PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kenkien, klossien ja polkimien yhteensopivuudesta

Nollabitti
28.07.2012, 00.36
Voitin viimein ennakkoluuloni lukkopolkimia kohtaan ja tilasin sellaiset Saksasta.
Nyt sitten vasta olenkin alkanut aprikoida sitä enemmän yllämainittua asiaa, kun olen surffaillut netissä.

Minulla on Shimanon SPD SH-M037 kengät joissa tuli mukana klossit, mutta eivät ole enää tallessa. Tilasin polkimet Shimano SPD-PD-M530 joissa tulee mukana klossit SH51.
- Mahtavatko nuo klossit sopia kenkiini?
- Saako niitä kengän sisäpuolelle laitettavia vedenpitäviä tarroja tms (joilla peitetään klossin kiinnike) ostaa irrallisena?
- Voisiko noissa polkimissa käyttää klossia SH56? Netissä on ristiriitaista tietoa.

Kiitos!

Niksupalkki
28.07.2012, 00.48
SH-M037 menee SPD klossit.
SH51 on single release eli aukeaa sivulle kääntämällä.
SH56 on multiple release eli lähtee irti useampaan suuntaan tehdyllä liikkeellä. Tuossa tarkemmin klossien eroista. (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?38009-Shimano-SPD-SH-51-%28single-release-mode%29-ja-SH-56-%28multiple-release-mode%29-Erot)
Osta vaan ne SH51, klossien avaamisen oppii aika nopeasti. Kerran tuut kaatumaan paikallesi niin kuin kaikki opetellessa ;-)
Kengien teipin voi korvata vaikka jeesus teipillä. Tarpeeksi märkää, kun on vesi tulee joka tapauksessa sisään kengiin jostakin suunnasta.

Nollabitti
28.07.2012, 01.36
.......... Kerran tuut kaatumaan paikallesi niin kuin kaikki opetellessa ;-)...... Kiitoksia kovasti ;). Minä olen 195cm pitkä, pyörän runko sen mukaan, jalat ei yllä maahan kun istun satulassa, enimmäkseen ajan kaupunkiajoa eli asvaltilla. Täytynee hankkia rullaluistelijan suojuksia........

nure
28.07.2012, 15.29
Sitten on rajusti liian suuri runko tai säädöt vi..illaan...

Niksupalkki
28.07.2012, 21.17
Joo kengän kärjet vähintään pitäisi yltää maahan. Jalan ei pidä olla suora vaan polvessa pitäisi olla noin 25 asteen kulma, kun laitat jalan suoraksi. Tuossa (http://www.realbuzz.com/articles/the-correct-riding-position-on-a-road-bike-gb-en/) kuvissa esimerkkiä.

hkultala
29.07.2012, 08.59

Mitenköhän se pyörän runkokoko tuohon vaikuttaa?

Eihän siihen vaikuta kuin se, kuinka korkealle penkki on säädetty, ja kuinka korkealla poljinkeskiö on maasta.

lansive
29.07.2012, 16.14
Mitenköhän se pyörän runkokoko tuohon vaikuttaa?

Eihän siihen vaikuta kuin se, kuinka korkealle penkki on säädetty, ja kuinka korkealla poljinkeskiö on maasta.

Jos penkki on ala-asennossaan ja silti ei ylety kengät maahan, niin runko ON liian iso. Että kyllä se johonkin vaikuttaa.

Nollabitti
29.07.2012, 18.31
Ehkä minua on sitten kusetettu toistamiseen. Ensin ostin pyörän ihan vaan rengaskoon mukaan eli 28". Sitten minua opastettiin, että oikea runkokoko on silloin kun pyörän päälle seisoo harallaan - rungon ja kivesten väliin jää sellaiset kolme senttiä. Voisihan sen satulankin tietysti säätää niin alas, että jalat yltää maahan, mutta mikä on mukava ajoasento?

Nollabitti
06.08.2012, 23.03
.....Osta vaan ne SH51, klossien avaamisen oppii aika nopeasti. ....... Tänään hain postista lukkopolkimet ym ja asensin illalla. Erityisesti koska olin ostanut uuden valaisimenkin, oli pakko lähteä kokeilemaan vielä pimeässä. Säädin lukkopolkimet herkimpään asentoonsa eikä irroittaminen ollut ollenkaan vaikeaa. Vaikeampaa oli löytää taas oikea paikka polkaista klossi lukkoon. Mahtava fiilis, pyöräilykokemukseni sai aivan uuden näkökulman. En muuta ilmaisua keksi kuin, että "kulkee kuin juna" eikä sitä polkimen nostoa edes huomaa. Olisinpa hankkinut vuosia sitten... ;)

Kiitos kovasti neuvoista!

Jake_Kona
07.09.2012, 23.39
Aikeissa ostaa spd-sl polkimet 105 sarjaa PD-5700 ja siihen olisi tarkoitus hankkia hyvät/ paremmat kengät.
Voisko joku suositella heti kärkeen jotain hyvää keveähköä ja jäykkää mallia kun ajattelisin satsata kenkiin enemmän ( max. n. 200e) kuin polkimiin ( 39e).
Tx
Koko shimanoissa 48 mtb ja lake 48 mtb

Ana
19.09.2012, 22.31
Ostin pyörän netistä ja mukana tulivat siis myös polkimet ja klossit.

Ainoa ongelma, että klossin ruuvit eivät yllä mun Chainin kenkiin kiinni ollenkaan.

No, pistin tilaukseen tällaiset pitkät versiot. http://www.huh.fi/cat/product_details.php?p=3155

Hinku olis kuitenkin uuden pyörän selkään jo viikonloppuna, joten tarvii käydä rautakaupan kautta
huomenna jos löytyis samanlaisia ruuveja jo huomiseksi.

Markku Liitiä
20.09.2012, 09.41
Ehkä Polkupyöräliike Salomaa olisi Kotkassa rautakauppaa parempi osoite. Klossien ruuvit eivät ole ihan samaa kilotavaraa kuin rautakaupan ruuvit.

Ana
20.09.2012, 12.28
Joo pitää yrittää kiertää paikalliset pyöräliikkeet vielä ennen vkonloppua.

Ja eihän toi klossin ruuvi kovin kummoisen näköinen kapistus ole, pitäis vaan keksiä, että millä "elämän osa-alueella"
vois olla tarvetta johonkin vastaavaan. Vois saada halvemmalla.