PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pienten naisten, (x)xs pyöräilyä, ~160 cm ja alle

Sivut : 1 [2] 3

tzt
13.02.2014, 16.35
Mahtuuko tähän keskusteluun mukaan? Ei ole erityistä asiaa, kunhan vain haluan tuppautua ja jättää puumerkkini jotta löydän ketjun jatkossakin.

Mittaa on 153 cm (tosin pyöräkaupassa mittasivat 154 - ehkä olen venynyt), jalan sisämittaa 72 cm ja ikää 37. Pyörä on Cannondale Synapse, 44-senttinen, tuntuu sopivalta mutta stemmi on kyllä varmaan lyhin mahdollinen. Joskus vielä cyclocrossarinkin hankin, kunhan löydän pikkuruisen 650 pyörillä. (Cannondalessa on 700c.)

tempokisu
13.02.2014, 23.16
No ei ketään kiinnosta pienet HIENOT monot?
Sidit ergocarbon juhlamalli hopee 38(melki uusi) ja 42. (käytetty)
Diadoran melki käyttämätön 40. --- nämä kaikki siis ostettu 38 tassulle, joka iän myötä kasvanut...
kts. fillaritori

Kirsu
03.03.2014, 11.05
Kevät ja kuume... takuuvarma yhdistelmä :-)
Speksaus senkuin kiihtyy. Onko kellään kokemusta 27,5" täysjoustoista naisten geometrialla? Olen sellaisia koittanut surffata ja muutamia varteenotettavia vaihtoehtoja tuolta maailmalta löytyy. Olisi kiva kuulla josko jollain olisi joku vastaava ja siitä kokemusta kerrottavana.

Kirsu

Mini Me
03.03.2014, 13.32
Pakko oli minunkin tunnukset luoda ja hypätä mukaan keskusteluun :) Pituus himpun vajaat 150 cm (inseam 68) ja sijainti pohjoinen Suomi - nämät ei mitenkään edesauttaneet cyclocrossin etsintää (ja koeajon mahdollisuutta). En uskaltanut ottaa riskiä ja tilata summamutikassa ulkomailta (suomen maahantuojalla ei ollut), sillä pitäähän pyörällä ajaa ennen ostopäätöstä. Ystävällisen ja palvelevan paikallisen lajikumppaniliikkeen avustuksella sain vihdoin viime viikolla kotiin Felt f24x -junior cyclocross -pyörän. Aika näyttää miten hyvin tuon kanssa sovin yhteen, sovittaessa ainakin tuntui pirskatin hyvältä (eikä hintakaan päätä huimannut). Nyt pitää alkaa etsimään lukkopolkimia ja kenkiä, sekään ei liene homma helpoimmasta päästä kengän koko kun on 34-35. Kiitokset Kirsulle SIDI-vinkistä, olisko sulla vielä heittää kengän sisämittaa, josko tuosta merkistä löytyisi mullekin ajokengät :D

Kirsu
03.03.2014, 14.44
Pakko oli minunkin tunnukset luoda ja hypätä mukaan keskusteluun :) Pituus himpun vajaat 150 cm (inseam 68) ja sijainti pohjoinen Suomi - nämät ei mitenkään edesauttaneet cyclocrossin etsintää (ja koeajon mahdollisuutta). En uskaltanut ottaa riskiä ja tilata summamutikassa ulkomailta (suomen maahantuojalla ei ollut), sillä pitäähän pyörällä ajaa ennen ostopäätöstä. Ystävällisen ja palvelevan paikallisen lajikumppaniliikkeen avustuksella sain vihdoin viime viikolla kotiin Felt f24x -junior cyclocross -pyörän. Aika näyttää miten hyvin tuon kanssa sovin yhteen, sovittaessa ainakin tuntui pirskatin hyvältä (eikä hintakaan päätä huimannut). Nyt pitää alkaa etsimään lukkopolkimia ja kenkiä, sekään ei liene homma helpoimmasta päästä kengän koko kun on 34-35. Kiitokset Kirsulle SIDI-vinkistä, olisko sulla vielä heittää kengän sisämittaa, josko tuosta merkistä löytyisi mullekin ajokengät :D

Minäpäs koitan sen sisäpohjan mittailla ja toimitella tulokset tänne... Mun oli mahdoton löytää muuta ajokenkää ja mun jalka on tuon 35. Yhdestäkään paikallisesta lajikaupasta ei noin pientä maantie- eikä maastokenkää löytynyt. Yhä mietin, että onko kaikilla junnuilla jo tuosta isommat jalat, kun ne alkaa lukoilla polkemaan...

Kirsu

Kuutio
04.03.2014, 09.54
Onko kellään ketjun ladyilla kokemusta Gore Bike Wearin naisten pyöräilyvaatteiden mitoituksesta? Lähinnä takkien mitoitus kiinnostaa. Paikallisissa ei ole GBW:n kamppeita myynnissä ja menisi nettitilaushommiksi, mutta onkohon GBW:n koot reiluja/nafteja, onko hihoissa riittävästi tilaa/pituutta jne.?

Mni Me:lle onnittelut pyörän löytämisestä! :) Muuten, esim. Wiggle.co.uk:lla on Northwave Womens Elisir Pro -kenkää myynnissä kokoa 34 ja 35. Mulla on yhdet Northwaven kengät ja niissä sama mitoitus toimi omalla kohdalla kuin Shimanoissa eli +1 normikoon päälle.

devon
04.03.2014, 10.27
Goresta minulla ei ole kokemusta, mutta noita mitoituksia voisi varmaan muutenkin kerätä kasaan, aina saa arpoa kuinka paljon valmistajan ilmoittama senttimitoituskin voi heittää. Olisi hirmuisen kiva, jos niihin senttitaulukoihin voisi luottaa, mutta sekään ei aina ole niin varmaa.

Pearl Izumin senttitaulukot olen kokenut luotettaviksi. Oma mitoitus on muuttunut sen verran viime kesän jälkeen, että syksylle hankin taulukon perusteella L-kokoiset housut ja L-kokoisen paidan (nappiin meni!), talvella hankin M-kokoisen paidan (täysosuma!) ja nyt odotan S-kokoista kesäpaitaa saapuvaksi.

Tilauksessa myös Campagnolon ja Odlon ajoshortsit, Odlon erittäin kevyt takki, Giordanan tukevampi takki (otin suosiolla isomman kuin taulukko antoi kooksi) ja Mavicin kesäpaita, mitoitukset Giordanaa lukuunottamatta senttitaulukoiden perusteella. Jännittää kovasti miten käy... Toisaalta, jos ovat nyt vähän kintsoja, niin onpahan motivaatiota karistaa viimeisetkin ylimääräiset massat mukana kulkemasta :cool:

Mini Me
04.03.2014, 11.38
Oi kiitokset Kuutio vinkistä :) Kivan näkönen popo ja kokojakin oli saatavilla. Kengän sisäpituuskin olikätevästi taulukoituna :D Mun jalkateränpituus on 21,3 joten tilaisinko 34 (22,5) vai 35 (23)? Onko kengän malli kapeavai normi, pitääkö varata tilaa paksulle sukalle? Ja sit aloittelijan kysymys,entäs polkimet mihin kiinnitän kengät :seko: Miten varmistan yhteensopivuuden kenkä->poljin->pyörä?Pikaetsinnällä yksi keskusteluketjukin (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?26578-Onko-kaikki-SPD-keng%E4t-polkimet-yhteensopivia)tältä foorumilta löytyi, mut onko kellään pikatietoa?

Kuutio
04.03.2014, 13.17
Mini Me: Omat Northwavet eivät ole ihan samaa mallia kuin nuo vinkkaamani, mutta ne ovat lestiltään reilut, menee tarvittaessa muukin kuin ohuen ohut sukka. Sisäpohjallisenkin mittasin ja se on 26 cm niin kuin koko 40 size guiden mukaan onkin. Ehkä sinuna ottaisin kuitenkin sen koon 35. Tuohon kenkään käy esim. Shimanon SPD-polkimet klosseineen. Valikoimaa riittää, enemmän varmastikin kiinni siitä millaista haet - haetko kaksipuoleista (esim. Shimano M324) tai "yksipuoleista" (esim. Shimano PD-540) poljinta? Ja toki muitakin merkkejä on kuin Shimano. Omalla kohdallani kaikki Shimanon SPD-kenkäni ja Northwavet ovat käyneet kaikkiin Shimanon polkimiin mitä minulla on yli viiden vuoden aikana ollut. Jos koti-Suomesta ei kenkää oikein löydy ja tilaat sen esim. Wiggleltä (kaupat-osiossa enemmän Wigglestä kokemuksia), niin koti-Suomesta löydät varmasti liikkeestä kenkiin sopivat polkimet+klossit, jos niiden sopivuus kenkiin askarruttaa. :)

Mini Me
04.03.2014, 14.25
Kaunis kiitos avusta :D Sieltä Wiggleltä löyty paljon muutakin kivaa ettei tiedä mitä kaikkee kehtais tilata :rolleyes: Nyt kyllä kaipais niitä vaatetuksen senttikoon kokemuksia, mitä devonkin tuossa yllä toivoi, kun Castellilta löytyis niin mageen vihree paita lasten koossa :p Tavallisesti sopii 150 cm vaatteet oikein hyvin, mut kuinka kippanoita nuo ajovaatteet tosiasiassa ovatkaan ja kuinka paljon ne venyvät (oishan se kiva saada tuosta rinnan kohdalta kiinnikin:o)?

devon
04.03.2014, 14.48
Tarkoitin siis senttikoolla niitä kokotaulukkoja, joissa kerrotaan eri kokojen mitat sentteinä: rinta, vyötärö, lantio yms. Jos pelkästään kirjainkokoa katsoo, on vaatteissa melkoinen hajonta, mutta ei ne mitatkaan aina ihan paikkaansa pidä. Onneksi monessa kaupassa on arviointiosio, johon tuotteita ostaneet laittavat ostamansa koon lisäksi myös omia mittojaan, niistä saa monesti hyvin viitettä siihen mitä itse pitäisi harkita. Monestihan nuo esim. italialaiset on ostettava kokoa tai kahta suurempana, vaikka mittojen perusteella menisi pienempikin koko. Silloin vertaistuki istuvuustiedon hankinnassa on ensiarvoisen tärkeää.

Kirsu
04.03.2014, 20.29
Kaunis kiitos avusta :D Sieltä Wiggleltä löyty paljon muutakin kivaa ettei tiedä mitä kaikkee kehtais tilata :rolleyes: Nyt kyllä kaipais niitä vaatetuksen senttikoon kokemuksia, mitä devonkin tuossa yllä toivoi, kun Castellilta löytyis niin mageen vihree paita lasten koossa :p Tavallisesti sopii 150 cm vaatteet oikein hyvin, mut kuinka kippanoita nuo ajovaatteet tosiasiassa ovatkaan ja kuinka paljon ne venyvät (oishan se kiva saada tuosta rinnan kohdalta kiinnikin:o)?

Mulla on noita Castelleja ja kokoa isompaa ainakin pitää noissa naisten paidoissa olla. Näin kohtuullisen rintavana esi Löffleristä sopiva M paita, mutta Castellista jopa XL mallista riippuen...

Kirsu

Sent from my iPad using Tapatalk

Kirsu
07.03.2014, 23.39
Hep, mittailtiin vihdoin tuota kengän sisäpohjaa. Sidin kokokartassa sanotaan että jalan mittään 23,5cm koossa 37. Tuo varmaan kohtuudella onkin ok, kun mittasin sisäpohjan viivoittimella (mittanauhan on joku syönyt) ja sain mitaksi vajaa 23cm. Mittavirhettä voi helposti olla hiukkasen...

Vitsit. Oon kääntäny ja vääntäny ja miettinyt ja tuuminu ja se loppu sit vihdoin tällä viikolla. Nyt vaan innolla ja paniikissa ootellaan. Tilaukseen lähti tuommonen: http://www.scott-sports.com/global/en/products/234193008/bike-contessa-spark-700-l/
Nyt jänskättää, että miten tuo sit lähtee liikkumaan ...

Kirsu

HiMa
08.03.2014, 08.52
Goren takeista ei ole kokemusta, mutta talviajohousuista on. Vertailun vuoksi kesäajokamppeita housuista on ollut: Löffler 38, Castelli S.
Ostin syksyllä Goren Thermo Lady Bibtightsit, kokoa 40/M. Alle mahtuu tarvittaessa paritkin pitkät alushousut, joten menee myös kylmemmällä säällä. Ihan parasta noissa on se, että malli on haalari ja lisäksi vetoketjusysteemit vessa-asioiden hoitoon. Ei tarvii riisua edes takkia tarpeen tullen :)

devon
08.03.2014, 09.09
Vitsit. Oon kääntäny ja vääntäny ja miettinyt ja tuuminu ja se loppu sit vihdoin tällä viikolla. Nyt vaan innolla ja paniikissa ootellaan. Tilaukseen lähti tuommonen: http://www.scott-sports.com/global/en/products/234193008/bike-contessa-spark-700-l/
Nyt jänskättää, että miten tuo sit lähtee liikkumaan ...

Eihän tuo vaan ole liian korkea? Geometriataulukkoa katsoen itse en uskaltaisi ottaa edes S-kokoa, koska tiukassa paikassa saattaisi sattua ja kovaa... Jospas sinulla on enemmän kinttua kuin minulla, onnea tulevalle ajokille.

Kirsu
08.03.2014, 11.50
Vertailin kyllä tuota geometriaa spessun Fate 15":n kanssa mielestäni ihan reilusti ja sen perusteella uskoisin sen olevan sopiva... Toivotaan nyt että olin oikeassa sen suhteen. Muutamat sentithän saa onneksi säädettyä. Tuo 27,5" vaan on selkeästi minulle oikeampi rengaskoko kuin tuo aiemmin haaveilemani 29", kun kuitenkin sen pitäisi tuolla polullakin taipua. 29" oli kyllä hulppea kulkemaan helpossa maastossa, vaan en uskaltais kovin mutkille tällä tekniikalla sellaisella lähteä. Nyt vaan sormet ja varpaat ristiin tuon Scottin kanssa.

Kirsu

devon
08.03.2014, 12.01
On noiden korkeusero (standover) huima, olettaen että olet verrannut pienimpiä kokoja:
Fate 15" 715 mm
Spark S 769,5 mm

Fate on samankorkuinen vasta 19"-rungolla...

Kirsu
08.03.2014, 12.43
Jep, tuo on ainoa, mutta jos oikein noista kuvista tuota geometriaa katsoin, niin tuo spessu on aika paljon voimakkaammin slopattu ja Voisko juuri siksi tuo ero olla tuon verran. Ainakin näin ajattelin... Se jää nähtäväksi.

Kirsu

devon
08.03.2014, 17.57
Toivotaan parasta ja... ei pelätä, se on turhaa huolehtia :D

holapeelo
11.03.2014, 15.06
Onko täällä muita saman mittaisia, jotka ajaa maasturilla? Minkä kokoisella ajatte ja missä (siis työmatkaa/seka-ajoa vai maastossa)? Onko ollut samoja huomioita maastossa ajaessa tuon pyörän runkokoon kanssa?
Mulla oli aikoinaan Trekin 14,5" maasturi ja itse taas koin sen liian pieneksi itselleni (mittaa 155 cm). Sen jälkeen alla oli 16" Canyon, joka tuntui aivan täydelliseltä. :) Valitettavasti pyörä joutui pitkäkyntisten käsiin ja sen jälkeen hommasin 16" Cuben, joka taas tuntui liian isolta. Vaihdoin siihen lyhimmän mahdollisen ohjainkannattimen ja nyt se on ihan ok, mutta ei ehkä haittaisi jos geometria olisi vähän pienempi. Eli riippuu kyllä pitkälti mallista, että mikä on sopiva ja mikä ei. Itsekin ajattelin tuon Canyon-kokemukseni jälkeen, että kaikki 16" maasturit on sopivia mulle, mutta eipä se aina sitten niin menekään! Ajelen siis ko. fillarilla sekä maastossa että työmatkaa.

gigsu
13.03.2014, 19.56
Mitenköhän noissa muuten turvaistuinten kiinnittäminen? Kellään kokemusta? Peräkärryhän kiinnittynee samalla tavalla kuin muihinkin olettaisin mutta mitens istuin?
Toi Cube on iteasias sellanen mitä oon päässy kaverin pojan pyörällä testaamaan ja tykkäsin, en muista että oliko just toi malli, luultavasti ei, mutta kokoluokaltaan oli samaa, joko noita pieniä aikuisten tai sitten oli joku niistä isommista lastenmalleista, en muista enää kun viime kesänä pääsin testaamaan.
Joten joku tommonen vois olla passeli kyllä

Nostetaas toi kysymys edelleen, eli onko tietoa onnistuuko miten hyvin istuimen kiinnitys?
Kevät tulee kohisten ja tarvitsisi pyörä metsästää, nähtävästi edelleen hakusessa käytettynä parempilaatuinen pyörä kuin halvempi uutena (plus että ylipäätään suosin kierrätystä kaikkinensa). Pituutta löytyy 158 ja jalan sisämitta noin 75cm ja yritän tässä pähkäillä että minkä kokoista pyörää edes olisin etsimässä.

IQ82
16.03.2014, 21.43
Ilmoittaudun mukaan keskusteluun. Olen siis 160cm naiskuski (jalan sisämitta noin 70cm) ja välineistöstä löytyy Feltin Six 60 maasturi 13,5" rungolla, On-One Pompetamine s-kokoisena ja työmatkoille Merida Matts- maasturi 15" rungolla.

Itse koen, että toi 15" on maastossa aivan liian iso ja kömpelö, mutta työmatkoilla menettelee ja sitten toi Feltin 13,5" maasturi sopii kuin nenä päähän, eli on täydellisen kokoinen ja runkogeometriakin on just passeli juuri näin lyhyelle kuskille.
Onko täällä muita saman mittaisia, jotka ajaa maasturilla? Minkä kokoisella ajatte ja missä (siis työmatkaa/seka-ajoa vai maastossa)? Onko ollut samoja huomioita maastossa ajaessa tuon pyörän runkokoon kanssa?

Ja anteeksi jos kysymykset on tyhmiä!
Moi vaan, jos vaikka taas parin vuoden tauon jälkeen jos taas aktivoituis täällä.

Mä oon nyt pari kesää ajanut Bianchin maantiepyörällä, mutta nyt pojalle ostin halvalla Trekin 3700 maastopyörän mut kävikin niin, et ite innostuin sillä ajelemaan. Mut sepä ei pyöräkuumeelle hyvää tee, joten nyt ois itselle maastopyörä hakusessa. Rahaa jos ois, niin mitään ongelmaahan ei ois kunnon pyörää löytää, mut nyt tarvii koittaa halvempaan tyytyä.

Mielenkiintoista siis kuulla teidän kokemuksianne maastopyörien runkojen mittasuhteista, itse (kuulemma) olen pitkäselkäinen, mut sit lyhyt kinttuinen...

Justiina
17.03.2014, 12.53
Eikös fillarikuume ole varma kevään merkki? :D Täällä kovasti siitä kärsitään, vaikkei uusinkaan kaksipyöräinen ole päässyt vielä koeajoa pidemmälle... :P Tämä kesä olisi kuitenkin tarkoitus pärjäillä ilman maantiepyörää ja ajella kaikki ajot uutukaisella Surlyn Disc Truckerilla (postaan kuvan jahka - toivottavasti vielä tällä viikolla - kulkine on ajokunnossa ja kelikin suosisi). Kevyempi fillarikin kuitenkin houkuttaisi tuon painavan mutta käytännöllisen jokapaikanhöylän kaveriksi. Koska minulla on fiksaatio pienempään kiekkokokoon ja mittani ovat vähän epäsopusuhtaiset, olen alkanut haaveilla mittatilausrungosta. Ehkäpä teräksisestä, vaikka en siitäkään vielä varma ole, voisihan alumiininenkin tulla kyseeseen. Hiilikuitu tuntuisi kuitenkin ihan liian hipolta/kalliilta/urheilulliselta minun tarpeisiin. Olen tässä funtsinut, että kunhan Surly on saanut kilometrejä mittariinsa ja minulla alkaa olla siihen joku tuntuma, niin menisin loppukesästä tai syksystä istumaan ihan mittapukille (varmaankin Laruun?) ja siitä sitten pikkuhiljaa kartoittelisi vaihtoehtoja rungon hankintapaikaksi. Toisaalta olisi tosi makea teettää fillari suomalaisella pajalla, kuten Kongalla, mutta aika reilu hintaero esim. puolalaiseen Orlowskiin pistää miettimään, kun Kroisoskaan en ole enkä edes mikään "himopyöräilijä" vaan ihan perustyömatka- ja sunnuntaipööräilijä...

Onko ketjun immeisillä mittatilausfillareita? Tai kokemusta bikefittingistä?

Irmeli
18.03.2014, 18.44
Maasturin, kaupunkimummiksen rinnalle ja sen hybridi-mikä-lien tilalle tekisi mieli uutta pyörää, kevyempää ja kapearenkaisempaa... Vähän kävinkin jo talvella Pietarsaaressa kyselemässä yhdessä pyöräliikkessä, kun olin käymässä ja sain suositukset mennä paikan päälle, ja oli kyllä hyvää palvelua. Ongelma vain on taas se, että harvemmin tulee Pohjanmaalla käytyä ja koko tuottaa ongelmia, jos ei pääse kokeilemaan. Ainakin Turussa on aikaisemmin aika vähänlaisesti tarjottu asiantuntevaa ja innokasta opastusta fillarien kokojen suhteen. 160 cm on vissiin liian vähän, mutta ei kai tuolla, en meinaa luovuttaa, ehkä parin vuoden takaiseen on jo tullut lisää valveutumista myyjille ja mallejakin tarjolle.

Mini Me
18.03.2014, 21.34
Nopea on tuo Wiggle, viikossa tuli Northwavet kotiovelle. Ja koko oli JUST eikä melkeen mun jalkaan :D Nyt sitten metsästeleen muuta ajovaatetta.

IQ82
18.03.2014, 23.32
Maasturin, kaupunkimummiksen rinnalle ja sen hybridi-mikä-lien tilalle tekisi mieli uutta pyörää, kevyempää ja kapearenkaisempaa... Vähän kävinkin jo talvella Pietarsaaressa kyselemässä yhdessä pyöräliikkessä, kun olin käymässä ja sain suositukset mennä paikan päälle, ja oli kyllä hyvää palvelua. Ongelma vain on taas se, että harvemmin tulee Pohjanmaalla käytyä ja koko tuottaa ongelmia, jos ei pääse kokeilemaan. Ainakin Turussa on aikaisemmin aika vähänlaisesti tarjottu asiantuntevaa ja innokasta opastusta fillarien kokojen suhteen. 160 cm on vissiin liian vähän, mutta ei kai tuolla, en meinaa luovuttaa, ehkä parin vuoden takaiseen on jo tullut lisää valveutumista myyjille ja mallejakin tarjolle.
Nokialla Suomen Urheilupyörä palveli kyllä ihan mielellään tämmöstä persjalkastakin, ja pyörä sieltä silloin mukaan lähtikin, tuo Bianchi. Siellä oli hyvä, kun pääsi trainerille kokeilemaan pyörää ja katsoivat siinä et on oikeeta kokoa (hain siis talvella, ettei pihalle päässy testailemaan).

Muuten on kyllä niin vaikeeta ollut palvelun suhteen. Eioota myy kaikki, kun hintahaarukka on niin pieni, eli 1000€ pyörää hain. Kuulemma yks jos toinenkin valmistaja ei tee niin pieniä, mut kyl niitä sit rupes löytymään, kun oikeen myyjän kanssa pääsi juttusille.

Maasturi tekis mieli tilata ulkomailta, hinnan vuoksi... mut palvelun takia tekis mieli kyllä taas kannattaa tota Suomen Urheilupyörää, vaikka Porissakin näitä liikkeitä ois.

Nizcu
04.04.2014, 13.05
Jes!! Kaksi vuotta haaveillut ja etsinyt cycloa ja nyt saan sellaisen! :cool:
Planet X :ltä tuli eilen Kaffenbackin runko ja keula ja nyt se odottaa kasaamista. Puuttuu enää takavaihtaja, mutta sen saa luultavasti huomenna.
Mattamusta ja siihen tulee sramin rivalia ja apexia yms ja sramin gxp kammet ja avidin bb5 levyjarrut (eteen, taakse tulee sit joku halvempi levyjarru) sitten siihen tulee punaiset vaijerinkuoret ja tankoteipit :p
Kuvia sitten laitan "pyöräsi kuva vol 3" osioon :D

Vanha työmatkamaasturin runko lähteekin sit kaatopaikalle ja kiekot menee vanhaan sinkulaan (pompetamine) ja jatkuu sinkula meiningillä ja sinkulasta sit lähtee kiekot, jarrut, satula ja ohjaustanko kaffenbackiin :D

Halloo halloo
04.04.2014, 13.39
Vanha työmatkamaasturin runko lähteekin sit kaatopaikalle

Metallinkierrätykseen!

Nizcu
04.04.2014, 14.23
Metallinkierrätykseen!

Hei, kiitti vinkistä! Pitänee kattoa missä päin turkua sellainen/sellaisia mahtaa löytyä.

Halloo halloo
04.04.2014, 15.03
Hei, kiitti vinkistä! Pitänee kattoa missä päin turkua sellainen/sellaisia mahtaa löytyä.

Hyvä on jo tässä vaiheessa harjoitella lajittelemista. Tulevaisuudessa se on pakollista.

Kirsu
05.04.2014, 23.09
Nonni,

Nyt on neitsytajelut tehty uudella maasturilla! Hiukan jännitti tuon tuleminen kun ei päässyt kokeilemaan etukäteen, mutta nyt täytyy sanoa ettei oo tippaakaan iso, vaan just sopiva toi mun uuden uusi Scott Contessa Spark kokoa S!
Nyt vaan ärsyttää kun täällä on iso osa noista poluista peilikirkkaalla jäällä, niin ei pääse sydämensä kyllyydestä ajamaan.

Kirsu

Kirsu
07.04.2014, 11.00
Nonni,

Nyt on neitsytajelut tehty uudella maasturilla! Hiukan jännitti tuon tuleminen kun ei päässyt kokeilemaan etukäteen, mutta nyt täytyy sanoa ettei oo tippaakaan iso, vaan just sopiva toi mun uuden uusi Scott Contessa Spark kokoa S!
Nyt vaan ärsyttää kun täällä on iso osa noista poluista peilikirkkaalla jäällä, niin ei pääse sydämensä kyllyydestä ajamaan.

Kirsu

Tässäpä tuosta neitsytajelusta yksi kuva:

http://i2.aijaa.com/t/00154/13182639.t.jpg (http://aijaa.com/4W14bE)

eilisen parituntisen perusteella ei voi kuin hehkuttaa. On se vaan tosi mukava, kun huomaa uusia ulottuvuuksia tuossa polkuilussa. Täällä on vielä tarjolla kaikkea, talvipolkua, jäätä, lunta, sohjoa ja neulaspolkua. Kaikki tuntui makoisalle :-)

Kirsu

devon
07.04.2014, 11.41
Satulan asennosta päätellen taitaa olla aika suoraselkäinen ajoasento? Vai meekkö niin kovaa, että satula on laskettu pois menoa haittaamasta?

Kirsu
07.04.2014, 13.37
Satulan asennosta päätellen taitaa olla aika suoraselkäinen ajoasento? Vai meekkö niin kovaa, että satula on laskettu pois menoa haittaamasta?

Tää on eka polkasulta kuva... satulaa on nostettu tosta jos jonkin verran ja voi olla että pitää säätää vielä tuota stemmiä. Näähän on vähän tommosia hakuasioita niin enpä ekalle reissulle osannu heti laittaa kohilleen. tosin en kovin nokka eellä meinaa ajella niinkuin en oo ennenkään...

Kirsu

Nizcu
07.04.2014, 22.43
Tässäpä tuosta neitsytajelusta yksi kuva:

http://i2.aijaa.com/t/00154/13182639.t.jpg (http://aijaa.com/4W14bE)

eilisen parituntisen perusteella ei voi kuin hehkuttaa. On se vaan tosi mukava, kun huomaa uusia ulottuvuuksia tuossa polkuilussa. Täällä on vielä tarjolla kaikkea, talvipolkua, jäätä, lunta, sohjoa ja neulaspolkua. Kaikki tuntui makoisalle :-)

Kirsu

No huh, osaapa olla hyvännäköinen peli!
Oon aina miettinyt miltä mahtaa tuntua ajaa täpärillä, itse tottunut ajamaan jäykkäperällä.
Itselläki osu aika hyvin silmään tuo satulan asento :D

Kirsu
08.04.2014, 17.08
No huh, osaapa olla hyvännäköinen peli!
Oon aina miettinyt miltä mahtaa tuntua ajaa täpärillä, itse tottunut ajamaan jäykkäperällä.
Itselläki osu aika hyvin silmään tuo satulan asento :D

En osannut minäkään ajatella aiemmin ollenkaan että mille toi täpäri tuntuu. Hyvälle!
Ja on se vaan totta totisesti, että tuo rengaskoko vaikuttaa aikalailla ajolinjoihin... positiivisesti. Voisin hehkuttaa tällä hetkellä vaikka kuinka paljon, mut katotaanpa kesän aikaan jotta joko ahistaa :seko:

Kirsu

Andrelli
14.04.2014, 14.54
Tulin tänne kyselemään apua, kun maastossa ajelevana miehenä naisten cyclocrossarit tuntuu vieraalta, jostain kumman syystä. Vaimo on tähän päivään saakka inhonnut pyöräilyä ja pitkän ympäripuhumisprosessin jälkeen alkoi ajatella että voisi cyclocrossarin ostaa. Mittaa on 158cm ja inseam 72. Budjetti on kuulemma aivan maksimissaan tonnin. Löytääkö suomesta tuohon hintaan kunnollista ja missä kannattaa käydä koeajolla?

Vicina
14.04.2014, 16.26
Katso vaikka tämä ketju: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?50792-Mist%E4-XS-kokoinen-cyclocrossari-PK-seudulla

Edit: ai niin, tonnin rajoitus. Olikohan tuossa ketjussa mainitut vähintään 1500,-?

Kirsu
16.04.2014, 10.38
Tulin tänne kyselemään apua, kun maastossa ajelevana miehenä naisten cyclocrossarit tuntuu vieraalta, jostain kumman syystä. Vaimo on tähän päivään saakka inhonnut pyöräilyä ja pitkän ympäripuhumisprosessin jälkeen alkoi ajatella että voisi cyclocrossarin ostaa. Mittaa on 158cm ja inseam 72. Budjetti on kuulemma aivan maksimissaan tonnin. Löytääkö suomesta tuohon hintaan kunnollista ja missä kannattaa käydä koeajolla?

Miten ois esim Cannondalen CAADX koossa 44"? Tai Spessun Crux pienenä?

Kirsu

Andrelli
26.04.2014, 18.16
Haettiin tänään rouvalle Focus Mares AX 3.0 48cm Nippelistä. Todella hyvä palvelu, budjetti meni vähän yli mutta asiakas oli tyytyväinen. Käytiin heittämässä 25km testi ja sain puuskuttaa jäykkäperäisellä maasturilla aika tosissani perässä, emäntä oli kyllä yhtä hymyä koko matkan :)

Himpula
27.04.2014, 01.11
Minä (158cm) olen ostamassa ensimmäistä "oikeaa" pyörääni, ja törmännyt samoihin ongelmiin, joita mini-ihmisen cyclocross etsinään sisältyy... Missään ei oikein tunnu olevan pieniä kokoja hyllysssä, joten koeajot ovat toistaiseksi vähisssä. Oman ongelmansa tuottaa myös se, että kyseessä on ensimmäinen cyclo, ja vaikka kuinka on yrittänyt perehtyä huomioitaviin seikkoihin, ymmärrys on silti aika vähissä, ja on täysin myyjän armoilla mm. pyörän koon sopivuuden suhteen.

Nyt minulle on tulossa Giant Brava SLR erääseen kauppaan koeajettavaksi. Haluaisinkin kysyä onko kellään kokemuksia tuosta pyörästä? Millainen Giant on merkkinä? Toinen vaihtoehto olisi mahdollisesti Ridleyn X-bow, onko näillä suurta eroa keskenään?

Umpimähkä
07.05.2014, 08.45
Kävin eilen koeajamassa kauan haaveilemaani Specialized Fatea, naisille tehtyä maastopyörää ja siitä pienintä kokoa S. Olihan se ihan hyvä, mutta koko ajan oli tunne, että joutuu hieman kurottamaan ohjaustankoon. Saahan sitä vielä hieman kompaktimmaksi säätämällä ohjaustangon kulmaa ja esim. laittamalla korotuspala ohjaustankoon, mutta kuitenkin, eikös pyörän pitäisi istua hyvin koeajossa?

tzt
07.05.2014, 16.16
Mulla on Giantista sellainen kokemus, että ovat vähän pitkiä. Mä olen tosin vielä sua pienempi (152 cm) mutta myin oman Giantini pois, sillä vaikka runkokoko oli XS (en muista enää tarkkaa numeroa), olisi minulla pitänyt olla pidempi ulottuvuus, jotta sillä olisi ollut mukava ajaa. Kädet puutuivat pahasti, asento kaatui eteenpäin.

(Mulla on nyt Cannondale Synapse, koko 44 cm, ja olen tyytyväinen. Ei puudu kädet eikä kipeydy niska edes +100 km lenkeillä.)

Kirsu
09.05.2014, 19.00
Kävin eilen koeajamassa kauan haaveilemaani Specialized Fatea, naisille tehtyä maastopyörää ja siitä pienintä kokoa S. Olihan se ihan hyvä, mutta koko ajan oli tunne, että joutuu hieman kurottamaan ohjaustankoon. Saahan sitä vielä hieman kompaktimmaksi säätämällä ohjaustangon kulmaa ja esim. laittamalla korotuspala ohjaustankoon, mutta kuitenkin, eikös pyörän pitäisi istua hyvin koeajossa?

Täähän on taas tämmönen musta-tuntuu-juttu, mutta...
Itse himosin sitä Fatea (myös tässä ketjussa) aika pitkän aikaa. Jokin (=raha) sai minut kuitenkin lopulta hylkäämään sen. Ehkä takaraivossa kuitenkin vähän painoi, että olin kokeillut sitä vain tiellä ja hiukan epäilin, että miten näin pienenä saisin sen taipumaan poluilla. No, se jäi kokeilematta.
Tänä keväänä kävin sitten paikallisessa kivijalkakaupassa kokeilemassa 27.5" maastureita ja ne tuntui tuolla tiekokeilullakin jotenkin istuvammalta. Sen tunteen rohkaisemana sitten tilasin tuon Scottini (joka myös tässä ketjussa) enkä ole vielä ainakaan katunut hetkeäkään. Päinvastoin. Sillä on oikeasti ihmeellistä ajaa, kun se on niin erilainen verrattuna edelliseen maasturiini joka on 26" jäykkäperäinen Spessu. Tuo Scott on täysjousto ja kiittelen vielä pitkään puolisoani joka sitä netistä minulle esitteli ja ehdotteli sekä itseäni, että uskalsin tuon ostopäätöksen hiukkasen sokkona tehdä.

Kirsu

Umpimähkä
09.05.2014, 20.35
Kiitos vinkistä Kirsu, itsellänikin 26" jäykkis-Spessu. :)

devon
10.05.2014, 08.37
Kyllä pyörän pitäisi tuntua oikean kokoiselta, edes liki, ei kuulosta hyvältä jos ensimmäisenä pitää vaihtaa kaikki osat, joilla ohjaamoa vaan jotenkin saisi lyhyemmäksi. Fate on minulle geometrialtaan sen verran sopivan tuntuinen, että varmasti saisin sen taipumaan poluillakin, hintalappuhan se silloin karkoitti sitä ostamasta.

Sinänsä tyhmä karkoitin, koska ostin sitten täpärin (1300€), jonka jälkeen hankin läskin talveksi (2500€) ja nyt sulan maan kokeilujen jälkeen möin täpärin kokonaan pois (1150€). Loppujen lopuksi rahaa meni saman verran kuin Fate maksaisi... Olen silti tyytyväinen ratkaisuihini näin jälkeenkin päin, koska viime kesänä en olisi täysjäykällä päässyt ensimmäisenkään kiven tai juuren yli, vaan täpäri oli hyvä rohkeuden ja taitojen kasvattaja. Talvella taas läski koulutti ajamaan täysjäykällä ja siihen jäinkin sitten täysin koukkuun.

Jos asuisin talossa, jossa on autotalli en olisi luopunut täpäristä lainkaan. Meidän rivitalon pyörävarasto on täynnä pyöriä, joille löytyy omistaja, mutta joilla ei ole ajettu vuosikausiin, joten sinne on meidän talouden pyöräkatrasta turha yrittää survoa. Talvella ajopyörät oli ulkona, täpäri ulkovarastossa (josta oli sitten kiva kaivaa yhtään mitään pyörän takaa) ja maantiepyörä sisällä. Ensi talvena tilanne on siitä hauskempi, että minulla on nykyisellään kaksi maantiepyörää ja miehenkin pyöräkokoelma on kasvanut kahdella jäsenellä kevään aikana eli niiden kanssa ollaan vielä helisemässä, kun etsitään säilytyspaikkaa, mutta sitä kai tämä harrastaminen vähän on...

Mutta vielä pienten naisten asiaa, koen aika erikoiseksi sen, että Radonin naisille sunnattu 15"-pyörä tuntui siltä, että satula jää kaikilla säädöillä kauas takarenkaan päälle ja poljen koko ajan vartaloni eteen jaloillani, kun taas Salsan unisex-läski istuu kuin hanska ja tuntuu geometrialtaan minulle sopivammalta, poljen luonnollisessa asennossa enkä koe istuvani p*rse pitkällä takarenkaan päällä. Tämä eron luonnollisesti totesin vasta, kun sain läskin ja arvatkaa vaan häiritsikö se sen jälkeen aina kun ajoin täpärilläni...

Tulipas melkoinen saarna :eek:

Cata
01.06.2014, 13.22
Heippa. Olen tässä etsiskellyt itselleni uutta cyclocrossaria joka olisi ensimmäistä kertaa ihan oikean kokoinen. Jotkut mittaukset täytyy tehdä uusiksi kaverin kanssa, mutta itse arpomalla sain suositusmittana pystyputki 45-46cm ja poikkiputki samoin 46.. Nyt kun katselin esim Cannondale Caadx mittoja, niin 44cm kokoisessa pitkittäismitta on 51cm?! Giant XS mitat ei kerro pystyputkea mutta taas pituus 50cm.. Onko tällaisen sittiäisen (147cm) toivoa löytää lyhyempää aikuisten pyörää?

Yritin kyllä surffailla tässä käytyjä suosituksia mutta en löytänyt vielä.

Nyt itsellä on Konan Dew Drop 49cm ja pitkällä matkaa (20+) alkaa harteista tuntua pahalta.. Ja kun ajatus oli että nyt voisin investoida enempikin (1500-2000€) niin haluaisin oikean kokoisen..

Cata, arkipyöräilijä jota lenkkeilykin joskus kiinnostaa.

mpk
01.06.2014, 15.03
Hei Cata,

Mun paremmalla puoliskolla (152/72) on Ridley X-Bow XS, 410 mm. Siinä on sama ongelma, vaakaputki 507 mm ja reach 375 mm http://www.ridley-bikes.com/fi/en/bikes/4/157/50/cyclocross/x-bow-20-1405a#tab-bike-info ja geometry valikko. Lyhyellä stemmillä on ajoasento sopiva. Gir's tekee myös pieniä runkoja, saattaisi löytyä sopivan lyhytkin...

Justiina
01.06.2014, 15.37
Olen mpk:n puolisoa 2cm pidempi ja ne molemmat sentit on jaloissa. Minulle tuo Ridleyn X-Bow oli armottoman pitkä ja vaihdoin sen pois. Lopullisesti liian suuri vaakapituus kirkastui kun pääsi ajamaan huomattavasti lyhyemnällä rungolla. Suosittelen kysyjälle lämpimästi cyclocrossin sijaan jotain oikeasti pienirunkoista menopeliä, esim. Salsan Vayan pienintä kokoa tai Surlyn Disc Truckerin pienintä kokoa, jollainen itseltäni löytyy ja jota saa tulla koeajamaan (Helsingissä asutaan). Näissä pienemmät kiekot, 26" mtb-kiekot, mahdollistavat lyhyemmän geometrian. Tietysti nämä voivat tulla kyseeseen vain jos pyörän ei tarvitse olla nimenomaan CC, vaan riittää että on yleiskäyttöinen kippurasarvi. Kevyempää jos haluaa niin sitten suosittelisin junnukoon (kiekkokoko 650C) maantiepyöriä. Ovat kiven alla mutta olisi taatusti sopivampi alle 150-senttiselle kuin yksikään 28-tuumainen cc. Maantiepyörissä on paremmin pieniä kokoja kuin cc:issä, mutta onko niissäkään 28-tuumaisina riittävän lyhyitä runkoja - epäilen.

Cata
01.06.2014, 19.07
Justiina hyvä kysymys, olen fiksautunut Cc:iin kun se on tullut todettua minun käyttööni täydelliseksi - ajan kesät talvet ja paljon ns. Lähiöajoa ja kärryäkin vedän, joten pitää mahtua nastat ja kestää ja löytyä ajo- ominaisuuksia kaikille pinnoille ja kanttareille. Ja koska kuitenkin tykkään välillä lenkkeillä niin haluan että on kevyt ja ketterä ja kippurasarvinen.. Ja levyjarrut on must. Mutta jos moinen toteutuu jollakin muulla kuin CC:lla, olen pelkkänä korvana..

Giantin Inviten rungon pituusmitta näkyisi olevan 50cm, samoin X-Bow mutta alle 50 en ole löytänyt :P

Amatööri..

mpk
09.06.2014, 21.11
Terve!

Onko olemassa alla olevaan kokonaisuuteen sopivia 160 mm kampia, vai onko näin lyhieden kampien ollessa kyseessä vaihdettava samalla myös keskiölaakeri ja rattaat?
Mikäli kampien vaihdon edellytyksenä on myös keskiölaakerin ja rattaiden vaihtaminen, mikä voisi olla kustannustehokas ratkaisu?

http://i1071.photobucket.com/albums/u518/MaPeKu/XBow%2041/th_WP_20140604_22_04_47_Small_zps46007bc7.jpg (http://s1071.photobucket.com/user/MaPeKu/media/XBow%2041/WP_20140604_22_04_47_Small_zps46007bc7.jpg.html)

Kiitos ja kumarrus jo etukäteen

Antti Salonen
09.06.2014, 23.42
160-millisistä halpa vaihtoehto on Stronglight Impact esim. tuosta (http://www.spacycles.co.uk/products.php?plid=m2b0s109p45). Rattaat tulevat mukana, mutta nuo nykyisetkin kyllä sopisivat, sillä pulttikehä on sama 110 mm.

Keskiö menee vaihtoon, sillä kuvan Truvativin kammet käyttävät SRAMin GXP-keskiötä. Stronglightin kammet haluavat perinteisen nelikanttiakselin 107-millisellä akselilla, ja näistä varma vaihtoehto on Shimanon perusmalli (http://www.spacycles.co.uk/products.php?plid=m2b0s110p2905).

Vaihtoehtoja on (ainakin Specialités TA ja kenties Sugino), mutta tässä nyt ainakin yksi kohtuuhintainen.

mpk
10.06.2014, 00.11
Kiitos Antti nopeasta ja täsmällisestä vastauksestasi.

EDIT: jos en aivan kamalasti erehdy, niin nykyisellään pulttikehän halkaisija ei ole 110, vaan 130 mm.

mpk
10.06.2014, 21.54
Pulttikehä on 130 mm, tarkastin juuri. Muuttuuko asetelma keskiölaakerin osalta? Entä jos kammet saavat olla 165 mm?

Antti Salonen
11.06.2014, 01.14
Niin tosiaan näyttäisi olevan. Tuo ei sinällään muuta mitään, sillä uusissa kammissa pääsääntöisesti on rattaat mukana.

165-millisissä kammissa vaihtoehtoja on paljon enemmän, eli isot tekijät kuten SRAM ja Shimano valmistavat kyllä 165-millisiä mutta eivät sitä lyhyempiä. Yksi vaihtoehto on SRAMin Apex-kammet, jotka ovat samaiselle GXP-keskiölle kuin mitä nuo Truvativit käyttävät. Yhteensopivuusongelmaa ei käsittääkseni pitäisi olla, mutta saa korjata jos joku tietää toisin.

mpk
11.06.2014, 10.24
Apex voisi olla ihan järkevä, rattaatkin saa jollakin lailla valita mieleiseksi.

jiivo
11.06.2014, 16.40
Vihdoin ja viimein löytyi minulle 160cm:lle sopiva cyclocoss! Ihan ensimmäinen laatuaan ja kyllä kelpaa nyt ajella!

mpk
11.06.2014, 16.42
Vihdoin ja viimein löytyi minulle 160cm:lle sopiva cyclocoss! Ihan ensimmäinen laatuaan ja kyllä kelpaa nyt ajella!

Kerro toki lisää...

jiivo
11.06.2014, 17.41
Kerro toki lisää...

Niin tietenkin.. kyseessä on siis Giant brava slr ja tietty söpöissä naisten väreissä :)

devon
24.06.2014, 09.51
Maantieharrastus on avattu tänä kesänä, mutta pyörä ei miellytä sitten yhtään. Ajan tällä hetkellä Merida Ride Carbon 94:llä, joka ei vaan jostain syystä tunnu yhtään omalta pyörältä. Ostin sen, koska mies halusi ajoseuraa ja joku piti nopeasti saada, nopealla koeajokierroksella tuossa oli aloittelijalle hellin geometria yhdistettynä mukavahkoon ajotuntumaan ja kohtuullisiin osiin. Samaan aikaan koeajoin Bianchin (ehkä) Impulson ja Specializedin Dolcen, jotka karsiutuivat Bianchin matalamman tuntuisen asennon ja Specializedin yleisen halvan tuntuman vuoksi sekä tietysti Meridan geometria voitti. Ensi kesäksi olisi varmaan syytä etsiä sellainen pyörä, jolla haluaa lähteä ajamaan... Ongelma on vähän siinä, että en oikein osaa sormella osoittaa mikä Meridassa mättää.

Mitä sitten tilalle? Meridan reachiksi on ilmoitettu 373, joka on ainakin vähän liikaa eli lyhyempi pyörä. Tuollakin voi ajaa ilman tuskia, mutta on siinä aavistus liikaa, lyhyempi olisi varmaan parempi. Hiilikuitu ei ole ehdoton pakko, mutta rennompi geometria melkein on. Osasarjalla ei niin suurta merkitystä myöskään, mutta saisi olla 105 tai parempaa tasoa, Shimano ei todellakaan ole mikään välttämättömyys. Ja mitään kivirekeä en myöskään etsi eli paino saisi jäädä alle 8,5 kilon, tämä valitettavan harvoin ilmoitetaan.

Hintarajaa en ole edes viitsinyt miettiä, koska omat mitat (159/72-75, haaramitta pitäisi mitata uudelleen) rajoittavat tätä hommaa jo ihan tarpeeksi. En nyt kuitenkaan mitään kolmen tonnin hirmua ole haaveilemassa, koska harrastus painottuu kuitenkin enemmän maastoon kuin maantielle. Kiirekään ei ole eli mitään alelaarilöytöjä en etsi, vaan lähinnä suuntaa siihen mitä malleja kannattaisi etsiä kokeiltavaksi.

Onko ehdotuksia/kokemuksia?

Irmeli
26.06.2014, 20.59

Onnittelut :)

Hääppönen
26.06.2014, 22.48
Täällä 160-senttinen (ensimmäisen maantiepyöränsä omistaja) nainen ajelee kuituisella Gir´s G Starilla. Kolme vuotta sitten hinta oli kahden tonnin pinnassa. Tyytyväinen on ollut (ja syytäkin olla, kun pääsee aina lenkille ajovalmiilla pyörällä ammattilaisten tyyliin). :) Ultegrat tuossa näyttää olevan.

vema60
27.06.2014, 11.40
Onko ehdotuksia/kokemuksia?
http://www.chebici.fi/
Niin, ei ole kaikkein edullisin kauppa, mutta maantiepyörän mitoittaminen tuolla onnistuu eri kokoisille ihmisille. Jos löytyy itseltä/kavereilta kasaamistaitoa, niin tuolta voi hankkia pelkän rungon tai ehkä miellumin runkosetin ja siirtää vanhasta pyörästä osat. Itselle ( persjalkaselle) sain sieltä pyörän jolla olen maantielenkkejä 5 vuotta ajellu.

Mini Me
29.08.2014, 11.11
Argh, itkua pukkaa... Ilmoittauduin sitten Spessun Test The Best Finland kiertueelle testaamaan maantiepyörä ja vahvistusviestiin oli laitettu mulle MTB S -kokoinen pyörä :/ Arvaa vaan ettei testitilaisuus kiinnostakkaan... Joitain maantiepyörämalleja sinne oli testikäyttöön tulossa, mut niiden pienin runkokoko oli 48cm, joka on tietty mulle aivan liian suuri. Kuvittelin ihan et oisivat sinne yhden pienen 44 saanu hommattua. *Huoh* Jo osaa vastustaa. Keväällä hankittu (junnujen cyclo) Felt 24x on kuin onkin mulle liian pieni (tai ainakin se tuntuu sille) ja pidemmillä matkoilla alkaa pikkurillit puutuun ja rattaitakin pitäis varmaan saada lisää, kun isommassa vauhdissa loppuu "penkistä pito" ja veivaaminen muuttuu enemmän tai vähemmän pomppivaksi.

devon
29.08.2014, 11.34
Jep, alamittaisten tuomio on näköjään "voidaan se tilata, jos lupaat ostaa" eli koeajomahdollisuudet on minimaalista pienemmät. Vaan jos kysyntä on pientä tai olematonta, niin ymmärtäähän sen, ettei niitä pieniä kokoja kannata arvoaan pudottamaan varastoonkaan ottaa. Ärsyttää se silti.

eipäsjuupas
01.09.2014, 18.24
No niin. Pähkäilyjen jälkeen tähän perheeseen on tilattu ja saatu pieni jäykkäperä maasturi, kuski on 152cm ja tuli Konan fire mountain 2015 koossa 13".
Siinä renkaan tuumakoko on 26, isommissa sitten 27,5. Kuski ei ole vielä saapunut koulusta, mutta jännityksellä odotan osuiko kaikki tämä (vuosien) pähkäily oikeaan. Ilman koeajoa tuo piti ostaa, omani on 15,5 tuumainen joten siihen sitten verrattiin kaikkea. Geometriaa ja tuntumaa ajaessa.
Itse oon n.168cm ja ylärajoilla tuohon trekin 15,5 tuumaiseen, mutta kätevän ketterä se mulle on.
Jännittää, tykkääkö kuski!
Ihan järkyttävän pienet on valikoimat, tässä koossa siis.. altus osasarjaan sai tyytyä, voinee päivittää myöhemmin parempaan kuten keulankin..jos pyörä muutoin miellyttää ajossa!
Kuka neuvoisi osasarjan ostossa, mitä pitää ottaa huomioon mahdollista päivitystä tehdessä? Puhun siis vaihteista ja joustokeulasta!
Nykyiset siis altus, ja keula joku halpa 100mm.

Irmeli
21.01.2015, 12.49
Kysyisin, onko teillä suoralta kädeltä ehdottaa vastaavia ja vastaavan hintaisia retkeilyynkin sopivia pyöriä kuin esim. Salsan Vaya (2) lyhyelle (160 cm) polkijalle (miel. 28'')? Vai kannattaisiko panostaa enemmän kerralla ja tilata (teräs)runko jostain ja sekoilla sitten muiden osien kanssa, miten kykenee.

Irmeli
15.03.2015, 19.37
Ei ehkä koske pelkästään pienikokoisia naisia, mutta täältä löysin aika paljon mielenkiintoista juuri naisten pyöräilyyn liittyvää: http://totalwomenscycling.com

Nana
01.07.2015, 20.00
Laitetaan nyt varmuuden vuoksi tännekin, että pysyy ylhäällä tärkeä pienten ja pippuristen naisten ketju.
Eli mitäs arvon raati sanoo Trek Marlin 7stä tämmöiselle pätkälle? Kävin ajamassa 13" ja 15.5" ja 13sta jäi mielestäni riittävästi varaa myös satulasta pudotessa.
ja ylipäätään mitä sanotte tästä fillarista?

SuviKaroliina
02.08.2015, 00.43
Hei, osaisiko joku asiantunteva auttaa cyclocross-pyörän hankinnassa? Olen minikokoinen eli 155cm ja jalan sisäpituus 70cm, mikä vähäisen surffailun perusteella näyttää asettavan melkoisia rajoituksia valinnanvaraan. Pyörä tulisi työmatka- ja yleisajelukäyttöön, ja mielellään saisi maksaa 1000-1500 euron kieppeillä, "ehdoton" maksimi 2000€. Pari viime vuotta pyöräily on ollut vähäisempää raskauksien ja lasten vuoksi, sitä ennen käytössä on ollut hybridipyörä, eli mikään superhifistelijä en ole. Tärkeintä olisi löytää sopivan kokoinen rullaava käyttöpyörä. Maantiepyörä ei ole vaihtoehto, sen verran soratietä osuu jo työmatkankin varrelle.

Tässä ketjussa on ehdotettu jo aiemmin (4/2013) mm. Cannondalen CAADX 44cm ja Ridleyn X-bow 41cm, lisäksi Merida 500 47cm voisi tulla kyseeseen. Löytyisikö täältä minun kokoistani harrastajaa, jolla olisi omakohtaista kokemusta näistä tai muuten kommentteja siihen, mitä pyörää kannattaisi lähteä kokeilemaan? Ilmeisimmin stand-over height eroaa jonkin verran eri pyörissä (ja se olisi yksi varsin olennainen tieto), mutta tästä tuntuu olevan varsin nihkeästi tietoa saatavilla. Onko jotakin muuta, mihin erityisesti kannattaisi kiinnittää huomiota minipyörää ostaessa?

Itä-Helsingin pyörähuollolla oli ilmeisimmin palvelu, jossa pyörä koottiin mittojen mukaan. Tiedättekö, onko vastaavaa tällä hetkellä jossakin (pääkaupunkiseudulla) tarjolla?

Nana
02.08.2015, 00.54
Minä olen noin 161cm ja minulla on Ridley X-Bow krossari. Mielestäni minulla on juuri tuo pienin koko, XXS siitä ja luulen, että siinä voi sinulle jäädä se poikkiputki liian korkealle, mikä vaikeuttaisi satulasta poistumista. Kannattaa käydä kokeilemassa erilaisia ja tuo X-Bown putkikin on nopeasti tsekattu kun käy jossakin liikkeessä siinä tangolla seisomassa, mutta jos ei siitä XXSää pienempää ole se valitettavasti lienee sinulle liian korkealla.
Minullakin jää vain ehkä 2-3cm putkeen väliä kun seison pyörän päällä kengät jalassa ja minulla on jalan sisäsivu 73 ehkä jopa 74cm, mutta kannattaa se kokeilla silti. Kokeilemalla selviää parhaiten.

pekoni
02.08.2015, 16.30
Vaimoni mitat ovat lähes identtiset SuviKaroliinan kanssa ja olen tullut siihen tulokseen, että paras on lähteä katsomaan 650b mallistosta runkoja. Tällä hetkellä yksi kova ehdokas on Surlyn Straggler 650b, jonka saisi rakennettu järkevillä palikoilla tuohon 1000-1200 eur hintahaarukkaan. Helsingissä voi kysellä ainakin Shocktherapysta. Runkoon menee lokasuojat, leveähköt kumit ja levyjarrut toimii paremmin pyöräperykärryn kanssa.

Edit:
Tätä Probiken blogijuttua ei ole vielä kai ketjussa esitelty? http://shop.probike.fi/2015/07/23/nainen-ja-pyora-lievaa-allergiaa/

SuviKaroliina
02.08.2015, 23.29
Kiitos Nana ja pekoni avusta. Itsekin mittoja vielä tutkiessani päädyin siihen, että todennäköisesti tuo Ridleyn X-Bow on iso, mutta täytynee käydä vielä varmistamassa. Surlyn Straggler 650b kuulostaa niin hyvältä, että ihan ensimmäiseksi taidan etsiä sellaisen kokeiltavaksi. Tai sitten käyn vielä bike fittingissä... Onko siitä jollain pienikokoisella kokemusta, onko ollut hyödyllistä?

Tuo blogi naisista ja pyöristä oli mielenkiintoista luettavaa, mutta näin aloittelijana on aika vaikea arvioida, kuinka hyvin näitä huomioidaan liikkeessä. Olisiko bike fittingistä apua juuri näihin mahdollisiin "ongelmakohtiin"?

Antti Salonen
03.08.2015, 19.23
Straggler 650b:stä sellainen huomio, että nuo eivät ole millään muotoa erityisen lyhyitä runkoja. Kolmen pienimmän koon 38, 42 ja 46 cm reach on kaikissa sama noin 370 mm, joka voi olla 155-senttiselle aika paljon. Moni normaalikokoisilla renkailla varustettu maantiepyörä tai krossari on ihan yhtä lyhyt, osa parisen senttiä lyhyempiäkin.

Matalia Straggler 650b:n pienet koot kyllä ovat. Lyhytjalkaiselle ajajalle kuten kysyjä nuo voivat hyvinkin sopia, sillä vaakaputki on matalalla ja tangon saa niin ikään riittävän matalalle. Se on sitten myös käsien pituudesta kiinni, että saako tangon riittävän lähelle ilman, että stemmin täytyy olla hirveän lyhyt.

pekoni
06.08.2015, 15.57
Antilta hyvä jä tärkeä huomio. Omalla mammalla stemmi jää 60-70mm pituiseksi omien laskujen mukaan, eli aika lyhyeksi. Salsan Vaya on selvästi lyhempi, joten siitäkin saisi mahdollisesti ihan hyvän aihion. Vayakin saa Shocktherapystä.

Stragglerin saaminen koeajoon voi olla hiukan hankalhkoa, en usko, että niitä on ihan hirveästi liikenteessä. Malli tuli vasta tänä vuonna ulos. Bikefitistä saisit ainakin tietää millaistä pyörää etsit ja onhan se aina mahdollista teettää runko sitten omien mittojen mukaan.

Nana
12.08.2015, 22.27
On kyllä turhauttavaa, kun, etsii sitten pyörää tai tarvikkeita, on aina yhtä vaikeaa löytää pientä, kaikki tehdään aivan älyttömän isoksi.
Pienirunkoista maastopyörää ei löytäne kuin Trekiltä, Norcolta, Pivotilta yms. ja niistäkin vain Trekkiä Suomesta saa. Giant tekee myös 27.5eriä ja naisten malleja ihan kivasti, mutta s-koko naisten mallin Temptistä oli selkeästi liian iso, siis naisten malli! Trekin vastaavasta naisten mallista jouduin jo miettimään olisiko 15.5 minulle parempi, sillä pienin oli oikeasti pieni, niinkun kuuluukin olla. Saa nähdä millainen on Temptin xs, mutta jos nämä tällaisia on käyn hakemassa sen X-Caliberin tai Skyen ja unohdan nämä jättiläiset ilomielin.

Nana
12.08.2015, 22.32
Pyörävarusteiden suunnittelussa voisi ihan oikeasti myös palkata jotain ammattitaitoisia suunnittelijoita, eikä vaan jotakin ex-kisaajia tms, jotka eivät vaatteiden suunnittelusta tiedä mitään. Esim 5-10 Freeriders kengissäni oli 160cm pitkät kengännauhat molemmissa, kyllä 160cm! Mikähän järki siinäkin ollut, vaihtaa piti nauhat, että voi ajaa, plussana toki pakko mainita, että itse Freeriders kengät ovat sopivat.
Olen myös sovittanut pienimpiä kokoja maastopaidoista ja osan niistä alahelma ulottui polviini. Näin ei voi käydä kuin pyörävarusteiden kanssa.

Ulkorengas
13.08.2015, 07.06
Pienirunkoista maastopyörää ei löytäne kuin Trekiltä, Norcolta, Pivotilta yms. ja niistäkin vain Trekkiä Suomesta saa.

Feltin 12-14" rungolla oleva 27,5", eighty... thirty yhteensä viisi versiota ja hintahaarukka laaja
http://www.feltbicycles.com/International/2015/Bikes/mountain/xc-hardtail-275/7-fifty.aspx

Stevensin 14" rungolla oleva 27,5", mira... luna yhteensä kolme versiota ja ovh 649-949 €.
http://www.stevensbikes.de/2015/index.php?bik_id=25&cou=FI&lang=en_US

Ajopyörä/Bikeshop myy molempia. Feltin 14" runkoa on sen nettisivujen mukaan kahta eri versiota varastossa. Molempien geometria vaikuttaa ainakin vaakaputken osalta samantyyppiseltä kuin Trekissä eli suhteellisen pitkältä.

Kuutio
13.08.2015, 09.04
Cubella on myös pyöriä lyhyemmille ihmisille, esim. Access WLS. Cubea saa Suomesta.

Nana
13.08.2015, 12.18
Ei noita 400-800e pyöriä kannata linkittää, kun ei niissä ole ominaisuuksia, joita haen ja toisekseen, jo se, että ostat junaliput ym. Turkuun mennäksesi koeajamaan pyörää nostaisi todennäköisesti liikaa pyörän hintaa, jotta sitä kannattaisi ostaa. Sokkona taas en halua ostaa, sama olisi tilata ulkomailta.

Ulkorengas
13.08.2015, 14.21
Felttiä löytynee myös vajaat 200 kilsaa itään sijaitsevalta Turun esikaupunkialueelta sekä myös muista kirkonkylistä.

Nana
13.08.2015, 16.32
Voi olla, mutta itse en ole viel törmännyt oikeankokoisiin itselleni sopiviin malleihin.
Kävin just testaamas Giant Tempt 27,5 1 XS kokoisena ja se selvästi sopivampi kuin S. Miinuksena, että juustossa ihan liikaa ilmaa enkä voinut sitä siksi testailla.

lansive
23.08.2015, 17.13
Valmistajilla on hirveä kiima uusiin rengaskokoihin. Wanha kunnon 26 olisi oiva rengaskoko noihin pienempiin, eikä tarvitsisi kikkailla geometrioiden kanssa.

Ulkorengas
24.08.2015, 06.19
Kania tekee teoriassa kiinnostavia Pyro-malleja, 9 kg täysjäykkiä ja joustokeulallakin alta 10 kg maastureita. Käytännössä ainakin hinta on aika kova. Nuorisolle noita markkinoidaan, mutta ei kai se ole ongelma aikuisillekaan, jos koko osuu kohdilleen.

http://kaniabikes.eu/bikes.php

Loook
24.08.2015, 11.38
Canyon olisi mahdollisesti hankinnassa 153cm naiselle inseamilla 72cm. Hieman mietityttää tuo Canyonin standover. Kun vertaa geometrioita 15,5" Trek Lush 27,5 pyörän ja vaikkapa S-kokoisen Nerve al 7.0 W pyörän välillä pistää silmään Canyonin korkea standover (766mm), kun taas Trekissä on 682mm.

Onko palstan naisväellä kokemuksia yleensäkään Canyonin pyöristä ja miten tuo pyörän ilmoitettu standover suhteessa inseamiin teillä on?

LottaL
24.08.2015, 12.53
Kokemusta löytyy. Oma pituus 169 cm ja inseam 78 cm. Käytössä on S-kokoiset Grand Canyon (785) ja Spectral (798), eikä ole pahemmin korkeudesta tihkaissut. Maantiepuolella olen suosiolla valinnut kooksi XS. Canyonilla standover otetaan suurin piirtein vaakaputken keskeltä, eli polkimen kohdalta sen ollessa vaakatasossa. Trekilla näyttäisi olevan mitattu lähempää keskiötä, joka selittänee tuon yllä pohditun eron. Joitakin naisia miellyttää tuo Trekin muotoillumpi vaakaputki, mutta itsellä ei ole kyllä ollut mitään ongelmia suoremman vaakaputken kanssa. Paras tietysti jos pääsee kokeilemaan, mutta seurauksena tulee todennäköisesti akuutti tilauksenlaittotarve ;)

jakkok
24.08.2015, 18.35
Onko täällä kokemuksia pienistä läskipyöristä? Sekin kiinnostaisi miten tuommoinen 24" vanteilla oleva babyfatty sopisi alle... 157cm kuskille olis hakusessa ja s-kokoinen charge cooker maxi on ollut testissä.

Nana
25.08.2015, 00.51
Lotta L, tuo 78cm inseam on jo melkoisen pitkä ja varmaan harvemmalla 160 tai alle pituisella naisella sellaista on, itse olen noin 161cm ja reiden sisäsivu 73cm. Muutama senttikin voi tehdä valtavaa eroa ja jo minun 73cm jaloillani on vaikea löytää pyöriä, joissa jää riittävästi rakoa satulasta hypätessä.
Veikkaisin ettei niitä pilvin pimein edes ole, Trekillä onneksi on oikeasti pieniäkin, toivottavasti niitä löytyy myös muilta.

ja P.s. Käy ihmeessä katsomassa ja kokeilemassa noita taivutetulla yläputkella varustettuja malleja, on se mahtavaa kun sinne jää ihan reilusti tilaa ja ne on aika päheen näköisiäkin. Itse tykkään esim. tosta pienen X-Caliberini viimeistelystä: taivutetusta putkesta, 1 oranssista spacerista mustien joukossa, oranssista pikalukosta satulaputkessa yms.- on huolitellun näköinen kokonaisuus.

Nana
25.08.2015, 00.54
Valmistajilla on hirveä kiima uusiin rengaskokoihin. Wanha kunnon 26 olisi oiva rengaskoko noihin pienempiin, eikä tarvitsisi kikkailla geometrioiden kanssa.

Joo, se voi olla. Itse kokeilisin kyllä mielenkiinnosta 26" pyörää, se voisi olla ainakin osaan pienimmistä ihan hyvä ratkaisu. Olen tosin ihastunut tohon 27.5eriin sillä tovin ajeltuani ja tuntuisi oudolta siksi hommata pyörä pienemmillä renkailla.

LottaL
26.08.2015, 10.02
Nana, pointtina oli juuri nuo kysytyt Canyonin mallit, jotka palvelevat ehkä hieman paremmin pitkäkinttuisia naisia. Tällöin XS-koko voi olla aika rajoilla, jolloin ehkä jokin muu merkki voisi olla sopivampi. Canyonilla naisten mallit eivät poikkea muista malleista kuin käytännössä satulalla, joten runkogeometria on kaikissa sama. Eli rohkeasti vain liikkeisiin kokeilemaan erilaisia runkomuotoja! ;)

Nana
26.08.2015, 12.16
^
Ok, nuo standoverit vaikuttaa vaan niin hurjan korkeilta tällaisille pätkille, vaikka olisikin edempää mitattuja. Joo, kyllä niitä kannattaa kokeilla mahdollisimman paljon, ongelmana voi tosin olla löytää niitä pienempiä kokoja kokeiltavaksi, kun vaikuttaisi siltä, että s-kokokin on ainakin useimmissa poissuljettu tämänpituisilta joko standoverin vuoksi tai sitten menee ihan liian pitkäksi ajoasento vaikka kokeilisi lyhempää stemmiä. Itse kokeilin Giantin, Trekin, Mondrakerin ja Focuksen s-kokoa ja kaikki olivat liian isoja.

Loook
26.08.2015, 15.48
Kiitokset arvon leidit! Nyt on tarkassa harkinnassa onko se pyörä kapearenkainen maasturi vaiko läskipyörä..

Onko täällä kokemuksia pienistä läskipyöristä? Sekin kiinnostaisi miten tuommoinen 24" vanteilla oleva babyfatty sopisi alle... 157cm kuskille olis hakusessa ja s-kokoinen charge cooker maxi on ollut testissä.

Miltä vaikuttaa jakkok tuo S-kokoinen charge, onko liian iso?

jakkok
26.08.2015, 16.27
^Penkki oli ihan alhaalla ja kuvista huomasin että ois voinu jopa vähän nostaa... Tulee tehtyä vielä uudempi testireissu nii pitää sitte kattoa kokoa tarkemmin ostomielessä.

Edit: Muistui mieleen että standover oli vähän liikaa tuossa s-kokoisessa cookerissa. Jalkautuminen oli hiukan vaikeaa maastossa.

Seuraavaksi koitan saada rouvalle testiin s-kokoisen fattyn...

LottaL
27.08.2015, 12.16
Pyörähdin eilen XXL:ssä, ja jos White merkkinä on OK, niin 15,5'' 3 Fat oli jo todella matalan näköinen. Nettikauppa tosin myy eioo:ta...

Kirsu
07.09.2015, 16.22
Nana:
Itselläni on Scot Contesas Spark 700 koossa S (27,5"). Reach on oikeinkin hyvä, slopattu vaakaputki ehdoton ja tuo stand-over on juuri ja juuri... Tiukemmissa paikoissa huomaa ettei oo helppo jalkautua jos jalan alle osuu pettävää maata, mutta ole aika hyvin oppinut elämään sen kanssa. Poiskaan en kyllä helpolla vaihtais paitsi jos lottovoiton saisin... Pituutta minulla 157cm ja oisko 70-71cm (ihan en tarkkaan muista vaan löytynee jostain ketjun alkupäästä)... Vaikeaa oli sopivan löytäminen ja vähän arvallatuokin piti tilata. Onneksi kerrankin osui hyvä arpa.

Kirsu

HC Andersen
07.09.2015, 16.46
Laitetaas tänne kuva vaimon xs Salsa Muklukista, kuski on 156,5cm pitkä ja jalan sisämitta 69cm. Hyvin riittää standover maastossa.
http://uppaa.fi/images/2015/09/07/DSC_07552c592.jpg

mutanaama
07.09.2015, 17.24
Vaimolla mittaa mutaman sentin vähemmän, ja silti mukluk xs toimii hyvin.

devon
10.11.2015, 16.40
Mie oon 159 cm ja koipea sen 75 cm, XS-kokoinen Mukluk toimii loistavasti.

Nana
11.11.2015, 15.10
Nana:
Itselläni on Scot Contesas Spark 700 koossa S (27,5"). Reach on oikeinkin hyvä, slopattu vaakaputki ehdoton ja tuo stand-over on juuri ja juuri... Tiukemmissa paikoissa huomaa ettei oo helppo jalkautua jos jalan alle osuu pettävää maata, mutta ole aika hyvin oppinut elämään sen kanssa. Poiskaan en kyllä helpolla vaihtais paitsi jos lottovoiton saisin... Pituutta minulla 157cm ja oisko 70-71cm (ihan en tarkkaan muista vaan löytynee jostain ketjun alkupäästä)... Vaikeaa oli sopivan löytäminen ja vähän arvallatuokin piti tilata.

Joo, mä haluaisin tämmösen, mikä X-Caliber 9, jossa jää hyvin tilaa putken ja kropan väliin. Huvittaisi kyllä täpärien lisäksi koetella myös kevyempiä jäykkäperiä, kunhan vaan löytyisi niistäkin riittävän pieniä. Olis se niin eriasia minun kokoiselleni polkea jotain 9-10kg fillaria vs 13kg pyörää. Vois vauhtiakin tulla vähän helpommin.

devon
11.11.2015, 15.51
Minä aloittelin juuri täpäriprojektia, etsin vanhemman pienen rungon, johon alan kasaamaan mieleistä settiä. Katsotaan mitä on lopullinen paino, rungon päälle orkkissetti oli ollut 13 kiloa mallin ilmestymisen aikaan, minun ajatus on "vähän" keventää tuosta.

seppo_taalasmaa
11.11.2015, 16.22
Joo, mä haluaisin tämmösen, mikä X-Caliber 9, jossa jää hyvin tilaa putken ja kropan väliin. Huvittaisi kyllä täpärien lisäksi koetella myös kevyempiä jäykkäperiä, kunhan vaan löytyisi niistäkin riittävän pieniä. Olis se niin eriasia minun kokoiselleni polkea jotain 9-10kg fillaria vs 13kg pyörää. Vois vauhtiakin tulla vähän helpommin.

Vaimokkeella 158cm/ 71 ja 15" Cube LTD pro 29er. Lyhyemmällä stemmillä ja raiser-tangolla sai ohjaamon sopivan pieneksi ja 29er tekee aika suuren eron sitten siirtymillä ja kevyessä maastossa vauhtiin. Eipä se miesten vaakaputki ole mitenkään ihmeellinen kun siihen tottuu , kyseessä on enemmänkin markkinointitrendi kun oikeaan tarpeeseen perustuva naisten mallien modaus. Miehellähän se "tavara" on heti putken ja miehen välissä niin eikö miehillä pitäis sitten olla laskettu vaakaputki :D

Masansa
11.11.2015, 22.36
Vaimokkeella 158cm/ 71 ja 15" Cube LTD pro 29er. Lyhyemmällä stemmillä ja raiser-tangolla sai ohjaamon sopivan pieneksi ja 29er tekee aika suuren eron sitten siirtymillä ja kevyessä maastossa vauhtiin. Eipä se miesten vaakaputki ole mitenkään ihmeellinen kun siihen tottuu , kyseessä on enemmänkin markkinointitrendi kun oikeaan tarpeeseen perustuva naisten mallien modaus. Miehellähän se "tavara" on heti putken ja miehen välissä niin eikö miehillä pitäis sitten olla laskettu vaakaputki :D
Onpahan helpompi ajella hame päällä mettäpoluilla :D

seppo_taalasmaa
11.11.2015, 23.00
Onpahan helpompi ajella hame päällä mettäpoluilla :D

Kiilakorot on kuulemma hyvät flättikengät. Itse ajelen kiltillä niin mukavasti lepattaa alamäessa.

Kuutio
25.01.2016, 08.59
Läskipyöristä: Felt DD 30 ja Specilized Fatboy SE ovat S-kokoisina (ko. merkkien/mallien pienimmät läskit) jopa vakiokokoonpanolla täysin tällaisen XS-pituisen (sulan verran alle 160 cm) kuskin ajettavia. Ainoa mikä ainakin omasta näkökulmasta vaatii säätämistä on tangon leveys.

eagle
25.01.2016, 18.52
Spessultahan löytyy naisille tuo Hellga läskipyörä, täysin naisille mitoitettu.

Marinka
26.01.2016, 21.14
Mulla on XS Surly Pugsley, pituutta huikeat 154,5cm, jalan inseam noin 69cm.

leecher
07.02.2016, 14.16
Likalle pitäisi ostaa kunnon maasturi tai sitten tytön toivoma cyclo keväällä. Ikää on 10 vuotta mutta pituutta on 152cm ja inseam 72 cm. Mahtaako löytyä vielä ajettavaa cycloa noille mitoille? Toinen vaihtoehto olisi etsiä 27,5 maasturi pienellä rungolla.

ParruPaavo
23.02.2016, 21.56
Likalle pitäisi ostaa kunnon maasturi tai sitten tytön toivoma cyclo keväällä. Ikää on 10 vuotta mutta pituutta on 152cm ja inseam 72 cm. Mahtaako löytyä vielä ajettavaa cycloa noille mitoille? Toinen vaihtoehto olisi etsiä 27,5 maasturi pienellä rungolla.

Jos käytetty pyörä kiinnostaa niin multa saattaisi sopiva cyclo löytyä, nimittäin emännän Focus Mares AX 4.0, rungon koko xs eli pienin. Emällä mittaa semmoiset 155 cm ja inseam noin 69 cm ja ihan sopivan kokoinen on tuo pyörä ollut, joten voisi olla riittävän pieni myös tytöllesi.

Kirsu
23.02.2016, 22.01

Kyllä mulle se slopattu putki on ehdoton. Ei ole kyse ajonaikaisesta tekemisestä, mutta jalkautumiseen ja sellaiseen se on lyhyt jalkaisella kyllä oiva. Toki nykyisissä miesten malleissa ainakin Ninerin Airissa on slopattu vaakaputki ja jos sitä olisi ollut aikoinaan xs kokoa niin oisi voinut mulle tulla...

Kirsu

Nana
23.02.2016, 22.29
^
Tästä keskusteltiinkin yhdessä liikkeessä, jossa aika paljon kokemusta pienten naisten pyöristä. Tuo vähän fuulaa, kun tuntuu monilla melko lyhyilläkin naisilla olevan suhteessa aika pitkät jalat, esim 158cm pitkälle 71cm kintut ovat pitkät, eikä siten ihme jos pyörä tuntuu sopivammalta kuin jollekin jolla vaikka 69cm inseam. Omat kinttuni ovat noin 70, mikä tarkoittaa, että monet 70cm vaakaputkella varustetut pyörät ovat auttamatta korkeita, nimenomaan pyörän päältä poistuttaessa. Minä arvostan kanssa sitä, että voin poistua satulasta lyömättä jalkoväliäni putkeen.

Hannem
27.03.2016, 22.22
En jaksanut koko ketjua kahlata läpi joten...

Onko kokemuksia Sidi wide fit-kengistä pienessä koossa eli 37-38?
Epätoivoisena edelleen yritän löytää kenkiä joilla ajaminen ei tuota tuskaa.

Affen
17.05.2016, 00.38
Tyttöystävälle ollaan cyclocrossaria koitettu epätoivoisesti etsiä, hankaluuksia teettää hänen hieman vaatimaton pituutensa (150 cm ja inseam 69 cm). Käytännössä standoveri tulee joka pyörässä liikaa 700c kiekoista johtuen. Caadx:n päällä hän pystyi seisomaan liiemmin varvistelematta, mutta muuten liian pitkä ajoasento. Taitaa vaihtoehdot olla rakennella itse 650-kiekoilla, tai alkaa katella maasturia. Trekillä X-caliberia löytyisi 13,5" ja se näytti aika passelilta hälle.

Ollaan käyty kokeilemassa Meridan CC 300 koossa XS, Kona Rove Al (S),Caadx koossa 44 cm ja sitten tuota Trekkiä sommittelemassa. Tuleeko näiden lisäksi muita sopivia mieleen? (Erityisesti maastureista, kun eipä se cyclo nyt taida onnistua)

petjala
17.05.2016, 01.26
Surly Straggler löytyy valmiina 650-kiekoilla pikkurungoissa...
http://surlybikes.com/bikes/straggler_650b/geometry

lansive
17.05.2016, 10.25
Ollaan käyty kokeilemassa Meridan CC 300 koossa XS, Kona Rove Al (S),Caadx koossa 44 cm ja sitten tuota Trekkiä sommittelemassa. Tuleeko näiden lisäksi muita sopivia mieleen? (Erityisesti maastureista, kun eipä se cyclo nyt taida onnistua)

Mittatilausrunko Kongalta (http://www.kongabicycles.com/index.html) jos hintalappu ei ole este.

Islabikes Luath 700 Small näyttäisi mittojen mukaan olevan sopiva. Virallisestihan se on lasten malli, mutta väritys ja muut ovat hillittyjä, että kehtaisi sillä aikuinen ajaa.

HC Andersen
17.05.2016, 10.30
Felttiä 24" kiekoilla kannattaa kysellä esim. Ibike.fi liikkeestä

http://huntteri.fi/tuote/8599/felt-cyclocross-f24x

mpk
17.05.2016, 11.39
Tyttöystävälle ollaan cyclocrossaria koitettu epätoivoisesti etsiä, hankaluuksia teettää hänen hieman vaatimaton pituutensa (150 cm ja inseam 69 cm). Käytännössä standoveri tulee joka pyörässä liikaa 700c kiekoista johtuen. Caadx:n päällä hän pystyi seisomaan liiemmin varvistelematta, mutta muuten liian pitkä ajoasento. Taitaa vaihtoehdot olla rakennella itse 650-kiekoilla, tai alkaa katella maasturia. Trekillä X-caliberia löytyisi 13,5" ja se näytti aika passelilta hälle.

Soma Double Cross Disk? http://www.somafab.com/archives/product/double-cross-disc

Irmeli
31.05.2016, 08.48
Onko jollakulla kokemuksia (mielellään pitkähihaisista ja vähintään 3/4-housuista) kesäkeleihin sopivista lenkkiajovaatteista, joissa olisi kunnon UV-suoja? Palan todella herkästi ja lyhythihaiset vaatteet tai shortsit pilviselläkin kelillä aiheuttavat ongelmia, toisinaan aurinko polttaa ohuiden, pitkähihaistenkin vaatteiden läpi. En tiedä, onko noissa UV-lupauksissa pelkästään ilmaa, mutta jotain pitäisi keksiä, ja mieluummin suojaudun vaatteilla kuin aurinkorasvoilla.

Täällä oli muutamia, mutta lyhyhihaiset paidat ovat melkein auttamatta out:
https://totalwomenscycling.com/road-cycling/clothing/cycling-jerseys-uv-protection-46620/

Nana
31.05.2016, 16.05
Siirretäänpäs vastaus enskapyörätopikista tänne vähän osuvampaan topikkiin.

Painosta, pyörän painosta siis: Aikalailla yleisesti isotkin miehet pitävät turhan painavina 14-15 kiloisia pyöriä, "hirveä tankki", "ylipainonen" jne. Miten sitten voi olla millään muotoa kummallista, että kymmeniä kiloja kevyempi 47kg painava nainen pitää 13.5 kiloista pyörää yhtälailla melko painavana? Ei käy minun järkeeni. Osa miehistä painaa puolet enemmän kuin minä. Totta ihmeessä se vaikuttaa siihen, miten painava pyörä kannattaa valita jos ajetaan muutenkin kuin nenä alaspäin.

tii
04.07.2016, 15.49
Millasia täysjoustopyöriä on teillä pienillä naisilla? Oon itse joku 156-157cm ja inseam mahtavat 68cm. Täpärikuume iski Tahkolla ja kovaa.

Mietityttää erityisesti stand over height joka oli haastava jo jäykkäperäistä hankiessa.. Tällä hetkellä mulla on Radonin zr lady 15", jossa on taivutettu runko.

Kirsu
04.07.2016, 21.57
Jossain tuolla aiemmin tässä ketjussa olen maininnut, että mulla on Scott Contessa Spark 700 eli 27,5" täysjousto. Pituutta mulla on tuo 157cm.
Tuolla olen nyt kahtena kesänä ajanut Tahkolla 45km enpä helpolla pois vaihda varsinkaan nyt kun puoliso on päivittänyt osia reippaasti.

Kirsu

Kirsu
04.07.2016, 22.13
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160704/2646265b90584eae76415e8a87fbf57a.jpg

Toivottavasti näkyy, mut siis tässä mun Scott tämänhetkisessä varustuksessa. Runkokoko on S.

Kirsu

Marinka
04.07.2016, 23.07
Pituutta 155cm, inseam 69-70cm. Samoja ongelmia tahkosin alkuvuonna, kun halusin Puksuttimen rinnalle kesäksi kevyemmän täysjouston. Ei niitä vaan oo. Eikä varsinkaan koeajettavissa.
Tein lopulta kompromissin, ja hommasin Cannondalen Habit 1 (naisten) kokoa S, jossa SOH taulukoiden mukaan 72.2cm. Eli liian korkea.

Pääsin kokeilemaan Velosportissa S-kokoisena tätä, kun Saara ystävällisesti tilasi sen liikkeeseen testattavaksi. Ekaks olin jo hylkäämässä pyörää, kun sehän on siis ihan mun haaruksissa kiinni, mutta lopulta muu geometria tuntui niin hyvältä, että aattelin, että pari senttii sinne tai tänne. Ei toi Puksukaan ole paljoo matalampi, ehkä 1,5cm, joten olin kyllä tottunut jo varomaan haaroväliä, ja laskeutumaan sivulle. Ennakointia...
Habitista on ehkä loppuvuodesta tulossa XS-koko, muttei ole aivan täysin varmaa saako sitä Euroopan markkinoille, ja tosiaan muuten olis saattanut sitten jäädä mulle pieneks (reach jne).
Kyllähän aina välillä kiroilen lenkillä omaa persjalkaisuuttani ja herkemmin sitä joutuu tunkkaamaan pyörää, mutta muuten vallan loistovekotin, enkä antais hinnasta enkä mistään pois. Flatteja en uskalla vaihtaa lukkoihin, näin ainakin pääsen nopeammin pois pyörästä irti.

Marinka
04.07.2016, 23.33
Yks pyörä, mikä keikkui pitkään suunnitelmissa mukana oli Cube Sting WLS 120 Race Ladies, http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/cube-sting-wls-120-race-ladies-bike-2016/rp-prod141486. En tosin käynyt koeajamassa, saattais löytyä Suomestakin?

[*=left]

[*=left]

hannaha
05.07.2016, 09.59
Moikka!

Itse sain eilen uuden pyöräni, Specialized Rhyme 6Fattie (3tuuman renkaat) S -kokoisena. Olen 159 pitkä, ja koko tuntuu itselleni todella hyvältä. Samasta pyörästä olisi ollut vielä XS olemassa, mutta luultavasti olisi mennyt liian pieneksi.. Naisten pyöristä löytyy tästä myös "perus 27,5" XS sekä S, ja jos tuo S -koko menee, valinnan varaa enemmänkin "miesten puolelta".

Rungon ja haarojen väliin ei paljoa tosin jää, mutta eipä ole koskaan ollut ongelmaksi aikaisemmankaan pyörän kanssa, jossa oli vielä vähemmän väljää..

Paras pyörä jota itse olen koskaan ajanut! Saa käydä testailemassa, Hki. :)

Nana
05.07.2016, 20.27
^
Minulle tulee kohtapuoliin Rhyme FSR Comp, no-fat-malli XS-koossa, joka itselleni (160) tuosta sopivin. Pitää vain voimansiirto yms tuunauspalikkaa siihen eka vaihtaa.
Voidaan joskus tyttöjen kesken käväistä vaikka omalla Spessu-ajolla ja kokeilla molemmat vaikka samalla toistemmekin pyöriä.
Ja toki voimme tyttöjen kesken käydä isommallakin mimmiliigalla ajelemassa. 😊

hannaha
06.07.2016, 09.28
Juu ehdottomasti, olis kiva kokeilla. Yritin eilen täältä selailla löytyisikö lenkkiryhmää Hki seudulla. Hyvinkäällä toimii hyvin naisten oma porukka ja jotain sen tyyppistä kaipailisin tännekin. Olisiko muita lähtijöitä tämän tyyppiseen jopa säännöllisestikin?

tii
06.07.2016, 10.57
Hei jos meette maastoon isommalla mimmiliigalla niin tuun ehdottomasti mukaan (jos jäykkäperällä pysyy perässä)! :) yritin etsiä myös maastoyhteislenkkejä Helsingistä, mutta ei niitä taida olla? Asuin aiemmin Tampereella, siellä oli aika paljon.

Katsoin että Giantilla ja Spessulla olis rungoltaan ehkä tarpeeks pikkuruisia xs-pyöriä mulle. Giantin XS stand over height oli jopa 65cm. XS-koossa alkaa olla vaan se ongelma että runko on tarpeeksi matala mutta ohjaamo on liian ahdas. :D

hannaha
06.07.2016, 12.50
Yhteislenkeistä löytyy Helsingin NAISkuskien yhteislenkit -ketju. Jospa siirtäisi sinne tämän keskustelun ja yrittäisi saada jotain kasaan. Onko muilla kiinnostusta lähteä yrittämään esim joka maanantai esim 18 alkaen tapahtuvaa yhteislenkkiä, keskuspuisto + lähialueet?

devon
06.07.2016, 12.53
En löytänyt mieleistä täpäriä, ostin käytetyn rungon ja rakensin mieleisen (on kaupan, jos tarvis on), kuva keskeneräisestä mallista rakentelun tohinassa:

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=17357&d=1452671147

Kuvan jälkeen satula, polkimet ja iskari vaihtui mieleisiin.

Nana
06.07.2016, 13.41
Yhteislenkeistä löytyy Helsingin NAISkuskien yhteislenkit -ketju. Jospa siirtäisi sinne tämän keskustelun ja yrittäisi saada jotain kasaan. Onko muilla kiinnostusta lähteä yrittämään esim joka maanantai esim 18 alkaen tapahtuvaa yhteislenkkiä, keskuspuisto + lähialueet?

Okei, hyvä tietää. Minä luulin, että vain Tammaraveilla on oma topikki, maantiepuolella siis. Mutta siis jos en huomaa tätä naistentopikkia seurata kun innokkaita ilmoituksia tulee niin pamauttakaa joku vaikka yksärillä ohimoon. Olisin mielelläni tulossa. Pyörä olisi toki mukava ensin saada alle, kun tämä nykyinen pitäisi jo riisua ja palauttaa alkuperäisempiin osiinsa.
Kiva kuulla, että innokkaita on!
p.s. maanantai kuulostaa ihan hyvältä. Itsellä tosin aikataulut vaihtelee, joten aina ei välttämättä pääse, mutta eiköhän me saada kasattua säännöllisesti keskuspuistossa kaatuileva mimmiliiga.

tii
13.07.2016, 13.39
OIsko kellään mimmillä muutes Commencalin Meta Trail täysjoustoa käytössä koossa S? Pyöräspeksaus jatkuu kiivaasti mulla ja olis mahtavaa päästä testaamaan edes ihan vaan pyörän päällä seisoen onko runko liian iso.

marttpe
13.07.2016, 21.39
En löytänyt mieleistä täpäriä, ostin käytetyn rungon ja rakensin mieleisen (on kaupan, jos tarvis on), kuva keskeneräisestä mallista rakentelun tohinassa:

Näppärän näköinen peli. Rouvalle (156cm) on katselussa pikku näppärä täpäri, oisko tuosta menopeli jos olet myymässä ja kokonaisena vai runkosettinä?

devon
18.07.2016, 12.46
Näppärän näköinen peli. Rouvalle (156cm) on katselussa pikku näppärä täpäri, oisko tuosta menopeli jos olet myymässä ja kokonaisena vai runkosettinä?

En aktiivisesti myy, koska koko pyörän hinta kimpoaa hankalasti nieltävään kokoon :eek: Piti tehdä 1200-1300 euron budjettiratkaisu, mutta pieni innostus projektin käynnistyttyä leväytti budjetin tuplaksi, lopullinen kustannus huiteli yli 3000 euron :cool: Pidän tuota Muklukin rinnalla tämän kesän ja katselen syksyllä laitanko torille myyntiin.

Tuo on tosiaan vuoden 2011 Specialized Myka FSR-runkoon kasattu SRAM X1-voimansiirrolla, Eastonin Havoc-kiekoilla, Contin MK II UST -renkailla, Formulan jarruilla, Foxin custom-rakennetulla keulalla (R-tech, valmista suoraa läpiakselikeulaa ei ollut valikoimissa, joten siellä poijjaat kasaili minulle keulan), Iikalta ostetulla uudella Rokkarin monarch rt3 debon air -iskarilla ja epämääräisillä putkilla (Easton, truvativ). Valmis paketti kestää jykevämmänkin ajon (jos uskaltaa) eikä paina liikaa pienelle kuskille.

Katselin paljonkin valmiita paketteja, mutta totesin etten pidä valikoimasta, joten käynnistin projektin. Sitten löysin Santa Cruzin sisarmerkin Julianan ja jäin kuolaamaan niitä, liian myöhään.

marttpe
20.07.2016, 17.45
Ihan kiva kokoonapano Mykassa :)

Itsellä olisi myös tarkoitus kasata pyörä rungon ympärille, mutta kuitenkin osilla jotka jo löytyvät varaston hyllyltä, sekä puuttuvat käytettyinä. Jos käyttöä (intoa) löytyy myöhemmin pyörälle, niin pienillä päivityksillä sitten parempaa palikkaa. Jenkeissä olisi ebayn kautta Trekin 2010 exfueli 14" 590e posteineen ja tulli päälle, tai vaihtoehtoisesti rczbikellä BMC speedfoxi 490e. Silti vielä pitää tutkia, jos halvempaa runkoa tulisi nenän eteen.

juu-zo
15.08.2016, 15.45
Pitäisi katsella 155cm pitkälle naiselle uutta pyörää. Nykyinen on vanhempi 15" radon zr lady, joka kokonsa puolesta on sopiva. En vain enää löydä mistään geotaulukkoa, että voisi vertailla uusiin pyöriin. Tuo kun on 26" kiekoilla ja kaikki uudet 27,5". Onkohan geo muuttunut vai voisiko tuota nykyistä 15" zr lady mallia pitää saman kokoisena? Myös suosituksia noi 1500-2000€ luokassa saa antaa. Mielellään hommattaisiin jo hiilikuiturunkoinen peli, mutta eipä tunnu hirveästi pieniä malleja löytyvän.

tii
16.08.2016, 11.55
Mulla on vuoden 2012 geometriapiirros ZR Lady 15":sta tallessa:
https://www.dropbox.com/s/f3i0lfy122wsof4/py%C3%B6r%C3%A4.jpg?dl=0
(https://www.dropbox.com/s/f3i0lfy122wsof4/py%C3%B6r%C3%A4.jpg?dl=0)
Edit: Ja renkaat siis on 26. Mittasin omasta pyörästä omaa pyörähankintaa varten stand over heightin suunnilleen keskeltä putkea koska sitä ei tuossa geometriakuvassa ole, se on suunnilleen 70cm. Alimmalta kohdalta muistaakseni 65cm tjnsp. Päädyin itse täysjousto Commencaliin, jännityksellä odottelen pyörän saapumista.

Marinka
16.08.2016, 22.29
Itse samankokoinen taskuraketti kuin juu-zon parempi puolisko. Cännärin Women's Habit Carbon 1 tuli mulle keväällä, ja ite oon ollut siihen ihan myyty. S-kokoisella ajan, geometriassa löytyy vielä XS-kokoinenkin, tosin sitä ei ole vielä valmistettu/saatu valmistuslinjaa tehtyä. Small mulla muuten hyvänkokoinen, vaikkakin SOH on ihan haaruksissa. Toki 2000e rahalla se (kuituinen) ei irtoo, mutta aluversio lähtee (Women's Habit 2). Ilmeisesti XS-kokoa vois olla tulossa loppuvuodesta markkinoille.
http://www.cannondale.com/USA/Bike/ProductDetail?Id=f76703aa-e88b-4bc1-92b7-54d98fcea949&parentid=undefined

Marinka
16.08.2016, 22.45
2017 Cännärin naisten Habitit on hiukan eri spekseillä kuin nämä edellä mainitut 2016 mallit. Ilmeisesti naisten Habiteja tulee 3 eri versiota, virallisilla sivuilla ei vielä lue mitään, mutta lehdissä on speksejä jo näkynyt.

tii
16.09.2016, 17.53
Jipii sain itselle täysjouston. Huomasin että on vähän haastavaa etsiä pyörää pienillä mitoilla (pituus 158cm ja inseam jotain 68-70cm), mutta itselle tuli nyt Commencalin meta trail koossa S (27,5" renkaat), jonka stand over heightiksi on ilmoitettu 680mm. Ottaa melkein haaruksiin kiinni pyörän päällä seistessä, mutta ei ole aiheuttanut ongelmaa maastossa pahoissakaan paikoissa. Mahtava pyörä ja nyt on taas uutta innokkuutta maastoon! Mikä tärkeintä, ulkonäkö miellyttää myös silmää. :-)

Kirsu
20.09.2016, 10.57
Pistin maantiepyörän lihoiksi ja nappasin kivijalkakauppiaalta cyclon :
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160919/b5235b66042ee6689217049323b26ba6.jpg

Cannondale SuperX koko 46 ja istuu kuin hanska jalkaan. Oikeesti mukavan siro pienelle naisihmiselle.

Kirsu

orc biker
20.09.2016, 11.05
Näyttää hirmu isolta kuvassa. Onko tuo satulakin jo sinulle säädetty? Ei näytä yhtään pienen ihmisen pyörältä.

Samliak
20.09.2016, 11.38
Pistin maantiepyörän lihoiksi ja nappasin kivijalkakauppiaalta cyclon :
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160919/b5235b66042ee6689217049323b26ba6.jpg

Cannondale SuperX koko 46 ja istuu kuin hanska jalkaan. Oikeesti mukavan siro pienelle naisihmiselle.

Kirsu

Oijoi, onpas magia 😊

Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla

Antti Salonen
20.09.2016, 13.51
Näyttää hirmu isolta kuvassa. Onko tuo satulakin jo sinulle säädetty? Ei näytä yhtään pienen ihmisen pyörältä.
Näyttää kovasti lyhyen mutta suhteellisen pitkäjalkaisen ihmisen pyörältä. Runkohan on hyvinkin matala ja ohjaamo lyhyt. Emäputki on niin poikkeuksellisen lyhyt että prikkoja tarvitaan, että tanko saadaan lähemmäs satulan korkeutta.

Mutta aiheeseen: Harvinaisen hieno pyörä! Myös sen näköinen, että siitä rakentaisi vielä pykälää lyhyemmmälle ajajalle toimivan pyörän.

orc biker
20.09.2016, 14.00
Näyttää kovasti lyhyen mutta suhteellisen pitkäjalkaisen ihmisen pyörältä. Runkohan on hyvinkin matala ja ohjaamo lyhyt. Emäputki on niin poikkeuksellisen lyhyt että prikkoja tarvitaan, että tanko saadaan lähemmäs satulan korkeutta.

No nyt kun sanoit, niin emäputken kautta katsomalla se alkaa näyttää paljon pienemmältä. Muuten jotenkin tuosta kuvasta ei minulle tullut mieleen pienen ihmisen pyörä yhtään. Ehkä se johtuu siitä, kun on tottunut katselemaan maastureita, joissa renkaat nykyisin ovat niin massiivia, että tuossa renkaatkaan suhteessa runkoon eivät näytä niin isoilta. Luonnossa sen varmasti näkisi ja nytkin jo näyttää paljon pienemmällä, kun aloin katsoa sitä hieman eri tavoin.

PikkuPatleetti
21.09.2016, 08.46
Hyvä pointti tuo emäputken lyhyys. Saa helpommin efektin aikaseks isostakin laskusta suhteessa satulaan ja varsinkin jos polkijalla todella on pidemmät jalat. Omassa Somassa on pidempi emäputki ja vaakaputki ca sentin pidempi. Lisäksi lyhyempi pystyputki teettää slouppiakin enemmän, joten musta tuo oma näyttää melko pienen ihmisen pyörältä. Lisäksi allekirjoittaneella on vastoin muita sukupuolensa edustajia lyhyet jalat ja pitkä torso, joten satulaa ei kovin korkeelle nosteta :) Laitan kuvaa piakkoin, itse ca 158cm, sisämitta 72cm.
Omissa haaveissa olisi upgreidata Soma Ritcheyn Swiss Crossiin, jossa melko samat mitat tuon Cannarin kanssa..

Kirsu
24.09.2016, 20.03
Vähän myöhässä vastaus, mutta juu satula on tuossa kuvassa vielä hiukan liian korkealla... Innostuin kuvaamaan ennenkuin säädin satulan takaisin omaan säätöön, kun tämä kävi vielä testiajon jälkeen liikkeessä.
Liikkeessä piti itse asiassa katkaista satulaputkea että saa riittävän alas tuon satulan ja stemmi vaihdettiin 10mm lyhyempään, niin ei tunnu enää yhtään liian pitkälle.
Kokeilin aiempien vuosien runkoja myös, mutta tämä tuntui myös sirommalle kuin ne vanhemmat. Ehkä tuo aavistuksen slopattu vaakaputki ja rungon sisällä menevät vaijerit sai aikaiseksi tuon tunteen.
Olen kyllä rehellisen ihastunut tähän kapistukseen vaikka maasturi on mulla käytössä pääosan lenkkiajasta.

Kirsu

orc biker
24.09.2016, 21.16
En minä sitten ihan hullu kuitenkaan ollut, kun luulin näkeväni isoutta pyörässä.

PikkuPatleetti
24.09.2016, 21.23
Ehtottomasti haluamma nähdä tästä filosta myös tynkäversion. Nimim. Itsekin katkaisin satulatolppaa :D

JohannesP
24.09.2016, 21.52
Minkä mittainen stemmi tuossa Cannarissa tulee olemaan? Näyttää nykyinenkin jo melko lyhyeltä ettei tulisi liian kiikkerä? Muuten näyttää todelta hyvältä ja hauskalta peliltä, kun normalaisti pitänyt noita melko tylsinä runkoina.

Kirsu
25.09.2016, 12.03
Tuossa on paikoillaan nyt se lyhyt jo... Minäpä päivän aikaan kuvaan tuon siinä setupissa kun sillä nyt ajelen... Ja josko ottais oikealta puoleltakinsen kuvan tällä kertaa [emoji12]

Kirsu
25.09.2016, 21.07
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160925/80342a841434a7d774a07e07dfb443b1.jpg

Tässäpä tämä ja alhaalla pari yksityiskohtaisempaa kuvaa. Stemmi mahtaa olla 50mm

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160925/cf7ca5afe832bf317afdb97de031b771.jpg

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160925/b482b2cec46a747b751ee460cede0a63.jpg

Kirsu

PikkuPatleetti
30.09.2016, 23.10
https://c6.staticflickr.com/9/8670/29401870813_832ccf2a0a_c.jpg (https://flic.kr/p/LN9gR8)
https://c3.staticflickr.com/9/8549/29914976682_419c4d435a_c.jpg (https://flic.kr/p/Mzu5m3)https://c4.staticflickr.com/9/8697/29401913443_af12269e7a_c.jpg (https://flic.kr/p/LN9uw8)

Katsotaas kuinka kuvien lisääminen onnistuu. Lisää löytyy http://www.flickr.com/photos/145524232@N05/with/29401913443/. Vihdoin valmis ja onhan se kiva *veryhappyface*

Aakoo
30.09.2016, 23.45
^Ihan magee Soma, hyvin speksattu värimaailma!

Premnas
21.11.2016, 17.08
Täällä oli joku näköjään pohtinut Cooker maxin s-koon sopivuutta. En nyt varsinaisesti lukeudu tuohon alle 160cm joukkoon kun mittaa on kertynyt peräti 165cm mutta lyhytselkäisyyden vuoksi olen välillä kokenut ongelmia milloin minkäkin suhteen. Inseam on 78cm ja sen perusteella olisi ainakin taulukoiden mukaan mennyt Cooker maxin m-koko mutta kokeiltaessa se osoittautui liian isoksi. Päädyin ostamaan s-koon. S-koossa mulla jää vaakaputken keskivaiheilla seistessä jonkun 3-4cm tyhjää tilaa. Pystyn seisomaan pyörä välissä myös ihan haarukan takana, mutta silloin ei jää väliin tyhjää juurikaan.

Alkuun ohjaustangon etäisyys tuntui tosi oudolta. Äsken kun kokeilin taas niin ei se nyt niin oudolta tuntunut, joskin voi olla että kokeilen tilalle lyhyempää stemmiä. Näin pystärialoittelijana vaikea sanoa tuntemuksista paljoakaan kun olen tähän asti ajanut monta vuotta täysin erityyppistä pyörää :). Totuttelua on luvassa siis mutta hyvältä vaikuttaa.

Kirsu
03.01.2017, 15.11
Nostetaas tätä ketjua pitkästä aikaa... Pakkasilla paremmin tulee palstapyöräilyä.Tuo Cannondalen SuperX oli kyllä looistava hankinta ja luulen ettei maantiepyörää tämä tyttö kaipaa. Maasturi lähti uusintaan - tai siis uusi tilattu muttei vielä ole saapunut. Innosta pinkeänä odotetaan saapuvaksi Helmikuulla. Tylsää taikka ei, mutta valinnaksi osui jälleen Scott:n valikoimasta vuoden 2017 mallistoa. Se kun vain tuntuu olevan minulle passeli, ainakin nykyisen maasturin perusteella... Kuvia ja tarkempaa speksiä sitten saatavilla kun saan pyörään kotiin :-)Ja tuo nykyinen Scott Contessa Spark jääkin sitten jouten kevään aikana. Jospa sen ehkä raskisin myydäkin... Onks muilla kivoja uusia tai päivitettyjä?Kirsu

Marinka
07.01.2017, 12.34
Täällä päässä vaihtui eka pläski Pugsley (Puksu) syksyllä ketterämpään ja sporttisempaan Trek Farley 7:n eli Mustiin (15,5"). Nyt vois jonkun aikaa olla hommaamatta uusia pyöriä :P

tii
24.03.2017, 21.36
Mulla tuli tilattua kuukausi sitten eka maantiepyörä, Felt zw100 kun oli niin halvalla (450e) tarjolla. Kokoja oli jäljellä enää 47cm: 45cm olis ollut kokotaulukon mukaan täydellinen.. Vähän jännitti onko se ihan liian iso, mutta tänään kävin ajamassa ekan lenkin ja meni loistavasti. Tosin ei ole paljonkaan tilaa haaruksien ja tangon välissä jos seisoo pyörän päällä, mutta eipä siinä olekaan kai tarkoitus pyöräillessä seisoskella. :-)

Justiina
08.04.2017, 17.33
Tervehdys ketjuun ja foorumille pitkästä aikaa! Kevät teki tepposet ja nostatti fillarikuumeen :p Maantiepyörä pitäisi saada teräsrunkoisen ja painavan retkipyörän vaihtoehdoksi. Mielessä kutkuttelee celeste Bianchi. Onko täällä pienikokoisia Impulson omistajia? Itse olen 154/74 ja ajattelin käydä tuota koeajamassa koossa 46 cm. Pienempääkin kokoa olisi ilmeisesti olemassa, muttei taida olla koeajettavissa missään.

Muitakin pikkuruisia entry-level-maantiefillareita saa suositella, budjetti on siinä tonnin kieppeillä ja tsygä saisi olla koeajettavissa pk-seudulla :)

Justiina
12.04.2017, 12.29
Päädyin tilaamaan Scottin Contessa Speedsterin pienimmässä koossa. Siinä oli lyhin reach eli siinä mielessä sen pitäisi olla about sopiva, mutta koeajamaan en luonnollisesti päässyt. Saas nährä, toivottavasti siitä saa mulkattua kropalleni toimivan. Nyt vaan kuumeista postipaten odottelua :)

Kirsu
23.04.2017, 21.20
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20170423/44a0e213a4636c5bd1e046a3917eedac.jpg

Tässä tämä minun helmikuussa kotiutunut maastopeli. Tämä istuu vielä paremmin kuin edeltäjänsä, sillä pyörä sopii paremmin jalkojen väliin...

Kirsu

Köfte
23.04.2017, 23.59
Viehkoja vermeitä nämä pikkuruiset:) Minulla on "old school" 51 cm "mäyris"
Perjantaina nähtiin mamman kanssa valehtelematta alle 150 cm nainen 29"
maasturin sarvissa; isot kiekot pienessä rungossa ja vielä pienempi kuski.
Hyvin näytti kulkevan koomisuudesta huolimatta.

Polla
24.04.2017, 01.37
Tässä on mun fillari jolla on nyt ajettu pari sataa kilsaa. Orbea M20, runko 47 cm. Itsellä on pitkät jalat ja lyhyt selkä, joten sanoisin että nämä Orbeat passaa lyhyt jalkaisille. 90 mm stemmin tällä hetkellä ja pidempää ei pysty laittamaan. Ainoa miinus tuosta geometriasta joka pakottaa ajamaan yhden pullon taktiikalla lenkkiä. Niin ja siis itsellä pituutta se 161 cm viimeiste mittausten mukaan.
http://pic.useful.fi/991-ap1wrg.jpg

Jonttu.
27.04.2017, 01.31
http://i6.aijaa.com/m/00970/14374706.jpg (http://aijaa.com/SKHXqV)

Kauniimman osapuolen ensimmäinen maantiepyörä. Yllättävän haastavaa on löytää pyörää noin pienelle (158cm) järkevällä hinnalla. Isommille löytyy aina hyviä diilejä, mutta tässä piti harrastaa jo vähän osanvaihtoa järkevän kokonaisuuden ja riittävän suorituskyvyn aikaansaamiseksi. Pyörä 8,3kg ilman polkimia ja kokonaiskustannus alle 900€. Shimano 105/Ultegra/ DT Swiss 24.
Laatikosta tuo oli noin 9,5kg.

JohannesP
27.04.2017, 09.39
Olis voinu luulla et siinä on meidän talouden 46cm White. Pullotelineet samat Eliten, mutta kiekkoina vanhempaa kapeempaa mallia olevat Dt R23 teipit poistettuna = näyttävät samoilta. Jos en aivan väärin muista niin kuski on 167cm pitkä, mutta lyhyet jalat. Orkki satulaputken saa tiputtaa pohjaan saakka rungossa.

Tanko pitäisi vielä vaihtaa 42 -> 40 cm, rattaat saisi olla compactit nykyisen 52/36 tilalla ja lyhyempiäkin kampia (170 -> 165) voisi testata jos jostakin löytyisi hyvään hintaan. Kuitusen satulatolpankin voisi ostaa millä saisi helposti 200g pois. Aattelin miten alumiinitolppa voi tuntua painavalta, mutta ei ihme kun painoa oli päälle 350g...

Jonttu.
27.04.2017, 10.23
Olis voinu luulla et siinä on meidän talouden 46cm White. Pullotelineet samat Eliten, mutta kiekkoina vanhempaa kapeempaa mallia olevat Dt R23 teipit poistettuna = näyttävät samoilta. Jos en aivan väärin muista niin kuski on ~168cm pitkä, mutta lyhyet jalat. Orkki satulaputken saa tiputtaa pohjaan saakka rungossa.

Tanko pitäisi vielä vaihtaa 42 -> 40 cm, rattaat saisi olla compactit nykyisen 52/36 tilalla ja lyhyempiäkin kampia (170 -> 165) voisi testata jos jostakin löytyisi hyvään hintaan. Kuitusen satulatolpankin voisi ostaa millä saisi helposti 200g pois. Aattelin miten alumiinitolppa voi tuntua painavalta, mutta ei ihme kun painoa oli päälle 350g...
.

Joo toi tanko ja kampisetti on kyllä jostain ylijäämä varastosta ostettuja. 44cm (ulkoreunalta ulkoreunalle) oleva Ritchley Stream II ja 170mm FSA Gossamer 52/36t tuntuvat aivan järjettömältä muuten tuohon pyörään , mutta varsinkin tuo stream on aika löydös laadun puolesta (normi hinta lähempänä satasta). Itse laittaisin mieluusti kammiksi shimanon 165mm 36/46t cyclokammet mutta näitä ei löydy 165mm pituisena. Yhtenä vaihtoehtona mietin myös 36t rattaan vaihtoa 39t rattaaseen 25€:llä, jolloin pieneltä naiskuskilta voisi heivata kokonaan tuon 52T rattaan, etuvaihtajan vaijereineen, siistimpi lookki, vähemmän huollettavaa ja painoakin karisee hieman.
Itse ajan Rivalin 1x11 40T- 11/32 combolla enkä kyllä kaipaa lisää kantamaa kumpaankaan päähän.

Onhan tuo Whiten runko vähän raskas ( veikkaan lähempänä kahta kiloa), ja nuo whiten putkiosat ovat aika jäätäviä ( satulatolppa 360g,ohjainkannatin 100mm 135g ja alkuperäinen satula peruskuraa), mutta aihiona tarjouksesta ostettuna aika kilpailukykyinen paketti, olin jo lähes varma että fillarin hankinnassa täytyy tyytyä kivijalkamerkkeihin, kun Canyonikaan ei tee maantiepyöriä alle 160cm muissa kuin uuden sukupolven levyjarrukonkeileissa joiden hinta on vähän suolainen ensimmäiseksi pyöräksi. Tolpasta sai tosiaan vähän sahata että sai tarpeeksi alas.

Whiten kiekot muuten painoivat 2150g ja Grandsportit 25mm siihen päälle 380g/kpl, joten tuollakin päivityksellä (R24/ GP 4K S2) saatiin aina hakemaani hinta/laatu suhteen mukaista suorituskykyparannusta.

JohannesP
27.04.2017, 11.06
Itse olen muutaman kerran etsinyt ebaystä Rotorin kampia. Niillä on ainakin valinnanvaraa aina 150mm saakka. :D

Jonttu.
27.04.2017, 14.31
Itse olen muutaman kerran etsinyt ebaystä Rotorin kampia. Niillä on ainakin valinnanvaraa aina 150mm saakka. :D
Joo no niissä ei sitten ole taas mitään järkeä hinnan perusteella. ++100€ kammet ei ole enään edullisia, joka parhaan hinta/laatusuhteen hakemisessa on aika oleellista.

Lähetetty minun SM-J510FN laitteesta Tapatalkilla

Justiina
28.04.2017, 12.33
Minäkin tuota Whitea kävin katsomassa, mutta päädyin sitten tilaamaan viime vuoden Scottin sumuisilta saarilta. Toinen vaihtoehto olisi ollut Cannondale, jolla oli riittävän lyhyitä runkoja. Tuo Scott ei sovi lyhytjalkaisille, koska pieninkin koko 46cm/XXS on aika korkea, just just minulle tarpeeksi matala kun inseam on n. 73cm. Selkeesti lyhytselkäisen malli - reach alle 36 cm - eli minulle just passeli. Scottin eduksi voidaan laskea se, ettei ole samalla tavalla bulkkiosista kooottu kuten White, eli kammet on 165mm, stonga kapea ja kompakti malli, stemmi jotain 6-7cm jne. eli on oikeasti vähän mietitty noita osa-valintoja kohderyhmän mukaan.

Justiina
28.04.2017, 12.48
Lyhyitä kampia 155mm asti saa täältä:

https://specialites-ta.com/

Muoks. Muistakaahan sitten säätää myös kahvojen reach pienelle kädelle sopivaksi :) Oli kiva huomata, että nykyään Tiagrassakin on säätöruuvit kahvoissa, eikä tartte enää pelleillä niiden kumipalasten kanssa. Toisessa pyörässä minulla on Soran osasarja ja siinä ne kumiset välitilsat kahvoissa. Nekin toimii, mutta onhan tuollainen portaaton säätö jotenkin elegantimpi ratkaisu :cool:

JohannesP
28.04.2017, 12.57
Tuo kyseinen White on ihan hyvä aloittelijan pyörä hinta-laadultaan jos miettii sitä et 105 osilla irtoaa 700€:lla, mutta eipä siitä paljoa enempää viittisi maksaa ottaen huomioon nuo miinuspuolet.

Tosin aikamoinen purkkaviritelmä, että valmiista pyörästä pitää vaihtaa kuskin mitat huomioiden toiset osat tilalle mistä helposti tulee kuluja jos ei käytettynä osta. Siinä mielessä en suosittele kyseistä pyörää jos haluaisi kerrasta pyörän kuntoon. Mut sit kun kiekot, tangon, kammet rattaineen, stemmin ja satulatolpan vaihtaa kuituiseen niin pyörä alkaa olemaan kunnossa. :D Sit voi miettiäkkin olisiko ollut parempi vaan rakentaa itse sopiva pyörä... Varsinkin kun nämä kaikki puutteet olisi ottanut huomioon ostopäätöksen aikana. Isoin ongelma on löytää riittävän pieni runko halvalla jos koko pyörän budjetin haluaisi pitää alle 1000€.

Antti Salonen
28.04.2017, 16.12
Joo toi tanko ja kampisetti on kyllä jostain ylijäämä varastosta ostettuja. 44cm (ulkoreunalta ulkoreunalle) oleva Ritchley Stream II ja 170mm FSA Gossamer 52/36t tuntuvat aivan järjettömältä muuten tuohon pyörään , mutta varsinkin tuo stream on aika löydös laadun puolesta (normi hinta lähempänä satasta). Itse laittaisin mieluusti kammiksi shimanon 165mm 36/46t cyclokammet mutta näitä ei löydy 165mm pituisena.
155-senttiselle avovaimolle speksattiin pyörää, ja päädyttiin ym. juttujen takia rakentamaan suosiolla ihan alusta asti itse. Tanko ja kammet erityisesti ovat monesti vähän laiminlyötyjä kun pyörästä noin muuten yritetään rakentaa pienempi. Tuloksena kuski ajaa muuten sopivalla pyörällä kädet levällään, alaote suhteettoman alhaalla, ja lisäksi jalka tulee turhan koukkuun pyörittäessä. Me pistettiin 36-senttinen levyinen Bontragerin junnutanko erityisen kompaktilla dropilla. Kammiksi tuli Specialités TA Vortex 160-millisinä, eturattaat 46/36.

Kampien suhteen suuret valmistajat kannattaa mahdollisesti unohtaa. Jos kuski on alle 160 cm, jopa 165-milliset ovat vähän turhan pitkät. 155-millisiä saa melko halvallakin, sillä niitä käytetään junnuille tarkoitetuissa pyörissä.

https://dl.dropboxusercontent.com/s/jsizxn017cx5eh5/van%20nicholas%20ventus.jpg?dl=0

Jonttu.
29.04.2017, 01.08
155-senttiselle avovaimolle speksattiin pyörää, ja päädyttiin ym. juttujen takia rakentamaan suosiolla ihan alusta asti itse. Tanko ja kammet erityisesti ovat monesti vähän laiminlyötyjä kun pyörästä noin muuten yritetään rakentaa pienempi. Tuloksena kuski ajaa muuten sopivalla pyörällä kädet levällään, alaote suhteettoman alhaalla, ja lisäksi jalka tulee turhan koukkuun pyörittäessä. Me pistettiin 36-senttinen levyinen Bontragerin junnutanko erityisen kompaktilla dropilla. Kammiksi tuli Specialités TA Vortex 160-millisinä, eturattaat 46/36.

Kampien suhteen suuret valmistajat kannattaa mahdollisesti unohtaa. Jos kuski on alle 160 cm, jopa 165-milliset ovat vähän turhan pitkät. 155-millisiä saa melko halvallakin, sillä niitä käytetään junnuille tarkoitetuissa pyörissä.

https://dl.dropboxusercontent.com/s/jsizxn017cx5eh5/van%20nicholas%20ventus.jpg?dl=0
.

Ompa nätti vehje, pitäisi varmaan siis tehdä tuolle 42 cm (center to center) tangolle ja 170mm 52/36 kammille tehdä jotain. Mistä noita 155mm kampia pitäisi lähteä metsästämään?

Paras mitä olen massa markkinoilta löytänyt on 165mm Rival 36/46 130€

Antti Salonen
29.04.2017, 01.43
Mistä noita 155mm kampia pitäisi lähteä metsästämään? Paras mitä olen massa markkinoilta löytänyt on 165mm Rival 36/46 130€
155-millisissä pitkään suosittu vaihtoehto oli Miche Young, mutta niitä näyttäisi nykyään saavan huonosti. Stronglight Impact Kid (https://www.probikeshop.fr/stronglight-pedalier-impact-kid-44-34/66754.html) näyttää tällä hetkellä ihan hyvältä vaihtoehdolta, sopii Shimanon 107 mm nelikanttikeskiöön (maksaa noin kympin) ja 110 mm pulttikehällä olevat eturattaat sopivat. Muitakin varmasti on.

Specialités TA (https://specialites-ta.com/pedalier/manivelle/paire-de-manivelles.html) tekee kampia mitä kummallisimmissa mitoissa ja laatu on hyvää, mutta nuo ovat aika kovissa hinnoissa.

Jonttu.
29.04.2017, 17.52
155-millisissä pitkään suosittu vaihtoehto oli Miche Young, mutta niitä näyttäisi nykyään saavan huonosti. Stronglight Impact Kid (https://www.probikeshop.fr/stronglight-pedalier-impact-kid-44-34/66754.html) näyttää tällä hetkellä ihan hyvältä vaihtoehdolta, sopii Shimanon 107 mm nelikanttikeskiöön (maksaa noin kympin) ja 110 mm pulttikehällä olevat eturattaat sopivat. Muitakin varmasti on.

Specialités TA (https://specialites-ta.com/pedalier/manivelle/paire-de-manivelles.html) tekee kampia mitä kummallisimmissa mitoissa ja laatu on hyvää, mutta nuo ovat aika kovissa hinnoissa.
.

Kiitos avusta Antti, Tuo Stronglight näyttää kyllä parhaalta vaihtoehdolta. Tiedän tämän menevät hieman Offtopicksi, mutta miten tiedän kuinka pitkän akselin tarvitsen tuohon nelikanttilaakeriin, joka stronglight-kampiin sopii? Tällä hetkellä pyörä käyttää laakerina kierteellistä MegaExoa BC1,37"x24T (eli ilmeisesti 68mm) ja akselista löytyivät luvut: A3069-1228L Mitä lie sitten tarkoittavatkaan. Pitäisikö tässä sitten valita 107, 110, 113, 120 vai 123 mm keskiö?

http://i5.aijaa.com/m/00166/14376089.jpg (http://aijaa.com/kv5REu)http://i5.aijaa.com/m/00247/14376090.jpg (http://aijaa.com/16d4tW)

Antti Salonen
30.04.2017, 05.04
Valmistajan mukaan nuo ovat 107 mm akselille, eli sillä menisin. Sellaisella pitäisi siis tulla maantiepyörän tuplakampien normaali ketjulinja.

pätkä
05.05.2017, 10.24
Canyonilta uusia pienempiä naisille suunnattuja Ultimate ja Endurace malleja 650b kiekoilla. Pienimmät rungot kokoa 3XS.

https://www.canyon.com/en/road/wmn/

Jonttu.
05.05.2017, 23.38
Canyonilta uusia pienempiä naisille suunnattuja Ultimate ja Endurace malleja 650b kiekoilla. Pienimmät rungot kokoa 3XS.

https://www.canyon.com/en/road/wmn/
.

Joo huomasin kanssa. Eihän tuo 27,5" huono ole kiekkojen tai geometrian puolesta, on vaan ihan PAS..... renkaisen saatavuuden puolesta. Schwalbe Pro one 25mm ja durano dd, contin gatorskin ja ultrasport 28mm taitavat olla ainoita kiekkoihin sopivia maantienakkeja?

Jos conti sattuisi tekemään 584-28 GP 4K S2 niin tuo kiekkokoko saisi huomattavasti enemmän huoltovarmuutta.

JohannesP
07.05.2017, 10.22
Olisi ebayssä yhdet Rotorin 160mm kammet. Todella vähän näitä lyhyempiä kampia näkynyt käytettynä (vähän pitää hifistellä painossa) niin ei ole oikein valinnanvaraa. Sattuvat vaan olemaan bb30 ja tällä hetkellä pyörässä samat kammet mitkä Jonttu postasi pari viestiä ylempänä. Kokemusta kellään saada mahtumaan bb30 kammet BSA runkoon? Pitäisikö näissä ottaa jotakin muutakin huomioon kuin oikean keskiön?

Sattumalta WW oli just tätä käsitelty ja siitä tulikin mieleen jos toi homma onnistuisikin ongelmitta, mutta netistä löytyvä tieto ristiriitaista. Monesta lähteestä löytyy tietoa ettei sovi ja pieni osa sanoo et käy yhteen kunhan oikea adapteri. Sit sekotaan juttuun mukaan vielä kampien akselin pituus. Menee nöösillä sormi suuhun.

http://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=145228
I have an older 2011 Cervelo S3 which is BSA, before they moved to BBRight bottom bracket, and I currently have a wheels mfg BSA30 bottom bracket with a Rotor 3D+ crank installed with over 10k miles on the set up without issue.

Jonttu.
07.05.2017, 12.38
Olisi ebayssä yhdet Rotorin 160mm kammet. Todella vähän näitä lyhyempiä kampia näkynyt käytettynä (vähän pitää hifistellä painossa) niin ei ole oikein valinnanvaraa. Sattuvat vaan olemaan bb30 ja tällä hetkellä pyörässä samat kammet mitkä Jonttu postasi pari viestiä ylempänä. Kokemusta kellään saada mahtumaan bb30 kammet BSA runkoon? Pitäisikö näissä ottaa jotakin muutakin huomioon kuin oikean keskiön?

Sattumalta WW oli just tätä käsitelty ja siitä tulikin mieleen jos toi homma onnistuisikin ongelmitta, mutta netistä löytyvä tieto ristiriitaista. Monesta lähteestä löytyy tietoa ettei sovi ja pieni osa sanoo et käy yhteen kunhan oikea adapteri. Sit sekotaan juttuun mukaan vielä kampien akselin pituus. Menee nöösillä sormi suuhun.

http://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=145228
I have an older 2011 Cervelo S3 which is BSA, before they moved to BBRight bottom bracket, and I currently have a wheels mfg BSA30 bottom bracket with a Rotor 3D+ crank installed with over 10k miles on the set up without issue.
.

Itse päädyin tutkinnassa siihen, ettei kierteelliseen BSA keskiöön pysty laittamaan suurempaa 30mm halkaisijaltaan olevaa akselia. Ei siihen pienempään keskiötilaan yksinkertaisesti mahdu noin isoa akselia ja siihen vielä laakereita ja sovitetta kun siihen on alunperin 17mm nelikanttia käytetty ja sitten siirrytty 24mm akseliin. Voin toki olla myös väärässä, joten viisaammat korjatkaa tarvittaessa.

JohannesP
07.05.2017, 19.17
Tuossa Whitessä on varmaan sit ihan basic BSA keskiö jos se on 68mm. Eli Rotorin BSA30 keskiöllä pitäisi saada Rotorin 3d+ kammet kiinni jos nyt oikein ymmärrän. Tälläin mainitaan tuotetiedoissa:
The Rotor BSA30 bottom bracket cups allow the installation of 3D+ cranks with integrated 30mm axle in classic BSA threaded frames.

Uskaltaisko sitä nyt sit huutaa vai tuleeko turha ostos topikkiin jatkoa. :seko:

pätkä
07.05.2017, 19.26
Eikös tämän pitäisi sopia. Rotor BSA 30 eli juurikin tuo mainitsemasi. Ei sovi BB90 ja BB89 runkoihin.

Signaturella Tampereella on ollut lyhyitä Rotorin kampia hyllyssä. Alkaen 150mm pituisista.

https://static.bike-components.de/cache/p/z1/2/8/Rotor-BSA-30-Steel-Bottom-Bracket-28306-0-1481259386.jpeg

https://www.bike-components.de/en/Rotor/BSA-30-Steel-Bottom-Bracket-p28306/

Jonttu.
08.05.2017, 13.42
Eikös tämän pitäisi sopia. Rotor BSA 30 eli juurikin tuo mainitsemasi. Ei sovi BB90 ja BB89 runkoihin.

Signaturella Tampereella on ollut lyhyitä Rotorin kampia hyllyssä. Alkaen 150mm pituisista.

https://static.bike-components.de/cache/p/z1/2/8/Rotor-BSA-30-Steel-Bottom-Bracket-28306-0-1481259386.jpeg

https://www.bike-components.de/en/Rotor/BSA-30-Steel-Bottom-Bracket-p28306/
.

Kiitos vinkistä! Aika syvät taskut saa tosin olla, koska kammet näyttävät olevan noin 450€/setti ilman rattaita. Kokonaisuuden hinta taitaakin nousta mukavasti kalliimmaksi kuin uusi Dura-ace 9100 kampisetti :rolleyes:

JohannesP
08.05.2017, 23.04
200€ makso posteineen noi lähes käyttämättöt 3D+ 160mm rattaineen kun voitin huudon. Emmä ny sanois et kovin paha kun ei noita 160mm kampia löydy mistään ainakaan alle 100€. Toivottavasti nyt sopii pyörään tolla BSA30 keskiöllä.

Marinka
10.05.2017, 14.17
Cannondalen Test Ride saapuu Suomeen, ja ilokseni huomasin, että testiajoon oli myös (pienten) naisten malleja varattu (katselin tosin vain maastovekottimia), kokoja oli S & M (Habit, Scalpel, F-SI, itellä siis toi Habitti kokoa S löytyy jo :p) . Linkistä pääsee Velosportin koeajoon. Myös Keravan Lundberg oli mukana ja tais olla Tampereellakin joku paikka. https://csg.testpass.fr/events/5912bc949b017b0818faac3a
Linkistä pääsee tsekkaamaan pyörät ja varaamaan aikaa :)

https://www.facebook.com/velosport.fi/photos/a.426449037430060.94326.258262800915352/1500377626703857/?type=3&theater

Ilborg
02.06.2017, 22.20
Miten nuo 650b-koot jossain katukäytössä onnaa? Suvikumeja löytyy, mutta nastakumeissa kapeammat mallit taitaa puuttua täysin jos esim jotain cyclo-kokoonpanoa väsäisi? Omalla kohdalla vielä 622 kiekon halkaisija kyllä menee, mutta noissa s-koon rungoissa alkaa näkymään kompromisseja joista osan voisi hieman pienemmällä kiekolla korjata ilman että pienemmästä kiekkokoosta tulee ongelmaa.

devon
25.06.2017, 17.42
Onkos kukaan tuollaista uutta Canyonia hankkinut? Tahkolla käyn saalistamassa Suomen edustajia ja sitten varmaan teen tilauksen, mutta kaikki kokemukset kuulisin ihan mielellään. Minun mitoille vissiin xxs olisi paras eli se 650b tulisi tutuksi.

QcL
26.06.2017, 23.00
Hei!

En tiedä onko tämä oikea paikka kysyä, mutta aihe liippaa suht läheltä. Puolisolle ensimmäistä maastopyörää olemme katselemassa, mitat jalkoväli 78cm ja pituus 165cm. https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-lady-6.0-582519/wg_id-119 tämä miellyttäisi silmää ja varmasti olisi osiltaan alkuun ihan riittävä. Koko epäselvä, laskuri antaa kooksi 18" joka tuntuu hurjalta? Radonin koot siis 15", 17" ja 19". Tai olisiko jollain tiedossa parempaa vaihtoehtoa, suurinpiirtein samaan hintaan?

devon
01.07.2017, 22.39
Tuommoinen (https://www.canyon.com/en-fi/road/endurace/endurace-cf-sl-disc-8-0-wmn.html) tuli tilattua mustana, arvioitu lähtö tehtaalta minua kohti ensi viikolla.

Marinka
02.07.2017, 17.23
:cool: Hieno väri!

H.Brooks
04.07.2017, 09.44
Anteeksi jo etukäteen.,.Minulla on 44 kokoa oleva Bianchi Impulso Torissa myynnissä. Jäi tytöltä pieneksi.

beehoo
04.07.2017, 10.24
^ mistäs ko. ilmoitus löytyy

Irmeli
04.07.2017, 11.35
Tuommoinen (https://www.canyon.com/en-fi/road/endurace/endurace-cf-sl-disc-8-0-wmn.html) tuli tilattua mustana, arvioitu lähtö tehtaalta minua kohti ensi viikolla.

Onhan hieno! Itse ostaisin melkein jo pelkän värin perusteella kuvassa olevan.

devon
04.07.2017, 13.08
Jännä nähdä kuinka paljon markkinointikuvat riitelee sen minikoon XXS kanssa :cool: Jännittää kyllä muutenkin onko pyörä oikean kokoinen, sokkona tilatessa kun ei koskaan voi tietää, vaikka mitat kuinka tarkistaisi moneen kertaan.

devon
11.07.2017, 19.14
Nytpäs se tuli, ensimmäinen tuntuma Canyonista oli "onpas se kevyt", mies ei meinannut uskoa silmiään, koska se on ihan miniatyyri ja näyttää hasssulta allani, vaikka pyöränä sinällään on sopusuhtaisehkon näköinen. Vanha pyörä lähtee myyntiin, koska en löydä mitään argumenttia miksi se pitäisi pitää. Alla kuva, jossa pyörät vieretysten, erot eivät ole suuret. Painon lisäksi geometriaero tuntuu hyvin, Spessulla poljen ikään kuin allani ja Canyonissa lantion kulma on jotenkin luontevampi ja polkeminen tapahtuu edempänä kuin Spessussa. Spessussa paino on myöskin hyvin selvästi aina enemmän käsillä, kun taas Canyonin päällä pystyn siirtämään painoa luontevasti eri kohtiin.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=19614&d=1499785717

mpk
15.07.2017, 23.48

Toihan vois olla täsmälleen sopiva mun puolisolle, päälaki huitelee pari senttiä puolentoista metrin yläpuolella ja hinku maantiepyörään on aikamoinen.

Jonttu.
16.07.2017, 00.56
Nytpäs se tuli, ensimmäinen tuntuma Canyonista oli "onpas se kevyt", mies ei meinannut uskoa silmiään, koska se on ihan miniatyyri ja näyttää hasssulta allani, vaikka pyöränä sinällään on sopusuhtaisehkon näköinen. Vanha pyörä lähtee myyntiin, koska en löydä mitään argumenttia miksi se pitäisi pitää. Alla kuva, jossa pyörät vieretysten, erot eivät ole suuret. Painon lisäksi geometriaero tuntuu hyvin, Spessulla poljen ikään kuin allani ja Canyonissa lantion kulma on jotenkin luontevampi ja polkeminen tapahtuu edempänä kuin Spessussa. Spessussa paino on myöskin hyvin selvästi aina enemmän käsillä, kun taas Canyonin päällä pystyn siirtämään painoa luontevasti eri kohtiin.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=19614&d=1499785717

Haluaisitko kertoa tänne hieman lisää käyttökokemuksia ja mittojasi? Kuinka pitkä olet, inseam ja mitä kokoa aikaisempi spessusi oli?

jame1967
16.07.2017, 11.45
Spessussa näköjään isommat kiekot vai valehteleeko kuva ?

JohannesP
16.07.2017, 12.03
Spessussa näköjään isommat kiekot vai valehteleeko kuva ?
the two smallest frames come with 650b wheelsets.

Canyonilla varsinkin nuo vähän arvokkaammat kuiturungot on miellyttävän painoisia. Ihmettelen vain miten ne on onnistunut saamaan tästä XS kokoisesta kuiturungosta 990 grammaisen. Haarukka sentään ihan kiitettävä 325g. Alumiiniversion rungon painoksi ilmoitettu 1040g ja sama haarukka.

devon
16.07.2017, 18.56
Minulla on mittaa 159 cm ja koipiväli 74 cm. Spessu on kokoa 48. Tosiaan, tuo Canyon on XXS eli siinä on 650b-kiekot, Spessussa perus 28". Pari pidempää pyrähdystä on nyt tullut otettua Canyonilla ja onhan se huikean paljon herkempi menijä kuin Spessu. Keveys ja ilmeisesti rungon jäykkyys tuntuu ihanan nopeana vasteena, varsinkin tiessä olevien railojen ja monttujen väistelyssä. Jarrut ovat mahtavat, levareihin kun on maastopuolella tottunut, niin onhan se herkkua saada kunnollinen jarrutuntuma myös maantiekiitäjään.

Alaselän oikea sivu kipeytyi pari kertaa jossain 20 km jälkeen, mutta kipu meni nopeasti ohi eli jossain geometrian muuttuminen tuntuu. Toisaalta koko on parempi kuin Spessussa, en ole pyörässä kyytiläisenä vaan kuskina eli en enää roiku satulan ja tangon välissä, vaan olen tiukasti ohjissa kiinni. Olen erittäin tyytyväinen hankintaani, ei pienellä ihmisellä tarvitse kivirekeä olla, kun ei isommat äijätkään niitä kärsi.

PS. mies jaksaa äimiä, kun se on ihan oikeasti miniatyyripyörä, se näyttää ihan järkyttävän pienelle, mutta ei liian pienelle kuskilleen. Ja koostaan huolimatta se on sopusuhtainen kokonaisuus.

Jonttu.
16.07.2017, 20.15
Minulla on mittaa 159 cm ja koipiväli 74 cm. Spessu on kokoa 48. Tosiaan, tuo Canyon on XXS eli siinä on 650b-kiekot, Spessussa perus 28". Pari pidempää pyrähdystä on nyt tullut otettua Canyonilla ja onhan se huikean paljon herkempi menijä kuin Spessu. Keveys ja ilmeisesti rungon jäykkyys tuntuu ihanan nopeana vasteena, varsinkin tiessä olevien railojen ja monttujen väistelyssä. Jarrut ovat mahtavat, levareihin kun on maastopuolella tottunut, niin onhan se herkkua saada kunnollinen jarrutuntuma myös maantiekiitäjään.

Alaselän oikea sivu kipeytyi pari kertaa jossain 20 km jälkeen, mutta kipu meni nopeasti ohi eli jossain geometrian muuttuminen tuntuu. Toisaalta koko on parempi kuin Spessussa, en ole pyörässä kyytiläisenä vaan kuskina eli en enää roiku satulan ja tangon välissä, vaan olen tiukasti ohjissa kiinni. Olen erittäin tyytyväinen hankintaani, ei pienellä ihmisellä tarvitse kivirekeä olla, kun ei isommat äijätkään niitä kärsi.

PS. mies jaksaa äimiä, kun se on ihan oikeasti miniatyyripyörä, se näyttää ihan järkyttävän pienelle, mutta ei liian pienelle kuskilleen. Ja koostaan huolimatta se on sopusuhtainen kokonaisuus.

Miksi päädyit tuohon XXS kokoon kun mittojesi puolesta olisi myös xxxs tullut kysymykseen? Vaimo on juurikin saman pituinen 158/73 ja hänelle pohditaan oikeaa kokoa. Kiitos kun viitsit vähän kertoa käyttäjäkokemuksista. Nämä pienten naisten pyörät on kyllä oma taiteenlajinsa kun alle 160cm kalustoa on todella vaikeaa löytää kilpailukykyisin hinnoin.

devon
16.07.2017, 20.29
Kävin Tahkolla saman kysymyksen vuoksi ja juttelin Canyonin edustajien kanssa sekä tarkistusmitattiin nuo koivet. Satulan ulostulo oli se lopullinen ratkaiseva tekijä, xxs:ssä arvo täsmäsi suosituksiin paremmin. Kumpikin koko kuitenkin kävisi eli lopullinen päätös oli enemmän makuasia. xxxs:ssä droppia tulisi enemmän, kun satula työntyy korkeammalle eli väkisin vähän sporttisempi asento, joka ei suoranaisesti ollut hakusessa.

sukie
27.07.2017, 11.52
Aivan kauhea pyöräkuume päällä ja olen iskenyt silmäni Canyonin Enduraceen. Haluamaani mallia ei kuitenkaan ole kuin XS-kokoisena, mistä mietin, että onkohan se auttamatta liian iso 159-senttiselle varrelleni. Olen toki tottunut ajamaan aina astetta liian isoilla pyörillä, koska pikkuisia tuntuu olevan aina vähän kehnosti saatavilla. Olen lyhyehköjalkainen ja pitkäselkäinen, joten ulottuvuuden en usko jäävän liian isoksi, vaan pikemminkin olen huolissani, että jääkö satula niin alas, että asento jää aivan liian pystyksi.

Ensi kaudelle kuvittelisin tulevan taas WNM-mallistoon 2XS ja 3XS -kokoisia, mutta en olisi hurjan innostunut pienemmästä kiekkokoosta, ihan renkaiden ja muun tilpehöörin saatavuuden vuoksi. Siksi XS-kokoinen houkuttaisi kovasti. Kammet XS-kokoisessa kuitenkin ovat ihan isojen ihmisten kammet, joten ne olisi hyvä saada kääpiökoossa.

Mahtaako kellään pk-seudun tuntumassa olla XS-kokoista Canyonin Enduracea, jota voisi vähän mallailla omalle rungolle? Tai muuten kokemuksia XS-kokoisista Canyoneista ja erityisesti WNM-mallistosta? Kaikesta on apua!

devon
28.07.2017, 08.42
Otapas ja kilauta Suomen edustajalle. Kun tilailin tuota omaani, niin kaikki pienet koot oli loppu, mutta edustajan koneeltapas mystisesti näkyi, että kokoja oli vielä jäljellä. Omien tietojen mukaan siis olisi jäänyt pyörä tilaamatta, mutta Tahkolla sain tilauksen eteenpäin ja alleni xxs-kokoisen Enduracen.

Jos olet tottunut ajamaan liian isoilla, hanki edes kerran elämässä oikean kokoinen pyörä ja ala nauttimaan siitäkin touhusta ihan eri tavalla. Tuntuu todella hyvältä, kun pyörä on oikean kokoinen.

sukie
31.07.2017, 11.43
Mä olen ollutkin jo yhteydessä Suomen päähän. Sieltä oltiin sitä mieltä, että XS on mulle auttamatta liian suuri, joten ei auta kuin odotella ensi vuoden malleja tai katsella eri pyörää.

Onkohan kellään Rosen pyöristä kokemusta? Voikohan niiden mimmien pyörän koko 48 olla ok?

sukie
02.08.2017, 15.54
Voihan jummi! Nyt olikin jostain mystisesti ilmaantunut myyntiin haluamaani Canyonin Enduracea koossa 3XS, joten sellainen lähtee piakkoin matkaamaan kotia kohti. Vähän jännittää onko koko nyt varmasti nappiin ja että millaista on ajaa pienellä pyörällä, vaikka se olisin sopivan kokoinen.

Miten pysyä pöksyissään nämä odotusviikot?

sukie
09.08.2017, 12.47
No niin, mulla on nyt itselleni täydellisesti natsaava (ainakin ensimmäisen lenkin jälkeen tuntuu siltä) Endurace 3XS. Jos jollakulla pk-seudulla on mietteitä ko. runkokoosta, niin voinen ehkä antaa hieman varovaisesti vilkaista omaani. :)

Nautiskelija
10.08.2017, 10.43
Moi,
emännälle olen valkkaamassa pyörää. Esim. 27.5 jäykkäperä kävisi hyvin. Hänellä on pituutta tämä ketjun "vaatima" 159cm =D. Olisiko teillä heittää linkkejä sellaisiin pyöriin, joissa olisi jo valmiina 1x10 tai 1x11 voimansiirto? Löysin jo yhden tarjokkaan, mutta olisi mukava saada lisää vaihtoehtoja. Kiitti jo etukäteen!

annkknn
10.08.2017, 18.19
Olen himpun ylimittainen 163cm, mutta tungen tänne silti.. :D Mulla oli aiemmin Specialized Dolce Sport (51cm) joka periaatteessa palveli ihan hyvin. Päätin kuitenkin myydä sen kun olin muuttamassa takaisin Suomeen ja se kävi välillä hermoille myöskin (sora). Kävin Condorilla Lontoossa ottamassa mitat, ja tilasin sieltä sitten myöhemmin uuden pyörän. Vaikka Dolcessa oli jo muka pienempi tanko, nyt on oikeasti pienempi tanko ja käyttömukavuus on parantunut huomattavasti! En oikein tajua miten koin vanhan pyörän mukavaksi. Toe-overlapiä on vähän, muttei haitaksi asti. Uusi runko on 49cm Fratello ja Condorille pointsit siitä että aivan kaikkea saa myös pienessä koossa! Katselin muitakin edullisempia merkkejä, mutta hintaa olisi tullut loppujen lopuksi aika paljon lisää kun ottaa huomioon että joutuisi vaihtamaan ainakin stemmin, tangon ja satulan jälkikäteen.

Vaatteissa välillä pohdin sitä, että mitä *oikeasti* pienet ihmiset käyttää, itse olen jersey-kokoa XS sekä Vulpinella että Raphalla. Molemmilla taitaa kyllä olla myös XXS. Assoksen bibseistä olen kuullut kehuja, mutten ole uskaltautunut vielä ostamaan. Nyt käytössä Raphan souplesse sekä jotkut Vulpinen vanhat. Raphaa ei oikein täällä pääse kai kokeilemaan, mutta jos tie vie Lontooseen tai muihin maailman metropoleihin, suosittelen lämpimästi myös pienille naisille :) nettikaupastakin saa toki tilattua, palautuksetkin ovat vaivattomia.

En nyt osaa lisätä kunnolla kuvia niin tässä linkkiä instaan pyörästä:
https://www.instagram.com/p/BTqzhDfFy_M/?taken-by=annakknn

Wolffis
13.08.2017, 16.22
Vaimolle ollaan ehkä ensi kaudeksi hommaamassa ensimmäistä maantiepyörää ja Endurace WMN AL Disc 6.0 näyttäisi aika hyvältä vaihtoehdolta. Pituutta on 159cm eli varmaan tuo 3XS koko. Ajotaidot eivät ole kovin hyvät, joten luultavasti ainakaan liian isolla pyörällä ei ole hyvä lähteä harjoittelemaan.

Kokemuksia/arvosteluja on netissä hyvin rajoitetusti noista 650B malleista, joten näistä saa kirjoitella lisääkin tuntemuksia, kiitos :)

Pari kysymystä renkaista eli ovatko Schwalbe Pro One kumit jo valmiiksi tubeless vai onko niissä sisäkumit? Entä miten tuo 52/36 vastaa 50/34 28" kiekkojen kanssa? Tähän varmaan löytyisi joku laskuri netistä. Sinällään tämä tuskin on ongelma vuorillakaan, kun takaa löytyy 32 hammasta.

hemppa
14.08.2017, 10.47
Entä miten tuo 52/36 vastaa 50/34 28" kiekkojen kanssa? Tähän varmaan löytyisi joku laskuri netistä.
Ne on hyvin lähellä samat välitykset: http://www.bikecalc.com/speed_at_cadence

sukie
14.08.2017, 14.39
Vaimolle ollaan ehkä ensi kaudeksi hommaamassa ensimmäistä maantiepyörää ja Endurace WMN AL Disc 6.0 näyttäisi aika hyvältä vaihtoehdolta. Pituutta on 159cm eli varmaan tuo 3XS koko. Ajotaidot eivät ole kovin hyvät, joten luultavasti ainakaan liian isolla pyörällä ei ole hyvä lähteä harjoittelemaan.

Kokemuksia/arvosteluja on netissä hyvin rajoitetusti noista 650B malleista, joten näistä saa kirjoitella lisääkin tuntemuksia, kiitos :)

Pari kysymystä renkaista eli ovatko Schwalbe Pro One kumit jo valmiiksi tubeless vai onko niissä sisäkumit? Entä miten tuo 52/36 vastaa 50/34 28" kiekkojen kanssa? Tähän varmaan löytyisi joku laskuri netistä. Sinällään tämä tuskin on ongelma vuorillakaan, kun takaa löytyy 32 hammasta.

Tuntemukset muutaman sadan kilsan jälkeen ovat erittäin positiiviset. Ajaessa pienempää rengaskokoa ei varsinaisesti huomaa. Pelkäsin ennalta, että pyörä tuntuisi liian pieneltä ja sopivampi koko olisi ollut 2XS, mutta pelkoni on osoittanut turhaksi. Pyörä tuntuu uskomattoman hyvältä ja todella helposti hallittavalta.

Ainoa miinus on, että koska runko on noin pieni, telineeseen ei mahdu 0,7 litran juomapulloa. En tullut tätä mahdollisuutta edes itse ennalta ajatelleeksi. No, tuo kuvan 0,5 litrainen pullo mahtuu. Pitää vaan hankkia toinen teline ja siihen toinen pikkupullo, koska aina ei vesihanaa ole holleilla...

Renkaat eivät ole valmiiksi tubeless.

http://i.imgur.com/JA4NC0J.jpg

hiilikuitumies
14.08.2017, 20.46
Ainoa miinus on, että koska runko on noin pieni, telineeseen ei mahdu 0,7 litran juomapulloa. En tullut tätä mahdollisuutta edes itse ennalta ajatelleeksi. No, tuo kuvan 0,5 litrainen pullo mahtuu. Pitää vaan hankkia toinen teline ja siihen toinen pikkupullo, koska aina ei vesihanaa ole holleilla...

Sivulle aukeava teline? Eikös sellaisiakin ole olemassa? Tai ainakin enemmän sivulle aukeava teline, jotta pulloa saa kallistettua. Silloin ehkä mahtuisi. Toinen kannattaa toki silti hankkia, koska eihän 0,7 riitä juuri mihinkään.

sukie
14.08.2017, 21.04
Ei ole edes siitä kyse, vaan iso pullo ei oikeasti korkeudeltaan mahdu. Alaputkeen saattaisi saada telineen, joka aukeaisi sivulta ja vetäisi kuutisen desiä. Pitääkin tutkia sitä vaihtoehtoa.

http://imgur.com/a/ll0uK

hiilikuitumies
14.08.2017, 22.28
Hieman oudolta tuntuu kuvan perusteella. Tuo telinehän on siitä huono, koska siinä ei ole säätövaraa ilmeisesti, koska tuossahan on vara laskea tuota ainakin 2-3 senttiä alaspäin. Mutta toivottavasti menisi ainakin 0,61/0,62 (en muista tarkasti) litran Camelback Podium tai vastaava hyvä pullo, koska hyvästä pullosta on mukava juoda. Tosin siinä on kyllä pitkä nokka. Siitä olen varma, että tuohon jonkin 0,7 litran pullon tunkee, jos saa telineen alas ja pullon malli on sopiva.

sukie
15.08.2017, 11.21
Äh, kuva ei sitten näkynytkään. Tuossa Canyonin omassa telineessä ei ole säätövaraa. Tällainen hyvin standardikokoinen 0,7 ei tosiaan mahdu korkeudeltaan putken alle, vaikka kuinka survoisi. Koitan metsästää jostain kokeiluun sellaisen sivusta avattavan telineen, jonka saisin alaputkeen. Siihen saanee mahtumaan ainakin 0,6 pullon, jos ei jopa 0,7. Sivusta avattava oli loistava idea, kiitos siitä.

http://i.imgur.com/Mcryooe.jpg?1

devon
15.08.2017, 15.27
Hankin omaan Canyoniini kaksi 710ml Camelbak Podiumia ja ne kyllä menee runkoon helposti ja nousevatkin sieltä ihan ajaessa ulos. Pullotelineet on jotkut vanhat perus-Elitet.

Niin ja nyt aloin himoitsemaan cyclocrossia, aina pitää haluta jotain mitä itsellä ei ole. Pitäisi löytää hyvät perusteet miksi en tarvitse enää kolmatta pyörää :cool:

sukie
15.08.2017, 15.52
Hankin omaan Canyoniini kaksi 710ml Camelbak Podiumia ja ne kyllä menee runkoon helposti ja nousevatkin sieltä ihan ajaessa ulos. Pullotelineet on jotkut vanhat perus-Elitet.

Niin ja nyt aloin himoitsemaan cyclocrossia, aina pitää haluta jotain mitä itsellä ei ole. Pitäisi löytää hyvät perusteet miksi en tarvitse enää kolmatta pyörää :cool:

Se on sitten juuri se kriittinen muutaman sentin ero 2XS ja 3XS kokoisissa rungoissa.

Tilasin juuri alaputkeen Elite Cannibal -telineen, johon pullo pitäisi mainostekstien mukaan saada sivusta kivasti. Nyt peukut pystyyn, että saan pian riittämiin juotavaa mukaani.

Mä ajattelin tilailla jossain vaiheessa tähän toiset kiekot vähän rouheampia renkaita varten, jotta tarvittaessa pääsisi semisti cyclocrossimpaan menoon. Toistaiseksi tuo 650 koko aiheuttaa pientä lisähaastetta etenkin rengasvalikoiman kanssa, mutta mulle lupailtiin Canyonilta, että Eurobike-messuilla useammalta valmistajalta lanseerataan vaikka mitä kivaa myös tässä koossa.

hiilikuitumies
19.08.2017, 01.58
Tässä on sinulle pullon korkeuksia. Camelbak Podium 610 ml (tai 620, en ikinä muista tätä): n. 20,8 cm ja 710 ml: n. 23,4 cm. Voit mittailla, mahtuisiko tuollainen.

Jyri K
19.08.2017, 11.02
Miksi et laita toista telinettä siihen viistoputkeen. Siihen mahtuu vaikka litranen pullo. Sitten tuohon pystyputkeen 0,5 litranen.

Itselläni aika pieni runko myös mutta 0,7 mahtuu pystyyn ja litranen tuohon viistoputkeen.

Jyri

Kuutio
20.08.2017, 20.04
Minulla on XS-koon maantiepyörä ja cyclocross, eikä kumpaankaan mahdu 0,7 l pullo satulaputkeen kiinnitettynä niin että ei osu vaakaputkeen. Olen laittanut molempiin pyöriin Topeakin X-15 adapterin, jolla 0,5 litran pullon laittaminen pullotelineeseen onnistuu ilman että sitä joutuu survomaan telineeseen vaakaputkea naarmuttaen. Viistoputkeen molempiin menee 0,7 litran pullon. Olisi toki kiva, että molempiin mahtuisi yhtä iso pullo.

https://www.topeak.com/global/en/products/accessories/208-x-15-adapter

kovinhidas
21.08.2017, 11.24
Sukie laitoin yv:n.

sukie
21.08.2017, 11.40
Miksi et laita toista telinettä siihen viistoputkeen. Siihen mahtuu vaikka litranen pullo. Sitten tuohon pystyputkeen 0,5 litranen.

Itselläni aika pieni runko myös mutta 0,7 mahtuu pystyyn ja litranen tuohon viistoputkeen.

Jyri

Viistoputkeen olen siis nyt tilannutkin uuden telineen, jonka avulla toivon saavani siihen 0,7 l pullon ja toiveeni ovat korkealla. Teline saapunee tänään, joten tämä ongelma ratkennee piakkoin. Litraista siihen ei mitenkään mahdu. Se runko on siis oikeasti tosi pieni.

kovinhidas, vastailtu!

Jyri K
21.08.2017, 16.29
No ompas se sitten ahdas. Sain jopa meidän pojan 24" maasturi Spessuun mahtumaan 750ml pullon viistoputkeen. Luulin, että litranen menis sinun pyörään heittämällä kun ei ne ole kun pari senttiä pidempiä litraset.

Jyri

sukie
21.08.2017, 20.11
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170821/7a78a1998b5aa932d8a3b86e0f1f1d43.jpg

Nyt on hyvä.

STN
21.08.2017, 21.11
Mites kun joillain näkee pullot on penkin takana, onko ne sitten extrapulloja vai ihan käyttöpulloja ja viistoputkessa ja satulatolpissa ei silloin ole pulloja?

mpk
21.08.2017, 22.19
Kaikissa rungoissa ei ole tehtaan jäljiltä paikkoja pullotelineelle.

STN
22.08.2017, 06.12
Kaikissa rungoissa ei ole tehtaan jäljiltä paikkoja pullotelineelle.

Meinasin, että voisiko niitä käyttää noissa pienissä rungoissa.

JohannesP
23.08.2017, 14.48
Ne satulan takana olevat pullot on käsittääkseni lähinnä triathlonistejen juttuja.

Meinasitko et joissakin rungoissa ei ole reikiä teineille? Ei ole vielä itselleni tullut vastaan tälläisiä.

Mielummin vaan telineet ja 550ml pullo toiseen telineeseen. Täyttää sit lenkillä jos tarvii lisää. Tämä on tosin vain omaa silmää miellyttävä valinta.

hiilikuitumies
23.08.2017, 22.38
Ne satulan takana olevat pullot on käsittääkseni lähinnä triathlonistejen juttuja.

? Siellähän niitä käytetään, mutta mikä estää, ellei ole tarvetta laskeutua satulan taakse? Harvalla lienee sellaista laskutekniikkaakaan, että olisi tarvetta tuollaisen pyörän kanssa. Ei siitä kummoista "hännän heilumistakaan" tule, jos vaikka yhden pullon laittaa.

Jyri K
23.08.2017, 22.48
Luulin koko ajan, että nyt olisi enempi maantiepyörästä kyse. Niissä harvoin laskeudutaan satulan taakse alamäessä.

Jyri

tempokisu
23.08.2017, 22.56
Luulin koko ajan, että nyt olisi enempi maantiepyörästä kyse. Niissä harvoin laskeudutaan satulan taakse alamäessä.

Jyri

Tässä jonkin verran olen maantiepyöräillyt, ikinä ei ole käväissyt mielessäkään että peppu satulan taakse :D en mä ylety silloin edes ohjaintankoon....mutta ei siis muutenkaan ole ikinä miettinytkään moista vaihtoehtoa :D
Mutta satulan takana olevat/oleva pulloteline olisi joskus ollut kätevä; kun tarviin niitä pullotelineitä lähinnä varavaatteiden tai lisätumppujen yms. kuljetukseen.

JohannesP
23.08.2017, 23.26
? Siellähän niitä käytetään, mutta mikä estää, ellei ole tarvetta laskeutua satulan taakse? Harvalla lienee sellaista laskutekniikkaakaan, että olisi tarvetta tuollaisen pyörän kanssa. Ei siitä kummoista "hännän heilumistakaan" tule, jos vaikka yhden pullon laittaa.
En ole vielä sellaista ajotyyliä nähnyt missä laskeudutaan satulan taakse joten jos sulla ei sellasta ajoasentoa ole niin mikä sitä voisi edes estää laittaa tuollaista satulaan kiinni?
Totesin vaan noita lähinnä näkyvän triathlonisteilla (TT-pyörissä) ja perinteisten pullotelineiden miellyttävän omaa silmää maantiepyörissä.

mpk
23.08.2017, 23.37
Meinasitko et joissakin rungoissa ei ole reikiä teineille? Ei ole vielä itselleni tullut vastaan tälläisiä.

Meinasin. Ja lisäksi jotkut XXS kokoiset / 41 cm maantie- ja /tai cyclocrossrungot ovat ahtaita.

tempokisu
23.08.2017, 23.52
^ itselläni on kaikki pyörät 46cm kokoa, kahdessa on vain yksi teline ja yhdessä fillarissa ne telineet on melkein kiinni toisissaan,sellainen "pitkä" pullo ei mahdu kaikkiin, tai on aika hankala . Pärjään kyllä yhdelläkin telineellä ( mutta takissa/ajopaidassa on syytä olla taskuja).
Niin, miehillä ei näitä ongelmia ole tullut vastaan. Te nostatte satulaputkea niin korkeelle että mun pää on ajaessa teidän pepun kohdalla :D .

hiilikuitumies
24.08.2017, 01.50
En ole vielä sellaista ajotyyliä nähnyt missä laskeudutaan satulan taakse joten jos sulla ei sellasta ajoasentoa ole niin mikä sitä voisi edes estää laittaa tuollaista satulaan kiinni?

Mitä tässä tapahtui? Käänsit minun sanani takaisin minulle? Sanoin, että ei ole syytä rajoittaa triathloniin tuota. Ja kuten sanoin, niin harvapa noin laskee, koska harva rymistelee noilla pyörillä. On se kuitenkin teoriassa mahdollista etenkin, jos laajemmin ajatellaan ja tuodaan crossaritkin mukaan.

JohannesP
24.08.2017, 08.20
Voihan tuollaisen laittaa mihinkä tahansa pyörään missä on satula.

Alunalkaen vastasin STN ihmettelyyn mitä ne penkin takana olevat pullot ovat eikä rajoittaa vaan tri noita. Riittää tämä offtopikki mun puolelta.

STN
24.08.2017, 19.02
Voihan tuollaisen laittaa mihinkä tahansa pyörään missä on satula.

Alunalkaen vastasin STN ihmettelyyn mitä ne penkin takana olevat pullot ovat eikä rajoittaa vaan tri noita. Riittää tämä offtopikki mun puolelta.

En mä niinkään ihmetellyt mitä ne on vaan sitä että eikö niitä voi käyttää jos pyörän runko on liian pieni pulloille. =)

Wolffis
01.09.2017, 13.26
Canyonin Endurace WMN AL Disc -sarjasta on näköjään tullut 2018 mallit sivuille. Ultegra versio on päivittynyt R8000-sarjaan, mutta 105 on ilmeisesti pysynyt samana? Kaikkia kokoja on myös varastossa.

Eurobike on menossa, mutta pikaisella vilkaisulla ainoastaan Zippiltä oli tullut (kalliit) 650b kiekot eikä uusia kumeja oikein näkynyt.

sukie
01.09.2017, 15.36
Canyonin Endurace WMN AL Disc -sarjasta on näköjään tullut 2018 mallit sivuille. Ultegra versio on päivittynyt R8000-sarjaan, mutta 105 on ilmeisesti pysynyt samana? Kaikkia kokoja on myös varastossa.

Eurobike on menossa, mutta pikaisella vilkaisulla ainoastaan Zippiltä oli tullut (kalliit) 650b kiekot eikä uusia kumeja oikein näkynyt.

Ei varastossa, vaan ennakkotilattavissa. Saatavuuspäivät vaihtelee jostain lokakuusta tammikuulle.

Toivottavasti uusia kumeja olisi paremmin saatavilla viimeistään kevään hiekoitussorille.

Wolffis
01.09.2017, 18.59
Ei varastossa, vaan ennakkotilattavissa. Saatavuuspäivät vaihtelee jostain lokakuusta tammikuulle.

Toivottavasti uusia kumeja olisi paremmin saatavilla viimeistään kevään hiekoitussorille.

Toki joo tälle kaudelle ei noita enää saa. On noissa rungoissa hieman tainnut tapahtua muutoksia ja esim. tanko on 38cm 2018 pienemmissä ko'oissa, joten ei ole suoraan copy&paste.

Adaisa
05.10.2017, 19.51
Tyttärelle (153 cm) kokeiltiin kaverin WMN endurancea, mutta kun se oli iso niin käytiin SUPilla testaamassa Lapierren ja Bianchin 44 malleja, tykkäsi molemmista ja valitsi lopulta Bianchi Impulso Dama 105n 44 rungolla. Lapierre ja Bianchi olivat kuulemma yhtä kivat, Lapierre hiilikuiturungolla ja hieman pidempi ja lopullisen valinnan taisi väritys ratkaista. Hinta olisi puoltanut Canyonia, mutta hyvä alennus paikallisesta liikkeestä tasoitti puntit. Renkaat eivät Bianchissa ole jostain syystä tubelessit vaikka vanteet ovat niille sopivat. Mikä olisi sopivin 28 mm tubeless rengas ? Pyörä on ahkerassa käytössä ja valitettavasti nyt myös sisko ja vaimo haluavat maantiepyörät. Aikaisemmin olivat kokeilleet liian isoja runkoja ja luulleet maantiepyöriä liian vaikeiksi ajaa ja nyt siskon pyörä muutti mielen. Bianchin mukavuus on ilmeisesti huippuluokkaa. Meille tarjottiin 47 runkoja Cannondalesta ja Trekistä, mutta niillä ei tyttö pystynyt ajamaan ja ne olivat lisäksi hänen mukaansa "kovat". Tytön kaverin Endurance on liian iso rungoltaan, joten vertailua ei oikein osaa tehdä. Onko 13 vuotiaille maantiepyöräilyn ajokouluja ja kerhoja Pirkanmaalla ? Tyttö suosittaa kaikille seuraavia animeja ; Long Riders, Minami High School Cycling club ja Yowamushi Pedal.

devon
05.12.2017, 18.34
YowaPeda on ihan huippu! :cool:

Onkos leidit ehtineet haalia itselleen uusia kuitu-Muklukkeja? Täällä iski kauhia muoviläskikuume ja vertaistukea kaivataan...

cimzy
05.12.2017, 23.12
Minä(kin) pääsin toteamaan pienelle sopivan pyörän hankinnan vaikeuden. Pituudella 154cm ei juurikaan 15" isommat käy, jos nekään. Jalat lienee keskimääräistä lyhyemmät, siltä ainakin tuntuu. :D

Katupyöränä on Inseran halpamalli, 48cm runko, tällä taittaa asvalttimatkat kesät-talvet. Tällä kilsoja tulee, mutten aja retkiä tai muuten mitään pitkiä matkoja. Työmatkaratsuna sekä kauppakassina, tämä kun ei ihan ekana lähde varkaan mukaan :)

Tänä syksy-talvena hyppäsi jostain maastoinnostus, joten kaupoille katselemaan: työlääksi hakeminen muuttui, kun paikkakunnalla ei juuri kokotarjontaa ollut, tai niin ollessa ei osat/"joku" vakuuttaneet.

Kokeilin Farley-fättiä, joka oli tietenkin liian iso(toki piti koklata), Lapierren maasturia(hinnakas, laadukas tosin), KTM naisten pyörää(poistuva malli, halvat osat, vähän sinnepäin), kunnes Hesasta löytyi netin kautta ennakkoon katseltuna Trekin 13,5". Täydellinen koko, keskitason osat, rullaavat 27,5"/2.20. Kuulemma osatkin kevyellä ajajalla kestää kauemmin... Apua sai paikallisesta liikeestä sekä itse myyjäliikkeestä, sekä ostamassa mukana oli jotain maastureista tietävä :D

Tällä on nyt "rymytty" ja intoa riittää vielä, on se maasto ihan eri maailma. Talvellakin aion ajaa ne pahimmat lumimyräkät, näillä paikoin olleilla 10cm lumilla on tuo rengaskoko mennyt läpi kuin juna.

Fätti kävi mielessä, oli itse asiassa haun kohde ensimmäisenä, mutta koko tuottaa tuskaa ja tarjonta täten huono.

devon
06.12.2017, 10.21
Juu ei miniatyyrikoossa ole helppo löytää istuvaa pyörää... Uuden Muklukin geometriataulukko tuli pengottua aika perusteellisesti ja verrattua omaan 2014 Muklukkiin, siellä oli mainioita muutoksia ja XS:n pitäisi olla vieläkin sopiva omiin strategisiin mittoihin. Upein muutos oli madallettu standover, koska hangessa kolutessa voi helposti pudota syvällekin, jos eksyy polulta ja silloin kaikki apu mustelmien välttämiseen on tervetullutta. Kuumottaa...

Kuutio
09.12.2017, 20.43
Minulle tuli kesällä ylitsepääsemätön Blackborow-läskikuume. Olin monta vuotta sitten iskenyt silmäni Salsaan. Löysin kesällä netistä edullisesti Salsan Blackborown ja intensiivisen geometriataulukkovertailun jälkeen laitoin sormet ristiin ja tilasin S-koon Blackborown. Ja se istui kuin nenä päähän! Geometriataulukon mukaan S-koon Bläkki olisi pitänyt olla minua pidempien ihmisten pyörä ja minulle sopia XS. Nyt kuitenkin tuntuu, että XS olisi ollut suorastaan pieni, koska tämä S on niin kuin tehty minulle. Muklukin hylkäsin muutama vuosi sitten sitten sen takia, koska siinä oli ainakin silloin 3,8" renkaat, halusin leveämmät/rungon, johon mahtuu 4-4,8" renkaat. Nythän tuohon Muklukiin menee jo läskimmät renkaat, plussaa myös inner cableistä. Olen ihan vähän yli 159 cm pitkä ja Muklukista olis kyllä vaikea valita runkokokoa, koska uuden Muklukin geometria on erilainen kuin parin vuoden takaisessa Blackborowssa. Ehkä XS:n ottaisin, mutta onneksi ei tarvitse miettiä, kun on niin kertakaikkiaan sopiva Bläkki. Mun pyöräkuume loppui oikeastaan siihen, kun totesin, että nyt mulla on semmoset pyörät kuin tarvitsen ja unelma Salsasta on toteutunut. Kiva niitä silti on katella, mutta ei ole onneksi enää semmosta kuumotusta kuin ennen. :D

devon
10.12.2017, 18.17
Miun 2014 Muklukissa on kesäisin 4,8" Jumbo Jimit eli ei pidä uskoa kaikkea mitä taulukot tai myyntiukot horisee... Talvella 4,6" flow/dunderbeistit. Blackborowta mietin pari vuotta sitten, mutta silloin minut houkuteltiin vain vaihtamaan kumit leveämpiin, pääsin paljon halvemmalla. Nyt tuossa kuituläskissä houkutteli keveys ja niinhän se tuli tilattua.

Kuutio
11.12.2017, 08.07
No olipa kyllä myyntiukon horinaa sitten - ihan kivijalkaliikkeessä kävin silloin Muklukia kuolaamassa ja naama vakavana myyjä sanoi, että ei mene leveämmät. Ja minähän uskoin - en ollut silloin niin kiivaasti tehnyt läskivertailua. Oli vissiin intressi sitten myydä toista merkkiä, jota en sitäkään ostanut, koska edelleen odotan sitä luvattua tekstiviestiä saapuvasta pienemmän koon läskistä. Enää sitä viestiä en kyllä enää kaipaakaan. ;)

Se on kuitenkin kiva juttu, että Salsa tekee meille vertikaalisesti haastavan koon kuskeille läskejä. Onhan niitä toki muillakin merkeillä, mutta Salsoissa on jotain... :rolleyes:

Metsämuija
11.12.2017, 10.17
Cubella on minusta 15" Nutrail läski tarjolla, koska lapselleni sellaisen vuokrasin pohjoisessa (152cm tai joitain) ja geometria ei ollut ihan pahimmasta päästä.

Tuohon menee minusta 4.8" JJt

fiber
11.12.2017, 19.11
Tyttö suosittaa kaikille seuraavia animeja ; Long Riders, Minami High School Cycling club ja Yowamushi Pedal.
Kiitos suosituksista! Eilen ja tänään on tullut katsottua jo viisi jaksoa Yowamushia :D

devon
21.12.2017, 20.42
Tänään se sitten tuli, kuituinen sitruunaoliivi-Mukluk. Eipä olisi isompaa kannattanut ottaa, mutta onpas erilainen kuin vanha alumiiniratsuni. Erityisen hyvin huomaa etupään keveyden, vaikuttaa aika huimasti tuolla hangissa möyriessä. Omituista taas on se, että uudessa Muklukissa on 750 mm tanko, jonka luulisi olevan jättileveä tällaiselle kääpiölle, mutta sehän on aivan mahtava! Upea pyörä, mutta olihan tuolla hintaakin, vanha joutaa f-torille myyntiin.