettäisiin varmaan seinähulluna. Kävellen olen ajatellut joskus vielä mennä.
Eivät pidä (tai eivät ainakaan ääneen sano).

kaiveli82
13.12.2012, 23.14
Sinälläänhän tuo on aivan sama, sitä parempi mitä hullumpana pidetään.:)

HannaM
13.12.2012, 23.35
Täytyypä hieman kehuskella, sillä olen kesäloman jälkeen pyöräillyt töihin, paitsi yhden kerran kävelin ja kerran menin bussilla.
Tuntuu, että tasapainottelukin helpottuu harjoittelun myötä ja tulee jotenkin hauska fiilis, kun on ponnistellut nietosten läpi.
Työmatkaa on tosin normaalisti vain kuutisen kilometriä suuntaan, joten suuremmat itsekehut jätän muille.

kampia
14.12.2012, 00.46
Väylät oli mukavaa pöpperöä, aamusella pääsee nautiskelemaan aijai!

marmar
14.12.2012, 06.49

Lähinnä parhautta on se, että ajelee aikaisin aamulla pikkupakkasessa halki juurisataneen valkoisen maiseman autiota juuri aurattua sileää pyörätietä. Muutama sentti kevyttä pakkasluntakaan ei haitaa mitään. Kakkosena tulee kauniina kesäpäivänä maastopyörällä ajo halki kalliobaanojen. Kolmosena vasta tuo yllämainittu.

Mutta aidosti parhautta on se, että voit kokea nuo kaikki ja kaksi ekaa vielä työmatkoilla.

Täytyykin tästä lähteä katsomaan olisko siellä nyt tuo keleistä parhain, vai joutuuko sotkemaan paksussa jalankulkijoiden tallaamassa kynnöspeltoa muistuttavassa pöperössä, joka ei sekään täpärikuskia niin tavattomasti harmita, mukavaa vaihtelua.

Smo
14.12.2012, 07.07
marmarilta unohtui nyt lumen ja jään tasoittamat ultranopeat jääpolut metsässä. Parhautta paikoissa joissa kesällä on mahdotonta kivikkoa ja juurakkoa..

marmar
14.12.2012, 07.50
Täytyykin tästä lähteä katsomaan olisko siellä nyt tuo keleistä parhain, vai joutuuko sotkemaan paksussa jalankulkijoiden tallaamassa kynnöspeltoa muistuttavassa pöperössä, joka ei sekään täpärikuskia niin tavattomasti harmita, mukavaa vaihtelua.

Keli oli vallan mainio. Alkumatka sileää vasta-aurattua hiekoittamatonta hieman karheapitaista, mutta muuten täysin sileää jääbanaa sivumyötäisessä. Loppumatka vastaava alusta, mutta 1-2 sentin kevyt pakkaslumikerros ja 5 m/s myötätuulta. Nastakumit piti täydellisesti ja aikalailla tyynen kesäpäivän nopeuksilla (reilusti yli 20 km/h) sujui matka. kokonaisuutena alustakin oli sileämpi, kuin kesällä, kun jää ja auran terä on siloittanut pienet asfaltin halkeamat. Kyllä kelpasi :)

p bonk
14.12.2012, 10.27
Mulla olisi työmatkareitti ollut pääosin aurattu, mutta kilometrin verran oli kulkukelvotonta (tarkkailin auton ikkunasta). Mankkaantiellä oli ilmeisesti aurattu tiehöylällä heti aamusta, sillä aika monella tonttiväylällä oli melkein metrin valli ja sitä lapioimassa pukumiehiä pikkukengissään. Harmistus näkyi päälle.

kaiveli82
14.12.2012, 18.53
Tulipa suoritettua tänään tuo työmatka pyörällä 37km, en voi sanoa että olis ollut kevyttä mutta menee enemmänkin varusteiden ja syömisen piikkiin... ihan loppu.

Kyrdis
14.12.2012, 19.35
Eka kerta tälle talvelle, tosin vaan töistä kotiin, auto jäi firmalle. 30km 1h45min aikaa meni.. kesällä 3kilsaa pitempi reitti kulki puolituntia nopeammin ja kahdesti päivään,mutta hyvä fiilis oli tuiskeessa polkea.

IncBuff
14.12.2012, 19.39
Ekaa kertaa näille lumille tuli tänään poljettua töihin. Tuli näköjään valittua hyvä päivä kun aamulla oli raju vastatuuli ja illalla sitten sai tunkata lumipöpperössä. Rankkaa, ei jaksa kyllä viittä kertaa viikossa vaikka matkaa ei ole kuin se 15 kilsaa suuntaansa.

rjrm
14.12.2012, 21.43
Jaksa neljästi.

pöökke
14.12.2012, 22.10
Täytyy sanoa että oli oikea ratkaisu työntää tänään työmatka fillarilla. Silkkaa luxusta. Auraustakin pystyi enimmäkseen kehumaan.

kaiveli82
14.12.2012, 22.21
Itselläni ainakin mietinnässä toi ensiviikko että kykeneekö pyöräilemään huonosti hoidetuilla teillä. Autoilijoille kuitenkin annan ison kiitoksen huomioimisen niin maanteillä kuin kaupunkialueiden risteyksissä. Ei yhtään törkeää autoilijaa tai vaaratilanteita, kaikki antoi tilaa ja odottivat risteyksissä että pyöräilijä pääsee alta pois.

Southpaw
14.12.2012, 22.47
Onpahan nyt sitten tullut todistetuksi, että (työmatka)pyöräily on välinelaji. Menneinä vuosina talvet on menty jäykkäperäisellä maasturilla tahi cc:llä ja mielessä on ollut samanlaista uikutusta lumesta/lumentulosta/auraamattomuudesta kuin tämän threadin aiemmista postauksista on aistittavissa. Viimeinen kuukausi on nyt tullut vedettyä Fatbikella ja eri maailmassa eletäään:) Stadissa ei tänä vuonna ole vielä ainakaan toistaiseksi (onneksi) ole ollut työmatkapyöräilyä haittaavaa huonoa säätä. On vain ollut hauskoja päiviä ja vielä mukavampia kelejä.

rjrm
14.12.2012, 23.27
Southpaw, kuinka pitkän matkan läskillä viitsii pyöräillä työmatkana? Raskastahan sen täytyy olla.

Southpaw
15.12.2012, 00.10
Southpaw, kuinka pitkän matkan läskillä viitsii pyöräillä työmatkana? Raskastahan sen täytyy olla.

Enpä ole maksimeja vetänyt, mutta nuo päivittäiset fättilenkit duunipyöräilyn lisäksi ovat olleet luokkaa 30 km (sisältäen tosin metsäpolkujen vetämistä). Ei fätillä pyöräily ole sen raskaampaa, kun esim. cc:llä. Siis jos Watteja tai vastaavia miettii. Keskari on pienempi, mutta samoilla tehoilla sitä mennään. Keskarin pienenemisessä voi pääsyynä tosin olla tuo talvinen keli. Painoa fätillä on 16 kg, joten ei mitään järkyttävää tältäkään osin. Olennaisin asia on vaan tuo ajamisen helppous lumisella kelillä:rolleyes: Minussa varmaan asuu sisällä ilkeä ihminen, koska suurta nautintoa/huvitusta aiheuttaa duunimatkalla huomioda aiemmin ajaneiden kapearenkaisten zygejen kiemurtelevat jäljet ml. jalkautumiset. Fätillä kun menee tasaisen suoraan ja ainakaan toistaiseksi keli ei ole aiheuttanut ongelmia.

pöökke
15.12.2012, 00.57
Minusta kiemurtelu (kohtuullisesti nautittuna) tuo mukavaa lisähaastetta hommaan. Juuri tänään parhaat fiilikset niistä pätkistä missä jäykkäperällä laitetaan paino taakse ja vetoa niin paljon ku kuskista irtoaa.. eli ei paljoo mut kyl se siit läpi puskee ku niin päättää.

Vepa
15.12.2012, 01.42
^ Pööken kommentti kuulostaa vastaavalta kuin yhden kaverin heitto ajamisesta kesähelteellä autolla, jossa ei ole ilmastointia: "Mä tykkään istua kuumassa autossa". Se mikä läskipyörän painossa hävitään, saadaan monin verroin takaisin kevyempänä etenemisenä pehmeässä lumessa.

p bonk
15.12.2012, 10.38
Minustakaan kiemurrellen etenemisessä ei ole mitään hienoa. Siihen on vain tyydyttävä, sillä paksupyörää ei tallissa ole.

Hyötypolkija
15.12.2012, 13.40
Pitäis olla fätti, junttihybridi ja maantiefilo, tuohon pyhään kolminaisuuteen olen päätynyt. Nyt ei ole kuin keskimmäinen kompromissina, kun on liian pieni varasto. Erohan siitä tulis, jos hommais nuo kolme. Nytkin tulee sanomista, kun on vain yksi pyörä, johon ei saa muut koskea. :eek:

Pasi Ahopelto
15.12.2012, 17.22
Minustakaan kiemurrellen etenemisessä ei ole mitään hienoa. Siihen on vain tyydyttävä, sillä paksupyörää ei tallissa ole.

Kunhan paksupyörien ja -varusteiden hinnat tulisivat vähän alas, niin seuraavaksi talvipyöräksi voisi harkita sellaista. Yli 200 euroa yhdestä nastarenkaasta menee hiukan yli budjetin. Ja paksurenkaiden sepelinkesto pitäisi myös selvittää. Toistaiseksi pärjään 26-tuumaisilla Ice Spikereilla, tähän mennessä ainoastaan yhtenä iltana ollut tälle kuskille ja tuolle kalustolle Helsinki-Espoo välillä paikoin liian vaikea keli -- katsotaan mitä mieltä olen talven jälkeen.

Edit: enkä siis ole mikään taitava kuski, kesät asfaltilla ja ainoat maastoajot lumisella klv:llä.

Pasi

p bonk
15.12.2012, 21.57
^ Paksupyörällä pärjää ilman nastoja, jos oikein olen ymmärtänyt.

pöökke
16.12.2012, 18.50
Huomenna olis varmaan ainakin pk-seudulla ei-paksupyöräilijöille tarjolla hyvää kiemurtelua, mutta luulen että sitä on enemmän kuin kohtuullisesti.. eli bussipysäkillä tavataan.

ajamisesta kesähelteellä autolla, jossa ei ole ilmastointia:
Mitä tulee ilmastointiin, tunnen montakin ihmistä ketkä ei siitä perusta oli sitten millainen helle hyvänsä. Helle - onpa kaukainen ajatus tällä hetkellä kun ulos katselee.

Halloo halloo
16.12.2012, 18.53
Mitä tulee ilmastointiin, tunnen montakin ihmistä ketkä ei siitä perusta oli sitten millainen helle hyvänsä. Helle - onpa kaukainen ajatus tällä hetkellä kun ulos katselee.

Kohta ovat valittamassa, kun niin hikoiluttaa. Nyt on muuten oiva aika ostaa tuulettimia.

Madone 4.9
16.12.2012, 19.36
Se on vain asenne kysymys kun tulee talvi. Ajaakko vaiko eikö? Itseäni se ei hetkauta. (mitä nyt muutaman kerran sitä saa kaatua) :)

Kyllähän tuo luminen ja tuulinen keli lisää ajoaikaa töihin. Nyt menee tällä kelillä 50min-1h töihin. Kun teitä ei pahemmin ole aurattu. Pumppu hakkaa aikas kovaa kyllä :cool: Matkan pituus 15km.

Cycle Queen
16.12.2012, 21.25
Taas kerran tutut ilta-arpajaiset: lähdenkö aamulla töihin pyörällä vai jollain muulla vehkeellä? Jalankulkijoille on perustettu tekstiviestipohjainen liukkausvaroituspalvelu. Luulisi, että vastaavanlaisen sovelluksen voisi tehdä myös työmatkapyöräilijöille koskien auraustilannetta. Masokismini ei ole vielä kehittynyt niin pitkälle, että nauttisin pyörän työntämisestä umpihangessa jäätävässä viimassa... :-)

JohnFr
16.12.2012, 22.43
Se on vain asenne kysymys kun tulee talvi.

Tuossapa se tuli hienosti kiteytettyä. Kaikki valitus kaluston tms. sopimattomuudesta keleihin on vain turhaa ulinaa. Myönnän itsekin harrastavani sitä tarpeettoman usein.

IncBuff
16.12.2012, 22.47
Asenteestahan se pääosin on kiinni. Itseltäni sitä ei näytä löytyvän näille huonoille keleille vaan nakkasin juuri auton keulaan piuhan aamua varten. Jotenkin tuohon työmatkapyöräilyyn tulee sellainen pakonomainen fiilis, lenkkeilyä kelit ei tunnu haittaavan. Vääntäydyn varmaan huomenna töiden jälkeen taas lenkille.

p bonk
16.12.2012, 23.24
Menen huomenna fillarilla. Paitsi jos lunta tulee yön aikana metrin verran.

Arde1
17.12.2012, 07.59
Jos metri tulee niin silti pyörällä liikkeelle, mutta silloin ajetaan ajoradalla (omasuojelevaisto ei kuitenkaan anna ajaa tiellä jossa on yli 50km/h rajoitus). Kunnon heijastimet, hyvä takavalo sekä reipas vauhti niin hyvä tulee.

h.ki
17.12.2012, 10.20
Jesh. Pisteet @Staralle ja muille auraajille. Kehän (1) baana Vihdin tieltä Otaniemeen oli aika hyvin höylätty, ja ainakin vielä aamu kuudelta kohtalaisen auki. Puolet matka-ajasta meni auttaessa kahta autoa irti kinoksista. ;) Tuossa kyllä tullut sen verran uutta lunta, että saa varmaan kantaa fillarin kotiin... No, toimii sekin.

Tauno
17.12.2012, 10.27
Joo, aikamoista tunkkamista oli Itä-Helsingistä Pasilaan. Nyt meni jo yli tunti 9 km matkaan. Hiukan rupesi hymyilyttämään, kun muistelin taannoista keskustelua näistä työmatkapyöräilyn keskinopeuksista. Juuri kukaan ei tunnustanut ajavansa alle 20 km /h :) http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?46903-Ty%F6matkan-keskinopeus

nuubiainen
18.12.2012, 00.13
Kaikki valitus kaluston tms. sopimattomuudesta keleihin on vain turhaa ulinaa.

No ei nyt ihan. Esim. viime talvena oli muutama päivä, jolloin mun kalustolla ei vaan pystynyt pyörätiellä ajamaan.

pekoni
18.12.2012, 00.43
Joo, aikamoista tunkkamista oli Itä-Helsingistä Pasilaan. Nyt meni jo yli tunti 9 km matkaan. Hiukan rupesi hymyilyttämään, kun muistelin taannoista keskustelua näistä työmatkapyöräilyn keskinopeuksista. Juuri kukaan ei tunnustanut ajavansa alle 20 km /h :) http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?46903-Ty%F6matkan-keskinopeus

Tänä vuonna olen kerran ajanut lumisissa oloissa yli 20 km/h työ- tai kotimatkan. Talvikilsoja 214 ja keskari Sports-Trackerissa 18,93 km/h. Jos uskallus riittäisi, niin jalat loppuisi pian sen jälkeen.

turtsa
18.12.2012, 08.20
Haastavia ovat työmatkat viimeviikkoina olleet.Itselläni 35 km yhteensuuntaan. Täytyy sanoa ettei siinä juuri tule mittaria katseltua.Ainoastaan kelloa että ehtii ajoissa työmaalle.
Autoilijoiden iloksi on ollut pakko melkein joka aamu ajaa ajoradalla. Yllättävän vähän on ollut vihanpurkauksia jopa bussikuskit tuntuvat ymmärtävän ettei kevyenliikenteen väylät ole ajokunnossa.
"Erikoistalous" alue Espoossa on tullut mieleenpainuvimmat purkaukset ratin takaa. Eräskin aurakuski viittilöi menemään kevyenliikenteenväylälle ajamaan. Siellä olisi ollut n 15 cm loskapaska odottamassa ajamista.Todellakin se oli auraamatta ja aurakuski osoitti todellakin menemään sinne. Heebolla oli edessään kaksi kaistaa etten oikeasti ollut edes tien tukkona. Se oli näitä tyyppejä jotka vihaa kaikkea joka liikkuu.... asvaltti ei liiku.!!

Jani R.
18.12.2012, 08.37
Taas kerran tutut ilta-arpajaiset: lähdenkö aamulla töihin pyörällä vai jollain muulla vehkeellä? Jalankulkijoille on perustettu tekstiviestipohjainen liukkausvaroituspalvelu. Luulisi, että vastaavanlaisen sovelluksen voisi tehdä myös työmatkapyöräilijöille koskien auraustilannetta.

Laitoin tästä palautetta sinne firmaan joka liukkaustekstiviestipalvelun tuottaa. Ottivat palautteen hyvin vastaan ja sellainen palvelu saattaa olla tulossa.

marmar
18.12.2012, 09.26
"Erikoistalous" alue Espoossa on tullut mieleenpainuvimmat purkaukset ratin takaa. Eräskin aurakuski viittilöi menemään kevyenliikenteenväylälle ajamaan. Siellä olisi ollut n 15 cm loskapaska odottamassa ajamista.Todellakin se oli auraamatta ja aurakuski osoitti todellakin menemään sinne. Heebolla oli edessään kaksi kaistaa etten oikeasti ollut edes tien tukkona. Se oli näitä tyyppejä jotka vihaa kaikkea joka liikkuu.... asvaltti ei liiku.!!

Olisit topannut aurakuskin ja ehdottanut diiliä, että jos hän ajaa kelviä edellä aura maassa, niin sinä tulet kyllä perässä fillarilla :)

kamuleontti
18.12.2012, 09.38
Meneekö tämä (http://www.tavarafillari.fi/2012/12/nyt-on-joulupukki-pinteessa-sami-keron-talvinen-fillarikuvasarja/) työmatkapyöräilyn piikkiin?

Hauskaa joulunalusviikkoa kaikille!http://www.tavarafillari.fi/wp-content/uploads/2012/12/Santa-gets-lost-on-cargobike.-9.jpg

Pave
18.12.2012, 10.19
Lentokeli, lähes kesänopeuksilla (AVE 24,1 / MAX 37,4 km/h @ 11,8 km) sai vaihteellisella täpärillä päästellä, tuolla ulkona. :cool: MK SS 2.4 tuntuu toimivan kovalla lumella vallan mainiosti.
Pieni katkos lumisateessa teki siis hyvää, aurauskalusto oli päässyt - ainakin hetkeksi - tilanteen herraksi, kiitokset ponnisteluista!

Ehti tuossa viime viikolla kolmena päivänä AVE painua reippaasti alle kahden kympin, vaikka keskimäärin vähintään puolet matkoista on ollutkin joko kohtuullisesti tai hyvin aurattua kevliä. Pienikin pätkä pöperöä vaikuttaa kovin nopeasti työmatkatempotulokseen äärest negatiivisesti... :D

timoe
18.12.2012, 10.32
Mulla on arvet nyt vasemmassa peukalossa x2 kun yritin paljain käsin vääntää 29 Crest vanteelle reunavaijerillisia marathon wintereitä. Kesällä 2 bussilla työmatka 45 min, fillarilla 30-35min, yksityisautolla 20-25min. Nyt talvella auton kaivaminen lumesta + jonossa matelu tuon 45 min. KLV alkaa houkuttaa, katsotaan riittääkö rohkeus.

Vastapäisen talon naapuri tuli eilen illalla cc--llään töistä, kertoi kantaneensa satoja metrejä pyörää... pientalolähiö ei ole aurauksen suhteen ykköskategoriaa, varsinkaan päättyvät kadut. Reitti pitää suunnitella uusiksi, selvitellen missä klv aurataan, mutta joka kuussa on kyllä käytävä ainakin kerran pari cc-llä töissä itsekunnioituksen säilyttämiseksi.

Sarpale
18.12.2012, 12.28
Kyllä pöpperöiset tiet ja oikoreittien käyttökelvottomuus näkyvät, kun työmatkojen keskari on pudonnut 14 km/h pintaan (järkyttävää, eikö totta!).
Toisaalta olen kyllä asennoitunut siihen, että näin talvisaikaan pitää varautua ajan kanssa, kun ei tiedä mitä matkan varrelta odottaa.
Tänä aamuna auraa oli nähnyt vain Tampereen puolen kelvit, Sääksjärvellä oli yllättävän haastava suihkia eteenpäin.
Luntakin pyrytti lisää, saa nähdä minkälaiset on tiet kun kotiinpäin lähtee.

Maxxis Advantaget eivät kyllä saa mitään huippupisteitä viime päivien kelissä pärjäämisestä, mutta paremmastakaan ei ole tietoa ja tähän konkurssiin ei enää uusia renkaita kyllä kehtaa ostaa :D

Muoks:
Kaaduin aamulla kahdesti, ensimmäistä kertaa koko syksyn ja talven aikana.
Kuljetusmies jakeluautossaan, joka näki ensimmäisen muksahdukseni, kurvaili työpaikkani ohi ja poikkesi heittämään kouraan suklaatilevyn ja kysyi ettei vaan käynyt mitään. Voi miten mukavaa!

Juha_H
18.12.2012, 12.46
Meneekö tämä (http://www.tavarafillari.fi/2012/12/nyt-on-joulupukki-pinteessa-sami-keron-talvinen-fillarikuvasarja/) työmatkapyöräilyn piikkiin?

Hauskaa joulunalusviikkoa kaikille!http://www.tavarafillari.fi/wp-content/uploads/2012/12/Santa-gets-lost-on-cargobike.-9.jpg
Jopas on hieno kuva :)

turtsa
18.12.2012, 17.31
Tänään päivällä liikenteessä, havaittavissa todellista vihaa pyörällä liikkuvia kohtaan.Ensimmäinen episodi Tikkurilan Lidhlin kohdalla. Kevyenliikenteen baana aivan ajamattomassa kunnossa.Päätin siirtyä tielle taas ajamaan.Tällä kertaa lumenkuljetus kuorma-autoilija viittilöi menemään pois ajotieltä.Ei siinä paljon muuta tarvita kun torvet soi ja huitominen vaan kiihtyy.
Seuraava kiihtyminen tapahtui tullessani taas Vantaata kohti Malminkaarella vähän ennen Suurmetsäntien risteystä helvetillinen torven soitto ja HUUTO sivuikkunasta.Täälläkin baanat sohjon peitossa.
Lopun matkasta kruunasi Puistolan kohdalla bussipysäkiltä joku huusi kusipääksi kun ajan tiellä.Hirveää huutamista kehoituksena mennä pyörätielle,siinä kohdalla ei edes sellaista ole.! Risteys ennen Tapulikaupungin tietä,oikealla puolella oli bussipysäkki. Mikä helvetti näitä ihmisiä vaivaa?

Mikakoo
18.12.2012, 18.26
Kuuden viikon flunssa väistymässä ja eka kertaa sitten 2.11 pyörällä töihin, arvatkaa miten kävi? kaaduin keskustan liukkaalla mukulakivikadulla ja on polvi kipeä :D

Pyörällä ja autolla
18.12.2012, 19.00
Tänään päivällä liikenteessä, havaittavissa todellista vihaa pyörällä liikkuvia kohtaan.Ensimmäinen episodi Tikkurilan Lidhlin kohdalla. Kevyenliikenteen baana aivan ajamattomassa kunnossa.Päätin siirtyä tielle taas ajamaan.Tällä kertaa lumenkuljetus kuorma-autoilija viittilöi menemään pois ajotieltä.Ei siinä paljon muuta tarvita kun torvet soi ja huitominen vaan kiihtyy.
Seuraava kiihtyminen tapahtui tullessani taas Vantaata kohti Malminkaarella vähän ennen Suurmetsäntien risteystä helvetillinen torven soitto ja HUUTO sivuikkunasta.Täälläkin baanat sohjon peitossa.
Lopun matkasta kruunasi Puistolan kohdalla bussipysäkiltä joku huusi kusipääksi kun ajan tiellä.Hirveää huutamista kehoituksena mennä pyörätielle,siinä kohdalla ei edes sellaista ole.! Risteys ennen Tapulikaupungin tietä,oikealla puolella oli bussipysäkki. Mikä helvetti näitä ihmisiä vaivaa?

Pitäisikö printata takin taskuun seuraavia lappuja joita sitten voisi sopivassa tilaisuudessa antaa luettavaksi näille torville.

Pyöräilijä saa ajaa ajoradalla.

Kun erityiset syyt siihen pakottavat. Esimerkiksi pyörätie voi olla käyttökelvottomassa kunnossa tai tukittu parkkeeratuilla autoilla. Tieliikennelaki 8 § 3 momentti (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#P8).

Pyörällä ja autolla
18.12.2012, 19.05

http://metro.fi/paakaupunkiseutu/puskaradio/viesti/95977/

Jopoman
18.12.2012, 22.33
pientalolähiö ei ole aurauksen suhteen ykköskategoriaa, varsinkaan päättyvät kadut. Reitti pitää suunnitella uusiksi, selvitellen missä klv aurataan, mutta joka kuussa on kyllä käytävä ainakin kerran pari cc-llä töissä itsekunnioituksen säilyttämiseksi.

Tämä selittääkin espoon auraustilanteen, ei tosiaan ykköskategoriaa. Mutta sinne vaan rohkeesti puskemaan, menee cc:llä sinkulanakin m.o.t.

marmar
19.12.2012, 08.41
Lentokeli, lähes kesänopeuksilla (AVE 24,1 / MAX 37,4 km/h @ 11,8 km) sai vaihteellisella täpärillä päästellä, tuolla ulkona. :cool: MK SS 2.4 tuntuu toimivan kovalla lumella vallan mainiosti.

Pöperökeli, eilisen illan ja tämä aamun keskinopeus 11,9 km/h. Aurauksen taso eilen illalla 4 tänä aamulla 4,5. Puolikkaan sai siitä, että koko matkan pystyi polkemaan, eikä hengenvaarallisia paikkoja ollut enää. Hyvä aurauksen taso mun työmatkareiteillä on enää muisto vain. Sitten perjantain olen ajanut työ ja vapaa-ajan matkoja 10 kpl yhteensä n. 100 km. En ole kertaakaan ajanut yli 500m yhtäjaksoisesti asiallisesti aurattua kevyen liikenteen väylää. Myöskään yhtään aurauskalustoa en ole nähnyt kelvillä koko tuona aikana. Onkohan kelvien aurausbudjetista rahat loppu:seko:

Eilen aamulla sai möngertää osan matkaa ajoradalta auratussa vallissa. Illalla ajorata oli aurattu uusiksi, eli kelvillä oli lumimäärä lisääntynyt päivän aikana sataneen lumen+ajoradalta auratun lumen verran. Tänä aamuna sama juttu, vallikerros oli taas paksuuntunut, kun ajorataa oli aurattu yön aikana ja taisi se hiukan sadellakin illalla/yöllä.

Ainoat positiiviset havainnot aurauksen suhteen oli, että kahdesta pahimmasta paikasta vallit oli ajettu lumilingolla yön aikana pois. Jos ei olisi ajettu, niin olisin tehnyt tänä aamuna ilmoituksen kaupungille ja poliisille.

Ei siinä mitään, jos tähän aurauksen tasoon voisi luottaa. Voishan sitä hiihtääkin, mutta jos lähden hiihtämällä niin päivän aikana reitti aurataan ja hiekoitetaan.

Näillä keleillä alkaa tulla paksupyörää ikävä. Puoli kilometriä silloin tällöin aurausvallissa vielä menee mukavasta vaihtelusta, jos loppumataka on kovaa hyvin aurattua kelviä. 4 km joka aamu ja ilta aurausvallissa alkaa olla liikaa alle 2 tuumaa leveillä renkailla. Varsinkin kun ne loppukilometritkin on auraamatonta kynnöspelloksi tampattua pöperöistä väylää.

jartsuli
19.12.2012, 09.01
Ohhoijaa kyl alkoi päivä kivasti, ajelin cyclolla tienreunaa töihin päin.. työpaikan pihassa sitten joku kommentoi 'meinasin tööttää sulle kun ajat autotiellä' ... tuumasin että kyllä siinä ajaa saa, sitten alkoi mussutus 'kuule mäkin ajoin viistoistavuotta pyörällä, semmosella tavallisella'

Mietin tota, tulin siihen lopputulokseen että tuon autoilijan päivähän on alkanut ikkunoiden raaputtamisella, sitten hän lähtee liikkeelle ja toivoo että kärry lämpiäisi jottei vilu enää häiritse, kunnes edessä onkin polkupyörä joka meneekin 40kmh alueella >30kmh ajovauhtia, ja ilmeisesti omasta ajokyvyttömyydestään johtuen ei uskallakaan ohittaa vaan roikkuu takana puolisen kilometriä. Kunnes pääsee ohitse, ja saa autonsa parkkiin niin näkee hän että samainen pyöräilijä onkin jo firman etuovella pistämässä pyörää lukkoon -> ilmankos tuosta pitää tulla poskea soittamaan, ymmärrän hyvin jos tuo käy luonteelle :)

Pieni piru tuossa hetken keskustelussa kyllä halusi kehoittaa ostamaan tehokkaampi auto jotta pääsee helpommin polkupyörästä ohitse :)

J T K
19.12.2012, 09.18
Sehän meinasi tulla lämmin jyystäessä sinkkumummiksella työmaalle -27 kelissä. Oikeasti, lipsahti vähän liikaa vaatetta.

Juha_H
19.12.2012, 10.39

Niin pitkään kun homma pysyy huutelussa ja töötissä niin itse tunnen lähinnä sääliä näitä sankareita kohtaa. Omassa elämässä kun pitää olla jotain todella vaikeaa jos sitä pahaa oloaan pitää tuolla tavoin purkaa pyöräilijöihin. Hymyilee vaan takas, jos se hymy sattuis tarttumaan ratinkin taakse :)

Sitten jos kuvaan astuu risteyksissä hivuttelut tai mielenosoitukselliset ohittelut hihaa viistäen, niin asiasta voi ottaa herneitä jo omaankin nenään, noissa tapauksissa kun aletaan leikkimään pyöräilijän terveydellä/hengellä.

Isä nitro
19.12.2012, 12.19
Loukkaantumisen vuoksi olen joutunut käyttämään yksityisautoa ja junaa parina edellisviikkona. Mitä pahempi keli, sitä paremmaksi pyöräily on osoittautunut matkan etenemisen ja henkisen mielenvireyden suunnista katsottuna. Autot matelevat jonossa alle kävelyvauhdin viimeistään Käpylästä alkaen stadia lähestyttäessä ja junaa saa odotella minuuttitolkulla asemalla. Lisäksi jälkimmäinen pysähtyy pitkäksi aikaa ns. Hakaniemen asemalla siinä 200 metriä ennen rautatieasemaa. Pyörällä (lähes) jokainen polkaisu vie kohti määränpäätä ja eteneminen on lähinnä omasta jaksamisesta kiinni. Haikeasti olen katsellut viime päivinä junan ikkunasta pyörällä matkustavia.

Hyvällä kalustolla ja talvisota-asenteella pärjää uskomattoman pahassa pöperössä. Minä olen ainakin jättänyt viimeisinä neljänä talvena CCn kantamisen suosiosta väliin. Ja siellä maantielle saa ajaa, jos pyörätietä ei ole tai sitä ei ole aurattu. Minua ovat kohdelleet yllättävän ystävällisesti. Jos joku pohtii onko työmatkapyöräilyssä lumikelillä järkeä, niin totean yks'kantaan että on. Harvinaisen paljon.

Heli
19.12.2012, 13.36
http://yehudamoon.com/comics/2012-12-19.gif

janneko
19.12.2012, 14.18
Loukkaantumisen vuoksi olen joutunut käyttämään yksityisautoa ja junaa parina edellisviikkona. Mitä pahempi keli, sitä paremmaksi pyöräily on osoittautunut matkan etenemisen ja henkisen mielenvireyden suunnista katsottuna. Autot matelevat jonossa alle kävelyvauhdin viimeistään Käpylästä alkaen stadia lähestyttäessä ja junaa saa odotella minuuttitolkulla asemalla. Lisäksi jälkimmäinen pysähtyy pitkäksi aikaa ns. Hakaniemen asemalla siinä 200 metriä ennen rautatieasemaa. Pyörällä (lähes) jokainen polkaisu vie kohti määränpäätä ja eteneminen on lähinnä omasta jaksamisesta kiinni. Haikeasti olen katsellut viime päivinä junan ikkunasta pyörällä matkustavia.

Hyvällä kalustolla ja talvisota-asenteella pärjää uskomattoman pahassa pöperössä. Minä olen ainakin jättänyt viimeisinä neljänä talvena CCn kantamisen suosiosta väliin. Ja siellä maantielle saa ajaa, jos pyörätietä ei ole tai sitä ei ole aurattu. Minua ovat kohdelleet yllättävän ystävällisesti. Jos joku pohtii onko työmatkapyöräilyssä lumikelillä järkeä, niin totean yks'kantaan että on. Harvinaisen paljon.

Jaa itse olen haikaillut julkisten/auton perään varsinkin viimeisen viikon ajan. Ihan uskomatonta caccaa ollut pyöräily viimesen viikon tuiskuissa.

p bonk
19.12.2012, 18.55
Mutta tänään oli jo aurattu kunnolla. Kiitos Espoo.

Jani Mahonen
19.12.2012, 19.05
-19 tuolla ulkona ja pitäisi lähteä kotiin. Yh.

J T K
20.12.2012, 14.30
Aamulla oli -28 kotimittarissa ja paikoin reiluisti yli -30. Nyt ei tullu hiki, kuten eilen kun oli asteen lauhempaa :)

Tähtipyörän slikseilläkin pääsee hyvin, kun ei tarvitte liukastella lauhassa kelissä :)

H32i
03.01.2013, 13.10
Kevään 2013 työmatkapyöräilykausi katsottakoon alkaneeksi. Polkaistessani tänä aamuna kotikaupungistani Vantaalta työpaikalleni Espooseen, panin merkille että eipä ole kovin ruuhkaista pyöräteillä vielä. Syklokrossarilla, joka on rengastettu W106.lla pääsi etenemään vallitsevissa olosuhteissa kohtuullisesti, eli klv.t oli enimmäkseen sulia tai aurattuja /jäässä. Ei kaatumisia. Kunto on hieman rapistunut talven aikana, mutta eiköhän se siitä :).

Cycle Queen
03.01.2013, 15.29
Vuoden 1. työmatka-ajo suoritettu vaihtelevassa, muttei mahdottomassa kelissä. Pakilantien sillan vieressä oleva lisäkilpi jaksaa edelleen hämmästyttää. Käskynhaltijantien suunnasta tulevat pyöräilijät ohjataan alas Tuusulantien bussipysäkille. Sillan vasemmassa reunassa on kuitenkin klv, josta sillan yli pääsee, ellei jokin työkone tuki tietä. Vaihtoehtona on käyttää kiertotietä, jolle tosin pääsee vain kantamalla pyörän pitkiä portaita alas tai ylös, tulosuunnasta riippuen (ellei pyörää mahdu työntämään portaiden vieressä olevassa kapeassa kourussa). No, rimpulat hauikseni kaipasivatkin pientä pyöränkantotreeniä. Pakilantien sillan piti valmistua jo lokakuussa, mutta ei näy valmista olevan vieläkään.

Virpi
04.01.2013, 11.36
Tänä aamuna hieman huonompi keli kuin eilen, mutta silti ihan mukava. Aikaa ei mennyt paljonkaan enempää kuin eilen. Uutta lunta oli sadellut sentin kahden verran. Sen verran satoi jotain, että huomasin duunipaikalle tullessani, että takin pinta oli kastunut, samoin kuin rukkaset. Pikku pakkasta kaipailen, pysyisi sateessakin vaatteet kuivana.
Kyllä kropassa heti huomaa, jos on ollut raskaampi keli ajella. Sitä on kroppa kokonaisvaltaisesti väsynyt.

pekkis1
04.01.2013, 11.52
Ihan hyvä oli aamulla ajella töihin pienestä räntäsateesta huolimatta, toinen työmatkafillarointi tälle vuodelle :). Nyt MTB:lle on käyttöä mun ajotaidoilla, hyvin menee sohjot ja pahat paikat. Ihmeen monta fillaria ajoi vastaan ilman minkäänlaisia valoja :(.

eilolma
04.01.2013, 12.04
syslo aamulla alle ja ensimmäisessä risteyksessä pieni paniikki kun jarrulevyt jäässä eikä pitoa. Hieman voimaa ja jarrut löytyi, loppumatka oli oikein lysti ajella työmaalle tulemaan.

Sarpale
05.01.2013, 12.30
Harmittavasti jääneet työmatkapyöräilyt väliin joululoman perään sattuneen yllätyssaikun vuoksi.
Onnistuin polttamaan vasemman käteni selän, peukalonhaaran ja ranteen sen verran taidokkaasti että viikkoon ei saanut edes hanskaa käteen.
Josko nyt uuden ihon kasvettua pääsisi taas satulaan.
Kyllä tulee laiska ja saamaton olo kun ajamiset on ollu nollassa jo pari viikkoa!
Toivottavasti kelit olisivat kunnossa ensi viikolla..

sunny
06.01.2013, 18.43
Piti otti varaslähtö, vaikka oli vapaata tänään ja ajella tuota työmatkareittiä :). Kyllä on hienon näköistä, kun näkeekin jotain ja sai kuviakin otettua. Arkisin on pimeetä mennen tullen. Se on niitä aamuvirkkujen salajuonia nämä aamuvuorot.

Mutta:
Eiköhän nykäistä taas työmatkatempon kevätstartti huomenna. Kertauksena säännöt tuolla, jos on päässy unohtumaan. http://www.pakkotoisto.com/aerobinen-harjoittelu/107698-tyoematkatempo/

Katila
08.01.2013, 14.34
Jee, eka työmatkapyöräily tälle vuodelle :) Kävin eilen illalla jumpassa pyörällä ja tarkistin kelvien kunnon. Ekat pari kilopetriä kotiovelta melko mukavaa jäistä kynnöspeltoa, mutta isolta tieltä (Vihdintie) eteen päivä jo ihan ajettavaa väylää. Matkan tekoa tänä aamuna lienee hidastanut aikamoinen vastatuuli, jonka noteerasin vasta lounaalle mennessäni. Aikaa meni jonkin verran yli tunti (14 km). Kaipa näitä tässä voi jo aina välillä harrastaa taas :)

Oliko meillä sitä "sata kertaa vuodessa pyörällä töihin" -klubia?

obeesi
08.01.2013, 16.35
Oliko meillä sitä "sata kertaa vuodessa pyörällä töihin" -klubia?

Jos on, niin voisin olla mukana, tai ainakin yrittää sitä satkua :)

marmar
08.01.2013, 17.30
Jos on, niin voisin olla mukana, tai ainakin yrittää sitä satkua :)

Kai tuo satku helposti tulee, mutta lähteekö joku yrittämään kahta?

Itsellä on hiukan huonosti lähtenyt vuosi käyntiin. 4 matkaa pyörällä ja yksi autolla, mutta peli ei ole menetetty - vielä...

Oatmeal Stout
08.01.2013, 17.33
Kai tuo satku helposti tulee, mutta lähteekö joku yrittämään kahta?

Itsellä on hiukan huonosti lähtenyt vuosi käyntiin. 4 matkaa pyörällä ja yksi autolla, mutta peli ei ole menetetty - vielä...
Vuodessa lasketaan 220 työpäivää, joten 100:na työpäivänä ei ole ihan triviaali nakki ja 200 vaati jo lähes 90% onnistumista.

marmar
08.01.2013, 17.40
Vuodessa lasketaan 220 työpäivää, joten 100:na työpäivänä ei ole ihan triviaali nakki ja 200 vaati jo lähes 90% onnistumista.

Eli joka toinen viikko saa kerran lusmuilla. Itseasiassa pääsisin tuhon 200 kertaan kohtuu helposti, jos ei tarvitsisi välillä töissä autoa. 7 km/sivu ei ole niin paha matka. Toisaalta välillä tulee yllätyskeikkaa, joten matkoja on kokonaisuudessa hieman enemmän kuin 220 ehkä 230.

IncBuff
08.01.2013, 18.54
Onko tuossa kerhossa joku vähimmäismatka millä pääsee mukaan? 2011 ajoin varmasti tuon 200 kertaa fillarilla töihin kun asuin parin kilsan päässä työpaikalta. Nyt moinen veisi ihan liikaa energiaa hupipyöräilyltä että tuo satanenkin tekisi tiukkaa.

Katila
08.01.2013, 19.45
Onko tuossa kerhossa joku vähimmäismatka millä pääsee mukaan? 2011 ajoin varmasti tuon 200 kertaa fillarilla töihin kun asuin parin kilsan päässä työpaikalta. Nyt moinen veisi ihan liikaa energiaa hupipyöräilyltä että tuo satanenkin tekisi tiukkaa.
Ei kait me satkun kerhoon ainakaan mitään vähimmäismatkoja määritellä. Tarkoitus lienee kannustaa ja tsempata niin itseään kuin muitakin ajamaan työmatkansa mahdollisuuksien mukaan pyörällä eikä sluibailla julkisilla / omalla autolla :)

Wacky
14.01.2013, 11.15
Nyt on työmatkatempossa havaittavissa vilunkipeliä. Käännytään sivutielle, kun huomataan että takaata tullaan ohi. Ja jos ei ole sivutietä, niin sitten hankaloitetaan kohtuuttomasti ohitusta ja sen jälkeen vielä roikutaan peesissä. Ei näin! :mad:

Työmatkatemmolle on oma ketju joten mene sinne itkee jos et vaan ole riittävän nopea. (Vastaus on annettu tuttuun työmatkatemmon positiiviseen sävyyn)

sunny
14.01.2013, 11.47
Pahus, niinpäs olikin. Google sen löysi: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?44065-Ty%F6matkatemmon-s%E4%E4nn%F6t/page27

Täytyy pitäytyä tässä satkukerhossa (vaikka Saab seisookin lumikasassa). 200 tietysti tavoitteena. N. 20 km tulee päivässä, mutta enemmänkin menisi, pitäisiköhän tässä nyt vaihtaa työpaikkaa tai asuntoa?

marmar
15.01.2013, 14.25
Täytyy pitäytyä tässä satkukerhossa (vaikka Saab seisookin lumikasassa). 200 tietysti tavoitteena. N. 20 km tulee päivässä, mutta enemmänkin menisi, pitäisiköhän tässä nyt vaihtaa työpaikkaa tai asuntoa?

Älä vaihda kumpaakaan. säilytä valinnanvapaus. Kukaan ei käske ajamaan suorinta tietä. Lisälenkkiä vaan aina kun siltä tuntuu.

spanky
18.01.2013, 07.14
Tänään jää kyllä duunimatka käveltäväksi. Pakkasta sellaset -27 astetta nii ei kehtaa pyörää ulkoilutella.

Peks
18.01.2013, 09.17
Helpompaa on laskea montako kertaa menin autolla töihin. Viimevuonna noin 5 kertaa. Loput fillarilla. Matkaa ei ole kuin reilut 7 km, joten en pidä suoritusta mitenkään ihmeellisenä. Toisin mittarin näyttäessä aamulla selkeästi yli -30 asteen pakkasia tuli jo mieleen, että onkohan tässä mitään järkeä. Kaikkeen kutenkin tottuu. Tänäänkin oli -28, eikä tuo nyt niin paha ollut.

mhelander
18.01.2013, 12.32
Helpompaa on laskea montako kertaa menin autolla töihin. Viimevuonna noin 5 kertaa. Loput fillarilla. Matkaa ei ole kuin reilut 7 km, joten en pidä suoritusta mitenkään ihmeellisenä. Toisin mittarin näyttäessä aamulla selkeästi yli -30 asteen pakkasia tuli jo mieleen, että onkohan tässä mitään järkeä. Kaikkeen kutenkin tottuu. Tänäänkin oli -28, eikä tuo nyt niin paha ollut.

Vähän sama vika, mutta 2012 oli trendi että about tuplat autolla töihin menojen verran tuli mentyä pyörällä. Yleensä tulee käveltyä kun on alle 3 kilsaa matkaa... mukavaa palauttavaa ajanvietettä ja ei paljoa ajassa häviä kun vertaa mikä rumba on pukeutua pakkasille ja kaivaa se pyöräkin varastosta ja taistella perillä lukkoon.

Osasyynä myös että ennen 2012 syksyä on mun nojakit ehkä vähän liikaa maantie-kisa mallia, kengätkin oli ennen kesä-maantie mallia ja taistelu kenkäsuojien kanssa ei houkuttanu. Nyt on ollu ajossa tuo omatekonen maastonojakki niin sillä on helppo lähteä kelillä kuin kelillä, NorthWave Fahrenheit talvikengät on nopeet pukea ja niillä tarkenee, etenkin merinovillasilla sukilla.

Tulee varmaan töihinkin ajettua useammin, kuten tänäänkin, etenkin kun lähden talvi-km kisaan jälleen mukaan. Kohta on jo viime vuoden työpyöräilykerrat ylitetty !

Ja sitä ylimääräistä lenkkiä voi tehdä vaikka aamulla, kuten tänään oli käydä, tai sitten töiden jälkeen, kuten tänään ja edellisellä kerrallakin tuli tehtyä.

elasto
19.01.2013, 00.19
Tänään oli kylmin ilma missä oon tähän mennessä pyöräillyt, noin 20 astetta pakkasta. Tuntuu olevan jo aika kipuraja mulle... noh, täytyy hommata vaan parempia varusteita!

Halloo halloo
19.01.2013, 00.45
^ Kerroksia vain lisää.

elasto
19.01.2013, 00.49
^ Kerroksia vain lisää.

Joo, ainakin ostoslistalla olis jotkut lämpimät lobsterit, lämpimämpää pohjallista / kengänsuojaa / kolmatta sukkaa (ehkä merinovilla?) Shimanon MW81 kenkiin, joku sellanen hengityssuojamaskihärdelli tyyliin http://45nrth.com/products/category/softgoods tollanen mikä tuolla on alimpana ja sit jotkut tosi lämpimät esim. toppahousut.

Tietty noi Wölvhammerit olis kyl kans varmaan kova sana.

TheMiklu
19.01.2013, 01.22
-25 pakkasessa toimi hyvin sellainen kiristysnarulla varustettu Buff. Combi Buff taisi aikanaan olla kauppanimenä. Sillä suojaa kerralla niskan, kaulan ja pitää hengitysilman siedettävänä vaikka välillä joutuisiki enemmän punnertamaan. Päähän vielä laskettelukarvalakki ja -lasit nii ei päästä tarvi huolehtia.

H.Brooks
19.01.2013, 10.34
Pikkasen oli eilistä kylmempi työmatka. Itse kun inhoan kylmää niin tulee ylipukeuduttua. Puffia ja merinohuppua päähän niin jossain vaiheessa hiki valuu otsalta silmille ja jäädyttää ripset kiinni alaluomiin. Kaksi tuli fillarilla tänäänkin vastaan (Raisio-Turku- akselilla).

pöökke
19.01.2013, 12.21
Itse pitänyt pakkasrajana -20. Alkaa jo näissä lukemissa tarvitsemaan aika monta kerrosta vaatetta ja se kostautuu kankeutena. Tulee siis sellanen michelinmies fiilis. Ei taivu kädet, jalat eikä niska kun on niin varpaista päälakeen topattu. Varmaan väärin pukeuduttu ja parempiakin varusteita olisi jos vaan niihin raaskisi sijoittaa.

AkiA
19.01.2013, 12.39
Itselläni tuollainen nelisen kilometriä matkaa, joten pakkasrajoja ei ole. Viime vuonna olin viisi päivää ajamatta töihin, koska kyynärpää oli työmatkalla kääntynyt väärään suuntaan eikä kestänyt yhtään ajoa. Lisäksi tuli yksi välipäivä joka johtui katkenneesta pinnasta (vanteesta).
Nuo välipäivät jos laskee pois ja kahden viikon lomat ja pyhät, kuitenkin lisäten kuuden tai seitsemän päivän työviikot = työmatkapyöräilypäiviä noin 270kpl :cool:

Baanan ilmestyminen kaupungin läpi on kyllä helpottanut varsinkin talvisin liikkumista huimasti, siitä plussaa kaupungille. Baanalla järjestettävistä pyöräilyn estävistä valotaidetapahtumista tosin iiiisooo miinus.

LJL
19.01.2013, 12.47
Eilen kun aamulla istuin taksiin kotipihalla niin ajattelin, että voisi kai huonompikin ajankohta osua koulutuspäivälle. Mutta muutoin olisin kyllä mennyt fillarilla. Yhtään aamua ei ole toistaiseksi joutunut kelien takia jättämään välistä, kenties johtuen siitä että auto on vaimolla eikä julkiset tule kyseeseen ;)

-Lauri

Eepu
19.01.2013, 13.00
Jo toisena talvena on joutunut antamaan periksi talviajon. Kuukausikortillinen siihen asti kunnes tulee lämmintä. Perinteinen miesten vaiva, eli eturauhanen ei anna rauhaa jos sitä kylmentelee. Lääkäri on käskenyt olla leikkimättä sen kanssa ettei tule liikakasvun takia tenkkapoota. Kesän kilsat, siis keväästä marraskuun alkuun 1200 kilsaa noin pyöreästi. Ihan vain ajaen kodin ja työpaikan väliä.

Matsuma
19.01.2013, 13.00
Jos käyttää kypäräsuojaa, niin riittää todella ohut kerros kypärän sisällä. Itse ajelen pelkällä buffilla -20 asti. Paljon miellyttävämpi, kuin tunkea paksua pipoa kypärän alle.

JohnFr
19.01.2013, 14.22
Mulla ei ainakaan mitään pakkasrajaa ole, 6 kilometriä on sen verran lyhyt matka. En sano, että -33 pakkasessa ajaminen kivaa olis, mutta kun paikallinen julkinen liikenne on niin suosta ettei mitään rajaa.

kaiveli82
19.01.2013, 15.10
Piti perjantaina mennä pyörällä mutta rohkeus petti aamulenkillä koiran kanssa kun mittari näytti -25 astetta. Pitäis hommata parempi takki kuin goretex näille pakkasille.

rjrm
19.01.2013, 15.15
Ei se ole takista kiinni. Tuolla pakkasella Goretex-takilla tarkenee kyllä, jos laittaa tarpeeksi villapaitoja vaan päälle.

kaiveli82
19.01.2013, 15.32
Viimeks jääty kosteus takin sisäpintaan mikä nyt sinällään ei haittaa. Matkaa nyt kuitenkin tuo 19km sivu joten sais tuo takkikin hieman paremmin hengittää.

IncBuff
19.01.2013, 15.33
Ite kyllä voin myöntää että kun pakkanen paukkuu -20:ssä tai alle niin työmatkapyöräily loppuu kuin seinään.

kaiveli82
19.01.2013, 15.50
Itse kyllä pidän sinällään kovemmista olosuhteista mutta työ on kyllä niin raskasta/ kuluttavaa että ei oikeen ole virtaa arkisin mihinkään ylimääräiseen, viikolla pyörittelin 200kg kiviä joihin piti lyödä n.1500 kertaa päivässä moskalla ja kanttiraudalla. Koiran kanssa tulee heitettyä minimissään se 3 lenkkiä päivässä ja sinne pitäisi keskittää se kaikki aktiviteetti niin ei oikeen piisaa energia 2h pyöräilyyn arkisin. Sinälläänhän tuo on vain asenne kysymys.

Riina
19.01.2013, 16.12
Mulla on ollu liikapukeutumisen ongelma. En meinaa uskoa ja luottaa mun takkiin (ranskan armeijan vuorellinen parka) ja tungen sinne kerroksia ettei palelis. Ei tosiaan tartteis. Lyhyenkin ajon lopussa hikeä puskee ja naama punottaa.

LJL
19.01.2013, 16.25
Itse ajelen pelkällä buffilla -20 asti. Paljon miellyttävämpi, kuin tunkea paksua pipoa kypärän alle.

Buffi on varsin toimiva, nimimerkillä Rovaniemellä kolme talvea putkeen ympärivuotista pyöräilyä pelkällä buffilla + kypärä tietty. Paitsi sitten -30°C paikkeilla oli/on pakko laittaa kasvot peittävä kommandopipo, ettei tule paleltumia poskipäihin ja nenään. Täällä etelässä on kylläkin tosi kylmä jo -20°C:ssä, ettei sinällään aivan vertailukelpoista. Mutta ei ole täälläkään ajellessa ollut päähineestä kiinni, buffilla on pärjäilly, sen sijaan näpit ja varpaat on issue. Esim. torstai-iltana töistäpaluumatkalla jäätyi vasemman käden keskisormi (??) aivan tunnottomaksi, kaikki muut 9 sormea olivat ihan hyvässä hapessa.

-Lauri

Cycle Queen
19.01.2013, 18.09
Pyörä kulkee erittäin tahmeasti jo -10 asteen pakkasessa, joten hiki tulee, kun alamäetkin pitää polkea. Ajelen kolmatta vuotta Nishikin hybridillä, jonka olen ajatellut siirtää kesäpyöräksi, kun ei tykkää pakkasesta.

obeesi
19.02.2013, 17.29
Arvoisat työmatkapyöräilijät, tarvitsen potkun persuksille ja viisaita sanoja.

Onko mitään järkeä lastata pyörä autoon, ajaa lähemmäs kelvejä, jättää auto parkkiin ja suditella loppumatka (7 - 10km) pyörällä töihin?

milan1
19.02.2013, 18.14
On tietenkin.. hyviä puolia löytyy esim. saat liikuntaa,säästät polttoainetta ja olet töissä virkeämpi... (ehkä:cool:)
Olisko matka sitten kuinka pitä suoraan kotoa?

obeesi
19.02.2013, 18.22
milan1, viime kesästä ajelin viime vuoden marraskuuhun saakka pyörällä työmatkaa (20km suuntaansa), mutta nyt talvella ajelut jäivät. Osasyynä se, että ekat 7km pitäisi ajella ajokaistalla ja tosiaan loppu olisi kelviä. Tällä uudella taktiikalla saisi edes vähän liikuntaa (ennen kevättä). Noh, voisihan sitä huomenna kokeilla... ja miettiä sitten jos tuntuu hölmöltä.

milan1
19.02.2013, 18.27
Jep, kokeile ihmeessä ja anna nyt kokeilulle aikaa ainakin 2-3 päivää!!

obeesi
20.02.2013, 16.36
Uh, iiiihanaa! Lastasin pyörän autoon ja poljeskelin nautiskellen töihin puolimatkasta.

milan1
20.02.2013, 17.54
Hyvä, eli kokeilu kannatti?

Riina
20.02.2013, 21.26
On on on on! Mutta sen olit jo itsekin huomannut.

obeesi
20.02.2013, 21.33
milan1, ehdottomasti kannatti, kiitoksia kannustuksesta :)

IncBuff
05.03.2013, 22.45
Hyvä alku oli tälle vuodelle, mutta sitten flunssa iski jälkitauteineen ja meni kolme viikkoa tekemättä mitään. Huomenna ajattelin uhmata talvipyöräilykaupungin kelvien kunnossa pitoa ja pyöräillä aamusella töihin. Lunta on satanut iltapäivästä ja ennusteen mukaan jatkuu pitkälle huomiseen.

twentyniner
06.03.2013, 00.36
Itse sain muutettua työpistettä vuodeksi tai pariksi niin, että pääsen taas ajamaan työmatkaa. Vapun jälkeen alkaisi, odotan tuota, kuin kuuta nousevaa :)

Virpi
06.03.2013, 09.27
Tänä aamuna oli loistokeli työmatkapyöräilylle:) Pyörätiet hyvin aurattu. Lämpötila nollassa, ei tuullut. Kevättä ilmassa, valoisaa ja linnut sirkuttivat kilpaa! Ihanaa:D

Trailblazer
06.03.2013, 09.36
Tänä aamuna oli loistokeli työmatkapyöräilylle:) Pyörätiet hyvin aurattu. Lämpötila nollassa, ei tuullut. Kevättä ilmassa, valoisaa ja linnut sirkuttivat kilpaa! Ihanaa:D

Oli kyllä erittäin mukava keli. :) Mukavasti alkaa rullaamaan, kun on pyörätiet jo suhtkoht sulaneet.

pekoni
06.03.2013, 09.41
Kiitos sille pyöräilijälle, joka palautti mun kulkukortin respaan! t: työmatkapyöräilijä

milan1
06.03.2013, 10.29
Hyvä alku oli tälle vuodelle, mutta sitten flunssa iski jälkitauteineen ja meni kolme viikkoa tekemättä mitään. Huomenna ajattelin uhmata talvipyöräilykaupungin kelvien kunnossa pitoa ja pyöräillä aamusella töihin. Lunta on satanut iltapäivästä ja ennusteen mukaan jatkuu pitkälle huomiseen.

Noh, tuliko veivattua? Meinaan notta on tota lunta tullunna ny aika riskisti.... :rolleyes:

IncBuff
06.03.2013, 11.44
Noh, tuliko veivattua? Meinaan notta on tota lunta tullunna ny aika riskisti.... :rolleyes:Tulihan tuota polkaistua. Väylät oli yhtä pätkää lukuunottamatta ihan ok kunnossa. Lunta toki oli jonkin verran mutta ei niin paljoa että olisi 29erin menoa heilauttanut. Se yksikin pätkä meni ihan ongelmitta, mutta hybridimiehillä näytti olevan vaikeaa kun ajoradan lumet oli aurattu kelville.

Pave
06.03.2013, 12.15
Maanantai-iltana täälläpäin pisti tuo lumi ruutukaava-alueen kevleillä 'vähän' hanttiin, mutta maakunnassa oli helpompaa. Ti-ke isommitta probleemitta.
Joissain kohdin liian kevyet aurausvehkeet kapeissa lumiränneissä johtavat paikallisesti ylimääräiseen 5-10 cm irtolumikerrokseen auratulla kevlillä. :rolleyes:

Sen verta plussalla välillä käynyt ja aurinkoa esillä, että alkaa mustaa näkyä siinä määrin, jotta nastalle joutuu koukkimaan jäätä alle mistä löytää. Nastakumien täystuhoviikot edessä, jollei saada vielä lisää lunta kevlien pintaan tai kaikki sula kerralla ja hetkessä, jotta pääsisi vaihtamaan nastattomiin. Ja näistä jälkimmäinenhän vaihtoehtohan on täysi mahdottomuus, yleensä jäätä löytyy varjopaikoista vielä pitkääään...

Virpi
06.03.2013, 13.11
Voi olla, että iltapäivällä kotiin lähtö pyörällä ei aiheuta hurraa huutoja. Aurinko hieman paistelee pilvien lomasta ja ilma on lämminnyt jo muutaman lämpöasteen verran. Kotimatka saattaakin olla melkoisen kimurantti juttu :D

Katila
06.03.2013, 13.23
Voi olla, että iltapäivällä kotiin lähtö pyörällä ei aiheuta hurraa huutoja. Aurinko hieman paistelee pilvien lomasta ja ilma on lämminnyt jo muutaman lämpöasteen verran. Kotimatka saattaakin olla melkoisen kimurantti juttu :D

Joo, nämä aamun ja iltapäivän säätilassa olevat erot on nyt aika huikeat! Maanantaiaamuna läksin polkemaan -21,5 asteessa ja iltapäivällä oli sellainen leppoisa normitalvikeli :)

Mun kokemuksen mukaan kelvien kunnossapidosta palautteen antaminen kaupungille kyllä kannattaa: olivat hienosti putsanneet Pasilasta Ilmalaan mevevän klv:n sohjosta viime viikolla. Kaikesta ei silti jaksa valittaa, kun itse siirryn aika herkästi ajoradalle, jos se on mahdollista ja helpottaa ajamista.

Mutta siis työmatkapyöräily aloitettu viime viikolla tälläkin.

Jukkis
06.03.2013, 13.44
Täällä taas yksi kateudesta vihree, joka ei voi pyöräillä töihin kuin kerran vuodessa "Pyörällä töihin"-päivänä. Joku parinkympin siivu nyt meniskin, mutta kun matkaa on liki 60 kilsaa/sivu niin se siitä sitten :(
No, sen verran olen saanut irti itsestäni, että ekaa kertaa sitten teinivuosieni olen ajellut fillarilla myös nyt talvella. Yhdistelmällä "vanhemman pojan 29er maastopyörä renkaina Nokian Extreme 294" on iltasella duunin jälkeen ja toisinaan myös viikonvaihteisin helmikuun alun jälkeen tullut ajettu sentään jo yli 400 kilsaa, mikä on ihan OK matka kun perheellisellä ja koirallisella on luonnollisesti muutakin elämää kuin satulassa (polkupyörän) oleminen :)

PatilZ
06.03.2013, 13.53
Täällä taas yksi kateudesta vihree, joka ei voi pyöräillä töihin kuin kerran vuodessa "Pyörällä töihin"-päivänä. Joku parinkympin siivu nyt meniskin, mutta kun matkaa on liki 60 kilsaa/sivu niin se siitä sitten :(

Asenneongelmaa Jukkis. Mun työmatkapyöräilykausi (omistan nykyään vain maantiepyöriä) on noin toukokuun alku - noin lokakuu, työmatka 95 km/ siivu (Kanta-Häme - Helsingin keskusta). Sen voi mennä joko kokonaan tai sitten yhdistää johonkin toiseen kulkupeliin. Mielikuvitusta ja tahtoa. Haaveena on hankkia lisäksi sellainen pyörä, että myös ympärivuotinen työmatkapyöräily mahdollistuisi juurikin erilaisia kulkuvälineitä yhdistellen. Sulla sentään on jo asianmukainen talvipeli.

marmar
06.03.2013, 13.59
Sen verta plussalla välillä käynyt ja aurinkoa esillä, että alkaa mustaa näkyä siinä määrin, jotta nastalle joutuu koukkimaan jäätä alle mistä löytää. Nastakumien täystuhoviikot edessä, jollei saada vielä lisää lunta kevlien pintaan tai kaikki sula kerralla ja hetkessä, jotta pääsisi vaihtamaan nastattomiin. Ja näistä jälkimmäinenhän vaihtoehtohan on täysi mahdottomuus, yleensä jäätä löytyy varjopaikoista vielä pitkääään...

Aika hyvin on täälläpäin vielä jään peitossa kelvit. Sen verta ylhäällä on auroja pidetty auratessa. Itse ajattelin teiden sulaessa vaihtaa kevyemmät nastat alle. Eli halvat W106 renkaat. Tulee rullaavuutta lisää ja pitoa on riittävästi sileisiin jääpaikkoihin tutuilla reiteillä, jossa voi hiukan ennakoida mitä tuleman pitää. Lisäksi tasapäiset nastat sietää kartiopäistä paremmin asfalttia. Jos norskien pitkän ajan (http://www.yr.no/paikka/Suomi/L%C3%A4nsi-Suomen_l%C3%A4%C3%A4ni/Turku/pitk%C3%A4n_aijan_ennustus.html) ennustus pitää paikkaansa, niin taitaa mennä kuitenkin tämä ja ensiviikko vielä järeämmillä kumeilla.

ruzlerssi
06.03.2013, 14.19
Muutin vuodenvaihteen aikoihin Helsinkiin, ja haaveissa onkin ollut alkaa taittamaan työmatkaa julkisten ja oman autoilun lisäksi fillarilla. En saanut nyt aikaiseksi ostaa himoitsemaani cyclocross rospuuttokeleille, joten ainoa kalusto on tällä hetkellä maantiefillari. Työmatka on mielestäni optimaalinen ~20km Vuosaari-Pitäjänmäki. Saa mukavasti aamuaerobisen lenkinkin ja töissä on hyvät suihkumahdollisuudet, niin ei hikeä tarvitse pelätä.
Enää ei varmaan tarvitse kauaa lumien sulamista odotella. Kysymys kuuluukin, mitkä renkaat olisi työmatkakäytössä hyvät maantiepyörään? Tällä hetkellä fillarissa on alla kaksi kesää (liian vähän kilometrejä) ajetut Continental 4000 GP:t. Ilmeisesti, joku hieman vahvempi rakenteinen ja kenties pistosuojattu kumi olisi työmatkakäyttöön parempia. Olisiko arvon herrasväellä ehdotuksia?

LJL
06.03.2013, 14.25
työmatka 95 km/ siivu (Kanta-Häme - Helsingin keskusta).

Ei hyvää päivää!!! Hattua päästä

-Lauri

Jukkis
06.03.2013, 14.29
Asenneongelmaa Jukkis. Sulla sentään on jo asianmukainen talvipeli.

Ei ole kun se on vanhemman pojan ;)
Omana ajokkina on Spessun Crosstrail ja realiteetti on se, että kun aloitti tuon pyöräilyn uudestaan noiden mainitsemieni teinivuosien jälkeen vasta liki viiskymppisenä kolme kesää sitten, niin kyllä tämä rapistunut ruho tuottaa niin niukasti watteja, että se + se, että kokee, että näillä kymmenillä ainut tapa edetä on tehdä se "arvokkaasti" ja mahdollisimman isona tuulipurjeena pystyasennossa satulassa istuen, että tuollaisiin sun päivämatkoihin ei taivu. Olkookin, että samalla energiamäärällä mikä hybridin selässä istuen vie eteenpäin jonkun 50 kilsaa kiidättää olemattomilla vastuksilla olevaa maantiepyörää varmaan toistasataa kilsaa. Ehkä, en tiedä. Lieneekö näistä asioista jotain vertailevaa tutkimusta olemassa jossakin ?
Nojoo, asettaahan tuo asuinpaikkani maaseudun sora- ja metsäautoteineen sen rajoitteen tai ainakin hidasteen, että ainut kelvollinen ajopeli mulle on joko hybridi tai (mikäli jonain päivänä vielä taivun kumaraan) crossari. Yksi suurin syy nimittäin tälle uudelleenvirinneelle fillarointiharrastukselleni on se, että tässä riittää kun hyppää pihalla fillarin selkään ja lähtee sotkemaan. Se jos täytyy heti aluksi pakata pyörä auton kyytiin, että pääsee harrastamaan vesittää aikalailla tuota ideaa. On käynyt kyllä kieltämättä mielessä tuo "alkumatka autolla, loppumatka fillarilla" aina toisinaan eli kuka tietää kenties, vaikka sitä tässä jo kuluvana kautena jossain vaiheessa soveltaisin. Kiitos piiskauksesta PatilZ :)

pätkyläinen
06.03.2013, 15.42
Täälläkin ilmoittautuu yksi satunnainen työmatkapyörijäinen joukkoon sankkaan. Matkaa noin 13km pyörätietä joka ainakin tänään näytti olevan todella makoisassa kunnossa. Lunta oli alle 2cm ja mustia kohtia paikka paikoin. Tänään ensimmäistä kertaa GF:n sahoilla matka taittui aikaan 41min

IncBuff
06.03.2013, 18.38
Tulihan tuota polkaistua. Väylät oli yhtä pätkää lukuunottamatta ihan ok kunnossa. Lunta toki oli jonkin verran mutta ei niin paljoa että olisi 29erin menoa heilauttanut. Se yksikin pätkä meni ihan ongelmitta, mutta hybridimiehillä näytti olevan vaikeaa kun ajoradan lumet oli aurattu kelville.Paluumatka oli sitten kovempi suoritus kovaan vastaiseen paikoitellen kymmensenttisessä hangessa. Onneksi löysin auran jäljen ennen puolta matkaa ja sitä seuraillen pääsi lähes kotiovelle. Olisi se tympäissyt olla tuollakin (http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288545954742.html) seassa joten kilsan taluttaminen oli ihan ok tässä tilanteessa.

Tällä (http://pk.oulunliikenne.fi/) palvelulla voi pyyhkiä hanuria. Ykkösluokan tiet oli kaikkein huonoimmassa kuosissa kun monet kakkosluokan reitit oli täysin auki.

Kohtalaisen paljon oli pyöräilijöitä säästä huolimatta liikenteessä ja ei mitään läskipyöriä vaan perusmummiksia ja citypyöriä sekä pari pakollista crossaria. Muodissa olevia 29ereitä näin kaksi joista toisen oman hanurini alla.

PonkalaJarno
06.03.2013, 19.21
Minä polin viime kesänä töihin nurmijärvelle mummo kamiinalla, siivu 11km ei paljoa. Nyt ollaan työtön ja pers aukisia ja ootellaan liiton rahoja et saan hommattua uuet kumit sekä sisä et ulko tuohon kamiinaan ja samoin tuohon biltsun ratsuun.

Fuuga
06.03.2013, 22.33
Aamulla keli oli tosiaan mitä mahtavin. Tulomatkan kiersin Sellon kautta kun piti käydä treenaamassa tyttären säestystä. Yhteensattumien summa ei ole vakio vaan se kasvaa logaritmisesti. Ajattelin kokeilla vaihtoehtoista reittiä ja kuinka ollakaan yhdestä risteyksestä käännyin väärään suuntaan ja melkein palasin lähtöruutuun. No, kaikki tiet vievät Roomaan ja näillä kulmilla kun eksyy, ei kovin kauas eksy. Muutaman kilometrin lisälenkki siitä tuli.

Kehä III:n kohdalla se sitten iski. Neulanteräviä jääkiteitä myrskytuulen voimalla suoraan naamalle. Mukana olleissa ajolaseissa ei ollut kuin tummat linssit. Pakko oli kotiinkin päästä kun ajovarusteina ei mitkään turkishaalarit olleet, joten kammettava vain oli. Reittijälki on varmasti mutkikas kuin käärmeen pissa Mojaven autiomaassa kun huuruisilta linsseiltä ei nähnyt mitään. Varmaan hitain koskaan ajamani reissu 14.2 km/h. Katselin juuri piirturin jälkiä ja joissan tasamaakohdilla on menty huimaa reipasta kävelyvauhtia.

Katila
06.03.2013, 22.48
Kieltämättä mullakin on tässä jokusen kerran käynyt näinä päivinä mielessä, että onko tässä ajamisessa mitään järkeä. Ei taida olla, ja siksipä sitä jatketaan :) (tosin nyt saan kaksi pakon sanelemaa vapaapäivää).

Iglumies
06.03.2013, 23.40
Kelvit on ollut täällä vähän huonokuntoiset, niin olen sitten ajellut vähän kiertelemällä polkuja pitkin töistä kotio.
Aamulla ei tahdo jaksaa herätä riittävän ajoissa, vaan joutuu tyytymään tuohon "kunnossapitoon".

mhelander
07.03.2013, 01.57
Paluumatka oli sitten kovempi suoritus kovaan vastaiseen paikoitellen kymmensenttisessä hangessa. Onneksi löysin auran jäljen ennen puolta matkaa ja sitä seuraillen pääsi lähes kotiovelle. Olisi se tympäissyt olla tuollakin (http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288545954742.html) seassa joten kilsan taluttaminen oli ihan ok tässä tilanteessa.

Onneksi sain puhuttua talvilomaksi loppuviikon... vaikka ei paljoa naurattanu aamulla kun piti 15 cm:n (vähintään) lunta lykkiä tallin eestä että kehtas auton sieltä pois ajaa. Kun tulin takasi oli 20 cm tullu lisää ja yhä vaan sato. Joten lykin lumet vaan nopsaan sivuille että sain katiskan takasi talliin.

Säätämisten jälkeen ajattelin että käyn ensin koepolkemassa ja vasta perään lykin nuo lumet sitten mihin ne oikeesti mahtuu, samalla hiellä. Siinä menikin sitten kauemmin kuin 26 kilsan lenkillä. Ja meinas tulla kylmä.

Lenkki ja ajoitus olikin onnistunut, ysin jälkeen lähdin ja aurattu oli baana Jääliin, siellä ei kehäpyörätie ollu aurattu joten pyyhkäsin leuhkasti autotietä. Ei juuri liikenne häirinny. Nopsa keli.

TaitettaVille
07.03.2013, 19.42
Aamulla totesin tyytyväisenä, että onpas kunto kasvanut. Iltapäivällä totuus paljastuu, kova pohjoinen tuuli oli siivittänyt aamulla hurjaan vauhtiin ja pysäytti menon iltapäivällä. Hyvä pyöräilypäivä kaikesta huolimatta!

Tuhat1000
08.03.2013, 09.32
Oli eilen kyllä jännä tunne kun puuskat pysäyttivät melkein kuin seinään. Tiukkaa reeniä!

frp
08.03.2013, 11.07
Työmatkapyöräily rajaa pahasti pyöräilyn harrastamista. Kun joka viikko ajaa viitenä päivänä talvikeleillä kunnon vauhtia 21km niin kyllä siinä loppuaika väkisin jää palautumisajaksi eikä paljon muuta ajoa ehdi harrastaa.

pekoni
08.03.2013, 11.46
Ei hyvää päivää!!! Hattua päästä

-Lauri
Ajoin Hgin keskusta --> Porvoo, 50 km/ siivu kaksi kesää. Parhaana viikkona menin kolme kertaa edestakaisin ja jalat oli kyllä niin jumissa sen jälkeen. Viikonloput meni palautellessa. Lisäksi vaimo kävi aika lämpöisenä kun työpäivän kokonaispituus oli noin 12 tuntia. Tätä vasten pidän PatilZin suorituksia todella kovana!

Oatmeal Stout
08.03.2013, 12.47
Kyllä sitä voi, jos voi, ei tuo matka tapa. Minulle tulee 38km per siivu ja kesällä pari kertaa viikossa ajettuna ei vielä laihduta kaueasti, mutta keskiviikkotempoon tulee hyvin lämmitelleenä ja silloin saaliiksi tulee ~100km. Toki vanhahkolla miehellä ei ole niin kiire nuokin luokse, kun nuorikon kanssa on jo 35 vuotta asuttu yhdessä, kuin nuorilla miehillä.

Katila
08.03.2013, 12.51
^ Ja seuraavaksi avaamme topicin "Pyöräilyn aiheuttamat avioerot"

Itse kun pääsin luistamaan tuossa kelissä ajamiselta, niin aiheutinpa puolison pakollisen satulaan hyppäämisen pöllimällä auton itselleni *heh*

Tuhat1000
08.03.2013, 12.52
Työmatkapyöräily rajaa pahasti pyöräilyn harrastamista. Kun joka viikko ajaa viitenä päivänä talvikeleillä kunnon vauhtia 21km niin kyllä siinä loppuaika väkisin jää palautumisajaksi eikä paljon muuta ajoa ehdi harrastaa.

Täysin sama homma. Toisaalta talvisin ei oikeastaan työmatkapolkasun jälkeen kiinnosta sysipimeinä arki-iltoina lähteä ajelemaan harrastusmielessä. Talvella tulee sitten ajettua harrastusajot viikonloppuisin valoisana aikana. Nyt kun on taas valoisaa, niin voi koukata paluumatkalla keskuspuiston polkujen kautta kotiin (kunhan ne vaan löytää sieltä latujen seasta).

TaitettaVille
08.03.2013, 16.19

Minä olen yhdistänyt hyödyn ja harrastuksen. Ajelen joko polkuja pitkin tai maantietä/hiekkateitä sakkolenkkiä käyttäen. Tandeminkin olemme onnistuneet yhdistämään työmatka-ajoon. Rouvan kanssa ajelemme aamulla Jokelaan ja illalla polkuja tai sakkolenkkin kautta kotiin.

PatilZ
08.03.2013, 17.19
Ajoin Hgin keskusta --> Porvoo, 50 km/ siivu kaksi kesää. Parhaana viikkona menin kolme kertaa edestakaisin ja jalat oli kyllä niin jumissa sen jälkeen. Viikonloput meni palautellessa. Lisäksi vaimo kävi aika lämpöisenä kun työpäivän kokonaispituus oli noin 12 tuntia. Tätä vasten pidän PatilZin suorituksia todella kovana!

Nyt tulee vissiin ylimääräistä glooriaa. Yritin kyllä sanoa, että fillaroiden tehty osuus vaihtelee. Joka päivä kyllä jostain lähdin pyöräilemään. Lyhyimmillään viime kesänä Tikkurilasta, usein Hyrylä, Järvenpää tai Nurmijärvi/ Myllykoski. Kerran viikossa tätä pidempi eli kotoa Janakkalasta tai sitten Riihimäeltä. Joskus laiskuuttaan pitkä osuus vain Hyvinkäältä.

Joka päivä 190km olis mulle mahdoton. Viikonloppunakin on kiva jotain jaksaa tehdä. Esim. pyöräillä.

Sent from my iPhone using Tapatalk

PonkalaJarno
08.03.2013, 18.02
Tänään kattelin kateellisena kun joku ajeli fillarilla ilmi selvästi kotio töistä ja minä autolla

Roces
09.03.2013, 18.38
On kyl niin siistiä tulla iltavuoroon polkuja pitkin. Sama setti takaisin valopäänä kotiin mennessä. Tämä, jos mikä pitää stressin loitolla.

El Chefo
10.03.2013, 22.43
Paria kuukautta vajaa vuosi takana työmatkafillarointia. Matkaa töihin n. 13km sivu joten ei mikään mahdoton matka kelissä kuin kelissä. Matkalle on tähän mennessä jäänyt sellanen 12kg elopainosta ja olotila on piristynyt entisestä huomattavasti. Samalla kiinnostus vanhaan harrastukseen on virinnyt uudestaan.

PPP
10.03.2013, 22.56
Kiloista tai kilometreistä viis, kun ...

... olotila on piristynyt entisestä huomattavasti. ...

.. niin KELA korvattavia tai korvaamattomia "lääkkeitä" on selvästi saatu pyöräilyn sivutuotteena.

:D

El Chefo
10.03.2013, 23.12
Kiloista tai kilometreistä viis, kun ...

.. niin KELA korvattavia tai korvaamattomia "lääkkeitä" on selvästi saatu pyöräilyn sivutuotteena.

:D
Onneksi näistä "lääkkeistä" ei tartte hakea korvauksia :)

h.ki
11.03.2013, 10.22
Sama täällä, Wapun jälkeen ostin fillarin ja 7,5km:n siivulla, ja satunnaisilla 15-25km:n sakkolenkeillä lähtenyt n.10 kg elopainosta.

Eikä tartte enää edes yrittää vaivautua lenkille tai puntille töiden jälkeen, ja aikaa on säästynyt ihan tolkuttomasti verrattuna siihen mitä käytin aikaa samaan matkaan autossa istumiseen.

Alle 3v. tytön isälle ajansäästö, ja pieni hetki omaa vapaa-aikaa on kyllä se arjen henkireikä, vaikka ei noiden ylimääräisten karistaminenkaan ole pahemmin haitannut. ;)

Suosittelen!

Katila
11.03.2013, 10.47
Hassua, miten asenne esim. lämpötilaan muuttuu ajan kanssa. Alkutalvesta sellainen -10 astetta on jo ihan "hui, kuinka kylmää". Tänään oli aamulla mittarissa -14 ja rapiat, ja totesin vaan, että "jahas, taidanpa laittaa fleecen väliin". (Enkä siis ole pyöräillyt aikavälillä joulukuun alkupuoli - helmikuun puoliväli kuin kerran.) Siperia opettaa :)

Into-Konrad
11.03.2013, 17.18
Luin aamulla tätä ketjua ja aloin miettimään että siirtyisinkö jalkapatikasta työmatkapyöräilijäksi. Vaimonkin kanssa tästä keskustelin ja hän oli sitä mieltä että kannattaisi. Matkaa työpaikalleni on vain noin kilometri, josta syystä hieman epäröin siirtyä pyörän selkään moisen matkan vuoksi. Matka-aika toki puoliintuisi kymmenestä viiteen minuuttiin.

Halloo halloo
11.03.2013, 17.53
^ Kokeile. Aina voit palata käyttämäästi kulkuneuvoon kengänpohjankuluttajaksi ;)

Into-Konrad
11.03.2013, 17.55
^ Kokeile. Aina voit palata käyttämäästi kulkuneuvoon kengänpohjankuluttajaksi ;)

Juttuhan on niin, että työssäni ajan pyörällä 2,5-3 tuntia päivässä, joten tuo töihin pyöräily voisi olla ihan kiva lisä siihen.

ArtoR
12.03.2013, 10.02
Minä mietin vuosien '09-'10 välisenä talvena, että seuraavana kesänä pitäisi yrittää käydä pyörällä töissä edes kerran. Matka on 18 km. Pyöräilyä en ollut harrastanut käytännössä ollenkaan. Keväällä ostin hybridipyörän ja aloin käydä lenkeillä kunnon ja uskon vahvistamiseksi. Kesäkuun alussa vuonna '10 sitten aloin kulkea töihin pyörällä ja siitä se pyöräilyharrastus ylipäätään sitten lähti. Sen jälkeen on tullut ajettua reilu 13000 km. Hyvä niin. Harmi vaan, etten tajunnut aloittaa näin mukavaa harrastusta jo monta vuotta sitten.

Pave
12.03.2013, 12.58
Kokeilin eilen työmatkakävelyä... Aikaa kului yhdellä lyhyellä juttutuokiolla 2 h 10 min ja nyt ovat melkein kaikki paikat kipeänä. :eek:

Pyöräily ON se paras metodi, MOT! :D

Virpi
12.03.2013, 14.29
Onko Pave pitkäkin työmatka kun noin kauan kävelit? Ilmeisesti kävelit aika reippaanlaisesti jos sait paikat kipeäksi. Tosin jo pelkkä liukastumisen pelko saa kropan tiettyyn jännittyneisyyden tilaan ja paikat saa lyhyemmilläkin matkoilla kipeiksi.
Itse välilllä työmatkakävelen kotiin päin. Matka on juuri sopiva myös kävelyyn, 11km. Kevään korvilla on tarkoitus myös juostakin koska olen ilmottautunut naisten kymppiin. Työmatkani pituus on juuri sopiva siihen treeniin.

mhotby
13.03.2013, 00.01
Aiemminkin on tullut kesäisin silloin tällöin pyöräilyä töihin, mutta nyt olen kesäloman jälkeen pyöräillyt päivittäin. Matkaa on vain 6,5km suuntaansa ja hirveää ruuhkaa ei talvella ole ollut.

Talvivarusteita tuli hankittua joka lähtöön... Jos on -25 ja varusteina päässä baclava ja crossilasit (laskettelulasit kirkkaalla linssillä) niin silmälasit tahtoo höyrystyä. Crossilaseja ois mukava käyttää ettei silmät kylmenisi niin paljon. Nyt ois huurteenestoainettakin hankittuna, aamulla vois kokeilla kun kelejä on lupaillut (-23). Toinen vaihtoehto olisi kokeilla ilman baclavaa (jossa suun edessä oleva verkko hankaloittaa hengittämistä), kypärämyssyn kanssa, jos kehittäisi jonkun nenäsuojan... Tämän lasipulman jos saisi kuntoon niin ei ole muuten valittamista ollut.

Nyt alkaa olla jo mukava paistatella auringossa kotimatkalla. Pyörätietkin on olleet hyvässä kunnossa lukuunottamatta viime keskiviikkoa, kun myrskysi oikein kunnolla.

holapeelo
13.03.2013, 14.52
Oma työmatka on 17-18 km siivu, mutta sen verran mukavuudenhaluinen olen, että talvisin siirryn metron käyttäjäksi :cool: Kohta voisi taas ruveta kaivelemaan filoa naftaliinista. On se työmatkapyöräily vaan niin helmeä, pysyy mieli virkeänä ja kunto kohdillaan :)

Premnas
13.03.2013, 20.03
Kuljen arkena vähintään 13km päivässä ja vaikka talvella se onkin rasittavampaa niin silti ehdotonta, ehtii herätä kunnolla ja siitä saa heti energisen olon. Yhtenä päivänä menin bussilla ja hitto miten tylsää ja rasittavaa se oli.

Nyt kun valon määrä on alkanut lisääntyä niin tuntuu että keho on kuin aurinkopaneeli ja kerää itteensä energiaa, ja jossei sitä saa purettua millään niin ongelmia tulee nukkumaanmennessä.

Pave
14.03.2013, 11.42
Onko Pave pitkäkin työmatka kun noin kauan kävelit? Ilmeisesti kävelit aika reippaanlaisesti jos sait paikat kipeäksi. Tosin jo pelkkä liukastumisen pelko saa kropan tiettyyn jännittyneisyyden tilaan ja paikat saa lyhyemmilläkin matkoilla kipeiksi.Karvan vajaa 12 km. Alkupuolella vähän lonnin, mutta jonkun DJOrionin podin soidessa napeissa alkoi tahdissa pysyminen vaatia vähitellen 'kevyttä haipakkaa'. Tottumattomalla tuommonen sai aikaiseksi pahimmat alaraajojen lihaskivut aikoihin, vieläkin tuottaa esim. pytylle kyykkääminen tuskaa... :D
Liukkaudesta ei ollut vaivaa kuin paikoitellen, sen syyksi tuota ei sovi laittaa.

Hullu päähänpisto, pyrin välttämään näitä jatkossa ja pitäytymään pyöräilyssä... ;)

abiotic
14.03.2013, 14.06
Aah, pääsiäisen jälkeen pääsee itsekin pitkästä aikaa veivaamaan työmatkoja fillarilla, kun muuttaa muutaman kilometrin päähän työpaikasta :)
Nykyinen parin korttelin matka on melkein ripeämpi kävellen... Aikaisemmin taas (teko)syynä työmatkapyöräilyn vähyyteen oli n.30km maantien vartta ilman peseytymismahdollisuutta. Silloin tuli vain pari kertaa kuussa poljeskeltua.

Isä nitro
14.03.2013, 23.27
Onhan täällä muitakin hulluja itseni lisäksi. Itse ajan n. 38 kilsaa päivässä eli töihin ja takaisin. Edellä mainittujen syiden lisäksi pyöräilen siksi, etten palele polkiessani (vaikka kärsinkin huonosta ääreisverenkierrosta). Jos menen autolla pitää odotella sen lämpenemistä mahdollisesti kotona ja työpaikalla. Julkisilla mennessä saa kärsiä vilusta, kun odottaa junaa tai bussia. ISPn sadat nastat pitävät tiukasti kiinni tiessä. Nyt on parhaat talvikelit ajella. Ei juuri muita kevlinkuluttajia. Kohta alkavat loskakelit, mikä on pahinta aikaa vuodesta.

Toivotan oikein hyviä kelejä kanssapyöräilijöille ja luottamusta siihen, että kyllä ne jäät sulavat vappuun mennessä viimeistään.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Iglumies
15.03.2013, 10.03
Vähissä oli tänään kanssapyöräilijät, kun auringonnousun aikaan parinkympin pakkasessa yritin päästä hengästymättä töihin.

Pikkulauri
15.03.2013, 10.46
Vähissä oli tänään kanssapyöräilijät, kun auringonnousun aikaan parinkympin pakkasessa yritin päästä hengästymättä töihin.

Jep. Puutarhakadun laskurissa oli 24 siinä puoli kahdeksan aikaan. Kun malttoi ajaa rauhallisesti, oli ihan ok keli.

Virpi
20.03.2013, 12.43
Aamulla tuli lähdettyä pyörällä töihin kun pakkasta ei ollut kuin -7 astetta. Itsellä on työmatkapyöräilyn kipuraja -10 astetta. Tuuli kävi koillisen? suunnalta, eli ei oikein ollut vastatuuli mutta silti se kävi aukeissa kohdin ikävästi kasvoihin. Liekö T-Villellä ollut myötätuuli kun tuli minua aika höökyä vastaan ennen Takojaa :) Toivottavasti minäkin saan nauttia myötätuulesta kun menen kotiin päin. Tosin välillä käy kyllä niinkin, että päivän aikana tuulen suunta on kääntynyt:( Aika liukasta oli paikkapaikoin mutta muuten oikein mainio pyöräilykeli. Pohja oli kovaakin kovempi ja välillä jopa asfalttiakin näkyi. Mutta kyllä lämpöisempiä säitä kaivattaisiin.

Katila
20.03.2013, 14.24
Mä olen tullut nyt töihin kahtena päivänä hybridillä, jossa on nastat alla. Ei hyvä. Vaihdan takaisin nastattomaan maastopyörään. Kapeahkojen renkaiden ja nastojen yhdistelmä vie kaiken ohjattavuuden noilla aurauskaluston jättämillä urilla. Ihan kuin ajokin etu- ja takapäää olisivat eri paria, menevät minne haluavat kumpikin omaan tahtiinsa. Tällainen liukastumis- ja kaatumispelkoinen ei kovasti nauti näistä keleistä, vaikka muuten on ihan mahtavaa esim. tämä valon lisääntyminen.

cuppis
20.03.2013, 14.49
Juuri tuon kiemurteluominaisuuden takia olen ajanut koko talven nastattomalla maasturilla vaikka tallissa myös nastallinen hybridi olisi. Onko sinullakin Nokian W240 kiemurtelijat vanteilla?
Keleistä sen verran, että eipä ole tänä talvena ollut kertaakaan sellaista keliä etteikö Espoossa olisi pystynyt 10km työmatkaa ajamaan.

ArtoR
03.04.2013, 09.29
Eilen aloitin tämän vuoden työmatkapyöräilykauden ja heti ensimmäisenä päivänä rengasrikko. Lasinsiru meni Schwalbe Marathon Plus:sta läpi.

mhelander
03.04.2013, 09.59
Juuri tuon kiemurteluominaisuuden takia olen ajanut koko talven nastattomalla maasturilla vaikka tallissa myös nastallinen hybridi olisi. Onko sinullakin Nokian W240 kiemurtelijat vanteilla?

Samasta syystä on tullut ajettua pääosin möykkärillä jossa 57-milliset maastorenkaat. Kun noi Contin 37-622 kitkat pelaa kyllä jäällä hyvin mutta ei osittain upottavalla lumella tai varsinkaan poljetulla sellaisella.

Mutta ralliranet on aika toivottomat sellasella peilijääksi muuttuneella sulamisalueella, etenkin jos se on märkä tai niljakas. Tai päällä on lumipölyä. Tai ei näe tarpeeksi hyvin että voi ennakoida.

Nyt toista viikkoa myöhemmin alkaa vasen käsivarsi ja sen turvotus laskea normaalimittoihin. Ei tehnyt hyvää 5-6 kertaa vetää lipat samalle kylelle samalla lenkillä.

Toisaalta noi Contin kitkat, etenkin edessä oleva 50-559, toimivat aivan mainiosti näissä kevätkeleissä. Edes niljakkaat raappaurat ei aiheuta ylimääräistä jännitystä kun sunnuntain satasella sellaisia ajelin maanteillä.

Näyttää siltä että oma rengasruletti onnistui kohtuu hyvin. Ralliranet normaaleille talvikeleille, ja jos on jäistä tai muuten kovaa alustaa tiedossa niin Contin kitkat. Vielä kun niille on kaksi erilaista nojakkia, toinen maastoon ja toinen maantielle, niin ei ole tekosyitä olla ajamatta :D.

Tyttärella on 32-milliset marawintterit ja mun mielestä ne ei oikein sovi mihinkään kunnolla. Mutta hänen Tunturiin passaa paremmin kuin nojakkeihin. Kun vielä pysyis ilmat sisällä niissä ja nastat takana...

latuman
03.04.2013, 10.02
Miten te pärjäätte ilman nastoja? Pimeällä kun ajaa niin on jossain määrin mahdotonta huomata jäätyneitä vesialtaita yön jäljiltä ja kun kohdalle sattuu, se on peilijäätä ja siinä kaatuu vaikka kuinka vakaasti yrittäs mennä. Parin pannutuksen jälkeen vaihdoin nastat alle. Kävelyvauhtia pitäs mennä niin ehkä ehtis reagoida.

mhelander
03.04.2013, 10.12
Miten te pärjäätte ilman nastoja? Pimeällä kun ajaa niin on jossain määrin mahdotonta huomata jäätyneitä vesialtaita yön jäljiltä ja kun kohdalle sattuu, se on peilijäätä ja siinä kaatuu vaikka kuinka vakaasti yrittäs mennä. Parin pannutuksen jälkeen vaihdoin nastat alle. Kävelyvauhtia pitäs mennä niin ehkä ehtis reagoida.

No mä pärjään kun näen hyvin mitä edestä löytyy. Viikon takasen kaatuilun seurauksena tulee ennakoitua ihan eri lailla joten ei sen jälkeen ole ollu edes vaikeeta.

Älysin tän jo 2010 talvena kun opettelin lowracerilla ja slikseillä ajeleen talven lumisilla pyöräteillä. Kun on kunnon valot niin näkee mitä edestä löytyy. Jos on lumipenkkaa, pattia tai jääpalikkaa niin ehtii reagoida ja väistää. Kaatuu paljon vähemmän.

Toinen on se ennakointi ja jarrujen käyttö. Hiljentää ennen liukasta ja sitten rullaa yli. Sama tasapainoilulle ja suunnan pidolle. Muuta suuntaa tai tasapainoa peilijäällä (tai nopeutta) ja nurin mennään helpommin.

On vissiin tullu kerrottua mutta märällä urasella jäällä noi Contin kitkat on aivan ylivedot. Syksyllä ohittelin maantie nojakilla nastarengastettuja maastureita taluttavia. Olihan se liukasta mutta ei niin liukasta. Kävellen ei meinannu pysyä pystyssä lainkaan. Ei siinä kuitenkaan mitään kunnon vauhtia pystyny piteleen.

mhelander
03.04.2013, 10.20
Niin, ne valot joilla näen on seuraavia: ensin hommasin B&M Ixon IQ:n joka on tosi hyvä valo pyöräteille ja akutkaan ei ihan heti tai kesken lenkin pääse loppumaan.

Mutta maastossa sen valokeila on turhan kapea, mutkiin piti mutkitella että näki mitä sivuilla on. Hommasin CREE kiinanihmeen ja siihen jenkeistä linssit. Lisää turinaa näistä mun valoista täällä (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?20366-Syksy-tulee-valoa!&p=1964289#post1964289) ja täällä (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?20366-Syksy-tulee-valoa!&p=1995031#post1995031).

Molemmissa on valovoimaa niin paljon että se valomäärä mitä pyörätiellä valotolpan juuressa on jatkuu myös tolppien välissä. Valaisemattomilla pätkillä valoteho tuntuu kuin auton valoilla ajaisi. Eli pärjää.

cuppis
03.04.2013, 10.30
Nyt en ilman nastoja pärjääkään. Viimeiset pari viikkoa tullut ajettua nastoilla koska sulamisvedet jäätyvät peilijääksi jossa ei auta muut kuin nastat. Muuten tämä talvi on ollut sellainen, että riittävän suurikitkaista lumipintaa on ollut tarjolla ainakin kelvin laidoilla joten nastoja ei ole tarvinnut.

marmar
03.04.2013, 11.23
On vissiin tullu kerrottua mutta märällä urasella jäällä noi Contin kitkat on aivan ylivedot. Syksyllä ohittelin maantie nojakilla nastarengastettuja maastureita taluttavia. Olihan se liukasta mutta ei niin liukasta. Kävellen ei meinannu pysyä pystyssä lainkaan. Ei siinä kuitenkaan mitään kunnon vauhtia pystyny piteleen.

Jos nastarengastettua maasturi joutuu taluttamaan, niin kyseessä lienee "nastarengastettu" tai sitten kuski ei ole älynnyt, että ilman kunnollisilla nastoilla varustettuja kenkiä on parempi pysyä siellä pyörän selässä turvassa liukkaudelta. sileällä jäällä hyvä maastonastakumi vastaa aikalailla kesäkeliä hiekkatiellä.

latuman
03.04.2013, 11.50
Mikä on semmonen hintaraja josta alkaa valot jotka näyttävät tietä, eivätkä toimi vain huomiovaloina?

LJL
03.04.2013, 12.49
Mikä on semmonen hintaraja josta alkaa valot jotka näyttävät tietä, eivätkä toimi vain huomiovaloina?

Onko kyse pelkästään näyttämisestä vai myös akunkestosta?

Mulla on pienet Blackburnin USB-ladattavat ledit etu- ja takavalo, oliko joku ~50€ setti actionsportsissa. Etuvalon "overdrive"-asennolla voi ihan ajellakin jopa pimeässä metsässä, mutta ei se pakkasella kestä kuin puoli tuntia täydellä teholla. Normaalilla teholla kestää reilut 2h, mutta sillä teholla taas ei vastaavasti näe enää kauheasti mitään.

-Lauri

IncBuff
03.04.2013, 13.00
Hommasin CREE kiinanihmeen ja siihen jenkeistä linssit. Lisää turinaa näistä mun valoista täällä (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?20366-Syksy-tulee-valoa!&p=1964289#post1964289) ja täällä (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?20366-Syksy-tulee-valoa!&p=1995031#post1995031).

Molemmissa on valovoimaa niin paljon että se valomäärä mitä pyörätiellä valotolpan juuressa on jatkuu myös tolppien välissä. Valaisemattomilla pätkillä valoteho tuntuu kuin auton valoilla ajaisi. Eli pärjää.
Vastaantulija ei sitten näekään mitään mutta väliäkö sillä kunhan itse näkee.

LJL
03.04.2013, 13.49
Vastaantulija ei sitten näekään mitään mutta väliäkö sillä kunhan itse näkee.

Joo siis autonvalon tehoisilla valoilla suhaileminen kelvillä on ihan reidestä. Sen tietää viimeistään silloin, kun joku tulee sellaisella vastaan, ei näe yhtään mitään. Ja ihan turhaa, mulle ainakin riittää kelvillä vallitseva valo + muille kulkijoille näkymiseen pikku ledituikku. Metsään on 950 lumenin valo, mutta ei tulisi mieleenkään räjäyttää sitä kelvillä päälle.

-Lauri

mhelander
03.04.2013, 15.13
Joo siis autonvalon tehoisilla valoilla suhaileminen kelvillä on ihan reidestä. Sen tietää viimeistään silloin, kun joku tulee sellaisella vastaan, ei näe yhtään mitään. Ja ihan turhaa, mulle ainakin riittää kelvillä vallitseva valo + muille kulkijoille näkymiseen pikku ledituikku. Metsään on 950 lumenin valo, mutta ei tulisi mieleenkään räjäyttää sitä kelvillä päälle.

Siksi juuri hommasin tuo Ixon IQ:n. Sehän on kuin auton lähivalo eli leikkaa hajavalon häikäisemästä vastaantulijoita.

Vähän hävettää että jäi toi CREE-valo käyttövaloksi möykkäriin jolla tulee ajettua myös pyöräteitä kun sen sain asennettua. Pitää siirtyä IQ:n ensi tilassa. Onneksi siinä on se linssi joka levittää valokuviota ja samalla sitä valoa eksyy vähemmän eteenpäin.

mhelander
03.04.2013, 15.16
Onko kyse pelkästään näyttämisestä vai myös akunkestosta?

Tuo Ixon IQ, Sanyo Eneloop AA-akuilla riittää jopa kylmässä täydellä teholla valoa 4+ tuntia, ja sitten kun energia hupenee menee "puolivaloille" joilla selviää kotio kauempaakin vaikka menisi tuntikausia.

Itse tarvin täyden tehon kevleillä ajaessani tai märällä maantiellä. Auringon painuessa mailleen tai noustessa riittää puoliteho muille näkemään minut kun itse en tarvi lisävaloa.

CREE kiinanihme on talvikeleillä noin kahden tunnin värkki täydellä teholla, sitten se heittää jollekin hakkuri puoliteholle ja silloin akkua saattaa riittää minuutista muutamaan. Puoliteholla, jolloin häikäiseekin (ja valaisee samalla) vähemmän riittää akkua palttiarallaa viikon lenkkeihin töiden jälkeen. Eli tuntikausia, varsinaista lukua ei ole mihinkään dokumentoitu enkä ole mitannu.

mhelander
03.04.2013, 15.19
Jos nastarengastettua maasturi joutuu taluttamaan, niin kyseessä lienee "nastarengastettu" tai sitten kuski ei ole älynnyt, että ilman kunnollisilla nastoilla varustettuja kenkiä on parempi pysyä siellä pyörän selässä turvassa liukkaudelta. sileällä jäällä hyvä maastonastakumi vastaa aikalailla kesäkeliä hiekkatiellä.

Ihan totta. Jotakin arkajalkoja ne oli, en jääny katteleen oliko alla markettipyörä ja halpis nastarenkaat vai mitkä. Kun piti kuitenkin vähän keskittyä siihen ajamiseen ;).

Smo
03.04.2013, 15.37
Kyllä mä meinaan aina jalkautuessa vetää lipat mutta ei noilla WXC300 kovin helposti ..

elasto
04.04.2013, 02.43
Ice Spiker Pro:lla en vielä kertaakaan ole kaatunut liukkauden takia vaikka peilijäällä on ajeltu ja ties missä koko talven. Ei sitä liukkautta edes huomaa ennen kuin nousee pyörän selästä ja joutuu kävelemään. Kävellessä oon meinannut liukastua useasti.

PS. mhelanderi voisi pikkuhiljaa opetella sen multiquoten käytön.

mhelander
04.04.2013, 09.49
Ice Spiker Pro:lla en vielä kertaakaan ole kaatunut liukkauden takia vaikka peilijäällä on ajeltu ja ties missä koko talven. Ei sitä liukkautta edes huomaa ennen kuin nousee pyörän selästä ja joutuu kävelemään. Kävellessä oon meinannut liukastua useasti.

Joo ne olis varmaan eilen pelastanu mut kahdelta kaatumiselta joiden takia lenkki typisty erittäin lyhyeksi. Kitkat olis pitäny mutta uusi lumi pelijään alla oli niille liikaa, ISP:t olis menny läpi ja nastat pitäneet.

PS. mhelanderi voisi pikkuhiljaa opetella sen multiquoten käytön.

Aina oppii näköjään uutta. Eli raksii tuonmultiquote:n ja sitten mitä ? On näköjään jotakin jääny huomaamatta tästä foorumi platformista...

Ai nythän mä hokasin miten se toimii, kiitos elasto. Helpottaa kovasti vaikka olenkin tottunu markup:a kirjoitteleen ihan työnkin puolesta.

mhelander
04.04.2013, 10.02
Kyllä mä meinaan aina jalkautuessa vetää lipat mutta ei noilla WXC300 kovin helposti ..

Tuo Ixon IQ, Sanyo Eneloop AA-akuilla riittää jopa kylmässä täydellä teholla valoa 4+ tuntia, ja sitten kun energia hupenee menee "puolivaloille" joilla selviää kotio kauempaakin vaikka menisi tuntikausia.

Itse tarvin täyden tehon kevleillä ajaessani tai märällä maantiellä. Auringon painuessa mailleen tai noustessa riittää puoliteho muille näkemään minut kun itse en tarvi lisävaloa.

Niin (ja samalla multi-quote testi)... vedin eilen kahdet lipat ja ketuttaa kun ihan lenkkiä varten heivasin rallirane-kiekkosetin tilalle kitkagumestetun. Lupaavalta vaikutti mutta heti lähdöstä selvisi ettei IQ:ssa ollu akuissa puhtia jäljellä täydelle teholle.

Siitä homma lähti vetämään viistoon äkkiä, ekasta alikulusta selvisin ok, sitä seuraavasta suorasta mutta itä-länsi suuntaisella kevlillä johon aurinko paistaa vetäsin ekat pannut. Viisto täysin sulamisvesistä sileä peilijää ja uutta lunta oli satanu. Ei vaan tajunnu ja nähny kunnolla mitä siinä on.

Oma vika, auringon laskiessa kun tarvii sen täyden valotehon... ja jalan ei meinannu pysyä pystyssä sitten millään mutta matka jatkuu.

Kutakuinkin kohtuudella pääsin jokusen kilsan päähän ja yleensä erittäin vaikean kevli-sillan yli kohtuudella. Mutta sitten seuraavassa alamäessä oli taas sulamisvesistä peilijää ja sohjoon ajettuja uria, tuoreella lumella. Sievästi yritin ajaa mutta takapyörä haukkasi tuollaseen uraan ja vippas nojakin niin äkkiä linkkuun että putosin pyrstölle ja jo valmiiksi damagea ottanut kyynärpää edellä.

Taas ketutti ankarasti sekä huono näkyvyys (=valoteho) että tuli lähdettyä liian myöhään kun ennen auringon laskua ei lunta satanut. Olis saanu suurimman osan lenkistä ajettua ennen lumisadetta...

Ihan tulee 90-luvun työmatkapyöräilyt mieleen. Ne ajat milloin ei enää Tri-TT fillarilla ja venäläisillä tuubi-slikseillä pärjänny vaan piti hommata maasturi ja nokian nastarenkaat.

Kun oliski eilen ajo ollu työmatkaa, aamulla kun oli -12 ja kutakuinkin pitävä keli, ja töiden jälkeen plussan puolella eli pääosin asfaltilla ja loput sohjolla mihin aurinko paistaa.

marmar
04.04.2013, 11.13
Niin (ja samalla multi-quote testi)... vedin eilen kahdet lipat ja ketuttaa kun ihan lenkkiä varten heivasin rallirane-kiekkosetin tilalle kitkagumestetun. Lupaavalta vaikutti mutta heti lähdöstä selvisi ettei IQ:ssa ollu akuissa puhtia jäljellä täydelle teholle.

Tuo on sitä tietoista riskinottoa, kun ajelee ilman nastoja.

Tosin tuli mullakin noilla vähänastaisilla eilen jalkakosketus. Lähti risteyksessä pyörä reippaaseen sivuluisuun märältä näyttäneessä paikassa, jossa kuitenkin veden alla oli sohjoa ja jäätä. Muutamaa tuntia ennen sama paikka oli täysin sula. Nastojen raapiminen rauhoitti luistoa niin pajon, että tilanteen hallintaan saamiseksi riitti sekunnin jalkakosketus. Olis tuo luisto ehkä oiennut ilman jalkakosketustakin, mutta ei halua ottaa riskejä. Ilman nastoja olisin ollut 100% varmasti nurin ja olisin kyljellään liukunut jäältä asfaltin pintaan jäätyneeseen tappajasepliin. Tpahtuma toi jälleen kerran vahvistusta sille, että päätös pitää nastat alla riittävän pitkään oli oikea. Tais (taas) säästyä noiden halpojen W106 nastojen hinta kertalaakista vaatekuluissa muista vaurioista puhumattakaan. Mutta kukin tyylillään.

TetedeCourse
05.04.2013, 11.03
The guys at Rideable (https://www.facebook.com/rideable.org.au?group_id=0) turned data from Sydney commuters into a cool visualisation - check out the video on their Youtube page:

http://youtu.be/hFkQx4f1ZJM (http://youtu.be/hFkQx4f1ZJM)

Wacky
05.04.2013, 11.27
The guys at Rideable (https://www.facebook.com/rideable.org.au?group_id=0) turned data from Sydney commuters into a cool visualisation
Olisko kellään kiinnostusta toteuttaa samankaltainen Helsingissä? Antais varmasti mielenkiintoista tietoa suosituista reiteistä ja käyttäjä määristä.

proileri
05.04.2013, 11.31
Joo siis autonvalon tehoisilla valoilla suhaileminen kelvillä on ihan reidestä. Sen tietää viimeistään silloin, kun joku tulee sellaisella vastaan, ei näe yhtään mitään. Ja ihan turhaa, mulle ainakin riittää kelvillä vallitseva valo + muille kulkijoille näkymiseen pikku ledituikku.

Kyllä niitä äkäisiäkin valoja voi käyttää, kunhan suuntaa vaan vyötärön korkeudelle ja tarvittaessa laittaa vaikka pienen lipan ettei porota vastaantulijan naamalle. Seinää vasten ku osoittaa ni heleppo katsoa valokuvio ja säätää. Nyt tietenkin vesi-jääkelillä hieman voi heijastus tiestäkin häiritä, jos kovin tehokas valo on.

Joku kyseli että millä valolla jo näkee jotain, ni itseasiassa nyt o ilmaantunu halpavaloihinkin suht viksuja valoja. Sellaiset missä on 1 kpl teholedejä ovat yllättävän hyviä jopa 15-20e hintaluokassa.

mhelander
05.04.2013, 12.07
Kyllä niitä äkäisiäkin valoja voi käyttää, kunhan suuntaa vaan vyötärön korkeudelle ja tarvittaessa laittaa vaikka pienen lipan ettei porota vastaantulijan naamalle. Seinää vasten ku osoittaa ni heleppo katsoa valokuvio ja säätää. Nyt tietenkin vesi-jääkelillä hieman voi heijastus tiestäkin häiritä, jos kovin tehokas valo on.

Joku kyseli että millä valolla jo näkee jotain, ni itseasiassa nyt o ilmaantunu halpavaloihinkin suht viksuja valoja. Sellaiset missä on 1 kpl teholedejä ovat yllättävän hyviä jopa 15-20e hintaluokassa.

Juu. Tuota suuntausta mun tapauksessa on nimen omaan sen levittävän linssin käyttö sekä valon suuntaaminen sen verran lähelle eteen että valolla todellakin näkee eteensä.

Tuo hankkimani lamppu makso jotain 30 egee. On mielestäni erittäin asiallinen hinta kun sillä saa lampun josta ei teho lopu kesken edes märässä metsässä pilkkopimeässä. IQ makso melkein satasen aikanaan ja uudemmat mallit jo yli tai moninkertaisesti tuon.

Suurin osa halpavaloista on kuitenkin sellaisenaan spotteja; mallia taskulamppu tai otsavalo. Oikeasti tieliikennekäyttöön tarkoitettuja tehokkaita valoja on sitten reippaasti vähemmän tyrkyllä. Ja hinnat on sitten ihan eri luokkaa.

Jos tuntee piston sydämmessään käyttämästään valosta, niin uutta hankkiessa kun katsoo että on saksassa hyväksytty tieliikennekäyttöön niin sen enemmän oikeaa valoa ei olekaan.

Kun tulis markkinoille aasiasta asiallisella heijastimella varustettuja, tai sellaisia joissa on lähi- ja kaukovalo sekä mieluusti kaukosäädin vaihtoa varten niin avot.

Virpi
05.04.2013, 13.57
Aamulla kun lähdin töihin oli -9 pakkasastetta. Nyt iltapäivällä on reilusti lämmön puolella. Onneksi tuli otettua kevyempää vaatetta iltapäiväksi mukaan. Muuten iskisi ahdistus hiki päässä polkiessa :cool:

ArtoR
09.04.2013, 08.51
Täytyy myöntää, että työmatkapyöräily otti minulla vähän takapakkia tämän alkuviikon olojen vuoksi. Mutta jos nyt alkaisi aamuisin taas olemaan pakkasta vähemmän kuin 10 astetta, niin sitten taas pyörän selkään.

Eepu
09.04.2013, 16.23
Pitkiin aikoihin ensimäinen talvi bussikyydillä alkaa kohta olla takana. Lääkärin määräyksestä piti lopettaa talvipyöräily. Ensiviikolla päättyy kortin latinki ja sitten hypätää lonkkavolvon kyytiin, kaipa se lämpeneekin sen verran siihen mennessä. Nastat saa rapista edessä niin pitkään kun on lunta.

arctic biker
09.04.2013, 21.06
Täällä on alkanut muitakin pyöräilijöitä näkemään. Tommosena välikirihommana suhtaudun ja onneksi on sen verta mutkaisia teitä että äkkiä pääsee näkymättömiin ja voi vauhdin normaalitasolle tipauttaa ettei käy liikaa kunnon päälle...

Snigge
09.04.2013, 21.43
Tuntuu kuin olisi vaihtanut kokonaan toiseen työpaikkaan kun työmatka piteni viikonloppuna 1,5 kilometristä 17 kilometriin suuntaansa. Sopivasti tulee lenkkiä kun polkaisee mäkisessä maastossa pyörällä mennen tullen.

H32i
10.04.2013, 15.17
Niksi vaatteiden kuivaamiseen

Mulla on työpaikalla vaatekaappi pukuhuoneessa jossa on heikohko ilmanvaihto. Hikiset vaatteet pysyivät kaapissa märkinä koko työpäivän ajan. Ko kaapissa on kyllä pieniä aukkoja, mutta ei ilmastointiin liitettyä -poistoa.
Kerran Clas Ohlsonin katalogia selaillessani sain kokeilemisen arvoiselta tuntuvan idean kaapin ilmanvaihdon parantamiseksi.
http://www.clasohlson.com/fi/USB-tuuletin/Pr384029000 ja http://www.clasohlson.com/fi/Pr384518000/Pr384518000 . Kotona oli valmiiksi kaksi settiä (4+4 kpl) ladattavia AA/LR6- akkuja sekä laturi. Laitoin tuulettimen kaapin pohjalle suunnattuna ~45° yläviistoon. Em akuissa (>2500 mAh) riittää virtaa kuivattamaan työpäivän aikana täyden talvipyöräilyvaatekerran.

JK71
11.04.2013, 09.42
Niksi vaatteiden kuivaamiseen

Mulla on työpaikalla vaatekaappi pukuhuoneessa jossa on heikohko ilmanvaihto. Hikiset vaatteet pysyivät kaapissa märkinä koko työpäivän ajan. Ko kaapissa on kyllä pieniä aukkoja, mutta ei ilmastointiin liitettyä -poistoa.

Mulla saattaa tulla uudessa duunissa vähän saman tapainen tilanne ja tuli mieleen auttaisiko kosteudenpoistaja:
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/605313/0

Vielä on ollut sen verran kuivaa että hiet on kuivuneet, mutta pitää katsoa kuivuuko sateessa kastuneet vaatteet ja mahdollisesti sitten koittaa tehdä asialle jotain.

a-o
11.04.2013, 10.18
Minulla on toiminut seuraava menetelmä työmatkapyöräilyssä (10km suuntaansa ympärivuotisesti):

1) Riittävän vähän vaatetta päälle, aluksi on kylmä, mutta loppumatka on sopivan lämmin. Kengät, sukat ja hanskat on tärkeitä.
2) Ajelee riittävän rauhallisella PK-vaudilla. Hikilenkit sitten erikseen tai kotimatkalla.
3) Kalsaripaidan voi tarvittaessa ripustaa kaapin / naulakon päälle kuivumaan työpäivän ajaksi.

Kane
11.04.2013, 13.09
Aloitin tiistain 9.4. työmatkapyöräilyn. Edellisen kerran tuli ajettua maaliskuun alussa ja kaiken kaikkiaankin talvella vain noin 10 kertaa töihin ja takaisin. Huomaa heti että meno on melko takkuista vaikka kunto onkin, kiitos hiidon, hyvä: jalat eivät ole tottuneet polkemiseen, kun taas yläkroppa saa suhteellisesti vähemmän treeniä pelkässä pyöräilyssä.

spetke75
11.04.2013, 13.27
Aloitin tiistain 9.4. työmatkapyöräilyn. Edellisen kerran tuli ajettua maaliskuun alussa ja kaiken kaikkiaankin talvella vain noin 10 kertaa töihin ja takaisin. Huomaa heti että meno on melko takkuista vaikka kunto onkin, kiitos hiidon, hyvä: jalat eivät ole tottuneet polkemiseen, kun taas yläkroppa saa suhteellisesti vähemmän treeniä pelkässä pyöräilyssä.

Koko talven tullut ajettua myös työmatkaa (n. 6km suuntaansa) paukkupakkasilta aina näille loskalällikeleille. Ei taida olla kuin pari sairauslomapäivää, kun on jäänyt ajamatta. Tähän päälle vielä kahdesta kolmeen treenilenkkiä per viikko.

Tuntuu meno kevyeltä nyt, kun on nastat vaihdettu kesänakkeihin ja vaatekerroksen voinut vähentää alta pois. Eiköhän noi aamupakkasetkin tuosta kohta jää pois, niin kohta voi vetästä spandeksit jalkaan.

Se jokakeväinen hauskuus tässä on, että kaikki innokkaat kuntoilijat&työmatkapyöräilijat ovat taas aktivoituneet fillareidensa kanssa ja siinä huumassa unohtuvat liikennesäännöt ym. Pyörää tulee vasenta ja oikeata laitaa molempiin suuntiin. Keskellä tietä mennään eikä muutenkaan juuri sivuille vilkuilla. Eiköhän ne "innokkaimmat" taas kuukauden perästä heitä pyöränsä varastoon ja ala kulkemaan jalan tms. :)

rengassalama
11.04.2013, 13.31
itellä kans 6km suuntaansa työmatkat jatkuvasti ja melkoisen aktiivinen lenkkeily päälle. kun keskittyy lenkkeihin niin helposti unohtaa tuon "extra" pyöräilyn mitä kuitenkin tulee viikossa kohtalaisen paljon. talvella se on ollut välillä jopa raskasta kun tiet on ollut auraamatta.

Kane
11.04.2013, 13.42
Noiden liikennesääntöjen merkitystä ei sovi unohtaa. Turvallinen ja huomaavainen ajotyyli on tärkeä muistaa, niin työmatkapyöräilyssä kuin vaikkapa yhteislenkeillä.

Eepu
17.04.2013, 12.40
Työmatka pyöräilykausi pärähti käyntiin tänään, lisäksi ensimmäisellä reissulla sivupisteen piipahdus + 4 kilsaa suuntaansa, päämatka 6 km per suunta. Ainoa miinus oli vesisade ja harjaamaton hiekka maaseudun kevytväylällä. Tosin baanan reunalla vielä runsaat penkat ja aamujen varalle hiekka jätetty jos aamuhalla purasee valumavedet jäähän. Edessäkin on vielä nastis, se varmaan joutaa rekille viikonlopun jälkeen. Vanhan äijän vaivat eivät enää kestä pakkasta, nyt on olo kun karjalla laitumella kun saa lasketella ilman aikatauluja (bussit).

duris
17.04.2013, 13.19
Ympärivuoden mennyt duuniin ~5km suunta, nyt piteni matka 12,5km/suunta uuden duunipaikan myötä. Viikon jaksoi mennä julkisilla ja sitten oli pakko jatkaa työmatkapyöräilyä. Ei ole yhtään mun juttu nuo julkiset, vielä kun fillarilla pääsee puolessa siitä ajasta mitä julkisilla menisi. Ihan mukavat 500km/kuukaudessa kertyy nyt pelkistä työmatkoista.

Tuoppi
17.04.2013, 14.33
Vanhan äijän vaivat eivät enää kestä pakkasta...
Sama täällä, mutta raja on jossain siinä - 10 C paikkeilla. Olen yrittänyt kokovuotista pyöräilyä pitää yllä, matkaa tulee n. 20 km suuntaansa. Nyt huomaa kevään tulleen kun kelvit ja kelit paranee ja pääsee töihin alle tunnin. Bussilla menisi enemmän aikaa ja on sitten huomattavasti kalliimpaa (4,10 + 2,50 € suunta - en ole seutulipusta kuullutkaan...) vaikka laskisi pyörien kulutusosat ja kuskin asusteet sekä kasvaneen energiakulutuksen.

twentyniner
17.04.2013, 14.44
Enään kaksi työvuoroa 10km edes takaisin, sitten pääsen taas oikeasti työmatkapyöräilemään 80km edes takaisin. Tätä on odotettu ja nyt se mahdollistui määräämättömäksi ajaksi :)

Töitä ei kuitenkaan ole kuin kaksi vuoro viikossa, matka olisi kieltämättä liian pitkä joka päiväiseksi. Työmaalla kaikki mukavuudet mitä vain voi kuvitella, ainoastaan kylpytynnyri puuttuu :) aamusta töihin, ehkä pientä palauttelua soutaen, juoksumatolla, sitten suihku ja sauna. Aamupala, kamojen ja tarvittaessa fillarin huuhtelu. Sitten töitä seuraavaan aamuun ja sopivasti palauduttua kiva ajaa pienen lenkin kautta kotiin viettämään vapaita.

ArtoR
19.04.2013, 08.56
Toivottavasti ei tänään päivän aikana tuulen suunta vaihdu. Taisi olla aamulla ajoittain lähes 10 m/s vastatuuli Tuusulanväylän varrella etelään päin ajellessa.

Sirkkusofia
19.04.2013, 09.04
Toivottavasti kääntyy ja pääsee myötäseen kotiinkin! Tänään tuntui kuin olisi ollut siivet - näin lujaa en olekaan vähään aikaan päästellyt :)

samooja
19.04.2013, 09.09
Ei ole omaa työhuonetta, ei edes pistettä. Mutta privasuihku, jota käyttää 3 janppaa meistä, joista yksinään ei sitä käytä. Pukuhuonekkin on mallia priva. Hemmetti. Mä menen huomenna Hyrrällä töihin. Tänään en.

spetke75
19.04.2013, 11.00
Toivottavasti ei tänään päivän aikana tuulen suunta vaihdu. Taisi olla aamulla ajoittain lähes 10 m/s vastatuuli Tuusulanväylän varrella etelään päin ajellessa.

Jyväskylässä tuuli myös kovaa ja heitti vettä niskaan aamulla töihin pyöräillessä. Sinänsä sade ei ollut kovaa, mutta tuuli teki siitä veemäisen kastelevaa.. :mad: Pyörän kuraantuminen on näillä keleillä kyllä infernaalista. Ei jaksais joka matkan jälkeen pestä pyörää, joten teen vain ns. pikasiistinnän (vettä saavilla kriittisiin paikkoihin, kuivaus/putsaus, öljyäminen tarpeen mukaan..). Viikonloppuna pitäs taas kelien parantua. :)

FoMoCo
19.04.2013, 13.05
Kesä on tullut kun aamulla sade piiskaa kasvoja töihin pyöräillessä.
Pyörä on ihan kaamean näköinen ku sillä on poljettu koko talvi ilman mitään pesuja. Nyt sen vasta kunnolla huomaa kun aurinko rupeaa paistamaan (ja viereen laittaa kiiltävän uuden maasturin seisomaan....)

pöökke
19.04.2013, 22.59
Omakin työmatkatykki on aika harmaan kurakerroksen kuorruttama, mutta on aika katu-uskottavan näköinen. Aamusta oli tymäkkä vastatuuli ja kyllä se jakso kismittää koko matkan vaikka koko ajan takaraivossa soi että paluumatkalla tämä on sitten kaikki plussaa ja niinhän se sitten olikin. Yhtä pyöräilyn ilosanomaa.

obeesi
29.04.2013, 18.18
Mukava aloitus työmatkailuun, kun tuuli edestä ja sivuilta, mutta ei takaa...

aaltju
01.05.2013, 11.00
Mukava aloitus työmatkailuun, kun tuuli edestä ja sivuilta, mutta ei takaa...

Normaali tilanne siis... ja aina sama tilanne molempiin suuntiin polkiessa.

Ainakin täällä Tampereen alueella aamulla puhaltaa föhn-tuuli Näsijärveltä Pyynikin yli Pyhäjärvelle ja illalla taas pasaati puhaltaa vastakkaiseen suuntaan. Ainoa kohta missä meikäläinen normipäivänä menee suorassa sivutuulessa on Pyynikin harjun ylitys joka on taas nousun vuoksi kohta, jossa on muutenkin vaarana että kieli jää ketjujen väliin.