PDA

Näytä tavallinen näkymä : Specialized Enduro ja Stumpjumper FSR käyttäjäkokemuksia kaivataan

Sivut : [1] 2

Kakkula
09.08.2012, 17.33
Olen kahlannut kymmeniä tunteja eri foorumeita, mutta en ole mielestäni pystynyt muodostamaan kuvaa siitä kumpi pyörä sopisi minulle paremmi, joten kaipaisin asiallisia kommentteja kyseisten pyörien omistajilta.

Entinen pyöräni Cannondale Scalpel varastettiin, joten nyt pitäisi hommata tilalle uusi pyörä. Tähän asti ajo on ollut pelkästään erilaisia metsäpolkuja ja metsäteitä, johtuen pyörästä. Mieli on tehnyt heti ensimmäisten lenkkien jälkeen järeämpää pyörää, joten viimeistään nyt on oiva aika hankkia sellainen.

Budjetti pyörii 4000€ kieppeillä. Kuski on n. 90kg ja 185 cm pitkä, L runko on sopiva.

Valinta pitäisi tehdä Specialized Enduro:n ja Stumpjumper FSR:n välillä. Eri versioita tuntuu olevan vähintään riittävästi.

Endurosta olen suunnitellut Expert Evo mallia, jota on kehuttu ympäri maailmaa. http://www.specialized.com/us/en/bikes/mountain/enduro/enduroexpertevo
Stumpjumper FSR:stä budejttiin näyttäisi mahtuvan: Comp, Comp Evo, Comp Carbon ja Elite http://www.specialized.com/fi/en/bikes/mountain/stumpjumperfsr

Pakkaa sekoittaa lisäksi muutto Tampereelle, minulla ei ole mitään hajua Tampereen maastopyöräreiteistä ja niiden vaativuudesta. Täällä Lappeenrannassa pärjäisi vallan hyvin tuolla 140mm joustollakin.
XC maastoa ainaki löytyy koko suomesta, joten sitä on Tampereellakin. Kiinnostaisi myös lähteä ensikesänä kokeilemaan noita Suomen Endurokisoja ja satunnaisesti kokeilemassa mäkien laskua.

Itseä kiinnostaa eniten se, että millainen tuo Enduro on oikeasti perus maastolenkillä, todennäköisesti raskas poljettava. Stumpjuper pieksää Enduron varmasti perus maastolenkeillä, mutta entä jos pyörällä haluaa pitää välillä hauskaa ja käydä laskemassa mäkiä tai ottaa satunnaisesti osaa Endurokisoihin.

Mitä mieltä olette kumpi pyörä Enduro vai Stumpjumper FSR?

AK-87
09.08.2012, 17.48
Enduro, jos meinaat enskaa ajaa ja laskea mäkeä.

Jukhaha
09.08.2012, 18.13
Diih, kaksi erilaista fillariahan noi on. Endurossa loivemmat kulmat, enemmän joustoa jne. Speksien perusteella väittäisin, että Enduro on kaikenkaikkiaan monipuolisempi laitos.

drop
09.08.2012, 18.26
Enduron mä noista vaihtoehdoista ottaisin, tosin odottaisin että löytäisin semmoisen tarjouksesta, kun niitä kuitenkin myydään puoleen hintaan joka talvi.

Tosiasiassa en kuitenkaan varmaan Spessuun päätyisi kun yrityksen moraali on niin kyseenalainen, ja tuotteissakin yritetään parhaan mukaan viilata asiakkaita linssiin. Hyviä pyöriä kuitenkin tekevät.

mehukatti
09.08.2012, 19.10
Spessulta tulee uus sukupolvi Enduro-mallistosta kaudelle 2013. Kuukauden-parin päästä saa varmaan kaupoista. Polkemistehokkuutta on parannettu, mukana tulee hiukan kevyempi Fox 34, jne. Minusta se kuulostaisi eniten siltä, mitä haetaan. Tosin aloitusviestissä on vähän hauskasti listattu kolmen eri "järeysasteen" pyörät, eli Stumpjumper FSR, Enduro ja Enduro Evo. Soveltuvuus polkemis/alamäkikäyttöön on ehkä SJ:llä 75/25, Endurolla 50/50 ja Enduro Evolla 25/75. Mutta jos oon ymmärtäny oikein, niin Tampereella ainakin Kanuunoiden lenkit on enempi mara/xc-henkisiä ja sellasissa järeämmillä pyörillä voi äkkii tulla äitiä ikävä.

Kakkula
09.08.2012, 19.26
Tuolla tarjousten odottamisella ei ole väliä, sillä vakuutusyhtiö maksaa pyörän. Haluaisin käyttää nyt tuon ainutkertaisen edun mahdollisimman hyvin ja se taas ohjaa mahdollisimman monipuolisen pyörän suuntaan.

Tuo Enduro on varmasti monipuolisempi kaikin puolin ja siinä mielessä järkevämpi vaihtoehto noista. Minkälainen tuo nyt sitten on polkea, aina ei voi mennä vaan alamäkeen, välillä pitää kiivetä takas sinne mäen päällekkin. Tuo minun käyttö painottuu varmaanki enemmän erilaisille poluille kuin alamäkiajoon. Jos poluilla polkeminen on taas täyttä tuskaa tuolla Endurolla niin vaakakuppi kääntyy puolestaan Stumpjumpperiin. Harmi kun en pääse koeajamaan pyöriä...

Mitä drop tarkoitat yrityksen kyseenalaisella moraalilla? Henkilökohtaisesti minulla ei ole kokemusta Specializedin pyöristä, kaveripiirissä noita on ja niiden kanssa ei ole ollut mitään ongelmia.

Verska-Vesa
09.08.2012, 19.27
Minä jättäisin Enduro Evon ja perus-Stumpjumperin pois vaihtoehdoista ja keskittyisin valitsemaan Stumpjumper Evon ja perus-Enduron väliltä, ne tuntuisi molemmat olevan tehty poljettavaksi ja hauskanpitoon.

Tampereella ei mitään isoja mäkiä ole, polkuja löytyy kaikenlaisia hiekkaharjusta kunnon kivikko-juurakkoon. Kanuunalenkeille ei välttämättä kannata osallistua jos tekee mieli ajaa hauskat paikat kovaa ja tylsät paikat hiljaa.

Kakkula
09.08.2012, 19.37
Enduron Evo oli poissuljettu jo alusta lähtien. Expert Evo on käsittääkseni aivan eri laite kuin Evo. Mitä mallia tarkoitatte perus Endurolla sillä Spessun sivut tuntee vain mallit Evo, Comp, Expert Evo, Expert Carbon ja S-works carbon http://www.specialized.com/fi/en/bikes/mountain/enduro

Pyörä tulee olemaan mallia 2013 sillä vanhat on jo (onneksi) loppu euroopasta.

AK-87
09.08.2012, 19.41
V-V:llä hyvää pointtia, Stumppi Evolla voi kyllä ajaa hissienskaakin.

AK-87
09.08.2012, 19.44
ELI: Perus-Enduroita ovat muut kuin Evo-mallit. Sama pätee Stumpjumpereissa. Jos sulla on pätäkkää S-Worksiin, niin laitappa sellainen :)

Kakkula
09.08.2012, 20.54
Eli jotta pysytään budjetissa niin valinta pitäisi tehdä Enduro Comp:in ja Stumpjumper FSR Evo:n väliltä.

xc-pyöräilijä
09.08.2012, 21.09
Itselläni on tuo halpamallienduro ja stumppi löytyy myös. Enduro on järeämpi, huomaa selkeästi. Se tykkää enemmän nopeasta alamäki kaahailusta, eli hidas tasasella ajelu on vähän tahmeaa. Stumpy on kevyempi ( keula, rungon rakenne, ei ohjuria, kapeampi tanko) siis muutenkin kuin painoltaan. Tänä kesänä ekaa kertaa enska kisoissa ja endurolla ajelin. Stumpylla en olisi edes uskaltanut lähteä. Stupjumper evo voi olla hyvä valinta yleismaastoajeluun ja kevyeen enskaan, mutta kovaan ryskäämiseen järeämpää. Valitse oman ajo-tyylin perusteella.

drop
09.08.2012, 22.12
Tuolla tarjousten odottamisella ei ole väliä, sillä vakuutusyhtiö maksaa pyörän. Haluaisin käyttää nyt tuon ainutkertaisen edun mahdollisimman hyvin ja se taas ohjaa mahdollisimman monipuolisen pyörän suuntaan.

Ainakin silloin kun minä sain vakuutusyhtiöltä korvauksia sain valita otanko rahana vai pyörän. Tietysti jos parin tonnin säästö ei ole tärkeätä niin ei siinä mitään, mutta kyllä mua harmittais jos ostaisin perus enduron ja prin lenkin jälkeen huomaisin että samaan hintaan saakin nyt hiilikuituisen s-works mallin.

Tuo Enduro on varmasti monipuolisempi kaikin puolin ja siinä mielessä järkevämpi vaihtoehto noista. Minkälainen tuo nyt sitten on polkea, aina ei voi mennä vaan alamäkeen, välillä pitää kiivetä takas sinne mäen päällekkin. Tuo minun käyttö painottuu varmaanki enemmän erilaisille poluille kuin alamäkiajoon. Jos poluilla polkeminen on taas täyttä tuskaa tuolla Endurolla niin vaakakuppi kääntyy puolestaan Stumpjumpperiin. Harmi kun en pääse koeajamaan pyöriä...

tolla budjetilla kannattais kyllä harkita matkaa jälleenmyyjälle koeajoon, tätä nykyä spessu taitaa tuossa suhteessa (koeajomahdollisuus) olla paras merkki?

Mitä drop tarkoitat yrityksen kyseenalaisella moraalilla? Henkilökohtaisesti minulla ei ole kokemusta Specializedin pyöristä, kaveripiirissä noita on ja niiden kanssa ei ole ollut mitään ongelmia.

En mäkään ole erityisistä ongelmista kuullut, pyörät ovat kai varsin laadukkaita. Mulla on vaan periaatteellinen ongelma yrityksiä kohtaan jotka väärinkäyttävät oikeusjärjestelmää ajaen pienet kilpailijat konkurssiin (joka yhdysvalloissa onnistuu, ja mitä spessu on tehnyt).

Lisäksi kun mainostavat vaikka uuden mallin XT kampiaan "custom for specialized" kun kyseessä on vuosia sitten myynnistä poistunut edellisen sukupolven malli anodisoituna eri väriseksi niin ilmassa on aika vahva kusetuksen usva. Muutenkin jotakuinkin kaikki osat ovat heille customoitu, ja tulee olo että se tarkoittaa yleensä juurikin kalliimpien osien halventamista (kuitenkin säilyttäen se hyvä nimi). Eipä nyt muissakaan tehdaspyörissä yleensä (saksalaisia lukuunottamatta) kovin hyviä osia ole, asiaa ei vain piilotella noin kyseenalaisin menetelmin.

Mä varmaan olen liiankin periaatteellinen...

Kakkula
09.08.2012, 23.46
Ainakin silloin kun minä sain vakuutusyhtiöltä korvauksia sain valita otanko rahana vai pyörän. Tietysti jos parin tonnin säästö ei ole tärkeätä niin ei siinä mitään, mutta kyllä mua harmittais jos ostaisin perus enduron ja prin lenkin jälkeen huomaisin että samaan hintaan saakin nyt hiilikuituisen s-works mallin.

Niin saan valita minäkin. Keskustelin tästä hankintafirman kanssa ja minulle on huomattavasti parempi vaihtoehto ottaa uusi pyörä heidän kauttaan. Epäilen vahvasti, että eivät ala odottelemaan, että milloin 2013 vuoden mallit tulevat alehinnoin myyntiin, vaan hankkivat haluamani pyörän heti kun sellaisia saavat. Jos otan korvauksen rahana niin en saa edes tuota halvinta enduroa.

Itsekkin haluaisin koeajaa molemmat pyörät, mutta niitä ei tunnu pahemmin olevan liikkeissä. Pitää laittaa xc-pyöräilijälle viestiä josko hänen pyörien koeajo onnistuisi kun näkyy profiilin mukaan asuvan suht lähellä.

drop
10.08.2012, 00.16
Joo, uusien mallien alennusmyyntejä saat odottaa.

Fillarisuositukset osiosta löytyy koeajoketju jossa voi myös löytyä / kysyä.

SuperD
10.08.2012, 00.49
Enduroa kovasti tunnutaan suosivan eikä suotta. Eihän se missään nimessä huono peli ole, mutta jos ainoaksi fillariksi meinaat niin kannattaa tarkkaan puntaroida omia tarpeita vs. pyörän ominaisuuksia ja tietty yrittää koeajaa molempia vaihtoehtoja.

Itse olin samanmoisessa valintatilanteessa 1.5 vuotta sitten. Arvoin alu Enduro Expertin ja carboniitti SJ FSR:nä välillä. Päädyin lopulta Enduroon, lopullisena perusteena tuo klassinen: "Mutku mä haluun". Olen käynyt ulkoiluttamassa pyörää pariin otteeseen Espanjassa ja yhden päivän varovaista hissi DH:ta paikallisessa laskettelukeskuksessa --> näihin kohteisiin Enduro on loistava peli! Muu ajo pääasiallisesti polkua, kivikkoa, juurakkoa ja niitä liian lyhyitä alamäkiä. Kävin myös Tahkolla ajamassa puolikkaan matkaa 120km:n reitistä. Siinä Taivaan Portaita pyörää kantaessa tuli mieleen että onkohan tämä 14.5 kilon fillari nyt ihan oikeassa käytössä. Jos tänään pitäisi valita noiden kahden pyörän väliltä niin melkein SJ:n päätyisin. Miksi? Keveys, polkemistehokkuus (brain, tosin Evossa ei taida brainia olla) ja mäennousukyky on näkökulmia jotka äkkiä nousevat mieleen miksi vähemmän voisi olla enemmän. Uskoisin että SJ:llä pärjää myös alamäkeen ajettaessa. Lyhyesti: En ostaisi Enduroa ainoaksi pyöräksi jos haluaa myös pidempiä lenkkejä ajella 'helpossa' maastossa.

Aika vähän lopulta tulikin tarvittua sitä 160 millia joustoa, mutta en kyllä pyörästä meinaa luopua. Nyt työn alla pyöräperheen lisäys isopyöräisen, vähemmän joustavan pelin muodossa. Suosittelen tutustumaan (http://29erbike.net/why-choose-a-29er-bike.php) :)

Kakkula
10.08.2012, 10.07
Takaraivossa vähän kummittelee juurikin tuo että onko 160 mm omaan käyttöön jo vähän liikaa. Käyttö kuitenkin painottuu varmasti pääasiassa poluille, juurakkoihin ja kivikkoihin. Toisaalta jos käy kokeilemassa noita endurokisoja ja lajiin hurahtaa niin voi alkaa harmittaa jälkeenpäin jos päätyy Stumpjumperiin. Kunpa olisi varaa osta kaksi pyörää.

Odotellaan vastausta josko noita pääsisi koeajamaan, selventäisi tuntemuksia kummasti.

AK-87
10.08.2012, 10.22
Stuju Evolla pystyy aivan hyvin ajamaan hissienskaa, kuten jo sanoin aiemminkin. Top-10 kuski olisi aivan varmasti tuollakin fillarilla Suomessa top-10 kuski, ei jää fillarista kiinni. Ei-Evo versiot Stujusta on turhan hätäisellä geometrialla enskaa ajatellen.

xc-pyöräilijä
10.08.2012, 10.40
2013 enduro comp
http://i1160.photobucket.com/albums/q485/enduromies1-2/enduro_2013-7.jpg
http://i1160.photobucket.com/albums/q485/enduromies1-2/enduro_2013-10.jpg
http://i1160.photobucket.com/albums/q485/enduromies1-2/enduro_2013-11.jpg

Ja 2013 sj fsr comp evo
http://i1160.photobucket.com/albums/q485/enduromies1-2/2013-Specialized-Stumpjumper-EVO-Alloy-26-actual-weight-600x429.jpg

Näitä katsomalla ehdottaisin sj evoa. Vähän kevyempi kuin enduro mutta riittävä tarpeisiisi. Tuo evo on varmaan parempi paketti laadullisestikkin.

xc-pyöräilijä
10.08.2012, 10.59
Tässä vielä leikittelyä sj evolla

http://m.vitalmtb.com/videos/features/Shredding-the-2013-Specialized-Stumpjumper-FSR-Expert-Carbon-EVO-26-and-29,14327/sspomer,2

Kakkula
10.08.2012, 12.43
Tää homma meinaa ruveta lähtemään lapasesta, nyt tarjottiin Pivot Mach 5.7:ää ja Firebird:iä. Molemmat mahtus budjettiin ja sais specsattua haluamakseen. Nopeasti foorumeita selattua Firebird vaikuttas aika houkuttelevalta. Oiskos tästä kellä kokemuksia?

AK-87
10.08.2012, 13.01
En nyt noista hinnoista ihan takuuseen mene, mutta onko tosiaan Firebirdit ja Mach 5.7:t samoissa hinnoissa Enduro Compin ja SJ FRS Evon kanssa? Pivoteista on käsittääkseni nyhdetty suht kovia hintoja.

Ja asiaakin oli: Firebird on susta houkutteleva, mutta Enduro Comp on liian järeä? Nyt ei oikein logiikka aukea mulle. Lähinnä nyt tuo 5.7 ja SJ Evo on lähellä toisiaan...

Kakkula
10.08.2012, 13.08
Hetki sitten käymäni puhelinkeskustelun perusteella molemmat mahtuisivat budjettiin. Tulisi pyörähuolto.com kautta. Tuovat käsittääkseni maahan pelkkää runkoa ja kasaavat tarpeiden mukaisen pyörän.

AK-87
10.08.2012, 13.12
Ei kait siinä sitten. Kyllä mä suosittaisin Pivoteista sitten tuota Mach 5.7 sun tarpeisiin speksien puolesta.

Kakkula
10.08.2012, 13.28
Ton Firebirdin polkemis ja kiipeemis ominaisuuksiahan on kehuttu maasta taivaaseen, ja niin kehu pyörähuollon myyjäkin. 170 mm joustoo on kuitenki jo varmaan liikaa minun käyttötarpeeseen. Pitäs päästä kokeilemaan ero Mach:in ja Firebirdin välillä, mut ei kehtais ajaa Helsinkiin vaan kokeilee pyörää...

AK-87
10.08.2012, 13.36
Että oikein myyjäkin kehui?? :D Ei Endurossakaan poljettavuus ole mitenkään ratkaisevan huono. Samaa FSR-linkkua se on kuin Stumpissakin...

mehukatti
10.08.2012, 13.50
Pivotin DW-Link tarjoaa luonnostaan hyvän platformin polkemiseen, kun taas Spessun FSR:ssä platformi pitää kliksauttaa päälle takaiskarin pro pedal -vivusta. Jos FSR:ssä on takaiskari auki (eli pro pedal pois päältä), niin kyllähän perä aika aktiivinen on ja siten syö polkemistehoa. Mun mielestä Suomen maastoissa, joissa pienet ylämäet ja alamäet vuorottelee, niin ei oikein jaksa kokoajan räplätä tota vipua. Ite pidin Spessun kanssa pro pedalin aina pois päältä.

Heikki K
10.08.2012, 13.56
Kyllähän tuo DW-Linkin polkemistehokkuuden huomaa ihan perstuntumalla, ja paljon on Tulilintuja perusteknisessä ylös-alas-jumpassa kalustona kansalla.

brilleaux
10.08.2012, 14.06
Kyllähän tuo DW-Linkin polkemistehokkuuden huomaa ihan perstuntumalla, ja paljon on Tulilintuja perusteknisessä ylös-alas-jumpassa kalustona kansalla.
Itsellä vaihtui juuri Spessu(vanhempi tosin, FSR-linkulla kuitenkin), DW-linkilliseen pyörään. Kyllä on eroa polkemistehokkuudessa. :D
Erittäin toimiva ratkaisu, kaikinpuolin. IMHO.

drop
10.08.2012, 14.13
Samaa voin sanoa itse kun vaihtu Chumba XCL (spessulta lisenssoitu jousitus kai) VPP2 pyörään, on jälkimmäinen tehokkaampi polkea.

Se onko 170mm takana liikaa on hyvin yksilöllistä, mulla on vielä enemmän ja nautin kyllä ajamisesta ylös tai alas. En kuitenkaan kilpaile, eikä vauhti mäissä ole erityisen kova. Yhdellä mökillä on kuitenkin semmoinen järvi jota ollaan yli 10v kierretty erinäisillä maastopyörillä (ihan roudan syömää hiekkatietä). Tällä Uzzilla onnistuin ensimmäistä kertaa alittamaan tunnin ajan vaikka aikaisemmin olen ajanut sitä kaikella vanhoista täysjäykistä maastopyöristä Klein Attitudeen tai XC ja trail täysjoustoilla... Mutta jos ajaa pitkiä lenkkejä, ja mukana on nopeita kuskeja niin toki kevyemmällä pyörällä on helpompaa pysyä vauhdissa mukana. Epäilisin kuitenkin, että kun yllä sanottiin Enduroa paljon tahmeammaksi ajettavaksi kuin Stumpjumpperia ei alla ollut samat renkaat?

zeizei
10.08.2012, 14.19
Tampesterissakin järjestyy Firebirdin (M) koeajom jos täällä jo pyörit. Laita privaa jos kiinnostaa. Itse kyllä valitsisin ilman muuta Pivottien väliltä spessujen sijaan. Tuohon hintaan saat tosiaan kumman vaan Pivotinkin ja koeajon jälkeen ei tartte edes enää miettiä sitä spessua ;) Eli käy koittamassa, kun muiden suositukset on kuitenkin aina makuasioita.

Ite ajelen tulilinnulla pääasiassa enskaa ja sen suuntaista harjoittelua, mutta kyllä sillä mukavasti jaksaa 4-5h yhteislenkinkin ajaa. Tosin jos vain yksi maastopyörä pitäisi valita niin ottaisin varmaan 5.7:n ja siihen 160mm keula. Sillä menisi aika kivasti enskat ja yhteislenkitkin. Tosin saa tuosta Firebirdistäkin rakenneltua kohtuukevyen ja lenkkipainotteisein sopivalla setupilla. Eikä kannata suoraan tuijottaa/pelätä sitä joustomatkaa. Linkuston toteutus vaikuttaa paljon ennemmän siihen millainen se on oikeasti polkea kuin joustomatka.

Edit: Kyllä sinne Helsinkiinkin kannattaa vaivautua koeajolle, kun Pivotilla järjestyy ihan oikea koeajo maastopyörälle ominaisessa maastossa. Pääset polulle vertaamaan kumpi sopii paremmin käteen eikä tartte tyytyä vain parkkipaikkapompotteluun.

AK-87
10.08.2012, 14.26
Paljonko tuollainen Firebird painaa?

zeizei
10.08.2012, 14.41
Eipä ole tullut punnittua, kun ei henkilövaakaa kummempaa kotoa löydy. Varmaan aika keskikastiin menee painon puolesta luokassaan. Voidaan punnita Alhovuoressa jos löytyy vaaka ;)

brilleaux
10.08.2012, 14.52
Jos pyörän paino ratkaisee, ei unohdeta Ibistä ;) Sori, pakko hehkuttaa :P

AK-87
10.08.2012, 14.58
Heheh, joo, pidetään punnitukset pelipaikalla :D Saako lisäpainosta aikahyvitystä? Tai rumasta naamasta? :) Ibis on mauton. :P

brilleaux
10.08.2012, 15.03
Heheh, joo, pidetään punnitukset pelipaikalla :D Saako lisäpainosta aikahyvitystä? Tai rumasta naamasta? :) Ibis on mauton. :P
:D Makunsa kullakin. Ja sitäpaitsi en mä nää pyörääni kun ajan! :P

xc-pyöräilijä
10.08.2012, 15.04
Ei ollu ei, mutta enduro syö muutenkin polkemista enemmän kuin stumpy. Stumpylla jaksaa ajaa samaa vauhtia jonkun verran pidempään. Ja epäilen että johtuisi muustakin kuin renkaista.

syklopaatti
10.08.2012, 16.23
Mulla on tommonen expert evo ja minusta aivan loistava laite.
Tuolla menee peruslenkit helposti ja hauskasti. Enduroo käynyt ajamassa ja suomen DH-pätkätkään ei oo liikaa tuolle pyörälle.

Pyörässä ihastuin juuri polkemistehokkuuteen normaalilenkeillä. Siis tuollahan on pirun hauskaa ajaa ihan normi kivikkojuurakko rytyytystä.

Oli mulla myös spessun stumpjumpper tuon pyörän kanssa samaan aikaan ,mut möin pois kun huomasin ,et aina nappasin evon mukaan oli lenkki mikä hyvänsä.
Tuo piru itseasiassa kiipee paremmin teknistä jyrkkää kun stumpjumpper.

Toinen loistojuttu tuossa pyörässa on jousitus. Vaikka tuossa on kierrejouset molemmissa päissä niin paino on pystytty pitämään kohtuullisena.
Mulla ainakin toi kierrejousitus oli semmonen ahaa elämys. Ilmajousta ei minun pyörään enää tule.:cool:

Minulle joka tykkää kisata hissienskaa ,ajaa normilenkkiä sekä käydä välillä vähän ajamassa deehoota tuo on aika täydellinen paketti.
Hyvin on pyörä kestänyt kovaakin ryskämistä.

Titaanijousella saa vielä vähän painoa pois ja jousitusta entistäkin paremmaks. Vahvasti suosittelen ketjun aloittajalle. Veikkaan ,ettet tule pettymään.
Ihmeelinen pyörä kertakaikkiaan.

EDIT:Mulla on L-koon pyörä ja painoo samanverran kun sulla ja jousten jäykkyys just passeli eli ei tarvii niitä alkaa vaihtamaan.

Tiiseri....;)

Kakkula
11.08.2012, 12.17
Mitä enemmän selaa foorumeita sitä vaikeemmaks tää valinta tuntuu menevän, vaikka pitäs olla toisinpäin. :)
Tällähetkellä oon kallistumassa Pivottien suuntaan, mutta on pakko ruveta järjestelemään koeajoja, että saa jotain omakohtaista kokemustakin noista. Hyviä pyöriähän nuo kaikki varmasti on.

Laittakaahan noita painoja tänne, jos punnitsette.

zeizei: Voisin tulla kokeilemaan pyörää, kun on käyntiä Tampereen suunnalla. Menee varmaan loppukuuhun, laitan yv:tä.

ilkkaluukkonen
11.08.2012, 12.43
Koeajoja vaan, ostat pyörän jolla on hauska ajaa :>

Mielestäni yksi pointti, jota keskivertoa isompana kuskina kannattaa myös ajatella on pyörän järeys. Useimmiten sen joustomatkan kasvun mukana tulee myös runkoon jäykkyyttä ja lujuutta. Jos aiot ajella enemmänkin mäkiä alas vauhtihakuisesti, niin kannattaa tosiaan harkita sitä hieman järeämpää pyörää. Se vie hieman fiilistä pois kun runko vääntyilee sivuttaissuunnassa reilusti. Ja tietysti vielä enemmän vie fiilistä se, että runko hajoaa ja odottelet takuusta uutta. En ole Stumpjumpperia tai 5.7:aa ajanut, joten en niiden jäykkyyttä voi kun arvailla.

Tampereella voi ajella lenkkejä kyllä monenlaisilla pyörillä, mutta kuten zeizei sanoi, niin 5.7 saattaa olla se monipuolisin täällä ihan polkukäytössä. Itse en ole enää raskaammalla pyörällä niin innoissani pitkistä ja helpoista polkuisista lenkeistä, vaan mielin ihan xc-pyörää tuollaiseen käyttöön.

Shamus
14.08.2012, 13.49
Itse ajanut Endurolla , Stumpyllä ja nyt alla Stumpy Expert Evo. Ajelu normaalia "vauhdikasta" polkuajelua, ei painotu alamäkeen.
Itse jättäisin Enduron pois laskuista ja miettisin Stumpjumppereiden välillä. Tietty jos painotus on enskassa, niin silloin Enduro puolustaa paikkaansa.

Evosta ei mitään huonoa sanottavaa.
Itsellä L-kokoinen ja paino vaihtelee 11kg molemmin puolin.

Fin-76
14.08.2012, 15.50
Tamperelaisena polkijana voin todeta 2012 mallisen alumiinisen SJ Compin (joustot siis 140/140) olevan tänne ehkä jopa hieman liioiteltu laite. Tampereen poluilla pärjäisi vähemmälläkin joustolla, mutta mukavuun ennenkaikkea, kun mulla ei ole sen kisatouhu niin mielessä.

Omassa pelissä on hissitolppa (Command post, tingattu kauppaan) sekä ihan orkkis "ohjuri" (2X10 voimansiirto). Pyöräreissuista mainittakoon mtbSeikkailu 2012, jossa Stumppi oli aivan oiva peli. Tampereelta sit löytyy Spessua myyvä liike, R-Tech Suspension, josta apuja ja osia löytyy kiitettävästi ja on myös Foxin virallinen huoltopaja. Ja että miksi valitsin SJ:n "hinnat alkaen-mallin"? no siksi, että siinä oli mun ajoon sopivat kulmat ja speksasin joustoille maksimit 140/140. SJ Evo ja kaikissa muissa SJ 2012 malleissa on 150/150 joustot, jotka mun makuun on polkukaahailuun liikaa, mutta Enska-käytössä/yleispyöränä varmaan hyvä kompromissi. Enduron edellisellä sukupolvella oon pari lenkkiä ajanut ja tuo uusimman sukupolven stumppi tuntuin aikalailla samanlaiselta ajettavalta.

Pyörää valitessani Santa Cruzin Blur LT2 oli yhtenä vaihtoehtona, mutta sen ajaminen tuntui jotenkin tehottomalta ja tahmealta. VPP perä kuulemma on pirun tarkka säädöistä ja vaikka maahantuoja sen itse minulle säätikin, meni paineet vissiin pieleen. Edellinen fillari mulla oli Cube AMS 125, joten nopeasta fillarista löytyy mun tausta ja siihen genreen Cruzi ei vaan sopinut...

Niin ja Kakkula, tervetuloa Tampereelle, "Maailman parhaille maastopyöräpoluille" (J. Vastaranta)

Mr Hyde
14.08.2012, 18.04
SJ Evo ja kaikissa muissa SJ 2012 malleissa on 150/150 joustot, jotka mun makuun on polkukaahailuun liikaa,

Ei kyllä pidä paikkaansa. Vain Evo-malleissa on 150 mm joustoa. Muissa malleissa 140 mm. (Kakskutosissa siis, kaksyseissä 130/130)

Fin-76
15.08.2012, 10.59
Ei kyllä pidä paikkaansa. Vain Evo-malleissa on 150 mm joustoa. Muissa malleissa 140 mm. (Kakskutosissa siis, kaksyseissä 130/130)
Mjoo...unohdin tyystin nuo 29" :-/

Juskola
15.08.2012, 22.17
Mjoo...unohdin tyystin nuo 29" :-/

Niitä ei kyllä kannata unohtaa. Itse ostin keväällä Spessun 29 Epicin, ja olen ollut siihen mahdottoman tyytyväinen, poislukien halkaisemani hiilarivanne. Pitäisi muistaa, että Epic on XC- eikä enduropyörä. 26:sta ei ole ikävä.

Kakkula
16.08.2012, 11.49
Tää projekti on ollu nyt hautumassa työ ja muutto kiireiden takia.

XC -pyörät voidaan jättää tämän keskustelun ulkopuolelle, nyt hankittava pyörä ei tule olemaan sellainen.

Asiaa hauduteltuani, valinta tulee varmaan tapahtumaan Stumpjumperin eri versioiden ja Mach 5.7 välillä. Pivottia sais lähiaikoina ja Spessua vasta parin kuukauden päästä. Toisaalta en kiireiltäni kyllä nyt mettäänkään oikeen ehi, joten toimitusajalla ei ole niin suurta merkitystä. En oo vielä päässy kokeilemaan mitään noista pyöristä.

juho511
16.08.2012, 16.34
Asiaa hauduteltuani, valinta tulee varmaan tapahtumaan Stumpjumperin eri versioiden ja Mach 5.7 välillä. Pivottia sais lähiaikoina ja Spessua vasta parin kuukauden päästä. Toisaalta en kiireiltäni kyllä nyt mettäänkään oikeen ehi, joten toimitusajalla ei ole niin suurta merkitystä. En oo vielä päässy kokeilemaan mitään noista pyöristä.

Jos Pivotti mahtuu budjettiin niin en kahta kertaa miettisi. Stumpjumpperia on tullut kokeiltua (eri (vuosi)malleja)) ja nyt tallista löytyy sekä Enduro että Mach 5.7. Enduro on tosin jäänyt aika vähälle käytölle...

syklopaatti
17.08.2012, 15.43
Aloitusviestisssä puhutaan mäen laskusta (parkki,DH radat) mitä se nyt tarkoittaakaan ,mut mach5.7 on kyllä aika köykänen siihen puuhaan. Niinkuin on SJ:kin
pivoteista Firebird mieluummin. Taitaa nyky hissienskaankin olla juuri alarajoilla tuon 5.7:kan jousto.

Onko ketjun aloittajan mieli muutuunut ajotyyliä ajatellen vai.?
Kyl mää sanosin ,et vähintään 160mm perään. Firebird ,enduro ,alpine.....

Verska-Vesa
17.08.2012, 17.09
Taitaa nyky hissienskaankin olla juuri alarajoilla tuon 5.7:kan jousto.

Njaa, viime kisa voitettiin juuri tuollaisella.

syklopaatti
18.08.2012, 13.55
No niinpä tietenkin. Just my luck.:o:p
Mut eikös suuntaus hissienskassakin oo järeempään suuntaan? Ja se mäenlasku ois varmaan hauskempaa firebirdillä tai enduro evolla.

Yks DH:ta pidempään harrastanut kaveri kokeili pari laskua enduro evolla ja sanoi ,et ihan kun ois mini dh-pyörällä ajanut.

Pemker
20.08.2012, 11.52
Kun en viitsi uutta threadiä avata sotken tätä soppaa lisäkyssärillä... Olen siirtymässä peruspolkujen polkemistesta ja renkaat maassa ajamisesta hieman ilmavampaan hauskanpitoon metsiköissä. 120 mm joustolla 26" renkailla uskallan jo ajella pikkudroppeja ja pudotuksia. Kun taidot kehittyvät voisi kaluston pienenpieni järeyttäminen olla paikallaan.

Olen kahden pyörän välissä: Stumpjumper fsr comp 29" ja saman mallin EVO -versio.

Kokeilin molempia Linnanmäen kallioilla, mutta kovin suurta eroa en huomannnut. Olivat vielä säädetty neuvolapainoiselle kuskille. Oma elopainoni on 94 kg + ajokamppeet. Haluan kuitenkin osallistua Tahkon kiertoon ja vastaaviin tapahtumiin sekä pidän lihasvoimalla kiipeämisestä ylöspäin yhtä paljon kuin alaspäin laskemisesta.

En tiedä noiden pyörien osista vielä tarpeeksi. Onkohan EVO jo osienkin puolesta paljon tukevampi meikäpojan painoiselle xl-keijukaiselle? Hintaero on vain muutama satanen. Eri osien lisäksi saa myös hissitolpan (tosin Spessun versio vanhassa pyörässäni kippaa satulan välillä väärään asentoon!)

Onko joku muu foorumilaisista testannut näitä malleja light-enduro-tyyppisessä ajossa. Itse en aio kilpailla, mutta aion kruisailla noita samoja kisapolkuja omaan tahtiini, kenties hieman hitaammin...

Hassu juttu, että verkossa paasataan EVOn "gravity" ominaisuuksista. Onko se oikeasti niiiiiin erilainen ajettava kuin perus Stumpy?

AK-87
20.08.2012, 12.01

Mutta aikalailla muut voitot onkin sitten keräilty Patriotilla tänä vuonna. Kai se on kiinni omista mieltymyksistä ja varmaan samat kuskit olis podiumilla melkein millä tahansa Inserallakin.

Patrik
20.08.2012, 17.44
Mut eikös suuntaus hissienskassakin oo järeempään suuntaan?
Henkilökohtainen mielipiteeni on että ei ole. Yksi enduron parhaista puolista on että kisan voi voittaa sillä kalustolla millä tulee normaalit lenkitkin ajettua, ja siihen tulisi pyrkiä jatkossakin. Pitkäjoustoisten pyörien poljettavuus on parantunut ja painot laskenut viime vuosien aikana roimasti, joten sitä myötä kisamaastotkin ovat menneet rajumpaan suuntaan, mutta mun mielestä tästä ei kannata enää radikaalisti rajummaksi enää laittaa. Tehdään mielummin radoista nopeempia.
Ja kuten AK toteaa, samat kaverit on kärjessä kalustosta riippumatta.

mehukatti
20.08.2012, 18.01
Hassu juttu, että verkossa paasataan EVOn "gravity" ominaisuuksista. Onko se oikeasti niiiiiin erilainen ajettava kuin perus Stumpy?

Ite oon ajellut 26" SJ FSR:llä ja 26" SJ FSR EVO:lla. Jos yhtään on kiinnostunut vauhdikkaammasta menosta, niin omasta mielestä EVO on paljon parempi. Loivemmat kulmat, pykälän enemmän joustoa, ohjuri ja hissitolppa on vaan muutama esimerkki niiden eroista (tosin tän vuotisia malleja en oo vertaillut). Poljettavuus oli EVO:ssa mielestäni ihan yhtä hyvä kuin normi-SJ:ssäkin.

Pemker
27.08.2012, 17.03
Ite oon ajellut 26" SJ FSR:llä ja 26" SJ FSR EVO:lla. Jos yhtään on kiinnostunut vauhdikkaammasta menosta, niin omasta mielestä EVO on paljon parempi. Loivemmat kulmat, pykälän enemmän joustoa, ohjuri ja hissitolppa on vaan muutama esimerkki niiden eroista (tosin tän vuotisia malleja en oo vertaillut). Poljettavuus oli EVO:ssa mielestäni ihan yhtä hyvä kuin normi-SJ:ssäkin.

Kiitos mehukatti. Olen tässä parin viime viikon aikana lukenut kaiken minkä googlaustaidolloillani olen aiheesta ja vähän sen vierestäkin löytänyt. Nuo sinun esiintuomasi EVOa puoltavat asiat painavat minunkin vaakakupissa mukavasti siihen suuntaan. Lisäksi vanteet ym ovat hitusen verran tukevammat. Niin, nyt olen itse siirtymässä 29" puolelle, mutta erot ovat kait suhteellisen samanlaiset isommilla renkailla.

samu88
04.09.2013, 11.20
Hieman vanhaa topikkia ylös, ja keulakysymys. Tuossa 2012 enduro-compissa on lyrikin keula, mutta mikähän malli mahtaa olla kyseessä, kun noitakin tuntuu olevan joka sormelle eri mallia?

mehukatti
04.09.2013, 11.26
Taitaa olla Lyrik R, eli OEM-halpismalli. Mutta siihen pystyy vaihtamaan RC2DH-vaimennuspatruunan, jos haluu parantaa toimintaa.

samu88
04.09.2013, 11.31
Hieman vanhaa topikkia ylös, ja keulakysymys. Tuossa 2012 enduro-compissa on lyrikin keula, mutta mikähän malli mahtaa olla kyseessä, kun noitakin tuntuu olevan joka sormelle eri mallia?

miku80
04.09.2013, 12.17
Lyrik R, Solo-Air, kertoo netti..

svheebo
05.06.2015, 23.00
Nostetaanpas tätäkin ketjua. Nyt on Fatboy telakalla ja sain lainaan stumpjumper fsr comp 2015:n. Muutama lenkki ajeltu ja mitä enemmän ajan sen paremmalta pyörä tuntuu. Käyttäytyy mielestäni todella johdonmukaisesti tilanteessa kuin tilanteeessa, mitään huonoa sanottavaa en ole keksinyt. Hyvää vuodatusta sitäkin enemmän. Näistä pyöristä ei paljoa kirjoitella, onko niin että aihetta kitinään ei ole, eli pyörä toimii kuin se kuuluisa junan vessaa? Vai onko aika vaan ajanut stumpin ohi ja muut pyörät ovat jollain lailla ylivoimaisesti parempia? Minulla ei ole aiemmin ollut ikänä alla täysjoustoa, eli vaikea vertailla. Stumpista nyt saan kuitenkin parhaan koeajon :)

jcool
06.06.2015, 09.01
Nostetaanpas tätäkin ketjua. Nyt on Fatboy telakalla ja sain lainaan stumpjumper fsr comp 2015:n. Muutama lenkki ajeltu ja mitä enemmän ajan sen paremmalta pyörä tuntuu. Käyttäytyy mielestäni todella johdonmukaisesti tilanteessa kuin tilanteeessa, mitään huonoa sanottavaa en ole keksinyt. Hyvää vuodatusta sitäkin enemmän. Näistä pyöristä ei paljoa kirjoitella, onko niin että aihetta kitinään ei ole, eli pyörä toimii kuin se kuuluisa junan vessaa? Vai onko aika vaan ajanut stumpin ohi ja muut pyörät ovat jollain lailla ylivoimaisesti parempia? Minulla ei ole aiemmin ollut ikänä alla täysjoustoa, eli vaikea vertailla. Stumpista nyt saan kuitenkin parhaan koeajon :)

Minulla on 2014 stumpy ja karvalakkimalli (COMP). Silloin (siis 2014 mallit) oli aika jo ajanut Stumpyn ohi, kun katsotaan osalistaa. Kaikki nettikaupat (mm. sakemannit) myivät spekseiltään parempia pyöriä. Ostin pyörän ja olen pikkuhiljaa päivitellyt osia. Suurin moka silloisessa Stumpyssä oli Formulan jarrut. 2015 malliin on onneksi pantu shimanoa :-) Stumpyssä ihastutti silloinen koeajo. Fiilis oli sama kuin olisi laittanut huippu kengat jalkaan. Trekki oli spessua ennen ja olinkin aika huuli pyörenä, kun pyörä tuntui ketterältä ja pieneltä 29'' rengastuksella. Trekki oli kuin olisi kuorma-autolla ajanut spessun jälkeen :-)

Nykyisellään oma pyörä on kyllä fantastinen. Ohessa päivitykset:
- 20mm raiseri tanko (9astetta taivutus) + lyhyt stemmi sekä kunnon kahvat!
- kunnon polkimet (shimanon kakspuoleiset lukolliset)
- huippu jarrut (XT+icetech levyt 180mm)
- super penkki (SQLab 611 active)

Lisäksi pakko kommentoida ajoa. Ajan kuin hullu eli surutta rymistelen joka paikassa. Monet kaverit kiroaa lenkillä oman pyörän rutinoita tai napseita. Stumpyssä ei yhtään mitään, vaikka runttaan surutta ja ilman sääliä. Yhden kerran käytin liikkeessä pinnoja kiristämässä, kun itse kiristelin ihan päin p****.

Kovasti olen enduroon jo kallellaan, mutta ainakin tämän kauden meen vielä Stumpyllä. Ainiin...osat vaihtuu aina uuteen pyörään. Kiva kun on löytynyt se itselle sopiva setti :-)

edit. pitänee ottaa pari kuvaa tän päivän lenkiltä...

Hazzu
06.06.2015, 10.50
Olen tässä pyöränvaihdon tiimoilta testaillu Enduro 29. Oma on Stumppy 29 Comp Evo joka on mahtava pyörä mutta pikkuisen jäykähkö jyrkissä käännöksissä ja joustomatkakin on tuntunut loppuvan vauhdin kasvaessa. Ihastuin kuitenkin Enduroon ja sellaiseen oma tulee vaihtumaan... sen verran stumpyä ketterämpi se on... alkuun tuntui jopa liian ketterältä. Kuitenkin, kaikkien koeajolenkkien jälkeen kun istuin takas oman rakkaan stumpyn satulaan, tuntui hyvältä... jos kaipailisin enemmän yleispyörään en vaihtaisi mihinkään. Pääsin myös kokeilemaan 2016 Fsr Expert 29 stumpyä pikkuisen ja hyvältä tuntui, lähes yhtä ketterä kuin Enduro mutta paljon kevyemmän tuntuinen ajaa kadulla... maastoonhan en päässyt kokeilemaan. Eli jos kaipaat hyvää yleipyörää en voi kuin suositella Stumppia. Osathan ei hintaluokassaan pärjää saksan pyörille muttei niistäkään ole pahaa sanottavaa, varsin toimivat valinnat. Ainoa mistä en ole pitänyt on formulan jarrut... mutta tykkääjiä niillekkin löytyy joten makuasia.

svheebo
07.06.2015, 11.35
Kyllähän tuo stumppi vaan tuntuu niin valmiiksi ajatellulta paketilta. Hinta on kyllä kova kun vertaa saksan pyöriin / osalistaan. Näkyy -16 mallissa häipyneen se ketjuohjuri tms eturattaan läheisyydestä. Hiton hienolta näyttää minusta, makuasia toki.

elasto
07.06.2015, 14.48

Mä ostin vuonna 2013 Stumpjumper FSR Comp EVO:n ja olin todella tyytyväinen sen 2 vuotta mitä pyörällä ajoin. Voin ehdottomasti suositella Stumppia. Uusissa 2016 malleissa ei enää tuota EVO-versiota ole mistään mallista, mutta ovat muuttaneet geometriaa EVO:n viitoittamaan suuntaan koko mallistossa. Samanlaista palikkaa ei tietenkään saa samaan rahaan verrattuna saksalaisiin postimyyntipyöriin, mutta kyllä itse ainakin pääsin ihan hyvin tuolla perusmallilla eteenpäin. Voisin ehdottomasti harkita tulevaisuudessakin jonkun Spessun ostamista (Camber, Stumpjumper FSR, Enduro), mutta nykyisen pyörän kohdalla piheys iski ja päädyin Canyoniin.

SammyB
07.06.2015, 21.08
Mulla on "29 Stump EVO 2014. Olen tosin laittanut siihen 150mm Piken, lyhyemmän stemmin, leveämmän tangon. Aivan loistava pyörä! Ajossa on historian aikana ollut monenmoista menopeliä, mutta vasta nyt on alla pyörä johon olen enemmän kuin tyytyväinen.
Ajan tuolla kaikki ajoni, retket, xc:t, enskat, dh:t. Kaikki taittuu reippaasti enemmän paremmin kuin keskinkertaisesti. Tein tosiaan tuossa taannoin sellaisen ratkaisun että vaihdoin lukuisan määrän pyöriä yhteen ainoaan, eli optimoin.

Jos jotain voi mussuttaa, niin se on tuo Spessun halu tehdä omia standardejaan. Meinaan siis iskarikiinnitystä ja esim. ohjainlaakerin mitoitusta. Turha haaveilla mistään angleseteistä. :)

Hazzu
08.06.2015, 14.38
Uusi stumppi ainakin paperilla taitaa olla hitusen huonompi ylämäissä kuin vanha lyhyemmän perän vuoksi mutta kiipeää se Enduro 29:kin ihan riittävän hyvin joten ei liene kynnyskysymys. Ainakin Spessulla ja Trekillä taitaa molemmilla olla noita omia juttuja kuten takajousituksen pituus ym. Jos kataloogissa lukee että Custom, tietää se hankaluuksia jos meinaat niitä osia vaihdella.

Samuli-1
08.06.2015, 20.11
Jostain arvosteluista luin, että perän joustokäyrää tai iskarin vaimennusta saatu uuteen Stumppiin viilattua niin, että nousuissa notkuis vähemmin ku vanha. Kokonaisuuksiahan toki nuo pyörät on, ettei pelkällä notkumisella tai cs:n pituudella voi viel paljoo sanoa.

Sent from my iPhone using Tapatalk

pturunen
08.06.2015, 20.22
Yleispyöränä Stumppi on hyvä ja valmiiksi mietitty kokonaisuus. Täältä löytyy EVO-malli, jossa loivemmalla etukulmalla saadaan selvä parannus alamäkeen. Stumpilla kiipeää tosi hyvin ja pyörä on riittävän ketterä polkukäyttöön. Enduron järeämpi jousitus antaa selvän etulyöntiaseman alamäkeen tultaessa ja lyhyemmän chainstayn ansiosta sillä on helpompi keulia. Molemmilla on imo omat käyttötarkoituksensa, jotka ovat osittain päällekkäisiä.

syklopaatti
08.06.2015, 20.29
Jos jotain voi mussuttaa, niin se on tuo Spessun halu tehdä omia standardejaan. Meinaan siis iskarikiinnitystä ja esim. ohjainlaakerin mitoitusta. Turha haaveilla mistään angleseteistä. :)Onko toptube jotain 150mm.? Siihen on paha mitään anglesettejä ostella.

pturunen
08.06.2015, 21.05
^ tuosta samaa mieltä. Muistuttaa monelta osin Applen ekosysteemiä. Spessu toisaalta sopii mulle, kun ei taidot riitä virittelyyn muutenkaan ;)

Hazzu
09.06.2015, 10.39
Jostain arvosteluista luin, että perän joustokäyrää tai iskarin vaimennusta saatu uuteen Stumppiin viilattua niin, että nousuissa notkuis vähemmin ku vanha. Kokonaisuuksiahan toki nuo pyörät on, ettei pelkällä notkumisella tai cs:n pituudella voi viel paljoo sanoa.

Todella hyvältä se uusi stumppi tuntui joka tapauksessa, mäkeä en päässyt kokeilemaan. Toisaalta, jos 6300€ maksava pyörä ei tunnu hyvältä niin sitten on jotain pahasti vialla. Comp stumppia ei oltu silloin vielä kasattu kun liikkeessä kävin joten se jäi kokeilematta.

Aasiasta kolomanteen... oletteko autosagilla saaneet itselle sopivat paineet? Itsellä tulee lisättyä sellaset 15 bar lisää paineita, sekä stumpyssä että endurossa.

JackOja
09.06.2015, 10.44
...Spessun halu tehdä omia standardejaan. ... ja esim. ohjainlaakerin mitoitusta....

Mitäs outoa siinä on?

Onko toptube jotain 150mm.? Siihen on paha mitään anglesettejä ostella.

L-koossa mulla toptube on 622mm. Aika pieneltä kuullostaa toi 150mm. Heatube on 125mm. Sitähän sä varmaan tarkoitit?

Aasiasta kolomanteen... oletteko autosagilla saaneet itselle sopivat paineet?

Joo ihan sopivan tuntuinen, ehkä hieman vähempikin riittäisi.

syklopaatti
09.06.2015, 10.48
L-koossa mulla toptube on 622mm. Aika pieneltä kuullostaa toi 150mm. Heatube on 125mm. Sitähän sä varmaan tarkoitit?

.Jep. Headtubea tosiaan tarkoitin. Mulla oli omassa enduro Evossa 150mm ja siihen ei mikään loivennusratkaisu
sopinut.

AK-87
09.06.2015, 11.42
Jep. Headtubea tosiaan tarkoitin. Mulla oli omassa enduro Evossa 150mm ja siihen ei mikään loivennusratkaisu
sopinut.

Works Componentsin anglesetit menee parhaimmillaan 150 millisiin putkiin, riippuen putken muista dimensioista.

syklopaatti
10.06.2015, 11.08
Works Componentsin anglesetit menee parhaimmillaan 150 millisiin putkiin, riippuen putken muista dimensioista.
Ok. Ne ovat kehittäneet tuotteitaan. Vuonna 2012 kun itse katselin niin ei ollut vaihtoehtoa 150 milliseen kartioputkeen.

SammyB
10.06.2015, 21.29
Ne muut dimensiot ei sit natsaakkaan.

pturunen
11.06.2015, 23.00
Päädyin itse vaihtamaan Stumpyn Enduroon pääsyynä lisääntynyt käsiteltävyys ja rymistelyominaisuudet. Aika näyttää miten poljintehokkuuden lasku vaikuttaa pidemmillä lenkeillä. Uusi Stumppi olisi ehkä ollut sateentekijä, mutta Endurolla mennään nyt.

miku80
11.06.2015, 23.14
Kyllä tuo 29 enska on ihan kelpo peli do-it-all pyöräksi.. Näppärä peli puunkierrossa, kiipee hyvin ja alamäkiin voi paiskoa miten lystää.. Ite en ole ainakaan muuhun vaihtamassa ihan hetkeen omaa enskaa..

Hazzu
12.06.2015, 10.45
Päädyin itse vaihtamaan Stumpyn Enduroon pääsyynä lisääntynyt käsiteltävyys ja rymistelyominaisuudet. Aika näyttää miten poljintehokkuuden lasku vaikuttaa pidemmillä lenkeillä. Uusi Stumppi olisi ehkä ollut sateentekijä, mutta Endurolla mennään nyt.

Itsellä sama: Stumppi EVO vaihtui Enduroon... kyllä sen eron polkemisessa huomaa vaikkei se iso ole. Kasvaapahan kunto. Rymistelyyn kaipasin vähän lisää pelivaraa kun vauhdit alkoi kasvamaan. Vaikkakin se on todistettu että stumppi riittää kevyesti vaikka ihan kilpaenduroon kun vaan osaa... vai onko se että kun vain uskaltaa? Kivoja ja helppoja pyöriä molemmat. Hmmm... paljastinko liikaa omista taidoista? ;)

pturunen
12.06.2015, 10.52
Mä voin ainakin myöstää suoraan, että Enduron virheenkorjausominaisuudet ovat poikaa ja tekevät kuskista "paremman" ajajan. Tuolla uskaltaa mennä sieltä, missä Stumpin kanssa loppui kantti. Kyse ei mielestäni ole pyörien keskenäisestä paremmuudesta vaan sopivuudesta kuljettajalle (taidot tai niidne puute, tottumus, ajotapa jne.). Pari tilannetta jo tullut vastaan, jossa 160 mm on pelastanut OTB:lta.

Hazzu
12.06.2015, 11.03
Kyllä mäkin kuvittelen että pari kertaa Enduro on mut pelastanut mutta vaikea verrata Stumppiin koska sen kanssa en niistä paikoista olisi vielä uskaltanut mennä... en kuitenkaan sekuntiakaan epäile etteikö silläkin niistä olisi vaikeuksitta mennyt. Tietty myös Revelationin vaihtuminen Pikeen vaikuttaa. Jokatapauksessa olen tyytyväinen vaihdokseen mikä lienee pääasia. Pikkasen on kuitenkin ikävä stumpin keveyttä.

stumpe
15.06.2015, 01.58
Onko aina ollut niin että spessun normi kuiturungot 9mm ja ääswörksit 11mm paksuja? :) eli ässät vähän painavempia, mutta jäykempiä?

miku80
15.06.2015, 08.54
Onko aina ollut niin että spessun normi kuiturungot 9mm ja ääswörksit 11mm paksuja? :) eli ässät vähän painavempia, mutta jäykempiä?

Juu ei, Fact 9m ja 11m ovat eri kuitua mikä tarkottaa käytännössä, että 9m kohdalla kun on se edukkaampi laatuinen on laminoitu enemmän kerroksia jotta on saavutettu sama jäykkyys mitä paremman laadun kanssa joka tarkoittaa myös sitä, että 9m rungossa on paksumpi seinämävahvuus ja tästä johtuen myös hieman enemmän painoa mitä 11m rungossa.

MPI
15.06.2015, 21.01
Mulla 29 Enduro Sworks, johon virittelin offpuslan yläpäähän. Testaukset jääneet hieman vähiin kun lasten harrastukset haittaa omaa harrastustoimintaa [emoji2] Himoskin jäi väliin, joten viritystä testaillaan jossain lähimäessä. Muuten Enska on mun mielestä oiva peli kaikenlaiseen veivaukseen.

svheebo
17.06.2015, 22.25
Ensi viikkoa odotellen, uusi stumpjumper comp 29 tulossa..

pturunen
18.06.2015, 00.26
Siis uusi 2016 -malli? Kerro ihmeessä kokemuksia tähän ketjuun. Itelle tuo oli toinen vaihtoehto 2015 Endurolle, johon päädyin parempien komponenttien takia.

Hazzu
18.06.2015, 12.04
Ensi viikkoa odotellen, uusi stumpjumper comp 29 tulossa..

Mielelläni itsekkin kuulen miltä tuntuu juurakoissa, kivillä ja kurveissa.

Hengari
19.06.2015, 00.30
Alla vuoden 2013 Stumpjumper FSR Comp 29 ja kuten monet jo kirjoitteli, alkanut hieman kiinnostamaan Enduroon (tai vastaavaan) vaihtaminen juuri käsiteltävyyden ja rymistelyn osalta. Meneehän se Stumppi nummipolulla, kivikossa ja juurakossa kuin juna, mutta kankea se hieman on ja tiukat alamäet jää ajamatta, kun perä vielä laahaa jäljessä. Vuoden 2016 Stumppiin on speksien mukaan asioita parannettu, kiinnostavaa nähdä miten Enduro vastaavasti kehittyy.

Tapiol65
20.06.2015, 22.18
Itselläni vuoden 2013 S-Works Stumppi 29er täydellä XTR- setillä ja BOR:n keveillä kiekoilla. Paikalliset polut lähes pelkästään kapeita ja mutkaisia kivikko- ja juurakkopätkiä ja ainakin omasta mielestäni pyörä aivan huippu käsiteltävä enkä ainakaan itse ole huomannut kankeutta ohjauksessakaan. Parin viikon päästä tulossa Canyonin Dude, joten kiva verrata kuinka samat pätkät sujuu läskillä ;-)

pturunen
20.06.2015, 22.30
^veikkaan kuidun keveyden tuovan oman mausteensa Tapsan Stumpin käsiteltävyyteen (tietty taidon lisäksi). Stumppi on hieno pyörä ja uskoisin uuden geon vielä parantavan vaikutelmaa.

svheebo
23.06.2015, 19.00
Noniin, kohta pääsee ekalle testilenkille. On ainakin jämäkän tuntuinen peli, lisäksi mielestäni hyvännäköinen.

http://images.tapatalk-cdn.com/15/06/23/fdb9d12d610f63be93ac76a344154fba.jpg

http://images.tapatalk-cdn.com/15/06/23/c7f011ef549c5fff4d1e586673ad51ee.jpg

http://images.tapatalk-cdn.com/15/06/23/d96076cb36ad09be77a5626f043a9b54.jpg

JackOja
23.06.2015, 20.10
On hieno! Harmi kun viime vuonna tuota väriä ei ollut valikoimassa.

pturunen
23.06.2015, 21.23
Raikkaan värinen menopeli. Command post IR:kö tuossa on?

svheebo
23.06.2015, 21.40
Jep, moinen on nyt vakiovarusteena. Command post IRcc näkyy lukevan tolpassa. Ensimmäinen lenkki heitetty, hyvin kiipeää ja jouhevasti etenee. Lopen vanhan ampumaradan mäet menivät helposti, ne ovat olleet sellainen ensimmäinen kiipeämiskoe. Tänään ei ehtinyt kunnon kivikko / juurakkomäkiin, niistä löytyy sitten minulle lopullinen tuomio vs Fatboy / 2015 Stumppi. Jarrut ovat aikas makiat, yhdellä sormella saa puristeltua lukkoon, silti todella tunnokkaat. Katsoo kunhan niihin tottuu onko himoa päivitellä paremmiksi. Toivottavasti tällä tulee huoletonta ajamista. Fatboykin toisaalta toimii nyt kuin junan vessa, siitä saa joku hyvän pelin. Se on nyt Sellon Pyörän vaihdokkina.

Antza44
23.06.2015, 22.57
^Eikös tuo ole jo 2016 malli:seko:

stumpe
23.06.2015, 23.10
Mitäs tuo kustansi, jos ei fatboyn vaihtohyvitystä oteta huomioon?

Antza44
23.06.2015, 23.13
Ameriikan listahinta näyttäs olevan 2700$.

miku80
23.06.2015, 23.18
Suositushinta 2999€

svheebo
23.06.2015, 23.20
^Eikös tuo ole jo 2016 malli:seko:

Juu onhan se, vaan minulla oli lainassa 2015 malli reilun viikon kun takakiekko oli laitossa. Siitä tää sitten lähti...

MichRich
24.06.2015, 16.20
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=16023&d=1435148078

Tänään haettu uusi hiilikuituinen lelu. Kokeilemaan ehdin vasta ensi viikolla, hieman modifioituna.

svheebo
24.06.2015, 16.43
Kuitupyörää itsekin mietin hetken, vaan lompsa oli eri mieltä :)

pturunen
24.06.2015, 17.35
Kertokaa kokemuksia myös tuosta runkolokerikosta käytönnössä.

miku80
24.06.2015, 20.07
Eipä ole kumpaankaa stumpyyn jätetty vaijereille yhtään tilaa kasauksen yhteydessä.. Kannattaa iskari tyhjänä painaa joustot pohjaan niin näkee minkä verran vaijerit ja jarruletku vaatii tilaa keskiön alla ettei hankaa..

svheebo
24.06.2015, 22.36
Ovatko stumpin vanteet mallia tubeless? Mukana tuli ainakin tubeless venttiilit?

pturunen
24.06.2015, 22.49
Tähän asti ovat olleet tubeless vanteet.

svheebo
24.06.2015, 23.19
No ei paha. Hyvä tietää, eipä tartte nyt sen takia kumeja alkaa irroittelemaan. Saa keskittyä olennaiseen.

miku80
25.06.2015, 00.01
Ovatko stumpin vanteet mallia tubeless?

Mikäli meinaat laittaa litkut sisään niin suosittelen korvaamaan sen alkuperäsen tubeless-vannenauhan vaikka stanin teipillä..

Hazzu
25.06.2015, 00.35
Mikäli meinaat laittaa litkut sisään niin suosittelen korvaamaan sen alkuperäsen tubeless-vannenauhan vaikka stanin teipillä..

Itsellä ei ole ollut ongelmia nykyisten tai edellisten Roval Traverse- vanteiden nauhojen kans. Hyvin ovat pitäneet ilmat ja nesteet. Eli sisuri pois ja litkut tilalle! Jos ei tiivisty niin ehkä sitten kandee kokeilla muita nauhoja. Stumpin orkkisrenkaat päästi yllättävän paljon ilmaa läpi et kannattaa olla kärsivällinen niitä litkuttaessa.

elasto
25.06.2015, 11.19
Ovatko stumpin vanteet mallia tubeless? Mukana tuli ainakin tubeless venttiilit?

No ei paha. Hyvä tietää, eipä tartte nyt sen takia kumeja alkaa irroittelemaan. Saa keskittyä olennaiseen.

Eivät ainakaan mulla olleet tubeless-vanteet. Tubeless ready kylläkin. Eli venttiilit tuli mukana ja vanteet oli valmiiksi teipatut. Sisurit siellä kuitenkin on sisällä kaupasta ulos tullessa.

svheebo
25.06.2015, 11.24
Juu näin se varmaan onkin, mutta eli noista saa tubeleksit vain litkuttamalla. Sisurit siellä nyt on.

JackOja
25.06.2015, 11.24
Sivumennen sanoen noi mun Stumpyn kiekot (Roval) ja kumit (Purgatory + Ground Control) oli helpoimmat litkutettavat ikinä.

elasto
25.06.2015, 11.33
Sivumennen sanoen noi mun Stumpyn kiekot (Roval) ja kumit (Purgatory + Ground Control) oli helpoimmat litkutettavat ikinä.

Sama homma Roval Traversen ja Purgatoryn + Butcherin kanssa.

svheebo
25.06.2015, 11.38
Siis pitänee kokeilla... Mitäs hyötyä tuosta litkutuksesta nyt sitten saa?

JackOja
25.06.2015, 11.45
... Mitäs hyötyä tuosta litkutuksesta nyt sitten saa?

Mulle tärkein: Kumit ei puhkeile.
Lisäksi: Lisää pitoa, rengas on "eläväisempi" kun voi pitää matalampia paineita eikä ole sisurin aiheuttamaa kitkaa. Rullaakin paremmin.
Varauksin myös kevennystä, ainakin mun tapauksessa kun oli painavat sisurit ja laitoin minimimäärän litkua.

SuunnattomiaTubelessVaikeuksia (tjsp)-topicissa moneen kertaan kerrattu. Myös tekniikat ja vaikeudet.

Hazzu
25.06.2015, 12.05
Eivät ainakaan mulla olleet tubeless-vanteet. Tubeless ready kylläkin. Eli venttiilit tuli mukana ja vanteet oli valmiiksi teipatut. Sisurit siellä kuitenkin on sisällä kaupasta ulos tullessa.

Aikaisemmin ainakin normi Stumpissa oli Roval Control - vanteet ja niissä ei muistaakseni ollu 2bliss nauhat. Roval Traverseissa on tullu litkun pitävät nauhat tubeless-venttiileineen. Ymmärrykseni mukaan se mene niin että jos nauhassa on merkintä 2bliss, pitäis sen olla valmis litkutettavaksi.

SammyB
25.06.2015, 13.39
Itsellä ei ole ollut ongelmia nykyisten tai edellisten Roval Traverse- vanteiden nauhojen kans. Hyvin ovat pitäneet ilmat ja nesteet. Eli sisuri pois ja litkut tilalle!

Samat tunnelmat.

elasto
28.06.2015, 20.38
Aikaisemmin ainakin normi Stumpissa oli Roval Control - vanteet ja niissä ei muistaakseni ollu 2bliss nauhat. Roval Traverseissa on tullu litkun pitävät nauhat tubeless-venttiileineen. Ymmärrykseni mukaan se mene niin että jos nauhassa on merkintä 2bliss, pitäis sen olla valmis litkutettavaksi.

En nyt yhtään tiedä puhutaanko edes samasta asiasta, mutta siis mulla oli Rovalin Traverset ja ne oli juurikin noin varusteltu kuten selitit. Eli teipattu ilmatiiviillä vanneteipillä ja mukana tuli tubeless-venttiilit. Tämä tarkoittaa siis "tubeless ready". Oikea tubeless-vanne, josta svheebo puhui on sellainen jossa ei ole nippeleiden reikiä vanteen sisäpuolella ollenkaan. Eli ne eivät tarvitse mitään teippiä, pelkästään venttiilit.

svheebo
28.06.2015, 21.30
Tahko tahkottu läpi stumpilla, pyörä pelasi umpimudassakin moitteetta. Takahaarukasta irtosi jarruletkun pidike, kiinnikeruuvi oli lähtenyt omille teilleen. Kannattaneekohan kaikki vastaavat ruuvit laittaa kiinni lukitteen kera? Hieman ihmetetytti kun alkoi räpätys että wtf? Samanlainen ääni kuin silloin kun Fatboyssa riukesi ensimmäisen kerran vapaaratas... Onneksi ei tällä kertaa. Etujousituksesta kysymys, päteekö näiden uusien keulojen kanssa edelleen mitä joskus opin, sagi pitää olla luokkaa 20-25% ? Hivenen kovahkolta tuntui nyt ajossa pikku nypytyksessä, isommissa toimi jouheasti. Sagi nyt jäi vain 10% luokkaan.

Edit: Näkyy jo himpan kuluttaneen takahaarukkaa tuo jarruletku. Tarvinee aloittaa teippailu.

http://images.tapatalk-cdn.com/15/06/28/24d7174910dbe4b4e7c190aeaa5a5f39.jpg

pturunen
29.06.2015, 09.10
^ ihmettelen, ettei tuolle ongelmalle ole tehty mitään patenttiratkaisua valmistajan taholta jo ajat sitten. Onhan ketjunpuolellakin valmiiksi asennettuna suojamuovi. Tuo hidas sahaus on itse asiassa tehokkaampi rungontuhooja kuin ketjusta koituvat iskut. Kyseessä on kuitenkin lähes aina esiintyvä ilmiö.

Hazzu
29.06.2015, 09.24
En nyt yhtään tiedä puhutaanko edes samasta asiasta.Oikea tubeless-vanne, josta svheebo puhui on sellainen jossa ei ole nippeleiden reikiä vanteen sisäpuolella ollenkaan. Eli ne eivät tarvitse mitään teippiä, pelkästään venttiilit.

Juueisitten. Eihän ne sellasia ole.

Hazzu
29.06.2015, 09.30
Sagi nyt jäi vain 10% luokkaan.

Edit: Näkyy jo himpan kuluttaneen takahaarukkaa tuo jarruletku. Tarvinee aloittaa teippailu.

Itsella oli Stumpyssa sagi aika pian 15-20% luokkaa. Autosag jätti liian vähän ilmaa mun makuun.

Isot pojat sanoi ettei tuo jarruletkun kiinike tule kestämään ja tökkäsivät nippusiteen käteen. On tosiaan jännä juttu että Spessu tuollaista edelleen käyttää.

svheebo
29.06.2015, 09.49
Miten olet laittanut letkun nippusiteellä kiinni? Olisiko kuvaa? Ilmeisesti pitää jättää kuitenkin nippuside löysälle? Luulisi että hinkkaa siihen haarukkaan nippusidevirityksellä enemmän. Kiinnikeruuveja onneksi löytyy paikalliselta konepajalta, tänään hakemaan ja uudestaan lenkittään pyörää.

Hazzu
29.06.2015, 10.32
Vetäsin nippusiteen siitä putken ympäri sen verran tiukalle ettei pääse liikkumaan. On siinä alla myös teippi.

SammyB
29.06.2015, 12.33
Autosag jätti liian vähän ilmaa mun makuun.

Minun myös. Ostin omaan Stumppiin DebonAirin ja sinne sisälle muutamat rinkulat. Sagi about 30% = mukava ajaa ja homma toimii.

svheebo
29.06.2015, 12.45
Takajousituksesta ei ole minulla valttamista, keula tuntuu pintakovalta. Tarvii koettaa vähemmillä ilmoilla. Tokihan sen saa shimmitettyä uusiksi vaikkapa huollon yhteydessä.

Hazzu
29.06.2015, 12.51
Minun myös. Ostin omaan Stumppiin DebonAirin ja sinne sisälle muutamat rinkulat. Sagi about 30% = mukava ajaa ja homma toimii.

Itse vaihdoin kans Monarchin Enduroon ja sagi on parin ekan lenkin jälkeen säädetty about samaan kuin sulla. Hyvältä tuntuu.

miku80
29.06.2015, 20.27

Eikö tuossa ollut vakiona lisäkannu täynnä kumilenkkejä? Omassa plus-mallissa oli vielä isommankin kannun sisällä kuristus..

SammyB
29.06.2015, 21.59
Eikö tuossa ollut vakiona lisäkannu täynnä kumilenkkejä? Omassa plus-mallissa oli vielä isommankin kannun sisällä kuristus..
Kyllä minun saamani iskari oli ihan typösen tyhjä, siis niiden punaisten rinkuloiden osalta.

Hazzu
29.06.2015, 22.44
Kyllä minun saamani iskari oli ihan typösen tyhjä, siis niiden punaisten rinkuloiden osalta.

Veikee juttu... mulla oli täynnä kumilenkkejä. Viisi muistaakseni otin pois heti alkuun. Onkos se sun myös Monarch Plus RC3?

SammyB
30.06.2015, 09.20
Veikee juttu... mulla oli täynnä kumilenkkejä. Viisi muistaakseni otin pois heti alkuun. Onkos se sun myös Monarch Plus RC3?

Kyllä, juuri tuo samainen kapistus. Bikecomponentsista tuli.

MichRich
30.06.2015, 21.55
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=16054&d=1435686459

Vähän parempi kuva uudesta pyörästä. Vaihtoon meni vaihteisto, stonga ja tupit. Myös sisurit sai kyytiä. Vajaa 13,5kg. Huomenna koeajolle.

Hazzu
30.06.2015, 23.25
Vähän parempi kuva uudesta pyörästä. Vaihtoon meni vaihteisto, stonga ja tupit. Myös sisurit sai kyytiä. Vajaa 13,5kg. Huomenna koeajolle.

Huomenna siis jossain päin Espoota nähdään hymyilevä tyyppi valkoisella pyörällä.

svheebo
01.07.2015, 18.17
Amuliiniversio M-koko eggbeater 3:lla painoi useamman kokeilun tuloksena henkilövaa'an mukaan 13,9kg. Vakiokunto, sisureineen.

MichRich
02.07.2015, 11.30
Huomenna siis jossain päin Espoota nähdään hymyilevä tyyppi valkoisella pyörällä.

Oikeassa olit :) Yhtä hymyä koko lenkin.

Ihme laite. Kuskilta loppui kyky ennen pyörää. Tuntuu kuin voisi ajaa päin lähes kaikkea mikä eteen tulee (polulla). Erittäin leveiden vanteiden ja spessun renkaiden pito yllätti kovasti. Myös hissitolppa toimi heti paremmin kuin entiset Reverbit. Tällä hetkellä tuntuu että ei tarvitse muuttaa mitään.

Hazzu
02.07.2015, 14.46
Tällä hetkellä tuntuu että ei tarvitse muuttaa mitään.

Vaikka spessujen osalista ei yleensä häikäise samanhintaisiin Saksan serkkuihin verrattuna, osat on yleensä sen verran hyviä ettei mitään tarvi vaihtaa... ellei välttämättä halua.

Farina
02.07.2015, 15.59
Vaikka spessujen osalista ei yleensä häikäise samanhintaisiin Saksan serkkuihin verrattuna, osat on yleensä sen verran hyviä ettei mitään tarvi vaihtaa... ellei välttämättä halua. Ja ehkä niissä on myös "sitä jotain", mitä on vaikea selittää. Joku sanoo, että pyörä on enemmän kuin osiensa summa. Toisen mielestä millään muulla kuin osalistalla ei ole merkitystä. Itse kallistun vahvasti ensimmäiselle kannalle ja painelen Stumpylla eteenpäin, vaikka ne letkut siellä roikkuukin :)

svheebo
06.07.2015, 21.57
On Stumppi vaan hyvä peli, toistaiseksi ei muuta ihmeteltävää kuin hillittömän leveä stonga... 750mm. Kärsiiköhän jokin osa-alue ohjattavuudessa jos pätkäisee pois vaikkapa 25mm päistä alkuun? Meinaa napsia turhan usein näreisiin kiinni. Olikohan tässä uudessa mallissa keskiö matalammalla kuin 2015 mallissa, melko usein saa kammen osumaan juureen, kiveen tms. Tuntuu että napsii helpommin kiinni :)

Hazzu
07.07.2015, 09.14
hillittömän leveä stonga... 750mm.

Jos meinaat ottaa palan pois, ota äkkiä koska kohta et enää kapeampaa halua ;) Itsellä ainakin tuntuu nykyään että olen enemmän kotona 780mm kanssa jos vertaan toisen pyörän 700mm leveään... tuo vähän lisää vakauden tunnetta. Keskiö on samalla korkeudella kuin aiemmassa versiossa... ehkä menet lujempaa ja pahempiin paikkoihin kuin ennen ;)

Farina
07.07.2015, 09.16
^Itse vaihdoin Stumpyn alkuperäistangon 710mm Ritcheyn riseriin, jossa on myös enemmän taivutusta. Pääsyy oli, että mun ranteet ei kestänyt alkuperäistä suorahkoa tankoa, mutta toisaalta ainakin mun ajoissa tuo kapeampikin riittää ja menee paremmin pusikkoisissa maastoissa. Kovempaa kyytiä ajavat arvostavat leveän tangon vakautta, mutta tämäkin riippuu vähän hartioiden/käsien mitoista, ajotyylistä, maastosta yms.

SammyB
07.07.2015, 09.28
Jaa, ja minä taas vaihdoin het 800mm:seen.
Meitä on moneen lähtöön ja hyvä niin. :)

pturunen
07.07.2015, 09.54
Mietin itse päivittää Enduroon 78,5 cm tangon. Välillä tuntuu, että tuon pyörän kanssa lisää kampivoimaa tekisi hyvää. Toisaalta tuon kanssa mahtuu vähän paremmin puiden välistä. Kompromisseja...

Diggaan kyllä tuosta pyörästä kovasti. Jousto, keveys ja geo mahdollistavat ihan uusia juttuja, kun henkinen kantti venyy :) Alan oppia kiipeämäänkin tuolla lähes yhtä hyvin kuin Stumpilla aikoinaan, mutta alamäessä tuo vasta herää eloon. Samalla kiinnostus uutta Stumppia kohtaan kasvoi kovasti. Jos siinä on onnistuttu yhdistämään molempien pyörien hyvät puolet, niin melkoinen trailohjus on kyseessä. Koelenkki kiinnostaisi, jos pääkaupunkiseudulla on halukkaita L-kokoisen pelin omistajia.

svheebo
07.07.2015, 11.08
Itsekin sain eilen uusia elämyksiä stumpilla, menköön hissitolpan piikkiin. Ensimmäistä kertaa uskalsin laskea Luutasuon iso samon reitin varrella olevan pehmeän hiekkarännin alas. Kävellenkin se on vaikea kun meinaan olla selällään koko ajan jyrkkyydestä johtuen. Tarvii nyt tuota stongaa vielä hetki koestaa, toki se ei muuta sitä seikkaa että ei vaan mahdu menemään kapoisilla poluilla. Eilisellä lenkillä kolmasti oli lipat liki kun stonga tärähti näreisiin. Oikein leveän tangon omistajat, tulkaapa Lopelle kokeilemaan esim. Luutalammin, Melkuttimen tahi Saarijärven kiertoa [emoji1]

pturunen
07.07.2015, 12.02
^käyttötarkoituksen mukaan tanko kannattaa toki valita. Veikkaan Stumpin tottelevan mainiosti kapeammallakin tangolla. Enduroa täytyy käskyttää paljon enemmän kuin Stumppia, jolloin lyhyempi stemmi & leveämpi tanko auttavat. Jotain on mennyt pyörän vaihdossa oikein, kun ainoa päivityshinku on paremmin sopiva Mucky Nutz :D

Hazzu
07.07.2015, 12.49
Tarvii nyt tuota stongaa vielä hetki koestaa, toki se ei muuta sitä seikkaa että ei vaan mahdu menemään kapoisilla poluilla. Eilisellä lenkillä kolmasti oli lipat liki kun stonga tärähti näreisiin. Oikein leveän tangon omistajat, tulkaapa Lopelle kokeilemaan esim. Luutalammin, Melkuttimen tahi Saarijärven kiertoa [emoji1]

Kyllä se leveempi tanko on meikäläiselläkin muutaman kerran välin ahtaaksi tehny mutta suosittelen silti hetken totuttelemaan. Itselle kävi vanhemman pyörän kanssa niin että pätkäsin palat päistä pois ja totesin että kyllä se leveempi sittenkin on parempi joten jouduin ostamaan uuden tangon. Jos et totu niin osta uus/käytetty kapeampi tanko ja kokeile miltä se tuntuu. Eihän se pyörä kuitenkaan pilalle mene kapeammasta tangosta: makuasioita.

mehukatti
07.07.2015, 13.00
Itsekin sain eilen uusia elämyksiä stumpilla, menköön hissitolpan piikkiin. Ensimmäistä kertaa uskalsin laskea Luutasuon iso samon reitin varrella olevan pehmeän hiekkarännin alas. Kävellenkin se on vaikea kun meinaan olla selällään koko ajan jyrkkyydestä johtuen. Tarvii nyt tuota stongaa vielä hetki koestaa, toki se ei muuta sitä seikkaa että ei vaan mahdu menemään kapoisilla poluilla. Eilisellä lenkillä kolmasti oli lipat liki kun stonga tärähti näreisiin. Oikein leveän tangon omistajat, tulkaapa Lopelle kokeilemaan esim. Luutalammin, Melkuttimen tahi Saarijärven kiertoa [emoji1]

Kannattaa hommaa retkisaha ja leventää polkua, jos siellä ei mahdu ajamaan.

svheebo
07.07.2015, 13.37
Tuota, en kyllä lähtisi moiseen touhuun em. alueilla. Osa on luonnonsuojelualuetta eikäpä se toisten mailla tapahtuva puiden sahailu ole suotavaa muutenkaan... Ei sisältyne jokamiehenoikeuksiin.

janne kuivakangas
07.07.2015, 15.49
Eri asia Tuulenkaadot jos polulla ..tai muuten tiellä. .

Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla

svheebo
07.07.2015, 19.15
Jep, ja takas aiheeseen. Filetsu nakattu ensihuoltoon, viime torstaina käytin jo takakiekon kiristeltävänä kun alkoi olemaan klappia. Eilisellä lenkillä kokeilin keulaan pienempiä paineita, 90psi. Meni pehmeästi ja nieli nopeassa vauhdissa juuret ja kivet hyvin, ei ollut tietoa pintakovuudesta. Vauhdin hidastuessa varsinkin mutaisissa kohdissa ja suojuurakoissa alkoi "tökkimään" jonka myöten kävi raskaahkoksi eteneminen. Eli seuraavalle lenkille vähän lisää ilmaa. 110 psi oli aiemmin niin mielestäni oli sellainen pintakova, isommat töyssyt yms meni hienosti mutta pienemmät juuret esimerkiksi antoivat vähän näpeille. Itsellä painoa ajovarustuksessa noin 85kg.

SammyB
07.07.2015, 22.03
Mikä keula sulla siinä on kun noin kovia paineita pitää laitella?

svheebo
08.07.2015, 12.38
Rockshock revelation rc3 se taisi olla

jcool
09.07.2015, 07.56
Nyt tämä fantastinen Stumpy fsr comp (2014) tais porsia! Noin 500m ennen kotia alkoi takaa kuulumaan enemmänkin ääntä. Samanlainen, kuin olisi roska pinnojen välissä. Pysähdyin ihmettelemään, mutta en löytänyt mitään. Ajelin kotiin ja suoritin paremman tarkistuksen. Takarenkaassa sivuttaisvälystä, heiluu ihan selkeästi. Laakerit takahubissa hajalla vai jotain muuta? Kuuluu ehkä ylimääräinen napsahdus renkaan pyörähdyksen aikana. Pitänee yrittää huoltoon. Olisko jollakin heittää ohjeet miten saadaan tää Spessun Hi Lo 142 hajalle ja kasattua? Mitä/mistä tähän saa osia? Onneksi on fatboy vielä tallissa, ei jää ajot ajamatta :-) Näiden tekniikkaihmeiden kanssa kantsii olla varapyörä...

vastaan itselleni jotain ohjeita...
http://forums.mtbr.com/specialized/hi-lo-rear-disc-hub-service-replacement-869150.html

miku80
09.07.2015, 09.00
2016 enduron expert ja s-works malleissa takana uusi öhlinsin ilmaiskari (http://www.vitalmtb.com/product/feature/Sneak-Peek-New-Ohlins-Air-Shock-Featured-on-2016-Specialized-Enduro,344?utm_source=facebook.com&utm_medium=referral&utm_campaign=spotlight)..

http://p.vitalmtb.com/photos/stories/2015/07/08/full_2016_Specialized_Enduro_with_Ohlins_Air_Shock _402332.jpg?1436399393

pturunen
09.07.2015, 11.57
^mitkäs ovat oleellisimmat muutokset (ts. joko speksit on julkaistu)? Näyttäisi keulakulma vähän loivemmalta, mutta saattaa silmä nähdä omiaan.

MELkkiS
09.07.2015, 14.54
Lyhyempi chainstay..?

Hazzu
09.07.2015, 16.31
Ranskalaissivusto väittää tälläistä 650 mallista: steering angle changes from68.5 ° to 65.5 °, the bottom bracket loses 1mm (352 mm to 351mm), the stack is extended (650b in size M, going from 594mm to 597mm) ...

Greycap
09.07.2015, 16.36
Saahan sitä väittää, keulakulma kuitenkin oli tuo 65,5° jo tämänvuotisissa.

pturunen
09.07.2015, 17.29
67.5 on ainakin omassa 2015 Enskassa... siis 29", 650b:stä en sano mitään.

Hazzu
09.07.2015, 20.09
Ehkä artikkeli oli yhtä luotettava kuin areva rakentajana. Ehkä ovat sekottaneet 29 ja 650 mallit... tai sitten googlen kääntäjä ei osaa ranskaa... tai minä englantia. Muuttujia riittää.
http://www.bike-magazine.fr/exclusive-le-specialized-enduro-2016-est-la/

jcool
09.07.2015, 21.32
Hyvä esittely Stumpyn malleista

https://www.youtube.com/watch?v=HFaxA25hyAg

miku80
09.07.2015, 22.14
Eipä ole Enduro mitään muutoksia kokenut geometrian suhteen. Sen sijaan Stumpyn geometriamuutokset ovatkin melkolailla tervetulleita ja kyllähän tuo melko eri peliltä tuntuu mitä 15-malli. Päällimäisenä uudessa stumpyssä tuntuu todalla hyvä balanssi ja tuo uusi iskarin tune tekee perästä tosi alkuherkän, mutta kuitenkin keskialue joustossa kantaa hyvin.

pturunen
10.07.2015, 09.48
Pike nokkaan ja uusi Stumppi on täydellinen allarounder.

Pari kommenttia topiikin alkuperäiseen aiheeseen. Manual (tai siihen asentoon pääsemisessä, ohjailut ja tasapainot sitten erikseen) 2015 Endurolla vs. 2015 Stumpilla onnistuu ihan toisella tavalla eli on siinä skillin lisäksi paljon tekemistä geometrian kanssa.

Sambe
14.07.2015, 12.35
Itseäni kovasti himottaisi vaihtaa nykyinen stumppi EVO Comppi Enduroon. Kävin kattelemassa 2015 Expert Carbonia.. Kun saisi vielä kotona perusteltua tuon :D

Hazzu
14.07.2015, 16.27
Itseäni kovasti himottaisi vaihtaa nykyinen stumppi EVO Comppi Enduroon. Kävin kattelemassa 2015 Expert Carbonia.. Kun saisi vielä kotona perusteltua tuon :D

Olet ilmeisesti onnistunut itselle perustelemaan? ;)

Sambe
14.07.2015, 16.30
No sekin on vielä pikkasen hakusessa. Saa kuitenkin kaivaa taskusta kivasti lisää rahaa. Tää on taas se, että kun haluaisin taas uutta.

Mixxxu
15.07.2015, 10.37
onko tosiaan niin, että sj 6fattien hinta on kympin luokkaa?

pturunen
15.07.2015, 13.57
Enduro Expert Carbon on mitä mainioin pyörä, voin suositella lämpimästi ;)

Sambe
15.07.2015, 15.31
Enduro Expert Carbon on mitä mainioin pyörä, voin suositella lämpimästi ;)

Kiitti vain tuo auttaakin paljon tähän kuumeeseen ;)

svheebo
15.07.2015, 15.56
Nyt on tullut muutama satku ajettua stumpilla, voin vain todeta että onhan minulle mieleinen kulkine. Nousee niitäkin paikkoja mitä en läsällä päässyt, olkoon kivikkoa tai juurakkoa, takarengas kun pysyy maassa kiinni siinä viimeisessäkin rutistuksessa. Eikä mielestäni kiipeä yhtään huonommin mäkiä kuin lainassa ollut 2015 malli, vaikka uudessa onkin aavistuksen lyhyempi takahaarukka. Polkiessa tasaisella "hytkyy" vähemmän. Takajousitus toimii mielestäni uskomattoman hyvin, olemalla pehmeä mutta silti riittävä kunnon rytyytykseenkin. Alamäkiin kiva loikottaa menemään, myöskin hypyissä toimii todella johdonmukaisesti. Kulkee ketterästi, vähän kuin pyytäen kuskia antamaan lisää. Renkaita en ole vielä litkutellut, tarvinee sekin kokeilla. Kiekot näyttivät olevan mallia umpinaiset, eli ei ollut nippelit näkyvillä sisäpuolella. Hissitolppa antaa kummasti lisää varmuutta jyrkempiin / hankalimpiin alamäkiin. Ainut mystinen juttu on jostain keulan suunnalta kuuluva narina, tietty se häipyi yhdellä lenkillä ennen ensihuoltoon viemistä. Eilisellä taas hetken aikaa narahteli, vaan on tuo nipussa pysynyt, ainakin toistaiseksi. Jatketaan ajoa, ehkä talven tullen tulee läsää ikävä tai sitten ei.

http://images.tapatalk-cdn.com/15/07/15/bcbdadd1d47c328c01b88d3ad462ae4b.jpg

jcool
17.07.2015, 14.55
Nyt on tullut muutama satku ajettua stumpilla, ...

Samanlainen tulossa :-) Hey, tsekkaappa takakolmion jarruletku ettei ole vetoa päällä (liian tiukalla) ja "sahaa" putkea vasten...
Edit...vanhalla stumpyllä (2014) en osannut keulia, mutta uudella (testiajossa) meni heti 50m eikä ollu mitään ongelmaa. Jotain hauskempaa 2106 mallissa oli. Enempää en osaa vielä sanoa ku ei ole pyörää vielä.

svheebo
17.07.2015, 17.55
Jarruletkulle annoin vähän lisää "siimaa", oli ainut mikä veti kireähköksi jousto pohjassa. Vaihdevarpit pysyi irti keskiön pohjasta nippa nappa, sehän riittänee.

pturunen
17.07.2015, 20.17
Edit...vanhalla stumpyllä (2014) en osannut keulia, mutta uudella (testiajossa) meni heti 50m eikä ollu mitään ongelmaa.

No tämä. Se vanha runkogeo tekee pyörästä junamaisesti etenevän kapistuksen. Ylös, tasaisella ja alas pyörä kulkee vakaasti ja ongemitta. Kikkailuun sen kanssa tarvitaan huomattavasti enemmän skilliä, kuin jollain leikkisämmällä pyörällä.

pturunen
19.07.2015, 19.32
Kysymys Enduron omistajille: kuinka kuljetatte pyöräänne autolla? Hiilikuituisen rungon kiinnittäminen on osoittautunut suhteellisen vaikeaksi perinteisellä Thulen vetokoukkutelineellä ja EuroWay:lla, kun "kiinnityskourat" eivät oikein yllä rungon ympärille.

kmruuska
19.07.2015, 23.42
Enduroa en omista, mutta Thulella on telineiden lisävarusteena myynnissä adapteri tähän tarkoitukseen: http://www.thule.com/en-us/us/products/carriers-and-racks/bike-carriers/bike-carrier-accessories/thule-frame-adapter-982xt-_-982xt999

jcool
21.07.2015, 13.26
Moikka

Hiukan lisäkokemuksia uudesta Stumpystä. Kävin pommittaan ihan hulluna. Tarkoitus ei ollut ajaa lenkkiä, vaan rääkätä pyörää ihan tosissaan. Halu oli löytää löysät ja heikot kohdat. No yks löytyi heti - droppi satulatolppa! Kaameaa nitinää ja natinaa/narinaa. Muutamat kunnon kanttaukset ja hypyt laittoivat runkoon kunnolla niitä vääntöjä ja post antautui heti:-) No ohjekirjasta lisää infoa ja rasvaa piti laittaa rungon ja satulatolpan väliin (huom. VAIN ALU, ei missään nimessä hiilariin). Pikarempan jälkeen uudestaan baanalle.

Pyörä oli huollon jälkeen täysin äänetön. Ihan sama miten hulluna tykitti menemään. Ihme peli, kun menee niin nätisti. Vanha Stumpy (2014 comp) oli ilmalennon aikana vänkäämässä koko ajan johonkin ja ei oikein uskoltanut hyppiäkään enään. Tällä uudella Stumpyllä ei mitään ongelmaa. Pyörä menee just sinne minne haluaakin. Huikea balanssi kertakaikkiaan! Vähensin ilmaa renkaista ja sitten kanttailin enemmänkin. Ei millään loppunut pito, ainoastaan takaa saa hienosti liukuun tarvittaessa. Pakko kehua XT jarruja, kun ei tarvi pelätä lukkiutumisia (liikkeessä ottivat XT:t vanhasta Stumpystä tähän uuteen, 180mm levyillä). Alamäen mutka kohdassa pystyy just sopivasti ottaan tehoa, ilman etä lentää sarven yli tms. Toki droppi-istuin mahdollistaa liikkumisen (vanhassa stumppissa oli istuin monesti liian ylös laitettuna, koska oli normi tolppa). Uus juttu minulle koko droppi, mutta fantastinen lisä pyörään!

Oli tosi helppo löytää iskareihin säädöt, koska vanha Stumppi oli niin hyvin mielessä. Lisäjousto edessä oli monessa tilanteessa yllättävän paljon! Ei olis uskonut, että 140mm on näinkin hyvä, kun vertaa vanhaan (oliko se nyt 130mm?). Nyt on edessä aika löysällä ja joissakin hypyissä tulee käytettyä koko joustomatka. Takaa jää näköjään aina varaa vaikka sekin on löysällä ja autosag ei ollut sinnepäinkään, kuten ei vanhassa stumpyssakaan.

En voi muuta kuin kehua. En ole mikään pro tai edes kokenut kuski, mutta tää uus Stumpy suorastaan pakottaa ajamaan :-)

mattim
21.07.2015, 15.47
onko tosiaan niin, että sj 6fattien hinta on kympin luokkaa?

Spessun sivuilla kattelin ja kuolailin stumpin 6Fattie mallia ja Comp versio ainakin olis $ 3500... Mitä sitten tulee olemaan euroissa ja koska mahtaa saada; en tiedä. Mutta siis ei varmaan ihan kymppiä maksa... Kuulostaa jopa edulliselta kun katsoo mitä rahalla saa jo Comp versiossa.

Muuten aika vähän tällä foorumilla hehkutetaan koko semi fat -ilmiötä (vai enkö vain ole huomannut?). Se on kai nyt kuitenkin yksi kuumimmista aiheista maastopyöräilyyn liittyen... (?)

svheebo
24.07.2015, 19.27
Tänään litkuttelin kiekot, olihan helppoa. Tubelessventtiili paikalleen ja liemet sisään, tiivistyi samointein. Paineet nyt edessä 1,9 ja takana 2,0, katsotaan huomisella lenkillä miten toimivat ja valskaako mistään.

Sambe
26.07.2015, 14.43
Jep, ja takas aiheeseen. Filetsu nakattu ensihuoltoon, viime torstaina käytin jo takakiekon kiristeltävänä kun alkoi olemaan klappia. Eilisellä lenkillä kokeilin keulaan pienempiä paineita, 90psi. Meni pehmeästi ja nieli nopeassa vauhdissa juuret ja kivet hyvin, ei ollut tietoa pintakovuudesta. Vauhdin hidastuessa varsinkin mutaisissa kohdissa ja suojuurakoissa alkoi "tökkimään" jonka myöten kävi raskaahkoksi eteneminen. Eli seuraavalle lenkille vähän lisää ilmaa. 110 psi oli aiemmin niin mielestäni oli sellainen pintakova, isommat töyssyt yms meni hienosti mutta pienemmät juuret esimerkiksi antoivat vähän näpeille. Itsellä painoa ajovarustuksessa noin 85kg.

Suosittelen pieni modausta tuohon keulaan. Muuttuuu totaalisesti. Itse jouduin ajaa samoilla paineilla ennen modausta nyt semmoinen 75psi. painepuolta pienennettiin ja keulasta tuli huomattavasti enemmän progressiivinen. Ottaa pienet töyssyt huomattavasti paremmin.

svheebo
26.07.2015, 20.15
Okei, hyvä tietää. Tarvinee ekan keulahuollon yhteydessä antaa toiveita modauksesta. Tänään käytin pyörää pajalla keulan naksumisen takia. Naksunta tulee keulan kruunusta, ei estä ajoa mutta onhan kettumaista kuunnella. Tuntuu ihan sormin se nakse liukuputkesta. Pitänee kysellä mitä tapahtuu..

miku80
27.07.2015, 00.06
Ei ole tuo yläjalkojen naksuminen mitenkään harvinaista rokkarin tuotteissa. Onni onnettomuudessa on, että on takuunalainen homma mikäli naksuminen käy tympimään.

Samuli-1
05.08.2015, 20.27
Onkos joku ajanu uutta 2016 Stumpjumperia ja nykyistä Enduroa (uuteen ei vissii oo muuta ku osalistaan tulossa muutoksia?). Lähinnä 29" kiinnostaa. Olin jo lähes päättänyt, että seuraavaksi pyöräksi tulee 2016 Tumppi (tai ehkä jopa 2016 Camber), mut jotenki kyllästyin totaalisesti pitämään kahta täysjoustopyörää tallissa. Nyt siis Commencal Meta AM29 140/130 joustoilla ja 2014 Enduro Expert Evo. Evolla oon ajanu bikeparkit ja etelän reissut. Muuten se on todella vähällä ajolla ja oikeestaan suurin osa kovemmastakin ajosta menee Metalla aika hyvin, kun on vaan järeä rengastus alla. Endurokisat oon ajanu Metalla myös. Evossa miellyttää se, ettei jokaisessa kovavauhtisessa kivirännistä tarvi pelätä pyörän puolesta ja isommat dropit ja mahdollisesti lyhyeksi jätetyt hypyt ei pullauta polvilumpiota tai iskarin tiivisteitä pihalle.

Nyt pitäis kuitenki saada todellinen yleispyörä (joo joo, ei semmosta ole), jolla ajais suht mukavasti bikeparkkien mustat reitit, samaten kuin mahdolliset kuntoiluvauhtiset mara-kisat ja mukavat peruspolut. Kuinka leipäännyttävää Ensiolla on oikeesti polkea, kun sille pitäis välillä antaa sähäkästi reittä? Einakin tuolla Evolla ajaessa ajokaverit vaan nauraa, kun nousen putkelle ja vauhtia hamutessani pyörä lähinnä liikkuu pehmeästi ylös ja alas. Tumppi on tässä varmasti parempi, mutta sitten taas mietityttää, kuinka paljon sillä 135-millin joustolla saa anteeksi ku sitä oikeesti tarvii. Endurokisat ajan, mutta siitä mulla ei ole epäilystä, etteikö molemmat pyörät ne hoitaisi ihan mallikkaasti.

Helppoa vastausta tähän ei varmasti ole, koska en itekään tiedä, haluanko ottaa sitä kompromissia enemmän xc-päästä ja dh-päästä. Joustojen puolesta tuo Tumppi-650b vois olla kanssa kova (ja pienet kiekotkin varmaan vähä kestävämmät), mutta välikoon kelkkaan en välttis haluais lähteä ihan periaatteesta ja toki 29:stä oon tykänny tosi paljon. Ehkä oikea kysymys onkin, onko Ensio paskempi xc:ssä kuin Tumppi dh:ssa.

Huokaus.

miku80
05.08.2015, 21.48
Itellä on 29 enduro expert kuitusilla traverse kiekoilla ja tuolla tulee hoideltua niin peruslenkit kuin bikeparkissakin rymistelyt.. On tuolla välillä tullut pidempiäkin lenkkejä heitettyä 50-80km ilman suurempia tuskia.. Hyvin tuo kiihtyy lyhyen chainstayn ansiosta ja on melko näppärä puunkierrossakin.. Tuo 67.5 asteinen keulakin on riittänyt hyvin vähän jyrkempäänkin alamäkeen ja ylöskin menee melkosen mukavasti varmaan paljolti johtuen keveydestä.. Tuo vakaa lähes junamainen eteneminen kaikessa ajossa ei välttämättä ole kaikille mieleen, mutta itelle kyllä passaa..

Tuo uusi stumpy on tuntumaltaan todella lähellä enskaa ja jotenkin tuntui "kotoisalta" kun moista olen muutamaan otteeseen kokeillut.. Kunnon rymistelyä en ole päässyt vielä stumpylla kokeilemaan joten tuon jouston riittävyyten en sen enempiä ota kantaa.. Parasta tuossa on helkkarin hyvä balanssi ja tuo perus foxin tikkukin on saatu uudella tunella melko hyväksi, todella alkuherkkä ja kuitenkin hyvin kantava keskialue..

Kyllä toistaiseksi ainakin itelle tuntuu enduro paremmalta vaihtoehdolta kun pääpaino on siellä isommassa ja kovemmassa rymistelyssä.. Täytyy nyt vielä saada enemmän ajoaikaa stumpylla niin tiedä vaikka mieli vielä muuttuisikin..

SammyB
05.08.2015, 21.56
No en vastaa sinun kysymykseesi 2016 malleista, mutta minulla on 2015 stump evo ja nimenomaan 29" malli. Yksikään reitti tahi spotti ei ole jäänyt ajamatta (siis sellaiset joista esim. dh-fillarilla on ajeltu). Kaikki on sujunut toistaiseksi vielä aika kivuttomasti. Juu ja olen ajellut ihan reippaalla kädellä esim. noita Laajavuoren, Sappeen, Levin, Ylläksen, Calpiksen "pahempiakin" reittejä/droppeja sun muita.

Eihän tuo tietty mikään unelmapyörä dh-radoille ole, mutta jos haluaa omistaa (minä haluan) vain yhden pyörän, millä ajelee kaikki ajot maantiestä, xc:n kautta poluille ja sieltä alamäkeen, niin ihme vekotin on kyllä tuo.

Väitän esim. että kotimäessäni Laajavuoressa ajan useimmat pätkät tuolla fillarilla paremmin ja kovempaa, kuin aikoinaan dh-pyörällä. Pää ottaa nykyään koukkupolvella vastaan ennemmin kuin konkeli asettaa rajoja.

Olen tosin vaihtanut eteen 150mm:sen Piken ja taaksen monarch rc3plussan.

Samuli-1
05.08.2015, 22.35
Kiitti kommenteista.

Juu, kyllä mäki Metalla oon Laajiksessa pärjänny, mut onhan se sit eri ku esim. etelässä kivikkoja laskee monta päivää. Lähinnä se arvelluttaa, että vaikka 95% ajasta hepposemmalla vehkeellä pärjää, niin just reissuilla ne 5% saattaa olla eniten elämyksiä tuottavia hetkiä, eikä haluis et pyörä on se rajottava tekijä.

Jos saan Evon kaupaks, kyllä se Enduro järkevämmältä vaikuttaa.

Edit. Evo edellä siis tarkoittaa Enduro Evoa

Sambe
05.08.2015, 23.06
Täytyy sanoa että Evoa ja enduro expert carbonia kumpaakin ajaneena niin kyllä enduro on mahtava!! Kyllä Evolla pärjää ja hyvä sekin on mutta, itse ainakin löysin paljon lisää endurosta.

Sambe
05.08.2015, 23.12
Täytyy sanoa että stumppi Evoa ja enduro expert carbonia kumpaakin ajaneena niin kyllä enduro on mahtava!! Kyllä Evolla pärjää ja hyvä sekin on mutta, itse ainakin löysin paljon lisää endurosta.

Kuten Sammyb sanoi varmasti esim vaihto Pikeen muuttaa luonnetta paljon. Itse tykkään kovasti enemmän Pikestä.

SammyB
06.08.2015, 19.08
OT:
Niin, meillä on tässä pikkuruinen ajatusmaailmallinen ero. Minä omalta kohdaltani ajattelen niin, että kun suurimman osan pyöräilyajastani käytän sellaisiin ajoihin, joihin nykyinen pyöräni sopii paremmin kuin hyvin, ajan tottakai sillä. Ne pienet prosentit, joissa koen "epämukavuutta", mielelläni siedän sen, tai sitten vaikka vuokraan sopivan konkelin.
Nykyinen perheellinen elämäkään ei mahdollista isojen mäkien reissuja kuin korkeintaan kerran vuodessa, niin menisi minulla "järeämpi" konkeli ikään kuin harakoille. Talvella kyllä ajattelin Teneriffa-reissun taas heittää ja sinne Stumppi uppoaa kuin sulaan voihin. Ja ensi kesänä kutsuvat taas alpit ja sinne samalla sabluunalla... jos on pelit vielä kunnossa.

Kyllähän tuota Enduroa tietty vähän(paljon) kiinnostaisi kokeilla. :) Ja eihän nuo fillarit iäisyyksiä kestä ja ei kai sitä samanlaista voi uudelleen ostaa? ;)

jcool
14.08.2015, 21.32
Moikka, oli ulkoilun puute ja kävin hiukan fiilistelemässä Stumpilla. Sori huonosta musiikista ja muutenkin huonosta videosta. Hauskaa oli,,,

https://www.youtube.com/watch?v=Yhn0W-r4RS8

Hengari
15.08.2015, 20.39
Muutaman vuoden tuli ajettua Stumjumper FSR 29:lla (ei Evo) ja vähän aikaa sitten vaihdoin Enduro 29:iin. Onhan se Enduro aika paljon ketterämpi ja leikkisämpi pyörä, ei niinkään lisäjouston takia, vaan lyhyemmän perän ja loivemman ohjauskulman ansiosta. Stumjumper kulkee kuin juna ja puskee eteenpäin, Enduro menee pehmeämmin. Sopii paremmin etelän kalliopoluille, Stumpjumper enemmän kangasmaaston poluille. Vuoden 2016 Stumpjumper olisi toki ollut mielenkiintoinen, kun se on geometrialtaan Enduromainen.

miku80
15.08.2015, 21.28
Kyllä tuo -16 stumpy tuntuu melko "kotoisalta" kun on enduroon tottunut..

pturunen
15.08.2015, 23.43
Pitäisi jossain välissä koeponnistaa tuo uusi Stumppi. Toisaalta jos se on kovin enduromainen niin ei ehkä ole tarpeen. Endurosta en löydä mitään valitettavaa, sopii omaan ajoon täydellisesti.

tene
05.03.2016, 16.51
Asensin tänään vm. 14 Specialized Enduro 29" Comppiin Rokkarin Monarch Plus RC3 iskarin. Asennuksen jälkeen huomasin, että iskarin alaosan kiinnitykseen jäi väljää vaikka pultit oli tiukattu kiinni. Onko kellään kokemuksia vastaavasta?

Vertailin iskareiden alapäiden kiinnityksiä ja huomasin etteivät ne ole täysin identtiset:
Fox:n kiinnitys: http://ep4.pinkbike.org/p1pb12157014/p1pb12157014.jpg
Rokkarin kiinnitys: https://r2-bike.com/bilder/produkte/gross/ROCK-SHOX-Daempfer-Monarch-Plus-RC3-AutoSag-fuer-Specialized_b3.jpg

Foxissa männän päädyssä on pyöristetty kiinnityksen rakennetta ja Rokkarissa taas ei.

miku80
05.03.2016, 17.21
Jep pultti on inan liian pitkä monarchiin.. Hae lyhempi pultti kaupasta, lyhennä vanha tai laita prikka väliin.. Prikkaa saattaa joutua hieman viilaamaan ulkoreunasta pienemmäksi kun tuppaavat olemaa ulkokehältään pultin kantaa suurempia eivätkä uppoa siihen koloon..

tene
05.03.2016, 20.33
Kiitos miku80 nopeasta vastauksesta! Iskari on nyt tukevasti paikallaan. Sain sopivan prikan poraamalla jarrunkeskitys-prikkaan (cup-washer) isomman keskireiän. Huomenna pääsee siis testilenkille ja hakemaan sopivia säätöjä iskariin.

miku80
05.03.2016, 20.39
Se on helkkarin hyvä iskari kyllä.. Ite kun painan sen alle 80kg niin nappasin ilmakannusta kaikki kuristukset pois ja silti riittää progressio keski- ja loppujoustossa ja pintaherkkyys on todella hyvä..

tiaalto
08.03.2016, 09.46
Ihan vain varmistaakseni: Onko 2015 Enduro Comp (https://www.specialized.com/fi/en/bike-archive/2015/enduro/enduro-comp-29/65630) täyttä hulluutta tekniseen muttei aggressiiviseen polkuajeluun? Näyttää olevan niitä harvoja M-koon viimekautisia täpäreitä kauppojen listoilla.

miku80
08.03.2016, 09.57
On niitä parempiakin vaihtoehtoja perus polkuajeluun, mutta kyllä tuo 29 enduro toimii ihan hyvin rauhallisemmassakin ajossa.. Itse ainakin olen viimäset pari vuotta moisella ajellut tyytyväisenä..

Sambe
08.03.2016, 10.45
Itse olen kovasti tykännyt 29er expertillä ajella polkuja. tottakai on eri malli. Mutta on tuolla työmatkoja myös ajeltu.

Lähetetty minun ONE A2003 laitteesta Tapatalkilla

pturunen
08.03.2016, 12.46
Ihan vain varmistaakseni: Onko 2015 Enduro Comp (https://www.specialized.com/fi/en/bike-archive/2015/enduro/enduro-comp-29/65630) täyttä hulluutta tekniseen muttei aggressiiviseen polkuajeluun? Näyttää olevan niitä harvoja M-koon viimekautisia täpäreitä kauppojen listoilla.

Meidän lenkkiporukassa polkee eräs henkilö samaisella M-kokoisella Enduro Comp:lla (2015) ja hyvin taipuu polut sillä siinä missä Expert Carbonillakin. Meillä molemmilla on yhden täpärin periaate, ja tuo on ainakin omissa käsissä ollut 2015 Stumppia kivempi myös poluilla.

V1l1
03.07.2016, 17.27
Lainaanpas ketjua omaan pikku kysymykseen. Talliin saapui 2016 Stumpjumper FSR Comp Carbon ja mukana tuli pari liuskaa noita erinäisiä teippejä/tarroja. Ilmeisesti rungon suojaamiseen? Joissain paikoin näkyy olevan jo asennettuna suojateippejä, esim. alaputki on suojattu paksulla läpinäkyvällä teipillä kiveniskuja jne vastaan. Onko noille teipeille jotain sijoittelu-ohjetta kun selvästi ovat leikatut tiettyyn muotoon mutta eihän noista ota selvää arvailemalla. Erityisesti rungon satulaputki olisi kait hyvä suojata takarenkaan heittämiltä kiviltä? Kammet varmaan samoten.

miku80
03.07.2016, 18.12
Erityisesti rungon satulaputki olisi kait hyvä suojata takarenkaan heittämiltä kiviltä? Kammet varmaan samoten.

Ei se mankeli niistä pikkukivistä lahoo ja harmaita hiuksia tulee jos yrittää noilta normi käytön jäljiltä täysin saada suojattua mankelinsa kun niitä tulee kuitenkin..

Ajamista varten ne fillarit ostetaan (yleensä ainakin)..

svheebo
03.07.2016, 22.37
Itse ihmettelin kanssa vuosi takaperin niitä tarroja, varsinkin sellaista paksumpaa tummaa liuskaa. Muuthan on lähinnä pyörän koristeluun. Laitoin sitten siitä tummasta kumimaisen oloisesta liuskasta suikaleet keskiöön vaijereiden alle. Alkoivat hinkuttamaan jälkeä keskiöön, nyt näkyy vain pienet painaumat niissä tarroissa.

Farina
04.07.2016, 13.47
Lainaanpas ketjua omaan pikku kysymykseen. Talliin saapui 2016 Stumpjumper FSR Comp Carbon ja mukana tuli pari liuskaa noita erinäisiä teippejä/tarroja. Ilmeisesti rungon suojaamiseen? Joissain paikoin näkyy olevan jo asennettuna suojateippejä, esim. alaputki on suojattu paksulla läpinäkyvällä teipillä kiveniskuja jne vastaan. Onko noille teipeille jotain sijoittelu-ohjetta kun selvästi ovat leikatut tiettyyn muotoon mutta eihän noista ota selvää arvailemalla. Erityisesti rungon satulaputki olisi kait hyvä suojata takarenkaan heittämiltä kiviltä? Kammet varmaan samoten. Stumpyssä kannattaa perinteisesti suojata tarralla takalinkusta kohta, jossa takajarruletku tulee keskiön alta ja menee jarrulle. Letkulla on taipumus hinkuttaa takalinkkusta maalit pois.

Sillanalta
31.07.2016, 21.51
2016 stumpjumperissa X7 10-vaihteenvalitsin irtosi ensimmäisessä vauhdikkaassa kaatumisessa. Pultti yletti ehkä vain viisi kierrosta sisään vaikka enemmänkin olisi ollut tarjolla.

Huolimattomuutta suunnittelussa vai tarkoituksella tehty kuskin suojaksi?

ponu83
01.08.2016, 00.39
Kyselin jo aiemmin tuolta enska threadista Stumpyn geometriasta ja oikean koon valinnasta, mutta kysellään nyt täältäkin. Kyseessä siis ao. linkin takaa löytyvä pyörä (jos nyt tuon saa Suomeen tuolla hinnalla + pk);

https://www.evanscycles.com/en-fi/specialized-stumpjumper-fsr-elite-650b-2016-mountain-bike-EV248206
(https://www.evanscycles.com/en-fi/specialized-stumpjumper-fsr-elite-650b-2016-mountain-bike-EV248206)
Tällä hetkellä maastoajot hoituu Canyon Dude CF 9.0, joka on kooltaan S. Pyörä tuntuu sopivan minulle oikein hyvin ja pikaisen geometria vertailun perusteella en oikein saanut pähkäiltyä Stumpysta minulle sopivaa kokoa. Mittaa on hurjat 170cm ja inseam on 76cm. Ilmeisesti Stumpysta menisi M-kokokin oikein hyvin? Liian isoa pyörää en tosin halua ostaa, koska olen jo yhden sellaisen ostanut ja vielä kivijalasta :rolleyes:.

miku80
01.08.2016, 08.38
Osut pituutesi puolesta siihen s- ja m-koon väliin. Itse ottaisin isomman ja tarvittaessa laittaisin lyhemmän stemmin.

Tctic
01.08.2016, 14.56
Ässän ottaisin ite. Parempi vähän pieni maastossa kuin liian iso.

Greycap
01.08.2016, 18.03
Minä taas lähtisin 173/80 mitoilla (eli vähän lyhytselkäisempänä) epäilemättä M-linjalle, ajan itse M-kokoista vanhaa 26" Camberia joka on reachiltaan vielä 15 mm pidempi ja stemmiäkin on 20 mm enemmän. Tuo S-koko on jo aika huomattavan lyhyt.

Sambe
01.08.2016, 18.07
Helpointa varmasti olisi jos pääsisi testaamaan. Pk seudulla onnistuu varmasti.

ponu83
01.08.2016, 20.35
Koeajo tai ainakin koeistuminen antaisi varmaankin jonkinlaisen kuvan oikeasta koosta. Pk-seudulle on vaan turhan pitkä matka täältä Tre:lta. Liian isoa pyörää en tosiaankaan halua enää ostaa ja sen vuoksi olenkin S-kokoisen kannalla.

Ei kenelläkään sattuisi olemaan Tre:n seudulla ko. pyörää S- tai M-kokoisena?

Sambe
01.08.2016, 22.00
Itse olen 180cm ja on stumppi ja enduro M kokoisena

golfer
02.08.2016, 00.44
179 cm ja Stumppi myös M, en ihan lyhytjalkasin.. Passeli koko, kuten myös M Epicissä.

golfer
02.08.2016, 00.52
ponu83, vaikea sanoa toiselle sopivaa, mutta minä laittaisin veikkaukseni s-kokoon sinulle sopivaksi.. eräs kaveri oli 175 cm ja pallotteli s ja m koon välillä päätyen lopulta m-kokoon stumpissa.
Mutta katsohan Cyclestoren tarjonta, siellä nyt hyviä hintoja Spessuissa ja varusteitakin saa näköjään kaupan päälle yli 300 €:llä tuon pyörän kylkiäisenä
https://www.cyclestore.co.uk/specialized_stumpjumper_fsr_elite_650b_2016_mounta in_bike-ID_66875

ponu83
02.08.2016, 17.21
ponu83, vaikea sanoa toiselle sopivaa, mutta minä laittaisin veikkaukseni s-kokoon sinulle sopivaksi.. eräs kaveri oli 175 cm ja pallotteli s ja m koon välillä päätyen lopulta m-kokoon stumpissa.
Mutta katsohan Cyclestoren tarjonta, siellä nyt hyviä hintoja Spessuissa ja varusteitakin saa näköjään kaupan päälle yli 300 €:llä tuon pyörän kylkiäisenä
https://www.cyclestore.co.uk/specialized_stumpjumper_fsr_elite_650b_2016_mounta in_bike-ID_66875

Tässä kun olen asiaa pähkäillyt pari päivää, niin olen itsekin päätynyt S-kokoon. Kiitos muuten tuosta Cyclestore vinkistä! Ostohousut on jo puoliksi jalassa, niin tämä helpottanee vielä päätöstä :D.

Kuke
03.08.2016, 23.29
Siis aivan huikee tarjous tuol nettikaupassa. Onko kukaa tilannu tuolta mitää ? Onko luotettava mesta ? Mites noissa brittinettikaupoissa, tuleeko fillarien jarrukahvat väärinpäin ? E

tseik
03.08.2016, 23.34
Spessun satula tuli tuolta tilattua pari kk sitten. Hyvin toimi homma.

golfer
05.08.2016, 00.39
Cyclestore mun vakkarikauppoja ja sen verran olen sieltä jo tilaillut, että on ns. pro-status asiakkuudessa, joka tarkoittaa -12 % kaikesta ovh-hintaisesta.
Cyclestore käyttää hyvää kurssia ja olen sieltä ostanut euroissa. Joissain kaupoissa kannattaa ostaa punnissa, koska oman pankkisi kurssi on selvästi suotuisampi. Esim. Probikekit-kaupasta "säästin" ostamalla punnissa viimeksi n. 60 €. Vastaavasti olen huomannut Paypalin olevan huonompi kurssilta kuin oma pankkini, Paypalilla toki muut hyötynsä, jos jokin arveluttaa.
Ja vielä lisäys: jos haluat arpoa ostoa punnissa, niin tee jakolasku punnalle luvulla 0,82 tällä hetkellä, niin pääset hyvin todelliseen pankin käyttämään kurssiin.
Eli 2000 £ / 0,82 = 2439 €

ponu83
05.08.2016, 20.24
Tiistaina pistin Stumpjumper Eliten tilaukseen tuolta Cyclestoresta ja siihen reilulla 300€ vielä kaikenlaista sälää. Tänään näytti lähteneen paratiisisaarelta eteenpäin. Odottavan aika on pitkä...

Kiitokset vielä golferille loistavasta vinkistä!

Liikuva shikaani
08.08.2016, 22.30
Tänään näytti mullakin lähteneen liikkeelle, kauanko yleensä tuolta kestää pyörä tulla?

golfer
08.08.2016, 22.50
Pyörää en ole sieltä tilannut, mutta yleensähän Briteistä tulee ainakin tänne Itä-Suomeen 7-8 arkipäivän kuluessa tavara. En usko, että se pyörä yhtään hitaampaa liikkuu. Ja tosiaan jarrukahvat on hyvin suurella todennäköisyydellä "väärinpäin", mutta niiden pyöräyttäminen oikein päin ei ole kovin suuri homma. Ilmausruuvista ilmaamisen luulisi riittävän.. Ja jos ei kiinnosta itse värkätä, niin ei se paikallinen huolto voi siitä hommasta hirveästi rokottaa. Muutamilla kympeillä pitäisi selvitä.

Kalle H
10.08.2016, 12.02
Spessun 2017 Enduro vissiin julkaistaan virallisesti nyt viikonloppuna Crankworxissa, tai näin ainakin netissä arvuutellaan.
Jotain Spyshot-kuvaa ja arvailua osalistasta (http://wheelsizeagnostic.com/specialized-enduro-2017-here-it-is/) tuosta näytti olevan jo vuotaneen.

X-Wing frame design
Slacker head angle
Lower BB
Available as 29 (with 6Fattie / 27.5+ option) and 650b
SWAT door
Fully internal cable routing
Öhlins RXF 36 fork and Öhlins STX 22 shock
SRAM Eagle X01 1×12
Threaded Bottom Bracket
Boost

http://wheelsizeagnostic.com/wp-content/uploads/2016/08/New-Specialized-Enduro-2017.jpg

Liikuva shikaani
16.08.2016, 18.10
Tänään näytti mullakin lähteneen liikkeelle, kauanko yleensä tuolta kestää pyörä tulla?

Kyllä kestää... 8.8 pyörä lähetetty Cyclestoresta ja 13.8 klo 01.13 tullut Suomeen. On ollut siis jo 3 päivää Suomessa eikä vieläkään saapunut minulle:mad:

JackOja
16.08.2016, 18.54
...On ollut siis jo 3 päivää Suomessa eikä vieläkään saapunut minulle:mad:

"Mitä lähemmäs paketti tulee kotia sitä hitaammin se alkaa liikkua", vanha viidakon sanonta.

Liikuva shikaani
16.08.2016, 19.55
"Mitä lähemmäs paketti tulee kotia sitä hitaammin se alkaa liikkua", vanha viidakon sanonta.

No näköjään... Hitto kun tietäis missä se on niin hakisin ite.

svheebo
16.08.2016, 21.32
Hyvää kannatta hetki odottaa :D Vaikka se tuskaisaa onkin. Itse olen kyllä ollut stumppiin todella tyytyväinen.

Liikuva shikaani
17.08.2016, 22.11
Tänään tuli soitto jossa kyseltiin miten huomenna olen paikalla, no kysyin voiko paketin noutaa itse jostain jo tänään ja onnistui Kampin matkahuollosta.

Pyörän tulo kesti Englannista Tanskan kautta Suomeen 5 päivää, samat viisi päivää olisi siis paketin kestänyt kotimaassa siirtyä minulle... en jaksanut enää odottaa.

ponu83
20.08.2016, 01.38
Itse sain pyöräni tämän viikon ma ja onhan tuo hieno vehje :D. Poluilla voi päästellä niin lujaa, että tässä varmaan pääsee vielä hengestään. Tuossa kun arvoin S ja M koon välillä, niin tuntuisi tuo S olevan sopiva minulle. Toki M en ole kokeillut.

Pyörän toimitus oli sitten oma tarinansa. Tilasin siis fillarin mukana kaikenlaista tavaraa ja kun menin pyörää noutamaan, niin ainoa paketti oli huoltoteline! Sain siis GLS:n sivujen kautta postin lähetystunnuksen, jonka perusteella odotin siis fillaria ja noita tavaroita. Pienen selvittelyn jälkeen selvisi, että GLS olikin laittanut pyörän matkahuollon kautta tulemaan, mistä olisi ollut kyllä hyvä kertoa eteenpäin :). No, tietääpähän seuraavalla kerralla mitä odottaa, jos ko. firman kanssa asioita hoitaa.

pturunen
23.08.2016, 23.17
Spessun Enduro 2017 on varsin kuumottava väline mihin tahansa. Ainakin Lyrikiä tuunaamalla tuohon saa 180mm jyystöä nokkaan, joka 165 mm takajouston kanssa alkaa riittää kovaankin parkkirymistelyyn. 66 asteen HA 29" mallissa ei myöskään vähennä ostohaluja. 150 mm dropper post jäi uupumaan, mutta uskon siihenkin olevan kehitteillä jotain (satulaputki on shimmitetty 30.9:ksi). Ainoa protesti tulee hinnasta ja siitä, että pro carbonin Euroopan markkinoille tarjottu väritys on tylsä. Todella kiinnostavaa saada kattavammat reviewt. Menee ainakin harkintaan...

miku80
24.08.2016, 01.22
150 mm dropper post jäi uupumaan, mutta uskon siihenkin olevan kehitteillä jotain (satulaputki on shimmitetty 30.9:ksi).

Spessulta on tulossa uusi command post enduroon mielenkiintosella yksityiskohdalla mitä ei ole aikasemmin hissitolpissa ollut ;)

JackOja
24.08.2016, 12.53
Spessun Enduro 2017 on varsin...

Ja ovat luopuneet press-fit -keskiöstä. Takaisin kierteisiin.

pturunen
24.08.2016, 13.16
^tuo unohtui mainita listasta. Kuiturunkoihin tulee vielä se SWAT-kotelo, jonne voipi jemmata vaikka kumeksen ja työkalut. Pottumainen feature on se, että kuitua on kahdenlaista 11mm (jota löytyy s-worksista ja carbon pro-mallista) ja 9 mm, joita on lopuissa. Rymistelypyörästä saa alkaa maksaa melkoisesti.

Sambe
24.08.2016, 13.27
Pturunen ei passaa ajaa sillä 11mm kuituisella niin ei tuu paha mieli jos on paljonkin jäykempi ;) eihän se väri sovi sulle muutenkaan :D

Blackborow
24.08.2016, 13.32
Ja ovat luopuneet press-fit -keskiöstä. Takaisin kierteisiin.
Harmi ettei ole lyhyt joustoisimmissa malleissa tehty samoin. Camberissa ja Stumpissa on edelleen press-fit.

pturunen
24.08.2016, 14.26
Pturunen ei passaa ajaa sillä 11mm kuituisella niin ei tuu paha mieli jos on paljonkin jäykempi ;) eihän se väri sovi sulle muutenkaan :D

Täytyy tutkia optiota saada carbon pro -runko jostain mustana tilattua ;)

JackOja
24.08.2016, 14.39
Harmi ettei ole lyhyt joustoisimmissa malleissa tehty samoin. Camberissa ja Stumpissa on edelleen press-fit.

Mutta jospa suuntaus olis tuollainen? Pikkuhiljaa kaikki siirtyvät takaisin kierrekeskiöihin kun ovat lukeneet meidän foorumilta, että press-shit on kakkaa?

Samuli-1
26.08.2016, 01.03
Spessulta on tulossa uusi command post enduroon mielenkiintosella yksityiskohdalla mitä ei ole aikasemmin hissitolpissa ollut ;)

Nyt suu puhtaaksi!

pturunen
26.08.2016, 08.38
Mutta jospa suuntaus olis tuollainen? Pikkuhiljaa kaikki siirtyvät takaisin kierrekeskiöihin kun ovat lukeneet meidän foorumilta, että press-shit on kakkaa?

Yksi kolmesta "teesistä" tuon uuden Enskan suunnittelussa oli durability. Liittyisikö siihen tuo press-fitin poistuminen? Sellaisessa pyörässä press-fit olisi ollut turhaan heikoin lenkki.

KnuutV
26.08.2016, 10.36
Uusi ennen kuulumaton ominaisuus: LUOTETTAVA hissitolppa Erkoistunut KäskyTolppa!

Nyt suu puhtaaksi!

Tuhat1000
02.12.2016, 13.45
Mulla menee vanha Cube Stereo 29 vaihtoon vahinkotapahtuman vuoksi. Tilalle olen kuolannut Spessun Enskaa mutta halusin ottaa myös savut Stumpista vertailumielessä. Takaraivossa pyöri ajatetus, että ehkäpä Enska on omille lenkeille ylimitoitettu. Kävin ajelemassa uuden Stumpin ja Enduron paritestihenkisesti. Matkanjohtajana toimi Mountain bike shop. Kiitokset liikkeelle, palvelu oli erittäin hyvää.

Ajossa siis Stumppi 29 expert ja Enduro 29 Elite. Omat mitat 182/83 cm ja molemmista fillareista koko L oli hyvä. Vaihtelin fillareita useamman kerran tunnin keskuspuistojumpan aikana. Lenkin jälkeen voin todeta tämän olevan ainoa (järkevä) tapa saada selkoa fillareiden välillä.

Ensinnäkin molemmat olivat todella hauskoja fillareita. Stumppi on nopea ja reagoiva pyörä jonka ominaisuudet riittäisivät nykyisin omiin normilenkkeihin. Polkemistehokkuus parempi kuin Enskassa, muutenkin fillari on kireän tuntuinen, haluaa että polulla mennään kovaa. Alamäessä mennään enemmän kieli keskellä suuta. Stumpin nopeus edellyttää tarkkuutta, fillaria ajetaan aktiivisesti. Portaita ylöspäin jumpatessa painonsiirroilla Stumppi on parempi.

Enduro on aavistuksen raskaamman tuntuinen polkea mutta ei merkittävästi. Ohjauskulma ja leveämpi stonga tekee hitaassa vauhdissa ohjauksen hitaammaksi. Enska kiipeää hyvin satulasta ja tangolta, lyhyemmät chainstayt tekevät keulimisista ja hypyttelystä helppoa, mutta mäessä keula pysyy maassa helposti. Alamäkeen mennessä Enska on todella luottamusta herättävä ja hauska. Enskan suorituskyvystä jäi vielä paljon ulosmitattavaa.

Valintani on näistä Enska. Ensinnäkin Stumppi on lähempänä vanhaa fillariani, halu on ehkä saada uutta tuulta elämään. Omat lenkit on normaalisti muutamaman tunnin mittaisia. Näissä polkemistehokkuus ei mielestäni ole kriteeri.

Kaiken kaikkiaan ääni meni hauskuudelle ja potentiaalille. Unohtamatta sitä tosiasiaa, että olen kuolannut 29 enskan perään ilmestymisestään lähtien. Ehkä olen hiukkasen jäävi vertailemaan.

JMJP
17.12.2016, 12.53
SJ Comp Evo 2014 läksi uuden omistajan mukaan ja eilen ensilenkki 2017 Enduro Comp 29/6fattiellä. Molemmat L-kokoisia, Enduro tuntuu kuitenkin selvästi pienemmältä. Toistaiseksi uudesta hankinnasta ei negatiivista sanottavaa, hissipyöräilykauden avausta jännityksellä odotellen. 29 kiekot nyt alla, 27.5+ kiekkosetin hankinta vakavassa harkinnassa. Tosin ensilenkillä ei vielä tullut yhtään tilannetta vastaan jossa leveämpää rengastusta olisi kaivannut.

miku80
17.12.2016, 16.46
Molemmat L-kokoisia, Enduro tuntuu kuitenkin selvästi pienemmältä.

Jännä juttu kun itellä oli ennen l-kokoinen enduro ja nyt kun vaihdoin stumpyyn niin piti ottaa xl, kun ällä tuntui ohjaamoltaan tosi ahtaalta verrattuna enskaan.

Ajelin ensimmäisen lenkin 29 gummeilla ja toka lenkille tuuppasin plussat alle ja alle ovat myös jääneet..

JMJP
17.12.2016, 21.41
Eiköhän noista eri mallien geometriataulukoista joku teoreettisempi pyöräilijä ole jo laatinut tarkempaa vertailua. En tosin poissulje sitäkään mahdollisuutta että tuo kokoero-efekti syntyy vain korvieni välissä, omat pyöräilyt kun vedetään vain ja ainoastaan sen enempiä analisoimatta. :D
Toptube tuossa Endurossa kuitenkin 22mm lyhyempi ja stemmikin lyhyempi kuin SJ:ssa.

Hazzu
17.12.2016, 22.24
Enduro saattaa tuntua pienemmältä penkistä ajaessa koska satulatolpan kulma on enemmän pystyssä. Runko on myös matalampi kuin stumpin vastaavassa koossa. Enduro on kuitenkin pidempi ja ennenkaikkea reach selkeesti pidempi. Itse päädyin L-koon enduroon, vanhassa rungossa se oli mulle liian korkea.

JMJP
23.12.2016, 21.44
Ajelin ensimmäisen lenkin 29 gummeilla ja toka lenkille tuuppasin plussat alle ja alle ovat myös jääneet..
29 vai 27.5 plussat? Kuinkas leveitä tuohon on saatu sovitettua 29:nä?
Jospa vaihtais vaan noihin 29 kiekkoihin vaikkapa 40mm leveät kehät ja kumeiksi 2.6 tai jopa 2.8 leveät..

miku80
23.12.2016, 22.20
Kyllä kokeilematta väittäisin että ainakin 2.6" 29 gummit menee korkeuden puolesta. Leveyden puolesta tilaa on todella reilusti.

JMJP
10.01.2017, 17.06
Vajaan 15 tunnin ajeluiden jälkeen takaiskari(RockshoxMonarchPlus) saatettu ensimmäiselle matkalleen kohti maahantuojan takuuhuoltoa. Syynä jo pari kertaa tapahtunut "stuckdown". Onneksi ajokausi ei ole kiivaimmillaan..

Hazzu
11.01.2017, 10.58
Näyttäis että ainakin uusissa Enduron monarcheissa on sellaset rasvat sisällä että ne tukkii iskarin ja ilmat saattaa kylmällä jäädä jumiin väärälle puolen. Ainakin itsellä auttoi kun poisti osan rasvasta jota sisällä olikin aikamoinen köntti.

JMJP
13.01.2017, 23.10
Näin itsekin ymmärsin että ongelmaa olisi voinut helpottaa iskaria itse avaamalla. Mutta ihan vaan periaatteesta olen sitä mieltä näinkin tuoreen ajopelin täytyy toimia moitteetta näillä ajotunneilla. Positiivinen yllätys oli maahantuojan takuuhuollon ripeys: tiistai-iltapäivällä nakkasin iskarin lähimmälle SRAM-edustajalle ja tänään aamupäivällä tuli ilmoitus että käyppä hakemassa takaisin.

Hazzu
13.01.2017, 23.29
Hyvä että homma hoitui ripeästi. Nuo pakkasjutut on ilmeisesti rokkarin heikko osa-alue. Ilmeisesti samaa ongelmaa on ollu keuloissakin. Ainakin itsellä yksi keula vaati rasvojen vähentämistä. Siksi varmaan hoitui ripeästi kun on tuttu juttu.

Kanuuna
17.01.2017, 20.10
Moro, foorumilaiset!
Tässä on nyt pitkään ollut mietinnässä uutta yleismaastopöträä ja nyt viimeisimpänä vahvana ostoehdokkaana on pompsahtanut listoille Stumpjumper FSR comp 6fattie. Toiveena pyörässä oli alunperin täysjousto 29" renkain. Myöhemmin miettineenä tähän tuli lisäyksenä plussa koko(27,5"), jotta polkuajo talvella hieman helpottuisi. Fatbikea en halua, koska se ei yleispyöränä toimi. Tästä kriteeristä pyörävalikoima sitten kaventuikin huimasti ja hinta vastaavasti nousi. Alunperäinen pyörävalinta oli jo lähes selvä, Rotkon Neuron 6.9. Siihen ei valitettavasti plussarenkulaa saa kiinni. Nyt tätä ketjua lukeneena, Stumpjumper on kehuttu malli ja se alkoi kiinnostaa huomattavasti.
Olisi hyvä päästä myös koeajolle. Pk-seudulla nähtävästi koeajomahdollisuuksia on, mutta miten on Suomen Mansen laita? Missä päin Tampereella pääsee koittamaan kyseistä vekotinta?
Alla olevasta linkistä aattelin mahdollisesti pistää tilaukseen. Toki, jos muita vastaavia vempaimia tulee mieleen, niin ilman muuta ehdottakaa!
Kiitokset opastuksesta.

https://www.cyclestore.co.uk/specialized_stumpjumper_fsr_comp_6fattie_2017_moun tain_bike-ID_70455

eks
17.01.2017, 21.08
Samasesta puodista sais viime vuoden carbon fattien kolmella tontulla ja siihe mukaan kolmella huntilla roinaa, vaikkapa vararenkaat ja muuta kivaa.