PDA

Näytä tavallinen näkymä : Lämmittääkö turhamaisuus sydäntäsi?

Pyöräpummi
25.06.2012, 12.20
Nautitko ostamistasi tavaroista joiden tarkoitus on palvella toisten silmää?
Olisiko sen rahan voinut käyttää johonkin hyödyllisempään kuten perheesi hyödyksi?

Entä mitä mieltä olet muiden turhamaisuudesta?

JackOja
25.06.2012, 12.25
a) Nautitko ostamistasi tavaroista joiden tarkoitus on palvella toisten silmää?

b) Olisiko sen rahan voinut käyttää johonkin hyödyllisempään kuten perheesi hyödyksi?

c) Entä mitä mieltä olet muiden turhamaisuudesta?

a) En osta

b) kts. a

c) Ihan perseestä, mut jokaisen oma asia toki. Harakat on jees.

Jake_Kona
25.06.2012, 12.39
A) Ennen en yhtään. Ja sen kyllä huomasi pukeutumisestakin. Verkkarit, kroksit ja ajamaton parta
Nyt on nenäkarvatrimmeri, vakosammarit ja parta ajettuna harvase kuukausi

B) Kyllä miehellä pitää olla omaa rahaa 100-200/kk ;)

C) Kukin kulkee tavallaan ja onhan keikareita hauska katsua. AI onhan minulla keltamustat bibsit ja keltainen jersey. Keikailua siis

Pyöräpummi
25.06.2012, 16.51
Täytyy myöntää että minulla suurin turhamaisuutta rajoittava tekijä on raha.
Sitä täytyy miettiä että ostos todellakin on hyödyllinen.

Kokemus on osoittanut että "kerskaava" tuote ei tosissaan tuo minkäänlaista minkäänlaista tyydytystä. Olisi kuitenkin mielenkiintoista tietää jos ne joillekin tuo jotain aitoa tunnetta paremmuudesta.

Yksi turhamaisista turhamaisin hyödyke on avoauto. Sitä ostosta ei voi muuten perustella kuin että haluaa ajaa autollaan rinkiä ja näytellä itseään. Vai voiko olla muuta motiivia?

samooja
25.06.2012, 17.02
Ah, ihana aihe, älkää nyt kateudesta tuleen syttykö, mä vaan satuin syntymään tällaiseen lähes täydelliseen vartalon ja voi kuulkaa mihin kaikkeen se pystyykään, tytöt on aina ihan että ei oo mahdollista, miten se voi tulla noin isoksi ja siitä vielä suuremmaksi? Mutta siis en koskaan piilottaisi itseäni kankaiden alle, se jos joku ois turhamaista.

Todellisuudessa, tylsän vihreät samettihousut, kuolleen harmaa neule ja ihan tavalliset seksikkyyden tappaja ecco-tsengat, silmälaseina mauttoman väriset näyteikkunapokat. Komeita ruumin osia ei tylsään ja tyhmään lapseen vanhemmat hankkineet. Voitte kuvitella millaista oli lapsena, meitä kun olin niin paljon. Sisarukset pumpulitukkaisia hyväkäytöksiä enkeleitä ja sitten minä, ja minuthan esiteltiin joku naapurin hoitokakarana tai jonain muuna tai jätettiin ulos siksi aikaa kun "perhe" edusti. Koitan sanoa, että olen niin mauton, että minua voisi luulla kameleontiksi. Menen vain paskan ja kusen kellastamaa seinää vasten ja sinne katoan. Hajukin on lähes sama.

Minä en tunne nautintoa. Yleensä olen tyytyväinen siihen mitä hankin. En koskaan hanki mitään turhaa. Viimeisin hankintani oli perhe. Otin sen kaljulta kyttyräselkäiseltä paskanpuhujalta, joka jäi maalaamaan mustia valheitaan masennuksenkäytävään ja eli onnettomana loppuelämänsä uskoen omiin harhoihinsa. Mutta vaimo oli hyvä, huonosti pidetty mutta vähän käytetty. Lapsetkin olivat sellaisia raakileita, että niistä sai tuunattua yhteiskuntaan kelvollisia henkilöitä.

En ole kateellinen. Enkä harrasta vihaa. Olen toiminnanmies ja äärimmäisen suora.

Omaa rahaa ei ole, mutta säännöllinen työ takaa sen että saan ”valtion valuuttaa” ja uskon, että vero on hyvä ja pyhä asia. Minä määrään tieni ja päivieni pituuden, tai rattijuoppo ja suomen breivikit.

Jos joku haluaa ottaa lävistyksen naamansa, ei se minua haittaa. En arvosta, meikkejä, koruja tai muita turhia hepeneitä.

Eli siis, vastaukseni on: turhamaisuus tekee ihmisen lopulta kyyniseksi.

mutanaama
25.06.2012, 17.21
A, kyllä
B, ehdottomasti kyllä
C, naurettavia pellejä.

[ot]Mitä tuohon Samoojan kirjoitukseen tulee, niin ei paljon hienommin voi asiasta kertoa. Kiitos, viihdyin kovasti.

EePee
25.06.2012, 18.35
A) Harvemmin
B) On tullut käytettyä paljon rahaa, jonka jonkun muun mielestä olisi voinut käyttää "hyödyllisemmin". Viimeisessä takissa ei kuulemma edelleenkään ole vaan taskuja..
C) Muitten tekemiset ei paljon kiinnosta

YT
25.06.2012, 18.42

En nauti tavaroista.

Olisiko sen rahan voinut käyttää johonkin hyödyllisempään kuten perheesi hyödyksi?

Ei ole perhettä.

Muut ihmiset saa suksia hevon v*ttuun.

tempokisu
25.06.2012, 21.01

1. Ei kun omien silmien iloksi lähinnä, mutta saa ja suotavaa on että muutkin käy ihastelemassa mun hienoja projektejani. Nukkeja. Autot ja fillarit, nekin on hianot mutta vasta käyttömukavuus on tehnyt niistä rakkaita.
Itelle ( esim. vaatetta tai monoa omaan käyttöön) ole piiiiiiitkiin aikoihin mitään ostanu.
2. Rahan todella olisi voinut järkevämminkin käyttää, vaikka hampaisiin ( joita kukaan ei siltikään näe) mutta ei elämä voi olla pelkkää hyödyllistä ja järkevää.
3. Muitten turhamaisuus on niitten muitten ongelma

tviQ
26.06.2012, 22.15
1.
Mielenkiintoinen kysymys. Ymmärtääkseni en ole hankkinut tavaroita joiden tarkoitus on palvella toisten silmää. Toisaalta voi olla, etten vielä ole täysin tajunnut ostamieni tavaroiden kaikkia ulottuvuuksia, eli voi hyvinkin olla että omistan em. tavaroita, mutta väärinkäytän niitä törkeästi, en siis tarkoituksenmukaiseen silmämunien hivelyyn.
(jumalainen dilemma, tämän parissa saa kulumaan filosofisesti tunnin jos toisenkin. olettaen siis että jaksais, mikä on kyllä aivan liikaa vaadittu meikäläisen hermosoluilta.

2.
Meillä ei rahaa muuhun käytetäkään kuin perheen hyödyksi. Ongelma on ehkä ennemminkin niin, että saavutettu hyöty korreloi suoraan käytettävissä olevien eurolaisten määrään. Suurempi hyöty olisi kovin kiva.

3. Vanity fair, ihanaa, ihanaa - siis sehän on sangen lystikästä.

samooja
27.06.2012, 10.12
Kahvilaraaseri, hani, kahvilaraaseri. Esim. lepponen Kawa ZX-9, sillä ehtis.

ellmeri
27.06.2012, 12.45

Hmmm. :rolleyes: no jos rehellisiä ollaan niin joo..
Katoppa kö ruohtissa oltiin klubi-matkalla ja kawerit ihaili mun willaria mikä oli likanen ja paskassa mutta rewencen kromattu stonga kiilsi qu pässinpallit,sanovat siitä että on hiaaano ja erottuva osa rungosta.

Olin mää ylipiä notta ihan kasvoin miähenä.:cool:

Virpi
27.06.2012, 14.51

Ostan tavaroita vain tarpeeseen. Ja toki iloitsen hyvästä ostoksesta.

Yleensä ensin ajattelen aina omia muksujani. Jos lähden itselleni ostamaan esim. vaatteita, huomaan katsovani vaatteita lapsille. Mutta nyt kun muksut ovat jo sen ikäisiä, että ostavat vaatteet itse omilla rahoillaan olen muuttunut itsekkäämmäksi. Menen suoraan naisten osastolle ja ostan itselleni sen vaatekappaleen mitä olen etsimässäkin. En ajattele enää ensisijaisesti muiden tarpeita.

Turhamaisuus sulostuttaa elämää jos se ei ole liiallista. Se tuo pientä ylellisyyttä arkeen. Ei paha asia. Iloitsen jos muutkin iloitsee harmittomasta turhamaisuudesta, mutta jos sillä turhamaisuudella loukataan jotakuta tai sitä käytetään muuten väärin, niin turhamaisuus on silloin p*seestä.

Pyöräpummi
27.06.2012, 17.45
Kyselyn inspiraatio tuli omasta vajavaisuudesta. Pitää toisinaan taistella heikkouksiani vastaan.
Olen huomannut itsessä joskus turhamaisia haluja. Siksi on tarve kitkeä sitä pois.

Nyt olen juuri hankkimassa uutta pyörää niin yritän tehdä jatkuvasti itselleni kysymyksen että tarvitsenko tosissaan kallista pyörää vai onko se vain kerskaamista varten.

Hyvännäköisissä ja kalliissa vaatteissa ei ole mitään pahaa paitsi silloin jos se harrastus alkaa viemään suhteettoman paljon aikaa ja energiaa.
Eikä kukaan keikarikaan ole tosissaan hyvännäköinen vaan antaa aika pinnallisen vaikutelmaan.

Keskuudessamme on kuitenkin "täydellisiä" ihmisiä jotka ovat hyvyydessään ehdottomia ja aina oikeassa. He ovat siinä onnellisessa asemassa että heidän koskaan tarvitse muuttua eikä nöyrtyä myöntämään olleensa väärässä.
Tästä huolimatta olen mielummin erehtyväinen ja syntinen.

Minun ajatukseni ovat niin vajavaisia että niitä saa kritisoida!

mk
27.06.2012, 17.53

a) Tottakai nautin , jos tavarasta on hyötyä ja itselle iloa .. Pyrin olemaan ostamatta jonninjoutavia :p
b) yksinasuvana ei hirveesti merkitystä / edellisestä elämästä muistona yksi aikuinen lapsi, joka elää jo omaa elämää toisella paikkakunnalla
c) eipä ole itseltä pois toisten turhamaisuus, ihan sama. Ehkä naurattaa, mutta muuten ihan sama. Kukin eläköön miten tykkää ...

samooja tuossa (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?46266-Lämmittääkö-turhamaisuus-sydäntäsi&p=1855489#post1855489)kertoili aika osuvasti, aika pitkälle samoilla linjoilla :)

Pyöräpummi
27.06.2012, 18.14
. Iloitsen jos muutkin iloitsee harmittomasta turhamaisuudesta, mutta jos sillä turhamaisuudella loukataan jotakuta tai sitä käytetään muuten väärin, niin turhamaisuus on silloin p*seestä.

Toisten loukkaaminen on yksi turhamaisuuden muoto. Syyllistyn siihen joskus itsekin tahtomatta taikka tahallisestikin.
Useasti loukkaaminen lähtee kateudesta toisen iloa tai pientä onnistumista kohtaan.
Pienistä loukkauksista ei kuitenkaan pitäisi välittää. Sitä sanotaan että ei itku auta markkinoilla!

BONK
27.06.2012, 18.26
Ostan vaan omaan/perheen tarpeeseen (tai tarpeettomuuteen, jonkun mielestä). Täysin yhdentekevää, mitä muut ostoksista ajattelevat tai mille ne näyttävät muiden silmissä.

Samoojalta loistotykitys, iso vihreä pallo.

tviQ
27.06.2012, 18.51
Kahvilaraaseri, hani, kahvilaraaseri. Esim. lepponen Kawa ZX-9, sillä ehtis.
joo. se ON tarpeellinen. nykyään on jokaisella parkkiksella niin kauhea ruuhka, mopedilla mahtuu pienempään tilaan.

sorry offari.

Pekka L
28.06.2012, 05.47

Kyllä joo. Vaatteet menee tähän kategoriaan. Silloin tällöin tulee ostettua jotain rättejä ihan vain vaimon mieliksi.:)
Oikeasti toi pitää lukea niin, että ostan edes joskus jotain uutta, ettei sen tartte hävetä mua... ainakaan kovin paljoa:eek:
On se sitte omastakin mielestä ihan kiva, kun on uudet housut ja paita.

b.ehkä, ehkä ei.
c. naurattaa

fiber
28.06.2012, 06.46
Mielestäni se ei ole turhamaisuutta, että jonkin ostoksen on tarkoitus miellyttää muiden silmää. Vaatteet ja muut kapistukset ovat viestejä, ja minä haluan viestiä, että kuulutaan samaan poppooseen ja halutaan toisillemme hyvää vibaa. Eri asia sitten on, jos tavoitteena on viestiä olevansa muiden yläpuolella.

Nyt näin reissun päällä tuntuu, että suomalainen asemoi itsensä erilleen ympärillä olevista ihmisistä, olipa kyseessä pukeutuminen, puhuminen bussikuskille tai liikennekulttuuri.

Mutta juu, siis lämmittää. Ostoksilla en pysty prameilemaan, mutta joissain tilanteissa äly leikkaa terävästi, ja sitten olen turhamaisen tyytyväinen itseeni seuraavat viisitoista minuuttia :D

timoe
28.06.2012, 07.22
Lähinnä voisin vastata että olenko hiukan narsisti kun itse pelkään niin :->

Vastakysymyksenä: Laadukas teollinen muotoilu, ja varsinkin käsityö parhaimmillaan on taidetta. Eikö sillä ole oma itseisarvonsa!

Kauppaan pääsee yhtä hyvin 700 kuin 7000 euron pyörälläkin. Halvemmalla usein jopa paremmin.

Ja mikä pakko mun on panna kaikki rahat perheen hyväksi, häh! Kääk! (lapsilla on jo älypuhelimet, mikä on tärkeää.)

Keski-ikäinen terve itsekkyys, ja mahdollisuus toteuttaa pieniä haaveita...ei paha.

Itselleenkin voi sallia senverran mitä muillekin?

http://www.youtube.com/watch?v=Vn29DvMITu4&feature=player_embedded

Ernesti Kolpakko
28.06.2012, 07.55
Yritän ostaa tuotteita jotka ensisijaisesti toimivat käyttötarkoituksessaan ja mahtuvat budjettiin, mieluusti myös sellaisia jotka kestävät mahdollisimman pitkään ja toimivat varmasti. Kun nämä seikat täyttyvät, alkaa yleensä valinnanvaraa olla sen verran vähän ettei esteettisissä ominaisuuksissa enää ole hirveästi valinnanvaraa, mutta onneksi kestävät ja toimivat tuotteet ovat monesti aika ajattoman oloisia muotoilultaan, joten ne eivät ole koskaan muodissa.

Esimerkkinä nyt vaikka Thinkpad läppärit (jollaisen ostin käytettynä), jotka ovat näyttäneet jo parikymmentä vuotta samanlaisilta tiiliskiviltä ja joissa on paras kokeilemani näppäimistö, siinä missä halpisläppäreissä muotoilu ja näppäimistön asettelukin tuntuvat vaihtuvan joka vuosi eivätkä ne tunnu kestävän niin pitkään.

Toinen esimerkki voisi olla teräsrunkoinen maantiepyöräni joka on vm. 1989, sekin käytettynä ostettu ja uusilla osilla varustettu. En välttämättä uskaltaisi ostaa edes puolen ikäistä alumiini- tai hiilikuitupyörää, eivätkä ne enää näyttäisi minusta niin hyviltä, klassisilta, kuin tämä teräsrunkoinen.

Ylipäätään siis mieluummin satsaan toimivaan suunnitteluun ja kestävyyteen kuin muotiin.

kuovipolku
28.06.2012, 08.45
Anekdoottien ystäville:

Väinö Tanner ja Ernst Nevanlinna olivat Suomen edustajina Genovan konferenssissa vuonna 1922. Italian hallitus järjesti suuren vastaanoton jolle osallistujat pukeutuivat juhlallisesti frakkiin. Tannerilla oli kuitenkin vain saketti, jota Nevanlinna tarkasteli arvostellen ja sanoi sitten: "Jaa-a, jokainen skroppailee jollakin,"

(Minä olisin kyllä luonteeltani turhamainen, mutta elämä itse on opettanut että jokainen yritys siihen suuntaan ainoastaan lisää omaa epäeleganssiuden tunnettani, joten tyydyn vain happamasti havainnoimaan muiden turhamaisuutta.)

samooja
28.06.2012, 11.04
Minulla oli poikamies aikoina vanhaa romua nurkat täynnä, ja liiterit. Nykyään, pakkomielteisesti tuunaan yhä noita vanhoja romuja, ei ollut aikaa muuhun kuin kerätä kaikenlaista. Lähinnä suomalaista muotoilua ovat mööpelit. Sitä kun on tällainen paikallis-romanttinen boheemi-snobi. Mielenkiintoisin taide-esine on itävaltalaisen suihkulähteen delfiinikoriste, suihkulähde purettiin kun pelkäsivät sen tuhoutuvan sodassa. Miten se minulle päätyi, no... Sitten on ikivanhoja kirjoja.

Enivei, meillä ei käy ketään kylässä, no ässä välillä kakulla mikä on kyllä kiva juttu, ja yks ajomies, mutta noin muuten. Mikä sopii minulle ihan hyvin koska en siedä ihmisiä, jotka tulevat katsomaan televisiota, ja puhumaan itsestään, eikä ymmärrä mitä hienoa on puhua kahvikupista josta he juovat.

En kyllä edes haaveile, että kukaan jaksaisi kuunnella luentoa koti-museosta. Ikkunasta vaklattuna kämppä näyttää divariläävältä, kun ei ole minussa sisustajan vikaa. Mutta esineet, esiintyvät esineille ja miellyttävät tosiaan minua ja eliittikoiriani, joita en myöskään esittele. En voi sanoa, mitä talouden muut olennot tuumivat romuistani. Siis ainoatakaan arvoesinettä ei minulla ole, ei pidä luulla.

Yhtään uutta pyörää ei ole, tuo stinden ja stoben repla sai minut puhumaan aivan kummia taas, ja pohtimaan että taidan olla kaappinarsisti.

http://www.youtube.com/watch?v=6xqZKua2tHI

samooja
28.06.2012, 11.42
joo. se ON tarpeellinen. nykyään on jokaisella parkkiksella niin kauhea ruuhka, mopedilla mahtuu pienempään tilaan.

sorry offari.

Koitan kammeta ohi aiheen menneen kommenttin takasin jonoon. Ei ole turhamaista hankkia hyvin istuvaa nahkapukua tai muuta seksyä vermettä, ja ajatella se on turvallinen.

Pyöräpummi
07.07.2012, 21.45
Jostain syystä silmiini osui keikari.com-sivusto.

Mitäs tykkäätte krokotiilin-nahkaisista kengistä?
Jos haluatte huomiota ja että naiset puhuvat teistä niin ehkä nämä ovat varma valinta.
Laittaisin nämä jalkaani jos sattuisin olemaan gangsteri, äkkirikas nousukas taikka lähtisin pelireissulle Las Vegasiin.
Kerran tapasin yhden nuoren nörttihakkerin joka sai jumalatonta palkkaa pankilta siitä hyvästä että hän murtautui työkseen heidän tietojärjestelmiinsä. Hänellä olisi ollut myös tarvetta näyttää menestystään.

http://www.keikari.com/blogi/wp-content/kuvat/2010/02/Crocodile_leather_shoes_by_Churchs_model_Consul_la st_100h.jpg

Jopotuinen
04.08.2017, 22.12
Tuossa kun joutessani (olen lomalla) lueskelin foorumin vanhoja juttuja läpi (joo, ja Paavo Väyrynen luki…), niin tuossa seitsemän vuoden kohdalla törmäsin viimeiseen utelusäikeeseen: Lämmittääkö turhamaisuus sydäntäsi?
Asia on tärkeä ja säie vaatii ehdottomasti uppausta.

LJL
04.08.2017, 22.35
Onko erotiikka turhamaisuutta? Kyllä aina erotiikkaa tavoitellaan kun rakennellaan fillareita. Mutta en muiden takia kyllä tee mitään ratkaisuja vaan itseni takia. Täytyy itse tykätä.

T.K.
09.08.2017, 14.12
a) Kyllä mä yleensä ostan tavaroita, jotka miellyttää lähinnä omaa silmää.
b) Yksin asuvana voi rahansa käyttää miten itse parhaaksi näkee. Toki sille rahalle voisi joskus löytyä parempaakin käyttöä. Kahvin suhteen olen aika turhamainen... kahvin ostan aina papuna ja jauhan itse. Kahvin valmistukseen käytän joko mutteripannua tai pressokannua.
c) Se nyt on ihan sama mitä kukanenkin hankkii, mutta ns. pyöräilykittejä mä en tajua. Miksi ostaa jonkun kilpatallin ajoasu, jos ei kyseistä tallia edusta? Selfiekeppi maastolenkillä on myös aika turha kapistus (näitä näkee erityisesti Instagramissa). Tietysti selfiekeppiin voi kiinnittää GoPron ja saa jänniä kuvakulmia.

Jopotuinen
09.08.2017, 20.24
No, ei oikeastaan.
Jotkut hankkivat itselleen jotain näyttävää ja kuvittelevat, että heitä sitten hankintojensa johdosta ihaillaan.
Eihän se näin mene, aiheuttaa vaan närää ja jopa kateutta. Ihan muuta kuin elvistelijä itse kuvittelee.
Itse pitelen omista mainitsemisen arvoisista investoinneista mahdollisimman matalat profiilit ja mutinat omassa mahassa, ettei syntyisi mitään kyräilyä.

Tai no, F-foorumilla voin ehkä käydä "pullistelemassa". :cool:

tempokisu
09.08.2017, 20.56
eh...minä kyllä ostin Euskaltelin ajopaidat ja takin kun ne on mielestäni hianoja ja pirteen oransseja, ja nyt muuten sopii hiusteni väriin. Sitten on kaverilta saatu Pyörä-Unionin takki, mutta siinä on SUP:in mainos ja ostan sieltä kaupasta pyörätarvikkeet.
No tuo kateuden ja ihailun raja on vain keinotekoinen, jos olet kateellinen niin salaa ihailet sitä asiaa/tavaraa. Voi että tolla on tuommoinen ihana nukke, mää en....ja kun kyseinen nukke oli myynnissä niin kärppänä ostin sen :D ( tämä pätee vain nukke-tavaroihin mun kohdalla ).

kuovipolku
10.08.2017, 08.08
a.
c) Se nyt on ihan sama mitä kukanenkin hankkii, mutta ns. pyöräilykittejä mä en tajua. Miksi ostaa jonkun kilpatallin ajoasu, jos ei kyseistä tallia edusta?

Miksi olla ostamatta? Jos väri ja design miellyttävät omaa silmää, hankinta on aivan yhtä perusteltu kuin ei-talliasun hankintakin eikä siitä edes maksa lisähintaa, joskus jopa päinvastoin. Ainoa syy olla ostamatta on ns. kirjoittamaton sääntö, jota sitäkin voi hyvin pitää osoituksena tietynlaisesta turhamaisuudessa - vaikka näen ja hyväksyn sen myös lajikulttuurin kunnioituksena. Ja todellista turhamaisuutta vasta onkin kun hankkii vähintään tuplasti maksavan eksklusiivisemman merkkiasun jonka vain toiset tuntijat tunnistavat...

Talliasun voi hankkia myös samalla ajatuksella kuin jonkin T-paidan eli kommunikoidakseen tykkäämistään ja muuta sellaista.

PS Tempokisua voisi muistuttaa siitä että kateellinen voi olla paitsi toisen hienoista tavaroista myös toisen saamista kehuista ja kiitoksista tai kunniasta ja arvostuksesta, etenkin jos kokee että itse olisi ansainnut saman vähintään yhtä hyvin ellei paremminkin. Samaa kateellisuutta se on yhtä kaikki.

Jopotuinen
19.08.2017, 18.49
Meissä kaikissa asuu Arlan lehmän (telkkarista kuulin) lisäksi turhamaisuus, mikä lämmittää ainakin minua suuresti. Vaikka turhamainen en olekaan.

Lähetetty minun GT-I9506 laitteesta Tapatalkilla