PDA

Näytä tavallinen näkymä : 26" vs 29" täysjoustona

E_K
02.07.2012, 08.11
Kertokaas mielipiteitä/faktoja 26" ja 29" täysjoistojen eroista, hyviä ja huonoja puolia. Olen tässä pähkäillyt kumpiko koko parempi maastossa ajamiseen.
Tarkotus olisi uusia maasturi hintaluokassa n.2000e-2500e joten suosituksia mielelläni vastaan otetaan :)

kooki
02.07.2012, 08.25
Kertokaas mielipiteitä/faktoja 26" ja 29" täysjoistojen eroista, hyviä ja huonoja puolia. Olen tässä pähkäillyt kumpiko koko parempi maastossa ajamiseen.
Tarkotus olisi uusia maasturi hintaluokassa n.2000e-2500e joten suosituksia mielelläni vastaan otetaan :)

Kannattaapi kipaista Kuntoilu ja ajotekniikka osiossa kattomassa tästä aiheesta oleva tuore lanka. Se oli lähtökohtaisesti ajotekniikan kautta aloitettu, joten löytyy hieman hämäävästi sieltä muistaakseni tällä samalla nimellä.

SammyB
02.07.2012, 19.38
Mie vaihdoin äskettäin 29"iin ja takaisin 26"sten pariin en taida enää palata. :)
Siis maastossa.

JackOja
02.07.2012, 21.12
...Olen tässä pähkäillyt kumpiko koko parempi maastossa ajamiseen...

Tee ajan hermolla hilluva kompromissi, hanki 650B-täpäri. Ne tekee nyt tuloa lujaa :)

Yeti
02.07.2012, 21.21
Tärkein parametri tässä on ajajan pituus. Jos on pituutta tarpeeksi, 29" on yleensä parempi. Jos ei ole tarpeeksi pituutta joutuu pohtimaan muita parametrejä.

CamoN
02.07.2012, 21.43
Olen tässä pähkäillyt kumpiko koko parempi maastossa ajamiseen.

Tätä täytyy lähteä pohdiskelemaan maastoajon perusteista. Minkälaista maastoajoa harrastat? Minkälainen pyörä on mielestäsi paras maastoajoon? Nopein? Kiihtyvin? Hauskin? Ketterin? Notkein? Vakain? Rullaavin? Kevyin? Kallein? Halvin? Itseluottamusta herättävin? Rintakarvoja kasvattavin? Noiden ominaisuuksien yhdistelmä tietyillä arvotuksilla?

Minä olen nopeampi 29" täysjoustolla verrattuna 26" täysjoustoon esimerkiksi TahkoMTB:n kaltaisella reitillä. Tällä hetkellä se absoluuttinen nopeus on minulle tärkein ominaisuus vaikken kilpaile kuin itseäni vastaan. Pituutta 181cm eikä pyörä tunnu yhtään liian isolta. On se toisaalta aika hassun näköinen, välillä tuntuu ettei pyörässä ole kuin kaksi isoa kiekkoa joiden välissä muutama ohut alumiiniputki. Kankeampi se on kuin 26" ja tiukassa paikassa kieli täytyy pitää keskemmällä suuta, mutta minun ajolinjavalinnoillani kankeuden korvaa pienempi vierintävastus ja vakaus.

E_K
02.07.2012, 21.59
Tätä täytyy lähteä pohdiskelemaan maastoajon perusteista. Minkälaista maastoajoa harrastat? Minkälainen pyörä on mielestäsi paras maastoajoon? Nopein? Kiihtyvin? Hauskin? Ketterin? Notkein? Vakain? Rullaavin? Kevyin? Kallein? Halvin? Itseluottamusta herättävin? Rintakarvoja kasvattavin? Noiden ominaisuuksien yhdistelmä tietyillä arvotuksilla?

Minä olen nopeampi 29" täysjoustolla verrattuna 26" täysjoustoon esimerkiksi TahkoMTB:n kaltaisella reitillä. Tällä hetkellä se absoluuttinen nopeus on minulle tärkein ominaisuus vaikken kilpaile kuin itseäni vastaan. Pituutta 181cm eikä pyörä tunnu yhtään liian isolta. On se toisaalta aika hassun näköinen, välillä tuntuu ettei pyörässä ole kuin kaksi isoa kiekkoa joiden välissä muutama ohut alumiiniputki. Kankeampi se on kuin 26" ja tiukassa paikassa kieli täytyy pitää keskemmällä suuta, mutta minun ajolinjavalinnoillani kankeuden korvaa pienempi vierintävastus ja vakaus.

Tahkon tyylistä maastoa tulee ajettua jo silläkin kun tässä lähettyvillä asustelen. Ominaisuudet mitä laitoit mitä kaipaan lähinnä on ketteryys, rullaavuus ja nopeus. Kävin tänään pyöräliikkeessä katselemassa ja sovittiinkin myyjän kanssa että käyn testipyörällä kokeilemassa 29" lähiaikoina niin saan verrata nykyiseen 26" täysjoustoon omassa tutussa maastossa.

Itsellä pituutta 185cm, joten ei se 29" senkään puolesta varmaan huono olis :)

zort
02.07.2012, 23.17
Tee ajan hermolla hilluva kompromissi, hanki 650B-täpäri. Ne tekee nyt tuloa lujaa :)
Tää on just niin tätä. Äsken 29:t oli vielä ihan ylivoimasia kaikilla osa-alueilla, mutta eihän sekään fillariteollisuudelle riittäny. Piti keksiä viäläkin parempi kompromissi:p. Kyl huomaa että maailman talous on kuralla kun pitää suoltaa uutta konseptia vaikkei ny just ihan välttämäti tarviskan.

juminy
03.07.2012, 06.50
Tää on just niin tätä. Äsken 29:t oli vielä ihan ylivoimasia kaikilla osa-alueilla, mutta eihän sekään fillariteollisuudelle riittäny. Piti keksiä viäläkin parempi kompromissi:p. Kyl huomaa että maailman talous on kuralla kun pitää suoltaa uutta konseptia vaikkei ny just ihan välttämäti tarviskan.Kyllä! Maastopyörien kehitys olisi saanyt pysähtyä jo 70-luvulla! Ja viimeistään nyt!

hemppa
03.07.2012, 08.30
^Sitten on vielä sellanenkin kompromissi kuin 96er, eli edessä 29" ja takana 26". Tuolla sitä jo vähän pähkäilty tälläkin foorumilla: 96er konversio (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?34347-96-konversio)

(Edit. Käytetään myös nimitystä 69er)

zort
03.07.2012, 09.38
Kyllä! Maastopyörien kehitys olisi saanyt pysähtyä jo 70-luvulla! Ja viimeistään nyt!
No joo, onko toi rengaskokojen kanssa kikkailu sitten pidemmän päälle kehittävää, mene ja tiedä. Ainakin on saatu väki kuumeisesti pähkäilemään mikä on se oikea koko just mulle. Oisko tässä maantiepuolellekin kehitystyön paikka, josko se parempi rengaskoko olis sittenkin muutaman sentin isompi? Ai että ei ehkä välttämättä ollutkaan? Noh, jos otettaiskin pari senttiä sitten vaikka pois;)

sakuvaan
03.07.2012, 10.23

XC vai Trail ajoon?

Jos mietit enemmän Trail/AM tyylistä runkoja sanoisin että valintaskaala on aika pieni, joustoa pitäis olla vähintään se 130 takana.

XC valikoimaa on aika paljon.

Geometrioilla on ihan samalla lailla väliä 26vs29, jos ostat 29 XC pyörän niin se ei tee sitä AM/Trail pyörää.

Laiskaa ohjausta en itse allekirjoita, Bandit 29 on oikeen vikkelä laite kannonkiertoon, Prime on vähän laiskempi.

E_K
03.07.2012, 17.36
XC vai Trail ajoon?

Kyllähän se lähinnä oma ajo taitaa painottua tuohon xc ajoon. Toki välillä tuntuu että juostoa sais olla enemmän kuin se 100mm mitä tällä hetkellä on tuolla 26" ajaessa.

Yhtenä vaihtoehtona on miettinyt specialized camper comp 29"
Onko kellään kokemusta pyöränä, hyviä että huonoja puolia tai esittää parempaa vaihtoehtoa?

CamoN
03.07.2012, 20.57
Yhtenä vaihtoehtona on miettinyt specialized camper comp 29"
Onko kellään kokemusta pyöränä, hyviä että huonoja puolia tai esittää parempaa vaihtoehtoa?

Omasta tallista löytyy Specialized Epic Comp 29".

Pohdiskelin Camberia vaihtoehtona vasta Epicin oston jälkeen. Jonkun aikaa harmitti ettei ollut mahdollista koeajaa kumpaakin ostotilanteessa. 29" tuli hankittua tavallaan heräteostoksena (26" Spessua lähdin katsomaan, 29" lähti mukaan) enkä ollut kovin tarkkaan perehtynyt mitä kaikkia vaihtoehtoja itseasiassa oli saatavilla. Brain piti saada ja 29" tuntui todella miellyttävältä.

Mitä enemmän Epiciin on tullut kilometrejä sitä selkeämmin se on ottanut oman paikkansa. Nyt on 1600km taulussa enkä usko luopuvani tuosta ennen kuin se leviää. Eikä siinäkään tapauksessa vaihdu välttämättä kuin runko uuden vuosimallin hiilikuituiseen vastaavaan. Camber on varmaan vielä aika paljon anteeksi antavampi (kuten 29" on jo muutenkin) kuskinsa virheille Epiciin verrattuna.

Unelmissa minulla on ollut lähinnä Santa Cruz Tallboy LT tuon Epicin seuraksi, jos "fiilistely" alkaa joskus kiinnostaa nopeutta ja korkeita keskisykkeitä enemmän. Enkä nyt sano etteikö Tallboylla voisi saavuttaa ihan samanlaisia nopeuksia, kuskistahan se on kiinni ennen kaikkea.

E_K
06.07.2012, 17.17
Oliskos suositella muita 29" fillareita kun spessuja hintaluokassaan max n.2500e? Tuntuu että spessut alkaa tälle kaudelle olevan aikalailla lopussa maahantuojaltakin.
Tai jos jollain on vaikka käytettynä tarjota 185cm kuskille :)

sakuvaan
06.07.2012, 17.38
XC kihnutin siis?

Salsa spearfish

http://www.charliethebikemonger.com/salsa-spearfish-3-complete-bike-29er-1404-p.asp

1900 puntaa, menee varmaan budjetin sisään?

E_K
06.07.2012, 17.55
XC juu :)
Aina olis plussaa jos suomesta sais suoraan ostaa.

sakuvaan
06.07.2012, 23.23
Ei täällä mitään varmaan enää ole, kaikki myyty.

juminy
06.07.2012, 23.34
^Sitten on vielä sellanenkin kompromissi kuin 96er, eli edessä 29" ja takana 26". Tuolla sitä jo vähän pähkäilty tälläkin foorumilla: 96er konversio (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?34347-96-konversio)

(Edit. Käytetään myös nimitystä 69er)Ihan jees sekin. Olen muutaman kerran rakentanu, mutta aina jääny pariin lenkkiin kun on pitäny jotain muuta hinkua. On nytte työmatkapyörässä (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=7733&d=1340797417) kyllä moinen setup, tosin sehän on 68er näillä termeillä se.

No joo, onko toi rengaskokojen kanssa kikkailu sitten pidemmän päälle kehittävää, mene ja tiedä. Ainakin on saatu väki kuumeisesti pähkäilemään mikä on se oikea koko just mulle. Oisko tässä maantiepuolellekin kehitystyön paikka, josko se parempi rengaskoko olis sittenkin muutaman sentin isompi? Ai että ei ehkä välttämättä ollutkaan? Noh, jos otettaiskin pari senttiä sitten vaikka pois;)Kaikki kikkailu ja leikkiminen on kehittävää. Tekee ihan gutaa. Eikä toki tarvi juosta propellihattujen tai markkinamiesten perässä, jos ei haluu.

mehukatti
06.07.2012, 23.48
Oisko tässä maantiepuolellekin kehitystyön paikka, josko se parempi rengaskoko olis sittenkin muutaman sentin isompi?

Eikös maantiepuolella pitäisi itseasiassa mennä pienempiin kiekkoihin? Koska maastopuolella isompia kiekkoja perusteella sillä, että ne rullaa paremmin epätasaisuuksien yli, mutta maantiehän on tasainen. Tälloin siis pienemmät kiekot riittäisi, eli 26" tai jopa 24". :) Pienemmillä kiekoilla olisi myös pienempi ilmanvastus?

E_K
07.07.2012, 16.25
Ei täällä mitään varmaan enää ole, kaikki myyty.

Äkkiseltään vaikuttaa, pitää katella jos jostainkin löytyis.

maalinni
07.07.2012, 16.51
Pieni kiekko pyörii nopeammin, joten laakerien kitka kasvaa? Voi olla että myös ilmanvastus kasvaa?

zort
08.07.2012, 09.41
Kaikki kikkailu ja leikkiminen on kehittävää.
Totta. Eihän sitä muuten mitään uutta hauskaa syntyiskään. Jotenkin vaan huvittaa toi innokkuus millä lähdetään hypettämään sitä "tulevaa uutta normia". Niinkun nyt joku tietty rengaskoko takaisi taivaspaikan harrastajalle.

E_K
08.07.2012, 21.05
Tuli muuten mieleeni runkokokojen eroista kun paikallinen spessu kauppias tuumas että itselleni olis M-kokoinen passelimpi runkokoko 29":ssä kun 26" taasen oli L-koko. Onko noissa eroa että kannattaako ottaa pienempi koko pääsääntöisesti 29" ostaessa? Pituutta kun on se 185cm.

CamoN
08.07.2012, 22.30
Tuli muuten mieleeni runkokokojen eroista kun paikallinen spessu kauppias tuumas että itselleni olis M-kokoinen passelimpi runkokoko 29":ssä kun 26" taasen oli L-koko. Onko noissa eroa että kannattaako ottaa pienempi koko pääsääntöisesti 29" ostaessa? Pituutta kun on se 185cm.

Ei kai tuo kovin tyypillistä ole, taidat vaan olla juuri kokojen rajalla ja geometrioissa on joidenkin senttien erot.

Minulla entinen pyörä oli Canyonin Nerve XC (26" / 120mm joustoa) M-koossa ja nykyinen tosiaan Specialized Epic (29" / 100mm joustoa) M-koossa. Vaihdon jälkeen tuli vertailtua geometrioita, se jäi mieleen että 29er oli akseliväliltään n. 20mm pidempi. Minulle aivan häviävän pieni ero, jollekulle muulle voi olla merkittävämpi.

MJH
12.07.2012, 20.55
Oliskos suositella muita 29" fillareita kun spessuja hintaluokassaan max n.2500e? Tuntuu että spessut alkaa tälle kaudelle olevan aikalailla lopussa maahantuojaltakin.
Tai jos jollain on vaikka käytettynä tarjota 185cm kuskille :)
Trek GF superfly 100 AL ironnee tohon hintaan.
itse hankin edeltäjänsä hifi:n viime syksynä. Alunperin lähdin ostamaan trekin fuel ex:ää (26" siis), vaan tuo tarttui mukaan ja olen kyllä ollut oikein tyytyväinen. Ajan lähinnä Helsingin ympäristössä. Itse tykkään enemmän nopeasta xc menosta, vaan minun taidoillani traili/juurakkopaukutuksessakin tuo kelpaa ihan hyvin. Joskus tosin voisi olla se camberin 10mm lisää edessä, vaan sekin hoituisi varmaan kunnollisella manualin opettelulla...

E_K
12.07.2012, 21.56
Pähkäily sai tänään loppua ja sovin kaupat spessun epic evo expert 29":stä. Toivotaan että tuolla pärjäis omat ajot.