PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyöräilykengät kuiviksi

Pyöräpummi
16.07.2012, 17.43
Joskus pakostakin joutuu sateeseen. Ongelma jälkeenpäin on se että kengät eivät kuivukaan seuraavaksi päiväksi. Tilannetta pahentaa se että ilman suhteellinen kosteus on korkea. Ikävä kyllä tällä hetkellä ei ole toisia kenkiä laittaa jalkaan.

Yksi konsti on kait pistää sanomalehteä sisälle, mutta kuinka tehokas se on?

Muistan että on olemassa erillinen kenkienkuivauslaite, mutta pitääkö sekin tilata Saksasta?

Hyvät vinkit otetaan kiitollisena vastaan.

Antti Salonen
16.07.2012, 18.02
Uuniin olen pistänyt. Lämpöä jotain 50-75 astetta ja luukku aavistuksen rakosellaan että höyryt pääsee pihalle. Toimii.

TuH
16.07.2012, 18.07
Kengät täyteen sanomalehteä ja varmasti kuivuu. Toimii vielä paremmin, jos vaihdat vettä imeneet paperimytyt uusiin kesken kuivatuksen. Jos on pakko hankkia joku tekninen laite, niin kengänkuivatuspuhaltimia löytyy ihan Prismoista ja vastaavista.

kmw
16.07.2012, 18.16
Ostin ammoin Kajjjaanin Intersprotin alesta noname kenkäkuivurin ja olen ollut tyytyväinen. Pyöräilykengät kuivuvat nopeasti verrattuna jos vaelluskenkä pääsee totaalikastumaan.

Jake_Kona
16.07.2012, 18.18
Jos retkiolosuhteissa voi keittää vettä sujuvasti toimii retkikonstina.
2-4 kpl kuumaa vettä kestäviä "pitkopusseja" jotka laitetaan kengän sisään ja pussiin kaadetaan kuuma vesi.
Pussin suu suljetaan ja asetetaan kengän kärjellään seinää vasten. Kuivuu huomattavasti nopeammin.
Monessa hotellissahan ei ole patteria ( tai päällä kesällä) tai uunia, mutta vedenkeitin löytyy.

Tai trangialla...JOS kengät kestävät kuumuutta sulamatta

Kengän kärkiosa tai miltei koko kenkä keittopussiin ja upotetaan kiehuvaan veteen 3-10 min.

J. Conrad
16.07.2012, 18.25
Vaimon hiustenkuivaaja hitaimmalle ja kenkä kyljelleen lattialle ja puhallus sisään. 15min per kenkä.

Toinen luomumenetelmä on tuo yllämainittu sanomalehtikikka.

PaH
16.07.2012, 18.40
Tommonen (http://www.marinekauppa.com/product/2057/alpenheat-kenkien-kuivain)toimii jos saatavilla on sähköä. Kulkee mukana matkoillakin ja moisella saa läpimärät
popot kuiviks yön aikana.

Joenranta
16.07.2012, 19.13
Jos on kyse esim. pyrörämatkasta eikä jostain lyhyestä pyrähdyksestä, silloin kannatta pyörälaukussa olla varalla kunnon sadevaatteet. Kenkien suojaksi on olemassa varsin hyviä sadesuojuksia.

FillaRilla
16.07.2012, 21.00
Kengät täyteen sanomalehteä ja varmasti kuivuu. Toimii vielä paremmin, jos vaihdat vettä imeneet paperimytyt uusiin kesken kuivatuksen.
Tämä sanomalehtikonsti on ihan ykkönen. Jos kengät on tosi märät, niin todellakin uusia paperitolloja peliin vaikka 1-2 tunnin välein illalla hereillä ollessa ja aamulla on kuivat kengät. Eikä maksa paljon. Niin ja matkoilla, jos ei löydy vaikka hotellihuoneesta lehtiä, niin WC-paprukin pelittää.

Hebe
16.07.2012, 21.07
Kenkien suojaksi on olemassa varsin hyviä sadesuojuksia.

Mitkä olisi hyvät suojat? 3-4 erillaista ja eri tekijän suojaa olen koittanut ja kaikissa on kengät kastuneet kun on kunnolla satanut tai pitkästi on joutunut ajamaan sateessa.

Tupe
16.07.2012, 21.14
Suihkun lämpöpatteri on meillä aina täysillä, joten sen päällä on hyvä kuivattaa kengät.

Pöytätuuletin voi myös toimia. Kengät vaan puhallukseen. Ainakin pyykit ja matot kuivuu nopeasti.

Yöksi kannattaa laittaa ikkunat kiinni, niin sisäilma kuivuu (olettaen, että kämpässä on lämmönlähteitä, kuten vaikkapa jääkaappi). Tai siis tarkkaan ottaen: sisäilman suhteellinen kosteus laskee, kun ilman lämpötila nousee. Silloin pyykit ja märät vaatteet kuivuu paremmin. Ainakin jos ilmanvaihto muuten toimii.

Tupe
16.07.2012, 21.18
Mitkä olisi hyvät suojat? 3-4 erillaista ja eri tekijän suojaa olen koittanut ja kaikissa on kengät kastuneet kun on kunnolla satanut tai pitkästi on joutunut ajamaan sateessa.

Vesi taitaa mennä sisään nilkasta jossain vaiheessa kaikissa kengänsuojissa. Pitäisi olla vettä hyvin pitävä lahje suojan päällä, niin vesi voisi ehkä valua ohi.

Pessimistinä veikkaisin, että saumat niissä varmaan alkaa vuotaa aika pian.

Mites olis varakengät, jos on tarvii ajaa heti seuraavana päivänä? Tai peräti samana päivänä uudestaan.

Kengäskuivauslaite lienee tehokkain kotioloissa. Sillä saa ilman liikkeelle lämmitettynä, niin on kaikki tehokaann kuivauksen olot kunnossa.

thunder
16.07.2012, 21.34
https://www.toknet.fi/tarvikkeet-ja-varusteet/prego-kengankuivain-40-w/6430037750267/dp

Tuon tyyppinen kengänkuivain ostettiin meille aikanaan tenavien kenkien kuivaamiseen. Hyvin siinä kuivaa pyöräilykengät ja hanskat yms. Tänä "kesänä" on ollut ahkerassa käytössä.

Pyöräpummi
16.07.2012, 21.48

Miten olisi tämä? Assos afterSnowBootie_S7:ssä on pohkeen yläpuolella sulku vedelle.
Kengän pohjassa mahdollisesti olevat reijät pitää tukkia.

http://assos.com/fileUpload/images/2812_4.jpg

Pyöräpummi
16.07.2012, 21.52
Todella hyviä neuvoja. Alustavasti laitoin kenkiin sisälle vessapaperia, mutta en tiedä olisiko se sanolehti sittenkin parempaa?
Näytti olevan myös lempparikaupassa eli Bike-Discountissa Memateciltä 15 euron hintaa kuivittimet.

http://www3.bike-discount.de/bilder/big/22652/boot-dryer-heat-vario-plus-mini.jpg

tempokisu
16.07.2012, 22.37
Kisu suosittelee perinteistä sanomalehteä ja vaihtaa niitä "tolloja" jokusen tunnin välein. Ja varakengät on kannattava ostos, kun aina voi kaikkea muutakin ongelmaa tulla.
Talvimonoilla ja talvisuojilla jalka pysyy suht rankassa sateessa kuivana 2-3 tuntia. Semmoisia "kalosseja" ei varmaan olekaan jotka olisi ihan 100% sateenpitävä. Oon mä joskus ajanu tempon verryttelyä ihan Nokian pitkävartisilla kumisaappailla, kun halusin säästää ajomonot kuivaksi kisaan.

Kesällä tassujen kastuminen ei niin haittaa, mutta syksyllä oon varovaisempi sillä poikkeuksetta kun jalat kastuu -> kurkkukipu ja flunssa ja viikon ajotauko vähintään.

Johan Moraal
16.07.2012, 22.44
Huistenkuivaaja (lidl 7e) ylösalas jollain remmilla tuolinjalkaan alaspain puolilämmöllä puhaltamaan ja kengät alle. Välillä sammuta laite ettei palaa poroks. Simple.

gobbif
16.07.2012, 22.54
Bilteman ilmaa puhaltava kahden parin kuivuri on toiminut ok kotioloissa.

jartsuli
17.07.2012, 09.18
Tuli DIY idea tähän aiheeseen, vanhoja pc:n prossutuulettimia pari kipaletta ja virtaa antamaan vaikka nokian kännylaturi.. riippuu toki moottorista miten pyörii latureiden antamilla jännitteillä mutta ei sen virtauksen kova tarvi olla, pääasia että kengän sisällä ilma vaihtuu

PaH
17.07.2012, 09.25
@pyöräpummi - taloudesta löytyy myös kuvasi mukaiset puikulat, toimivat ihan yhtä hyvin kun linkkaamani Alpenheatit,
hiukan ehkä häviävät kuivaustehossa. Suosittelen jos kuivaustarvetta on muuallakin kun kotona.

Tuon tyyppisten kuivainten plussapuolena on kuljetusystävällisyyden lisäksi helppous, kaada popoista vesi pois ja nuo sisään +
johto kiinni. Täysin äänettömät ja ei tartte vahtia - sis. termostaatti pitää lämmöt semmoisella tasolla ettei tapa liimauksia tms.

Päädyin itse tommoisten käyttäjäks kun piti saada neopreenisisäkengällä varustettuja luisteluhiihtopopoja yönaikana kuivaks.
Ei onnistunu sanomalehtipaperilla.

HeliT
17.07.2012, 09.47
Meillä on tällainen (http://www.scandinavianoutdoorstore.com/talviretkeily/lammittimet/air-refreshner/) kuivain. Toimii ainakin laskettelumonoille ja vaelluskengille hienosti.

kooki
17.07.2012, 10.07
Meillä on tällainen (http://www.scandinavianoutdoorstore.com/talviretkeily/lammittimet/air-refreshner/) kuivain. Toimii ainakin laskettelumonoille ja vaelluskengille hienosti.

Tuo ja saman tyyppiset puhaltavat versiot toimii ja ovat mielestäni parempia kuin kuumuuteen perustuvat. Suunnistuskengät ainakin tykkää snadisti kyttyrää noista korkeista lämpötiloista.

TuH
17.07.2012, 13.09
Päädyin itse tommoisten käyttäjäks kun piti saada neopreenisisäkengällä varustettuja luisteluhiihtopopoja yönaikana kuivaks.
Ei onnistunu sanomalehtipaperilla.

Neopreenisisäkengällä varustetut Shimanon Goretex-talvipyöräilybuutsit (MW-80) kastuvat pahimmillaan läpimäriksi, mutta minulla ole koskaan ollut vaikeuksia kuivattaa niitä seuraavaa aamua varten sanomalehtimetodilla. Nopea kuivaaminen vain edellyttää, että paperit vaihtaa uusiin sitä mukaa kun ne vettyvät. Ensimmäinen paperisatsi menee siis vaihtoon melkein saman tien. Kuivatus jää täysin puolitiehen, jos läpimärät paperitollot unohtuvat tuntikausiksi kenkiin. Käytännössä kuivuminen pysähtyy siihen.